oor
iw auto!
B.M.W. DOOR DE „1800"
LOS VAN ALLE KRITIEK
1600 gelukkig compromis
fash and Shine
GARAGE ANT00N VRIENS N.V.
GARAGE LEN0S
rsoon
typist(e)-
mist(e) op a.o.
g:
Nyerere van
Tanzania naar
Nederland
Inbreker deed
zich
als graaf voor
Automobielbedrijf
Harry
v. d. Meydenberg
GARAGE
A. VAN DE WOU
Verdachte in
zaak-Liu,
vrijgelaten
ZOMERZEGELS
EUCEOT
/AN UW AUTO
Meer BMW-nieuws
Contactpuntjes'
tips-tips-tips-tips
B.M.W. 1800 dealer
B.M.W. 1800 dealer
Tanzanië wil hulp
zonder
verplichting
Dealer voor Tilburg e.o. „REN0VA" Spoordijk 72-74,
iZZO
Kracht in een voorname vorm
GARAGE HEYB0ER
v.d. VIJVER
16
ris REGENJASSEN etc.
n voor:
ERLENKA
)NS
iPORTCOLBERTS
ACKS
EKKERS
egen de laagste prijs!
<eopend van 9-6 uur,
u., zondags van 2-6 u.
ie op al onze goederen
eving, waarmee U
e wegligging,
rs en vooral door de
oestbaar sterk en
nieuwe
auto is er niet
9300,- af Utrecht,
njectiemotor 96 pk.
en Zuid-Beveland.
voor Walcheren.
TERSTAAT IN ZEELAND
dienst kan ter standplaats Ter-
erkgesteld
machineschrijven. Bezit U.L.O.-
ede gelijk te stellen diploma
ng.
Provinciale regeling.
i ingewacht uiterlijk 28 april
ngenieur-A van de Provinciale
nlaan 40 te Terneuzen.
1 n
ig. Zonder spuiten,
oestwerend.
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 APRIL 196S
BMW introduceerde in 1961 de
lang verwachte „1500", die in vak
kringen een goed onthaal kreeg.
Het koetswerk was, zonder on
nodige franje, modern en zuiver
gestileerd. De motorconstructie
was geavanceerd en berekend op
hoge prestaties en zware beproe
vingen. Met het nieuwe model
mocht echter niet worden gere
den, want BMW was er technisch
en organisatorisch nog niet mee
klaar. Ongeveer een jaar later
kregen we de „1500" in handen.
We vonden de wagen te snel en
te duur voor een anderhalve liter.
Hij leek meer gebouwd voor lief
hebbers, die voor het mechaniek
(een juweeltje) graag een dui
zendje extra uittrokken. Uitzon
derlijk comfortabel, zoals andere
klassegenoten (Mercedes, Peu
geot, Citroen en Volvo) was de
BMW 1500 niet.
Rij BMW in München stond
men aan de andere kant
a van het probleem. Het was
J1 te verwachten dat het
autopubliek, dat in de
buurt van tien mille
speurt, aan het rekenen en
vergelyken zou gaan. En
tot de conclusie zou komen
Mu dat de „1500" een nogal
llv dure aanbieding was. In
tussen eisten, de trouwe
H BMW-klanten meer pk's
voor het geld. Ze kwamen
VAl op de autosnelweg niet
helemaal uit met de 80
paarden, die de wagen aan
een top van circa 150 km/h
hielpen.
Om prijspolitieke en sportieve rede-
j nen kwam BMW toen met de „1800"
op de weg. De cilinderinhoud werd van
1499 op 1773 cc gebracht en dit leverde
10 pk meer op. Met dit type, dat in vele
opzichten bijgewerkt en verbeterd
werd, heeft BMW zich stevig losgere-
den van alle kritiek en financiële be
zwaren. De „1500" werd ook nog be
neden de 10 mille grens gedrukt. Dit
kon er af omdat de ,,1800"-prijs een en
ander weer goed maakte en de meeste
klanten ging inpalmen. De BMW 1800
maakte al gauw opgang als een dei-
snelste wagens in zijn speciaal en sportief
milieu. Met 90 pk onder de kap en een
topsnelheid van 165 km/h komen de
prestaties op sportwagenniveau. De
„1800" heeft de „1500" volkomen in de
schaduw gesteld.
