Felix Kir staat recht:
ook als de dood dreigt
HUNTER
echt een lekkere
Amerikaan
KLAROP
EXTRA
GRAZIGE WEIDEN
T.V.-FILM
blijf jong, blijf fit: fiets!
Baron Bluff op oorlogspad
PRIESTER EN BURGEMEESTER....
nu ook
25 ct.
LEOVROMAN
Lekker eten
en lachen
nieuw, ge^zon^d, extra lekker
Mosterd
Glashard
Kroestjev
Tweelingen
Klein-koor kweekschool
Dongen voor KRO-radio
King Size f. 1.25
EXTRA GROOT..EN... U BLIJFT ER SLANK BIJ
Luister naar
Spreken met schrijvers
ORT
UNSTNIEUWS
se reed voor het vemen.
11 i vs 1w^ys. x
W^tïcr msmvr-X
f schap Heen z'/v Pte-
'ZIERIGE /CANTfN.jAMMER
l PATIK eeSLOrsiï HEB J
KH/CR NiET LANGER JV
rVwJf BLUVEN-^r
rv1 wa
PRESIDENT
"YV/W
HIEP HIEP HOEMÏ
HU GAAT SPttK»,
'iii
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 12 APRIL 1965
(Advertentie)
(Van onze Parijse correspondent)
Bij feestelijke gelegenheden èn
in Parijs èn in Dijon hebben wij
hem verschillende malen ontmoet.
Om hem te spreken te kragen moet
men zich vooral niet tot zjjn secre^
taresse op het gemeentehuis van
Djjon wenden, want die zegt als een
grammofoonplaat: „Monsieur le
Maire is aan het werk en wil niet
gestoord worden". Zo heel veel
werken doet Kir niet meer. Hij is
bijna negentig. Oud, maar nog lang
niet der dagen zat. Lag het aan
hem, dan werd hij honderd. Hon
derd in de politiek. Geen honderd
in een tehuis voor ouden van dagen
Daar ging hij dadelijk dood.
Kir behoort tot die zonderlinge typen,
waaraan speciaal Frankrijk zo rijk is. De
jongeren heben waarschijnlijk nooit ge
hoord van Salomon Grumbach, één van
die oude socialisten uit het vorig tijd
perk, die zelfs niet van pak of schoenen
zou hebben gewisseld, als de president
van de republiek hem had gevraagd naar
het Elysée te komen. Hij zou er niet
eens een taxi naar toe hebben genomen.
Op zijn witte touwschoenen met losse
veters, desnoods helemaal geen veters,
zou hij het paleis zijn binnengestapt en
in de hall zijn Baskische muts tot op
de draad versleten aan de kapstok
hebben gehangen. Maar bekwaam, die
Grumbach en een redenaar!
Zulk een type is ook Kir. De oude
garde, die bezig is uit te sterven. Wij
zullen hen missen, als ze voorgoed weg
zijn. Het waren grand-seigneurs, zoals
men die bijna niet meer vindt. Pioniers
van onverschillig welke beweging of par
tij, die elkaar aan een en dezelfde tafel
vonden, soms ook wel eens onder de
tafel, toen er van oecumene nog lang geen
sprake was.
Kir is zo'n grand-seigneur, die op zijn
manier God vreest, maar nog voor de
duivel niet bang is. Dat heeft hij in zijn
leven bewezen.
Zijn grote voeten steken in een paar
schoenen, die par manière de dire een
clochard nog niet zou willen dragen.
Zijn toog is eerder groen dan zwart en
achter op zijn hoofd draagt hij fier de
zwierige Baskische muts, die een paar
grijze krulharen vrij laat, net zo moei
lijk glad te strijken als zijn onbuigzame
karakter. Nog net zo wild als in de da
gen van zijn jeugd. Men moet niet pro
beren hem ergens onder te brengen of
hem het etiket van een politieke partij
om de hals te hangen. De M.R.P., de Fran
se katholieke volkspartij, heeft dat eens
geprobeerd, maar is van een koude ker
mis thuis gekomen: Hij is „indépendant",
wat niet wil zeggen, dat hij tot de poli
tieke „indépendants" behoort.
