Ons land profiteert van
ruimte - telefooncentrale
WONEN is LEVEN
Met geen goud
te betalen
RELIEK UIT EZELPROCESSIE
Huisvrouw
haar
moet
weetje
weten
Steeds meer deining om
Franse Katholieke Actie
d-c-fix
m mj
Palmzondag in Tessin
:en... klaar!
Vrouw en vrije tijd
ia
v. d. BERG 8. CO.
stal.
2619
telef. 01600 - 33186
I. 22133
03
4588
2-723
-491
404
11
e
Early Bird
komt boven
Brazilië
Drie satellieten
nodig voor
hele aarde
TELSTAR
Gebrek aan geld
OOK TV
cn woonruimte
bij gehuwde
studenten
Helena, Rubinstein
HONDELEVEN
IN AMERIKA
E1
BLOEMENCORSO
IN BOLLENSTREEK
POES
en haar verzorging
JJ
verkrijgbaar bij
D.A. Drog.
Van Breugel
Dorpsstraat 116
ST.-WILLEBRORD
jok i.g 91) pet. nypotheken
Vanouds bekend adres:.
Nieuwe Ginnekenstraat 43
BREDA - anno 1896
ft t-s, gSt;
ii
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 APRIL 1965
CULVER CITY. (A.N.P.) De vanaf Cape Kennedy in Florida met een Thor-
Deltaraket gelanceerde nieuwe communicatiesatelliet, de „Early Bird" (de
Vroege Vogel) van welke lancering wij gisteren nog in vele edities melding kon
den maken is, wat men zou kunnen noemen een kosmische telefooncentrale. Naar
men verwacht en de bouwers van het ruimtevaartuig zijn er van overtuigd
zal deze satelliet, die voorlopig nog zes weken experimenteel werkzaam is en begin
juni operationeel wordt, om meer dan één reden van betekenis zijn voor het
afwikkelen van het intercontinentaal communicatieverkeer. De Vroege Vogel zal
namelijk niet alleen worden gebruikt voor het afwikkelen van het steeds toene
mende Transatlantische telefoonverkeer, maar ook boodschappen per telex, fac,
simile's en televisiebeelden kunnen overbrengen. Van betekenis is het nieuwe
ruimte-vogeltje in nog een ander opzicht: als alles goed gaat zal de gewone man
uit tal van landen voor het eerst in de geschiedenis in staat gesteld worden om
zelf, individueel, gebruik te maken van de technische mogelijkheden die onze
eeuw, de eeuw van de ruimtevaart, hem biedt.
ring van het systeem van vaste satellie
ten op grotere hoogten. De baan van een
niet-synchrone satelliet doorkruist e<
(gevaarlijk) deel van de van Allen-gor-
del en een hoge-baansatelliet beweegt
zich hierbuiten. Dit verlengt de levens
duur van de kunstmaan, althans: de le
vensduur zou aanmerkelijk korter zijn
wanneer de satelliet wel onderhevig zou
zijn aan de gordel-straling.
De zonnecellen en het elektronisch
systeem van de „Early Bird'' zullen een
levensduur hebben van 5-20 jaar. Na tien
jaren moeten de zonnecellen nog tach
tig percent van de energie kunnen leve
ren, die zij in het begin opwekken. De
overige apparaten voor het beheer
sen van de stand van de kunst
maan ten opzichtevan de aarde en
het controle-systeem zullen ongeveer 2-4
jaren werken. Maar daarna is de satel
liet niet geheel afgeschreven, want on
der gunstige omstandigheden is dan nog
normaal gebruik van het ruimte-vogeltje
zij het ook enigszins „afgedreven"
mogelijk.
Hij behoeft dus niet langer een (mis
schien belangstellend) toeschouwer te
blijven. Hij zal zelf deel kunnen hebben
aan een vorm van ruimtevaarttechniek
en via de ruimte kunnen telefoneren met
familieleden, vrienden en relaties over
zee. De „Early Bird" namelijk zal als een
intermediair, als een „telefooncentrale in
de ruimte", dienst doen tussen 47 landen
(waaronder dan ons land), aangesloten
bij het Comsat (het internationale com-
municatie-satelliet-consoa'tium)
Draaiend op een hoogte van 36.000 ki
lometer zal de „Early Bird", de eerste
commerciële communicatie-satelliet, de
telefoon-abonnees van Europa en van
Amerika over niet minder dan 240 kana
len gedurende 24 uren per etmaal met el
kaar verbinden. Niet minder dan 85 per
cent van alle telefoonposten ter wereld
zullen dan, via het cilindervormige bol
letje vol vernuft, met elkaar kunnen
worden verbonden. De Early Bird"
wordt „opgehangen'' boven de evenaar,
op 27 graden westerlengte, ten oosten
van Brazilië.
