I IN NEDERLAND GEPRESENTEERD
Nieuwe Renault 16: meest
praktische personenwagen
door nieuwe wet
goed gekookt is
al half gewassen
Fiscussies {Belangrijke verbetering
Vermogensbelasting (I)
Thans volledige opleiding
theologisch kandidaat
R. A. HEYNSDIJK, Oostdam 46, Sas van Gent, Tel. 896
mm
M
mm
mm
KOPEREN MAX
Fa. A. VAN CADSAND, Stationsweg 7, Axel, tel. 01155-530
Herenkleding?
n gebouw
ding koopt,
met een moderne,
tie in de
ie juiste variatie,
ar de klant
ntie krijgt,
rvice geniet en
lig slaagt,
de man van NU
eft hij de voorkeur
slUC A.
Illll II 111 III III IIII HI II III II HM III Ml HU MIN Hl 111 ~B|1 *1 1
AAN KATHOLIEKE UNIVERSITEIT
Open voor leken
en priesters
Ver houding
Duits prototype
straalvliegtuig
neergestort
Verkrijgbaar bij: Fa. Schillemans, Steenstraat 12, Hulst telefoon 01140-2687
Yoor een deel
conventioneel
145 km. per uur
beweeglijke achterbank
Praktisch
tips-tips - tips-tips
Breng uw eigen wasgoed mee
voor een demonstratie bij
één van de Corrstructa Dealers.
MIDDENWEG 233. AMSTERDAM-O.. TEL. 020-947484'
(Advertentie)
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 14 MEI 1965
iiiiiniiiiiiiiiiiiiitimiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
(Van onze fiscale medewerker)
Over de vermogensbelasting is in
het verleden betrekkelijk weinig ge
schreven omdat in verhouding slechts
weinigen hiermede werden geconfron
teerd. Vooral de laatste jaren was de
belastingvrije som nogal opgetrokken
met gevolg dat kleine vermogens bui
ten de heffing vielen. Tot en met het
belastingjaar 1964 was de wet op de
vermogensbelasting 1892 van kracht.
Deze wet van de vorige eeuw is van
zelfsprekend diverse malen gewijzigd
en aangevuld, waardoor ze min of
meer was aangepast aan de verander
de omstandigheden. Kennelijk evenwel
onvoldoende, want 1 januari 1965 is zij
vervangen door de wet op de vermo
gensbelasting 1964, hierna kortweg
VB genoemd. Verschillende verande
ringen zijn in de nieuwe wet aange
bracht, enerzijds ten voordele van be
lastingplichtigen, anderzijds ten nadele
van hen. Gelukkig is deze laatste groep
bejaarde vruchtgebruikers niet
zo groot zodat we wel kunnen spreken
van een aanzienlijke verbetering over
vrijwel de gehele linie.
Het lijkt ons niet ondienstig deze wet
in zijn geheel eens onder de loep te
nemen, zeer zeker zullen we velen
hiermede gerieven. Weliswaar zijn de
meeste aangiften voor dit belastingjaar
1965 dus reeds in zee maar zou
na bestudering van hetgeen hierna
volgt blijken dat de aangifte onjuist
is geweest dan kan altijd nog correctie
daarvan worden verzocht.
In tegenstelling tot de oude wet, telt
de huidige wet maar 28 artikelen de
kleinste helft. Deze beperking van
voorschriften zit hem voor een belang
rijk deel hierin dat verschillende be
palingen tegenwoordig in de algeme
ne wet inzake rijksbelastingen zijn op
genomen. We denken hierbij voorna
-melijk aan de artikelen over navorde
ring en verhoging van belasting en de
strafbepalingen die in het verleden bij
de betreffende wet behoorden.
Onder de naam vermogensbelasting
wordt een directe belasting geheven,
waaraan zijn onderworpen de natuur
lijke personen die bij het begin van het
kalenderjaar:
a. binnen het rijk wonen (binnen
landse belastingplichtigen)
b. niet binnen het rijk wonen en bin
nenlands vermogen hebben (buiten
landse belastingplichtigen).
