TEL Groot filmkomiek blijkt middelmatige schrijver CAMPIE: de man een Franse prinses Koningin der Noren? 64 DEN CHAPLINS MEMOIRES VERTAALD VOLK GELOOFT VAST: HARALD REDT DYNASTIE 13 Verschoppeling in goeden doen Kennis Geen patriot „Geboorte' Geploeterd Cockpit Mentaliteit Dank Paps Kerr, een tandarts uit Lir aar de Britse tennisster U s vrijgezel en er zijn nog elijkspartners in zicht, vraag mat ze na Het ten- gaan doen. antwoordde ze: eigenlijk vragen wat ik er oen. Wel, ik ga Wimbledon JHRING - oudere schaakgeneratie in Jintig de leer van Tarrasch stelde, dat wit met 1. e2-e4 noest openen en dan zo snel Inde aan te sturen op de be- |het centrum, rebelleerden de hypermodernen genaamd imig tegen dit dogma. Onder I van Reti, Nimzowitsch en beweerden zij, dat niet de ^.n het centrum belangrijk is, ïeersing ervan. (ie tijd af rezen de flankope- iaddestoelen uit de grond. Na- lioch het dogma, noch de stel- 1 hypermodernen alleen zalig- ll.es hangt van het stellingspro- luiks neemt evenwel niet weg, leuwe gedachten de ontwikke- li het inzicht in het schaken "verrijkt hebben. Een actueel het kampioenschap van Is- nieronder een aardig inzicht «3lematiek van de bezetting en fvan de centrumvelden. De J slaagt erin het centrum te [och de ondermijnende activi- l'.ijn rivaal doen de kansen ten deze keren. Met een alleraar- Jhnatie gevolgd door een onbe- |[wikkeling wordt de zwartspe- snel tot overgave gedwongen, kraidman Zwart: M, Czerniak -c5 2. Tgl-f3, c5xd4 3. Pf3xd4, l-e6 7. 0-0. |-e6 7. 0-0 1 isseling van zetten is een ver- i het ..omgekeerde" Grunfeld- Lstaan. Een situatie dus, waar- idoch zwart de klassieke cen- le opgebouwd heeft) Jeter was 7. Dd7 om snel tot (Tchade te komen) I)d3-d7 ,nter was 8. Le7 9. Lf6:, Lf6: 1 en dan faalt 11. Pb7: op 11. I de tekstzet wordt de zwarte kermate verzwakt) Ta8-d8 10. e2-e4, dö-d4 lur verdiende toch wel 10. Lf8-e7 12. Lgöxfö, g7xf6 beter was 12. Lf6: wegens 14. Pe6:. fe6: 15. Dh5 Kf8 17. Dh6 Kf7 18. f4 en wit vinnende aanval) |i, het is duidelijk dat dit paard neverlies niet te nemen is) fc8 14. Pc5xe6, 17xe6 (gedwongen) Ke8-d7 16. Lg2-h3, Td8-f8 i gericht tegen een eventuele I de zwarte koning naar de da- I Maar zover komt het niet) lende fout, maar in feite was Ipositie reeds onhoudbaar) 17. Dc8-e8 ge combinatie. Zwart kan de iis dame verlies niet nemen) 16 19. Dh5-h3, h7-h5 20. Le6-f5, rfl-dl, Ld8-b6 22. Dh3-fl! hg tot een jnelle en efficiënte 23. g3-g4, h4-h3 24. Dfl-b5, Kgl-fl, De8-d8 26. Tal-cl, fc3xd4 It door 28. Db4-f-) p 28. d4xe5-f!, f6xe5 29. Pd5- Pd4 beslist 30. Td4: en zwart gaf zich gewonnen, (onafwendbaar 30. Ke7 31. |erzame en interessante partij. SCHAAKRAADSEL fiderstaande schaakraadsel kan met een miraculeuze pro- lijn tegenstander in zetdwang at een niet te pareren mat ten- left. Het is een bijkans yoI- hleem. pt en geeft mat in 3 zetten. „Schopenhauer heeft gezegd, dat het geluk een negatieve toestand is, maar ik kan het daar niet mee eens zijn. Gedurende de laatste twintig jaar weet ik wat geluk betekent", aldus Charles Spencer Chaplin in een van de laatste passages van zijn autobiografie, die zojuist in een Nederlandse vertaling is verschenen. Bijna zeven van die twintig jaren heeft hij besteed aan het schrijven van zijn omvangrijke levensverhaal, dat is uitgegroeid tot een turf van bijna zeshonderd pagina's. Een boeiend geschrift is het desondanks niet geworden. Hoe groot Chaplin