Imponerend zwaar Chopin- concours voor jong talent hollenkamp gewicht 148; TROEVEN in GROEVEN Baron Bluff op oorlogspad HALF ZWAAR - HEEL LEKKER Ype Höweler bezocht Warschau T&Uenkd ÜCht- N.T.S. heeft „actualiteiten' -vliegtuig taris W. Scydlilz Hulst overleden FILM OP T.V. Istrijden van novinciale O-kampioenen Vandaag Morg en Boeteviering mag privé-biecht niet verdringen Onder Lewedorp Salonwagen bij botsing vernield Symphonic Fantastique: Jeroen Bosch in muziek Russische hoogtepunten Drie Beethoven-sonates Het fenomeen Ashkenazy TweemissenvanHaydn My fair Lady De witte karavaan Toto-uitslag vooruit te bepalen? yU ■eui wltt/i cü^omtlVhi smck,amful hmfvivm tijn dwepen. Vleeshal te Middelburg le expositie over Zeeuwse en schrijvers wordt ge- en onzer verslaggevers) FRG In de N.S.F.-fabrieken sum zijn de nationale wed- chouden van de Koninklijke Bond voor E.H.B.O. In de en seniorenklasse kwamen de e kampioenen tegen elkaar uit. land namen deel de teams van en Goes, die zich op de voor- n in Westdorpe het sterkst ïtoond. Oostburg nam voor de ïr deel en behaalde in de ju- ;se een zesde plaats; bij de se- asseerde Goes zich als derde, ngen waren een bronzen me- een zilveren plak van de ge- tilversüm. lagen waren: n: 1 Limburg 176 punten: 2 75; 3 Zeeland (Goes) 143; 4 Gel- 136; 5 Noord-Holland 133; 6 abant (Schijndcl) 126; 7 Drente uid-Holland 121; 9 Groningen- 103; 10 Overijssel 99. in (teams die voor het eerst n). 1 F riesIand-Groningen 140: blland 139: 3 Limburg 133; 4 abant (HedeD 118; 5 Overijssel Jtrecht 106; 7 Zeeland 106; 8 id 100; 9 Noord-Holland 94; 10 I Van onze correspondent) Zaterdag j.l. is op 51-jarige iverleden mr. W. E. M. Seydlitz, tlhier. er Seydlitz, in het Land van ;n graag geziene figuur, heeft in drukke notariële ambt vele bekleed in diverse besturen en lang was hij hoofd-gezworene waterschap Hulster Ambacht. ,Liduinaziekenhuis kende hem m als regent, terwijl hij voor het beth Liefdehuis tal van jaren nt met een stuwende werkkracht ïSt. eel sympathie heeft het curato- n het Hulster Jansenius Lyceum ennis genomen van het vele werk heer Seydlitz als voorzitter ver- effelijk werk deed hij tevens Katholieke Middelbare School ing voor oost-Zeeuwsch-Vlaande- welke vereniging hij eveneens en de voorzittershamer hanteer- echtige uitvaartdienst zal plaats- op woensdag 31 maart a.s. in de siliek te Hulst, waarna begrafenis r.-k. kerkhof aldaar. DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 29 MAART 1965 [JZEN 20 uur Het zwaard van koning 14 j. >opgcbou\v 20 uur Botsende jeugd, INGE k 19.30 uur De tovenaar van Bio ie. UrtG 20 uur Moord of overspel, 18 3* snhoorr 19.30 uur Bijeenkomst ENS uur Raadsvergadering Opera 20 uur Karsenty bouw voor URG uui V 19.30 uur Verg. Kon. Ned. uinbouw en plantkunde Bijeenkomst fruittelers 1ND1JKÉ uur SE Raadsvergadering rENE entehuis 14 uur Raadsvergadering ÜZEN r 20 uur Het zwaard van de ko- 14 j. tZEE ertzaal 20 uur Dr. Strangelove L-BURG ut- en gehoorzaal 20 uur Concer Griffie; 11 uur Installatie prov. ïissie voor watervoorziening en ouding Zeeland ischouwburg 20 uur Adam in cnap Opera 20 uur Théatre National ERPEN' 20 uur Ballet (Van onze radio- en tv-redacteur) De heer Ype Höweler, hoofd van de afdeling ernstige muziek bij de AVRO, heeft van 22 februari tot 16 maart een bezoek gebracht aa^ Warschau. In de concertzaal van de nationale Filharmo nie, werd gedurende een maand het in ternationaal pianoconcours Frederïc Cho pin gehouden. Uit alle werelddelen wa ren de jonge pianisten naar Polen ge reisd om aan dit concours, dat eenmaal in de vijf jaren wordt gehouden, te kun nen deelnemen. Na een strenge