I Drie R.A.F.-vliegers beleven opnieuw hun oorlogsramp mode! regenjas 79 Mm Ei! Baron Bluff op oorlogspad alles bkan met celalkoM )DE ill Ik neem het niet verzetsdocumentaire een Documentaire in bevrijdingsprogram "J&Uenka Engelse les in bibliotheek Aan vooravond bevrijding de zaak Blum op de televisie DRQSTE pastilles altijd welkom!^ Ook T.E.R. ter ziele DROSTE pastilles altijd welkom! ndeerde aktische elangen ar C&A m aktie 9.75 9.75 van 17.50 Drie dagen opnemen in Cinetone Naar 't circus? Fred Emmer weer aan het werk Twaalf gezworenen als televisiespel |'#>w et vh lui ror 123 4 5 6 7 ft 9 Reclame op tv. Binnenkort 2 miljoen kijkkastjes Reservezender voor Hdversum I Improvisatie van t.v.-jazz-program Kindermatinee? vaar 0* r rechts Ting 9.75 4.75 ant-look" 7 jr 14.75 aar 16.75 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 27 APRIL 1965 DEN HAAG Tweeëntwintig jaar naije dan flink moet opschieten om er die fatale avond in 1943, toen RAF- levend uit te komen. vliegers Surtees, Penny en Wooley bo- Ik weet nog steeds niet, wie eerste J sprong, maar ik herinner me wei, aat ven Nederland uit hun brandende Hali-h^ zeif Dp een gegeven moment buiten Tv iJ «int elntirtflp fax-bommenwerper sprongen, zyn ze teruggekeerd naar de plek des onheils om zwart op wit te zien, hoe het in die meest dramatische minuten van hun leven precies gebeurd is. NCRV-regisseur Jan van Hillo, die de ondergang van hun machine minu tieus reconstrueerde, volgvde de byna uitgewiste sporen van redders en gered den, en het resultaat van zijn speurwerk Is de beklemmende documentaire „Oogst van het verleden", die op 5 mei in het bevrijdingsprogramma van de Neder landse televisie zal worden gedraaid. Gisterenavond, tijdens een voorverto ning in het Scheveningse Seinpost theater, werden de drie overlevenden van deze ramp steeds geconfronteerd met de schimmen uit hun oorlogs verleden. Stap voor stap gingen zij de moeizame weg terug en werden hun gedachten dwingend meegetrokken naar die 31e augustus, een doodstille konin ginnedag zonder oranje, zonder feest. Weer hoorden ze het huilende fluiten van de Duitse Messerschmidt, die om kwart voor elf als een havik uit de duistere hemel dook en zijn moordend lood in hun machine spuwde. Enige uren tevoren waren zij van het Engelse vliegveld Graveley vertrokken voor een bombardement op Berlijn. Wilfred Butch voor zijn mannen Surtees was gezagvoerder van de logge, viermotorige kist, die als verspieder van het 35e squa dron vooruitgang om de vijandelijke doelen met markeringsbommen in een hels licht te zetten. De verdere beman ning bestond uit zes ervaren vliegers, die deze opdracht als een routinevlucht beschouwden. Voor Surtees was het zijn 63e operationele raid. Hij was één van de bekwaamste piloten in de RAF, een onverstoorbare Engelsman, compleet met understatement en zwarte snor. Achteraf zegt hij glimlachend: „Ik had steeds geluk gehad en was na elke vlucht behouden teruggekeerd. Als je telkens zo zwijnt, dan reken je er eigen lijk niet meer op, dat ze je op een ge geven ogenblik toch te grazen zullen nemen. Voor ons kwam dat moment twee en een half uur na ons vertrek. Het enige wat ik wist was, dat we 6000 meter boven Nederlands grondgebied zaten. Ik was nog nooit in Nederland feweest, had er wel veel over gehoord, ullie hebben dezelfde humor als wij, dezelfde levenssfeer. Maar al die din gen had ik veel liever op mijn gemak willen ontdekken. Het ging nu allemaal te vlug en te slordig. Op het moment dat die Duitse jager ons onder vuur nam, waren wij vol komen weerloos. Hij besprong ons na melijk van achteren en daar hadden wij domweg te weinig vuurkracht. Op zijn dooie gemak kon hij zijn mitrailleurs leegschieten totdat onze kist net een vergiet leek. Ik zag ook dat één van de motoren links in brand stond en ik begreep dat we verloren waren. We verloren snel hoogte. In twee minuten was het allemaal gebeurd. De machine raakte in een spin en viel zigzaggend