che Dllandse ade BURGERMANS TRAGEDIE ZONDER VALS PATHOS ABASIIM Vijf grote havens E.E.G.-verband in ADAMO BLIJFT TROEF K Baron Bluff op oorlogspad Première van ONeils Elektra: PAS HIERVOOR OP! ■B Onmiddellijke verlichting van spierpijn en stijfheid mE&uamwr werkster of werkmeisje A TON LENSINK MOET RUSTEN De AVRO treedt eigengereid op Belgische t.v.-documentaire NeoSïlvIkrïn ORT UNSTNIEUWS Pvnnvkhiiver 25.75-29.75 V Verbazing bij NRU kalmeert zonder slaap te verwekken Nieuw Rotterdams Toneel in liet nieuwe seizoen Engels showprogramma over Palladium-theater radarval „kater" rijst met kerrie bier keuze oud roest stoj 'je.ni 6 9tb 9 Soojp •jeu oife 9 deq 'uoi -g -tom 'jot •puejq g -ije z '**9A 'uuoq r-njog :2mssoido Algesal 16 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 APRIL 1965 Tienerjurk in zomerse pastels. 12-16 jaar C.R. DE BEURS - MODERN Grote Markt 6 Breda vraagt voor direct GOED LOON V 1 erse kokos* smelt in chocolade. Een héél mbinatie! En nóg een trlijke Bounty's. ROTTERDAM Eugene O'Neil heeft zijn stuk „Rouw past Electra", dat het Nieuw Rotterdams Toneel op paaszater dag zestien jaai na de eerste opvoe ring in ons land door de Haagse Come- die in premiere heeft gebracht, de stof uit de „Oresteia" van de Griekse trage dieschrijver Aeschylos niet gebaseerd op de noodlotsgedachte der oude Grieken, maar op de „complex-psychologie" van Freud. De „Electra'' van O'Neil is dan ook geen koningsdrama meer, waarin de Goden een wreed, onafwendbaar spel spe len met de strijdbare, edele Grieken, maar een burgermanstragedie, waarin de puriteinse burgers van het Amerika uit de grote burgeroorlog ten tyde van Abra ham Lincoln aan hun eigen hartstochten ten gronde gaan. Hoewel O'Neil dus een heel ander uit gangspunt gekozen heeft volgt hij in zijn stuk het verhaal van Aeschylos op de voet. Men maakt direct kennis met moe der en dochter, Christine en Levinia Mannon, die elkaar onverzoenlijk haten. Levinia haar moeder omdat deze haar vader bedriegt en Christine haai- dochter omdat zij meent dat Levinia haar vader voor zich alleen wil hebben. Het conflict bereikt zijn hoogtepunt wanneer Levinia ontdekt dat haar moeder een verhouding heeft met een zekere kapitein Brand, de zoon van een dienstbode en een wegge trapte telg van de Mannons. Om te voor komen, dat de oude Mannon, generaal van het leger der noordelijken, de verne derende verhouding ontdekt en kapot kan maken, vergiftigen Christina en Brand hem bij zijn behouden terugkeer op het landgoed van de Mannons. Levinia komt echter achter de doods oorzaak van haar vader en besluit zich te wreken. Dit is het einde van het eerste deel van de trilogie. In het tweede deel zet Levinia haar broer Orin, die zijn moeder verafgoodt, tot moord op kapitein Brand aan. Dit leidt echter ook tot de zelfmoord van Christina, wat Levinia trouwens beoogd heeft. In het laatste deel tenslotte ziet men hoe Orin door zijn geweten gekweld wordt, vervolgens boete wil doen en ten slotte eveneens door Levinia de dood wordt ingedreven. Het meisje zelf sluit zich daarna op in het landgoed van de Mannons om „te midden van de doden", zoals O'Neil zegt haar straf te ondergaan. Het is niet moeilijk om voor de namen van Levenia Electra, Orin Orestes, Christina Klytemnestra enzovoorts in te vullen. Men kan het zelfs niet achter wege laten, want wanneer men niet voortdurend de klassieke Griekse trage die achter het stuk van O'Neil plaatst, komen de scènes van „Rouw past Elec tra'' nogal melodramatisch over en zou men zelfs geneigd kunnen zijn het hele werk niet au serieux te nemen. De ge forceerde moeder- en vaderbindingen on