als kunstenaar ook is geweest: een schrijver is hij in elk geval niet. De spirituele Chaplin van het witte doek is met de pen in de hand een zeer middelmatig verteller gebleken, die eigenhandig afrekent met de mythe, die wilde, dat hij ook verstandige dingen zou kunnen zeggen over politiek, filosofie en aanverwante zaken. retje te voorzien. Het karakter van het mannetje was me nog niet geheel dui delijk. Nauwelijks was ik echter ge kleed, of de kleren en de grime deden me voelen wie ik was. Ik begon hem al te kennen en op het ogenblik, dat ik de studio binnenkwam was zijn geboorte een feit." N DE STUDIO van Mack Sennet is het langzame groeiproces begonnen naar het karakter van de eenzame zwer ver, de onaangepaste, alleen al verdacht door zijn armoede en voortdurend in conflict met de autoriteiten, ook al om dat hij zich niettegenstaande zijn armoe de nog aanmatigde het onrecht in de wereld te willen herstellen door de on- schuld te beschermen. Het is niet duidelijk en hij zegt daar zelf verder ook niet veel over of Charlie zijn schepping bewust in die richting heeft gedreven, of dat hij op de verborgen mogelijkheden in zijn alter ego attent is gemaakt door buitenstaan ders. Hoe dan ook, de mensen stonden al gauw in rijen voor de bioscoop om hem te zien. Hij is er zelf van geschrok ken en het heeft hem moeite gekost te geloven, dat het allemaal waar was. Zijn snel gestegen ster en zijn even redig hoog opgelopen banksaldo ver schaften Chaplin intussen een vrijbrief voor de „hogere regionen" van de maat schappij. Maar hij is ondanks zijn succes de eenzame Chaplin gebleven. Voor al tijd de verschoppeling, die met een wat primitieve bewondering opkeek naar alle arrivés, die zijn gezelschap zochten, Slechts enkelen onder hen zijn werke lijke vrienden geweest: Douglas Fair banks sr. en diens vrouw Mary Pickford. Y\7"AT in deze veel te lange biografie duidelijk naar voren komt is Chöp- lins drang méé te tellen, iemand te zijn. Voor wie weinig van hem weet mag dat paradoxaal klinken, voor Chaplin zelf is het dat zeker niet. Zijn hele leven is hij innerlijk gebukt gegaan onder de be lasting van een armoedige jeugd en de wetenschap op de wereld gekomen te zijn als een underdog, een verschoppe ling. Dat is ook de reden waarom hij er later, in goeden doen gekomen, zo'n naïef behagen in schepte op te trekken met de groten van deze aardbol. En hij vergeet ze in zijn levensverhaal niet te noemen: geleerden, kunstenaars, mensen met of zonder titel of blauw bloed, ze paraderen door het hele boek. Ook de opgenomen foto's wijzen in die richting: Chaplin met Albert Einstein, met Anna( Pavlova, met Randolph Hearst, met Lord Mountbatten, met lady Mountbatten, met Gandhi, met Winston Churchill, met Bernard Shaw en Jascha Heifetz TJIJ is iemand geworden. Zijn kunst heeft miljoenen geroerd, maar zelfs Het echtpaar Chaplin leidt al vele jaren een rustig leven in Zwitserland. grensde mogelijkheden". Wat hem voor al aantrok in Amerika was de kans er vooruit te komen. Mede daarom begon hij boeken te kopen. „Ik wilde nl. kennis verzamelen: niet om de kennis zelfmaar als een verdediging tegen een wereld, die de onwetende veracht. Zo gauw ik dus tijd had, grasduin de ik in tweedehands boekwinkels", aldus Chaplin, die daarop meteen een aantal titels opsomt van boeken, die hij in Philadelphia op de kop tikte. /"iHAPLlN heeft een turbulent leven achter de rug. Vrouwen