Hoe aan geld te komen
voor streekvliegveld
ZE
ZEGGEN DM
DM iS 1MB
Politie achterhaalt
gestolen schilderij
Elizabeth naar Bonn
Het weer in
EUROPA
BAYER
ENTHOUSIASME EN PLANNEN IN
7F.FJ.ANn EN BRABANT MAAR
Vakbond botst
op wanbegrip
bij werkgevers
Werknemers in de bouw
Malafide onderaannemers
moeten activiteiten staken
I
Landingsstrip
voor economische
verbindingen
Exploitatie
Toekomst
Amerikanen
tellen 28 doden
op Bien Hoa
NKV-secrelaris
„Vorstelijke"
erfgenaam
Bij verkoudheid vinden meer
mensen ter wereld baat bij Aspirin, dan bij
enig ander middel.
Schoenen en leer
in één Belgische
vakbeurs verenigd
Prinses Margaret
in Amst/erdamse
diamantslijperij
BREUK TUSSEN
BONN EN
DJAKARTA
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 18 MEI 1965
(Advertentie)
PANORAMA ZOVEEL ADVERTENTIES BEVAT
VERSTANDIGE ADVERTEERDERS
STAAN NU EENMAAL GRAAG IN EEN
BLAD DAT BIJ ZIJN LEZERS BIJZONDER
POPULAIR IS.
NASSAU LAAN 51 - HAARLEM
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Vliegen wordt langzamerhand een belangrijk onder
deel van het economisch leven. Als gevolg daarvan wil heel Nederland
wel een vliegveldje in zijn achtertuin hebben, maar de wens komt nogal
eens in botsing met de werkelijkheid. De wens is: iedere industrieel
zijn eigen vliegtuig, dus ook zijn eigen landingsstrip; iedere provincie
en iedere behoorlijke gemeente zijn eigen vliegveld voor lokaal en
internationaal vliegverkeer. De werkelijkheid? Die hangt van cijfers,
saldi, tekorten en leningen aan elkaar. Een vliegveld is nu eenmaal niet
alleen maar een stukje grasmat en wat betonbanen. Er is ook altijd
nog zoiets als exploitatie, rentabiliteit en economisch verantwoord
gebruik. En met dit dilemma worstelt de Rijksluchtvaartdienst bijna
dagelijks: op zoek naar een harmonie tussen wens en werkelijkheid.
„Er is een bepaalde behoefte aan vliegvelden aantvezig. Maar daarnaast wordt
deze behoefte ook wel eens overtrokken". Met deze wetenschap voor ogen voert
de rijksluchtvaartdienst byna iedere week besprekingen met zakenlieden,
industriëlen, concerns, stedebouwkundigen, architecten, provincies en gemeenten.
Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden, wanneer een grote gemeente
de stedebouwkundigen opdracht geeft in zyn plan ook de mogelijkheid voor een
vliegveld open te houden.
vrager zich dan maar heel voorzichtig
terug.
Opvallend is, dat hierbij het zuiden
van Nederland een belangrijke plaats in
neemt. Groeiende gemeenten in Noord-
Brabant bijvoorbeeld zoeken naar we
gen ook luchtwegen om de verbin
dingen met nabuurstreken en nabuur
landen te versnellen. Het gaat deze ge
meenten daarbij vooral om het aankno
pen vain economische banden voor de
vele industrieën, die zich komen vesti
gen. In Zeeland speelt deze overweging
rond het Stoepten ook al een grote roL
Een vliegveld op westelijk Zuid-Be
veland maakt daarom goede kansen.
Dit geldt ook voor het vliegveld (je)
Haamstede, dat vooral voor het toeris
me betekenis kan krijgen. Men ver
wacht daar in de toekomst zo'n 800
tot 1000 landingen.
Heeft men de plannen tenslotte rond,
dan is men er ook nog lang miet. Het
vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam is
daarvan een sprekend voorbeeld. Men
draait er uitstekend. In het hoogseizoen
kan men bijna van een luchtbrug op En
geland spreken en de toestellen vliegen
op sommige uren van de dag non-stop
LondenRotterdam vice-versa.
