Ons land profiteert van ruimte - telefooncentrale WONEN is LEVEN Met geen goud te betalen RELIEK UIT EZELPROCESSIE Huisvrouw haar moet weetje weten Steeds meer deining om Franse Katholieke Actie d-c-fix m mj Palmzondag in Tessin :en... klaar! Vrouw en vrije tijd ia v. d. BERG 8. CO. stal. 2619 telef. 01600 - 33186 I. 22133 03 4588 2-723 -491 404 11 e Early Bird komt boven Brazilië Drie satellieten nodig voor hele aarde TELSTAR Gebrek aan geld OOK TV cn woonruimte bij gehuwde studenten Helena, Rubinstein HONDELEVEN IN AMERIKA E1 BLOEMENCORSO IN BOLLENSTREEK POES en haar verzorging JJ verkrijgbaar bij D.A. Drog. Van Breugel Dorpsstraat 116 ST.-WILLEBRORD jok i.g 91) pet. nypotheken Vanouds bekend adres:. Nieuwe Ginnekenstraat 43 BREDA - anno 1896 ft t-s, gSt; ii DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 APRIL 1965 CULVER CITY. (A.N.P.) De vanaf Cape Kennedy in Florida met een Thor- Deltaraket gelanceerde nieuwe communicatiesatelliet, de „Early Bird" (de Vroege Vogel) van welke lancering wij gisteren nog in vele edities melding kon den maken is, wat men zou kunnen noemen een kosmische telefooncentrale. Naar men verwacht en de bouwers van het ruimtevaartuig zijn er van overtuigd zal deze satelliet, die voorlopig nog zes weken experimenteel werkzaam is en begin juni operationeel wordt, om meer dan één reden van betekenis zijn voor het afwikkelen van het intercontinentaal communicatieverkeer. De Vroege Vogel zal namelijk niet alleen worden gebruikt voor het afwikkelen van het steeds toene mende Transatlantische telefoonverkeer, maar ook boodschappen per telex, fac, simile's en televisiebeelden kunnen overbrengen. Van betekenis is het nieuwe ruimte-vogeltje in nog een ander opzicht: als alles goed gaat zal de gewone man uit tal van landen voor het eerst in de geschiedenis in staat gesteld worden om zelf, individueel, gebruik te maken van de technische mogelijkheden die onze eeuw, de eeuw van de ruimtevaart, hem biedt. ring van het systeem van vaste satellie ten op grotere hoogten. De baan van een niet-synchrone satelliet doorkruist e< (gevaarlijk) deel van de van Allen-gor- del en een hoge-baansatelliet beweegt zich hierbuiten. Dit verlengt de levens duur van de kunstmaan, althans: de le vensduur zou aanmerkelijk korter zijn wanneer de satelliet wel onderhevig zou zijn aan de gordel-straling. De zonnecellen en het elektronisch systeem van de „Early Bird'' zullen een levensduur hebben van 5-20 jaar. Na tien jaren moeten de zonnecellen nog tach tig percent van de energie kunnen leve ren, die zij in het begin opwekken. De overige apparaten voor het beheer sen van de stand van de kunst maan ten opzichtevan de aarde en het controle-systeem zullen ongeveer 2-4 jaren werken. Maar daarna is de satel liet niet geheel afgeschreven, want on der gunstige omstandigheden is dan nog normaal gebruik van het ruimte-vogeltje zij het ook enigszins „afgedreven" mogelijk. Hij behoeft dus niet langer een (mis schien belangstellend) toeschouwer te blijven. Hij zal zelf deel kunnen hebben aan een vorm van ruimtevaarttechniek en via de ruimte kunnen telefoneren met familieleden, vrienden en relaties over zee. De „Early Bird" namelijk zal als een intermediair, als een „telefooncentrale in de ruimte", dienst doen tussen 47 landen (waaronder dan ons land), aangesloten bij het Comsat (het internationale com- municatie-satelliet-consoa'tium) Draaiend op een hoogte van 36.000 ki lometer zal de „Early Bird", de eerste commerciële communicatie-satelliet, de telefoon-abonnees van Europa en van Amerika over niet minder dan 240 kana len gedurende 24 uren per etmaal met el kaar verbinden. Niet minder dan 85 per cent van alle telefoonposten ter wereld zullen dan, via het cilindervormige bol letje vol vernuft, met elkaar