ideert: 19 Haast „onsportief' snel anstruita Aan de QCTIEF f/j goed gekookt is al half gewassen m VP oPa c&g#0 w PeliRG-8! Opel Rekord 6 met Kapitanmotor SM ERDAL-HUIS Fa. CLAESSEN, Boschstraat 29, Breda, telefoon 35363 Fa. HOPPENBROUWERS, Steenbergen, tel. 01670-3420-3209 Torenstraat 3-5, Lange Brugstraat 4, Breda, tel. 31379 DE GEYSER, Ginnekenweg 48, Breda, telefoon 36375 Fa. HAVAN0, Tramstraat 16, Dongen, Telefoon 01623-2612 Fa. N. T. BROEDERS, Stationsstraat 39, Made, tel. 01626-490 P. JANSEN, Wouwsestr. 23, tel. 5347; Antw.straatweg 42, tel. 4168, Bergen op Zoom Fa. H. v. d. WATER, Halsterseweg 299, tel. 3592, Bergen op Zoom GEKA-installatiebureau, Hoofdstraat 14, Rijen, telefoon 01692-624 Fa. A. MERTENS en Zn., Heuvel 18, Oosterhout, tel. 01620-3458 Fa. A. J. v. BIJNEN, v. Borselestraat 2, Oosterhout,Tel- 01620-3264 Fa. A. VAN CADSAND, Stationsweg 7, Axel, tel. 01155-530 R. A. HEYNSD1JK, Oostdam 46, Sas van Gent, Tel. 896 Hover Craft op eigen kracht Noordzee over arsene lupin gentleman- inbreker Bezorgdheid in Kamer over kolensituatie >r dankzij PeliRG-8 lordt de vloer niet ld bovendien. Een rdal-huis. 50 Jaar [produkten. ier, want zo'n véél leer op de knieën! Technische gegevens Elastisch tips-tips - tips-tips 100 Sportief niet afgerond Verkrijgbaar bij: Fa. Schillemans, Steenstraat 12, Hulst telefoon 01140-2687 Grotere Kadett Contactpu ntjes Vrij zuinig DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 APRIL 1963 11 i 0^-w, «0°O o 3 [hals-blouse met bor- •sel-tres, kleuren: wit, l bleu, aqua en geel. mt. 38-48 tilburg, middelburg, roosendal tegelvloeren. General Motors, het grootste leratie betreft is de gekorde een op- matige snel i -| -j zienibaren.de wagen. Hij trekt van 0-80 km/h) zelfs automobielconcern in de wereld, op in 8<5 sec.f tot 100 km/h in 13, is bezig ons aan Amerikaanse tot 120 km/h in 19 sec. en tot 140 km/h T-,;+ in 28.5 sec. Dit zijn achtenswaardige wagens te doen wennen. Dit ge- Sp0ldWagen tijden. Men komt er in het beurt vooral via de Westduitse snelverkeer royaal mee uit. Snel en veilig inhalen is altijd mogelijk. De Rekord 6 is zwaar bewapend. Tussen zijn gewicht (circa 1100 kg) en de 100 paarden bestaat een gunstige verhou ding (11 kg/pk en met volle belasting: 14.5 kg/pk). snelheid (om en nabij 120 10 liter/100 km. Dit zijn gunstige waarden voor een snelle reis wagen als de Rekord 6. H. dochteronderneming Opel. De laatste jaren zijn de Opeis flink uit de kluiten gewassen. De Re kord is een van de ruimste mid denklassewagens geworden en de „grote drie", die de oude Kapitan hebben afgelost, zijn al van Ame rikaanse dimensies en met 6- en 8-cilinder machines op z'n Ame- Wat ons bijzonder beviel is de grote elasticiteit van deze zescilinder. In de rikaans gemotoriseerd. Weliswaar vierde versnelling kan men gemoede- 3 lijk tussen 30 en 40 km/h blijven han- zijn de rij-eigenschappen nog gcn en ud d^ sukkelgangetje laat de enigszins „Europees" gehouden, wagen zich zonder protesten krachtig maar in Hp nraktiik riidf man als en gelijkmatig optrekken naar hogere maar in ae praKtijK rtjat men ais snelheidsregionen. Men kan er in de in een Amerikaan. Vooral de soe- tweede stapvoets mee rijden en als het pelheid van de krachtige motoren hoeft en de ruime pk-reserves geven eGn bereik van 25-120 km/h. Met de een gevoel van Amerikaanse luxe. Rekord 6 hebben we, behalve bij enkele Zoals bijv. in de Rckord-zescilin- fflSchT- der, welk type een even interes- bron vraagt er trouwens ook niet om. ak