Saab is technisch verbeterd Niet-blanken marcheren naar „witmans-plaassies °P Blanke lak'/ Plastic®! I Zélf schilderen? Dan Plasticnlar verf! PlasticolöTplaiiüüT Charmant! hechte „Step".. Verf? Let op liet Plasticnlar merkilM nieuwe kans Tips-tips-tips-tips tr is n Hlasticnlar werf vuur elk ióëlTI fetiMorlfrinia! PlasticploFBalênT Apengedrag Pantsjen Lama in openbaar gestraft ECONOMISCHE FACTOREN WEERSTREVEN APARTHEID Afrikaan ziet 55 TYPE 1965: LAGERE MOTORKAP Vader van H. Bom vraagt miljarden voor schuilkelders Lady Churchill 80 Sharpville 5 jaar Anti-Chinese activiteit Een reiswagen met een eigen In het degelyk aangeklede comparti- j ment, bereikbaar door twee brede por- karakter en gestroomlijnd als een Ueren 2jtten vier volwassenen (of ee„ vliegtuig IS de Zweedse Saab, een S.persoons gezin) ruim en comfortabel, produkt van Svenska Aeroplan De afzonderlijke voorzetels zijn stevig Aktiebolaget in Trollhattan. en geven goede Steun voor rug en Aërodynamisch is het koetswerk lendenen. Een praktisch detail is dat voordelig gemodelleerd. De lucht- de achterbank in drie verschillende weerstand is geringer dan bij hoogtestanden kan worden gezet, bij- andere standaardwagens, maar de vloeiende vorm maakt de inte rieur- en kofferruimte beperkt. Een pluspunt is dat deze minder bagagestukken moeten worden ver- modieuze carrosserievorm een voerd. brandstofbespai end effect heeft, kofferruimte is goed gevormd - maar dit wordt weer tegenge- vlakke vloer en geen drempel en werkt door de tweetaktmotor, die elmnf/uwekTchTn^ LOntaCtüUIlt JCS vooral bij hogere snelheden dor- verbeterd. Voor regelmatige ventilatie A stiger is dan een vergelijkbare ™^eete^tfab1s ee^vfn dfwe'imge massief Fed°r» Trophee, voorbeeld om de kinderen beter van het uitzicht te laten genieten. De rugleuning van de achterbank kan wor den weggenomen als er zeer lange Vermogen: 44 pk (SAE) bij 5000 omw./ min. Max. koppel: 8.6 kgm bij 2800 omw./min Transmissie: voorwielaandrijving, alle 4 versn. gesynchroniseerd, free wheel aanwezig. Topsnelheid: 125 km/u Remsysteem: kruiselings gescheiden hydraulisch. Vering: voorwielen onafhankelijk, U- vormige achteras. Rondom schroef- veren en hydraulische schokbrekers rondom. Draaicirkel: 10,5 meter. Afmetingen: 4165 mm lang, 1590 mm breed en 1475 mm hoog. Gewicht: 810 kg. Consumptie: gemiddeld 1 12. Prijs f 7990.-. Viertakt. Gemiddeld 1 12 is voor wagens, "die Tnen 'met gesloten ramen die jaarlijks door een vooraanstaande een ruim 800 kg zware wagen kan rijden. Het veersysteem past geheel en onafhankelijke jury wordt toege- echter noë heel redeliik pn nnr- kij het rijkarakter van (kSaab. hech. kend aan de man uit het Britse Gemene- eciiiei nog neei reaenjK en nor- Zelfs met voile belasting hangt de wa- - maal. gen niet achterover. Constructief is de best, die de belangrykste bijdrage heeft Saab een van de sterkste automobielen geleverd tot de auto-races, is dit jaar die thans wordt gemaakt. Het plaatstaal gewonnen door de Australische coureur dikker dan bij de meeste wagens en nrauuam de dunne raamspijlen zijn extra ver- jacK oraonam. sterkt. Ook omdat zijn verouderde con ceptie soliede is, wordt de Saab nog Tot president-directeur van de goed verkocht vooral in Scandinavië, ca bedrijfsindustrie Frankrijk is als op- waar hij met "een garantiebewijs voor volger van wijlen de heer H. T. Pigozzi vijf jaar extra aantrekkelijk is gewor- benoemd de heer Umberto Agnelli. De