rai-r
DIALOOG met communisme
blijft moeilijke zaak
ROME WAARSCHUWT
ONBEVOEGDEN
ONZE PUZZEL
Peugeot 204: modern, ruim
model in middenklasse
Nieuw Porschetype „912
met 1,61. motor en 90 pk
VATICAAN BEZORGD
Aanslag op
kath. kerk
in New York
REDIET
'.V.
Toepassing nieuwe
constructie-methode
2+2 coupé
Ook met 5-bak
17
16
Frankrijk
Yaticaan
Gevaar
Ingewikkeld
Ongeïdentificeerde
onderzeeboten
rond de Kaap
Padvinders weer
thuis na verblijf
in Alpenliut
Teruggestuurde
Spanjaard
toch in Yenlo
Liturgische kalender
tips- tips - tips-tips
VERANTWOORD
NIEUW
TECHNISCHE
GEGEVENS
17
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 24 APRIL 1965
130 het vertrouwde adres
1963
1963
l?t
1.964
■1961
[1964
12
1964
11964
12-64
■2-63
5 Fiat's 1300 en
1500
1962-64
3 Fiat's 1100 D, met
schuifdak
1963-84
Fiat 600
1963
Fiat 500
1964
Hillman Imp.
1964
V.W. Variant
1964
3 V.W.'s 1500 S
1964
2 V.W.'s 1500 met schuif
dak en radio
1962-63
V.W. 1200
1965
V.W.'s met rol-
dak
1963-64
2 Simca's 1300.
1500
1963-64
2 Simca's 1000
1963-64
Citroen AMI
1963
2 Renault's R8
1963-64
2 Renault's R4
met
roldak
1962-63
2 Renault's Cordini 1963
2 Daffodill's
1963
I
|V RUILEN
Justraat 12, bij Haarlemmer-
|)on 020—720840.
|trecht-De Bilt. Tel. 03060409,
Iweg Breda-Gilzerijen. Telefoon
listraat 12. Tel. 020—720340.
lindestraat 25. Tel. 03024138.
T olstraat 11. Tel. .01601—438.
lider borg. Direkt beschikbaar voor ambte-
lin vaste dienst. Vanaf 100,- tot 3.000,-
It.voorw. Geenbehandelingskostenvoor
overlijden. Vraagt vrijblijvend inlichtingen.
VOLKSBANK
|743. TEVENS TE AMSTERDAM EN DEN HAAS
lts heeft ontdekt. Mijn rode
lakker, die een eind voor <>ns
lt had gereden, was afgeste-
An en onderzocht de bodem,
let een zorgelijk gezicht ke.eJ"
T hij zich om. ,,Er is ij»
Tbeurd, wat Winnetou al
ld heeft gevreesd", zei hij-
(Door dr. H. J. Hahn)
ROME In Rome werd onverwachts kort achter elkaar de kwestie
van de dialoog met de communisten tot onderwerp van belangrijke
uitspraken. Allereerst heeft Paus Paulus VI in een toespraak tot de
Italiaanse Katholieke Arbeidersbeweging, de A.C.L.I., op 19 maart de
daarmee samenhangende problemen en gevaarlijke kanten aangehaald.
Verleden week heeft 't bekende maandblad van de Italiaanse Jezuïeten
„Civilta Cattolica" in een uitvoerig commentaar op de rede van de Paus
de dialoog met de communisten nog eens grondig onder de loep geno
men en tenslotte heeft de „Osservatore Romano" in een hoofdartikel
met de sprekende titel „Het gesprek met djs dwaling" enkele krachtige
accenten geplaatst.
De oorzaak van de grote belangstel
ling van zó hoge en zó gezaghebbende
zijde is gemakkelijk te vinden. We heb
ben reeds kort geleden gewezen op het
boek „II dialogo alia prova" waarin op
stellen van katholieke èn van communis
ten dit hachelijke onderwerp behandelen,
waarbij vooral de katholieken, die allen
uit de kring van La Pira komen, voor een
nieuw en open gesprek met de „geschei
den broeders" de communisten pleiten.
Er bestaat nu eenmaal, in het sterk com
munistische Toscane, een stroming onder
de katholieken en ook onder de clerus al
daar, die zeer open staat voor een gesprek
met de communisten en dit reeds lang
in de praktijk brengt. Tot hen behoort
ook de bekende radio-priester, don Bal-
ducci, die in zijn tijdschrift „Testimoni
alize" voor deze ideeën opkomt.