omlaag. Stel je voor: van zesduizend meter tot aan de grond en dat allemaal in 120 seconden. Ik kan je vertellen dat de kist hing. Ik had me niet staande kunnen houden en was er finaal uit geslingerd. Ik had mijn riemen al los gemaakt, maar ik had geen tijd gehad om de plug van de koptelefoon los te trekken. De koptelefoon zat aan mijn vliegkap vast en het gevolg was, dat ik als een gehangene aan mijn eigen galg bengelde. Penny, die achter me sprong, zag me hangen een stom ge zicht en die heeft toen de plug er uit getrokken, zodat ik vrij kon vallen. Het heeft misschien al met al een halve minuut geduurd, maar op dat moment leek het een eeuwigheid. Ik kwam zelf op zeshonderd meter van het wrak neer, Penny en Wooley was ik kwijt, die waren later gesprongen en zaten twee kilometer verder in de pol der. Waar de anderen waren, wist ik niet. Ik heb ze ook niet zien springen. Waar schijnlijk waren ze in de kist al door het mitrailleurvuur getroffen. Ik heb nog geprobeerd om te vluchten, maar vóór de ochtend had een Duitse pa trouille me al ontdekt. Ik werd op transport gesteld naar Amsterdam, waar ik een paar dagen gevangen heb ge zeten. Vandaar werd ik op transport gesteld naar het Duitse concentratie kamp Stalagluft 111. Op het centraal station in Amsterdam zag ik Wooley op het perron staan. Hij zei: „Je komt elkaar op de meest ongelegen ogenblik ken tegen." Hij was er dus ook bij. Bommenrichter George Wooley klein en beweeglijk grijnst breeduit. Ge amuseerd heeft hij naar het verslag van commandant Butch geluisterd. Het kost hem geen moeite om na 22 jaar de draad verder te spinnen. ,,Ik had aanvankelijk meer geluk," zegt hij, „ik kon me eerst verbergen en toen het gevaar geweken was ben ik op mijn dooie gemak naar Genemuiden gewandeld. Ik ben daar de eerste de beste pub ingedoken en heb er een biertje besteld. Ik herinner me nog, dat het erger schuimde dan het bier bij ons. Bij George, zo'n manchét zat er op. Daarna heb ik nog een glas melk besteld. De vrouw, die me be diende. zag dat ik een vreemde eend in de bijt was, ik had immers mijn uniform nog aan, maar ze zei niks. Ik kreeg mijn bier en mijn melk en daarna ben ik de tent weer uitgewandeld. Toen ik haar na al die jaren terugzag, her kende ze me direct. „Jij bent die jon gen, die eerst bier bestelde en toen melk," zei ze. Right," riep ik „en reken er op dat het smaakte." en ik heb zijn foto bij me. Hij is nog steeds bij de politie." Agent Littel (een naam. die Penny als muziek in de oren moet hebben ge klonken) bracht hem in contact met de ondergrondse, die de vlieger onder bracht bij dominee Van Noten in Mep- pel. „Daar heb ik zes weken gezeten. Recht tegenover een commandopost van de Duitsers," zegt Penny, „die dommee had vier kleine kinderen, en we waren als de dood, dat ze op school door zou den slaan, maar gelukkig hebben ze hun mond gehouden. Ik heb me trou wens zelf ook een keer verraden. Ik stond op een ochtend af te wassen ik was zo'n beetje hulp in de huishou ding en daarbij zong ik luidkeels Engelse liedjes. De vrouw van de do minee heeft meteen het raam dicht gedaan en de gordijnen gesloten." Piloot Penny is uiteindelijk via een wonderlijke kronkelweg door Nederland, België. Frankrijk en Spanje naar Gi braltar ontsnapt. „Ik heb er drie maan den over gedaan," zegt hij, „drie maan den lang voelde ik me net een opge jaagde hond, die steeds van de -ene gids aan de andere werd overgedragen. Het was een ellendige ervaring." Penny is de enige, die nog bij de RAF dient. Hij is gestationeerd in Singapore, vanwaar hij speciaal voor de televisie-première van zijn eigen oorlogsavontuur naar Nederland is overgekomen. „Mijn vrouw," zegt hij, „drinkt op dit moment thee. Echte Engelse thee met alles d'r op en d'r aan. Toen ik wegging zei ze nog: „Je hebt nog nooit zo'n lange reis gemaakt om een avondje uit te gaan." Met Surtees en Wooley is hij gister avond nog één keer teruggegaan naar die 31e augustus 1943, toen