In België sluit om de twee dagen 'n bioscoop 500 maal Palet evenveel maal Jan Koopman ESSO GAS VOOR MEER COMFORT pantalon 3975 Karei! Donald Duck In ccn /aar 11^2 miljoen bezoekers minder FILM OP T.V. Operatie Amsterdam koU&nJectmf» AVRO gaat rou-letters spelen Vragen over toerisme op Schouwen 't komt in steeds meer keukens... OUBORGS WERK IN VAN ABBE Met Esso bent u beter uit! Nutsspaarbank Breda CHARMANT Frans Kooken door de paus onderscheiden Pionier op het terrein van de blindenzorg DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 10 MEI 1965 (Advertentie) (Van onzie correspondent) BRUSSEL. De bioscoopexploi tanten in België zitten in zak en as. Van jaar tot jaar ontvangen zij in hun zalen minder bezoekers en verminderen hun zakencijfers. Steeds meer exploitanten worden ertoe gedwongen hun zaal ofwel te sluiten ofwel te verkopen aan een collega, die het avontuur nog aan durft. ,Maar het spreekt vanzelf dat die verkoopprijzen erg aan de lage kant liggen en over het alge meen niet eens de investeringen dekken, die de ex-eigenaar zich ge troostte. In deze sfeer van alge mene malaise kan het niet anders of de betrokkenen werken hun wrevel uit op de Belgische staat- die door hen wordt beschuldigd van hardvochtigheid en van kort zichtigheid. De Belgische Staat heft namelijk nog zijn „vermakelijkheidsbelasting" op de bioscopen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Deze vorm van belasting maakt de rentabiliteit der Belgische bioscopen nog geringer (nauwkeuriger gezegd: de verliezen nog groter.). De beroepsver- niging van bioscoopexploitanten heeft al enige malen gedreigd met een radicale protestactie b.v. het sluiten van alle za len gedurende één week, maar die bedreiging werd nog niet waar gemaakt en inmiddels houdt de fiscus het been stijf. Het argument van de Belgische schatkist luidt, dat ook zij getroffenwordt door het voortdurend slinkende bezoe kersaantal, zodat zij er niet aan kan denken de spoeling nog dunner te ma ken door het verlagen van de a?- ~lag- voet. En aldus blijven de bioscoopex ploitanten en fiscus aankijken tegen het keiharde feit. dat in één jaar alweer één zaal op elke twintig haar deuren moest sluiten, en dat binnen dezelfde tijdsspan ne het aantal toeschouwers verminder de met 11 miljoen 200000 mensen. Moordende cijfers Weliswaar kon het aantal bioscopen hi België nooit het aantal herbergen evenaren, maar in alle geval lag dat aantal, in verhouding tot het bevol kingscijfer, hoger dan in de meeste Westeuropese landen. Nu blijven er nog slechts 1.259 zalen over, gemiddeld één zaal per 7.409 inwoners. Dat is 173 zalen minder dan tijdens het vo rig jaar. De .sterfte" krijgt reliëf, wanneer men bedenkt, dat om de twee dagen in België eer bioscoop definitief wordt gesloten Zalen, die het hele jaar werden geëxploiteerd, zagen hun aantal „slechts" net 4 pro cent afnemen, zalen die geen volledig speeljaar vullen, bereiken zelfs het alarmerende verliescijfer van 44 pro cent in één jaar, en zulks nadat ook voorgaande jaren al ronduit rampza- spoedig waren. Alsof dit niet erg genoeg is, vermin dert het aantal bioscoopbezoekers nog sneller dan het aantal zalen: het ene jaar met 9.9 percent, het andere jaar met 10.8 percent en het laatste jaar zelfs met 17.5 percent. In drie jaar tijd viel het aantal bezoekers terug van 79.6 op 52.7 miljoen. De Antwerpse agglomeratie boekt jaarlijks een teruggang van 12,5 procent, de Brusselse agglomeratie no teerde verliezen van resp. 8 4, 9 en 14,8 percent. Percentsgewijze is het verlies het indrukwekkendst in West-Vlaande- ren, waar van het ene jaar op het an dere bijna 29 percent minder bezoekers kwamen opdagen, nadat de vorige ren ook al verliespercentages