Senoritas
Special
K
«JANSEN TILANUS
Donald
Duck
MORGEN
RIPOLIN
VAN DALSUM
Dure boeken
geven status
ROB VERMEER (19 j.) IN
ETTENS WINKELCENTRUM
Nieuw Rotter dams Toneel
blijft experiménteren
isttr naar
CBS.
Wisselende interesse voor
radio-nieuwsuitzendingen
MET
definitief van
toneel
VOOR HEM
KLAAR
France Gall op scherm I
Jonge kunst in jong dorp
10 stuks f 1,80
ORT
UNSTNIEUWS
Merkwaardig gedrag bij luisteraars
SCHILDEREN
„Ruimtevaart'
Nieuwe kandidaten in
„Tel uit je winst'
Frankrijk-Argentinië
op televisiescherm 1
T.V.-voorbeschouwing
over Milaan-Benfica
Uitsluitend
tabak
Generale repetities met publiek
PHIMATOUR
modern en modieus ondergoed is van
een naam om te dragen!
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 21 MEI 1965
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM In de gezamenlijk door
de omroepen in het kader van de NRU
en NTS gehouden continu-onderzoek naai
de luister- en kijkgewoonten van de Ne
derlanders boven de 15 jaar, zijn op ra-
diogebied merkwaardige uitkomsten te
voorschijn gekomen. De door de vijf om
roepen aangestelde sociologen hebben het
door Intromart verzamelde cijfermate
riaal wetenschappelijk gerangschikt en
van interpretaties voorzien cn uit de in
dicaties blijkt nu dat de luisterdichtheid
voor de nieuwsbulletins in de loop van
de dag een sterk wisselend karakter
heeft.
Hieronder geven wij de percentages
voor de resp. nieuwsbulletins, waarbij
men rekening dient te houden dat 1 pet
der luisteraars, niet minder dan 8U.UUU
Nederlanders omvat.
Voor het bulletin van 7 uur is er bij
15 pet. interesse, om half 8 maar 7 pet.
en om 8 uur liefst 24 pet., terwijl om 8.30
uur maar door 9 pet. wordt geluisterd.
Om 11 uur luistert 17,2 pet. naar het
korte bulletin en om half een weer 15
pet, terwijl de grootste luisterdichtheid
nl 27 pet. werd gemeten voor het nieuws
om 13 uur. Het korte bulletin van 16 uur
trekt 8 pet. luisteraars en om 18 uur-
hebben 26 pet. van de Nederlanders hun
toestel ingeschakeld. Om 19 uur een da
ling tot 12 pet. en om 20 uur als het t.v.-
journaal begint, luistert er nog inaar
6 pet. van de Nederlanders. Dit cijfer
stijgt tot 9 pet. voor het nieuws van 22.30
en daalt tot 4 pet. voor het laatste nieuws
van 23.55 uur.
Het is ons aan de hand van deze ge
gevens opgevallen, dat de AVRO en
VARA op Hilversum II (298 m) met de
nieuwsvoorziening en de daarbij aanslui
tende programma's kennelijk sterk in het
voordeel zijn, omdat zij negen nieuws
uitzendingen per dag in hun program
ma's hebben, welke in percentages geme-
teil (zie de cijfers op 7. 8, 11, 13, 16 en
18 uur) vaak het dubbele aantal luis-
teraars bereikt. De NCRV en KRO met
zes nieuws-uitzendingen op Hilversum 1
(402 m), waarvan velen op de halve uren,
verkeren in een ongunstige positie.
Veel radio-aandacht voor
Prins Bernhardjonds
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De radio zal ruime
aandacht schenken aan het Prins Bern-
hardfonds, dat van 21 tot en met 27 juni
zijn zilveren jubileum viert. Ook aan de
door dit fonds te voeren actie zal door
Wij vragen ons dan ook af, wat de pro
grammaleiders in Hilversum bezield
heeft om tot deze ongelukkige verdeling
van de nieuwsuitzendingen te komen.
Een betere verdeling in de nieuwe pro
gramma-aanpak voor dit najaar als op
1 oktober het derde radio (FM)-net in
gebruik wordt genomen, lijkt ons zeer
wenselijk.