rnorkwaardiup nositie 9*wil,lig en rustig laat de wa§en zich santé ais merKwaaiaige positie ^oor ^et drukke stadsverkeer manoeu- Motor: 6 cil. Boring en slag: 85 76.5 mm Cil. inhoud: 2605 cc Compressie 8.2 1 Max. vermogen 117 SAE-pk bij 4700 om w./min. Max. koppel: 20.05 kgm bij 3000 omw./ min. Gewicht: 1100 kg, max. 1440 kg Remmen: schijfremmen vóór Tank: 45 liter Topsnelheid coupéversie 170 km/h, Sedan 165 km/h. Consumptie: gemiddeld 1 9. Prijs: Coupé f 10.395; Sedan f 10.350. (Advertentie) KAN KOOKWAS KOKEN tussen de middenklasse en zware vreren, steeds beheerst, en als hij een- Tandwielen hebben een levensduur Opel modellen inneemt. maal de ruimte heeft beweegt de naald 1 die sterk afhankeliik is van het iuis- O snelheid, die gemakkelijk kan werden hwl [m/m/jee coupe-versie, plaats vah heeft de 1.7 Strïueen^^erh^^elhS bescha zware 2.6 liter onder de kap. De 6-cilinder knaap ligt er nogal benauwd, maar het schijnt de ademhaling niet te be moeilijken. Met de mim- te moest worden gewoe kerd en de radiateur is opzij gedrukt. De Kapi- tan-motor heeft de Re kord aan 117 SAE pk ge holpen en hiermee is de wagen zonder meer snel geworden, onsportief snel zelfs. begint de machine te oefenen. voof de baspartij digd worden dat vernieuwing nodig blijkt. Anders is dit met de tandwielen van de startkrans en startmotor. Deze kunt u, door te starten met draaiende motor, bij wijze van spreken in één keer in de soep draaien. Vandaar de tegenwoordige startbeveiliging die dit onmogelijk maakt. j.. Ondanks zijn hoog prestatievermogen I tan-motor heeft Re~ is de Rekord 6 geen sportieve wagen. M/tl kord aan 117 SAE pk ge- Eli holpen en hiermee is de Me« ka" er alleen maar vervaarlük rnao" c*"»1 snel mee accelereren en desnoods veel sportievere auto's van zich afschudden. Hiervoor zorgt de 2.6 liter motor, maar verder heeft Opel dit type niet bijge slepen- of een sportief rijkarakter mee gegeven. De 6-cilinder knaap heeft wel voor een groter gewicht gezorgd, wat by de stuggere vering een positieve __o geeft. Hij loopt harder dan alle andere invloed heeft op de wegligging en de moeren of bouten aandraait ter wagens in zijn prijsklasse (f 10.395). koprsstahilifp-it ,i;+ w u 1,1. deze niet precies centrisch ten op- De BMW 1600, Taunus 20 M TS, Mer- iTlïl TEE™ °P"CM gat zitten,''t Gevolg biervat cedes 220, Volvo 121/122, Citroën Idéal enz. moeten het tegen deze zwaar gemotoriseerde Opel afleggen. Zelfs de bekende BMW 1800 kan er niet aan tippen. Ook de Opel Kapitan De Rekord 6 heeft bekrachtigde schijf remmen op de voorwielen, met geschei- Op de autoweg maten we een top snelheid van 165 km/h, maar de weers omstandigheden waren ongunstig zodat we de laatste reserves niet konden aan spreken. We kregen de indruk dat de Rekord 6 hij 170 km/h nog geen krimp ikan niet tegen de Rekord 6 op. Wc zijn hier al bij duurdere wagens beland. Vermoedelijk is dit onconventionele en Ts uw auto voorzien van een schuif dak of vouwkap? Dan is er aan weers zijden ook een mogelijkheid aangebracht om het water af te voeren en meestal is dit dan in de vorm van een, in het zijpaneel verwerkte buis. Het gaat er nu maar om dat u deze afvoer van tijd tot tijd met een (gordijn) spiraaltje even doorsteekt om te voorkomen dat de af watering verstopt zou kunnen raken. Das er voor op dat u de wielbout-gaten in de velgen niet vervormt doordat we hem ook liever dan de 4-cilinder, zou nl. zijn dat 't wiel op denliuur een hoogteslingering zou krijgen. Zijn de velggaten eenmaal ovaal