AUTO'S IN JULI DWARS DOOR DE MONT BLANC Aan .OEN rrokers stifl Russen Voice luisteren naar of America alles kan met ueïè vindt t Tunnelrit kost circa 35 franc nieten eigen Echt iets Ri]P NIEUWS UIT STA TES MEES T IN TREK ONTDEK 00K RENAULT 10 1962 TOP-FORM 15 >s geven uw erking van spoelenI \mak voor u. 'e vuildelen I/. Veel problemen na I UI z^n geprojecteerd de Fre- In 1959 aan de slag tips-tips-tips-tips Zeg het met en... bestel tijdig \s 9ee een tabakke" onder ioegevoe9° voleïl T aptoe finale R.A.I. in Contact Populair Dr. Kruis inga: Gezellig etentje is uit de tijd Kwaliteit Parceleyne Fles Wilde staking Delft in orm meubelexpositie EN PLANK 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRUDAG 21 MEL 1965 wste Openhielmodeook ze jongedames. In beige Leer-gevoerd. Modern ikje. Maten: 31 13.95, 5.95. !G I Het is al weer een paar jaar ge leden, augustus 1962- dat de Mont Blanc-tunnel in het grote nieuws kwam. Italianen en Fransen had den zich eindelijk naar elkaar toe- geboord en het historische ogen blik van de ontmoeting in het binnenste van de berg werd door de televisie uitgezonden. De tun nel, die 11,6 kildmeter lang is, was echter nog lang niet klaar voor het verkeer. Er moesten nog heel wat problemen worden op gelost, onder andere de ventila tie en de regeling van de tempe ratuur, die speciale voorzieningen vereisten. Zoals de zaken nu staan hoopt men de nieuwe Mont Blanc-tunnel in juli in gebruik te kunnen nemen. Vorig: jaar maart werd de Grote St.-Bernliard- tunnel opengesteld voor het verkeer, die 5,8 kilo meter lang is. Ongeveer een jaar na de Mont Blanc-tunnel, midden 1966 komt de Felber- tauer-tunnel gereed, die Oostenrijk met Italië om verbindt. In aanbouw is ook een 6,5 kilometer lange tunnel van het Bo- denmeer in Zwitserland naar het gebied van het ■jaI Lago Maggiore. Voorts jus-tunnel (ruim 13 km lange verbinding tussen Lyon - Grenoble - Tu rijn) en de Gotthard-tun- nel, die ruim 16 km lang wordt en om streeks 1971-'72 gereed zal komen. De Mont Blance-tunnel stond al vóór de wereldoorlog op papier. In 1949 werd het oude ontwerp weer voor de dag gehaald, bestudeerd en aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Een jaar of tien later was men aan beide kanten van de grens zo ver dat het grote project kon worden aangepakt. Kort na nieuwjaar 1959 begonnen 550 Italianen de aanval en in september werden aan de andere zijde van het gigantische massief 320 Franse arbei ders ingezet. Van Entrèves en Cha- monix werkten beide ploegen naar elkaar toe, gescheiden door een elf ki lometer lange en 2500 meter hoge bar rière. Als alles vlot zou verlopen, zou den ze elkaar op een diepte van 5800 meter onder de besneeuwde top ont moeten. Op 14 augustus 1962 is dit gebeurd. De Italianen hadden het veel moeilijker gehad dan hun Franse col lega's. Ze hadden te kampen met in stortingen en wateroverlast en waren soms gedwongen zich haastig in vei ligheid te stellen en nieuwe platforms (Advertentie) fiction Vuikitigfiy AIG.y«TË mme r» N A 'vVAi&OUMIDl 3 1 Jf V mos? ^TOTAAL gemis aan verkeersfatsoen" kan gezegd worden van de man, die snelrijdend een voorrangsweg of een kruispunt nadert en pas op het al lerlaatste moment op de rem gaat Mstaan". Deze misselijke manier van andere weggebruikers laten schrikken kan de ernstigste gevolgen hebben; een recent geval van hartverlamming is daar het zoveelste bewüs van. TN het periodiek smeren van de por- tierscharnieren zit een stukje te waarderen preventief onderhoud. Maar doe het dan wel zo, dat u na dit smeer- karweitje de af gedrupte olie (ook die in nevelvorm uit de spuitbus) zorgvul dig afveegt. Laat u dit na, dan zullen uw portieren