In België sluit om de
twee dagen 'n bioscoop
500 maal Palet
evenveel maal
Jan Koopman
ESSO GAS VOOR MEER COMFORT
pantalon
3975
Karei!
Donald
Duck
In ccn /aar 11^2 miljoen bezoekers minder
FILM
OP T.V.
Operatie
Amsterdam
koU&nJectmf»
AVRO gaat
rou-letters
spelen
Vragen over
toerisme op
Schouwen
't komt in steeds meer keukens...
OUBORGS
WERK
IN VAN ABBE
Met Esso bent u beter uit!
Nutsspaarbank
Breda
CHARMANT
Frans Kooken
door de paus
onderscheiden
Pionier op het terrein
van de blindenzorg
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 10 MEI 1965
(Advertentie)
(Van onzie correspondent)
BRUSSEL. De bioscoopexploi
tanten in België zitten in zak en
as. Van jaar tot jaar ontvangen zij
in hun zalen minder bezoekers en
verminderen hun zakencijfers.
Steeds meer exploitanten worden
ertoe gedwongen hun zaal ofwel te
sluiten ofwel te verkopen aan een
collega, die het avontuur nog aan
durft. ,Maar het spreekt vanzelf
dat die verkoopprijzen erg aan de
lage kant liggen en over het alge
meen niet eens de investeringen
dekken, die de ex-eigenaar zich ge
troostte. In deze sfeer van alge
mene malaise kan het niet anders
of de betrokkenen werken hun
wrevel uit op de Belgische staat-
die door hen wordt beschuldigd
van hardvochtigheid en van kort
zichtigheid.
De Belgische Staat heft namelijk nog
zijn „vermakelijkheidsbelasting" op de
bioscopen alsof er geen vuiltje aan de
lucht is. Deze vorm van belasting maakt
de rentabiliteit der Belgische bioscopen
nog geringer (nauwkeuriger gezegd: de
verliezen nog groter.). De beroepsver-
niging van bioscoopexploitanten heeft al
enige malen gedreigd met een radicale
protestactie b.v. het sluiten van alle za
len gedurende één week, maar die
bedreiging werd nog niet waar gemaakt
en inmiddels houdt de fiscus het been
stijf. Het argument van de Belgische
schatkist luidt, dat ook zij getroffenwordt
door het voortdurend slinkende bezoe
kersaantal, zodat zij er niet aan kan
denken de spoeling nog dunner te ma
ken door het verlagen van de a?- ~lag-
voet. En aldus blijven de bioscoopex
ploitanten en fiscus aankijken tegen het
keiharde feit. dat in één jaar alweer één
zaal op elke twintig haar deuren moest
sluiten, en dat binnen dezelfde tijdsspan
ne het aantal toeschouwers verminder
de met 11 miljoen 200000 mensen.
Moordende cijfers
Weliswaar kon het aantal bioscopen
hi België nooit het aantal herbergen
evenaren, maar in alle geval lag dat
aantal, in verhouding tot het bevol
kingscijfer, hoger dan in de meeste
Westeuropese landen. Nu blijven er
nog slechts 1.259 zalen over, gemiddeld
één zaal per 7.409 inwoners. Dat is
173 zalen minder dan tijdens het vo
rig jaar. De .sterfte" krijgt reliëf,
wanneer men bedenkt, dat om de
twee dagen in België eer bioscoop
definitief wordt gesloten Zalen, die
het hele jaar werden geëxploiteerd,
zagen hun aantal „slechts" net 4 pro
cent afnemen, zalen die geen volledig
speeljaar vullen, bereiken zelfs het
alarmerende verliescijfer van 44 pro
cent in één jaar, en zulks nadat ook
voorgaande jaren al ronduit rampza-
spoedig waren.
Alsof dit niet erg genoeg is, vermin
dert het aantal bioscoopbezoekers nog
sneller dan het aantal zalen: het ene jaar
met 9.9 percent, het andere jaar met
10.8 percent en het laatste jaar zelfs
met 17.5 percent. In drie jaar tijd viel
het aantal bezoekers terug van 79.6 op
52.7 miljoen. De Antwerpse agglomeratie
boekt jaarlijks een teruggang van 12,5
procent, de Brusselse agglomeratie no
teerde verliezen van resp. 8 4, 9 en 14,8
percent. Percentsgewijze is het verlies
het indrukwekkendst in West-Vlaande-
ren, waar van het ene jaar op het an
dere bijna 29 percent minder bezoekers
kwamen opdagen, nadat de vorige
ren ook al verliespercentages van 18 en
8.4 opleverden. In die provincie werden
tijdens één noodlottig jaar 27 zalen de
finitief gesloten!