Iedere inwoner van welke nationali
teit ook is dus belastingplichtig, of hij
ook belastingschuldig is, hangt af van
zijn vermogen, burgerlijke staat en
kinderbal. De eerste januari is dus be
slissend, het hier te lande komen wo
nen of vertrek naar het buitenland in
de loop van het jaar heeft geen gevol
gen; geboorte en dood evenmin.
Wie na de eerste dag van hét jaar
een erfenis ontvangt, wordt in het lo
pende jaar daarvoor niet aangeslagen.
Zou men na de eerste januari een be
langrijke som verliezen door speculatie
diefstal, enzovoort dan vindt geen cor
rectie van de aanslag plaats.
Hoofdstuk 11 regelt het vermogens
begrip en de waardering daarvan, een
heel belangrijk hoofdstuk, waaraan
we dan ook veel aandacht zullen be
steden.
De balans van een ondernemer houdt
dikwijls stille reserves in doordat de
boekwaarde van de bedrijfsactiva vaak
belangrijk lager ligt dan de werkelijke
waarde. Ook kan een balans zichtbare
reserves bevatten, zoals kostenreser-
ves assurantiereserve, vervangingsre
serve, n.o.r. Op een bepaald moment
overlijden en overdracht zaak ko
men deze reserves naar voren en moet
daarvan inkomstenbelasting worden
betaald Een vijfdp deel van het totaal
bedrag der reserves mag nu als la
tente schuld worden afgetrokken.
Wie privé een recht heeft op een pe
riodieke uitkering denken we aan
een lijfrente bijvoorbeeld mag als
schuld 30 procent van de waarde van
het recht aftrekken.
Wanneer de echtgenoten niet duur
zaam gescheiden leven worden de be
zittingen en de schulden van een ge-
Vermogen is de waarde der bezittin
gen verminderd met de waarde van de
schulden.
Artikel 4 zegt ons:
1. Onder bezittingen worden ver
staan die zaken waaraan in het econo
mische verkeer waarde kan worden
toegekend
2. Onder schulden worden verstaan
de verplichtigen waaraan in het eco
nomische verkeer waarde kan worden
toegekend.
3. Tot de schulden wordt mede gere
kend de inkomstenbelasting die de be
lastingplichtige na het begin van het
kalenderjaar verschuldigd kan wor
den ter zake van:
a. in het vermogen van een onder
neming van de belastingplichtige be
grepen reserves;
b. termijnen van in het vermogen
begrepen, doch niet tot het vermogen
van een onderneming behorende, rech
ten die periodieke opbrengsten opleve
ren (sta narechten)
c. aandelen en winstbewijzen die tot
een aanmerkelijk belang behoren in de
zin van de wet op de inkomstenbelas
ting 1964.
4. De in het derde lid bedoelde be
lasting wordt gesteld op twintig pro
cent van het bedrag der reserves, der
tig procent van de waarde der stam
rechten en vijf procent van het bedrag
waarmede de waarde van de aandelen
en winstbewijzen de verkrijgprijs daar
van in de zin van de wet op de inkom
stenbelasting 1964 overtreft.
5. Waar m deze wet wordt gesproken
van onderneming, wordt daaronder
mede verstaan he* zelfstandig uitge
oefend beroep.
Nieuw is het bepaalde bij het derde
lid, waarbij aan het begrip schuld een
uitbreiding is gegeven door rekening te
kunnen houden met sluimerende schul
den inkomstenbelasting, waarmee men
in de toekomst kan worden geconfron
teerd.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiii
den behorende tot met vruchtgebruik
belast vermogen worden aangemerkt
als schulden van de vruchtgebruiker.
De blote eigenaar telt dus voor de
vermogensbelasting niet meer mee.
Als kleine tegemoetkoming behoeft de
vruchtgebruiker dat vermogen maar
voor 80 procent van de netto waarde
bezit min schuld aan te geven.
Verhaal van deze belasting op de blote
eigenaar heeft de vruchtgebruiker niet
meer Zou laatstgenoemde niet beta
len dan kan de fiscus verhaal zoeken
op de met vruchtgebruik bezwaarde
zaken. De blote eigenaar is dus per
saldo wel aansprakelijk voor het ver
schuldigde.
Dat deze nieuwe bepaling niet be
paald gunstig is, zullen we trachten
duidelijk te maken.