natuurlijke liefde tussen broer en zus, Freudiaanse frustraties, waaraan de Ores teia van Aeschylos absoluut vreemd is, ontkrachten het stuk niet weinig. GELADEN DIALOOG Maar daar staat tegenover dat O'Neil de karakters in het stuk prachtig tekent en een buitengewone dialoog geschreven heeft, die de steeds groeiende spannin gen tussen zijn hoofdfiguren voor de toe schouwer waarmaakt. Dat „Rouw past Electra" tijdens de pre mière van het Nieuw Rotterdams Toneel van het begin tot het einde spankracht had, is echter niet alleen een verdienste van O'Neil. Annet Nieuwenhuyzen maak te van de „Electra" zo'n boeiende per soonlijkheid, dat het Rotterdamse pu bliek haar geen moment uit het oog ver loor en geen woord van haar wilde mis sen. Zelfs wanneer zij niet direct bij de emotionele woordenwisselingen betrok ken was, bepaalde zij de sfeer op het to neel. De ene keer door haar houding, een andere keer door een blik of een gebaar, kortom zij slaagde er in de kwade ge- Advertentie) (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Men maakte zich vo rige week in Hilversum enige zorgen over de raadselachtige verdwijning van televisie-regisseur Ton Lensink, die voor de regie zou zorgen van het tv-spel „Hen drik de vierde'' van Luigi Pirandello. Ton Lensink had maandag nog een ge sprek gevoerd met de heer Con Nicolai, hoofd van de afdeling drama-kunstzaken bij de AVRO. De volgende dag zouden de repetities voor het tv-spel beginnen, maar de heer Lensink bleef zonder na dere uitleg afwezig. Aangezien het spel van Pirandello vorige week nog ingestu deerd moest worden voor de opvoering op donderdagavond 6 mei, heeft Walter van der Kamp de taak van Ton Lensink op zich genomen, terwijl Ko van Dijk de spelregie voor zijn rekening nam. Eerst later kreeg de heer Nicolai bericht, dat Ton Lensink aan een zenuwinstorting leed en verscheidene weken op medisch advies rust moest houden. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Dezer dagen werden de in de Nederlandse Radio Unie samen werkende Hilversumse omroepen voor een wel vreemde verrassing geplaatst. In het succesvol radioproject, dat door de Nederlandse, Belgische, Duitse, Britse en Scandinavische organisaties onder de ti tel Nord-Ring in de resp. landen voor de microfoon werd gebracht, bleek plot seling dat de AVRO op eigen houtje met de vertegenwoordigers van deze landen afspraken had gemaakt voor een schakel programma. Deze Nor>d Ring-partners die ook vorig jaar samen met c'e NRU het drie weken durende concerttournee organiseerden, zouden nu op tweede paasdag een grote co-produktie maken, waaraan tal van in ternationale artiesten hun medewerking verleenden. Zij zouden maandagavond via een net van lijnverbindingen met el kaar praten, musiceren en zingen. Thans blijkt dat de AVRO de afspraken, namens Nederland heeft gemaakt en eerst dins dagavond jl. een bandopname van dit programma heeft uitgezonden. Deze uitzending werd geleid uit studio Hamburg door de BBC-persentator Paul Hollingdale en Hary Mooten de bekende accordeonist, was de Nederlandse mede werker in deze internationale amüse- mentsketen. De NRU-woord voerder heeft zijn ver bazing uitgesproken over de manier, waarop de AVRO hierbij te werk is ge gaan, zonder de NRU er in te betrekken, hoewel het hier een aangelegenheid be treft voor alle omroepen. De programma leiders zullen gezamenlijk uitmaken wie ons land in dit gezelschap vertegenwoor digt wie het programma zal uitzenden. Uit latere informaties bleek, dat noch de AVRO noch de BBC in staat waren op tweede paasdag zendtijd vrij te maken voor de Nord-ring. Bij de AVRO nam de radio] eugddag