Met „LELIJK EENDJE" van de luchtmacht
van Marseille naar de
Hollandse polders
1
T e/e/oon-
uurwerk
Pijnstillers
zijn geen
snoepgoed
Nieuwe Alouettes-3
voor GLV-squadron
SPORT!
Duikelen
Gevecht
DAT de Fransen niet stil zitten heeft
het bezoek aan Marseille ons wel
heel duidelijk geleerd. Zij vechten ver
beten tegen de Engelse en (vooral)
Amerikaanse concurrentie. En met suc
ces. De 23.000 man personeel in de drie
fabrieken van Sud Aviation (die in Mar
seille telt circa 4500 arbeidskrachten)
komen voorlopig beslist niet met lege
handen te zitten in de vliegtuigindustrie,
die van staatszijde bijzondere voorrech
ten geniet. Want behalve een aantrekke
lijke orderportefeuille voor helicopters,
blijven de succesvolle, elegante ra-
velles kopers in verschillende landen
vinden (thans wordt o.a. gewerkt aan
een order van Saoedi-Arabië)En dan
is er natuurlijk de mysterieuze en veel-
aangevochten Concorde, die rond 1970
de Oceaan moet gaan kruisen met twee
maal de geluidssnelheid. De Concorde
is een peperduur Frans-Brits produkt,
zo duur, dat de nieuwe Engelse rege
ring onlangs op de gedachte kwam de
DE anderhalf miljoen inwoners van
Marseille en de soldaten in de ka
zerne van 't Vreemdelingenlegioen, had
den ternauwernood hun slaap uit de
ogen gewreven in de merkwaardige dro
ge stadslucht, of wij stonden reeds op
het vliegveld naast de vier gloednieuwe
helicopters, die de Nederlandse Lucht
macht moest gaan versterken en de ko
mende tijd regelmatig gezelschap gaan
krijgen van andere „lelijke eendjes".
Zij hadden reeds bijna 3 invlieguren en
ongeveer 8 testuren achter de rug on
der het wakend oog van kapitein-vlie
ger Krijnen. Hij was er best content
over, evenals trouwens de piloten maj.
H. Breeman. maj. J. Reuter, kapt. J.
Wobben en kapt. L. van Voorst, die de
kisten via een tussenlanding op Ypen-
burg naar Soesterberg gingen dirigeren.
Eer het zover was, waren de Alouettes
meer dan 5,5 uur in de lucht.
Sabena?
DE Sabena zal evenwel van de een-
motorige helicopter moeten afstap
pen en denkt zo vernamen wij kort
geleden in Brussel over het aanschaf
fen van de tweemotorige S-61 (27 per
sonen), zoals de BEA er enige in bezit
heeft tot het onderhouden van een dienst
met de Engelse eilanden. De Sabena
heeft echter nog geen beslissing geno
men, want de Sud Aviation heeft een
aantrekkelijk aanbod gedaan, zo hoor
den wij in Marseille.
Bewolk
ÖAGBLAB DE STEM VAN ZATERDAG 3 APRIL 1965
Dit is de A-2S0 met aan de
knuppel maj. Jacq. Reuter, tijdens
de drie-landen-toer. De foto werd
gemaakt evenals de andere
op deze pagina door maj.vl. E.
Smitshuysen, die als navigator
meevloog in de door kapt. L. v.
Voorst bestuurde A-261.
en vinnige mistral joeg over Marseille. Een der trouwe Fokker-Troopships der Kon. Luchtmacht, die ons ernaar
\Zs toe vloo9' was blii sPoedig weer te kunnen verdwijnen. De stad van De Gaulles tegenstrever, Gaston Defferre,
huiverde. De Middellandse Zee was haar blauwachtige tooi kwijt en de heuvels rondom stonden er grimmig
en schimmig op hun voorjaars-ontwaken te wachten. Marseille, dat de zon lief heeft, had méér dan genoeg van de
mistral en de regen, die elkaar in grillig tempo afwisselden. De kittige meisjes met hun diep-zwarte haren en vurige
donkere ogen, betitelden de temperatuur rillerig als „une catastrophe". Zij echter niet alleen. Dat deden ook de bezit
ters der talloze in de vieux port wiebelende jachten. En zo spraken ook de met pimpelpaarse neuzen en rood-koude
oren voorziene mannen van het vliegveld Marignane, waar de vliegtuigfabrieken van Sud Aviation liggen. Zij gaven
echter tegelijkertijd toe, dat men in het hartstochtelijke Marseille bij het wachten op de zon nogal rap over „une
catastrophe" spreekt. Doch na het berustende „on verra" moedigt men elkaar aan om „garder Ie sourire". Welja,
waarom het leven niet nemen met een glimlach
dacht ook chef-testpiloot Boulet
van de Sud Aviation. Hij gespte
zich blijmoedig vast in de plastic-
snuit van zijn Alouette en nodigde
ons vrolijk uit mee aan te zitten aan
het helikopter-menu, dat hij wilde
gaan serveren. Hij dacht, dat wij er
wel plezier in zouden hebben om te
ervaren, waartoe een hefschroever
zoal in staat is. Hij had gelijk.