hebben daarin vaak een toonaangevende rol ge speeld, getuige zijn vier huwelijken. Ten slotte heeft hij als 54-jarige een geluk kig huwelijk gesloten met de achttien jarige dochter Oona van de toneelschrij ver Eugene O'Neill. Charles en Oona zijn nu bijna aan hun zilveren bruiloft toen. Hoe gecompliceerd het fenomeen Chaplin ook geweest mag zijn, zijn denkbeelden hebben niet de betekenis, die er wel eens aan toegekend is. Ze zijn even vastomlijnd als primitief. Toen hem in Amerika eens verweten werd, dat hij altijd zijn Engelse nationaliteit had behouden, antwoordde hij: „Ik ben wereldburger." Later voegde hij daar aan toe: „Ik kan geen patriot zijn. om dat ik nooit een echt thuis heb gehad." Chaplin was vóór alles voor gewoon menselijk geluk en tégen alles wat dit geluk weg zou kunnen nemen. Deze wij ze van denken heeft hem ook in conflict gebracht met de Amerikaanse samen leving. Hij werd zelfs voor communist uitgekreten toen hij het waagde tijdens de tweede wereldoorlog voor een tweede front te pleiten. De beruchte heksenjager MacCarthy loerde op hem wegens ver meende communistische activiteiten, het publiek viel hem af, de pers boycotte zijn films: Amerika wilde niet langer iets te maken hebben met Charles Chap lin. Op weg naar Engeland vernam hij dat zijn visum voor de terugreis naar Amerika ingetrokken was. Charlie ves tigde zich daarop blijvend in Europa, na eerst zijn woede gekoeld te hebben in „The king in New York". \\fIE belang stelt in Charlie's levens verhaal zal de nodige moed op moe ten brengen. Zijn biografie laat zich niet gemakkelijk lezen, temeer niet, omdat Chaplin er tot in het absurde allerlei details bijsleept. Vanwege zijn onver gankelijke filmoeuvre zij het hem graag vergeven. BERT VAN OOSTERHOUT, Charlie Chaplin en de jonge Jackie Coogan in de film The Kid". op het toppunt van zijn carrière kon hij het nog niet geloven. Achter zich zag hij nog altijd het spookbeeld van zijn Dickinsiaanse jeugd in de sloppen van Londen, waar zijn ouders straatarme vaudeville-artiesten waren. Zijn moeder was soubrette in een variété-theater. „Hoewel ze geen bijzondere schoonheid was, vonden wij (Charlie en zijn broer Sidney) dat ze er goddelijk uitzag." De toenmalige Chaplin sr. trok zich weinig of niets van zijn vrouw en zijn beide zoons aan. In die dagen is ongetwijfeld de basis gelegd voor zijn melancholie, een karaktertrek, die hij nooit meer heeft kunnen verloochenen. Als kind van artiesten kwam Charlie al op jeug dige leeftijd in aanraking met het theater. Nauwelijks twaalf jaar sloot hij zich al aan bij een reizende toneelgroep, waarmee hij zelfs overstak naar Frank rijk en Amerika. Hetzelfde Amerika waar hij later geliefd en gehaat zou worden. Hij heeft er zich nu vanaf ge keerd, of liever, Amerika heeft zich van hem afgekeerd, maar in die tijd reisde hij er heen vol illusies over de „onbe' VUN EERSTE CONTACT met de film kwam in 1929. Mack Sennet, be faamd producent van de Keystone- kluchten, bood hem een contract aan, dat financieel heel wat meer perspectief bood, dan zijn lopende verplichtingen met de toneelgroep van Fred Karno. Hij accepteerde de aanbieding overigens óók, omdat hij er goede publiciteit in zag voor zijn toneelloopbaan. Toch trok het wilde gedoe van de gooi- en smijtfilms hem niet zo aan. Hij heeft zich dan ook vrij gauw teruggetrokken uit de baldadige humor van de eindeloze achtervolgingen, de