Hoe aan geld te komen voor streekvliegveld ZE ZEGGEN DM DM iS 1MB Politie achterhaalt gestolen schilderij Elizabeth naar Bonn Het weer in EUROPA BAYER ENTHOUSIASME EN PLANNEN IN 7F.FJ.ANn EN BRABANT MAAR Vakbond botst op wanbegrip bij werkgevers Werknemers in de bouw Malafide onderaannemers moeten activiteiten staken I Landingsstrip voor economische verbindingen Exploitatie Toekomst Amerikanen tellen 28 doden op Bien Hoa NKV-secrelaris „Vorstelijke" erfgenaam Bij verkoudheid vinden meer mensen ter wereld baat bij Aspirin, dan bij enig ander middel. Schoenen en leer in één Belgische vakbeurs verenigd Prinses Margaret in Amst/erdamse diamantslijperij BREUK TUSSEN BONN EN DJAKARTA DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 18 MEI 1965 (Advertentie) PANORAMA ZOVEEL ADVERTENTIES BEVAT VERSTANDIGE ADVERTEERDERS STAAN NU EENMAAL GRAAG IN EEN BLAD DAT BIJ ZIJN LEZERS BIJZONDER POPULAIR IS. NASSAU LAAN 51 - HAARLEM (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Vliegen wordt langzamerhand een belangrijk onder deel van het economisch leven. Als gevolg daarvan wil heel Nederland wel een vliegveldje in zijn achtertuin hebben, maar de wens komt nogal eens in botsing met de werkelijkheid. De wens is: iedere industrieel zijn eigen vliegtuig, dus ook zijn eigen landingsstrip; iedere provincie en iedere behoorlijke gemeente zijn eigen vliegveld voor lokaal en internationaal vliegverkeer. De werkelijkheid? Die hangt van cijfers, saldi, tekorten en leningen aan elkaar. Een vliegveld is nu eenmaal niet alleen maar een stukje grasmat en wat betonbanen. Er is ook altijd nog zoiets als exploitatie, rentabiliteit en economisch verantwoord gebruik. En met dit dilemma worstelt de Rijksluchtvaartdienst bijna dagelijks: op zoek naar een harmonie tussen wens en werkelijkheid. „Er is een bepaalde behoefte aan vliegvelden aantvezig. Maar daarnaast wordt deze behoefte ook wel eens overtrokken". Met deze wetenschap voor ogen voert de rijksluchtvaartdienst byna iedere week besprekingen met zakenlieden, industriëlen, concerns, stedebouwkundigen, architecten, provincies en gemeenten. Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden, wanneer een grote gemeente de stedebouwkundigen opdracht geeft in zyn plan ook de mogelijkheid voor een vliegveld open te houden. vrager zich dan maar heel voorzichtig terug. Opvallend is, dat hierbij het zuiden van Nederland een belangrijke plaats in neemt. Groeiende gemeenten in Noord- Brabant bijvoorbeeld zoeken naar we gen ook luchtwegen om de verbin dingen met nabuurstreken en nabuur landen te versnellen. Het gaat deze ge meenten daarbij vooral om het aankno pen vain economische banden voor de vele industrieën, die zich komen vesti gen. In Zeeland speelt deze overweging rond het Stoepten ook al een grote roL Een vliegveld op westelijk Zuid-Be veland maakt daarom goede kansen. Dit geldt ook voor het vliegveld (je) Haamstede, dat vooral voor het toeris me betekenis kan krijgen. Men ver wacht daar in de toekomst zo'n 800 tot 1000 landingen. Heeft men de plannen tenslotte rond, dan is men er ook nog lang miet. Het vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam is daarvan een sprekend voorbeeld. Men draait er uitstekend. In het hoogseizoen kan men bijna van een luchtbrug op En geland spreken en de toestellen vliegen op sommige uren van de dag non-stop LondenRotterdam vice-versa. Maar toch „kampeert en pioniert men er nog steeds", zoals de luchtvaart jon gens dat onder elkaar noemen. De douane behelpt zich dikwijls met een enorme tent