Bekijk de kwestie vanuit eender welk
oogpunt, het is ondoenlijk om één zon
nige kant te ontdekken. In alle Belgi
sche bioscopen samen werden 't jongste
jaar bijna 345 miljoen plaatsen aange
boden. Hiervan werden slechts 52,7 be
zet, minder dan 15 percent. Antwerpen
met 14,5 en Brussel met 14,7 percent
blijven nog lichtjes onder dat globale
Belgische gemiddelde.
Onder de oorzaken van deze zwar?
crisis noemen de Belgische bioscoopex
ploitanten de fiscale druk, doch dit kan
slechts een element van bijkomende or
de zyn, gegeven dat die druk tien en
meer jaar geleden, toen zich nog lange
rjjen wachtenden vormden aan de in
gangen der bioscopen, ook al bestond.
De basisoorzaak is niet zo ver te zoeken
de nieuwe vormen en mogelijkheden
van en tot massa-ontspanning, en met
name de televisie. De bioscoopcrisis
kondigde zich aan een twaalftal jaren
geleden, toen de Vlaamse en de Franse
Belgische TV van wal staken.
te zenden die jonger waren dan 5 jaar.
Meerdere jaren heeft de TV in België
ook 's zondags geen speelfilm gepro
grammeerd. Veel baat heeft een en an
der bij de bioscoopexploitanten niet op
geleverd. De eerste slachtoffers van het
TV-medium waren de exploitanten van
plattelands- en wijkbioscopen. De lande
lijke bevolking bleef al meteen op zon
dag in familie, of vriendenkring voor
het kleine scherm zitten, liever dan re
gen en kou te trotseren voor een versle
ten film in een ongezellige zaal. Aldus
handelden ook de volksmensen in de
stedelijke agglomeraties. Vroeger gin
gen zeer veel (vooral bejaarde) mensen
twee- tot driemaal per week verstrooi
ing zoeken in de bioscoop. Veeleisend
inzake de programma's waren zij niet.
Nu blijven ze thuis, want de TV be
zorgt hun avond na avond de gezochte
verstrooiing.
Niet alle bioscoopexploitanten lieten
zich zomaar meesleuren door de stro
ming. De meest-ondernemenden verde
digden zich met de middelen die ze ter
beschikking hadden. Een opmerkelijke
concentratie voltrok zich. Op dit ogen
blik b.v. behoren nagenoeg alle bios
coopzalen van Antwerpen aan dezelfde
eigenaar. Zulke concentratie maakt rati
oneler exploitatie mogelijk en wapent de
eigenaar in de onderhandelingen met
filmmaatschappijen en verhuurfirma's.
De exploitanten zitten trouwens in het
zelfde schuitje als de producenten.
Wanhoopsmaatregelen
Zij trachten aan de greep van de TV
te ontsnappen door het draaien resp.
programmeren van superprodukties,
uiteraard in .kleuren, maar tevens op
breed scherm en met stereofonische
klankweergave, spektakelprodukties met
lange speelduur, die buiten het bereik
van de TV vallen.
Te Brussel en Antwerpen werd zelfs
het experiment gewaagd met de mach
tigste der hedendaagse filmkunstgrepen
„cinerama". Hoewel dit driecamera-pro
cédé niet geheel feilloos is, is het effect
grandioos. En nochtans moest het ex~
periment in beide steden worden opge
geven bij gebrek aan voldoende cine-
rama-films. Brussel en Antwerpen zijn
geen New York. en de produktie van
dergelijke films is berekend op het ver
tonen van dezelfde prent gedurende
maanden in één zaal.
Om tegen de stroom in te roeien,
verhoogden de exploitanten ook de toe
gangsprijzen, gemiddeld met 15 pet. op
vier jaar tijd. De doorsneeprijs bedraagt
nu 22,66 Bfr. (Ongeveer 1,6 gulden),
maar in werkelijkheid moet voor een
superproduktie zoals „How the West
was won", ,,My Fair Lady" e.d. in Brus
selse en Antwerpse zalen 50 Bfr. en
méér voor een plaats worden betaald.