den. En de rally-resultaten doen de heer Agnelli is lid van de Raad van Saab ook veel goed. Intussen schijnt de Bestuur van Fiat. fabriek van plan te zijn een modern model uit te brengen en tegelijk de Een toerwagen met een cilinderin- tweetaktperiode af te sluiten. Vorig houd van 1600 cc zal door riat en Fer_ deden reeds geruchten de ronde o.a. dat de nieuwe Saab met een En gelse Triumph-motor zou worden uit gerust, maar toen het nieuwe auto jaar aanbrak, werd de gewijzigde en technisch verbeterde „96" gepresen teerd: met het bekende profiel, nog i?/5* jöimca mei meegerekendi aoor onmodieus, maar wel soliede en Chrysler International betekent een vooruitgang van 45 procent ten opzichte van de beste jaarlijkse omzet in het verleden. Dc Saab loopt al een vijf tien jaar mee. Na de oorlog had de bekende Zweedse vliegtuigfabriek een prototype klaar, dat omstreeks 1950 op de markt kwam als de Saab 92. Later werd de ,.93" uitgebracht, die opging in de „96", welk type na derhand technische ver beteringen onderging en in de autowereld opgang maakte als rallywagen. De Saab 1965 is verder Jaar _a<pen reeds geruchten de ronde opgewerkt. De opvallend- J ste verandering is het nieuwe front met de lan gere motorkap en de bre dere grille, waarin opge- JOHANNESBURG De huidige bloei van de Zuidafrikaanse eco nomie werkt er in belangrijke mate aan mee dat één van de pijlers waarop de apartheidspolitiek rust, nl. de kleur-barrière, langzaam, maar bijna onafwendbaar, wordt geslecht. In steeds toenemende aantallen vullen Afrikanen en kleurlingen het door de hoogcon junctuur ontstane arbeidsvacuüm op, waarmee forse bressen worden geslagen in het beproefde systeem van baantjes-reservering voor be paalde groepen. Zuid-Afrika heeft een hopeloos tekort aan blanke arbeidskrachten. Hierdoor heeft zich in verscheidene takken van industrie een „flessenhals-organisatie" ontwikkeld die de economische expan sie ernstig bedreigt. Men tracht dan ook koortsachtig, aanvullende krachten te vinden die de leemte kunnen opvullen. Hier maken de niet-blanken gebruik van. Dat de officiële regeringspolitiek, die erop is gericht de Afrikanen naar hun eigen landen te doen terugkeren om daar aan de slag te gaan, weinig effect sorteert, bleek onlangs toen de Zuidafri kaanse minister voor Bantoezaken ver klaarde dat in 1964 een miljoen Afrika nen in de Zuidafrikaanse republiek zijn tewerkgesteld hetgeen neerkomt op een gemiddelde van 2700 per dag. Vooral de mijnbouw en het vervoerswezen, de twee grootste takken van nijverheid in het land, zijn in belangrijke mate be trokken bij deze ontwikkeling. Als ge volg van een in juni van het vorig jaar begonnen proef om geschoolde func ties die vroeger alleen door blanken werden vervuld aan negers toe te ver trouwen ontstond er een verwijdering tussen deze bedrijfstakken en de rege ring. Toen men met het experiment begon nam men aan dat de regering er haar goedkeuring aan zou hechten. In Johannesburg liet men echter weten dat de regering niet op de hoogte was gesteld van de plannen maar het was opmerkelijk dat geen officiële stappen werden ondernomen om een eind te ma ken aan de proef. Functionarissen van de mijnbouwondernemingen willen met hun plan de blanke mijnwerkers op een hoger niveau brengen door hen in de hogere functies te plaatsen. De als ge volg hiervan openvallende plaatsen moe ten dan door niet-blanken worden inge- (Advertentie) nomen het smalle, fijn