Saab is technisch verbeterd
Niet-blanken marcheren
naar „witmans-plaassies
°P
Blanke lak'/ Plastic®!
I Zélf schilderen? Dan Plasticnlar verf!
PlasticolöTplaiiüüT
Charmant!
hechte „Step"..
Verf? Let op liet Plasticnlar merkilM
nieuwe kans
Tips-tips-tips-tips
tr is n Hlasticnlar werf vuur elk ióëlTI
fetiMorlfrinia!
PlasticploFBalênT
Apengedrag
Pantsjen Lama in
openbaar gestraft
ECONOMISCHE FACTOREN WEERSTREVEN APARTHEID
Afrikaan ziet
55
TYPE 1965: LAGERE MOTORKAP
Vader van H. Bom
vraagt miljarden
voor schuilkelders
Lady Churchill 80
Sharpville 5 jaar
Anti-Chinese activiteit
Een reiswagen met een eigen
In het degelyk aangeklede comparti-
j ment, bereikbaar door twee brede por-
karakter en gestroomlijnd als een Ueren 2jtten vier volwassenen (of ee„
vliegtuig IS de Zweedse Saab, een S.persoons gezin) ruim en comfortabel,
produkt van Svenska Aeroplan De afzonderlijke voorzetels zijn stevig
Aktiebolaget in Trollhattan. en geven goede Steun voor rug en
Aërodynamisch is het koetswerk lendenen. Een praktisch detail is dat
voordelig gemodelleerd. De lucht- de achterbank in drie verschillende
weerstand is geringer dan bij hoogtestanden kan worden gezet, bij-
andere standaardwagens, maar de
vloeiende vorm maakt de inte
rieur- en kofferruimte beperkt.
Een pluspunt is dat deze minder bagagestukken moeten worden ver-
modieuze carrosserievorm een voerd.
brandstofbespai end effect heeft, kofferruimte is goed gevormd -
maar dit wordt weer tegenge- vlakke vloer en geen drempel en
werkt door de tweetaktmotor, die elmnf/uwekTchTn^ LOntaCtüUIlt JCS
vooral bij hogere snelheden dor- verbeterd. Voor regelmatige ventilatie A
stiger is dan een vergelijkbare ™^eete^tfab1s ee^vfn dfwe'imge massief Fed°r» Trophee,
voorbeeld om de kinderen beter van
het uitzicht te laten genieten. De
rugleuning van de achterbank kan wor
den weggenomen als er zeer lange
Vermogen: 44 pk (SAE) bij 5000 omw./
min.
Max. koppel: 8.6 kgm bij 2800 omw./min
Transmissie: voorwielaandrijving, alle
4 versn. gesynchroniseerd, free
wheel aanwezig.
Topsnelheid: 125 km/u
Remsysteem: kruiselings gescheiden
hydraulisch.
Vering: voorwielen onafhankelijk, U-
vormige achteras. Rondom schroef-
veren en hydraulische schokbrekers
rondom.
Draaicirkel: 10,5 meter.
Afmetingen: 4165 mm lang, 1590 mm
breed en 1475 mm hoog.
Gewicht: 810 kg.
Consumptie: gemiddeld 1 12.
Prijs f 7990.-.
Viertakt. Gemiddeld 1 12 is voor wagens, "die Tnen 'met gesloten ramen die jaarlijks door een vooraanstaande
een ruim 800 kg zware wagen kan rijden. Het veersysteem past geheel en onafhankelijke jury wordt toege-
echter noë heel redeliik pn nnr- kij het rijkarakter van (kSaab. hech. kend aan de man uit het Britse Gemene-
eciiiei nog neei reaenjK en nor- Zelfs met voile belasting hangt de wa- -
maal. gen niet achterover. Constructief is de best, die de belangrykste bijdrage heeft
Saab een van de sterkste automobielen geleverd tot de auto-races, is dit jaar
die thans wordt gemaakt. Het plaatstaal gewonnen door de Australische coureur
dikker dan bij de meeste wagens en nrauuam
de dunne raamspijlen zijn extra ver- jacK oraonam.
