Felix Kir staat recht: ook als de dood dreigt HUNTER echt een lekkere Amerikaan KLAROP EXTRA GRAZIGE WEIDEN T.V.-FILM blijf jong, blijf fit: fiets! Baron Bluff op oorlogspad PRIESTER EN BURGEMEESTER.... nu ook 25 ct. LEOVROMAN Lekker eten en lachen nieuw, ge^zon^d, extra lekker Mosterd Glashard Kroestjev Tweelingen Klein-koor kweekschool Dongen voor KRO-radio King Size f. 1.25 EXTRA GROOT..EN... U BLIJFT ER SLANK BIJ Luister naar Spreken met schrijvers ORT UNSTNIEUWS se reed voor het vemen. 11 i vs 1w^ys. x W^tïcr msmvr-X f schap Heen z'/v Pte- 'ZIERIGE /CANTfN.jAMMER l PATIK eeSLOrsiï HEB J KH/CR NiET LANGER JV rVwJf BLUVEN-^r rv1 wa PRESIDENT "YV/W HIEP HIEP HOEMÏ HU GAAT SPttK», 'iii DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 12 APRIL 1965 (Advertentie) (Van onze Parijse correspondent) Bij feestelijke gelegenheden èn in Parijs èn in Dijon hebben wij hem verschillende malen ontmoet. Om hem te spreken te kragen moet men zich vooral niet tot zjjn secre^ taresse op het gemeentehuis van Djjon wenden, want die zegt als een grammofoonplaat: „Monsieur le Maire is aan het werk en wil niet gestoord worden". Zo heel veel werken doet Kir niet meer. Hij is bijna negentig. Oud, maar nog lang niet der dagen zat. Lag het aan hem, dan werd hij honderd. Hon derd in de politiek. Geen honderd in een tehuis voor ouden van dagen Daar ging hij dadelijk dood. Kir behoort tot die zonderlinge typen, waaraan speciaal Frankrijk zo rijk is. De jongeren heben waarschijnlijk nooit ge hoord van Salomon Grumbach, één van die oude socialisten uit het vorig tijd perk, die zelfs niet van pak of schoenen zou hebben gewisseld, als de president van de republiek hem had gevraagd naar het Elysée te komen. Hij zou er niet eens een taxi naar toe hebben genomen. Op zijn witte touwschoenen met losse veters, desnoods helemaal geen veters, zou hij het paleis zijn binnengestapt en in de hall zijn Baskische muts tot op de draad versleten aan de kapstok hebben gehangen. Maar bekwaam, die Grumbach en een redenaar! Zulk een type is ook Kir. De oude garde, die bezig is uit te sterven. Wij zullen hen missen, als ze voorgoed weg zijn. Het waren grand-seigneurs, zoals men die bijna niet meer vindt. Pioniers van onverschillig welke beweging of par tij, die elkaar aan een en dezelfde tafel vonden, soms ook wel eens onder de tafel, toen er van oecumene nog lang geen sprake was. Kir is zo'n grand-seigneur, die op zijn manier God vreest, maar nog voor de duivel niet bang is. Dat heeft hij in zijn leven bewezen. Zijn grote voeten steken in een paar schoenen, die par manière de dire een clochard nog niet zou willen dragen. Zijn toog is eerder groen dan zwart en achter op zijn hoofd draagt hij fier de zwierige Baskische muts, die een paar grijze krulharen vrij laat, net zo moei lijk glad te strijken als zijn onbuigzame karakter. Nog net zo wild als in de da gen van zijn jeugd. Men moet niet pro beren hem ergens onder te brengen of hem het etiket van een politieke partij om de hals te hangen. De M.R.P., de Fran se katholieke volkspartij, heeft dat eens geprobeerd, maar is van een koude ker mis thuis gekomen: Hij is „indépendant", wat niet wil zeggen, dat hij tot de poli tieke „indépendants" behoort. Indépendant wil bij hem zeggen: volstrekt onafhankelijk, los van ieder een, ook los van de hiërarchie in zijn kerk. En deswegen door de bevolking van Dijon, waar hij burgemeester is, op de handen gedragen. Zullen we er nog eentje nemen? zeggen de Fransen aan (Advertentie) de bar in Dijon tegen elkaar. En dan be stellen ze een Kir, een brouwsel, dat de chanoine