gevoelige Saab-neusje. Uiterlijk is het nieuwste model een Saab gebleven en dat er onder de kap nog dezelfde krachtbron zit ruikt men direct. Het is een 3-cilinder tweetakt van 841 cc, met een van 7.3 tot 8.1 verhoogde compressie en vier pk meer dan het vorige type. dus in dit geval 44 pk bij 5000 omw./min. De krach tiger Saab-Sport is opgevoerd tot 60 pk (SAE). rari worden gebouwd. De geschikt zijn voor races in de 2 klasse. De verkoop van 127.323 wagens in 1964 (Simca niet meegerekend) door even de prestaties en ruimte in aanmer king genomen nogal prijzig: f7990.-. Saab 1965 technisch bekeken Motor: 3-cil., watergekoelde tweetakt. Cil. inhoud: 841 cc. In de motorruimte zijn enkele ele- TEMPERATUREN spelen een heel menten verhuisd. De_ radiateur staat 1 rn, in hpf. wpI pn wpp van uw - grote rol in het wel en wee van uw ™°r am0(l°r en it water" auto. In het algemeen is het slechts het de Simca Automobiles m Frankrijk; de ni'lou.'L „evïl M6? e<aa koelwater dat u, qua warmte, onder ze bedraagt nu 69 procent. Si1"?' ^et "J" directe controle hebt. Toch verdient het snelste en de acceleratie is aan d. alle aanbeveling ook zo nu en dan aan- tige kant We noteerden vin 0 60 km/u dacht te schenken aan de temperatuur ff seac vYn 0-80kmV?n °15 4^ fl"™» tro"v ™elnaven' versnel" van 0-100 km/u in 29 sec. In normale lulSsbak en het oliefilter. In Warschau is men druk aan het werk aan een nieuw produkt van de Poolse industrie FSO. Het zal een wa gen worden die 40 kg lichter is dan het voorgaande model en met behulp van een 70 pk motor een topsnelheid van 130 km per uur kan halen. De wagen krijgt de type-aanduiding 203. :fc Chrysler International heeft in 1964 weer een grote deelname gekregen in TALLAHASSEE (Upi) Dr. Edward Teller vader" van de H-bom, heeft in Tallahassee, Florida, gevraagd om be schikbaarstelling door de regering in Washington van 20 miljard dollar voor de bouw van schuilkelders tegen kern- wapenaanvallen Teller verweet het Amerikaanse con gres en de minister van defensie, Robert McNamara, dat ze de noodzaak van der gelijke afweer niet inzagen. „Wij moeten kelders hebben die kern bombestand zijn. De goedkope en dege lijke manier is de massakelder, die ge bouwd kan worden voor 200 dollar per persoon", aldus Teller. verkeerssituaties hadden we geen moei- TWQTPTrTvnPMTVM mow te om mee te komen, mafr bij het INSTRUMENTEN maken. ti.i tio ot-von Kotvrift m inhalen stelden we ons instinctief in wat de func- tie ervan betreft, meer en meer op een ruime veiligheidsmarge, vooral Plaats V09r de zoveel eenvoudigere con- met twee personen achterin Zoals trolelampjes. Eigenlijk ook niet te ver trouwens ook bij het vorige tvoe wonderen want voor de meeste automo bilisten was de uitslag van een meter nrn nrnr tock maar cen moeilijk te beoordelen 0 1 A 131 Kill indicatie. Maar te hopen dat de taal der waarschuwingslampjes beter begrepen Wat ons echter charmeert, is de ste- en °P8evolgd wordt. ging "fviortreffehjk33 DeDvlie|tu!