kunnen worden verbonden. De Early Bird" wordt „opgehangen'' boven de evenaar, op 27 graden westerlengte, ten oosten van Brazilië. De „Early Bird" draait synchroon met de aarde mee. Een gecompliceerd gema noeuvreer met kleine krachtbronnen komt er aan te pas om het „ruimte-vogel tje" op zijn, voor het oog althans, vas te plaats te houden. De satelliet is een sterk verbeterde uit gaaf van die andere communicatie-satel lieten, die ons, wat namen althans be treft, zo vertrouwd zijn geworden: de Relay en de Syncom. Ook dit zijn syn chrone satellieten, die eenmaal op de plaats van bestemming „afgeleverd" een vrijwel gelijke tred houden met de draaiing van de aarde. Zij bewegen zich dan even snel als de aarde om haar as, zodat het lijkt alsof de ruimtevaartui gen zich op een vast punt bevinden. Een synchrone satelliet bestrijkt on geveer een derde van de aardbol, zodat er slechts drie nodig zijn om bijna de gehele wereld met hun stralen te kun nen bereiken. In tegenstelling tot deze zogenoemde „hoge-baansatellieten" staan de „lage-baansatellieten", waarvan de „Telstar" een voorbeeld is. Dit is een vrije satelliet, die „slechts" een hoogte heeft bereikt van tussen de 800 en 5000 kilometer en die een ellipsvormige baan om de aarde beschrijft. Dat betekent o.m. dat er alleen gedurende bepaalde gedeel ten van de omloop gebruik van kan wor den gemaakt en dat betekent ook, dat er meer (12-24) rondlopende satellieten ge bruikt moeten worden, wil men komen tot een continue overdracht van al het communicatie-verkeer. In plaats van bijvoorbeeld drie Vroege Vogels zal er een veelvoud van Telstars moeten zijn om hetzelfde doel, een aar de omspannend net van communicatie satellieten, te bereiken. Voor het gebruik van een lage-baansatelliet is aan te voe ren, dat de lancering goedkoper kan zijn, terwijl de satelliet zelf niet zo technisch- ingewikkeld behoeft te worden uitgerust. De ontwerpers en bouwers van de „Ear ly Bird" evenwel pleiten voor de invoe- Een communicatie-systeem van „Vroe ge Vogels" zal ongeveer eentiende van de kosten vergen van ieder ander ruimte communicatiesysteem. De kosten van verbindingen via het satelliet-systeem zijn minder dan een-zesde van de kosten, die verbonden zijn aan het (Transatlan tische) kabelsysteem. De „Early Bird" is veel economischer dan andere ruimte systemen en is veel goedkoper dan de kabel. Voor ons land zal, zoals gemeld, de lan cering van de Vroege Vogel en het ope rationeel worden van deze nieuwe kunst maan niet zonder gevolgen blijven. Direct nadat de Vroege Vogel volledig in ge bruik zal zijn genomen zullen via de satelliet ook vanuit ons land telefoon- gesprekxen met Amerika worden geleid. Ook de Nederlandse televisiekijkers I zullen niet in het ongewisse worden ge laten over de mogelijkheden, die de „Ear ly Bird" ook voor het direct overbrengen van televisiebeelden zal bieden. De offi ciële ingebruikstelling van het ruimte vogeltje namelijk geschiedt door de ge lijktijdige uitwisseling van twee televisie- uitzendingen tussen Europa (via het Eurovisienet) en Amerika. Intussen v.*erkt men in Culver City aan| de ontwikkeling van de HS 304, een ex perimentele communicatie-satelliet met nog meer mogelijkheden. Het is te verwachten, dat zowel kleu-11 ren-televisie als (natuurlijk) ook zwart- wit-televisiebeelden via de nog verder tel ontwikkelen satelliet zullen kunnen wor den gerelayeerd, zonder „sneeuw" en zonder „strepen". Deze mogelijkheden zijn van grote betekenis voor het leg gen en versterken van de contacten met minder-ontwikkelde landen in Afrika en in Azië, die thans zelfs nog niet door microradiogolfverbindingen of door ka belverbindingen bereikt worden. De HS-304 zal straks televisiebeelden kunnen (her) uitzenden naar huisontvan gers, waar ook ter