Wie helpt „Hazen-eieren-probleem" oplossen? De J Kamerleden voor de klas I PA Politi tegen De drukke dag van een Kamerlid 250 gulden aan prijzen Wat moet u doen? Een rijm De kinderen Leerlingen tonen grote politieke belangstelling Voorjc van 1. 16p EEN DO DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 APRIL 1965 15 Een prijs van 50,— Vier prijzen van ƒ25,— Vijf prijzen van 10, Tien prijzen van 5,— ,Leuk joh!" In het leger De Wachtlijst In mineur Zeven kwartier Geen propaganda Floris V Zelfs els het mooi paasweer zou worden, blijft er in de komen de dagen waarschijnlijk wel een verloren uurtje over waarin u zich aan deze gezelliga paas- puzzel zoudt kunnen wagen. Moeilijk is het niet en er zijn aantrekkelijke geldprijzen mee te verdienen. De directie van Dagblad De Stem heeft voor de goede oplossin gen de volgende prijzen be schikbaar gesteld Iln de eerste plaats moet u het pro bleem oplossen dat de menigte hazen op deze tekening in elkaar gezet heb ben. Zoek om te beginnen één bepaalde weg door deze doolhof van slinger wegen en paden. Langs deze weg ziet u paashazen staan die volgens de let ters van het ABC iets bij zich heb ben, ergens mee bezig zijn, iets met iets doen of iets vastpakken, maar in elk geval moet u beginnen bij die haas, die dat heeft wat met A be gint. Daarna die met B, C enz. De Q en de X slaat u maar over, daar wisten de nazen geen wei mee. U kiest de kortste weg van letter tot letter. Teken deze weg aan met een kleurpotlood of rode ballpoint, want uw tweede werkje ic dit: noteer achter elkaar de letters die u vindt op de eieren die liggen aan de kant van déze weg en c.itdek daar de leesbare zin in! Verder doen wij er het zwijgen toe. U moet nu op eigen kracht verder. De boodschap die u op de eieren vindt, wijst u vanzelf de weg. Het enige wat wij verklappen is, dat het gehele puzzelprobleem op twee na men uitkomt en déze twee namen zijn het die uw oplossing uitmaken. Om u wat „op weg" te helpen: Ca mera schrijven de hazen nog met 'n C: ook komen er een distelplukker en een uniform in de puzzel voor. De rest van de beginletters moet u zelf vinden. Het kan op het eerste gezicht wat Ingewikkeld lijken, maar als u een maal de draad beet hebt, loopt het verder vanzelf. Als n de puzzel opgelost hebt, moet u een koirijmpje maken (1 of 6 re gels), over een dezer dagen actueel onderwerp: Het et. B(j de beoorde ling van de puzzeloplossingen weegt natuurlijk de kwaliteit van het rijmpje mee. Probeer er iets geestigs van te maken. Natuurlijk mag de jeugd ook meedoen. De puzzel zal voor hen beslist niet te moeilijk zijn. De kinderen mogen echter in plaats van een rijmpje een paastekening maken. Van vorige jaren weten we dat Pasen, de eieren, de hazen en wat er verder bij hoort, een rijke bron van inspiratie vormen voor de tekenende jeugd. Vergeet niet op de tekening je naam en adres en je leejtijd te vermelden! Oplossingen, vergezeld van rijmpje of tekening, moeten uiterlijk maan dag 26 april binnen zijn op een der kantoren van Dagblad De Stem. Op de enveloppe s.v.p. schrijven: Hazen- Eleren-Probleem. DRS. A. VERDIJK het lijkt aardig, maar (Van een onzer redacteuren) S~)p het voorhoofd van drs. A. Verdijk, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal voor de Katholieke Volks Partij glinsteren zweetdrup peltjes. De 44-jarige volksvertegenwoordiger staat vandaag voor minstens even hete vuren als op het Binnenhof, waar hij na de laatste verkiezingen zijn entree maakte en inmiddels is ingeburgerd. Vandaag staat hij welis waar niet oog in oog met de ex-minister van Maatschappelijk Werk, me vrouw Schouwenaar-Franssen (wier beleid hij in de kamer scherp