IK KOM TERUG MET VOLLE HANDEN" Pater Pire's vredesuniversiteit brengt broederdialoog op gang ABASIN Ik '(hm. Np1* HEERLIJK! NATUUR ZUIVER 'Qf* Vjpot ZONDER PRIK '75< Charmant! 'n echte „Step"... PRINCIPIëLE DIENSTWEIGERING EN SCHEMA 13 1 VAN CALIFORNISCHE SINAASAPPELEN BOEKENPLANK SOCIALE ACTIES I In 1949 ontfermt pater Pire zich over <Je ellende zowel de morele als de materiële van de „verplaatste per sonen" en lanceert hij de nieuwe idee van de „peterschappen" en vervolgens de even revolutionaire formule van de ■„tehuizen voor bejaarde vluchtelingen." I Maar vanaf 1953 voelt pater Pire zich als het ware beperkt door deze zui- ver liefdadige activiteit en daarom zal i door hem, datzelfde jaar, het doel brood vervangen worden door het groots cp- I gevatte doel vrede, wat aanstonds met I zich brengt dat de ,.Hulp aan Verplaat- |_6te Personen" wordt vervangen door jeen „Europa van het Hart". Jl DOELSTELLING SMITS v. TETRODE President Euro-space: R uim teondersoekers m Europa werken langs elkaar heen VERWEZENLIJKING ENGELSE RECHTER TREEDT HARD OP TEGEN TIENERS Demonstratie in Zuid-Afrika tegen apartheidsbepaling kalmeert zonder slaap te verwekken INRICHTING arsene lupin gentleman- inbreker M Moeilijkheden op komst? GENERAL BANDEN Vijf Indonesiërs in Seravvak gesneuveld II DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 28 APRIL 1965 1D (Advertentie) LUIK De merkwaardige „Uni versiteit van de Vrede" te Tihange bij Hoei in België, vormt slechts een onderdeel van de grootse, hu manitaire campagne die gevoerd wordt door pater Pire, de minst conformistische en meest populaire kloosterling van onze tijd. „Het is soms nodig zich door de gebeurtenissen een levenshouding te laten voorschrijven," verklaarde hij bij de aanvang van zijn boek „Confession d'un Pacifique"; en dit standpunt kenschetst heel dui delijk de activiteit van deze geeste lijke waarvan de liefdadigheid vol strekt pragmatisch is. Meer existentialist dan thomist of car tesiaan handelt pater Pire noch volgens bevel van zijn kerkelijke oversten, noch volgens de gebiedende drang van de rede, maar veeleer volgens de omstan digheden en de noodzaak van het ogen blik zelf- Daarom juist, omdat hij zo Aweinig conformistisch is, past hij zo goed in de hedendaagse maatschappij, een maatschappij die nog maar wenig geeft om zware mystiek, die genoeg heeft van saaie scholastische leerstel lingen en die ontworteld werd door de zo snell s vooruitgang van de techniek en hunkert naar nieuwe opvattingen en die openstaat voor een nieuwe levens ei houding. Als eerste concrete verwezenlijking van het „Europa van het Hart", wordt [•'door vrijwilligers begonnen met het bou wen van verscheidene „Europadorpen" voor verplaatste personen Op dit ogen blik bestaan er 7 zulke dorpen waar van er 5 in Duitsland, 1 in Oostenrijk en 1 in België. Vanaf dat ogenblik wordt de nadruk van de ondernomen taak niet alleen gelegd op de psycholo gische en morele steun die wordt on dervonden door hen. die gemeenschap pelijk en belangloos, bereid zijn dee] te nemen aan deze arbeid. Ongelukkig genoeg is het rendement van zulke arbeidskracht niet voldoende, daar het enthousiasme niet in staat is op te wegen tegen het gebrek aan vak kennis. Weer dank zij de ondertussen binnengestroomde schenkingen, kon spoedig overgeschakeld worden op de gewone bouwmethoden. is net zo lekker als de duurste Amerikaan! Moderne mensen houden zichzelf niet voor de gek. Dat lekkere sigaretten niet duur behoeven te zijn, bewijst Silky: 20 heerlijke Amerikanen van eerste Was plantage-tabakken voor maar (Advertentie) Maar reeds neemt de grondgedachte van pater Pire, die ondertussen Nobel prijswinnaar