van 18 en 8.4 opleverden. In die provincie werden tijdens één noodlottig jaar 27 zalen de finitief gesloten! Bekijk de kwestie vanuit eender welk oogpunt, het is ondoenlijk om één zon nige kant te ontdekken. In alle Belgi sche bioscopen samen werden 't jongste jaar bijna 345 miljoen plaatsen aange boden. Hiervan werden slechts 52,7 be zet, minder dan 15 percent. Antwerpen met 14,5 en Brussel met 14,7 percent blijven nog lichtjes onder dat globale Belgische gemiddelde. Onder de oorzaken van deze zwar? crisis noemen de Belgische bioscoopex ploitanten de fiscale druk, doch dit kan slechts een element van bijkomende or de zyn, gegeven dat die druk tien en meer jaar geleden, toen zich nog lange rjjen wachtenden vormden aan de in gangen der bioscopen, ook al bestond. De basisoorzaak is niet zo ver te zoeken de nieuwe vormen en mogelijkheden van en tot massa-ontspanning, en met name de televisie. De bioscoopcrisis kondigde zich aan een twaalftal jaren geleden, toen de Vlaamse en de Franse Belgische TV van wal staken. te zenden die jonger waren dan 5 jaar. Meerdere jaren heeft de TV in België ook 's zondags geen speelfilm gepro grammeerd. Veel baat heeft een en an der bij de bioscoopexploitanten niet op geleverd. De eerste slachtoffers van het TV-medium waren de exploitanten van plattelands- en wijkbioscopen. De lande lijke bevolking bleef al meteen op zon dag in familie, of vriendenkring voor het kleine scherm zitten, liever dan re gen en kou te trotseren voor een versle ten film in een ongezellige zaal. Aldus handelden ook de volksmensen in de stedelijke agglomeraties. Vroeger gin gen zeer veel (vooral bejaarde) mensen twee- tot driemaal per week verstrooi ing zoeken in de bioscoop. Veeleisend inzake de programma's waren zij niet. Nu blijven ze thuis, want de TV be zorgt hun avond na avond de gezochte verstrooiing. Niet alle bioscoopexploitanten lieten zich zomaar meesleuren door de stro ming. De meest-ondernemenden verde digden zich met de middelen die ze ter beschikking hadden. Een opmerkelijke concentratie voltrok zich. Op dit ogen blik b.v. behoren nagenoeg alle bios coopzalen van Antwerpen aan dezelfde eigenaar. Zulke concentratie maakt rati oneler exploitatie mogelijk en wapent de eigenaar in de onderhandelingen met filmmaatschappijen en verhuurfirma's. De exploitanten zitten trouwens in het zelfde schuitje als de producenten. Wanhoopsmaatregelen Zij trachten aan de greep van de TV te ontsnappen door het draaien resp. programmeren van superprodukties, uiteraard in .kleuren, maar tevens op breed scherm en met stereofonische klankweergave, spektakelprodukties met lange speelduur, die buiten het bereik van de TV vallen. Te Brussel en Antwerpen werd zelfs het experiment gewaagd met de mach tigste der hedendaagse filmkunstgrepen „cinerama". Hoewel dit driecamera-pro cédé niet geheel feilloos is, is het effect grandioos. En nochtans moest het ex~ periment in beide steden worden opge geven bij gebrek aan voldoende cine- rama-films. Brussel en Antwerpen zijn geen New York. en de produktie van dergelijke films is berekend op het ver tonen van dezelfde prent gedurende maanden in één zaal. Om tegen de stroom in te roeien, verhoogden de exploitanten ook de toe gangsprijzen, gemiddeld met 15 pet. op vier jaar tijd. De doorsneeprijs bedraagt nu 22,66 Bfr. (Ongeveer 1,6 gulden), maar in werkelijkheid moet voor een superproduktie zoals „How the West was won", ,,My Fair Lady" e.d. in Brus selse en Antwerpse zalen 50 Bfr. en méér voor een plaats worden betaald. Ook deze maatregel bleek niet afdoen de, want desondanks verminderden de bruto-ontvangsten op vier jaar van 1 miljard 556 miljoen tot 1 miljard 194 miljoen Bfr. Het is