oor iw auto! B.M.W. DOOR DE „1800" LOS VAN ALLE KRITIEK 1600 gelukkig compromis fash and Shine GARAGE ANT00N VRIENS N.V. GARAGE LEN0S rsoon typist(e)- mist(e) op a.o. g: Nyerere van Tanzania naar Nederland Inbreker deed zich als graaf voor Automobielbedrijf Harry v. d. Meydenberg GARAGE A. VAN DE WOU Verdachte in zaak-Liu, vrijgelaten ZOMERZEGELS EUCEOT /AN UW AUTO Meer BMW-nieuws Contactpuntjes' tips-tips-tips-tips B.M.W. 1800 dealer B.M.W. 1800 dealer Tanzanië wil hulp zonder verplichting Dealer voor Tilburg e.o. „REN0VA" Spoordijk 72-74, iZZO Kracht in een voorname vorm GARAGE HEYB0ER v.d. VIJVER 16 ris REGENJASSEN etc. n voor: ERLENKA )NS iPORTCOLBERTS ACKS EKKERS egen de laagste prijs! <eopend van 9-6 uur, u., zondags van 2-6 u. ie op al onze goederen eving, waarmee U e wegligging, rs en vooral door de oestbaar sterk en nieuwe auto is er niet 9300,- af Utrecht, njectiemotor 96 pk. en Zuid-Beveland. voor Walcheren. TERSTAAT IN ZEELAND dienst kan ter standplaats Ter- erkgesteld machineschrijven. Bezit U.L.O.- ede gelijk te stellen diploma ng. Provinciale regeling. i ingewacht uiterlijk 28 april ngenieur-A van de Provinciale nlaan 40 te Terneuzen. 1 n ig. Zonder spuiten, oestwerend. 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 APRIL 196S BMW introduceerde in 1961 de lang verwachte „1500", die in vak kringen een goed onthaal kreeg. Het koetswerk was, zonder on nodige franje, modern en zuiver gestileerd. De motorconstructie was geavanceerd en berekend op hoge prestaties en zware beproe vingen. Met het nieuwe model mocht echter niet worden gere den, want BMW was er technisch en organisatorisch nog niet mee klaar. Ongeveer een jaar later kregen we de „1500" in handen. We vonden de wagen te snel en te duur voor een anderhalve liter. Hij leek meer gebouwd voor lief hebbers, die voor het mechaniek (een juweeltje) graag een dui zendje extra uittrokken. Uitzon derlijk comfortabel, zoals andere klassegenoten (Mercedes, Peu geot, Citroen en Volvo) was de BMW 1500 niet. Rij BMW in München stond men aan de andere kant a van het probleem. Het was J1 te verwachten dat het autopubliek, dat in de buurt van tien mille speurt, aan het rekenen en vergelyken zou gaan. En tot de conclusie zou komen Mu dat de „1500" een nogal llv dure aanbieding was. In tussen eisten, de trouwe H BMW-klanten meer pk's voor het geld. Ze kwamen VAl op de autosnelweg niet helemaal uit met de 80 paarden, die de wagen aan een top van circa 150 km/h hielpen. Om prijspolitieke en sportieve rede- j nen kwam BMW toen met de „1800" op de weg. De cilinderinhoud werd van 1499 op 1773 cc gebracht en dit leverde 10 pk meer op. Met dit type, dat in vele opzichten bijgewerkt en verbeterd werd, heeft BMW zich stevig losgere- den van alle kritiek en financiële be zwaren. De „1500" werd ook nog be neden de 10 mille grens gedrukt. Dit kon er af omdat de ,,1800"-prijs een en ander weer goed maakte en de meeste klanten ging inpalmen. De BMW 1800 maakte al gauw opgang als een dei- snelste wagens in zijn speciaal en sportief milieu. Met 90 pk onder de kap en een topsnelheid van 165 km/h komen de prestaties op sportwagenniveau. De „1800" heeft de „1500" volkomen in de schaduw gesteld. Hete versie Aangemoedigd door het succes en het vooral in de Heimat opgelaaide enthousiasme, heeft BMW de zeer spor tieve rijders nog een extra pleziertje gedaan door van de „1800" een hete versie uit te brengen: de 1800 TI, met 110 pk en een top van ruim 170 km/h. Voor fijnproevers, die hard rijden als hobby hebben, is dit type hoogst inte ressant. Voor de afwisseling en om, zoals het heet, optimaal rijgenot te smaken, hebben we de BMW 1800 TI een duizend kilometer opgejaagd. Het ontbreekt de TI werkelijk niet aan vermogen. De