sterkt. Ook omdat zijn verouderde con
ceptie soliede is, wordt de Saab nog Tot president-directeur van de
goed verkocht vooral in Scandinavië, ca bedrijfsindustrie Frankrijk is als op-
waar hij met "een garantiebewijs voor volger van wijlen de heer H. T. Pigozzi
vijf jaar extra aantrekkelijk is gewor- benoemd de heer Umberto Agnelli. De
den. En de rally-resultaten doen de heer Agnelli is lid van de Raad van
Saab ook veel goed. Intussen schijnt de Bestuur van Fiat.
fabriek van plan te zijn een modern
model uit te brengen en tegelijk de Een toerwagen met een cilinderin-
tweetaktperiode af te sluiten. Vorig houd van 1600 cc zal door riat en Fer_
deden reeds geruchten de ronde
o.a. dat de nieuwe Saab met een En
gelse Triumph-motor zou worden uit
gerust, maar toen het nieuwe auto
jaar aanbrak, werd de gewijzigde en
technisch verbeterde „96" gepresen
teerd: met het bekende profiel, nog i?/5* jöimca mei meegerekendi aoor
onmodieus, maar wel soliede en Chrysler International betekent een
vooruitgang van 45 procent ten opzichte
van de beste jaarlijkse omzet in het
verleden.
Dc Saab loopt al een vijf
tien jaar mee. Na de
oorlog had de bekende
Zweedse vliegtuigfabriek
een prototype klaar, dat
omstreeks 1950 op de
markt kwam als de Saab
92. Later werd de ,.93"
uitgebracht, die opging in
de „96", welk type na
derhand technische ver
beteringen onderging en
in de autowereld opgang
maakte als rallywagen.
De Saab 1965 is verder Jaar _a<pen reeds geruchten de ronde
opgewerkt. De opvallend- J
ste verandering is het
nieuwe front met de lan
gere motorkap en de bre
dere grille, waarin opge-
JOHANNESBURG De huidige
bloei van de Zuidafrikaanse eco
nomie werkt er in belangrijke mate
aan mee dat één van de pijlers
waarop de apartheidspolitiek rust,
nl. de kleur-barrière, langzaam,
maar bijna onafwendbaar, wordt
geslecht. In steeds toenemende
aantallen vullen Afrikanen en
kleurlingen het door de hoogcon
junctuur ontstane arbeidsvacuüm
op, waarmee forse bressen worden
geslagen in het beproefde systeem
van baantjes-reservering voor be
paalde groepen.
Zuid-Afrika heeft een hopeloos tekort
aan blanke arbeidskrachten. Hierdoor
heeft zich in verscheidene takken van
industrie een „flessenhals-organisatie"
ontwikkeld die de economische expan
sie ernstig bedreigt. Men tracht dan ook
koortsachtig, aanvullende krachten te
vinden die de leemte kunnen opvullen.
Hier maken de niet-blanken gebruik van.
Dat de officiële regeringspolitiek, die
erop is gericht de Afrikanen naar hun
eigen landen te doen terugkeren om
daar aan de slag te gaan, weinig effect
sorteert, bleek onlangs toen de Zuidafri
kaanse minister voor Bantoezaken ver
klaarde dat in 1964 een miljoen Afrika
nen in de Zuidafrikaanse republiek zijn
tewerkgesteld hetgeen neerkomt op een
gemiddelde van 2700 per dag. Vooral
de mijnbouw en het vervoerswezen, de
twee grootste takken van nijverheid
in het land, zijn in belangrijke mate be
trokken bij deze ontwikkeling. Als ge
volg van een in juni van het vorig
jaar begonnen proef om geschoolde func
ties die vroeger alleen door blanken
werden vervuld aan negers toe te ver
trouwen ontstond er een verwijdering
tussen deze bedrijfstakken en de rege
ring. Toen men met het experiment
begon nam men aan dat de regering
er haar goedkeuring aan zou hechten.
In Johannesburg liet men echter weten
dat de regering niet op de hoogte was
gesteld van de plannen maar het was
opmerkelijk dat geen officiële stappen
werden ondernomen om een eind te ma
ken aan de proef. Functionarissen van
de mijnbouwondernemingen willen met
hun plan de blanke mijnwerkers op een
hoger niveau brengen door hen in de
hogere functies te plaatsen. De als ge
volg hiervan openvallende plaatsen moe
ten dan door niet-blanken worden inge-
(Advertentie)
nomen het smalle, fijn
gevoelige Saab-neusje.
