Senoritas Special K «JANSEN TILANUS Donald Duck MORGEN RIPOLIN VAN DALSUM Dure boeken geven status ROB VERMEER (19 j.) IN ETTENS WINKELCENTRUM Nieuw Rotter dams Toneel blijft experiménteren isttr naar CBS. Wisselende interesse voor radio-nieuwsuitzendingen MET definitief van toneel VOOR HEM KLAAR France Gall op scherm I Jonge kunst in jong dorp 10 stuks f 1,80 ORT UNSTNIEUWS Merkwaardig gedrag bij luisteraars SCHILDEREN „Ruimtevaart' Nieuwe kandidaten in „Tel uit je winst' Frankrijk-Argentinië op televisiescherm 1 T.V.-voorbeschouwing over Milaan-Benfica Uitsluitend tabak Generale repetities met publiek PHIMATOUR modern en modieus ondergoed is van een naam om te dragen! DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 21 MEI 1965 (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM In de gezamenlijk door de omroepen in het kader van de NRU en NTS gehouden continu-onderzoek naai de luister- en kijkgewoonten van de Ne derlanders boven de 15 jaar, zijn op ra- diogebied merkwaardige uitkomsten te voorschijn gekomen. De door de vijf om roepen aangestelde sociologen hebben het door Intromart verzamelde cijfermate riaal wetenschappelijk gerangschikt en van interpretaties voorzien cn uit de in dicaties blijkt nu dat de luisterdichtheid voor de nieuwsbulletins in de loop van de dag een sterk wisselend karakter heeft. Hieronder geven wij de percentages voor de resp. nieuwsbulletins, waarbij men rekening dient te houden dat 1 pet der luisteraars, niet minder dan 8U.UUU Nederlanders omvat. Voor het bulletin van 7 uur is er bij 15 pet. interesse, om half 8 maar 7 pet. en om 8 uur liefst 24 pet., terwijl om 8.30 uur maar door 9 pet. wordt geluisterd. Om 11 uur luistert 17,2 pet. naar het korte bulletin en om half een weer 15 pet, terwijl de grootste luisterdichtheid nl 27 pet. werd gemeten voor het nieuws om 13 uur. Het korte bulletin van 16 uur trekt 8 pet. luisteraars en om 18 uur- hebben 26 pet. van de Nederlanders hun toestel ingeschakeld. Om 19 uur een da ling tot 12 pet. en om 20 uur als het t.v.- journaal begint, luistert er nog inaar 6 pet. van de Nederlanders. Dit cijfer stijgt tot 9 pet. voor het nieuws van 22.30 en daalt tot 4 pet. voor het laatste nieuws van 23.55 uur. Het is ons aan de hand van deze ge gevens opgevallen, dat de AVRO en VARA op Hilversum II (298 m) met de nieuwsvoorziening en de daarbij aanslui tende programma's kennelijk sterk in het voordeel zijn, omdat zij negen nieuws uitzendingen per dag in hun program ma's hebben, welke in percentages geme- teil (zie de cijfers op 7. 8, 11, 13, 16 en 18 uur) vaak het dubbele aantal luis- teraars bereikt. De NCRV en KRO met zes nieuws-uitzendingen op Hilversum 1 (402 m), waarvan velen op de halve uren, verkeren in een ongunstige positie. Veel radio-aandacht voor Prins Bernhardjonds (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De radio zal ruime aandacht schenken aan het Prins Bern- hardfonds, dat van 21 tot en met 27 juni zijn zilveren jubileum viert. Ook aan de door dit fonds te voeren actie zal door Wij vragen ons dan ook af, wat de pro grammaleiders in Hilversum bezield heeft om tot deze ongelukkige verdeling van de nieuwsuitzendingen te komen. Een betere verdeling in de nieuwe pro gramma-aanpak voor dit najaar als op 1 oktober het derde radio (FM)-net in gebruik wordt genomen, lijkt ons zeer wenselijk. De luisterdichtheid voor wat betreft de radio-actualiteitenrubrieken hangt min of meer af van de gunstige plaatsing kort na het nieuws of direct voor of achter po pulaire programma's. Zo trekt de VARA- rubriek „Dingen van de dag" 11 pet. der