gedraaid dan is daar niet veel maar aan te doen. Zijn de gaten alleen maar te groot geworden dan is het mogelijk dit met overmaat moeien of bouten te compenseren. die een 125 kg lichter is. het veersysteem zijn Het chassis en versterkt. den remcircuits en op de trommelrem- CONSTRUCTA NEDERLAND. Breng uw eigen wasgoed mee voor een demonstratie bij één van de Corrstructa Dealers. MIDDENWEG 233, AMSTERDAM-O.. TEL. 020-947484' VERKRIJGBAAR BIJ: DEN HAAG (ANP) Op 10 mei zal een luchtkussenvoertuig de Noordzee oversteken. De West SR N5 Hovercraft zal demonstratietochten maken in het ka der van de Britse week, die van 14 tot 22 mei wordt gehouden. Het voertuig zal de Noordzee oversteken van Cowes in Engeland uit naai' IJmuiden. Naar gelang de weersomstandigheden z^l het tussen twee en vier uur 's middégs in ons land aankomen. De landing zal geschieden tussen de pieren op het strand van IJ muiden bij het voorlichtingscentrum Rijnmond-Noordzeekanaal. Het zal de eerste keer zijn dat een Ho vercraft op eigen kracht de Noordzee oversteekt. snel WSM fs" «SrTWS'^eTodT IT T" V°°r- intvoering hiervan, die Ford-Keulen van de wagen. Hoewel we effectievere t tpen p. dfe achterbank van uw vorig jaar introduceerde. Wat de acce- hebben meegemaakt hebben ?e ons au'o Bti een plotseling moeten remmen nooit in de steek gelaten of in kritieke schleten deze voorwerpen beslist naar situaties een gevoel van onzekerheid yor5n en zoud^n zij u of de naast u zit- gegeven. Het veercomfort is od nor- tende verwondingen kunnen toebrengen, male wegen goed, maar op oneffen transport van bedoelde vrachtjes be- wegdek worden korte stoten niet soepel st noodzakeh)k neem dan in elk ge- verwerkt. De achteras wordt wat sprin- - J eerie, maar nrnhlpmatici>n i,„4. „.-„4 In de kleinere middenklasse presen teert Opel binnenkort een grotere Ka dett met een 1.2 liter motor, die in grote trekken kan worden vergeleken met de Cortina en 12 M van Ford en die na verloop van tijd ook met een 1.5 liter kan worden uitgerust. De nieuwe Kadett moet het ook opnemen tegen modellen als de BMW 1100 (waarvan een 1300 op komst is), de Simca 1300 en de Fiat 1300. die in één prijsklasse liggen, die nog buiten Opeis bereik ligt. Het ziet er naar uit gerig. maar problenjatisch is het niet De wagen is onderstuurd 011 men merkt dit m bochten, die met overleg moeten worden genomen", dus op normale wijze Als de achterwielen uit de koers gaan wil deze Rekord, als hij hink op dreef is, wel eens onhandelbaar worden en de bestuurder extra stuur- werk bezorgen. Bij regenachtig weer moet men op een bochtig weggedeelte :eker met een geavanceerde rijstijl ont wikkelen. De Rekord 6 (wij hebben de coupe-versie meegehad) heeft niet de njkwaliteiten van op sportief rijden val de voorzorg deze aan de rugleuning vast te binden. dat de door General Motors en Ford getrainde wagens. Dit was de bedoeling geleide Europese autofabrieken alle °ok niet. In -> hiaten U vraagt maar. De heer v.d. P. te Waspk heeft graag advies inzake een storing, die zich voor doet by zijn Taunus 15 M. In het kort komt het hierop neer dat na het starten van de motor het oliedruk-controlelamp je wel uitgaat maar, nadat de motor op een bepaalde temperatuur is gekomen, weer gaat branden. De heer v.d. P. is (Advertentie) hun produktieprogramma's gaan stoppen. Ook de (verouderde) motoren van diverse modellen worden gemoderniseerd. In de Trabant kan spoedig een auto matische koppeling worden geleverd. Midden van dit jaar verwacht de im porteur deze voorziening te kunnen le veren. .Srote trekken moet dit type worden beschouwd als een snelle overtuigd van de juiste werking van de zelfde ™onetswerk.