BIJNA EEN EEUW SPOOR
IN Z.-VLAANDEREN
blijf jong blijf fit: fiets
Kookpunt in Belgische
politiek genaderd
Fabrieken op zeebodem
beeld van de toekomst
Grootscheepse wijziging
spoorwegkaart is op til
Chefarine .4"
VLAMINGEN GEWEERD IN
BELGISCHE HOOFDSTAD?
Binnenkort
woonproef
onder water
Dank zij
particuliere
Belgische
maatschappijen
Interesse
Nieuwe lijnen
Leuk
TAALOVERWICHT WORDT UITGEBUIT
BLEYS - LEIDEN
Brandstichting
in synagoge
MORGEN
RIPOLIN
II van Lith
bestudeert
geschiedenis
Bescheiden opkomst
op vergadering ARKA
te Oostburg
4 beroemde middelen doen
wonderen
Vijf gasten gedood:
Bruiloftsfeest
wreed verstoord
IN LIVERPOOL:
Grondwetsherziening
Sabotage
Liberalen
An li-Vlaams
SCHILDEREN
{f$t MET
CONTINENT-UI
met lanoline
Pro testdemonstra tie
legen Amerikaanse
politiek m Vietnam
Vliegen duurder
dan u denkt....
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 APRIL 1965
11
(Van een onzer verslaggevers)
HULST. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft nu gedurende bijna
honderd jaar de beschikking over enkele spoorlijnen: de ongeveer
22 kilometer lange lijn van de grens via Hulst naar Terneuzen en
die van Sas van Gent naar Terneuzen. Beide lijnen krijgen overi
gens aansluiting in Sluiskil. De „ijzeren wegen" liggen er trouwens
nog niet helemaal een hele eeuw. Maar iets langer dan een eeuw
geleden werden de particuliere (Belgische) maatschappijen, de
Chemin de Fer International de Malines a Terneuzen kortweg
M.T. en de Société du Chemin de Fer de Gend a Terneuzen,
die de lijnen zouden aanleggen, opgericht. De genoemde bedrijven
bestaan overigens niet meer. Die zijn, na de tweede wereldoorlog,
opgeslokt in de Nationale Maatschappij Belgische Spoorwegen
voor wat het Belgische gedeelte van de lijnen betreft en de Neder-
landsche Spoorwegen, die nu de Nederlandse gedeelten exploiteren.
te geven op de nieuwe industrieterrei
nen. Bovendien is er een nieuwe lijn
vanaf Sluiskil naar de fabrieken van
Dow Chemical Internationaal. De
aanleg daarvan heeft reeds voor het
grootste gedeelte beslag gekregen.
Een erg glansrijke geschiedenis
hebben beide maatschappijen niet ge
had. In het grote spoorwegbestel had
den de lijnen, die overigens de zeer
nuttige en nog wenselijke ont
sluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen
naar België, Frankrijk en Duitsland
hebben bewerkstelligd, niet zo erg
veel betekenis. Zeeuwsch-Vlaanderen
heeft er echter, zeker wat 't vracht
en goederenvervoer betreft, de
vruchten van kunnen plukken. Voor
al de bedrijven in de kanaalzone heb
ben een zeer goed gebruik van de
lijnen gemaakt. Nochtans maken de
ze spoorwegen in Zeeuwsch-Vlaande
ren maar zeer weinig indruk op de
jonge generatie. Het ene treintje, dat
dagelijks van St.-Niklaas naar Hulst
en-of verder rijdt, valt nauwelijks op,
tenzij die trein ontspoort, hetgeen
onlangs nog geschiedde. Op de lijn
van Sas van Gent naar Terneuzen is
het verkeer intensiever, maar zeker
(nog) niet van imposante frequentie.
De oudere generatie kan de spoor
lijnen wellicht beter op hun juiste
H. VAN LITH
Interesse
waarde schatten. Die heeft nog mee
gemaakt dat over beide lijnen ook
het meer spectaculaire per
sonenvervoer geschiedde. Het perso
nenvervoer via Sas van Gent werd
rond 1924 afgesloten. Op het traject
Terneuzen-Hulst scheepten zich op
10 oktober 1951 de laatste reizigers
in. terwijl het personenvervoer op het
baanvak Hulst-grens (en verder) houd
baar bleek tot 18 mei 1952. Momen
teel is er alleen nog een druk
reizigersverkeer tussen Sint Niklaas
en Mechelen.
