Politiek scheidt twee grote
W.-Duitse televisiezenders
Schrijver van ons
nieuwe feuilleton
Baron Bluff op oorlogspad
ANIMOSITEIT TUSSEN ZDF EN ARD
Maurice Leblanc
Dekany-kwartet brengt
première in Tilburg
arsene
lupin
gentleman-
inbreker
ORKEST BRABANTS
CONSERVATORIUM
NAAR RENNES
id
Om prijzen Brabants Conservatorium
Manuela Lollipop
zingt in Combo
Stormramp Zeeland
achtergrond nieuwe
speelfilm
DE AANVOERDER VAN DE OPSTAND
SCHIJNT NOC IN HET CAFE TBZUN
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 MAART 1965
(Advertentie)
(Van onze correspondent Jan Bouwer)
MAINZ Het „Zweites Deut-
sches Fernsehen" (ZDF) in Mainz
wil een aandeel hebben in het spe
ciale televisie-programma, dat de
in de „Arbeitsgemeinschaft Rund-
funkanstalten Deutschlands (ARD)
samenwerkende tv-omroepen elke
morgen uitzenden, gericht op de
oostzone van Duitsland.
Het ZDF kan een dergelijk „oostzone-
programma" niet over haar eigen zen
ders uitstralen. Die kunnen namelijk
door de speciale gesteldheid van uit
zendingen in het z.g. U.HF.-bereik in
Oost-Duitsland met uitzondering van
de gebiedsstrook vlak achter de prik-
keldraadgrens niet worden ontvan
gen. Om tot Oost-Duitsland door te drin
gen zou het ZDF dus gebruik moeten
maken van de ARD-zenders.
De ARD heeft het ZDF tot dusver dit
aandeel in het ochtendprogramma ge
weigerd, maar de intendant van de Hes-
sische omroep in Frankfurt, Hess (van
beroep dominee) en die van het ZDF
prof. Holzamer zullen er dezer dagen
nogmaals over gaan spreken.
Ook uit dit meningsverschil dat op
zichzelf misschien niet zo belangrijk is
blijkt wel, dat het ZDF bij de ARD
nog altijd zeer ten achter gesteld is.
Het duidelijkst blijkt dit uit de verde
ling van de kijkgelden, waarvan de ARD
(na aftrek van het PTT-aand'eel voor
zenderhuur en incassokosten door de
postboden) 70 en het ZDF 30 procent
krijgen. De Mainzer omroep schreeuwt
al jarenlang om een rechtvaardiger ver
deling van de kijkgelden. Zeker: de ARD
omroepen zijn des avonds meestal wat
langer in de lucht dan het ZDF en heb
ben een uitgebreider zaterdag- en zon
dagprogramma. maar datgene wat door
beide tv-omroepen wordt geboden, ver
houdt zich in geen geval als 7:3.
Het op Oost-Duitsland gerichte ARD-
programma begint om tien uur 's mor
gens. Het wordt uitgezonden over de zen
ders langs de zonegrens, die tot diep
in de oostzone kunnen doordringen. Het
programma bestaat vrijwel geheel uit
herhalingen van ARD-uitzendingen, o.a.
de journaals en politieke uitzendingen
van de dag tevoren. De bedoeling is de
tv-kijkers in Oost-Duitsland, die 's avonds
in het algemeen naar de programma's
van de „Fernsehfunk" (de Oostduitse
tv-omroep) kijken, de gelegenheid te ge
ven de Westduitse tv-programma's te
zien. Natuurlijk speelt de gedachte aan
propaganda voor het leven in de Bonds
republiek daarbij een belangrijke rol.
Eenzijdig
Dit beeld is, volgens het ZDF, een-
zijdig. Het is bekend, dat verschillende
ARD-omroepen sterk socialistisch zijn
„doorregen" en vaak in sterke mate
kritiek uitoefenen op de bondsregering,
daarbij verzuimend ook woordvoerders
ten gunste va.n Bonn te laten spieken
Bovendien wil ook het ZDF d'3 gele
genheid krijgen om de kijkers in Mid-
den-Duitsland te laten zien wat zij kan.