alle zenduren in be slag. Daarom had men dit programma naar dinsdagavond verplaatst. In Hilversum vraagt men zich af hoe het mogelijk is dat de programma-leiding van het radiobedrijf der AVRO. de nor male weg niet bewandelde, temeer daar juist medewerkers van deze omroep zich de laatste tijd beklaagden over gebrek aan coördinatie en het zich niet houden ann eenmaal vastge^gde richtlijnen. nius van Electra in iedere scène van de dertien taferelen voelbaar te maken. Maar ook regisseur Richard Flink heeft een groot aandeel in het Rotterdamse succes gehad. In de eerste plaats heeft hij met een opmerkelijk strakke, gese reerde regie alle valse pathos verre we ten te houden. Waar O'Neil zelf nog wel eens aanleiding geeft tot zwaar charge rend spel, waarin de emoties als .het ware opgetast liggen, heeft hij alle si tuaties in de hand weten te houden. En dit is te meer een prestatie wanneer men weet, dat hij tegenover Annet Nieuwen huyzen Rie Gilhuys als Christina had ge plaatst en daartussen Leo de Hartogh als kapitein Brand, die beiden nogal graag de sluisdeuren van hun groot dramatisch talent helemaal open zetten. Ongetwij feld hebben Rie Gilhuys en Leo de Har togh het tijdens de repetities heel moei lijk gehad, maar hun afgewogen en be heerste vertolkingen die zo zijn ontstaan, zijn prachtig. Coen Flink als Orin paste precies in de voorstelling van zijn vader. Een goed doorleefde rol, plastisch op het toneel gezet met werkelijk grandioze momen ten zoals bijvoorbeeld wanneer Orin ont dekt, wat Levinia tot haar verschrikke lijke wraak gedreven moet hebben. Ri chard Flink zelf speelde Mannon, de ge: neraal, iets te droog, te afgepast, hierbij waarschijnlijk het slachtoffer van zijn op zet valse sentimentaliteit te vermijden. Zoals gebruikelijk tot slot een enkel woord over de vertaling en de decors en kostuums. Om met het laatste te begin nen, Johan Greter ontwikkelt zich meer en meer tot een ontwerper van grote al lure. Hij blijkt steeds meer in staat de plaats van Nicolaas Wijnberg, die drie jaar geleden samen met Ton Lutz Rot terdam verliet, in te nemen.- Zijn illusio nistische opzet van het buitengoed van de Mannons was een knap stuk moderne, functionele decorbouw. Nico Brunt heeft voor een frisse, directe vertaling gezorgd, die goed „bekt" zonder de beelden van O'Neil te kort te doen. (Advertentie) HILVERSUM De Belgische televisie heeft in het kader van de EEG-serie een grote documentaire gemaakt, waarin een bezoek wordt gebracht aan Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, Marseille en Ge nua. Dit zyn de vijf grootste poorten van Europa, die door de eeuwen heen de lei dende positie hebben kunnen behouden. Allereerst trokken de BRT-mensen naar het noorden van het „Europa der zes", waar Hamburg wat uitrusting be treft tot de best ingerichte havens van dit continent behoort. Hamburg bezit cir ca duizend vaste en vlottende kranen en een spoorwegnet van 500 km over het gehele havencomplex verspreid. Elke Nederlander weet dat Rotterdam enkele jaren geleden New York als druk ste haven ter wereld voorbijstreefde. Treffend vonden de samenstellers het le vendige verkeer op de Waterweg naar zee. De open verbinding met de Rijn voert alle ladingen zo nodig rechtstreeks naar de Duitse industriegebieden of naar Zwitserland. De drukste kaden van Antwerpen lig gen langs de Schelde. Vele schepen varen de haven door de sluizen binnen. Aange zien verscheidene waterwegen de haven met het achterland verbinden, kan men Antwerpen een rivier- en spoorweghaven (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. De belangrijkste haven van Frankrijk is