rai-r DIALOOG met communisme blijft moeilijke zaak ROME WAARSCHUWT ONBEVOEGDEN ONZE PUZZEL Peugeot 204: modern, ruim model in middenklasse Nieuw Porschetype „912 met 1,61. motor en 90 pk VATICAAN BEZORGD Aanslag op kath. kerk in New York REDIET '.V. Toepassing nieuwe constructie-methode 2+2 coupé Ook met 5-bak 17 16 Frankrijk Yaticaan Gevaar Ingewikkeld Ongeïdentificeerde onderzeeboten rond de Kaap Padvinders weer thuis na verblijf in Alpenliut Teruggestuurde Spanjaard toch in Yenlo Liturgische kalender tips- tips - tips-tips VERANTWOORD NIEUW TECHNISCHE GEGEVENS 17 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 24 APRIL 1965 130 het vertrouwde adres 1963 1963 l?t 1.964 ■1961 [1964 12 1964 11964 12-64 ■2-63 5 Fiat's 1300 en 1500 1962-64 3 Fiat's 1100 D, met schuifdak 1963-84 Fiat 600 1963 Fiat 500 1964 Hillman Imp. 1964 V.W. Variant 1964 3 V.W.'s 1500 S 1964 2 V.W.'s 1500 met schuif dak en radio 1962-63 V.W. 1200 1965 V.W.'s met rol- dak 1963-64 2 Simca's 1300. 1500 1963-64 2 Simca's 1000 1963-64 Citroen AMI 1963 2 Renault's R8 1963-64 2 Renault's R4 met roldak 1962-63 2 Renault's Cordini 1963 2 Daffodill's 1963 I |V RUILEN Justraat 12, bij Haarlemmer- |)on 020—720840. |trecht-De Bilt. Tel. 03060409, Iweg Breda-Gilzerijen. Telefoon listraat 12. Tel. 020—720340. lindestraat 25. Tel. 03024138. T olstraat 11. Tel. .01601—438. lider borg. Direkt beschikbaar voor ambte- lin vaste dienst. Vanaf 100,- tot 3.000,- It.voorw. Geenbehandelingskostenvoor overlijden. Vraagt vrijblijvend inlichtingen. VOLKSBANK |743. TEVENS TE AMSTERDAM EN DEN HAAS lts heeft ontdekt. Mijn rode lakker, die een eind voor <>ns lt had gereden, was afgeste- An en onderzocht de bodem, let een zorgelijk gezicht ke.eJ" T hij zich om. ,,Er is ij» Tbeurd, wat Winnetou al ld heeft gevreesd", zei hij- (Door dr. H. J. Hahn) ROME In Rome werd onverwachts kort achter elkaar de kwestie van de dialoog met de communisten tot onderwerp van belangrijke uitspraken. Allereerst heeft Paus Paulus VI in een toespraak tot de Italiaanse Katholieke Arbeidersbeweging, de A.C.L.I., op 19 maart de daarmee samenhangende problemen en gevaarlijke kanten aangehaald. Verleden week heeft 't bekende maandblad van de Italiaanse Jezuïeten „Civilta Cattolica" in een uitvoerig commentaar op de rede van de Paus de dialoog met de communisten nog eens grondig onder de loep geno men en tenslotte heeft de „Osservatore Romano" in een hoofdartikel met de sprekende titel „Het gesprek met djs dwaling" enkele krachtige accenten geplaatst. De oorzaak van de grote belangstel ling van zó hoge en zó gezaghebbende zijde is gemakkelijk te vinden. We heb ben reeds kort geleden gewezen op het boek „II dialogo alia prova" waarin op stellen van katholieke èn van communis ten dit hachelijke onderwerp behandelen, waarbij vooral de katholieken, die allen uit de kring van La Pira komen, voor een nieuw en open gesprek met de „geschei den broeders" de communisten pleiten. Er bestaat nu eenmaal, in het sterk com munistische Toscane, een stroming onder de katholieken en ook onder de clerus al daar, die zeer open staat voor een gesprek met de communisten en dit reeds lang in de praktijk brengt. Tot hen behoort ook de bekende radio-priester, don Bal- ducci, die in zijn tijdschrift „Testimoni alize" voor deze ideeën opkomt. Ook in Frankrijk en niet pas sinds •kort, houdt men zich in publikaties, in conferenties en