AUTO'S IN JULI DWARS
DOOR DE MONT BLANC
Aan
.OEN
rrokers
stifl
Russen
Voice
luisteren naar
of America
alles kan met ueïè
vindt t
Tunnelrit kost circa 35 franc
nieten
eigen
Echt iets
Ri]P
NIEUWS UIT STA TES
MEES T IN TREK
ONTDEK
00K RENAULT 10
1962
TOP-FORM
15
>s geven uw
erking van
spoelenI
\mak voor u.
'e vuildelen
I/.
Veel problemen
na
I UI z^n geprojecteerd de Fre-
In 1959 aan de slag
tips-tips-tips-tips
Zeg het met
en... bestel tijdig
\s 9ee
een tabakke"
onder ioegevoe9°
voleïl
T aptoe finale
R.A.I.
in
Contact
Populair
Dr. Kruis inga:
Gezellig etentje
is uit de tijd
Kwaliteit
Parceleyne Fles
Wilde staking
Delft
in
orm
meubelexpositie
EN PLANK
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRUDAG 21 MEL 1965
wste Openhielmodeook
ze jongedames. In beige
Leer-gevoerd. Modern
ikje. Maten: 31 13.95,
5.95.
!G
I
Het is al weer een paar jaar ge
leden, augustus 1962- dat de Mont
Blanc-tunnel in het grote nieuws
kwam. Italianen en Fransen had
den zich eindelijk naar elkaar toe-
geboord en het historische ogen
blik van de ontmoeting in het
binnenste van de berg werd door
de televisie uitgezonden. De tun
nel, die 11,6 kildmeter lang is,
was echter nog lang niet klaar
voor het verkeer. Er moesten nog
heel wat problemen worden op
gelost, onder andere de ventila
tie en de regeling van de tempe
ratuur, die speciale voorzieningen
vereisten. Zoals de zaken nu
staan hoopt men de nieuwe Mont
Blanc-tunnel in juli in gebruik te
kunnen nemen.
Vorig: jaar maart werd
de Grote St.-Bernliard-
tunnel opengesteld voor
het verkeer, die 5,8 kilo
meter lang is. Ongeveer
een jaar na de Mont
Blanc-tunnel, midden
1966 komt de Felber-
tauer-tunnel gereed, die
Oostenrijk met Italië
om verbindt. In aanbouw
is ook een 6,5 kilometer
lange tunnel van het Bo-
denmeer in Zwitserland
naar het gebied van het
■jaI Lago Maggiore. Voorts
jus-tunnel (ruim 13 km
lange verbinding tussen
Lyon - Grenoble - Tu
rijn) en de Gotthard-tun-
nel, die ruim 16 km lang wordt en om
streeks 1971-'72 gereed zal komen.
De Mont Blance-tunnel stond al vóór
de wereldoorlog op papier. In 1949
werd het oude ontwerp weer voor de
dag gehaald, bestudeerd en aangepast
aan de nieuwe omstandigheden. Een
jaar of tien later was men aan beide
kanten van de grens zo ver dat het
grote project kon worden aangepakt.
Kort na nieuwjaar 1959 begonnen 550
Italianen de aanval en in september
werden aan de andere zijde van het
gigantische massief 320 Franse arbei
ders ingezet. Van Entrèves en Cha-
monix werkten beide ploegen naar
elkaar toe, gescheiden door een elf ki
lometer lange en 2500 meter hoge bar
rière. Als alles vlot zou verlopen, zou
den ze elkaar op een diepte van 5800
meter onder de besneeuwde top ont
moeten. Op 14 augustus 1962 is dit
gebeurd. De Italianen hadden het veel
moeilijker gehad dan hun Franse col
lega's. Ze hadden te kampen met in
stortingen en wateroverlast en waren
soms gedwongen zich haastig in vei
ligheid te stellen en nieuwe platforms
(Advertentie)
fiction
Vuikitigfiy
AIG.y«TË
mme
r» N A
'vVAi&OUMIDl 3
1 Jf
V
mos?
^TOTAAL gemis aan verkeersfatsoen"
kan gezegd worden van de man,
die snelrijdend een voorrangsweg of
een kruispunt nadert en pas op het al
lerlaatste moment op de rem gaat
Mstaan". Deze misselijke manier van
andere weggebruikers laten schrikken
kan de ernstigste gevolgen hebben; een
recent geval van hartverlamming is
daar het zoveelste bewüs van.
