I IN NEDERLAND GEPRESENTEERD Nieuwe Renault 16: meest praktische personenwagen door nieuwe wet goed gekookt is al half gewassen Fiscussies {Belangrijke verbetering Vermogensbelasting (I) Thans volledige opleiding theologisch kandidaat R. A. HEYNSDIJK, Oostdam 46, Sas van Gent, Tel. 896 mm M mm mm KOPEREN MAX Fa. A. VAN CADSAND, Stationsweg 7, Axel, tel. 01155-530 Herenkleding? n gebouw ding koopt, met een moderne, tie in de ie juiste variatie, ar de klant ntie krijgt, rvice geniet en lig slaagt, de man van NU eft hij de voorkeur slUC A. Illll II 111 III III IIII HI II III II HM III Ml HU MIN Hl 111 ~B|1 *1 1 AAN KATHOLIEKE UNIVERSITEIT Open voor leken en priesters Ver houding Duits prototype straalvliegtuig neergestort Verkrijgbaar bij: Fa. Schillemans, Steenstraat 12, Hulst telefoon 01140-2687 Yoor een deel conventioneel 145 km. per uur beweeglijke achterbank Praktisch tips-tips - tips-tips Breng uw eigen wasgoed mee voor een demonstratie bij één van de Corrstructa Dealers. MIDDENWEG 233. AMSTERDAM-O.. TEL. 020-947484' (Advertentie) DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 14 MEI 1965 iiiiiniiiiiiiiiiiiiitimiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (Van onze fiscale medewerker) Over de vermogensbelasting is in het verleden betrekkelijk weinig ge schreven omdat in verhouding slechts weinigen hiermede werden geconfron teerd. Vooral de laatste jaren was de belastingvrije som nogal opgetrokken met gevolg dat kleine vermogens bui ten de heffing vielen. Tot en met het belastingjaar 1964 was de wet op de vermogensbelasting 1892 van kracht. Deze wet van de vorige eeuw is van zelfsprekend diverse malen gewijzigd en aangevuld, waardoor ze min of meer was aangepast aan de verander de omstandigheden. Kennelijk evenwel onvoldoende, want 1 januari 1965 is zij vervangen door de wet op de vermo gensbelasting 1964, hierna kortweg VB genoemd. Verschillende verande ringen zijn in de nieuwe wet aange bracht, enerzijds ten voordele van be lastingplichtigen, anderzijds ten nadele van hen. Gelukkig is deze laatste groep bejaarde vruchtgebruikers niet zo groot zodat we wel kunnen spreken van een aanzienlijke verbetering over vrijwel de gehele linie. Het lijkt ons niet ondienstig deze wet in zijn geheel eens onder de loep te nemen, zeer zeker zullen we velen hiermede gerieven. Weliswaar zijn de meeste aangiften voor dit belastingjaar 1965 dus reeds in zee maar zou na bestudering van hetgeen hierna volgt blijken dat de aangifte onjuist is geweest dan kan altijd nog correctie daarvan worden verzocht. In tegenstelling tot de oude wet, telt de huidige wet maar 28 artikelen de kleinste helft. Deze beperking van voorschriften zit hem voor een belang rijk deel hierin dat verschillende be palingen tegenwoordig in de algeme ne wet inzake rijksbelastingen zijn op genomen. We denken hierbij voorna -melijk aan de artikelen over navorde ring en verhoging van belasting en de strafbepalingen die in het verleden bij de betreffende wet behoorden. Onder de naam vermogensbelasting wordt een directe belasting geheven, waaraan zijn onderworpen de natuur lijke personen die bij het begin van het kalenderjaar: a. binnen het rijk wonen (binnen landse belastingplichtigen) b. niet binnen het rijk wonen en bin nenlands vermogen hebben (buiten landse belastingplichtigen). Iedere inwoner van welke nationali teit ook is dus belastingplichtig, of hij ook belastingschuldig is, hangt af van zijn vermogen, burgerlijke staat en kinderbal. De eerste