Maar toch „kampeert en pioniert men
er nog steeds", zoals de luchtvaart jon
gens dat onder elkaar noemen. De
douane behelpt zich dikwijls met een
enorme tent orfi de drukte snel te kun
nen verwerken en het is aan alle kanten
een gezellige boel, ook al zal dit gaande
weg wel anders worden. Het kost echter
jaren, voordat een vliegveld van enig
formaat behoorlijk opgebouwd en
geoutilleerd is. En juist dat vergeet men
in zijn enthousiasme dikwijls in de prijs
op te maken.
,,De aanleg van een vliegveld is lang
zamerhand een kwestie van infrastruc.
Naast het vliegveld Hoeven, dat on
langs in het luchtverkeer opgenomen is,
zijn er voor Noord-Brabant nog andere
mogelijkheden. De plannen zijn er, al
leen, waar moet het geld op langere ter
mijn vandaan komen voor bijvoorbeeld
een vliegveld in Midden-Brabant? Het
enthousiasme in deze provincie is, blij
kens de vele reacties bij gemeenten, pro
vincie en rijk, bijzonder groot. De vraag
is alleen, of voldoende geld op tafel
komt ook voor de exploitatie van het
veld. Behalve de investeringen, die in de
tonnen gaan lopen, komen er jaarlijks
exploitatiekosten bij van zeker 30.000
gulden. Maar aan inkomsten kan de ex
ploitatie voorlopig op niet meer rekenen
dan op 5.000 gulden landingsgelden of
iets meer, berekend naar een normaal
verkeer van 800 tot 1000 landingen op
dergelijke vliegvelden. Natuurlijk: gro
tere toestellen betalen meer, maar eisen
ook meer voorzieningen, zodat investe
ringen en exploitatie dan weer hoger
worden.
Dit probleem geldt voor alle plan-
nen, die er thans in Nederland bestaan.
Het zijn er intussen al tientallen- plan
nen- in-eerste-stadium, studies, grond
aankopen e.d. Gaat men bij de rijks
luchtvaartdienst praten, dan komen al
gauw andere nog veel hogere cij
fers op tafel en meestal trekt de aan
Een hef schroef vliegtuig stijgt op
van het Rotterdamse vliegveld
Zestienhoven voor een binnen
landse vlucht. Een droombeeld
van vele Zeeuwse en Brabantse
gemeenten.
tuur geworden", zegt de rijksluchtvaart
dienst. „De beste oplossing is de zaak in
handen van gemeentelijke overheden te
geven, want voor de infrastructuur zijn
de gemeenten mede verantwoordelijk.
Op deze marnier kan een net van vlieg
velden gevormd worden overeenkomstig
de behoefte van de streken of gemeen
ten in Nederland. Men kan nu eenmaal
niet todereen in Nederland een vlieg
veldje in zijn achtertuin geven, ook al
wordt het vliegen een deel van het eco
nomische leven".
Ook al blijven tal van factoren nog
steeds onzeker, de charme van het vlie
gen spreekt in dit alles ook mee en velen
combineren hun zaken of hun sport met
het vliegen.
Nederland kent thans één groot vlieg
veld: Schiphol. Daarnaast drie zogenaam
de sttreekveldera: Rotterdam, Beek, Eelde.
En verder een aantal kleine vliegvelden,
die alleen overdag bruikbaar zijn: Texel,
Ameland, Teuge, Hilversum, Hoeven,
Hoogeveen en straks Haamstede. Er zijn
ook enkele particuliere vliegvelden en
verder nog enige heliports. Bovendien
telt Nederland verschillende zweefvlieg-
velden, die ook voor kleine motorkisten
in bepaalde omstandigheden bruikbaar
zijn.
SAIGON (A.F.r.) Na de ramp op
de vliegbasis van Bien Hoa in Zuid-Viet-
nam zijn tham onder het Amerikaanse
personeel zevenentwintig doden en ver
misten geteld en 103 gewonden. Eén Viet
namees werd gedood en zeven anderen
gewond.
Men is er gisteren in geslaagd vier tijd
bommen op de ernstig beschadigde lucht
basis ontschadelijk te maken. Het werk
is bijzonder gevaarlijk. Gistermorgen ont
plofte een bom van ruim 225 kilo van
zelf.
Slechts de lijken van vijf van de 21
personen die naar het militaire lijken
huis werden gebracht, konden worden
herkend.