duidelijk, dat de tegenaanval der bioscoopexploitanten met „super produkties" het tij nog niet vermocht te keren. De Belgische bioscoopwereld heeft het dieptepunt nog niet bereikt. Er zullen nóg meer zalen moeten sluiten en het grote publiek moet eerst voldoen de moe gekeken raken op het kleine TV-scherm, vooraleer de exploitanten de toestand zullen kunnen consolideren, en met de jaren wie weet een gedeelte van het verloren terrein heroveren. Degenen, die in Amsterdam en IJmui- den bekend ztfn, kunnen deze steden vanavond als achtergrond zien fungeren voor de film „Operatie Amsterdam" (Operation Amsterdam), die de NTS op Nederland 1 uitzendt. Onder regie van Michael McCarthy hebben acteurs als Petpr Finch, Tony Britton en de actrice Eva Bartok, zich in een avonturenverhaal gestort, waar in alles draait om een grote partij in dustrie-diamanten, die uit het door de Duitsers omsingelde Amsterdam gehaald moet worden. Naar het heet is de film l baseerd op historische feiten. Het verhaal speelt zich af in de mei dagen van 1940. Drie mannen worden met een Britse torpedojager naar IJ- muiden gebracht met de opdracht de diamanten te bemachtigen. Zij krijgen in ons land hulp van een jonge vrouw, waardoor ze er inderdaad in slagen de buit binnen te halen. Alles bij elkaar is deze „Operatie Amsterdam" niet zo'n geweldig werk stuk geworden. Het verhaal is vrij ma ger en de détails zijn wat nonchalant uitgewerkt. De achtergrond van de oor log en de toestand in en rond Amster dam komt niet goed uit de verf. L situatie in IJmuiden daarentegen is wel interessant verfilmd. De film als geheel lijdt aan een nogal naïeve buitenlandse visie op de Nederlandse mentaliteit. BERT VAN OOSTERHOUT. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) T.V. de grote schuldige In België is de TV écht doorgebro ken rond 1960 en van dat jaar af moes ten de bioscoopexploitanten harde klap pen incasseren. Zij hebben getracht de concurrentie vanwege de TV 'enigszins op te vangen door de verbintenis van wege de TV-directie, geen speelfilms uit (Advertentie) HILVERSUM Er lopen letterlijk en figuurlyk heel wat Koopmannen in Hil versum rond. Joop Koopman verwierf een faam bij de VARA-radio voor zijn .imusementsprodukties, Henk Koopman is bij de Ned. Radio Unie belast met orkest- zakei en Jan Koopman is vooral bij de bedlegerige luisteraars zeer bekend om zijn ziekenprogramma Palet. Op 18 mei beleeft dit populaire radioprogram ma van de AVRO de vijfhonderdste uit zending. Jan Koopman is blij dat Palet in de nieuwe programma-aanpak bij de AVRO niet ten offer is gevallen aan de nonger naar achtergrondmuziek bij de luister aars. Toch uoudt Jan Koopman veel van muziek. Deze vijftiger hoorde vroeger thuis niets anders. Want zijn moeder was pianolerares en zijn zuster bezocht het conservatorium. Jan moest var vader Koopman, die directeur van een verze keringsbedrijf was, ook eigenlijk de as surantiewereld in. Maar hij had er geen interesse in, want zijn hart ging uit naar de goede muziek. Eigenlijk op de eerste plaats naar de klassieke composities. Maar toch trekt hij alleen maar een scheidslijn tussen goede en slechte mu ziek. Na een jarenlange ziekte kreeg Jan een baantje bij zeebad Scheveningen. Na een seizoen van hard werken vaak tot diep in de nacht kreeg hij een rustiger baan bij de Niwin, waar hij veel geld bijeen zamelde voor de jongens overzee. Tegelijkertijd vulde hij, dank zij de vele goede relaties, zijn discotheek aan. De stichting lichte muziek benoemde hem tot secretaris en hier schiep hij een enor me relatiekring onder de Britse arties ten, van wie velen nog regelmatig in zijn AVRO-programma's optreden. Toen de AVRO hem een job aanbod bij de afdeling lichte