Imponerend zwaar Chopin-
concours voor jong talent
hollenkamp
gewicht
148;
TROEVEN
in GROEVEN
Baron Bluff op oorlogspad
HALF ZWAAR - HEEL LEKKER
Ype Höweler bezocht Warschau
T&Uenkd ÜCht-
N.T.S. heeft „actualiteiten' -vliegtuig
taris W. Scydlilz
Hulst overleden
FILM
OP T.V.
Istrijden van
novinciale
O-kampioenen
Vandaag
Morg
en
Boeteviering mag
privé-biecht
niet verdringen
Onder Lewedorp
Salonwagen bij
botsing vernield
Symphonic Fantastique:
Jeroen Bosch in muziek
Russische hoogtepunten
Drie Beethoven-sonates
Het fenomeen
Ashkenazy
TweemissenvanHaydn
My fair Lady
De witte karavaan
Toto-uitslag
vooruit te bepalen?
yU ■eui wltt/i cü^omtlVhi smck,amful hmfvivm tijn dwepen.
Vleeshal te Middelburg
le expositie over Zeeuwse
en schrijvers wordt ge-
en onzer verslaggevers)
FRG In de N.S.F.-fabrieken
sum zijn de nationale wed-
chouden van de Koninklijke
Bond voor E.H.B.O. In de
en seniorenklasse kwamen de
e kampioenen tegen elkaar uit.
land namen deel de teams van
en Goes, die zich op de voor-
n in Westdorpe het sterkst
ïtoond. Oostburg nam voor de
ïr deel en behaalde in de ju-
;se een zesde plaats; bij de se-
asseerde Goes zich als derde,
ngen waren een bronzen me-
een zilveren plak van de ge-
tilversüm.
lagen waren:
n: 1 Limburg 176 punten: 2
75; 3 Zeeland (Goes) 143; 4 Gel-
136; 5 Noord-Holland 133; 6
abant (Schijndcl) 126; 7 Drente
uid-Holland 121; 9 Groningen-
103; 10 Overijssel 99.
in (teams die voor het eerst
n). 1 F riesIand-Groningen 140:
blland 139: 3 Limburg 133; 4
abant (HedeD 118; 5 Overijssel
Jtrecht 106; 7 Zeeland 106; 8
id 100; 9 Noord-Holland 94; 10
I
Van onze correspondent)
Zaterdag j.l. is op 51-jarige
iverleden mr. W. E. M. Seydlitz,
tlhier.
er Seydlitz, in het Land van
;n graag geziene figuur, heeft
in drukke notariële ambt vele
bekleed in diverse besturen en
lang was hij hoofd-gezworene
waterschap Hulster Ambacht.
,Liduinaziekenhuis kende hem
m als regent, terwijl hij voor het
beth Liefdehuis tal van jaren
nt met een stuwende werkkracht
ïSt.
eel sympathie heeft het curato-
n het Hulster Jansenius Lyceum
ennis genomen van het vele werk
heer Seydlitz als voorzitter ver-
effelijk werk deed hij tevens
Katholieke Middelbare School
ing voor oost-Zeeuwsch-Vlaande-
welke vereniging hij eveneens
en de voorzittershamer hanteer-
echtige uitvaartdienst zal plaats-
op woensdag 31 maart a.s. in de
siliek te Hulst, waarna begrafenis
r.-k. kerkhof aldaar.
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 29 MAART 1965
[JZEN
20 uur Het zwaard van koning
14 j.
>opgcbou\v 20 uur Botsende jeugd,
INGE
k 19.30 uur De tovenaar van Bio
ie.
UrtG
20 uur Moord of overspel, 18 3*
snhoorr 19.30 uur Bijeenkomst
ENS
uur Raadsvergadering
Opera 20 uur Karsenty
bouw
voor
URG
uui
V 19.30 uur Verg. Kon. Ned.
uinbouw en plantkunde
Bijeenkomst fruittelers
1ND1JKÉ
uur
SE
Raadsvergadering
rENE
entehuis 14 uur Raadsvergadering
ÜZEN
r 20 uur Het zwaard van de ko-
14 j.
tZEE
ertzaal 20 uur Dr. Strangelove
L-BURG
ut- en gehoorzaal 20 uur Concer
Griffie; 11 uur Installatie prov.