De luisterdichtheid voor wat betreft de
radio-actualiteitenrubrieken hangt min of
meer af van de gunstige plaatsing kort na
het nieuws of direct voor of achter po
pulaire programma's. Zo trekt de VARA-
rubriek „Dingen van de dag" 11 pet. der
luisteraars, de NCRV-radiokrant „Van
daag" 8,5 pet., de KRO-rubriek „Echo"
5,6 pet. en het radio-journaal van de
AVRO in de avonduren maar 3,6 pet.
Uit dit korte resumé blijkt overduide
lijk, dat vele factoren de luisterdichtheid
beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld het tijd
stip en ook de dag van de uitzending.
Uiteraard kunnen aan de hand van deze
summiere gegevens nog geen definitieve
conclusies worden getrokken, maar het
lijkt ons verstandig om vooral de con
fessionele omroepen te adviseren in de
toekomst bij hun programma-opzet met
deze merkwaardige uitkomsten ernstig
rekening te houden.
(Advertentie)
EINDHOVEN Albert van Dalsum
heeft zijn definitief laatste voorstelling
gegeven in de Eindliovense Stadsschouw
burg met het spelen van de titelrol van
Koning Lear van Shakespeare in de op-
de omroepen medewerking worden ver- voering door de Haagsche Comedie.
leend. Aan het einde der voorstelling, welke
Zondag 23 mei zal de VARA in „Weer v00r, totaal uitverkochte zaal gin.g,
of geen weer" dr. Jac. P. Thijsse herden
ken, die 100 jaar geleden werd geboren.
In het bijzonder zal aandacht worden be
steed aan de door het Prins Bernhard-
fonds gefinancierde Thijssebrochure, die
aan alle scholen werd toegezonden. Prof.
ir. Jac. P. Thijsse, vertelt aan Bert Gart-
hoff over zijn vader, wiens stem dank zij
een historische opname te beluisteren zal
zijn. Vrijdag 28 mei besteedt de NCRV in
het programma „Halte" om 18 uur aan
dacht aan het nationaal festival van de
werkende jeugd, dat te Tilburg met sub
sidie van het PBF wordt gehouden.
Voor de week van 21 tot en met 27
juni en ook voor het nationale program-
ma op 29 juni zijn nog verschillende uit
zendingen in voorbereiding.
(Advertentie)
Volgens onze huidige statistieken zijn
er nog enorm veel mensen die de Rus
sische en Amerikaanse ruimtevaart als
nonsens zien. Huns inziens is het van
de Russen en Amerikanen een soort
geldverspilling op grote schaal.
Deze mensen zouden we er echter
dringend op willen wijzen, dat ze zich
vergissen. De Russen en Amerikanen
„spelen" nl. helemaal niet met raket
ten. Integendeel, er is zelfs sprake van
een bittere strijd, die de toekomstige
verovering van de maan inhoud.
De gevolgen van een dergelijke ver
overing kunnen catastrofaal zijn. De
generatie die nl. het eerst de maan in
zijn macht heeft, heeft verder heel de
aarde onder zijn duim.
Het is dus niet uitgesloten dat wij
er een bepaald aantal jaren onder
ang van de Russen staan te zwoe
gen.
Dit klinkt misschien wat overdreven,
"et is de naakte waarheid.
.Het zou dus helemaal geen sk idee
zijn, als we eens wat meer belangstel
ling voor de ruimtevaart zouden to
nen.
SWART
Laten wy hopen dat we over een
aantal jaren onder milde dwang van
f ^n}eri^anen liggen te zonneba
den. Redactie.
werd hij toegesproken door drs. G. van
der Kruijs, wethouder van onderwijs en
culturele zaken, die hem namens het
gemeentebestuur een grote lauwerkrans
met rood-witte anjers omhing. Voorts
bood hij Albert van Dalsum namens het
huldigingscomité uit de burgerij een ge
schenk onder couvert aan.
In zijn dankwoord herinnerde Van Dal
sum onder meer aan de bevrijding van
Eindhoven in 1944. Hiermee begon ook
voor hem, zo zei hij, de bevrijding en
zijn optreden voor de zender Herrij
zend Nederland".
