INGMAR BERGMAN SLAAF VAN EIGEN BEPERKING STOP 'N TIJGER IN UW TANK! IlJ s Spionageles slechts middel tot vluchten Contact met Limburgse priesters niet afgeraden Alarmknopjes verstopt in Helderse taxi s DOCHTER WERD NIET INGESCHREVEN: PA IN HONGERSTAKING Vader en soon dreven 37 dagen op vlot „Man in de kistbeweert: Landelijke primeur Dieven beroven weduwe van juwelen: waarde f350.000 2kums7*re huid? wereld-delen speldjes. Bisdom Luik ontzenuwt geruchten m I ilM, I iê r 1 EN REIS MET ESSO AUT0KAARTEN DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965 mm De Zweedse regisseur Ingmar Bergman aan wie prins Bernhard (3. volgende maand in Amsterdam de Erasmusprijs zal uitreiken. r\iS prins Bernhard volgende maand in Am sterdam de Erasmusprijs uitreikt aan Charles Chaplin en Ingmar Bergman, dan worden daar mee twee mannen geëerd, wier werk voor de filmkunst van onschatbare waarde is gebleken. Zowel Chaplin als Bergman heben een oeuvre opgebouwd, dat om verschillende redenen uniek is. Allerwegen is de bijzondere betekenis van deze cineasten erkend; de toekenning van de Erasmusprijs kan dan ook alleen een onderstre ping zijn van een al lang gevestigde mening, dat beiden volstrekt onvergelijkelijke grootheden zijn in de wereld van de film. Kort geleden heb ben wij nog aandacht besteed aan Chaplin i.v.m. het verschijnen van zijn mémoires, daarom zullen we hier alleen nader ingaan op het werk van Ingmar Bergman. (Van een onzer verslaggevers) DEN HELDER Alarmerende berich ten over aanslagen op taxichauffeurs hebben mensen in deze branche in ern stige mate verontrust. Hoewel zich in Den Helder op dat gebied nog geen onregel matigheden hebben voorgedaan, heeft de heer J. Lamens, taxiondernemer in de marinestad, bij zijn wagens een uniek beveiligingssysteem aangebracht. Door middel van 2 geheime knopjes, die zijn aangesloten op de mobilofooninstallatie kan een taxichauffeur, die lastig gevallen wordt, het bedrijf en zijn collega's di rect alarmeren. Aan de zender en ont vanger van de mobilofoon zitten zicht bare knopjes. Voor situaties echter, die de chauffeur moeilijkheden kunnen ople veren, zijn er ia de taxi's nog twee ge heime. voor de buitenstaander onzicht bare, knopjes aangebracht. Een van deze bevindt zich onder de rubbermat in de omgeving van de pedalen, zodat de be stuurder, die lastig gevallen wordt, deze met zijn voet kan indrukken. Het an dere knopje bevindt zich bij het dash- bord. Vertrouwt een taxichauffeur zijn passagier niet of dreigen er moeilijkhe den, dan drukt de bestuurder op een van de geheime knopjes zodat de centrale post alles kan horen wat zich in de wa gen afspeelt en maatregelen kan nemen. De taxichauffeur die in de benauwde positie verkeert, behoeft alleen maar de straat te noemen, waarin hij zich be vindt. Vanuit de centrale post kan men dan onmiddellijk alle assistentie verle nen terwijl ook de andere taxichauffeurs hun collega te hulp kunnen komen. (Advertentie) ^ls het waar is, dat „ieder mens 1 een produkt van zijn milieu" is, dan spreekt dat wel heel duidelijk bij Ingmar Bergman. Mede vanwege de mededelingen, die hij hierover zelf heeft gedaan, is het n.l. vast komen te staan, dat men in zijn jeugd moet gaan zoeken om iets te begrijpen van de dingen, die hem nö bezig houden. De bezetenheid, waarmee hij in een groot aantal films heeft geprobeerd iets zichtbaar te maken van een fundamenteel geestelijk ge geven, spruit rechtstreeks voort uit de kinderjaren van deze dominees zoon uit Uppsala. Wat Bergman nü doet is in feite zoeken naar een syn these van „alles, wat een gevoelig kinderhart overrompelde aan vreug de en nog veel meer aan pijn en angstig gemis". rje wereld van zijn jeugd was vooral de wereld van zijn vader de domi nee: „Dood en leven kwamen over de drempel gewandeld bij begrafenissen, huwelijken en dopen". Ingmar begeleid de zijn vader soms als die