vechtpartijen en de roomtaart-oor logen. De figuur van Charlie met de bol hoed, de pandjesjas en de veel te grote schoenen is feitelijk per toeval ontstaan. Op een dag stond hij werkeloos toe te kijken bij opnamen in de studio van Sennet. „We hebben in deze scène nog een paar grappen nodig," zei Sennet op een gegeven moment tegen Chaplin, „ga je als komiek schminken, het kan me niet schelen hoe.'' fJHAPLIN herinnert zich nog hoe hij toen in alle haast de basis legde voor zijn later zo beroemd geworden ver schijning. „ik had geen idee hoe ik me zou gri meren en kleden, maar op weg naar de requisiteur besloot ik te verschijnen in een slobberbroek, een te nauw jasje, grote schoenen, een wandelstokje en een bolhoed. Ik wilde, dat alles in mijn ver schijning scherp tegen elkaar zou af steken: ik twijfelde nog of ik er oud of jong moest uitzien, maar ik herinnerde me, dat Sennet van me verwachtte, dat ik een oudere man zou voorstellen en besloot derhalve me van een klein snor- (Van onze luchtvaartredacteur) TAE COCKPIT SEPPE „Weken heb ik er over zitten piekeren of ik het wel verkopen zou. Het ging om een stuk van mijn hart, moet je weten. Duf werd ik er van. Op een bepaald moment zeg ik tegen Truus dat is m'n vrouw nog voor geen tien miljoen krijgen ze het. Maar dan trok de hele geschiedenis weer door m'n kop voorbij. Al die zorgen en zo. En ik dacht: op m'n dooie eentje rooi ik het toch niet meer. Die tijd is nou voorbij. En eigenlijk dacht ik is het in het belang van m'n vliegveld dat ik het verkoop en dus verkocht ik het aan die heren van de WEB. Adri J. van Campenhout (iedereen die hem kent, zegt Campie) staat ©p uit zijn fauteuil, kijkt door het raam naar de grijze laaghangende wolken en zucht: „Verdomme, wat is vliegen toch mooi!" Dat is, heb ik gemerkt in de loop van het gesprek, Campie's stopwoord waarmee hij een uitroepteken plaatst achter elk onderwerp. Je hoeft hem niet veel te vragen. Campie praat gemakkelijk en graag. Af en toe pauzeert hij om een slok van zijn bier te nemen op een manier die dorstwekkend voor anderen is. Hrij geniet er van als van het vliegen. Veel lijn zit er niet in zijn brokke lige verhaal. Hij springt van de hak op de tak en schijnt met opzet een chronisch overzicht van zijn merk waardige vliegersleven te vermijden. Maar langzaamaan komt uit de brokstukken van de lange monoloog de man te voorschijn zoals hij is een vlieger pur sang, uniek in som mige opzichten en minstens twintig jaar te laat geboren om een echte luchtvaartpionier te zijn. Maar aan zijn pioniersarbeid, stug volgehouden met een onverwoestbaar optimisme, dankt westelijk Noord-Brabant zijn vliegveld voor de burgerluchtvaart. Was Campie er niet geweest, het vliegveld zou ook niet hebben be staan. Dat is zo zeker als twee maal twee vier is. 'V Izetdwang! 1. a) b3xa2 2 nede 3. Lh4-f2 mat. Op 1. iwint 2. ?a2-b4'., Ke2-d2 3. Dbl- I na 2. Ke2-e3 3 Dbl-d3 mat> I. ci Ke3-d2 2 Kg4-f3. b3xa2 |4-el mat Tenslotte beslist"® 2. Lh4-f2 Kd4-c4 Dbl-H yOOR DAT VLIEGVELD heeft Campie geploeterd en gevochten. Hij heeft er voor krom gelegen en meer teleurstellingen geslikt dan honderdjes er aan verdiend. „Ze hebben van me geschreven dat ik er armoe voor geleden heb. Nou, dat is niet waar. Maar krom gelegen hebben we er wel voor. Truus en ik. Ja, Truus ook. Die was even gek op vliegerij als ik en als zij er niet bij was geweest, nou dan weet ik 't zo net nog niet Maar