congressen met de wegen en methoden bezig om een gesprek tus sen Marxisme en Christendom, tussen Marxistisch Humanisme en Christelijk Humanisme, ook kortweg tussen commu nisten en katholieken op gang te bren gen. Laatstelijk werd dit onderwerp nog op de „Semaine sociale des intellectuels francais" aan de orde gesteld. Het werd in aansluiting hierop door het katholieke •weekblad „Témoignage Chrétien" behan deld en ook de katholieke studenten-or ganisaties staan open voor contact met de sterk communistische studentenorga nisaties. Het Franse episcopaat heeft aan de katholieke studentenorganisaties (het zijn er twee, een voor scholieren en voor studenten van de hogescholen) na mis lukte besprekingen medegedeeld, dat het de besturen van deze beide organisaties niet meer representatief acht, aangezien zij de waarschuwingen van het Episco paat niet ter harte hebben genomen. De Franse bisschoppen hebben boven dien ook het weekblad „Témoignage Chrétien" een officiële berisping gege ven, omdat het een artikel van Roger Ga- raudy, lid van het centraal comité van de Franse Communistische Partij met een antwoord van de dominicaan pater Jolif had gepubliceerd. Daar het Franse epis copaat in de laatste tijd sterk bekritiseerd wordt door de conservatieven en katholie ken, zijn deze maatregelen van de Fran se bisschoppen kennelijk bedoeld om het door WföWZtmÈÊk dr. K. J. Hahn evenwicht tussen de elkaar fel bestrij dende linkse en rechtse katholieken tot stand te brengen. Naast deze gebeurtenissen, die de dia loog met de communisten weer actueel maakten, hebben zich enkele nieuwe fei ten voorgedaan die het Vaticaan bezorgd maakten. De communisten maken zich op, de Kerk weer wat scherper aan te vallen. Zojuist verscheen een boek van communistische zijde, „II Sillabo e dopo", (Editori riuniti, Rome), geschreven door Ernesto Rossi, dat niet alleen de „Silla bo" van paus Pius IX uit het jaar 1864 uit een zeer negatieve piëteit nog eens woordelijk afdrukt, maar alle argumen ten van een ouderwets Marxistisch anti- clericalisme uit de negentiende eeuw op diept. En er is hier en daar wat te vinden dat vandaag zeldzaam aandoet om ieder gesprek van tevoren onmogelijk te maken. Ernstiger werd door de kerke lijke autoriteiten de poging om het Itali aanse concordaat in het geding te bren gen opgevat. Zoals bekend werd enkele weken gele den de opvoering van „Der Stellvertre- ter" door de prefect van de provincie van Rome verboden. Een groep linkse ac teurs wilde het stuk in een kelder van een huis in de binnenstad voor een uiteraard klein publiek opvoeren. De pre fect beriep zich voor zijn verbod op art. 1, lid 2, van het Concordaat van het jaar 1929, waarin zich de Italiaanse regering uitdrukkelijk verplicht „in Rome alles te verhinderen wat met het heilige karakter van de stad in strijd kan zijn." Hoewel dit onder Mussolini tot stand gekomen Concordaat tussen de H. Stoel en de Italiaanse regering na 1945 dooi de constituerende vergadering van het Italiaanse parlement in zijn geheel in art. 7 van de nieuwe grondwet van de Italiaanse staat mét de stemmen van de communisten werd opgenomen, hebben deze laatsten nu de affaire van „Der Stellvertreter" tot aanleiding genomen om een herziening van enkele bepalin gen van het concordaat te vragen. Daar bij werd uitdrukkelijk uitgegaan van het genoemde art. 1, lid 2, dat de prefect van Rome geciteerd heeft bij zijn ver