Indépendant wil bij hem zeggen:
volstrekt onafhankelijk, los van ieder
een, ook los van de hiërarchie in zijn
kerk. En deswegen door de bevolking
van Dijon, waar hij burgemeester is, op
de handen gedragen. Zullen we er nog
eentje nemen? zeggen de Fransen aan
(Advertentie)
de bar in Dijon tegen elkaar. En dan be
stellen ze een Kir, een brouwsel, dat de
chanoine zelf heeft gefabriekt.
Kir zag op 22 januari 1876 het levens
licht in Alise-Sainte-Reine in het de
partement van de Cöte d'Or. Zijn vader
was een arm dorpskappertje, die brood
zonder boter verdiende, want in die
dagen kwamen de boeren nog niet veel
in een kapperszaak, hoogstens voor een
communie, een trouwpartij of een be
grafenis. Óp klompen ging Felix naar de
lagere school. Men weet, hoe het vaak
met grote plattelandsgezinnen gaat: één
van de jongens moet geestelijke worden.
En dus ging Felix naar het seminarium
van Plombières-les-Dijon en celebreerde
in 1901 zijn eerste Mis. Dat was in Beze,
waar hij van alles was, dorpspastoor,
leider van de spuitgasten bij een brand
en halve dokter. Kortom: „bon enfant
Ztjn bisschop, mgr. Petit de Julville
in Dijon, zag wel wat in hem en gaf
hem sociaal werk onder de mannen.
Kir werd redacteur, later hoofdredac
teur van de „Bien du Peuple", geen
blad, dat iedere dag door Reuter werd
geciteerd, maar toch een krantje met
invloed. De Franse journalisten zijn hun
collega van vroeger niet vergeten en
gaven hem in 1961 namens de Amicale
des journalistes een prijs: zyn ge
wicht in mosterd: 47.50 kilo.
Toen de tweede wereldoorlog uitbrak was
Kir al te oud om nog te worden gemobili
seerd. Maar voor hem duurde de oorlog
veel langer dan tot aan de capitulatie
van Frankrijk. Hij dook onmiddellijk m
het verzet en sleepte illegalen onder de
handen van de Gestapo vandaan. De
Duitsers kregen hem te pakken. Een
militaire rechtbank veroordeelde hem
ter dood. Maar hij knipperde geen se
conde met de ogen. Ik ben toch roaar
alleen, beet hij zijn rechters toe, mij is
het onverschillig, wat ge met mij doet,
maar bedenk wel, dat de dode Kir voor
u gevaarlijker is dan de levende Kir. Dat
drong tot de dikhuiden door en ze lieten
hem vrij.
De bevrijding was in zicht, toen Kir
terwijl hij in zijn keuken scharrelde, aan
gevallen werd door gewapende Duitsers.
Dat was januari 1944. Kir vertelt: „Ik zag
plotseling voyous binnenkomen. Ik
klampte mij aan het fornuist vast en
zei: Felix, als je toch moet sterven, dan
rechtop. Ze schoten, ik voelde het bloed
in mijn broek lopen. Nog steviger hield
ik mij vast. Sterven? goedmaar
recht op, Felix
Uit het ziekenhuis ging Kir naar de
Haute-Marne, waar hij zich schuil hield
tot aan de bevrijding. Toen het zo ver
was, reed hij staande op een Franse tank
Dijon binnen, toegejuicht door een uit
gelaten bevolking. Dat werd het begin
van zijn politieke carrière. Hij werd
burgemeester op een simpel naoorlogs
program: eten, kleden, wonen. Zelfs de
communisten hebben er geen been in ge
zien hem te steunen en op hem te
stemmen om een Gaullist buiten de ge
meenteraad of buiten de Kamer te hou
den. want Kir zit voor Dijon ook in de
volksvertegenwoordiging.
Daar heeft hij zijn doel bereikt: Na
de dood van de communist Marcel Cachin
werd hij Doyen. de oudste. Telkens als de
kamer voor een nieuwe zitting bijeen
komt zit Kir een uur op de hoge voor-
zittersstoel, totdat de Kamer definitief
de nieuwe president aanwijst.