Ook deze maatregel bleek niet afdoen
de, want desondanks verminderden de
bruto-ontvangsten op vier jaar van 1
miljard 556 miljoen tot 1 miljard 194
miljoen Bfr.
Het is duidelijk, dat de tegenaanval
der bioscoopexploitanten met „super
produkties" het tij nog niet vermocht
te keren. De Belgische bioscoopwereld
heeft het dieptepunt nog niet bereikt.
Er zullen nóg meer zalen moeten sluiten
en het grote publiek moet eerst voldoen
de moe gekeken raken op het kleine
TV-scherm, vooraleer de exploitanten de
toestand zullen kunnen consolideren, en
met de jaren wie weet een gedeelte
van het verloren terrein heroveren.
Degenen, die in Amsterdam en IJmui-
den bekend ztfn, kunnen deze steden
vanavond als achtergrond zien fungeren
voor de film „Operatie Amsterdam"
(Operation Amsterdam), die de NTS op
Nederland 1 uitzendt.
Onder regie van Michael McCarthy
hebben acteurs als Petpr Finch, Tony
Britton en de actrice Eva Bartok, zich
in een avonturenverhaal gestort, waar
in alles draait om een grote partij in
dustrie-diamanten, die uit het door de
Duitsers omsingelde Amsterdam gehaald
moet worden. Naar het heet is de film
l baseerd op historische feiten.
Het verhaal speelt zich af in de mei
dagen van 1940. Drie mannen worden
met een Britse torpedojager naar IJ-
muiden gebracht met de opdracht de
diamanten te bemachtigen. Zij krijgen in
ons land hulp van een jonge vrouw,
waardoor ze er inderdaad in slagen de
buit binnen te halen.
Alles bij elkaar is deze „Operatie
Amsterdam" niet zo'n geweldig werk
stuk geworden. Het verhaal is vrij ma
ger en de détails zijn wat nonchalant
uitgewerkt. De achtergrond van de oor
log en de toestand in en rond Amster
dam komt niet goed uit de verf. L
situatie in IJmuiden daarentegen is wel
interessant verfilmd. De film als geheel
lijdt aan een nogal naïeve buitenlandse
visie op de Nederlandse mentaliteit.
BERT VAN OOSTERHOUT.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
T.V. de grote schuldige
In België is de TV écht doorgebro
ken rond 1960 en van dat jaar af moes
ten de bioscoopexploitanten harde klap
pen incasseren. Zij hebben getracht de
concurrentie vanwege de TV 'enigszins
op te vangen door de verbintenis van
wege de TV-directie, geen speelfilms uit
(Advertentie)
HILVERSUM Er lopen letterlijk en
figuurlyk heel wat Koopmannen in Hil
versum rond. Joop Koopman verwierf
een faam bij de VARA-radio voor zijn
.imusementsprodukties, Henk Koopman is
bij de Ned. Radio Unie belast met orkest-
zakei en Jan Koopman is vooral bij de
bedlegerige luisteraars zeer bekend om
zijn ziekenprogramma Palet. Op 18 mei
beleeft dit populaire radioprogram
ma van de AVRO de vijfhonderdste uit
zending.
Jan Koopman is blij dat Palet in de
nieuwe programma-aanpak bij de AVRO
niet ten offer is gevallen aan de nonger
naar achtergrondmuziek bij de luister
aars. Toch uoudt Jan Koopman veel van
muziek. Deze vijftiger hoorde vroeger
thuis niets anders. Want zijn moeder was
pianolerares en zijn zuster bezocht het
conservatorium. Jan moest var vader
Koopman, die directeur van een verze
keringsbedrijf was, ook eigenlijk de as
surantiewereld in. Maar hij had er geen
interesse in, want zijn hart ging uit naar
de goede muziek. Eigenlijk op de eerste
plaats naar de klassieke composities.
Maar toch trekt hij alleen maar een
scheidslijn tussen goede en slechte mu
ziek.
Na een jarenlange ziekte kreeg Jan een
baantje bij zeebad Scheveningen. Na een
seizoen van hard werken vaak tot diep
in de nacht kreeg hij een rustiger
baan bij de Niwin, waar hij veel geld
bijeen zamelde voor de jongens overzee.