°m\frekhTer Tn'dïai oHepomi,(l' de olefiltcr' het <lrllkele- aangepast. De 2.6 liter van de Kapitan mcnt en de smering van het kleppen- i!f®-t«er aparte wagen van ge- mechanisme. Blyft de vraag wat de mo- maakb De wielen zijn uitgerust met speciale Dunlop-sportbanden (165 14) schoeisel voor dit soort het juiste •Hito's. De Rekord 6 Coupé is vrij gelyke oorzaak kan zyn van de „waar schuwende controlelamp". Er zijn maar twee mogelijkheden waardoor de oliedruk-controlelamp weer kan gaan branden nadat ze, tijdens het warmdraaien van de motor, „uit" is geweest. De door u gebruikte olie kan luxueus n-l- van een te lage viscositeit zijn, iets ingericht en degelijk gemeubileerd. De populairder gezegd, te dun zijn.Met (onder het rijden) verstelbare voor- het stijgen van de temperatuur van de h«f!ier heeft de traditie gehand- tw. i een Sroot aantal van de in uc. .„eev ^produceerde Porsches af te afstanden. procent van de wagens bleef do en 23 P ocent vertrok naar de andere Europese landen. zeteis zijn comfortabel en ruim. Op de motor (en dus ook van de olie)"zaf'deze achterbank kunnen twee personen wor- nog „dunner" worden waardoor de druk toegelaten, maar dan voor korte die de pomp kan leveren zal zakken Is Enkele kinderen kunnen het oliedrukelement nu een beetje krl- zich er beter vermaken. De instrumen- tisch afgesteld dan zal dit element (in «faFkwart06! gr0tü verk°pen in het eei °P Z Amtrikaanse mark) Henry Ford II dat in Amerikf tering is volledig en goed afleesbaar Verwarming en ventilatie functioneren bevredigend en het instellen levert geer. moeilijkheden op. De besturing had ieU lichter kunnen zijn. De versnellings pook ligt goed in de hand en het scha- wezen een schakelaar die door middel van een membraam de stroomkring uit sckake^ev^ door de relatief lage oliedruk de lamp weer inschakelen. Verder is het ook niet uitgesloten dat het oliedrukelement defect (ontsteld) is in 1965 in totaal sonenwagi verkocht. telen gaat correct en soepel. De koffer- en reeds weer inschakelt op een druk uimte is enorm groot. Het benzine- waarbij er geen enkele reden qt tot OA 1mwt. aci ucii^iiie- wddroij er geen enkele reden voor onee- ♦r,,nl !?lijoen Per* verbruik viel ons mee: gemiddeld 11 rustheid behoeft te bestaan Dit laat< trucks zullen worden liter op 100 km. Op een zeer snel kunt u overigens zeff controleren do trsj6ct maten we 13 liter/100 km en bij een nieuw drukelement te monteren. (Van onze parlementaire redacteur) De KVP-Tweede Kamerleden J. Mae nen en drs. T. Westerterp, hebben aan de minister van economische zaken de volgende vragen gesteld over de situa tie bij de steenkolenmijn in Limburg: 1. Heeft de minister kennis genomen van recente berichten over de toegenomen kolenvoorraden, industrie- en huisbrand- kolen bij de steenkolenmijnen in Lim burg? 2. Kan de minister gegevens verstrekken omtrent de hoeveelheid van de opgesla gen voorraden bij het begin en het einde van het eerste kwartaal van dit jaar, dit zowel van industrie als van huisbrand kolen, afzonderlijk voor de staatsmijnen en de gezamenlijke particuliere mijnen? 