Late tranen op het graf der Vijftigers K JANSEN ^TILANUS Donald Duck ELISABETH BAS 29 JAZZ EN ALCOHOL BIJ BE- GRAEENISPLECHTIGHEID Plasticolor halen! J. v. d. Straeten en Korff exposeren in Oosterhout J Overlevende Vinkenoog maakte kroniek Bert Bakker benoemt Wim Gij sen tot mede-redacteur "PARAAT" Kijk naar ORT UNSTNIEUWS het beste! BLADEREND IN „MAATSTAF" modern en modieus ondergoed is van een naam om te dragen DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 14 MET 1965 (Advertentie) Simon Vinkenoog, enig over levende. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Ze stonden op een balkonnetje met uiticht op keurig aangeharkte achtertuintjes en keken niet herkennend naar eikaars buikjes en brillen. Maar hun verwondering „zijn wij nou echt de vijftigers, de vijf tijgers, wier stamboom rechtstreeks terugvoert naar de vervaarlijke cobra?", was kortstondig, want fotograaf Eddy Posthuma de Boer riep vanonder zijn geruite petje: hierheen kijken, jongens; en omdat iedereen er helemaal op wou, gaf dat een heel gedrang. Toen begonnen de meisjes de lege sherryglazen, waarin tal rijke doorweekte sigarettepeuken, voornamelijk afkomstig van Harry Mulisch, uiteen lagen te vallen, weg te ruimen en was het definitief voorbij. Simon Vinkenoog ging het laatst, maar hij was ook vrij laat gekomen. Zijn slungelige gestalte was eigenlijk de enige, die jeugdig was gebleven. Was het schijn, of hadden zijn vroegere vrienden en geestverwanten hem werke lijk gemeden? Je kunt nu wel het schar lakenrode etiket „vijftiger" op je lijf geplakt krijgen, maar dat wil nog niet zeggen, dat je veroordeeld moet worden terzake het in bezit hebben van mari huana en dat je aanwezig moet zijn bij magische riten, tijdens welke berooide semi-artsen gaten boren in hun verwar de schedels, nietwaar? Zo gingen, tij dens een party met veel jazz en alco hol in het kapitale herenhuis van de immer Bezige Bij te Amsterdam de vijf tigers roem- en geruisloos hun graf in. Willens en wetens, compleet met een eulogie van de directeur van het let terkundig museum in Den Haag, Gerrit Bongers, die zei: „Wij zijn hier om de Vijftigers bij te zetten, hetgeen een de licate zaak is, want weliswaar waren zij er indertijd op uit om hisorie te maken, maar desondanks hebben zij er bezwaar tegen, dat men er thans op uit is, historie te maken van hèn." Zijn de Vijftigers werkelijk dood? Si mon Vinkenoog geloofde het kenne lijk niet. Toen hij opdracht kreeg, de redactie te verzorgen van het tiende deel der schrijvers prentenboeken (uitgaven van meergenoemde Bezige Bij in samen werking met meergenoemd letterkundig museum) een prentenboek, dat dit maal niet aan één enkele schrijver ge wijd zou zijn, maar dat vanwege het jubileurnkarakter een hele groep, een hele stroming moest omvatten toen hij die opdracht kreeg, zond hij panie kerige telegrammen aan zijn voormalige geestverwanten Graag onmiddellijk antwoord op vraag: wat is je huidige mening over beweging van vijftig?", smeekte hij draadloos. De antwoorden, die draad loos binnenkwamen, logen ei- niet om en waren als doodsbericht duidelijker dan de eulogie van Borgers ooit had kunnen zijn. Remco Campert seinde terug: „Be weging voorbij stop wij niet". Bert Schierbeek seinde terug: ,,De gordijnen, waar we toen tegen waren, hangen nog steeds". Hugo Claus seinde terug: „Een be weging? Hoogstens een stadstuintje met rond de kiosk hier en daar een dich ter". Rudy Kousbroek: „Nederlandse let teren voor mij meer en meer het ge murmel van de buurman stop genuan ceerde opinie in expresbrief" Gerrit Kouwenaar: „Het heden ligt in het verleden stop graag nieuwe da tum voor begrafenismaal". Paul Rodenko: „Aanloop, die zich niet geheel verwezenlijkt heeft omdat men teveel uiteenlopende dingen wilde" Jan Eliburg: „Poging tot opstand, ddie reactie heeft