Ook in de toekomst zal het
accent bij de Zeeuwsch-
Vlaamse spoorwegen op het
goederenvervoer blijven liggen.
In Terneuzen bestaat er echter
een zeker strven het reizigers-
vervoer per spoor weer in
zwang te helpen. Wethouder
H. A. M. A. de Meijer van Ter
neuzen liet zich tijdens de eind
vorig jaar gehouden begrotings
vergadering iets in die trant
vallen. Zeeuwsch-Vlaanderen
zal het voorlopig echter nog
wel zonder de mogelijkheid
voor reizigersverkeer per spoor
moeten stellen.
De ..Zeeuwsch-VIaamse spoorwegen"
gaan, zeker in de kanaalzone, weer
belangrijk aan waarde winnen. In
verband met de verbreding van het
kanaal van Gent naar Terneuzen zal
de spoorwegkaart ingrijpend wor
den veranderd en uitgebreid. En
dat bewjjst afdoende dat de spoor
lijnen in Zeeuwsch-Vlaanderen niet
van nul en gener waarde zijn (ge-
bleken).
In het geheel komt er ongeveer
20 kilo-meter nieuw spoor. I.v.m. de
op handen zijnde verdwijning van de
Minister Lelybrug in Sluiskil wordt
de spoorlijn nu (ten westen van het
kanaal) ruim om Sluiskil gelegd, zal
ongeveer 1400 meter ten noorden van
Suiskil het. kanaal kruisen over de
nieuwe spoorwegbrug waarvan de
bouw binnenkort zal worden aanbe
steed om tenslotte in een ruime
bocht om de nieuwe, nog aan te leg
gen kanaalhavens te Terneuzen te wor
den gelegd en tenslotte aansluiting
Maar laten we ons beperken tot het
verleden. Voor dat verleden van de
lynen Mechelen-Terneuzen en Gent-
Terneuzen heeft ene mijnheer H. van
Lith uit Utrecht, nijver personeelslid
van de voorlichtingsdienst van de
N.S. te Utrecht, bijzonder veel in
teresse. Hy is sinds enige tijd doen
de gegevens over de geschiedenis van
de ,pjzeren wegen" die benaming
accentueert het Belgische karakter
van de spoorlijnen te verzamelen.
Een beetje beroepshalve maar nog
meer omdat de heer Van Lith een
hijzonder levendige belangstelling
heeft voor ter ziele gegane particu
liere maatschappijen, hun spoorlijnen
en schilderachtige stationnetjes.
Daar komt bij. dat hij een beetje
van het oerdegelijke Zeeuwse bloed
in zijn aderen heeft „mijn vader
is afkomstig uit Oud Beijerland"
he melijk een beetje verliefd is op
het „Belse" (Belgische) karakter van
QO lijnen en er erg benieuwd naar
is hoe „zo'n internationaal maatschap
PUtje" zijn huishouding heeft bered
derd. De heer Van Lith heeft reeds
veel uitstapjes door Zeeuwsch- en
Belgisc-h Vlaanderen gemaakt, ja
gend op de kleurrijke historie van
M.T. vooral en Gent-Terneu-
zen. Hij voerde gesprekjes met sta
tionschefs, oud-spoorweggedienden en
Vlamingen van beide nationaliteiten,
waarvan verwacht mag worden dat
zij heerlijke verhalen over ,,'t spoor"
kunnen doen. Hij heeft al een rede-
lijke hoeveelheid gegevens, documen-
tatiemateriaal en foto's verzameld
maar is nog niet tevreden. Reden
waarom hij bijzonder dankbaar ge
stemd zal zijn ten opzichte van ie
dereen, die met wetenswaardighe
den in welke vorm dan ook bij
Huize Van Lith aan de Nicolaasweg
189 te Utrecht zal komen aandragen.