Daartoe beschikt het ZDF zelf niet over
de noodzakelijke technische middelen, d.
w.z. zendermateriaal, bovendien wilde ZD
F, dat het de beschikking krijgt over
enkele aan de zonegrens gelegen ARD-
zenders in de vroege middaguren.
D ARD-omroepen willen dat niet. Zij
motiveren hun afwijzing met de komst
van een derde programma. „Wij weten
nog niet, of we die zenders binnenkort
voor een derde programma niet zelf no
dig hebben", zeggen de ARD-omroepen.
Verder bestaat de mogelijkheid, dat de
ARD-omroepen in de vroege middaguren
een programma gaan uitzenden dat spe
ciaal bestemd is voor Westduitsers, die
het avondprogramma (van de vorige
dag) niet konden zien, omdat zij in de
avond- of in de nachtploeg moesten wer
ken b.v. mijnwerkers, pesoneel van
openbare verkeersmiddelen, van de „Bun-
desbahn" etc.). Ten derde aldus de
ARD zijn de experimenten in volle
gang voor de invoering van kleurente
levisie in 1967.
Om deze drie redenen maar er zijn
er nog meer kunnen de ARD-omroe
pen het ZDF in de vroege middaguren
geen zenders afstaan c.q. uitlenen voor
het uitzenden van een ZDF-programma
dat op Oost-Duitsland is gericht. De enige
mogelijkheid is. dat het ZDF bijdragen
gaat leveren tot het ochtendprogramma
waardoor tevens een gemeenschappelijk
programma tot stand zou kunnen wor
den gebracht, dat de Oostduitser? zou
kunnen demonstreren hoe broederlijk
de ARD en ZDF wel samenwerken. Het
ZDF argumenteert echter, dat de ARD
blijkbaar de Oostduitse tv-kijkers een
eenheid van opvatting wil voortoveren,
die in feite niet bestaat.
Het ZDF wil daarentegen demonstre
ren, dat het over verschillende aspec
ten der Westduitse binnen-, buiten
landse- en sociale politiek zijn eigen
inzichten heeft, die afwijken van die
der ARD-omroepen. Het wil dus in
geen geval in het ochtendprogramma
gaan uitzenden onder een gemeen
schappelijk handelsmerk als het ZDF
al aan het ochtendprogramma gaat
meewerken dan in ieder geval onder
het eigen zenderteken.
TILBURG Bij wijze van antwoord
aan de Franse muzikale prestaties in
het kader van het Franse seizoen, dat
zich het vorig jaar in Tilburg heeft af
gespeeld. gaat het Brabants Conserva
torium Orkest naar Rennes.
Maandag 5 april zal het orkest o.l.v.
Jan Out een middagconcert geven voor
de jeugd en een avondconcert.
Er woi'den werken uitgevoerd van
Marcel Poot, de directeur van het Brus
sels Koninklijk Conservatorium, van Ci-
marosa, Van Dijk. Toebosch Fauré en
Saint Saëns. Het is een interessant pro
gramma, waarin de mensen van Rennes
kunnen kennis maken met het Neder
landse muziekleven.
Kies daarom de voor Uw huid bestemde
verzorgingscrème uit de vermaarde Payot-reeks.
Nutricia stimulation: luchtig en voedend
voor elk huidtype behalve het vette.
Embryoimaire U.P.: stimulerend en verjongend
voor de droge en vermoeide huid.
Régénoderm U.P.: herstellend en verjongend
voor de vermoeide vette huid.
Crème no. 2: zuiverend, kalmerend en
beschermend; dè oplossing voor Ideine huidproblemen.
Frisheid
Schoonheid
Jeugd
de la facultê de Lausanne
DR. N. G. PAYOT-HOLLANP N.V.- KEIZERSGRACHT J2-14-AMSJERDAM-G
VOORWOORD
i
t A RSèNE LUPIN, gentleman-inbre-
ker, is net zo oud als ik: hij
J ontstond in 1907, als geesteskind
t van een schrijver die tot dan alleen
i als journalist bekend stond: Mau
rice Leblanc. Het boek kreeg een
voorwoord mee van een beroemd
lid van de Académie, Jules Cla-
retie.
Heden ten dage weet men nog
enigszins wie Maurice Leblanc was
en helemaal niet meer wie Jules
Claretie was. Maar de persoon van
Arsène Lupin is zo beroemd gewor
den dat die het zonder vader en
inleider kan stellen.