orfi de drukte snel te kun nen verwerken en het is aan alle kanten een gezellige boel, ook al zal dit gaande weg wel anders worden. Het kost echter jaren, voordat een vliegveld van enig formaat behoorlijk opgebouwd en geoutilleerd is. En juist dat vergeet men in zijn enthousiasme dikwijls in de prijs op te maken. ,,De aanleg van een vliegveld is lang zamerhand een kwestie van infrastruc. Naast het vliegveld Hoeven, dat on langs in het luchtverkeer opgenomen is, zijn er voor Noord-Brabant nog andere mogelijkheden. De plannen zijn er, al leen, waar moet het geld op langere ter mijn vandaan komen voor bijvoorbeeld een vliegveld in Midden-Brabant? Het enthousiasme in deze provincie is, blij kens de vele reacties bij gemeenten, pro vincie en rijk, bijzonder groot. De vraag is alleen, of voldoende geld op tafel komt ook voor de exploitatie van het veld. Behalve de investeringen, die in de tonnen gaan lopen, komen er jaarlijks exploitatiekosten bij van zeker 30.000 gulden. Maar aan inkomsten kan de ex ploitatie voorlopig op niet meer rekenen dan op 5.000 gulden landingsgelden of iets meer, berekend naar een normaal verkeer van 800 tot 1000 landingen op dergelijke vliegvelden. Natuurlijk: gro tere toestellen betalen meer, maar eisen ook meer voorzieningen, zodat investe ringen en exploitatie dan weer hoger worden. Dit probleem geldt voor alle plan- nen, die er thans in Nederland bestaan. Het zijn er intussen al tientallen- plan nen- in-eerste-stadium, studies, grond aankopen e.d. Gaat men bij de rijks luchtvaartdienst praten, dan komen al gauw andere nog veel hogere cij fers op tafel en meestal trekt de aan Een hef schroef vliegtuig stijgt op van het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven voor een binnen landse vlucht. Een droombeeld van vele Zeeuwse en Brabantse gemeenten. tuur geworden", zegt de rijksluchtvaart dienst. „De beste oplossing is de zaak in handen van gemeentelijke overheden te geven, want voor de infrastructuur zijn de gemeenten mede verantwoordelijk. Op deze marnier kan een net van vlieg velden gevormd worden overeenkomstig de behoefte van de streken of gemeen ten in Nederland. Men kan nu eenmaal niet todereen in Nederland een vlieg veldje in zijn achtertuin geven, ook al wordt het vliegen een deel van het eco nomische leven". Ook al blijven tal van factoren nog steeds onzeker, de charme van het vlie gen spreekt in dit alles ook mee en velen combineren hun zaken of hun sport met het vliegen. Nederland kent thans één groot vlieg veld: Schiphol. Daarnaast drie zogenaam de sttreekveldera: Rotterdam, Beek, Eelde. En verder een aantal kleine vliegvelden, die alleen overdag bruikbaar zijn: Texel, Ameland, Teuge, Hilversum, Hoeven, Hoogeveen en straks Haamstede. Er zijn ook enkele particuliere vliegvelden en verder nog enige heliports. Bovendien telt Nederland verschillende zweefvlieg- velden, die ook voor kleine motorkisten in bepaalde omstandigheden bruikbaar zijn. SAIGON (A.F.r.) Na de ramp op de vliegbasis van Bien Hoa in Zuid-Viet- nam zijn tham onder het Amerikaanse personeel zevenentwintig doden en ver misten geteld en 103 gewonden. Eén Viet namees werd gedood en zeven anderen gewond. Men is er gisteren in geslaagd vier tijd bommen op de ernstig beschadigde lucht basis ontschadelijk te maken. Het werk is bijzonder gevaarlijk. Gistermorgen ont plofte een bom van ruim 225 kilo van zelf. Slechts de lijken van vijf van de 21 personen die naar het militaire lijken huis werden gebracht, konden worden herkend. Voor de vijfde achtereenvolgende