Voor de vijfde achtereenvolgende dag
zijn gisteren geen luchtaanvallen op
Noord-Vietnam ondernomen. De moge
lijkheid wordt geopperd dat president
Jonhson een nieuwe poging doet om
Noord-Vletnam aan de conferentietafel
te brengen en dat het besluit om de
luchtaanvallen op te schorten wellicht be
doeld is om de goede trouw van de Ver
enigde Staten te laten blijken.
UTRECHT (ANP) „De Neder
landse vakbeweging botst tegen
woordig telkens op wanbegrip en
onwil, hetgeen zich op het ogen
blik het duidelijkst demonstreert
bij de oplossing van het vraagstuk
georganiseerden - ongeorganiseer
den."
Dit zei de secretaris van het N.K.V.,
de heer P.J.J. van Hout, gistermiddag
tijdens de algemene vergadering van de
Katholieke Bond van Personeel in de
Handel in Utrecht. Hij stelde dat het
juist is dat de werknemers vrij blijven
in de keuze zich al dan niet te organi
seren. maar als zij de keuze van het
niet-georganiseerd-zijn gedaan hebben,
plaatsen zy zich daardoor in een be
paalde groep, die naar zijn oordeel min
der dan de georganiseerden meedoet
om van de ondernemingsgemeenschap
make CCn eck*e ar^ei^s&emeenschap te
Het kan niet fout zijn als de gevolgen
van die vrije keuze duidelijker dan tot
nu toe ook in de bedrijfsgemeenschap
zouden gaan blijken en het is teleur
stellend, dat de werkgeversorganisaties
tegenhouden. Tegen de achtergrond
van deze negatieve houding van de
werkgevers is het verklaarbaar dat de
vakbeweging moeite krijgt om te blijven
geloven in de waarde van de Stichting
van de Arbeid, aldus de heer Van Hout
Men dient zich in werkgeverskringen
te realiseren, zo ging hij verder, hoe
veel zakenj voortkomend uit de bedrij
ven, dag in dag uit, door de vakbon
den in het contact met de leden wor
den opgelost. Dit is in het belang van
de leden, maar deze activiteiten bete
kenen tegelijkertijd een bescherming van
het bedrijf, daarvoor wenst de vakbe
weging een tastbare erkenning. Het irri
teert de vakbeweging, dat de werkge
vers het voorstellen alsof alleen terug
betaling door de onderneming van
een deel van de contributie door haar
als wens zou zijn geuit. Men vergeet
daarbij te vermelden, dat de vakbewe
ging een heel project op tafel heeft ge
legd. zo zei de heer Van Hout, die
daarmee kritiek leverde op uitlatingen
van de voorzitter van het Katholiek
Werkgeversverbond,
Is dat alles voldoende? ,,Voor de toe
komst zeker niet", meent de Rijks
luchtvaartdienst. „Er komt een steeds
grotere behoefte aan het vliegverkeer
in ons economisch leven. Men moet
echter nuchter blijven en de zaak ze-
ker niet tot een status-kwestie ver.
heffen".
Er zijn ook andere problemen: die van
de luchtwegen boven Nederland bijvoor
beeld, waarvan het vliegveld Beek in
Limlburg het slachtoffer dreigt te wor
den. Het grootste deel van luchtvaart.
Nederland is ervan overtuigd, dat Beek
groter moet worden en beter geoutil
leerd. Het vliegveld ligt prachtig in het
streek- en internationaal verkeer, maar
men kan er bijna niet komen. De lucht
wegen zijn voor een groot deel geblok
keerd door onder meer militair vliegver
keer. „Zo draaien we in een vicieuze cir
kel rond", zeggen sommige deskundigen
in Den Haag. „Een cirkel, waar men met
een tikkeltje goede wil toch wel uit moet
komen. Want waar een wil is, vindt men
ook een weg het is toch te gek, dat de
luchtreis naar een dergelijk uitstekend
vliegveld 700 tot 800 gulden duurder
moeit kosten, alleen omdalt men een
enorme omweg langs de bestaande lucht,
verkeerswegen moet maken".