TN het periodiek smeren van de por-
tierscharnieren zit een stukje te
waarderen preventief onderhoud. Maar
doe het dan wel zo, dat u na dit smeer-
karweitje de af gedrupte olie (ook die
in nevelvorm uit de spuitbus) zorgvul
dig afveegt. Laat u dit na, dan zullen
uw portieren na enige km's rijden onder
de oliestrepen en -vlekken zitten en
om er die weer uit te halen hebt u
benzine nodig, die meteen ook de was-
laag wegneemt.
JpROBEER zo te leren schakelen dat
u hierbij geen schokje kunt voelen.
Dit bereikt u door een soepel op elkaar
afstemmen van het toerental en koppe
ling. Niet alleen dat u hierdoor veel
vloeiender rijdt, maar ook de levens
duur van uw koppelingsplaat wordt er
door verlengd.
OPECIALE aandacht dient te worden
besteed aan het goed functioneren
der achterverlichting. Controleer daar
om geregeld de juiste werking der
stop- en achterlichten en laat ook de
richtingaanwijslampen eens proefknip-
peren. Dat een niet brandende nummer
bordverlichting u ook een bekeuring
kan kosten, wist u zeker al?
U vraagt maar.
De heer Van S. tc Goes heeft ontdekt,
dat de oliepeilstok van zijn Stmca1
roestplekkcn vertoont en dit zowel aan
de onderzijde als, hoewel in mindere
mate, over de gehele lengte. Hij vraagt
zich af of dit misschien het gevolg kan
zijn van het, met water, afspuiten van
de motor?
Htet gaan roesten van de oliepeilstok,
heeft niets te maken met het spuiten
van water op de motor. Deze schoon- i
maakmethode moeten we u overigens;
wel sterk afraden omdat hierdoor ont-
stckingsstoringen kunnen worden ver
oorzaakt. Verder is het spuiten van
koud water op een warm of heet mo
torblok ook niet zo best. Wij hebben de
indruk dat de roestverschijnselen in uw
motor zich niet alleen bepeiken tot de
oliepeilstok maar dat ook de inwendige
delen van de motor niet vlekkeloos
meer zijn. Dit zou dan wijzen op een
zodanig gebruik van de motor, waarbij
deze niet of althans veel te weinig op
bedrijfstemperatuur kan werken. Ge
vormd condenswater krijgt dan weinig
kans om te verdampen en zal, hierbij
geholpen door andere afvalstoffen (o.m.
zuren) de metalen aantasten. Het vaker
oUeverversen en het toepassen van een
juiste thermostaat kunnen in dit op-
ervLt^V-ii1' wei'ken. Bovendien zijn
ei verschonende merken olie te verkrij-
hphhcn ven z ge Rntuoxydatie dope
maar een aag hler uw leverancier
maar eens om.
dat de verdere afwerking slechts een
aan te leggen. Maar ze zijn er doorge
komen. De Mont Blanc was door
boord, maar dit betekende nog niet
kwestie van tijd was. Een moeilijk pro
bleem bleek de ventilatie te zijn. Het
was onmogelijk voor de luchtverver
sing schachten te boren, want de berg
was hiervoor te hoog. Tenslotte werd
besloten bij de beide uitgangen enor
me ventilatie-installaties te bouwen,
die de lucht constant verversen, maar
een nadeel was dat de temperaturen
bij dit systeem sterk wisselden. In de
tnuuel zou de temperatuur zich
bij ongeveer 20 plusgraden houden,
maar de ventilatoren zouden in de win
ter zeer koude lucht binnen blazen.
De constructie van het wegdek moest
hierop berekend zijn, dus „beweeglijk",
zoals bijvoorbeeld spoorrails, maar de
spleten mochten in het ergste geval niet
zo groot worden, dat het rijden door de
tunnel minder comfortabel of irrite
rend kon worden. Om toch een „elas
tische „rijbaan, met weinig spleten, te
krijgen, werd als basis een betoncon
structie genomen. Tien meter lange
secties werden naar binnen getranspor
teerd en hier samengevoegd tot 2.5 ki
lometer lange stukken. Hiervoor werd
een speciaal soort beton gebruikt.
Kortere route
Evenals de vorig jaar geopende
Bernhard-tunnel is de Mont Blanc-
autocorridor een imposant stuk werk
van grote technische allure. De tunnel
heeft twee rijbanen van 3.50 meter
breed, verlichting met wisselende in
tensiteit (om eventuele verblinding te
voorkomen), parkeerplaatsen om de
380 meter, waar telefoon aanwezig is.