Zijn bisschop heeft het een en ander
met hem te stellen gehad, toe hij hem
in maart 1960 op order van het Vaticaan
verbood Kroestjev te ontvangen. Maar
ik ontvang hem als burgemeester van
Dijon, zei Kir. Maar je bent tegelijkertijd
priester, zei de bisschop. Kroestjev werd
toch op het gemeentehuis van Dijon ont
vangen, maar niet door Kir. Met een
brok in zijn keel zat Kir een paar hon
derd meter verder en hield zich ziek. Hij
onderwierp zich aan het kerkelijk gezag,
maar gromde zo hard, dat iedereen het
kon horen: „Als de apostelen hadden
gewacht, tot alle volken uit eigen be
weging christen zouden worden, had het
evangelie wel in kunnen pakken".
Kir is bon enfant gebleven. Waar ge
feest en propaganda gemaakt wordt
voor Dijon, de stad par excellence van
het goede eten en drinken, daar is Felix
Kir met zijn stalen gezondheid bij. Geen
folklore of hij is er. Eens per jaar is
hij de gast van het I.F.F.A., het zonder
linge instituut, dat luistert naar de naam
Institut Frangais des Farces et Attrapes,
van grollen en van grappen. Wie bij de
ingang van het congres zijn „Laisser
farcer" niet kan laten zien, wordt door
de plaatselijke brandweer drijfnat ge
spoten. Ieder jaar wordt daar van Kir
verwacht, dat hij een eind zal maken aan
het edict van Lodewijk XIII uit 1630,
waarbij de broederschap van de dolle
moeder van Dijon werd afgeschaft. Als
het congres afgelopen is, gaat het in op
tocht door de stad met drie koeien voor
op, één roze, één blauw en een geel ge
schilderd. Nog diezelfde nacht vinden
de congresgangers nies- en jeukpoeder
bed.
in hun 1
In 1953 kreeg Kir gedaan, dat de lijk
wagen met paarden werd afgeschaft. In
de toespraak, die hij bij die gelegenheid
hield, zei hij als jong pastoor menigmaal
de koetsier 50 centimes te hebben gege
ven om vlugger naar het kerkhof te rij
den. Niet van alle moderne dingen houdt
Kir. Om het stenografisch werk in de
gemeenteraad te vergemakkelijken werd
een bandrecorder aangeschaft. In de hit
te van het debat viel een communist hem
hinderdlijk in de rede, waarop Kir: „Zwijg,
Rus..". Dat liet de communist niet op
zich zitten en verlangde excuus, dat Kir
niet wilde geven, want zoiets had hij
nog nooit gezegd. De band werd opnieuw
afgedraaid en ja hoor, Kir had het wel
degelijk gezegd. Sedertdien staat voor
Kir vast, dat de bandrecorder is uitge
vonden door de Russen, die hij overigens
geen slecht hart toedraagt. Dijon is met
Stalingrad gejumeleerd (tweelingzus
ter). Trouwens ook met Mainz, York en
Dallas. Geen verjaardag gaat voorbij of
de tweelingzusters sturen telegrammen.
Een man zonder vijanden. Een man
met vooral vrienden. Vrienden ook bij
communisten en socialisten. „Pourquoi
pas?", waarom niet, zei Kir in antwoord
op een uitnodiging van Guy Mollet in
Rijssel aan alle Franse pastoors om lid,
desnoods secretaris te worden van so
cialistische partijafdelingen. Pourquoi
pas? Zelf heeft hij het nooit gedaan,
want Felix Kir van Dijon is „indépen
dant".
Bij Kir hoeft men maar op de knop te
drukken en er spuit een redevoering uit.
„Zoals ik gisteren nog tegen mijn vrien
den zei dat is gemeenlijk het sluitstuk
van iedere redevoering Frankrijk
blijft de fakkel van de beschaving, van
de vrede en van de vrijheid in de we
reld". Als De Gaulle dat zegt fronsen wij
de wenkbrauwen. Als Kir het zegt klap
pen wij allen geestdriftig. In een rede
voering vergist De Gaulle zich nooit.
Kir mag zich vergissen, hoe meer hoe
liever, want dan valt er altijd wat te
lachen. Eens merkte Kir, toen hij op de
preekstoel stond, dat de gelovigen aan
zijn voeten in een gulle lach schoten.
Van het evangelie was Kir de draad
kwijt geraakt en hij praatte geestdriftig
over de bereiding van canard a la rou-
ennaise.
Kir bon enfant.