Voorzien kostbare, grotendeels uit
plaatwerk bestaande, superboeken, die
momenteel de markt overstromen, in
een reële behoefte, of zyn zy louter sta
tussymbool? Wanneer de heer Frans de
Smit, die directeur is van het Bureau
voor de Collectieve Propaganda van 't
Nederlandse Boek en die het dus weten
kan, deze vraag krijgt voorgelegd, ant
woordt hy getrouw: „Zij voorzien inder
daad in een behoefte in de behoefte
aan een statussymbool namelijk.
Voordat een uitgeverij een dergelijk
werk op stapel zet, laat hij eerst via een
gedegen marktonderzoek nagaan of er
kans is op een redelijke afzet. Dit soort
enquêtes heeft o-ns het inzicht bijge
bracht, dat vooral de nouveau-riche
de bevolkingsgroep, bij wie de welvaart
zich al heeft geconcretiseerd in een au
togeen boot, een caravan en een zomer
huisje grote belangstelling heeft voor
fraaie, dikke, dure boeken. We volgen
in dat opzicht de ontwikkeling in Ame
rika, waar het reeds tot de bon ton be
hoort om 'n veeldelige encyclopedie in
huis te hebben. Ook hier in Nederland
geldt al: hoe duurder, hoe beter. De
uitgeverijen zeg maar industrieën
kunnen de vraag nauwelijks bijbenen.
De mensen kopen dit soort boeken mo
menteel nog voor zichzelf, maar ik voor
zie, dat ze ze binnenkort ook aan ande
ren cadeau gaan doen, dat staat als sta
tussymbool namelijk nog chiquer".
Gevraagd of de recensies in dagbladen
en via radio en televisie de verkoop van
boeken stimuleren, zegt de heer de Smit,
die kennelijk zijn propagandistische
functie weet te combineren met een on
verwachte eerlijkheid: „en of wat
dacht u dan. De verkoop wordt er net zo
door gestimuleerd als die van waspoeder
straks gestimuleerd zal worden door de
reclame in de t.v. Dagbladen en radio
sla ik overigens niet zo hoog aan die
media brengen ïun recensies in een te
summiere en voor het publiek te onin
teressante vorm. Maar de stimulans van
de t.v. is enorm. In dat opzicht is het
boek net als ieder ander produkt. Maar
laat het alsjeblieft zo blijven, want uit
eindelijk verkopen we nog altijd een
stukje cultuur."
Gaat het Nederlandse *boek ook naar
het buitenland? Deze vraag beantwoordt
de heer de Smit gelaten ontkennend.
„Verder dan het Nederlandse taalgebied
komen wij doorgaans niet. Tegenover de
vloedgolf aan buitenlandse pockets, die
hier binnenkomt, staat nog geen druppel
aan Nederlands werk, dat wordt geëx
porteerd en bij dat eenrichtingsverkeer
zal het wel blijven."
Het ontslaat hem in ieder geval van
de verplichting om ook over de grenzen
propaganda voor het Nederlandse boek
te maken en dat kan hij, overstelpt als
hij is met de drukte, die de organisatie
van de nationale boekenweek 1965 met
zich mee heeft gebracht, nauwelijks be
treuren.
HILVERSUM In de tclevisicquiz
„Tel uit je winst" zullen zondagavond
twee nieuwe kandidaten worden getest
op hun parate kennis over uiteenlopende
hobby's..
Het zijn de heer W. van Ravesteijn uit
Tilburg, d'ie als onderwerp heeft geko
zen Elvis Presley en de heer G. Moene
uit Veendam, die zal worden onder
vraagd over de geschiedenis van Gro
ningen in de middeleeuwén. Voorts zien
de kijkers de heer P. Hoogstra uit
Groningen (tweede wereldoorlog), me
vrouw A. Engels - de Groot uit Amster
dam (Toeth-Anch-Amon) en de heer L.
Rammant uit St.-Andries-Brugge in Bel
gië (de Rode Duivels).
HILVERSUM Het staat thans defi
nitief va<st, dat de NTS op donderdag
avond 3 juni een rechtstreekse televisie
reportage uit Parijs geeft van de voet
balinterland Frankrijk - Argentinië, De
wedstrijd wordt op Nederland 1 uitge
zonden van 20.25 tot 22.50 uur en Leo
Pagano verzorgt het commentaar.