De „Early Bird" draait synchroon met
de aarde mee. Een gecompliceerd gema
noeuvreer met kleine krachtbronnen
komt er aan te pas om het „ruimte-vogel
tje" op zijn, voor het oog althans, vas
te plaats te houden.
De satelliet is een sterk verbeterde uit
gaaf van die andere communicatie-satel
lieten, die ons, wat namen althans be
treft, zo vertrouwd zijn geworden: de
Relay en de Syncom. Ook dit zijn syn
chrone satellieten, die eenmaal op de
plaats van bestemming „afgeleverd"
een vrijwel gelijke tred houden met de
draaiing van de aarde. Zij bewegen zich
dan even snel als de aarde om haar as,
zodat het lijkt alsof de ruimtevaartui
gen zich op een vast punt bevinden.
Een synchrone satelliet bestrijkt on
geveer een derde van de aardbol, zodat
er slechts drie nodig zijn om bijna de
gehele wereld met hun stralen te kun
nen bereiken. In tegenstelling tot deze
zogenoemde „hoge-baansatellieten" staan
de „lage-baansatellieten", waarvan de
„Telstar" een voorbeeld is. Dit is een
vrije satelliet, die „slechts" een hoogte
heeft bereikt van tussen de 800 en 5000
kilometer en die een ellipsvormige baan
om de aarde beschrijft. Dat betekent o.m.
dat er alleen gedurende bepaalde gedeel
ten van de omloop gebruik van kan wor
den gemaakt en dat betekent ook, dat er
meer (12-24) rondlopende satellieten ge
bruikt moeten worden, wil men komen
tot een continue overdracht van al het
communicatie-verkeer.
In plaats van bijvoorbeeld drie Vroege
Vogels zal er een veelvoud van Telstars
moeten zijn om hetzelfde doel, een aar
de omspannend net van communicatie
satellieten, te bereiken. Voor het gebruik
van een lage-baansatelliet is aan te voe
ren, dat de lancering goedkoper kan zijn,
terwijl de satelliet zelf niet zo technisch-
ingewikkeld behoeft te worden uitgerust.
De ontwerpers en bouwers van de „Ear
ly Bird" evenwel pleiten voor de invoe-
Een communicatie-systeem van „Vroe
ge Vogels" zal ongeveer eentiende van
de kosten vergen van ieder ander ruimte
communicatiesysteem. De kosten van
verbindingen via het satelliet-systeem
zijn minder dan een-zesde van de kosten,
die verbonden zijn aan het (Transatlan
tische) kabelsysteem. De „Early Bird"
is veel economischer dan andere ruimte
systemen en is veel goedkoper dan de
kabel.
Voor ons land zal, zoals gemeld, de lan
cering van de Vroege Vogel en het ope
rationeel worden van deze nieuwe kunst
maan niet zonder gevolgen blijven. Direct
nadat de Vroege Vogel volledig in ge
bruik zal zijn genomen zullen via de
satelliet ook vanuit ons land telefoon-
gesprekxen met Amerika worden geleid.
Ook de Nederlandse televisiekijkers I
zullen niet in het ongewisse worden ge
laten over de mogelijkheden, die de „Ear
ly Bird" ook voor het direct overbrengen
van televisiebeelden zal bieden. De offi
ciële ingebruikstelling van het ruimte
vogeltje namelijk geschiedt door de ge
lijktijdige uitwisseling van twee televisie-
uitzendingen tussen Europa (via het
Eurovisienet) en Amerika.
Intussen v.*erkt men in Culver City aan|
de ontwikkeling van de HS 304, een ex
perimentele communicatie-satelliet met
nog meer mogelijkheden.
Het is te verwachten, dat zowel kleu-11
ren-televisie als (natuurlijk) ook zwart-
wit-televisiebeelden via de nog verder tel
ontwikkelen satelliet zullen kunnen wor
den gerelayeerd, zonder „sneeuw" en
zonder „strepen". Deze mogelijkheden
zijn van grote betekenis voor het leg
gen en versterken van de contacten met
minder-ontwikkelde landen in Afrika en
in Azië, die thans zelfs nog niet door
microradiogolfverbindingen of door ka
belverbindingen bereikt worden.