««2yer b.eide maatschappijen, die in
1948 opgingen in N.M.B.S. en N S
is veel leuks te vertellen. Teveel, om
eraan te kunnen beginnen. Het ver
dient wellicht aanbeveling te vertel
len dat de M-T. omtrent 1912 zorgde
voor de aanleg van een lijn van Hulst
naar Walsoorden, die later werd over
genomen door de Zeeuwsch-VIaamse
Tramweg Maatschappij_ dat beide
maatschappijen gedurende de laatste
oorlog forse klappen kregen en de
reis van Mechelen naar Terneuzer
voor de reizigers een zeldzame erva
ring moet zijn geweest. En laai mei
zeker niet vergeten dat de activi
teiten van beide opgeheven bedrijven
er in ieder geval voor hebben ge-
da* Zeeuwsch-Vlaanderen be
schikt over een spoorweg-„net", dat
nu belangrijk wordi uitgebreid. Op
dat Zeeuwsch-Vlamingen er w»! bii
vare.
Foto boven:
Het stationnetje van de voormalige
Chemin de Fer International de
Malines (Mechelen) a Terneuzen
bij Kijk Uit, een buurtschap tussen
Axel en Hulst. Het is in de loop
der tijden onveranderd gebleven.
Twee wachtende treinpassagiers en
het beeld van vroeger zou com
pleet zijn.
Daaronder:
Zo „razende treinen door het
Vlaamse landschap. Deze opname
(van een trein onderweg van
Sluiskilse cokesfabriek naar Ter
neuzen) werd al enige jaren gele
den gemaakt. Het oude materieel
is inmiddels door de NS en NMBS
vervangen door modern.
OOSTBURG De A.R.K.A. afdeling
West-Zeeuwsch-Vla anderen, heeft in ho
tel de Eenhoorn alhier een algemene
ledenbijeenkomst gehouden. Voorzitter
Goedegebuur uit Zuidzande sprak in zijn
openingswoord zijn teleurstelling uit
over de geringe opkomst. Voorts gaf hij
een terugblik op 1964. Over de werktijd
verkorting merkte hij op dat voor ver
schillende groepen op hoog niveau reeds
besprekingen gaande zijn om te komen
tot een 43-urige werkweek.
Secretaris Risseeuw deelde mee, dat
het ledental met drie gestegen was tot
192. Penningmeester Jongepier uit Oost
burg meldde, dat er een batig saldo
was.
(Advertentie)
Vier middelen in één tablet helpen
elkaar endoen wonderen!
De vier middelen, verenigd in één
tablet Chefarine „4", zijn elk afzon
derlijk in de hele wereld beroemd en
hebben miljoenen mensen baat ge
bracht. Tezamen werken zij nog
beter en doen werkelijk wonderen.
Eén der bestanddelen is het betrouw
bare maagmiddel Chefarox, dat een
teveel aan maagzuur neutraliseert.
De combinatie is ideaal om pijn of
griep doeltreffend te bestrijden.
OPORTO (Reuter) Vijf mensen von
den de dood en zestien werden gewond
toen in de Portugese havenstad Opor
to een muur van een in afbraak zijnd
huis omviel en terechtkwam op een res
taurant, waar juist een bruilof: werd
gevierd. De bruid en bruidegom behoor-
der tot de gewonden. In het restaurant
bevonden zich 45 mensen toen het onge
luk gebeurde. Het dak van het gebouw
stortte onder het geweld' van de omval
lende muur in.
(Advertentie)
Moe van het werken? Pak de fiets en ontspan u
(Advertentie)
betaalt zichzelf
LIVERPOOL (Reuter-A.F.P.) Een
felle brand heeft in Liverpool grote
schade aangericht in een synagoge. Vol
gens de politie is hier sprake van een
duidelijk geval van brandstichting. Er
was ingebroken en de inhoüd van la
den lag over de grond verspreid. De
twee brandkasten waren echter onaan
geroerd gelaten. Zes jaar geleden deed
zich in dezelfde synagoge, die wordt be
schouwd als een van de mooiste van
Engeland, ook al onder verdachte om
standigheden een brand voor.
