slaagt ga „Als deze wedstrijd ik nog veel meer KURT VYTH brengen" bezeten van sport comirmtxml De dertien formaties Prijzen- en routeschema VIER BREDASE PLOEGLEIDERS DOOR BRABANT Plannen JE MOET RISICO DURVEN NEMEN" 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 8 MEI 1965 17 hoogezand -AMSTERDAM AMSTELVEEN DOETINCHEM HELMOND Ford-Gitane 8. Jacques Anquetil 9. Samuel Elliot 10. Jean Graczyck 11. Cees Lute 12. Jean Stablinsky 13. Arie den Hartog 14. Willy Vannitsen Ploegleider Raymond Louviot. Torpedo 29. H. Wilde 30. J. Geurts 31. P. Glemzer 32. D. Kemper 33. R. Schulz 34. D. Wiedemann 35. Jan Hugens Ploegleider Rolf Bayer. De Fritesspecialist 50. Leo Coehorst 51. Piet van Est 52. Leo Hermens 53. Jaap Kersten 54 Leo Knops 55. Jan Schroder 56. Jan Tummers Ploegleider Jefke Janssen. Sunkist Fruitdrinks 71. Dick Groeneweg 72. Eugene Beckers 73. (nog niet bekend) 74. Jacques v. d. Kloot 75. Cees Snepvangers 76. Fons Steuten 77. Adri van Tilburg Ploegleider Aad van Amsterdam. Flandria-Romeo 15. Willy Bocklant 16. Walter Bouquet 17. Noël Foré 18. Jean Nolmans 19. Willy Planckaert 20. (nog niet bekend) 21. Guido Reybroeck Ploegleider Lomme Driessens. Amstel Bier 36. Joop Captein 37. André Darrigade' 38. Ab Geldermans 39. Dick Enthoven 40. Rein de Jong 41. Hennie Marinus 42. Piet Rentmeester Ploegleider Herman Krott. Fyffes Bananen 57. Maarten Breure 58. Albert Donker 59. Martin v. Ginneken 60. Arie Jonge jan 61. Marinus Paul 62. Michel Stolker 63. Gerrit de Jager Ploegleider Wies van Dongen. Televizier 78. Leo van Dongen 79. Jo de Haan 80. Cees Haast 81. Gerben Karstens 82. Bas Maliepaard 83. Jo de Roo 84. Bart Zoet Ploegleider Kees Pellenaars. Pelforth-Sauvage- Lejeune 1. Jan Janssen 2. Henri Anglade 3. (nog niet bekend) 4. Georges Groussard 5. Jean-Claude Lefèbvre 6. Frangois Mahé 7. Cor Schuuring Ploegleider Maurice de Muer. Mann 22. Jos Haeseldonckx 23. Jos Huysmans 24. Norbert Kerckhove 25. André Messelis 26. Louis Troonbeeckx 27. Louis Proost 28. Theo Verschueren Ploegleider Francois Cools. Caballero 43. Cees v. Amsterdam 44. Piet Buuts 45. Henk de Jong 46. Piet v. d. Lans 47. Jos Linders 48. Wim van Smirren 49. Piet Steenvoorden Ploegleider Gerard Peters. Homburg 64. Henk Cornelisse 65. Piet Damen 66. Cees van Espen 67. Huub Harings 68. Jacq. v. d. Klundert 69. Henk Nijdam 70. Rik Wouters Ploegleider Toon Simons. Acifit-Avaros 85. Karei Leyten 86. Jan Pieterse 87. Theo Sythoff 88. Werner Swaneveld 89. Lambert v. d. Ven 90. Jos v. d. Vleuten 91. Huub Zilverberg Ploegleider Piet Liebregts. De nummers voor de narnen^ corresponderen met die welke de renners tijdens de ronde dragen. (Van onze sportredacteur) Kurt Vyth is bezeten van sport. Erg veel verstand heeft-ie er niet van en men moet zijn activiteiten dan oök zoeken in het organisatorische vlak. Technisch be moeit hij zich weinig met de door hem aangepakte za ken. Daar kiest de vijfenvijftigjarige Amsterdammer zijn mannetjes voor. Zoals nu, met de Ronde van Nederland die Ton Vissers als manager doet. Het lanceren van de zoveelste nationale wielerkoers betekent het tweede stuntje van Kurt Vyth. Zijn debuut maakte hij een jaar of vier geleden bij de roemruchte hoofdstedelijke voetbal club „zwarte schapen". Kurt Vyth is bezeten van sport „Sport", zegt hij, „sport moet het Nederlandse volk sterk en gezond fnaken". Hij is zo eerlijk om er direct aan toe te voegen dat zakelijk gezien diezelfde sport heerlijke perspectieven