ideert:
19
Haast „onsportief' snel
anstruita
Aan
de
QCTIEF
f/j
goed gekookt is
al half gewassen
m
VP oPa
c&g#0
w
PeliRG-8!
Opel Rekord 6 met Kapitanmotor
SM
ERDAL-HUIS
Fa. CLAESSEN, Boschstraat 29, Breda, telefoon 35363
Fa. HOPPENBROUWERS, Steenbergen, tel. 01670-3420-3209
Torenstraat 3-5, Lange Brugstraat 4, Breda, tel. 31379
DE GEYSER, Ginnekenweg 48, Breda, telefoon 36375
Fa. HAVAN0, Tramstraat 16, Dongen, Telefoon 01623-2612
Fa. N. T. BROEDERS, Stationsstraat 39, Made, tel. 01626-490
P. JANSEN, Wouwsestr. 23, tel. 5347; Antw.straatweg 42, tel. 4168, Bergen op Zoom
Fa. H. v. d. WATER, Halsterseweg 299, tel. 3592, Bergen op Zoom
GEKA-installatiebureau, Hoofdstraat 14, Rijen, telefoon 01692-624
Fa. A. MERTENS en Zn., Heuvel 18, Oosterhout, tel. 01620-3458
Fa. A. J. v. BIJNEN, v. Borselestraat 2, Oosterhout,Tel- 01620-3264
Fa. A. VAN CADSAND, Stationsweg 7, Axel, tel. 01155-530
R. A. HEYNSD1JK, Oostdam 46, Sas van Gent, Tel. 896
Hover Craft op
eigen kracht
Noordzee over
arsene
lupin
gentleman-
inbreker
Bezorgdheid in
Kamer over
kolensituatie
>r dankzij PeliRG-8
lordt de vloer niet
ld bovendien. Een
rdal-huis. 50 Jaar
[produkten.
ier, want zo'n véél
leer op de knieën!
Technische gegevens
Elastisch
tips-tips - tips-tips
100
Sportief niet afgerond
Verkrijgbaar bij: Fa. Schillemans, Steenstraat 12, Hulst telefoon 01140-2687
Grotere Kadett
Contactpu ntjes
Vrij zuinig
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 APRIL 1963
11
i
0^-w,
«0°O
o 3
[hals-blouse met bor-
•sel-tres, kleuren: wit,
l bleu, aqua en geel.
mt. 38-48
tilburg, middelburg, roosendal
tegelvloeren.
General Motors, het grootste leratie betreft is de gekorde een op- matige snel
i -| -j zienibaren.de wagen. Hij trekt van 0-80 km/h) zelfs
automobielconcern in de wereld, op in 8<5 sec.f tot 100 km/h in 13,
is bezig ons aan Amerikaanse tot 120 km/h in 19 sec. en tot 140 km/h
T-,;+ in 28.5 sec. Dit zijn achtenswaardige
wagens te doen wennen. Dit ge- Sp0ldWagen tijden. Men komt er in het
beurt vooral via de Westduitse snelverkeer royaal mee uit. Snel en
veilig inhalen is altijd mogelijk. De
Rekord 6 is zwaar bewapend. Tussen
zijn gewicht (circa 1100 kg) en de 100
paarden bestaat een gunstige verhou
ding (11 kg/pk en met volle belasting:
14.5 kg/pk).
snelheid (om en nabij 120
10 liter/100 km. Dit zijn
gunstige waarden voor een snelle reis
wagen als de Rekord 6. H.
dochteronderneming Opel. De
laatste jaren zijn de Opeis flink
uit de kluiten gewassen. De Re
kord is een van de ruimste mid
denklassewagens geworden en de
„grote drie", die de oude Kapitan
hebben afgelost, zijn al van Ame
rikaanse dimensies en met 6- en
8-cilinder machines op z'n Ame-
Wat ons bijzonder beviel is de grote
elasticiteit van deze zescilinder. In de
rikaans gemotoriseerd. Weliswaar vierde versnelling kan men gemoede-
3 lijk tussen 30 en 40 km/h blijven han-
zijn de rij-eigenschappen nog gcn en ud d^ sukkelgangetje laat de
enigszins „Europees" gehouden, wagen zich zonder protesten krachtig
maar in Hp nraktiik riidf man als en gelijkmatig optrekken naar hogere
maar in ae praKtijK rtjat men ais snelheidsregionen. Men kan er in de
in een Amerikaan. Vooral de soe- tweede stapvoets mee rijden en als het
pelheid van de krachtige motoren hoeft
en de ruime pk-reserves geven eGn bereik van 25-120 km/h. Met de
een gevoel van Amerikaanse luxe. Rekord 6 hebben we, behalve bij enkele
Zoals bijv. in de Rckord-zescilin- fflSchT-
der, welk type een even interes- bron vraagt er trouwens ook niet om.