3. Hoe groot waren de voorraden indu strie- en huisbrandkolen van de staats mijnen en van de gezamenlijke particu liere mijnen in dezelfde periode van 1964 4. Aan welke oorzaak of oorzaken zijn naar het oordeel van de minister d toe genomen voorraden toe te schrijven, 5. Hoe groot was de invoer van indu striekolen en huisbrandkolen uit de KSG landen en uit derde landen in het eerste kwartaal van dit jaar? 6. Worden in ons land buitenlandse steenkolen, die niet als antraciet worden geimporteerd tot huisbrandkolen be werkt. zo ja in welke hoeveelheden? 7. Kan de minister 'ook mededelen hoe ver de afsijraken met de elektriciteit centrales over de afname van industrie kolen van de Limburgse steenkolenmij nen gevorderd zijn. 24) Wat stak er achter dit voorstel? La ter herinnerde ik me dat de man, toen hij 't voorstel deed, er erg onrus tig uitzag, met een angstige uitdruk king op zijn gezicht. Maar op dat moment vond ik, hoewel ik 'n beetje verwonderd was, niets bijzonder ab normaals in die vraag. En ik was ook zo verschrikkelijk nieuwsgierig. Ik antwoordde: „Goed, hoeveel tijd hebt u nodig?" ,,0, drie minuten, niet meer. Over drie minuten kom ik bij u terug." Ik ging de kamer uit. Beneden haal de ik mijn horloge te voorschijn. Een minuut ging er voorbij. Twee minuten. Waarom was ik toch zo benauwd.? Waarom leken deze ogenblikken toch gewichtiger dan andere? Twee en een halve minuut. ..Twee driekwart minuut... En plotseling klonk er een schot. Met een paar passen vloog ik de trap op. Een kreet van afschuw ontsnapte me Midden in de kamer lag de man onbeweeglijk op zijn linkerzij. Er vloeide bloed uit zijn hoofd vermengd met brokstuk ken van hersens Vlak bij zijn hand lag een nog rokende revolver. Hij deed nog een stuiptrekking en dat was alles. Maar iets trof me nog meer dan dit verschrikkelijke schouw spel, iets maakte dat ik niet meteen om hulp riep en dat ik me niet op mijn knieën wierp om te kijken of de man nog ademde. Twee passen van hem vandaan lag een harten ze ven op de grond. Ik raapte hem op. De zeven uiteinden van de zeven ro de tekens waren met een gat door boord... dermatt was een belangrijk bankier uit Parijs, oprichter en president van de Comptoir des Metaux,'die zo'n grote stoot heeft gegeven aan de me taalindustrie van Frankrijk. Hij leefde op grote voet en bezat een rijtuig, een auto en een renstal. Zijn bijeenkomsten werden druk be zocht en men roemde madame An- dermatt om haar gra+ie en haar schoonheid. „Zou dat de naam van de dode zijn?" mompelde ik. Het hoofd van de Su- reté boog zich over hem heen. „Hij is het niet. Monsieur Andermatt is een bleke en wat grijzende man". „Maar wat heeft dat kaartje dan te betekenen?" ,,Hebt u telefoon, monsieur?" „Ja, in de vestibule. Gaat u maar even met me mee." Hij zocht in het telefoonboek en vroeg no. 415-21. „Is monsieur Andermatt thuis?. Zou u hem willen zeggen dat monsieur Dudouis hem verzoekt om zo snel mogelijk naar Boulevard Maillot 102 te komen. Het is dringend." Twintig minuten later stapte mon sieur Andermatt uit zijn auto. Men zette hem uiteen waarom men zijn tussenkomst nodig had en toen werd hij bij het lijkgebracht. Een ogen blik vertrok zijn gezicht door ontroe ring en hij zei zacht alsof hij tegen zijn zin sprak: „Etienne Varin". „Kende u hem?" „Nee... of eigenlijk ja... alleen van gezicht. Zijn broer..." „Heeft hij een broer?" „Ja, Alfred Varin... Ik heb vroeger met zijn broer te maken gehad... ik weet niet meer waarvoor..." „Waar woont hij?" „De twee broers woonden samen... ik geloof in de Rue de Provence." „En u kunt niet vermoeden waarom hij zich hier gedood heeft?" „Totaal niet". „Maar dat kaartje in zijn hand?... uw kaartje met uw adres!" „Daar begrijp ik niets van. Dat is natuurlijk een toeval dat