uitgelokt stop slechts een paar overlevenden". (Advertentie) En Lucebert? Wat seinde keizer Lu- cebert terug? Hij schijnt heden ten dage ons eigen taalgebied met afkeer de rug te hebben toegewend en is nu bezig Shakespeare van de troon te stoten. Zijn draadloze antwoord luidde althans in onvervalst Engels: Resume: full-bobied tone even when you listen at low level". Kortom: de vijftigers zijn dood, zo als de enige overlevende Vinkenoog spy- tig, maar in ieder geval eerlijk toe geeft door in zyn schrijvers prentenboek 10 de tekst van al deze telegrammen af te drukken. Rest de vraag, welk graf schrift er dient te komen op de gemeen schappelijke zerk, die deze literaire zelf moord toedekt. Bij de beantwoording stuit men, al weer dank zij Simons werkelijk niets ver bloemende dagboek van de kortstondige beweging, op een merkwaardige caïnci- dentie. Het schrijvers prentenboek 10 na melijk bevat onder meer een afdruk uit Ëlseviers weekblad van zaterdag 25 november 1950, waarin een aantal ge vestigde schrijvers om hun mening werd gevraagd over de piepjonge stroming, die zich onder meer dat jaar had aan gekondigd door 't verschijnen van Vin- kenoogs eenmanstijdschrift „Blurb", door het debuut van Campert in Liber- tinage, door de eerste gedichten van Lu cebert in Braak en door het pantomime gedicht „Zonder vorm van proces" van Hugo Claus. „Gemis aan achtergrond", vonniste Hendrik de Vries. „Enkelingen met goed vers", oor deelde de altijd voorzichtige Jac. C. Bloem mild. „Geen groten", zei Herman van den Bergh onbarmhartig. „Groot gebrek aan talent", deed A. A. M. Stols er nog een schepje bovenop. „Geen hopeloze situatie", filoso feerde Karei Meeuwese en Godfried Bo- mans schreef een vlijmend antwoord onder de veelzeggende kop: „Wantrou wen in matrozen-poëzie". Nu had men uiteraard niet kunnen ver. wachten, dat het oordeel van de oude ren over de probeersels van het literai re broedsel van 1950 anders uitgevallen zou zijn. Wat men wèl had mogen ver wachten is, dat de Vijftigers, in 1965 naar hiun mening over hun eigen bewe ging gevraagd, een oordeel hadden ge geven, dat althans iets positiever, iets costructiever klonk, dan hetgeen hun kalende letterkundige voorgangers in dertijd ten berde hadden te brengen. Dit is echter, voor zover tenminste uit het schrijvers prentenboek 10 op te maken valt, allerminst het geval, hetgeen maar weer eens bewijst, hoe de vos vooral in de literatuur met zijn haren ook zijn streken verliest. Behalve Vin kenoog natuurlijk. Ach. die heerlijke dagen, toen die vijf tigers' regeerden over Amsterdam weet u het nog? Zo niet, dan geeft het schrijvers prentenboek 10 u een geheu gensteuntje in die vorm van brieven en krantenknipsels uit die tijd. Het begon allemaal in 1949. Op 5 no vember van dat jaar ontaardde een li teraire bijeenkomst in 't stedelijk mu seum in een vechtpartij, die de kran ten de volgende dag uiteraard stof te over leverde voor hatelijke koppen in de trant van „Eindelijk geslaagd experi ment". Die bewuste avond zou in het museum een voordracht worden gehou den, zo lezen we, van experimentele li teratuur, opgeluisterd door authentieke volksmuziek uit Centraal Afrika en am dere primitieve gebieden. Volgens het programma zouden de dichters Jan El- burg (die zich echter had teruggetrok ken), Gerrit Kouwenaar, Bert Schier- beek, Lucebert en de buitenlanders Do- tremont en Karl Otto Goetz gedichten lezen. In de praktijk mondde het hoog gestemde doel ui in veel banaal ge schreeuw van „Hitier" en „fascisten". Simon Vinkenoog zegt, terugblikkend in zijn schrijvers prentenboek 10, nuchter: „Het optreden van die Belgische dichter en oprichter van de Cobra-groep Chris tian Dotremont veroorzaakte een hand gemeen, waardoor de experimentele dichters niet meer aan het woord, maar wel in de publiciteit komen". Publiciteit.in