rondreisde om in kleine dorpskerken te gaan pre ken. „Het waren feestelijke ritjes door een lente-landschap. Mijn vader leerde me de namen van bloemen, bomen en vogels. We brachten de dag in eikaars gezelschap door zonder gestoord te wor den door de gekwelde wereld om ons heen". De jonge Bergman raakte op de duur vertrouwd met de interieurs van talrijke kerken. Vooral de beelden en de schilderingen boeiden hem daarin. „De middeleeuwse kunstenaars hadden dit alles geschilderd met grote tederheid, maar vooral ook bekwaam en met vreugde. Ik werd er spontaan door aan gegrepen en die wereld (van schilderin gen etc.) werd voor mij even reëel als die van elke dag met mijn vader, moe der. broers en zusters." IToe sterk deze herinneringen Bergman zijn bijgebleven heeft hij later b.v. laten zien met films als „Wilde aard beien" en „Het gelaat". De voornaamste jeugdervaring echter, die de latere Berg man mede heeft gevormd was de een zaamheid. In zijn ouderlijk huis werd hij onwillekeurig geconfronteerd met het drama van de wederzijdse ondoordring baarheid van man en vrouw. Het hu welijk van zijn ouders was niet bijster geslaagd. Zij leefden volkomen langs elkaar heen. Beiden vluchtten voor een onvoldaanheid, waarvan zij de essentie niet onder ogen durfden zien. Ingmar werd aan zijn lot overgelaten met het gevolg, dat hij opgroeide als een een zaam en eenzelvig kind, dat'zich terug trok in de wereld van zijn fantasie. Hij leefde, zoals zoveel Zweedse jongens, in een beschaving, die er blijkbaar nooit echt in slaagde de mens tot eenheid te brengen: nuchtere materialistische wel vaart ging steeds gepaard met een godsdienstig leven, dat voornamelijk door de traditie in stand gehouden werd. Bergman is uit dit alles omhooggegroeid als een verward man, die m.b.t. veel zaken en met name tot de godsdienst, zoals hij die had leren kennen niet met zichzelf in het reine kon komen. Daarom heeft hij op een gegeven mo ment alles in één slag van zich afgewor pen. JJij wilde van het leven gaan genieten zoals het zich presenteerde. Het schonk hem echter geen voldoening. Hij hi! L!« ,^jUf van cis universiteit, waar nij enige tijd de aanvoerder was geweest .»D.e Avondmaalgasten": een twijfelende dominee wordt gecon fronteerd met de angst voor de A-bom van een van zijn gemeente leden. van een groep intellectuele herrieschop pers en wierp zich op het toneel en de literatuur. Kierkegaard noch Nietsche waren hem vreemd maar hij voelde zich meteen ook aangetrokken tot Strindberg en Shakespeare. Bij de twee laatsten ontdekte hij de mens, een mengsel van realisme en intuïtief speu ren naar het geheim van de ongrijpbare dingen. Overigens boeiden alle genres hem. En hij slaagde er in zich er won derwel bij aan te passen. Wat echter voorop stond was de manier, waarop elk van de door hfem gelezen of op de plan ken gebrachte schrijvers het leven wist bloot te leggen. |_Jet is dan ook niet verwonderlijk, dat de Bergman van het toneel zich sterk aangetrokken voelde tot Camus en Bernanos. Hij bewonderde hen vooral om de soepele wijze, waarop zij onder woorden wisten te brengen wat hij uit eindelijk zocht. Aanvankelijk had hij ook een voorliefde voor Sartre, maar gaandeweg is die bewondering afge zwakt, omdat hij op de duur tot het be sef kwam, dat „niemand kan leven met de dood voor zich en de wetenschap, dat alles niets is." Hoewel Bergman al jong beschouwd werd als een echte tdneelman, is hij al leen door zijn films over de hele wereld bekend geworden. Toch schijnt het to neel hem liever te zijn dan de film. Dat heeft hij althans zelf gezegd. „Als ik gedwongen zou zijn", aldus Bergman, ,.te kiezen tussen film en toneel, zou ik de film laten vallen". Hoe wonderlijk dit ook mag klinken, het zou kunnen wijzen op het enorme belang, dat Berg man zelf aan zijn films hecht. „Filmen is een marteling, die mij in duizend stukken scheurt. Men