Ook in Frankrijk en niet pas sinds
•kort, houdt men zich in publikaties, in
conferenties en congressen met de wegen
en methoden bezig om een gesprek tus
sen Marxisme en Christendom, tussen
Marxistisch Humanisme en Christelijk
Humanisme, ook kortweg tussen commu
nisten en katholieken op gang te bren
gen. Laatstelijk werd dit onderwerp nog
op de „Semaine sociale des intellectuels
francais" aan de orde gesteld. Het werd
in aansluiting hierop door het katholieke
•weekblad „Témoignage Chrétien" behan
deld en ook de katholieke studenten-or
ganisaties staan open voor contact met
de sterk communistische studentenorga
nisaties. Het Franse episcopaat heeft aan
de katholieke studentenorganisaties (het
zijn er twee, een voor scholieren en voor
studenten van de hogescholen) na mis
lukte besprekingen medegedeeld, dat het
de besturen van deze beide organisaties
niet meer representatief acht, aangezien
zij de waarschuwingen van het Episco
paat niet ter harte hebben genomen.
De Franse bisschoppen hebben boven
dien ook het weekblad „Témoignage
Chrétien" een officiële berisping gege
ven, omdat het een artikel van Roger Ga-
raudy, lid van het centraal comité van de
Franse Communistische Partij met een
antwoord van de dominicaan pater Jolif
had gepubliceerd. Daar het Franse epis
copaat in de laatste tijd sterk bekritiseerd
wordt door de conservatieven en katholie
ken, zijn deze maatregelen van de Fran
se bisschoppen kennelijk bedoeld om het
door
WföWZtmÈÊk
dr. K. J. Hahn
evenwicht tussen de elkaar fel bestrij
dende linkse en rechtse katholieken tot
stand te brengen.
Naast deze gebeurtenissen, die de dia
loog met de communisten weer actueel
maakten, hebben zich enkele nieuwe fei
ten voorgedaan die het Vaticaan bezorgd
maakten. De communisten maken zich
op, de Kerk weer wat scherper aan te
vallen. Zojuist verscheen een boek van
communistische zijde, „II Sillabo e dopo",
(Editori riuniti, Rome), geschreven door
Ernesto Rossi, dat niet alleen de „Silla
bo" van paus Pius IX uit het jaar 1864
uit een zeer negatieve piëteit nog eens
woordelijk afdrukt, maar alle argumen
ten van een ouderwets Marxistisch anti-
clericalisme uit de negentiende eeuw op
diept. En er is hier en daar wat te vinden
dat vandaag zeldzaam aandoet om
ieder gesprek van tevoren onmogelijk te
maken. Ernstiger werd door de kerke
lijke autoriteiten de poging om het Itali
aanse concordaat in het geding te bren
gen opgevat.
Zoals bekend werd enkele weken gele
den de opvoering van „Der Stellvertre-
ter" door de prefect van de provincie van
Rome verboden. Een groep linkse ac
teurs wilde het stuk in een kelder van
een huis in de binnenstad voor een
uiteraard klein publiek opvoeren. De pre
fect beriep zich voor zijn verbod op art.
1, lid 2, van het Concordaat van het jaar
1929, waarin zich de Italiaanse regering
uitdrukkelijk verplicht „in Rome alles te
verhinderen wat met het heilige karakter
van de stad in strijd kan zijn."
Hoewel dit onder Mussolini tot stand
gekomen Concordaat tussen de H. Stoel
en de Italiaanse regering na 1945 dooi
de constituerende vergadering van het
Italiaanse parlement in zijn geheel in
art. 7 van de nieuwe grondwet van de
Italiaanse staat mét de stemmen van de
communisten werd opgenomen, hebben
deze laatsten nu de affaire van „Der
Stellvertreter" tot aanleiding genomen
om een herziening van enkele bepalin
gen van het concordaat te vragen. Daar
bij werd uitdrukkelijk uitgegaan van het
genoemde art. 1, lid 2, dat de prefect
van Rome geciteerd heeft bij zijn ver
bod van de opvoering van het Duitse to
neelstuk.,
Er zijn zeker enkele meer secundaire
bepalingen in het Italiaanse Concordaat
die in het belang van beide partijen her
zien kunnen worden. Het Vaticaan vrees
de echter dat de communistische actie
tot aan de fundamenten van het Concor
daat zou gaan een vrees die zeker niet
ongegrond is. De motie van de commu
nist Alicata werd dan ook met de stem
men van de Democrazia Cristiana, de so
ciaal-democraten, de linkse republikeinen
en de meerderheid van de Nenni-partij
verworpen. (Dat een belangrijk deel van
deze laatste partij bij de stemming osten
tatief niet aanwezig was, zal nog een
kwestie in de coalitie worden).
