BIJNA EEN EEUW SPOOR IN Z.-VLAANDEREN blijf jong blijf fit: fiets Kookpunt in Belgische politiek genaderd Fabrieken op zeebodem beeld van de toekomst Grootscheepse wijziging spoorwegkaart is op til Chefarine .4" VLAMINGEN GEWEERD IN BELGISCHE HOOFDSTAD? Binnenkort woonproef onder water Dank zij particuliere Belgische maatschappijen Interesse Nieuwe lijnen Leuk TAALOVERWICHT WORDT UITGEBUIT BLEYS - LEIDEN Brandstichting in synagoge MORGEN RIPOLIN II van Lith bestudeert geschiedenis Bescheiden opkomst op vergadering ARKA te Oostburg 4 beroemde middelen doen wonderen Vijf gasten gedood: Bruiloftsfeest wreed verstoord IN LIVERPOOL: Grondwetsherziening Sabotage Liberalen An li-Vlaams SCHILDEREN {f$t MET CONTINENT-UI met lanoline Pro testdemonstra tie legen Amerikaanse politiek m Vietnam Vliegen duurder dan u denkt.... DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 APRIL 1965 11 (Van een onzer verslaggevers) HULST. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft nu gedurende bijna honderd jaar de beschikking over enkele spoorlijnen: de ongeveer 22 kilometer lange lijn van de grens via Hulst naar Terneuzen en die van Sas van Gent naar Terneuzen. Beide lijnen krijgen overi gens aansluiting in Sluiskil. De „ijzeren wegen" liggen er trouwens nog niet helemaal een hele eeuw. Maar iets langer dan een eeuw geleden werden de particuliere (Belgische) maatschappijen, de Chemin de Fer International de Malines a Terneuzen kortweg M.T. en de Société du Chemin de Fer de Gend a Terneuzen, die de lijnen zouden aanleggen, opgericht. De genoemde bedrijven bestaan overigens niet meer. Die zijn, na de tweede wereldoorlog, opgeslokt in de Nationale Maatschappij Belgische Spoorwegen voor wat het Belgische gedeelte van de lijnen betreft en de Neder- landsche Spoorwegen, die nu de Nederlandse gedeelten exploiteren. te geven op de nieuwe industrieterrei nen. Bovendien is er een nieuwe lijn vanaf Sluiskil naar de fabrieken van Dow Chemical Internationaal. De aanleg daarvan heeft reeds voor het grootste gedeelte beslag gekregen. Een erg glansrijke geschiedenis hebben beide maatschappijen niet ge had. In het grote spoorwegbestel had den de lijnen, die overigens de zeer nuttige en nog wenselijke ont sluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen naar België, Frankrijk en Duitsland hebben bewerkstelligd, niet zo erg veel betekenis. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft er echter, zeker wat 't vracht en goederenvervoer betreft, de vruchten van kunnen plukken. Voor al de bedrijven in de kanaalzone heb ben een zeer goed gebruik van de lijnen gemaakt. Nochtans maken de ze spoorwegen in Zeeuwsch-Vlaande ren maar zeer weinig indruk op de jonge generatie. Het ene treintje, dat dagelijks van St.-Niklaas naar Hulst en-of verder rijdt, valt nauwelijks op, tenzij die trein ontspoort, hetgeen onlangs nog geschiedde. Op de lijn van Sas van Gent naar Terneuzen is het verkeer intensiever, maar zeker (nog) niet van imposante frequentie. De oudere generatie kan de spoor lijnen wellicht beter op hun juiste H. VAN LITH Interesse waarde schatten. Die heeft nog mee gemaakt dat over beide lijnen ook het meer spectaculaire per sonenvervoer geschiedde. Het perso nenvervoer via Sas van Gent werd rond 1924 afgesloten. Op het traject Terneuzen-Hulst scheepten zich op 10 oktober 1951 de laatste reizigers in. terwijl het personenvervoer op het baanvak Hulst-grens (en verder) houd baar bleek tot 18 mei 1952. Momen teel is er alleen nog een druk reizigersverkeer tussen Sint Niklaas en Mechelen. Ook in de toekomst zal het accent bij de Zeeuwsch- Vlaamse spoorwegen op het goederenvervoer blijven liggen. In Terneuzen bestaat er echter een zeker strven het reizigers- vervoer per spoor weer in zwang te helpen. Wethouder H. A. M. A. de Meijer van Ter neuzen liet zich tijdens de eind vorig jaar gehouden begrotings vergadering iets in die trant vallen. Zeeuwsch-Vlaanderen zal het voorlopig echter nog wel zonder de mogelijkheid voor reizigersverkeer per