zelf heeft gefabriekt. Kir zag op 22 januari 1876 het levens licht in Alise-Sainte-Reine in het de partement van de Cöte d'Or. Zijn vader was een arm dorpskappertje, die brood zonder boter verdiende, want in die dagen kwamen de boeren nog niet veel in een kapperszaak, hoogstens voor een communie, een trouwpartij of een be grafenis. Óp klompen ging Felix naar de lagere school. Men weet, hoe het vaak met grote plattelandsgezinnen gaat: één van de jongens moet geestelijke worden. En dus ging Felix naar het seminarium van Plombières-les-Dijon en celebreerde in 1901 zijn eerste Mis. Dat was in Beze, waar hij van alles was, dorpspastoor, leider van de spuitgasten bij een brand en halve dokter. Kortom: „bon enfant Ztjn bisschop, mgr. Petit de Julville in Dijon, zag wel wat in hem en gaf hem sociaal werk onder de mannen. Kir werd redacteur, later hoofdredac teur van de „Bien du Peuple", geen blad, dat iedere dag door Reuter werd geciteerd, maar toch een krantje met invloed. De Franse journalisten zijn hun collega van vroeger niet vergeten en gaven hem in 1961 namens de Amicale des journalistes een prijs: zyn ge wicht in mosterd: 47.50 kilo. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak was Kir al te oud om nog te worden gemobili seerd. Maar voor hem duurde de oorlog veel langer dan tot aan de capitulatie van Frankrijk. Hij dook onmiddellijk m het verzet en sleepte illegalen onder de handen van de Gestapo vandaan. De Duitsers kregen hem te pakken. Een militaire rechtbank veroordeelde hem ter dood. Maar hij knipperde geen se conde met de ogen. Ik ben toch roaar alleen, beet hij zijn rechters toe, mij is het onverschillig, wat ge met mij doet, maar bedenk wel, dat de dode Kir voor u gevaarlijker is dan de levende Kir. Dat drong tot de dikhuiden door en ze lieten hem vrij. De bevrijding was in zicht, toen Kir terwijl hij in zijn keuken scharrelde, aan gevallen werd door gewapende Duitsers. Dat was januari 1944. Kir vertelt: „Ik zag plotseling voyous binnenkomen. Ik klampte mij aan het fornuist vast en zei: Felix, als je toch moet sterven, dan rechtop. Ze schoten, ik voelde het bloed in mijn broek lopen. Nog steviger hield ik mij vast. Sterven? goedmaar recht op, Felix Uit het ziekenhuis ging Kir naar de Haute-Marne, waar hij zich schuil hield tot aan de bevrijding. Toen het zo ver was, reed hij staande op een Franse tank Dijon binnen, toegejuicht door een uit gelaten bevolking. Dat werd het begin van zijn politieke carrière. Hij werd burgemeester op een simpel naoorlogs program: eten, kleden, wonen. Zelfs de communisten hebben er geen been in ge zien hem te steunen en op hem te stemmen om een Gaullist buiten de ge meenteraad of buiten de Kamer te hou den. want Kir zit voor Dijon ook in de volksvertegenwoordiging. Daar heeft hij zijn doel bereikt: Na de dood van de communist Marcel Cachin werd hij Doyen. de oudste. Telkens als de kamer voor een nieuwe zitting bijeen komt zit Kir een uur op de hoge voor- zittersstoel, totdat de Kamer definitief de nieuwe president aanwijst. Zijn bisschop heeft het een en ander met hem te stellen gehad, toe hij hem in maart 1960 op order van het Vaticaan verbood Kroestjev te ontvangen. Maar ik ontvang hem als burgemeester van Dijon, zei Kir. Maar je bent tegelijkertijd priester, zei de bisschop. Kroestjev werd toch op het gemeentehuis van Dijon ont vangen, maar niet door Kir. Met een brok in zijn keel zat Kir een paar hon derd meter verder en hield zich ziek. Hij onderwierp zich aan het kerkelijk gezag, maar gromde zo hard, dat iedereen het kon horen: „Als de apostelen hadden gewacht, tot