ak rnorkwaardiup nositie 9*wil,lig en rustig laat de wa§en zich
santé ais merKwaaiaige positie ^oor ^et drukke stadsverkeer manoeu-
Motor: 6 cil.
Boring en slag: 85 76.5 mm
Cil. inhoud: 2605 cc
Compressie 8.2 1
Max. vermogen 117 SAE-pk bij 4700
om w./min.
Max. koppel: 20.05 kgm bij 3000 omw./
min.
Gewicht: 1100 kg, max. 1440 kg
Remmen: schijfremmen vóór
Tank: 45 liter
Topsnelheid coupéversie 170 km/h,
Sedan 165 km/h.
Consumptie: gemiddeld 1 9.
Prijs: Coupé f 10.395; Sedan f 10.350.
(Advertentie)
KAN KOOKWAS KOKEN
tussen de middenklasse en zware vreren, steeds beheerst, en als hij een- Tandwielen hebben een levensduur
Opel modellen inneemt. maal de ruimte heeft beweegt de naald 1 die sterk afhankeliik is van het iuis-
O snelheid, die gemakkelijk kan werden hwl [m/m/jee
coupe-versie,
plaats vah
heeft
de 1.7
Strïueen^^erh^^elhS bescha
zware 2.6 liter onder de
kap. De 6-cilinder knaap
ligt er nogal benauwd,
maar het schijnt de
ademhaling niet te be
moeilijken. Met de mim-
te moest worden gewoe
kerd en de radiateur is
opzij gedrukt. De Kapi-
tan-motor heeft de Re
kord aan 117 SAE pk ge
holpen en hiermee is de
wagen zonder meer snel
geworden, onsportief snel
zelfs.
begint de machine
te oefenen.
voof de baspartij
digd worden dat vernieuwing nodig
blijkt. Anders is dit met de tandwielen
van de startkrans en startmotor. Deze
kunt u, door te starten met draaiende
motor, bij wijze van spreken in één
keer in de soep draaien. Vandaar de
tegenwoordige startbeveiliging die dit
onmogelijk maakt.
j.. Ondanks zijn hoog prestatievermogen
I tan-motor heeft Re~ is de Rekord 6 geen sportieve wagen.
M/tl kord aan 117 SAE pk ge-
Eli holpen en hiermee is de Me« ka" er alleen maar vervaarlük
rnao" c*"»1 snel mee accelereren en desnoods veel
sportievere auto's van zich afschudden.
Hiervoor zorgt de 2.6 liter motor, maar
verder heeft Opel dit type niet bijge
slepen- of een sportief rijkarakter mee
gegeven. De 6-cilinder knaap heeft wel
voor een groter gewicht gezorgd, wat
by de stuggere vering een positieve __o
geeft. Hij loopt harder dan alle andere invloed heeft op de wegligging en de moeren of bouten aandraait ter
wagens in zijn prijsklasse (f 10.395). koprsstahilifp-it ,i;+ w u 1,1. deze niet precies centrisch ten op-
De BMW 1600, Taunus 20 M TS, Mer- iTlïl TEE™ °P"CM gat zitten,''t Gevolg biervat
cedes 220, Volvo 121/122, Citroën Idéal
enz. moeten het tegen deze zwaar
gemotoriseerde Opel afleggen.
Zelfs de bekende BMW 1800 kan er
niet aan tippen. Ook de Opel Kapitan
De Rekord 6 heeft bekrachtigde schijf
remmen op de voorwielen, met geschei-
Op de autoweg maten we een top
snelheid van 165 km/h, maar de weers
omstandigheden waren ongunstig zodat
we de laatste reserves niet konden aan
spreken. We kregen de indruk dat de
Rekord 6 hij 170 km/h nog geen krimp
ikan niet tegen de Rekord 6 op. Wc zijn
hier al bij duurdere wagens beland.