van de Vrede geworden is, wereld afmeting en aan: zo wordt in 1959 overgegaan tot de stichting van een Belgische vereniging zonder winst oogmerk onder de naam ,,Le Coeur ou- vert sur la Monde" (Open Hart op de Wereld) (met haar driemaandelijks en overvloedig geïllustreerd tijdschrift „Du Coeur au Coeur" (Van Hart tot Hart). In 1960 wordt het „Centre Internatio nal des Jeunes Mahatma Gandhi" op gericht waaruit later de „Universiteit van de Vrede" zou ontstaan Dit cen trum is gevestigd te Tihange bij-Hoei. (Advertentie) OpgetogenHaar liefste lach is voor hem. voor zijn gelukkige keuze. Een Step I Voor dat kokette Step- gebaar - lichte vingerdruk, pffft. wolkje parfum of lotion. Nevelfris verdeeld. Step accentueert vrouwe lijke charme. Daarom: ook voor u zo'n waardevolle Step. In uw tasje. Op uw toilettafel. Step. Uw bekoor- I lijkheid kan er niet buitenDus let s op 'tStep-embleem bij de parfume- rie. Daér is ook Step-service. voor Nederland Fresiaplein 3 - Wassenaar te*' 'mm, 'ÖSB „STEP" PARFUMSPUIT verkrijgbaar bij GROTE MARKT 9 BREDA PHILADELPHIA (U.P.I.) Jean De- lorme, de president van Euro-space, heeft In Philadelphia betreurd, dat men in Eu ropese landen geld en intellect verspeelt door in het ruimteonderzoek langs elkaar neen te werken. Delorme zei dat Westeuropese landen fteedd?n°nnag„evaer 80(? m»i°en franks be" Fnrnnff f de ru™te-exploiratie De mïjoen frLnniraeh 'ZOUde.n cr n0® «ns 8™ om Mietevan (Am0eten zieli te vinden om er tets van te kunnen maken", zei hij. Waarom is er sprake van een „Uni versiteit" en niet. eenvoudigweg, van een „Studiecentrum"? Omdat pater Pire en zijn medewer kers van „Coeux ouvert sur le Monde" het nodig achtten dat een vorming op universitair niveau noodzakelijk was op dat de studenten met vrucht het gege ven onderrich zouden kunnen volgen. Dit onderricht heeft hoofdzakelijk tot doel hen een kijk te geven op de grote actuele vraagstukken in verband met het kernprobleem: de vrede tussen alle men sen; langs die weg worden de studen ten voorbereid op een doeltreffende sa menwerking teneinde deze vrede, waar van wij op dit ogenblik slechts een soort van namaak kennen, te verwezenlijken. Er is hier dus geen sprake van een cen trum voor technische vorming van ka ders voor de zogenaamde ontwikkelings landen, noch van een academie voor politieke en economische wetenschappen die afgestemd zouden zijn op wat men tegenwoordig de niet-gebonden noemt- Het betreft veeleer een centrum voor psychologisch en moreel onderricht dat aangpast is aan de behoeften van on ze tijd en dit, op wereldschaal. Of ook, volgens een zeer gevat gezegde van pa ter Pire „Een ontmijningsschool voor geest en hart", waarvan het einddoel zou zijn de wereld ervan te overtuigen dat de vrede (zowel de politieke als de sociale) „niets anders is dan een standvastige inspanning naar de ver standhouding en de onderlinge liefde" tussen de mensen. Zo zal men beter begrijpen waarom het onderricht van de „Universiteit van de Vrede" wordt gegeven in een beslo ten kring, dat wil zeggen tijdens min of meer lange studie-cyclussen in in- ternaatsverband. Het is op deze wijze dat men tot een afc1 ende wisselwerking komt, en dat de dialoog die. in het ka der van de universiteit, tussen de volge lingen wordt gevoerd, een concrete en voorbereidende aanloop is tot de bood schap die zij in de toekomst aan de we reld zullen verkondigen. De eerstesteenlegging van de huidige .Universiteit" had plaats op 10 april 1960 en de officiële inhuldiging van de ge bouwen op 27 september 1964. Tussen deze twee data werden, tijdens de zo mermaanden, twee studiezittingen inge richt van elk twee weken. Aan deze zittingen namen, in