(Van onze radio- en t.v:-redacteur)
HILVERSUM Op Hemelvaartsdag zal
de finale om de Europacup tussen Inter
nationale Milaan en Benfica op de beeld
buis worden uitgezonden, zoals wü reeds
meldden. Aan de vooravond van deze
wedstrijd, woensdag 26 mei, wil de AVRO
in het om 22 uur uit te zenden Sportpa-
norama een voorbeschouwing wijden aan
deze ontmoeting.
Wat bekerhouder Inter Milaan betreft
heeft de AVRO-samcnsteller gesproken
met de strateeg cn trainer Helenio Her-
rera, de architect van het Inter-team
Luis Suarez, de goalgetter Mazzola en de
snelle Braziliaanse rechtsbuiten Jair. Te
vens werden opnamen gemaakt in het
Italiaanse trainingskamp Appiano-Gentile
en ziet men flitsen van de competitiewed
strijd InterFiorentina, een match wel
ke met 6-2 door de Italiaanse kampioenen
werd gewonnen.
Bii Benfica had ICocn Verhoeff een ge
sprek met de voormalige coach van het
Nederlands elftal en trainer van het Por
tugese team Elek Schfartz, zomede met
Benfica's grootste troef Eusebio, de doel
man Costa Pereira, waarna er filmbeel
den worden vertoond van Benfica's trai
ningsmethode in het kamp Carca Velos.
Tot slot volgen filmfragmenten van de
wedstrijd Benfica—Sexail, die met 11-3
door de thuisclub werd gewonnen. Koen
Verhoeff en Bob Bremer verzorgen de
regie en de presentatie van dit AVRO-
programma.
In de Johnny- en Rijk-shou
van zaterdagavond treedt de win
nares van het laatste Eurovisie
songfestival op: het Luxemburgse
zangeresje France Gall (22.10 uur).
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
BREDA Men kan in doorsnee geno
men van een negentienjarige moeilijk
verwachten, dat hij rijp werk levert,
maar men kan ook uitgaan van het
adagium, dat alles op deze wereld één
groot proberen is, en dus stellen, dat
iets nooit helemaal rijp wordt. Iets is
nooit „af", hoogstens uitgeput aan mo
gelijkheden. Die mogelijkheden kunnen
door allerlei omstandigheden afgeremd
worden. Een van de belangrijkste fac
toren, die daarbij meespelen, is de mens
zelf, die niet meer geven kan dan hij
in zich heeft. Maar ieder van ons heeft
wel wat mee te delen en men heeft daar
recht op, zelfs al is men jong, zoals de
Ettenaar Rob Vermeer, die negentien
jaren telt.
Naar zijn jeugd
te luisteren ligt f
bovendien geheel 1
in de lijn van
deze tijd cn ten- ff
slotte is het mo-
gelijk, dat men 1
als jongmens zui-
verder denkt en
reageert dan op
'n leeftijd, waar
op men belast
kan zijn theorie,
die uit vreemde
mond komt.
Rob Vermeer
tekent en schil
dert en wat als
hobby is begonnen, lijkt meer en meer
de beroepskant uit te gaan.. Rob Ver
meer wil professional worden en zal na
het Oudenibossche Thomas-More-College
de kunstacademie in Tilburg gaan be
zoeken. Daarmee geeft hij te kennen er
nog lang niet te zijn. Tóch exposeert hij
thans in het restaurant Galerie in Ettens
prachtige winkelcentrum. De behoefte
om van zijn werk tentoon te stellen,
kan groter zijn naarmate de drang om
te getuigen in de mens levendiger is.
En jeugd getuigt graag. Exposeren be
tekent echter ook, dat men achter zich
zelf staat. Wij nemen echter gaarne aan
dat deze expositie geen zelfgenoegzaam
heid betekent. Het is een poging tot dia
loog met de gemeenschap zo men wil
een zelf-test.
Die gemeenschap blijkt zeer positief
op het werk van de jonge Vermeer te
reageren. Men is in Etten zelfs ietwat
trots op het feit een jonge plaatsgenoot
als kunstenaar te hebben. Dat is een
verheugend verschijnsel en meer dan men
mocht verwachten. Het kan betekenen
dat in deze frisse, moderne leefgemeen
sc ,P kreuk tussen kunstenaar en
Publiek nog niet zo diep is als in de
officiële kunstcentra. Deze populariteit is
geen gevolg van gemakkelijk leesbaar
werk, want zover te oordelen doet Ver
meer geen concessies.