januari is dus be slissend, het hier te lande komen wo nen of vertrek naar het buitenland in de loop van het jaar heeft geen gevol gen; geboorte en dood evenmin. Wie na de eerste dag van hét jaar een erfenis ontvangt, wordt in het lo pende jaar daarvoor niet aangeslagen. Zou men na de eerste januari een be langrijke som verliezen door speculatie diefstal, enzovoort dan vindt geen cor rectie van de aanslag plaats. Hoofdstuk 11 regelt het vermogens begrip en de waardering daarvan, een heel belangrijk hoofdstuk, waaraan we dan ook veel aandacht zullen be steden. De balans van een ondernemer houdt dikwijls stille reserves in doordat de boekwaarde van de bedrijfsactiva vaak belangrijk lager ligt dan de werkelijke waarde. Ook kan een balans zichtbare reserves bevatten, zoals kostenreser- ves assurantiereserve, vervangingsre serve, n.o.r. Op een bepaald moment overlijden en overdracht zaak ko men deze reserves naar voren en moet daarvan inkomstenbelasting worden betaald Een vijfdp deel van het totaal bedrag der reserves mag nu als la tente schuld worden afgetrokken. Wie privé een recht heeft op een pe riodieke uitkering denken we aan een lijfrente bijvoorbeeld mag als schuld 30 procent van de waarde van het recht aftrekken. Wanneer de echtgenoten niet duur zaam gescheiden leven worden de be zittingen en de schulden van een ge- Vermogen is de waarde der bezittin gen verminderd met de waarde van de schulden. Artikel 4 zegt ons: 1. Onder bezittingen worden ver staan die zaken waaraan in het econo mische verkeer waarde kan worden toegekend 2. Onder schulden worden verstaan de verplichtigen waaraan in het eco nomische verkeer waarde kan worden toegekend. 3. Tot de schulden wordt mede gere kend de inkomstenbelasting die de be lastingplichtige na het begin van het kalenderjaar verschuldigd kan wor den ter zake van: a. in het vermogen van een onder neming van de belastingplichtige be grepen reserves; b. termijnen van in het vermogen begrepen, doch niet tot het vermogen van een onderneming behorende, rech ten die periodieke opbrengsten opleve ren (sta narechten) c. aandelen en winstbewijzen die tot een aanmerkelijk belang behoren in de zin van de wet op de inkomstenbelas ting 1964. 4. De in het derde lid bedoelde be lasting wordt gesteld op twintig pro cent van het bedrag der reserves, der tig procent van de waarde der stam rechten en vijf procent van het bedrag waarmede de waarde van de aandelen en winstbewijzen de verkrijgprijs daar van in de zin van de wet op de inkom stenbelasting 1964 overtreft. 5. Waar m deze wet wordt gesproken van onderneming, wordt daaronder mede verstaan he* zelfstandig uitge oefend beroep. Nieuw is het bepaalde bij het derde lid, waarbij aan het begrip schuld een uitbreiding is gegeven door rekening te kunnen houden met sluimerende schul den inkomstenbelasting, waarmee men in de toekomst kan worden geconfron teerd. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiii den behorende tot met vruchtgebruik belast vermogen worden aangemerkt als schulden van de vruchtgebruiker. De blote eigenaar telt dus voor de vermogensbelasting niet meer mee. Als kleine tegemoetkoming behoeft de vruchtgebruiker dat vermogen maar voor 80 procent van de netto waarde bezit min schuld aan te geven. Verhaal van deze belasting op de blote eigenaar heeft de vruchtgebruiker niet meer Zou laatstgenoemde niet beta len dan kan de fiscus verhaal zoeken op de met vruchtgebruik bezwaarde zaken. De blote eigenaar is dus per saldo wel aansprakelijk