Waarmee opnieuw bewezen is, dat
de aanleg of het bestaan van vlieg
velden niet voldoende is voor het ga
randeren van behoorlijk luchtver
keer. Er is veel meer voor nodigook
de ordening van het luchtverkeer bo
ven Nederland, waarmee men al lange
tijd bezig is.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT De Utrechtse recherche
is er na twee maanden intensief en onaf
gebroken speuren in geslaagd het kost-
bore, 17e-eeuwse schilderij „Het vinden
van Mozes" van Bartholomeus Breenberg
(1589-1657) op te sporen, dat op 16 maart
jl. werd gestolen uit het Centraal Museum
te Utrecht.
Het kunstwerk bevond zich nog in deze
stad. Tot nu toe zijn in deze zaak twee
arrestaties verricht. De recherche heeft
aangehouden de orthopedisch bandagist
De J. (19), die het schilderij vermoede
lijk heeft gestolen en koopman R. (72),
die heeft geprobeerd het schilderij aan de
man te brengen. Beiden wonen in
Utrecht.
De J. heeft nog niet bekend het schil
derij te hebben gestolen. Wel verklaarde
hij tegenover de politie het schilderij
in handen te hebben gehad en te hebben
geweten, dat het gestolen was. Zijn aan
houding volgde op die van R., nadat deze
had geprobeerd het kunstwerk aan een
van de op de vismarkt gevestigde anti
quairs-kunsthandelaars te verkopen. R.
een goede bekende van de Utrechtse
politie was zaterdagavond om acht uur
op bezoek bij de aspirant koper. Deze
begreep onmiddellijk over welk schilderij
het ging. Hij ging de koop niet aan. Toen
de koopman daarop het bewuste perceel
verliet, werd hij aangehouden door re
chercheurs, die de buurt hadden afgezet.
Hoewel de politie zich daarover niet
wil uitlaten is het niet onwaarschijnlijk,
dat de zaak aan het licht is gekomen door
een samenspel tussen recherche en anti
quair, waarmee bepaalde vermoedens tij
dens geënsceneerde onderhandelingen
zouden kunnen worden bevestigd en de
koopman als tussenpersoon in de verkoop
op grond van zijn voorstellen zou kunnen
worden aangehouden door rechercheurs,
die tevoren op de hoogte waren van wat
er zich zou afspelen.
Omtrent de motieven van De J. om
het schilderij uit het Centraal Museum
weg te nemen vermoedt men, dat de
jongeman het schilderij via R. te gelde
heeft willen maken om daarna een motor
te kunnen kopen, waarmee hij naar het
buitenland kon uitwijken om op deze
wijze zijn binnenkort te vervullen mili
taire dienstplicht te ontduiken.
Het werk van Bartholomeus Breenberg
was verzekerd voor een bedrag van
f 35.000. De verzekeringsmaatschappij
loofde in maart een beloning van f 3500
voor degene, die aanwijzingen kon ver
strekken, die zouden kunnen leiden tot
het terugvinden van het schilderij.
Wie voor deze beloning in aanmerking
komt is nog niet bekend. De politie heeft
daar verder geen bemoeienis mee, maar
verklaarde wel dat men een man op het
oog heeft, die de beloning volledig ver
dient.
AMERSFOORT (ANP) De voorzitter
van de Algemene Bouwbedrijfsbond, de
heer A. Buys, heeft gisteren in Amers
foort gewaarschuwd tegen het toenemen
de aantal malafide onderaannemers, kop
pelbazen en dergelijke in het bouwbe
drijf. «Het „groene hout" onder de werk
gevers bedient zich in toenemende mate
van deze lieden", zo constateerde de heer
Buys, die daadwerkelijk medewerking
van bet hele bedrijfsleven onontbeerlijk
acht om „tot definitief uitsnijden van deze
kwaal te geraken."
Hierbij wreekt zich volgens de heer
Buys evenwel het feit, dat van overleg
tussen werkgevers- en werknemersorga
nisaties over algemene bedrijfstak aange
legenheden weinig of geen sprake is. laat
staan het regelen daarvan. Het gemis van
een permanent overleg- en samenwer
kingsorgaan doet zich al dagelijks gevoe
len, aldus de heer Buys. De werkgevers
hebben zich inmiddels in positieve zin uit
gesproken voor een dergelijk paritair or
gaan, maar de A.N.B. voelt meer voor
een publiekrechtelijk orgaan. Het gaat
deze bond daarbij niet om het naam
bordje, maar wel om de doelmatigheid.