ongetwijfeld Marseille. In tegenstel ling tot de Noordzeehavens bezit Mar seille al de kenmerken van een werke lijke kusthaven. Tot in de laatste eeuw bleef de haven het belangrijkste centrum voor transport naar het achterland. Een rechtstreekse verbinding wordt geremd door de rotsen van l'Estaque, terwijl de verdere ontwikkeling wordt gestagneerd door het verlies van de Franse gebieden in Afrika. De romantische aspecten van een oude en voorspoedige haven heeft zeker Ge nua bewaard. Ze bestond reeds in de Romeinse tijd. Deze haven is wat ver keer en transport betreft de belangrijk ste van Italië en heeft een oppervlakte van 600 ha. In feite zit de haven klem tussen de rotsen met de luchthaven en een staalfabriek, terwijl aan de andere kant de internationale jaarbeursgebou wen liggen. Daarom hebben de Italianen verhoogde wegen gebouwd om de ruim tebeperking te kunnen opvangen. In dit interessante BRT-programma, dat door de NTS zondagavond a.s. om 19.30 uur via Ned. 1 wordt uitgezonden, wordt een vergelijking tussen deze vijf Euro poorten gemaakt. De samenstellers ma ken hun samenhang duidelijk in het wel varend Europa der zes met zijn 180 mil joen inwoners. Ook worden achterland, uitbreiding, het aantrekken van allerlei takken van nijverheid, speciaal de petro chemische industrie, aan een nadere be schouwing onderworpen. Lieven Gijpen schreef het draaiboek en Ivo Berg tekende voor de regie. (Advertentie) Adamo blijft voor duizenden in Nederland een trekpleister, de jon geren krijgen van zijn optreden niet gauw genoeg. Dus haalt de VARA hem vanavond weer op het (eerste) scherm om kwart voor ne gen. De jonge kasteelheer zingt vanuit de Hilversumse Expo-hal. Woensdag 21 april HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Gevarieerde grammo foonmuziek 12.22 Voor het platteland 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw 12.30 Stereo: Orgelkwartet 12.55 Actualiteiten 13.00 Nieuws 13.15 Kalen der 13.20 Stereo: Licht instrumentaal sextet 13.45 Gesproken portret 14.00 Om roeporkest en cellist (opn): populair klassieke muziek 14.50 Uitzending in sa menwerking met de vrouwenbond van de Partij van de Arbeid 15.00 Voor die jeugd (16.00 Nieuws) 16.50 Voor de zie ken 17.20 Stereo: Tango-Rumba orkest en zangsolist 17.50 Actualiteiten 18.00 Nieuws 18.15 Grammofoonmuziek 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spre ker: De heer E. J Harmsen, Secretaris van de Boeren Partij 18.30 Radio Volks universiteit: Salzburg en Wenen: Brand punten van muziekcultuur, door Tom Hoogland 19.00 Voor de kinderen 19.10 Jazzmuziek 19.30 Artistieke staalkaart 20.00 Nieuws 20.05 Dansorkest en zang solisten 20.35 Vocaal ensemble 20.50 La Clemenza di Tito, opera van Mozart (opn) 22.30 Nieuws 22.40 Franse chan sons 22.55 Tussen stilstand en beweging, lezing 23.10 Harp, viool en zang: licht- klassieke werkjes 23.35 Lichte orkest muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV12.05 Licht orkest en zangso- liste 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nieuws 12.40 Variant: radio-snelbuffet 13.30 Licht elektronisch pianospel (gr.) 13.45 Licht instrumen taal trio 14.00 Vocaal ensemble en licht instrumentaal kwartet (opn.) 14.30 Klassieke pianomuziek (gr.) 14.50 Klas sieke orkestmuziek (gr.) 15.50 Bijbel- vertelling voor de jeugd 16.00 Voor de jeugd 17.15 Jazzperspectief 17.50 Over heidsvoorlichting: De politie nu. 18.00 Licht vocaal ensemble gr. 18.30 Het Spektrum: nieuws uit de prot christe lijke organisaties 18.45 Nieuwe gram mofoonplaten 19.00 Nieuws en weer- praatje 19.10 Radiokrant 19.30 Leger des Heils-kwartier (gr.) 19.45 Op de man af, PJa.