(Van onze Belgische correspondent)
BRUSSEL De politieke temperatuur
in België stijgt. Op 23 mei worden or
algemene verkiezingen gehouden. De
eerste partijpolitieke affiches zyn op re
clameborden en muren verschenen, de
eerste verkiezingspamfletten werden in
de brievenbussen gestopt. Verwacht
wordt, dat deze verkiezingsstrijd bits
zal zijn. De C.V.P. en de B.S.P., de
twee sterkste politieke partijen, die
sinds 1961 een coalitie vormen, zullen
elkaar in die campagne nochtans zoveel
mogelijk ontzien, want officieus hebben
hun woordvoerders al laten weten dat
de Rooms-rode coalitie in stand zal ge
houden worden.
Socialisten en katholieken zullen trou
wens al hun energie nodig hebben om
het hoofd te bieden aan de felle aan
vallen van de oppositiepartijen (de libe
rale P.V.V., de Volksunie en de com
munisten), die uiteraard niets onverlet
zullen laten om de stemmen van onte
vredenheid te kanalyseren. Uit die oppo
sitiepartijen kan intussen geen nieuwe
parlementaire meerderheid groeien, want
ze staan tegenover eikaar als water en
vuur. De vraag is echter niet, of de
huidige regeringspartijen na de verkie
zingen nog over een meerderheid van
50 pet. 1 zullen beschikken, want daar.
aan twijfelt niemand, maar wel of die
meerderheid in het nieuwe parlement zal
kunnen rekenen op een meerderheid van
tweederden.
Het nieuwe parlement krijgt immers
als eerste opdraent de Belgische 'rond-
wet te herzien en daartoe is een meer
derheid van 66.6 pet. vereist. Aan die
grondwetsherziening hebben „wijzen"
van de drie z.g. traditionele partijen
katholieken, socialisten en liberalen
ruim een jaar gedokterd, maar op het
beslissende ogenblik trokken de libera
len zich terug, zodat het ontwerp slechts
werd goedgekeurd door de buitengewo
ne congressen van de C.V.P. en B.S.P.
Vandaar, dat beide partijen als het wa
re verplicht zijn, na de verkiezingen hun
regeringsakkoord te vernieuwen, om het
ontwerp van grondwetswijziging te kun
nen realiseren.
Met een meer gedetailleerde bespre
king van de diverse verkiezingspro
gramma's en het afwegen van de kan
sen kunnen we het best nog maar enige
weken wachten. Wel willen we de aan
dacht vestigen op een verontrustenu
verschijnsel dat zowel bij de P.V.V. als
bij de C.V.P. en de B.S.P. aan het licht
is gekomen, en dat in zijn gevolgen
veel ernstiger kan zijn voor de toekomst
van de Belgische staat dan een voor
bijgaand stembussucces: omdat di' ver
schijnsel rechtstreeks verband houdt met
de betrekkingen tussen Vlamingen en
nssprekenden in het meest neuralgie-
ke punt, de Brusselse agglomeratie.
Komt het daar tot een regelrechte bot
sing, dan is de hoop op een Belgisch
renouveau dank zij de grondwetsherzie
ning niet méér dan een zinsbegooche
ling.
De voorgestelde grondwetsherziening
erkent voor het eerst sedert de revo
lutie van 1830 het bestaan van Walen
en Vlamingen. De grondwetsherziening
wil Vlamingen en Walen de middelen
bezorgen om zichzelf cultureel te ont
plooien volgens eigen inzichten en ge
aardheid, zonder vrees voor politieke
maatregelen die hen door de andere ge
meenschap worden opgedrongen.
De huidige regering heeft de grenzen
tussen Vlaanderen en Wallonië afgeba
kend en vastgelegd. In het centrum van
België ligt echter als een eiland de
Brusselse agglomeratie met een miljoen
inwoners. De Vlamingen beweren dat het
een historisch Nederlandstalig gebied is,
dat slechts na 1830 werd verfranst. De
Franssprekenden hebben even weinig
moeite om met statistieken te bewijzen
dat Brussel en omgeving overwegend
Franstalig is. De oplossing die de hui
dige regering aan dat nijpende probleem
gaf, is een rigoureuze tweetaligheid in
de Brusselse agglomeratie, zowel in de
gemeentelijke administraties zelf als in
de betrekkingen van die administraties
met de buitenwereld.