TT ij heeft daarentegen veel kinderen
"-gehad: „Dc Saint", vrolijke en char
mante hersteller van onrecht, verdedi
ger van de verdrukten die terloops de
misdadigers in zijn netten strikt en die
boven alles van het leven houdt en
bijgevolg van gevaar en plezier: de
i elegante en romantische geheim-agent
Hubert Bonisseur de la Barthe; de
J fijnzinnige en aantrekkelijke advocaat
J Perry Mason: „de baron", de kunstver-
f zamelaar die zo eerlijk is in zijn on-
i eerlijkheden. Nog heel wat meer schrij-
vers zoals Leslie Charteris, Jeain Bruce,
j) Ellery Queen of Anthony Morton die
i vrijwillig of onvrijwillig door Arsène
T.nrvin ooïncnirnnvd -»iir,
Lupin geïnspireerd zijn.
Tn Rouaan, waar zijn vader reder
f 1 was, werd Maurice Leblanc in 1864
f geboren.
En in zijn woonhuis aan de Rue de
(t Fontenelle kwam het avontuur hem
opzoeken.
a Hij is vier jaar, als het ouderlijk huis
in vlammen opgaat. Het kind wordt
J maar juist gered en men haalt het
J midden uit de vlammen,
f Twee jaar later breekt de oorlog van
1870 uit. De vader scheept de kleine
I Maurice in op een van zijn schepen en
stuurt hem naar Schotland, naar een
a veiliger schuilplaats. Een jaar later
a komt hij terug op de kostschool Patry
en. op het Corneille-lyceum waar hij
een uitstekende leerling is. Later zal
f hij er zich nog bezorgd over uitlaten:
„Ik kreeg alle prijzen", zal hij zeggen,
l „een als bewust romanticus beweer ik
dat het verschrikkelijk was".
I Zaterdags komt dikwijls een wa-
l §en met twee paarden de jonge Mauri-
i ce Leblanc halen en voert hem tot
l zondagavond door het land van Caux.
Tijdens een van die zwerftochten
ontdekt hij 'L'Aiguille creuse", waar-
f van het historisch geheim zal worden
f teruggevonden beurtelings door Arsè-
f ne Lupm en door zijn vriendelijke vij-
and de jonge verslaggever Beautrelet.
Soms ook begeeft Maurice Leblanc
zich voor
zijn zondagse uitstapjes met
rs naar Croisset aan boord
i een vreemd groen schip dat men
de Union noemde. Op oude gravures
kan men dezelfde schepen zien op de
Mississippi en de Orinoco. Een fiede
laar vrolijkte de langzame overtocht
op. Men deed er twee uur over om
naar Bouillie te gaan. En de reis naar
Croisset leek eindeloos. Ik was tien
jaar.
Te Croisset gaat de jonge Maurice
Leblanc tot zijn zeventiende jaar naar
de prachtige verhalen luisteren hem
verteld door Gustave Flaubert, wiens
vader, de chirurg Flaubert, zijn moe
der verloste.
Twee Normandische schrijvers zoals
hij, die hij regelmatig bezocht, zullen
een grote invloed hebben op zijn jeugd
en later, zoals we zullen zien, op zijn
werk: Guy de Maupassant en Gustave
Flaubert.
''Toch begint Maurice Leblanc als fa-
A brikant op de kaardenfabriek Mi-
ronde-Pichard.
Kaarden Maurice Leblanc zal
nooit weten wat dat is. Hij installeert
zich in zijn fabriek in de waskamer op
zolder en hij schrijft en schrijft
„De fabriek met al haar kabaal ver
dween. Het arbeidersvolk verdween
als nutteloze schimmen. Ik was geluk
kig ik schreef".
Hij schreef, maar dat hij schrijver
wilde worden, zal hij bij toeval op
zekere dag ontdekken.
Hij is naar de onthulling van het
beeld van Flaubert gegaan op Solferi-
no Square. Daar zijn Edmond de Gon-
court, Emile Zola, Guy de Maupassant
en Mirbeau. Hij voegt zich bij hen,
dineert met hen en neemt de trein met
diegenen die naar Parijs terugkeren.