^ 19.50 Stereo: Metropole orkest 20.20 Concertgebouworkest (opn.): klas sieke muziek. In de pauze(pl.m. 20.40 De huisvrouw en haar gezondheid, le zing 22.40 Avondoverdenking 22.55 Oude gewijde muziek (gr.) 23.10 Evangelie verkondiging in wereldperspectief le- grammofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws BRUSSEL VLAAMS 324 M 12'°° ,?'e^.ws I2'"3 Grammofoonmu ziek 12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbericht) 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht 13.00 Nieuws 13 20 Kamermuziek 14.00 Nieuws 14 03 Gram- moloonmuziek 14.30 Gevarieerde mu ziek 14.50 Liederen 15.00 Nieuws 15 03 Gevarieerde muziek 15.15 Voor de kin- ?lonn i?'00 ,Nieu,ws 16.03 Beursberichten o J?ge'Se 16.24 Orkestmuziek 16.45 Schoolkoren 17.00 Nieuws en be richten 17.15 Tophits 18.00 Nieuws 18 03 Voor de soldaten 18.30 Lekenmoraal en- fdosofie 18.50 Sportkroniek 18.54 Lichte muziek 19.00 Nieuws en radiokroniek 19.40 Jazzmuziek 20.00 Openbaar Kunst bezit 20.15 Russische muziek 2100 Ka mermuziek 21.30 Folklore-festival 22 00 Nieuws 22.15 Jazzmuziek 22.45 De zeven kunsten 23.00 Nieuws 23.05 Feiten en oude muziek 23.30 Lichte muziek 23 55 Nieuws 24.00-0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 M 12.00 Nieuws 12.02 Gevarieerde mu ziek en actualiteiten 13.00 Nieuws 14 00 Nieuws 14.03 Voor de jeugd 15.00, 16.00, 17.00 en 18.00 Nieuws 19.20 Lichte mu ziek 19.3 Nieuws 20.00 Pelléas et Méli- sande, opera 22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazzmuziek 22.55-23.00 Nieuws. Donderdag 22 april HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws 8.10 Lichte grammofoonmuziek 8.50 Ochtendgymnastiek 9.00 De groen teman 9.05 Modern strijkkwartet (gr.) 9.35 Waterstanden 9.40 Morgenwijding 9.55 Klassieke grammofoonmuziek 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nieuws 11.02 Huishoude lijke zaken, praatje 11.15 Viool en piano: oude en moderne muziek (opn.) 11.45 Voordracht, HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Het levende Woord, medi tatie 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegeninformatie en lich te grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws pl.m. 8.00 Overweging) 8.30 Nieuws 8.40 Voor de huisvrouw 9.40 Ohansons de France (opn.) 9.55 Klassieke en moder ne grammofoonmuziek 11.00 Voor de zieken. Woensdag 21 april NEDERLAND I NCRV: 17.00-17.40 Voor de jeugd NTS: 19.00 Nieuws in het kort 19.01 Ba- rend de Beer 19.06 De kringloop van de zon (Circle of the sun), documentaire over de Bloed-Indianen in Alberta (Ca nada) VARA: 19.35 Top of Flop NTS: 20.00 Journaal VARA: 20.20 Achter het nieuws 20.45 Liedjesprogramma 21.15 Zo is het toevallig ook nog eens een keer 21.55 Universitijd(s) nood: Pro gramma over de actuele problemen van het universitair onderwijs NTS: 22.25- 22.30 Journaal NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort NCRV: 20.01 Wrede noodzaak (The cruel neces sity), Engels TV-spel 21.20 Literair kijk- schrift 21.55-22.10 Attentie. BELGIE VLAAMS 17.00-18.00 Voor de jeugd 19.00 Zand mannetje 19.05 Voor de jeugd 19.30 De wereld in klein (woestijnreis) 19.55 De weerman 20.00 Nieuws '20.25 't Is maar een weet. quizprogramma 21.00 Filmtri bune: Gertrud, drama. Zoeklicht op de culturele act. en toneelmagazine 23.30 Nieuws. BELGIE FRANS 18.30 Nieuws 18.33 Les aventures du Po?nI0AS' wetenschappelijk programma 18.50 A vos marques, wedstrijdprogram - ma 19.30 Face a 1'opinion, vragenbeant- ^rd^g l9.45 Félix. film 20.00 Journaal 20.30 Wallonië 65. 