voor het ver schuldigde. Dat deze nieuwe bepaling niet be paald gunstig is, zullen we trachten duidelijk te maken. A. 70 jaar bezat vóór 1965 het vruchtgebruik van een vermogen van 150.000 gulden. De waarde van dat vruchtgebruik werd toen bepaald op 8 maal 4 procent van dat bedrag is 48.000 gulden. De blote eigenaar be taalde over het verschil is 102.000 gul den. Sinds dit jaar moet de vruchtge bruiker aangeven 80 procent van 150000 gulden is 120.000 gulden, de blote eige naar niets. Voor A. een belangrijke strop, die' slechts gedeeltelijk wordt goedgemaakt door een hogere vrijstel ling. Bij het in aanmerking nemen van bezittingen en schulden wórdt geen re kening gehouden met: a. wettelijk vruchtgenot, alsmede rechten op en verplichtingen tot perio dieke uitkeringen en verstrekkingen rechtstreeks uit hef familierecht voort vloeiende dan wel door ouders aan hun minderjarige kinderen toegekend; b. de last van fideï-commis; c. lopende termijnen van inkomsten en verplichtingen, alsmede termijnen van inkomsten waarvan de greotte na de aanvang van het kalenderjaar door de schuldenaar wordt vastgesteld, mits zij niet behoren tot een onderneming van de belastingplichtige; f. nog niet ingeoogste vruchten die tenminste eenmaal in de drie jaren worden ingeoogst De lopende termijnen van privé-ver- plichtingen worden dus voortaan ver waarloosd, terwijl de lopende termij nen van bedrijfs- of praktijkinkomsten wel meetellen. Niet alle bezittingen komen voor belastingheffing in aanmerking. Er zijn uitzonderingen die in artikel 8 met name zijn genoemd. Met de bespreking van dat belangrijke artikel zullen we de volgende keer beginnen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii huwde vrouw aangemerkt als bezittin gen en schulden van haar man. Op ver zoek kan bij een aanslag, waarin ver mogen van de vrouw verdisconteerd is, omslag van de belasting plaatsvinden in verhouding tot ieders vermogen. Fis caal voordeel heeft dit verzoek even wel niet; de hoogte van de door man en vrouw gczameniyk verschuldigde belasting wordt er niet door beïnvloed. De kinderen ook al zijn ze nog minderjarig worden eventueel zelf in deze belasting aangeslagen. Hun vermogen wordt dus niet bij dat van vader gevoegd, ook al krijgt hij voor die kinderen nog kinderaftrek. Lieden met grote vermogens kunnen door schenkingen hun aanslag vermo gensbelasting belangrijk verlagen, vooral nu de vrijgestelde belragen fors verhoogd zijn. Een ongehuwd persoon betaalt deze belasting nu eerst bij een zuiver vermogen van 41.000 gulden. Had men vóór '65 het recht op vrucht gebruik dan werd de waarde daarvan berekend langs een min of meer om slachtige weg. Zowel de vruchtgebrui ker als die blote eigenaar werd voor een deel van die waarde aangeslagen. Nu worden bezittingen belast met vruchtgebruik of recht van gebruik aangemerkt als bezittingen van de vruchtgebruiker of de gebruiker. Schul- (Van onze correspondent) NIJMEGEN Aan de theologische fa culteit van de katholieke universiteit van Nymegen was tot voor kort alleen gele genheid voor een doctorale studie, die een opleiding van elders, met name prak tisch een seminarie-opleiding, voltooide. Sinds het begin van dit studiejaar echter heeft zy ook een eigen kandidaatsoplei ding, zodat men daar een volledige studie kan maken in de theologische weten schap. Zij staat daarmee ook open voor leken en priesters. Deze uitbreiding heeft de benoeming meegebracht van een tweede hoogleraar in de dogmatische theologie naast