het totaal, ongeveer 400 jongeren, zowel jongens als meisjes, deel uit veertig verschillende landen en behorende tot alle godsdiensten. Bovendien werden telkenjare vier a vijf „Ontmoetings- of Toenaderings— Weekends" gehouden die elk een wel bepaald thema behandelden. Ze richt ten zich niet alleen tot de studenten, maar ook tot mannen en vrouwen die al een beroep uitoefenden. Op financi eel vlak. had de aankoop van het ter rein, het optrekken en inrichten van de gebouwen al verscheidene miljoenen ge kost, terwijl het gewone budget van zijn kant een jaarlijkse uitgave van onge veer 850.000 Belgische frank beliep. Nochthans werd, parallel met de be drijvigheid van de Universiteit van de Vreda, aan het andere eind van de wereld een begin gemaakt met een merkwaardige filantropische onderne ming die rechtstreeks voortvloeide uit de geest en de vredesleer van de Uni versiteit": in Oost-Pakistan werd in het begin van 1962 een „Eiland van de Vre de" gesticht. Pater Pire was inderdaad tijdens een van zijn talrijke reizen in het buiten land. door Pakistan gekomen en was daar getuige geweest van een rampspoe dige cycloon. Aanstonds besloot hij iets' te doen voor dit land „Tk vertrek vap hier en mijn hart is vol van u, en ik za] terugkomen met volle handen", zeg de hij. En hij hield woord Sedertdien werd het kleine gebiel, dat men „Eiland van de Vrede" doopte, op een rationele wij ze geholpen door een zeer dynamische ploeg van 8 geneesheren, opvoeders en agronomen, die reeds meer dan 15 mil joen Belgische frank mochten ontvangen. keukens, kamers, modelslaapzalen met stortbaden, dit alles om een sierlijke pa tio heen. In de kelderverdieping bevindt zich een discrete kapel die aan het oog van de niet-katholieken onttrokken is. Pater Pire zelf, wie het nooit aan originele invallen ontbreekt, betrekt een. bescheiden woonwagen die hij ook ge bruikt als werkkamer. Dit verblijf be vindt zich op enkele tientallen meters van de universiteitsgebouwen en is aan de nieuwsgierige ogen onttrokken door een hoge omheining. Het gehele complex der universiteit wordt vervolledigd door een polyvalent sportterrein dat omringd is door mooie Engelse grasperken en omgeven door een muur uit grote steenblokken in Zim- bambwe-stijl. Als treffende bijzonderheid dient ver meld te worden dat, hoewel de mate riële verwezenlijking van dit mooie ar chitecturaal geheel te danken is aan vrijgevige schenkers, het afdelingen van het Belgische leger waren die, tijdelijk aan hun krijgsmanskunst verzakend, het terrein effenden waarop de gebouwen werden opgericht en die de wegen aan legden naar de Universiteit van de Vre de. Niettegenstaande de instelling jaar lijks slechts gedurende enkele weken functioneert, is het bestaan van deze universiteit op zichzelf een veelbeteke nend getuigenis van de grondgedachte voor een internationale en supra-confes- sionele „Broederlijke dialoog." BRIGHTON (U.P.I.) Een rechtbank in Brighton heeft twee tieners veroor deeld tot drie maanden rijkswerkinrich ting en een derde tot een boete van 3D pond sterling (300 gulden). Zes andere kre gen 20 pond sterling boete elk. De jongelui, „Mods" en „Rockers", had den vergrijpen gepleegd, die varieerden van het stompen van een agent tot verzet tegen agenten van wie ze het strand af moesten. Brighton was één van de Engelse va kantieoorden, die tijdens het paasweek einde onveilig werden gemaakt door de „Mods", elegant geklede jongelui die op scooters rijden, "en hun aartsvijanden de Rockers, wier herkenningstekens motoren en zwartleren jackets zijn. KAAPSTAD (Reuter) Op een in Kaapstad gehouden protestbijeenkomst hebben ongeveer 1500 mensen van ver schillend ras