luisteraars, de NCRV-radiokrant „Van daag" 8,5 pet., de KRO-rubriek „Echo" 5,6 pet. en het radio-journaal van de AVRO in de avonduren maar 3,6 pet. Uit dit korte resumé blijkt overduide lijk, dat vele factoren de luisterdichtheid beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld het tijd stip en ook de dag van de uitzending. Uiteraard kunnen aan de hand van deze summiere gegevens nog geen definitieve conclusies worden getrokken, maar het lijkt ons verstandig om vooral de con fessionele omroepen te adviseren in de toekomst bij hun programma-opzet met deze merkwaardige uitkomsten ernstig rekening te houden. (Advertentie) EINDHOVEN Albert van Dalsum heeft zijn definitief laatste voorstelling gegeven in de Eindliovense Stadsschouw burg met het spelen van de titelrol van Koning Lear van Shakespeare in de op- de omroepen medewerking worden ver- voering door de Haagsche Comedie. leend. Aan het einde der voorstelling, welke Zondag 23 mei zal de VARA in „Weer v00r, totaal uitverkochte zaal gin.g, of geen weer" dr. Jac. P. Thijsse herden ken, die 100 jaar geleden werd geboren. In het bijzonder zal aandacht worden be steed aan de door het Prins Bernhard- fonds gefinancierde Thijssebrochure, die aan alle scholen werd toegezonden. Prof. ir. Jac. P. Thijsse, vertelt aan Bert Gart- hoff over zijn vader, wiens stem dank zij een historische opname te beluisteren zal zijn. Vrijdag 28 mei besteedt de NCRV in het programma „Halte" om 18 uur aan dacht aan het nationaal festival van de werkende jeugd, dat te Tilburg met sub sidie van het PBF wordt gehouden. Voor de week van 21 tot en met 27 juni en ook voor het nationale program- ma op 29 juni zijn nog verschillende uit zendingen in voorbereiding. (Advertentie) Volgens onze huidige statistieken zijn er nog enorm veel mensen die de Rus sische en Amerikaanse ruimtevaart als nonsens zien. Huns inziens is het van de Russen en Amerikanen een soort geldverspilling op grote schaal. Deze mensen zouden we er echter dringend op willen wijzen, dat ze zich vergissen. De Russen en Amerikanen „spelen" nl. helemaal niet met raket ten. Integendeel, er is zelfs sprake van een bittere strijd, die de toekomstige verovering van de maan inhoud. De gevolgen van een dergelijke ver overing kunnen catastrofaal zijn. De generatie die nl. het eerst de maan in zijn macht heeft, heeft verder heel de aarde onder zijn duim. Het is dus niet uitgesloten dat wij er een bepaald aantal jaren onder ang van de Russen staan te zwoe gen. Dit klinkt misschien wat overdreven, "et is de naakte waarheid. .Het zou dus helemaal geen sk idee zijn, als we eens wat meer belangstel ling voor de ruimtevaart zouden to nen. SWART Laten wy hopen dat we over een aantal jaren onder milde dwang van f ^n}eri^anen liggen te zonneba den. Redactie. werd hij toegesproken door drs. G. van der Kruijs, wethouder van onderwijs en culturele zaken, die hem namens het gemeentebestuur een grote lauwerkrans met rood-witte anjers omhing. Voorts bood hij Albert van Dalsum namens het huldigingscomité uit de burgerij een ge schenk onder couvert aan. In zijn dankwoord herinnerde Van Dal sum onder meer aan de bevrijding van Eindhoven in 1944. Hiermee begon ook voor hem, zo zei hij, de bevrijding en zijn optreden voor de zender Herrij zend Nederland". Voorzien kostbare, grotendeels uit plaatwerk bestaande, superboeken, die momenteel de markt overstromen, in een reële behoefte, of zyn zy louter sta tussymbool? Wanneer de heer Frans de Smit, die directeur is van het Bureau voor de Collectieve Propaganda van 't Nederlandse Boek en die het dus weten kan, deze vraag krijgt