De reis naar Italië zal via de Mont
Blanc-tunnel aanmerkelijk korter zyn.
Van Parys naar Turyn en Milaan
scheelt het een 200-300 kilometer, wat
trouwens via de tunnel door de Grote
St. Bemhard ook het geval is.
Volgens globale schattingen zal de
Mont Blanc-tunnel jaarlijks ruim een
half miljoen voertuigen moeten ver
werken. Waarschijnlk gaat het 11.6 km
lange ritje 35 nieuwe frank kosten,
Deze twee „doorsneden" van het
traject, een dwars en een van bo
ven gezien, laten de loop van de f
langste tunnel ter wereld zien. 0
wat een fors bedrag is. Maar de tun
nel moet zichzelf afbetalen en de mid
delen opbrengen, waarmee de hoge
kredieten moeten worden afgelost.
Aanvankelijk waren de bouwkosten
van het hele project geraamd op rond
175 miljoen gulden maar door allerlei
omstandigheden, vertragingen en kos
tenstijgingen is dit bedrag behoorlijk
opgelopen, misschien wel tot het dub- f
bele. Nu de tunnel spoedig voor het
verkeer zal worden opengesteld, moet j
'n begin worden gemaakt met de mo-
demisering van de toegangswegen, die
nog niet berekend zijn op groot ver
keer. Eigenlijk moeten moderne tun
nels aangesloten zijn op autostrada's,
maar zo ver is het nog niet in het Al
pengebied, al komen ze dan ook steeds
dichterbij te liggen.
H.
Renault heeft een grotere versie
van de R8 in voorbereiding, die in
de nazomer zal worden gepresenteerd.
Het ruimere model, dat ook een ge
wijzigd koetswerk heeft, zal R10 he
ten. Vermoedelijk komt het eerst meti
de 1,1 liter Major-motor op de weg,
maar met een paar pk's meer, waar
door de topsnelheid iets hoger komt
te liggen. De prijs wordt uiteraard
ook hoger, dus boven zes mille. Het
is niet ondenkbaar dat de Renault-
constructeurs bij de nieuwe R10 en
kele nieuwe ideeën toepassen, die bij
de ontwikkeling van de R16 een rol
hebben gespeeld.
De prijs van de R16 is nog niet be
kend, maar naar alle waarschijnlijk
heid wordt deze voor de standaard-
uitvoering beneden f 8000, gedrukt.
Intussen is de prijs van de nieu
we Peugeot 204, die we kortgeleden
hebben voorgesteld, vastgesteld op f
7980,- Hetzelfde bedrag wordt voor de
Peugeot 403 gevraagd, welk type spoe
dig zal verdwijnen.
(Advertentie)
Geen
en Qéèn
me\an9e
atne
nkaan-
virgin»3
van Pure' viiurzuWer'
Bovendien na_nftVoeQd arom3-
dos
natuur
WASHINGTON (UPI). Met zachte muziek op de achtergrond
kondigt een Russische stem aan: „Goedendag' beste vrienden, dit is
G. Ougintsjus. Wij beginnen ons programma met een korte samenvat
ting van het belangrijkste nieuws van vandaag." Dit is niet radio-
Moskou, maar het begin van een Russische uitzending van de Voice of
America. De Russisch-sprekende omroeper is een Amerikaan, een van
de 38 stafleden van de Russische afdeling van de Voice of America,
welke dagelijks meer dan acht uur nieuws, muziek en commentaren
voor Rusland verzorgt.
De programma's, die in Washington worden samengesteld en opge
nomen, worden via krachtige zenders in de Verenigde Staten en over
zee naar Rusland uitgezonden. Sinds de Russische uitzendingen niet
langer door Moskou worden gestoord luisteren per dag gemiddeld 1,5
miljoen Russen naar de Amerikaanse programma's. De luisterdichtheid
hangt af van de ontvangst, de inhoud van het programma en andere
dagelijkse verschillen,
John Lund, chef van de Europese af-
muziek naar voren gebracht, van Irving
Berlin tot de jazzpianist Dave Brubeck.