dag zijn gisteren geen luchtaanvallen op Noord-Vietnam ondernomen. De moge lijkheid wordt geopperd dat president Jonhson een nieuwe poging doet om Noord-Vletnam aan de conferentietafel te brengen en dat het besluit om de luchtaanvallen op te schorten wellicht be doeld is om de goede trouw van de Ver enigde Staten te laten blijken. UTRECHT (ANP) „De Neder landse vakbeweging botst tegen woordig telkens op wanbegrip en onwil, hetgeen zich op het ogen blik het duidelijkst demonstreert bij de oplossing van het vraagstuk georganiseerden - ongeorganiseer den." Dit zei de secretaris van het N.K.V., de heer P.J.J. van Hout, gistermiddag tijdens de algemene vergadering van de Katholieke Bond van Personeel in de Handel in Utrecht. Hij stelde dat het juist is dat de werknemers vrij blijven in de keuze zich al dan niet te organi seren. maar als zij de keuze van het niet-georganiseerd-zijn gedaan hebben, plaatsen zy zich daardoor in een be paalde groep, die naar zijn oordeel min der dan de georganiseerden meedoet om van de ondernemingsgemeenschap make CCn eck*e ar^ei^s&emeenschap te Het kan niet fout zijn als de gevolgen van die vrije keuze duidelijker dan tot nu toe ook in de bedrijfsgemeenschap zouden gaan blijken en het is teleur stellend, dat de werkgeversorganisaties tegenhouden. Tegen de achtergrond van deze negatieve houding van de werkgevers is het verklaarbaar dat de vakbeweging moeite krijgt om te blijven geloven in de waarde van de Stichting van de Arbeid, aldus de heer Van Hout Men dient zich in werkgeverskringen te realiseren, zo ging hij verder, hoe veel zakenj voortkomend uit de bedrij ven, dag in dag uit, door de vakbon den in het contact met de leden wor den opgelost. Dit is in het belang van de leden, maar deze activiteiten bete kenen tegelijkertijd een bescherming van het bedrijf, daarvoor wenst de vakbe weging een tastbare erkenning. Het irri teert de vakbeweging, dat de werkge vers het voorstellen alsof alleen terug betaling door de onderneming van een deel van de contributie door haar als wens zou zijn geuit. Men vergeet daarbij te vermelden, dat de vakbewe ging een heel project op tafel heeft ge legd. zo zei de heer Van Hout, die daarmee kritiek leverde op uitlatingen van de voorzitter van het Katholiek Werkgeversverbond, Is dat alles voldoende? ,,Voor de toe komst zeker niet", meent de Rijks luchtvaartdienst. „Er komt een steeds grotere behoefte aan het vliegverkeer in ons economisch leven. Men moet echter nuchter blijven en de zaak ze- ker niet tot een status-kwestie ver. heffen". Er zijn ook andere problemen: die van de luchtwegen boven Nederland bijvoor beeld, waarvan het vliegveld Beek in Limlburg het slachtoffer dreigt te wor den. Het grootste deel van luchtvaart. Nederland is ervan overtuigd, dat Beek groter moet worden en beter geoutil leerd. Het vliegveld ligt prachtig in het streek- en internationaal verkeer, maar men kan er bijna niet komen. De lucht wegen zijn voor een groot deel geblok keerd door onder meer militair vliegver keer. „Zo draaien we in een vicieuze cir kel rond", zeggen sommige deskundigen in Den Haag. „Een cirkel, waar men met een tikkeltje goede wil toch wel uit moet komen. Want waar een wil is, vindt men ook een weg het is toch te gek, dat de luchtreis naar een dergelijk uitstekend vliegveld 700 tot 800 gulden duurder moeit kosten, alleen omdalt men een enorme omweg langs de bestaande lucht, verkeerswegen moet maken". Waarmee opnieuw bewezen is, dat de aanleg of het bestaan van vlieg velden niet voldoende is voor het ga randeren van behoorlijk luchtver keer. Er is veel meer voor nodigook de ordening van het luchtverkeer bo ven Nederland, waarmee men al lange tijd bezig is. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De Utrechtse recherche is er na twee maanden intensief en onaf gebroken speuren in geslaagd het kost- bore, 17e-eeuwse schilderij „Het vinden van Mozes" van Bartholomeus Breenberg (1589-1657) op te sporen, dat op 16 maart jl. werd gestolen uit het Centraal Museum te Utrecht. Het kunstwerk bevond zich nog in deze stad. Tot nu toe zijn in deze zaak twee arrestaties verricht. De recherche heeft aangehouden de orthopedisch bandagist De J. (19), die het schilderij vermoede lijk heeft gestolen en koopman R. (72), die heeft geprobeerd het schilderij aan de man te brengen. Beiden wonen in Utrecht. De J. heeft nog niet bekend het schil derij te hebben gestolen. Wel verklaarde hij tegenover de politie het schilderij in handen te hebben gehad en te hebben geweten, dat het gestolen was. Zijn aan houding volgde op die van R., nadat deze had geprobeerd het kunstwerk aan een van de op de vismarkt gevestigde anti quairs-kunsthandelaars te verkopen. R. een goede bekende van de Utrechtse politie was zaterdagavond om acht uur op bezoek bij de aspirant koper. Deze begreep onmiddellijk over welk schilderij het ging. Hij ging de koop niet aan. Toen de koopman daarop het bewuste perceel verliet, werd hij aangehouden door re chercheurs, die de buurt hadden afgezet. Hoewel de politie zich daarover niet wil uitlaten is het niet onwaarschijnlijk, dat de zaak aan het licht is gekomen door een samenspel tussen recherche en anti quair, waarmee bepaalde vermoedens tij dens geënsceneerde onderhandelingen zouden kunnen worden bevestigd en de koopman als tussenpersoon in de verkoop op grond van zijn voorstellen zou kunnen worden aangehouden door rechercheurs, die tevoren op de hoogte waren van wat er zich zou afspelen. Omtrent de motieven van De J. om het schilderij uit het Centraal Museum weg te nemen vermoedt men, dat de jongeman het schilderij via R. te gelde heeft willen maken om daarna een motor te kunnen kopen, waarmee hij naar het buitenland kon uitwijken om op deze wijze zijn binnenkort te vervullen mili taire dienstplicht te ontduiken. Het werk van Bartholomeus Breenberg was verzekerd voor een bedrag van f 35.000. De verzekeringsmaatschappij loofde in maart een beloning van f 3500 voor degene, die aanwijzingen kon ver strekken, die zouden kunnen leiden tot het terugvinden van het schilderij. Wie voor deze beloning in aanmerking komt is nog niet bekend. De politie heeft daar verder geen bemoeienis mee, maar verklaarde wel dat men een man op het oog heeft, die de beloning volledig ver dient. AMERSFOORT (ANP) De voorzitter van de Algemene Bouwbedrijfsbond, de heer A. Buys, heeft gisteren in Amers foort gewaarschuwd tegen het toenemen de aantal malafide onderaannemers, kop pelbazen en dergelijke in het bouwbe drijf. «Het „groene hout" onder de werk gevers bedient zich in toenemende mate van deze lieden", zo constateerde de heer Buys, die daadwerkelijk medewerking van bet hele bedrijfsleven onontbeerlijk acht om „tot definitief uitsnijden van deze kwaal te geraken." Hierbij wreekt zich volgens de heer Buys evenwel het feit, dat van overleg tussen werkgevers- en werknemersorga nisaties over algemene bedrijfstak aange legenheden weinig of geen sprake is. laat staan het regelen daarvan. Het gemis van een permanent overleg- en samenwer kingsorgaan doet zich al dagelijks gevoe len, aldus de heer