che
Dllandse
ade
BURGERMANS TRAGEDIE
ZONDER VALS PATHOS
ABASIIM
Vijf grote havens
E.E.G.-verband
in
ADAMO BLIJFT TROEF
K
Baron Bluff op oorlogspad
Première van ONeils Elektra:
PAS HIERVOOR OP!
■B
Onmiddellijke verlichting
van spierpijn en stijfheid
mE&uamwr
werkster of
werkmeisje
A
TON LENSINK
MOET RUSTEN
De AVRO treedt
eigengereid op
Belgische t.v.-documentaire
NeoSïlvIkrïn
ORT
UNSTNIEUWS
Pvnnvkhiiver
25.75-29.75
V
Verbazing bij NRU
kalmeert zonder slaap te verwekken
Nieuw Rotterdams
Toneel in liet
nieuwe seizoen
Engels showprogramma
over Palladium-theater
radarval
„kater"
rijst met kerrie
bier
keuze
oud roest
stoj 'je.ni 6 9tb 9 Soojp
•jeu oife 9 deq 'uoi -g -tom 'jot
•puejq g -ije z '**9A 'uuoq r-njog
:2mssoido
Algesal
16
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 APRIL 1965
Tienerjurk in
zomerse pastels.
12-16 jaar
C.R. DE BEURS - MODERN
Grote Markt 6 Breda
vraagt voor direct
GOED LOON
V 1
erse kokos* smelt in
chocolade. Een héél
mbinatie! En nóg een
trlijke Bounty's.
ROTTERDAM Eugene O'Neil heeft
zijn stuk „Rouw past Electra", dat het
Nieuw Rotterdams Toneel op paaszater
dag zestien jaai na de eerste opvoe
ring in ons land door de Haagse Come-
die in premiere heeft gebracht, de stof
uit de „Oresteia" van de Griekse trage
dieschrijver Aeschylos niet gebaseerd op
de noodlotsgedachte der oude Grieken,
maar op de „complex-psychologie" van
Freud. De „Electra'' van O'Neil is dan
ook geen koningsdrama meer, waarin de
Goden een wreed, onafwendbaar spel spe
len met de strijdbare, edele Grieken,
maar een burgermanstragedie, waarin de
puriteinse burgers van het Amerika uit
de grote burgeroorlog ten tyde van Abra
ham Lincoln aan hun eigen hartstochten
ten gronde gaan.
Hoewel O'Neil dus een heel ander uit
gangspunt gekozen heeft volgt hij in zijn
stuk het verhaal van Aeschylos op de
voet. Men maakt direct kennis met moe
der en dochter, Christine en Levinia
Mannon, die elkaar onverzoenlijk haten.
Levinia haar moeder omdat deze haar
vader bedriegt en Christine haai- dochter
omdat zij meent dat Levinia haar vader
voor zich alleen wil hebben. Het conflict
bereikt zijn hoogtepunt wanneer Levinia
ontdekt dat haar moeder een verhouding
heeft met een zekere kapitein Brand, de
zoon van een dienstbode en een wegge
trapte telg van de Mannons. Om te voor
komen, dat de oude Mannon, generaal
van het leger der noordelijken, de verne
derende verhouding ontdekt en kapot
kan maken, vergiftigen Christina en
Brand hem bij zijn behouden terugkeer
op het landgoed van de Mannons.
Levinia komt echter achter de doods
oorzaak van haar vader en besluit zich te
wreken. Dit is het einde van het eerste
deel van de trilogie.
In het tweede deel zet Levinia haar
broer Orin, die zijn moeder verafgoodt,
tot moord op kapitein Brand aan. Dit
leidt echter ook tot de zelfmoord van
Christina, wat Levinia trouwens beoogd
heeft.
In het laatste deel tenslotte ziet men
hoe Orin door zijn geweten gekweld
wordt, vervolgens boete wil doen en ten
slotte eveneens door Levinia de dood
wordt ingedreven. Het meisje zelf sluit
zich daarna op in het landgoed van de
Mannons om „te midden van de doden",
zoals O'Neil zegt haar straf te ondergaan.
Het is niet moeilijk om voor de namen
van Levenia Electra, Orin Orestes,
Christina Klytemnestra enzovoorts in te
vullen. Men kan het zelfs niet achter
wege laten, want wanneer men niet
voortdurend de klassieke Griekse trage
die achter het stuk van O'Neil plaatst,
komen de scènes van „Rouw past Elec
tra'' nogal melodramatisch over en zou
men zelfs geneigd kunnen zijn het hele
werk niet au serieux te nemen. De ge
forceerde moeder- en vaderbindingen on
natuurlijke liefde tussen broer en zus,
Freudiaanse frustraties, waaraan de Ores
teia van Aeschylos absoluut vreemd is,
ontkrachten het stuk niet weinig.