De HS-304 zal straks televisiebeelden
kunnen (her) uitzenden naar huisontvan
gers, waar ook ter wereld, inclusief naar
die landen, waar televisie-ontvangst
thans nog niet mogelijk is. Er wordt na
melijk ook gewerkt aan de ontwikkeling
van parabolische antennes voor huishou-
delijk gebruik.
(Advertentie)
Letterlijk betekent Skin Lifeleven van. de huid. Wetenschappe
lijk bezien wil Skin Life zeggen: regeneratie van de cellen.
Skin Life is samengesteld uit 5 biologische formules, die ieder
afzonderlijk specifieke eigenschappen hebben en die allen samen,
bij-u thuis, een volledige schoonheidsbehandeling betekenen, die
uw huid herstelt. (Dezelfde behandeling als die in de Schoon
heidssalons van Helena Rubinstein).
LEIDEN (ANP) De studenten vakbe
weging afdeling Leiden heeft een on
derzoek ingesteld naar de positie van
de gehuwde student in Leiden. Onder
leiding van een socioloog werden finan
ciële situatie, woning, houding van de
buitenwereld en verdere problemen van
de studenten echtparen geanalyseerd.
Uit het rapport, dat binnen afzienbare
tijd zal verschijnen, blijkt o.m., dat de
inkomsten van de studentenechtparen
gemiddeld 6500 gulden per jaar bedra
gen, hetgeen door de ondervraagde stu
denten als onvoldoende werd be
schouwd. Er moet dan ook bezuinigd
worden op ontspanning, kleding en stu
dievoorzieningen.
Ten aanzien van de woonsituatie geldt,
dat 95 procent van de studenten over
drie of minder vertrekken beschikt.
Tweevijfde van de gehuwde studenten
is inwonend. Vooral van deze laatste
groep zijn de woonomstandigheden
slecht te noemen. Het sanitair verdient
die naam nauwelijks, zonlicht dringt
zelden door de vertrekken. Een kwart
van de gehuwde studenten in Leiden
betaalt meer dan f 150 huur per maand.
De leeftijd ligt voor 80 procent der ge
huwden tussen 24 en 28 jaar. Allen
verklaarden gelukkig getrouwd te zijn.
Velen stellen het krijgen van kinderen
uit, daartoe vooral wegens gebrek aan
financiën genoodzaakt. Ongeveer 9/10
der echtparen gebruikt middelen tot re
geling van het kindertal. Niet of on
voldoende vooraf voorgelicht achtte
zich een kwart der ondervraagden. Er
blijkt een duidelijk verband te zijn tus
sen het aantal z.g. gedwongen huwelij
ken en gebrekkige voorlichting op
seksueel gebied.
De conclusies van het rapport wijzen in
de richting van noodzaak tot voorzie
ningen in huisvesting en financiën. De
commissie achtte in het algemeen de
voorlichting betreffende huwelijk en
gezinsvorming te gering of onjuist ge
richt. Tenslotte meent de commissie te
kunnen opmerken,- dat de gehuwde stu
dent in een onduidelijke positie tot de
buitenwereld verkeert. Door een posi
tievere houding van de publieke opinie
tegenover het verschijnsel van de ge
huwde student zou een grotere mate
van integratie moeten worden gebruikt.
SKIN LIFE CREAM
Deze in de juiste verhoudingen samengestelde,
voedende nachtcrème, die zich zeer gemakkelijk
verspreidt, wordt volkomen door de huidcellen
opgenomen. Zij bevordert daardoor in zeer hoge
mate haar activerende en versterkende uitwer
king op de huid. Haar universele en heilzame
dieptewerking maakt Skin Life Cream geschikt
voor elk huid-type.
SKIN LIFE EMULSION
Samengesteld om overdag te gebruiken, ver
diept en vervolmaakt Skin Life Emulsion de
herstellende werking van de nachtcrème.
Doordat zij snel, maar toch diep in de huid trekt,
kan men haar herhaalde malen opbrengen.
Nimmer tevoren deed een biologische crème de
frisheid van uw make-up zo goed uitkomen.
Sk.n Lif® Cr®M»
Skin Lite
Emulsion
t, Hdetft ftubtostem
(Advertentie)
PARIJS (KNP). Hiet verzet van de
katholieke leken in Frankrijk tegen de
voorgenomen heroriëntering van de Ka
tholieke Actie neemt grotere vormen
aan. vooral onder de studenten, de plat-
telandsjeugd en de arbeidersjongeren.