armoe? Nee! Kijk, ik ben een beetje artiesterig zeggen ze wel eens. Ik ben gauw te vreden- Ik hoefde niet meer dan rond te komen en m'n vlieg veld. De verleiding was wel eens groot om geld bij vrienden te gaan lenen, maar toch deed ik het niet. Was er geld, dan bouwde ik verder, Was het er niet dan legde ik de boel gewoon een tijdje stop. Ik had vrien den genoeg die me wilden helpen, maar als ik gebonden ben kan ik niet leven." Campie staat op, loopt naar de deur en pakt z'n colbert dat aan de knop hangt. „Mooi jasje. Heb ik gisteren gekocht. Wat denk je, als ik het ga halen, zorg ik toch dat ik er het geld voor in m'n zak heb? Zo deek ik 't met m'n vliegveld ook." De man die zijn vliegveld ver kocht, de 49-jarige Westbraban der A. J. van Campenhout. had, man!" glundert Campie trots en zijn vrouw beaamt dat. Foto's ko men voor de dag. Het zijn prentjes van het soort dat iedere afgezwaai de soldaat zorgvuldig in een apart album bewaart omdat het herinne ringen zijn aan de „mooie tijd". rpROTS laat hij ons zijn veld zien. A Het is een mooie strip, maar de laatste tijd heeft de grasmat nogal wat geleden. In de verte zijn grond werkers bezig met voorlopig de zandplekken weg te werken. In juni landen op Hoeven meer dan 35 sport - vliegtuigen uit binnen- en buiten land. De Cockpit van Campie is dan een rustplaats voor de deelnemers aan de Nederlandse Rondvlucht, een wedstrijdrally die elk jaar wordt ge houden. Straks komen ze met groter mate riaal," zegt Campie, „dan krijgt het hele terrein een grondige egalisatie beurt." Hoeven is sinds juli 1961 een door de Rijksluchtvaartdienst goedgekeurd luchtvaartterrein. De luchtmacht maakte er destijds veel gebruik van. Leerling-vliegers maakten in hun S-elfjes de eerste o ver landvlucht jes naar Campie's luchtvaartterrein. Een paar vrienden van Campie hebben er voor hun vliegtuig een vaste plaats in de hangar. Daar staat ook de zilveren Auster waarin al menige Westbrabander heeft leren vliegen. Campie zelf geeft de in structie. TJET VLIEGVELD is er gekomen. Stukje voor stukje. Campie werd de enige man in Nederland die er een eigen vliegveld op nahield. Aan de rand van de grasstrip bouw de hij zijn „luchthavenrestaurant" De Cockpit, dat een befaamde pleister plaats werd voor automobilisten en een intieme feestgelegenheid voor aankomende jachtvliegers van de basis Woensdrecht. De bar, de wér kelijke cockpit, hangt vol met her inneringen aan oude klanten, vlie gers en gewone aardse wezens. „We hebben hier wat plezier ge- "VflEMAND is in staat mij dood te laten vallen. Daar heb ik zelf veel te goede instructeurs voor ge had. Willem „Paps" van de Graft en Gerben Sonderman. Jammer ge noeg zijn ze allebei dood. Vooral aan Paps heb ik veel te danken. Hij was een groot man, maar een hoop lui hebben hem niet weten te waarderen. Het is machtig werk om een vent die het ogenschijnlijk niet kan, tóch te leren vliegen. Echt leren kan ik het ze eigenlijk niet. Ik leer ze met een vliegtuig omgaan. Het vlieghand- je moeten ze meebrengen, dan kan ik het verder ontwikkelen. Maar er zijn lui die vlieggevoel hebben, maar mentaal niet helemaal in orde zijn. Nou, die leveren mij de mooiste karweien. Boksen tegen die mentali teit. En als zó'n vent dan solo gaat dan ben ik net zo blij en trots als hij zelf." Campie staat weer op, trekt gretig aan zijn sigaret, laat de rook even ontsnappen, hapt hem dan weer bin nen en inhaleert fel zuigend. „Ver domme, vliegen is toch mooi!" zegt hij. „Weet je, ik kan me ergeren aan groentjes met een uur of zeyen- tig, tachtig, die aan de tapkist van de Cockpit staan op te snijden over stunten en zo. Dan denk ik bij me zelf: laten ze die mannekes in de gaten houden. Want stunten is wel gewoon, weet je, maar die lui zijn er nog te groen voor. Die hebben hun kist nog niet m de hand. Meestal blijft het wel bij opsnijderij, hoor.