het noodlot hen in de vorm van een nazi-fantoom achterhaalde. Zij hebben die afschrik wekkende ontmoeting overleefd, de vier collega's, die met hen in de Halifax zaten, hebben het dorp niet meer ver laten. De grond, die zij niet kenden, heeft hen voor goed opgenomen. Vier simpele graven houden de herinnering aan die fatale avond levend. „Wat ons het meest heeft getroffen,1 zegt Surtees, „is het feit, dat de mensen in Kuinre op hartveroverende wijze de graven van deze jongens verzorgen. Zij leemden ons levensverhaal. Zij kenden de afloop. Voor ons en de familie van onze collega's is het een troost, dat zij rusten in Nederlandse aarde." Model Limone klassiek en hoog te sluiten. Model Ostende: zeer Engels met ronde kraag. Allebei Hollands ingesteld op regen-droog- regen. AMSTERDAM BREDA EIWRHOyEN ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM Om even over half acht komen Walter en Connie op het scherm. In deze les brengen zij een bezoek aan de bibliotheek. (Advertentie) IS ach Eindhaufeh Voor George Wooley klapte de nazival een dag later dicht. Hij had via de onder grondse burgerkleren gekregen en kocht een treinkaartje naar Eindhoven. „Ze hadden me geleerd, hoe ik dat moest zeggen," herinnert hy zich, „ein derde klas Eindhaufen. Niemand in dat station keek er van op, dat ik zo slecht Neder lands sprak, maar in Zwolle werd ik toch wel door de Grüne uit de trein gehaald." Het meeste geluk had tweede piloot Harry Penny, die onmiddellijk na zijn landing op een graanakker door een boerenjongen naar politieagent J. Littel werd gebracht. „Die agent was goddank safe," kan hij nu nog stralend zeggen. „Ik correspondeer nog geregeld met hem (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De NCRV-regisseur Gerard Rekers is de afgelopen dagen druk bezig geweest met de camera-repe- tities voor het t.v.-spel „De zaak Blum", dat aan de vooravond van de bevrydings- herdenking in opdracht van de NTS zal worden uitgezonden. „Affaire Blum" is een enorm ingewik kelde televisieproduktie met niet minder dan 21 taferelen en een vertoningsduur van meer dan twee volle uren. In de immense Cinetone-studio's te Duiven- drecht zijn niet minder dan 15 decors in (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM De redacteur-verslag gever van het NTS-journaal, de heer Fred. Emmer, is hersteld van de gevol gen van het auto-ongeluk, dat hem in januari is overkomen. Hij heeft zijn werk zaamheden bij het journaal kunnen her vatten. Fred. Emmer werd ernstig gewond in het ziekenhuis van Assen opgenomen, toen de auto van de NTS op de weg langs de Smildevaart in botsing kwam met een vrachtwagen. De heer Emmer, die anders altijd zelf zijn wagen bestuurt, maakte voor de eerste keer gebruik van een NTS-wagen, aangezien hij zich niet kon verenigen met de vergoeding van autokosten, welke de NTS uitkeert aan personeelsleden, die voor hun arbeid van een eigen vervoermiddel gebruik maken. HILVERSUM Het door Reginald Rose geschreven toneelstuk „Twelve angry men", dat mede door de verfil ming een wereldvermaardheid kreeg, is door Cees Nooteboom in het Nederlands bewerkt en zal op 1 mei door de Vara- tv onder de titel „De twaalf gezworenen" worden uitgezonden via Nederland I. Twaalf willekeurige mannen zullen hierin als juryleden in een Amerikaanse moordzaak beslissen over leven of dood van een jeugdige verdachte. Zij hebben de opdracht tot een eensluidende uit spraak te komen: „schuldig" of „onschul dig". Als zij deze eensgezindheid niet opbrengen zal er een nieuw proces moe ten komen met een andere jury. Onder regie van de jonge, veelbelovende John van de Rest worden de rollen van de twaalf juryleden gespeeld door John Koch, Lex Sohoorl, Bob de Lange, Pim Dikkers, Julien Schoenaerts, Gerard de Groot, Ton van Duinhoven, Han Bentz van den Berg, Philippe la Chapelle, Paul Meyer, Jan Greeve en Louis Borel. Floor Koen speelt de rol van de wacht. sR Misschien hebt u het gemerkt, dat er in ons