slaagt ga
„Als deze wedstrijd
ik nog veel meer
KURT VYTH
brengen"
bezeten van sport
comirmtxml
De
dertien
formaties
Prijzen- en
routeschema
VIER BREDASE
PLOEGLEIDERS
DOOR BRABANT
Plannen
JE MOET RISICO
DURVEN NEMEN"
15
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 8 MEI 1965
17
hoogezand
-AMSTERDAM
AMSTELVEEN
DOETINCHEM
HELMOND
Ford-Gitane
8. Jacques Anquetil
9. Samuel Elliot
10. Jean Graczyck
11. Cees Lute
12. Jean Stablinsky
13. Arie den Hartog
14. Willy Vannitsen
Ploegleider
Raymond Louviot.
Torpedo
29. H. Wilde
30. J. Geurts
31. P. Glemzer
32. D. Kemper
33. R. Schulz
34. D. Wiedemann
35. Jan Hugens
Ploegleider
Rolf Bayer.
De Fritesspecialist
50. Leo Coehorst
51. Piet van Est
52. Leo Hermens
53. Jaap Kersten
54 Leo Knops
55. Jan Schroder
56. Jan Tummers
Ploegleider
Jefke Janssen.
Sunkist Fruitdrinks
71. Dick Groeneweg
72. Eugene Beckers
73. (nog niet bekend)
74. Jacques v. d. Kloot
75. Cees Snepvangers
76. Fons Steuten
77. Adri van Tilburg
Ploegleider
Aad van Amsterdam.
Flandria-Romeo
15. Willy Bocklant
16. Walter Bouquet
17. Noël Foré
18. Jean Nolmans
19. Willy Planckaert
20. (nog niet bekend)
21. Guido Reybroeck
Ploegleider
Lomme Driessens.
Amstel Bier
36. Joop Captein
37. André Darrigade'
38. Ab Geldermans
39. Dick Enthoven
40. Rein de Jong
41. Hennie Marinus
42. Piet Rentmeester
Ploegleider
Herman Krott.
Fyffes Bananen
57. Maarten Breure
58. Albert Donker
59. Martin v. Ginneken
60. Arie Jonge jan
61. Marinus Paul
62. Michel Stolker
63. Gerrit de Jager
Ploegleider
Wies van Dongen.
Televizier
78. Leo van Dongen
79. Jo de Haan
80. Cees Haast
81. Gerben Karstens
82. Bas Maliepaard
83. Jo de Roo
84. Bart Zoet
Ploegleider
Kees Pellenaars.
Pelforth-Sauvage-
Lejeune
1. Jan Janssen
2. Henri Anglade
3. (nog niet bekend)
4. Georges Groussard
5. Jean-Claude
Lefèbvre
6. Frangois Mahé
7. Cor Schuuring
Ploegleider
Maurice de Muer.
Mann
22. Jos Haeseldonckx
23. Jos Huysmans
24. Norbert Kerckhove
25. André Messelis
26. Louis Troonbeeckx
27. Louis Proost
28. Theo Verschueren
Ploegleider
Francois Cools.
Caballero
43. Cees v. Amsterdam
44. Piet Buuts
45. Henk de Jong
46. Piet v. d. Lans
47. Jos Linders
48. Wim van Smirren
49. Piet Steenvoorden
Ploegleider
Gerard Peters.
Homburg
64. Henk Cornelisse
65. Piet Damen
66. Cees van Espen
67. Huub Harings
68. Jacq. v. d. Klundert
69. Henk Nijdam
70. Rik Wouters
Ploegleider
Toon Simons.
Acifit-Avaros
85. Karei Leyten
86. Jan Pieterse
87. Theo Sythoff
88. Werner Swaneveld
89. Lambert v. d. Ven
90. Jos v. d. Vleuten
91. Huub Zilverberg
Ploegleider
Piet Liebregts.
De nummers voor de narnen^ corresponderen met die welke de renners
tijdens de ronde dragen.