Het is echter lastig op te tornén te
gen een veralgemeende onwil, die vaak
het karakter aanneemt van een doel
bewuste sabotage. De Liberale Partij
voor Vrijheid en Vooruitgang, die zich
openlijk tegen die oplossing verzet, heeft
bij de gemeenteraadsverkiezingen in ok
tober 1964 in het Brusselse een grote
overwinning geboekt. Het spectaculairst
war die overwinning te Elsene, een ge
meente die in de P.V.V.-affiches en pam
fletten wordt voorgesteld als een „oasis
francophone", een Franstalige oase. Ge
sterkt door dat succes, hebben enige
nieuwe gemeenteraden in het Brusselse
hun politiek van onverdraagzaamheid
ten aanzien van het Nederlandstalige
element nog versterkt. Verscheidene ge
meenteraden hebben de afgelopen maan
den in strijd met de Belgische taalwet
ten ééntalig Franse reglementen en be
sluiten uitgevaardigd, zonder dat hier
tegen van hogerhand werd ingegrepen.
Verzoeken van Vlaamse firma's werden
verworpen, nadat de gemeenteraad had
vastgesteld dat die verzoeken in het Ne
derlands waren geformuleerd.
Als de tekenen niet bedriegen, dan
zal de Vlaamse gemeenschap in het
Brusselse het bij de komende algemene
verkiezingen andermaal hard moeten ver
duren. De Belgische politieke partijen
houden er een poll-stelsel op na. De ar-
rondissementele besturen stellen een z.g.
modellijst samen, die dan aan het oor
deel van de partijleden wordt voorge
legd.
De Brusselse Partij voor Vrijheid en
Vooruitgang heeft op haar kandidatenlijs
ten op bevoorrechte plaatsen vier nieu
we kandidaten ingeschreven, die uit hun
vroegere partij ontslag namen omdat ze
het niet eens waren met de gematigde
taalpolitiek. Maar ook de leden van de
Brusselse socialistische en katholieke
partijfederaties hebben zich impliciet uit
gesproken tegen de gelijkheidspolitiek
tussen Vlamingen en Franstaligen in de
Belgische hoofdstad.
In 1961 kreeg de Brusselse B.S.P. 7
vertegenwoordigers in de Senaat. Piet
Vermeylen, zoon van de grote Vlaamse
auteur August Vermeylen (..Vlaming zijn
om Europeaan te worden"), thans mi
nister van justitie, bekleedde de tweede
plaats op de kandidatenlijst. Thans werd
hij door de poll-operatie verwezen naar
de 7e plaats. Daar wordt aangenomen
dat de Brusselse B.S.P. bij de komende
verkiezingen twee of drie zetels zal ver
liezen, is Vermeylen niet zeker van zijn
herverkiezing.
Nog ruim zo hachelijk is de positie
van Hendrik Fayat, adjunct-minister van
buitenlandse zaken, wiens Vlaamsgezind
heid door niemand in twijfel wordt ge
trokken en die nog onlangs de bekrach
tiging van het Nederlands - Belgisch
Schelde - Rijn verdrag met evenveel ge
duld als doortastendheid verdedigde. In
1961 stond hij op de 4e plaats van de
B.S.P.-kandidatenlijst voor Brussel, voor
de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Na de jongste poll werd hij naar de ne
gende plaats verwezen. Indien hij niet
zeer veel voorkeurstemmen behaalt op
23 mei, verliest Fayat zijn zetel in het
Belgische parlement.
De Brusselse C.V.P. huldigt een dub
bel poll-stelsel. Op de kandidatenlijsten
worden evenveel Vlamingen als Frans
sprekenden ingeschreven. De lijstaan
voerder van de Kamer van Volksverte
genwoordigers moet een Franssprekende
zijn, de tweede een Vlaming enz. Bij
de Senaat is het precies andersom.