spoor moeten stellen. De ..Zeeuwsch-VIaamse spoorwegen" gaan, zeker in de kanaalzone, weer belangrijk aan waarde winnen. In verband met de verbreding van het kanaal van Gent naar Terneuzen zal de spoorwegkaart ingrijpend wor den veranderd en uitgebreid. En dat bewjjst afdoende dat de spoor lijnen in Zeeuwsch-Vlaanderen niet van nul en gener waarde zijn (ge- bleken). In het geheel komt er ongeveer 20 kilo-meter nieuw spoor. I.v.m. de op handen zijnde verdwijning van de Minister Lelybrug in Sluiskil wordt de spoorlijn nu (ten westen van het kanaal) ruim om Sluiskil gelegd, zal ongeveer 1400 meter ten noorden van Suiskil het. kanaal kruisen over de nieuwe spoorwegbrug waarvan de bouw binnenkort zal worden aanbe steed om tenslotte in een ruime bocht om de nieuwe, nog aan te leg gen kanaalhavens te Terneuzen te wor den gelegd en tenslotte aansluiting Maar laten we ons beperken tot het verleden. Voor dat verleden van de lynen Mechelen-Terneuzen en Gent- Terneuzen heeft ene mijnheer H. van Lith uit Utrecht, nijver personeelslid van de voorlichtingsdienst van de N.S. te Utrecht, bijzonder veel in teresse. Hy is sinds enige tijd doen de gegevens over de geschiedenis van de ,pjzeren wegen" die benaming accentueert het Belgische karakter van de spoorlijnen te verzamelen. Een beetje beroepshalve maar nog meer omdat de heer Van Lith een hijzonder levendige belangstelling heeft voor ter ziele gegane particu liere maatschappijen, hun spoorlijnen en schilderachtige stationnetjes. Daar komt bij. dat hij een beetje van het oerdegelijke Zeeuwse bloed in zijn aderen heeft „mijn vader is afkomstig uit Oud Beijerland" he melijk een beetje verliefd is op het „Belse" (Belgische) karakter van QO lijnen en er erg benieuwd naar is hoe „zo'n internationaal maatschap PUtje" zijn huishouding heeft bered derd. De heer Van Lith heeft reeds veel uitstapjes door Zeeuwsch- en Belgisc-h Vlaanderen gemaakt, ja gend op de kleurrijke historie van M.T. vooral en Gent-Terneu- zen. Hij voerde gesprekjes met sta tionschefs, oud-spoorweggedienden en Vlamingen van beide nationaliteiten, waarvan verwacht mag worden dat zij heerlijke verhalen over ,,'t spoor" kunnen doen. Hij heeft al een rede- lijke hoeveelheid gegevens, documen- tatiemateriaal en foto's verzameld maar is nog niet tevreden. Reden waarom hij bijzonder dankbaar ge stemd zal zijn ten opzichte van ie dereen, die met wetenswaardighe den in welke vorm dan ook bij Huize Van Lith aan de Nicolaasweg 189 te Utrecht zal komen aandragen. ««2yer b.eide maatschappijen, die in 1948 opgingen in N.M.B.S. en N S is veel leuks te vertellen. Teveel, om eraan te kunnen beginnen. Het ver dient wellicht aanbeveling te vertel len dat de M-T. omtrent 1912 zorgde voor de aanleg van een lijn van Hulst naar Walsoorden, die later werd over genomen door de Zeeuwsch-VIaamse Tramweg Maatschappij_ dat beide maatschappijen gedurende de laatste oorlog forse klappen kregen en de reis van Mechelen naar Terneuzer voor de reizigers een zeldzame erva ring moet zijn geweest. En laai mei zeker niet vergeten dat de activi teiten van beide opgeheven bedrijven er in ieder geval voor hebben ge- da* Zeeuwsch-Vlaanderen be schikt over een spoorweg-„net", dat nu belangrijk wordi uitgebreid. Op dat Zeeuwsch-Vlamingen er w»! bii vare. Foto boven: Het stationnetje van de voormalige Chemin de Fer International de Malines (Mechelen) a Terneuzen bij Kijk Uit, een buurtschap tussen Axel en Hulst. Het is in de loop der tijden onveranderd gebleven. Twee wachtende treinpassagiers en het beeld van vroeger zou com pleet zijn. Daaronder: Zo „razende treinen door het Vlaamse landschap. Deze opname (van een trein onderweg van Sluiskilse cokesfabriek naar Ter neuzen) werd al enige jaren gele den gemaakt. Het oude materieel is inmiddels door de NS en NMBS vervangen door modern. OOSTBURG De A.R.K.A. afdeling West-Zeeuwsch-Vla anderen, heeft in ho tel de Eenhoorn alhier een algemene ledenbijeenkomst gehouden. Voorzitter Goedegebuur uit Zuidzande sprak in zijn openingswoord