GELADEN DIALOOG
Maar daar staat tegenover dat O'Neil
de karakters in het stuk prachtig tekent
en een buitengewone dialoog geschreven
heeft, die de steeds groeiende spannin
gen tussen zijn hoofdfiguren voor de toe
schouwer waarmaakt.
Dat „Rouw past Electra" tijdens de pre
mière van het Nieuw Rotterdams Toneel
van het begin tot het einde spankracht
had, is echter niet alleen een verdienste
van O'Neil. Annet Nieuwenhuyzen maak
te van de „Electra" zo'n boeiende per
soonlijkheid, dat het Rotterdamse pu
bliek haar geen moment uit het oog ver
loor en geen woord van haar wilde mis
sen. Zelfs wanneer zij niet direct bij de
emotionele woordenwisselingen betrok
ken was, bepaalde zij de sfeer op het to
neel. De ene keer door haar houding, een
andere keer door een blik of een gebaar,
kortom zij slaagde er in de kwade ge-
Advertentie)
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Men maakte zich vo
rige week in Hilversum enige zorgen
over de raadselachtige verdwijning van
televisie-regisseur Ton Lensink, die voor
de regie zou zorgen van het tv-spel „Hen
drik de vierde'' van Luigi Pirandello.
Ton Lensink had maandag nog een ge
sprek gevoerd met de heer Con Nicolai,
hoofd van de afdeling drama-kunstzaken
bij de AVRO. De volgende dag zouden de
repetities voor het tv-spel beginnen,
maar de heer Lensink bleef zonder na
dere uitleg afwezig. Aangezien het spel
van Pirandello vorige week nog ingestu
deerd moest worden voor de opvoering
op donderdagavond 6 mei, heeft Walter
van der Kamp de taak van Ton Lensink
op zich genomen, terwijl Ko van Dijk de
spelregie voor zijn rekening nam. Eerst
later kreeg de heer Nicolai bericht, dat
Ton Lensink aan een zenuwinstorting
leed en verscheidene weken op medisch
advies rust moest houden.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Dezer dagen werden
de in de Nederlandse Radio Unie samen
werkende Hilversumse omroepen voor
een wel vreemde verrassing geplaatst. In
het succesvol radioproject, dat door de
Nederlandse, Belgische, Duitse, Britse en
Scandinavische organisaties onder de ti
tel Nord-Ring in de resp. landen voor
de microfoon werd gebracht, bleek plot
seling dat de AVRO op eigen houtje met
de vertegenwoordigers van deze landen
afspraken had gemaakt voor een schakel
programma.
Deze Nor>d Ring-partners die ook vorig
jaar samen met c'e NRU het drie weken
durende concerttournee organiseerden,
zouden nu op tweede paasdag een grote
co-produktie maken, waaraan tal van in
ternationale artiesten hun medewerking
verleenden. Zij zouden maandagavond
via een net van lijnverbindingen met el
kaar praten, musiceren en zingen. Thans
blijkt dat de AVRO de afspraken, namens
Nederland heeft gemaakt en eerst dins
dagavond jl. een bandopname van dit
programma heeft uitgezonden.
Deze uitzending werd geleid uit studio
Hamburg door de BBC-persentator Paul
Hollingdale en Hary Mooten de bekende
accordeonist, was de Nederlandse mede
werker in deze internationale amüse-
mentsketen.
De NRU-woord voerder heeft zijn ver
bazing uitgesproken over de manier,
waarop de AVRO hierbij te werk is ge
gaan, zonder de NRU er in te betrekken,
hoewel het hier een aangelegenheid be
treft voor alle omroepen. De programma
leiders zullen gezamenlijk uitmaken wie
ons land in dit gezelschap vertegenwoor
digt wie het programma zal uitzenden.
Uit latere informaties bleek, dat noch de
AVRO noch de BBC in staat waren op
tweede paasdag zendtijd vrij te maken
voor de Nord-ring. Bij de AVRO nam
de radio] eugddag alle zenduren in be
slag. Daarom had men dit programma
naar dinsdagavond verplaatst.