bod van de opvoering van het Duitse to neelstuk., Er zijn zeker enkele meer secundaire bepalingen in het Italiaanse Concordaat die in het belang van beide partijen her zien kunnen worden. Het Vaticaan vrees de echter dat de communistische actie tot aan de fundamenten van het Concor daat zou gaan een vrees die zeker niet ongegrond is. De motie van de commu nist Alicata werd dan ook met de stem men van de Democrazia Cristiana, de so ciaal-democraten, de linkse republikeinen en de meerderheid van de Nenni-partij verworpen. (Dat een belangrijk deel van deze laatste partij bij de stemming osten tatief niet aanwezig was, zal nog een kwestie in de coalitie worden). Om tegen, deze aanval op het Concor daat te waarschuwen, heeft „Osservatore Romano" in een aantal artikelen de dui delijke, geheel op het Concordaat-zelf en de Italiaanse grondwet gebaseerde, po sitie van het Vaticaan toegelicht. Het is echter geen toeval, dat tegelijk met de behandeling van de communistische mo tie in het parlement de twee genoemde artikelen van respectievelijk de „Civil- tè Cattolica" en fie „Osservatore Roma no" verschijnen. In de Encycliek „Eccle- siam Suam" van augustus verleden jaar heeft paus Paulus VI een derde van de Encycliek aan de dialoog gewijd en het belang hiervan onderstreept. Nu worden in de genoemde artikelen de gevaren van een verkeerde toepassing van de bereidheid tot de dialoog uiteen gezet: „Er is elk „dialoog" uit te slui ten", zo zegt het maandblad, „dat de ka tholieken ertoe brengt hun principes los te laten en uit welwillendheid en gebrek aan inzicht de ideeën en de methoden van de tegenstander aan te nemen". De paus spreekt dan ook terecht van de „intransi- gentie" in de waarheid en daarom moet men volgens het blad, elke poging als middel van een politiek manoeuvre met beslistheid tegengaan. Na een nogal ingewikkeld voorgedra gen argumentatie en in een stijl die zo precies wil zijn, dat hij veel van de no dige helderheid verliest, komt het ar tikel in ie „Osservatore Romano" onder de titel „Het gesprek met de dwaling" eveneens tot de conclusie, dat aan een dialoog met de communisten moeilijk te denken is. „Het uur van de illusies en van de mystificaties begeleidt het uur van de vernieuwing en van de heiliging van de kerkelijke gemeenschap in de glo rie van het concilie". H artikel betreurt in het bijzonder, dat er naast de te ver gaande bereidheid tot eer, dialoog met communisten onder de verschillende stro mingen tussen de communisten nu een verbeten polemiek gevoerd wordt. Hier opent zich reeds een veel breder horizont van complicaties, moeilijkheden en spanningen rond het vraagstuk van de „dialoog" welke nu zijn ontstaan. De discussie over de wijze waarop de chris tenen de dialoog met de moderne wereld en de dialoog met elkaar moeten gaan voeren, zal vermoedelijk nog tot een zeer levendige gedachtenwisseling leiden. Het onderwerp .s deze moeite waard, gezien het woord van de Encycliek „Ecclesiam buam dat de Kerk woord, boodschap er^ gesprek is. KAAPSTAD (UPI) De Zuidafrikaan- se minister van defensie, Jim Fouche, heeft in antwoord op een vraag uit de volksvertegenwoordiging meegedeeld dat in de laatste vier jaar tenminste 34 on derzeeërs van onbekende nationaliteit voor de Zuidafrikaanse kust zijn waarge nomen. Fouche verzekerde dat de regering zich de activiteit der onderzeeërs zeer wel be wust was, maar dat onderzeeërs