(Van onze sportredacteur)
Kurt Vyth is bezeten van
sport. Erg veel verstand
heeft-ie er niet van en men
moet zijn activiteiten dan
oök zoeken in het organisatorische vlak. Technisch be
moeit hij zich weinig met de door hem aangepakte za
ken. Daar kiest de vijfenvijftigjarige Amsterdammer zijn
mannetjes voor. Zoals nu, met de Ronde van Nederland
die Ton Vissers als manager doet. Het lanceren van de
zoveelste nationale wielerkoers betekent het tweede
stuntje van Kurt Vyth. Zijn debuut maakte hij een jaar of
vier geleden bij de roemruchte hoofdstedelijke voetbal
club „zwarte schapen". Kurt Vyth is bezeten van sport
„Sport", zegt hij, „sport moet het Nederlandse volk sterk
en gezond fnaken". Hij is zo eerlijk om er direct aan toe
te voegen dat zakelijk gezien diezelfde sport heerlijke
perspectieven biedt. Denk niet dat Kurt Vyth duizenden
en nog eens duizenden guldens, oplopend tot een be
drag van 'n ton of meer, in het wielerspektakel steekt.
Men ziet hem graag als de schatrijke zakenman die zich
zo in zijn hobby uitleeft dat centen totaal geen rol spe
len. Een misverstand, want Kurt Vyth streeft bewust naar
een financieel zo gunstig mogelijk resultaat. „Ik hoef aan
de ronde niets te verdienen. In verlies heb ik helemaal
geen zin".
Waarom Yytfo dan, na 'enkele mis
lukkingen van voorgangers, toch
weer aan een etappe-wedstryd voor
beroeps renners begon? „De eerder
gehouden rondes waren te klein op
gezet Je moet niet kinderachtig
doen en risico nemen. Bovendien zit
er commercieel gezien hijzonder
veel in. Succes kan echter alleen vol
gen wanneer de sport op de eerste
plaats gediend wordt".
Het risicö voor Kurt Vyth bestond
uit het lenen van de goede naaim die
zijn firma geniet en de mogelijkheid
dat er geen sponsors te vinden zou
den zijn na zoveel decepties. Dat er
bedrijven die gezworen hadden nooit
meer aan een Nederlandse ronde
mee te doen, inhaakten op de plannen
noemt Kurt Vyth zijn grootste suc
ces. Zoals het hem deugd doet dat
renners van formaat gecontracteerd
konden worden, radio en t.v. be
langstelling tonen en straks het spek
takel in de huiskamers brengen en
Prins Bernhard de aankomst in Am
sterdam bijwoont. „Het kan in Ne
derland als men de zaken maar goed
voorbereidt". Of de ronde (waarvoor
de .stichting „Accifit-Sport", die tot
doel heeft bevordering van. alle
sportsoorten ten bate van invaliden
die sport beoefenen of erdoor ge
handicapt werden, gevormd is) het
gewenste resultaat oplevert, laat
Kurt Vyth verder afhangen van
weersomstandigheden, mentaliteit
der ploegleiders en renners. Als het
spektakel (dat bruto bijna drie ton
kost) slaagt gaat Vyth door. Hij
wil Nederlandse renners in eigen
omgeving geld laten verdienen. Hij
zal een volgende wedstrijd nog groot
ser aanpakken en heeft verschillende
andere ideeën.
Wanneer nu alles naar wens ver
loopt is Kurt Vyth vast van plan
een Europese ronde te lanceren,
terwjjl de sportpaleis-gedachte ook
nog steeds leeft. Voor zijn Europese
koers werden al voorbereidingen ge
nomen. Als startplaats koos hij Am
sterdam en etappes zullen eindigen
in Brussel, Parys, een nog te bepa
len Italiaanse stad. Luik, Luxem-
Dertien ploegen van zeven renners
starten woensdag 12 mei in Amster
dam voor de Ronde van Nederland
die eindigt op zondag 16 mei. Ze
fietsen iedere dag voor vijfentwintig
honderd gulden aan prijzen en in to
taal valt er veertig: mille te verdie
nen. Bovendien hebben verschillende
sponsors extra dag-premies ingezet
tot (met bijzondere eind-prijzen) een
bedrag van ongeveer vierduizend
gulden.
De buit wordt dus verdeeld over
vijf dagen. Mien begint in Amsterdam
voor een 257 kilometer lange rit naar
Hoogezand. Voor het gezelschap op
volle toeren draait is er een onge
veer vijfentwintig kilometer lange
„show-route" van Amstelveen (waar
Anton Geesink het startschot lost)
naar de hoofdstedelijke Leeuwarder-
weg. Na ongeveer negentig kilometer
koers doemt de afsluitdijk (33 kilo
meter lang) op en in de laatste tra
jecten (Groningen-Hoogezand) zitten
bijzonder zware stukken. De volgen
de dag voert de tocht naar Doetin-
chem (190 kilometer) en deze etappe
kent alleen bij Nijverdal (na 135 kilo
meter) wat obstakels door pittige
heuveltjes. Doetinchem-Simpelveld
(226 kilometer) betekent een rit met
lastige klimmetjes. Eerst in de om
geving van Nijmegen daarna in het
Limburgse land. Simpelvel£ werd ge
kozen voor een ploegentijdrit over
achttien kilometer en da,t betekent
het eerste deel van de (zater-)dag.