De oude meesters luisteren naar de
onbekende jongeman die hun vertelt
over Flaubert die hij gekend heeft,
over haar, die als bron van inspiratie
diende voor madame Bovary (de
vrouw van zijn drogist lijkt als twee
druppels water op de dochter van de
heldin van de beroemde roman
Aangemoedigd door zoveel aandacht,
staat Maurice Leblanc op het punt die
grote schrijvers te vragen hem te hel
pen, als Edmond Goncourt bij het ver
laten van de tunnel Sainte-Cathérine,
begint te brommen:
„Beste vrienden, ik hoop toch dat
jullie niet zo blijven praten tot aan
Parijs. Ik ben doodmoe. Al dat zwaar
wichtig geklets maakt me bekaf Ik
slaap. Wie wil er zo vriendelijk zijn
om het gordijn dicht te doen?"
En Maurice Leblanc trekt het gor
dijn dicht ook over zijn plannen.
Maar eenmaal terug in Rouen, be
kent hij aan zijn vader dat hij geen
roeping voor kaardenfabrikant heeft
en dat hij naar Parijs wil vertrekken.
/Oorspronkelijk zal hij naar Parijs
gaan om rechten te studeren en
om bij zijn zuster te zijn Want hij
bleef lang het broertje van de grote
treurspelspeelster Georgette Leblanc,
vertolkster en bezielster, geheimzinni
ge en tijdelijke metgezellin van Mau
rice Maeterlinck met wie zij in een be
roemd schandaal leefde. In haar me
moires heeft Georgette Leblanc Mau
rice slechts vermeld als een dandy
„die in 1900 de mode van 1835 lan
ceert".
Toch is Maurice Leblanc. die een
groot schrijverstalent had, een echt
Parijse journalist geworden.
Men vindt hem bij Gil Bias als kro
niekschrijver, bij de Figaro, bij de Co-
moedia Hij publiceert een verza
meling nieuws getiteld „Des Couples"
waarvan Léon Bloy zal zeggen: „Dat
is Maupassant" en Jules Renard: „Dat
is Flaubert" maar desondanks i
heeft het grote publiek er geen be-
langstelling voor.
Zonder groot succes publiceert hij
enkele romans (Une Femme, L'Oeuvre 1
de Mort, Les Lèvres jointes,.
Bij Antoine laat hij een stuk spelen
dat als titel heeft „L'enthousiasme",
maar dat brengt het bij het publiek
niet teweeg.
jyjaar Pierre Laffitte, de grote uitge
ver, die juist begonnen is met het
tijdschrift „Je sais tout", vraagt hem
een detective te schrijven waarvan de i
held in Frankrijk zou opwegen tegen
zowel Sherlock Holmes als Raffles in
Engeland.
En zo ontstaat in opdracht de eerste
„Arsène Lupift".
Eigenlijk heet het nog niet Arsène
Lupin, maar Arsène Lopin, naar een
Parijs raadslid die een geschil had met
de administratieve afdeling. Lopin
protesteert en Maurice Leblanc wij
zigt de burgerlijke stand van zijn
held.
De persoon van Arsène Lupin maakt
onmiddellijk naam. Hij lijkt zo min
mogelijk op Sherlock Holmes en
Raffles. f
Iedere maand („Je sais tout" is
een maandblad), beleeft Arsène Lu-
pin avonturen die niets te maken
hebben met gevolgtrekkingen uit
peukjes of voetstappen evenmin als
hun geheim voortkomt uit een zwa
re misdadige atmosfeer. Integendeel,
alles in het leven van Arsène Lupin
is duidelijk, vrolijk en optimistisch.
Men weet onmiddellijk als er een
verdwijning of diefstal heeft plaats
gevonden, dat Arsène Lupin de
schuldige is.