A. 70 jaar bezat vóór 1965 het
vruchtgebruik van een vermogen van
150.000 gulden. De waarde van dat
vruchtgebruik werd toen bepaald op 8
maal 4 procent van dat bedrag is
48.000 gulden. De blote eigenaar be
taalde over het verschil is 102.000 gul
den.
Sinds dit jaar moet de vruchtge
bruiker aangeven 80 procent van 150000
gulden is 120.000 gulden, de blote eige
naar niets. Voor A. een belangrijke
strop, die' slechts gedeeltelijk wordt
goedgemaakt door een hogere vrijstel
ling. Bij het in aanmerking nemen van
bezittingen en schulden wórdt geen re
kening gehouden met:
a. wettelijk vruchtgenot, alsmede
rechten op en verplichtingen tot perio
dieke uitkeringen en verstrekkingen
rechtstreeks uit hef familierecht voort
vloeiende dan wel door ouders aan
hun minderjarige kinderen toegekend;
b. de last van fideï-commis;
c. lopende termijnen van inkomsten
en verplichtingen, alsmede termijnen
van inkomsten waarvan de greotte na
de aanvang van het kalenderjaar door
de schuldenaar wordt vastgesteld, mits
zij niet behoren tot een onderneming
van de belastingplichtige;
f. nog niet ingeoogste vruchten die
tenminste eenmaal in de drie jaren
worden ingeoogst
De lopende termijnen van privé-ver-
plichtingen worden dus voortaan ver
waarloosd, terwijl de lopende termij
nen van bedrijfs- of praktijkinkomsten
wel meetellen.
Niet alle bezittingen komen voor
belastingheffing in aanmerking. Er
zijn uitzonderingen die in artikel 8 met
name zijn genoemd. Met de bespreking
van dat belangrijke artikel zullen we
de volgende keer beginnen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii
huwde vrouw aangemerkt als bezittin
gen en schulden van haar man. Op ver
zoek kan bij een aanslag, waarin ver
mogen van de vrouw verdisconteerd is,
omslag van de belasting plaatsvinden
in verhouding tot ieders vermogen. Fis
caal voordeel heeft dit verzoek even
wel niet; de hoogte van de door man
en vrouw gczameniyk verschuldigde
belasting wordt er niet door beïnvloed.
De kinderen ook al zijn ze nog
minderjarig worden eventueel zelf
in deze belasting aangeslagen. Hun
vermogen wordt dus niet bij dat van
vader gevoegd, ook al krijgt hij voor
die kinderen nog kinderaftrek.
Lieden met grote vermogens kunnen
door schenkingen hun aanslag vermo
gensbelasting belangrijk verlagen,
vooral nu de vrijgestelde belragen fors
verhoogd zijn. Een ongehuwd persoon
betaalt deze belasting nu eerst bij een
zuiver vermogen van 41.000 gulden.
Had men vóór '65 het recht op vrucht
gebruik dan werd de waarde daarvan
berekend langs een min of meer om
slachtige weg. Zowel de vruchtgebrui
ker als die blote eigenaar werd voor
een deel van die waarde aangeslagen.
Nu worden bezittingen belast met
vruchtgebruik of recht van gebruik
aangemerkt als bezittingen van de
vruchtgebruiker of de gebruiker. Schul-
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN Aan de theologische fa
culteit van de katholieke universiteit van
Nymegen was tot voor kort alleen gele
genheid voor een doctorale studie, die
een opleiding van elders, met name prak
tisch een seminarie-opleiding, voltooide.
Sinds het begin van dit studiejaar echter
heeft zy ook een eigen kandidaatsoplei
ding, zodat men daar een volledige studie
kan maken in de theologische weten
schap. Zij staat daarmee ook open voor
leken en priesters.
Deze uitbreiding heeft de benoeming
meegebracht van een tweede hoogleraar
in de dogmatische theologie naast prof.
magister Schillebeeckx. De in augustus
1964 als zodanig benoemde dr. P. J. A. M.
Schoonenberg hield vrijdagmiddag in de
aula van de katholieke universiteit zijn
inaugurale rede, onder de titel „God of
Mens: een vals dilemma".