ïissie voor watervoorziening en
ouding Zeeland
ischouwburg 20 uur Adam in
cnap
Opera 20 uur Théatre National
ERPEN'
20 uur Ballet
(Van onze radio- en tv-redacteur)
De heer Ype Höweler, hoofd van de
afdeling ernstige muziek bij de AVRO,
heeft van 22 februari tot 16 maart een
bezoek gebracht aa^ Warschau. In de
concertzaal van de nationale Filharmo
nie, werd gedurende een maand het in
ternationaal pianoconcours Frederïc Cho
pin gehouden. Uit alle werelddelen wa
ren de jonge pianisten naar Polen ge
reisd om aan dit concours, dat eenmaal
in de vijf jaren wordt gehouden, te kun
nen deelnemen. Na een strenge schrif
telijke voor-selectie werden 86 deelne
mers (sters) toegelaten. Bij de openings
dag waren tien van de uitverkorenen
niet verschenen.
Allen waren ondergebracht in een
groot Pools hotel, waar ieder over een
eigen kamer met piano de beschikking
kreeg. Of de jonge pianisten daar al
len tegelijk konden repeteren, klinkt
onwaarschijnlijk. De internationale jury
onder leiding van de 75-jarige Pool Zbi-
ginew Drzewiecki, bestond uit 21 leden.
De eisen, welke aan de jonge musici
werden gesteld, waren bijzonder zwaar.
In de eerste ronde moesten zij een noc
turne, twee études, een polonaise en
zes préludes van Chopin spelen.
De 36 overgebleven deelnemers (sters)
dienden in de tweede ronde een wals,
drie mazurka's, twee études. een scher
zo. ballade of barcarolle uit te voeren.
De twaalf pianisten, die in de derde
ronde verschenen, kregen als opdracht
de nocture opus 55 in es groot en een
grote sonate van Chopin te vertolken.
De zes laatsten, die ook deze mees
terproef naar de wens van de jury had
den volbracht, dienden met het filhar
monisch orkest een pianoconcert van
Chopin ten gehore te brengen.
De heer Höweler vond de concours-
eisen onvoorstelbaar zwaar, maar het
had hem gefrappeerd, dat deze jonge
ren niet alleen over een enorm reper
toire beschikten. maar bovendien met
een onvoorstelbare trefzekerheid speel
den. Het peil van de interpretaties lag
volgens de Polen bij dit concours veel
hoger dan vijf jaren geleden.
Een opmerkelijk talent bezat de Ar
gentijnse prijswinnares Martha Arge-
rich. In Nederland kende men haar al,
want zij trad vijf jaren geleden voor
het eerst in ons land op tijdens een
radioconcert. Drie jaren later gaf zij
enige recitals in Den Haag en Amster
dam. De 24-jarige pianiste woont de
laat9te tien jaren in Europa. Zij heeft
in Wenen, Brussel en Londen gestu
deerd en zal zich mettertijd in België
of Engeland vestigen. De heer Höweler
prees zich gelukkig dat hij deze fabel
achtige pianiste bereid heeft gevonden
om in december een concert voor de
AVRO-microfoon te komen geven.
De tweede prijs verwierf de Brazi
liaan Arturo Moreira-Lima, een student
uit Moskou, die thans een tournee door
Oost-Europa maakt. Derde werd de Rus
sische Martha Sosinsk?, die in verband
met een blijde gebeurtenis voorlopig
geen contractuele verplichtingen kon
aangaan. De vierde was de 22-jarige
Japanse pianiste Hirolo Nakamura. die
in Polen haar pianostudie voltooide.
Een bijzonder charmante solist was
de jonge Amerikaan Edward Ayer. Hij
wist zich in dit vreemde gezelschap niet
alleen vlot te bewegen, maar kon op
onnavolgbare wijze de zaal bespelen,
hetgeen hem meermalen minutenlange
ovaties opleverde. De zesde en laatste
prijswinnares was de Poolse Elzbieta
Glabowna. Toen de heer Höweler na
afloop van het concours de solisten in
terviewde er, naar hun liefste compo
nist informeerde, noemden allen Bach,
Beethoven of Schumann, maar nie-
Chopin
De belangstelling voor dit concours
in Warschau was zó groot, dat de con-
UTRECHT In alle kerken is gister
morgen een herderlijke brief van de
Nederlandse bisschoppen voorgelezen,
gewijd aan boete en vergeving. In de
brief wijzen de bisschoppen met nadruk
op het grote belang van de privé-biecht.