Hete versie
Aangemoedigd door het succes en het
vooral in de Heimat opgelaaide
enthousiasme, heeft BMW de zeer spor
tieve rijders nog een extra pleziertje
gedaan door van de „1800" een hete
versie uit te brengen: de 1800 TI, met
110 pk en een top van ruim 170 km/h.
Voor fijnproevers, die hard rijden als
hobby hebben, is dit type hoogst inte
ressant. Voor de afwisseling en om,
zoals het heet, optimaal rijgenot te
smaken, hebben we de BMW 1800 TI
een duizend kilometer opgejaagd. Het
ontbreekt de TI werkelijk niet aan
vermogen. De acceleratie is haast sen
sationeel, en zonder moeite trekt de
machine energiek door tot zeer hoge
snelheden. Zelfs op betrekkelijk korte
rechte stukken haalt de naald uit naar
160 km/h. Als reële top wordt door
de fabriek 170 km/h aangegeven, maai
de motor trekt zich weinig aan van de
toerenteller, die dan ongeveer 6200 aan
wijst. Als hij zich lekker voelt, draait
de motor opgewekt door tot 180 km/h.
Deze hogetoerenknaap is bijzonder
elastisch en ook goed gehumeurd. Op
de autoweg is een kruissnelheid van
140-150 km/h voor de TI routinewerk.
Het acceleratievermogen is dan nog
even fel als van een zware sportwagen.
De tijden spreken voor zichzelf. Ter
I vergelijking geven we ook die van de
gewone BMW (met één persoon).
BMW 1800 TI BMWT8Ö0
060 km/h 4.8 sec. 5 Sec.
080 km/h 7.8 sec. 8.2 sec.
0100 km h 11.0 sec. 12.6 sec.
0120 km/h 16.5 sec. 20.0 sec.
0140 km/h 23.5 sec. 32.5 sec.
Goed rijcomfort
Om een wagen van een kleine 1100 kg
regelrecht naar de 170-180 km/h regio
nen te kunnen jagen, moet de kracht
bron sterk, elastisch en modern zijn.
We hebben hier te maken met een
sportieve machine, onder een hoek van
30° ingebouwd, met een vijfmaal ge
lagerde krukas en een driemaal gela
gerde bovenliggende nokkenas. Hoewel
de TI een zeer snelle auto is, geeft hij
goed rijcomfort. De vering is een beetje
aan de stugge kant, maar men kan een
snelle wagen met zulke geprononceerde
eigenschappen nu eenmaal niet met een
zacht deinend veersysteem uitrusten.
De gewone „1800" is iets minder straf,
maar in de snel gereden bochten, vooral
op oneffen wegdek, is hij ook iets min
der koersvast, al maakt het in de prak
tijk niet veel verschil.
De TI heeft een 20 pk meer ter be
schikking en hij laat zich iets scherper
berijden, maar men moet van beide
typen wel het uiterste vergen om dit
te constateren. Misschien is de TI in
langzaam verkeer wat nerveuzer. Om
dat dieze twee wagens praktisch dezelfde
prestaties hebben, het beetje extra pep
van de TI overbodige luxe is en ruim
een duizend gulden meer kost, zouden
we persoonlijk de normale „1800" pre
fereren, die als allround rijwagen in
teressant genoeg is.
„1600" als alternatief
Vorig jaar heeft BMW ook nog voor
een alternatief van de 1500/1800 ge
zorgd: de 1600, die sedert de RAI ook
in ons land wordt verkocht. Dit type
is een kruising van de „1500" en „1800".