dat opzcht kwamen de experimentelen, die zich daar in het stedelijk museum afscheidden en een eigen beweging begonnen, niets te kort. Het jaar 1952 brengt de publikatie van Jan Hanlo's vermaarde „Oote oote oote boe", waarover de WD-afgevaardigde in de Eerste Kamer Wendelaar onder meer zei: „Een uiting van decadentie. Laat de staat zich ervan onthouden, steun te verlenen aan dit infantiele ge bazel De regering moet meer leiding geven aan de kunst." En wat deed de regering? Wat deed de overheid? In het hoofdstuk 1953 van schrijvers prentenboek 10 boekstaaf* Vin kemoog zakelijk: „De bundel „Apocrief" van Lucebert wordt bekroond met de poëzieprijs van de gemeente Amster dam. Remco Campert ontvangt de Rei- na Prinsen Geerüngsprijs voor zijn bun del „Berchtesgaden'en aanvaardt een regeringsopdracht tot het schrijven van een uitgebreid gedicht in delen („Het huis waarin ik woonde"). Onze melangeur gaf u BEATLES De Australische zang- en beatgroep „The Seekers" heeft „The Beatles" van de top van de Britse hitparade verdrongen. De plaat „A world of our own" van de Seekers staat nu op de eerste plaats en de Beatles-opname „Ticket to ride" die langer dan een maand aan de top heeft gestaan, is naar de tweede plaats gezakt. De See kers hebben enige tijd geleden reeds groot succes geboekt met hun opname „There's a new world somewhere". MANNEKE-PIS In het stedelijk museum van Brussel zal een gesloten televisie-circuit de taak gaan overnemen van de zaal wachters. De Brusselse gemeenteraad heft hiertoe besloten om het hoofd te bieden aan een personeelstekort. De kosten worden geschat op een half miljoen Belgische frank, 36.000 gulden. In het museum bevinden zich onder meer de 200 kostuume van „Manneke- Pis". SNEL Zij verloofden zich dinsdag, trouw den woensdag en gingen donderdag op huwelijksreis naar Honoloeloe. Het zijn de 21-jarige Rollo Hoare en de 18-jarige Penelope Mander. Zij trouw den zo snel omdat Michael deze week een baan kreeg in Australië. TE LAAG Een Mercedes 600, die was aange schaft voor het bezoek van koning.n Elisabeth aan West-Duitsland, is af gekeurd. De wagen bleek te laag ge bouwd te zijn als de koningin, ge kroond met haar tiara, in de auto moest rijden. De Bondsregering laai nu een Mercedes 300 voor haar gereed maken. PARKEREN In Brixham (E.) wordt een katho lieke kerk gebouwd. Omdat er in de omgeving zo weinig ruimte is, werd besloten de kerk zo te bouwen dat er op het dak kan worden geparkeerd. Er kunnen 400 auto's op. Zo lang jy leest, kan ik niet slapen. Daarom. CHIPS De Amerikanen besteden 200 mil- joen dollar per jaar aan aardappel- chips. De meeste daarvan worden f voor de televisie geconsumeerd. VERGISSING De notarisklerk maakte een vergis sing. In plaats van een stukje land ter waarde van f 7500,— nam hij in de koopakte op dat de Londenaar Wil- liams 22 ha park had gekocht voor dat i bedrag. In dat park ligt een prachtige villa met zwembad. De akte werd ge- j registreerd en daarmee onherroepe lijk. Williams houdt voet bij stuk, de j notarisklerk zit in de zenuwen. DANK Nadat melkbezorger Bill Hordle zijn i laatste ritje had gereden omdat hij met pensioen ging, kreeg hij bezoek van een deputatie van huisvrouwen uit de wijk, die hij 43 jaar lang be diend had. Zij gaven hem een cheque j van 1900 gulden als dank voor zoveel t jaren trouwe dienst. (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis Luceberts wriemelende beestenSymbool der vijftigers? HILVERSUM 1 402 M NCRV: 12.00 Orgelspel: populair klas sieke en moderne muziek- 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 De meidagen van 1940: serie programma's over de inval van de Duitse troepen in ons land, nu 25 jaar geleden. 12.50 Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 13.10 Lichte gram- mofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14-25 Licht orkest. 