Om tegen, deze aanval op het Concor
daat te waarschuwen, heeft „Osservatore
Romano" in een aantal artikelen de dui
delijke, geheel op het Concordaat-zelf en
de Italiaanse grondwet gebaseerde, po
sitie van het Vaticaan toegelicht. Het is
echter geen toeval, dat tegelijk met de
behandeling van de communistische mo
tie in het parlement de twee genoemde
artikelen van respectievelijk de „Civil-
tè Cattolica" en fie „Osservatore Roma
no" verschijnen. In de Encycliek „Eccle-
siam Suam" van augustus verleden jaar
heeft paus Paulus VI een derde van de
Encycliek aan de dialoog gewijd en het
belang hiervan onderstreept.
Nu worden in de genoemde artikelen
de gevaren van een verkeerde toepassing
van de bereidheid tot de dialoog uiteen
gezet: „Er is elk „dialoog" uit te slui
ten", zo zegt het maandblad, „dat de ka
tholieken ertoe brengt hun principes los
te laten en uit welwillendheid en gebrek
aan inzicht de ideeën en de methoden van
de tegenstander aan te nemen". De paus
spreekt dan ook terecht van de „intransi-
gentie" in de waarheid en daarom moet
men volgens het blad, elke poging als
middel van een politiek manoeuvre met
beslistheid tegengaan.
Na een nogal ingewikkeld voorgedra
gen argumentatie en in een stijl die zo
precies wil zijn, dat hij veel van de no
dige helderheid verliest, komt het ar
tikel in ie „Osservatore Romano" onder
de titel „Het gesprek met de dwaling"
eveneens tot de conclusie, dat aan een
dialoog met de communisten moeilijk te
denken is. „Het uur van de illusies en
van de mystificaties begeleidt het uur
van de vernieuwing en van de heiliging
van de kerkelijke gemeenschap in de glo
rie van het concilie". H artikel betreurt
in het bijzonder, dat er naast de te ver
gaande bereidheid tot eer, dialoog met
communisten onder de verschillende stro
mingen tussen de communisten nu een
verbeten polemiek gevoerd wordt.
Hier opent zich reeds een veel breder
horizont van complicaties, moeilijkheden
en spanningen rond het vraagstuk van de
„dialoog" welke nu zijn ontstaan. De
discussie over de wijze waarop de chris
tenen de dialoog met de moderne wereld
en de dialoog met elkaar moeten gaan
voeren, zal vermoedelijk nog tot een zeer
levendige gedachtenwisseling leiden. Het
onderwerp .s deze moeite waard, gezien
het woord van de Encycliek „Ecclesiam
buam dat de Kerk woord, boodschap
er^ gesprek is.
KAAPSTAD (UPI) De Zuidafrikaan-
se minister van defensie, Jim Fouche,
heeft in antwoord op een vraag uit de
volksvertegenwoordiging meegedeeld dat
in de laatste vier jaar tenminste 34 on
derzeeërs van onbekende nationaliteit
voor de Zuidafrikaanse kust zijn waarge
nomen.
Fouche verzekerde dat de regering zich
de activiteit der onderzeeërs zeer wel be
wust was, maar dat onderzeeërs kruisten
langs kustlijnen overal ter wereld.
NEW YORK (AFP/RTR) Volgens de
Newyorkse politie heeft een neger don
derdagavond een eigengemaakte bom in
de katholieke Saint Patrick-kathedraal
geworpen welke bij het hoofdaltaar te
recht kwam. Een vrouw, wier kleding
door de (snel gebluste) brand vlam vatte,
liep brandwonden op, maar haar toestand
was niet ernstig. De schade was gering.
De dader wist te ontkomen. Er waren on
geveer honderd gelovigen in de kerk, die
midden in Manhattan ligt.
Binnen een week het tweede incident
dat zich in de kathedraal heeft voorge
daan.