voorgelegd, ant woordt hy getrouw: „Zij voorzien inder daad in een behoefte in de behoefte aan een statussymbool namelijk. Voordat een uitgeverij een dergelijk werk op stapel zet, laat hij eerst via een gedegen marktonderzoek nagaan of er kans is op een redelijke afzet. Dit soort enquêtes heeft o-ns het inzicht bijge bracht, dat vooral de nouveau-riche de bevolkingsgroep, bij wie de welvaart zich al heeft geconcretiseerd in een au togeen boot, een caravan en een zomer huisje grote belangstelling heeft voor fraaie, dikke, dure boeken. We volgen in dat opzicht de ontwikkeling in Ame rika, waar het reeds tot de bon ton be hoort om 'n veeldelige encyclopedie in huis te hebben. Ook hier in Nederland geldt al: hoe duurder, hoe beter. De uitgeverijen zeg maar industrieën kunnen de vraag nauwelijks bijbenen. De mensen kopen dit soort boeken mo menteel nog voor zichzelf, maar ik voor zie, dat ze ze binnenkort ook aan ande ren cadeau gaan doen, dat staat als sta tussymbool namelijk nog chiquer". Gevraagd of de recensies in dagbladen en via radio en televisie de verkoop van boeken stimuleren, zegt de heer de Smit, die kennelijk zijn propagandistische functie weet te combineren met een on verwachte eerlijkheid: „en of wat dacht u dan. De verkoop wordt er net zo door gestimuleerd als die van waspoeder straks gestimuleerd zal worden door de reclame in de t.v. Dagbladen en radio sla ik overigens niet zo hoog aan die media brengen ïun recensies in een te summiere en voor het publiek te onin teressante vorm. Maar de stimulans van de t.v. is enorm. In dat opzicht is het boek net als ieder ander produkt. Maar laat het alsjeblieft zo blijven, want uit eindelijk verkopen we nog altijd een stukje cultuur." Gaat het Nederlandse *boek ook naar het buitenland? Deze vraag beantwoordt de heer de Smit gelaten ontkennend. „Verder dan het Nederlandse taalgebied komen wij doorgaans niet. Tegenover de vloedgolf aan buitenlandse pockets, die hier binnenkomt, staat nog geen druppel aan Nederlands werk, dat wordt geëx porteerd en bij dat eenrichtingsverkeer zal het wel blijven." Het ontslaat hem in ieder geval van de verplichting om ook over de grenzen propaganda voor het Nederlandse boek te maken en dat kan hij, overstelpt als hij is met de drukte, die de organisatie van de nationale boekenweek 1965 met zich mee heeft gebracht, nauwelijks be treuren. HILVERSUM In de tclevisicquiz „Tel uit je winst" zullen zondagavond twee nieuwe kandidaten worden getest op hun parate kennis over uiteenlopende hobby's.. Het zijn de heer W. van Ravesteijn uit Tilburg, d'ie als onderwerp heeft geko zen Elvis Presley en de heer G. Moene uit Veendam, die zal worden onder vraagd over de geschiedenis van Gro ningen in de middeleeuwén. Voorts zien de kijkers de heer P. Hoogstra uit Groningen (tweede wereldoorlog), me vrouw A. Engels - de Groot uit Amster dam (Toeth-Anch-Amon) en de heer L. Rammant uit St.-Andries-Brugge in Bel gië (de Rode Duivels). HILVERSUM Het staat thans defi nitief va<st, dat de NTS op donderdag avond 3 juni een rechtstreekse televisie reportage uit Parijs geeft van de voet balinterland Frankrijk - Argentinië, De wedstrijd wordt op Nederland 1 uitge zonden van 20.25 tot 22.50 uur en Leo Pagano verzorgt het commentaar. (Van onze radio- en t.v:-redacteur) HILVERSUM Op Hemelvaartsdag zal de finale om de Europacup tussen Inter nationale Milaan en Benfica op de beeld buis worden uitgezonden, zoals wü reeds meldden. Aan de vooravond van deze wedstrijd, woensdag 26 mei, wil de AVRO in het om 22 uur uit te zenden Sportpa- norama een voorbeschouwing wijden aan deze