land, ondanks de kilte en de guurheid van de Nederlandse lente toch iets in de sfeer is veran derd. Dat komt omdat Liz er is. Jawel, Elizabeth Taylor, samen met haar zoveelste echtvriend Richard, die hier voor spion komt spelen. Fijn voor Nederland, vooral omdat Liz zelf gezegd heeft dat ze het zo leuk vindt om in Holland te wezen. Zo'n uitspraak doet je, als Ne derlander, verschrikkelijk goed. Kijk we hebben een miezerig klein en regenachtig landje, met alleen maar een Keukenhof en zuilenruzies, en in de grote wereld betekenen we, al kletst de ANVV daar in haar ad vertenties glashard overheen, hele maal niks te betekenen. En toch vindt Liz Nederland een fijn land. waar ze graag heen gekomen is. Dat heeft alle emigratieplannen die ik in gedesillusioneerde stemmingen soms koester, weer voor jaren de kop ingedrukt. Wat wil je nou, zeg ik nu weer monter tot mezelf, Liz zelf vindt Nederland leuk. wat zou jij er dan op aan te merken willen. hebben? Liz weet trouwens waarover ze praat. Ze vindt dat wij zulke leuke kleine huisjes hebben, ze heeft de bollenvelden gezien en ze heeft na haar aankomst in Noordwijk bruine bonen gegeten, omdat dit de twee enige Nederlandse woorden zijn die zij kan uitspreken. Intussen enblikt zij, naar ik adem loos in Henk van der Meijdens ex clusieve verhaal heb gelezen, vol vertedering en bewondering op naar haar Richard, die naar Henk clever heeft opgemerkt veel overwicht op Liz heeft. Want Liz wou nog een af zakkertje pikken in de bar geen wonder, met Henk aan haar zijde doch Richard zei bazig: niks ervan, Liz, we gaan eten. En wat denk je wat er gebeurde, zo vraagt Henk zijn lezers, die dan natuurlijk, net als ik, zullen antwoorden dat Liz zei dat Richard het je-weet-wel kon krijgen en dat ze nog een whisky nam. Maar niks hoor, Liz gehoor zaamde, ze ging braaf mee met Ri chard naar de bruine bonen. Daarom wil ik serieus voorstellen om al dat geklets over Liz te sta ken. Filmsterren van haar formaat en maten hebben het toch al niet makkelijk en die roddel dient ner- gens toe. Nou zien we toch zélf dat f ze een toegewijde, gehoorzame echt- genote is, die zonder pruttelen op staat als haar man zegt dat het tijd is om te eten. Moet je niet vragen of dat een goed huwelijk is. Je hebt goed kans dat Liz niet eens meer aan een ze- vende echtgenoot toekomt. PRAET-MAECKER lorizontaal: 1. bevel, bijbelse stad. 2. opgave, toespraak. 3. déél van de voet, elasticiteit. 4 maanstand, lijst. 5. lawaai. 6. mislukken, ophitsing. 7. klein kind. bontsoort. 8. kijken, nacht (Frans). 9. motorpech, groen te. Vertikaal: 1. prik, speelgoed. 2. re servoir, muziekinstrument. 3. schip, bedbedekking. 4. keukengerei, de on bekende. 5, te drinken geven. 6. slee, botten. 7. wilde dieren, Euro peaan. 8. nobel, rustig. 9. water- doorlatend, genoeg. •eisaq 'yai '6 'IR* •[apa '8 'snj 'uaaaq 'i 'uauaq 'JB '9 uaABi 'g uu '[aiasi 't 'uastBj '^bb ■g 'B3nj 'yuBi Z 'dod 'tiaajs T •E[S 'auusd '6 'ünn 'uaSo '8 's;jau 'ynd 'i bs 'ubibj '9 uaAa] g jaqBi 'ya t 5[aj 'lajpra •g apaa 'yeei g jaqBq 'bjs x 'joh :2uissoi<Io „U had niet in de stoel van Jocky moeten gaan zitten. Nou moet EHBO opbellen'' a 40 Dinsdag 27 april HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Amusementsmuziek uit Zwitserland (gr.) 12.27 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheids voorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Metropole - orkest: amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Pianospel en zang solisten. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte orkestmuziek en gitaarsolist: Portugese impressies (gr.) 15.30 Reportages. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Pianospel: moderne mu ziek, 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Licht in strumentaal ensemble en vocaal ensem ble. 18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Fragmen ten uit de opara Rigoletta (gr.) 20 00 Nieuws. 20.05 Radar: radioperiodiek. 