biedt. Denk niet dat Kurt Vyth duizenden en nog eens duizenden guldens, oplopend tot een be drag van 'n ton of meer, in het wielerspektakel steekt. Men ziet hem graag als de schatrijke zakenman die zich zo in zijn hobby uitleeft dat centen totaal geen rol spe len. Een misverstand, want Kurt Vyth streeft bewust naar een financieel zo gunstig mogelijk resultaat. „Ik hoef aan de ronde niets te verdienen. In verlies heb ik helemaal geen zin". Waarom Yytfo dan, na 'enkele mis lukkingen van voorgangers, toch weer aan een etappe-wedstryd voor beroeps renners begon? „De eerder gehouden rondes waren te klein op gezet Je moet niet kinderachtig doen en risico nemen. Bovendien zit er commercieel gezien hijzonder veel in. Succes kan echter alleen vol gen wanneer de sport op de eerste plaats gediend wordt". Het risicö voor Kurt Vyth bestond uit het lenen van de goede naaim die zijn firma geniet en de mogelijkheid dat er geen sponsors te vinden zou den zijn na zoveel decepties. Dat er bedrijven die gezworen hadden nooit meer aan een Nederlandse ronde mee te doen, inhaakten op de plannen noemt Kurt Vyth zijn grootste suc ces. Zoals het hem deugd doet dat renners van formaat gecontracteerd konden worden, radio en t.v. be langstelling tonen en straks het spek takel in de huiskamers brengen en Prins Bernhard de aankomst in Am sterdam bijwoont. „Het kan in Ne derland als men de zaken maar goed voorbereidt". Of de ronde (waarvoor de .stichting „Accifit-Sport", die tot doel heeft bevordering van. alle sportsoorten ten bate van invaliden die sport beoefenen of erdoor ge handicapt werden, gevormd is) het gewenste resultaat oplevert, laat Kurt Vyth verder afhangen van weersomstandigheden, mentaliteit der ploegleiders en renners. Als het spektakel (dat bruto bijna drie ton kost) slaagt gaat Vyth door. Hij wil Nederlandse renners in eigen omgeving geld laten verdienen. Hij zal een volgende wedstrijd nog groot ser aanpakken en heeft verschillende andere ideeën. Wanneer nu alles naar wens ver loopt is Kurt Vyth vast van plan een Europese ronde te lanceren, terwjjl de sportpaleis-gedachte ook nog steeds leeft. Voor zijn Europese koers werden al voorbereidingen ge nomen. Als startplaats koos hij Am sterdam en etappes zullen eindigen in Brussel, Parys, een nog te bepa len Italiaanse stad. Luik, Luxem- Dertien ploegen van zeven renners starten woensdag 12 mei in Amster dam voor de Ronde van Nederland die eindigt op zondag 16 mei. Ze fietsen iedere dag voor vijfentwintig honderd gulden aan prijzen en in to taal valt er veertig: mille te verdie nen. Bovendien hebben verschillende sponsors extra dag-premies ingezet tot (met bijzondere eind-prijzen) een bedrag van ongeveer vierduizend gulden. De buit wordt dus verdeeld over vijf dagen. Mien begint in Amsterdam voor een 257 kilometer lange rit naar Hoogezand. Voor het gezelschap op volle toeren draait is er een onge veer vijfentwintig kilometer lange „show-route" van Amstelveen (waar Anton Geesink het startschot lost) naar de hoofdstedelijke Leeuwarder- weg. Na ongeveer negentig kilometer koers doemt de afsluitdijk (33 kilo meter lang) op en in de laatste tra jecten (Groningen-Hoogezand) zitten bijzonder zware stukken. De volgen de dag voert de tocht naar Doetin- chem (190 kilometer) en deze etappe kent alleen bij Nijverdal (na 135 kilo meter) wat obstakels door pittige heuveltjes. Doetinchem-Simpelveld (226 kilometer) betekent een rit met lastige