muziek nam de heer Koopman dit met beide handen aan en toen Netty Rosenfeld weg ging in 1953 moest hij het ziekenprogramma van de ene op de andere dag overnemen. Hij heeft er nimmer spijt van gehad. „Ik weet wat ziek zijn betekent. In Palet doen wij daarom altijd heel opge wekt en praten nooit over ziekte. Ook doen we niet te cultureel of te ingewik keld. Kortom, we proberen zo gewoon mogelijk te zijn en lachen vrijuit als er eens iets te lachen valt. We willen de zieken als het ware de idee geven, dat wij bij hen aan bed zitten. Daarom is dit radioprogramma altijd rechtstreeks en wordt nimmer tevoren ingeblikt Ik houd niet van inblikken. Zal er iets fout gaan wat dan nog? Wij zijn toch maar heel ge wone mensen". Jan Koopman moet nog lachen als hij het verhaal vertelt van die keer dat wfj- lel? Willy Vervoort zich vergiste. Opeens zei Wïlly: „Verhip Jan, dat couplet heb o ffzonSen. Kan ik het even over doen? Maar dat ging natuurlijk niet want het was een rechtstreekse uitzending Kinderen van Genk In zijn 500e Palet gaat Jan Koopman de aandacht vragen voor de „kinderen van Genk" in Belgisch Limburg. In twee afgekeurde arbeiderswoningen zijn 53 kinderen van, voornamelijk a-sociale ge zinnen gehuisvest. Tien Nederlandse meisjes verzorgen onder de eminente lei ding van hun Nederlandse directrice mej. R. de Jong door de kinderen tante Rie genoemd geheel belangeloos die klein tjes. De behuizing is armoedig maar zeer proper. Er wordt thans een nieuw kindertehuis gebouwd en de heer Koopman wil de financiële steun van Nederland vragen om een centrale verwarmingsinstallatie te kunnen aanbieden. Binnenkort mag de heer Koopman voor dit doel spreken in het KRO-programma „Moeders wil is wet" en Willem Duys heeft hem geïnvi teerd om op 14 mei voor de tv-camera's in het programma Voor de vuist weg er het een en ander over te vertellen. De heer Koopman is gewoonlijk niet zo geporteerd voor publiciteit vooraf, maar voor deze mooie actie maaki hij graag een uitzondering. Samen met Jan van Rheenen en Kees de Wolf verzorgt hij ook het programma Dieren in en rondom het huis. Plotseling valt hem daarover nog een ongewone gebeurtenis te binnen. Jan van Rheenen nam eens twee kolossale honden mee naar de studio. Ze moesten tijdens de uitzending blaffen. Dat deden deze dieren zó hard. dat de zender uitviel. EINDHOVEN In het Stedelijk Ab- bemuseum te Eindhoven wordt van 15 mei tot en met 20 juni 1965 een tentoon stelling gehouden, gewijd aan het werk van de in 1956 overleden schilder P. Ou- borg. De tentoonstelling omvat schilderijen gouaches aqurellen en tekeningen, ontstaan in de periode 1921-1950. Ouborg werd in 1893 te Dordrecht ge boren. In 1916 ging hij naar Nederlands- Indië, waar hij als onderwijzer en later als tekenleraar werkzaam was. Tijdens zijn verlof in 1923-24 in Nederland be haalde hij de akte M.O. tekenen. In 1938 keerde hij terug naar Nederland, waar hij zich viteindelijk vestigde in Den Haag. Tot 1950 was zijn werk slechts in kleine kring bekend. De Experimentele groep had hem in 1949 uitgenodigd toe te tre den Ouborg bedankte, hij voelde zich te weinig groepsmens. In 1950 verwierf hij de Jacob Maris- prijs. De na deze bekroning ontketende rel kwetste hem di peen versomberde zijn laatste levensjaren. Men zal zich herinne ren, dat het hier ging om de tekening „Vader en zoon". Ter gelegenheid van zijn 60e verjaardag richtte het Haags Gemeentemuseum in 1953 een tentoonstelling in. Het jaar daarop volgde het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daarna werd het opnieuw stil rond Ou borg. Zijn werk, dat sterk avant-gardisti- sche trekken toont collage, schilderij met zand, dripping is in Nederland nog steeds weinig