Buys. De werkgevers hebben zich inmiddels in positieve zin uit gesproken voor een dergelijk paritair or gaan, maar de A.N.B. voelt meer voor een publiekrechtelijk orgaan. Het gaat deze bond daarbij niet om het naam bordje, maar wel om de doelmatigheid. De heer Buys concretiseerde, dat zijn bond in beginsel met d>e werkgevers tot een aantal zwart-op-wit-uitspraken wil komen, onder meer terzake taken, be- voegdhedèn en financiering van een der gelijk orgaan. Hij zei te weten, dat de werkgevers bonden, over enige tijd een financierings fonds zullen vonnen ten behoeve van het researchwerk in de bouwnijverheid. De middelen van dat fonds zouden worden, verkregen uit een aanslag over de omzet van de individuele ondernemer. De heer Buys juicht zulks toe, maar een. nare kanb is, dat het beheer over deze gelden ver moedelijk uitsluitend een werkgeversaanf getogenheid zal worden. De heer Buys signaleerde in zijn rede voorts belangrijke wijzigingen in de prp- duktiestructuur van de bouwnijverheid, waarmee zijn bond ook zal worden ge confronteerd. De door minister Bogafrs CASABLANCA (UPI) De in Argentinië geboren fotograaf Gabriel Fernando Pastor Garcia, die met zijn gezin van een bescheiden inkomen moet leven, wordt beschouwd als de erfgenaam van een fortuin van 400 miljoen dollar, nagelaten door de Spaanse onderkoning van Peru en Chili, vicente Pastor Garcia, markies de Lloda. Fernando Pastor zelf blijft scep tisch gezind over zijn kansen om in het bezit te komen van dit enorme fortuin, dat opgeborgen is in de klui zen van de bank van Engeland. De enige luxe, die hij zich zou veroorlo ven, zo verklaarde hij, is het kopen van een nieuwe villa voor zijn vrouw en vier kinderen. Overigens zou hij op bescheiden voet blijven leven. Fernando Pastor bleek de enige mo gelijke erfgenaam te zijn nadat Don Santos Segovia y Martin, een notaris in Segovia, in 1959 in geheel Spanje begon te zoeken naar nabestaanden van de onderkoning. Deze had in zijn testament bepaald, dat zijn nalaten schap bestemd was voor zijn nakome lingen in de vijfde generatie, zo wordt gezegd. Vicente Pastor Garcia diende de Spaanse koning, Carlos III in Zuid- Amerika. Hij werd door de monarch benoemd tot zijn onderkoning van Peru en Chili en in het besturen van deze rijke provincies bracht hij een reusachtig fortuin bijeen. In 1792, toen Latijns Amerika door een reeks revoluties werd geteisterd liet hij het in de vorm van gouden staven naar Londen overbrengen. De berichten, dat hij een van 's we relds rijkste mannen zal worden heb ben Fernando Pastor echter niet van de wijs gebracht. Hij heeft een foto- atelier en winkel aan de Boulevard de la Liberté in de binnenstad van Casablanca. Hij zegt dat hij nooit naar rijkdom heeft gestreefd. Het beetje geld, dat hij soms opzij weet te leg gen, verliest hij vaak met het wedden op paarden, vertelde hij zelf. 0DAAR STAAT ACHTER gestimuleerde produkttostromen en de verder gaande fabrieksmatige bouw doen de vraag rijzen of het bondswerk niet in een gewijzigde richting moet worden gekoerst Hierbij dacht hij aan de bedrijfs- taksgewijze opbouw van de organisaties binnen het N.V.V. Wil de A.N.B. de bouw- problematiek uitputtend kunnen benade ren, dan zal volgens de heer Buys de verticale bedrijfskolom tot zijn arbeids veld gerekend moeten kunnen worden. Wat de vrijere loonpolitiek betreft, sprak de heer Buys de wens uit, dat het overleg, eindelijk ook een voor de bouw nijverheid hanteerbaar systeem zal ople veren, zodat de specifieke omstandighe den van het bouwbedrijf meer