De heer Buys concretiseerde, dat zijn
bond in beginsel met d>e werkgevers tot
een aantal zwart-op-wit-uitspraken wil
komen, onder meer terzake taken, be-
voegdhedèn en financiering van een der
gelijk orgaan.
Hij zei te weten, dat de werkgevers
bonden, over enige tijd een financierings
fonds zullen vonnen ten behoeve van het
researchwerk in de bouwnijverheid. De
middelen van dat fonds zouden worden,
verkregen uit een aanslag over de omzet
van de individuele ondernemer. De heer
Buys juicht zulks toe, maar een. nare kanb
is, dat het beheer over deze gelden ver
moedelijk uitsluitend een werkgeversaanf
getogenheid zal worden.
De heer Buys signaleerde in zijn rede
voorts belangrijke wijzigingen in de prp-
duktiestructuur van de bouwnijverheid,
waarmee zijn bond ook zal worden ge
confronteerd. De door minister Bogafrs
CASABLANCA (UPI) De in
Argentinië geboren fotograaf Gabriel
Fernando Pastor Garcia, die met zijn
gezin van een bescheiden inkomen
moet leven, wordt beschouwd als de
erfgenaam van een fortuin van 400
miljoen dollar, nagelaten door de
Spaanse onderkoning van Peru en
Chili, vicente Pastor Garcia, markies
de Lloda.
Fernando Pastor zelf blijft scep
tisch gezind over zijn kansen om in
het bezit te komen van dit enorme
fortuin, dat opgeborgen is in de klui
zen van de bank van Engeland. De
enige luxe, die hij zich zou veroorlo
ven, zo verklaarde hij, is het kopen
van een nieuwe villa voor zijn vrouw
en vier kinderen. Overigens zou hij
op bescheiden voet blijven leven.
Fernando Pastor bleek de enige mo
gelijke erfgenaam te zijn nadat Don
Santos Segovia y Martin, een notaris
in Segovia, in 1959 in geheel Spanje
begon te zoeken naar nabestaanden
van de onderkoning. Deze had in zijn
testament bepaald, dat zijn nalaten
schap bestemd was voor zijn nakome
lingen in de vijfde generatie, zo
wordt gezegd.
Vicente Pastor Garcia diende de
Spaanse koning, Carlos III in Zuid-
Amerika. Hij werd door de monarch
benoemd tot zijn onderkoning van
Peru en Chili en in het besturen van
deze rijke provincies bracht hij een
reusachtig fortuin bijeen. In 1792,
toen Latijns Amerika door een reeks
revoluties werd geteisterd liet hij het
in de vorm van gouden staven naar
Londen overbrengen.
De berichten, dat hij een van 's we
relds rijkste mannen zal worden heb
ben Fernando Pastor echter niet van
de wijs gebracht. Hij heeft een foto-
atelier en winkel aan de Boulevard
de la Liberté in de binnenstad van
Casablanca. Hij zegt dat hij nooit naar
rijkdom heeft gestreefd. Het beetje
geld, dat hij soms opzij weet te leg
gen, verliest hij vaak met het wedden
op paarden, vertelde hij zelf.
0DAAR STAAT
ACHTER
gestimuleerde produkttostromen en de
verder gaande fabrieksmatige bouw doen
de vraag rijzen of het bondswerk niet
in een gewijzigde richting moet worden
gekoerst Hierbij dacht hij aan de bedrijfs-
taksgewijze opbouw van de organisaties
binnen het N.V.V. Wil de A.N.B. de bouw-
problematiek uitputtend kunnen benade
ren, dan zal volgens de heer Buys de
verticale bedrijfskolom tot zijn arbeids
veld gerekend moeten kunnen worden.
Wat de vrijere loonpolitiek betreft,
sprak de heer Buys de wens uit, dat het
overleg, eindelijk ook een voor de bouw
nijverheid hanteerbaar systeem zal ople
veren, zodat de specifieke omstandighe
den van het bouwbedrijf meer dan tot
nu toe in de onderhandelingen kunnen
worden betrokken.