ontmoeting. Wat bekerhouder Inter Milaan betreft heeft de AVRO-samcnsteller gesproken met de strateeg cn trainer Helenio Her- rera, de architect van het Inter-team Luis Suarez, de goalgetter Mazzola en de snelle Braziliaanse rechtsbuiten Jair. Te vens werden opnamen gemaakt in het Italiaanse trainingskamp Appiano-Gentile en ziet men flitsen van de competitiewed strijd InterFiorentina, een match wel ke met 6-2 door de Italiaanse kampioenen werd gewonnen. Bii Benfica had ICocn Verhoeff een ge sprek met de voormalige coach van het Nederlands elftal en trainer van het Por tugese team Elek Schfartz, zomede met Benfica's grootste troef Eusebio, de doel man Costa Pereira, waarna er filmbeel den worden vertoond van Benfica's trai ningsmethode in het kamp Carca Velos. Tot slot volgen filmfragmenten van de wedstrijd Benfica—Sexail, die met 11-3 door de thuisclub werd gewonnen. Koen Verhoeff en Bob Bremer verzorgen de regie en de presentatie van dit AVRO- programma. In de Johnny- en Rijk-shou van zaterdagavond treedt de win nares van het laatste Eurovisie songfestival op: het Luxemburgse zangeresje France Gall (22.10 uur). (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis BREDA Men kan in doorsnee geno men van een negentienjarige moeilijk verwachten, dat hij rijp werk levert, maar men kan ook uitgaan van het adagium, dat alles op deze wereld één groot proberen is, en dus stellen, dat iets nooit helemaal rijp wordt. Iets is nooit „af", hoogstens uitgeput aan mo gelijkheden. Die mogelijkheden kunnen door allerlei omstandigheden afgeremd worden. Een van de belangrijkste fac toren, die daarbij meespelen, is de mens zelf, die niet meer geven kan dan hij in zich heeft. Maar ieder van ons heeft wel wat mee te delen en men heeft daar recht op, zelfs al is men jong, zoals de Ettenaar Rob Vermeer, die negentien jaren telt. Naar zijn jeugd te luisteren ligt f bovendien geheel 1 in de lijn van deze tijd cn ten- ff slotte is het mo- gelijk, dat men 1 als jongmens zui- verder denkt en reageert dan op 'n leeftijd, waar op men belast kan zijn theorie, die uit vreemde mond komt. Rob Vermeer tekent en schil dert en wat als hobby is begonnen, lijkt meer en meer de beroepskant uit te gaan.. Rob Ver meer wil professional worden en zal na het Oudenibossche Thomas-More-College de kunstacademie in Tilburg gaan be zoeken. Daarmee geeft hij te kennen er nog lang niet te zijn. Tóch exposeert hij thans in het restaurant Galerie in Ettens prachtige winkelcentrum. De behoefte om van zijn werk tentoon te stellen, kan groter zijn naarmate de drang om te getuigen in de mens levendiger is. En jeugd getuigt graag. Exposeren be tekent echter ook, dat men achter zich zelf staat. Wij nemen echter gaarne aan dat deze expositie geen zelfgenoegzaam heid betekent. Het is een poging tot dia loog met de gemeenschap zo men wil een zelf-test. Die gemeenschap blijkt zeer positief op het werk van de jonge Vermeer te reageren. Men is in Etten zelfs ietwat trots op het feit een jonge plaatsgenoot als kunstenaar te hebben. Dat is een verheugend verschijnsel en meer dan men mocht verwachten. Het kan betekenen dat in deze frisse, moderne leefgemeen sc ,P kreuk tussen kunstenaar en Publiek nog niet zo diep is als in de officiële kunstcentra. Deze populariteit is geen gevolg van gemakkelijk leesbaar werk, want zover te oordelen doet Ver meer geen concessies. Uit wat bijeenhangt aan de wand van het gezellige restaurant in het winkel centrum is zonder meer te concluderen, dat Vermeer talent heeft. Zijn tekenin gen wijzen daar misschien nog niet zo duidelijk op (we zouden er meer