Dezen stellen, dat prediking en getuige
nis in de wereld van de studenten, van
het platteland en van de arbeiders dan
pas zin krijgen, wanneer die voorafge
gaan en vergezeld worden door activi
teiten, gericht op sociale rechtvaardig
heid en ontplooiing van de menselijke
persoon. De bisschoppen daarentegen
stellen, dat de Katholieke-Actiebewegin-
gen zich dan slechts Katholieke Actie
mogen noemen, wanneer zij zich beper
ken tot hun taak van evangelisering en
getuigenis onder mandaat van de bis
schoppen. Op de andere terreinen dienen
zij een zekere terughoudendheid aan de
dag te leggen, omdat kerstening 'onder
geschikt is aan activiteiten, b.v. voor
bevordering der sociale rechtvaardig
heid.
Het verzet tegen de heroriëntering van
de Katholieke Actie spitste zich toe in
de weigering der katholieke studenten
verenigingen zich neer te leggen bij de
aanwijzingen der bisschoppen en zich te
beperken tot evangelisering en getuige
nis. De meerderheid der landelijke lei
ding zag zich gedwongen heen te gaan.
Haar verzet kreeg de steun van de ka
tholieke plattelandsjongeren en van
werknemerszijde. Bijzondere indruk
maakte het protestschrijven aan de bis
schoppen, uitgegeven door 24 oud-secre
tarissen-generaal van de katholieke stu
dentenverenigingen, katholieken, van
wie verschillenden inmiddels tot hoge
functies in de maatschappij zijn opge
klommen.
De bisschoppen willen een duidelijke
scheiding doorvoeren tussen Katholieke
Actie en lekenapostolaat. Lekenaposto-
laat is de verantwoordelijkheid van de
leek. die de bisschoppen willen respec
teren. Katholieke Actie echter behoort
tot de rechtstreekse verantwoordelijk
heid van de bisschoppen. Haar werk
zaamheid beperkt zich in tegenstelling
tot de activiteiten van het lekenaposto
laat tot evangelieverkondiging en getui
genis.
Tot Katholieke Actie nu rekenen de
bisschoppen ook de studentenverenigin
gen, die protesteerden tegen deze rang
schikking
Dit openlijke conflict werd door ande
re organisaties hoog opgenomen, met
name door de katholieke plattelandsjon
geren en de werknemers. Thans hebben
24 vroegere secretarissen-generaal, die
in de periode na 1940 de leiding van de
organisaties voor mannelijke en vrou
welijke studenten hebben gehad, zich tot
de bisschoppen gewend.
In hun brief zeggen zij, dat zij nu
als volwassenen in de maatschappij
werkzaam de houding van de bis
schoppen niet kunnen begrijpen. Met
name protesteren zij tegen de manier,
waarop de dialoog tussen bisschoppen-
leken plaatsvond. Bovendien menen zij,
dat de bisschoppen door hun definitie
van Katholieke Actie vooruitlopen op een
beslissing van het concilie over het
lekenapostolaat. Zij zijn van mening, dat
de opvatting der bisschoppen over K.A,
geen recht doet wedervaren aan de ver
antwoordelijkheid der bewegingen voor
studerende jongeren voor de werkelijk
heid, waarin zij leven.
ARCHITECTEN, woninginrichters en allen die iets te maken
hebben met de moderne woning en zijn interieur, laten
geen gelegenheid voorbijgaan om ons onder het oog te brengen
dat wonen een kunst is. Een kunst die moet worden aangeleerd
of ontwikkeld. Menigeen vindt deze opvatting onbegrijpelijk,
vooral degene die geboren is omstreeks of vóór de eerste we
reldoorlog. Hij heeft immers de kunst van het wonen met de
paplepel naar binnen gekregen, hij leerde lopen en praten in
een woning, hij groeide erin op cn wonen is voor hem even
vanzelfsprekend als ademhalen.
nc snel veranderende wereld
brengt echter zulke grote ver
anderingen in het leven en wonen
teweeg, dat het wel degelijk nuttig
en noodzakelijk is te wijzen op een
bervust, actie), creatie) wonen, zo
meende pro), dr. ir. F. Ph. A. Teile
gen, hoogleraar in de wijsbegeerte
te Eindhoven in een rede, die hij
uitsprak op een bijeenkomst van
de Stichting Propaganda Woning
inrichting, te Amsterdam.
Wonen, de eigen plek hebben die
rust geeft en een bron voor nieuwe
activiteit is, heeft een waarde die niet
in geld is uit te drukken. Het wonen
is waardevol, het is niet met goud te
betalen en daarom zou men er elk
facet van moeten benutten en genie
ten, pleit prof. Tellegen.