Levendig, stoutmoedig, brutaal rost
hij zonder ophouden de commissaris
af (die hier in dit geval inspecteur a
Ganimard heet); sleept hij de mensen-
harten mee, heeft de lachers aan zijn f
kant. spot met gevestigde toestanden, 1
maakt de burgers belachelijk, komt de
zwakken te hulp en Arsène Lupin de
gentleman-inbreker is een Robin Hood
van het „Belle Epoque".
en echte Franse Robin Hood: hij
neemt zichzelf niet al te ernstig,
zijn meest dodelijke wapens zijn zijn
goede invallen; het is geen aristocraat
die leeft als een anarchist, maar een
anarchist die leeft als een aristocraat;
hij is nooit plechtig, maar altijd spot
tend; hij verliest zijn hart niet aan de
Vrouw van zijn Leven maar aan de
vrouwen van zijn levens. Zo werd hij
dan op het toneel voorgesteld door 1
André Brulé vele avonden lang, en zo
kwam hij veertig jaar later weer te
voorschijn op het scherm in de ge
daante van Robert Lamöureux.
Arsène Lupin is in een halve eeuw
niet ouder geworden. Hij zal nooit
verouderen, zijn hoge hoed, zijn cape
en zijn monocle ten spijt.
De mensen van mijn leeftijd spre
ken onder elkaar over Arsène Lupin
als over een zo bekende held, dat de
minste geheugenfout wat betreft zijn
avonturen, een lompheid lijkt te zijn.
Maar sinds enige tijd zijn de jonge
mensen van de generatie van onze
kinderen even enthousiast voor die
oude vriend van hun ouders, die voor
hen even oud is als Ivanhoe, als Rode
Pimpernel of als Fantomas, de leeftijd
waarop denkbeeldige helden zonder
rimpels de eeuwigheid ingaan.
PIERRE LAZAREFF
E
Niet Maigret lost zondagavond
een misdaad op, maar zijn vrouw.
Zij blijkt een gehaaide detective te
zijn in „De vriendin van mevrouw
Maigret". Kees Brusse legt er zich
graag bij neer, te lang heeft Mieke
Verstraete op de achtergrond ge
staan (21.15 uur, Nederland 1).
TILBURG De achtergronden van het
concert, dat dinsdag 30 maart in de
aula van de Katholieke Hogeschool
wordt gegeven door het „Dekany Kwar
tet" zijn bijzonder interessant.
De violisten Bela Dekany en Lajos
Balogh en de gebroeders Ervin en
Györgi Schiffer respectievelyk altvio
list en cellist hebben evenveel hart
voor hun kwartetspel als v0or hun
leerlingen. Alle vier hebben gestu
deerd aan de befaamde Franz Liszt-
muziekacademie in Boedapest en ze
hebben de beste herinneringen aan hun
studietijd.
Op hun beurt zetten zij zich in voor
de jonge Brabanders. Ze hebben res
pect voor hun leerlingen op het con
servatorium, om hun sterke wilskracht,
om hun doorzettingsvermogen. Ze vinden
dat de leerlingen een stimulans nodig
hebben. Vandaar dat ze als kwartet pro
beren 'n Dekany-Kwartet-prijs in te stel
len.
De opbrengst van het concert van
dinsdag is hiervoor bestemd. Men hoopt
zo f 800,- bijeen te brengen: f 400.- voor
de eerste prijs, f 250,- voor de tweede
prijs en f 150,- voor een derde prijs,
voor de beste leerlingen van de strijkers
sector van het Brabants Conservatorium.
Vandaar dat elk jaar een bijzonder
concert van het "Dekany Kwartet te
verwachten is. Dat is een hele opga
ve maar een bijzonder sympathiek ge
baar van zeer bekwame docenten voor
hun leerlingen. Het is ook goed dat
deze gebeurtenis in Tilburg plaats
heeft. Een nieuw contact tussen Con
servatorium en de bevolking van de
stad. die er prijs op stelt een goed
geleide muziekacademie in haar mid
den te hebben.
Het is duidelijk dat het bijzonder con
cert van dinsdag a.s. een jaarlijks te
rugkerende gebeurtenis gaat worden.
De Hongaarse musici hebben daar
weer een ander muzikaal evenement
aan verbonden: de eerste opvoering
De AVRO-televisie brengt hedenavond
om 19.06 uur in een extra-editie van
„Combo" een complete show rond het
21-jarige Duitse tienerzangeresje Doris
Wegner, die men beter kent onder de
naam Manuela.