De politie verklaarde na het jongste
incident dat eerder op de dag in de St.-
Barnabaskerk in de Bronx iemand kaar
sen had aangestoken en op de houten
vloer had gegooid. Geestelijken ontdekten
de kaarsen voordat er schade kon wor
den aangericht.
(Advertentie)
VEZENO ZAANDAM WESTZIJDE 212 - TEL. 6 3441
SEDRUN (AFP/RTR) Een helikop
ter heeft vrijdagochtend de acht Zwitser
se padvinders, die zes dagen in een
schuilhut op ongeveer 2500 meter hoogte
in de Etzlipas hadden doorgebracht, naar
het plaatsje Sedrun vervoerd. De jongelui
zes jongens en twee meisjes waren
donderdag door een redingploeg gevon
den.
Hun leider deelde mee, dat hij een
rantsoenering van het in de hut aanwe
zige voedsel had ingesteld omdat hij niet
wist hoe lang het verblijf in de hut zou
duren.
(Van onze correspondent)
VENLO De 20-jarige Spanjaard San
tiago Moliné uit Barcelona, die verleden
week dinsdag op uitnodiging van zijn
Venlose vriend Jos Krimpenfort (23)
naar Nederland was gekomen maar het
land werd uitgezet, omdat hij onvoldoen
de geld op zak zou hebben, is twee dagen
later langs een andere weg volkomen le
gaal ons land binnengekomen, zonder
dat hem door de betrokken autoriteiten
ook maar iets in de weg werd gelegd. De
jongeman had toen zelfs minder geld op
zak dan toen hij voor de eerste maal ons
land wilde binnenkomen. Tot eergisteren
heeft de Spanjaard vakantie gevierd bij
zijn Venlose vriend. Woensdagmiddag is
Santiago Moliné van Venlo naar Tilburg
gereisd, waar hij op het ogenblik bij an
dere vrienden verblijft.
(Advertentie)
Horizontaal
1 bijwoord; 3 godsdienst (afk.); 5 de
jongere (afk); 7 getij; 9 mens; 10 naaml.
vennootschap (Duitse afk.); 11 water in
Friesland; 12 haarkrul; 14 strobord; 15
de oudste; 17 meisjesnaam; 18 zoals het
hoort; 21 bijwoord; 22 sluis; 23 Europe
aan; 25 muffe; 28 vreemde munt; 29
planeet; 33 tandeloos zoogdier; 34 gast;
36 boeket; 38 gewicht (afk.); 39 kinder-
groet; 41 fraai van uiterlijk; 44 verbin
ding; 46 zangnoot; 48 ijzeroxyde; 50 ri
vier (Spaans); 51 plaats in Het Gooi;
53 uitroep; 55 stapel; 58 rivier in U-
trecht; 60 Grieks heldendicht; 61 ieder;
64 het werk neerleggen: 66 donker; 68
plaaggeest; 69 Duits pers. voornnaamw.;
71 pers. voornaamw. 72 eikeschors;
73 soort onderwijs (afk.); 74 Frans voeg
woord; 75 Frans pers. voornaamw.; 76
stofmaat.
Verticaal:
1 prijslijst; 2 klein takje; 3 limonade;
4 gewicht (afk.); 5 pers. voornaamw.;
6 interest; 7 schoenmakersgereedschap;
8 schip; 9 dwaas; 13 herkauwer; 14 vo
gel; 16 het Romeinse rijk (afk.); 19 land
in Europa; 20 heilige; 22 sportterm; 24
tentoonstellingsgebouw in A'dam; 25
kinder groet; 26 bolgewas; 27 helleveeg;
30 meisjesnaam; 31 gewicht (afk.); 32
bijwoord; 35 schortje; 37 de Verenigde
Staten; 39 titel (afk.40 als onder (afk.)
42 netto (afk.); 43 jong; 44 rekening; 45
in !fn- 4® selenium (afk); 47 voorzetsel;
dag; 52 vreemde munt; 54 slot; 57
Plaats in Drente; 58 verlaagde toon; 59
wandversiering; 62 opening; 63 vreemde
munt (afk.)65 omroepvereniging (afk.);
07 bijwoord; 70 grondtoon; 71 soort on
derwijs.