14.45 Voordracht. 15.05 Se- Voor de vrouw. 16.00 Musiciana: muzi kale herinneringen. 16.30 Duizendschoon praatje over planten. 16.45 Klassieke muziek (gram.). 17.00 Muzikaal ver zoekprogramma voor de middelbare school. 18-00 Voor de jeugd. 18.30 Militair orkest (gr.) 18.50 Klassieke grammofoon- muziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Van horen zeg gen en zingen. 19.35 Stereo: Van vrij ers en vrijsters, Nederlandse folkloris tische muziek. 19.50 Spaanse pianomu ziek (gr.) 20-05 Prisma, gevarieerd pro gramma. 20.50 Geestelijke koorliederen 21.20 Toonkamer, een veertiendaags mu ziektijdschrift voor theologen. 22.30 Nws en SOS-berichten. 22.40 Wijd als de we reld, internationale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 23.00 Oude En gelse muziek (gr.) 23.30 Lichte gram- mofoonmuziek. 23.55-24 00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M VARA: 12.17 Tentoonstellingsagenda, 12.22 Actualiteiten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.30 Over heidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Elektronisch orgelspel. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even- ®ctueel of grammofoonmuziek. 13.2d Beursberichten. 13.30 Stereo: Vo caal kwartet: klassieke en moderne lie deren. 13.50 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd programma. 15.30 Dansor- kest en zangsolisten. VPRO: 16.00 Nws. Aansluitend: uw leeftijd en uw werk, lezing (2). 16.15 Klassieke en moderne orkestmuziek. 16.30 Nieuws voor nieuws- .kinderen- 16.34 Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek 17.30 1»°?= ,dre rijpere jeugd. 18.00 Nieuws, 18. In Verslag van de derde etappe van ïieiAro?Tde van Nederland. 19.00 Kiosk 19.10 Nieuwe grammofoonplaten. 19.30 Lezen en schrijven, lezing. 19.55 Eer ste kolom. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Kamerorkest en solist: klassieke en mo derne muziek. 20.45 Vrijzinnig kruid en onkruid, lezing (1). VARA: Stereo: Me- tropole-orkest, amusementsmuziek. 21.45 Going British, klankbeeld. 22.15 Sport, wielrennen en biljarten. 22.30 Nieuws. 22.40 Weerklank, muziekrevue. 23-10 Lich te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek 12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbericht en berichten voor de schip pers). 12-50 Beursberichten en program maoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Theater- kroniek. 14.00 Nieuws. 14.05 Schoolradio (Om 15.00 Nieuws.) 15.45 Grammofoon muziek. 16.00 Nieuws. (Vanaf 16.00 Be richten voor de automobilisten) 16.03 richten voor de automobilisten) 16.03 i c0KcS^1 lc^ten' 16.09 Kamermuziek. iS'?= Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws 17.15 Duitse les, Engelse les en Franse les 18 00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.30 Berichten voor de automo bilisten en tips voor het weekend. 18.45 ,Qponr'kroniek. 18-55 Grammofoonmuziek 19.00 Nieuws, radiokroniek en Het weer bij ons 19.30 Echo's uit de nateur iy.4o Grammofoonmuziek. 19 50 Ver kiezingsspreekbeurt. 20.00 Amusements- muziek. 21.00 Casinoconcert 2130 De charme van het chanson. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Liederen. 22 45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stem- SÏ'JS. gemengd avondprogramma. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 M 12.02 Gevarieerd programma en actu aliteiten. 13.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerd muzikaal programma. 17.00 Nieuws. 18.27 Lichte muziek. 19.00 Grammofoon muziek. 19.20 Lichte muziek. 19.30 Nws 20.00 Klassieke en moderne muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. Zaterdag 15 mei HILVERSUM 1 402 M Geestelijke liederen (opn.) 7.55 Overwe ging. 8.00 Dj inn, gevarieerd programma HILVERSUM 2 298 M VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Gram- rnofoonimuziek. 