Nu kunnen wij wel zeggen „met
geen goud te betalen" maar de din
gen die ons in deze wereld omringen,
hebben behalve hun „waardevolle
waarde" toch ook een prijs. Zélfs de
trouwring die een der meest waarde
volle symbolen mag worden ge
noemd, is niet zonder geld te krij
gen. Deze twee waarden, de materiële
en de geestelijke waarde, komen ook
bij het wonen naar voren: de dingen
waarmee wij ons in de woning om
ringen, hebben een aardse en een
hogere waarde. Het bed en de tafel
zijn nodig om te kunnen leven, maar
anderzijds is er een wijze van samen
leven tussen en met deze gebruiks
voorwerpen in de eigen kleine wereld.
Het bed en de tafel staan ook in de
hotelkamer, maar het samenzijn in de
eigen kleine wereld is zó anders dan
daarbuiten, dat in die woning met de
tafel en het bed, een kind het leven
kan beginnen en een grijsaard het
leven kan eindigen.
Als de woningnood maar is op-
geheven, kunnen wij allemaal
wonen. Dat zegt men, maar het is
niet waar, meent prof. Teilegen. De
een denkt te „wonen" in dat huis
omdat hij er een vast adres heeft,
er kan eten en slapen, er bereik
baar is, er kan uitrusten. De ander
ziet in dat huis het warme nestje,
de vluchtheuvel, als het ware een
sanatorium waardoor het bestaan
in deze onleefbare wereld pas is vol
te houden.
Hoe komt het dat geen van beide
opvattingen weergeeft wat wonen
moet zijn? Omdat wij de kluts kwijt
zijn geraakt in de veranderende wereld
In grote trekken hebben er twee soor
ten van wonen bestaan: de landelijke
en de stadse. Op het land was de
voordeur van de boerderij op slot;
OOK IN Nederland zijn de 'speciale
conserven voor huisdieren be
kend. In de Verenigde Staten
zijn deze met grote zorg samengestel
de voedselblikjes voor uw hond of
kat intussen zo populair geworden,
dat er voor meer dan een half miljoen
dollar per jaar van verkocht worden:
in 1964 was het cijfer zelfs 625 mil
joen dollar ofwel 2250 miljoen Ne
derlandse guldens: 500 miljoen voor
Fido en 125 miljoen voor poes. Maar
er zijn in de Verenigde Staten dan
ook 25 miljoen honden en 20 miljoen
katten, die behoorlijk verzorgd wor
den. Verwilderde huisdieren komen
er, althans in de steden eenvoudig niet
voor: zij zouden de vrijheid niet over
leven. Vergeleken met de 300 miljoen
dollar (1.080 miljoen gulden) die in
de Verenigde Staten worden neerge
teld voor babyvoedsel in blik of plas
tic zijn de bedragen die de Noordame
rikaan neertelt voor voedsel voor zijn
dierlijke lievelingen wel zeer spre
kend.
men kwam, enkele grote dagen in het
leven uitgezonderd, achterom naar
binnen. Dat tekende het wonen op
het land, in de natuur. In de stad
ging het anders. Men woonde in een
wijk van eigen stand, in een ge
maakt en georganiseerd milieu. Maar
iedereen weet, dat het platteland ver
stedelijkt en de stad onbewoonbaar
wordt, en wat komt er in de plaats?
Een leefgebied waarin wij hiér wo
nen, daar werken, ergens anders in
kopen doen of vermaak vinden, een
bepaald gebied voor recreatie in de
natuur krijgen aangewezen. Dit vraagt
een nieuwe manier van wonen en niet
alle mensen zijn zo begaafd om hier
het beste van te maken. Daarom
spoort prof. Tellegen aan: Woon be
wust.
Wonen is „het gewone bij uitstek"
dat zo kleurloos lijkt, zonder avontuur
zonder hevigheid, zonder iets bijzon
ders. Wij moeten ons dat realiseren.
Wij moeten de vanzelfsprekendheid
ontdekken, onderzoeken en ervan ge
nieten.
WOON ACTIEF. Brandt u niet op
buitenshuis, om uitgeblust weer te
keren, maar lioudt een reserve voor
het verblijf thuis. Op die plek ver
schaft u de jonge mens voeding en op
voeding zodat hü het leven aan zal
kunnen en zelf later zo'n eigen nieuw
milieu kan stichten.