acceleratie is haast sen sationeel, en zonder moeite trekt de machine energiek door tot zeer hoge snelheden. Zelfs op betrekkelijk korte rechte stukken haalt de naald uit naar 160 km/h. Als reële top wordt door de fabriek 170 km/h aangegeven, maai de motor trekt zich weinig aan van de toerenteller, die dan ongeveer 6200 aan wijst. Als hij zich lekker voelt, draait de motor opgewekt door tot 180 km/h. Deze hogetoerenknaap is bijzonder elastisch en ook goed gehumeurd. Op de autoweg is een kruissnelheid van 140-150 km/h voor de TI routinewerk. Het acceleratievermogen is dan nog even fel als van een zware sportwagen. De tijden spreken voor zichzelf. Ter I vergelijking geven we ook die van de gewone BMW (met één persoon). BMW 1800 TI BMWT8Ö0 060 km/h 4.8 sec. 5 Sec. 080 km/h 7.8 sec. 8.2 sec. 0100 km h 11.0 sec. 12.6 sec. 0120 km/h 16.5 sec. 20.0 sec. 0140 km/h 23.5 sec. 32.5 sec. Goed rijcomfort Om een wagen van een kleine 1100 kg regelrecht naar de 170-180 km/h regio nen te kunnen jagen, moet de kracht bron sterk, elastisch en modern zijn. We hebben hier te maken met een sportieve machine, onder een hoek van 30° ingebouwd, met een vijfmaal ge lagerde krukas en een driemaal gela gerde bovenliggende nokkenas. Hoewel de TI een zeer snelle auto is, geeft hij goed rijcomfort. De vering is een beetje aan de stugge kant, maar men kan een snelle wagen met zulke geprononceerde eigenschappen nu eenmaal niet met een zacht deinend veersysteem uitrusten. De gewone „1800" is iets minder straf, maar in de snel gereden bochten, vooral op oneffen wegdek, is hij ook iets min der koersvast, al maakt het in de prak tijk niet veel verschil. De TI heeft een 20 pk meer ter be schikking en hij laat zich iets scherper berijden, maar men moet van beide typen wel het uiterste vergen om dit te constateren. Misschien is de TI in langzaam verkeer wat nerveuzer. Om dat dieze twee wagens praktisch dezelfde prestaties hebben, het beetje extra pep van de TI overbodige luxe is en ruim een duizend gulden meer kost, zouden we persoonlijk de normale „1800" pre fereren, die als allround rijwagen in teressant genoeg is. „1600" als alternatief Vorig jaar heeft BMW ook nog voor een alternatief van de 1500/1800 ge zorgd: de 1600, die sedert de RAI ook in ons land wordt verkocht. Dit type is een kruising van de „1500" en „1800". Met de boring van de 1.8 liter en de slag van de 1.5 liter, resp. 84 en 71 mm, kreeg de motor een cilinderinhoud van 1573 cc. Het max. vermogen kwam op 83 pk en de topsnelheid dicht bij 160 km/u. Als compromiswagen tussen de 1500 en 1800 is de 1.6 liter BMW een goed gericht schot in de betere mid denklasse. Dit type is een gunstiger aan bieding dan de 1500, die uit de pro- duktie is genomen, en dat de prijs weer boven tien mille is gekomen, is wel verantwoord. De wagen heeft de zelfde technische en kwalitatieve plus punten als de 1800, terwyl het prijs verschil groot genoeg is om de nodige afstand te bewaren. Vergeleken met de afgedankte 1500 heeft hij meer re serves en grotere elasticiteit. We vonden hem, bij de eerste kennis making, iets rustiger dan de 1.8 liter. De vering is nog aan de stugge kant, maar niet oncomfortabel. Minder goed wegdek interrumpeert niet de voortref felijke rijstijl. Het sportieve karakter verloochent zich ook niet. De 1600 kan er ook niets aan doen dat hij zeer snel is. De top ligt royaal boven 150 km/h en de motor is vrijgevig genoeg om, als het moet, er een paar kilo meter bij te leggen. De acceleratietijden zijn zonder meer goed. BMW 1600 BMW 1800 060 km/h 5.6 sec. 5 sec. 080 km/h 10.2 sec. 8.2 sec. 0100 km/h 15.5 sec. 12.6 sec. 0—120 km/h 23.8 sec. 20.0 sec. 0140 km/h 36.7 sec. 32.5 sec. serielijn is zuiver en beheerst. Het geheel is