Uiterlijk is het nieuwste model een
Saab gebleven en dat er onder de kap
nog dezelfde krachtbron zit ruikt men
direct. Het is een 3-cilinder tweetakt
van 841 cc, met een van 7.3 tot 8.1
verhoogde compressie en vier pk meer
dan het vorige type. dus in dit geval
44 pk bij 5000 omw./min. De krach
tiger Saab-Sport is opgevoerd tot 60
pk (SAE).
rari worden gebouwd. De
geschikt zijn voor races in de
2 klasse.
De verkoop van 127.323 wagens in
1964 (Simca niet meegerekend) door
even
de prestaties en ruimte in aanmer
king genomen nogal prijzig: f7990.-.
Saab 1965 technisch bekeken
Motor: 3-cil., watergekoelde tweetakt.
Cil. inhoud: 841 cc.
In de motorruimte zijn enkele ele- TEMPERATUREN spelen een heel
menten verhuisd. De_ radiateur staat 1 rn,
in hpf. wpI pn wpp van uw
- grote rol in het wel en wee van uw
™°r am0(l°r en it water" auto. In het algemeen is het slechts het de Simca Automobiles m Frankrijk; de
ni'lou.'L „evïl M6? e<aa koelwater dat u, qua warmte, onder ze bedraagt nu 69 procent.
Si1"?' ^et "J" directe controle hebt. Toch verdient het
snelste en de acceleratie is aan d. alle aanbeveling ook zo nu en dan aan-
tige kant We noteerden vin 0 60 km/u dacht te schenken aan de temperatuur
ff seac vYn 0-80kmV?n °15 4^ fl"™» tro"v ™elnaven' versnel"
van 0-100 km/u in 29 sec. In normale lulSsbak en het oliefilter.
In Warschau is men druk aan het
werk aan een nieuw produkt van de
Poolse industrie FSO. Het zal een wa
gen worden die 40 kg lichter is dan het
voorgaande model en met behulp van
een 70 pk motor een topsnelheid van
130 km per uur kan halen. De wagen
krijgt de type-aanduiding 203.
:fc Chrysler International heeft in 1964
weer een grote deelname gekregen in
TALLAHASSEE (Upi) Dr. Edward
Teller vader" van de H-bom, heeft in
Tallahassee, Florida, gevraagd om be
schikbaarstelling door de regering in
Washington van 20 miljard dollar voor
de bouw van schuilkelders tegen kern-
wapenaanvallen
Teller verweet het Amerikaanse con
gres en de minister van defensie, Robert
McNamara, dat ze de noodzaak van der
gelijke afweer niet inzagen.
„Wij moeten kelders hebben die kern
bombestand zijn. De goedkope en dege
lijke manier is de massakelder, die ge
bouwd kan worden voor 200 dollar per
persoon", aldus Teller.
verkeerssituaties hadden we geen moei- TWQTPTrTvnPMTVM mow
te om mee te komen, mafr bij het INSTRUMENTEN maken.
ti.i tio ot-von Kotvrift m
inhalen stelden we ons instinctief in
wat de func-
tie ervan betreft, meer en meer
op een ruime veiligheidsmarge, vooral Plaats V09r de zoveel eenvoudigere con-
met twee personen achterin Zoals trolelampjes. Eigenlijk ook niet te ver
trouwens ook bij het vorige tvoe wonderen want voor de meeste automo
bilisten was de uitslag van een meter
nrn nrnr tock maar cen moeilijk te beoordelen
0 1 A 131 Kill indicatie. Maar te hopen dat de taal der
waarschuwingslampjes beter begrepen
Wat ons echter charmeert, is de ste- en °P8evolgd wordt.
ging "fviortreffehjk33 DeDvlie|tu!|: pORTIERRUBBERS worden vrij snel
ingenieurs, die meegeholpen hebben de hard, gaan dan breken waai van dan
wagen te construeren, weten waar het weer tocht en lekkages het gevolg zijn.