van willen zien), maar zijn schilderijen over tuigen op een gegeven ogenblik wél. Dit werk valt uiteen, in abstractie en expres sionisme en wij hebben in beide catego rieën knap werk gevonden. Vermeer voert een toonzeker en consequent palet en hij weet een compositie op te bouwen. Zijn „ruiter" en ,,man-en-vrouw" be horen tot de best geslaagde doeken van de kleine expositie. Het expressionis tische werk is niet zo overtuigend, het lijkt met minder gemak op het doek gebracht. Klaarblijkelijk heeft de jonge schilder hier te worstelen met technische problemen, die hij nog niet onder de knie heeft. Hij is ondanks zijn jeugd geen bravoure-schilder, maar blijkt met overleg te werk te gaan. De kleuren, die hij verwerkt, hebben iets beslotens, waardoor deze werkstukken (ook al dooi de afmeting) het in het interieur best zullen doen. Het werk is eerlijk en rijp in die zin. dat het echt zichzelf is. Vermeer forceert zich niet. Hij is geen hemelbestormer, zijn werk heeft iets traditioneels, zou men tenslotte willen opmerken. Maar hij is zeker een man met opmerkelijke belof ten. In hoeverre hij die inlost, zal de toekomst leren. J.M. (Advertentie) ,,Toen wy drie jaar geleden naar Rotterdam kwamen, hebben wij ge zegd: Laten wij het drie jaar probe ren, wederzijds wat geduld hebben en kijken hoe het uitpakt. Nu die drie jaar voorbij zijn hebben we met graag te bijgetekend en we zyn verheugd te hebben mogen constateren dat het schouwburgbezoek enorm is gestegen". Dit zegt Robert de Vries, algemeen directeur van het Nieuw Rotterdams Toneel. Het feit, dat in die drie jaren be wust geregeld is geëxperimenteerd om een zo uitgebreid mogelijke schare toeschouwers te bereiken, blijkt resul taat gehad te hebben. Het is de be doeling in de toekomst het aantal voor stellingen in Rotterdam zelfs op te voe ren, wat o.m. mogelijk zal zijn, om dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest een eigen thuis krijgt. Naast het opbouwen van een zo goed mogelijk repertoire heeft het gezel schap zich in de afgelopen jaren in tensief beziggehouden met de Rotter damse jeugdfestivals, het houden van lezingen voor leerlingen van middelba re scholen en met cursussen over to neel voor leraren en leraressen. Daarnaast gaat de al geruime tijd ge leden gestarte „kleine zaal-produktie" de leiding van het gezelschap zeer aan het hart. Men zou deze kleine zaal voorstellingen experimenteel toneel kunnen noemen. Directeur Richard Flink omschreef het aldus ,,het toneel kan niet stil blijven staan bij een ge vestigde vorm, het is dringend aan ver nieuwing toe. Daarvoor dient een ba sis gevormd te worden en daarom is meer werkplaats nodig om er te expe rimenteren." Rouw past Elektra, Incident in Vi chy, Obsessie en Op blote voeten het park, zullen ook het volgend sei zoen op het repertoire blijven. Het sei zoen wordt geopend met Never too late, een blijspel en in het buiten land een groot succes van de hier nog onbekende Amerikaanse schrijver Arthur Sumnerlong. Lue Lutz voert de regie- Verder zal van Miller Van de brug af gezien in reprise worden ge bracht, regie Jan Teulings. Luther van Osbom, onder regie van Richard Flink, staat op de lijst en Billet doux, regie Robert de Vries. George Vita ly zal als gastregisseur een stuk van Molière brengen, welk is nog niet be kend. Ko van Dijk, na februari ge durende een vol seizoen vast aan het NRT verbonden, zal in een klassiek stuk een belangrijke rol spelen en daarnaast staan nog enkele Franse stukken o.a. La balcon en Match op de lijst. Een nieuw experiment, zowel om het publiek als voor de kunstcritici is, dat het