wereld, inclusief naar die landen, waar televisie-ontvangst thans nog niet mogelijk is. Er wordt na melijk ook gewerkt aan de ontwikkeling van parabolische antennes voor huishou- delijk gebruik. (Advertentie) Letterlijk betekent Skin Lifeleven van. de huid. Wetenschappe lijk bezien wil Skin Life zeggen: regeneratie van de cellen. Skin Life is samengesteld uit 5 biologische formules, die ieder afzonderlijk specifieke eigenschappen hebben en die allen samen, bij-u thuis, een volledige schoonheidsbehandeling betekenen, die uw huid herstelt. (Dezelfde behandeling als die in de Schoon heidssalons van Helena Rubinstein). LEIDEN (ANP) De studenten vakbe weging afdeling Leiden heeft een on derzoek ingesteld naar de positie van de gehuwde student in Leiden. Onder leiding van een socioloog werden finan ciële situatie, woning, houding van de buitenwereld en verdere problemen van de studenten echtparen geanalyseerd. Uit het rapport, dat binnen afzienbare tijd zal verschijnen, blijkt o.m., dat de inkomsten van de studentenechtparen gemiddeld 6500 gulden per jaar bedra gen, hetgeen door de ondervraagde stu denten als onvoldoende werd be schouwd. Er moet dan ook bezuinigd worden op ontspanning, kleding en stu dievoorzieningen. Ten aanzien van de woonsituatie geldt, dat 95 procent van de studenten over drie of minder vertrekken beschikt. Tweevijfde van de gehuwde studenten is inwonend. Vooral van deze laatste groep zijn de woonomstandigheden slecht te noemen. Het sanitair verdient die naam nauwelijks, zonlicht dringt zelden door de vertrekken. Een kwart van de gehuwde studenten in Leiden betaalt meer dan f 150 huur per maand. De leeftijd ligt voor 80 procent der ge huwden tussen 24 en 28 jaar. Allen verklaarden gelukkig getrouwd te zijn. Velen stellen het krijgen van kinderen uit, daartoe vooral wegens gebrek aan financiën genoodzaakt. Ongeveer 9/10 der echtparen gebruikt middelen tot re geling van het kindertal. Niet of on voldoende vooraf voorgelicht achtte zich een kwart der ondervraagden. Er blijkt een duidelijk verband te zijn tus sen het aantal z.g. gedwongen huwelij ken en gebrekkige voorlichting op seksueel gebied. De conclusies van het rapport wijzen in de richting van noodzaak tot voorzie ningen in huisvesting en financiën. De commissie achtte in het algemeen de voorlichting betreffende huwelijk en gezinsvorming te gering of onjuist ge richt. Tenslotte meent de commissie te kunnen opmerken,- dat de gehuwde stu dent in een onduidelijke positie tot de buitenwereld verkeert. Door een posi tievere houding van de publieke opinie tegenover het verschijnsel van de ge huwde student zou een grotere mate van integratie moeten worden gebruikt. SKIN LIFE CREAM Deze in de juiste verhoudingen samengestelde, voedende nachtcrème, die zich zeer gemakkelijk verspreidt, wordt volkomen door de huidcellen opgenomen. Zij bevordert daardoor in zeer hoge mate haar activerende en versterkende uitwer king op de huid. Haar universele en heilzame dieptewerking maakt Skin Life Cream geschikt voor elk huid-type. SKIN LIFE EMULSION Samengesteld om overdag te gebruiken, ver diept en vervolmaakt Skin Life Emulsion de herstellende werking van de nachtcrème. Doordat zij snel, maar toch diep in de huid trekt, kan men haar herhaalde malen opbrengen. Nimmer tevoren deed een biologische crème de frisheid van uw make-up zo goed uitkomen. Sk.n Lif® Cr®M» Skin Lite Emulsion t, Hdetft ftubtostem (Advertentie) PARIJS (KNP). Hiet verzet van de katholieke leken in Frankrijk tegen de voorgenomen heroriëntering van de Ka tholieke Actie neemt grotere vormen aan. vooral onder de studenten, de plat- telandsjeugd en de arbeidersjongeren. Dezen stellen, dat prediking en getuige nis in de wereld van de studenten, van het platteland en van de arbeiders dan