Met de boring van de 1.8 liter en de
slag van de 1.5 liter, resp. 84 en 71 mm,
kreeg de motor een cilinderinhoud van
1573 cc. Het max. vermogen kwam op
83 pk en de topsnelheid dicht bij 160
km/u. Als compromiswagen tussen de
1500 en 1800 is de 1.6 liter BMW een
goed gericht schot in de betere mid
denklasse. Dit type is een gunstiger aan
bieding dan de 1500, die uit de pro-
duktie is genomen, en dat de prijs
weer boven tien mille is gekomen, is
wel verantwoord. De wagen heeft de
zelfde technische en kwalitatieve plus
punten als de 1800, terwyl het prijs
verschil groot genoeg is om de nodige
afstand te bewaren. Vergeleken met
de afgedankte 1500 heeft hij meer re
serves en grotere elasticiteit.
We vonden hem, bij de eerste kennis
making, iets rustiger dan de 1.8 liter.
De vering is nog aan de stugge kant,
maar niet oncomfortabel. Minder goed
wegdek interrumpeert niet de voortref
felijke rijstijl. Het sportieve karakter
verloochent zich ook niet. De 1600 kan
er ook niets aan doen dat hij zeer
snel is. De top ligt royaal boven 150
km/h en de motor is vrijgevig genoeg
om, als het moet, er een paar kilo
meter bij te leggen. De acceleratietijden
zijn zonder meer goed.
BMW 1600 BMW 1800
060 km/h 5.6 sec. 5 sec.
080 km/h 10.2 sec. 8.2 sec.
0100 km/h 15.5 sec. 12.6 sec.
0—120 km/h 23.8 sec. 20.0 sec.
0140 km/h 36.7 sec. 32.5 sec.
serielijn is zuiver en beheerst. Het
geheel is compact, vrij neutraal uit
gewerkt en nogal robuust. De binnen
ruimte is kleiner dan de buitenafme
tingen veronderstellen. De 1600 voelt
achter het stuur aan als een kleinere
wagen en deze indruk wordt bij het
manoeuvreren nog versterkt. Met een
draaicirkel van circa 10 meter is hij
zeer wendbaar, zelfs behendig in druk
/erkeer. ix.
DEN HAAG „De verenigde repu
bliek Tanzania (bestaande uit Tangan-
jika en Zanzibar) stelt ontwikkelings
hulp, juist van een klein land als Ne
derland, bijzonder op prijs. Met name
zou Nederland behulpzaam kunnen zijn
bij de ontwikkeling van de grondstof
fen waaraan Tanzania ryk is, zoals
sisal, koffie en katoen."
Dit zei de nieuw-benoemde ambassa
deur van Tanzania in ons land, de heer
Christopher Pastor Ngaiza, op een
persconferentie ter voorbereiding van
het officiële bezoek dat de president van
Tanzania, dr. Julius Nyerere, van 21
tot 24 april a.s. aan Nederland zal bren
gen. Nederland is het eerste Europese
land dat de president van Tanzania
officieel bezoeken zal.
Het doel van het bezoek zal vooral
zijn. verdere verbeteringen te brengen
de reedg goede betrekkingen tussen
beide landen, aldus ambassadeur Ngai
za. Laatstgenoemde wilde zich niet uit
laten over de gedetailleerde onderwer
pen die president Nyerere hier zal aan
snijden. Vaststaat dat hij ontmoetingen
zal hebben met minister-president Cals.
minister Luns (Buitenlandse Zaken) er
minister De Jong van Defensie. Ambas
sadeur Ngaiza zei van oordeel te zijr
dat Tanzania 10 miljoen inwoner?
op 940.000 km2 veel van Nederland
zal kunnen leren, omdat Tanzania zich
evenals Nederland wil ontwikkelen var
een agrarisch tot een industrieland.