zijn teleurstelling uit over de geringe opkomst. Voorts gaf hij een terugblik op 1964. Over de werktijd verkorting merkte hij op dat voor ver schillende groepen op hoog niveau reeds besprekingen gaande zijn om te komen tot een 43-urige werkweek. Secretaris Risseeuw deelde mee, dat het ledental met drie gestegen was tot 192. Penningmeester Jongepier uit Oost burg meldde, dat er een batig saldo was. (Advertentie) Vier middelen in één tablet helpen elkaar endoen wonderen! De vier middelen, verenigd in één tablet Chefarine „4", zijn elk afzon derlijk in de hele wereld beroemd en hebben miljoenen mensen baat ge bracht. Tezamen werken zij nog beter en doen werkelijk wonderen. Eén der bestanddelen is het betrouw bare maagmiddel Chefarox, dat een teveel aan maagzuur neutraliseert. De combinatie is ideaal om pijn of griep doeltreffend te bestrijden. OPORTO (Reuter) Vijf mensen von den de dood en zestien werden gewond toen in de Portugese havenstad Opor to een muur van een in afbraak zijnd huis omviel en terechtkwam op een res taurant, waar juist een bruilof: werd gevierd. De bruid en bruidegom behoor- der tot de gewonden. In het restaurant bevonden zich 45 mensen toen het onge luk gebeurde. Het dak van het gebouw stortte onder het geweld' van de omval lende muur in. (Advertentie) Moe van het werken? Pak de fiets en ontspan u (Advertentie) betaalt zichzelf LIVERPOOL (Reuter-A.F.P.) Een felle brand heeft in Liverpool grote schade aangericht in een synagoge. Vol gens de politie is hier sprake van een duidelijk geval van brandstichting. Er was ingebroken en de inhoüd van la den lag over de grond verspreid. De twee brandkasten waren echter onaan geroerd gelaten. Zes jaar geleden deed zich in dezelfde synagoge, die wordt be schouwd als een van de mooiste van Engeland, ook al onder verdachte om standigheden een brand voor. (Van onze Belgische correspondent) BRUSSEL De politieke temperatuur in België stijgt. Op 23 mei worden or algemene verkiezingen gehouden. De eerste partijpolitieke affiches zyn op re clameborden en muren verschenen, de eerste verkiezingspamfletten werden in de brievenbussen gestopt. Verwacht wordt, dat deze verkiezingsstrijd bits zal zijn. De C.V.P. en de B.S.P., de twee sterkste politieke partijen, die sinds 1961 een coalitie vormen, zullen elkaar in die campagne nochtans zoveel mogelijk ontzien, want officieus hebben hun woordvoerders al laten weten dat de Rooms-rode coalitie in stand zal ge houden worden. Socialisten en katholieken zullen trou wens al hun energie nodig hebben om het hoofd te bieden aan de felle aan vallen van de oppositiepartijen (de libe rale P.V.V., de Volksunie en de com munisten), die uiteraard niets onverlet zullen laten om de stemmen van onte vredenheid te kanalyseren. Uit die oppo sitiepartijen kan intussen geen nieuwe parlementaire meerderheid groeien, want ze staan tegenover eikaar als water en vuur. De vraag is echter niet, of de huidige regeringspartijen na de verkie zingen nog over een meerderheid van 50 pet. 1 zullen beschikken, want daar. aan twijfelt niemand, maar wel of die meerderheid in het nieuwe parlement zal kunnen rekenen op een meerderheid van tweederden. Het nieuwe parlement krijgt immers als eerste opdraent de Belgische 'rond- wet te herzien en daartoe is een meer derheid van 66.6 pet. vereist. Aan die grondwetsherziening hebben „wijzen" van de drie z.g. traditionele partijen katholieken, socialisten en liberalen ruim een jaar gedokterd, maar op het beslissende ogenblik trokken de libera len zich terug, zodat het ontwerp slechts werd goedgekeurd door de buitengewo ne congressen van de C.V.P. en B.S.P. Vandaar, dat beide partijen als het wa re verplicht zijn, na de verkiezingen hun regeringsakkoord te vernieuwen, om het ontwerp van grondwetswijziging te kun nen realiseren. Met een meer gedetailleerde bespre king van de diverse verkiezingspro gramma's en het afwegen van de kan sen kunnen we het best nog maar enige weken wachten. Wel willen we de aan dacht vestigen op een