Franssprekende en Vlaamse leden van
de Brusselse C.V.P. spreken zich via een
poll wederzijds uit over de modellijst
van hun kandidaten.
Paul Gilson, Franstalige kandidaat van
de Brusselse C.V.P. is in het huidige
kabinet Lefèvre-Spaak minister van bin
nenlandse zaken. Zijn naam staat onder
de taalwetten die door het aftredende
parlement werden goedgekeurd. Op de
Franstalige modellijst bekleedde Gilson
de tweede plaats. Na de poll staat hij
op de..zevende, zodat hij slechts de 13e
plaats zal hebben op de definitieve kan
didatenlijst. Dit betekent, dat hij defini
tief is uitgeschakeld, tenzij hij kan wor
den gered als gecoöpteerd senator.
De tendens der leden van de drie tra
ditionele Belgische partijen in het arron
dissement Brussel is onmiskenbaar an
ti-Vlaams. Die militanten worden door
hun partijen nochtans aangezien als „het
groene hout". Mag men verwachten, dat
de massa van de Brusselse kiesgerech
tigden in het stemhokje gematigder zul
len zijn? Indien de Vlaamse parlemen
taire vertegenwoordiging in het arron
dissement Brussel op 23 mei de slag
wordt toegebracht die wordt gevreesd,
dan komt heel de Belgische taalwet
geving en het ontwerp van grondwets
herziening op losse schroeven, en dan
is het labiele evenwicht dat de huidige
regering ten koste van zo enorm veel
inspanningen heeft nagestreefd, jammer
lijk verbroken. De interne Belgische
spanningen zullen dan nog groter zijn
dan voorheen.
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
(Bijzondere correspondentie)
PARIJS Een van de grootste
levende deskundigen op het ge
bied van oceanografie voorziet dat
er in de toekomst onder de zee
spiegel fabrieken zullen verrijzen,
die voortbrengselen van de zee,
zowel dierlijk als plantaardig, zul
len omzetten in gebruiksgoederen
ten behoeve van de mensheid.
Ev is weinig aan commandant -Jacques-
Yves Cousteau. de 54 jaar oude directeur
van het museum voor oceanografie te
Monte Carlo, dat doet veronderstellen
dat men met een dromer te maken heeft.
Integendeel, zijn onderwater-studies zijn
over de hele wereld vermaard.
De aandachttrekkende en erkende
autoriteit op het gebied van de ocea
nografie praat meestal weinig, maar
schrijft destemeer op dit gebied, daar de
meeste inkomsten, waaruit hij zijn stu
dies onder water betaalt, van zijn publi-
katies afkomstig zijn.
Bij een recent bezoek aan Parijs ver
klaarde hij: „De mensheid staat op het
punt zijn leefgebied uit te breiden tot
de oceaanbodem. Ik geloof niet dat men
in de generatie waartoe ik behoor liet
zal beleven dat mensen in de dieptes
van de oceaan zullen leven, maar wij
(Advertentie)
staan op de drempel van een tijdperk
waarin het vestigen van een onderwa
ter-industrie mogelijk is".
Deze industrie, verklaarde Cousteau,
zal niet slechts in de dieptes van de
oceaan worden gevestigd voor het win
nen van de natuurlijke produkten van
de zee. maar zal zich ook bezighouden
met het industriële proces om tot eind-
produkt te komen.
Hij verwacht verder dat er grote .labo
ratoriums voor onderzoekingswerkzaam
heden bij zullen komen, zodat door nieu
we vindingen steeds meer produkten van
de zee ter beschikking van de mensheid
komen.
..Alles wat onze geleerden op het vas
teland kunnen doen kunnen zij onder de
zeespiegel ook" zegt Cousteau. Hoewel
hij moet toegeven dat de produktie on
der water wellicht op zijn minst drie
keer zo duur zal uitkomen als op het
vasteland.
Als een inleiding tot verdere onder
zoekingen of het idee van het onder de
oceaan vestigen van industrieën uitvoer
baar is, heeft Cousteau plannen om in
juni te gaan experimenteren met „opera
tie Continent drie".