schrif telijke voor-selectie werden 86 deelne mers (sters) toegelaten. Bij de openings dag waren tien van de uitverkorenen niet verschenen. Allen waren ondergebracht in een groot Pools hotel, waar ieder over een eigen kamer met piano de beschikking kreeg. Of de jonge pianisten daar al len tegelijk konden repeteren, klinkt onwaarschijnlijk. De internationale jury onder leiding van de 75-jarige Pool Zbi- ginew Drzewiecki, bestond uit 21 leden. De eisen, welke aan de jonge musici werden gesteld, waren bijzonder zwaar. In de eerste ronde moesten zij een noc turne, twee études, een polonaise en zes préludes van Chopin spelen. De 36 overgebleven deelnemers (sters) dienden in de tweede ronde een wals, drie mazurka's, twee études. een scher zo. ballade of barcarolle uit te voeren. De twaalf pianisten, die in de derde ronde verschenen, kregen als opdracht de nocture opus 55 in es groot en een grote sonate van Chopin te vertolken. De zes laatsten, die ook deze mees terproef naar de wens van de jury had den volbracht, dienden met het filhar monisch orkest een pianoconcert van Chopin ten gehore te brengen. De heer Höweler vond de concours- eisen onvoorstelbaar zwaar, maar het had hem gefrappeerd, dat deze jonge ren niet alleen over een enorm reper toire beschikten. maar bovendien met een onvoorstelbare trefzekerheid speel den. Het peil van de interpretaties lag volgens de Polen bij dit concours veel hoger dan vijf jaren geleden. Een opmerkelijk talent bezat de Ar gentijnse prijswinnares Martha Arge- rich. In Nederland kende men haar al, want zij trad vijf jaren geleden voor het eerst in ons land op tijdens een radioconcert. Drie jaren later gaf zij enige recitals in Den Haag en Amster dam. De 24-jarige pianiste woont de laat9te tien jaren in Europa. Zij heeft in Wenen, Brussel en Londen gestu deerd en zal zich mettertijd in België of Engeland vestigen. De heer Höweler prees zich gelukkig dat hij deze fabel achtige pianiste bereid heeft gevonden om in december een concert voor de AVRO-microfoon te komen geven. De tweede prijs verwierf de Brazi liaan Arturo Moreira-Lima, een student uit Moskou, die thans een tournee door Oost-Europa maakt. Derde werd de Rus sische Martha Sosinsk?, die in verband met een blijde gebeurtenis voorlopig geen contractuele verplichtingen kon aangaan. De vierde was de 22-jarige Japanse pianiste Hirolo Nakamura. die in Polen haar pianostudie voltooide. Een bijzonder charmante solist was de jonge Amerikaan Edward Ayer. Hij wist zich in dit vreemde gezelschap niet alleen vlot te bewegen, maar kon op onnavolgbare wijze de zaal bespelen, hetgeen hem meermalen minutenlange ovaties opleverde. De zesde en laatste prijswinnares was de Poolse Elzbieta Glabowna. Toen de heer Höweler na afloop van het concours de solisten in terviewde er, naar hun liefste compo nist informeerde, noemden allen Bach, Beethoven of Schumann, maar nie- Chopin De belangstelling voor dit concours in Warschau was zó groot, dat de con- UTRECHT In alle kerken is gister morgen een herderlijke brief van de Nederlandse bisschoppen voorgelezen, gewijd aan boete en vergeving. In de brief wijzen de bisschoppen met nadruk op het grote belang van de privé-biecht. Zij juichen de gezamenlijke boetevierin gen toe, maar zeggen van mening te zijn dat hiermee de privé-biecht niet in de verdrukking moet komen. „Het zou te wensen zijn", aldus de bisschoppen, „dat de gemeenschappelij ke viering de leerschool vormt voor een dieper beleefde, persoonlijke zelfuit- spraak ten overstaan van de priester, als vertegenwoordiger van God en de ge meenschap der mensen. Biechten gaan, betekent God ontmoe