verontrustenu verschijnsel dat zowel bij de P.V.V. als bij de C.V.P. en de B.S.P. aan het licht is gekomen, en dat in zijn gevolgen veel ernstiger kan zijn voor de toekomst van de Belgische staat dan een voor bijgaand stembussucces: omdat di' ver schijnsel rechtstreeks verband houdt met de betrekkingen tussen Vlamingen en nssprekenden in het meest neuralgie- ke punt, de Brusselse agglomeratie. Komt het daar tot een regelrechte bot sing, dan is de hoop op een Belgisch renouveau dank zij de grondwetsherzie ning niet méér dan een zinsbegooche ling. De voorgestelde grondwetsherziening erkent voor het eerst sedert de revo lutie van 1830 het bestaan van Walen en Vlamingen. De grondwetsherziening wil Vlamingen en Walen de middelen bezorgen om zichzelf cultureel te ont plooien volgens eigen inzichten en ge aardheid, zonder vrees voor politieke maatregelen die hen door de andere ge meenschap worden opgedrongen. De huidige regering heeft de grenzen tussen Vlaanderen en Wallonië afgeba kend en vastgelegd. In het centrum van België ligt echter als een eiland de Brusselse agglomeratie met een miljoen inwoners. De Vlamingen beweren dat het een historisch Nederlandstalig gebied is, dat slechts na 1830 werd verfranst. De Franssprekenden hebben even weinig moeite om met statistieken te bewijzen dat Brussel en omgeving overwegend Franstalig is. De oplossing die de hui dige regering aan dat nijpende probleem gaf, is een rigoureuze tweetaligheid in de Brusselse agglomeratie, zowel in de gemeentelijke administraties zelf als in de betrekkingen van die administraties met de buitenwereld. Het is echter lastig op te tornén te gen een veralgemeende onwil, die vaak het karakter aanneemt van een doel bewuste sabotage. De Liberale Partij voor Vrijheid en Vooruitgang, die zich openlijk tegen die oplossing verzet, heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen in ok tober 1964 in het Brusselse een grote overwinning geboekt. Het spectaculairst war die overwinning te Elsene, een ge meente die in de P.V.V.-affiches en pam fletten wordt voorgesteld als een „oasis francophone", een Franstalige oase. Ge sterkt door dat succes, hebben enige nieuwe gemeenteraden in het Brusselse hun politiek van onverdraagzaamheid ten aanzien van het Nederlandstalige element nog versterkt. Verscheidene ge meenteraden hebben de afgelopen maan den in strijd met de Belgische taalwet ten ééntalig Franse reglementen en be sluiten uitgevaardigd, zonder dat hier tegen van hogerhand werd ingegrepen. Verzoeken van Vlaamse firma's werden verworpen, nadat de gemeenteraad had vastgesteld dat die verzoeken in het Ne derlands waren geformuleerd. Als de tekenen niet bedriegen, dan zal de Vlaamse gemeenschap in het Brusselse het bij de komende algemene verkiezingen andermaal hard moeten ver duren. De Belgische politieke partijen houden er een poll-stelsel op na. De ar- rondissementele besturen stellen een z.g. modellijst samen, die dan aan het oor deel van de partijleden wordt voorge legd. De Brusselse Partij voor Vrijheid en Vooruitgang heeft op haar kandidatenlijs ten op bevoorrechte plaatsen vier nieu we kandidaten ingeschreven, die uit hun vroegere partij ontslag namen omdat ze het niet eens waren met de gematigde taalpolitiek. Maar ook de leden van de Brusselse socialistische en katholieke partijfederaties hebben zich impliciet uit gesproken tegen de gelijkheidspolitiek tussen Vlamingen en Franstaligen in de Belgische hoofdstad. In 1961 kreeg de Brusselse B.S.P. 7 vertegenwoordigers in de Senaat. Piet Vermeylen, zoon van de grote Vlaamse auteur August Vermeylen (..Vlaming zijn om Europeaan te worden"), thans mi nister van justitie, bekleedde de tweede plaats op de kandidatenlijst. Thans werd hij door de poll-operatie verwezen naar de 7e plaats. Daar wordt aangenomen dat de Brusselse B.S.P. bij de komende verkiezingen twee of drie zetels zal ver liezen, is Vermeylen niet zeker van zijn herverkiezing. Nog ruim zo hachelijk is de positie van Hendrik Fayat, adjunct-minister van buitenlandse zaken, wiens Vlaamsgezind heid door niemand in twijfel wordt ge trokken en die nog onlangs de bekrach tiging van het Nederlands - Belgisch Schelde - Rijn verdrag met evenveel ge duld als doortastendheid verdedigde. In 1961 stond hij op de 4e plaats van de B.S.P.