Prof. Schoonenberg herinnerde aan de
zeventiende-eeuwse strijd van Gommaris-
ten en Arminianen in het Nederlandse
calvinisme en de strijd tussen de Bane-
zianen en Molinisten in de katholieke
kerk. Hoewel deze disputen zijn uitge
storven, brengt het christendom ons
steeds voor vragen over de verhouding
tussen God en mens. Het neemt immers
God en mens beide ten volle ernstig.
Daardoor verlost het ons reeds van de
keuze God of mens, maar we moeten
deze verlossing steeds weer waarmaken,
bijzonder tegenwoordig. Om daartoe bij
te dragen gaf prof. Schoonenberg eerst
enkele gedachten over Gods blijvende
schepping, waarin God steeds alles reali
seert als oergod van de binnenwereldlijke
oorzaken, die hen activeert maar niet van
buitenaf aanvult.
Deze ontkenning van Gods ingrepen,
tussenkomsten of aanvullingen betekent
overigens niet dat wij aan de Schepper
geen initiatieven mogen toeschrijven. De
mens beheerst zijn lichaam zonder dat
zijn vrijheid de biochemische processen
daarin aanvult en daarbij optelbaar is:
dit is een beeld van de initiatieven waar
mee God zijn schepping van binnenuit
tot voltooiing voert. Een bepaalde wer
kelijkheid is daarom nooit enkel uit God,
ze is uit Gods werking in de binnenwe
reldlijke oorzaken.
Daarna vroeg prof. Schoonenberg zich
af of iets dergelijks ook gezegd mag wor
den van onze genadeverhouding tot God.
Staat Gods genade schenkend handelen
loodrecht op onze medemenselijke ver
houdingen of neemt het deze in zich op?
Feitelijk komt Gods genade tot ons in de
Godmens Jezus Christus, in menselijke
verkondiging en sacramentenbediening,
maar ook in het „sacrament van de broe
der".
Prof. Schoonenberg meent dat het ook
principieel en noodzakelijk is. Hoe im
mers kan God, die ons geheel en al doet
zijn, ons iets schenken dat niet tegelijker
tijd uit ons zelf is, tenzij Hij in de mede
mens schenkend tegenover ons staat?
Maar dan heeft Hij ook daarin steeds het
initiatief en is Zijn genade een telkens
nieuwe oproep tot het liefhebben van de
mens in Hem en van Hem in de mens.
(Advertentie)
RENAULT 16 verkrijgbaar bij:
GARAGE „CENTRUM"
v. d. Vliet Bak
HOlN
Jack Valckestraat 5 Goes
Telefoon 2404
GARAGE G. CAPPENDIJK
nnu
Kloosterzande
Telefoon 01148-413
GARAGE C. BOS
M
Kloosterstraat 41, Sas van Gent,
tel. 497. Filiaal Sluis, tel. 326
HAMBURG (Reuter) Het prototype
van West-Duitslands eerste commerciële
straalvliegtuig, de tweemotorige HBF-32
van de Hamburger Flugzeugbau, die 12
passagiers kan vervoeren, is by Madrid
neergestort.
De Amerikaanse testpiloot Loren Davis
kwam om het leven. Het was de 121e
proefvlucht sedert april 1964 met het
Nederlands moppentapper nr.
één, Max Tailleur, heeft in Am
sterdam zakjes snoep en speldjes
aan de Amsterdamse jeugd uitge
deeld. Hij deed dit geassisteerd
door Henriëtte Davids en de En
gelse zangeres Pauline Johnson,
ter gelegenheid van het 12,5-jarige
bestaan van zijn „Doofpot".
vliegtuig. De Duitse tweede piloot kon
zich met zijn valscherm in veiligheid
brengen. De oorzaak van het ongeluk
is nog niet bekend. Er bestaat een tweede
prototype, waarmee sedert oktober wordt
proefgevlogen.