Tegelijkertijd vulde hij, dank zij de vele
goede relaties, zijn discotheek aan. De
stichting lichte muziek benoemde hem
tot secretaris en hier schiep hij een enor
me relatiekring onder de Britse arties
ten, van wie velen nog regelmatig in zijn
AVRO-programma's optreden.
Toen de AVRO hem een job aanbod bij
de afdeling lichte muziek nam de heer
Koopman dit met beide handen aan en
toen Netty Rosenfeld weg ging in 1953
moest hij het ziekenprogramma van de
ene op de andere dag overnemen. Hij
heeft er nimmer spijt van gehad.
„Ik weet wat ziek zijn betekent. In
Palet doen wij daarom altijd heel opge
wekt en praten nooit over ziekte. Ook
doen we niet te cultureel of te ingewik
keld. Kortom, we proberen zo gewoon
mogelijk te zijn en lachen vrijuit als er
eens iets te lachen valt. We willen de
zieken als het ware de idee geven, dat
wij bij hen aan bed zitten. Daarom is dit
radioprogramma altijd rechtstreeks en
wordt nimmer tevoren ingeblikt Ik houd
niet van inblikken. Zal er iets fout gaan
wat dan nog? Wij zijn toch maar heel ge
wone mensen".
Jan Koopman moet nog lachen als hij
het verhaal vertelt van die keer dat wfj-
lel? Willy Vervoort zich vergiste. Opeens
zei Wïlly: „Verhip Jan, dat couplet heb
o ffzonSen. Kan ik het even over
doen? Maar dat ging natuurlijk niet want
het was een rechtstreekse uitzending
Kinderen van Genk
In zijn 500e Palet gaat Jan Koopman
de aandacht vragen voor de „kinderen
van Genk" in Belgisch Limburg. In twee
afgekeurde arbeiderswoningen zijn 53
kinderen van, voornamelijk a-sociale ge
zinnen gehuisvest. Tien Nederlandse
meisjes verzorgen onder de eminente lei
ding van hun Nederlandse directrice mej.
R. de Jong door de kinderen tante Rie
genoemd geheel belangeloos die klein
tjes. De behuizing is armoedig maar zeer
proper.
Er wordt thans een nieuw kindertehuis
gebouwd en de heer Koopman wil de
financiële steun van Nederland vragen
om een centrale verwarmingsinstallatie te
kunnen aanbieden. Binnenkort mag de
heer Koopman voor dit doel spreken in
het KRO-programma „Moeders wil is
wet" en Willem Duys heeft hem geïnvi
teerd om op 14 mei voor de tv-camera's
in het programma Voor de vuist weg er
het een en ander over te vertellen.
De heer Koopman is gewoonlijk niet zo
geporteerd voor publiciteit vooraf, maar
voor deze mooie actie maaki hij graag
een uitzondering. Samen met Jan van
Rheenen en Kees de Wolf verzorgt hij
ook het programma Dieren in en rondom
het huis. Plotseling valt hem daarover nog
een ongewone gebeurtenis te binnen. Jan
van Rheenen nam eens twee kolossale
honden mee naar de studio. Ze moesten
tijdens de uitzending blaffen. Dat deden
deze dieren zó hard. dat de zender uitviel.
EINDHOVEN In het Stedelijk Ab-
bemuseum te Eindhoven wordt van 15
mei tot en met 20 juni 1965 een tentoon
stelling gehouden, gewijd aan het werk
van de in 1956 overleden schilder P. Ou-
borg.
De tentoonstelling omvat schilderijen
gouaches aqurellen en tekeningen,
ontstaan in de periode 1921-1950.
Ouborg werd in 1893 te Dordrecht ge
boren. In 1916 ging hij naar Nederlands-
Indië, waar hij als onderwijzer en later
als tekenleraar werkzaam was. Tijdens
zijn verlof in 1923-24 in Nederland be
haalde hij de akte M.O. tekenen.
In 1938 keerde hij terug naar Nederland,
waar hij zich viteindelijk vestigde in Den
Haag.
Tot 1950 was zijn werk slechts in kleine
kring bekend. De Experimentele groep
had hem in 1949 uitgenodigd toe te tre
den Ouborg bedankte, hij voelde zich
te weinig groepsmens.