Vermoedelijk is dit onconventionele en
Ts uw auto voorzien van een schuif dak
of vouwkap? Dan is er aan weers
zijden ook een mogelijkheid aangebracht
om het water af te voeren en meestal
is dit dan in de vorm van een, in het
zijpaneel verwerkte buis. Het gaat er
nu maar om dat u deze afvoer van tijd
tot tijd met een (gordijn) spiraaltje even
doorsteekt om te voorkomen dat de af
watering verstopt zou kunnen raken.
Das er voor op dat u de wielbout-gaten
in de velgen niet vervormt doordat
we hem ook liever dan de 4-cilinder, zou nl. zijn dat 't wiel op denliuur een
hoogteslingering zou krijgen. Zijn de
velggaten eenmaal ovaal gedraaid dan
is daar niet veel maar aan te doen. Zijn
de gaten alleen maar te groot geworden
dan is het mogelijk dit met overmaat
moeien of bouten te compenseren.
die een 125 kg lichter is.
het veersysteem zijn
Het chassis en
versterkt.
den remcircuits en op de trommelrem-
CONSTRUCTA NEDERLAND.
Breng uw eigen wasgoed mee
voor een demonstratie bij
één van de Corrstructa Dealers.
MIDDENWEG 233, AMSTERDAM-O.. TEL. 020-947484'
VERKRIJGBAAR BIJ:
DEN HAAG (ANP) Op 10 mei zal
een luchtkussenvoertuig de Noordzee
oversteken. De West SR N5 Hovercraft
zal demonstratietochten maken in het ka
der van de Britse week, die van 14 tot
22 mei wordt gehouden. Het voertuig zal
de Noordzee oversteken van Cowes in
Engeland uit naai' IJmuiden. Naar gelang
de weersomstandigheden z^l het tussen
twee en vier uur 's middégs in ons land
aankomen. De landing zal geschieden
tussen de pieren op het strand van IJ
muiden bij het voorlichtingscentrum
Rijnmond-Noordzeekanaal.
Het zal de eerste keer zijn dat een Ho
vercraft op eigen kracht de Noordzee
oversteekt.
snel WSM fs" «SrTWS'^eTodT IT T" V°°r-
intvoering hiervan, die Ford-Keulen van de wagen. Hoewel we effectievere t tpen p. dfe achterbank van uw
vorig jaar introduceerde. Wat de acce- hebben meegemaakt hebben ?e ons au'o Bti een plotseling moeten remmen
nooit in de steek gelaten of in kritieke schleten deze voorwerpen beslist naar
situaties een gevoel van onzekerheid yor5n en zoud^n zij u of de naast u zit-
gegeven. Het veercomfort is od nor- tende verwondingen kunnen toebrengen,
male wegen goed, maar op oneffen transport van bedoelde vrachtjes be-
wegdek worden korte stoten niet soepel st noodzakeh)k neem dan in elk ge-
verwerkt. De achteras wordt wat sprin- - J
eerie, maar nrnhlpmatici>n i,„4. „.-„4
In de kleinere middenklasse presen
teert Opel binnenkort een grotere Ka
dett met een 1.2 liter motor, die in
grote trekken kan worden vergeleken
met de Cortina en 12 M van Ford
en die na verloop van tijd ook met een
1.5 liter kan worden uitgerust. De
nieuwe Kadett moet het ook opnemen
tegen modellen als de BMW 1100
(waarvan een 1300 op komst is), de
Simca 1300 en de Fiat 1300. die in
één prijsklasse liggen, die nog buiten
Opeis bereik ligt. Het ziet er naar uit
gerig. maar problenjatisch is het niet
De wagen is onderstuurd 011 men merkt
dit m bochten, die met overleg moeten
worden genomen", dus op normale
wijze Als de achterwielen uit de koers
gaan wil deze Rekord, als hij hink
op dreef is, wel eens onhandelbaar
worden en de bestuurder extra stuur-
werk bezorgen. Bij regenachtig weer
moet men op een bochtig weggedeelte
:eker met een geavanceerde rijstijl ont
wikkelen. De Rekord 6 (wij hebben de
coupe-versie meegehad) heeft niet de
njkwaliteiten van op sportief rijden
val de voorzorg deze aan de rugleuning
vast te binden.
dat de door General Motors en Ford getrainde wagens. Dit was de bedoeling
geleide Europese autofabrieken alle °ok niet. In ->
hiaten
U vraagt maar.