alle volken uit eigen be weging christen zouden worden, had het evangelie wel in kunnen pakken". Kir is bon enfant gebleven. Waar ge feest en propaganda gemaakt wordt voor Dijon, de stad par excellence van het goede eten en drinken, daar is Felix Kir met zijn stalen gezondheid bij. Geen folklore of hij is er. Eens per jaar is hij de gast van het I.F.F.A., het zonder linge instituut, dat luistert naar de naam Institut Frangais des Farces et Attrapes, van grollen en van grappen. Wie bij de ingang van het congres zijn „Laisser farcer" niet kan laten zien, wordt door de plaatselijke brandweer drijfnat ge spoten. Ieder jaar wordt daar van Kir verwacht, dat hij een eind zal maken aan het edict van Lodewijk XIII uit 1630, waarbij de broederschap van de dolle moeder van Dijon werd afgeschaft. Als het congres afgelopen is, gaat het in op tocht door de stad met drie koeien voor op, één roze, één blauw en een geel ge schilderd. Nog diezelfde nacht vinden de congresgangers nies- en jeukpoeder bed. in hun 1 In 1953 kreeg Kir gedaan, dat de lijk wagen met paarden werd afgeschaft. In de toespraak, die hij bij die gelegenheid hield, zei hij als jong pastoor menigmaal de koetsier 50 centimes te hebben gege ven om vlugger naar het kerkhof te rij den. Niet van alle moderne dingen houdt Kir. Om het stenografisch werk in de gemeenteraad te vergemakkelijken werd een bandrecorder aangeschaft. In de hit te van het debat viel een communist hem hinderdlijk in de rede, waarop Kir: „Zwijg, Rus..". Dat liet de communist niet op zich zitten en verlangde excuus, dat Kir niet wilde geven, want zoiets had hij nog nooit gezegd. De band werd opnieuw afgedraaid en ja hoor, Kir had het wel degelijk gezegd. Sedertdien staat voor Kir vast, dat de bandrecorder is uitge vonden door de Russen, die hij overigens geen slecht hart toedraagt. Dijon is met Stalingrad gejumeleerd (tweelingzus ter). Trouwens ook met Mainz, York en Dallas. Geen verjaardag gaat voorbij of de tweelingzusters sturen telegrammen. Een man zonder vijanden. Een man met vooral vrienden. Vrienden ook bij communisten en socialisten. „Pourquoi pas?", waarom niet, zei Kir in antwoord op een uitnodiging van Guy Mollet in Rijssel aan alle Franse pastoors om lid, desnoods secretaris te worden van so cialistische partijafdelingen. Pourquoi pas? Zelf heeft hij het nooit gedaan, want Felix Kir van Dijon is „indépen dant". Bij Kir hoeft men maar op de knop te drukken en er spuit een redevoering uit. „Zoals ik gisteren nog tegen mijn vrien den zei dat is gemeenlijk het sluitstuk van iedere redevoering Frankrijk blijft de fakkel van de beschaving, van de vrede en van de vrijheid in de we reld". Als De Gaulle dat zegt fronsen wij de wenkbrauwen. Als Kir het zegt klap pen wij allen geestdriftig. In een rede voering vergist De Gaulle zich nooit. Kir mag zich vergissen, hoe meer hoe liever, want dan valt er altijd wat te lachen. Eens merkte Kir, toen hij op de preekstoel stond, dat de gelovigen aan zijn voeten in een gulle lach schoten. Van het evangelie was Kir de draad kwijt geraakt en hij praatte geestdriftig over de bereiding van canard a la rou- ennaise. Kir bon enfant. Wij hopen voor hen, dat hij nog maar wat bij ons blijft. Maar mocht het niet zo zijn, zal men dan in Nederland aan hem denken als Kir grafwaarts gaat? Want mensen, die in het aangezicht van de dood durven zeggen: „Recht op, Fe lix"...., die zijn er niet veel. HILVERSUM Het klein-koor van de r.