ten", zo vervolgden de bisschoppen, „God als Vader die ons begrijpt en ons opnieuw en inniger accepteert". De bisschoppen wijzen er voorts op dat tijdens de biecht van beide zijden oprecht gestreefd moet worden om te komen tot menselijk contact. Haast is hierbij uit den boze. Een goed verzorgde biecht, aldus de brief, zal heilzaam zijn voor ieder mens die streeft naar groei in christelijk le ven. Maigret zit er voor dit seizoen weer op. Jammer, we hebben het een van de besteserieverhalen van deze winter ge. vonden. Ook ditmaal was het verhaal spannend, en het werd goed vertelt en goed gebracht. Kees Brusse heeft van de hoofdrol een kostelijk type gemaakt, dat meteen populair was en het meespe- 1 envan enkele Belgische acteurs gaf aan het geheel een bijzonder accent. De Bredase ambtenaar Weiterink haal- rte het met glans in de rubriek ,,Tel uit je winst". Zo uitstekend is hij in zijn branche (het bestuderen van de vredes verdragen na 1919) dat hij een antwoord zelfs nog wist te corrigeren. Het ziet er dus hoopvol uit voor de volgende keer. M. (Advertentie) (Advertentie) certzaal, waarin normaal 2000 perso nen kunnen plaats nemen, nauwelijks betreden kon worden, omdat de toehoor ders in alle paden zaten of hurkten. Persoonlijk bewaarde de heer Höweler de meest prettige herinneringen aan de ze trip naar Polen. Hij ontmoette daar weer een jonge dokter, die hij reeds jaren eerder in Boedapest had leren kennen. De medicus heeft hem heel Warschau voor zover het herbouwd is, laten zien. De interesse voor het wes ten en de voorliefde voor Frankrijk wa ren opvallend groot. Geen van de vreem delingen waagde het om zich daar b.v. van de Duits-e taal te bedienen. De vijf kleine radiostudio's, ondergebracht in verscheidene over de stad verspreide gebouwen, waren vrij primitief en sober. Maar de Poolse regering laat momen teel een groot studiogebouw in War schau optrekken, dat over drie jaar in gebruik zal worden genomen. Elke OLVEH polis is winstdelend. Maamla^ 29 maart HILVERSUM 1 402 M VARA; 12.00 Licht instrumentaal trio. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Musette-orkest. 12.55 Actualitei ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de mid denstand 13.20 Elektronisch orgelspel. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Gre pen uit de muziekgeschiedenis, muzika le lezing. 14.30 Moordweer. hoorspel. 16.00 Nieuws. 16.02 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Amusementsmuziek (gr.) 17.30 Omroep- kamerkoor en solist: Joodse liederen, (opn.) 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Stereo: Theaterorkest en zangsolisten 19.00 Onder- de afwas, licht programma. 19.30 Parle mentair overzicht. 19.45 Overheidsvoor lichting: Samenwerking met Ontwikke lingslanden. Technische samenwerking met Indonesië. Prof. dr. J. F. Arens, hoogleraar te Utrecht en dr. H. W. te Winkel van het ministerie van buiten landse zaken in gesprek met Paul de Waart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Licht ensemble en zangsolisten. 20.30 Ether forum. 21.05 Klein gedrukt, cabaretpro gramma. 21.25 Het hangt aan de muur en het tikt. 21.45 Stereo: Radio Filhar monisch Orkest en Groot Omroepkoor: moderne muziek. (22.30-22.40 Nieuws). 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 12.00 Licht instrumentaal kwar tet. 12 22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages en lichte muziek. 13.30 Lichte orkest muziek en zangsolist. 13.50 Lichte gram mofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Fluit en piano: Moderne Nederlandse muziek (opn.) 15.00 Als de kat van huis is...wedstrijdprogramma (herhaling van donderdag 18 maart j.l.) 15.30 Semi- klassieke orkestwerken (gr.) 