OPLOSSING
Horizontaal: 1 alida; 4 uur; 6 agent;
10 s.o.; 11 kr.; 12 o.t.; 14 il; 15 mij;
17 pion; 19 teil; 21 do; 22 olm; 24ko;
25 n.s.; 26 leo; 27 i.e.; 29 l.s.; 31 et-
32 ma; 33 rest; 35 mond; 37 pijp; 38 pa
rasol- 40 sla; 42 oog; 45 penibel; 49 rap:
51 sela; 52 loot; 56 e.d.; 57 eg; 58 op;
I? n-o; 64 s-S-; 65 r-L; 67 sik;
69 ai; 70 riet; 72 eend; 74 r.k.; 75 au;
76 la; 77 li; 78 a.g.; 80 lever; 81 pop;
82 etter.
Verticaal: 1 armoe; 2 ia; 3 dop- 4
To11! 5 r°t; 7 gil; 8 el; 9 troon; 11 kool;
13 tent; 16 ijl; 18 ik; 20 is; 21 de; 23
miep; 26 lans; 28 c.s.; 30 sir; 31 els;
32 m.o.33 rij; 34 t.p.; 35 ml; 36 dl.;
37 pro; 39 aai; 41 alp; 43 os; 44 geel;
45 pa; 46 nog: 47 beo; 48 1.1.; 49 roos;
50 at; 52 l.d.54 on; 55 egaal; 57 egel; 59
prei; 61 akker; 63 ui; 64 si; 66 in; 68 ir.;
70 rue; 71 tap; 72 elp; 73 dat; 75 a a.v.;
79 g.t.
ZONDAG 25 april. Beloken Pasen. Mis
Quasi modo. Wit. Tweede gebed van de
Kruisdagen.
MAANDAG 26 april. H.H. Cletus en Mar-
cellinus. Rood.
DINSDAG 27 april. H. Petrus Canisius.
Wit.
WOENSDAG 28 april. H. Paulus van het
Kruis. Wit.
DONDERDAG 29 april. H. Petrus van
Verona. Rood.
VRIJDAG 30 april. H. Catharina van Sië-
na. Wit.
ZATERDAG 1 mei. St. Jozef, patroon van
de arbeid.
DE AUTO MET PERSOONLIJKHEID
Géén mode-verschijnsel, maar evenwichtige modellen met modem-klas
sieke lijnen. Uitgeprobeerde, doch ultra-moderne motoren, die steeds al
hun tijd vóór waren en blijven- Een veilige auto, door formidabele rem
men, gecombineerd met de alom befaamde onovertroffen wegligging.
EEN EERLIJKE AUTO VOOR EEN EERLIJKE PRIJS
403 Conforl, met schuifdak 7.980,
403 Confort, schuifdak, dieselmotor 10.300,
404 Luxe, schuifdak, bekleding stof of kunstleer 9.300,
404 Luxe, idem, doch injectiemotor (96 pk)10.500,
404 Luxe, idem, met dieselmotor (68 pk) 11.600,
Voorts o.m. leverbaar Stationcar, Familiale, Cabriolet, Coupé, /aarvan
diverse met benzine-, benz.-injectie of dieselmotor.
PIK'S GARAGEBEDRIJF GOES
DEALER VOOR Z.- EN N.-BEVELAND
Fa. JOOSSE Zn., N.- en St.-Joosland
DEALER VOOR WALCHEREN
Automobielbedr. Garage CITO, Axel en Schoondijke
GARAGE A. v.d. SANDE, IJZENDIJKE
GARAGE J. v.d. SANDE, CLINGE
(Van onze automedewerker)
De nieuwe Peugeot 204, die deze
week in Parijs wordt geïntroduceerd,
is een modern en vrij ruim model in
de aankomende middenklasse. De
carrosserielijn is zuiver, eenvoudig
en harmonisch. De con-
m ceptie is praktisch afge-
rond: 4 a 5 persoons
«TH £111 compartiment, vier-
deurs, groot glasopper
vlak, redelijk grote ba-
ff gageruimte, motor
dwars gepïaatst voor-
in en voorwielaandrij-
uj.1 ving. Hoewel de „204"
(■31 evenals de Austin-Mor
ris 1100, de Primula
van Autobianchi en de Renault 16,
de nieuwe lijn in de automobielbouw
vertegenwoordigt, zijn de Peugeot-
trekken onmiskenbaar. De construc
tie plaatdikte 1 mm is sterk en
degelijk en de afwerking is verzorgd.