na enige km's rijden onder de oliestrepen en -vlekken zitten en om er die weer uit te halen hebt u benzine nodig, die meteen ook de was- laag wegneemt. JpROBEER zo te leren schakelen dat u hierbij geen schokje kunt voelen. Dit bereikt u door een soepel op elkaar afstemmen van het toerental en koppe ling. Niet alleen dat u hierdoor veel vloeiender rijdt, maar ook de levens duur van uw koppelingsplaat wordt er door verlengd. OPECIALE aandacht dient te worden besteed aan het goed functioneren der achterverlichting. Controleer daar om geregeld de juiste werking der stop- en achterlichten en laat ook de richtingaanwijslampen eens proefknip- peren. Dat een niet brandende nummer bordverlichting u ook een bekeuring kan kosten, wist u zeker al? U vraagt maar. De heer Van S. tc Goes heeft ontdekt, dat de oliepeilstok van zijn Stmca1 roestplekkcn vertoont en dit zowel aan de onderzijde als, hoewel in mindere mate, over de gehele lengte. Hij vraagt zich af of dit misschien het gevolg kan zijn van het, met water, afspuiten van de motor? Htet gaan roesten van de oliepeilstok, heeft niets te maken met het spuiten van water op de motor. Deze schoon- i maakmethode moeten we u overigens; wel sterk afraden omdat hierdoor ont- stckingsstoringen kunnen worden ver oorzaakt. Verder is het spuiten van koud water op een warm of heet mo torblok ook niet zo best. Wij hebben de indruk dat de roestverschijnselen in uw motor zich niet alleen bepeiken tot de oliepeilstok maar dat ook de inwendige delen van de motor niet vlekkeloos meer zijn. Dit zou dan wijzen op een zodanig gebruik van de motor, waarbij deze niet of althans veel te weinig op bedrijfstemperatuur kan werken. Ge vormd condenswater krijgt dan weinig kans om te verdampen en zal, hierbij geholpen door andere afvalstoffen (o.m. zuren) de metalen aantasten. Het vaker oUeverversen en het toepassen van een juiste thermostaat kunnen in dit op- ervLt^V-ii1' wei'ken. Bovendien zijn ei verschonende merken olie te verkrij- hphhcn ven z ge Rntuoxydatie dope maar een aag hler uw leverancier maar eens om. dat de verdere afwerking slechts een aan te leggen. Maar ze zijn er doorge komen. De Mont Blanc was door boord, maar dit betekende nog niet kwestie van tijd was. Een moeilijk pro bleem bleek de ventilatie te zijn. Het was onmogelijk voor de luchtverver sing schachten te boren, want de berg was hiervoor te hoog. Tenslotte werd besloten bij de beide uitgangen enor me ventilatie-installaties te bouwen, die de lucht constant verversen, maar een nadeel was dat de temperaturen bij dit systeem sterk wisselden. In de tnuuel zou de temperatuur zich bij ongeveer 20 plusgraden houden, maar de ventilatoren zouden in de win ter zeer koude lucht binnen blazen. De constructie van het wegdek moest hierop berekend zijn, dus „beweeglijk", zoals bijvoorbeeld spoorrails, maar de spleten mochten in het ergste geval niet zo groot worden, dat het rijden door de tunnel minder comfortabel of irrite rend kon worden. Om toch een „elas tische „rijbaan, met weinig spleten, te krijgen, werd als basis een betoncon structie genomen. Tien meter lange secties werden naar binnen getranspor teerd en hier samengevoegd tot 2.5 ki lometer lange stukken. Hiervoor werd een speciaal soort beton gebruikt. Kortere route Evenals de vorig jaar geopende Bernhard-tunnel is de Mont Blanc- autocorridor een imposant stuk werk van grote technische allure. De tunnel heeft twee rijbanen van 3.50 meter breed, verlichting met wisselende in tensiteit (om eventuele verblinding te voorkomen), parkeerplaatsen om de 380 meter, waar telefoon aanwezig is. De reis naar Italië zal via de Mont Blanc-tunnel aanmerkelijk korter