(Van een onzer verslaggevers)
WAALWIJK Ito twee in België be
staande vakbeurzen voor schoenen en le
ader, de „Internationale Shoe Show Brus
sels" en het „Internationaal Leder- en
Schoensalon" zijn tot een gemeenschap
pelijke manifestatie verenigd. In het ver
volg zal in België één beurs voor schoe
nen en leder worden gehouden onder de
naam „Internationale Leder- en Schoen
salon Benelux"» De eerste beurs zal wor
den gehouden van 9 tot en met 12 oktober
op de Heizei in Brussel. Het secretariaat
is gevestigd te Gent.
AMSTERDAM (A NP) Prinses Mar
garet en lord Sijiowdon hebben gister
morgen een be roek gebracht aan de
diamantslijperij van Asscher te Amster
dam, waar 57 j.'iar geleden de beroem
de Cullinandiarn ant werd gekloofd en
geslepen.
De twee grote sternen daarvan zitten resp.
in de Britse scepter en de kroon. In
1958 bezocht koningin Elizabeth de slij
perij. Aan de /prinses werd de slijper
J. Polk voorgesteld, die twee jaar ge
leden een diamant sleep, die de prinses
voor haar huwelijk ten geschenke had
gekregen var» de regering van Sierra
Leone. De prinses droeg een ring met
de steen.
Ter ere van d<* Britse prinses was in een
der kamers in diamanten een fraaie
gekroonde „M" neergelegd, bewaakt
door vier JXf.ian. De 426 karaat, die er
lagen, hadcVhn een waarde van vijf mil
joen gulden. De foto toont de prinses
terwijl zij 'de „M" bewondert.
ELIZABETH
belangrijk bezoek
Ruim twintig jaar na het einde van
de tweede wereldoorlog wordt
de veranderde verhouding tus
sen West-Duitsland en Engeland be
kroond met een koninklijk bezoek.
Vandaag arriveert in West-Duitsland
koningin Elizabeth van Engeland. We
moeten meer dan 56 jaar in de ge
schiedenis teruggaan om een soortge-
Jltók ?ezoek te vitiden. In februari
1909 kwam koning Edward VII naar
Berlijn om daar zijn neef keizer Wil-
iniï?1 ?ntrn°eten. Sedert februari
1909 en mei 1965 is er heel wat ge
beurd. De eerste wereldoorlog, het
einde van het Duitse keizerrijk, de
Russische revolutie, het nationaal-so-
cialisme en de tweede wereldoorlog,
die het communisme tot midden in
Berlijn bracht, hebben niet alleen de
landkaart grondig veranderd. Het
werd daarom de hoogste tijd dat het
Britse staatshoofd kennis kwam ne
men van de veranderingen, die de
geschiedenis heeft teweeggebracht.
Vooral Duitsland heeft, meestal be
wust, het middelpunt uitgemaakt van
de stormachtige ontwikkelingen se
ders Elizabeths overgrootvader de
Pruisische pronkpaleizen in Berlijn
bezocht. In 1958 bracht president
Theodor Heuss van de Bondsrepu
bliek een officieel bezoek aan Enge
land. Hij werd daar uiterst koel ont
vangen. Na afloop van zijn bezoek zei
Heuss: „Nog nooit hebben de Engel
sen zo gejuicht voor hun koningin
als toen ik met haar een rijtoer door
Londen maakte". Daarmee was de ge
hele reis van Heuss naar Engeland
juist getypeerd. De Engelsen herin
nerden zich toen van de Duitsers bij
na alleen hun aandeel in de tweede
wereldoorlog.
Maar van 1945 af hebben de Engel
se regeringen verder gedacht. Vlak
na de oorlog waarschuwde Churchill
al voor een nieuwe isolering van
Duitsland en in de jaren 1948—1949
hebben de Engelsen, samen met de
Amerikanen en de Fransen, de ver
antwoordelijkheid op zich genomen
om het geblokkeerde Berlijn aan zijn
noodzakelijke levenslijn 'te helpen.
Van de andere kant hebben de Duit
sers het Frankrijk altijd kwalijk ge
nomen dat De Gaulle in januari 1961
de deur voor de Engelsen naar de
E.E.G. bruusk heeft dichtgegooid.
Mede in dit licht moet de preambule
bij het Frans-Duitse vriendschaps
verdrag worden gezien, die zegt, dat
de band tussen Bonn en Parijs nooit
afbreuk mag doen aan de essentie
van het integrerende Europa. Vooral
nadat Erhard Adenauer had opge
volgd, nam de sympathie van de
Duitse regering voor de Engelsen nog
toe, daarbij niet weinig geholpen door
de minister van buitenlandse zaken
Gerhard Schroder.