In Hilversum vraagt men zich af hoe
het mogelijk is dat de programma-leiding
van het radiobedrijf der AVRO. de nor
male weg niet bewandelde, temeer daar
juist medewerkers van deze omroep zich
de laatste tijd beklaagden over gebrek
aan coördinatie en het zich niet houden
ann eenmaal vastge^gde richtlijnen.
nius van Electra in iedere scène van de
dertien taferelen voelbaar te maken.
Maar ook regisseur Richard Flink heeft
een groot aandeel in het Rotterdamse
succes gehad. In de eerste plaats heeft
hij met een opmerkelijk strakke, gese
reerde regie alle valse pathos verre we
ten te houden. Waar O'Neil zelf nog wel
eens aanleiding geeft tot zwaar charge
rend spel, waarin de emoties als .het
ware opgetast liggen, heeft hij alle si
tuaties in de hand weten te houden. En
dit is te meer een prestatie wanneer men
weet, dat hij tegenover Annet Nieuwen
huyzen Rie Gilhuys als Christina had ge
plaatst en daartussen Leo de Hartogh als
kapitein Brand, die beiden nogal graag
de sluisdeuren van hun groot dramatisch
talent helemaal open zetten. Ongetwij
feld hebben Rie Gilhuys en Leo de Har
togh het tijdens de repetities heel moei
lijk gehad, maar hun afgewogen en be
heerste vertolkingen die zo zijn ontstaan,
zijn prachtig.
Coen Flink als Orin paste precies in
de voorstelling van zijn vader. Een goed
doorleefde rol, plastisch op het toneel
gezet met werkelijk grandioze momen
ten zoals bijvoorbeeld wanneer Orin ont
dekt, wat Levinia tot haar verschrikke
lijke wraak gedreven moet hebben. Ri
chard Flink zelf speelde Mannon, de ge:
neraal, iets te droog, te afgepast, hierbij
waarschijnlijk het slachtoffer van zijn op
zet valse sentimentaliteit te vermijden.
Zoals gebruikelijk tot slot een enkel
woord over de vertaling en de decors en
kostuums. Om met het laatste te begin
nen, Johan Greter ontwikkelt zich meer
en meer tot een ontwerper van grote al
lure. Hij blijkt steeds meer in staat de
plaats van Nicolaas Wijnberg, die drie
jaar geleden samen met Ton Lutz Rot
terdam verliet, in te nemen.- Zijn illusio
nistische opzet van het buitengoed van
de Mannons was een knap stuk moderne,
functionele decorbouw. Nico Brunt heeft
voor een frisse, directe vertaling gezorgd,
die goed „bekt" zonder de beelden van
O'Neil te kort te doen.
(Advertentie)
HILVERSUM De Belgische televisie
heeft in het kader van de EEG-serie een
grote documentaire gemaakt, waarin een
bezoek wordt gebracht aan Hamburg,
Rotterdam, Antwerpen, Marseille en Ge
nua. Dit zyn de vijf grootste poorten van
Europa, die door de eeuwen heen de lei
dende positie hebben kunnen behouden.
Allereerst trokken de BRT-mensen
naar het noorden van het „Europa der
zes", waar Hamburg wat uitrusting be
treft tot de best ingerichte havens van
dit continent behoort. Hamburg bezit cir
ca duizend vaste en vlottende kranen en
een spoorwegnet van 500 km over het
gehele havencomplex verspreid.
Elke Nederlander weet dat Rotterdam
enkele jaren geleden New York als druk
ste haven ter wereld voorbijstreefde.
Treffend vonden de samenstellers het le
vendige verkeer op de Waterweg naar
zee. De open verbinding met de Rijn
voert alle ladingen zo nodig rechtstreeks
naar de Duitse industriegebieden of naar
Zwitserland.
De drukste kaden van Antwerpen lig
gen langs de Schelde. Vele schepen varen
de haven door de sluizen binnen. Aange
zien verscheidene waterwegen de haven
met het achterland verbinden, kan men
Antwerpen een rivier- en spoorweghaven
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
De belangrijkste haven van Frankrijk
is ongetwijfeld Marseille. In tegenstel
ling tot de Noordzeehavens bezit Mar
seille al de kenmerken van een werke
lijke kusthaven. Tot in de laatste eeuw
bleef de haven het belangrijkste centrum
voor transport naar het achterland. Een
rechtstreekse verbinding wordt geremd
door de rotsen van l'Estaque, terwijl de
verdere ontwikkeling wordt gestagneerd
door het verlies van de Franse gebieden
in Afrika.