|: pORTIERRUBBERS worden vrij snel ingenieurs, die meegeholpen hebben de hard, gaan dan breken waai van dan wagen te construeren, weten waar het weer tocht en lekkages het gevolg zijn. zwaartepunt in een gestroomlijnde car- Met regelmatig intalken kunt u dit ver- rosserie moet liggen namelijk onder ouderingsproces een tijd tegenhouden, de neus. Hier drijft de compacte twee- °ok kunt u het rubber insmeren met taktmotor de voorwielen aan. De wa- l'ubberbestendig vet dat o.m. ook wordt gen is zeer koersvast en hij heeft een gebruikt om de rubber-remcups soepel veilige bochtentechniek. Op dg auto- te houden, snelweg rijdt de Saab een hoge kruis snelheid, als het van hem wordt ge- QLECHTE ontstekingsvonken met als vraagd, en op slingerende landwegge- bijverschijnsel sterk inbranden van tjes is zijn rijgedrag plezierig. De de contactpunten moet als regel gewe- remmen zijn doeltreffend genoeg om ten worden aan een slechte conditie der de wagen altijd in bedwang te houden, ontstekingscondensator. Het vernieu- Ze zijn ook veilig en bedrijfszeker. wen van dit onderdeeltje kimt u zelf Hier is het dubbele hydraulische sys- doen als u er maar om denkt, een con- teem toegepast, met twee gescheiden densator van dezelfde capaciteit te circuits. Als er storing optreedt en één plaatsen. Het afwijken van de voorge- van de systemen uitvalt, luisteren een schreven capaciteit schept altijd weer voorwiel en het achterwiel aan de nieuwe moeilijkheden, andere kant nog naar het rempedaal. Dit aparte remsysteem is namelijk U vraagt maar. kruiselings gescheiden. Overigens zijn de remmen altijd een sterk punt van De heer van R. te Breda, vraagt of vLsSifhLf+eWeKSt; De snelleT® sP°rt" het gebruikelijk is om minstens de versie heeft schijfremmen voor, maai de prestaties van dit type zijn dan ook remvoeringen van twee voor- of achter- cettr, (ruim H0, knVu)- wielen te vernieuwen en dan ook in die i-^e standaard Saab houdt zich bii circa 125 km/u, op het niveau van een één- Sevall*n waarin er slechts één voering liter. In de stad is de Saab minder in beschadigd is. Deze gedachtcngang het ga0sp!da'alHnièt vSorricl^wordt komt hem n l" min of meer verspillend bespeeld. De Saab heeft een freewheel, voor en dit terwyl de reparaties toch al Hrk^b1arinrde wagen wel. De draai- z0 duur zijn. cirkel is 10 5 meter. De goed gesyn- chi op is eerde vierbak laat zich soepel Inderdaad is het technisch gezien yol- ?c yf.°^re.ct schakelen en de besturing komen juist minstens de twee wielen 1 zwaaL zodat het rangeren Van één „as" van nieuwe remvoerin Wef ls" zltP°sltie is nogal te voorzien. Dit om te voorkomen dat Wa v£°? ?.e P,ersonen geen de auto naar één zijde zal gaan trek- rif» w+,r,„1S,i gewijzigde front heeft ken bij geforceerd remmen. Weliswaar vnnr S ^eter zlcht op de weg is de remdruk op de vier wielen overal nem gegeven. gelijk maar bij verschillende diktes der De Saab 1965 is zonder meer een com- voering zal dit toch altijd resulteren in fortabele auto. De motor draait rustig het eerder „pakken" der remmen van en trillingvrü. De mechanische gelui- het wiel, dat voorzien is van de dikkere voering. Om deze reden voert de han- jn goed gedempt. Een vooruit- del dan ook hele en halve sets doch gang is ook het nieuwe uitlaatsysteem, nooit geen „wielsets". (Advertentie) (Advertentie) LONDEN (Upi) Lady Clementine Churchill, weduwe van de grote oorlogs leider Sir Winston, vierde gisteren haar tachtigste verjaardag. Hoogtepunt van de overigens beschei den viering was een lunch in het Café Royal, waaraan 20 Churchills aanzaten. Lady Churchill is in haar huis in Hyde Park Gate teruggekeerd van een vakan tie op de Bahama-eilanden. Zoon Randolph Churchill, werkt aan de „definitieve" biografie van zijn vader. (Advertentie) Dit is een tot nu toe ongepubli ceerde foto van de begrafenis van de slachtoffers van het bloedbad van Sharpville in Zuid-Afrika. 