het gerech telijk onderzoek duidelijk moet maken Wel een eigenaardig toeval, dacht ik en ik voelde dat iedereen dezelfde indruk had. lippigheid kennen wij de naam: de boot heet de Harten Zeven. De Harten Zeven? was dat toevallig? of moest men een verband leggen tussen de naam van di$ onderzee boot en de gebeurtenissen waarover wij gesproken hebben.? Maar welk verband? Wat zich hier afspeelde, had niet te maken met wat daarginds gebeurde. „Wat weet je daarvan?" zei Daspry tegen me. „De meest uiteenlopende gebeurtenissen komen dikwijls coort uit een zelfde oorzaak." Twee dagen later bereikte ons een ander bericht: Me?i beweert dat de plannen van de Harten Zeven, de onderzeeboot waarmee men binnenkort de eerste proeven gaat nemen, uitgewerkt zijn door Franse ingenieurs. Die in genieurs zouden zich, na vergeefs verzocht te hebben om de steun van hun landgenoten, gewend hebben tot de Engelse Admiraliteit, overi gens met even weinig succes. Dit be richt geven wij onder alle reserve. f i ETEN HALF uur later arriveerde de commissaris van politie van Neuil- ly, toen de medische expert en daar na het hoofd van de Sureté, mon sieur Dudouis. Ik had wel opgepast om niet aan het lijk te komen. Niets kon de eerste bevindingen op een dwaalspoor brengen. Die waren kort, des te korter omdat men in het be gin niets of weinig ontdekte. In de zakken van de dode geen enkel pa pier, geen naam in zijn kleren en zijn ondergoed was niet gemerkt. Dus geen aanwijzing om zijn identiteit te kunnen vaststellen. En in de ka mer heerste dezelfde orde als daar- en de voorwerptunogstondenvoDrone voor. De meubels stonden nog -«et zo en de voorwerpen lagen op hun ou de plaats. Toch was deze man niet bij mij gekomen met als enige be doeling zich te doden of omdat hij mijn huis geschikter vond dan een ander voor zijn zelfmoord. Er moest een reden geweest zijn om hem tot deze wanhoopsdaad te brengen en die reden zelf moest voortkomen uit een nieuw feit dat door hem vastge steld was in die drie minuten dat hij alleen was geweest. Welk feit? Wat had hij gezien? Wat had hem verrast? Welk verschrikke lijk geheim had hij achterhaald? Het was onmogelijk om te gissen. Maar op het laatste moment gebeurde er iets dat ons buitengewoon belang rijk toescheen. Toen twee agenten zich bukten om het lijk op te tillen en het op een brancard te leggen bemerkten zij dat de linkerhand die tot dan toe krampachtig gesloten was geweest, zich ontspannen had en dat er een totaal verfrommeld visitekaar tje uitviel. Op dat kaartje stond: Georges Andermatt, 37 Rue de Ber- ri. Wat betekent dat? Georges An- DIE INDRUK vond ik terug in de kranten van de volgende dag en bij al mijn vrienden met wie ik over het avontuur sprak. Temidden van de raadsels die het nog ingewikkel der maakten na de dubbele zo op zienbarende ontdekking van de harten zeven, zeven keer doorboord, na die beide even raadselachtige gebeurte nissen die zich in mijn huis afspeel den, beloofde dat visitekaartje einde lijk wat licht te werpen. Maar tegen alle verwachtingen in, verschafte monsieur Andermatt geen enkele aanwijzing. „Ik heb gezegd wat ik wist", her haalde hij. „Wat wil men nog meer?" Ik sta het meest verbaasd dat het kaartje daar gevonden is en als 'ie dereen wacht ik erop dat dat punt wordt opgehelderd". Het werd niet opgehelderd. Het on derzoek stelde vast, dat de gebroe ders Varin, van oorsprong Zwitsers, onder verschillende namen een veel bewogen leven hadden geleid, dat zij dikwijls speelhuizen bezochten in