Want het werd een helicopter-uurtje
dat we niet licht vergeten. En dat be.
wees, dat de ruim 50 miljoen gulden,
die Nederland gaat uitgeven voor 45 de-
zer machines, welbesteed geld is. Im
mers de Alouette 3 paart een opvallen
de snelheid (ca. 200 km) aan een op
vallende wendbaarheid. Het toestel is
zoals luit. vlgr. H. Reys uit Oss ons
later zei een echte dame Weliswaar
een dame, die hard „praat", doch ook
veel doet.
gevir* te bespeuren, zelfs de armtieri
ge meubelmaker niet..
wij de testvlucht met de Alou
ette maakten ha-d zo zijn reden.
Want wij gingen met ongeveer een der
gelijke straal-helicopter een vlucht naar
Nederland maken.
pRATEN en doen,, dat deed in ieder
gieval de chef-testpiloot. Hij kroop
met ons over de grauwe vlakten met
armoedige bouwsels, die ons aan Ma
rokko lieten herinneren- Hij hing stil bo
ven krijtpieken van het gebergte rond
om, hij duikelde over het hooggeboogde
aquaduct en hij tuimelde rond het me
tershoge in goudkleur gestoken Maria
beeld van de op een bergmassief gele
gen Notre Dame de la Garde. Met hem
beleefden wij Marseille anders dan an
ders. De kortgekuifde Boulet leidde ons
over het brede stratenkruis van Frank-
rijks eerste zeehandelsstad, waar het
autogekrioel soms tot puzzels leidt, die
onoplosbaar lijken doch die de ene
keer met een berustende glimlach en
een andere keer met veel gescheld wor
den opgelost. Hij schroefde over de
journalistenkroeg, waar wij proefonder
vindelijk ervoeren dat er prima cognac
wordt geschonken. Hij koerste met ons
over de eilandjes, die als bescherm
de posten voor Marseille liggen. Hij
draaide over de oliebaai, waar de tan
kers (waaronder vele Nederlandse) druk
in- en uitvaren.
En hij dook naar de oude vliegboot op
een der stranden dier oliebaai. Die vlieg
boot met zijn lamme vleugels heeft een
historie, die wij slechts met brokjes
konden achterhalen. Alleen een vergrijsd-
de boekhouder van de „Sud" bleek er
geheel van op de hoogte te zijn. Vóór
die Tweede Wereldoorlog bouwde Frank
rijk drie dezer grote Kisten, die met hun
zes motoren een regelmatige verbinding
met Zuid-Amerika tot stand moesten
brengen. Het is er niet van gekomen
Want twee vliegboten werden in de oor
log te Marseille door bommen vernield
en de derde onderging later aan de Bo-
densee hetzelfde lot. De kist aan de
oever van de oliebaai was het povere
restant van hetgeen Franse luchtvaart-
grandeur had moeten worden. Een toe
stel met een luxe-installatie, dat een
slordig aantal miljoenen moet hebben
gekost, lag er nu vergeten te rotten bij
de verlaten werkplaats van een meubel
maker, die in een vroegere hangar zijn
pover „atelier" had opgeslagen. De
meubelmaker had op het door wild hout
overwoekerde terrein een bordje „En-
treé Interdite" neergeplant. Waarom?