bekend. De tentoonstelling wordt op 14 mei a.s. geopend door drs. R. W. D. Oxenaar, di recteur van het Rijksmuseum Kröller Muller te Otterlo. (Advertentie) Waarom nog langer u behelpen? Ook voor is er Esso Gas I Om vlugger, beter, prettiger te koken. Ook voor is er 't grote gemak van een geyser, aangesloten op Esso Gas. De kosten? Minder dan u vermoedt. Elke Esso Gas-depothouder vertelt u graag meer over de vele voor delen van dit moderne comfort. (Advertentie) Catharinastraat 15 Dillenburgstraat 24 Brugstraat 60 Roosendaal van Dedemstraat 3 Bergen op Zoom Rente 3.25, 3.50 en 4% SELECTIÉKLEDING Uit de naam blijkt al de perfecte kwaliteit zeggen kenners. Kom maar kijken als een grijze, bruine of beige pantalon u goed staat. AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM Chris van Hoorn en Wim Jansen zijn momenteel druk bezig met het voorbereiden van een verras singsprogramma. dat de AVRO-radio op dinsdagavond 18 mei a.s voor de eer ste maal gaat uitzenden onder de titel „Leg eens aan in Loosdrecht". Men heeft daarvoor in het café-restaurant Het witte huis te Nieuw-Loosdrecht een ideale en vooral sfeervolle omge ving gevonden om niet alleen de gas ten, maar in het byzonder de radio luisteraars bezig te houden. Dit radioprogramma, dat van 20.05 tot 21.40 uur duurt, bevat goed amusement. Chris van Hoorn is bovendien op de idee gekomen om in Het witte huis de gas ten gelegenheid te geven ..Rouletters" te spelen. Dit kansspel bevat in plaats van een roulette met in rood en zwarte vakjes gekleurde cijfers nu letters. De deelnemers mogen uit tien letters, waar op het ivoren balletje blijft rusten, pro beren zo snel mogelijk een woord te vor men dat in het groot Nederlands woor denboek voorkomt. Wit het eerst een woord met de meeste letters heeft ge vormd krijgt een geldprijs, welke ter be schikking wordt gesteld voor een liefda dig doel. In feite kunnen de deelnemende spelers zelf alleen maar inzetten, maar geen geldsbedrag winnen. Chris van Hoorn hoopt met dit spe] ten behoeve van een charitatieve of sociale instelling, veel spelers met dikke portefeuilles te trek ken, die thans hun geld verspelen in de vele kleine casino's, welike Loos drecht sinds het laatste jaar rijk is. Mr. K. A. Keuning, PvdA-statenlid, heeft Gedeputeerde Staten van Zeeland de volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Zijn Gedeputeerde Staten met on dergetekende van oordeel, dat te ver wachten is, dat op Schouwen-Duiveland door de vaste oeververbinding naar het noorden het toerisme en in het bijzon der het dagtoerisme, nog in 1965 zeer sterk zal toenemen? 2. Zo ja, zijn Gedeputeerde Staten dan met ondergetekende van oordeel, dat de bestaande strandovergangen en ontslui tingswegen naar deze overgangen niet toereikend zullen zijn, om dit sterk toe genomen aantal dagtoeristen naar be horen op te vangen en te verwerken? 3. Kunnen Gedeputeerde Staten mede delen, door welke oorzaken de ontslui tingswegen, opgenomen op de streek- plankaart, behorend bij het op 16 mei 1963 vastgestelde streekplan Schouwen- Duiveland, nog niet gereed zijn gekomen? 4. Zijn Gedeputeerde Staten bereid, om, voorzover zulks binnen de bevoegd heid en mogelijkheden van het college ligt, te bevorderen, dat zo spoedig mo gelijk, in ieder geval vóór de aanvang van het seizoen 1966 dt in de vorige vraag bedoelde ontsluitingwegen zullen zijn ge reed gekomen? Maandag 10 mei HILVERSUM I 402 m NCRV. 12.00 Licht en instrumentaal kwartet. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 De meidagen van 1940, serie korte programma's over de inval van de Duitse troepen in ons land, nu 25 jaar geleden. 12.50 Lichte orkest muziek en solisten (opn.). 