Peugeot laat zich hiervoor trouwens
ook betalen. In Frankrijk is de prijs
fr. 8950. Wat de „204" in ons land
gaat kosten is nog niet bekend, maar
we moeten waarschijnlijk rekenen op
ruim 7,5 mille.
Onder de kap heeft Peugeot de nieuwe
constructiemethode toegepast. De vier-
ciiinder motor van 1130 cc Is dwars ge
plaatst en onder een hoek van 20° Inge
bouwd. Motor, versnellingsbak en diffe
rentieel vormen één geheel. Om het ge
wicht te beperken zijn het cilinderblok
de cilinderkop, het carter en het koppe
lingshuis van aluminium gemaakt. De
vitale elementen zijn overzichtelijk ge
plaatst en goed bereikbaar.
Met een compressieverhouding van 8
1 heeft de 1.1 liter krachtbron een effect
van 53 SAE-pk bij 5800 omw./min. en
dit is aan de sportieve kant. De machine
kan dit tamelijk hoge toerental wel op
brengen. De motor heeft een bovenlig-
TEKENEN of schrijven op een vuile
wagen doen niet alleen kinderen
met artistieke neigingen want dan zou 't
nog wel meevallen. Hebt u zich in dit
verband wel eens gerealiseerd dat een
donkere lakkleur een veel opvallender
achtergrond is voor stof en slijk dan
een lichtere kleur en weet u ook dat die
lieve kinder vingertjes door hun „ge
schrijf' krassen kunnen veroorzaken die
er vrijwel niet uit te krijgen zijn? Wel
nu: veelvuldig wassen of een lichte lak
kleur voorkomen vaak veel ergernis.
IN plaats van zuurvrije vaseline kunt u
om de accupolen en klemmen oxyde-
vrij te hóuden ook gebruik maken van
z.g. antioxyderingen Dit zijn geïnpreg-
neerde viltringen die u nadat u de accu
klem hebt losgemaakt, over de accu,
pool kunt schuiven. Zijn de ringen ge
kleurd, dan hoort de rode ring op de
pluspool en de blauwe ring op de min
pool. Ze hebben een zeer lange levens
duur.
PRECIES is 't nooit te zeggen maar zo
tussen de 20.000 en 40.000 km dient
't vet in de voorwiellagers toch wel ver
nieuwd te worden. Door verhitting gaat
er vet verloren en bovendien kan het
vet te hard geworden zijn om nog als
smeermiddel te kunnen dienen. Zou u zo
te lang doorrijden dan kost u dit beslist
een paar nieuwe lagers.
STA niet verbaasd als u merkt dat uw
auto in de zomer blijkbaar minder
benzine verbruikt dan in de winter het
geval was. Dit valt te verklaren uit het
feit dat de motor bij hogere buitentem
peraturen ook zelf veel sneller op be
drijf stemperatuur is. Bovendien onder
vindt het gehele mechanisme minder
weerstand, de motor'slöat sneller aan etc
Al met al kan het zomerverbruik 10 a
15 procent lager zijn.
IT VRAAGT MAAR
Mevrouw De B. te Roosendaal Is sinds
een paar maanden in het bezit van
een vrijwel nieuwe Taunus, deze staat
ook 's nachts buiten en ze overweegt
nu een hoes aan te schaffen. Er zijn
echter mensen die haar dit afgeraden
hebben en daarom wil ze ook graag
ons advies nog wel eens horen.
Zoals dit met veel dingen het geval is
zijn er zowel voor- als nadelen ver
bonden aan het constante gebruik van
een autohoes. De voordelen kent u
waarschijnlijk ook maar toch kunnen
die o zo gemakkelijk veranderen in
een nadeel. Als u de wagen, terwijl
deze volkomen droog is, afdekt met een
hoes, dan is dit inderdaad een zekere
bescherming tegen weersinvloeden en
stof. De theoretische mogelijkheid dat
zich nadien condenswater zou gaan vor
men en afzetten willen we dan even
laten voor wat het is. Anders wordt het
als u een vochtige of natte wagen gaat
afdekken op de manier zoals dit met een
hoes gebeurt. Dan kan het vocht niet
verdampen en als u drie dagen later de
hoes afneemt is de wagen nog kledder
nat. Wijzelf kennen een vernufteling
die om deze reden een opvouwbaar
houten „geraamte" om zijn auto zet
en daar de hoes overheen trekt zodat
de wind er toch tussendoor kan spe
len. Gezien ons overwegend natte kli
maat geloven we niet dat de autohoes
het ding is waarop we zaten te wach
ten (uitzonderingen daargelaten).
gende nokkenas. Om de bedrijfszekerheid
te bevorderen is de krukas vijfmaal ge
lagerd. Het max.koppel is 9 kgm bij
3000 omw./min. De motor is waterge-
koeld en natuurlijk uitgerust met een
„denkende ventilator", een specialiteit
van de Peugeots.