49.75
ta
n 29.75
Kolbert in zomertweed,
window-checks 65.-
"JSHenka /kamg. pant,
in sahara-tinten 35.-
deel van de wagen een onderdrukzone"
is, wordt een constante luchtcirculatie
op gang gehouden. De temperatuur is
gemakkelijk te regelen, zonodig met
extra assistentie van de luchtroosters
op het instrumenitenlbord. Een praktisch
De nieuwe Renault 16, waarmee d?.tail is da'd® rechthoekige koplampen.
bij zware belasting achterin, kunnen
we midden januari in Z.-Frank- worden bijgesteld.
rijk reeds een proefrit maakten,
is gisteren geïntroduceerd op het (jOC(IC J'IJ-CtgCUSClUIj)j)CIl
circuit in Zand voort.
lie R 16 is nuchter en zakeluk ge-
De hernieuwde kennismaking houwd. Waar de constructeurs konden
volstaan met conventionele, beproefde
niet dit verse nilddenklassemodel nu>tiin(!cn, hebben ze zich niet gewaagd
heeft onze vroegere rij-indrukken aan technisch modernere en duurdere
versterkt' dp R 16 is een nrak- oplossing™. Geen vloeistof-, rubber- of
versterkt, tie it lb is een prak- luchtvering, maar gewone torsievering.
tische reiswagen, met geraffi- Het veersysteem is gebaseerd op dat
lieerde cornbinatieniogeljjkheden, van de R 4 en heeft een opmerkelijk
voortreffelijk veercomfort, een incasseringsvermogen Hoewel de wagen
J zacht is geveerd, is hij voldoende sta-
elastische motor en een normaal biel en koersvast, waartoe de telescoop-
prestatievermogen. Hoewel en- schokbrekers en dwarsstabilisators in
belangrijke mate bijdragen. Een posi-
kele constructiedetails op conven- tieve invloed op het rijkarakter heeft
tionele wijze zijn uitgevoerd, is natuurlijk ook de voorwielaandrijving
,1 i i i i;«i van de R 16 en hiermee zijn we in de
de wagen toch nadrukkelijk ge- motorruimte beland.
Conventioneel is ook de krachtbron,
die uit de R 8-motor is ontwikkeld: van
het lange-slagtype (76x81), een water-
De R 16 is veelzijdig en gekoelde 4-cilinder van 1470 cc, die bij
doelmatig opgezet en hij 5000 t.p.m. 62.6 SAE-pk levert,
kan met enkele handgre- Nieuw voor Renault is dat de motor
een lichtgewicht (aluminium) construc
tie is, strategisch gunstig achter de
vooras is geplaatst. De gewichtsverde
ling is hierdoor vrij correct geworden
en men merkt dit onder het rijden. De
R 16 heeft goede rij eigenschappen mee
gekregen. Soepel en gewillig reageert
hij op de besturing en de bedienings
organen. In alle versnellingen toont de
motor een levendig temperament en we
vonden hem uitermate elastisch.
j maakt volgens de nieuwe ideeën
I in de automobielbouw.
pen worden aangepast
aan variabele vervoersbe
hoeften van gezin en
zaak. De ontwerpers heb
ben veel vrijheid van
handelen gekregen en ze
hoefden zich niet te
storen aari een van te
voren vastgestelde carros-
serievorm. De nieuwe Re
nault is van binnen naar
buiten gebouwd en daar
na werd de lijn afgerond.
De wagen heeft een eigen,
om niet te zeggen eigen -
gerechtigd profiel, waar
aan men even moet wen
nen.
Opvallend is het „pagode-dak", met
Het geruisniveau blijft befcrekkelyk
laag, ook by hoge snelheden. De top
ligt by 145 km/h, maar de robuuste
I wpvanena is i.ei „puguue-u**. me. P0'"'™1'jüfmaal gelagerde krukas)
fcherpe opstaande kanten, die het zelf- ratirriifpr« S5«r v,ei"drag:ei1- De ac?ele-
Iragende koetswerk de nodige stijfheid /waar„m ftMr overdreven hoog
Reeft. Een voordeel van deze construe- ok voor een all-round gezins-
tie is dat de wagen minder gevoelig klJL ïrcluim ,1 ^nde in deze
vnr»R 7iiwind is „fsfYan. 0-60 km/h 6-* sec., van
f Bovendien konden de portieren hoog ie 10,6 sec"' van km/h
worden opgetrokken en dit heeft het in-
en uitstappen weer vergemakkelijkt. Bij Zoals gezegd is de R 16 betrekkelijk
het hele model is trouwens gestreefd ongevoelig voor zijwind, in tegenstel-
naar praktische oplossingen. Bij de ont- ling tot zijn kleinere broers R 8 en Dau
j wikkeling van de R 16 hebben de con-
I structeurs zich doelbewust proberen los
te werken van vaste begrippen en op-
I dringerige modeverschijnselen.