De heer v.d. P. te Waspk heeft graag
advies inzake een storing, die zich voor
doet by zijn Taunus 15 M. In het kort
komt het hierop neer dat na het starten
van de motor het oliedruk-controlelamp
je wel uitgaat maar, nadat de motor op
een bepaalde temperatuur is gekomen,
weer gaat branden. De heer v.d. P. is
(Advertentie)
hun produktieprogramma's
gaan stoppen. Ook de (verouderde)
motoren van diverse modellen worden
gemoderniseerd.
In de Trabant kan spoedig een auto
matische koppeling worden geleverd.
Midden van dit jaar verwacht de im
porteur deze voorziening te kunnen le
veren.
.Srote trekken moet dit
type worden beschouwd als een snelle overtuigd van de juiste werking van de
zelfde ™onetswerk.°m\frekhTer Tn'dïai oHepomi,(l' de olefiltcr' het <lrllkele-
aangepast. De 2.6 liter van de Kapitan mcnt en de smering van het kleppen-
i!f®-t«er aparte wagen van ge- mechanisme. Blyft de vraag wat de mo-
maakb De wielen zijn uitgerust met
speciale Dunlop-sportbanden (165 14)
schoeisel voor dit soort
het juiste
•Hito's.
De Rekord 6 Coupé is
vrij
gelyke oorzaak kan zyn van de „waar
schuwende controlelamp".
Er zijn maar twee mogelijkheden
waardoor de oliedruk-controlelamp weer
kan gaan branden nadat ze, tijdens het
warmdraaien van de motor, „uit" is
geweest. De door u gebruikte olie kan
luxueus n-l- van een te lage viscositeit zijn, iets
ingericht en degelijk gemeubileerd. De populairder gezegd, te dun zijn.Met
(onder het rijden) verstelbare voor- het stijgen van de temperatuur van de
h«f!ier heeft de traditie gehand-
tw. i een Sroot aantal van de in uc. .„eev
^produceerde Porsches af te afstanden.
procent van de wagens bleef
do en 23 P ocent vertrok naar
de andere Europese landen.
zeteis zijn comfortabel en ruim. Op de motor (en dus ook van de olie)"zaf'deze
achterbank kunnen twee personen wor- nog „dunner" worden waardoor de druk
toegelaten, maar dan voor korte die de pomp kan leveren zal zakken Is
Enkele kinderen kunnen het oliedrukelement nu een beetje krl-
zich er beter vermaken. De instrumen- tisch afgesteld dan zal dit element (in
«faFkwart06! gr0tü verk°pen in het eei
°P Z Amtrikaanse mark)
Henry Ford II dat in Amerikf
tering is volledig en goed afleesbaar
Verwarming en ventilatie functioneren
bevredigend en het instellen levert geer.
moeilijkheden op. De besturing had ieU
lichter kunnen zijn. De versnellings
pook ligt goed in de hand en het scha-
wezen een schakelaar die door middel
van een membraam de stroomkring uit
sckake^ev^ door de relatief lage
oliedruk de lamp weer inschakelen.
Verder is het ook niet uitgesloten dat
het oliedrukelement defect (ontsteld) is
in 1965 in totaal
sonenwagi
verkocht.
telen gaat correct en soepel. De koffer- en reeds weer inschakelt op een druk
uimte is enorm groot. Het benzine- waarbij er geen enkele reden
qt tot OA 1mwt. aci ucii^iiie- wddroij er geen enkele reden voor onee-
♦r,,nl !?lijoen Per* verbruik viel ons mee: gemiddeld 11 rustheid behoeft te bestaan Dit laat<
trucks zullen worden liter op 100 km. Op een zeer snel kunt u overigens zeff controleren do
trsj6ct maten we 13 liter/100 km en bij een nieuw drukelement te monteren.
(Van onze parlementaire redacteur)
De KVP-Tweede Kamerleden J. Mae
nen en drs. T. Westerterp, hebben aan
de minister van economische zaken de
volgende vragen gesteld over de situa
tie bij de steenkolenmijn in Limburg:
1. Heeft de minister kennis genomen van
recente berichten over de toegenomen
kolenvoorraden, industrie- en huisbrand-
kolen bij de steenkolenmijnen in Lim
burg?