21.15 Balletprogram- ma: le jeune homme a marier 22 00 Spaanse fresco's: Feria, film 22.20 Jour naal De artistieke leiding van het Nieuw Rotterdams Toneel zal in het seizoen 1965-1966 wederom in handen zijn van Robert de Vries, alg. directeur, Richard Flink, directeur en Anty Westerling - dramaturge. Marius Kip - directeur, be houdt de zakelijke leiding. Het gezelschap is dit seizoen samen gesteld uit de dames: Willeke van Am- melrooy, Ida Bons, Trees van der Donck, Lia Dorana, Rie Gilhuys, Carola Gijs- bers van Wijk, Coba Keiling, Enny Meu nier, Annet Nieuwenhuyzen, Elly van Stekelenburg, There Verheugen en Ca- mille de Vries en uit de heren: Bas ten Batenburg, Eli Blom, Steye van Branden berg, Edmond Vlassen, Hans Culeman, Pim Dikkers, Ko van Dijk (als gast), Coen Flink, Richard Flink, Gerard Hart kamp, Leo de Hartogh, Wim Hoddes, Jan Lemaire, Luc Lutz, Pieter Lutz, Piet van der Meulen, Hans Polman. Cees Pijpers, Adolf Rijkens, Johan Schmitz, Eric Schneider, Robert Sobels, Jan Teulings Henk Uterwijk en Robert de Vries. Als regisseurs treden op Richard Flink, Robert de Vries, Luc Lutz. Jan Teulings, Pim Dikkers en Georges Vitaly (als gast). Adviseur voor decors en kostuums is Johan Greter. HILVERSUM Het ligt in het voor nemen van de NTS om zondagavond a s om 21.10 uur op het tweede tv-net een Engels showprogram te presenteren on der de -itel „Het Londens Palladium- theater". De presentator Robert Morley vertelt daarin het een en ander over de romantische achtergrond van het the ater, waar sinds een halve eeuw topar tiesten uit de gehele wereld successen hebben geoost. Er worden herinneringen opgehaald aan sterren als Gracie Fields Will Fyffe, Harry Lauder, Dan Leno en Vesta Tilley Tot de hedendaagse arties ten. die aan dit showprogramma meewer ken, behoren de befaamde Stanley Hnllo- way. Mnrecambe on Wise, de London Pal ladium Tillergirls, de Polka Dots en de Lionel Blair-dancerg. Eerst komt roos... dan volgt haaruitval... daarna verhoornt de hoofdhuid... en kaalheid is het eind. Dit kunt u verwach ten, als u niet bijtijds zorgt voor „bijvoeding" van de hoofdhuid. NEEM NEO-SILVIKRIN! Silvikrin bevat in de juiste verhouding alle 18 natuurlijke opbouwstoffen, die ook uw haar nodig heeft. Vandaar dat niets zo helpt tegen roos en haaruitval als Neo-Silvikrin! de biologische haarvoeding Voor dagelijkse haarverzorging is •K er Silvikrin Lotion (met of zonder vet). Houdt het haar gezond en laat het gemakkelijk kappen. LONDEN De nieuwe liederencyclus die Benjamin Britten op het ogenblik componeert voor Dieter Fischer-Dies- kau zal men voor het eerst kunnen be luisteren bij de uitvoering op het Al- deburgh Festival (Oost-Engeland) dat dit jaar in juni gehouden zal worden. Het werk is voor zang en piano en gaat uit van gedichten van William Blake. Nog twee nieuwe composities worden eveneens in Aldeburgh uitgevoerd. Een ervan is de Gemini-variaties, Opus 73, voor twee piano's, fluit en viool. De variaties werden speciaal geschreven voor een tweeling, twee jonge musici die Britten onlangs ontmoette in Boe dapest. Het thema is ontleend aan een werk van Kodaly. He andere wei'k is de Suite Opus 72, voor cello solo, in december door Britten voltooid voor de cellist Mstislav Rostropovich. NEW YORK De in de New-Yorkse Parke-Bernet galerij gehouden kunst veiling is een groot succes geworden. 