Zij juichen de gezamenlijke boetevierin
gen toe, maar zeggen van mening te zijn
dat hiermee de privé-biecht niet in de
verdrukking moet komen.
„Het zou te wensen zijn", aldus de
bisschoppen, „dat de gemeenschappelij
ke viering de leerschool vormt voor een
dieper beleefde, persoonlijke zelfuit-
spraak ten overstaan van de priester, als
vertegenwoordiger van God en de ge
meenschap der mensen.
Biechten gaan, betekent God ontmoe
ten", zo vervolgden de bisschoppen,
„God als Vader die ons begrijpt en ons
opnieuw en inniger accepteert".
De bisschoppen wijzen er voorts op
dat tijdens de biecht van beide zijden
oprecht gestreefd moet worden om te
komen tot menselijk contact. Haast is
hierbij uit den boze.
Een goed verzorgde biecht, aldus de
brief, zal heilzaam zijn voor ieder mens
die streeft naar groei in christelijk le
ven.
Maigret zit er voor dit seizoen weer op.
Jammer, we hebben het een van de
besteserieverhalen van deze winter ge.
vonden. Ook ditmaal was het verhaal
spannend, en het werd goed vertelt en
goed gebracht. Kees Brusse heeft van
de hoofdrol een kostelijk type gemaakt,
dat meteen populair was en het meespe-
1 envan enkele Belgische acteurs gaf aan
het geheel een bijzonder accent.
De Bredase ambtenaar Weiterink haal-
rte het met glans in de rubriek ,,Tel uit
je winst". Zo uitstekend is hij in zijn
branche (het bestuderen van de vredes
verdragen na 1919) dat hij een antwoord
zelfs nog wist te corrigeren. Het ziet er
dus hoopvol uit voor de volgende keer.
M.
(Advertentie)
(Advertentie)
certzaal, waarin normaal 2000 perso
nen kunnen plaats nemen, nauwelijks
betreden kon worden, omdat de toehoor
ders in alle paden zaten of hurkten.
Persoonlijk bewaarde de heer Höweler
de meest prettige herinneringen aan de
ze trip naar Polen. Hij ontmoette daar
weer een jonge dokter, die hij reeds
jaren eerder in Boedapest had leren
kennen. De medicus heeft hem heel
Warschau voor zover het herbouwd is,
laten zien. De interesse voor het wes
ten en de voorliefde voor Frankrijk wa
ren opvallend groot. Geen van de vreem
delingen waagde het om zich daar b.v.
van de Duits-e taal te bedienen. De vijf
kleine radiostudio's, ondergebracht in
verscheidene over de stad verspreide
gebouwen, waren vrij primitief en sober.
Maar de Poolse regering laat momen
teel een groot studiogebouw in War
schau optrekken, dat over drie jaar in
gebruik zal worden genomen.
Elke OLVEH polis is winstdelend.
Maamla^ 29 maart
HILVERSUM 1 402 M
VARA; 12.00 Licht instrumentaal trio.
12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Stereo: Musette-orkest. 12.55 Actualitei
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de mid
denstand 13.20 Elektronisch orgelspel.
13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Gre
pen uit de muziekgeschiedenis, muzika
le lezing. 14.30 Moordweer. hoorspel.
16.00 Nieuws. 16.02 Zestig minuten voor
boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15
Amusementsmuziek (gr.) 17.30 Omroep-
kamerkoor en solist: Joodse liederen,
(opn.) 17.50 Militair commentaar. 18.00
Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Stereo:
Theaterorkest en zangsolisten 19.00 Onder-
de afwas, licht programma. 19.30 Parle
mentair overzicht. 19.45 Overheidsvoor
lichting: Samenwerking met Ontwikke
lingslanden. Technische samenwerking
met Indonesië. Prof. dr. J. F. Arens,
hoogleraar te Utrecht en dr. H. W. te
Winkel van het ministerie van buiten
landse zaken in gesprek met Paul de
Waart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Licht
ensemble en zangsolisten. 20.30 Ether
forum. 21.05 Klein gedrukt, cabaretpro
gramma. 21.25 Het hangt aan de muur
en het tikt. 21.45 Stereo: Radio Filhar
monisch Orkest en Groot Omroepkoor:
moderne muziek. (22.30-22.40 Nieuws).