kruisten langs kustlijnen overal ter wereld. NEW YORK (AFP/RTR) Volgens de Newyorkse politie heeft een neger don derdagavond een eigengemaakte bom in de katholieke Saint Patrick-kathedraal geworpen welke bij het hoofdaltaar te recht kwam. Een vrouw, wier kleding door de (snel gebluste) brand vlam vatte, liep brandwonden op, maar haar toestand was niet ernstig. De schade was gering. De dader wist te ontkomen. Er waren on geveer honderd gelovigen in de kerk, die midden in Manhattan ligt. Binnen een week het tweede incident dat zich in de kathedraal heeft voorge daan. De politie verklaarde na het jongste incident dat eerder op de dag in de St.- Barnabaskerk in de Bronx iemand kaar sen had aangestoken en op de houten vloer had gegooid. Geestelijken ontdekten de kaarsen voordat er schade kon wor den aangericht. (Advertentie) VEZENO ZAANDAM WESTZIJDE 212 - TEL. 6 3441 SEDRUN (AFP/RTR) Een helikop ter heeft vrijdagochtend de acht Zwitser se padvinders, die zes dagen in een schuilhut op ongeveer 2500 meter hoogte in de Etzlipas hadden doorgebracht, naar het plaatsje Sedrun vervoerd. De jongelui zes jongens en twee meisjes waren donderdag door een redingploeg gevon den. Hun leider deelde mee, dat hij een rantsoenering van het in de hut aanwe zige voedsel had ingesteld omdat hij niet wist hoe lang het verblijf in de hut zou duren. (Van onze correspondent) VENLO De 20-jarige Spanjaard San tiago Moliné uit Barcelona, die verleden week dinsdag op uitnodiging van zijn Venlose vriend Jos Krimpenfort (23) naar Nederland was gekomen maar het land werd uitgezet, omdat hij onvoldoen de geld op zak zou hebben, is twee dagen later langs een andere weg volkomen le gaal ons land binnengekomen, zonder dat hem door de betrokken autoriteiten ook maar iets in de weg werd gelegd. De jongeman had toen zelfs minder geld op zak dan toen hij voor de eerste maal ons land wilde binnenkomen. Tot eergisteren heeft de Spanjaard vakantie gevierd bij zijn Venlose vriend. Woensdagmiddag is Santiago Moliné van Venlo naar Tilburg gereisd, waar hij op het ogenblik bij an dere vrienden verblijft. (Advertentie) Horizontaal 1 bijwoord; 3 godsdienst (afk.); 5 de jongere (afk); 7 getij; 9 mens; 10 naaml. vennootschap (Duitse afk.); 11 water in Friesland; 12 haarkrul; 14 strobord; 15 de oudste; 17 meisjesnaam; 18 zoals het hoort; 21 bijwoord; 22 sluis; 23 Europe aan; 25 muffe; 28 vreemde munt; 29 planeet; 33 tandeloos zoogdier; 34 gast; 36 boeket; 38 gewicht (afk.); 39 kinder- groet; 41 fraai van uiterlijk; 44 verbin ding; 46 zangnoot; 48 ijzeroxyde; 50 ri vier (Spaans); 51 plaats in Het Gooi; 53 uitroep; 55 stapel; 58 rivier in U- trecht; 60 Grieks heldendicht; 61 ieder; 64 het werk neerleggen: 66 donker; 68 plaaggeest; 69 Duits pers. voornnaamw.; 71 pers. voornaamw. 72 eikeschors; 73 soort onderwijs (afk.); 74 Frans voeg woord; 75 Frans pers. voornaamw.; 76 stofmaat. Verticaal: 1 prijslijst; 2 klein takje; 3 limonade; 4 gewicht (afk.); 5 pers. voornaamw.; 6 interest; 7 schoenmakersgereedschap; 8 schip; 9 dwaas; 13 herkauwer; 14 vo gel; 16 het Romeinse rijk (afk.); 19 land in Europa; 20 heilige; 22 sportterm; 24 tentoonstellingsgebouw in A'dam; 25 kinder groet; 26 bolgewas; 27 helleveeg; 30 meisjesnaam; 31 gewicht (afk.); 32 bijwoord; 35 schortje; 37 de Verenigde Staten; 39 titel (afk.40 als onder (afk.) 42 netto (afk.); 43 jong; 44 rekening; 45 in !fn- 4® selenium (afk); 47 