In dit verband zij vermeld, dat aan
de tropische landbouwhogeschool te De
venter niet minder dan 60 studenten uit
Tanzania studeren. Tanzania streeft
naar een associatie met de Europese
Economische Gemeenschap. Het land
vormt met Oeganda en Kenya al een
kleine gemeenschappelijke Afrikaanse
markt.
Wat de positie van het land tussen de
grote wereldmachten betreft, streeft
Tanzania een strikte politiek van niet-
gebonden mogendheid na. Tanzania is
een socialistische staat met een geloof
in God. aldus de heer Ngaiza. Zoals be
kend is president Nyerere het enige
katholieke Afrikaanse staatshoofd.
Het benzineverbruik van de snelle
BMW's is niet gering. Wie met de 1800
naar hartelust kilometers vreet, moet
rekening houden met een consumptie
van 1 7 a 8. De 1600 is zuiniger, om
dat bij deze wagen een minder geavan
ceerde rijstijl past. Maar als het hoge
prestatievermogen wordt uitgebuit,
komt men niet met het door de fabriek
aanbevolen dieet uit (10.5 liter/100 km).
Met een matige snelheid van 110-120
km/h komt men er echter dicht bij.
De BMW 1600 biedt goed reiscomfort.
De meubilering en bekleding zijn dege
lijk en smaakvol uitgevoerd, overeen
komstig de prijs. De detailafwerking
van het koetswerk is, evenals van de
mechanische afdeling, van hoge klasse
en herinnert aan handwerk. De carros-
Van de 1800 TI heeft BMW ook nog
een hete rallyversie afgeleid, de TI-SA,
met een motorvermogen van 130 pk en
een top van ruim 190 km h. Deze alleen
voor wedstrijdrijders geprepareerde
wagen accelereert van 0-160 km/h in
24 sec., en tot 180 km/h in 35 sec., dus
een gecamoufleerde racewagen.
De Beierse fabriek, die nog 'niet zo
heel lang geleden aan de rand van
een faillissement stond, heeft zich et-
weer helemaal bovenop gewerkt. Eerst
kwam de succesvolle 700-serie en daar
na deed de 1500 1800 de (nood)deur
dicht. Vermoedelijk zal de midden
klassereeks nog worden afgerond met
een zescilinder twee liter model. De
recente ontwikkeling bij Opel en Ford
Taunus kan BMW niet onverschillig
laten. Concurrent Mercedes zou ook
met sterkere motorversies komen. Daal
de verkoop van de 700-typen terug
loopt ook door de zware concurrentie
van de populaire één-litermodellen
ligt het voor de hand dat BMW zich
spoedig hernieuwd op de kleinere klasse
zal concentreren. Er wordt van Mün
chen een kleine middenklasser ver
wacht, naar men fluistert, in de 1,3
liter categorie. Tegen de aanstaande
Frankforter autosalon in september
weten we waarschijnlijk meer. H.
Bij de fabriek te Bremen Has ted t
kunnen bezitters van produkten uit de
reeds 5 jaar geleden failliet verklaarde
Borgwardfabrieken nog alle onderdelen
bestellen, die zij nodig hebben. Er
worden nog steeds onderdelen gemaakt
en motoren volledig gerevidee: i.
Volvo heeft een nieuwe 1800 cc mo
tor ontwikkeld met een vermogen van
130 pk. Men wil deze krachtbron voor
al gerbuiken voor rallywagens al kun
nen ook particulieren, aldus komt het
bericht uit Zweden, tot aanschaf van
deze 130 pk motor overgaan.
Fiat houdt zich al lang niet meer al
leen bezig met fabriceren van automo
bielen. De tunnel onder de St.-Bernard
is ook dank zij Fiat-steun mogelijk ge
worden. Nu heeft men de weg Milaan-
Turijn, door Fiat voor de oorlog aan
gelegd, van drie tot zes rijbanen ver
breed.