hun afkeuring uitgesproken over de kortgeleden door de Zuidafri- kaanse regering uitgevaardigde bepaling volgens welke openbare bijeenkomsten en sportwedstrijden niet mogen worden bijgewoond door een gemengd uit blan ken en' niet-blanken bestaand publiek tenzij van tevoren speciale toestemming daarvoor is verleend. Op de protestbij eenkomst. waaraan hoofdzakelijk blan ken deelnamen, werd een resolutie aan genomen waarin gezegd wordt, dat de maatregel „schande heeft gebracht over de blanken en onbillijk en beledigend is voor de niet-blanken in Zuid-Afrika". Een van de zestien sprekers, de schrij ver en dichter Uys Krige, zei dat de Zuidafrikanen „de grootste bemoeials, de fanatiekste bureaucraten en de actiefste onruststokers ter wereld" waren gewor den. (Advertentie) Op dit ogenblik Diedt de Universiteit van de Vrede een aanblik van een ruim gebouw met één verdieping, dat zeer modern van uitzicht en tegelijk esthe tisch en functioneel is. Er zijn in on dergebracht: een secretariaat een bi bliotheek. een groot auditorium dat voor zien is van een ideale simultaanverta- lingsinstallatie, een gezellige eetzaal, 22) „Maar madame, u bent bang. Heb ik dan mijn spelletje van salontovenaar tever doorgespeeld?" Zij beheerste zich en antwoordde met dezelfde wat spottende zwier: „Helemaal niet, monsieur. De legen de van die goede zoon heeft me inte gendeel zeer geboeid en ik ben blij dat mijn snoer de oorzaak is ge weest van een zo briljante levens loop. Maar gelooft u niet dat de zoon van die vrouw, van die Henriet- te, vooral zijn roeping volgde?" Hij huiverde want hij voelde de steek en antwoordde: ,Daar ben ik van overtuigd en die roeping moet zelfs serieus geweest zijn dat het bind er niet door werd afgeschrikt." ,En hoezo?" .Maar u weet toch zeker dat de ste nen merendeels vals waren. Alleen de paar diamanten die teruggekocht zijn van de Engelse juwelier waren echt daar de andere een voor een, naargelang de harde noodzaak van het leven, verkocht zijn." „Het was altijd nog het snoer van de koningin monsieur," zei de gra vin hautain, „en dat kon de zoon van Henriette, dunkt me, niet be grijpen." „Hij heeft moeten begrijpen, mada me. dat het snoer, vals of echt, vóór alles een voorwerp van show, een kenteken was." Monsieur de Dreux maakte een ge baar. Maar zijn vrouw was hem met een voor. „Monsieur", zei ze, „als die man op wie u doelt ook maar het minste schaamtegevoel heeft. Ze zweeg, onder de indruk van de kalme blik van Floriani. Hij herhaalde: „Als die man ook maar het minste schaamtegevoel heeft? 7IJ VOELDE dat ze niets zou be reiken door zo tegen hem te spreken en ondanks zichzelf, ondanks haar woede en haar verontwaardi ging zei ze, bevend van vernederde trots, bijna beleefd tegen ^em: „Monsieur, de legende vertelt dat 1 toen Rétaux de Villette het snoer van 1 de koningin in zijn bezit had en er i alle diamanten uithaalde met Jeanne i de Valois, hij niet aan't montuur heeft durven komen. Hij begreep dat de diamanten slechts versiering waren, slechts bijzaak, maar dat het mon tuur het belangrijkste werk was, de schepping van de kunstenaar en hij respecteerde het. Denkt u dat die man dat ook begrepen heeft?" „Ik twijfel er niet aan of het mon tuur bestaat. Het kind heeft het ge respecteerd." „Dan monsieur, moet u hem, als u hem mocht ontmoeten, zeggen, dat hij onrechtmatig een van die kostba re overblijfselen in zijn bezit houdt die het eigendom en de roem van 'n bepaalde familie zijn en dat hij er de stenen uit heeft kunnen halen zon der dat het snoer van de koningin ophield toe te behoren aan het huis de Dreux-Soubise. Het hoort aan ons, zoals onze naam, als onze eer." De ridder antwoordde