De romantische aspecten van een oude
en voorspoedige haven heeft zeker Ge
nua bewaard. Ze bestond reeds in de
Romeinse tijd. Deze haven is wat ver
keer en transport betreft de belangrijk
ste van Italië en heeft een oppervlakte
van 600 ha. In feite zit de haven klem
tussen de rotsen met de luchthaven en
een staalfabriek, terwijl aan de andere
kant de internationale jaarbeursgebou
wen liggen. Daarom hebben de Italianen
verhoogde wegen gebouwd om de ruim
tebeperking te kunnen opvangen.
In dit interessante BRT-programma, dat
door de NTS zondagavond a.s. om 19.30
uur via Ned. 1 wordt uitgezonden, wordt
een vergelijking tussen deze vijf Euro
poorten gemaakt. De samenstellers ma
ken hun samenhang duidelijk in het wel
varend Europa der zes met zijn 180 mil
joen inwoners. Ook worden achterland,
uitbreiding, het aantrekken van allerlei
takken van nijverheid, speciaal de petro
chemische industrie, aan een nadere be
schouwing onderworpen.
Lieven Gijpen schreef het draaiboek
en Ivo Berg tekende voor de regie.
(Advertentie)
Adamo blijft voor duizenden in
Nederland een trekpleister, de jon
geren krijgen van zijn optreden
niet gauw genoeg. Dus haalt de
VARA hem vanavond weer op het
(eerste) scherm om kwart voor ne
gen. De jonge kasteelheer zingt
vanuit de Hilversumse Expo-hal.
Woensdag 21 april
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Gevarieerde grammo
foonmuziek 12.22 Voor het platteland
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw 12.30 Stereo: Orgelkwartet 12.55
Actualiteiten 13.00 Nieuws 13.15 Kalen
der 13.20 Stereo: Licht instrumentaal
sextet 13.45 Gesproken portret 14.00 Om
roeporkest en cellist (opn): populair
klassieke muziek 14.50 Uitzending in sa
menwerking met de vrouwenbond van
de Partij van de Arbeid 15.00 Voor die
jeugd (16.00 Nieuws) 16.50 Voor de zie
ken 17.20 Stereo: Tango-Rumba orkest
en zangsolist 17.50 Actualiteiten 18.00
Nieuws 18.15 Grammofoonmuziek 18.20
Uitzending van de Boeren Partij. Spre
ker: De heer E. J Harmsen, Secretaris
van de Boeren Partij 18.30 Radio Volks
universiteit: Salzburg en Wenen: Brand
punten van muziekcultuur, door Tom
Hoogland 19.00 Voor de kinderen 19.10
Jazzmuziek 19.30 Artistieke staalkaart
20.00 Nieuws 20.05 Dansorkest en zang
solisten 20.35 Vocaal ensemble 20.50 La
Clemenza di Tito, opera van Mozart
(opn) 22.30 Nieuws 22.40 Franse chan
sons 22.55 Tussen stilstand en beweging,
lezing 23.10 Harp, viool en zang: licht-
klassieke werkjes 23.35 Lichte orkest
muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV12.05 Licht orkest en zangso-
liste 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw 12.30 Nieuws 12.40 Variant:
radio-snelbuffet 13.30 Licht elektronisch
pianospel (gr.) 13.45 Licht instrumen
taal trio 14.00 Vocaal ensemble en licht
instrumentaal kwartet (opn.) 14.30
Klassieke pianomuziek (gr.) 14.50 Klas
sieke orkestmuziek (gr.) 15.50 Bijbel-
vertelling voor de jeugd 16.00 Voor de
jeugd 17.15 Jazzperspectief 17.50 Over
heidsvoorlichting: De politie nu. 18.00
Licht vocaal ensemble gr. 18.30 Het
Spektrum: nieuws uit de prot christe
lijke organisaties 18.45 Nieuwe gram
mofoonplaten 19.00 Nieuws en weer-
praatje 19.10 Radiokrant 19.30 Leger des
Heils-kwartier (gr.) 19.45 Op de man af,
PJa.^ 19.50 Stereo: Metropole orkest
20.20 Concertgebouworkest (opn.): klas
sieke muziek. In de pauze(pl.m. 20.40
De huisvrouw en haar gezondheid, le
zing 22.40 Avondoverdenking 22.55 Oude
gewijde muziek (gr.) 23.10 Evangelie
verkondiging in wereldperspectief le-
grammofoonmuziek
23.55-24.00 Nieuws