prof. magister Schillebeeckx. De in augustus 1964 als zodanig benoemde dr. P. J. A. M. Schoonenberg hield vrijdagmiddag in de aula van de katholieke universiteit zijn inaugurale rede, onder de titel „God of Mens: een vals dilemma". Prof. Schoonenberg herinnerde aan de zeventiende-eeuwse strijd van Gommaris- ten en Arminianen in het Nederlandse calvinisme en de strijd tussen de Bane- zianen en Molinisten in de katholieke kerk. Hoewel deze disputen zijn uitge storven, brengt het christendom ons steeds voor vragen over de verhouding tussen God en mens. Het neemt immers God en mens beide ten volle ernstig. Daardoor verlost het ons reeds van de keuze God of mens, maar we moeten deze verlossing steeds weer waarmaken, bijzonder tegenwoordig. Om daartoe bij te dragen gaf prof. Schoonenberg eerst enkele gedachten over Gods blijvende schepping, waarin God steeds alles reali seert als oergod van de binnenwereldlijke oorzaken, die hen activeert maar niet van buitenaf aanvult. Deze ontkenning van Gods ingrepen, tussenkomsten of aanvullingen betekent overigens niet dat wij aan de Schepper geen initiatieven mogen toeschrijven. De mens beheerst zijn lichaam zonder dat zijn vrijheid de biochemische processen daarin aanvult en daarbij optelbaar is: dit is een beeld van de initiatieven waar mee God zijn schepping van binnenuit tot voltooiing voert. Een bepaalde wer kelijkheid is daarom nooit enkel uit God, ze is uit Gods werking in de binnenwe reldlijke oorzaken. Daarna vroeg prof. Schoonenberg zich af of iets dergelijks ook gezegd mag wor den van onze genadeverhouding tot God. Staat Gods genade schenkend handelen loodrecht op onze medemenselijke ver houdingen of neemt het deze in zich op? Feitelijk komt Gods genade tot ons in de Godmens Jezus Christus, in menselijke verkondiging en sacramentenbediening, maar ook in het „sacrament van de broe der". Prof. Schoonenberg meent dat het ook principieel en noodzakelijk is. Hoe im mers kan God, die ons geheel en al doet zijn, ons iets schenken dat niet tegelijker tijd uit ons zelf is, tenzij Hij in de mede mens schenkend tegenover ons staat? Maar dan heeft Hij ook daarin steeds het initiatief en is Zijn genade een telkens nieuwe oproep tot het liefhebben van de mens in Hem en van Hem in de mens. (Advertentie) RENAULT 16 verkrijgbaar bij: GARAGE „CENTRUM" v. d. Vliet Bak HOlN Jack Valckestraat 5 Goes Telefoon 2404 GARAGE G. CAPPENDIJK nnu Kloosterzande Telefoon 01148-413 GARAGE C. BOS M Kloosterstraat 41, Sas van Gent, tel. 497. Filiaal Sluis, tel. 326 HAMBURG (Reuter) Het prototype van West-Duitslands eerste commerciële straalvliegtuig, de tweemotorige HBF-32 van de Hamburger Flugzeugbau, die 12 passagiers kan vervoeren, is by Madrid neergestort. De Amerikaanse testpiloot Loren Davis kwam om het leven. Het was de 121e proefvlucht sedert april 1964 met het Nederlands moppentapper nr. één, Max Tailleur, heeft in Am sterdam zakjes snoep en speldjes aan de Amsterdamse jeugd uitge deeld. Hij deed dit geassisteerd door Henriëtte Davids en de En gelse zangeres Pauline Johnson, ter gelegenheid van het 12,5-jarige bestaan van zijn „Doofpot". vliegtuig. De Duitse tweede piloot kon zich met zijn valscherm in veiligheid brengen. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. Er bestaat een tweede prototype, waarmee sedert oktober wordt proefgevlogen. 49.75 ta n 29.75 Kolbert in zomertweed, window-checks 65.- "JSHenka /kamg. pant, in sahara-tinten 35.