23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 12.00 Licht instrumentaal kwar
tet. 12 22 Voor boer en tuinder. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages
en lichte muziek. 13.30 Lichte orkest
muziek en zangsolist. 13.50 Lichte gram
mofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30
Fluit en piano: Moderne Nederlandse
muziek (opn.) 15.00 Als de kat van huis
is...wedstrijdprogramma (herhaling van
donderdag 18 maart j.l.) 15.30 Semi-
klassieke orkestwerken (gr.) 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Vocaal ensemble:
Geestelijke liederen. 16.50 Klassieke ka
mermuziek (gr.) 17.00 Voor de kleuters
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners, 17.50 O-
verheidsvoorlichting: Surinamê-journaal
Spreker: Mr. dr. H. J. Roethof 18.00
Kapel van die Koninklijke Luchtmacht.
18.20 Uitzending van de Partij van de
Arbeid. Bij de tijd. Een 14-daagse ra
dio-uitgave van de Partij van de Ar
beid. 18.30 Geestelijke liederen (opn.).
18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19-30
Metropole-orkest: amusementsmuziek -
(opn.) 19.55 Op de man af, praatje.
20.00 Stereo: Lichte orkestmuziek. 20.20
Vandaag is genoeg, hoorspel. 21.20 Klas
sieke kamermuziek (gr) (21.10-21.20 Klas
sieke grammofoonmuziek). 21.50 Wereld
panorama. 22.00 Vocaal en instrumen
taal ensemble: Duitse volksliedjes (opn.)
22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw:
Makers van muziek in film en musi
cal. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 3*4 M
12.00 Nws. 12.03 Grammofoonmuziek
12.08 Voor de landbouw. 12.15 Gevari
eerde muziek- (12.25 Weerberichten en
mededelingen voor de scheepvaart).
12.50 Beursberichten en programmaover
zicht. 13.00 Nieuws en weerberichten.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio (Om 15.00 Nieuws). 15.45
Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Voor de zieken,
17.00 Nieuws. 17.15 Amusementsmuziek
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Gram
mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radiokro
niek en correspondentie uit Nederland-
19.40 Volksmuziek. 20.00 Nieuwe lichte
grammofoonmuziek. 20.45 Koorzang. 22.00
Nieuws. 22.15 Operakroniek. 22.35 Gram
mofoonmuziek. 22.45 De zeven kunsten
23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Ge
varieerde muziek- 23.55 Nieuws. 24.00-
0.45 Voor de scheepvaart.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek
(13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.18 Ge
varieerd programma (15.00 Nieuws.)
16.00 Nieuws. 16.08 Klassieke muziek.
17.00 Nieuws en kroniek. 19-15 Muzikaal
medaillon. 19.30 Nieuws. 21.15 Gram
mofoonmuziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws.
Dinsdag 30 maart
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardmuziek- 7.30 Lichte
grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dago
pening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym
nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klas
sieke kamermuziek (gr.) 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek
bespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.)
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 7.00 Het levende woord. 7.05
Ouverture..., lichte grammofoonmuziek.
reportages en mededelingen. (7.30-7.40
Nieuws; 8-00-8.05 Meditatie). 8.30 Nws.
8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Oude en klassieke kamermu
ziek en orkestwerken (gr.) 11.00 Voor
de vrouw. 11.30 Licht vocaal ensemble
(gr.). 11.50 Volaan.. vooruit, spraatje.
(Advertentie)
DRUM
Maandag 29 maart
NEDERLAND 1
NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Barend de
Beer. CVK-IKOR-RKK: 19.06 Kenmerk:
veertiendaags journaal van de Kerken
NTS: 19.35 Huckleberry Hound, tv-film
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Politieke partij: KVP. 20.30 De witte
karavaan, speelfilm (alle leeftijden),
22.00 De Eerste Wereldoorlog: documen
taire film. Periode 28 juni - 23 augus
tus. 1914. 22.25-22.30 Journaal,
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Het gesprek van de dag. bespre
king van actuele zaken. 20.40 AVRO's TV
Magazine. 21.25 Jazz in beeld. 21.50-
22.10 Sterren kijken.
BELGIë VLAAMS
19.00 Zandmannetje. 19.05 Internationa
le jeugdkroniek 19.25 Tienerklanken.