voorzetsel; dag; 52 vreemde munt; 54 slot; 57 Plaats in Drente; 58 verlaagde toon; 59 wandversiering; 62 opening; 63 vreemde munt (afk.)65 omroepvereniging (afk.); 07 bijwoord; 70 grondtoon; 71 soort on derwijs. OPLOSSING Horizontaal: 1 alida; 4 uur; 6 agent; 10 s.o.; 11 kr.; 12 o.t.; 14 il; 15 mij; 17 pion; 19 teil; 21 do; 22 olm; 24ko; 25 n.s.; 26 leo; 27 i.e.; 29 l.s.; 31 et- 32 ma; 33 rest; 35 mond; 37 pijp; 38 pa rasol- 40 sla; 42 oog; 45 penibel; 49 rap: 51 sela; 52 loot; 56 e.d.; 57 eg; 58 op; I? n-o; 64 s-S-; 65 r-L; 67 sik; 69 ai; 70 riet; 72 eend; 74 r.k.; 75 au; 76 la; 77 li; 78 a.g.; 80 lever; 81 pop; 82 etter. Verticaal: 1 armoe; 2 ia; 3 dop- 4 To11! 5 r°t; 7 gil; 8 el; 9 troon; 11 kool; 13 tent; 16 ijl; 18 ik; 20 is; 21 de; 23 miep; 26 lans; 28 c.s.; 30 sir; 31 els; 32 m.o.33 rij; 34 t.p.; 35 ml; 36 dl.; 37 pro; 39 aai; 41 alp; 43 os; 44 geel; 45 pa; 46 nog: 47 beo; 48 1.1.; 49 roos; 50 at; 52 l.d.54 on; 55 egaal; 57 egel; 59 prei; 61 akker; 63 ui; 64 si; 66 in; 68 ir.; 70 rue; 71 tap; 72 elp; 73 dat; 75 a a.v.; 79 g.t. ZONDAG 25 april. Beloken Pasen. Mis Quasi modo. Wit. Tweede gebed van de Kruisdagen. MAANDAG 26 april. H.H. Cletus en Mar- cellinus. Rood. DINSDAG 27 april. H. Petrus Canisius. Wit. WOENSDAG 28 april. H. Paulus van het Kruis. Wit. DONDERDAG 29 april. H. Petrus van Verona. Rood. VRIJDAG 30 april. H. Catharina van Sië- na. Wit. ZATERDAG 1 mei. St. Jozef, patroon van de arbeid. DE AUTO MET PERSOONLIJKHEID Géén mode-verschijnsel, maar evenwichtige modellen met modem-klas sieke lijnen. Uitgeprobeerde, doch ultra-moderne motoren, die steeds al hun tijd vóór waren en blijven- Een veilige auto, door formidabele rem men, gecombineerd met de alom befaamde onovertroffen wegligging. EEN EERLIJKE AUTO VOOR EEN EERLIJKE PRIJS 403 Conforl, met schuifdak 7.980, 403 Confort, schuifdak, dieselmotor 10.300, 404 Luxe, schuifdak, bekleding stof of kunstleer 9.300, 404 Luxe, idem, doch injectiemotor (96 pk)10.500, 404 Luxe, idem, met dieselmotor (68 pk) 11.600, Voorts o.m. leverbaar Stationcar, Familiale, Cabriolet, Coupé, /aarvan diverse met benzine-, benz.-injectie of dieselmotor. PIK'S GARAGEBEDRIJF GOES DEALER VOOR Z.- EN N.-BEVELAND Fa. JOOSSE Zn., N.- en St.-Joosland DEALER VOOR WALCHEREN Automobielbedr. Garage CITO, Axel en Schoondijke GARAGE A. v.d. SANDE, IJZENDIJKE GARAGE J. v.d. SANDE, CLINGE (Van onze automedewerker) De nieuwe Peugeot 204, die deze week in Parijs wordt geïntroduceerd, is een modern en vrij ruim model in de aankomende middenklasse. De carrosserielijn is zuiver, eenvoudig en harmonisch. De con- m ceptie is praktisch afge- rond: 4 a 5 persoons «TH £111 compartiment, vier- deurs, groot glasopper vlak, redelijk grote ba- ff gageruimte, motor dwars gepïaatst voor- in en voorwielaandrij- uj.1 ving. Hoewel de „204" (■31 evenals de Austin-Mor ris 1100, de Primula van Autobianchi en de Renault 16, de nieuwe lijn in de automobielbouw vertegenwoordigt, zijn de Peugeot- trekken onmiskenbaar. De construc tie plaatdikte 1 mm is sterk en degelijk en de afwerking is verzorgd. Peugeot laat zich hiervoor trouwens ook betalen. In Frankrijk is de prijs fr. 8950. Wat de „204" in ons land gaat kosten is nog niet bekend, maar we moeten waarschijnlijk rekenen op ruim 7,5 mille. Onder de kap heeft Peugeot de nieuwe constructiemethode toegepast. De vier- ciiinder motor van 1130 cc Is dwars ge plaatst en onder een