Want er was geen kip in de verre om-
Ten behoeve van de squadrons 298
(Soesterberg), 299 (Deelen) en 300 (Y-
penburg) werd begin 1964 aanvankelijk
besloten tot het aanschaffen van 21 lich
te helicopters van het betrouwbare type
Alouette 3- Einde van het vorige jaar
werd de bestelling echter verhoogd tot
45 stuks. De squadrons van de Groep
Lichte Vliegtuigen (de toestellen zijn in
feite eigendom van die Landmacht, doch
worden gevlogen en onderhouden door
de luchtmacht(, waren allang aan de
aanschaf van nieuwe lichte helicopters
toe. Immers de in 1955 van de Ameri
kanen in leen ontvangen Hillers zijn uit
de tijd en waar onomstotelijk is gebleken,
dat snelle helicopters onontbeerlijk zijn
voor een moderne strijdmacht, worden
de geleende toestellen geleidelijk aan
met dank aan de leenheer teruggege
ven om plaats te maken voor de Franse
Alouettes 3. Deze toestellen komen uit
de voortreffelijke stal van de Sud Avia
tion, zijn geschikt voor 7 personen en
kunnen o.a. dienen voor verkenning en
het vervoer van wapens en andere
vrachten.
De Alouette 3 is een moderne versie
van de A-2, waarvan de Kon. Lucht
macht er sinds 1959 enige in bezit heeft
ten behoeve van opsporing en redding.
Dat de Alouettes een uitstekende naam
hebben, wordt bewezen door het feit,
dat thans 42 landen deze toestellen
gebruik, of bestelling hebben. De
Sud Aviation heeft er tot nu toe 1630
afgeleverd (2 en 3 samen), terwijl er
og circa 250 moeten worden afgele
verd. West-Duitsland heeft een grote
vloot Alouettes 2, beschikt echter niet
over de A-3. die met zijn krachtige tur
bine van 550 as-pk de speciale belang
stelling van Nederlandse zijde kreeg.
Met dit hefschroefvliegtuig bewijzen de
Fransen voor de zoveelste maal een eer
ste rol te spelen in de luchtvaart. Zij
zijn trouwens aan hun eer verplicht hun
helicoptervindingen op peil te houden,
want in de geschiedenis der luchtvaart
staat aangetekend, dat het de Fransen
zijn geweest, die een toestel produceer
den, dat voor het eerst vertikaal al
was het dan maar 30 cm kon stij
gen (Cornu in 1904) en dat als „heli
copter" echt de grond verliet (Breguet
in 1907). Veel later heeft het hefschroef
vliegtuig pas zijn grote vlucht gemaakt,
waarbij o.a. de in Parijs gestudeerde
en naderhand naar Amerika getrokken
Rus Sikorsky furore maakte Zijn S-58
ratelt nu dagelijks naar Maastricht,Eind
hoven en Rotterdam.
om ervaring op te doen met een grotere
helicopter. Het is de machtige Super
Frelon, die met zijn drie motoren en
zijn zesbladige rotor ongeveer 30 per
sonen kan vervoeren. De Sabena zal
waarschijnlijk einde van deze maand de
Super Frelon in huis hebben. Op welke
route het bakbeest wordt ingezet, is
nog niet bekend, doch denkelijk aller
eerst voor vrachtvervoer.
De Super Frelon die wij in Mar
seille in produktielijn zagen - ver
heugt zich in het wereldsnelheidsre
cord op de 3 km met een uursnelheid
van 344,18 km. Het is de eerste drie-
motorige helicopter ter wereld en daar
mee een grote concurrent der Ameri
kaanse toestellen. In Marseille wordt
ook gewerkt aan een andere concurrent,
n.l. de 330, waarmee de Fransen de
Amerikaanse Bell in snelheid en laad-
gewicht willen kloppen. In een goed be
waakte hal van de Sud Aviation stonden
wij met onze neus boven op het tot nu
toe geheim gehouden prototype van de
330, dat een opvallend rank toestel
moet worden, geschikt om 170 km te
halen en een vervoersgewicht van 1600
kilo te kunnen torsen.
zaak van Engelse zijde stop te zetten.
In Marseille waar een deel van de
Concorde wordt vervaardigd zei de
directie ons: „Indien Londen het been
had stijfgehouden, was Frankrijk op ei
gen houtje verder gegaan en hadden wij
het risico alleen genomen. Het is per
saldo een prestige-kwestie.