19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.30
Ontwaakt en jubelt (Wachet auf und
singet). verfilmd TV-spel. 22.00 Klassieke
kamermuziek. 22.25 Nieuws.
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten.
18.33 Voor de kinderen. 19.00 Boutique:
Kroniek voor de vrouw 19.30 Maandag-
sport. 20.00 Journaal. 20.30 Le Saint,
feuilleton. 22.15 Journaal.
LEWEDORP Om zes uur 's morgens
reed een vrachtauto met salonwagen, be_
stuurd door de 21-jarige chauffeur J. B.
uit Lichtenvoorde onder Lewedorp op
rijksweg 58 in de Jacobspolder in de
richting Middelburg. Op een gegeven
ogenblik raakte de wagen van de weg.
Aan de rechterzijde kwam zij tegen een
boom die, toen de wagen geheel tot stil
stand was gekomen, midden in de salon,
wagen bleek te staan. De veertien meter
lange salonwagen, eigendom van F. L.
uit Lichtenvoorde, werd totaal vernield.
De schade beloopt circa f 15.000. De wa
gen werd naar Souburg gebracht. Per
soonlij! ongelukken deden zich niet
voor.
(Advertentie)
LOUIS DE CONDE, die sinds augustus
1962 door de Fransee politie wordt ge
zocht wegens zijn aandeel in een moord
aanslag op president De Gaulle, is gis
teren in Mezières gearresteerd.
SELECTIEKLEDING
Een perfect
gesneden kostuum,
kreukherstellend,
gul in bewegings
vrijheid en altijd
in vorm. Moderne
kleuren en dessins.
V
•v
AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM
55
Dat Berlioz' „Sympho-
nie Fantastique" een
zo populair werk is
geworden, dankt het
zeker niet in de laatste
plaats aan de meest
bizarre gedeelten van
deze autobiografische
muzikale schildering
van een kunstenaars
leven. In dit werk
heeft Berlioz willen
weergeven wat er om
gaat in de ziel en in de dromen van
een jonge artiest die in liefdesperikelen
verzeild geraakt is en die zich beurte
lings vleit met hoopvolle gedachten, of
dreigt te verzinken in 'n poel van zelf
bedachte ellende: dat hij bedrogen
wordt door zijn geliefde, dat hij haar
vermoord heeft, dat hij daarvoor ver
oordeeld wordt en dat hij wordt te
rechtgesteld. Voor de executie en de be
grafenis komen heksen, kobolds en trol
len feestend bijeen.
Deze „Jeroen Bosch in Muziek" is een
knap gedoseerde mengeling van serene
en deels zelfs uitermate pastorale klan
ken, en van gruweleffecten. De „Sym-
phonie Fantastique" is als het ware te
vens de karakterschets van Berlioz ge
worden en ze weerspiegelt niet alleen
de psychische tormensen die de fel le
vende componist te verwerken heeft ge
had tengevolge van zijn liefde voor Har
riet Smithson, maar ze is tegelijkertijd
kenmerkend voor zijn gehele levens
gang, die een even dramatisch einde had
als dit zo terecht met „fantastisch" ge
karakteriseerde stuk muziek.
Het is beslist geen gelegenheidscom
positie, zoals zovele andere strikt gepro
grammeerde werken van toch begaafde
toondichters. Het gevaar dat het dit zou
worden, was niettemin levensgroot aan
wezig, want Berlioz schreef deze sym
fonie eigenlijk slechts uit de drang om
iets te presteren dat zijn aangebedene
van zijn betekenis zou overtuigen. Hij
is daarin wel geslaagd, maar niet zozeer
ten opzichte van haar, want hij verover
de Harriet op een heel wat prozaïscher
wijze: door een in al zijn platvloersheid
toch (of juist) klassieke list. De zange
res Harriet werd in het geheel niet ge
raakt door de burleske schoonheid van
het werk, maar wel knielde de grote
Paganini na de eerste uitvoering voor
Berlioz. En wie het karakter van Paga
nini kent, weet wat dat betekent.