Blijft nog de vraag hoe het Engel
se volk tegenover het Duitse volk
staat en hoe de Duitsers over de En
gelsen denken. De afgelopen weken,
waarin de twintigste verjaardag van
de Duitse nederlaag werd herdacht,
is gebleken hoe de grootste meerder
heid van het Duitse volk heeft afge
rekend met zijn verleden. Dat geeft
goede hoop dat het de houding van
de Engelsen in de jaren 1939—1945
op de juiste waarde zal weten te
schatten. Gelukkig hebben de rege
ringspartijen, C.D.U. en S.D.P., nage
laten van het Engelse bezoek een pro
pagandastunt te maken ten gunste
van de verkiezingen in september.
Van de andere kant heeft de S.D.P.-
oppositie even onbevangen tegen het
Engelse koninklijk bezoek gestaan als
de regeringscoalitie. Dit maakt de
weg vrij voor ongekunstelde harte-
i LüBKE
l gastheer
lijfkheid voor koningin Elizabeth en
pj ins Philip en dit kan natuurlijk een
i'jfitgangspunt zijn voor een weder
zijdse herwaardering tussen het En
gelse en Duitse volk. Wanneer dat
net resultaat is van het Engelse be-
jzoek aan de Bondsrepubliek, dan kan
He koninklijke reis van grote bete-
(kenis zijn, zeker nu zelfs de meest
verstokte Duitse gaullisten de betrek
kelijkheid van het Duits-Franse
vriendschapsverdrag hebben moeten
erkennen. De komst van het Britse
vorstenpaar heeft niet alleen conse
quenties voor Engeland en Duits
land, het bezoek heeft evenzeer bete
kenis voor geheel Europa, waar En
geland, ondanks De Gaulle, bijhoort.
In dit stadium van de Europese sa
menwerking is ieder Engels initia
tief op het Europese vasteland bij
zonder belangrijk.
DJAKARTA (UPI) Uit berichten
van het officiële persbureau lAntara
wordt opgemaakt dat Indonesië wellicht
zijn betrekkingen met West-Duitsland
zal verbreken.
Leipzig in Oost-Duitsland en Bandoeng
zullen spoedig de relatie van „zuster
steden" vestigen. Voorts heeft Anta'ra
gemeld, dat een Oostduitse handelsver
tegenwoordiger Indonesië kredieten tot-
een waarde van 75 miljoen dollar heeft
toegezegd.
Een en ander wordt beschouwd als
het voorspel tot aansluiting van Indo
nesië bij de Arabische actie tegen Is
raël. Israël wordt door Indonesië niet
erkend. Oost-Duitsland heeft de vijandi
ge houding van Indonesië tegenover Ma
leisië gesteund en het vertrek van In
donesië uit de V.N. goedgekeurd.
Een diplomatieke breuk met Bonn zal
Soekarno kunnen helpen bij de Arabi
sche staten gedaan te krijgen, dat Ma
leisië wordt uitgesloten van de Afro-
Aziatische conferentie die volgende
maand in Algiers wordt gehouden.
Rapport van gisteren 19 uur.
Weer max. temp.
Helsinki
regen
10
Stockholm
motregen
10
Oslo
zw. bewolkt
10
Kopenhagen
regen
13
Aberdeen
geh. bewolkt
8
Londen
onweer
18
Brussel
regenbui
19
Luxemburg
regenbui
10
Parijs
zwaar bew.
17
Bordeaux
zwaar bew.
19
Grenoble
licht bew.
28
Nice
licht bew.
20
Berlijn
regen
22
Frankfort
zw. bewolkt
21
München
zw. bewolkt
22
Zürich
zw. bewolkt
21
Genève
zw. bewolkt
22
Locarno
zw. bewolkt
18
Wenen
zw. bewolkt
25
Innsbruck
zw. bewolkt
23
Belgrado
licht bew.
27
Athene
onbewolkt
24
Rome
onbewolkt
28
Barcelona
zw. bewolkt
24
Madrid
zw. bewolkt
24
Mallorca
onbewolkt
25
Lissabon
zw. bewolkt
11