[Het kwam er hoofdzakelijk op aan een
j ruime gezinsauto te creëren, die voor voorwielen en niet rondom zoals bij de
allerlei doeleinden kon worden gebruikt R 8. Omdat het zwaartepunt voorin ligt
en niet het aanzien van een personen- hoeven de achterremmen niet zoveel
wagen zou verliezen. Het mocht niet werk te verzetten en daarom vonden
een uitgesproken combiwagen worden de Renault-technici schijfremmen ach-
J ter met strikt noodzakelijk. Nuchter in
zicht gaf ook hier de doorslag
Nieuw is een wisselstroomdynamo,
hH iaoent„ £Un.i?e leed karakteristiek
bij lage toerentallen, wat in langzaam
verkeer een voordeel is. Ook helft de
R 16 een „denkende ventilator'
phine. Met een draaicirkel van ruim
10 meter is de tamelijk compact ge
bouwde wagen (hij is 4.23 meter lang)
goed wendbaar.
De R 16 heeft schijfremmen op de
zoals de R 4, maar de combinatiemoge
Èlijkheden moesten wel aanwezig zijn.
[Op vrij eenvoudige manier en eigenlijk
Izonder sensationele technische ingrepen
is bij de R 16 het all-round karakter
verwezenlijkt. De nieuwe Renault kreeg
een verstelbare en uitneembare achter- „ueimenae ventilator" die
bank, waarmee de interieur- en koffer- bij hogere snelheden door de rijwind-
ruimte naar believen kan worden ver- koeling wordt uitgeschakeld Het
een beetje brandstof en dit was mee
genomen' want in Frankrijk is dl ben
zine duur. De R 16 moest behalve een
veelzijdige ook een zuinige auto worden
De consumptie is 1 10 a 11 bij normal
rijden. De benzinetank heeft een inhJiuH
yan 55 liter De wagen heeft len geslo
ten koelsysteem, geen smeerpunten er
de motorolie moet om de 5000 km wor
den ververst. Het gewicht
max. 1380 kg.
anderd.
Onwillekeurig vraagt men zich af hoe
het komt dat andere autoconstructeurs
nooit op dit idee zyn gekomen. Met de
achterbank in de normale stand is de
R 16 een personenwagen zoals alle
andere, met een van het compartiment
kg,
a""11 C, »"V*- uil van hl L v ui 11 |in1 11111 f ll l luuu Ag.
gescheiden kofferruimte (inhoud 346 li-
ter). Voor reisbagage kan meer plaats
worden gemaakt door de achterbank
naar voren te schuiven, wat met kin
deren geen bezwaar is.
Met twee personen in de wagen kan
de bank uit de weg worden gedraaid
(rugleuning omhoog en de zitting voor
over) en dan ontstaat er een laadruimte
van 750 liter. Een combiruimte wordt
verkregen door de gehele achterbank
eruit te zetten en de capaciteit wordt
ruim een kubieke meter. Samen met
de voorzetels kan ook een rally- of een
slaappositie worden gecombineerd.
De nieuwe Renault is een van de
eerste werkelijk praktische personen
wagens. In Italië is door Autobianchi,
in samenwerking met Fiat, ook een
dergelijk model gepresenteerd, de Pri
mula, maar het combi-achtige is bij
deze wagen niet zo veelzijdig en bere
kend op verschillende vervoersomstan
digheden als bij de Renault.