20.45 Tot uw orders: gevarieerd pro gramma voor de militairen. 21.35 To neelbeschouwing. 21.45 Moderne en klassieke kamermuziek. 22.00 Sitar: ra diotijdschrift voor gitaristen. 22.10 Me- derlands Koorfestival 1965: keuze uit de opnamen. 22.30 Nieuws en mededelin gen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05 Venster op de hedendaagse muziek, muzikale lezing. 23.40 Zang met instrumentale begeleiding. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Angelus. 12.03 Zang met gitaarbegeleiding (gr.): Portugese liede ren. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammo foonmuziek 12.50 Draaien maar!!!!: lichte grammofoonmuziek. 13.35 Lichte grammofoonmuziek (Verzoekprogramma 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 musiësta: lichte grammofoonmuziek. 14.50 Lichtbaken, lezing (herhaling van zaterdag jl.) 15.00 Rieleksen.. geva rieerd programma (herhaling van zater dag jl.) 16.00 Voor de zieken. 16.30 On derweg: Gebedsdienst. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting: Het werk van de adviesraad voor culturele samenwerking, Spreker: Drs. M. D. Thijs. 18.00 Fan fare-orkest: moderne muziek (opn.) 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Poli tiek Verbond. Voorrang aan Suriname. Spreker: De heer A. Kamsteeg. 18.30 Populaire grammofoonmuziek. 18.50 En „mjjn geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 orkest en zangsoliste (stereo.) 20.00 Kerkorgelconcert: moderne werken (opn.) 20.30 Promenade orkest en zang soliste: Operamuziek. 21.15 Van rand- gewesten tot Benelux-middengebied (I) klankbeeld. 21.45 Klein radiokoor: gees- telijke liederen. 22.05 Gewijde muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Alle landen hebben aller hande liedjes (gr.) 23.15 Lichte gram mofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerberichten, mededelingen en berich ten voor de schippers.) 12.50 Beursbi richten en programmaoverzicht. 13.1„ nieuws. 13.20 Kamermuziek 1400 Nws 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws) 15 45 Amusementsmuziek. 1600 Nieuws 16-03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 1625 Pianorecital. 16.55 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmuziek voor de {o™ J Fanfaremuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten 18.30 Lichte muziek. 18.40 mPnntk£,0niek' 18'52 Licht Programma. i w?'nnU1uS' 19 Klein Weens con cert. 20.00 Hoorspel. 21.14 Lichte instru mentale muziek. 21.35 Spel. 22.00 Nieuws 22.Id Amerikaanse volksmuziek 2245 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stem mig gemengd avondprogramma: klas- vf£ieoe,n„ ™ode™e muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Berichten voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu ziek. 13.00 Nieuws. 14.00 Nieuws 14 33 Gevarieerd programma. (15.00 Nieuws 15.30 Voordracht. 16.00 Nieuws. 16 03 Pianorecital. 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.27 Lichte muziek. 1923 Grammofoon muziek 19.30 Nieuws. 20.00 Samson et Dalila. opera. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 - 23.00 Nieuws en be richten voor de scheepvaart. Woensdag 28 april HILVERSUM I 402 m VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymna stiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische orkestwerken (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Viool en piano: moderne muziek (opn.) HILVERSUM II 298 m NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en her haling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Ge wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Piano recital (gr) moderne muziek. 10.30 Mor gendienst (gr.) 11.15 Schoolradio. 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje, cabaretprogramma. Dinsdag 27 april NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Attentie. NTS: 20.45 De bloedband, tragi-komedie. 22.50- 22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Jazzprogramma. 20.25 Een ruim tevaarder in het nauw, Perry Mason- film. 21.15 Filmvenster. 