-kandidatenlijst voor Brussel, voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Na de jongste poll werd hij naar de ne gende plaats verwezen. Indien hij niet zeer veel voorkeurstemmen behaalt op 23 mei, verliest Fayat zijn zetel in het Belgische parlement. De Brusselse C.V.P. huldigt een dub bel poll-stelsel. Op de kandidatenlijsten worden evenveel Vlamingen als Frans sprekenden ingeschreven. De lijstaan voerder van de Kamer van Volksverte genwoordigers moet een Franssprekende zijn, de tweede een Vlaming enz. Bij de Senaat is het precies andersom. Franssprekende en Vlaamse leden van de Brusselse C.V.P. spreken zich via een poll wederzijds uit over de modellijst van hun kandidaten. Paul Gilson, Franstalige kandidaat van de Brusselse C.V.P. is in het huidige kabinet Lefèvre-Spaak minister van bin nenlandse zaken. Zijn naam staat onder de taalwetten die door het aftredende parlement werden goedgekeurd. Op de Franstalige modellijst bekleedde Gilson de tweede plaats. Na de poll staat hij op de..zevende, zodat hij slechts de 13e plaats zal hebben op de definitieve kan didatenlijst. Dit betekent, dat hij defini tief is uitgeschakeld, tenzij hij kan wor den gered als gecoöpteerd senator. De tendens der leden van de drie tra ditionele Belgische partijen in het arron dissement Brussel is onmiskenbaar an ti-Vlaams. Die militanten worden door hun partijen nochtans aangezien als „het groene hout". Mag men verwachten, dat de massa van de Brusselse kiesgerech tigden in het stemhokje gematigder zul len zijn? Indien de Vlaamse parlemen taire vertegenwoordiging in het arron dissement Brussel op 23 mei de slag wordt toegebracht die wordt gevreesd, dan komt heel de Belgische taalwet geving en het ontwerp van grondwets herziening op losse schroeven, en dan is het labiele evenwicht dat de huidige regering ten koste van zo enorm veel inspanningen heeft nagestreefd, jammer lijk verbroken. De interne Belgische spanningen zullen dan nog groter zijn dan voorheen. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. (Bijzondere correspondentie) PARIJS Een van de grootste levende deskundigen op het ge bied van oceanografie voorziet dat er in de toekomst onder de zee spiegel fabrieken zullen verrijzen, die voortbrengselen van de zee, zowel dierlijk als plantaardig, zul len omzetten in gebruiksgoederen ten behoeve van de mensheid. Ev is weinig aan commandant -Jacques- Yves Cousteau. de 54 jaar oude directeur van het museum voor oceanografie te Monte Carlo, dat doet veronderstellen dat men met een dromer te maken heeft. Integendeel, zijn onderwater-studies zijn over de hele wereld vermaard. De aandachttrekkende en erkende autoriteit op het gebied van de ocea nografie praat meestal weinig, maar schrijft destemeer op dit gebied, daar de meeste inkomsten, waaruit hij zijn stu dies onder water betaalt, van zijn publi- katies afkomstig zijn. Bij een recent bezoek aan Parijs ver klaarde hij: „De mensheid staat op het punt zijn leefgebied uit te breiden tot de oceaanbodem. Ik geloof niet dat men in de generatie waartoe ik behoor liet zal beleven dat mensen in de dieptes van de oceaan zullen leven, maar wij (Advertentie) staan op de drempel van een tijdperk waarin het vestigen van een onderwa ter-industrie mogelijk is". Deze industrie, verklaarde Cousteau, zal niet slechts in de dieptes van de oceaan worden gevestigd voor het win nen van de natuurlijke produkten van de zee. maar zal zich ook bezighouden met het industriële proces om tot eind- produkt te komen. Hij verwacht verder dat er grote .labo ratoriums voor onderzoekingswerkzaam heden bij zullen komen, zodat door nieu we vindingen steeds meer produkten van de zee ter beschikking van de mensheid komen. ..Alles wat onze geleerden op het vas