In 1950 verwierf hij de Jacob Maris-
prijs. De na deze bekroning ontketende
rel kwetste hem di peen versomberde zijn
laatste levensjaren. Men zal zich herinne
ren, dat het hier ging om de tekening
„Vader en zoon".
Ter gelegenheid van zijn 60e verjaardag
richtte het Haags Gemeentemuseum in
1953 een tentoonstelling in. Het jaar
daarop volgde het Stedelijk Museum in
Amsterdam.
Daarna werd het opnieuw stil rond Ou
borg. Zijn werk, dat sterk avant-gardisti-
sche trekken toont collage, schilderij
met zand, dripping is in Nederland nog
steeds weinig bekend.
De tentoonstelling wordt op 14 mei a.s.
geopend door drs. R. W. D. Oxenaar, di
recteur van het Rijksmuseum Kröller
Muller te Otterlo.
(Advertentie)
Waarom nog langer u behelpen? Ook
voor is er Esso Gas I Om vlugger, beter,
prettiger te koken. Ook voor is er 't
grote gemak van een geyser, aangesloten
op Esso Gas. De kosten? Minder dan u
vermoedt. Elke Esso Gas-depothouder
vertelt u graag meer over de vele voor
delen van dit moderne comfort.
(Advertentie)
Catharinastraat 15
Dillenburgstraat 24
Brugstraat 60
Roosendaal
van Dedemstraat 3
Bergen op Zoom
Rente
3.25, 3.50 en 4%
SELECTIÉKLEDING
Uit de naam blijkt
al de perfecte
kwaliteit zeggen
kenners. Kom maar
kijken als een
grijze, bruine
of beige pantalon
u goed staat.
AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Chris van Hoorn en
Wim Jansen zijn momenteel druk bezig
met het voorbereiden van een verras
singsprogramma. dat de AVRO-radio op
dinsdagavond 18 mei a.s voor de eer
ste maal gaat uitzenden onder de titel
„Leg eens aan in Loosdrecht". Men
heeft daarvoor in het café-restaurant
Het witte huis te Nieuw-Loosdrecht
een ideale en vooral sfeervolle omge
ving gevonden om niet alleen de gas
ten, maar in het byzonder de radio
luisteraars bezig te houden.
Dit radioprogramma, dat van 20.05 tot
21.40 uur duurt, bevat goed amusement.
Chris van Hoorn is bovendien op de idee
gekomen om in Het witte huis de gas
ten gelegenheid te geven ..Rouletters" te
spelen. Dit kansspel bevat in plaats
van een roulette met in rood en zwarte
vakjes gekleurde cijfers nu letters. De
deelnemers mogen uit tien letters, waar
op het ivoren balletje blijft rusten, pro
beren zo snel mogelijk een woord te vor
men dat in het groot Nederlands woor
denboek voorkomt. Wit het eerst een
woord met de meeste letters heeft ge
vormd krijgt een geldprijs, welke ter be
schikking wordt gesteld voor een liefda
dig doel.
In feite kunnen de deelnemende spelers
zelf alleen maar inzetten, maar geen
geldsbedrag winnen. Chris van Hoorn
hoopt met dit spe] ten behoeve van een
charitatieve of sociale instelling, veel
spelers met dikke portefeuilles te trek
ken, die thans hun geld verspelen in
de vele kleine casino's, welike Loos
drecht sinds het laatste jaar rijk is.
Mr. K. A. Keuning, PvdA-statenlid,
heeft Gedeputeerde Staten van Zeeland
de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1. Zijn Gedeputeerde Staten met on
dergetekende van oordeel, dat te ver
wachten is, dat op Schouwen-Duiveland
door de vaste oeververbinding naar het
noorden het toerisme en in het bijzon
der het dagtoerisme, nog in 1965 zeer
sterk zal toenemen?
2. Zo ja, zijn Gedeputeerde Staten dan
met ondergetekende van oordeel, dat de
bestaande strandovergangen en ontslui
tingswegen naar deze overgangen niet
toereikend zullen zijn, om dit sterk toe
genomen aantal dagtoeristen naar be
horen op te vangen en te verwerken?
3. Kunnen Gedeputeerde Staten mede
delen, door welke oorzaken de ontslui
tingswegen, opgenomen op de streek-
plankaart, behorend bij het op 16 mei
1963 vastgestelde streekplan Schouwen-
Duiveland, nog niet gereed zijn gekomen?