* T^R KOMT een Piper van de Lucht- macht aanronken. Campie veert overeind. „Misschien moet'ie hier zijn. Moment." Hij gaat naar buiten en probeert de Piper zowat met de ogen tot landen te dwingen. Maar j het ding ronkt verder. Campie komt j weer binnen en loopt zijn kantoortje in. ,.Ik heb maar één keer iets ge had," klinkt zijn stem gedempt van achter de half dichtgevallen deur vandaan. „Maar het liep goed af. Effe kijken of ik m'n logboek kan vinden, dan zal ik het je laten zien." Htet valt niet mee. Ik hoor hem grommen: „Altijd willen ze opruimen en nooit kun je dan iets terugvinden." Het logboek blijkt iij de kamer te liggen „Kijk," zegt hij, „hier staat 't. Op 1 november. Dat is de verjaardag van m'n vrouw." „1 november 1952 Wiel gebroken (flens) tijdens start. Doorgestart. Op een Wiel geland. Alles O.K. Dank aan Paps" Zo staat het in het logboek en dat hij het allemaal aan Paps van de Graft te danken heeft, vergeet Cam pie niet, al nadert hij intussen de vijftig jaar. „Paps leerde me crazy- flying en daarom kon ik op één wiel landen. Niet dat me dat koud liet. Een goeie vlieger zit'm altijd te knij pen. Niet omdat hij bang is. maar hij neemt geen onnodig risico." Sportvlieger is de heer Van Cam penhout nooit geweest. „Daar heb ik geen geld voor. De sportvlieger ij is duur. Tegenwoordig zijn er wel die het eigenlijk net niet kunnen betalen, maar het toch willen. Ik mag ze wel, want ze zijn net als ik: gek op vlie gen. Ik heb het altijd weten te red den omdat ik van vliegen business maakte. Reclame en zo. Da's aardig gelukt." Campie heeft zijn vliegveld toch verkocht. Aan een kleine club van gemeenten. Breda. Roosendaal, Etten en nog een paar kleinere. Zijn ideaal echter heeft hij behouden en als havenmeester op zijn „eigen" vlieg veld heeft hij alle kans zijn droom werkelijkheid te zien worden. De droom die al ontstond in de oorlog toen hij een begrafenisonderneming had, omdat hij zijn autosloperij bij gebrek aan auto's aan de kant had moeten doen: een druk bevlogen vlieghaven in en voor West-Brabant. Het zit er dik in dat Campie dit allemaal gaat zien. Lang voordat hij met pensioen «zal gaan. „Wie had dat kunnen denken," zegt hy. „Spijt heb ik er niet van. Alleen een beetje heimwee naar de moeilyke tijd toen het veld nog van my was. Vliegen da's toch mooi KROONPRINS HARALD dynastie gered? SONIA HARALDSON aj gedaan (Van een medewerker) OSLO De Noren zyn er vast van overtuigd, dat zy binnenkort een jonge Franse prinses als toekomstige koningin krijgen: prinses Tatiana Radziwill, die erin geslaagd zou zijn kroonprins Harald het charmante blonde burgermeisje So nia Haraldson, die zo veel jaren zijn ge liefde was, te doen vergeten. Toen het nieuws over de ontluikende liefde tussen kroonprins Harald en prinses Tatiana be kend werd hebben velen in Noorwegen een diepe zucht van verlichting geslaakt. Vooral Haralds vader, koning Olav en eerste minister Gerdharsen. Diens zucht was dubbel gemeend. Het