HTEERSPATTEN hebben de onaange
name eigenschap zich in vrij korte
tijd in de laklaag te vreten en laten
dan niet meer te verwijderen „litte
kens" na. Daarom dienen teervlekken
zo spoedig mogelijk met benzine, ter
pentijn of petroleum afgewassen te
worden. Nadien deze plaatsen een na
behandeling geven met een lauw-warme
zeepoplossing, na te spoelen met koud
water en tenslotte nog een nieuw was-
laagje.
TS de motor van uw auto voorzien van
een oliefilter dan is dit uiteraard
met de bedoeling, de smeerolie zoveel
mogelijk van metaaldeeltjes en andere
ongewenste stoffen te ontdoen. Het ei
genlijke filterproces vindt plaats in een
z.g. filter-element dat maar een bepaal
de afstand -- circa 10.000 km mee
kan. Dan is het element van vuil verza-
Hoge klasse digd en dient 't dus vernieuwd te wor
den. Vergeet u dit, dan gaat de olie
ongefilterd naar de smeerpunten met
alle gevolgen van dien.
pOGINGEN om met een motor, waar
van één of twee cilinders niet meer
effectief meewerken, nog thuis te ko
men, lukken meestal wel maar u be
wijst de motor hierdoor een zeer slechte
dienst. De niet tot verbranding geko
men benzine zal in de „werkloze" ci
linders de oliefilm op de cil'.nderwan-
den aantasten waarvan een abnormale
slijtage het gevolg is.
CTARTBORSTELS zijn gemaakt van
een legering van kool en koper. Het
bestanddeel koper is noodzakelijk om
de vrij hoge startstroom te kunnen ge
leiden. U mag dan ook nooit een dyna
moborstel, stel dat ze zou passen, in
een startmotor gebruiken want vu het
vermogen van de startmotor zou zo
doende niet veel meer overblijven.
U VRAAGT MAAR:
Enige weken geleden heeft er in de
ze rubriek iets gestaan over de inhoud
van een motor en de compressieverhou-
ding. Zo schrijft ons de heer v.d. L. te
Rijen. Hij is nadien in het handboekje
van zijn V.W. gaan snuffelen en las
daar dat de inhoud van zijn motor 1192
cc bedraagt. Dit is hem nog niet hele
maal duidelijk en wil hij graag nog een
nadere uitleg hieromtrent.
Met de inhoud van uw motor wordt
bedoeld de gezamenlijke zuigerver
plaatsingen der vier cilinders en dit
uitgedrukt in kubieke centimeters (cc).
Dit komt er dus op neer, dat de zuiger
verplaatsing van één cilinder 1192:4 is
298 cc bedraagt. Zoals u ook in de tech
nische gegevens hebt kunnen lezen is
de boring 77 mm en de slag 64 mm. Met
de boring wordt verstaan de diameter
van de cilinder en met de slag bedoelt
men de totale „hoogte", waarover zich
de zuiger in de cilinder verplaatst. De
zuigerverplaatsing is nu vrij eenvoudig
te berekenen door de oppervlakte van
de cilinder te vermenigvuldigen met de
slag. Dit is dus voor één cilinder van
uw V.W. 1/4 x 22/7 x 77 x 77 x 64 x 1
kubieke mm is 298048 kub. mm is 298
cc. We hopen nu maar dat u er zo uit
kunt komen.
KOPENHAGEN (UPI) Een zich als
„graaf" voordoende, 19-jarige jongeman
een voorwaardelijk vrijgelaten inbre
ker heeft zich tijdens de laatste drie
weken lekker laten verwennen in de
sjiekste hotels van Kopenhagen.
Terwijl graaf Adam Christian Aa.ge
Mjoltke van Bregentved, zoals de jonge
man zich noemde, zelfs de meest ervaren
hoteldirecteuren voor zich innam, pleegde
hij iedere nacht inbraken in woningen
van goed gesitueerden. De „graaf" hield
er bijzonder prettige omgangsvormen op
na en bezigde de naam van een van de
meest bekende Deense adellijke families.