Zij heeft vopral in vele Europese lan
den bekendheid verworven door songs
als „Lollipop", ,,In meinem Kalen
der" en „Schneemann, schenk mir dein
herz als Talisman". Voorts treden op
the blue sisters en de Tahiti-tamoures,
zomede Gerd Böttcher.
van een werk van een hedendaags
Nederlands componist.
Dinsdag kan men de eerste uitvoering
beleven van het vierde Strijkkwartet
dat Jan van Dijk onlangs componeerde
in opdracht van het Dekany Kwartet.
Jan van Dijk is leraar contrapunt aan
de conservatoria van Den Haag en
Tilburg. Hij werd geboren in 1918 en
behoort met Henkemans tot de laat
ste leerlingen van Willem Pijper. Van
Dijk componeert veel. Momenteel is
hij aan opus 400 toe. Daar zijn vele
ongewone zaken bij als concerten voor
accordeon en orkest, altblokfluit en or
kest, voor saxofoon en orkest, voor
vierhandig piano en orkest. Daarnaast
componeerde hij liederen, declamato-
ria, cantates en koorwerken. Met veel
succes heeft hij het vorig jaar in Gou
da een gedachtenspel opgevoerd samen
met een schilder, een cineast en een
architect. De belangstelling was zo
groot dat de gehele onderneming zich
zelf kon bedruipen. Het vierde Strijk
kwartet is een weldoordacht mo
dern werk. waar het Dekany Kwar
tet nu reeds zijn vreugde aan beleeft-
Van Dijk houdt hierin -trouwens re
kening met het temperament van de
ze musici.
Naast het werk van Van Dijk wor
den nog verschillende juwelen van kwar
tetten uitgevoerd: het Strijkkwartet
opus 77 nr. 2 in F van Hayd-n het
Dekany Kwartet heeft opdracht van
de Vox Productions uit de Verenig
de Staten om alle 83 kwartetten van
Haydn op platen uit te brengen het
derde Strijkkwartet van Bartok en het
Strijkkwartet in c van Brahms.
Zodoende wacht iedere muziekliefheb
ber een prachtig programma, dat
dinsdagavond in die Katholieke Hoge
school wordt gegeven.
Heel Nederland gilt altijd om
interessante televisieprogramma's
en het is zo boeiend te ervaren dat
heel Nederland prompt hevig begint
te protesteren als er eindelijk eens
iets te zien is dat anders dan anders
is. Alle kijkers zijn op het ogenblik
boos op Willem O- Duys, de ene
helft omdat zij de jongeman met
het gaatje in zijn hoofd een weer
zinwekkende verschijning op de
beeldbuis vond, de andere helft om
dat ze meende dat Willem O. veel te
onvriendelijk was tegen die jongen,
die voor de camera kwam betogen
dat hij nog slechts „high" door het
leven wil gaan.
Ik doe al dagen lang niets anders
dan alle kranten lezen die ik te pak
ken kan krijgen. Ze hebben allemaal
stukken over Willem en de jongen
met het gaatje in het voorhoofd. Het
is spannende lectuur. Willem is al
tijd het slachtoffer, dat is wel zielig.
Hij had zo'n halve gare niet in de
vuist mogen halen, zeggen geschokte
redacteuren en ingezonden stukken-
schrijvers. Hij had wel eens een
beetje vriendelijker tegen die jon
gen mogen wezen, zeggen anderen,
hij begrijpt helemaal niet wat
„high" is en hij mag dan zelf een
voorhoofd zonder gaten hebben, wat
daarachter zit is voldoende om ook
maar iets te begrijpen van haai zijn
en zo.
Willem zelf is ook boos, heeft hij
tegen een journalist verteld, niet op
de mensen die boos zijn op hèm
maar op de jongeman die vóór het
programma heel spits met hem had
gepraat, maar die er tijdens de uit
zending duf bij zat en zodoende de
hele vuist bedierf.
Zo is iedereen dus boos, een si
tuatie die overigens ongeveer teke
nend is voor televisie-Nederland.