eenvoudig: „Ik zal het hem zeggen, madame." Hij boog voor haar, groette de graaf, groette alle aanwezigen een voor een en ging de deur uit. Vier dagen later vond madame de Dreux op haar nachtkastje een rood etui met het wapen van de kardi naal. Ze maakte het open. Het was het slavqnsnoer van de koningin. Maar daar alle dingen in het leven van een man die zich bezorgd maakt over eenheid en logica, hetzelfde doel na moeten streven en omdat een beetje reclame nooit kwaad kan publiceerde de Echo de France de volgende morgen de volgende sensa- tionale regels: Het snoer van de koningin, het beroemde juweel vroeger aan de fa milie de Dreux-Soubise ontstolen, is door Arsène Lupin teruggevon den. Arsène Lupin heeft zich ge haast om het aan de wettige eige naars terug te bezorgen. Men kan deze fijngevoelige en ridderlijke at tentie slechts toejuichen. DE HARTEN ZEVEN UR IS één vraag die me vaak ge- J—steld werd: „Hoe heb ik Arsène Lupin Leren ken nen?" Niemand twijfelt er aan dat ik hem ken. De bijzonderheden die ik bijeen gaar over deze verbijsterende man, onweerlegbare feiten die ik uiteenzet, de nieuwe bewijzen die ik geef, de uitleg die ik van bepaalde daden geef die men alleen maar heeft zien gebeu ren zonder de geheimen of de on zichtbare techniek ervan te doorgron den, dat alles wijst duidelijk op mis schien geen intimiteit, die door de le venswijze van Arsène Lupin onmoge lijk zou zijn, maar in ieder geval op een vriendelijke verstandhouding en op geregelde vertrouwelijke mededelingen. Maar hoe heb ik hem leren kennen? ,,Waar heb ik de gunst aan te dan ken om zijn geschiedschrijver te zijn? Waarom ik en waarom niet een an der? Het antwoord is eenvoudig: alleen het toeval heeft geleid tot een keuze waar mijn verdienste niets mee te ma ken heeft. Het toeval heeft mij op zijn weg gebracht. Toevallig, ben ik betrokken geweest bij een van zijn mest vreemde en geheimzinnige a- vonturen en toevallig tenslotte was ik speler in een drama waarvan hij de schitterende regisseur was. een duis ter en ingewikkeld drama wemelend van zulke verwikkelingen, dat ik het moeilijk vindt om het verhaal ervan te beginnen. TIET EERSTE hoofdstuk speelt zich af in die beruchte nacht van 22 op 23 juni waarover zoveel gesproken is. Laten we meteen vaststellen dat ik persoonlijk mijn vrij abnormale gedrag toeschrijf aan de zeer bijzon dere geestesgesteldheid waarin ik me 1 bevond toen ik naar huis terugkeer- i de. We hadden met vrienden in het restaurant Carcade gedineerd en we hadden de hele avond terwijl wc rook- J ten en het zigeunerorkest melancho- lieke walsen speelde, gesproken over misdaden en diefstallen over schrik- aanjagende en duistere intriges. Dat is altijd slecht voordat je gaat sla- 1 pen. De familie Saint-Martin ging per auto weg, Jean Daspry - die char mante en zorgeloze Daspry - die zes maanden later zo tragisch zou sterven op de Marokkaanse grens -, Jean Das pry en ik gingen te voet naar huis in de donkere en warme nacht. Toen we bij mijn huisje aangekomen wa ren dat ik sinds een jaar in Neuilly op de boulevard Maillot bewoon, zei hij tegen me: „Ben .ie nooit bang"? „Wat een idee". „Mijn hemel, dit huis ligt zo eenzaam, geen buren!., onbebouwd terrein... Heus, ik ben geen lafaard maar toch. „Je bent wel vrolijk". „Och, ik zeg dat maar zoals ik ook iets anders had kunnen zeggen. De Saint-Martins hebben indruk op me gemaakt met hun rover-geschiedenis sen." Hij drukte me de hand en ging \yeg. Ik nam mijn sleutel en deed de deur open. „Hela", mompelde ik. „Antoine heeft vergeten om een kaars voor me aan te steken." En plotseling herinnerde ik me: An- toine was weg, ik had hem vrij ge- geven. Onmiddellijk