compact, vrij neutraal uit gewerkt en nogal robuust. De binnen ruimte is kleiner dan de buitenafme tingen veronderstellen. De 1600 voelt achter het stuur aan als een kleinere wagen en deze indruk wordt bij het manoeuvreren nog versterkt. Met een draaicirkel van circa 10 meter is hij zeer wendbaar, zelfs behendig in druk /erkeer. ix. DEN HAAG „De verenigde repu bliek Tanzania (bestaande uit Tangan- jika en Zanzibar) stelt ontwikkelings hulp, juist van een klein land als Ne derland, bijzonder op prijs. Met name zou Nederland behulpzaam kunnen zijn bij de ontwikkeling van de grondstof fen waaraan Tanzania ryk is, zoals sisal, koffie en katoen." Dit zei de nieuw-benoemde ambassa deur van Tanzania in ons land, de heer Christopher Pastor Ngaiza, op een persconferentie ter voorbereiding van het officiële bezoek dat de president van Tanzania, dr. Julius Nyerere, van 21 tot 24 april a.s. aan Nederland zal bren gen. Nederland is het eerste Europese land dat de president van Tanzania officieel bezoeken zal. Het doel van het bezoek zal vooral zijn. verdere verbeteringen te brengen de reedg goede betrekkingen tussen beide landen, aldus ambassadeur Ngai za. Laatstgenoemde wilde zich niet uit laten over de gedetailleerde onderwer pen die president Nyerere hier zal aan snijden. Vaststaat dat hij ontmoetingen zal hebben met minister-president Cals. minister Luns (Buitenlandse Zaken) er minister De Jong van Defensie. Ambas sadeur Ngaiza zei van oordeel te zijr dat Tanzania 10 miljoen inwoner? op 940.000 km2 veel van Nederland zal kunnen leren, omdat Tanzania zich evenals Nederland wil ontwikkelen var een agrarisch tot een industrieland. In dit verband zij vermeld, dat aan de tropische landbouwhogeschool te De venter niet minder dan 60 studenten uit Tanzania studeren. Tanzania streeft naar een associatie met de Europese Economische Gemeenschap. Het land vormt met Oeganda en Kenya al een kleine gemeenschappelijke Afrikaanse markt. Wat de positie van het land tussen de grote wereldmachten betreft, streeft Tanzania een strikte politiek van niet- gebonden mogendheid na. Tanzania is een socialistische staat met een geloof in God. aldus de heer Ngaiza. Zoals be kend is president Nyerere het enige katholieke Afrikaanse staatshoofd. Het benzineverbruik van de snelle BMW's is niet gering. Wie met de 1800 naar hartelust kilometers vreet, moet rekening houden met een consumptie van 1 7 a 8. De 1600 is zuiniger, om dat bij deze wagen een minder geavan ceerde rijstijl past. Maar als het hoge prestatievermogen wordt uitgebuit, komt men niet met het door de fabriek aanbevolen dieet uit (10.5 liter/100 km). Met een matige snelheid van 110-120 km/h komt men er echter dicht bij. De BMW 1600 biedt goed reiscomfort. De meubilering en bekleding zijn dege lijk en smaakvol uitgevoerd, overeen komstig de prijs. De detailafwerking van het koetswerk is, evenals van de mechanische afdeling, van hoge klasse en herinnert aan handwerk. De carros- Van de 1800 TI heeft BMW ook nog een hete rallyversie afgeleid, de TI-SA, met een motorvermogen van 130 pk en een top van ruim 190 km h. Deze alleen voor wedstrijdrijders geprepareerde wagen accelereert van 0-160 km/h in 24 sec., en tot 180 km/h in 35 sec., dus een gecamoufleerde racewagen. De Beierse fabriek, die nog 'niet zo heel lang geleden aan de rand van een faillissement stond, heeft zich et- weer helemaal bovenop gewerkt. Eerst kwam de succesvolle 700-serie en daar na deed de 1500 1800 de (nood)deur dicht. Vermoedelijk zal de midden klassereeks nog worden afgerond met een zescilinder twee liter model. De recente ontwikkeling bij Opel en Ford Taunus kan BMW niet onverschillig laten. Concurrent Mercedes zou ook met sterkere motorversies komen. Daal de verkoop