-k. kweekschool voor onderwijzeressen St. -Anthonius te Dongen, zal zaterdag 24 april a.s. van 14.10 tot 14.30 uur optre den voor de KRO-radio. Dirigent is Jan de Breet uit Breda. Marian van der Brand zal optreden als soliste met een lied van Schubert. Ver der worden uitgevoerd enkele werken van Mozart, drie delen uit de klooster cantate van Schouten, werkjes van Men delssohn, Poulenc en Benjamin Britten en drie volksliedjes. De begeleiding is in handen van Tijn van Eyk. •Abbé Kir. Op zijn borst en in zijn kast hangen vele medailles, o.m. van het Verzet, het Legioen van Eer, oorlogskruisen 1914-18, 1939- '45, Officier van de orde van Leo pold van België, Officier van het Britse Empire, Grootofficier van de federale republiek van West-Duits- land, oorlogsmedaille van de Unie van Sovjet-republieken enz. enz. U proeft het bij elk trekje dit is pure, Amerikaanse tabak van opperbeste kwaliteit. Steek eens op Hunter is een Koninklijk genoegen in een Koninklijk formaat. Maandag 12 april HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Jazzmuziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Gevarieerde grammo- foonmuziek. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Elektronisch orgelspel. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Grepen uit de mu ziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.35 Klokken, bellen en treinen, hoorspel. 15.35 Stereo: Moderne kamermuziek (opn.). 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig mi nuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Stereo: Amusementsmuziek (gr.). 17.30 Fries amusementsprogramma. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht instru mentaal trio. 18.50 Belgisch Variété-or kest en instrumentale solisten (opn.). 19.15 Lichte grammofoonmuziek. 19.30 Parlementair overzicht. 19.45 Licht in strumentaal trio. 20.00 Nieuws. 20.05 Ste- (Advertentie) reo: Instrumentaal en vocaal ensemble en22.35 Operamuziek. 22.45 De Zeven Kun- zangsolisten. 20.30 Etherforum. 21.00 Klein gedrukt, cabaret. 21.20 Het hangt aan de muur en het tikt, spel van twintig vra gen. 21.40 Stereo: Concertgebouw-orkest: moderne en klassieke muziek (opn.). In de pauze: 22.30-22.40 Nieuws. 23.20 Amu sementsmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M NCRV: 12.00 Amusementsmuziek (gr.) 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Licht instrumentaal kwartet. 13.50 Musetteklanken (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Oude muziek (opn.). 15.05 Als de kat van huis is (herh. v. donderdag 1 april j.l.). 15.35 Moderne muziek (gr.). 16.00 De eentonigheid in de Stille Week, Ned.-herv. studiodienst. 16.30 Radiokoor: klassieke liederen. 16.45 Pianorecital: klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammo foonmuziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: Culturele ontmoetingen in Suriname en de Nederlandse Antillen. Vraaggesprek van Rudy Bedacht met Marijke Overberg. 18.00 Marinierskapel der Koninklijke Ma rine. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse ra dio-uitgave van de Partij van de Arbeid. 18.30 Klassieke grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Mo derne orkestmuziek (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Het negende uur, hoorspel. 20.40 Christus am Oelberg, ora torium (gr.). 21.40 Klassieke grammofoon muziek. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Me- tropole orkest: amusementsmuziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw, programma over makers van muziek in film en musical. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoon muziek. 12.08 Voor de landbouw. 12.15 Ge varieerde muziek (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten en programma-over zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operafragmenten. 