Wij hopen voor hen, dat hij nog maar
wat bij ons blijft. Maar mocht het niet
zo zijn, zal men dan in Nederland aan
hem denken als Kir grafwaarts gaat?
Want mensen, die in het aangezicht van
de dood durven zeggen: „Recht op, Fe
lix"...., die zijn er niet veel.
HILVERSUM Het klein-koor van de
r.-k. kweekschool voor onderwijzeressen
St. -Anthonius te Dongen, zal zaterdag 24
april a.s. van 14.10 tot 14.30 uur optre
den voor de KRO-radio. Dirigent is Jan
de Breet uit Breda.
Marian van der Brand zal optreden als
soliste met een lied van Schubert. Ver
der worden uitgevoerd enkele werken
van Mozart, drie delen uit de klooster
cantate van Schouten, werkjes van Men
delssohn, Poulenc en Benjamin Britten
en drie volksliedjes.
De begeleiding is in handen van Tijn
van Eyk.
•Abbé Kir. Op zijn borst en in zijn
kast hangen vele medailles, o.m.
van het Verzet, het Legioen van
Eer, oorlogskruisen 1914-18, 1939-
'45, Officier van de orde van Leo
pold van België, Officier van het
Britse Empire, Grootofficier van de
federale republiek van West-Duits-
land, oorlogsmedaille van de Unie
van Sovjet-republieken enz. enz.
U proeft het bij elk trekje
dit is pure, Amerikaanse tabak van
opperbeste kwaliteit. Steek eens op
Hunter is een Koninklijk genoegen
in een Koninklijk formaat.
Maandag 12 april
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Jazzmuziek. 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Gevarieerde grammo-
foonmuziek. 12.55 Actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20
Elektronisch orgelspel. 13.45 Wikken en
wegen, lezing. 14.00 Grepen uit de mu
ziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.35
Klokken, bellen en treinen, hoorspel. 15.35
Stereo: Moderne kamermuziek (opn.).
16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig mi
nuten voor boven de zestig. 17.00 Oude
liedjes. 17.15 Stereo: Amusementsmuziek
(gr.). 17.30 Fries amusementsprogramma.
17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws.
18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht instru
mentaal trio. 18.50 Belgisch Variété-or
kest en instrumentale solisten (opn.).
19.15 Lichte grammofoonmuziek. 19.30
Parlementair overzicht. 19.45 Licht in
strumentaal trio. 20.00 Nieuws. 20.05 Ste-
(Advertentie)
reo: Instrumentaal en vocaal ensemble en22.35 Operamuziek. 22.45 De Zeven Kun-
zangsolisten. 20.30 Etherforum. 21.00 Klein
gedrukt, cabaret. 21.20 Het hangt aan de
muur en het tikt, spel van twintig vra
gen. 21.40 Stereo: Concertgebouw-orkest:
moderne en klassieke muziek (opn.). In
de pauze: 22.30-22.40 Nieuws. 23.20 Amu
sementsmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Amusementsmuziek (gr.)
12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Lichte grammofoonmuziek.
13.30 Licht instrumentaal kwartet. 13.50
Musetteklanken (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.30 Oude muziek (opn.). 15.05 Als de
kat van huis is (herh. v. donderdag
1 april j.l.). 15.35 Moderne muziek (gr.).
16.00 De eentonigheid in de Stille Week,
Ned.-herv. studiodienst. 16.30 Radiokoor:
klassieke liederen. 16.45 Pianorecital:
klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammo
foonmuziek. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Culturele ontmoetingen in Suriname en
de Nederlandse Antillen. Vraaggesprek
van Rudy Bedacht met Marijke Overberg.
18.00 Marinierskapel der Koninklijke Ma
rine. 18.20 Uitzending van de Partij van
de Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse ra
dio-uitgave van de Partij van de Arbeid.
18.30 Klassieke grammofoonmuziek. 18.50
Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Mo
derne orkestmuziek (gr.). 19.45 Op de
man af, praatje. 19.50 Het negende uur,
hoorspel. 20.40 Christus am Oelberg, ora
torium (gr.). 21.40 Klassieke grammofoon
muziek. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Me-
tropole orkest: amusementsmuziek. 22.20
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw,
programma over makers van muziek in
film en musical. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoon
muziek. 12.08 Voor de landbouw. 12.15 Ge
varieerde muziek (Om 12.25 Weerbericht
en mededelingen voor de scheepvaart).