Het doel van de experimenten is te
ontdekken welke problemen er voor de
mensheid aan vastzitten om op aanzien
lijke dieptes onder de zee te werken.
Het middelpunt van de experimenten
onder de naam „operatie Continent drie"
zal een zgn. „onderwaterhuis" zijn dat
overeenstemming vertoont met vroegere
door Cousteau ontworpen modellen.
Het zal in de zee worden neergelaten
tot een diepte van ongeveer 60 vadems
ter hoogte van het eiland „Ile du Levant"
voor de kust van Zuid-Frankryk. AIvo
rens de zes speciaal door Cousteau uit
gezochte vrijwilligers zullen afdalen om
het „huis" te gaan bewonen, zal eerst
Cousteau zelf naar beneden gaan om zijn
duikersverblyf te inspecteren.
„Het zijn jonge mannen, alle vrijwilli
gers. Waarom zij door my zijn uitgezocht
blyft geheim. Ik zal ze op die diepte
werk laten doen wat geheel nieuw is
voegde Cousteau aan zijn betoog toe.
„Ik kan u niet precies, in ieder geval
nu nog niet, vertellen wat zij zullen gaan
doen, maar zij zullen onder andere met
enorme schroeven en bouten werken, die
?.ullen moeten vast- en losschroeven.
Zij zullen ook met zeer precies ma
teriaal werken en zij zullen trachten de
problemen verbonden aan schoonmaken,
transport, metselwerk etc. onder de zee
op te lossen.
„Wat ik beneden wil creëren is niets
anders dan een laboratorium waarin
werkzaamheden worden nagebootst".
Cousteau zei verder, dat de pogingen
van de mannen nauwkeurig zullen wor
den bestudeerd om hiervan profijt
trekken bij toekomstige projecten.
„Wat ik bedoel te zeggen is dat wij
reeds het stadium van het bestuderen
van de uitvoerbaarheid hebben bereikt".
Het ligt in de bedoeling van comman
dant Cousteau om van onderwater tele
visie-camera's. radioverbindingen ei
electronische rekenmachines gebruik t«
maken.
„Operatie Continent drie" zal ongeveer
een veertien dagen duren. De zes man
nen die het werk zullen uitvoeren zul
len, nadat zij weer aan de oppervlakte
komen, aan een grondig medisch onder
zoek worden onderworpen, teneinde vast
te stellen of zij enige nadelige gevolgen
hebben overgehouden van hun langdu
rige verblijf in de diepte van de zee.
Cousteau koos het eiland „Ile du Le
vant" uit omdat het een schelpvormig
bassin heeft en omdat „wij daar niet
door toeristen worden lastig gevallen die
op onze handen staan te kijken", aldus
Cousteau.
De man die meewerkte aan de film
„The world of the silence" gelooft heilig
dat de oceaanbodems in de toekomst aan
de architecten behoort
(Advertentie)
ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT
ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT
TOKIO (UPI) Japanse politie heeft
gisteren met geweld een eind gemaakt
aan een protestdemonstratie van onge
veer 15.000 personen by de Amerikaan
se ambassade tegen de Amerikaanse
politiek in Vietnam.
De politie maakte geen gebruik van
gummiestokken en dreef de linkse de
monstranten met de vuist uiteen. Een
aantal personen liep lichte verwondingen
op.
De demonstranten slaagden er niet i11
dicht bij de ambassade of de woning
van de Amerikaanse ambassadeur te
komen. De politie had de toegangswe
gen tot deze gebouwen afgezet.
NEW YORK (AFP) De begro
tingscommissie voor de strijdkrach
ten uit het Amerikaanse huis van af
gevaardigden staat versteld van de
operationele kosten van het nieuwste
Amerikaanse spionagevliegtuig. de
SR-71. Het toestel, dat. sneller kan
vliegen dan 3220 kilometer per uur
en een hoogte kan bereiken van 24 400
meter, verbruikt 30.285 liter speciale
brandstof per uur. De kosten van een
vlucht bedragen daarmee 2800 dollar
per uur, meer dan bij welk ander
vliegtuig van de Amerikaanse lucht
macht ook.