zwaartepunt in een gestroomlijnde car- Met regelmatig intalken kunt u dit ver-
rosserie moet liggen namelijk onder ouderingsproces een tijd tegenhouden,
de neus. Hier drijft de compacte twee- °ok kunt u het rubber insmeren met
taktmotor de voorwielen aan. De wa- l'ubberbestendig vet dat o.m. ook wordt
gen is zeer koersvast en hij heeft een gebruikt om de rubber-remcups soepel
veilige bochtentechniek. Op dg auto- te houden,
snelweg rijdt de Saab een hoge kruis
snelheid, als het van hem wordt ge- QLECHTE ontstekingsvonken met als
vraagd, en op slingerende landwegge- bijverschijnsel sterk inbranden van
tjes is zijn rijgedrag plezierig. De de contactpunten moet als regel gewe-
remmen zijn doeltreffend genoeg om ten worden aan een slechte conditie der
de wagen altijd in bedwang te houden, ontstekingscondensator. Het vernieu-
Ze zijn ook veilig en bedrijfszeker. wen van dit onderdeeltje kimt u zelf
Hier is het dubbele hydraulische sys- doen als u er maar om denkt, een con-
teem toegepast, met twee gescheiden densator van dezelfde capaciteit te
circuits. Als er storing optreedt en één plaatsen. Het afwijken van de voorge-
van de systemen uitvalt, luisteren een schreven capaciteit schept altijd weer
voorwiel en het achterwiel aan de nieuwe moeilijkheden,
andere kant nog naar het rempedaal.
Dit aparte remsysteem is namelijk U vraagt maar.
kruiselings gescheiden. Overigens zijn
de remmen altijd een sterk punt van De heer van R. te Breda, vraagt of
vLsSifhLf+eWeKSt; De snelleT® sP°rt" het gebruikelijk is om minstens de
versie heeft schijfremmen voor, maai
de prestaties van dit type zijn dan ook remvoeringen van twee voor- of achter-
cettr, (ruim H0, knVu)- wielen te vernieuwen en dan ook in die
i-^e standaard Saab houdt zich bii circa
125 km/u, op het niveau van een één- Sevall*n waarin er slechts één voering
liter. In de stad is de Saab minder in beschadigd is. Deze gedachtcngang
het ga0sp!da'alHnièt vSorricl^wordt komt hem n l" min of meer verspillend
bespeeld. De Saab heeft een freewheel, voor en dit terwyl de reparaties toch al
Hrk^b1arinrde wagen wel. De draai- z0 duur zijn.
cirkel is 10 5 meter. De goed gesyn-
chi op is eerde vierbak laat zich soepel Inderdaad is het technisch gezien yol-
?c yf.°^re.ct schakelen en de besturing komen juist minstens de twee wielen
1 zwaaL zodat het rangeren Van één „as" van nieuwe remvoerin
Wef ls" zltP°sltie is nogal te voorzien. Dit om te voorkomen dat
Wa v£°? ?.e P,ersonen geen de auto naar één zijde zal gaan trek-
rif» w+,r,„1S,i gewijzigde front heeft ken bij geforceerd remmen. Weliswaar
vnnr S ^eter zlcht op de weg is de remdruk op de vier wielen overal
nem gegeven. gelijk maar bij verschillende diktes der
De Saab 1965 is zonder meer een com- voering zal dit toch altijd resulteren in
fortabele auto. De motor draait rustig het eerder „pakken" der remmen van
en trillingvrü. De mechanische gelui- het wiel, dat voorzien is van de dikkere
voering. Om deze reden voert de han-
jn goed gedempt. Een vooruit- del dan ook hele en halve sets doch
gang is ook het nieuwe uitlaatsysteem, nooit geen „wielsets".
(Advertentie)
(Advertentie)
LONDEN (Upi) Lady Clementine
Churchill, weduwe van de grote oorlogs
leider Sir Winston, vierde gisteren haar
tachtigste verjaardag.
Hoogtepunt van de overigens beschei
den viering was een lunch in het Café
Royal, waaraan 20 Churchills aanzaten.
Lady Churchill is in haar huis in Hyde
Park Gate teruggekeerd van een vakan
tie op de Bahama-eilanden.