4. Zijn Gedeputeerde Staten bereid,
om, voorzover zulks binnen de bevoegd
heid en mogelijkheden van het college
ligt, te bevorderen, dat zo spoedig mo
gelijk, in ieder geval vóór de aanvang
van het seizoen 1966 dt in de vorige vraag
bedoelde ontsluitingwegen zullen zijn ge
reed gekomen?
Maandag 10 mei
HILVERSUM I 402 m
NCRV. 12.00 Licht en instrumentaal
kwartet. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 De meidagen van
1940, serie korte programma's over de
inval van de Duitse troepen in ons land,
nu 25 jaar geleden. 12.50 Lichte orkest
muziek en solisten (opn.). 13.20 Lichte
grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio.
14.30 Moderne kamermuziek (opn.). 15.05
Als de kat van huis is (herhaling
van donderdag 29 april jL). 15.35 Klas
sieke grammofoonmuziek. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Stereo: Vocaal en
semble: geestelijke liederen. 16.45 Klas
sieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Lichte grammofoonmuziek voor de tie
ners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Expe
ditie in het Surinaamse binnenland. Spre
ker: L. Hulsebos. 18.00 Marinierskapel
van de Koninklijke Marine. 18.20 Uit
zending van de Partij van de Arbeid: Bij
de tijd, een 14-daagse radio-uitgave van
de Partij van de Arbeid. 18.30 Klassieke
gewijde grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Ensembleparade (opn.). 19.55 Op de man
af, praatje. 20.00 Stereo, lichte grammo
foonmuziek. 20.20 Koningin en Vader-
land: De regeringsperiode van H.M. Ko
ningin Wilhelmina 19381948, klank
beeld. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 In
strumentaal en vocaal ensemble: ritmi
sche studentenliederen. 22.20 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Show-Schouw makers van muziek in
film en musical. 23.55—24.00 Nieuws,
HILVERSUM II 298 m.
VARA. 12.00 De eerste oorlogsdag,
nu 25 jaar geleden. 12.05 Pianoduo: lichte
muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
1230 Lichte orkestmuziek en zangsolisten.
12.50 Actualiteiten. 12.55 De eerste oor
logsdag, nu 25 jaar geleden. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Elek
tronisch orgelspel. 13.45 Wikken en we
gen, lezing. 14.00 De eerste oorlogsdag, nu
25 jaar geleden. 14.05 Grepen uit de mu
ziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.30
Dit is uw leven. 15.30 Vierhandig piano
spel: klassieke muziek. 16.00 Nieuws.
16.02 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar
geleden. 16.07 Sociëteit: Zestig minuten
voor boven de zestig. 17.00 De eerste
oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 17.05
Oude liedjes. 17.20 Semi-klassieke gram
mofoonmuziek. 17.30 Omroepkamerkoor
en zangsolist: Joodse gezangen. 17.50 Mi
litair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 De
eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden.
18.20 Actualiteiten. 18.25 Licht instru
mentaal trio. 18.50 Openbaar Kunstbezit.
1900 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar ge
leden. 19.05 Grammofoonmuziek. 19.10
Vicaal ensemble. 19.30 Parlementair
overzicht 19.45 Licht instrumentaal trio.
20.00 Nieuws. 20.05 De eerste oorlogsdag,
nu 25 jaar geleden, klankbeeld. 20.50
Klein gedrukt, cabaret. 21.10 Instrumen
taal en vocaal ensemble en zangsolisten.
21.35 Stereo: Concertgebouworkest en
solist: Moderne en klassieke muziek. 23.25
Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00
Nieuws.
VLAAMS BRUSSEL
324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.05. Voor de landbouw.
12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weer
bericht.) 12.50 Beursberichten en pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. (15.00 Nieuws.) 15.45 Grammo
foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Programma voor de zie
ken. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15
Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten
18.30 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport
kroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws, radiokroniek en correspondentie
uit Nederland. 19.30 Missieklankbeeld
19.45 Grammofoonmuziek. 19.50 Verkie
zingsspreekbeurt. 20.00 Klassieke en mo
derne muziek. 21.00 Kamermuziek. 21.42
Grammofoonmuziek. 22.00 Nieuws en be
richten. 22.15 In en om de opera. 22.35
Belcanto concert. 22.45 De zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Ge
varieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00
0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m. 12.02 Gevarieerd programma
en actualiteiten. 13.00 Nieuws. 14.18 Ge
varieerd muzikaal programma. 16.08 Ka
mermuziek. 17.00 Nieuws. 19.15 Lichte
muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel.