Een compositie met een zo bewogen
en menselijke achtergrond moet uiter
aard ook in de platenwereld repertoire
houden en het is met bewondering dat
we gewagen van de uitvoering die het
Londens Symfonie Orkest onder Colin
Davis op Philips van de „Symphonie
Fantastique" geeft. De hoes met „De val
der engelen" van Pieter Brueghel (de
oude) karakteriseert in kleuren wat
Berlioz in zijn heksensabbat in klanken
vertolkt. Het Londense orkest, toege
spitst op werken van dit karakter, te
kent de Berlioz componist én Hector de
tomeloos verliefde uitermate knap. Een
robuuste uitvoering, die gaaf in de groef
werd vastgelegd.
(Philips mono A 02313 L, stereo 835
188 AY).
Van heel ander karakter is Moes-
sorgski's „Nacht op een kale berg",
waarin de heksen eveneens een belang
rijke rol spelen, maar hier illustratief.
Het is een van de bekendste werken van
de Russische componist, dat in de ge
bruikelijke bewerking van Rimski-Kor
sakov op een technisch uitnemende en
grafisch opvallend verzorgde Decca-
plaat wordt gespeeld door het Orkest
van Romaans Zwitserland, geleid door
Ernest Ansermet. Goed gekozen is de
combinatie met Glinka, wiens „Russian
en Ludmilla" op de tweede kant van
deze plaat prijken. De Russische opera
is bij ons al even onbekend als Glinka,
die de Verdi van zijn tijd en van zijn
land was. Onder de noemer „Russian
Delights", de titel van deze plaat, doen
de walsfantasie en de „jota Aragonesa"
welke de ouverture van „Russian en
Ludmilla" begeleiden, overigens wat
vreemd aan, want na een en al weinig
typisch Russische klankidioom vertaalde
Poesjkin zijn ze zó geslaagd Weens,
resp. Spaans, dat men er zonder moeite
een sterk Europees georiënteerde Glin
ka in herkent. (Decca SXL 6119).
Philips blijkt met zijn „Klassieke dis
cotheek" over een goede oriëntatie in
zake de wensen van die muziekvrienden
te beschikken, die „het Nonnenkoor van
Casanova" te boven zijn, maar aan de
strijkkwartetten van Beethoven nog niet
toe zijn. In dit klassieke middengebied
valt inderdaad ontzettend veel te bele
ven aan uiterst verantwoorde muziek.
In de Klassieke Discotheek werden
onlangs drie sonates van Beethoven
uitgebracht en wel de twee „standaard
pianosonates" nr. 8 opus 13 (Pathetique)
en nr. 14 opus 27 nr. 2 (Mondschein) en
.de sonate voor viool en piano nr. 9 in A
opus 47 (Kreutzer).
Wij bespreken de beide platen in één
verband, alhoewel zij qua aard en ook
wat de interpretatie betreft, van elkaar
verschillen. De beide pianosonates wor
den gespeeld door de Chileen Claudio
Arrau, die onder de pianisten van de
laatste tijd een bijzondere plaats is gaan
innemen. Zonder uitgesproken een ver
nieuwer te zijn, geeft hij Beethovens
pianowerken een onverwachts en ver-
rassepde dynamiek, hetgeen des te ster
ker opvalt bij de bekende werken uit
het oeuvre van Beethoven. Vergelijking
is hier immers minder moeilijk dan bij
minder vaak uitgevoerde muziekstuk
ken het geval is. Arrau legt (b.v. in de
„Pathetique") tal van onverwachte
accenten soms tot op de grens van
wat men toelaatbaar acht af en ver
hoogt daarmee op een volstrekt oor
spronkelijke manier de hartstocht en de
gedrevenheid van het werk. Door scher
pe contrasten (in de Pathetique vindt hij
die bovendien niet alleen in het wee
moedige Adagio Cantabile, maar ook in
het grootste eerste gedeelte) verhoogt
de pianist dit effect nog. Een sublieme
techniek stelt hem tot dit vrije spel in
staat. Arrau's vertolking van de Mond-
scheinsonate treft eveneens door de
grandioze techniek van de Chileen, voor
al in het razend moeilijke Presto agita
to, het laatste deel.
De Kreutzer-sonate, door Beethoven
indertijd „bij nader inzien" opgedragen
aan de briljante violist Rudolph Kreut
zer, wordt vertolkt door David Oistrach
(viool) en Lev Oborin (piano). Wij ho
ren een stellig even fenomenaal violist
aan het werk als Kreutzer in zijn tijd
was. Oistrach beleeft in zijn innerlijk
als weinig anderen datgene wat Beet
hoven zelf heeft gevoeld. Zijn tempe
rament en zelfs zijn uiterlijk komen
stei'k met die van Beethoven overeen.