Bovendien, in het Concorde-project
zijn reeds zoveel miljoenen geinvesteerd
dat stopzetting niet alleen een grote fi
nanciële debacle zou hebben betekend,
doch ook een massaal ontslag in de
vliegtuigindustrie tot gevolg zou hebben.
Immers het is bepaald onmogelijk al de
mensen in onze afdelingen huishoudelij
ke artikelen (ijskasten en t.v.-toestellen)
te werk te stellen".
Best vliegweer was het allerminst,
doch de meteo had gezegd dat we het
erop konden wagen in de mistige be
doening. Dus gaf maj. Breeman het sein
tot de start der vier „lelijke eendjes"
voor hun voorjaarstrek naar de Hol
landse polders, waar - scherp contrast
een Riviera temperatuur in de lucht
hing. En zo zwaaiden de vier „zwalu
wen" weg uit de venijnige mistral en
uit een minuscuul bleek zonnetje, dat
Wentelend bonen het aquaduct
van Marseille.
De romplengte van de Alouette
is 10,12 meter, de rotor diameter 11
meter, het maximum startgewicht
2100 kg, het vliegbereik 216 mijl,
de kruissnelheid 118 m.p.u., de
maximumsnelheid 131 m.p.u. en
het plafond 14.000 voet.
bergen en dalen zacht probeerde te
aaien. De modekleuren van het voor
jaar hadden zich nog niet aangediend
in het- Rhone-dal, dat triest en grauw
door de plastic-kap op ons kwam toege
schoven. Avignon op een fikse bochel
van de Rhone kon ons echt niet prikke
len tot het aanheffen van het lied over de
beroemde Pont. Het zou overigens
boter aan de galg zijn gekletst, want
het geklapwiek van onze zwaluw over
stemde toch alle andere geluid.
Een helicopter is nu eenmaal een spek
takelding, een vliegende machinefa
briek, waarbij watjes in de oren geen
overdadige luxe zijn. Het was niet on
ze eerste ervaring met een lelijk eend
je van de lucht. Want de Sikorsky 58
en de daaraan voorafgaande „koffiemo
len" van® de Sabena zijn voor ons niet
nieuw. Men had ons gezegd, dat hef-
schroefvliegtuigen met zuigermotor min
der lawaaierig zijn dan de moderne
jet-exemplaren. Och kom. veel verschil
zit er niet in. Wel gaat een Alouette
niet zo rukkerig te keer Deze kist vliegt
ontegenzeggelijk soepeler en eleganter,
doch desondanks is een tocht van vele
honderden kilometers geen comfortabele
bezigheid, ook al omdat bij een mili
taire kist comfort geen primaire aange
legenheid is.De intens-joviale maj. Jacq.
Reuter, tweede vlieger sgt. H- Koetje,
met wie wij de ruimte onder het plas
tic van de A-260 deelden, zorgden ech
ter toch voor wat comfort door de kei
harde bank te verzachten met een lek-
ker-dikke vliegerjack. En leunend tegen
de ijzeren afscheiding van de kierosine-
tank, zaten wij compleet eerste rang tij
dens deze unieke drie-landen-toer. Een
toer, waarbij wij tot voorbij Dyon onwil
lekeurig dachten aan het „eilandje sprin
gen" van gen. Mac Arthur in de oorlog,
in die zin dat maj. Reuter en zijn col
lega's in de 3 andere kisten aan „berg
je springen" deden. Want de schimmige
De directie van de Sud heeft name
lijk de Sabena een pracht-produkt van
Marseille enige tijd in huur aangeboden
contouren van de bergmassieven
verlieten ons geen seconde. Die tussen
landingen op de vliegvelden van Lyon
en Dyon om nieuwe „peut" in de tanks
te persen, vormden een eigenlijk wel
kome afwisseling. Evenals die in Reims,
dat we bereikten zonder ook maar een
wazig glimpje van „la ville lumière"
te hebben opgevangen en waar de Alouet
tes voor een nachtje op de plaats rust
kregen gecommandeerd. Tot plezier dei-
piloten, die nu de graag gegrepen kans
kregen de befaamde kathedraal met het
koninklijke glas-in-lood te bewonderen.
Zij sloegen echter bijna stijl achterover
toen zij op enige passen van de kathe
draal in een café series fotokaarten a
raiso-n van ongeveer een gulden zagen
uitgestald, waarop een mooi plaatje van
de kathedraal, plus nog een mooier ge
kleurde strip-tease-juf in werkcostuum.