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Vocaal ensemble: Geestelijke liederen. 16.50 Klassieke ka mermuziek (gr.) 17.00 Voor de kleuters 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners, 17.50 O- verheidsvoorlichting: Surinamê-journaal Spreker: Mr. dr. H. J. Roethof 18.00 Kapel van die Koninklijke Luchtmacht. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. Bij de tijd. Een 14-daagse ra dio-uitgave van de Partij van de Ar beid. 18.30 Geestelijke liederen (opn.). 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19-30 Metropole-orkest: amusementsmuziek - (opn.) 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Stereo: Lichte orkestmuziek. 20.20 Vandaag is genoeg, hoorspel. 21.20 Klas sieke kamermuziek (gr) (21.10-21.20 Klas sieke grammofoonmuziek). 21.50 Wereld panorama. 22.00 Vocaal en instrumen taal ensemble: Duitse volksliedjes (opn.) 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw: Makers van muziek in film en musi cal. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 3*4 M 12.00 Nws. 12.03 Grammofoonmuziek 12.08 Voor de landbouw. 12.15 Gevari eerde muziek- (12.25 Weerberichten en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten en programmaover zicht. 13.00 Nieuws en weerberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken, 17.00 Nieuws. 17.15 Amusementsmuziek 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radiokro niek en correspondentie uit Nederland- 19.40 Volksmuziek. 20.00 Nieuwe lichte grammofoonmuziek. 20.45 Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.15 Operakroniek. 22.35 Gram mofoonmuziek. 22.45 De zeven kunsten 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Ge varieerde muziek- 23.55 Nieuws. 24.00- 0.45 Voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 M 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek (13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.18 Ge varieerd programma (15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws en kroniek. 19-15 Muzikaal medaillon. 19.30 Nieuws. 21.15 Gram mofoonmuziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. Dinsdag 30 maart HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardmuziek- 7.30 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dago pening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klas sieke kamermuziek (gr.) 9.35 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek bespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. HILVERSUM 2 298 M KRO: 7.00 Het levende woord. 7.05 Ouverture..., lichte grammofoonmuziek. reportages en mededelingen. (7.30-7.40 Nieuws; 8-00-8.05 Meditatie). 8.30 Nws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Oude en klassieke kamermu ziek en orkestwerken (gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Licht vocaal ensemble (gr.). 11.50 Volaan.. vooruit, spraatje. (Advertentie) DRUM Maandag 29 maart NEDERLAND 1 NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Barend de Beer. CVK-IKOR-RKK: 19.06 Kenmerk: veertiendaags journaal van de Kerken NTS: 19.35 Huckleberry Hound, tv-film 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke partij: KVP. 20.30 De witte karavaan, speelfilm (alle leeftijden), 22.00 De Eerste Wereldoorlog: documen taire film. Periode 28 juni - 23 augus tus. 1914. 22.25-22.30 Journaal, NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Het gesprek van de dag. bespre king van actuele zaken. 20.40 AVRO's TV Magazine. 21.25 Jazz in beeld. 21.50- 22.10 Sterren kijken. BELGIë VLAAMS 19.00 Zandmannetje. 19.05 Internationa le jeugdkroniek 19.25 Tienerklanken. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.30 Ontwaakt en jubelt (Wachet auf und singet). verfilmd TV-spel. 22.00 Klassieke kamermuziek. 22.25 Nieuws. BELGIë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Boutique: Kroniek voor de vrouw 19.30 Maandag- sport. 20.00 Journaal. 20.30 Le Saint, feuilleton. 22.15 Journaal. LEWEDORP Om zes uur 's morgens reed een vrachtauto met salonwagen, be_ stuurd door de 21-jarige chauffeur J. B. uit Lichtenvoorde onder Lewedorp op rijksweg 58 in de Jacobspolder in de richting Middelburg. Op een gegeven ogenblik raakte de wagen van de weg. Aan de rechterzijde kwam zij tegen een boom die, toen de wagen geheel tot stil stand was gekomen, midden in de salon, wagen bleek te staan. De veertien meter lange salonwagen, eigendom van F. L. uit Lichtenvoorde, werd totaal vernield. De schade beloopt circa f 15.000. De wa gen werd naar Souburg gebracht. Per soonlij! ongelukken deden zich niet voor. (Advertentie) LOUIS DE CONDE, die sinds augustus 1962 door de Fransee politie wordt ge zocht wegens zijn aandeel in een moord aanslag op president De Gaulle, is gis teren in Mezières gearresteerd. SELECTIEKLEDING Een perfect gesneden kostuum, kreukherstellend, gul in bewegings vrijheid en altijd in vorm. Moderne kleuren en dessins. V •v AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM 55 Dat Berlioz' „Sympho- nie Fantastique" een zo populair werk is geworden, dankt het zeker niet in de laatste plaats aan de meest bizarre gedeelten van deze autobiografische muzikale schildering van een kunstenaars leven. In dit werk heeft Berlioz willen weergeven wat er om gaat in de ziel en in de dromen van een jonge artiest die in liefdesperikelen verzeild geraakt is en die zich beurte lings vleit met hoopvolle gedachten, of dreigt te verzinken in 'n poel van zelf bedachte ellende: dat hij bedrogen wordt door zijn geliefde, dat hij haar vermoord heeft, dat hij daarvoor ver oordeeld wordt en dat hij wordt te rechtgesteld. Voor de executie en de be grafenis komen heksen, kobolds en trol len feestend bijeen. Deze „Jeroen Bosch in Muziek" is een knap gedoseerde mengeling van serene en deels zelfs uitermate pastorale klan ken, en van gruweleffecten. De „Sym- phonie Fantastique" is als het ware te vens de karakterschets van Berlioz ge worden en ze weerspiegelt niet alleen de psychische tormensen die de fel le vende componist te verwerken heeft ge had tengevolge van zijn liefde voor Har riet Smithson, maar ze is tegelijkertijd kenmerkend voor zijn gehele levens gang, die een even dramatisch einde had als dit zo terecht met „fantastisch" ge karakteriseerde stuk muziek. Het is beslist geen gelegenheidscom positie, zoals zovele andere strikt gepro grammeerde werken van toch begaafde toondichters. Het gevaar dat het dit zou worden, was niettemin levensgroot aan wezig, want Berlioz schreef deze sym fonie eigenlijk slechts uit de drang om iets te presteren dat zijn aangebedene van zijn betekenis zou overtuigen. Hij is daarin wel geslaagd, maar niet zozeer ten opzichte van haar, want hij verover de Harriet op een heel wat prozaïscher wijze: door een in al zijn platvloersheid toch (of juist) klassieke list. De zange res Harriet werd in het geheel niet ge raakt door de burleske schoonheid van het werk, maar wel knielde de grote Paganini na de eerste uitvoering voor Berlioz. En wie het karakter van Paga nini kent, weet wat dat betekent. Een compositie met een zo bewogen en menselijke achtergrond moet uiter aard ook in de platenwereld repertoire houden en het is met bewondering dat we gewagen van de uitvoering die het Londens Symfonie