pas zin krijgen, wanneer die voorafge gaan en vergezeld worden door activi teiten, gericht op sociale rechtvaardig heid en ontplooiing van de menselijke persoon. De bisschoppen daarentegen stellen, dat de Katholieke-Actiebewegin- gen zich dan slechts Katholieke Actie mogen noemen, wanneer zij zich beper ken tot hun taak van evangelisering en getuigenis onder mandaat van de bis schoppen. Op de andere terreinen dienen zij een zekere terughoudendheid aan de dag te leggen, omdat kerstening 'onder geschikt is aan activiteiten, b.v. voor bevordering der sociale rechtvaardig heid. Het verzet tegen de heroriëntering van de Katholieke Actie spitste zich toe in de weigering der katholieke studenten verenigingen zich neer te leggen bij de aanwijzingen der bisschoppen en zich te beperken tot evangelisering en getuige nis. De meerderheid der landelijke lei ding zag zich gedwongen heen te gaan. Haar verzet kreeg de steun van de ka tholieke plattelandsjongeren en van werknemerszijde. Bijzondere indruk maakte het protestschrijven aan de bis schoppen, uitgegeven door 24 oud-secre tarissen-generaal van de katholieke stu dentenverenigingen, katholieken, van wie verschillenden inmiddels tot hoge functies in de maatschappij zijn opge klommen. De bisschoppen willen een duidelijke scheiding doorvoeren tussen Katholieke Actie en lekenapostolaat. Lekenaposto- laat is de verantwoordelijkheid van de leek. die de bisschoppen willen respec teren. Katholieke Actie echter behoort tot de rechtstreekse verantwoordelijk heid van de bisschoppen. Haar werk zaamheid beperkt zich in tegenstelling tot de activiteiten van het lekenaposto laat tot evangelieverkondiging en getui genis. Tot Katholieke Actie nu rekenen de bisschoppen ook de studentenverenigin gen, die protesteerden tegen deze rang schikking Dit openlijke conflict werd door ande re organisaties hoog opgenomen, met name door de katholieke plattelandsjon geren en de werknemers. Thans hebben 24 vroegere secretarissen-generaal, die in de periode na 1940 de leiding van de organisaties voor mannelijke en vrou welijke studenten hebben gehad, zich tot de bisschoppen gewend. In hun brief zeggen zij, dat zij nu als volwassenen in de maatschappij werkzaam de houding van de bis schoppen niet kunnen begrijpen. Met name protesteren zij tegen de manier, waarop de dialoog tussen bisschoppen- leken plaatsvond. Bovendien menen zij, dat de bisschoppen door hun definitie van Katholieke Actie vooruitlopen op een beslissing van het concilie over het lekenapostolaat. Zij zijn van mening, dat de opvatting der bisschoppen over K.A, geen recht doet wedervaren aan de ver antwoordelijkheid der bewegingen voor studerende jongeren voor de werkelijk heid, waarin zij leven. ARCHITECTEN, woninginrichters en allen die iets te maken hebben met de moderne woning en zijn interieur, laten geen gelegenheid voorbijgaan om ons onder het oog te brengen dat wonen een kunst is. Een kunst die moet worden aangeleerd of ontwikkeld. Menigeen vindt deze opvatting onbegrijpelijk, vooral degene die geboren is omstreeks of vóór de eerste we reldoorlog. Hij heeft immers de kunst van het wonen met de paplepel naar binnen gekregen, hij leerde lopen en praten in een woning, hij groeide erin op cn wonen is voor hem even vanzelfsprekend als ademhalen. nc snel veranderende wereld brengt echter zulke grote ver anderingen in het leven en wonen teweeg, dat het wel degelijk nuttig en noodzakelijk is te wijzen op een bervust, actie), creatie) wonen, zo meende pro), dr. ir. F. Ph. A. Teile gen, hoogleraar in de wijsbegeerte te Eindhoven in een rede, die hij uitsprak op een bijeenkomst van de Stichting Propaganda Woning inrichting, te Amsterdam. Wonen, de eigen plek hebben die rust geeft en een bron voor nieuwe activiteit is, heeft een