WOON CREATIEF. Hebt u iets over
voor dat huis, zodat niet alleen de
kleerkasten worden aangevuld en her
zien, de uitstapjes worden afgewisseld,
maar ook het interieur waardevol
blyft.
HET HUIS van de alleenwonende
of van het gezin is onschatbaar
waardevol ingericht, als het be
antwoordt aan de materiële eisen die
het maken om te kunnen wonen, en
ook aan de andere eisen die het ma
ken tot de plek waar de bewoners
bij zichzelf thuis zijn. Voor velen zal,
met het steeds toenemend aanbod van
woningartikelen, onpartijdige en des
kundige voorlichting noodzakelijk zijn.
De woning waar de geest van de be
woners spreekt, wordt door gasten
bijzonder gewaardeerd; zij voelen zich
graag opgenomen in het midden van
degenen die hen uitnodigden. Zij voe
len wat prof. Tellegen onder woorden
bracht: „Wonen is het uiteengelegde,
het verstrooide leven bijeen brengen
en samenvoegen, om te zorgen dat het
ons leven zal zijn en zal blijven".
In een oude huurkazerne in Ham
burg woont een jong architecten
echtpaar dat nu eens niet schat
ten kan besteden aan het mo
derniseren van hun woning. Dat
het gewone ouderwetse best ge
zellig kan zijn, bewijst deze ont
bijtkoek in de keuken, waarvan
links een douchehoekje is afge
schoten.
(Foto Constanze)
WAARMEE houden vrouwen
zich in haar vrije tijd be
zig? De uitslag van een
enquête, ondernomen door het
Wickert Instituut in Tubingen,
geeft te zien dat slechts vijftien
procent van alle mannen het zon
der bepaalde hobby, die als „zin
volle vrijetijdsbesteding" kan wor
den beschouwd, moeten stellen,
maar dat dit percentage bij de
vrouwen op 26 ligt.
VAN DE resterende 74 procent
der vrouwen, hielden rond
eenderde zich bezig met
handwerken in haar vrije tijd, ze
ven procent met musiceren, vijf
met sport en de rest met allerlei
liefhebberijen: tuinieren, autorij
den, schilderen of tekenen.
Liet loopt tegen Pasen, rond het meer van Lugano
ritselt nu een briesje vol zomerse beloften door de
boomkruinen. De mimosa is bijna uitgebloeid maar
magnolia's staan in uitbundige prachtvlinders spe
len om prunus en forsythia, camelia's gloeien in het
donkere haar van de meisjes. De bosgrond is blauw
en ivit van maagdenpalm en anemoontjes. Primula's
schieten uit spleten en gaten van de natuurstenen
muurtjes. De hemel van Tessin is zo blauw als de
mantel van de moeder Gods en de verre Alpen
toppen zo wit als haar kleed.
Op de heuvels rond het meer be
gint het groen pas aarzelend tussen het
dorre bruin te kleuren maar de zon
zet ontelbare gehuchten met hun slin
gerende straatjes en verrassende plein
tjes in glans. De vissersdorpen langs
de bochtige oevers van het blauwe
fjordenmeer zijn uit hun winterslaap
ontwaakt en maken zich op de tperis-
ten te ontvangen. In het ene dorp staan
de huizen met hun voeten in het water
en kijken met balkons en open ramen
over het meer. In het andere dorp
kronkelt de weg zich tussen oever en
arkaden waarlangs de winkeltjes hun
uitstalling maken. Aan het begin en
het einde van de dorpen komen steeds
meer mooie huizen in glooiende tuinen
waar cypressen op wacht staan
VANUIT EEN bocht zien wij over
de zilverglinsterende in
ham heen Agno liggen. De zon
zet er iets in oogverblindend vuur, nu
eens is het gedoofd, een volgend ogen
blik vlamt het flitsend op.
De weg gaat verder. Bloeiende ha
zelaars en kamperfoelie verbergen het
meer en bij de volgende bocht blijft
Agno verscholen. Als wij het dorp
tenslotte bereiken, is het verdeeld in
zon en schaduw, maar de felle glin
stering gloeit nu rood en goud aan
twee opengeslagen deuren van een
wagenschuur.
In de oude Tessiner hoeve heeft
zich een antiquair gevestigd. Rood en
geel koperen potten en pannen hangen
aan de binnenkant van de wagenwijd
geopende schuurdeuren, een smeed
ijzeren hek sluit de toegang af, in het
halfduister daarbinnen staan oude ta
fels, bedden met krullen, kasten.