De courerus moeten vier keer een
440 meter langv circuit afleggen.
Strijdtoneel is de Hulsberg waar na
'n klauterpartij -an veertienhonderd
meter een stukje vlak komt, dan af
daling met scherpe bochten, weer
plat parkoers en vervolgens opnieuw
het bestijgen van de Hulsberg. Om
een zo groot mogelijke vechtlust te
kweken laat men de individuele tij
den meetellen voor het algemeen
klassement. Daarna klimmen de ren
ners op hun fiets om Helmond aan
te doen. Zij rijden 123 kilometer. Weer
over heuvels en heuveltjes. Besloten
wordt met een etappe Helmond-Am
sterdam (191 kilometer)Als lastig
ste stuk mag hier de route na Bos
koop (154 kilomater) genoemd wor
den. Rond vier uur is de aankomst
in Amsterdam (Olympisch stadion)
waar een voorprogramma werd af
gewerkt.
burg, Keulen en Nijmegen- De eerste
contacten in die plaatsen zijn gelegd
en geïnteresseerden daar kregen een
enquêteformulier in te vullen.
Op de vragen of a) financiële bij
dragen verwacnt konden worden, b)
buitenlandse ondernemingen die ex
porteren naar en in andere landen
eventueel interesse hebben, c) er een
goed voor-programma te geven is, d)
mogelijkheden zijn voor „spektakel"
ontving Kurt Vyth gunstige antwoor
den. Hij tobt alleen nog met tech
nische moeilijkheden en meent er
daarom verstandig aan te doen in '66
bescheiden (bijvoorbeeld drie lan
den) te beginnen. In de „grote" op
zet is plaats voor honderdtwintig
renners, ondergebracht in twaalf
ploegen van tien. Wat zijn ander
plan, van het sportpaleis bouwen, be
treft kan verteld worden dat bespre
kingen gaande zijn. Veel gemeente
besturen reageerden op de eerste
berichten en volgens Kurt Vyth gaat
de industrie beslist mee. De sport-
tempel dan zou volgens hem een
wielerbaan, ijsbaan, zwembad met
internationale afmetingen en ruimte
voor zaalsporten moeten bevatten.
Kosten vijftien miljoen. Plaats van
vestiging? Niet bekend, waarschijn
lijk in het westen des lands omdat
naar de mening van de initiatiefne
mer de zuidelijke provincies een te
eenzijdige belangstelling (wielren
nen) hebben. Het realiseren van die
plannen gebeurt dus als de ronde dit
jaar slaagt. En bij mislukking?"
„Daar dacht ik nog niet over". Kurt
Vyth overtuigd van succes? ,*Ja.."
PETER HEERKENS.
Bij een evenement als de Ronde
van Nederland moet men de orga
nisators alle succes toewensen. Be
wondering hebben voor de durf na
zoveel mislukkingen in het verle
den. Hopen dat dit jaar een hechte
basis gelegd wordt en een prof
ronde ook in de toekomst doorgang
zal vinden. Hopen dat het goed,
gaat.'.... Want we houden ons hart
vast voor de eerste etappe en wat
daaraan vooraf gaat. We kunnen
ons moeilijk voorstellen dat een
Jacques Anquetil met veel plezier
vijfentwintig kilometer show rijdt
en minzaam wuivend naar fans
langs de kant richting Amsterdam
gaat om er te starten voor een bij
zonder lange, veel te lange, etappe.
Hij zal niet de enige zijn die met
tegenzin aan het verzoek voldoet.