deden de duister- nis en de stilte me onaangenaam aan. Ik ging zo vlug mogelijk op de tast naar mijn slaapkamer en meteen draaide ik, wat niet mijn gewoonte was. de sleutel om en deed de gren- del op de deur. Toen deed ik het i licht aan. De brandende kaars gaf me rrr'n koel- 1 bloedigheid terug. Toch vergat ik niet om mijn revolver uit de holster te halen, een zwaar langeafstand-revol- ver en legde hem naast mijn bed. Na deze voorzorgsmaatregel was ik gerust. Ik stapte mijn bed in en ik nam zoals gewoonlijk om in te slapen, het boek op mijn nachtkastje, waar ik iedere avond in las. Ik was erg verwonderd. Op de plaats waar ik de vorige dag het vouwbeen gelegd had lag een enveloppe, verzegeld met 1 vijf rode lakzegels. Ik pakte hem haas_ 1 tig. Mijn naam en mijn voornaam 1 stonden er als adres op en de vol gende mededeling: Dringend. Een brief! Een brief aan mij! Wie kon die op deze plaats gelegd hebben? 1 Een beetje zenuwachtig scheurde ik de enveloppe open en ik las: Maak. vanaf het ogenblik waarop u deze brief geopend zult hebben wat er ook gebeurt en wat u ook hoort, geen bewegingverroer u niet en schreeuw niet. Anders bent u verloren. (Van onze Romeinse correspondent) ROME Tot nu toe is mgr. Van Lier- de, de alom bekende „sacrista" van de Paus, de enige geweest, die hard op heeft gezegd, wat ontelbaren steeds meer in stilte denken en wat de Paus in hoge mate mishaagt, na melijk dat het nou allemaal goed en wel is maar dat het beslist niet rots vast staat, dat liet concilie in het ko mende najaar definitief zal (kunnen) worden besloten. Ik moest daaraan denken, toen ik en kele nadere bijzonderheden vernam over het bijna-openlijke conflict tus- de de aartsbisschop van Florence, de nieuwe kardinaal Florit, en een aantal van zijn geestelijken. Het door zo ve len betreurde onderscheid tussen „progressieve" en „conservatieve priesters speelt hier opeens een rol. Een bekende priester koos maanden geleden partij voor een jonge man, die veroordeeld was wegens dienst weigering op principiële gronden. Hij keurde niet alleen het vonnis af, maar wekte openlijk op om het voorbeeld van de jongeman te volgen. Dit had weer tot gevolg, dat hij zelf werd aangeklaagd en onmiddellijk veroor deeld, zij het dan voorwaardelijk. Niettemin kwam hij onmiddellijk daarna bij de televisie in dienst (een staatslichaam) en houdt sindsdien wekelijks een religieuze meditatie. Een andere priester ging nog verder en richtte een brief aan alle leger aalmoezeniers, waarin hij als zijn mening kenbaar maakte, dat elke katholieke gelovige niet alleen het recht bezit maar de dure plicht om in geval van oorlog te weigeren om de wapens op te nemen. Zodra alle katholieken ter wereld zo'n gedrags lijn zouden volgen, zou er geen oor log meer zijn, aldus zijn niet geheel overtuigende stelling. Na enkele weken heeft nu de kardi naal-aartsbisschop van Florence in een brief aan zijn clerus hun optre den afgekeurd en hun gewaarschuwd zich uit te spreken over de principi ële dienstweigering, die door de Ita liaanse staat niet wordt erkend en waarover de kerkelijke overheden (hij bedoelt natuurlijk het concilie) zien nog niet hebben uitgesproken. Maar wat blijkt nu uiteindelijk? Dat het met spanning verwachte schema 13 (kerk en wereld) naar alle waar schijnlijkheid een passage zal bevat ten, waarin elke vorm van moderne oorlogvoering van de hand wordt ge wezen met name de abc-oorlogen zijnde de atoom-, de bacteriologische eiv-de chemische en bovendien, dat het dienstweigeren op principiële gronden zal worden aanvaard... en hier hebben wc dus nu een punt, dat tot in de hoogste politieke kringen de grootste verontrusting en bezorgdheid