Uit wat bijeenhangt aan de wand van
het gezellige restaurant in het winkel
centrum is zonder meer te concluderen,
dat Vermeer talent heeft. Zijn tekenin
gen wijzen daar misschien nog niet zo
duidelijk op (we zouden er meer van
willen zien), maar zijn schilderijen over
tuigen op een gegeven ogenblik wél. Dit
werk valt uiteen, in abstractie en expres
sionisme en wij hebben in beide catego
rieën knap werk gevonden. Vermeer
voert een toonzeker en consequent palet
en hij weet een compositie op te bouwen.
Zijn „ruiter" en ,,man-en-vrouw" be
horen tot de best geslaagde doeken van
de kleine expositie. Het expressionis
tische werk is niet zo overtuigend, het
lijkt met minder gemak op het doek
gebracht. Klaarblijkelijk heeft de jonge
schilder hier te worstelen met technische
problemen, die hij nog niet onder de
knie heeft. Hij is ondanks zijn jeugd
geen bravoure-schilder, maar blijkt met
overleg te werk te gaan. De kleuren, die
hij verwerkt, hebben iets beslotens,
waardoor deze werkstukken (ook al dooi
de afmeting) het in het interieur best
zullen doen.
Het werk is eerlijk en rijp in die zin.
dat het echt zichzelf is. Vermeer forceert
zich niet. Hij is geen hemelbestormer,
zijn werk heeft iets traditioneels, zou men
tenslotte willen opmerken. Maar hij is
zeker een man met opmerkelijke belof
ten. In hoeverre hij die inlost, zal de
toekomst leren. J.M.
(Advertentie)
,,Toen wy drie jaar geleden naar
Rotterdam kwamen, hebben wij ge
zegd: Laten wij het drie jaar probe
ren, wederzijds wat geduld hebben en
kijken hoe het uitpakt. Nu die drie
jaar voorbij zijn hebben we met graag
te bijgetekend en we zyn verheugd te
hebben mogen constateren dat het
schouwburgbezoek enorm is gestegen".
Dit zegt Robert de Vries, algemeen
directeur van het Nieuw Rotterdams
Toneel.
Het feit, dat in die drie jaren be
wust geregeld is geëxperimenteerd om
een zo uitgebreid mogelijke schare
toeschouwers te bereiken, blijkt resul
taat gehad te hebben. Het is de be
doeling in de toekomst het aantal voor
stellingen in Rotterdam zelfs op te voe
ren, wat o.m. mogelijk zal zijn, om
dat het Rotterdams Philharmonisch
Orkest een eigen thuis krijgt.
Naast het opbouwen van een zo goed
mogelijk repertoire heeft het gezel
schap zich in de afgelopen jaren in
tensief beziggehouden met de Rotter
damse jeugdfestivals, het houden van
lezingen voor leerlingen van middelba
re scholen en met cursussen over to
neel voor leraren en leraressen.
Daarnaast gaat de al geruime tijd ge
leden gestarte „kleine zaal-produktie"
de leiding van het gezelschap zeer aan
het hart. Men zou deze kleine zaal
voorstellingen experimenteel toneel
kunnen noemen. Directeur Richard
Flink omschreef het aldus ,,het toneel
kan niet stil blijven staan bij een ge
vestigde vorm, het is dringend aan ver
nieuwing toe. Daarvoor dient een ba
sis gevormd te worden en daarom is
meer werkplaats nodig om er te expe
rimenteren."
Rouw past Elektra, Incident in Vi
chy, Obsessie en Op blote voeten
het park, zullen ook het volgend sei
zoen op het repertoire blijven. Het sei
zoen wordt geopend met Never too
late, een blijspel en in het buiten
land een groot succes van de hier
nog onbekende Amerikaanse schrijver
Arthur Sumnerlong. Lue Lutz voert
de regie- Verder zal van Miller Van de
brug af gezien in reprise worden ge
bracht, regie Jan Teulings. Luther
van Osbom, onder regie van Richard
Flink, staat op de lijst en Billet doux,
regie Robert de Vries. George Vita
ly zal als gastregisseur een stuk van
Molière brengen, welk is nog niet be
kend. Ko van Dijk, na februari ge
durende een vol seizoen vast aan het
NRT verbonden, zal in een klassiek
stuk een belangrijke rol spelen en
daarnaast staan nog enkele Franse
stukken o.a. La balcon en Match op
de lijst.