Het spreekt vanzelf dat de inzittenden
over vier portieren beschikken, vier a
vijf zitplaatsen hebben, goed uitzicht
hebben en over de verwarming en de
ventilatie niet hoeven te klagen. Een
nieuw ventilatiesysteem voorkomt con-
densvorming, ook als de ramen dicht
zyn. Warme of koude lucht wordt door
Se"vu-SpecJaal al'ranSement boven het
dashboard over de gehele breedte aan
gevoerd gelijkmatig verspreid en over
Ed™ v'a uitlaten in het frame
ggezogen. Omdat er in het achterste
Te veel olie in de verbrandingsruimte
resulteert onder meer in een vette aan
slag op de, in deze ruimte geschroefde
bougies. Lekke cylinders en versleten
zuigerveren zijn er de oorzaak van.
Ook in een tv/eetactmotor kunnen vette
bougies voorkomen doch hier is het een
kwestie van te veel olie in het benzine
olie mengsel.
Is uw batterij zo dorstig, dat er om
de paar dagen gedestilleerd water moet
worden bijgevuld? Als dit zo is, kunt u
rustig aannemen dat er iets met de
spanningsregelaar niet in orde is. Het
snel verdampen van de batterij-vloeistof
wijst nl. op het „overladen" van de
batterij en dit is alleen mogelijk als
de dynamospanning niet beneden een
bepaalde waarde wordt gehouden.
Per ongeluk een stoeprand raken met
één der velgen kan de beste overkomen.
In het gunstigste geval is alleen de verf
beschadigd en dat is vrij snel te her
stellen maar erger is het, wanneer u
echt een deuk in de velg rijdt. Mogelijk
dat een tubelessband hierdoor nog niet
direct zal gaan lekken maar bijna zeker
zal ze nadien wel gaan doen. Laat daar
om bij de eerste de beste gelegenheid
de velgrand even vlakken, u voorkomt
hierdoor oponthoud en het staat boven
dien netter.
Spaar uw voorruit door niet te blij
ven rijden met haast versleten ruiten-
wisserbladen. Ook door slijtages van de
scharnierpunten van de z.g. „gebogen"
vegers kan de voorruit beschadigd wor
den en wel doordat de veger dan om
ken klappen waardoor de metaalde-
len de ruit gaan raken en deze bekras-
U vraagt maar.
De heer V. S. te Roosendaal hoort en
leest wel eens iets over verschillende
soorten bougies en wil graag weten
waar al deze verschillen nu eigenlyk
uit bestaan. Het instructieboekje van
zyn a«uto maakt hem in deze namelyk
niet veel wyzer.
Om te beginnen maakt een bougie
fabrikant bougies met vier a vijf ver
schillende draaddiameters waarvan de
14 mm bougie wel de meest gebruike
lijke is. Voorts moeten al deze soorten
nog worden uitgevoerd in diverse
schachtlengtes omdat de wanddiktes
waarin ze geschroefd moeten worden
nogal uiteenlopend zijn zodat dit alles
bij elkaar al 'n heel assortiment geeft.
Hiernaast komt echter nog de zeer be
langrijke vraag, onder welke omstandig
heden een bougie zal moeten werken
en deze factor wordt dan uitgedrukt in
een bepaalde wamtegraad. Men spreekt
in dit verband dan ook van koude- en
van warme bougies. De eerste soort
kunnen de warmte vrij snel afgeven
aan het motorblok terwijl de warme
bougies hun warmte langer kunnen
vasthouden. In een bepaald tempera-
tuursgebied moet een bougie in staat
zijn zichzelf te reinigen van kool etc.
en dit nu wordt door de motorconstruc
teur benut om voor 'n bepaalde motor
bougies voor te schrijven die een voor
die motor geschikte warmtegraad bezit
ten. Dat een bougiefabriek zodoende
een vier vijfhonderd soorten bougies
moet kunnen levéren is, gezien het bo
venstaande, dan ook niet te verwonde
ren
General Motors' Pontiac-afde-
tien-miljoenste wagen, die hier
tien miljoenste wagen, die hier
naast de allereerste Pontiac werd
gefotografeerd. Pontiac nu
reeds sedert vijf jaar op de derde
plaats in de verkoopcijfers in de
V.S. heeft een belangrijk uit-
preidingsprogramma. Na voltooi-
InfriNlnn de fabrieken van dit
merk 130 maal groter zijn dan Po ri
tmes eerste fabrieken inl926. Vol-
i reS^traties zijn van het
totaal aantal geproduceerde Pon-
diT n°a mili°en auto's in