En om het fraais nog attractiever te
maken, was de kaart tevens voorzien
van een parfumgeurtje... Neen, het ou
de karakteristieke Reims maakte maar
een slechte beurt. En er was heel wat
wijn enz. voor nodig om de rare smaak
in de mond weg te spoelen....
£)E nacht bleek een plaag voor de
brave Alouettes te zijn. Want de
plastic-koepels waren bedekt met een
behoorlijke ijslaag. Eigenlijk niets bijzon-
ders na de sneeuwvelden die ons tot
nu toe op onze tocht hadden vergezeld.
Het was even flink de handen uit de
mouwen steken voordat Reims adieu
werd gezegd en de staart van de heli
copter omhoog kon worden getrokken-
Het kwartet kon niet de oostelijke rou
te volgen en zette de speurende neus
in de richting Brussel-Antwerpen-Zeeland
In de heiige soep passeerden de vier
na 35 minuten, de Frans-Belgische grens
daar waar de Sambre de grens raakt
tussen Maubeuge en Charleroi en van
daar liet maj. Breeman de trekvogels
verder noordwaarts speuren naar hun
nest. Wat is overigens een grens? Ter
wijl we daarover nog peinsden was 'n
volkomen nevelig Brussel al onder ons
doorgegleden en schroefden wij ruim een
uur na onze start uit Reims 't Zeeuwsch-
Vlaamse land binnen. Het was een
kwestie van 2 minuten om de grijs om
dampte scheepjes op de Westerschelde
te ontdekken.
En dan weer land. En nogmaals wai
ter. En weer land. En weer water. Een
symfonie van water en grys land. Een
karaktervolle symfonie met een wateri
ge finale na vyfeneenhalf uur vliegen.
WIL VAN BEEK
Een Zwitserse uurwerkfahriek
heelt een telefoonuurwerk op de
markt gebracht, dat de duur van
een telefonisch gesprek tot een
maximum van 12 minuten kan
controleren. Dit uurwerk wordt
op de binnenste cirkel van de
draaischijf gemonteerd. De spe
ciale wijzer wordt bij het begin
van de telefonische oproep door
het drukken op een knop op
nul gezet. Wanneer men het
nummer draait wordt het uur
werk opgewonden. Het uurwerk
kan op elke telefoon aange
bracht worden, behalve op die
modellen, waarbij de hoorn over
de draaischijf hangt.
fBijzondere correspondentie)
FRÈIBURG Wie jarenlang grote,
hoeveelheden van bepaalde hoofd
pijntabletten inneemt, loopt het ge
vaar, een gevaarlijke, dikwijls dode
lijke nierkwaal op te lopen. Zo ze
genrijk de uitwerking van een tablet
op het juiste ogenblik en in de juiste
mate is, zo schadelijk is deze, als men
ze misbruikt. Een duidelijke "waar
schuwing tegen het misbruik van
pijnstillende middelen liet de direc
teur van de Universiteitskliniek in de
Zuidduit se stad Freiburg, professor
dr. Sarre, horen. Samen met zijn me
dewerkers heeft hij de ziekterappor
ten van meer dan tienduizend patiën
ten uit 63 Westduitse ziekenhuizen
bestudeerd en omvangrijk materiaal
over de Westduitse tabletten-con
sumptie verzameld.
Het klinkt ongelooflijk en toch is
het waar: professor dr. Sarre trof
patiënten aan, die de afgelopen zeven
tot tien jaar ongeveer zes kilogram
pijnstillende middelen, dat zijn rond
twaalfduizend tabletten, hadden in
genomen. Elk van deze patiënten
werd in het ziekenhuis wegens een
ernstige nierontsteking behandeld, 't
Gaat hierbij om een zeer bepaalde
soort van nierontsteking; deze werd
ongeveer tien jaar geleden voor de
eerste keer waargenomen.
Een greep naar de tablet, zo zegt
men, is een teken van onze tijd. Er
bestaat geen twijfel. Geen enkele dok
ter zal er ook bezwaar tegen hebben,
dat een af en toe optredende hoofde
pijn met één of soms twee tabletten
bestreden wordt. Maar er zijn zieken,
die op regenachtige herfstdagen of in
de wisselvallige maand april aan een
buisje met twintig tabletten als dag
rantsoen nauwelijks genoeg hebben.