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12'°° ,?'e^.ws I2'"3 Grammofoonmu
ziek 12.15 Gevarieerde muziek (12.25
Weerbericht) 12.50 Beursberichten en
programmaoverzicht 13.00 Nieuws 13 20
Kamermuziek 14.00 Nieuws 14 03 Gram-
moloonmuziek 14.30 Gevarieerde mu
ziek 14.50 Liederen 15.00 Nieuws 15 03
Gevarieerde muziek 15.15 Voor de kin-
?lonn i?'00 ,Nieu,ws 16.03 Beursberichten
o J?ge'Se 16.24 Orkestmuziek
16.45 Schoolkoren 17.00 Nieuws en be
richten 17.15 Tophits 18.00 Nieuws 18 03
Voor de soldaten 18.30 Lekenmoraal en-
fdosofie 18.50 Sportkroniek 18.54 Lichte
muziek 19.00 Nieuws en radiokroniek
19.40 Jazzmuziek 20.00 Openbaar Kunst
bezit 20.15 Russische muziek 2100 Ka
mermuziek 21.30 Folklore-festival 22 00
Nieuws 22.15 Jazzmuziek 22.45 De zeven
kunsten 23.00 Nieuws 23.05 Feiten en
oude muziek 23.30 Lichte muziek 23 55
Nieuws 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.00 Nieuws 12.02 Gevarieerde mu
ziek en actualiteiten 13.00 Nieuws 14 00
Nieuws 14.03 Voor de jeugd 15.00, 16.00,
17.00 en 18.00 Nieuws 19.20 Lichte mu
ziek 19.3 Nieuws 20.00 Pelléas et Méli-
sande, opera 22.00 Wereldnieuws 22.15
Jazzmuziek 22.55-23.00 Nieuws.
Donderdag 22 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek
VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00
Nieuws 8.10 Lichte grammofoonmuziek
8.50 Ochtendgymnastiek 9.00 De groen
teman 9.05 Modern strijkkwartet (gr.)
9.35 Waterstanden 9.40 Morgenwijding
9.55 Klassieke grammofoonmuziek 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de
kleuters 11.00 Nieuws 11.02 Huishoude
lijke zaken, praatje 11.15 Viool en piano:
oude en moderne muziek (opn.) 11.45
Voordracht,
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Het levende Woord, medi
tatie 7.05 Ouverture: reportages en
commentaren, wegeninformatie en lich
te grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws
pl.m. 8.00 Overweging) 8.30 Nieuws 8.40
Voor de huisvrouw 9.40 Ohansons de
France (opn.) 9.55 Klassieke en moder
ne grammofoonmuziek 11.00 Voor de
zieken.
Woensdag 21 april
NEDERLAND I
NCRV: 17.00-17.40 Voor de jeugd
NTS: 19.00 Nieuws in het kort 19.01 Ba-
rend de Beer 19.06 De kringloop van de
zon (Circle of the sun), documentaire
over de Bloed-Indianen in Alberta (Ca
nada) VARA: 19.35 Top of Flop NTS:
20.00 Journaal VARA: 20.20 Achter het
nieuws 20.45 Liedjesprogramma 21.15
Zo is het toevallig ook nog eens een
keer 21.55 Universitijd(s) nood: Pro
gramma over de actuele problemen van
het universitair onderwijs NTS: 22.25-
22.30 Journaal
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort NCRV:
20.01 Wrede noodzaak (The cruel neces
sity), Engels TV-spel 21.20 Literair kijk-
schrift 21.55-22.10 Attentie.
BELGIE VLAAMS
17.00-18.00 Voor de jeugd 19.00 Zand
mannetje 19.05 Voor de jeugd 19.30 De
wereld in klein (woestijnreis) 19.55 De
weerman 20.00 Nieuws '20.25 't Is maar
een weet. quizprogramma 21.00 Filmtri
bune: Gertrud, drama. Zoeklicht op de
culturele act. en toneelmagazine 23.30
Nieuws.
BELGIE FRANS
18.30 Nieuws 18.33 Les aventures du
Po?nI0AS' wetenschappelijk programma
18.50 A vos marques, wedstrijdprogram -
ma 19.30 Face a 1'opinion, vragenbeant-
^rd^g l9.45 Félix. film 20.00 Journaal
20.30 Wallonië 65. 21.15 Balletprogram-
ma: le jeune homme a marier 22 00
Spaanse fresco's: Feria, film 22.20 Jour
naal
De artistieke leiding van het Nieuw
Rotterdams Toneel zal in het seizoen
1965-1966 wederom in handen zijn van
Robert de Vries, alg. directeur, Richard
Flink, directeur en Anty Westerling -
dramaturge. Marius Kip - directeur, be
houdt de zakelijke leiding.