Het huis puilt uit van meubels en
porselein, van weefsels en zilver, van
borduurwerk en schilderijtjes.
In het eerste vertrek staan twee
kolossale hobbelpaarden, in het twee
de vertrek staan er nog meer. Ze zijn
zo groot als pony's uit het circus, maar
hun bouw is slanker en het vel fijner
want ze zijn met echte veulenhuid be
kleed. De glazen ogen kijken star
aan weerszijden van een dunne bles.
manen en staart zijn door enkele ge
neraties kinderhandjes kaal geplukt.
A LWEER EEN paard", is de eerste
-ljL gedachte bij het binnenkomen
in een gang met smeedijzeren
hek naar het derde vertrek. Maar dit
is een houten ezel die met bedroefd
gezicht door het raam naar buiten
staat te kijken. De antiquair blijft
trots maar tegelijk wat angstig af
wachtend tegen de muur leunen.
perioden. Het vreemde is dat het beeld
op vier grote wielen staat.
„Mijn paasezel is niet te koop", zegt
de eigenaar. „Hij zal nooit te koop
zijn zolang ik leef. Vijfendertig jaar
heb ik op hem gewacht. Het is de
hoofdfiguur uit de ezelprocessie. Die
zijn nu al tweehonderd jaar uit de
tijd. Maar daarvóór zijn eeuwenlang
op Palmzondag optochten gehouden
waarin Christus op de ezel werd rond
geleid. Het volk liep er achter met
gewijde palmtakken of met wilge-
takken. Deze hier, stond in een klein
kerkje in het noorden en ik heb hem
er dikwijls gezien toen ik nog een
jongen was. En toen ik later nog eens
terugkwam was het kerkje afgebro
ken. De paasezel was in een krat ver
pakt en opgeborgen. Vijfendertig jaar
lang heb ik erom gevraagd ep al die
tijd is hij niet uit de krat gekomen.
Tenslotte heb ik hem dan toch ge
kregen en misschien mag ik er blij
om zijn dat het zo gegaan is, want hij
heeft niets geleden. Zondag is het
Palmzondag", zegt de oude man. Hij
neemt een palmtak van de tafel en
strijkt over de spitse bladeren. „Dan
zet ik deze tak in Christus' hand. Kijk
zo", en de tak die precies past in de
holte van de hand, buigt over de
schouder van het beeld. „Ik heb te
keningen van hem gemaakt", zegt hij.
„Hier. u mag er een meenemen omdat
het bijna Pasen is".
De ezel draagt een Christusfiguur,
het beeld stelt de intocht in Jeruza
lem voor. Het is iets minder dan le
vensgroot, maar toch bijzonder indruk
wekkend. De grijs geschilderde ezel
met gestileerd gekrulde manen is go
tisch, de Cnristus in donker geworden
goudrode kleuren van renaissance
stijl. Misschien heeft de maker naar
verschillende voorbeelden gewerkt,
misschien is het geheel samengesteld
uit twee beelden van verschillende
YV/TJ hebben in ons land
W een Stichting tot Be
vordering van Hygi
ënische Gewoonten. Een
mens kan zich afvragen
of zulk een stichting, nu
iedereen toch alle6 afweet
van besmetting en bederf,
wel zin heeft. Nou en of,
zeggen de mensen van de
stichting. Wij schijnen lang
niet zo hygiënisch te zijn
als onze faam beweert. Op
de Huishoudbeurs in Am
sterdam lagen formulieren
waarop men bij wijze van
prijsvraag antwoord op ver
schillende vragen kon in
vullen. Daar stond onder
andere op:
Moet de hond een eigen
bord hebben?
Mag de hond de borden
aflikken?
Moet de handdoek bij de
droogdoeken hangen?
Is een donkere handdoek
beter dan een lichte?
Is het aan te bevelen con-
servenblikjes in de koel
kast te bewaren?
Is het aan te bevelen voor
twee dagen tegelijk te ko
ken?
Moet er een kammebakje
in de keuken zijn?
Brengen vliegen besmet
ting over?
Kan men voor het naar
bed gaan even goed een
appel eten als tanden poet
sen?
En nu te weten dat nau
welijks tien procent van de
invulsters deze vragen juist
konden beantwoorden.