gerucht doet immers nog steeds de ron de, dat koning Olav zou willen hertrou wen met de gescheiden, niet-adellijke me vrouw Astrid Blesvik uit Oslo, waardoor de vorst afstand van de troon zou moe ten doen ten behoeve van zijn zoon Ha rald. Als deze echter ook een morgana tisch huwelijk aan zou gaan komt hij niet meer voor opvolging in aanmerking en dreigt de Noorse dynastie uit te ster ven. Kroonprins Harald zal zijn land dus vermoedelijk een koningskwestie bespa ren- Koningin Ingrid van Denemarken is bij dit alles de „vrouw achter de scher men" geweest. Zij heeft heel handig ge manoeuvreerd om beide jonge mensen nader tot elkaar te brengen. Zij wist, dat Harald tijdens het huwelijksfeest van Don Juan Carlos van Spanje en Sofia van Griekenland bij voorkeur met de toen achttienjarige Tatiana had gedanst. Toen koning Olav van Noorwegen met koningin Ingrid van Denemarken over de liefdesproblemen van zijn zoon sprak, bleek zy direct becreid U helpen. In juni 1964 organiseerde zij in het .prachtige kasteel van Fredenburg nabij Kopenha gen een bal, waarop vijftig van de meest vooraanstaande figuren van de Europese aristocratie waren uitgenodigd. Onder de gasten bevonden zich ook Harald en de Franse prinses Tatiana. Koningin Ingrid en konig Olav werden In hun verwachtingen niet teleurgesteld. Kroonprins Harald inviteerde bijna bij elke dans prinses Tatiana. Zij bleken zelfs de allerlaatste dansers op de dans- vloer te zijn en om de nacht te beslui ten maakten zij arm in arm een wande ling in het park. Maar deze mooie bal nacht betekende niet direct het einde van Haralds romance met Sonia Haraldson. Het volgende weekeinde bracht de prins namelijk weer door in gezelschap van dit charmante burgermeisje bij vrienden in het noorden van zijn land En juist in die dagen werd hun idylle staatszaak. De socialisten, die de regerende meerderheid in Noorwegen vormen, lieten zonder om wegen aan koning Olav weten, dat zij geen burgermeisje op de troon van Noor wegen konden aanvaarden. Zij vloeiden niet over van sympathie voor de monar chie maar bleven bereid haar als in het verleden te aanvaarden indien ook het koningshuis zich aan de regels van t"»t spel bleef houden. Eén van die regels was, dat de kroonprins met een echte prinses zou trouwen. Inmiddels ontstond er zo'n spanning rondom de hele zaak, dat de regering zich genoodzaakt zag een verklaring af te leggen. De plaatsvervangende premier Halverd M. Lange, verklaarde, dat de re: gering niet protesteerde tegen een huwe lijk van de kroonprins met een niet-adel- lijk meisje, omdat een dergelijk protest op dat ogenblik geen reden van bestaan had. Een dergelijke verklaring gaf natuur lijk aanleiding tot uiteenlopende specula ties. Zo publiceerde een Noorse krant een artikel op de voorpagina, waarin werd beweerd, dat de kroonprins liever vrijge zel zou blijven als hij niet mocht huwen met het meisje, dat hij wenste. In de Noorse grondwet staat nergens geschre ven, dat een lid van het koninklijk huis geen huwelijk mag sluiten met een niet- adellijk persoon. De grondwet zegt, dat de koning aan het hoofd staat van het koninklijk huis en dat hij in een huwelijk met welk meisje dan ook mag toestem men. De regering moet een koninklijk huwelijk echter goedkeuren. Het is bij gevolg onwaarschijnlijk, dat koning of kroonprins tegen de wil van de regering in zouden gaan. De plaatsvervangend premier Lange kon echter op