hekelde), maar met circa vijfentwintig van haar sekse-genoten, leerlingen van de Tilburgse huishoudschool „Sancta Maria". De tieners bekijken hem nieuwsgierig. En zij horen hem zeggen: „Ik zit in de Tweede Kamer, maar ben verder een gewoon mens". Drs. Verdijk staat voor de eerste keer als volksvertegenwoordiger voor de klas. Hij volgt het voorbeeld van enkele andere Brabantse Kamerleden me j. A. Kessel, dr. Al- bering, de heer Van Heivoort en dr De Kort. Het initiatief tot deze school bezoeken is genomen door de KVP-statenkring Tilburg. Voor zover wij weten, staan er nergens anders in Nederland Kamerleden voor de klas. In een gesprek rei hij onlangs: „Men taal voelt de Nederlander zich nauwe lijks met de democratie verbonden^ Wij zien de democratie als één van de vele mogelijke systemen. In de Verenigde Staten is democratie een ideologie. Daar vragen ze: wat denk je er zelf van? Wij zeggen: politiek is vuil en het gaat over ons, maar zonder ons. Als je hier zou zeggen wat Kennedy zijn landgenoten zei Vraag niet wat uw land voor u kan doen, maar wat u voor uw land kunt doen! dan zeggen ze: daar heb je weer zo'n zwevende halve gare..." Als we de democratie levend willen maken, moeten we zo meent drs. Verdijk beginnen bij het begin: bij de schooljeugd. Op de lagere school moeten al een paar fundamentele be grippen bijgebracht worden, bijvoor beeld het begrip arbeidersbeweging. Bij het middelbaar en hoger onderwijs dient aan echte democratische vorming gedaan te worden. democratie is in Nederland en in West- Europa weinig uitgebouwd..." te parlementariërs en de leiders der politieke partijen klagen steen en been over de al maar dalende belang stelling voor de politiek. Hoeveel tele visiekijkers draaien de knop van hun toestel niet om, zodra de omroepster aankondigt dat er nu een uitzending volgt „in het kader van de door de regering aan politieke partijen beschik baar gestelde zendtijd". (Deze geijkte formulering is overigens afschrikwek kend genoeg om elke politieke belang stelling in de kiem te smoren.) Miljoenen Nederlanders zien liever Hoss Cartwright op het scherm dan een politicus. Zelfs WD-mevrouw Haya van Someren-Downer zal het wel moeten afleggen tegen Rita Corita. De politiek is in ons land een moeilijke zaak ge worden. die bovendien nog eens slecht gepresenteerd wordt ook. Het zal de gewone man een zorg zijn of de garan tieprijs van de melk een- of twee- tiende cent omhoog moet. En daar praten ze in de kamer toch over, of niet soms? Want de politici maiken uit hoeveel belasting we betalen, hoeveel kilometers weg worden aangelegd, naar welke scholen onze kinderen gaan, hoe lang we soldaat moeten zijn, hoeveel AOW of kinderbijslag we krijgen... De jaarverslagen van de politieke partijen ademen een mineur-stemming. Een geslaagd partijcongres, een druk bezochte demonstratieve bijeenkomst over een actuele kwestie als het wegen- bouwbeleid veranderen daar niets aan. In het jaarverslag van de rijkskieskring 's-Hertogenbosch van de KVP staat te lezen: „Het moge waar zijn dat de partij als geheel en in haar onderscheidene organen aan politieke kracht heeft ge wonnen als politieke beweging heeft zij ongetwijfeld aan kracht ingeboet." In het gebied van deze kring worden bij de verkiezingen ruim 325.000 stem men op de KVP uitgebracht, maar de partij haalt de 60.000 leden nog niet eens. En elke afdelingspenningmeester kan u vertellen met hoeveel pijn en moeite de verschuldigde contributies worden geïnd. En een statenkring- voorzitter wrijft zich vergenoegd in de handen, als meer dan 20 leden ter ver gadering komen... Dat zijn de keiharde feiten waarmee de politieke partijen in het Nederland van 1965 te maken hebben. Het'is eigen lijk triest, want hoe men het ook wendt of keert: de politiek ic tóch belangrijk. TT)e algemene malaise in de politieke belangstelling treedt ook aan de dag in de statënkring Tilburg. De voorzit ter, de Tilburgse leraar J. van der Aa (41), maakt er zich zorgen over.' Uit gaande van het beginsel dat de kennis van de zaak ook de liefde tot de zaak bevordert, nam hij drie jaar geleden het initiatief om Tweede-Kamerleden naar de scholen te sturen. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst maar. aanvankelijk leek het plan van de heer Van der Aa een flop te worden Om de noodzakelijke medewerking van de onderwijskrachten te krijgen, schreef hij een vergadering uit om zijn ideeën toe te lichten. Er kwamen zegge en schrijve twee mensen opdagen.... Nu zegt de heer Van der Aa: „Het gaat geweldig. Er gaat geen week voorbij of we krijgen een telefoontje van de een of andere school of er 'n kamerlid kan komen. We hebben een wachtlijst moeten opstellen..." Tijdens het gesprek met de leerkrach ten van de huishoudschool, met wie hij na afloop van zijn les een kopje koffie drinkt, zegt drs. Verdijk: „Als wij in het Westen de democratie inderdaad zo belangrijk vinden als we altijd zeg gen, moeten we ook de moed hebben om het democratische systeem in de school aan de orde te stellen." Waarom onze soldaten hun tijd zoek moeten brengen met het poetsen van geweren, is helemaal een raadsel. Een groot deel van de Nederlandse manne lijke jeugd komt onder de wapenen. Waarom die gelegenheid niet benut om de jongens meer kennis van en begrip voor de democratie bij te brengen? Per slot van rekening beseffen ze dan ook waaróm ze die geweren moeten poet sen.... Democratische vorming is in de ogen van drs. Verdijk niet alleen een kwestie van weetjes, al moet iedere Nederlander natuurlijk geleerd worden hoe een wet tot stand komt. Democratie is voor de heer Verdijk een mentaliteit. Zij is niet beperkt tot de politiek, maar drukt haar stempel op het leven van alledag, en zij zou ook tot gelding moeten ko men in het sociaal-economische leven. Maar in het bedrijfsleven is van een democratische mentaliteit, laat staan van een democratische organisatie, nog nauwelijks sprake. Drs. Verdijk: „De T)e les op de Tilburgse huishoudschool is voor deze Brabantse volksverte genwoordiger een stukje idealisme-in- praktijk. „Ik zit in de Tweede Kamer, maar verder ben ik een gewoon mens," zegt hij. De meisjes glimlachen. Hij ver telt over zijn drie dochters, en het ijs is spoedig gebroken. Of ze alles begrijpen wat drs. Verdijk ♦hen vertelt, is de vraag, maar dat doet er eigenlijk niet toe. „Het voornaamste," zegt statenkringvoorzitter Van der Aa, „is, dat ze nou eens zien dat zo'n meneer uit de Tweede Kamer ook kan lachen, zich kan verspreken, moet hoesten en daar nou zit te zweten." Hij heeft gelijk, Na afloop van de les praten de meisjes in de gang niet na over de kabinetscrisis die ter sprake is geweest, maar ze zeggen: „Hij ver telde 't hardstikke leuk, joh!" De onderwerpen waar de heer Ver dijk in de klas over praat, zijn: de totstandkoming van een wet, de rol van de Eerste en de Tweede Kamer in ons staatsbestel, en de vraag of één kamer niet voldoende zou zijn. Over die zaken hebben zeer geleerde heren zeer geleerde boeken geschreven, en in de loop der jaren hebben we alle moeilijke woorden die de zeer geleerde heren bedacht hebben, overgenomen. Voor zo'n schoolklas ontdekt men dan plotseling hoe moeilijk het is om de werking van ons staatsbestel in gewone, voor iedereen begrijpelijke taal uit te leggen. Deze vijftienjarige meisjes weten er overigens heel