26.000 dollar werd geboden voor een schilderij van Churchill, het derde dat tot nu toe van de overleden staatsman is verkocht. Het klapstuk van de veiling vormde echter een balletscène van Degas, die voor 410.000 dollar werd aangekocht. Een schilderij van Van Gogh ging voor 224.000 dollar van de hand, een Bonnard voor 155.000 dollar. Naar ik in deze krant las, heeft Jan Janssen vorige week op een vroege morgen zijn woonplaats Os- sendrecht met onbekende bestem ming verlaten. Vanzelfsprekend is deze gebeurtenis niet aan de aan dacht der sportverslaggevers ont snapt. Zij hebben zelfs verscheide ne nadere bijzonderheden achter haald. Men vermoedtzo vertelde het bericht losjesweg, „dat hij naar zijn ouderlijke woning in Nootdorp is gegaan om een paar dagen rust te nemen". Nu is alles reeds meer dan sterk genoeg om er een bericht over in de krant te slingeren. Maar het blijft niet bij vermoedens. De zaak is ver der grondig uitgediept. Hoor maar: „Buurtbewoners wisten te vertellen dat hun beroemde dorpsgenoot wat pijn aan de pols had en dat een arm in het verband zat". In enkele welgeformuleerde zin nen wordt hier de lerzer een mach tig brok informatie verschaft. Als ik het goed begrijp is Jan Janssen dus voor de paasdagen naar pa en moe gegaan, met pijn in zijn pols. Dit laatste steunt op mededelingen van buurtbewoners en is dus boven elke twijfel verheven. Zo weet je, als je de krant goed leest, van alles het fijne. Toen we met Pasen van achter ons kopje thee naar de paashagel keken, zei mijn vrouw nog: Waar zou Jan Janssen nu zijn?" Want ze had het bericht vanwege de drukte die aan feestdagen voorafgaan, niet gelezen. „Die zit in Nootdorp", ant woordde ik onmiddellijk, „het stond in de krant". Nou, mijn vrouw blij dat ze het wist. „Ik hoop dat hij goed gezond is", zei ze nog. „Ja wel',' repliceerde ik, „maar hij heeft wel wat pijn in zijn pols, naar in buurtkringen verluidt". Enfin, u begrijpt wel dat we er nog lang over gepraat hebben. PRAET-MAECKER De 20-jarige miss Marilyn Jones uit Ashington in Engeland neemt er geen genoegen mee dat zij op te hoge snel heid in haar auto is betrapt door een radarval, die de politie in het portaal van een kerkgebouw had opgesteld. Miss Jo-nes verwacht van de agenten een verontschuldiging, omdat het al bijzonder kwalijk is dat van zo'n plaats misbruik wordt gemaakt". Indien men teveel alcoholistische dranken tot zicih heeft geppqjen en niet met een „kater" wakke>r^i^wor den, verdient het aanbev^jm voor het naar bed gaan een hÈfcpe liter water te drinken, zo heeft woeibemi- cus dr. R. Robinson geschreven in een medisch vakblad. Bij het drinken van alcohol droogt het lichaam uit. Men kan een „ka ter" voorkomen indien men dit pro ces afremt, aldus dr. Robinson, die geïnteresseerden nog de raad geeft een weinig zout bij het water te voe gen. SOUTHEND (UPI) Toneel: het Taj Mahal-restaurant in het Britse vakantieoord Southend. Komen binnen Robert Prigg en vriendin voor een bord met rijst, kerrie en kip. De kelner serveert. Bij het paar voegt zich onverwacht de 28-jarige William Fleming, een verfmenger en ex-marineman, die in het oosten is geweest en zo het een en ander van kerrie afweet. Prigg, zegt hij, moet alvorens te gaan eten wat water drinken. Wat Prigg na enige aandrang doet. En kerrie, doceert Fleming verder, moet zó gemengd worden: en hij steekt beide handen in Priggs schotel en mengt met zijn vingers. „Ben je klaar?", vraagt Prigg en plant het bord met rijst, kerrie en kip in Flemings gezicht, in de beste traditie van de stomme-filmkomedie Fleming gaat af, rijst druipend van zijn in het oosten gebruind gezicht. Een aantal minuten later, als Prigg op het punt staat aan een nieuw maal van rijst met kerrie en kip te begin- nen, keert Fleming terug, pakt een stoel en ranselt er Prigg mee af. 1 Terwijl in Priggs hoofd vijf hechtin 1 gen worden verricht, verklaart Fle- ming tegenover de politie: „Dit kwam i mijn trots te na. Hij dreef mij te ver.' De laatste akte speelde