21.45 Achter het nieuws. CVK-IKOR: 22.10 - 22.35 Cargo Cult, documentaire film. BELGIë VLAAMS 18.45 Teletaalles: Frans. 19.00 Zand mannetje. 19.05 Tijd voor u: quiz. 19.30 De Flintstones, tekenfilms voor jong en oud. 19.55 Hier spreekt men Nederlands. 19.59 Weerberichten. 20.00 Nieuws. 20.25 Bonanza, TV-Western. 21.15 Panorama. 22.00 Gastprogramma: de socialistische gedachte en actie. 22.30 Nieuws. BELGIë FRANS 18.30 Berichten. 18.33 Praktisch Neder lands. 19.00 De gedachte en de mensen, uitzending voor filosofie en lekenmoraal. 19.30 Face a 1'opinion: politiek program ma. 19.45 Félix, film. 20.00 Journaal. 20.30 Operette made in U.S.A. 21.30 Le point de la médecine, medisch pro gramma 22.30 Journaal. dubbele rijen tegenover elkaar gebouwd, zodat de t.v.-camera's van de ene scène naar de andere kunnen rijden. In het stuk spelen niet minder dan veertig per sonen mee en de hoofdrollen zijn in han den van Eric Schneider, Max Croiset, Adolf Rijkens, Alex van Royen, Luc Lutz, EL Blom, Johan Kaart, Liselot Beek- meijer, Robert Sobels, Lies de Wind, Ka rin Haage, Piet Römer, Riek Schagen enz Dit spel is geschreven door de Duitsers Erich Engel en R. A. Stemmler, terwijl Nel Bakker voor de Nederlandse verta ling zorg droeg. „De zaak Blum" speelt zicih af in het Duitsland van 1928. De jonge Duitser Karl Heinz Gabler (Eric Schneider) pleegt in het begin van het spel een moord op Wilhelm Platzner (Robert Sobels) en Christina Burmann (Liselot Beekmeijer) ontdekt deze daad. Maar Gabler weet door allerlei manipulaties zijn schuld te verdoezelen en zelfs af te wentelen op de jood di*. Jakob Blum (Max Croiset). Er ontstaat door de systematische be- invloeding van de extreme pers een af schuwelijke situatie, welke ontaardt in een politieke rel. Zo eindigt de zitting van de landdag in een grote chaos, waar bovenuit het „Deutschland, Deutschland über alles" weerklinkt. Het gruwelijke spel aan de vooravond van de opkomst van het derde rijk met zijn rassenwaan wordt nu treffend actu eel. Steeds beklemmender komt de vraag naar voren: „Wie zijn de ware schuldi gen?" Rechter-commissaris dr. Konrad (Luc Lutz) raakt steeds meer overtuigd van de schuld van de jood Jakob Blum totdat inspecteur Bonte (Johan Kaart) het lijk van de vermoorde Platzner vindt in het huis van Gabler, waar het begra ven was in een schuurtje. Als de politiek beïnvloede rechter commissaris dr. Konrad zich nog niet wil laten overtuigen en Blum als schuldige voor de rechtbank zal brengen, besluit inspecteur Bonte op eigen houtje het on derzoek voort te zetten en met een ver rassend resultaat De hautaine Gabler valt door de mand en wordt ter dood ver oordeeld. Terwijl de in vrijheid gestelde Blum waarschuwt dat de moeilijkheden vo°r .en zÜnen nog lang niet voor bij zijn klinken er buiten kreten pis „weg met de joden" en vliegen de straatstenen door de ruiten. AMSTERDAM De aandeelhouders van de n.v. voor televisiereclame T.E.R. delen mede, dat zy besloten hebben de werkzaamheden van de n.v. te beëindigen. De n.v. werd in 1963 opgericht, te za- men met de stichting T.V.N., met het oogmerk een algemeen televisie-program ma te financieren door het verkopen van reclame -zendtij d Nu de door de huidige regering bekend gemaakte toekomststructuur van de om roep het voor deze gegadigden onmoge lijk maakt een zendvergunning te ver krijgen, hebben zowel de stichting T.V.N. als de n.v. T.E.R. de consequenties uit deze situatie getrokken. DEN HAAG Het aantal t.v.-toestel- len in Nederland nadert de twee miljoen. In maart steeg het getal der geregistreer de kastjeskijkers met bijna 25.000 en van 1 april tot en met 23 kwamen er nog eens ruim 16.000 bij. De stand op die da tum was 1.936.019, zo blijkt uit een overzicht van de P.T.T. (Advertentie) HILVERSUM Met ingang van 3 mei a.s. zal voor de uitzendingen van het radioprogramma via Hilversum I gebruik worden gemaakt van de reservezender. Dit houdt verband met het feit, dat de thans sterk verouderde zender op de 402 meter vervangen dienit te worden door een nieuwe a.m.