2. Kan de minister gegevens verstrekken
omtrent de hoeveelheid van de opgesla
gen voorraden bij het begin en het einde
van het eerste kwartaal van dit jaar, dit
zowel van industrie als van huisbrand
kolen, afzonderlijk voor de staatsmijnen
en de gezamenlijke particuliere mijnen?
3. Hoe groot waren de voorraden indu
strie- en huisbrandkolen van de staats
mijnen en van de gezamenlijke particu
liere mijnen in dezelfde periode van 1964
4. Aan welke oorzaak of oorzaken zijn
naar het oordeel van de minister d toe
genomen voorraden toe te schrijven,
5. Hoe groot was de invoer van indu
striekolen en huisbrandkolen uit de
KSG landen en uit derde landen in het
eerste kwartaal van dit jaar?
6. Worden in ons land buitenlandse
steenkolen, die niet als antraciet worden
geimporteerd tot huisbrandkolen be
werkt. zo ja in welke hoeveelheden?
7. Kan de minister 'ook mededelen hoe
ver de afsijraken met de elektriciteit
centrales over de afname van industrie
kolen van de Limburgse steenkolenmij
nen gevorderd zijn.
24)
Wat stak er achter dit voorstel? La
ter herinnerde ik me dat de man,
toen hij 't voorstel deed, er erg onrus
tig uitzag, met een angstige uitdruk
king op zijn gezicht. Maar op dat
moment vond ik, hoewel ik 'n beetje
verwonderd was, niets bijzonder ab
normaals in die vraag. En ik was
ook zo verschrikkelijk nieuwsgierig.
Ik antwoordde:
„Goed, hoeveel tijd hebt u nodig?"
,,0, drie minuten, niet meer. Over
drie minuten kom ik bij u terug."
Ik ging de kamer uit. Beneden haal
de ik mijn horloge te voorschijn. Een
minuut ging er voorbij. Twee minuten.
Waarom was ik toch zo benauwd.?
Waarom leken deze ogenblikken toch
gewichtiger dan andere?
Twee en een halve minuut. ..Twee
driekwart minuut... En plotseling
klonk er een schot. Met een paar
passen vloog ik de trap op. Een kreet
van afschuw ontsnapte me Midden in
de kamer lag de man onbeweeglijk
op zijn linkerzij. Er vloeide bloed uit
zijn hoofd vermengd met brokstuk
ken van hersens Vlak bij zijn hand
lag een nog rokende revolver.
Hij deed nog een stuiptrekking en
dat was alles. Maar iets trof me nog
meer dan dit verschrikkelijke schouw
spel, iets maakte dat ik niet meteen
om hulp riep en dat ik me niet op
mijn knieën wierp om te kijken of
de man nog ademde. Twee passen
van hem vandaan lag een harten ze
ven op de grond. Ik raapte hem op.
De zeven uiteinden van de zeven ro
de tekens waren met een gat door
boord...
dermatt was een belangrijk bankier
uit Parijs, oprichter en president van
de Comptoir des Metaux,'die zo'n
grote stoot heeft gegeven aan de me
taalindustrie van Frankrijk.
Hij leefde op grote voet en bezat
een rijtuig, een auto en een renstal.
Zijn bijeenkomsten werden druk be
zocht en men roemde madame An-
dermatt om haar gra+ie en haar
schoonheid.
„Zou dat de naam van de dode zijn?"
mompelde ik. Het hoofd van de Su-
reté boog zich over hem heen.
„Hij is het niet. Monsieur Andermatt
is een bleke en wat grijzende man".
„Maar wat heeft dat kaartje dan te
betekenen?"
,,Hebt u telefoon, monsieur?"
„Ja, in de vestibule. Gaat u maar
even met me mee." Hij zocht in het
telefoonboek en vroeg no. 415-21.
„Is monsieur Andermatt thuis?. Zou
u hem willen zeggen dat monsieur
Dudouis hem verzoekt om zo snel
mogelijk naar Boulevard Maillot 102
te komen. Het is dringend."
Twintig minuten later stapte mon
sieur Andermatt uit zijn auto. Men
zette hem uiteen waarom men zijn
tussenkomst nodig had en toen werd
hij bij het lijkgebracht. Een ogen
blik vertrok zijn gezicht door ontroe
ring en hij zei zacht alsof hij tegen
zijn zin sprak:
„Etienne Varin".
„Kende u hem?"
„Nee... of eigenlijk ja... alleen van
gezicht. Zijn broer..."
„Heeft hij een broer?"