merkt niet, dat men vooruit gaat, men is slaaf van de beperking, die de techniek oplegt. Een toneelstuk voorbereiden betekent een gestadig opgaan van vele trappen, en kele weken lang, tot men volledig alles geven kam in één zinderend contact met het publiek". niettegenstaande zijn voorkeur voor het toneel, blijft hij films maken. Dat kam alleen betekenen, dat hij hierin een mogelijkheid ziet zichzelf van een hele hoop dingen te bevrijden. Wat hem in de film vooral ook aantrekt is „het magische", het spel van licht en donker, van beweging en klank, waarmee hij kan proberen het onzegbare uit te druk ken. Want dat wil hij eerst en vooral. Alles staat bij Bergman in dienst van dit gepassioneerde zoeken naar de zin van het leven: zijn lectuur even goed als zijn onstuimige privé-leven. Zijn hele leven is a.h.w. een vragen stellen. En vooral ook zijn kunst is een voortduren de ondervraging. Hij wil in zijn films de uiterste grenzen van het leven naja gen. Hij maakt daarbij gebruik van een geprononceerde symboliek, die hij hier en daar wel wat te vèr doorvoert. Tn zijn klinisch onderzoek naar de ge- L heimen van het menselijk bestaan betrekt Bergman voortdurend in ruime mate de erotiek. Een op sensatie belust publiek kan wat dat betreft doorgaans bij hem dan ook wel aan zijn trekken komen. Maar de nauwgezette toeschou wer kan in elke Bergman-film toch ook weer ontdekken, dat deze erotiek we zenlijk dienstbaar is gemaakt aan een eerlijk streven tot algehele zuivering. Zijn films zijn voor het merendeel ge plaatst in het kader van een wereld, die uitsluitend zinnelijk tastbaar is. Als zo danig is de erotiek in do Bergman-films eerlijker dan b.v. die van menige Fran se cineast. Ingmar Bergman heeft zich vooral door zijn laatste films de image bezorgd van een zoeker, een man. die zich steeds koppiger en eenzamer is gaan verbergen achter een symbolische en allegorische geheimtaal. Naarmate hij dieper trachtte door te dringen in de duisternis, werd hij zelf steeds hardnek kiger door anderen gezocht. Bergman is zozeer geëngageerd door zijn thema's en hij slaagt er daarbij in zijn gevoelens zo levendig over te dragen, dat hij bijna zonder moeite gehoor vindt voor zijn argumenten. •yanaf de eerste dag, dat Bergman een stap in de Zweedse studio's zette, was zijn vaste greep op het filmme dium duidelijk. Zijn allereerste werk bestond overigens uit het schrijven van een scénario voor een film van regis seur Alf Sjöberg („Frenzy"). Het thema behandelde de mentale worsteling van een opgroeiende jongen. De problema tiek, die er aan ten grondslag lag was in feite al dezelfde van de latere Berg man-films. De eerste film, die Ingmar Bergman zelf regisseerde was „Crisis" (1945), die de strijd beschreef tussen een moeder en een stiefmoeder om het bezit van een jong meisje. Een jaar later maakte hij „Het regent op onze liefde", waarin twee jonge mensen pogingen in het werk stellen in het reine te komen met de gemeenschap, die hun het leven moeilijk schijnt te willen maken. Daarna volgde nog een série van ruim twintig films, die nog niet zo lang geleden voorlopig werd besloten met „Wat betreft de vrou wen". I^en enkele uitzondering daargelaten heeft Ingmar Bergman zich in al deze films met wisselend succes op in drukwekkende wijze beziggehouden met de waarden, die ten grondslag liggen aan het menselijk bestaan. Hij is onge twijfeld een filmvemieuwer, niet zozeer naar de vorm als wel naar de inhoud. De vorm van zijn films „De grote stilte" en „Wat betreft de vrouwen" Scène uit „Het oog van de dui vel". Twee historische verleiders gaan op last van Satan een kuise domineesdochter het vuur aan de VLIEGBASIS CLARK (UPI) Roodverbrand, bebaard en met enigszins bloed-doorlopen ogen heeft de 62-jarige Amerikaan Frank Cushing in het hospitaal van de vliegbasis Clark het relaas gedaan van een drijfpartij die hem, in gezelschap