van de 700-typen terug loopt ook door de zware concurrentie van de populaire één-litermodellen ligt het voor de hand dat BMW zich spoedig hernieuwd op de kleinere klasse zal concentreren. Er wordt van Mün chen een kleine middenklasser ver wacht, naar men fluistert, in de 1,3 liter categorie. Tegen de aanstaande Frankforter autosalon in september weten we waarschijnlijk meer. H. Bij de fabriek te Bremen Has ted t kunnen bezitters van produkten uit de reeds 5 jaar geleden failliet verklaarde Borgwardfabrieken nog alle onderdelen bestellen, die zij nodig hebben. Er worden nog steeds onderdelen gemaakt en motoren volledig gerevidee: i. Volvo heeft een nieuwe 1800 cc mo tor ontwikkeld met een vermogen van 130 pk. Men wil deze krachtbron voor al gerbuiken voor rallywagens al kun nen ook particulieren, aldus komt het bericht uit Zweden, tot aanschaf van deze 130 pk motor overgaan. Fiat houdt zich al lang niet meer al leen bezig met fabriceren van automo bielen. De tunnel onder de St.-Bernard is ook dank zij Fiat-steun mogelijk ge worden. Nu heeft men de weg Milaan- Turijn, door Fiat voor de oorlog aan gelegd, van drie tot zes rijbanen ver breed. HTEERSPATTEN hebben de onaange name eigenschap zich in vrij korte tijd in de laklaag te vreten en laten dan niet meer te verwijderen „litte kens" na. Daarom dienen teervlekken zo spoedig mogelijk met benzine, ter pentijn of petroleum afgewassen te worden. Nadien deze plaatsen een na behandeling geven met een lauw-warme zeepoplossing, na te spoelen met koud water en tenslotte nog een nieuw was- laagje. TS de motor van uw auto voorzien van een oliefilter dan is dit uiteraard met de bedoeling, de smeerolie zoveel mogelijk van metaaldeeltjes en andere ongewenste stoffen te ontdoen. Het ei genlijke filterproces vindt plaats in een z.g. filter-element dat maar een bepaal de afstand -- circa 10.000 km mee kan. Dan is het element van vuil verza- Hoge klasse digd en dient 't dus vernieuwd te wor den. Vergeet u dit, dan gaat de olie ongefilterd naar de smeerpunten met alle gevolgen van dien. pOGINGEN om met een motor, waar van één of twee cilinders niet meer effectief meewerken, nog thuis te ko men, lukken meestal wel maar u be wijst de motor hierdoor een zeer slechte dienst. De niet tot verbranding geko men benzine zal in de „werkloze" ci linders de oliefilm op de cil'.nderwan- den aantasten waarvan een abnormale slijtage het gevolg is. CTARTBORSTELS zijn gemaakt van een legering van kool en koper. Het bestanddeel koper is noodzakelijk om de vrij hoge startstroom te kunnen ge leiden. U mag dan ook nooit een dyna moborstel, stel dat ze zou passen, in een startmotor gebruiken want vu het vermogen van de startmotor zou zo doende niet veel meer overblijven. U VRAAGT MAAR: Enige weken geleden heeft er in de ze rubriek iets gestaan over de inhoud van een motor en de compressieverhou- ding. Zo schrijft ons de heer v.d. L. te Rijen. Hij is nadien in het handboekje van zijn V.W. gaan snuffelen en las daar dat de inhoud van zijn motor 1192 cc bedraagt. Dit is hem nog niet hele maal duidelijk en wil hij graag nog een nadere uitleg hieromtrent. Met de inhoud van uw motor wordt bedoeld de gezamenlijke zuigerver plaatsingen der vier cilinders en dit uitgedrukt in kubieke centimeters (cc). Dit komt er dus op neer, dat de zuiger verplaatsing van één cilinder 1192:4 is 298 cc bedraagt. Zoals u ook in de tech nische gegevens hebt kunnen lezen is de boring 77 mm en de slag 64 mm. Met de boring wordt verstaan de diameter van de cilinder en met de slag bedoelt men de totale „hoogte", waarover zich de zuiger in de cilinder verplaatst. De zuigerverplaatsing is nu vrij eenvoudig te berekenen door de oppervlakte van de cilinder te vermenigvuldigen