De prestaties van de „204" liggen in
zijn klasse op ruim verantwoord niveau.
De topsnelheid is ongeveer 140 km/u.,
dus aanmerkelijk hoger dan die van de
BMC 1100, maar in dit zowel als in het
Peugeot-geval hadden we liever direct
een 1.3 liter onder de kap gehad. Mis
schien komen er na verloop van tijd snel
lere versies van. Peugeot heeft tussen de
„204"- en de „404"-typen trouwens ook
nog de „403", die nu in de verdrukking
is gekomen. Van fabriekszijde wordt ech
ter meegedeeld, dat de „403" voorlopig
nog in produktie blijft.
De acceleratie van de Peugeot 204 is
voor een 1.1 liter pittig. De importeur
geeft de volgende waarden op: 400 meter
van stilstand in 21 sec., 1000 meter in 39.7
sec., en van 1100 km/u. in 21.5 sec. Het
benzineverbruik varieert van 5.8 tot 8.5
liter op 100 kilometer. Rijklaar weegt de
wagen 845 'kg, wat per pk 14.6 kg is.
Geheel nieuw bij Peugeot is dat de
„204" schijfremmen (Girling) op de voor
wielen heeft. Voor de „404" heeft Peu
geot onlangs de zogenaamde thermosta-
bele remmen ontwikkeld, een soort ver
edelde trommelrem, die enkele nadelen
van de moderne schijfrem ondervangt.
Dit effectieve maar wel wat ingewik
kelde en omslachtige remsysteem, dat ons
ook nogal kostbaar lijkt, zou voor de
kleinere en minder snelle „204" overbo
dige luxe zijn en daarom hebben de Peu-
geotconstructeurs op dit punt gecompro-
misseerd en „met schijfremmen genoegen
genomen". Tussen voor- en achterrem-
men is een remkrachtregelaar gemon
teerd om het eventuele blokkeren van
de achterwielen tegen te gaan. De wa
gen rust op reële wielen, met Michelm-X
135 x 14 banden.
De wielen zijn onafhankelijk geveerd,
met schroef veren en telescoop-schokbre-
kers. De besturing is direct en met zijn
kleine draaicirkel van 9.5 meter is de
wagen is 3.97 meter lang en 1.56 meter
manoeuvreren. De buitenafmetingen kon
den bij de economische basisconstructie
betrekkelijk klein worden gehouden. De
wagen is 3.97 meter land en 1.56 meter
breed, en met deze maten is het interieur
ruim uitgevallen. De „204" is een vijf-
persoons gezinswagen, met een koffer-
ruim van 370 liter. Van de Peugeottradi-
tie, om een schuifdak mee te leveren, is
ook bij het nieuwste model niet afgewe
ken. Binnenkort maken we nader kennis
met de „204". die reeds over enkele
maanden op de markt komt. H.
Motor: 4-cil. dwars geplaatst voorin
(20°), bovenliggende nokkenas. Cilinder
inhoud: 1130 cc. Boring en slag: 75 en 64
mm. Compressie: 88 1. Max.vermogen:
58 pk (SAE) bij 5800 omw./min. Max.
koppel: 9 kgm bij 3000 omw./min. Kruk
as: vijfmaal gelagerd. Koeling, water met
„denkende ventilator". Versnelling: 4-bak
volledig gesynchroniseerd (stuurschake-
ling). Vering: onafhankelijk geveerde
wielen. Draaicirkel: 9.5 meter. Remmen:
schijfremmen voor, trommelremmen aeh-
6.8—8.5 liter/100 km. Gewicht: 845 kg.
ter. Topsnelheid: 138 km/u. Verbruik;
Onderhoud: olieverversen elke 5000 km,
4 smeerpunten.