Het gezelschap is dit seizoen samen
gesteld uit de dames: Willeke van Am-
melrooy, Ida Bons, Trees van der Donck,
Lia Dorana, Rie Gilhuys, Carola Gijs-
bers van Wijk, Coba Keiling, Enny Meu
nier, Annet Nieuwenhuyzen, Elly van
Stekelenburg, There Verheugen en Ca-
mille de Vries en uit de heren: Bas ten
Batenburg, Eli Blom, Steye van Branden
berg, Edmond Vlassen, Hans Culeman,
Pim Dikkers, Ko van Dijk (als gast),
Coen Flink, Richard Flink, Gerard Hart
kamp, Leo de Hartogh, Wim Hoddes, Jan
Lemaire, Luc Lutz, Pieter Lutz, Piet van
der Meulen, Hans Polman. Cees Pijpers,
Adolf Rijkens, Johan Schmitz, Eric
Schneider, Robert Sobels, Jan Teulings
Henk Uterwijk en Robert de Vries.
Als regisseurs treden op Richard Flink,
Robert de Vries, Luc Lutz. Jan Teulings,
Pim Dikkers en Georges Vitaly (als
gast). Adviseur voor decors en kostuums
is Johan Greter.
HILVERSUM Het ligt in het voor
nemen van de NTS om zondagavond a s
om 21.10 uur op het tweede tv-net een
Engels showprogram te presenteren on
der de -itel „Het Londens Palladium-
theater". De presentator Robert Morley
vertelt daarin het een en ander over
de romantische achtergrond van het the
ater, waar sinds een halve eeuw topar
tiesten uit de gehele wereld successen
hebben geoost. Er worden herinneringen
opgehaald aan sterren als Gracie Fields
Will Fyffe, Harry Lauder, Dan Leno en
Vesta Tilley Tot de hedendaagse arties
ten. die aan dit showprogramma meewer
ken, behoren de befaamde Stanley Hnllo-
way. Mnrecambe on Wise, de London Pal
ladium Tillergirls, de Polka Dots en de
Lionel Blair-dancerg.
Eerst komt roos... dan volgt
haaruitval... daarna verhoornt
de hoofdhuid... en kaalheid is
het eind. Dit kunt u verwach
ten, als u niet bijtijds zorgt
voor „bijvoeding" van de
hoofdhuid.
NEEM NEO-SILVIKRIN!
Silvikrin bevat in de juiste
verhouding alle 18 natuurlijke
opbouwstoffen, die ook uw
haar nodig heeft. Vandaar dat
niets zo helpt tegen roos en
haaruitval als Neo-Silvikrin!
de biologische haarvoeding
Voor dagelijkse haarverzorging is
•K er Silvikrin Lotion (met of zonder
vet). Houdt het haar gezond en
laat het gemakkelijk kappen.
LONDEN De nieuwe liederencyclus
die Benjamin Britten op het ogenblik
componeert voor Dieter Fischer-Dies-
kau zal men voor het eerst kunnen be
luisteren bij de uitvoering op het Al-
deburgh Festival (Oost-Engeland) dat
dit jaar in juni gehouden zal worden.
Het werk is voor zang en piano en gaat
uit van gedichten van William Blake.
Nog twee nieuwe composities worden
eveneens in Aldeburgh uitgevoerd. Een
ervan is de Gemini-variaties, Opus 73,
voor twee piano's, fluit en viool. De
variaties werden speciaal geschreven
voor een tweeling, twee jonge musici
die Britten onlangs ontmoette in Boe
dapest. Het thema is ontleend aan een
werk van Kodaly. He andere wei'k is
de Suite Opus 72, voor cello solo, in
december door Britten voltooid voor de
cellist Mstislav Rostropovich.
NEW YORK De in de New-Yorkse
Parke-Bernet galerij gehouden kunst
veiling is een groot succes geworden.
26.000 dollar werd geboden voor een
schilderij van Churchill, het derde dat
tot nu toe van de overleden staatsman
is verkocht.
Het klapstuk van de veiling vormde
echter een balletscène van Degas, die
voor 410.000 dollar werd aangekocht.
Een schilderij van Van Gogh ging voor
224.000 dollar van de hand, een Bonnard
voor 155.000 dollar.