waarde die niet in geld is uit te drukken. Het wonen is waardevol, het is niet met goud te betalen en daarom zou men er elk facet van moeten benutten en genie ten, pleit prof. Tellegen. Nu kunnen wij wel zeggen „met geen goud te betalen" maar de din gen die ons in deze wereld omringen, hebben behalve hun „waardevolle waarde" toch ook een prijs. Zélfs de trouwring die een der meest waarde volle symbolen mag worden ge noemd, is niet zonder geld te krij gen. Deze twee waarden, de materiële en de geestelijke waarde, komen ook bij het wonen naar voren: de dingen waarmee wij ons in de woning om ringen, hebben een aardse en een hogere waarde. Het bed en de tafel zijn nodig om te kunnen leven, maar anderzijds is er een wijze van samen leven tussen en met deze gebruiks voorwerpen in de eigen kleine wereld. Het bed en de tafel staan ook in de hotelkamer, maar het samenzijn in de eigen kleine wereld is zó anders dan daarbuiten, dat in die woning met de tafel en het bed, een kind het leven kan beginnen en een grijsaard het leven kan eindigen. Als de woningnood maar is op- geheven, kunnen wij allemaal wonen. Dat zegt men, maar het is niet waar, meent prof. Teilegen. De een denkt te „wonen" in dat huis omdat hij er een vast adres heeft, er kan eten en slapen, er bereik baar is, er kan uitrusten. De ander ziet in dat huis het warme nestje, de vluchtheuvel, als het ware een sanatorium waardoor het bestaan in deze onleefbare wereld pas is vol te houden. Hoe komt het dat geen van beide opvattingen weergeeft wat wonen moet zijn? Omdat wij de kluts kwijt zijn geraakt in de veranderende wereld In grote trekken hebben er twee soor ten van wonen bestaan: de landelijke en de stadse. Op het land was de voordeur van de boerderij op slot; OOK IN Nederland zijn de 'speciale conserven voor huisdieren be kend. In de Verenigde Staten zijn deze met grote zorg samengestel de voedselblikjes voor uw hond of kat intussen zo populair geworden, dat er voor meer dan een half miljoen dollar per jaar van verkocht worden: in 1964 was het cijfer zelfs 625 mil joen dollar ofwel 2250 miljoen Ne derlandse guldens: 500 miljoen voor Fido en 125 miljoen voor poes. Maar er zijn in de Verenigde Staten dan ook 25 miljoen honden en 20 miljoen katten, die behoorlijk verzorgd wor den. Verwilderde huisdieren komen er, althans in de steden eenvoudig niet voor: zij zouden de vrijheid niet over leven. Vergeleken met de 300 miljoen dollar (1.080 miljoen gulden) die in de Verenigde Staten worden neerge teld voor babyvoedsel in blik of plas tic zijn de bedragen die de Noordame rikaan neertelt voor voedsel voor zijn dierlijke lievelingen wel zeer spre kend. men kwam, enkele grote dagen in het leven uitgezonderd, achterom naar binnen. Dat tekende het wonen op het land, in de natuur. In de stad ging het anders. Men woonde in een wijk van eigen stand, in een ge maakt en georganiseerd milieu. Maar iedereen weet, dat het platteland ver stedelijkt en de stad onbewoonbaar wordt, en wat komt er in de plaats? Een leefgebied waarin wij hiér wo nen, daar werken, ergens anders in kopen doen of vermaak vinden, een bepaald gebied voor recreatie in de natuur krijgen aangewezen. Dit vraagt een nieuwe manier van wonen en niet alle mensen zijn zo begaafd om hier het beste van te maken. Daarom spoort prof. Tellegen aan: Woon be wust. Wonen is „het gewone bij uitstek" dat zo kleurloos lijkt, zonder avontuur zonder hevigheid, zonder iets bijzon ders. Wij moeten ons dat realiseren. Wij moeten de vanzelfsprekendheid ontdekken, onderzoeken en ervan ge nieten. WOON ACTIEF. Brandt u niet op buitenshuis, om uitgeblust weer te keren, maar lioudt een reserve voor het verblijf thuis. Op die plek ver schaft u de jonge mens voeding en op voeding zodat hü het leven aan zal kunnen en