- deel van de wagen een onderdrukzone" is, wordt een constante luchtcirculatie op gang gehouden. De temperatuur is gemakkelijk te regelen, zonodig met extra assistentie van de luchtroosters op het instrumenitenlbord. Een praktisch De nieuwe Renault 16, waarmee d?.tail is da'd® rechthoekige koplampen. bij zware belasting achterin, kunnen we midden januari in Z.-Frank- worden bijgesteld. rijk reeds een proefrit maakten, is gisteren geïntroduceerd op het (jOC(IC J'IJ-CtgCUSClUIj)j)CIl circuit in Zand voort. lie R 16 is nuchter en zakeluk ge- De hernieuwde kennismaking houwd. Waar de constructeurs konden volstaan met conventionele, beproefde niet dit verse nilddenklassemodel nu>tiin(!cn, hebben ze zich niet gewaagd heeft onze vroegere rij-indrukken aan technisch modernere en duurdere versterkt' dp R 16 is een nrak- oplossing™. Geen vloeistof-, rubber- of versterkt, tie it lb is een prak- luchtvering, maar gewone torsievering. tische reiswagen, met geraffi- Het veersysteem is gebaseerd op dat lieerde cornbinatieniogeljjkheden, van de R 4 en heeft een opmerkelijk voortreffelijk veercomfort, een incasseringsvermogen Hoewel de wagen J zacht is geveerd, is hij voldoende sta- elastische motor en een normaal biel en koersvast, waartoe de telescoop- prestatievermogen. Hoewel en- schokbrekers en dwarsstabilisators in belangrijke mate bijdragen. Een posi- kele constructiedetails op conven- tieve invloed op het rijkarakter heeft tionele wijze zijn uitgevoerd, is natuurlijk ook de voorwielaandrijving ,1 i i i i;«i van de R 16 en hiermee zijn we in de de wagen toch nadrukkelijk ge- motorruimte beland. Conventioneel is ook de krachtbron, die uit de R 8-motor is ontwikkeld: van het lange-slagtype (76x81), een water- De R 16 is veelzijdig en gekoelde 4-cilinder van 1470 cc, die bij doelmatig opgezet en hij 5000 t.p.m. 62.6 SAE-pk levert, kan met enkele handgre- Nieuw voor Renault is dat de motor een lichtgewicht (aluminium) construc tie is, strategisch gunstig achter de vooras is geplaatst. De gewichtsverde ling is hierdoor vrij correct geworden en men merkt dit onder het rijden. De R 16 heeft goede rij eigenschappen mee gekregen. Soepel en gewillig reageert hij op de besturing en de bedienings organen. In alle versnellingen toont de motor een levendig temperament en we vonden hem uitermate elastisch. j maakt volgens de nieuwe ideeën I in de automobielbouw. pen worden aangepast aan variabele vervoersbe hoeften van gezin en zaak. De ontwerpers heb ben veel vrijheid van handelen gekregen en ze hoefden zich niet te storen aari een van te voren vastgestelde carros- serievorm. De nieuwe Re nault is van binnen naar buiten gebouwd en daar na werd de lijn afgerond. De wagen heeft een eigen, om niet te zeggen eigen - gerechtigd profiel, waar aan men even moet wen nen. Opvallend is het „pagode-dak", met Het geruisniveau blijft befcrekkelyk laag, ook by hoge snelheden. De top ligt by 145 km/h, maar de robuuste I wpvanena is i.ei „puguue-u**. me. P0'"'™1'jüfmaal gelagerde krukas) fcherpe opstaande kanten, die het zelf- ratirriifpr« S5«r v,ei"drag:ei1- De ac?ele- Iragende koetswerk de nodige stijfheid /waar„m ftMr overdreven hoog Reeft. Een voordeel van deze construe- ok voor een all-round gezins- tie is dat de wagen minder gevoelig klJL ïrcluim ,1 ^nde in deze vnr»R 7iiwind is „fsfYan. 