zyn. Van Parys naar Turyn en Milaan scheelt het een 200-300 kilometer, wat trouwens via de tunnel door de Grote St. Bemhard ook het geval is. Volgens globale schattingen zal de Mont Blanc-tunnel jaarlijks ruim een half miljoen voertuigen moeten ver werken. Waarschijnlk gaat het 11.6 km lange ritje 35 nieuwe frank kosten, Deze twee „doorsneden" van het traject, een dwars en een van bo ven gezien, laten de loop van de f langste tunnel ter wereld zien. 0 wat een fors bedrag is. Maar de tun nel moet zichzelf afbetalen en de mid delen opbrengen, waarmee de hoge kredieten moeten worden afgelost. Aanvankelijk waren de bouwkosten van het hele project geraamd op rond 175 miljoen gulden maar door allerlei omstandigheden, vertragingen en kos tenstijgingen is dit bedrag behoorlijk opgelopen, misschien wel tot het dub- f bele. Nu de tunnel spoedig voor het verkeer zal worden opengesteld, moet j 'n begin worden gemaakt met de mo- demisering van de toegangswegen, die nog niet berekend zijn op groot ver keer. Eigenlijk moeten moderne tun nels aangesloten zijn op autostrada's, maar zo ver is het nog niet in het Al pengebied, al komen ze dan ook steeds dichterbij te liggen. H. Renault heeft een grotere versie van de R8 in voorbereiding, die in de nazomer zal worden gepresenteerd. Het ruimere model, dat ook een ge wijzigd koetswerk heeft, zal R10 he ten. Vermoedelijk komt het eerst meti de 1,1 liter Major-motor op de weg, maar met een paar pk's meer, waar door de topsnelheid iets hoger komt te liggen. De prijs wordt uiteraard ook hoger, dus boven zes mille. Het is niet ondenkbaar dat de Renault- constructeurs bij de nieuwe R10 en kele nieuwe ideeën toepassen, die bij de ontwikkeling van de R16 een rol hebben gespeeld. De prijs van de R16 is nog niet be kend, maar naar alle waarschijnlijk heid wordt deze voor de standaard- uitvoering beneden f 8000, gedrukt. Intussen is de prijs van de nieu we Peugeot 204, die we kortgeleden hebben voorgesteld, vastgesteld op f 7980,- Hetzelfde bedrag wordt voor de Peugeot 403 gevraagd, welk type spoe dig zal verdwijnen. (Advertentie) Geen en Qéèn me\an9e atne nkaan- virgin»3 van Pure' viiurzuWer' Bovendien na_nftVoeQd arom3- dos natuur WASHINGTON (UPI). Met zachte muziek op de achtergrond kondigt een Russische stem aan: „Goedendag' beste vrienden, dit is G. Ougintsjus. Wij beginnen ons programma met een korte samenvat ting van het belangrijkste nieuws van vandaag." Dit is niet radio- Moskou, maar het begin van een Russische uitzending van de Voice of America. De Russisch-sprekende omroeper is een Amerikaan, een van de 38 stafleden van de Russische afdeling van de Voice of America, welke dagelijks meer dan acht uur nieuws, muziek en commentaren voor Rusland verzorgt. De programma's, die in Washington worden samengesteld en opge nomen, worden via krachtige zenders in de Verenigde Staten en over zee naar Rusland uitgezonden. Sinds de Russische uitzendingen niet langer door Moskou worden gestoord luisteren per dag gemiddeld 1,5 miljoen Russen naar de Amerikaanse programma's. De luisterdichtheid hangt af van de ontvangst, de inhoud van het programma en andere dagelijkse verschillen, John Lund, chef van de Europese af- muziek naar voren gebracht, van Irving Berlin tot de jazzpianist Dave Brubeck. John Lund zei hierover: „De post die wij ontvangen duidt op een enorme be langstelling voor de Amerikaanse jazz, volksmuziek en populaire muziek. Wij hebben bericht gekregen dat luisteraars de uitzendingen op de band opnemen en dat men zelfs klandestien platen van de muziek snijdt". Sinds het programma vorig jaar mei aan de uitzendingen van de Voice of America is toegevoegd, hebben Russen