Orkest onder Colin Davis op Philips van de „Symphonie Fantastique" geeft. De hoes met „De val der engelen" van Pieter Brueghel (de oude) karakteriseert in kleuren wat Berlioz in zijn heksensabbat in klanken vertolkt. Het Londense orkest, toege spitst op werken van dit karakter, te kent de Berlioz componist én Hector de tomeloos verliefde uitermate knap. Een robuuste uitvoering, die gaaf in de groef werd vastgelegd. (Philips mono A 02313 L, stereo 835 188 AY). Van heel ander karakter is Moes- sorgski's „Nacht op een kale berg", waarin de heksen eveneens een belang rijke rol spelen, maar hier illustratief. Het is een van de bekendste werken van de Russische componist, dat in de ge bruikelijke bewerking van Rimski-Kor sakov op een technisch uitnemende en grafisch opvallend verzorgde Decca- plaat wordt gespeeld door het Orkest van Romaans Zwitserland, geleid door Ernest Ansermet. Goed gekozen is de combinatie met Glinka, wiens „Russian en Ludmilla" op de tweede kant van deze plaat prijken. De Russische opera is bij ons al even onbekend als Glinka, die de Verdi van zijn tijd en van zijn land was. Onder de noemer „Russian Delights", de titel van deze plaat, doen de walsfantasie en de „jota Aragonesa" welke de ouverture van „Russian en Ludmilla" begeleiden, overigens wat vreemd aan, want na een en al weinig typisch Russische klankidioom vertaalde Poesjkin zijn ze zó geslaagd Weens, resp. Spaans, dat men er zonder moeite een sterk Europees georiënteerde Glin ka in herkent. (Decca SXL 6119). Philips blijkt met zijn „Klassieke dis cotheek" over een goede oriëntatie in zake de wensen van die muziekvrienden te beschikken, die „het Nonnenkoor van Casanova" te boven zijn, maar aan de strijkkwartetten van Beethoven nog niet toe zijn. In dit klassieke middengebied valt inderdaad ontzettend veel te bele ven aan uiterst verantwoorde muziek. In de Klassieke Discotheek werden onlangs drie sonates van Beethoven uitgebracht en wel de twee „standaard pianosonates" nr. 8 opus 13 (Pathetique) en nr. 14 opus 27 nr. 2 (Mondschein) en .de sonate voor viool en piano nr. 9 in A opus 47 (Kreutzer). Wij bespreken de beide platen in één verband, alhoewel zij qua aard en ook wat de interpretatie betreft, van elkaar verschillen. De beide pianosonates wor den gespeeld door de Chileen Claudio Arrau, die onder de pianisten van de laatste tijd een bijzondere plaats is gaan innemen. Zonder uitgesproken een ver nieuwer te zijn, geeft hij Beethovens pianowerken een onverwachts en ver- rassepde dynamiek, hetgeen des te ster ker opvalt bij de bekende werken uit het oeuvre van Beethoven. Vergelijking is hier immers minder moeilijk dan bij minder vaak uitgevoerde muziekstuk ken het geval is. Arrau legt (b.v. in de „Pathetique") tal van onverwachte accenten soms tot op de grens van wat men toelaatbaar acht af en ver hoogt daarmee op een volstrekt oor spronkelijke manier de hartstocht en de gedrevenheid van het werk. Door scher pe contrasten (in de Pathetique vindt hij die bovendien niet alleen in het wee moedige Adagio Cantabile, maar ook in het grootste eerste gedeelte) verhoogt de pianist dit effect nog. Een sublieme techniek stelt hem tot dit vrije spel in staat. Arrau's vertolking van de Mond- scheinsonate treft eveneens door de grandioze techniek van de Chileen, voor al in het razend moeilijke Presto agita to, het laatste deel. De Kreutzer-sonate, door Beethoven indertijd „bij nader inzien" opgedragen aan de briljante violist Rudolph Kreut zer, wordt vertolkt door David Oistrach (viool) en Lev Oborin (piano). Wij ho ren een stellig even fenomenaal violist aan het werk als Kreutzer in zijn