Een nieuw experiment, zowel om
het publiek als voor de kunstcritici is,
dat het NRT generale repetities met
publiek wil gaan geven voor een
beperkt aantal belangstellenden. Eerst
dan wil het gezelschap in een openbare
voorstelling voor het voetlicht komen.
Dit zal niet bij alle premières het ge
val zijn.
De behoefte voor de première een stuk
uit te proberen met publiek, leeft ove
rigens niet alleen bij het NRT. Ook
andere gezelschappen hebben op dit
punt pogingen gedaan met de bestaan
de tradities te breken.
De generale repetities met publiek
zullen besloten voorstellingen zijn,
waarbij entree geheven wordt.
(Advertentie)
MEER VAKANTIE PLEZIER
BOLSWARD Op zaterdag 12 juni a.s.
wordt in de Martinikerk van Bols-
ward het vierde nationale orgel-im
provisatie-concours gehouden. Op het
programma prijken de namen
van vier sterk naar voren gekomen
jonge improvisatoren: Bert Matter uit
Zutphe'n (die vorig jaar ook aan het
internationale concours in Haarlem
deelnam), Jacques van den Dool uit
Cuiemborg, René Rakier uit Schevc-
ningen en Jan Weimers uit Katwijk
aan Zee.
(Advertentie)
Nog luist tijd voor
TEGEN REISZIEKTE
Werkt snel en lang
Vrijdag 21 mei
HILVERSUM I 402 m.
KRO. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali
teiten. 15.30 Voor de zieken. 17.00 Voor
de jeugd. 17.30 Coda: lichte muziek voor
tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 21.10 Literair programma.
21.30 Concertgebouworkest en solist
(opn.): klassieke en moderne muziek.
22.20 Actualiteiten. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.45 Dante. hoorspel. 23.55
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m.
VARA. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.55 Ac
tualiteiten. AVRO. 13.00 Nieuws. 13.10
Actualiteiten en grammofoonmuziek,
13.25 Beursberichten. VPRO. 16.45 Voor
de kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Van de week: Informatie
en commentaren uit binnen- en buiten
land. VARA. 19.30 Kunstkroniek. 20.00
Nieuws. 20.05 Omroeporkest, en, instru
mentaal kwintet: oude en moderne mu
ziek. 21.35 AA of praten uit zelfbehoud,
een klankbeeld over de Anonieme Alco
holisten. 22.30 Nieuws. 23.55 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m.
12.25 Weerberichten, mededelingen en
berichten voor de schippers. 12.50 Beurs-
Het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek is kennelijk erg bezorgd over
de manier waarop het Nederlandse
volk zijn vrije tijd doorbrengt. Het
heeft, exact als altijd, cijfers bekend
gemaakt over de besteding van de
vrije avonden en weekeinden. Of
schoon die gegevens met ogenschijn
lijke objectiviteit worden gemeld,
klinkt er een zekere bezorgdheid uit.
Het CBS is tot de conclusie gekomen
dat wij in onze vrije tijd steeds pas
siever worden: de zaterdag gaat naar
de knoppen met boodschappen doen,
de avonden met televisie kijken. De
statistiekelingen hebben zelfs nauw
keurig uitgerekend hoeveel tijd de
met een vrije zaterdag gezegende
mannen in de verplichte gang naar
kruidenier, bakker, slager en melk
boer steken: meer dan twee uur.
Daar staat tegenover dat er hoe
langer hoe minder aan sport gedaan
gaat worden, en we trekken ook te
weinig naar buiten, zo lees je tussen
de regels door.
Nu vind ik het CBS een nuttige in
stelling, maar het moet eens even
goed luisteren: vrije tijd die niet
passief wordt doorgebracht is geen
echte vrije tijd meer. Waarom moeten
we nou op zaterdag zelf achter een
bal aanhollen, als je geregeld een
spannende match op de teevee kunt
zien? En heeft het zin naar buiten
te trekken, als dat tot gevolg heeft
dat je in bos en hei voorzichtig over
eikaars benen moet heenstappen?