22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek.
22.5523.00 Nieuws.
Dinsdag 11 mei
HILVERSUM I 402 m.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medita
tie. 7.05 Ouverture: reportages en com
mentaren, wegeninformatie en lichte
grammofoonmuziek. (7.307.40 Nieuws.
8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40
Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Amusementsmu
ziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan
vooruit, lezing.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dag'
opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym
nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Franse
muziek uit de 18e eeuw (gr.). 9.40 Mor
genwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
zieken.
Maandag 10 mei
NEDERLAND I
NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting.
19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters
CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: Joden
en Christenen in Israël, opinies van 'Jo
den en Christenen, die in Israël wonen
NTS: 19.35 Huckleberry Hound, TV-film
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitzending van de Boerenpartij. 20.30
Operatie Amsterdam, speelfilm. iBeide
keuringen 14 jaar). 22.10 De Eerste We
reldoorlog, documentaire (deel 8). 22.35
Journaal. SOC: 22.4022.55 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Waauw,
gedanste hit-parade. 20.25 De eerst® eeu
wen van het Christendom, documentair
programma (4e aflevering). NTS: 20.55
Balletprogramma. KRO: 21.15 Een nieu
we stad, leefbaar?, documentaire over
Rotterdam. 21.4522.10 Onze man in Lon
den.
BELGIë VLAAMS
14.0515.15 Schooltelevisie. 19.00 Zand
mannetje. 19.05 Voor de teenagers. 19.40
Politieke tribune. 19.55 De weerman. 20.00
Nieuws. 20.30 Portret van een moord,
thriller. 21.50 In de spiegel van de kunst!
22.20 Uitvoering van The Passion of the
Lord en een paar Negro-spirituals. 22.35
Nieuws.
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten.
18.33 Voor de kinderen. 19.00 Boutique,
kroniek voor de vrouw. 20.00 Journaal.
20.20 Face a l'opinion, inleiding. 20.30
Wedstrijdprogramma. 21.00 Le Saint, fe
uilleton. 21.50 Wekelijks programma,
waarin politici telefonische vragen be
antwoorden. 22.40 Journaal.
EINDHOVEN Zaterdag ontving de
heer Frans H. J. Kooken in de „Harmo
nie' 'te Tilburg de pauselijke onderschei
ding ,,Pro Ecclesia et Pontifice".
De heer Frans Kooken, geboren te
Eindhoven op 3 juni 1903, heeft zijn op
leiding genoten in het r.-k. blindeninsti
tuut te Grave van 1910 tot 1919, want hij
is blind.
Daarna behaalde hij het einddiploma
HBS in 1924. Vervolgens heeft hij M.O.
Duits gestudeerd bij prof. Niemann in
Beuel bij Bonn in Duitsland en later aan
de Leergangen in Tilburg.
Daarna heeft hij het diploma piano
stemmer gehaald in het Blindenheim te
Duren in Duitsland. Het diploma orga
nist behaalde de heer Kooken bij de gro
te musicus Flor Peeters in België. Als
organist zullen vele oudere Eindhovena-
ren zich de heer Kooken nog herinneren,
vooral in de dekenale kerk, de paters
kerk en in Tivoli.
Een gelukkig huwelijk heeft hij gehad
met mevrouw Henriette Vrijdag, die zelf
ook pianolerares was. Maar de pauselijke
onderscheiding neeft Frans Kooken te
danken aan zijn onvermoeide activiteiten
voor zijn lotgenoten. In 1932 kwam hij in
het hoofdbestuur van de nog jonge r.-k.
Blindenbond en bijna tot op de huidige
dag was hij penningmeester. Vanaf 1935
is hij redacteur van het Blindenorgaan,
na de oorlog herdoopt in „Blindenleven".
In 1949 werd hij ook voorzitter van de
afd. Zuid en is dat nu nog. Verder een
litanie van functies, die allemaal ten doel
hebben de emancipatie van de blinden en
verbetering van hun lot.
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfect® Groeipolis