tijd was. Oistrach beleeft in zijn innerlijk als weinig anderen datgene wat Beet hoven zelf heeft gevoeld. Zijn tempe rament en zelfs zijn uiterlijk komen stei'k met die van Beethoven overeen. De uitvoering van de Kreutzner-sonate is dan ook mede doordat het stuk de solisten geen enkele technische moei lijkheid schijnt te bieden gaaf en groots. De Kreutzersonate wordt uitgebracht onder nr. 610 146 (mono); 836 268 (ste reo). De beide pianosonates dragen het catalogusnummer 610 147 (mono); 826 269 (stereo). Sedert de jonge Rus Vladimir Ash kenazy zich in het westen (Londen) ves tigde, heeft hij een meteoorachtige car rière als Chopin-vertolker gemaakt. Wordt het steeds moeilijker om onder de dozijnen virtuozen die in deze tijd aantreden voor grammofoonopnamen, de werkelijk geniale pianisten aan te wijzen in het geval van Ashkenazy is elke twijfel uitgesloten. Behalve een praktische onbegrensde techniek en een waarlijk fraai spel, verrast hij telkens weer de toehoorder, door iets van hem zelf, iets strikt-eigens, aan de muziek toe te voegen en dit schijnbaar volko men spontaan. Alsof de muziek hem tot nieuwe vondsten inspireerde, waardoor een vaker gehoord werk opeens iets ge heel nieuws krijgt. Deze waarlijk hér- scheppende interpretaties maken muziek inderdaad tot een belevenis. Want mu ziek is, zoals iedereen weet, méér dan een groot aantal noten, ritmen en accen ten. Bij Decca verschenen Vier ballades van Chopin, samen met de Trois Nou- velles Etudes op één 30-cm stereoplaat. Deze opname is als weinig andere ge schikt om de echte Chopin-liefhebber in verrukking te brengen om bovenge noemde redenen: een oorspronkelijke, elegante interpretatie. De Trois Etudes worden in tegenstel ling tot de Balladen, zelden gehoord. Ze blijken vol bewogenheid en rijk aan verrassende stijlfiguren te zijn. Decca stereo SXL 6143 Misschien zal men over enkele tiental len jaren zeggen dat de invoering van de nieuwe Misliturgie inspirerend heeft gewerkt op onze componisten. Wie dat nauwelijks zal kunnen geloven, moet in gedachten eens teruggaan naar de eeu wen waarin de kerkelijke muziek echt bloeide en geniale componisten als Bach, Mozart, Schubert en Haydn heel hun creatieve talent in stelling brachten om de vaste gezangen van de Mis op mu ziek te zetten. Zo'n renaissance kan zich herhalen. Maar of wij nu ooit opnieuw een bloeitijd zullen beleven of niet vast staat dat het zeer te betreuren zou zijn, als wij voortaan naar de concert zaal zouden moeten gaan om een Mis van Haydn, Mozart of Schubert te ho ren uitvoeren. En dat gevaar is niet denkbeeldig. Alweer moeten we zeggen: wat een zegen, dat er grammofoonplaten be staan, die in onze eigen huiskamer de muziek brengen, die wij elders niet of met moeite te horen zouden krijgen. Philips bracht kort geleden twee Mis sen van Joseph Haydn, de Missa in ho- norem Sti Nicolai en de Missa Brevis Sti Joannis de Deo (Kleine Orgelmis genaamd) op één 30 cm-LP uit. De Wie ner Sangerknaben, versterkt met enkele volwassen solisten, voeren de beide Mis sen, onder leiding van twee verschillen de dirigenten uit. Het zijn wij behoe ven het nauwelijks te herhalen mag nifieke werken, vol grootse figuren, 'die hier een vertolking hebben gevonden, welke zijn weerga nergens vindt. Philips 835 271 AY (stereo) Mono: A 02396 L.) De grootste troef van CBS na de pre sentatie van de muziek van „West Side Story" belooft de 30 cm LP te worden, waarop een half dozijn hits en instru mentale gedeelten uit de nieuwe „My Fair Lady" zijn opgenomen. In decem ber ging de film in première. Kort daar op lanceerde CBS een grammofoonplaat, met de stemmen van Audrey