wat van, al blijken zij dan de Eerste Kamer belangrijker te vinden dan de Tweede. Maar wat meer is: zij leggen een belangstelling aan de dag die men na alle geweeklaag over het gebrek aan politieke interesse niet zou verwachten. De les zou maar vijftig minuten duren. De meisjes wa ren het na zeven ikwartier nöig niet beu! Ze stellen. vraag na vraag. Haarfijn willen ze weten wat nu precies het verschil is tussen de politieke partijen. Drs. Verdijk legt het uit, en hij heeft er een hele kluif aan. Andere vraag: hoe is de kabinetscrisis ontstaan? Drs. Verdijk gaat in op het verschil tussen commerciële televisie en reclame-in-de- televisie. Andere vraag: waar blijft pre mier Marijnen nu? Voor de klas staat een KVP-politious, maar dat wil niet zeggen dat hij een propaganda-praatje voor zijn partij houdt. Gelukkig niet! Want dat zou precies de manier zijn om de kinderen kopschuw te maken. Drs. Verdijk is uiterst objectief. „De KVP is een partij van katholieken die aan politiek doen," zegt hij. „Dat wil niet zeggen dat katho lieken geen lid kunnen zijn van andere partijen. Ik wil dat eens heel eerlijk zeggen." Tenslotte geeft hij nog een lesje in democratie weg. Hij krijgt zijn kans. als de meisjes over „de hogen" praten en de werkgevers blijken te bedoelen. Drs. Verdijk legt uit dat dit een land is (en steeds meer wordt) met gelijke kansen voor iedereen, en dat ditte danken is aan de politiek, aan de volks vertegenwoordigers die immers zorgen dat de regering scholen bouwt en ieder een de kans geeft om te studeren. T\e conclusie van deze reportage? Er wordt in Nederland druk gestudeerd over de vraag hoe parlement en publiek dichter bij elkaar gebracht moeten wor den. De huidige premier Cals heeft daar vorig jaar nog een balletje over op gegooid. Ons parlement zou gereorgani seerd moeten worden, en daar is zeker veel voor te zeggen. Maar voor dat men tot een dergelijke chirurgische ingreep besluit, zal er nog heel wat water door de Rijn moeten stromen. De KVP en vijf van haar kamerleden in de statënkring Tilburg wachten daar niet op. Zij slaan de hand aan de ploeg: zy stappen de school klassen binnen in de overtuiging dat de vernieuwing van onze democratie niet alleen een organisatorische kwestie is, maar misschien nog meer een zaak van hoofd en hart... Tegen de directrice, mej. J. M. G. Witte (nicht van de huidige burgemees ter van Eindhoven), vertelt de heei Verdijk (zoon van een vroegere burge meester van Eindhoven), dat hij op d< lagere school zijn tijd heeft moeter verdoen met het van buiten leren vai reeksen jaartallen betreffende de Moorr op Floris de Vijfde en de Tol van Dirl de Derde. Tijdens zijn academische stu die aan de Tilburgse Katholieke Hoge school heeft hjj van politiek niets en van democratie weinig gehoord, De meisjes van de Tilburgse huis houdschool „Sancta Maria" hebben het Tweede Kamerlid drs. A. Verdijk ook gevraagd wat een volksvertegen woordiger nu eigenlijk een hele dag doet. Drs, Verdijk heeft zijn agenda eens doorgebladerd en kwam tot de volgende dagindeling: 08.00 uur: Opstaan. 08.15 uur: Ontbijt met de kinderen („Anders zien ze hun va der nooit!"). 09.10 uur: Stukken bestuderen in de trein naar Den Ha Ag. 10.30 uur: Fractievergadering. Duurt meestal tot 12.50 uur. 12.50 uur: Lunch in de koffiekamer. De Kamerleden kunnen belegde broodjes kopen aan het buffet 13.05 uur: Drs. Verdyk stapt de Ka mer binnen, waar voorzit ter van Thiel de vergade ring geopend heeft. 