heeft gewekt: natuurlijk in niet-com munistische politieke kringen. En bo vendien wordt hier de uiterst moei lijke vraag aan de orde gesteld naar de „rechtvaardige" en de. „onrecht vaardige" oorlog, waaronder de ou deren resp. verstaan de zelfverdedi ging en de ruwe, niet-uitgelokte aan vals- en veroveringsoorlog. Een kwes tie, die met name door Pi us XII bij diverse gelegenheden is behandeld, maar waaromtrent goed bekeken geen duidelijke uitspraken bestaan, omdat immers steeds meer begrip groeide voor de onvoorstelbare verschrikkin gen die een totale oorlog nu mee brengt. Het is mij duidelijk geworden, dat er vooral inzake de dienstweigering zeer ernstige moeilijkheden en bezwa ren zullen worden geformuleerd in de maanden, die aan het opnieuw bij eenkomen van het concilie vooraf gaan. Tal van regeringen en andere instanties zullen alles op alles zetten om te voorkomen dat de kerk de principiële dienstweigering zal sanc tioneren in welke vorm dan ook. Het is duidelijk dat de concilievaders geen politici zijn, maar aldus een mij bekende christen-democraat „wij moeten aan zoveel mogelijk vaders duidelijk maken, dat de kerk feitelijk carte blanche uitreikt aan elke wille keurige mogendheid, die onder be dreiging met abc-wapens een ultima turn stelt aan een andere mogend heid, groot of klein, welke (katholie ke) burgers weigeren hun nationale plichten na te komen". Hij nam ken nelijk aan dat de katholieke burgers van de eventuele aanvaller geen schijn van kans krijgen om aan ge wetensbezwaren te doen. En het is bovendien overbodig om namen van mogendheden te noemen. (Advertentie) het 'profiel' van uw leven SINGAPORE (UPI) Bij twee gevech ten die in Serawak op Borneo zijn gele verd hebben manschappen van de Malei sische veiligheidstroepen minstens vijf Indonesische militairen gedood. Een Britse militair werd gedood, één zwaar gewond en vijf soldaten werden licht ge wond. 29 ct per fles gezinsjles 69 cent CHARLES WIGHTON - „SPIO NAGEVERHALEN" (Het Spectrum). Een serie van zeven spionageverhalen, geschreven door een Schotse oud-oorlogs correspondent en persverslaggever in dë Britse zone van West-Duitsland Hiervan is de geschiedenis van Matahari voor de Nederlandse lezer zo niet de boeiendste, dan toch wel de interessantste. In het eerste hoofdstuk geeft de auteur een overzicht van de „spionage door de eeuwen" Het is meer een door zakelijke opsomming geworden van bewezen of vermeende omstandigheden dan van een psychologische verklaring van het „op een na oudste beroep ter wereld", zoals de schrijver de spionage betitelt. Wel komt het gehele boek door het bekende feit naar voren, dat men van spionnen („die met de diplomaten de twee zijden van één medaille vormen") nooit met zekerheid weet voor welke partij ze wer ken. Meestal doen ze het dan ook voor meer partijen tegelijk. CHARLOTTE ARMSTRONG MIS DAAD OP ZONDAG (Prisma detective) Als de grote, knappe en „bekende" speurder MacDougal Duft niet de hulp had van 'n paar volwassen' kinderen van ongeveer tien jaar, had hij de moord nooit op kunnen lossen. Maar na ellen, lange gesprekken en na eerst verliefd te zijn geworden op een meisje van zeven jaar en daarna op haar moeder, snapt hij de misdadiger (daarbii de domme" politie in scherpzinnigheid ver overtref, lend) en zorgt voor een happy end. HANSON W. BALDWIN: DE FF.PSTF WERELDOORLOG (Prisma 1068) Oud- marme-officier en Pullitzerpriiswinnaar 150 Pagina's pocketfor maat, de militaire geschiedenis van de eerste wereldoorlog te boek gesteld. Het ls deugdelijk gedocumenteerd, deskundig geschreven en als specimen baar JgS n hist°rie bijzonder lees-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13