0-60 km/h 6-* sec., van f Bovendien konden de portieren hoog ie 10,6 sec"' van km/h worden opgetrokken en dit heeft het in- en uitstappen weer vergemakkelijkt. Bij Zoals gezegd is de R 16 betrekkelijk het hele model is trouwens gestreefd ongevoelig voor zijwind, in tegenstel- naar praktische oplossingen. Bij de ont- ling tot zijn kleinere broers R 8 en Dau j wikkeling van de R 16 hebben de con- I structeurs zich doelbewust proberen los te werken van vaste begrippen en op- I dringerige modeverschijnselen. [Het kwam er hoofdzakelijk op aan een j ruime gezinsauto te creëren, die voor voorwielen en niet rondom zoals bij de allerlei doeleinden kon worden gebruikt R 8. Omdat het zwaartepunt voorin ligt en niet het aanzien van een personen- hoeven de achterremmen niet zoveel wagen zou verliezen. Het mocht niet werk te verzetten en daarom vonden een uitgesproken combiwagen worden de Renault-technici schijfremmen ach- J ter met strikt noodzakelijk. Nuchter in zicht gaf ook hier de doorslag Nieuw is een wisselstroomdynamo, hH iaoent„ £Un.i?e leed karakteristiek bij lage toerentallen, wat in langzaam verkeer een voordeel is. Ook helft de R 16 een „denkende ventilator' phine. Met een draaicirkel van ruim 10 meter is de tamelijk compact ge bouwde wagen (hij is 4.23 meter lang) goed wendbaar. De R 16 heeft schijfremmen op de zoals de R 4, maar de combinatiemoge Èlijkheden moesten wel aanwezig zijn. [Op vrij eenvoudige manier en eigenlijk Izonder sensationele technische ingrepen is bij de R 16 het all-round karakter verwezenlijkt. De nieuwe Renault kreeg een verstelbare en uitneembare achter- „ueimenae ventilator" die bank, waarmee de interieur- en koffer- bij hogere snelheden door de rijwind- ruimte naar believen kan worden ver- koeling wordt uitgeschakeld Het een beetje brandstof en dit was mee genomen' want in Frankrijk is dl ben zine duur. De R 16 moest behalve een veelzijdige ook een zuinige auto worden De consumptie is 1 10 a 11 bij normal rijden. De benzinetank heeft een inhJiuH yan 55 liter De wagen heeft len geslo ten koelsysteem, geen smeerpunten er de motorolie moet om de 5000 km wor den ververst. Het gewicht max. 1380 kg. anderd. Onwillekeurig vraagt men zich af hoe het komt dat andere autoconstructeurs nooit op dit idee zyn gekomen. Met de achterbank in de normale stand is de R 16 een personenwagen zoals alle andere, met een van het compartiment kg, a""11 C, »"V*- uil van hl L v ui 11 |in1 11111 f ll l luuu Ag. gescheiden kofferruimte (inhoud 346 li- ter). Voor reisbagage kan meer plaats worden gemaakt door de achterbank naar voren te schuiven, wat met kin deren geen bezwaar is. Met twee personen in de wagen kan de bank uit de weg worden gedraaid (rugleuning omhoog en de zitting voor over) en dan ontstaat er een laadruimte van 750 liter. Een combiruimte wordt verkregen door de gehele achterbank eruit te zetten en de capaciteit wordt ruim een kubieke meter. Samen met de voorzetels kan ook een rally- of een slaappositie worden gecombineerd. De nieuwe Renault is een van de eerste werkelijk praktische personen wagens. In Italië is door Autobianchi, in samenwerking met Fiat, ook een dergelijk model gepresenteerd, de Pri mula, maar het combi-achtige is bij deze wagen niet zo veelzijdig en bere kend op verschillende vervoersomstan digheden als bij de Renault. Het spreekt vanzelf dat de inzittenden over vier portieren beschikken, vier a vijf zitplaatsen hebben, goed uitzicht hebben en over de verwarming en de ventilatie niet hoeven te klagen. Een nieuw ventilatiesysteem voorkomt con- densvorming, ook als de ramen dicht zyn. Warme of koude lucht wordt door Se"vu-SpecJaal al'ranSement boven het dashboard over de gehele breedte aan gevoerd gelijkmatig