van zijn zoon, in 37 dagen van Guam naar de Philip- pijnen voerde. Cushing, die op Guam woont, verklaarde, dat hij de uitputtende tocht op een open vlot nooit had overleefd zonder zijn 20-jarige zoon Frank jr., student in de biologie in Guam. „Het was zuiver onachtzaam heid", verklaarde Cushing hoofd schuddend toen hij vertelde hoe zij beiden ongewild aan de 1500 mijl lange tocht begonnen. Op 10 april begaven vader en zoon zich met hun ruim zeven me ter langé vlot, dat zijn drijfkracht ontleent aan 16 olievaten, buiten gaats met de bedoeling om tropi sche vissen te zoeken. In de avond uren dreef hun vlot af en toen de volgende morgen de zon weer op kwam was er geen streepje land rfieer aan de horizon te bekennen. Bovendien waren zij niet in staat hun „drijftuig" te besturen in de hoge zèeën, die werden opge zweept door een op enige afstand passerende wervelstorm. Zo dre ven zij, geleid door de stroom, 37 dagen voort tot zij op de Philip- pijnen aanspoelden. „Je doet soms automatisch iets zonder dat je eraan denkt voldoen de voorzorgsmaatregelen te ne men", zei Cushing terugdenkend aan hun avontuur. „Het was zuiver onachtzaamheid", herhaalde hij nogmaals. Overigens is Cushing niet voor een kleintje vervaard, want hij werkte voorheen onder andere als stuntman en testpiloot. „Ik ben nog wel zwak, maar ik voel me verder uitstekend", zo zei hij. Hij voegde eraan toe, dat hun grootste probleem was om aan behoorlijk drinkwater te komen. Overigens zijn zij er gedurende die 37 dagen maar tweemaal in ge slaagd om regenwater op te van gen. Cushing schatte, dat zij in totaal ongeveer 15 liter water heb ben kunnen bemachtigen, waarmee zij het meer dan een maand heb ben moeten doen. (Advertentie) „De Maagdenbron": boer Töre en zijn vrouw bij het lijk van hun door herders onteerde dochter. daargelaten is zeker niet opmerkelijk. De inhoud daarentegen is zonder meer zeer belangrijk, omdat ze een getrouwe afspiegeling is van het uiterst langzame geestelijke rijpingsproces, dat zich in deze talentvole kunstenaar voltrekt. Het feit. dat bij de toekenning van de Erasmusprijs aan Ingmar Bergman, „in hem niet slechts een vooraanstaand ver tegenwoordiger van de hedendaagse filmkunst wordt geëerd, maar tevens de man, die op zeer persoonlijke wijze heeft bijgedragen tot de ontwikkeling en vernieuwing van deze kunst", zou er op kunnen wijzen, dat Bergmans wor steling niet voor niets is geweest. BERT VAN OOSTERHOUT LAKE FOREST (UPI) Drie man nen hebben ingebroken in het landhuis van mevrouw Phillip E. Armour in La ke Forest, Illinois en haar gedwongen voor ruim 100.000 dolar (circa f 350.000) aan juwelen af te geven. Het dienstpersoneel in een andere vleugel van het 105 vertrekken tellende huis heeft niets van de roofoverval ge merkt. Mevrouw Armour, een weduwe van in de zestig, was niet gewapend of anderszins op de komst van dieven voorbereid. Babyderm-zeep Bij Babyderm-zeep(dubbe! stuk),-poeder, -crème, -olie, -shampoo en -haarlotion, voor de kinderen tijdelijk sierlijke Rijd met nóg meer activiteit zuinigheid, zekerheid: tank nieuwe Esso Extra! Dat kunt u óveral in West-Europa. ROERMOND (KNP) Na het bis dom Aken in Duitsland Is thans ook van de zijde van het Belgische bisdom Luik officieel tegengesproken, dat er een herderlijke brief zou zijn uitgege ven, waarin gewaarschuwd wordt tegen contacten met de priesters van het bis dom Roermond vanwege zogenaamde al te moderne opvattingen. Het diocesaine blad „Credo" had vori ge week die verzekering uit Aken gekre gen, Thans heeft het blad dezelfde ver zekering gekregen van het secretariaat van het Luikse bisdom. Wel heeft secretaris Vendrickx van de Luikse hulpbisschop mgr. Heuschen, gezegd, dat er wordt gefluisterd dat de Limburgse priesters de hand zouden hebben gelicht met het voorlezen van de herderlijke brieven over boeteviering en eucharistie. Deze beschuldiging