De uitvoering van de Kreutzner-sonate
is dan ook mede doordat het stuk de
solisten geen enkele technische moei
lijkheid schijnt te bieden gaaf en
groots.
De Kreutzersonate wordt uitgebracht
onder nr. 610 146 (mono); 836 268 (ste
reo). De beide pianosonates dragen het
catalogusnummer 610 147 (mono); 826
269 (stereo).
Sedert de jonge Rus Vladimir Ash
kenazy zich in het westen (Londen) ves
tigde, heeft hij een meteoorachtige car
rière als Chopin-vertolker gemaakt.
Wordt het steeds moeilijker om onder
de dozijnen virtuozen die in deze tijd
aantreden voor grammofoonopnamen,
de werkelijk geniale pianisten aan te
wijzen in het geval van Ashkenazy
is elke twijfel uitgesloten. Behalve een
praktische onbegrensde techniek en een
waarlijk fraai spel, verrast hij telkens
weer de toehoorder, door iets van hem
zelf, iets strikt-eigens, aan de muziek
toe te voegen en dit schijnbaar volko
men spontaan. Alsof de muziek hem tot
nieuwe vondsten inspireerde, waardoor
een vaker gehoord werk opeens iets ge
heel nieuws krijgt. Deze waarlijk hér-
scheppende interpretaties maken muziek
inderdaad tot een belevenis. Want mu
ziek is, zoals iedereen weet, méér dan
een groot aantal noten, ritmen en accen
ten.
Bij Decca verschenen Vier ballades
van Chopin, samen met de Trois Nou-
velles Etudes op één 30-cm stereoplaat.
Deze opname is als weinig andere ge
schikt om de echte Chopin-liefhebber in
verrukking te brengen om bovenge
noemde redenen: een oorspronkelijke,
elegante interpretatie.
De Trois Etudes worden in tegenstel
ling tot de Balladen, zelden gehoord. Ze
blijken vol bewogenheid en rijk aan
verrassende stijlfiguren te zijn.
Decca stereo SXL 6143
Misschien zal men over enkele tiental
len jaren zeggen dat de invoering van
de nieuwe Misliturgie inspirerend heeft
gewerkt op onze componisten. Wie dat
nauwelijks zal kunnen geloven, moet in
gedachten eens teruggaan naar de eeu
wen waarin de kerkelijke muziek echt
bloeide en geniale componisten als Bach,
Mozart, Schubert en Haydn heel hun
creatieve talent in stelling brachten om
de vaste gezangen van de Mis op mu
ziek te zetten. Zo'n renaissance kan zich
herhalen. Maar of wij nu ooit opnieuw
een bloeitijd zullen beleven of niet
vast staat dat het zeer te betreuren zou
zijn, als wij voortaan naar de concert
zaal zouden moeten gaan om een Mis
van Haydn, Mozart of Schubert te ho
ren uitvoeren. En dat gevaar is niet
denkbeeldig.
Alweer moeten we zeggen: wat een
zegen, dat er grammofoonplaten be
staan, die in onze eigen huiskamer de
muziek brengen, die wij elders niet of
met moeite te horen zouden krijgen.
Philips bracht kort geleden twee Mis
sen van Joseph Haydn, de Missa in ho-
norem Sti Nicolai en de Missa Brevis
Sti Joannis de Deo (Kleine Orgelmis
genaamd) op één 30 cm-LP uit. De Wie
ner Sangerknaben, versterkt met enkele
volwassen solisten, voeren de beide Mis
sen, onder leiding van twee verschillen
de dirigenten uit. Het zijn wij behoe
ven het nauwelijks te herhalen mag
nifieke werken, vol grootse figuren, 'die
hier een vertolking hebben gevonden,
welke zijn weerga nergens vindt.
Philips 835 271 AY (stereo)
Mono: A 02396 L.)
De grootste troef van CBS na de pre
sentatie van de muziek van „West Side
Story" belooft de 30 cm LP te worden,
waarop een half dozijn hits en instru
mentale gedeelten uit de nieuwe „My
Fair Lady" zijn opgenomen. In decem
ber ging de film in première. Kort daar
op lanceerde CBS een grammofoonplaat,
met de stemmen van Audrey Hepburn,
Stanley Holloway en anderen. Voor de
opname werd gebruik gemaakt van de
originele filmsoundtrack, zodat men hier
op een aparte manier van „live" kan
spreken. De plaat is in een kleurige
hoes gestoken. Het attractieve gezichtje
van Audrey Hepburn vormt DE blik
vanger. (CBS (S) 70.000).