klimmetjes. Eerst in de om geving van Nijmegen daarna in het Limburgse land. Simpelvel£ werd ge kozen voor een ploegentijdrit over achttien kilometer en da,t betekent het eerste deel van de (zater-)dag. De courerus moeten vier keer een 440 meter langv circuit afleggen. Strijdtoneel is de Hulsberg waar na 'n klauterpartij -an veertienhonderd meter een stukje vlak komt, dan af daling met scherpe bochten, weer plat parkoers en vervolgens opnieuw het bestijgen van de Hulsberg. Om een zo groot mogelijke vechtlust te kweken laat men de individuele tij den meetellen voor het algemeen klassement. Daarna klimmen de ren ners op hun fiets om Helmond aan te doen. Zij rijden 123 kilometer. Weer over heuvels en heuveltjes. Besloten wordt met een etappe Helmond-Am sterdam (191 kilometer)Als lastig ste stuk mag hier de route na Bos koop (154 kilomater) genoemd wor den. Rond vier uur is de aankomst in Amsterdam (Olympisch stadion) waar een voorprogramma werd af gewerkt. burg, Keulen en Nijmegen- De eerste contacten in die plaatsen zijn gelegd en geïnteresseerden daar kregen een enquêteformulier in te vullen. Op de vragen of a) financiële bij dragen verwacnt konden worden, b) buitenlandse ondernemingen die ex porteren naar en in andere landen eventueel interesse hebben, c) er een goed voor-programma te geven is, d) mogelijkheden zijn voor „spektakel" ontving Kurt Vyth gunstige antwoor den. Hij tobt alleen nog met tech nische moeilijkheden en meent er daarom verstandig aan te doen in '66 bescheiden (bijvoorbeeld drie lan den) te beginnen. In de „grote" op zet is plaats voor honderdtwintig renners, ondergebracht in twaalf ploegen van tien. Wat zijn ander plan, van het sportpaleis bouwen, be treft kan verteld worden dat bespre kingen gaande zijn. Veel gemeente besturen reageerden op de eerste berichten en volgens Kurt Vyth gaat de industrie beslist mee. De sport- tempel dan zou volgens hem een wielerbaan, ijsbaan, zwembad met internationale afmetingen en ruimte voor zaalsporten moeten bevatten. Kosten vijftien miljoen. Plaats van vestiging? Niet bekend, waarschijn lijk in het westen des lands omdat naar de mening van de initiatiefne mer de zuidelijke provincies een te eenzijdige belangstelling (wielren nen) hebben. Het realiseren van die plannen gebeurt dus als de ronde dit jaar slaagt. En bij mislukking?" „Daar dacht ik nog niet over". Kurt Vyth overtuigd van succes? ,*Ja.." PETER HEERKENS. Bij een evenement als de Ronde van Nederland moet men de orga nisators alle succes toewensen. Be wondering hebben voor de durf na zoveel mislukkingen in het verle den. Hopen dat dit jaar een hechte basis gelegd wordt en een prof ronde ook in de toekomst doorgang zal vinden. Hopen dat het goed, gaat.'.... Want we houden ons hart vast voor de eerste etappe en wat daaraan vooraf gaat. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat een Jacques Anquetil met veel plezier vijfentwintig kilometer show rijdt en minzaam wuivend naar fans langs de kant richting Amsterdam gaat om er te starten voor een bij zonder lange, veel te lange, etappe. Hij zal niet de enige zijn die met tegenzin aan het verzoek voldoet. De eerste rit kan deze ronde vol komen doen mislukken. Als er één mogelijkheid geschapen werd om de hele zaak de grond in te boren dan toch wel in het stuk van Am sterdam naar Hoogezand. De af sluitdijk gaat ongetwijfeld als scherprechter fungeren en zeker voor de buitenlanders. Dat daarna een nog zo groot aantal