ge zelschap van een hele bende vreem delingen waar de politie zich mee be zig hield en die uiteengevallen was na een serie inbraken waarvan pas later werd vastgesteld dat zij eraan hadden deelgenomen. In de Rue de Provence no. 24, waar de gebroeders Varin inderdaad zes jaar tevoren had den gewoond, wist men niet wa4 er van hen geworden was. Ik beken dat die zaak mij persoonlijk zo ingewik keld leek dat ik bijna niet geloofde aan een oplossing en dat ik me ertoe dwong om er niet meer aan te den ken. Maar Jean Daspry die ik in die tijd veel zag, wond zich daarentegen iedere dag meer op. Hij was het die mij wees op dat nieuwtje uit een bui tenlands blad dat de hele pers over nam en van commentaar voorzag: M en gaat in tegenwoordigheid van de keizer en op een plaats die men tot het laatst toe geheim zal houden, over tot de eerste proeven met een onderzeeboot die in de toe komst nieuwe banen moet openen voor de oorlog op zee. Door een los- DURF niet nader in te gaan op feiten die zo uiterst hachelijk zijn en die, naar men zich herinnert, zo'n geweldige beroering veroorzaak ten. Toch moet ik, nu elk gevaar voor verwikkeling verdwenen is, spre ken over het artikel van de Echo de France, dat toen zoveel stof deed opwaaien en dat in de zaak van de Harten Zeven, zoals men het noem- 1 de, 'n paar wazige lichtpunten bracht Hiei volgt het zoals het verscheen van de hand van Salvator: De zaak Harten Zeven. Een tip van de sluier opgelicht. We zullen kort zijn. Tien jaar ge leden nam een jonge mijningenieur Louis Lacombe, die zijn tijd en zijn fortuin wilde wijden aan de studies waar hij mee bezig was, ontslag en huurde op de Boullevard Maillot nummer 102 een huisje dat pas door een Italiaanse graaf gebouwd en in gericht was. Door tussenkomst van twee mannen, de gebroeders Varin uit Lausanne, waarvan de een hem hielp bij de voorbereiding van zijn proeven en de ander geldschieters voor hem zocht kwam hij in aanra king met monsieur Georges Ander matt die juist de Comptoir des Me taux had opgericht. Na verscheide ne malen een onderhoud met hem gehad te hebben, lukte het hem om deze te interesseren voor een plan voor een onderzeeboot waar hij aan werkte en zij spraken af dat mon sieur Andermatt, zodra de uitvin ding definitief klaar was, zijn in vloed bij het ministerie van Marine zou aanwenden om een serie proef nemingen voor elkaar te krijgen. Twee jaar lang kwam Louis La combe geregeld in huize Andermatt en legde hij aan de bankier de ver beteringen voor die hij in zijn plan aanbracht, tot op de dag waarop hij, tevreden met zijn werk omdat hij de definitieve formule die hij zocht gevonden had, monsieur Andermatt verzocht om met zijn werk te be ginnen. Die dag dineerde Louis Lacombe bij de familie Andermatt. 's Avonds tegen half twaalf ging hij weg. Se dertdien heeft men hem niet terug gezien. Als men de kranten van die tijd naleest zou men kunnen zien dat de familie van de jongeman de justitie in de arm nam en dat het parket zich ongerust maakte. Maar men kreeg geen enkele zekerheid en al gemeen werd er aangenomen dat Louis Lacombe die doorging voor een eigenaardige en fantasierijke jongeman, op reis gegaan was zon der iemand te waarschuwen. Laten we dit eens veronderstellen al is het onwaarschijnlijk. Maar één vraag komt er naar voren, van het grootste belang voor ons land: wat is er geworden van de plannen van de onderzeeboot? Heeft Louis La combe die meegenomen? Zijn te vernietigd?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11