Naar ik in deze krant las, heeft
Jan Janssen vorige week op een
vroege morgen zijn woonplaats Os-
sendrecht met onbekende bestem
ming verlaten. Vanzelfsprekend is
deze gebeurtenis niet aan de aan
dacht der sportverslaggevers ont
snapt. Zij hebben zelfs verscheide
ne nadere bijzonderheden achter
haald. Men vermoedtzo vertelde
het bericht losjesweg, „dat hij naar
zijn ouderlijke woning in Nootdorp
is gegaan om een paar dagen rust te
nemen".
Nu is alles reeds meer dan sterk
genoeg om er een bericht over in de
krant te slingeren. Maar het blijft
niet bij vermoedens. De zaak is ver
der grondig uitgediept. Hoor maar:
„Buurtbewoners wisten te vertellen
dat hun beroemde dorpsgenoot wat
pijn aan de pols had en dat een arm
in het verband zat".
In enkele welgeformuleerde zin
nen wordt hier de lerzer een mach
tig brok informatie verschaft. Als
ik het goed begrijp is Jan Janssen
dus voor de paasdagen naar pa en
moe gegaan, met pijn in zijn pols.
Dit laatste steunt op mededelingen
van buurtbewoners en is dus boven
elke twijfel verheven.
Zo weet je, als je de krant goed
leest, van alles het fijne.
Toen we met Pasen van achter
ons kopje thee naar de paashagel
keken, zei mijn vrouw nog: Waar
zou Jan Janssen nu zijn?" Want ze
had het bericht vanwege de drukte
die aan feestdagen voorafgaan, niet
gelezen. „Die zit in Nootdorp", ant
woordde ik onmiddellijk, „het stond
in de krant". Nou, mijn vrouw blij
dat ze het wist. „Ik hoop dat hij
goed gezond is", zei ze nog. „Ja
wel',' repliceerde ik, „maar hij
heeft wel wat pijn in zijn pols, naar
in buurtkringen verluidt".
Enfin, u begrijpt wel dat we er
nog lang over gepraat hebben.
PRAET-MAECKER
De 20-jarige miss Marilyn Jones uit
Ashington in Engeland neemt er geen
genoegen mee dat zij op te hoge snel
heid in haar auto is betrapt door een
radarval, die de politie in het portaal
van een kerkgebouw had opgesteld.
Miss Jo-nes verwacht van de agenten
een verontschuldiging, omdat het al
bijzonder kwalijk is dat van zo'n
plaats misbruik wordt gemaakt".
Indien men teveel alcoholistische
dranken tot zicih heeft geppqjen en
niet met een „kater" wakke>r^i^wor
den, verdient het aanbev^jm voor
het naar bed gaan een hÈfcpe liter
water te drinken, zo heeft woeibemi-
cus dr. R. Robinson geschreven in
een medisch vakblad.
Bij het drinken van alcohol droogt
het lichaam uit. Men kan een „ka
ter" voorkomen indien men dit pro
ces afremt, aldus dr. Robinson, die
geïnteresseerden nog de raad geeft
een weinig zout bij het water te voe
gen.
SOUTHEND (UPI) Toneel: het
Taj Mahal-restaurant in het Britse
vakantieoord Southend.
Komen binnen Robert Prigg en
vriendin voor een bord met rijst,
kerrie en kip. De kelner serveert.
Bij het paar voegt zich onverwacht
de 28-jarige William Fleming, een
verfmenger en ex-marineman, die in
het oosten is geweest en zo het een
en ander van kerrie afweet.
Prigg, zegt hij, moet alvorens te
gaan eten wat water drinken. Wat
Prigg na enige aandrang doet.
En kerrie, doceert Fleming verder,
moet zó gemengd worden: en hij
steekt beide handen in Priggs schotel
en mengt met zijn vingers.
„Ben je klaar?", vraagt Prigg
en plant het bord met rijst, kerrie
en kip in Flemings gezicht, in de beste
traditie van de stomme-filmkomedie
Fleming gaat af, rijst druipend van
zijn in het oosten gebruind gezicht.
Een aantal minuten later, als Prigg
op het punt staat aan een nieuw maal
van rijst met kerrie en kip te begin-
nen, keert Fleming terug, pakt een
stoel en ranselt er Prigg mee af.
1 Terwijl in Priggs hoofd vijf hechtin
1 gen worden verricht, verklaart Fle-
ming tegenover de politie: „Dit kwam
i mijn trots te na. Hij dreef mij te ver.'