hoek van 20° Inge bouwd. Motor, versnellingsbak en diffe rentieel vormen één geheel. Om het ge wicht te beperken zijn het cilinderblok de cilinderkop, het carter en het koppe lingshuis van aluminium gemaakt. De vitale elementen zijn overzichtelijk ge plaatst en goed bereikbaar. Met een compressieverhouding van 8 1 heeft de 1.1 liter krachtbron een effect van 53 SAE-pk bij 5800 omw./min. en dit is aan de sportieve kant. De machine kan dit tamelijk hoge toerental wel op brengen. De motor heeft een bovenlig- TEKENEN of schrijven op een vuile wagen doen niet alleen kinderen met artistieke neigingen want dan zou 't nog wel meevallen. Hebt u zich in dit verband wel eens gerealiseerd dat een donkere lakkleur een veel opvallender achtergrond is voor stof en slijk dan een lichtere kleur en weet u ook dat die lieve kinder vingertjes door hun „ge schrijf' krassen kunnen veroorzaken die er vrijwel niet uit te krijgen zijn? Wel nu: veelvuldig wassen of een lichte lak kleur voorkomen vaak veel ergernis. IN plaats van zuurvrije vaseline kunt u om de accupolen en klemmen oxyde- vrij te hóuden ook gebruik maken van z.g. antioxyderingen Dit zijn geïnpreg- neerde viltringen die u nadat u de accu klem hebt losgemaakt, over de accu, pool kunt schuiven. Zijn de ringen ge kleurd, dan hoort de rode ring op de pluspool en de blauwe ring op de min pool. Ze hebben een zeer lange levens duur. PRECIES is 't nooit te zeggen maar zo tussen de 20.000 en 40.000 km dient 't vet in de voorwiellagers toch wel ver nieuwd te worden. Door verhitting gaat er vet verloren en bovendien kan het vet te hard geworden zijn om nog als smeermiddel te kunnen dienen. Zou u zo te lang doorrijden dan kost u dit beslist een paar nieuwe lagers. STA niet verbaasd als u merkt dat uw auto in de zomer blijkbaar minder benzine verbruikt dan in de winter het geval was. Dit valt te verklaren uit het feit dat de motor bij hogere buitentem peraturen ook zelf veel sneller op be drijf stemperatuur is. Bovendien onder vindt het gehele mechanisme minder weerstand, de motor'slöat sneller aan etc Al met al kan het zomerverbruik 10 a 15 procent lager zijn. IT VRAAGT MAAR Mevrouw De B. te Roosendaal Is sinds een paar maanden in het bezit van een vrijwel nieuwe Taunus, deze staat ook 's nachts buiten en ze overweegt nu een hoes aan te schaffen. Er zijn echter mensen die haar dit afgeraden hebben en daarom wil ze ook graag ons advies nog wel eens horen. Zoals dit met veel dingen het geval is zijn er zowel voor- als nadelen ver bonden aan het constante gebruik van een autohoes. De voordelen kent u waarschijnlijk ook maar toch kunnen die o zo gemakkelijk veranderen in een nadeel. Als u de wagen, terwijl deze volkomen droog is, afdekt met een hoes, dan is dit inderdaad een zekere bescherming tegen weersinvloeden en stof. De theoretische mogelijkheid dat zich nadien condenswater zou gaan vor men en afzetten willen we dan even laten voor wat het is. Anders wordt het als u een vochtige of natte wagen gaat afdekken op de manier zoals dit met een hoes gebeurt. Dan kan het vocht niet verdampen en als u drie dagen later de hoes afneemt is de wagen nog kledder nat. Wijzelf kennen een vernufteling die om deze reden een opvouwbaar houten „geraamte" om zijn auto zet en daar de hoes overheen trekt zodat de wind er toch tussendoor kan spe len. Gezien ons overwegend natte kli maat geloven we niet dat de autohoes