dan tot nu toe in de onderhandelingen kunnen worden betrokken. (Van een onzer verslaggevers) WAALWIJK Ito twee in België be staande vakbeurzen voor schoenen en le ader, de „Internationale Shoe Show Brus sels" en het „Internationaal Leder- en Schoensalon" zijn tot een gemeenschap pelijke manifestatie verenigd. In het ver volg zal in België één beurs voor schoe nen en leder worden gehouden onder de naam „Internationale Leder- en Schoen salon Benelux"» De eerste beurs zal wor den gehouden van 9 tot en met 12 oktober op de Heizei in Brussel. Het secretariaat is gevestigd te Gent. AMSTERDAM (A NP) Prinses Mar garet en lord Sijiowdon hebben gister morgen een be roek gebracht aan de diamantslijperij van Asscher te Amster dam, waar 57 j.'iar geleden de beroem de Cullinandiarn ant werd gekloofd en geslepen. De twee grote sternen daarvan zitten resp. in de Britse scepter en de kroon. In 1958 bezocht koningin Elizabeth de slij perij. Aan de /prinses werd de slijper J. Polk voorgesteld, die twee jaar ge leden een diamant sleep, die de prinses voor haar huwelijk ten geschenke had gekregen var» de regering van Sierra Leone. De prinses droeg een ring met de steen. Ter ere van d<* Britse prinses was in een der kamers in diamanten een fraaie gekroonde „M" neergelegd, bewaakt door vier JXf.ian. De 426 karaat, die er lagen, hadcVhn een waarde van vijf mil joen gulden. De foto toont de prinses terwijl zij 'de „M" bewondert. ELIZABETH belangrijk bezoek Ruim twintig jaar na het einde van de tweede wereldoorlog wordt de veranderde verhouding tus sen West-Duitsland en Engeland be kroond met een koninklijk bezoek. Vandaag arriveert in West-Duitsland koningin Elizabeth van Engeland. We moeten meer dan 56 jaar in de ge schiedenis teruggaan om een soortge- Jltók ?ezoek te vitiden. In februari 1909 kwam koning Edward VII naar Berlijn om daar zijn neef keizer Wil- iniï?1 ?ntrn°eten. Sedert februari 1909 en mei 1965 is er heel wat ge beurd. De eerste wereldoorlog, het einde van het Duitse keizerrijk, de Russische revolutie, het nationaal-so- cialisme en de tweede wereldoorlog, die het communisme tot midden in Berlijn bracht, hebben niet alleen de landkaart grondig veranderd. Het werd daarom de hoogste tijd dat het Britse staatshoofd kennis kwam ne men van de veranderingen, die de geschiedenis heeft teweeggebracht. Vooral Duitsland heeft, meestal be wust, het middelpunt uitgemaakt van de stormachtige ontwikkelingen se ders Elizabeths overgrootvader de Pruisische pronkpaleizen in Berlijn bezocht. In 1958 bracht president Theodor Heuss van de Bondsrepu bliek een officieel bezoek aan Enge land. Hij werd daar uiterst koel ont vangen. Na afloop van zijn bezoek zei Heuss: „Nog nooit hebben de Engel sen zo gejuicht voor hun koningin als toen ik met haar een rijtoer door Londen maakte". Daarmee was de ge hele reis van Heuss naar Engeland juist getypeerd. De Engelsen herin nerden zich toen van de Duitsers bij na alleen hun aandeel in de tweede wereldoorlog. Maar van 1945 af hebben de Engel se regeringen verder gedacht. Vlak na de oorlog waarschuwde Churchill al voor een nieuwe isolering van Duitsland en in de jaren 1948—1949 hebben de Engelsen, samen met de Amerikanen en de Fransen, de ver antwoordelijkheid op zich genomen om het geblokkeerde Berlijn aan zijn noodzakelijke levenslijn 'te helpen. Van de andere kant hebben de Duit sers het Frankrijk altijd kwalijk ge nomen dat De Gaulle in januari 1961 de deur voor de Engelsen naar de E.E.G. bruusk heeft dichtgegooid. Mede in dit licht moet de preambule