John Lund zei hierover: „De post die
wij ontvangen duidt op een enorme be
langstelling voor de Amerikaanse jazz,
volksmuziek en populaire muziek. Wij
hebben bericht gekregen dat luisteraars
de uitzendingen op de band opnemen en
dat men zelfs klandestien platen van de
muziek snijdt".
Sinds het programma vorig jaar mei
aan de uitzendingen van de Voice of
America is toegevoegd, hebben Russen
talrijke verzoeken ingediend voor liedjes
als „Stardust", „At Last", „Goodbye" en
„Woodchoppers Ball". Lund zei dat in de
brieven niet alleen verzoeken voor be
paalde artiesten en liedjes, maar ook
voor orkesten en muziekstijlen waren
vervat.
Andere brieven verzochten om speciale
nieuws- en gesproken programma's. Een
luisteraar vroeg inlichtingen over de
kleurdegeneratie van het netvlies, ande
ren vroegen om programma's over weef
seltransplantatie of lezingen over de Freu
diaanse psycho-analyse in de Verenigde
Staten.
Russisch is niet de enige gebezigde taal.
Er worden ook dagelijks programma's ver
zorgd in het Oekraïns, Georgisch, Ar
meens, Letlands, Estlands en Litouws. Dit
geschiedt echter op kleinere schaal. Het
doel van alle uitzendingen ongeacht
hun taal is steeds hetzelfde: de luiste
raars op de hoogte houden met wat er
gaande is in de Verenigde Staten en de
rest van de wereld.
Woensdagavond hebben konin
gin Juliana en prins Bemhard de
finale van de Anglo-Nederlandse
taptoe bijgewoond in de Amster
damse RAI. Deze foto geeft een
indruk van de taptoe.
deling van de Voice of America, deelde
mee dat de uitzendingen een poging zijn
om „te praten met het Russische volk
en het volledig in te lichten over het
wereldnieuws en de Amerikaanse poli
tiek". „Wij trachten dit op heldere, on
dubbelzinnige en redelijke wijze te doen,
zonder twistziek te lijken", voegde Lund
hieraan toe.
De Voice of America stelt als officiële
Amerikaanse spreekbuis vast dat de pro
gramma's meer dienen tot gesprekken
tussen Amerikanen en Russen dan tus-
geesteswetenschappen goed. Ik verzoek
u, indien mogelijk, mij enige lessen
het Engels en, indien mogelijk, ook in
sen Russen onderling, zoals de particu
liere onderneming „Radio Liberty" doet.
Daarom wordt een groot gedeelte van
de Amerikaanse programma's in beslag
genomen door uitzendingen over het le
ven in de Verenigde Staten, sociaal-eco
nomische wetenswaardigheden, bespre
kingen van nieuwe boeken, films en to
neelstukken, interviews en forums-
Hebben de Russen belangstelling voor
de Amerikaanse uitzendingen
Medewerkers van de Voice of Ame
rica menen van wel, te oordelen naar
de stapel correspondentie voor verzoek
programma's of voor inlichtingen over
de Verenigde Staten. Deze vrije brief
wisseling duidt ook op een meer ont
spannen houding van de Russische re
gering tegenover de Verenigde Staten.
In een brief van een luisteraar uit
Bakoe, Adzerbeidsjan, stond: „Ik luister
vaak naar uw uitzendingen en ik vind
vooral de lessen over architectuur en
het Russisch te zenden".
Een ander teken van de doelmatig
heid van de Voice of America is volgens
functionarissen dat Amerikaanse toeris
ten en ambassade- en delegatiepersoneel
vaak naar de Verenigde Staten terug
keren met commentaar van de Russische
burgers op de Amerikaanse radio-uit
zendingen.
Een bekende journalist deelde mee dat
toen hij oud-premier Kroestjev in Odessa
aan de Zwarte Zee volgde, hij zag, dat
de chauffeur van Kroestjev de Voice of
America op zijn autoradio opzette.
Uit de antwoorden van luisteraars is
op te maken dat het populairste pro
gramma een één uur durend muziekpro
gramma, „Melodies of America", is. In
het programma wordt alle Amerikaanse
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Het huiselijk maal is
geen centrale maatschappelijke aangele
genheid meer. Dit zei de plaatsvervan
gend directeur-generaal van de volksge
zondheid, dr. R.J.H. Kruisinga, gistermid
dag in het Kurhaus te Scheveningen,
waar hy de devaluatie van de huiselyke
maaltijd en het gezellig etentje in het
algemeen aan de kaak stelde.