21 maart 1960 vuurden Zuidafrikaan se politieagenten op eert menigte ongewapende kleurlingen, die de monstreerden tegen de passenwet. Hierbij werden 69 personen ge dood en 130 mensen gewond. On der de doden waren 31 vrouwen en 19 kinderen. nomen. Op deze manier, zo is men van mening, hebben zowel de mijnen, de blanke mijnwerkers, hun Afrikaanse col lega's als de nationale economie voor deel van het systeem. De eerste tegen standers hebben zich echter al aange kondigd. Martinus van den Berg, lid van de Nationale Partij en woordvoerder in het parlement voor de blanke mijn werkers, heeft al laten weten dat hij elke poging om de kleur-barriere in de mijnbouw te slechten, met kracht zal bestrijden. „Door de Afrikanen toe te staan baantjes over te nemen die doorgaans aan blanken zijn voorbehouden en door de blanken te bevorderen in de hogere functies wordt een ketting reactie tot stand gebracht waardoor ve le mijnwerkers uit hun positie zullen worden gedrongen", zo zei 'hij- De mijnbouwondernemingen heb ben op één punt toegegeven. Zij heb ben de regering ervan verzekerd dat alle niet-blanke arbeiders onder Euro pees toezicht zullen bljjven staan. Voorts heeft men verklaard dat als een hlauke werkkracht beschikbaar is, deze de voorkeur zal krjjgen boven een niet-blanke arbeidskracht. Dit vormt echter de spil waar het pro bleem om draait. Er is geen aanvul lend aanbod van blanke werkkrach ten, zelfs niet wanneer de 40.000 immi granten, die verleden jaar naar Zuid- Afrika kwamen, worden meegerekend. Een soortgelijk probleem doet zich voor bij de staatsspoorwegen. Op het ogenblik hanteert men daar tijdelijk een systeem waarbij Afrikanen in blanke functies worden geplaatst met de res trictie dat dit slechts voortduurt „tot het tekort aan blanke arbeidskrachten weer is afgenomen". Er zijn echter aan wijzingen dat het systeem een perma nent karakter zal krijgen. In zijn toe lichting op de begroting voor de Spoor wegen wijst de Zuidafrikaanse minis ter van Vervoer, Ben Schoeman, erop dat als due vakbond van (blank) spoor wegpersoneel ermee akkoord gaan. func ties als die van rangeerder in het ver volg permanent kunnen worden open gesteld voor niet-blanken. Minister Schoeman rechtvaardigde zijn voorstel door eraan toe te voegen dat het doorvoeren van een dergelijke rege ling geenszins een ombuiging van het beleid betekent, in de afgelopen 17 jaar (de periode waarin de nationalistische regering aan het bewind is) hébben niet- blanken ondergeschikte functies vervuld wanneer geen blanken beschikbaar ble ken. De minister doelde hierbij vooral op ongeschoolde en semi-ongeschoolde arbeid. Premier Hendrik Verwoerd, die het voornaamste punt van de apartheids- wordt genoemd, zei er het volgende over: „Territoriale apartheid vormt niet het voormaanste punt van de apartheids politiek. Terwijl vele B-antoe"s (Afrika nen) nog steeds in ons midden zijn en hier ook werken wij geven toe dat dit nog lange tijd het geval zal zijn moet men er zorg voor dragen dat de andere vormen van apartheid worden gehandhaafd". De verlegging van het accent van territoriale naar politieke apartheid zou bijna „apartheid nieuwe stijl" ge noemd kunnen worden. Leden van de oppositie in het Zuidafrikaanse parle ment zijn van mening dat het onver- mijdelijk was dat de wetten der eco- nomie ^ich tegen de apartheid in zou den gaan werken. Sommigen geloven zelfs da.t het een harde slag betekent (Advertentie) voor de gehele conceptie