-zender. Aangezien de reservezender een geringer vermogen heeft, zullen de uitzendingen via Hilver sum I minder sterk kunnen worden ont vanger.. Medio juni hoopt men de nieuwe middengolfzender op de 402 meter gebruiik te kunnen nemen. HILVERSUM De VARA-televisie zendt dinsdagavond het eerste programma uit van een aantal jazzuitvoeringen, die met maandelijkse regelmaat via Neder land II op de beeldbuis te zien zullen zijn. Nederlandse buitenlandse musici zullen daarin de gelegenheid krijgen naar harte lust te improviseren. Michel A. de Ruy- ter zal de tv-programma's samenstellen en presenteren onder de titel „impro visatie". In de eerste uitzending kunnen de kijkers kennis maken met de muziek van het Gijs Hendriks-kwartet. Arie van Diermen voert de regie. De twintigste verjaardag van onze bevryding inspireert veel uitgevers. Herdenkingsboeken komen de een na de ander aan de markt en het is ook voor herdrukken een goede tyd. De afgelopen maanden hebben wy in deze kolommen een dozyn boeken met oorlogsdocumen taire inslag besproken. Een even verzorgd als overzichtelijk boek met betrekking tot de bezettings jaren verscheen nu weer bij A. W. Sijt- hoff in Leiden. Het is getiteld ,,Ik néém het niet". Deze titel werd genomen uit een herdenkingsrede van dr. J. J. Buskes, die beschrijft hoe midden in het bran dende Rotterdam een man de vuist op heffend naar de hemel schreeuwde: „ik néém het niet! Ik néém het niet!". Het machteloze en tegelijk overmoedige ge roep van de man was zonder dat iemand dat in 1940 kon voorzien het parool van het Nederlands verzet. Een soort hemelbestorming. Ondar dit parool ,,Ik néém het niet, bracht Evert Werkman ruim vijftig be schrijvingen van verzetsdaden en de aanleidingen daartoe, van de hand van ooggetuigen en soms zelfs: dramatis personae, bijeen. Een fascinerend en overtuigend ge heel, dat in soms eenvoudige, soms lite rair schone zinnen een ontroerende ka- leidoscoop biedt. Wij ondergingen de talrijke fragmenten alsof zij te zamen brokstukken vormden van een lange brief, in oorlogstijd aan ons mensen van 1965 geschreven. En inderdaad: (Advertentie) Zekerheid met een olveh Perfecte Groeipolis in veel van de fragmenten klopt vurig het hart van de verzetsstrijder en hoort men het tandengeknars: „Ik néém het niet". Onder deze condities is het al bijna niet logisch meer om kritische dingen over ,,Ik néém het niet" te zeggen. Er gaat van vrijwel alle bladzijden een zo grote dramatische kracht uiij, louter door de authenticiteit, dat het onjuist zou zijn om te veronderstellen dat de werkelijkheid, zoals deze in dit boek be schreven wordt, aan stijlvormen zou moeten gehoorzamen. Een groot aantal foto's is in de tekst opgenomen. Veel ervan zagen wij ook in de grote documentaire „Nee en nog eens nee". Verzetsepisoden die zich afspelen in zuid-Nederland zijn te over in ,,Ik néém het niet" belicht. De uitgever verdient lof omdat hij een initiatief van de Nederlandse Vereniging van ex-politieke gevangenen en van de Nat. Federatieve raad van het Verzet za kelijk heeft opgevangen en in ruim 350 pagina's druk liet verschijnen. H. J. EYSENCK WAT IS UW i. q. (Prisma) Een nieuw gezelschapsspel letje: bepaal zelf uw intelligentiequotiënt en dat van uw vrienden, collega's en chefs. De Amerikaanse pragmatische psycholoog Eysenck (al vaker vertaald in Nederland) geeft de lezer alle testmate riaal, de spelregels en de interpretaties van uitslagen. Van nog meer belang is, dat hij uiteenzet, dat het I.Q. geen alleen zaligmakende factor is. DE PT AANSTORMENDE HORPT PB "BABIONIN HET PUISTER. JOHAN ZEE DE LAMP BUITEN BOORD EN POET HET LICHT MN. fZUN wy NOC IN HET donker' JOHAN P HEB JE AWE BALLAS! l« WEL UfT gegooid?/- DE BALLON SCHIET MET' EEN SCHOKJE OMHooG MA AIL WEIGERT DAN VERDEKTE S Til GEN.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13