7-25 Van de voorpagina 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws, postduivenberichten en socia listisch strijdlied. 8.13 Lichte orkestmu ziek (gr.). 8.20 Wegwijs, tips voor trips en vakanties. 8.30 Lichte grammofoon muziek. 9-00 Loon naar werken, praatje 9.10 Stereo: Klassieke orkestmuziek 9.35 Klassiek pianospel (gr.) V.P.R.O. 9.40 Geheel en al, lezing. 9.55 Doe je vrouw de deur uit, praatje. VLARA: 10.00 Grammofoonmuziek. 10.15 Z.O. 135 Ge varieerd programma (Om 11..00 Nws) Vrijdag 14 mei NEDERLAND 1 NTS: KRO: ditatie. 7.00 Het levende Woord, me- 7.05 Kerkorgelconcert (gr.): klassieke muziek. 7.30 Nieuws. 7.40 (Advertentie) 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. AVRO: 19.06 Voor de tieners. 19.35 De Flinlstones. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO s Televisier. 20.40 De Danny Kaye TV-film 21.30 Voor de vuist weg ?A?h-?.2,40 Toeristische tips van de A.N.V.V. 22.43 Journaal. 22.48-22.58 Ron de van Nederland een filmverslag van de vandaag verreden etappe. NEDERLAND NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Het teven van Richard Strauss, documentair Mr0gHyc£:a'TV2-spe?215 Dr" JekyU BELGlë VLAAMS iQ1|?54Vr,nra2Se ,les' 19 00 Zandmannetje 19.0.J Voor de teenagers. 19.40 Politieke wtMTi» De weerman. 20.00 Nws. 991ft 9?as^ "S (Devl),' film- 22.00 Nws 22.10-22.o5 Le Rossignol (De Nachtegaal) opera. BELGlë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Wetenschappelijke uitzending 19.00 Katholieke uitzending. 19.30 Les 4 jus- ticiers. feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Vrije Politieke Tribune. 20.45 La re- devance du fantome: TV-spel. 22.25 Let tres ouvertes. 23,00 Journaal» Lees, hoe kostelijk de keizer der vijf tigers Lucebert (de term is van Rudy Romke in de Groene Amsterdammer van 29 augustus 1953) op zijn bekroning reageert. Het citaat is ontleend aan een brief, die hij. monkelend van voor-pret, schrijft aan Louis van Gasteren: Iets anders is. dat ik op 27 maart zaterdagsavonds 8.15 in het stedelijk mu seum gehuldigd en bekroond en oorge- kond zal worden door de gemeente Amsterdam tezamen met de heren prijs winnaars Alberts, Herziberg, Escher, De Roos en Salden. Receptie in de stijl kamer van het museum. Voordracht uit bekroonde werken, enfin, je kent het al lemaal. Ik heb voor deze unieke gele genheid iets aardigs bedacht, waaraan sen heleboel mensen plezier kunnen be leven Dass kommt nur einmal:stel je voor: ik kom als keizer (antieke) der vijftigers (vijf tijgers) met groot ge volg in kleurige pakken, alles keurig in stijl. Trompetten zullen schallen. Con fetti en serpentine-regens. Zenuwachti ge heren in avondtoilet. Ik lees troon rede (opzienbarend) De verenigde pers noteert. Mooie foto's worden gemaakt en leggen historisch moment voor de eeuwigheid vast enz. Groot experimen teel verzoeningsfeest, het zgn. ba tonaal. Is dit te verwezenlijken en op korte termijn? De mensen moeten er natuur lijk wat voor over hebben. Hoe duur kosten pakken? Dat kan jij misschien wel te weten komen Anders goedkope pietermannen pakken, alhoewel die niet zo oogverblindend zijn. We, of liever ik, zou wel iets groots willen zien, was ik maar rijk. Over publiciteit gesproken: het idee van Lucebert werd stralende werkelijk heid, maar de toenmalige hoofdstedelijke burgemeester Arnold d'Ailly, die toch echt wel tegen een stootje kon, vond het helemaal niet leuk en liet de nieuw bakken keizer compleet met gemalin en hellebbardiers het stedelijk museum uit- meppen. Een hoofdartikel uit die woelige dagen: „Naar ons ter ore kwam, moet de ste delijke strijdmacht, politie genaamd, zich niet al te vriendelijk hebben ge dragen. Er zouden zelfs een paar klap pen gevallen zijn. Dit laatste lijkt, ons bijzonder betreurenswaardig. Afgezien van de vraag of deze voorname intocht