is van de hand gewezen door het secretariaat van het bisdom Roermond, dat ver klaart geen enkele reden te hebben om aan te nemen, dat de Limburgse pries ters op ongeoorloofde wijze van de voor lezing zouden zijn afgeweken. Het blijkt echter, dat er nogal eens katholieken uit Aken en Luik naar Limburg komen om daar deel te nemen aan de gods dienstplechtigheden, Dan zijn spoedig de misverstanden geboren, vooral omdat in de nabuurlanden het legalisme sterker leeft dan hier. Overigens hebben de bis- - FRANCE BKgqjf? DEUTSCHlANDi SCTWH/ I SUISSE SVIZZÏRA 1 BHt M m w •llw.. H, 4, jt ^EUROPA EUROPA Wegwijzers met internationale faam. Rijk aan informaties. In voorraad bij honderden Esso dealers. Ookeenspeciale gids voor Europa van 62 pagina's! GREAT BRITAIN ANO IRELAND E SPANA PORTUGAL OANMARK SVERIGE NDRGE - V. Dit bord betekent óveral: welkom toerist. Wij zijn tot uw dienst! schoppen van Aken en Luik te kennen gegeven bijzonder ingenomen te zijn met de herderlijke brieven der Nederlandse bisschoppen over de boeteviering en de eucharistie. Mgr. Heuschen, hulpbisschop van Luik, heeft op priesterdagen te Luik zelf gewaarschuwd tegen de vele op misver standen en onbegrip gebaseerde geruch ten over het Roermondse bisdom. (Advertentie) JERUZALEM (UPI) Mordecai Loek (31) van wie beweerd wordt dat hü spio neerde voor Egypte en daarvoor nu te rechtstaat in Israël, heeft voor een recht bank toegegeven, dat hij zes maanden lang onderricht heeft gehad in tegen Israël te gebruiken spionagemethoden. Hü verklaarde echter, dat hü de oplei ding alleen maar had gevolgd om weg te komen uit een gevangenis in Kairo en dat hü van plan was geweest voor Egypte te werken na zün vertrek uit dat land. Loek deed ook mededelingen over de gebeurtenissen, die waren voorafgegaan aan zijn aanwezigheid gebonden en gekneveld in een kist met het opschrift „diplomatieke post", op het Romeinse vliegveld Fiumicino in november van het vorige jaar. Loek vertelde dat Egyptenaren hem hadden bedwelmd, ma>ar dat hij naar het toilet was gegaan en zichzelf had gedwongen om over te geven. Hij d tol later alsof hij duizelig was. Egyptische functionarissen gaven hem twee injec ties, waardoor hij het bewustzijn zou moeten verliezen. Hij kreeg hoofdpijn, maar bleef bij kennis. Terwijl hij zich slapende hield werd hij op een stoel in de befaamde kist gezet. Loek, die was vastgebonden, geblind doekt en gekneveld en een stalen helm op het hoofd had, bleef de gehele tijd bij kennis. Tijdens de rit naar het vlieg veld zon hij op mogelijkheden om te vluchten en verwijderde hij de prop uit zijn mond. De beschuldigde vertelde hoe het hem op het vliegveld was gelukt de aandacht te trekken en uit de kist te komen. Hij verklaarde, dat men hem, na zijn ondervraging door Italiaanse functiona rissen, voor de keuze had gesteld in Italië te blijven, naar Israël terug te ke ren of zich naar een derde land te be geven. Hij zei dat hij Israël had verko zen, ondanks een waarschuwing van de Israëlische consul, dat hij zou worden aangeklaagd wegens spionage. MONTELIMAR (UPI) - Jacques Martin uit Montelimar in Frank rijk is gisteren in hongerstaking gegaan, omdat de burgerlüke stand „Marjorie" niet win inschrü- ven als naam voor zün op 26 april geboren dochtertje. Een Franse wet uit 1803 schrüft ouders voor, dat ze de namen van hun kinderen moeten putten uit de heiligenkalender of uit de ge schiedenis van Frankrük. De ambtenaar van de burgerlüke stand heeft zich veel moeite gege ven ergens uit de Franse geschie denis een heilige of niet-heilige Marjorie op te diepen, maar toen hij er geen vond. weigerde hü in- schrüving. Hoelang Martin het zonder eten wil stellen heeft hij niet gezegd. Wel zal hü liet „voor de rechter gooien" en zo nodig voor de Raad van State, het hoogste cöllege in Frankrük, waar hü terecht kan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 15