zelf later zo'n eigen nieuw milieu kan stichten. WOON CREATIEF. Hebt u iets over voor dat huis, zodat niet alleen de kleerkasten worden aangevuld en her zien, de uitstapjes worden afgewisseld, maar ook het interieur waardevol blyft. HET HUIS van de alleenwonende of van het gezin is onschatbaar waardevol ingericht, als het be antwoordt aan de materiële eisen die het maken om te kunnen wonen, en ook aan de andere eisen die het ma ken tot de plek waar de bewoners bij zichzelf thuis zijn. Voor velen zal, met het steeds toenemend aanbod van woningartikelen, onpartijdige en des kundige voorlichting noodzakelijk zijn. De woning waar de geest van de be woners spreekt, wordt door gasten bijzonder gewaardeerd; zij voelen zich graag opgenomen in het midden van degenen die hen uitnodigden. Zij voe len wat prof. Tellegen onder woorden bracht: „Wonen is het uiteengelegde, het verstrooide leven bijeen brengen en samenvoegen, om te zorgen dat het ons leven zal zijn en zal blijven". In een oude huurkazerne in Ham burg woont een jong architecten echtpaar dat nu eens niet schat ten kan besteden aan het mo derniseren van hun woning. Dat het gewone ouderwetse best ge zellig kan zijn, bewijst deze ont bijtkoek in de keuken, waarvan links een douchehoekje is afge schoten. (Foto Constanze) WAARMEE houden vrouwen zich in haar vrije tijd be zig? De uitslag van een enquête, ondernomen door het Wickert Instituut in Tubingen, geeft te zien dat slechts vijftien procent van alle mannen het zon der bepaalde hobby, die als „zin volle vrijetijdsbesteding" kan wor den beschouwd, moeten stellen, maar dat dit percentage bij de vrouwen op 26 ligt. VAN DE resterende 74 procent der vrouwen, hielden rond eenderde zich bezig met handwerken in haar vrije tijd, ze ven procent met musiceren, vijf met sport en de rest met allerlei liefhebberijen: tuinieren, autorij den, schilderen of tekenen. Liet loopt tegen Pasen, rond het meer van Lugano ritselt nu een briesje vol zomerse beloften door de boomkruinen. De mimosa is bijna uitgebloeid maar magnolia's staan in uitbundige prachtvlinders spe len om prunus en forsythia, camelia's gloeien in het donkere haar van de meisjes. De bosgrond is blauw en ivit van maagdenpalm en anemoontjes. Primula's schieten uit spleten en gaten van de natuurstenen muurtjes. De hemel van Tessin is zo blauw als de mantel van de moeder Gods en de verre Alpen toppen zo wit als haar kleed. Op de heuvels rond het meer be gint het groen pas aarzelend tussen het dorre bruin te kleuren maar de zon zet ontelbare gehuchten met hun slin gerende straatjes en verrassende plein tjes in glans. De vissersdorpen langs de bochtige oevers van het blauwe fjordenmeer zijn uit hun winterslaap ontwaakt en maken zich op de tperis- ten te ontvangen. In het ene dorp staan de huizen met hun voeten in het water en kijken met balkons en open ramen over het meer. In het andere dorp kronkelt de weg zich tussen oever en arkaden waarlangs de winkeltjes hun uitstalling maken. Aan het begin en het einde van de dorpen komen steeds meer mooie huizen in glooiende tuinen waar cypressen op wacht staan VANUIT EEN bocht zien wij over de zilverglinsterende in ham heen Agno liggen. De zon zet er iets in oogverblindend vuur, nu eens is het gedoofd, een volgend ogen blik vlamt het flitsend op. De weg gaat verder. Bloeiende ha zelaars en kamperfoelie verbergen het meer en bij de volgende bocht blijft Agno verscholen. Als wij het dorp tenslotte bereiken, is het verdeeld in zon en schaduw, maar de felle glin stering gloeit nu rood en goud aan twee opengeslagen deuren van een wagenschuur. In de oude Tessiner hoeve heeft zich een antiquair gevestigd. Rood en geel koperen potten en pannen hangen aan de binnenkant van de wagenwijd geopende schuurdeuren, een smeed