kilometers komt, werkt grote tijdsverschillen in de hand. Het is niet ondenkbeel dig dat een kopgroep pp dit zware, alles vragende traject, twintig of meer minuten pakt. Dan is de Ron de van Nederland 1965 zo goed als mislukt. Bovendien finisht men om half acht, maar met zo'n monster rit kan dat ook acht uur worden. De verzorging van de coureurs vraagt zoveel tijd dat degene die als laatste gemasseerd wordt op z'n vroegst tegen twee uur in bed kan liggen. Dat bevordert de stem ming niet. We hopen dat onze woorden straks geen werkelijkheid worden want het zou voor de va derlandse wielersport een zoveelste gevoelige klap betekenen. Zondag 16 mei komt de renners- kara-vaan, op weg naar Amsterdam, door Midden-Brabant en de Baronie. Het schema: 12.10 Goirle, Riel, 12.50 Gilze, 13.00 Bavel, 13.10 Breda (Over- akkerstraat, Loevesteinstraat, Clau dius Prinsenlaan, Beverweg, Tete- ringaedyk. Ceresstraat, Terheyden- straat, Terheydenseweg)13.20 Ter- heyden, 13.25 Wagenberg, 13.35 Hoge- en Lage Zwaluwe, 13.45 Moerdyk. Vier Brabanders weriken in de Ronde van Nederland als ploeglei der. Het zijn Kees Pellenaars, Aad van Amsterdam, Wies van Dongen en Toon Simons. Een kwartet Rre- danaars dat in de wielersport meer dan bekend is. Wat zij van deze wedstrijd verwachten? KEES PELLENAARS: „Ik ben bang dat de etappen te lang blijken In het buitenland streeft men naar niet al te lange routes en hier star ten we meteen met bijna driehon derd kilometer. Op verzoek van o.a. Maurice de Muer en Raymond Louviot heb ik daar tegen gepro testeerd. maar er is amper gerea geerd. Volgens mij werd deze ronde niet goed opgezet. Het zakelijke be lang gaat duidelijk boven sportieve plichten en dat kan niet. Enfin, ik bemoei me met die hele ronde niet, dat doet mijn directie. Maar ik zal in de koers mijn best doen. Alles geven. Er zal niemand kunnen zeg gen dat de de zaak verziekt heeft. Nooit nie." WIES VAN DONGEN: „Voor mij is Kurt Vyth een geweldenaar. De ronde werd veel beter georgani seerd dan andere jaren, alleen die eerste etappe maakten -ze te lang. Een vaste kopman heb ik niet Mi chel Stolker gaat waarschijnlijk die rol vervullen, doch er kan verande ring in komen. Mart van Ginneken bijvoorbeeld rijdt momenteel bijzon der goed. Na de eerste dag zullen we verder zien. Ik vind het bijzonder leuk nu alg ploegleider te kunnen werken in een ronde die ik zelf drie keer gereden heb". TOON SIMONS: „Ze zeggen wel dat ik met Pellenaars in de slag zal gaan, maar dat is beslist niet waar. Ik mag van Kees mijn eigen kans rijden en dat doe ik. Voor Pel lenaars betekent de splitsing van zijn ploeg een extra zware taak. Er wordt immers zo gauw gekletst. Volgens mij komt er een Neder landse eindwinnaar en die man zal op de eerste dag al bijna bekend zijn want dan valt de klap, let maar op. Mijn verwachtingen van onze ploeg zijn hoog gespannen. Er zit temperament in en het zal eruit komen ook.." AAD VAN AMSTERDAM: „Ne derlandse coureurs gaan een grote rol spelen in deze ronde. Ze zijn trouwens nooit erg ver achter ge bleven. Het aanwijzen van een fa voriet kan ik niet. Daarvoor zitten er teveel grote mannen in de strijd. Dat het geen gemakkelijke ronde wordt staat voor mij vast. Kijk al leen maar naar die openingsetappe. In ieder geval heeft de organisatie geweldig gewerkt. De opzet is veel beter dan vroeger. Zoals het nu aangepakt werd kenden we het eerder niet".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9