15.00 Nieuws. 15.03 Pianorecital. 15.30 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nieuws. 17.15 Amusementsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Gevarieerde muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, radiokroniek en Correspondentie uit Nederland. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20.45 Muziek voor de jeugd. 20.45 Klassieke en moderne mu ziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Operakroniek. sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00- 0.45 Voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek. (Om 13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerd programma. (Om 15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.08 Klassieke en moderne muziek. 18.00 Nieuws. 19.15 Ge varieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.55 Nieuws. Dinsdag 13 april HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Moderne orkestmuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieüws. 11.02 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Ouverture: reportage en commentaren, wegeninfor matie en lichte grammofoonmuziek (7.30- 7.40 Nieuws, plm. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke en semi-klas- sieke muziek (gr.). 10.30 Moderne orkest muziek (opn.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, lezing. Maandag 12 april NEDERLAND I NTS: 19,00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. 19.06 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk, het veertiendaags journaal van de ker ken. NTS: 19.35 Huckleberry Hound, tv- film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 20.30 Grazige weiden, speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar). 22.00 De Eerste Wereldoorlog, do cumentaire (deel 5). 22.25-22.30 Journaal NEDERLAND U NTS: 20.00 Nieuws. VPRO: 20.01 Voet angels en klemmen, enkele aspecten van het Huishoudelijk Beheer (4e aflevering). 20.17 Filmsterportret 20.58 Kijken achter woorden, literaire rubriek. 21.30 Pianotrio: jazzmuziek. 21.40 Ziek zijn beter wor den, medisch magazine. 22.10 Pauze. NTS: 22.15-23.00 Eurovisie: Internationaal Bal boekje, schakelprogramma van BBC en NTS van een wedstrijd tussen de beste amateur-dansparen van Engeland en Ne derland. BELGIë VLAAMS 16.30 De trouwe Lassie, tv-feuilleton voor de jeugd. 16.55-17.40 Een dag met Zahava, filmreportage. 19.00 Zandmanne tje. 19.05 Internationale jeugdkroniek. 19.25 Voor de teenagers. 19.55 De weer man. 20.00 Nieuws. 20.30 Oompjes droom, spel. 22.10 In de spiegel van de kunst: De Wassende Maan, een reeks program ma's over het contact tussen de oosterse en westerse beschaving in de landen aan de Middellandse Zee. 22.40 Nieuws. BELGIë FRANS 18.30 Berichten. 18.33 Lilliput: A la re cherche de la clé des vacances: marionet ten van het Kindertheater. 19.00 Boutique: kroniek voor de vrouw. 19.30 Maandag- sport. 20.00 Journaal. 20.20 Face a l'opi- nion: Inleiding. 20.30 Een nieuw half- maandelijks spel: La Peuvre par quatre. 21.00 Le Saint, feuilleton. 21.50 Beant woording van vragen door politici. 