13.20 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Moderne kamermuziek (opn.). 15.05 Als de kat van huis is (herhaling van donderdag 29 april jL). 15.35 Klas sieke grammofoonmuziek. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Stereo: Vocaal en semble: geestelijke liederen. 16.45 Klas sieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tie ners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Expe ditie in het Surinaamse binnenland. Spre ker: L. Hulsebos. 18.00 Marinierskapel van de Koninklijke Marine. 18.20 Uit zending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse radio-uitgave van de Partij van de Arbeid. 18.30 Klassieke gewijde grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Ensembleparade (opn.). 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Stereo, lichte grammo foonmuziek. 20.20 Koningin en Vader- land: De regeringsperiode van H.M. Ko ningin Wilhelmina 19381948, klank beeld. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 In strumentaal en vocaal ensemble: ritmi sche studentenliederen. 22.20 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw makers van muziek in film en musical. 23.55—24.00 Nieuws, HILVERSUM II 298 m. VARA. 12.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 12.05 Pianoduo: lichte muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 1230 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 12.50 Actualiteiten. 12.55 De eerste oor logsdag, nu 25 jaar geleden. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Elek tronisch orgelspel. 13.45 Wikken en we gen, lezing. 14.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 14.05 Grepen uit de mu ziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.30 Dit is uw leven. 15.30 Vierhandig piano spel: klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 16.07 Sociëteit: Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 17.05 Oude liedjes. 17.20 Semi-klassieke gram mofoonmuziek. 17.30 Omroepkamerkoor en zangsolist: Joodse gezangen. 17.50 Mi litair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 18.20 Actualiteiten. 18.25 Licht instru mentaal trio. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 1900 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar ge leden. 19.05 Grammofoonmuziek. 19.10 Vicaal ensemble. 19.30 Parlementair overzicht 19.45 Licht instrumentaal trio. 20.00 Nieuws. 20.05 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden, klankbeeld. 20.50 Klein gedrukt, cabaret. 21.10 Instrumen taal en vocaal ensemble en zangsolisten. 21.35 Stereo: Concertgebouworkest en solist: Moderne en klassieke muziek. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws. VLAAMS BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.05. Voor de landbouw. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weer bericht.) 12.50 Beursberichten en pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. (15.00 Nieuws.) 15.45 Grammo foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Programma voor de zie ken. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten 18.30 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport kroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radiokroniek en correspondentie uit Nederland. 19.30 Missieklankbeeld 19.45 Grammofoonmuziek. 19.50 Verkie zingsspreekbeurt. 20.00 Klassieke en mo derne muziek. 21.00 Kamermuziek. 21.42 Grammofoonmuziek. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 In en om de opera. 22.35 Belcanto concert. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Ge varieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00 0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m. 12.02 Gevarieerd programma en actualiteiten. 13.00 Nieuws. 