Hepburn, Stanley Holloway en anderen. Voor de opname werd gebruik gemaakt van de originele filmsoundtrack, zodat men hier op een aparte manier van „live" kan spreken. De plaat is in een kleurige hoes gestoken. Het attractieve gezichtje van Audrey Hepburn vormt DE blik vanger. (CBS (S) 70.000). In .de huisibioscoop wordt vanavond 'Nederland 1) een premièrefilm ge draaid, t.w. „De witte karavaan" van de Russische regisseurs Eldar Sjanguel- jaja en Tomas Meliawa. Het is werke lijk iets bijzonders, dat een film zo kort na zijn ..geboorte-datum" de film vormde de Russische inzending op het festival te Cannes vorig jaar op de televisie verschijnt. De kijkers moeten het doorgaans met ouwietjês doen. Een uitzondering dus. Intussen zijn de beide makers van de ze produktie vrijwel onbekende groothe den. Maar hoe onbekend ook, ze blij ken goed opgevoed te zijn in de grote traditie van de Russische filmerij, die zowel in het verre als in het recente ver leden werkelijk prachtige films heeft, voortgebracht. Wie herinnert zich niet ,,De brief, die nooit verzonden werd" of „Als de kraanvogels overvliegen"? Al in de beginjaren van zijn bewind heeft Lenin de waarde van de film als communicatie- en propagandamiddel on derkend. Daaraan zal het wel liggen. dat de film in Rusland gedurende de hele periode van zijn bestaan naast een artistiek medium ook een middel is ge weest dat de ideologie diende. In ver schillende gevallen zijn de Russische films dan ook meer ideologie-dragers ge weest dan dramatisch gebeuren. Ook zeer recente films van achter het ijzeren gordijn lijden nog aan dit euvel. Te genwoordig ligt het er echter meestal niet meer zo dik op als vroeger. Een bewijs daarvan is „De witte ka ravaan" van vanavond. Diie karavaan is een kudde schpen met begeleiders, die voor de winter naar de steppen langs de Kaspische Zee trekken. Tijdens de komende maanden leiden de herders een zwervend bestaan, dat veel saam- horigheidsgevosl van hen vergt. Wan neer een van de herders de kame raadschap niet langer op kan brengen, ontstaan er allerlei conflicten, die ten slotte tot gevolg hebben, dat hij uit de kleine gemeenschap wordt gestoten Het regisseurs-duo heeft dit betrekke lijk eenvoudige verhaal in zulke aantrek kelijke beelden vertaald, dat het een lust is geworden om er naar te kijken BERT VAN OOSTERHOUT (Advertentie) Steeds «eer duiken er geruchten op dat er in binnen- en buitenland mensen zi|n die door diepzinnige «iskundige berekeningen de uit slag van de voetbaltoto van tevo ren «eten te bepalen. 99% van het mensdom schenkt weinig geloof aan deze geruch ten. Zü wagen graag een gokje, maar als ze zeker willen zijn an een voordeeltje doen zü hun in kopen op de markt of bil de straathandelaar. Niet voor niets gaan steeds meer mensen gezellig ..markten". In een gezellige le vendige sfeer doen zi) daar hun inkopen en hesparen daardoor een belangrijk bedrag op hun huishoudgeld. Zi) vinden er bovendien vaak Iets bizonders begerenswaardige artikelen tegen prijzen die men niet voor mogeliik had gehouden. Op de markt en bij de straathan delaar wint u altUd want, OP DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD Vanavond om 20.40 uur be steedt AVRO's TV-magazine op Nederland 2 aandacht aan enkele onderdelen van de NTS. Ageeth Scherphuis presenteert dit pro gramma, waarbij zij onder meer een gesprek heeft met piloot Van der Heijden, die in een NTS-vlieg- 91 SSI m &MMSE tuig mede zorgt dat de actualiteit op tijd op bet scherm verschijnt. oe Diepe rust rondom het PALEIS WORDT VERSCHEURD POOR PE WOESTE KRfTEN DER KRIJGERS.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 3