„Ja, Alfred Varin... Ik heb vroeger
met zijn broer te maken gehad...
ik weet niet meer waarvoor..."
„Waar woont hij?"
„De twee broers woonden samen... ik
geloof in de Rue de Provence."
„En u kunt niet vermoeden waarom
hij zich hier gedood heeft?"
„Totaal niet".
„Maar dat kaartje in zijn hand?...
uw kaartje met uw adres!"
„Daar begrijp ik niets van. Dat is
natuurlijk een toeval dat het gerech
telijk onderzoek duidelijk moet maken
Wel een eigenaardig toeval, dacht ik
en ik voelde dat iedereen dezelfde
indruk had.
lippigheid kennen wij de naam: de
boot heet de Harten Zeven.
De Harten Zeven? was dat toevallig?
of moest men een verband leggen
tussen de naam van di$ onderzee
boot en de gebeurtenissen waarover
wij gesproken hebben.? Maar welk
verband? Wat zich hier afspeelde, had
niet te maken met wat daarginds
gebeurde.
„Wat weet je daarvan?" zei Daspry
tegen me. „De meest uiteenlopende
gebeurtenissen komen dikwijls coort
uit een zelfde oorzaak."
Twee dagen later bereikte ons een
ander bericht:
Me?i beweert dat de plannen van
de Harten Zeven, de onderzeeboot
waarmee men binnenkort de eerste
proeven gaat nemen, uitgewerkt
zijn door Franse ingenieurs. Die in
genieurs zouden zich, na vergeefs
verzocht te hebben om de steun van
hun landgenoten, gewend hebben
tot de Engelse Admiraliteit, overi
gens met even weinig succes. Dit be
richt geven wij onder alle reserve.
f
i ETEN HALF uur later arriveerde de
commissaris van politie van Neuil-
ly, toen de medische expert en daar
na het hoofd van de Sureté, mon
sieur Dudouis. Ik had wel opgepast
om niet aan het lijk te komen. Niets
kon de eerste bevindingen op een
dwaalspoor brengen. Die waren kort,
des te korter omdat men in het be
gin niets of weinig ontdekte. In de
zakken van de dode geen enkel pa
pier, geen naam in zijn kleren en
zijn ondergoed was niet gemerkt. Dus
geen aanwijzing om zijn identiteit
te kunnen vaststellen. En in de ka
mer heerste dezelfde orde als daar-
en de voorwerptunogstondenvoDrone
voor. De meubels stonden nog -«et zo
en de voorwerpen lagen op hun ou
de plaats. Toch was deze man niet
bij mij gekomen met als enige be
doeling zich te doden of omdat hij
mijn huis geschikter vond dan een
ander voor zijn zelfmoord. Er moest
een reden geweest zijn om hem tot
deze wanhoopsdaad te brengen en
die reden zelf moest voortkomen uit
een nieuw feit dat door hem vastge
steld was in die drie minuten dat
hij alleen was geweest.
Welk feit? Wat had hij gezien? Wat
had hem verrast? Welk verschrikke
lijk geheim had hij achterhaald? Het
was onmogelijk om te gissen.
Maar op het laatste moment gebeurde
er iets dat ons buitengewoon belang
rijk toescheen. Toen twee agenten
zich bukten om het lijk op te tillen
en het op een brancard te leggen
bemerkten zij dat de linkerhand die
tot dan toe krampachtig gesloten was
geweest, zich ontspannen had en dat
er een totaal verfrommeld visitekaar
tje uitviel. Op dat kaartje stond:
Georges Andermatt, 37 Rue de Ber-
ri. Wat betekent dat? Georges An-
DIE INDRUK vond ik terug in de
kranten van de volgende dag en
bij al mijn vrienden met wie ik over
het avontuur sprak. Temidden van
de raadsels die het nog ingewikkel
der maakten na de dubbele zo op
zienbarende ontdekking van de harten
zeven, zeven keer doorboord, na die
beide even raadselachtige gebeurte
nissen die zich in mijn huis afspeel
den, beloofde dat visitekaartje einde
lijk wat licht te werpen. Maar tegen
alle verwachtingen in, verschafte
monsieur Andermatt geen enkele
aanwijzing.
„Ik heb gezegd wat ik wist", her
haalde hij. „Wat wil men nog meer?"
Ik sta het meest verbaasd dat het
kaartje daar gevonden is en als 'ie
dereen wacht ik erop dat dat punt
wordt opgehelderd".