14.18 Ge varieerd muzikaal programma. 16.08 Ka mermuziek. 17.00 Nieuws. 19.15 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.5523.00 Nieuws. Dinsdag 11 mei HILVERSUM I 402 m. KRO: 7.00 Het levende Woord, medita tie. 7.05 Ouverture: reportages en com mentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek. (7.307.40 Nieuws. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Amusementsmu ziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan vooruit, lezing. HILVERSUM II 298 m AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dag' opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Franse muziek uit de 18e eeuw (gr.). 9.40 Mor genwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. Maandag 10 mei NEDERLAND I NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting. 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: Joden en Christenen in Israël, opinies van 'Jo den en Christenen, die in Israël wonen NTS: 19.35 Huckleberry Hound, TV-film 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Boerenpartij. 20.30 Operatie Amsterdam, speelfilm. iBeide keuringen 14 jaar). 22.10 De Eerste We reldoorlog, documentaire (deel 8). 22.35 Journaal. SOC: 22.4022.55 Socutera. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Waauw, gedanste hit-parade. 20.25 De eerst® eeu wen van het Christendom, documentair programma (4e aflevering). NTS: 20.55 Balletprogramma. KRO: 21.15 Een nieu we stad, leefbaar?, documentaire over Rotterdam. 21.4522.10 Onze man in Lon den. BELGIë VLAAMS 14.0515.15 Schooltelevisie. 19.00 Zand mannetje. 19.05 Voor de teenagers. 19.40 Politieke tribune. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.30 Portret van een moord, thriller. 21.50 In de spiegel van de kunst! 22.20 Uitvoering van The Passion of the Lord en een paar Negro-spirituals. 22.35 Nieuws. BELGIë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Boutique, kroniek voor de vrouw. 20.00 Journaal. 20.20 Face a l'opinion, inleiding. 20.30 Wedstrijdprogramma. 21.00 Le Saint, fe uilleton. 21.50 Wekelijks programma, waarin politici telefonische vragen be antwoorden. 22.40 Journaal. EINDHOVEN Zaterdag ontving de heer Frans H. J. Kooken in de „Harmo nie' 'te Tilburg de pauselijke onderschei ding ,,Pro Ecclesia et Pontifice". De heer Frans Kooken, geboren te Eindhoven op 3 juni 1903, heeft zijn op leiding genoten in het r.-k. blindeninsti tuut te Grave van 1910 tot 1919, want hij is blind. Daarna behaalde hij het einddiploma HBS in 1924. Vervolgens heeft hij M.O. Duits gestudeerd bij prof. Niemann in Beuel bij Bonn in Duitsland en later aan de Leergangen in Tilburg. Daarna heeft hij het diploma piano stemmer gehaald in het Blindenheim te Duren in Duitsland. Het diploma orga nist behaalde de heer Kooken bij de gro te musicus Flor Peeters in België. Als organist zullen vele oudere Eindhovena- ren zich de heer Kooken nog herinneren, vooral in de dekenale kerk, de paters kerk en in Tivoli. Een gelukkig huwelijk heeft hij gehad met mevrouw Henriette Vrijdag, die zelf ook pianolerares was. Maar de pauselijke onderscheiding neeft Frans Kooken te danken aan zijn onvermoeide activiteiten voor zijn lotgenoten. In 1932 kwam hij in het hoofdbestuur van de nog jonge r.-k. Blindenbond en bijna tot op de huidige dag was hij penningmeester. Vanaf 1935 is hij redacteur van het Blindenorgaan, na de oorlog herdoopt in „Blindenleven". In 1949 werd hij ook voorzitter van de afd. Zuid en is dat nu nog. Verder een litanie van functies, die allemaal ten doel hebben de emancipatie van de blinden en verbetering van hun lot. (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfect® Groeipolis

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7