het ding is waarop we zaten te wach ten (uitzonderingen daargelaten). gende nokkenas. Om de bedrijfszekerheid te bevorderen is de krukas vijfmaal ge lagerd. Het max.koppel is 9 kgm bij 3000 omw./min. De motor is waterge- koeld en natuurlijk uitgerust met een „denkende ventilator", een specialiteit van de Peugeots. De prestaties van de „204" liggen in zijn klasse op ruim verantwoord niveau. De topsnelheid is ongeveer 140 km/u., dus aanmerkelijk hoger dan die van de BMC 1100, maar in dit zowel als in het Peugeot-geval hadden we liever direct een 1.3 liter onder de kap gehad. Mis schien komen er na verloop van tijd snel lere versies van. Peugeot heeft tussen de „204"- en de „404"-typen trouwens ook nog de „403", die nu in de verdrukking is gekomen. Van fabriekszijde wordt ech ter meegedeeld, dat de „403" voorlopig nog in produktie blijft. De acceleratie van de Peugeot 204 is voor een 1.1 liter pittig. De importeur geeft de volgende waarden op: 400 meter van stilstand in 21 sec., 1000 meter in 39.7 sec., en van 1100 km/u. in 21.5 sec. Het benzineverbruik varieert van 5.8 tot 8.5 liter op 100 kilometer. Rijklaar weegt de wagen 845 'kg, wat per pk 14.6 kg is. Geheel nieuw bij Peugeot is dat de „204" schijfremmen (Girling) op de voor wielen heeft. Voor de „404" heeft Peu geot onlangs de zogenaamde thermosta- bele remmen ontwikkeld, een soort ver edelde trommelrem, die enkele nadelen van de moderne schijfrem ondervangt. Dit effectieve maar wel wat ingewik kelde en omslachtige remsysteem, dat ons ook nogal kostbaar lijkt, zou voor de kleinere en minder snelle „204" overbo dige luxe zijn en daarom hebben de Peu- geotconstructeurs op dit punt gecompro- misseerd en „met schijfremmen genoegen genomen". Tussen voor- en achterrem- men is een remkrachtregelaar gemon teerd om het eventuele blokkeren van de achterwielen tegen te gaan. De wa gen rust op reële wielen, met Michelm-X 135 x 14 banden. De wielen zijn onafhankelijk geveerd, met schroef veren en telescoop-schokbre- kers. De besturing is direct en met zijn kleine draaicirkel van 9.5 meter is de wagen is 3.97 meter lang en 1.56 meter manoeuvreren. De buitenafmetingen kon den bij de economische basisconstructie betrekkelijk klein worden gehouden. De wagen is 3.97 meter land en 1.56 meter breed, en met deze maten is het interieur ruim uitgevallen. De „204" is een vijf- persoons gezinswagen, met een koffer- ruim van 370 liter. Van de Peugeottradi- tie, om een schuifdak mee te leveren, is ook bij het nieuwste model niet afgewe ken. Binnenkort maken we nader kennis met de „204". die reeds over enkele maanden op de markt komt. H. Motor: 4-cil. dwars geplaatst voorin (20°), bovenliggende nokkenas. Cilinder inhoud: 1130 cc. Boring en slag: 75 en 64 mm. Compressie: 88 1. Max.vermogen: 58 pk (SAE) bij 5800 omw./min. Max. koppel: 9 kgm bij 3000 omw./min. Kruk as: vijfmaal gelagerd. Koeling, water met „denkende ventilator". Versnelling: 4-bak volledig gesynchroniseerd (stuurschake- ling). Vering: onafhankelijk geveerde wielen. Draaicirkel: 9.5 meter. Remmen: schijfremmen voor, trommelremmen aeh- 6.8—8.5 liter/100 km. Gewicht: 845 kg. ter. Topsnelheid: 138 km/u. Verbruik; Onderhoud: olieverversen elke 5000 km, 4 smeerpunten. Voor sportieve rijders, die de on langs verschenen „911" met zyn zes cilindermotor en de elegante nieuwe carrosserielijn te duur vinden en zich met een minder sensationeel