bij het Frans-Duitse vriendschaps verdrag worden gezien, die zegt, dat de band tussen Bonn en Parijs nooit afbreuk mag doen aan de essentie van het integrerende Europa. Vooral nadat Erhard Adenauer had opge volgd, nam de sympathie van de Duitse regering voor de Engelsen nog toe, daarbij niet weinig geholpen door de minister van buitenlandse zaken Gerhard Schroder. Blijft nog de vraag hoe het Engel se volk tegenover het Duitse volk staat en hoe de Duitsers over de En gelsen denken. De afgelopen weken, waarin de twintigste verjaardag van de Duitse nederlaag werd herdacht, is gebleken hoe de grootste meerder heid van het Duitse volk heeft afge rekend met zijn verleden. Dat geeft goede hoop dat het de houding van de Engelsen in de jaren 1939—1945 op de juiste waarde zal weten te schatten. Gelukkig hebben de rege ringspartijen, C.D.U. en S.D.P., nage laten van het Engelse bezoek een pro pagandastunt te maken ten gunste van de verkiezingen in september. Van de andere kant heeft de S.D.P.- oppositie even onbevangen tegen het Engelse koninklijk bezoek gestaan als de regeringscoalitie. Dit maakt de weg vrij voor ongekunstelde harte- i LüBKE l gastheer lijfkheid voor koningin Elizabeth en pj ins Philip en dit kan natuurlijk een i'jfitgangspunt zijn voor een weder zijdse herwaardering tussen het En gelse en Duitse volk. Wanneer dat net resultaat is van het Engelse be- jzoek aan de Bondsrepubliek, dan kan He koninklijke reis van grote bete- (kenis zijn, zeker nu zelfs de meest verstokte Duitse gaullisten de betrek kelijkheid van het Duits-Franse vriendschapsverdrag hebben moeten erkennen. De komst van het Britse vorstenpaar heeft niet alleen conse quenties voor Engeland en Duits land, het bezoek heeft evenzeer bete kenis voor geheel Europa, waar En geland, ondanks De Gaulle, bijhoort. In dit stadium van de Europese sa menwerking is ieder Engels initia tief op het Europese vasteland bij zonder belangrijk. DJAKARTA (UPI) Uit berichten van het officiële persbureau lAntara wordt opgemaakt dat Indonesië wellicht zijn betrekkingen met West-Duitsland zal verbreken. Leipzig in Oost-Duitsland en Bandoeng zullen spoedig de relatie van „zuster steden" vestigen. Voorts heeft Anta'ra gemeld, dat een Oostduitse handelsver tegenwoordiger Indonesië kredieten tot- een waarde van 75 miljoen dollar heeft toegezegd. Een en ander wordt beschouwd als het voorspel tot aansluiting van Indo nesië bij de Arabische actie tegen Is raël. Israël wordt door Indonesië niet erkend. Oost-Duitsland heeft de vijandi ge houding van Indonesië tegenover Ma leisië gesteund en het vertrek van In donesië uit de V.N. goedgekeurd. Een diplomatieke breuk met Bonn zal Soekarno kunnen helpen bij de Arabi sche staten gedaan te krijgen, dat Ma leisië wordt uitgesloten van de Afro- Aziatische conferentie die volgende maand in Algiers wordt gehouden. Rapport van gisteren 19 uur. Weer max. temp. Helsinki regen 10 Stockholm motregen 10 Oslo zw. bewolkt 10 Kopenhagen regen 13 Aberdeen geh. bewolkt 8 Londen onweer 18 Brussel regenbui 19 Luxemburg regenbui 10 Parijs zwaar bew. 17 Bordeaux zwaar bew. 19 Grenoble licht bew. 28 Nice licht bew. 20 Berlijn regen 22 Frankfort zw. bewolkt 21 München zw. bewolkt 22 Zürich zw. bewolkt 21 Genève zw. bewolkt 22 Locarno zw. bewolkt 18 Wenen zw. bewolkt 25 Innsbruck zw. bewolkt 23 Belgrado licht bew. 27 Athene onbewolkt 24 Rome onbewolkt 28 Barcelona zw. bewolkt 24 Madrid zw. bewolkt 24 Mallorca onbewolkt 25 Lissabon zw. bewolkt 11

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 15