talrijke verzoeken ingediend voor liedjes als „Stardust", „At Last", „Goodbye" en „Woodchoppers Ball". Lund zei dat in de brieven niet alleen verzoeken voor be paalde artiesten en liedjes, maar ook voor orkesten en muziekstijlen waren vervat. Andere brieven verzochten om speciale nieuws- en gesproken programma's. Een luisteraar vroeg inlichtingen over de kleurdegeneratie van het netvlies, ande ren vroegen om programma's over weef seltransplantatie of lezingen over de Freu diaanse psycho-analyse in de Verenigde Staten. Russisch is niet de enige gebezigde taal. Er worden ook dagelijks programma's ver zorgd in het Oekraïns, Georgisch, Ar meens, Letlands, Estlands en Litouws. Dit geschiedt echter op kleinere schaal. Het doel van alle uitzendingen ongeacht hun taal is steeds hetzelfde: de luiste raars op de hoogte houden met wat er gaande is in de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Woensdagavond hebben konin gin Juliana en prins Bemhard de finale van de Anglo-Nederlandse taptoe bijgewoond in de Amster damse RAI. Deze foto geeft een indruk van de taptoe. deling van de Voice of America, deelde mee dat de uitzendingen een poging zijn om „te praten met het Russische volk en het volledig in te lichten over het wereldnieuws en de Amerikaanse poli tiek". „Wij trachten dit op heldere, on dubbelzinnige en redelijke wijze te doen, zonder twistziek te lijken", voegde Lund hieraan toe. De Voice of America stelt als officiële Amerikaanse spreekbuis vast dat de pro gramma's meer dienen tot gesprekken tussen Amerikanen en Russen dan tus- geesteswetenschappen goed. Ik verzoek u, indien mogelijk, mij enige lessen het Engels en, indien mogelijk, ook in sen Russen onderling, zoals de particu liere onderneming „Radio Liberty" doet. Daarom wordt een groot gedeelte van de Amerikaanse programma's in beslag genomen door uitzendingen over het le ven in de Verenigde Staten, sociaal-eco nomische wetenswaardigheden, bespre kingen van nieuwe boeken, films en to neelstukken, interviews en forums- Hebben de Russen belangstelling voor de Amerikaanse uitzendingen Medewerkers van de Voice of Ame rica menen van wel, te oordelen naar de stapel correspondentie voor verzoek programma's of voor inlichtingen over de Verenigde Staten. Deze vrije brief wisseling duidt ook op een meer ont spannen houding van de Russische re gering tegenover de Verenigde Staten. In een brief van een luisteraar uit Bakoe, Adzerbeidsjan, stond: „Ik luister vaak naar uw uitzendingen en ik vind vooral de lessen over architectuur en het Russisch te zenden". Een ander teken van de doelmatig heid van de Voice of America is volgens functionarissen dat Amerikaanse toeris ten en ambassade- en delegatiepersoneel vaak naar de Verenigde Staten terug keren met commentaar van de Russische burgers op de Amerikaanse radio-uit zendingen. Een bekende journalist deelde mee dat toen hij oud-premier Kroestjev in Odessa aan de Zwarte Zee volgde, hij zag, dat de chauffeur van Kroestjev de Voice of America op zijn autoradio opzette. Uit de antwoorden van luisteraars is op te maken dat het populairste pro gramma een één uur durend muziekpro gramma, „Melodies of America", is. In het programma wordt alle Amerikaanse (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Het huiselijk maal is geen centrale maatschappelijke aangele genheid meer. Dit zei de plaatsvervan gend directeur-generaal van de volksge zondheid, dr. R.J.H. Kruisinga, gistermid dag in het Kurhaus te Scheveningen, waar hy de devaluatie van de huiselyke maaltijd en het gezellig etentje in het algemeen aan de kaak stelde. We nodigen gasten niet meer uit voor een langdurige maaltijd, maar voor thee en