van Lucebert een geslaagde dan wei een flauwe grap was. had hij als prijswin naar o.i. recht op een welwillende behan deling. Nu moet gezegd, dat Lucebert cum an- het stedelijk al eerder op zijn ladden gezet Een in deze muzen tempel georganiseerde bijeenkomst van podium-medewerkers, die het motto droeg „Wie niet lezen wil, moet horen' lokte de volgende dag dit krantebericht uit: „Het bleef niet bij horen, want de vooral van de experimentele groep be kende dichter Lucebert liet ook nog het een en ander zien. Deze huisartiest van het stedelijk museum zette de avond luister bij, niet alleen door het voorlezen van vieze woorden uit een woordenboek, maar ook door het opzetten van een masker en het omkeren van een glas water boven zijn dichterlijk hoofd. Hier door niet ontnuchterd stak hij enig koud vuurwerk af en weerlegde hij een moge lijke verdenking van analfabetisme door het gevoelvol voordragen van het abc". Lucebert ontbrak op de party van de immer Bezige Bij, waar het schrijvers prenten'boelc 10 ten doop gehouden werd, teneinde het definitieve verscheiden van de vijftigers meer luister bij te zetten. Hugo Claus ontbrak ook. Na zijn in 1962 (ten aanhoren van onder meer Remco Campert en Simon Vinkenoog) uitge sproken credo: „Wel, van wat ik koes ter en van wat ik haat is er straks, na die wind, niets meer", moet hij het overbodig hebben geacht, een obligate traan weg te gaan staan pinken bij een needs lang overwoekerd graf. Want de vijftigers stierven niet in 1965 en niet in 1962, maar maakten zich al in 1955 van elkaar los. of, zoals Bert Schier- beek in dat jaar verdrietig zei: „Wij gaan bewogen heen in andere namen". Wat bleef, was het stadstuintje met de kiosk, de gordijnen, waar zij tegen wa ren, het gemurmel van de buurman. Maar ook dit: een handvol adembene mende gedichten, gemaakt op het eer lijke stramien van Luceberts. Ik tracht op poëtische wijze, dat wil zeggen eenvouds verlichte waters de ruimte van het volledig leven tot uitdrukking te brengen. Schrijvers prentenboek 10 is, behalve het dagboek van de rellen, de probeer sels. de extravaganties van de vijfti gers. ook de kroniek van een periode vol bezielde poëzie. Als grafschlift kwam het te laat..., als bloemlezing kori het niet vroeg ge noeg komen (Advertentie) Na een dozyn jaargangen zal „Maat staf" geen eenmanstijdschrift meer zijn. In het jongste nummer deelt Bert Bak ker mee, dat zyn assistent Wim Gysen met ingang van de dertiende jaargang mede-verantwoordelyk zal zijn voor de inhoud van het maandblad. De eerste aflevering zal onder de titel „Analyse van een kater" geheel gewijd zijn aan een herdenking van de tweede wereldoorlog. Onder leiding van de gast redacteuren Jan Kassies en Heinz Neu- decker zal door een aantal deskundige medewerkers onderzocht worden waar om de naoorlogse ontwikkeling in Ne derland niet beantwoordt aan de ver wachtingen, die in de oorlog geboren waren. Het onderhavige maart-nummer opent met een zeer fraai gedicht „Man en vrouw" van A. Roland Holst. Ook Elllen Warmond, Simon Vinkenoog en L. Th. Lehmann dragen gedichten bij. Sybren Polet leidt enkele verzen van de Hon gaarse Nederlander A. Kibédi Varga in Deze is docent Frans aan de Vrije Uni versiteit. Hij vertaalde zijn poëzie zelf in het Nederlands. Wim Brinkman, die in vorige nummers al twee opstellen aan het proza van Wil- Het doet goed weer eens het werk te zien van Jan van der Straeten, die met zyn collega Martien Korff geëxposeerd heeft in het buurthuis aan de Ooster- houtse Wilhelminalaan. De ruimte is al een ontdekking op zich: langs de galerij boven de zaal is een uitnemende gelegenheid om schil derijen en klein-plastiek ten toon te stel len. Oosterhout, dat er zo lang op heeft zitten wachten, krijgt door dit markante gebouw zonder slag of stoot een kans om nu eens aan geregelde