ijzeren hek sluit de toegang af, in het halfduister daarbinnen staan oude ta fels, bedden met krullen, kasten. Het huis puilt uit van meubels en porselein, van weefsels en zilver, van borduurwerk en schilderijtjes. In het eerste vertrek staan twee kolossale hobbelpaarden, in het twee de vertrek staan er nog meer. Ze zijn zo groot als pony's uit het circus, maar hun bouw is slanker en het vel fijner want ze zijn met echte veulenhuid be kleed. De glazen ogen kijken star aan weerszijden van een dunne bles. manen en staart zijn door enkele ge neraties kinderhandjes kaal geplukt. A LWEER EEN paard", is de eerste -ljL gedachte bij het binnenkomen in een gang met smeedijzeren hek naar het derde vertrek. Maar dit is een houten ezel die met bedroefd gezicht door het raam naar buiten staat te kijken. De antiquair blijft trots maar tegelijk wat angstig af wachtend tegen de muur leunen. perioden. Het vreemde is dat het beeld op vier grote wielen staat. „Mijn paasezel is niet te koop", zegt de eigenaar. „Hij zal nooit te koop zijn zolang ik leef. Vijfendertig jaar heb ik op hem gewacht. Het is de hoofdfiguur uit de ezelprocessie. Die zijn nu al tweehonderd jaar uit de tijd. Maar daarvóór zijn eeuwenlang op Palmzondag optochten gehouden waarin Christus op de ezel werd rond geleid. Het volk liep er achter met gewijde palmtakken of met wilge- takken. Deze hier, stond in een klein kerkje in het noorden en ik heb hem er dikwijls gezien toen ik nog een jongen was. En toen ik later nog eens terugkwam was het kerkje afgebro ken. De paasezel was in een krat ver pakt en opgeborgen. Vijfendertig jaar lang heb ik erom gevraagd ep al die tijd is hij niet uit de krat gekomen. Tenslotte heb ik hem dan toch ge kregen en misschien mag ik er blij om zijn dat het zo gegaan is, want hij heeft niets geleden. Zondag is het Palmzondag", zegt de oude man. Hij neemt een palmtak van de tafel en strijkt over de spitse bladeren. „Dan zet ik deze tak in Christus' hand. Kijk zo", en de tak die precies past in de holte van de hand, buigt over de schouder van het beeld. „Ik heb te keningen van hem gemaakt", zegt hij. „Hier. u mag er een meenemen omdat het bijna Pasen is". De ezel draagt een Christusfiguur, het beeld stelt de intocht in Jeruza lem voor. Het is iets minder dan le vensgroot, maar toch bijzonder indruk wekkend. De grijs geschilderde ezel met gestileerd gekrulde manen is go tisch, de Cnristus in donker geworden goudrode kleuren van renaissance stijl. Misschien heeft de maker naar verschillende voorbeelden gewerkt, misschien is het geheel samengesteld uit twee beelden van verschillende YV/TJ hebben in ons land W een Stichting tot Be vordering van Hygi ënische Gewoonten. Een mens kan zich afvragen of zulk een stichting, nu iedereen toch alle6 afweet van besmetting en bederf, wel zin heeft. Nou en of, zeggen de mensen van de stichting. Wij schijnen lang niet zo hygiënisch te zijn als onze faam beweert. Op de Huishoudbeurs in Am sterdam lagen formulieren waarop men bij wijze van prijsvraag antwoord op ver schillende vragen kon in vullen. Daar stond onder andere op: Moet de hond een eigen bord hebben? Mag de hond de borden aflikken? Moet de handdoek bij de droogdoeken hangen? Is een donkere handdoek beter dan een lichte? Is het aan te bevelen con- servenblikjes in de koel kast te bewaren? Is het aan te bevelen voor twee dagen tegelijk te ko ken? Moet er een kammebakje in de keuken zijn? Brengen vliegen besmet ting over? Kan men voor het naar bed gaan even goed een appel eten als tanden poet sen? En nu te weten dat nau welijks tien procent van de invulsters deze vragen juist konden beantwoorden. ^35 ^EN Nederlandse firma bi-engt een nieuwe tapijt-shampoo op de markt die het best kan worden gebruikt met een bijbehorende Glamoriner, 