van geschei den ontwikkeling. Een politieke waarnemer commenta rieerde: „dit verhangen van de bordjes is een vreemde wending van het lot. In het verleden heeft blank Zuid-Afrika de wereld altijd voorgehouden dat „de niet- blanken niets waard zijn zonder onze hulp". Nu kunnen de niet-blanken op hun beurt zeggen „wat moet er zonder ons van de blanken terecht komen?" Het probleem van integratie in het particu liere bedrijfsleven heeft ook al een aan zienlijke omvang bereikt. Zowel links- als rechts-georiënteerde vakbondsleiders, hebben er bij de regering op aangedron gen een spoedvergadering uit te schrij ven om de zaak te bespreken. De vak bonden zouden willen komen tot 'n open hartige gedachtenwisseling met de minis ters van Ordening, Arbeid en Economi sche Zaken. Het gesprek zou moeten gaan over „het nieuwe industriële tijd perk dat het land momenteel binnen gaat". Voorts zou gesproken moeten wor den over regelingen die noodzakelijk zul len worden wanneer de economische ex pansie van Zuid-Afrika blijft voortduren Een vooraanstaand dagblad in Jo hannesburg leverde hier het volgende commentaar op: De regering moet een open oog hebben voor de reali teit van het arbeidstekort terwyl zij zich zal dienen te beraden op stappen die zullen moeten worden genomen om de belangen van blanke arbeiders te beschermen, nu steeds meer niet-blan ken tewerk worden gesteld in ai dan niet geschoolde beroepen." Vakbondsleiders zijn van oordeel dat het land op de drempel staat van een groot, nieuw tijdperk waarin zich nieuwe ontwikkelingen zullen voordoen- Het sue ces hiervan zal volgens hen grotendeels afhangen van de totstandkoming van 'n groot geintegreerd arbeidspotentieel dat algemeen aanvaard moet zijn. Ieder plan dat het permanente karakter van arbeid door niet-blanken in blanke gebieden uitsluit is tot mislukken gedoemd, al dus de vakbondsleiders. De secretaris van de Zuidafrikaanse vakverenigingsraad, de heer H J. Grob- belaar, legde er de nadruk op dat on danks de tegenstand van uiterst rechtse zijde - hetgeen nu eenmaal onvermijdelijk is - de economische integratie al aardig vooruit is gekomen. Volgens hem is dit proces niet tegen te houden. Het onder wijs dat de Afrikanen in de republiek ontvangen, de betere woonomstandighe den en de verbeterde scholingsmogelijk heden waardoor ook hogere lonen moge lijk werden, hebben ertoe bijlgedragen dat de Afrikaan zich steeds meer bewust werd van de kansen die er voor hem openliggen. In de laatste jaren van het vorig decennium en ook in de eerste periode van de jaren zestig, toen de werkeloosheid onder de blanken nog hoog was en het land zich herstelde van po litieke onrust, werd de Afrikaan op grote (Advertentie) ARNHEM De directie van het Burgers' Dierenark in de Gelderse hoofdstad heeft in overleg met op passer Lambert Janssen eind vorige week de knoop maar doorgehakt. Arita, de vrouwelijke Gibbon in het mensapenhuis. is verwijderd uit de kooi, waar zij al sinds jaar en dag haar leven sleet met het mannetje Bennie. Tussen deze twee mensapen waren altijd al wat strubbelingen, maar reden om de twee van elkaar te scheiden was er tot voor kort nog niet Nu de collectie onlangs werd uit gebreid met twee stuks zijn de moei lijkheden in het Gibbonhuis zo groot geworden, dat het niet meer mogelijk is om Arita nog langer te handhaven. Altijd al heeft zij de baas willen spe len over Bennie, hetgeen haar tot ver driet van Bennie ook wel is