De laatste akte speelde zich af vooi
de politierechter, die Fleming een
geldboete van acht pond sterling we-
gens het toebrengen van lichamelijk
letsel oplegde.
IHO
Eerste hulp.
Sir Wolstan Dixie, dertiende baro
net van Market Bosworth, zat naar i
de televisie te kijken, toen hij opna- i
men zag van een pony, Dixie, die
veel bier dronk. Het was sir Wol-
stan opgevallen, dat de pony snel
dronk, maar niet zo snel als hij. En
de baronet stuurde een telegram
naar de eigenaar van Dixie waar- i
in hij de pony uitdaagde voor 'n bier- i
tweekamp. i
Die zal in mei gehouden worden
op het voorouderlijk stamslot van
Bosworth-park Het entreegeld heeft
sir Wolstan bestemd voor de natio
nale sportveldvereniging.
De eigenaar van de pony, Carl Da
ne, zei: „Dixe drinkt een pint in
zes zeven seconden. Het belooft een
interessante wedstrijd te worden. Hij
en ik zien verlangend uit naar een i
prettig uitje."
De inwoners van het Engelse dorp-
je Claverley zijn verdeeld over de
vraag wat belangrijker is voor hun 1
gemeente, een politieagent of een
openbaar toilet. Op het ogenblik heeft I
Claverley geen van beide uiterste be-
langrijke attributen. Een raadslid, dat
meer voor een politieagent voelde,
verklaarde: „Als de jeugd in het week-
einde het dorp bezoekt, heerst er van-
dalisme en straatschenderij". Een
toiletaanhanger verdedigde zijn me-
ing aldus: „Voor bezoekers die in de
zomer de oude kerk komen bezichti-
gen en in de café's wat drinken is een
toilet essentieel".
Toen zijn voertuig het begaf par- 1
keerde buschauffeur Keith Kyte (25) 1
het in een parkeerstrook van de weg-
berm. Voordat hij de nodige reparaties
kon verrichten, hadden dieven de wie- i
len, koplampen, motorkap, ruiten en
een deel van de motor gestolen.
Nu heeft mr. Kyte van de politie i
een rekening gekregen van één pond i
sterling. Agenten moesten zijn kar-
retje wegslepen als oud roest.
123456783
Horizontaal: 1. stad in W.-Duitsland,
huidbedekking van vogels. 2. meis
jesnaam. 3. vuur. 4. Europeaan, ver
werkt schapehaar. 5. elektrisch ge
laden deeltje, beet. 6. krantejongen,
grappenmaker. 7. dor uitgedroogd.
8. vlaktemaat. 9. kist met open lat
werk. stenen berg.
Verticaal: 1. Indisch gerecht, razer
nij 2. boom. 3. voedsel. 4. grappen
maker. knaagdier. 5. dunne plank,
insect. 6. deel van een vis, ijzer
houdende grond. 7. het dwingen. 8.
grootvader. 9. spoorstaaf, bloem.
•sooj •frej e 'edo *9 'SucMp 'i 'jao
ota 9 joj 'jei g jbj 'jeu -f *poojq
'MTa 'Z 'Mouie 'iuieq *x
(Advertentie)
Wonderbalsem, buitengewoon afdoend
ter verlichting van rheumatische pijnen,
zenuwpijnen, spit. verstuikingen, stijve
nek en ledematen.
VTiets werkt sneller, niets werkt aan-
1 genamer ter verlichting van pijn
dan Algesal-balsem. Als enige middel,
dat een speciale emulsie van een nieuwe
werkzame stof met hoog doordrin
gingsvermogen bevat (U.S. Patent N°
2596674), dringt Algesal diep door in
het weefsel tot in de haard van de pijn,
waar een onmiddellijke verlichting ont
staat, zonder een oppervlakkige warmte-
sensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken.
Overtuigt U proefondervindelijk van
dit buitengewone doordringingsvermo
gen zodra U Algesal uitwrijft, zult U
merken, dat deze actieve balsem vrijwel
onmiddellijk in de poriën verdwijnt en
z n pijnstillende werking het weefsel en
de spieren tot in de gewrichten door
straalt". Rheumatische pijnen en stijf
heid maken spoedig plaats voor een du
rend gevoel van verlich ring en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreektZorg
dat U thuis altijd een tube Algesal bij
de hand hebt om zodra het nodig is de
pijn te verlichten.
Verkrijgbaar bij
alle drogisten.