teland kunnen doen kunnen zij onder de zeespiegel ook" zegt Cousteau. Hoewel hij moet toegeven dat de produktie on der water wellicht op zijn minst drie keer zo duur zal uitkomen als op het vasteland. Als een inleiding tot verdere onder zoekingen of het idee van het onder de oceaan vestigen van industrieën uitvoer baar is, heeft Cousteau plannen om in juni te gaan experimenteren met „opera tie Continent drie". Het doel van de experimenten is te ontdekken welke problemen er voor de mensheid aan vastzitten om op aanzien lijke dieptes onder de zee te werken. Het middelpunt van de experimenten onder de naam „operatie Continent drie" zal een zgn. „onderwaterhuis" zijn dat overeenstemming vertoont met vroegere door Cousteau ontworpen modellen. Het zal in de zee worden neergelaten tot een diepte van ongeveer 60 vadems ter hoogte van het eiland „Ile du Levant" voor de kust van Zuid-Frankryk. AIvo rens de zes speciaal door Cousteau uit gezochte vrijwilligers zullen afdalen om het „huis" te gaan bewonen, zal eerst Cousteau zelf naar beneden gaan om zijn duikersverblyf te inspecteren. „Het zijn jonge mannen, alle vrijwilli gers. Waarom zij door my zijn uitgezocht blyft geheim. Ik zal ze op die diepte werk laten doen wat geheel nieuw is voegde Cousteau aan zijn betoog toe. „Ik kan u niet precies, in ieder geval nu nog niet, vertellen wat zij zullen gaan doen, maar zij zullen onder andere met enorme schroeven en bouten werken, die ?.ullen moeten vast- en losschroeven. Zij zullen ook met zeer precies ma teriaal werken en zij zullen trachten de problemen verbonden aan schoonmaken, transport, metselwerk etc. onder de zee op te lossen. „Wat ik beneden wil creëren is niets anders dan een laboratorium waarin werkzaamheden worden nagebootst". Cousteau zei verder, dat de pogingen van de mannen nauwkeurig zullen wor den bestudeerd om hiervan profijt trekken bij toekomstige projecten. „Wat ik bedoel te zeggen is dat wij reeds het stadium van het bestuderen van de uitvoerbaarheid hebben bereikt". Het ligt in de bedoeling van comman dant Cousteau om van onderwater tele visie-camera's. radioverbindingen ei electronische rekenmachines gebruik t« maken. „Operatie Continent drie" zal ongeveer een veertien dagen duren. De zes man nen die het werk zullen uitvoeren zul len, nadat zij weer aan de oppervlakte komen, aan een grondig medisch onder zoek worden onderworpen, teneinde vast te stellen of zij enige nadelige gevolgen hebben overgehouden van hun langdu rige verblijf in de diepte van de zee. Cousteau koos het eiland „Ile du Le vant" uit omdat het een schelpvormig bassin heeft en omdat „wij daar niet door toeristen worden lastig gevallen die op onze handen staan te kijken", aldus Cousteau. De man die meewerkte aan de film „The world of the silence" gelooft heilig dat de oceaanbodems in de toekomst aan de architecten behoort (Advertentie) ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT TOKIO (UPI) Japanse politie heeft gisteren met geweld een eind gemaakt aan een protestdemonstratie van onge veer 15.000 personen by de Amerikaan se ambassade tegen de Amerikaanse politiek in Vietnam. De politie maakte geen gebruik van gummiestokken en dreef de linkse de monstranten met de vuist uiteen. Een aantal personen liep lichte verwondingen op. De demonstranten slaagden er niet i11 dicht bij de ambassade of de woning van de Amerikaanse ambassadeur te komen. De politie had de toegangswe gen tot deze gebouwen afgezet. NEW YORK (AFP) De begro tingscommissie voor de strijdkrach ten uit het Amerikaanse huis van af gevaardigden staat versteld van de operationele kosten van het nieuwste Amerikaanse spionagevliegtuig. de SR-71. Het toestel, dat. sneller kan vliegen dan 3220 kilometer per uur en een hoogte kan bereiken van 24 400 meter, verbruikt 30.285 liter speciale brandstof per uur. De kosten van een vlucht bedragen daarmee 2800 dollar per uur, meer dan bij welk ander vliegtuig van de Amerikaanse lucht macht ook.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7