Hij werd gisteren ingerekend. De politie
verdacht hem van de diefstallen omdat
hij eerder werd veroordeeld wegens
soortgelijke misdrijven. Zij wist echter
niet waar hij zich ophield omdat hij on
middellijk na zijn vrijlating, drie weken
geleden, was verdwenen.
Zijn arrestatie was het resultaat van
een toeval. Hij werd op straat herkend
door een rechercheur.
De jongeman gaf onmiddellijk toe dat
hij de inbraken had gepleegd. Hij stond
op het punt van naam te veranderen en
had een vals identiteitsbewijs gemaakt
met de fraai klinkende titel graaf Wil
helm von Griffenfeldt uit Berlijn.
(Advertenties)
VOOR WAALWIJK EN OMGEVING
Burg. v. d. Klokkenlaan 25—27
Telefoon 041602443 WAALWIJK
VOOR DONGEN EN OMGEVING
Tramstraat 37
Telefoon 01623—2619 DONGEN
DAR ES SALAAM (UPI) De eerste
vice-president van Tanzanië, Abeid Ka-
rume heeft verklaard dat zyn land iedere
hulp dankbaar zal aanvaarden doch „niets
heeft om terug te betalen".
„Onze rijkere broeders nemen het geld
mee naar het buitenland. Een onderzoek
op het vliegveld heeft aangetoond dat de
mensen soms stapels bankbiljetten van
vijf pond sterling meenemen en aldus
aantonen geen vertrouwen in het land te
hebben".
Een jaar na de revolutie in Zanzibar,
die werd gevolgd door een unie mei Tnr»-
ganyika, leven nog steeds veel van de
[300.000 bewoners van het eiland i.. cu -
moede, zo zei hij. Een verklaring die kort
TEL. 22133
DE NIEUWE KLASSE
geleden werd uitgegeven waarin stond
dat de economie stabiel was, was alleen
om de angst van de mensen te doen af
nemen.
Hoewel de mohammedaanse traditie
zegt dat bedelen „in strijd is met de
waardigheid'' zou Zanzibar iedere hulp
dankbaar aanvaarden.
Maar, zo zei Karume to het aanwezige
diplomatieke korps, „ik verzoek u ons
niet te vragen iets te lenen want we heb
ben niets waarmee we terug kunnen be
talen.
MONTGOMERY (UPI) De Ameri
kaanse gerechtelijke commissie die een
onderzoek instelt naar de omstandigheden
van de moord op de integratie-ijveraar
ster mevrouw Viola Liuzzo, heeft haar
zaak tegen, een der verdachten, Gary
Thomas Rowe jr., laten varen en hem
zijn vrijheid hergeven. Waarom is niet
bekendgemaakt, maar men vermoedt we
gens gebrek aan bewijs.
De drie resterende verdachten Wil
liam Orville Eaton, Collie Leroy Wilkins
jr. en Eugene Thomas zijn op 6 april
door een federale grote jury in Mont-
in staat van beschuldiging ge
steld. De arrestatie van de vier mannen
werd indertijd bekendgemaakt door pre
sident Johnson, die hen identificeerde als
leden van de Ku Klux Klan.
Rowe (35) komt uit Birmingham.
(Advertenties)
Vraagt vrijblijvend proefrit bij
Dealer voor Breda e.o.
SPOORSTRAAT 21 BREDA - TEL 33186
B.M.W.-dealer voor W.Z.VL.
BRESKENS - TEL. 723
B.D.W.-dealer voor O.Z.VL.
AXEL - TEL. 744
Zoals wij gisteren meldden zul
len de zomerzegels 1965, vanaf l
juni verkrijgbaar, afbeeldingen
dragen van oude Nederlandse ste
den n.l. (van boven naar beneden):
Veere, Thorn, Dordrecht, Staveren
en Medemblik.