Zoon Randolph Churchill, werkt aan de
„definitieve" biografie van zijn vader.
(Advertentie)
Dit is een tot nu toe ongepubli
ceerde foto van de begrafenis van
de slachtoffers van het bloedbad
van Sharpville in Zuid-Afrika. 21
maart 1960 vuurden Zuidafrikaan
se politieagenten op eert menigte
ongewapende kleurlingen, die de
monstreerden tegen de passenwet.
Hierbij werden 69 personen ge
dood en 130 mensen gewond. On
der de doden waren 31 vrouwen
en 19 kinderen.
nomen. Op deze manier, zo is men van
mening, hebben zowel de mijnen, de
blanke mijnwerkers, hun Afrikaanse col
lega's als de nationale economie voor
deel van het systeem. De eerste tegen
standers hebben zich echter al aange
kondigd. Martinus van den Berg, lid
van de Nationale Partij en woordvoerder
in het parlement voor de blanke mijn
werkers, heeft al laten weten dat hij
elke poging om de kleur-barriere in
de mijnbouw te slechten, met kracht
zal bestrijden. „Door de Afrikanen toe
te staan baantjes over te nemen die
doorgaans aan blanken zijn voorbehouden
en door de blanken te bevorderen in
de hogere functies wordt een ketting
reactie tot stand gebracht waardoor ve
le mijnwerkers uit hun positie zullen
worden gedrongen", zo zei 'hij-
De mijnbouwondernemingen heb
ben op één punt toegegeven. Zij heb
ben de regering ervan verzekerd dat
alle niet-blanke arbeiders onder Euro
pees toezicht zullen bljjven staan.
Voorts heeft men verklaard dat als
een hlauke werkkracht beschikbaar is,
deze de voorkeur zal krjjgen boven
een niet-blanke arbeidskracht. Dit
vormt echter de spil waar het pro
bleem om draait. Er is geen aanvul
lend aanbod van blanke werkkrach
ten, zelfs niet wanneer de 40.000 immi
granten, die verleden jaar naar Zuid-
Afrika kwamen, worden meegerekend.
Een soortgelijk probleem doet zich
voor bij de staatsspoorwegen. Op het
ogenblik hanteert men daar tijdelijk een
systeem waarbij Afrikanen in blanke
functies worden geplaatst met de res
trictie dat dit slechts voortduurt „tot
het tekort aan blanke arbeidskrachten
weer is afgenomen". Er zijn echter aan
wijzingen dat het systeem een perma
nent karakter zal krijgen. In zijn toe
lichting op de begroting voor de Spoor
wegen wijst de Zuidafrikaanse minis
ter van Vervoer, Ben Schoeman, erop
dat als due vakbond van (blank) spoor
wegpersoneel ermee akkoord gaan. func
ties als die van rangeerder in het ver
volg permanent kunnen worden open
gesteld voor niet-blanken.
Minister Schoeman rechtvaardigde zijn
voorstel door eraan toe te voegen dat
het doorvoeren van een dergelijke rege
ling geenszins een ombuiging van het
beleid betekent, in de afgelopen 17 jaar
(de periode waarin de nationalistische
regering aan het bewind is) hébben niet-
blanken ondergeschikte functies vervuld
wanneer geen blanken beschikbaar ble
ken. De minister doelde hierbij vooral
op ongeschoolde en semi-ongeschoolde
arbeid. Premier Hendrik Verwoerd, die
het voornaamste punt van de apartheids-
wordt genoemd, zei er het volgende
over: „Territoriale apartheid vormt niet
het voormaanste punt van de apartheids
politiek. Terwijl vele B-antoe"s (Afrika
nen) nog steeds in ons midden zijn en
hier ook werken wij geven toe dat
dit nog lange tijd het geval zal zijn
moet men er zorg voor dragen dat de
andere vormen van apartheid worden
gehandhaafd".
De verlegging van het accent van
territoriale naar politieke apartheid
zou bijna „apartheid nieuwe stijl" ge
noemd kunnen worden. Leden van de
oppositie in het Zuidafrikaanse parle
ment zijn van mening dat het onver-
mijdelijk was dat de wetten der eco-
nomie ^ich tegen de apartheid in zou
den gaan werken. Sommigen geloven
zelfs da.t het een harde slag betekent
(Advertentie)
voor de gehele conceptie van geschei
den ontwikkeling.