22.40 Journaal. De VAR A-televisierubriek „Spreken met schrijvers" zal op dinsdagavond 13 april a.s. gewijd zijn aan Leo Vroman, wiens werk nog zeer onlangs is bekroond door de toekenning van twee prijzen, die van de Stichting Kunstenaarsverzet en de P.C. Hooftprijs, de staatspr.js vc letterkunde. Leo Vroman werd in 1915 te Gouda ge boren. Na de h.b.s. studeerde hij biologie in Utrecht. In 1935 ging hij schrijven. Bij het uitbreken van de oorlog week Leo Vroman uit naar het toenmalige Ne- derlands-Indië. In Batavia gaf hij teken lessen en deed hij zijn doctoraal biologie. Toen de Japanners Indië binnenvielen werd Leo Vroman, die tot de landstorm was toegetreden, krijgsgevangen ge maakt. Na de oorlog vertrok hij naar de Ver enigde Staten. Pas vele jaren daarna kwam hij naar Nederland terug om in Utrecht te kunnen promoveren op een proefschrift over dierenpsychologie. Thans is de heer Vroman als bioloog verbonden aan het American Museum of Natural History. Er verschenen intussen wel verhalen en gedichten in Nederlandse tijdschriften en bundels van de hand van Leo Vro man. Hij kreeg daarvoor o.a. de Van der Hoogtprijs. Zijn verhalen werden o.a. uitgegeven in de verzamelbundel „Tineke, De adem van Mars en Snippers van Leo Vroman". Toen Leo Vroman eind maart naar ons land kwam om de prijs van het Kunste naarsverzet in ontvangst te nemen, wer den er door de VARA opnamen gemaakt voor de televisie-uitzending van 13 april a.s., die weer zal worden gepresenteerd door H.A. Gomperts en geregisseerd door Henk Barnard. (Nederland 1, dinsdag 13 april 21.20-21.50 uur). Vanavond krijgt u op uw particuliere bioscoopscherm een film te zien, die bijna dertig jaar oud is. Een museumstuk dus, maar tegelijkertijd een klassieke film, die zelfs na drie decennia de moeite van het bekijken nog loont. „Grazige weiden" AMSTERDAM Het Scapino-ballet zal tijdens het Paasmatinee op 19 april voor de eerste maal in de Amster damse stadsschouwburg uitvoeren het jazz-ballet ,,Up beat - down beat", dat de Rotterdamse choreografe Ineke Sluiter op muziek van het moderne jazz quartet heeft gemaakt. Op het progrzmma van deze door Hans Snoek geleide matinee staan voorts „het meisje met de zwavelstokjes" en „strip". (Green pastures) is een bijzondére film. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. En dat niet alleen vanwege het feit, dat er alleen negers in optreden. Zeker ook vanwege de bezielde vorm, waarin de re gisseurs Marc Conelly en William Kiegh- ley hun verhaal hebben gegoten. „Grazige weiden" is een filmische ver beelding van het scheppingsverhaal, dat een negerdominee aan de kindertjes ver telt. Wanneer de mensheid zich misdraagt keert God zich van haar af, maar hij kan zijn schepsels toch niet vergeten. De simpel-naïeve voorstelling van het bijbelverhaal speelt zich af in de verbeel ding van dé negerkindertjes. Vandaar, dat de hemel bewoond blijkt te zijn met ne ger-engelen en dat God de Vader zelf een oude wijze neger is. Ook de voorstelling van Adam en Eva, het joodse volk etc. appelleert aan de verbeeldingskracht van het negerkind. In een zodanige behande ling van het scheppingsverhaal zou men een profanatie kunnen zien. Daar is ech ter hier totaal geen sprake van. De so bere behandeling van het onderwerp en de goed daarop afgestemde vormgeving verheffen deze film tot een kunstwerk, dat in het verleden al talrijke kijkers ge boeid en ontroerd heeft. Jaren geleden heeft de vertoning van deze film in ons land links en rechts wel eens enige weer stand opgeroepen. Dat is echter al zo lang geleden, dat we mogen veronderstellen, dat de argumenten tégen van toen, nu ruimschoots achterhaald zijn. Hoe dan ook „Grazige weiden" is een film, waaraan jong en oud veel genoegen kunnen bele ven. BERT VAN OOSTERHOUT (Advertentie) Hoe gaat het er mee?" "Best, ik fiets immers weer JCHAN MUN WIRE. IS HIER. HAAST VOLTOOID.Mm AUIS 7,ORG VOORAL DAT HET GELD DAT HET VOLK VOOR MUAf LAMP etTAALD HEEFT, GOED WORDT l WSEPAKT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7