tentoonstel lingen te denken. Van der Straete en Korff hebben de kans gegrepen en mis schien wel (wie zal het zeggen?) de spits afgebeten. Het werk van deze twee Oosterhou- tenaren is verschillend van kwaliteit. Waar Van der Straeten uitgaat van een bepaalde gedachte, beperkt Korff zich tot het maken van plaatjes, die later, bij de olieverven gaandeweg de abstrac te kant opgaan zonder helemaal te sla gen. Van der Straeten heeft ongetwij feld een zekere rijpheid bereikt, zijn werk komt voort uit een bepaalde le venshouding Zijn doeken zijn aarde-ge bonden en wat heimweeachtig en wee moedig van tint. Hij zoekt de dingen vanuit de oerstof en komt er zodoende toe zijn figuren in het landschap te schetsen, zodanig, dat de binding met de omringende natuur niet alleen ge accentueerd wordt, maar ook vanzelf sprekend is. Bovendien is de moederlief de een gegeven, waarmee hij graag werkt, en ook hier zoekt hij naar de oer-bron van zijn onderwerp. Daardoor ontstaan doeken, die met het burger lijke begrip liefde weinig meer van doen hebben. Korffs werk kent geen problemen, wat hij exposeert zijn met veel vaardigheid op papier of linnen gebrachte onder werpen, waarbij hij diverse technieken toepast. Kennelijk zoekt hij nog naar de juiste expressie cn naar de moge- lijkihèden om meer diepgang in zijn werk te krijgen. Hij is daar nog niet in ge slaagd, men krijgt wandelend langs zijn werk, het idee, dat hij zich laat inspi reren door grote voorbeelden, al krijgt men meermalen de indruk, dat hij zich daaraan wil onttrekken Iets meer zelf vertrouwen zou dteze schilder bij zijn werk ongetwijfeld ten goede komen J. M. lem Braikman wijdde, heeft samen met Wim Gijsen een bezoek aan de auteur gebracht. Doel van het gesprek waren verheldering van onduidelijke elementen in zijn werk; verificatie van een aantal uitspraken over dat werk in de vorige artikelen; en zijn mening over een aantal min of meer psycho-analytische verkla ringen, die Brinkman gaf. Deze geeft uiteraard niet het gehele gesprek weer, maar tracht de relevante gegevens voor elk boek samen te vatten. Het blijkt, dat enkele conclusies van Brinkman niet opgaan en dat hij soms meer achter de woorden zoekt dan Brakman er in heeft willen leggen. Alles bij elkaar mogen we zeggen, dat het een zeer verhelderend onderhoud is geweest. De volgende ro man van Brakman zal „Water als water" heten. Maurits Mok draagt een jeugdherinne ring bij. Ze betreft een dienstmeisje, dat een staartje droeg, en de vertelling laat zien wat zo'n eenvoudige haardracht in het leven van een tienjarige kan beteke nen. De inhoud van het goed geschreven verhaal is dus bepaald niet opzienbarend» In een derde hoofdstuk van zijn serie „De wegen der ondergang" neemt R. A. Cornets de Groot de roman „De kelner en de levenden" van Simon Vestdijk on der de loep. Hij noemt het een boek met een zwart-wit problematiek zonder effect bejag en speculaties op lichtontvlambare gevoelens. Zoals men weet is het in het gijzelaarskamp te St. Michielsgestel ge concipieerd. De nieuwe redacteur tenslotte wijst op enkele „tekens van tegenspraak" in de internationale politiek. WILLEM v. d. VELDEN (Advertentie) DEN HAAG Het Latijns-Amerikaanse danstheater „Grancolombiano" zal vier weken in dertien steden van ons land optreden van 20 mei tot en met 16 ju ni. De groep bestaat uit veertig dan sers, danseressen, musici en technici, uit Panama, Venezuele, Ecuador, Peru en Colombia. In dit danstheater worden stijlverschillen in authentieke vorm be waard, zowel van de Indiaanse als van de Spaanse dansen. Grancolombiano wordt geleid door Hernado Monroy. Solisten zijii de zangeres Maria Fan en de musicus Juan Francisco Sanchez. Het danstheater begint zijn toernee door ons land in Eindhoven en bezoekt o.a. ook Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5