12.50 Beursberichten en programma-over
zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Operafragmenten. 15.00
Nieuws. 15.03 Pianorecital. 15.30 Klassieke
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nieuws.
17.15 Amusementsmuziek. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Gevarieerde muziek. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00
Nieuws, radiokroniek en Correspondentie
uit Nederland. 19.40 Grammofoonmuziek.
19.45 Missieklankbeeld. 20.45 Muziek voor
de jeugd. 20.45 Klassieke en moderne mu
ziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Operakroniek.
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30
Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.45 Voor de scheepvaart.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde
muziek. (Om 13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws.
14.03 Gevarieerd programma. (Om 15.00
Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.08 Klassieke en
moderne muziek. 18.00 Nieuws. 19.15 Ge
varieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00
Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz
muziek. 22.55 Nieuws.
Dinsdag 13 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas
tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Moderne
orkestmuziek (gr.). 9.35 Waterstanden.
9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Nieüws. 11.02 Voor de
zieken.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Ouverture:
reportage en commentaren, wegeninfor
matie en lichte grammofoonmuziek (7.30-
7.40 Nieuws, plm. 8.00 Overweging). 8.30
Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Klassieke en semi-klas-
sieke muziek (gr.). 10.30 Moderne orkest
muziek (opn.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan...
vooruit, lezing.
Maandag 12 april
NEDERLAND I
NTS: 19,00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu
ters. 19.06 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk,
het veertiendaags journaal van de ker
ken. NTS: 19.35 Huckleberry Hound, tv-
film. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Uitzending van de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie. 20.30 Grazige
weiden, speelfilm. (Beide keuringen 14
jaar). 22.00 De Eerste Wereldoorlog, do
cumentaire (deel 5). 22.25-22.30 Journaal
NEDERLAND U
NTS: 20.00 Nieuws. VPRO: 20.01 Voet
angels en klemmen, enkele aspecten van
het Huishoudelijk Beheer (4e aflevering).
20.17 Filmsterportret 20.58 Kijken achter
woorden, literaire rubriek. 21.30 Pianotrio:
jazzmuziek. 21.40 Ziek zijn beter wor
den, medisch magazine. 22.10 Pauze. NTS:
22.15-23.00 Eurovisie: Internationaal Bal
boekje, schakelprogramma van BBC en
NTS van een wedstrijd tussen de beste
amateur-dansparen van Engeland en Ne
derland.
BELGIë VLAAMS
16.30 De trouwe Lassie, tv-feuilleton
voor de jeugd. 16.55-17.40 Een dag met
Zahava, filmreportage. 19.00 Zandmanne
tje. 19.05 Internationale jeugdkroniek.
19.25 Voor de teenagers. 19.55 De weer
man. 20.00 Nieuws. 20.30 Oompjes droom,
spel. 22.10 In de spiegel van de kunst:
De Wassende Maan, een reeks program
ma's over het contact tussen de oosterse
en westerse beschaving in de landen aan
de Middellandse Zee. 22.40 Nieuws.
BELGIë FRANS
18.30 Berichten. 18.33 Lilliput: A la re
cherche de la clé des vacances: marionet
ten van het Kindertheater. 19.00 Boutique:
kroniek voor de vrouw. 19.30 Maandag-
sport. 20.00 Journaal. 20.20 Face a l'opi-
nion: Inleiding. 20.30 Een nieuw half-
maandelijks spel: La Peuvre par quatre.
21.00 Le Saint, feuilleton. 21.50 Beant
woording van vragen door politici. 22.40
Journaal.
De VAR A-televisierubriek „Spreken
met schrijvers" zal op dinsdagavond 13
april a.s. gewijd zijn aan Leo Vroman,
wiens werk nog zeer onlangs is bekroond
door de toekenning van twee prijzen, die
van de Stichting Kunstenaarsverzet en
de P.C. Hooftprijs, de staatspr.js vc
letterkunde.
Leo Vroman werd in 1915 te Gouda ge
boren. Na de h.b.s. studeerde hij biologie
in Utrecht. In 1935 ging hij schrijven.