18.30 uur: Schorsing van de openbare bare vergadering. In de middaguren woont drs Verdijk gemiddeld nog 2 commissievergaderingen bij. 20.00 uur: Voortzetting van de open bare vergadering. Als de ze niet voor 22.30 uur afge lopen is, blijft de heer Ver dijk in Den Haag over nachten. Als er en avondvergadering is, is er de volgende ochtend geen fractie bijeenkomst. De heer Verdijk heeft dan de kans om de brieven te beant woorden die hij als Kamerlid krijgt. Hij heeft dan ook de tyd om in te gaan op verzoeken die hem van alle kanten, maar vooral uit zijn eigen streek Midden-Brabant bereiken. Voorbeeld: een verzoek om de tl- gifte te bevorderen van de rijksgoed keuring voor een aanzienlijke uit breiding van Huize „De Bocht" Goirle, een tehuis voor ongehuwde moeders. „Als het je lukt, kun je wel over tafel springen van plezier'\ zegt hij. „Je voeit dan echt dat je als volksvertegenwoordiger iets hebt kunnen doen". Als er geen avondvergadering reist de heer Verdyk terug naar zijn woonplaats Moergestel. Hij heeft dan gelegenheid om te studeren, want „het i niveau waaraan je moet beantwoW- den, is toch wel hoog", vindt hij. Pe; heer Verdijk is bovendien een van directeuren van het Provinciaal Op' bouworgaan in Noord-Brabant en ooï die functie vergt tijd. Als volksvertegenwoordiger krill* hy een vergoeding van f 20.000 Pef jaar. „Dat lijkt heel aardig en d* mensen zeggen dat het een goed W* taaid baantje is, maar ik kan u ver zekeren dat er ontzettend hard votf gewerkt moet worden, als je het ten minste goed wil doen.Dat hij dat wil, valt niet te betwijfelen. Drs. A. Verdijk tijdens babbeltje met de leerlingen van de huishoudschool: Wat is het bê- langrijkste, de Eerste of de Tutef de Kamer?" Jongens van 12 voor jullie, waarvoc fantastisch mooie p Hieronder vind elektrotechniek en i ken: het is allemaal uitziet. Bovendien i: dat iedere jongen e Je hebt een hele althans voor zover gewoon open. Voor de beste inzer zün prijzen om je wel Je hebt die elektroi etalage gezien. Het is elders op deze prijsvi Waarom deze „el( vraag"? Je zult wel v en niet in het mindi land, waar je woont, seert. Overal verrijzen Een van de snelst grol industrie is de elektroi niet anders, want de ve dit gebied van de laa het mogelijk handige ai die de mensen heel wa velend werk uit de han het leven een beetje pj Denk maar eens aan (misschien je eigen) tl de bandrecorder, maar tronische brein, de kur ten, aan leger en vlooi elektronica hoogtij. Je moet eens probere len wat er zou gebeur ling geen enkel elekt meer zou werken: het z os worden, waarin w< meer zouden kunnen le\ is de elektronica gewor< Voor de vervaardiging tronische apparaten, wa heel veel nodig zijn in ren, ziekenhuizen, zowel van het verkeer, de luë nabije toekomst in grote het onderwijs (denk aan cum), zijn natuurlijk vet gespecialiseerde mensen i moeten maken en hoe zd| ken. Ook voor de bedieninr houd zijn weer ,deskundi[ door is de vraag naar e SEOEL (UPI) Geve. vrijdag in Zuid-Korea ge de politie te helpen by he| rust en orde, omdat de de studenten tegen het diplomatieke betrekking niet meer door de polit hand kon worden gehoud Ongeveer 300 soldaten stedelijk garnizoenscom in aller ijl in een oostelij stad van Seoel ingezet o roerpolitie te ontzetten, studenten van de ,,Hany| gook" universiteiten wer Zij kwamen echter nie in actie en volstonden er achtergrond te houden, versterkingen op de me ingingen, waarbij zij van ten en gummiknuppel ge Andere gevechtseenhe voorzorg door de stratei vrachtwagens, terwijl van de „Tongkook" unii litie met keien bekogeld trum van de stad. Inmiddels hadden 4000 denten van de „Ewha" betoging op touw gezet met de demonstraties. De ongeregeldheden gin, dag in. Voordat de studenten trokken, hielden zij een dienst voor de 20-jarige van de „Tongkook" ur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 8