Een politieke waarnemer commenta
rieerde: „dit verhangen van de bordjes
is een vreemde wending van het lot. In
het verleden heeft blank Zuid-Afrika de
wereld altijd voorgehouden dat „de niet-
blanken niets waard zijn zonder onze
hulp". Nu kunnen de niet-blanken op hun
beurt zeggen „wat moet er zonder ons
van de blanken terecht komen?" Het
probleem van integratie in het particu
liere bedrijfsleven heeft ook al een aan
zienlijke omvang bereikt. Zowel links- als
rechts-georiënteerde vakbondsleiders,
hebben er bij de regering op aangedron
gen een spoedvergadering uit te schrij
ven om de zaak te bespreken. De vak
bonden zouden willen komen tot 'n open
hartige gedachtenwisseling met de minis
ters van Ordening, Arbeid en Economi
sche Zaken. Het gesprek zou moeten
gaan over „het nieuwe industriële tijd
perk dat het land momenteel binnen
gaat". Voorts zou gesproken moeten wor
den over regelingen die noodzakelijk zul
len worden wanneer de economische ex
pansie van Zuid-Afrika blijft voortduren
Een vooraanstaand dagblad in Jo
hannesburg leverde hier het volgende
commentaar op: De regering moet
een open oog hebben voor de reali
teit van het arbeidstekort terwyl zij
zich zal dienen te beraden op stappen
die zullen moeten worden genomen om
de belangen van blanke arbeiders te
beschermen, nu steeds meer niet-blan
ken tewerk worden gesteld in ai dan
niet geschoolde beroepen."
Vakbondsleiders zijn van oordeel dat
het land op de drempel staat van een
groot, nieuw tijdperk waarin zich nieuwe
ontwikkelingen zullen voordoen- Het sue
ces hiervan zal volgens hen grotendeels
afhangen van de totstandkoming van 'n
groot geintegreerd arbeidspotentieel dat
algemeen aanvaard moet zijn. Ieder plan
dat het permanente karakter van arbeid
door niet-blanken in blanke gebieden
uitsluit is tot mislukken gedoemd, al
dus de vakbondsleiders.
De secretaris van de Zuidafrikaanse
vakverenigingsraad, de heer H J. Grob-
belaar, legde er de nadruk op dat on
danks de tegenstand van uiterst rechtse
zijde - hetgeen nu eenmaal onvermijdelijk
is - de economische integratie al aardig
vooruit is gekomen. Volgens hem is dit
proces niet tegen te houden. Het onder
wijs dat de Afrikanen in de republiek
ontvangen, de betere woonomstandighe
den en de verbeterde scholingsmogelijk
heden waardoor ook hogere lonen moge
lijk werden, hebben ertoe bijlgedragen dat
de Afrikaan zich steeds meer bewust
werd van de kansen die er voor hem
openliggen. In de laatste jaren van het
vorig decennium en ook in de eerste
periode van de jaren zestig, toen de
werkeloosheid onder de blanken nog hoog
was en het land zich herstelde van po
litieke onrust, werd de Afrikaan op grote
(Advertentie)
ARNHEM De directie van het
Burgers' Dierenark in de Gelderse
hoofdstad heeft in overleg met op
passer Lambert Janssen eind vorige
week de knoop maar doorgehakt.
Arita, de vrouwelijke Gibbon in het
mensapenhuis. is verwijderd uit de
kooi, waar zij al sinds jaar en dag
haar leven sleet met het mannetje
Bennie. Tussen deze twee mensapen
waren altijd al wat strubbelingen,
maar reden om de twee van elkaar te
scheiden was er tot voor kort nog
niet
Nu de collectie onlangs werd uit
gebreid met twee stuks zijn de moei
lijkheden in het Gibbonhuis zo groot
geworden, dat het niet meer mogelijk
is om Arita nog langer te handhaven.
Altijd al heeft zij de baas willen spe
len over Bennie, hetgeen haar tot ver
driet van Bennie ook wel is gelukt.