We nodigen gasten niet meer uit voor
een langdurige maaltijd, maar voor thee
en cocktail, aldus dr. Kruisinga. Brood
jes en hapjes zijn niet meer geworden
dan attributen van gezellige middagen
en avonden. Men eet en passant, zoals
mensen eten voor wie honger een over
wonnen begrip is.
Dr. Kruisinga achtte dit alles zeer be
denkelijk. De devaluatie van de maaltijd
is volgens hem tevens een devaluatie van
de voeding. Hij wees er verder op, dat
de voedingsraad daarom in de komende
25 jaren met totaal andere problemen ge
confronteerd zal worden dan in de voor
bije kwart eeuw.
Sinds 1947 worden regelmatig Ameri
kaanse radioprogramma's naar Rusland
uitgezonden. In de eerste jaren moesten
de uitzendingen stelselmatige storing en
andere pogingen tot verminken door
staan.
In 1960 begon Moskou een soepeler
houding aan te nemen en werden al
leen programma's die „beledigend" wer
den genoemd gestoord. Vorig jaar werd
alle storing stopgezet. Daardoor moest
de Voice of America het peil van de
programma's omhoog gaan voeren.
„Vroeger was het enige belangrijke
door de storing heen te komen" zo ver
klaarde Lund, „maar nu moeten wij
ons op kwaliteitsprogramma's toeleggen"
„Wij moeten een levendiger schema
opstellen. Nu de Russische regering
niet langer bezwaar heeft tegen onze
uitzendingen moeten wij rekening hou
den met de smaak en wensen van de
luisteraar. Men zal pas luisteren als het
programma interessant of op andere
wijze aantrekkelijk is".
Met dit in gedachte hoopt de Voice of
America in de toekomst het gehele pro
grammabeleid drastisch te herzien om nog
meer luisteraars te trekken. Men wil dit
bereiken met een betere radio-techniek,
een beter gedoseerde programma-indeling
en vooral door meer nadruk op het
nieuws uit de Verenigde Staten en de rest
van de wereld te leggen.
„Voor de Verenigde Staten hebben zij
de meeste belangstelling", aldus Lund
„doordat wij ze nieuws geven over het
leven in Amerika, tonen wij hen enige
alternatieven over hun eigen systeem"
DELFT (ANP) Onder de plateel
schilders van de n.v. koninklijke Delftscli-
aardewerkfabriek „De Porceleyne Fles"
te Delft is gisterochtend een staking uit
gebroken, die haar oorzaak vindt in sa
lariseisen.
De bonafide vakbonden, die met de di
rectie in onderhandeling zijn over de ar
beidsvoorwaarden van deze groep, stellen
zich niet achter deze wilde staking.
De staking omvat zeventig plateelschil
ders. Zij eisen 6 oct. salarisverhoging. De
stakers beweren, dat de directie hen al
drie jaar lang met allerlei uitvluchten aan
het lijntje heeft gehouden. De staking is
bedoeld als een protestactie en zal twee
dagen duren.
(Advertentie)
(Advertentie)
op onze permanente
de nieuwe mogelijkheden voor
gezellig en stijlvol wonen. U
bent van harte welkom bij
N.V. Jan Hendrikx
BOSSTRAAT 1 BREDA
TEL. 01600-30635
officieel erkend
TOP-FORM adviseur
DR. BERNAxiD DELFGAAUW BE
KNOPTE GESCHIEDENIS DER WIJSBE
GEERTE (Het Wereldvenster, Baarn).
Dit zeer helder geschreven boek over
de filosofie van Thales trt Newman is in
tussen aan zijn vijfde druk toe. We heb
ben het indertijd J besproken.
ALEXANDER LENARD BESCHA
VING VAARWEL. (Prisma-reeks)
Een boeiend verhaal van een even
boeiende auteur, die de Westerse be
schaving de rug toekeerde en zich mid
den in de rimboe van Brazilië vestigde.
Als arts doet hij in die primitieve sa
menleving allerlei komische ervaringen
op. die hij op ironische wijze opdist en
doordrenkt met een treffende levenswijs
heid.
ZO LEEFDE PAULUS (Uitgeverii Hel
mond
Met een prachtige eenvoud van tekst
en een rijkdom aan smaakvolle illustra
ties, wordt in dit boekje voor kinderen
over de reizen van Sint Paulus verteld
Het leent zich nok uitstekend tot voor
lezen en vertellen.