^35
^EN Nederlandse firma
bi-engt een nieuwe
tapijt-shampoo op de
markt die het best kan
worden gebruikt met een
bijbehorende Glamoriner,
'n shampoo-roller voor ta
pijten. Om iedere huis
vrouw in staat te stellen
van dit schoonmaakmiddel
gebruik te maken heeft de
firma drogisten van die
rollers voorzien opdat zij
ze voor 50 cent per dag
kunnen verhuren. Dezelfde
shampoo is ook geschikt
voor het reinigen van
meubelstoffen en daarbij
horen vul-borstels. Over
het verhuren van deze vul-
borstels wordt niet gespro
ken.
EEN Duitse fabrikant
heeft stoffer en blik
met lange stelen in
de handel gebracht. De
steel van het blik is 85
cm, die van de stoffer 80
cm lang. Zo kan de ver
moeide en bejaarde vegen
zonder bukken, zegt hij.
Als u nog niet bejaard
bent, en soms graag wat
slanker en soepeler wilt
worden, moet u het anders
doen: wel vegen zonder
bukken, maar gewoon met
korte stelen. U gaat dan
op uw hurken zitten en
doet aldus gehurkt telkens
een stapje vooruit. Reuze
gymnastiekoefening
-
IN ENGELAND bestaan
een soort spaarclubs
die zich de Christ-
mas-Clubs noemen. Het
van hun spaarzaamheid is
lekker snoepen! Het be-
gon met de ontdekking,
dat het publiek (lees. de
huisvrouw) op feestdagen
zoals Kerstmis, Pasen, ver
jaardagen, trouw- en ver
lovingsfeesten meer be
langstelling had voor de
betere en duurdere choco
lade- en banketartikelen.
Maar merkwaardigerwijze
was dit in de omzet van de
artikelen niet te zien. Dit
betekent dat de huisvrouw
wel meer wil besteden op
zulke dagen, maar zij is er
niet toe gekomen op tijd
geld daarvoor opzij te leg
gen. „Op dit punt hebben
Engelse detaillisten de taak
gezien hun consumenten
tegemoet te treden", zegt
het bericht in het maand
blad Weten. Dit is fijntjes
uitgedrukt voor een bij
zonder handige zet van de
detaillist om zijn omzet te
vergroten. „Hij stelt nl. de
klanten in de gelegenheid
bij hem te sparen en reikt
daarvoor spaarkaarten uit".
De opgedane ervaring be
wijst dat het systeem in
zaken van topklasse weinig
succes zal hebben, maar
wel in zaken van midden
klasse.
liet bloemencorso, dat jaarlijks in de
bollenstreek wordt gehouden en
dat in binnen- en buitenland faam
geniet door zijn artistieke opzet en
zijn welverzorgde praalwagens zal
dit jaar naast de gebruikelijke
fantasie-ontwerpen ter gelegen-
heid van het 50-jarig bestaan van de
Vereniging Nederlands Fabrikaat en
m het kader van haar verschillende
jubileumactiviteiten, een keur van
praalwagens tonen, gewijd aan de
Nederlandse industrie.
Onder auspiciën van V.N.F. zal een
groep bedrijven, die hun medewer
king hebben toegezegd, de midden
moot vormen van het komend bloe
mencorso, dat zaterdag 24 april langs
de route Sassenheim, Lisse, Hille-
gom, Bennebroek v.v. zal trekken.
De esthetische adviseurs van het cor
so, de heren Jos en Kees van Driel
hebben een aantal fraaie praalwa
gens ontworpen, waarop de Neder
landse industrie op een voor de toe
schouwers aantrekkelijke en sugges
tieve wijze symbolisch wordt uitge
beeld. Behalve door „industriële"
praalwagens wordt de V.N.F.-groep
opgeluisterd door deelneming van
een aantal bedrijfsmuziekkorpsen.
Het geheel belooft een uitzonderlijke
manifestatie van de Nederlandse in
dustrie te worden.
Tie gebr. Zomer en Keunings gaven
een schitterend verzorgd boekje
uit van dr. ir. J. Doeksen, Poes en
haar verzorging, dat eigenlijk iedere
poesenliefhebster (en liefhebber!) in
de boekenkast zou moeten hebben. In
deze uitgave staat namelijk alles te
lezen op het gebied van uw poes, of
het nu een dure Siamees of een dood
gewone huis-tuin-en-keukenpoes is.
Het behandelt haar gedrag en verzor
ging, de rassen en variëteiten en alle
specifieke ziekten cn kwaaltjes waar
aan uw lievelingsdier kan lijden
Veel grappige cn leerzame foto's van
ondeugden en allerliefste poesjes en
katten illustreren de hoofdstukken,
waarin ook veel aardige anekdoten t*
vinden zijn.