In .de huisibioscoop wordt vanavond
'Nederland 1) een premièrefilm ge
draaid, t.w. „De witte karavaan" van
de Russische regisseurs Eldar Sjanguel-
jaja en Tomas Meliawa. Het is werke
lijk iets bijzonders, dat een film zo kort
na zijn ..geboorte-datum" de film
vormde de Russische inzending op het
festival te Cannes vorig jaar op de
televisie verschijnt. De kijkers moeten
het doorgaans met ouwietjês doen. Een
uitzondering dus.
Intussen zijn de beide makers van de
ze produktie vrijwel onbekende groothe
den. Maar hoe onbekend ook, ze blij
ken goed opgevoed te zijn in de grote
traditie van de Russische filmerij, die
zowel in het verre als in het recente ver
leden werkelijk prachtige films heeft,
voortgebracht. Wie herinnert zich niet
,,De brief, die nooit verzonden werd"
of „Als de kraanvogels overvliegen"?
Al in de beginjaren van zijn bewind
heeft Lenin de waarde van de film als
communicatie- en propagandamiddel on
derkend. Daaraan zal het wel liggen.
dat de film in Rusland gedurende de
hele periode van zijn bestaan naast een
artistiek medium ook een middel is ge
weest dat de ideologie diende. In ver
schillende gevallen zijn de Russische
films dan ook meer ideologie-dragers ge
weest dan dramatisch gebeuren. Ook
zeer recente films van achter het ijzeren
gordijn lijden nog aan dit euvel. Te
genwoordig ligt het er echter meestal
niet meer zo dik op als vroeger.
Een bewijs daarvan is „De witte ka
ravaan" van vanavond. Diie karavaan
is een kudde schpen met begeleiders,
die voor de winter naar de steppen
langs de Kaspische Zee trekken. Tijdens
de komende maanden leiden de herders
een zwervend bestaan, dat veel saam-
horigheidsgevosl van hen vergt. Wan
neer een van de herders de kame
raadschap niet langer op kan brengen,
ontstaan er allerlei conflicten, die ten
slotte tot gevolg hebben, dat hij uit de
kleine gemeenschap wordt gestoten
Het regisseurs-duo heeft dit betrekke
lijk eenvoudige verhaal in zulke aantrek
kelijke beelden vertaald, dat het een
lust is geworden om er naar te kijken
BERT VAN OOSTERHOUT
(Advertentie)
Steeds «eer duiken er geruchten
op dat er in binnen- en buitenland
mensen zi|n die door diepzinnige
«iskundige berekeningen de uit
slag van de voetbaltoto van tevo
ren «eten te bepalen.
99% van het mensdom schenkt
weinig geloof aan deze geruch
ten. Zü wagen graag een gokje,
maar als ze zeker willen zijn an
een voordeeltje doen zü hun in
kopen op de markt of bil de
straathandelaar. Niet voor niets
gaan steeds meer mensen gezellig
..markten". In een gezellige le
vendige sfeer doen zi) daar hun
inkopen en hesparen daardoor
een belangrijk bedrag op hun
huishoudgeld.
Zi) vinden er bovendien vaak Iets
bizonders begerenswaardige
artikelen tegen prijzen die men
niet voor mogeliik had gehouden.
Op de markt en bij de straathan
delaar wint u altUd want,
OP DE MARKT IS
UW GULDEN EEN DAALDER
WAARD
Vanavond om 20.40 uur be
steedt AVRO's TV-magazine op
Nederland 2 aandacht aan enkele
onderdelen van de NTS. Ageeth
Scherphuis presenteert dit pro
gramma, waarbij zij onder meer
een gesprek heeft met piloot Van
der Heijden, die in een NTS-vlieg-
91 SSI m &MMSE
tuig mede zorgt dat de actualiteit
op tijd op bet scherm verschijnt.
oe Diepe rust rondom het
PALEIS WORDT VERSCHEURD POOR
PE WOESTE KRfTEN DER KRIJGERS.