prestatie vermogen tevreden stellen, heeft Porsche nu het type „912" gepresenteerd. Dit is de gematigde en aanmerkelijk voorde liger versie van de hypersnelle „911" of populair uitgedrukt een „Dame-uit voering". Het koetswerk, de inrichting en het comfort zijn geheel overeen komstig de nieuwe Porschc-ideeën. Evenals de twee liter „911" is het nieuwe model een verfynde uitgave van de bekende 356-serie, die op vele punten werd verbeterd en aangepast. De nieuwe carrosserie is slanker en luchtiger, met meer interieurruimte en een aanmerkelijk groter glasoppervlak. Het kofferruim is ook veel groter dan bij de 356. De Porsche 912 is eigen lijk een 2 2 coupé, waarvan de vorm is afgeleid van de 911: met zuivere lij nen en een moderne lage taille, waar door het uitzicht naar alle kanten zeer goed is. De anatomisch gunstig gemodel leerde, verstelbare voorzetels zijn bij zonder comfortabel en ze geven een ideale zitpositie. Achterin kon er door de verlenging van de wielbasis tot 2211 mm iets meer plaatsruimte (liefst twee kinderen) worden vrijgemaakt. Met twee personen in de wagen kan de nood- zitting worden omgekiept en dan ont staat er rijkelijke ruimte voor reisba gage. Het instrumentenbord omvat alles wat een sportieve rijder nodig heeft, strategisch juist uitgezet en goed af leesbaar Het ziet er allemaal erg de gelijk en diep doordacht uit. Op het gebied van snelle sportieve reiswagens heeft de firma Porsche een wereld bekende reputatie. En wat we speciaal waarderen is, dat de Porsches een zeer beschaafde rijcultuur hebben. De Porsche 912 is uitgerust met de vertrouwde en geroutineerde vier-cilin- der van 1582 cc, die 90 DIN-pk pres teert bij 5800 omw.-min. Deze lucht- Dit is het dashboard van de Porsche 912. gekoelde boxer-motor is, met een gun stig max. koppel van 12.4 kgm bij 3500 omw.-min. zeer elastisch en rustig, maar met voldoende temperament om de wa gen aan een topsnelheid van 185 km-u, te helpen. De acceleratie is volgens opgave van de fabriek: van 0-80 km-u in 8,5 sec., van 0 - 100 km-u in 13 sec., van 0 - 120 km-u in 20 sec. en tot 140 km-u in 24 sec. Met de vijf versnellingsbak, die tegen een hogere prijs leverbaar is, kunnen nog iets betere acceleratiewaar den worden bereikt. Vijfversnellings bakken schijnen steeds meer in de mo de te komen en dit is rijtechnisch be schouwd een winstpunt. In de „911" hebben we er al kennis mee gemaakt. Het is een plezierige bezigheid de mo gelijkheden van de 5-bak uit te buiten en als tijdverdrijf ermee te spelen. Men mag gerust een versnelling overslaan, want trekkracht is voortdurend voor handen. De synchronisatie functioneert feilloos en soepel. Evenals de andere Porschemodellen heeft de „912" schijfremmen rondom. Onder de kofferruimte is een nieuwe benzinetank aangebracht met een in houd van 62 liter. De consumptie Is by normaal rijden ongeveer 1 11 a 12 en in dit geval is de actieradius van de „912" ongeveer 100 kilometer, een re cordafstand. De prijs van dit nieuwe type ligt in de buurt van die van de 356C en de 356SC. PORSCHE 912 TECHNISCH BEKEKEN Motor Compressie Max. vermogen Max. koppel. Topsnelheid Draaicirkel Gewicht Remmen Afmetingen luchtgekoelde Otto- Boxermotor 1582 cc. 9.3-1 90 DIN-pk bij 5800 omw.-min. 12.4 kgm. bij 3500 omw.-min. 185 km-u 10.3 meter 970 kg, max. 1290 kg schijfremmen rond om 416.3 bij 161 bij 132 cm.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11