gelukt. Toen er kortelings twee jonge Gib bons werden aangekocht hoopte men dat de gespannen verhouding tussen Arita en Bennie zou afnemen, maar het tegendeel is het geval. Aanvankelijk ging het goed, maar op het moment dat Bennie zijn kans zag om zijn macht ietwat te vergroten heeft Arita toegeslagen. In haar drift heeft zij de twee jongste Gibbons Ansje en Peter verwond en sinds dien heeft zij de twee kleinen voort durend lastig gevallen. Om moord en doodslag te voorkomen heeft men Arita nu maar gescheiden van Bennie, Ansje en Peter. In een aparte kooi moet zij voorlopig haar eigen boon tjes maar doppen. Men zal een oplossing zoeken door te proberen andere mensapen in de kooi van Arita op te nemen. Overi gens is het Gibbon-trio in de kooi er tegenover opgelucht. Een gelukkige familie onder leiding van Bennie. in naoama v-ö.j oreert ue strijd voor de gelijkheid der rassen zich ontstuimig baan. Zuid Afrika belandt nolens-volens in een pe riode die tot gelijkheid der rassen althans in economisch opzicht zal voeren. De periode heeft: hoogcon junctuur. schaal gedwarsboomd ln zijn streven orn vooruit te komen. De opleving in de eco nomie, het herstel van vertrouwen in de republiek en een wat meer toleran te houding van de regering hebben de situatie echter gewijzigd. De niet-blanken in Zuid-Afrika worden er zich steeds meer van bewust dat er een kans voor hen openligt, een kans waarmee zij hun voordeel doen. De hou ding die het land ten aanzien van deze omstandigheid aan beide zijden van de kleur-barriere aanneemt werd vorige maand onder woorden gebracht door de voorzitter van de Zuidafrikaanse fede ratie van vakverenigingen. „Of men nu vrede heeft met de- infiltratie van niet- blanken in vanouds door blanken bezette functies of niet, het gebeurt nu een maal. Het beste is om de feiten onder ogen te zien en plannen te maken voor een nieuwe, en voor Zuid-Afrika revolu tionaire, conceptie van het arbeidssys-r teem" zo zei hij. (Advertentie) OpgetogenHaar liefste lach is I voor hem. voorzijn gelukkige keuze Een Step Voor dat kokette Step- gebaar. - lichte vingerdruk, pffft. wolkje parfum of lotion. Nevelfris I f verdeeld. Step accentueert vrouwe-1 j lijke charme. Daarom; ook voor i H zo'n waardevolle Step. In uw tasje. I Op uw toilettafel. Step. Uw bekoor- j lijkheid kan er niet buitenDus let op 't Step-embleem bij de parfume- 1 rie. Déér is ook Step-service. voor NederlandFresiaplein 3 - Wassenaar NIEUW DELHI (Reuter) De Pantj- sen Lama is onlangs twee weken lang in Lhasa openbaar gestraft. De Pantjsen La ma is de wereldlijke leider van Tibet, de Dalai Lama, die sinds 1959 als vluchte ling in India verblyft, is de geestelyke leider. Een Tibetaanse vluchteling, die uit Ti bet naar Nepal is ontsnapt, heeft gezegd, dat vele Chinese functionarissen en een Tibetaan „de Pantsjij Lama hebben ver vloekt". Een vrouw, „daartoe aangezet door de Chinese autoriteiten, heeft hem zelfs ge slagen". De Pantsjen Lama zou huisarrest heb ben gekregen. Hij wordt beschuldigd van anti-Chinese activiteiten. Zijn leraar, Ngulchu Truklu, is gearresteerd en in het openbaar gegeseld. De Chinese premier, Tsjoe en Lai, heeft in een rede te Peking gezegd dat de Pantsjen lama was ontslagen als vice- voorzitter van een commissie die autono mie voor Tibet bestudeerd. (Advertentie) 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 APRIL 1965

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7