zich af vooi de politierechter, die Fleming een geldboete van acht pond sterling we- gens het toebrengen van lichamelijk letsel oplegde. IHO Eerste hulp. Sir Wolstan Dixie, dertiende baro net van Market Bosworth, zat naar i de televisie te kijken, toen hij opna- i men zag van een pony, Dixie, die veel bier dronk. Het was sir Wol- stan opgevallen, dat de pony snel dronk, maar niet zo snel als hij. En de baronet stuurde een telegram naar de eigenaar van Dixie waar- i in hij de pony uitdaagde voor 'n bier- i tweekamp. i Die zal in mei gehouden worden op het voorouderlijk stamslot van Bosworth-park Het entreegeld heeft sir Wolstan bestemd voor de natio nale sportveldvereniging. De eigenaar van de pony, Carl Da ne, zei: „Dixe drinkt een pint in zes zeven seconden. Het belooft een interessante wedstrijd te worden. Hij en ik zien verlangend uit naar een i prettig uitje." De inwoners van het Engelse dorp- je Claverley zijn verdeeld over de vraag wat belangrijker is voor hun 1 gemeente, een politieagent of een openbaar toilet. Op het ogenblik heeft I Claverley geen van beide uiterste be- langrijke attributen. Een raadslid, dat meer voor een politieagent voelde, verklaarde: „Als de jeugd in het week- einde het dorp bezoekt, heerst er van- dalisme en straatschenderij". Een toiletaanhanger verdedigde zijn me- ing aldus: „Voor bezoekers die in de zomer de oude kerk komen bezichti- gen en in de café's wat drinken is een toilet essentieel". Toen zijn voertuig het begaf par- 1 keerde buschauffeur Keith Kyte (25) 1 het in een parkeerstrook van de weg- berm. Voordat hij de nodige reparaties kon verrichten, hadden dieven de wie- i len, koplampen, motorkap, ruiten en een deel van de motor gestolen. Nu heeft mr. Kyte van de politie i een rekening gekregen van één pond i sterling. Agenten moesten zijn kar- retje wegslepen als oud roest. 123456783 Horizontaal: 1. stad in W.-Duitsland, huidbedekking van vogels. 2. meis jesnaam. 3. vuur. 4. Europeaan, ver werkt schapehaar. 5. elektrisch ge laden deeltje, beet. 6. krantejongen, grappenmaker. 7. dor uitgedroogd. 8. vlaktemaat. 9. kist met open lat werk. stenen berg. Verticaal: 1. Indisch gerecht, razer nij 2. boom. 3. voedsel. 4. grappen maker. knaagdier. 5. dunne plank, insect. 6. deel van een vis, ijzer houdende grond. 7. het dwingen. 8. grootvader. 9. spoorstaaf, bloem. •sooj •frej e 'edo *9 'SucMp 'i 'jao ota 9 joj 'jei g jbj 'jeu -f *poojq 'MTa 'Z 'Mouie 'iuieq *x (Advertentie) Wonderbalsem, buitengewoon afdoend ter verlichting van rheumatische pijnen, zenuwpijnen, spit. verstuikingen, stijve nek en ledematen. VTiets werkt sneller, niets werkt aan- 1 genamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Als enige middel, dat een speciale emulsie van een nieuwe werkzame stof met hoog doordrin gingsvermogen bevat (U.S. Patent N° 2596674), dringt Algesal diep door in het weefsel tot in de haard van de pijn, waar een onmiddellijke verlichting ont staat, zonder een oppervlakkige warmte- sensatie of irritatie van de huid te veroorzaken. Overtuigt U proefondervindelijk van dit buitengewone doordringingsvermo gen zodra U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze actieve balsem vrijwel onmiddellijk in de poriën verdwijnt en z n pijnstillende werking het weefsel en de spieren tot in de gewrichten door straalt". Rheumatische pijnen en stijf heid maken spoedig plaats voor een du rend gevoel van verlich ring en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreektZorg dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. Verkrijgbaar bij alle drogisten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13