cocktail, aldus dr. Kruisinga. Brood jes en hapjes zijn niet meer geworden dan attributen van gezellige middagen en avonden. Men eet en passant, zoals mensen eten voor wie honger een over wonnen begrip is. Dr. Kruisinga achtte dit alles zeer be denkelijk. De devaluatie van de maaltijd is volgens hem tevens een devaluatie van de voeding. Hij wees er verder op, dat de voedingsraad daarom in de komende 25 jaren met totaal andere problemen ge confronteerd zal worden dan in de voor bije kwart eeuw. Sinds 1947 worden regelmatig Ameri kaanse radioprogramma's naar Rusland uitgezonden. In de eerste jaren moesten de uitzendingen stelselmatige storing en andere pogingen tot verminken door staan. In 1960 begon Moskou een soepeler houding aan te nemen en werden al leen programma's die „beledigend" wer den genoemd gestoord. Vorig jaar werd alle storing stopgezet. Daardoor moest de Voice of America het peil van de programma's omhoog gaan voeren. „Vroeger was het enige belangrijke door de storing heen te komen" zo ver klaarde Lund, „maar nu moeten wij ons op kwaliteitsprogramma's toeleggen" „Wij moeten een levendiger schema opstellen. Nu de Russische regering niet langer bezwaar heeft tegen onze uitzendingen moeten wij rekening hou den met de smaak en wensen van de luisteraar. Men zal pas luisteren als het programma interessant of op andere wijze aantrekkelijk is". Met dit in gedachte hoopt de Voice of America in de toekomst het gehele pro grammabeleid drastisch te herzien om nog meer luisteraars te trekken. Men wil dit bereiken met een betere radio-techniek, een beter gedoseerde programma-indeling en vooral door meer nadruk op het nieuws uit de Verenigde Staten en de rest van de wereld te leggen. „Voor de Verenigde Staten hebben zij de meeste belangstelling", aldus Lund „doordat wij ze nieuws geven over het leven in Amerika, tonen wij hen enige alternatieven over hun eigen systeem" DELFT (ANP) Onder de plateel schilders van de n.v. koninklijke Delftscli- aardewerkfabriek „De Porceleyne Fles" te Delft is gisterochtend een staking uit gebroken, die haar oorzaak vindt in sa lariseisen. De bonafide vakbonden, die met de di rectie in onderhandeling zijn over de ar beidsvoorwaarden van deze groep, stellen zich niet achter deze wilde staking. De staking omvat zeventig plateelschil ders. Zij eisen 6 oct. salarisverhoging. De stakers beweren, dat de directie hen al drie jaar lang met allerlei uitvluchten aan het lijntje heeft gehouden. De staking is bedoeld als een protestactie en zal twee dagen duren. (Advertentie) (Advertentie) op onze permanente de nieuwe mogelijkheden voor gezellig en stijlvol wonen. U bent van harte welkom bij N.V. Jan Hendrikx BOSSTRAAT 1 BREDA TEL. 01600-30635 officieel erkend TOP-FORM adviseur DR. BERNAxiD DELFGAAUW BE KNOPTE GESCHIEDENIS DER WIJSBE GEERTE (Het Wereldvenster, Baarn). Dit zeer helder geschreven boek over de filosofie van Thales trt Newman is in tussen aan zijn vijfde druk toe. We heb ben het indertijd J besproken. ALEXANDER LENARD BESCHA VING VAARWEL. (Prisma-reeks) Een boeiend verhaal van een even boeiende auteur, die de Westerse be schaving de rug toekeerde en zich mid den in de rimboe van Brazilië vestigde. Als arts doet hij in die primitieve sa menleving allerlei komische ervaringen op. die hij op ironische wijze opdist en doordrenkt met een treffende levenswijs heid. ZO LEEFDE PAULUS (Uitgeverii Hel mond Met een prachtige eenvoud van tekst en een rijkdom aan smaakvolle illustra ties, wordt in dit boekje voor kinderen over de reizen van Sint Paulus verteld Het leent zich nok uitstekend tot voor lezen en vertellen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7