NRT generale repetities met publiek wil gaan geven voor een beperkt aantal belangstellenden. Eerst dan wil het gezelschap in een openbare voorstelling voor het voetlicht komen. Dit zal niet bij alle premières het ge val zijn. De behoefte voor de première een stuk uit te proberen met publiek, leeft ove rigens niet alleen bij het NRT. Ook andere gezelschappen hebben op dit punt pogingen gedaan met de bestaan de tradities te breken. De generale repetities met publiek zullen besloten voorstellingen zijn, waarbij entree geheven wordt. (Advertentie) MEER VAKANTIE PLEZIER BOLSWARD Op zaterdag 12 juni a.s. wordt in de Martinikerk van Bols- ward het vierde nationale orgel-im provisatie-concours gehouden. Op het programma prijken de namen van vier sterk naar voren gekomen jonge improvisatoren: Bert Matter uit Zutphe'n (die vorig jaar ook aan het internationale concours in Haarlem deelnam), Jacques van den Dool uit Cuiemborg, René Rakier uit Schevc- ningen en Jan Weimers uit Katwijk aan Zee. (Advertentie) Nog luist tijd voor TEGEN REISZIEKTE Werkt snel en lang Vrijdag 21 mei HILVERSUM I 402 m. KRO. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali teiten. 15.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Coda: lichte muziek voor tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac tualiteiten. 21.10 Literair programma. 21.30 Concertgebouworkest en solist (opn.): klassieke en moderne muziek. 22.20 Actualiteiten. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.45 Dante. hoorspel. 23.55 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. VARA. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.55 Ac tualiteiten. AVRO. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek, 13.25 Beursberichten. VPRO. 16.45 Voor de kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Van de week: Informatie en commentaren uit binnen- en buiten land. VARA. 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest, en, instru mentaal kwintet: oude en moderne mu ziek. 21.35 AA of praten uit zelfbehoud, een klankbeeld over de Anonieme Alco holisten. 22.30 Nieuws. 23.55 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m. 12.25 Weerberichten, mededelingen en berichten voor de schippers. 12.50 Beurs- Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek is kennelijk erg bezorgd over de manier waarop het Nederlandse volk zijn vrije tijd doorbrengt. Het heeft, exact als altijd, cijfers bekend gemaakt over de besteding van de vrije avonden en weekeinden. Of schoon die gegevens met ogenschijn lijke objectiviteit worden gemeld, klinkt er een zekere bezorgdheid uit. Het CBS is tot de conclusie gekomen dat wij in onze vrije tijd steeds pas siever worden: de zaterdag gaat naar de knoppen met boodschappen doen, de avonden met televisie kijken. De statistiekelingen hebben zelfs nauw keurig uitgerekend hoeveel tijd de met een vrije zaterdag gezegende mannen in de verplichte gang naar kruidenier, bakker, slager en melk boer steken: meer dan twee uur. Daar staat tegenover dat er hoe langer hoe minder aan sport gedaan gaat worden, en we trekken ook te weinig naar buiten, zo lees je tussen de regels door. Nu vind ik het CBS een nuttige in stelling, maar het moet eens even goed luisteren: vrije tijd die niet passief wordt doorgebracht is geen echte vrije tijd meer. Waarom moeten we nou op zaterdag zelf achter een bal aanhollen, als je geregeld een spannende match op de teevee kunt zien? En heeft het zin naar buiten te trekken, als dat tot gevolg heeft dat je in bos en hei voorzichtig over eikaars benen moet heenstappen? Echt, CBS'ers, je kunt