'n shampoo-roller voor ta pijten. Om iedere huis vrouw in staat te stellen van dit schoonmaakmiddel gebruik te maken heeft de firma drogisten van die rollers voorzien opdat zij ze voor 50 cent per dag kunnen verhuren. Dezelfde shampoo is ook geschikt voor het reinigen van meubelstoffen en daarbij horen vul-borstels. Over het verhuren van deze vul- borstels wordt niet gespro ken. EEN Duitse fabrikant heeft stoffer en blik met lange stelen in de handel gebracht. De steel van het blik is 85 cm, die van de stoffer 80 cm lang. Zo kan de ver moeide en bejaarde vegen zonder bukken, zegt hij. Als u nog niet bejaard bent, en soms graag wat slanker en soepeler wilt worden, moet u het anders doen: wel vegen zonder bukken, maar gewoon met korte stelen. U gaat dan op uw hurken zitten en doet aldus gehurkt telkens een stapje vooruit. Reuze gymnastiekoefening - IN ENGELAND bestaan een soort spaarclubs die zich de Christ- mas-Clubs noemen. Het van hun spaarzaamheid is lekker snoepen! Het be- gon met de ontdekking, dat het publiek (lees. de huisvrouw) op feestdagen zoals Kerstmis, Pasen, ver jaardagen, trouw- en ver lovingsfeesten meer be langstelling had voor de betere en duurdere choco lade- en banketartikelen. Maar merkwaardigerwijze was dit in de omzet van de artikelen niet te zien. Dit betekent dat de huisvrouw wel meer wil besteden op zulke dagen, maar zij is er niet toe gekomen op tijd geld daarvoor opzij te leg gen. „Op dit punt hebben Engelse detaillisten de taak gezien hun consumenten tegemoet te treden", zegt het bericht in het maand blad Weten. Dit is fijntjes uitgedrukt voor een bij zonder handige zet van de detaillist om zijn omzet te vergroten. „Hij stelt nl. de klanten in de gelegenheid bij hem te sparen en reikt daarvoor spaarkaarten uit". De opgedane ervaring be wijst dat het systeem in zaken van topklasse weinig succes zal hebben, maar wel in zaken van midden klasse. liet bloemencorso, dat jaarlijks in de bollenstreek wordt gehouden en dat in binnen- en buitenland faam geniet door zijn artistieke opzet en zijn welverzorgde praalwagens zal dit jaar naast de gebruikelijke fantasie-ontwerpen ter gelegen- heid van het 50-jarig bestaan van de Vereniging Nederlands Fabrikaat en m het kader van haar verschillende jubileumactiviteiten, een keur van praalwagens tonen, gewijd aan de Nederlandse industrie. Onder auspiciën van V.N.F. zal een groep bedrijven, die hun medewer king hebben toegezegd, de midden moot vormen van het komend bloe mencorso, dat zaterdag 24 april langs de route Sassenheim, Lisse, Hille- gom, Bennebroek v.v. zal trekken. De esthetische adviseurs van het cor so, de heren Jos en Kees van Driel hebben een aantal fraaie praalwa gens ontworpen, waarop de Neder landse industrie op een voor de toe schouwers aantrekkelijke en sugges tieve wijze symbolisch wordt uitge beeld. Behalve door „industriële" praalwagens wordt de V.N.F.-groep opgeluisterd door deelneming van een aantal bedrijfsmuziekkorpsen. Het geheel belooft een uitzonderlijke manifestatie van de Nederlandse in dustrie te worden. Tie gebr. Zomer en Keunings gaven een schitterend verzorgd boekje uit van dr. ir. J. Doeksen, Poes en haar verzorging, dat eigenlijk iedere poesenliefhebster (en liefhebber!) in de boekenkast zou moeten hebben. In deze uitgave staat namelijk alles te lezen op het gebied van uw poes, of het nu een dure Siamees of een dood gewone huis-tuin-en-keukenpoes is. Het behandelt haar gedrag en verzor ging, de rassen en variëteiten en alle specifieke ziekten cn kwaaltjes waar aan uw lievelingsdier kan lijden Veel grappige cn leerzame foto's van ondeugden en allerliefste poesjes en katten illustreren de hoofdstukken, waarin ook veel aardige anekdoten t* vinden zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7