De eerste rit kan deze ronde vol
komen doen mislukken. Als er één
mogelijkheid geschapen werd om
de hele zaak de grond in te boren
dan toch wel in het stuk van Am
sterdam naar Hoogezand. De af
sluitdijk gaat ongetwijfeld als
scherprechter fungeren en zeker
voor de buitenlanders. Dat daarna
een nog zo groot aantal kilometers
komt, werkt grote tijdsverschillen
in de hand. Het is niet ondenkbeel
dig dat een kopgroep pp dit zware,
alles vragende traject, twintig of
meer minuten pakt. Dan is de Ron
de van Nederland 1965 zo goed als
mislukt. Bovendien finisht men om
half acht, maar met zo'n monster
rit kan dat ook acht uur worden.
De verzorging van de coureurs
vraagt zoveel tijd dat degene die
als laatste gemasseerd wordt op
z'n vroegst tegen twee uur in bed
kan liggen. Dat bevordert de stem
ming niet. We hopen dat onze
woorden straks geen werkelijkheid
worden want het zou voor de va
derlandse wielersport een zoveelste
gevoelige klap betekenen.
Zondag 16 mei komt de renners-
kara-vaan, op weg naar Amsterdam,
door Midden-Brabant en de Baronie.
Het schema: 12.10 Goirle, Riel, 12.50
Gilze, 13.00 Bavel, 13.10 Breda (Over-
akkerstraat, Loevesteinstraat, Clau
dius Prinsenlaan, Beverweg, Tete-
ringaedyk. Ceresstraat, Terheyden-
straat, Terheydenseweg)13.20 Ter-
heyden, 13.25 Wagenberg, 13.35 Hoge-
en Lage Zwaluwe, 13.45 Moerdyk.
Vier Brabanders weriken in de
Ronde van Nederland als ploeglei
der. Het zijn Kees Pellenaars, Aad
van Amsterdam, Wies van Dongen
en Toon Simons. Een kwartet Rre-
danaars dat in de wielersport meer
dan bekend is. Wat zij van deze
wedstrijd verwachten?
KEES PELLENAARS: „Ik ben
bang dat de etappen te lang blijken
In het buitenland streeft men naar
niet al te lange routes en hier star
ten we meteen met bijna driehon
derd kilometer. Op verzoek van o.a.
Maurice de Muer en Raymond
Louviot heb ik daar tegen gepro
testeerd. maar er is amper gerea
geerd. Volgens mij werd deze ronde
niet goed opgezet. Het zakelijke be
lang gaat duidelijk boven sportieve
plichten en dat kan niet. Enfin, ik
bemoei me met die hele ronde niet,
dat doet mijn directie. Maar ik zal
in de koers mijn best doen. Alles
geven. Er zal niemand kunnen zeg
gen dat de de zaak verziekt
heeft. Nooit nie."
WIES VAN DONGEN: „Voor mij
is Kurt Vyth een geweldenaar.
De ronde werd veel beter georgani
seerd dan andere jaren, alleen die
eerste etappe maakten -ze te lang.
Een vaste kopman heb ik niet Mi
chel Stolker gaat waarschijnlijk die
rol vervullen, doch er kan verande
ring in komen. Mart van Ginneken
bijvoorbeeld rijdt momenteel bijzon
der goed. Na de eerste dag zullen
we verder zien. Ik vind het bijzonder
leuk nu alg ploegleider te kunnen
werken in een ronde die ik zelf drie
keer gereden heb".
TOON SIMONS: „Ze zeggen wel
dat ik met Pellenaars in de slag
zal gaan, maar dat is beslist niet
waar. Ik mag van Kees mijn eigen
kans rijden en dat doe ik. Voor Pel
lenaars betekent de splitsing van zijn
ploeg een extra zware taak. Er
wordt immers zo gauw gekletst.
Volgens mij komt er een Neder
landse eindwinnaar en die man zal
op de eerste dag al bijna bekend
zijn want dan valt de klap, let maar
op. Mijn verwachtingen van onze
ploeg zijn hoog gespannen. Er zit
temperament in en het zal eruit
komen ook.."
AAD VAN AMSTERDAM: „Ne
derlandse coureurs gaan een grote
rol spelen in deze ronde. Ze zijn
trouwens nooit erg ver achter ge
bleven. Het aanwijzen van een fa
voriet kan ik niet. Daarvoor zitten
er teveel grote mannen in de strijd.
Dat het geen gemakkelijke ronde
wordt staat voor mij vast. Kijk al
leen maar naar die openingsetappe.
In ieder geval heeft de organisatie
geweldig gewerkt. De opzet is veel
beter dan vroeger. Zoals het nu
aangepakt werd kenden we het eerder
niet".