Toen er kortelings twee jonge Gib
bons werden aangekocht hoopte men
dat de gespannen verhouding tussen
Arita en Bennie zou afnemen, maar
het tegendeel is het geval.
Aanvankelijk ging het goed, maar
op het moment dat Bennie zijn kans
zag om zijn macht ietwat te vergroten
heeft Arita toegeslagen. In haar drift
heeft zij de twee jongste Gibbons
Ansje en Peter verwond en sinds
dien heeft zij de twee kleinen voort
durend lastig gevallen. Om moord en
doodslag te voorkomen heeft men
Arita nu maar gescheiden van Bennie,
Ansje en Peter. In een aparte kooi
moet zij voorlopig haar eigen boon
tjes maar doppen.
Men zal een oplossing zoeken door
te proberen andere mensapen in de
kooi van Arita op te nemen. Overi
gens is het Gibbon-trio in de kooi er
tegenover opgelucht. Een gelukkige
familie onder leiding van Bennie.
in naoama v-ö.j oreert ue
strijd voor de gelijkheid der rassen
zich ontstuimig baan. Zuid Afrika
belandt nolens-volens in een pe
riode die tot gelijkheid der rassen
althans in economisch opzicht zal
voeren. De periode heeft: hoogcon
junctuur.
schaal gedwarsboomd ln zijn streven orn
vooruit te komen. De opleving in de eco
nomie, het herstel van vertrouwen in
de republiek en een wat meer toleran
te houding van de regering hebben de
situatie echter gewijzigd.
De niet-blanken in Zuid-Afrika worden
er zich steeds meer van bewust dat er
een kans voor hen openligt, een kans
waarmee zij hun voordeel doen. De hou
ding die het land ten aanzien van deze
omstandigheid aan beide zijden van
de kleur-barriere aanneemt werd vorige
maand onder woorden gebracht door de
voorzitter van de Zuidafrikaanse fede
ratie van vakverenigingen. „Of men nu
vrede heeft met de- infiltratie van niet-
blanken in vanouds door blanken bezette
functies of niet, het gebeurt nu een
maal. Het beste is om de feiten onder
ogen te zien en plannen te maken voor
een nieuwe, en voor Zuid-Afrika revolu
tionaire, conceptie van het arbeidssys-r
teem" zo zei hij.
(Advertentie)
OpgetogenHaar liefste lach is
I voor hem. voorzijn gelukkige keuze
Een Step Voor dat kokette Step-
gebaar. - lichte vingerdruk, pffft.
wolkje parfum of lotion. Nevelfris I
f verdeeld. Step accentueert vrouwe-1
j lijke charme. Daarom; ook voor i
H zo'n waardevolle Step. In uw tasje. I
Op uw toilettafel. Step. Uw bekoor- j
lijkheid kan er niet buitenDus let
op 't Step-embleem bij de parfume- 1
rie. Déér is ook Step-service.
voor NederlandFresiaplein 3 - Wassenaar
NIEUW DELHI (Reuter) De Pantj-
sen Lama is onlangs twee weken lang in
Lhasa openbaar gestraft. De Pantjsen La
ma is de wereldlijke leider van Tibet, de
Dalai Lama, die sinds 1959 als vluchte
ling in India verblyft, is de geestelyke
leider.
Een Tibetaanse vluchteling, die uit Ti
bet naar Nepal is ontsnapt, heeft gezegd,
dat vele Chinese functionarissen en een
Tibetaan „de Pantsjij Lama hebben ver
vloekt".
Een vrouw, „daartoe aangezet door de
Chinese autoriteiten, heeft hem zelfs ge
slagen".
De Pantsjen Lama zou huisarrest heb
ben gekregen. Hij wordt beschuldigd van
anti-Chinese activiteiten. Zijn leraar,
Ngulchu Truklu, is gearresteerd en in
het openbaar gegeseld.
De Chinese premier, Tsjoe en Lai, heeft
in een rede te Peking gezegd dat de
Pantsjen lama was ontslagen als vice-
voorzitter van een commissie die autono
mie voor Tibet bestudeerd.
(Advertentie)
13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 APRIL 1965