En vele aan tabletten verslaafden
zien niet in, hoe gevaarlijk zij te
werk gaan. Zij menen, dat een medi
cament volledig onschadelijk moet
zijn, als men het zonder recept in
iedere apotheek kan kopen.
In West-Duitsland is het verbruik
van hoofdpijnpoeders en -tabletten
de afgelopen jaren onrustbarend ge
stegen. De Zuidduitse universiteits
artsen hebben derhalve besloten een
campagne te voeren tegen het mis
bruik van tabletten. Als hun bemoei
ingen zonder succes blijven, willen
zij er zelfs bij het ministerie van ge
zondheid op aandringen, wettelijk
vast te stellen dat alle pijnstillende
middelen alleen nog op recept wor
den verstrekt.
Met hun waarschuwingen schare
de artsen in Freiburg zich aan i'
zijde van hun Zwitserse, Deense t'
Amerikaanse collega's, die evenee
sinds enige tijd een strijd voeren t'
gen overmatig tabletten-gebruik, i1
situatie in deze landen is nog ongut-
stiger dan in West-Duitsland. Sinds
1950 is daar het verbruik van pheno-
citine (een chemische substantie, d'f
in de meeste hoofdpijntabletten |S
verwerkt) tot het dubbele gestegen-
Thans worden in West-Duitsland pas
half zoveel phenacitine-tabletten in
genomen dan in Zwitserland, maar
ook deze hoeveelheid was al vol
doende, om de laatste jaren meer dan
honderd mensen ziek te laten wor
den. Hun chronische nierkwalen zjn
zonder meer op het misbruik van ta
bletten terug te brengen en hebben
in enkele gevallen zelfs de dood ten
gevolge gehad.
10 SeJAARGANo
UitgaveN.V. Uitc
DirecteurDrs. W
HoofdredacteurL.|
RedactieraadJ.
C. J. v. Hootegem,
Mes, mr. H. M. L. c
Vercauteren, L. J.
Bureau Breda - f
tel. 22341 (5 lijnen)
Bureau voor de Ze
sc:
Denis Neville
lands elftal vo
tegen Ierland ma
plaatsen gewijzig
denkt nu gevor
een harder elftalj
In het betaald
er weer een pun1]
gend ging dat overii
moeilijke wedstrijdel
der zonder Rob Mul"
mag van de doktq
meer spelen.
Wielernieuws ui
Marseille mocht
co Bahamontes zi|
Hij won de etappe!
cal". Wie had dat I
de indrukwekkende
tig. Dirk Groenewe
nieuw succes der T|
mond bleek hij de
Haast uit Rijsbergen
vierde plaats in een!
Frankfort waar hij I
Hartog en Post pass I
tenslotte werd numnl
de van Noord-Holb
Groen voor een surpl
ggaaü
Anton Geesink
beren judokamp
Hij „zit" in het te
Linskens uit Roose
kozen.
Marika Kilius c
Baumler waren wé
Olympisch goud verc
dekte een speciale co
(Adverten
ri Ó&P
MATBA
mooier en....
KAREL PRIOR blijft
AVRO. Hij wil zijn ou
ducer-regisseur van
programma's weer opi
HET SYMBOOL van
beweging, een verbra:
is gevonden in de tub
Anthony Luizzo, eel
vrouw die vorige weel
naar Montgomery we:
TECHNISCH PERSO:
gische nationale lu.
them" bij Brussel, het
daag een „waarschuw,
24 uur te houden om J
ten aan de eisen tot la
DE VERENIGDE Aral
is niet van plan de Er
sche Republiek (D.DJ
als „represaille" voor c
Israël door Bonn.
DUIZENDEN MENSE]
pijnen lijden aan de
koorts en hebben hoe
jaar te leven. Door de
lichaam sneller weg di
is nog geen geneesmit
PRESTON COBB, de
kaanse negerjongen,
schuldig verklaard aa
blanke werkgever. Hi
tot levenslange gevar
Weersverwachting,
door het K.N.M.I.,
avond.
Veranderlijke bewoL
kele opklaringen, mi.
selijk wat regen. Aa
en daar mist. Zwak]
wind uit zuidelijke
geveer dezelfde ten
gisteren.
Vandaag: zon ondl
Maan onder 23.53 ui
Morgen: zon op 6.03
8.19 uur.