Voor sportieve rijders, die de on
langs verschenen „911" met zyn zes
cilindermotor en de elegante nieuwe
carrosserielijn te duur vinden en zich
met een minder sensationeel prestatie
vermogen tevreden stellen, heeft Porsche
nu het type „912" gepresenteerd. Dit
is de gematigde en aanmerkelijk voorde
liger versie van de hypersnelle „911"
of populair uitgedrukt een „Dame-uit
voering". Het koetswerk, de inrichting
en het comfort zijn geheel overeen
komstig de nieuwe Porschc-ideeën.
Evenals de twee liter „911" is het
nieuwe model een verfynde uitgave
van de bekende 356-serie, die op vele
punten werd verbeterd en aangepast.
De nieuwe carrosserie is slanker en
luchtiger, met meer interieurruimte en
een aanmerkelijk groter glasoppervlak.
Het kofferruim is ook veel groter dan
bij de 356. De Porsche 912 is eigen
lijk een 2 2 coupé, waarvan de vorm
is afgeleid van de 911: met zuivere lij
nen en een moderne lage taille, waar
door het uitzicht naar alle kanten zeer
goed is. De anatomisch gunstig gemodel
leerde, verstelbare voorzetels zijn bij
zonder comfortabel en ze geven een
ideale zitpositie. Achterin kon er door
de verlenging van de wielbasis tot 2211
mm iets meer plaatsruimte (liefst twee
kinderen) worden vrijgemaakt. Met
twee personen in de wagen kan de nood-
zitting worden omgekiept en dan ont
staat er rijkelijke ruimte voor reisba
gage. Het instrumentenbord omvat alles
wat een sportieve rijder nodig heeft,
strategisch juist uitgezet en goed af
leesbaar Het ziet er allemaal erg de
gelijk en diep doordacht uit. Op het
gebied van snelle sportieve reiswagens
heeft de firma Porsche een wereld
bekende reputatie. En wat we speciaal
waarderen is, dat de Porsches een zeer
beschaafde rijcultuur hebben.
De Porsche 912 is uitgerust met de
vertrouwde en geroutineerde vier-cilin-
der van 1582 cc, die 90 DIN-pk pres
teert bij 5800 omw.-min. Deze lucht-
Dit is het dashboard van de
Porsche 912.
gekoelde boxer-motor is, met een gun
stig max. koppel van 12.4 kgm bij 3500
omw.-min. zeer elastisch en rustig, maar
met voldoende temperament om de wa
gen aan een topsnelheid van 185 km-u,
te helpen.
De acceleratie is volgens opgave van
de fabriek: van 0-80 km-u in 8,5 sec.,
van 0 - 100 km-u in 13 sec., van 0 - 120
km-u in 20 sec. en tot 140 km-u in
24 sec. Met de vijf versnellingsbak, die
tegen een hogere prijs leverbaar is,
kunnen nog iets betere acceleratiewaar
den worden bereikt. Vijfversnellings
bakken schijnen steeds meer in de mo
de te komen en dit is rijtechnisch be
schouwd een winstpunt. In de „911"
hebben we er al kennis mee gemaakt.
Het is een plezierige bezigheid de mo
gelijkheden van de 5-bak uit te buiten
en als tijdverdrijf ermee te spelen. Men
mag gerust een versnelling overslaan,
want trekkracht is voortdurend voor
handen. De synchronisatie functioneert
feilloos en soepel.
Evenals de andere Porschemodellen
heeft de „912" schijfremmen rondom.
Onder de kofferruimte is een nieuwe
benzinetank aangebracht met een in
houd van 62 liter. De consumptie Is by
normaal rijden ongeveer 1 11 a 12 en
in dit geval is de actieradius van de
„912" ongeveer 100 kilometer, een re
cordafstand. De prijs van dit nieuwe
type ligt in de buurt van die van de
356C en de 356SC.
PORSCHE 912
TECHNISCH BEKEKEN
Motor
Compressie
Max. vermogen
Max. koppel.
Topsnelheid
Draaicirkel
Gewicht
Remmen
Afmetingen
luchtgekoelde Otto-
Boxermotor 1582 cc.
9.3-1
90 DIN-pk bij 5800
omw.-min.
12.4 kgm. bij 3500
omw.-min.
185 km-u
10.3 meter
970 kg, max. 1290 kg
schijfremmen rond
om
416.3 bij 161 bij 132
cm.