zo'n raadselachtige manier antwoorden, „omdat hij wist, dat de ro mance Harald-Sonia Haraldson bijna be ëindigd was terwijl er een goede kans bestond, dat de kroonprins nu zijn ogen zou laten vallen op een prinses. Een paar KONING OLAV hertrouwen? weken later zouden beiden elkaar weer ontmoeten. Deze keer was het ter gelegenheid van het huwelijk van Constantijn van Grie kenland met Anne Marie van Denemar ken in september 1964. Het was helemaal geen toeval, dat beide jonge mensen hier samen waren. Koningin Frederika van Griekenland had hier de hand in. Overgehaald door haar nicht Ingrid van Denemarken speelde zij het spel met des te meer overtuiging mee, omdat zij de tante was van prinses Ta tiana. Bovendien is zij als kleindochter van keizer Wilhelm II van Duitsland een van de hardnekkigste verdedigsters van de koninklijke tradities bij huwelijken: koningskinderen mogen alleen met ko ningskinderen trouwen. En zo gebeurde op het Atheense koningshuwelijk het volgende: Koningin Ingrid vroeg prinses Tatiana als ereprinses voor haar dochter Anne Marie en koningin Frederika verzocht kroonprins Harald als ereprins te wil len fungeren voor haar zoon Constantijn. Zo kwamen beiden tijdens de hele plech tigheid voortdurend in eikaars omgeving. Op het ogenblik dat mgr. Chrysostomos de ringen agn de vingers van bruid en bruidegom stak, keken prinses Tatiana en kroonprins Harald elkaar diep in de ogen. Een hofdame, die de scène gade sloeg, verklaarde nadien: „Ik was erg ontroerd. Het leek mij alsof zij beiden ]een trouwbelofte uitwisselden". Toen prinses Tatiana in Parijs terugkeerde, waar zij met haar moeder, prinses Eugé- nie en haai- twee broers Gustave en Charles een prachtig kasteel te Saibt- Claud bewoont, vertrouwde zij een vrien din toei „Zelfs indien Harald geen prins was, zou ik verliefd op hem zijn gewor den". In de herfst werd de officiële aankon diging van kroonprins Haralds verloving verwacht. En toch kwam deze niet. De reden dient eenvoudig te worden gezocht in het feit, dat de breuk met Sonla Ha raldson een drama werd. Voor haar was de kroonprins sinds vele jaren het doet van haar leven. Toen zfj de nieuwe idylle van Harald vernam, gebeurde met haar. wat de meeste meisjes in een dergeljjk geval overkomt: zij sloot zich op, at niet meer en huilde hele dagen. Toen kroonprins Harald dat vernam, wist hij eerst niet wat t beginnen, maar keerde uiteindelijk naar Sonia terug. Van de verloving met de Franse prinses werd niet meer gesproken. Toen het oudejaars feest naderde besloten Harald en Sonia de vakantie samen door tv brengen te Gausdal in het noorden van Noorwegen, waar zij reeds vele heerlijke skivakanties hadden genoten. Sonia had reeds haar koffers klaar, toen zjj van het palets te Oslo bericht kreeg, dat de kroonprins niet kon komen. Sindsdien heeft Sonia haar prins niet meer teruggezien. Zij vernam daarente gen, dat hij voor het kerstverlof naar Ko penhagen was gereisd, waar ook prinses Tatiana door de Deense vorsten was uit genodigd. Geregeld zijn beide prinsen elkaar blijven ontmoeten. Sonia lijkt de finitief uit het leven van Harald te zijn verdwenen en in Noorwegen twijfelt er niemand meer aan, dat nog dit jaar de verloving van kroonprins Harald met prinses Tatiana Radziwill bekend zal worden gemaakt, zodat een Franse prin ses de toekomstige koningin van Noorwe gen zal zijn!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9