Echt, CBS'ers, je kunt veel beter
thuis blijven, daar is het rustig, daar
stinkt het niet zo naar uitlaatgassen
en daar word je lang niet zo gauw
overreden.
Bovendien, geachte statistic i, is
boodschappen doen op zaterdag niet
alleen een nuttige, maar evenzeer
een noodzakelijke bezigheid. Dat het
meer dan twee uur kost, ligt niet aan
het feit dat we zo verschrikkelijk
veel boodschappen nodig hebben,
maar dat komt omdat we met steeds
méér Nederlanders op ons dierbaar
plekje grond moeten huizen. Het
wordt daardoor alsmaar drukker in
de winkels.
Ik weet betrekkelijk niets van sta
tistieken, maar ik kan het CBS wel
voorspellen dat het over nog eens
tien jaar nog wel erger zal zijn: dan
zullen we, vrees ik, misschien wel
vijf uur in de rij staan voor ons onsje
ham. en de krentenbollen. Als die hon
derdduizenden mensen die er jaar
lijks bijkomen, moeten óók bood
schappen doen en al is de midden
stand actief, daartegen kun je geen
nieuwe winkels blijven bouwen.
Tegen die tijd hebben we trouwens
misschien wel een driedaagse werk
week. Laten we niet de vergissing be
gaan te menen dat de overblijvende
vier dagen werkelijk vrij e dagen
zijn: we zullen ze hard genoeg nodig
hebben om te fourageren. En als we
na urenlang boodschappen doen dan
doodop thuiskomen, zouden we dan
vanwege onze statistische image nog
vief naar buiten moeten trekken of
ons kwiek in een partijtje tennis
storten? Toe nou, je hebt dan echt
je hele avond wel nodig om voor de
beeldbuis uit te hijgen.
Daarom, CBS'ers, publiceer dit
soort cijfers voortaan met wat meer
mildheid. Stel het niet zo voor alsof
we een volk van luie, huishenntrige
lieden vormen, maar laat uitkomen
dat we slechts gedwongen zijn ook
m ons wrijetijdspatroon tol te beta
len aan de benauwende volheid.
PRAET-MAECKER
berichten en programma-overzicht. Van
af 16 00: Berichten voor de automobilis
ten. 16.03 Beursberichten. 18.30 Berichten
voor de automobilisten en tips voor het
weekend. 18.45 Sportkroniek. 20.00 De
vlag en lading: Zolder- en kelderto
neel nu. 23.05 Stemmig gemengd avond
programma.
Zaterdag 22 mei
HILVERSUM I 402 m.
KRO. 7.30 Nieuws. 8.00 Djinn: geva
rieerd programma. 8.30—8.40 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
VARA. 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek. 8.00 Nieuws. 8.20—8.30 Wegwijs,
tips voor trips en vakanties. 12.27 Mede:
delingen t.b.v. land- en tuinbouw.
Vrijdag 21 mei
NEDERLAND I
NTS. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. VPRO. Portret van een
sportman. 19.35 The Flintstones, teken
film. NTS. 20.00 Journaal. VPRO. 20.20
Cabaretkroniek. 21.05 Gitaarspel met in
strumentale begeleiding. 21.35 De agent,
eenakter. 22.27 Gesprek aan de schrijf
tafel. NTS. 22.37 Toeristische tips. 22.40
Journaal.
NEDERLAND II
NTS. 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Klanten-service Vadertje Burnley,
TV-film. 20.25 Brein in beeld, medisch
programma. VARA. 20.50 Literatuur,
TV-spel. 21.45 Achter het nieuws.
BELGIë VLAAMS
18.45 Franse les. 19.00 Zandmannetje.
19.05 Voor de teenagers. 19.40 Verkie
zingsuitslagen. 19.55 De weerman. 20.00
Nieuws. 20.25 Televisierechtbank: de zaak
van den Burg. 21.50 Made in Belgium,
documentaire. 22.25 Première: fragmen
ten uit de nieuwste films. 22.50 Nieuws.
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten.
18.33 Voor de jeugd. 19.00 Flash sur la
civilisation des loisirs. 19.30 Les 4 justi-
ciers, feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30
Vrije politieke tribune. 20.45 Le miroir
des vies perdues: drie novellen. 21.45
Plaisir des arts. 22.30 Journaal.