verspreid en over Ed™ v'a uitlaten in het frame ggezogen. Omdat er in het achterste Te veel olie in de verbrandingsruimte resulteert onder meer in een vette aan slag op de, in deze ruimte geschroefde bougies. Lekke cylinders en versleten zuigerveren zijn er de oorzaak van. Ook in een tv/eetactmotor kunnen vette bougies voorkomen doch hier is het een kwestie van te veel olie in het benzine olie mengsel. Is uw batterij zo dorstig, dat er om de paar dagen gedestilleerd water moet worden bijgevuld? Als dit zo is, kunt u rustig aannemen dat er iets met de spanningsregelaar niet in orde is. Het snel verdampen van de batterij-vloeistof wijst nl. op het „overladen" van de batterij en dit is alleen mogelijk als de dynamospanning niet beneden een bepaalde waarde wordt gehouden. Per ongeluk een stoeprand raken met één der velgen kan de beste overkomen. In het gunstigste geval is alleen de verf beschadigd en dat is vrij snel te her stellen maar erger is het, wanneer u echt een deuk in de velg rijdt. Mogelijk dat een tubelessband hierdoor nog niet direct zal gaan lekken maar bijna zeker zal ze nadien wel gaan doen. Laat daar om bij de eerste de beste gelegenheid de velgrand even vlakken, u voorkomt hierdoor oponthoud en het staat boven dien netter. Spaar uw voorruit door niet te blij ven rijden met haast versleten ruiten- wisserbladen. Ook door slijtages van de scharnierpunten van de z.g. „gebogen" vegers kan de voorruit beschadigd wor den en wel doordat de veger dan om ken klappen waardoor de metaalde- len de ruit gaan raken en deze bekras- U vraagt maar. De heer V. S. te Roosendaal hoort en leest wel eens iets over verschillende soorten bougies en wil graag weten waar al deze verschillen nu eigenlyk uit bestaan. Het instructieboekje van zyn a«uto maakt hem in deze namelyk niet veel wyzer. Om te beginnen maakt een bougie fabrikant bougies met vier a vijf ver schillende draaddiameters waarvan de 14 mm bougie wel de meest gebruike lijke is. Voorts moeten al deze soorten nog worden uitgevoerd in diverse schachtlengtes omdat de wanddiktes waarin ze geschroefd moeten worden nogal uiteenlopend zijn zodat dit alles bij elkaar al 'n heel assortiment geeft. Hiernaast komt echter nog de zeer be langrijke vraag, onder welke omstandig heden een bougie zal moeten werken en deze factor wordt dan uitgedrukt in een bepaalde wamtegraad. Men spreekt in dit verband dan ook van koude- en van warme bougies. De eerste soort kunnen de warmte vrij snel afgeven aan het motorblok terwijl de warme bougies hun warmte langer kunnen vasthouden. In een bepaald tempera- tuursgebied moet een bougie in staat zijn zichzelf te reinigen van kool etc. en dit nu wordt door de motorconstruc teur benut om voor 'n bepaalde motor bougies voor te schrijven die een voor die motor geschikte warmtegraad bezit ten. Dat een bougiefabriek zodoende een vier vijfhonderd soorten bougies moet kunnen levéren is, gezien het bo venstaande, dan ook niet te verwonde ren General Motors' Pontiac-afde- tien-miljoenste wagen, die hier tien miljoenste wagen, die hier naast de allereerste Pontiac werd gefotografeerd. Pontiac nu reeds sedert vijf jaar op de derde plaats in de verkoopcijfers in de V.S. heeft een belangrijk uit- preidingsprogramma. Na voltooi- InfriNlnn de fabrieken van dit merk 130 maal groter zijn dan Po ri tmes eerste fabrieken inl926. Vol- i reS^traties zijn van het totaal aantal geproduceerde Pon- diT n°a mili°en auto's in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 21