veel beter thuis blijven, daar is het rustig, daar stinkt het niet zo naar uitlaatgassen en daar word je lang niet zo gauw overreden. Bovendien, geachte statistic i, is boodschappen doen op zaterdag niet alleen een nuttige, maar evenzeer een noodzakelijke bezigheid. Dat het meer dan twee uur kost, ligt niet aan het feit dat we zo verschrikkelijk veel boodschappen nodig hebben, maar dat komt omdat we met steeds méér Nederlanders op ons dierbaar plekje grond moeten huizen. Het wordt daardoor alsmaar drukker in de winkels. Ik weet betrekkelijk niets van sta tistieken, maar ik kan het CBS wel voorspellen dat het over nog eens tien jaar nog wel erger zal zijn: dan zullen we, vrees ik, misschien wel vijf uur in de rij staan voor ons onsje ham. en de krentenbollen. Als die hon derdduizenden mensen die er jaar lijks bijkomen, moeten óók bood schappen doen en al is de midden stand actief, daartegen kun je geen nieuwe winkels blijven bouwen. Tegen die tijd hebben we trouwens misschien wel een driedaagse werk week. Laten we niet de vergissing be gaan te menen dat de overblijvende vier dagen werkelijk vrij e dagen zijn: we zullen ze hard genoeg nodig hebben om te fourageren. En als we na urenlang boodschappen doen dan doodop thuiskomen, zouden we dan vanwege onze statistische image nog vief naar buiten moeten trekken of ons kwiek in een partijtje tennis storten? Toe nou, je hebt dan echt je hele avond wel nodig om voor de beeldbuis uit te hijgen. Daarom, CBS'ers, publiceer dit soort cijfers voortaan met wat meer mildheid. Stel het niet zo voor alsof we een volk van luie, huishenntrige lieden vormen, maar laat uitkomen dat we slechts gedwongen zijn ook m ons wrijetijdspatroon tol te beta len aan de benauwende volheid. PRAET-MAECKER berichten en programma-overzicht. Van af 16 00: Berichten voor de automobilis ten. 16.03 Beursberichten. 18.30 Berichten voor de automobilisten en tips voor het weekend. 18.45 Sportkroniek. 20.00 De vlag en lading: Zolder- en kelderto neel nu. 23.05 Stemmig gemengd avond programma. Zaterdag 22 mei HILVERSUM I 402 m. KRO. 7.30 Nieuws. 8.00 Djinn: geva rieerd programma. 8.30—8.40 Nieuws. HILVERSUM II 298 m VARA. 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek. 8.00 Nieuws. 8.20—8.30 Wegwijs, tips voor trips en vakanties. 12.27 Mede: delingen t.b.v. land- en tuinbouw. Vrijdag 21 mei NEDERLAND I NTS. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. VPRO. Portret van een sportman. 19.35 The Flintstones, teken film. NTS. 20.00 Journaal. VPRO. 20.20 Cabaretkroniek. 21.05 Gitaarspel met in strumentale begeleiding. 21.35 De agent, eenakter. 22.27 Gesprek aan de schrijf tafel. NTS. 22.37 Toeristische tips. 22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS. 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Klanten-service Vadertje Burnley, TV-film. 20.25 Brein in beeld, medisch programma. VARA. 20.50 Literatuur, TV-spel. 21.45 Achter het nieuws. BELGIë VLAAMS 18.45 Franse les. 19.00 Zandmannetje. 19.05 Voor de teenagers. 19.40 Verkie zingsuitslagen. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Televisierechtbank: de zaak van den Burg. 21.50 Made in Belgium, documentaire. 22.25 Première: fragmen ten uit de nieuwste films. 22.50 Nieuws. BELGIë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de jeugd. 19.00 Flash sur la civilisation des loisirs. 19.30 Les 4 justi- ciers, feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Vrije politieke tribune. 20.45 Le miroir des vies perdues: drie novellen. 21.45 Plaisir des arts. 22.30 Journaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5