Bij het uitbreken van de oorlog week
Leo Vroman uit naar het toenmalige Ne-
derlands-Indië. In Batavia gaf hij teken
lessen en deed hij zijn doctoraal biologie.
Toen de Japanners Indië binnenvielen
werd Leo Vroman, die tot de landstorm
was toegetreden, krijgsgevangen ge
maakt.
Na de oorlog vertrok hij naar de Ver
enigde Staten. Pas vele jaren daarna
kwam hij naar Nederland terug om in
Utrecht te kunnen promoveren op een
proefschrift over dierenpsychologie.
Thans is de heer Vroman als bioloog
verbonden aan het American Museum of
Natural History.
Er verschenen intussen wel verhalen
en gedichten in Nederlandse tijdschriften
en bundels van de hand van Leo Vro
man. Hij kreeg daarvoor o.a. de Van der
Hoogtprijs.
Zijn verhalen werden o.a. uitgegeven
in de verzamelbundel „Tineke, De adem
van Mars en Snippers van Leo Vroman".
Toen Leo Vroman eind maart naar ons
land kwam om de prijs van het Kunste
naarsverzet in ontvangst te nemen, wer
den er door de VARA opnamen gemaakt
voor de televisie-uitzending van 13 april
a.s., die weer zal worden gepresenteerd
door H.A. Gomperts en geregisseerd door
Henk Barnard. (Nederland 1, dinsdag 13
april 21.20-21.50 uur).
Vanavond krijgt u op uw particuliere
bioscoopscherm een film te zien, die bijna
dertig jaar oud is. Een museumstuk dus,
maar tegelijkertijd een klassieke film, die
zelfs na drie decennia de moeite van het
bekijken nog loont. „Grazige weiden"
AMSTERDAM Het Scapino-ballet zal
tijdens het Paasmatinee op 19 april
voor de eerste maal in de Amster
damse stadsschouwburg uitvoeren het
jazz-ballet ,,Up beat - down beat",
dat de Rotterdamse choreografe Ineke
Sluiter op muziek van het moderne
jazz quartet heeft gemaakt.
Op het progrzmma van deze door Hans
Snoek geleide matinee staan voorts
„het meisje met de zwavelstokjes" en
„strip".
(Green pastures) is een bijzondére film.
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
En dat niet alleen vanwege het feit, dat
er alleen negers in optreden. Zeker ook
vanwege de bezielde vorm, waarin de re
gisseurs Marc Conelly en William Kiegh-
ley hun verhaal hebben gegoten.
„Grazige weiden" is een filmische ver
beelding van het scheppingsverhaal, dat
een negerdominee aan de kindertjes ver
telt. Wanneer de mensheid zich misdraagt
keert God zich van haar af, maar hij kan
zijn schepsels toch niet vergeten.
De simpel-naïeve voorstelling van het
bijbelverhaal speelt zich af in de verbeel
ding van dé negerkindertjes. Vandaar, dat
de hemel bewoond blijkt te zijn met ne
ger-engelen en dat God de Vader zelf een
oude wijze neger is. Ook de voorstelling
van Adam en Eva, het joodse volk etc.
appelleert aan de verbeeldingskracht van
het negerkind. In een zodanige behande
ling van het scheppingsverhaal zou men
een profanatie kunnen zien. Daar is ech
ter hier totaal geen sprake van. De so
bere behandeling van het onderwerp en
de goed daarop afgestemde vormgeving
verheffen deze film tot een kunstwerk,
dat in het verleden al talrijke kijkers ge
boeid en ontroerd heeft. Jaren geleden
heeft de vertoning van deze film in ons
land links en rechts wel eens enige weer
stand opgeroepen. Dat is echter al zo lang
geleden, dat we mogen veronderstellen,
dat de argumenten tégen van toen, nu
ruimschoots achterhaald zijn. Hoe dan ook
„Grazige weiden" is een film, waaraan
jong en oud veel genoegen kunnen bele
ven.
BERT VAN OOSTERHOUT
(Advertentie)
Hoe gaat het er mee?" "Best, ik fiets immers weer
JCHAN MUN WIRE. IS HIER.
HAAST VOLTOOID.Mm AUIS
7,ORG VOORAL DAT HET
GELD DAT HET VOLK VOOR
MUAf LAMP etTAALD
HEEFT, GOED WORDT
l WSEPAKT