Het werd niet opgehelderd. Het on
derzoek stelde vast, dat de gebroe
ders Varin, van oorsprong Zwitsers,
onder verschillende namen een veel
bewogen leven hadden geleid, dat zij
dikwijls speelhuizen bezochten in ge
zelschap van een hele bende vreem
delingen waar de politie zich mee be
zig hield en die uiteengevallen was
na een serie inbraken waarvan pas
later werd vastgesteld dat zij eraan
hadden deelgenomen. In de Rue de
Provence no. 24, waar de gebroeders
Varin inderdaad zes jaar tevoren had
den gewoond, wist men niet wa4 er
van hen geworden was. Ik beken dat
die zaak mij persoonlijk zo ingewik
keld leek dat ik bijna niet geloofde
aan een oplossing en dat ik me ertoe
dwong om er niet meer aan te den
ken. Maar Jean Daspry die ik in die
tijd veel zag, wond zich daarentegen
iedere dag meer op. Hij was het die
mij wees op dat nieuwtje uit een bui
tenlands blad dat de hele pers over
nam en van commentaar voorzag:
M en gaat in tegenwoordigheid
van de keizer en op een plaats die
men tot het laatst toe geheim zal
houden, over tot de eerste proeven
met een onderzeeboot die in de toe
komst nieuwe banen moet openen
voor de oorlog op zee. Door een los-
DURF niet nader in te gaan
op feiten die zo uiterst hachelijk
zijn en die, naar men zich herinnert,
zo'n geweldige beroering veroorzaak
ten. Toch moet ik, nu elk gevaar
voor verwikkeling verdwenen is, spre
ken over het artikel van de Echo
de France, dat toen zoveel stof deed
opwaaien en dat in de zaak van de
Harten Zeven, zoals men het noem- 1
de, 'n paar wazige lichtpunten bracht
Hiei volgt het zoals het verscheen
van de hand van Salvator:
De zaak Harten Zeven.
Een tip van de sluier opgelicht.
We zullen kort zijn. Tien jaar ge
leden nam een jonge mijningenieur
Louis Lacombe, die zijn tijd en zijn
fortuin wilde wijden aan de studies
waar hij mee bezig was, ontslag en
huurde op de Boullevard Maillot
nummer 102 een huisje dat pas door
een Italiaanse graaf gebouwd en in
gericht was. Door tussenkomst van
twee mannen, de gebroeders Varin
uit Lausanne, waarvan de een hem
hielp bij de voorbereiding van zijn
proeven en de ander geldschieters
voor hem zocht kwam hij in aanra
king met monsieur Georges Ander
matt die juist de Comptoir des Me
taux had opgericht. Na verscheide
ne malen een onderhoud met hem
gehad te hebben, lukte het hem om
deze te interesseren voor een plan
voor een onderzeeboot waar hij aan
werkte en zij spraken af dat mon
sieur Andermatt, zodra de uitvin
ding definitief klaar was, zijn in
vloed bij het ministerie van Marine
zou aanwenden om een serie proef
nemingen voor elkaar te krijgen.
Twee jaar lang kwam Louis La
combe geregeld in huize Andermatt
en legde hij aan de bankier de ver
beteringen voor die hij in zijn plan
aanbracht, tot op de dag waarop hij,
tevreden met zijn werk omdat hij
de definitieve formule die hij zocht
gevonden had, monsieur Andermatt
verzocht om met zijn werk te be
ginnen.
Die dag dineerde Louis Lacombe
bij de familie Andermatt. 's Avonds
tegen half twaalf ging hij weg. Se
dertdien heeft men hem niet terug
gezien.
Als men de kranten van die tijd
naleest zou men kunnen zien dat de
familie van de jongeman de justitie
in de arm nam en dat het parket
zich ongerust maakte. Maar men
kreeg geen enkele zekerheid en al
gemeen werd er aangenomen dat
Louis Lacombe die doorging voor
een eigenaardige en fantasierijke
jongeman, op reis gegaan was zon
der iemand te waarschuwen.
Laten we dit eens veronderstellen
al is het onwaarschijnlijk. Maar één
vraag komt er naar voren, van het
grootste belang voor ons land: wat
is er geworden van de plannen van
de onderzeeboot? Heeft Louis La
combe die meegenomen? Zijn te
vernietigd?