met de slag. Dit is dus voor één cilinder van uw V.W. 1/4 x 22/7 x 77 x 77 x 64 x 1 kubieke mm is 298048 kub. mm is 298 cc. We hopen nu maar dat u er zo uit kunt komen. KOPENHAGEN (UPI) Een zich als „graaf" voordoende, 19-jarige jongeman een voorwaardelijk vrijgelaten inbre ker heeft zich tijdens de laatste drie weken lekker laten verwennen in de sjiekste hotels van Kopenhagen. Terwijl graaf Adam Christian Aa.ge Mjoltke van Bregentved, zoals de jonge man zich noemde, zelfs de meest ervaren hoteldirecteuren voor zich innam, pleegde hij iedere nacht inbraken in woningen van goed gesitueerden. De „graaf" hield er bijzonder prettige omgangsvormen op na en bezigde de naam van een van de meest bekende Deense adellijke families. Hij werd gisteren ingerekend. De politie verdacht hem van de diefstallen omdat hij eerder werd veroordeeld wegens soortgelijke misdrijven. Zij wist echter niet waar hij zich ophield omdat hij on middellijk na zijn vrijlating, drie weken geleden, was verdwenen. Zijn arrestatie was het resultaat van een toeval. Hij werd op straat herkend door een rechercheur. De jongeman gaf onmiddellijk toe dat hij de inbraken had gepleegd. Hij stond op het punt van naam te veranderen en had een vals identiteitsbewijs gemaakt met de fraai klinkende titel graaf Wil helm von Griffenfeldt uit Berlijn. (Advertenties) VOOR WAALWIJK EN OMGEVING Burg. v. d. Klokkenlaan 25—27 Telefoon 041602443 WAALWIJK VOOR DONGEN EN OMGEVING Tramstraat 37 Telefoon 01623—2619 DONGEN DAR ES SALAAM (UPI) De eerste vice-president van Tanzanië, Abeid Ka- rume heeft verklaard dat zyn land iedere hulp dankbaar zal aanvaarden doch „niets heeft om terug te betalen". „Onze rijkere broeders nemen het geld mee naar het buitenland. Een onderzoek op het vliegveld heeft aangetoond dat de mensen soms stapels bankbiljetten van vijf pond sterling meenemen en aldus aantonen geen vertrouwen in het land te hebben". Een jaar na de revolutie in Zanzibar, die werd gevolgd door een unie mei Tnr»- ganyika, leven nog steeds veel van de [300.000 bewoners van het eiland i.. cu - moede, zo zei hij. Een verklaring die kort TEL. 22133 DE NIEUWE KLASSE geleden werd uitgegeven waarin stond dat de economie stabiel was, was alleen om de angst van de mensen te doen af nemen. Hoewel de mohammedaanse traditie zegt dat bedelen „in strijd is met de waardigheid'' zou Zanzibar iedere hulp dankbaar aanvaarden. Maar, zo zei Karume to het aanwezige diplomatieke korps, „ik verzoek u ons niet te vragen iets te lenen want we heb ben niets waarmee we terug kunnen be talen. MONTGOMERY (UPI) De Ameri kaanse gerechtelijke commissie die een onderzoek instelt naar de omstandigheden van de moord op de integratie-ijveraar ster mevrouw Viola Liuzzo, heeft haar zaak tegen, een der verdachten, Gary Thomas Rowe jr., laten varen en hem zijn vrijheid hergeven. Waarom is niet bekendgemaakt, maar men vermoedt we gens gebrek aan bewijs. De drie resterende verdachten Wil liam Orville Eaton, Collie Leroy Wilkins jr. en Eugene Thomas zijn op 6 april door een federale grote jury in Mont- in staat van beschuldiging ge steld. De arrestatie van de vier mannen werd indertijd bekendgemaakt door pre sident Johnson, die hen identificeerde als leden van de Ku Klux Klan. Rowe (35) komt uit Birmingham. (Advertenties) Vraagt vrijblijvend proefrit bij Dealer voor Breda e.o. SPOORSTRAAT 21 BREDA - TEL 33186 B.M.W.-dealer voor W.Z.VL. BRESKENS - TEL. 723 B.D.W.-dealer voor O.Z.VL. AXEL - TEL. 744 Zoals wij gisteren meldden zul len de zomerzegels 1965, vanaf l juni verkrijgbaar, afbeeldingen dragen van oude Nederlandse ste den n.l. (van boven naar beneden): Veere, Thorn, Dordrecht, Staveren en Medemblik.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 17