Voor mezelf wil ik echter een na
drukkelijke uitzondering maken: ik
ben Willem dankbaar voor het pro
gramma, want ik had nog nimmer
iemand met een zelf geboord gaatje
in het hoofd gezien. Niet dat ik een
voorstander ben van het op gróte
schaal doorboren van voorhoofden,
integendeel, een dergelijke interpre
tatie van de doe-het-zelfgedachte
lijkt mij zelfs beangstigend. Maar
die ene jongeman bestaat nu een
maal, en ik wil best eens horen
waarom zo'n jongen dat doet. Om
„haai" te zijn, zegt hij. Wat is dan
„haai"?, zo vroeg ik mij af. Geluk
kig voelde Willem dat ik daar
nieuwsgierig naar was. Hij vroeg
het de jongeman ook. „Dat kan ik
niet uitleggen', zei hij, dat weet je
pas als je zelf „high" bent". Dat is
jammer, want ik voel niets voor
boren. Erg handig ben ik niet en
als die boor uitschiet, komt het ding
er misschien aan de andere kant
weer uit.
Gelukkig had de jongen een ijve
rige propagandist meegebracht, die
uitlegde dat bewustzijnsverruiming
ongeveer zoiets is als de uitvinding
van het wiel, alleen nóg iets belang
rijker. Dat verklaarde veel.
Enfin, ik vond het de moeite
waard, juist omdat het iets bui
tenissigs was. Maar van Nederland
mag het niet. Willem moet voortaan
alleen maar keurige mensen voor de
camera halen, met gave voorhoof
den. Een kleine afwijking mag,
maar dan liefst een politieke, kort
om, een die we begrijpen
PRAET-MAECKER
OLIFANT
Het experiment in Ouwehands Die
renpark om met gebruikmaking van
drie marmotten de weerspannige oli
fant „Elma" uit de droge gracht te
houden, die het terras van de bezoe
kers scheidt, is mislukt. Zeker een
week lang kwam „Elma" niet meer
van haar domein af. Wel stond ze
doorlopend aan de rand van de gracht
met haar lange slurf te „ruikneuzen"
naar de marmotten. Iedereen dacht dat
er een probleem minder was, totdat
op zekere dag de dikhuid erg omzich
tig opnieuw in de gracht neerdaalde
en net deed of ze geen marmot zag.
Men overweegt nu met schrikdraad
te gaan werken, hoewel men bang is
dat dit niet voldoende zal helpen
vanwege de dikke huid van Elma. Als
ze er niet gevoelig voor is zal ook
deze maatregel vergeefs zijn. Het zal
er wel op neerkomen, dat een oplos-
cing van cement en ijzer uitkomst zal
moeten brengen.
„Ik snap niet dat het zo lang moet
duren voor ze op die maan zijn".
DRONKAARD
Als het even kan zal de ondercom
missaris van politie van Oklahoma-
City. Bill Williams, woensdag de be
grafenis bijwonen van de man, die
door zijn agenten ruim zevenhonderd
keer is opgepakt wegens dronken
schap.
Oklahoma's meest gearresteerde
dronkaard". Hershei Price, stierf zon
dag op 52-jarige leeftijd onder zorge
lijke omstandigheden. Vrienden had
hij alleen in het politiebureau, dat dan
ook door een grote schare agenten op
zijn begrafenis zal zijn vertegenwoor
digd. Onder de agenten wordt gecol
lecteerd voor bloemen.
Williams schat dat Price 10.000 da
gen van zijn leven achter tralies heeft
doorgebracht sinds hij in 1936 voor
het eerst wegens openbare dronken
schap werd opgebracht. In later jaren
was hij manusje van alles, veegde hij
vloeren, waste hij ruiten, bediende hij
de gevangenislift en was hij vertrou
weling.
„Het is alsof een van ons is gestor
ven", zei rechercheur Don Cochran,
GEZIN
De 44-jarige Rosaria Arrabito. echt
genote van een ambtenaar, heeft het
leven geschonken aan haar 18de kind,
een jongen. Haar 49-jarigie echtge
noot Giovanni Arrabito verklaarde
desgevraagd aan de pers dat zijn
vrouw en hij er nog zes bij wilden
hebben.
BEET
De vijfjarige Klaus Gulliksen uit
Kolding in Denemarken werd maan
dag in allerijl naar een ziekenhuis
vervoerd nadat het kind door een
slang was gebeten Dat dacht men
tenminste. In het ziekenhuis conclu
deerde men dat het wondje in het oor
van het kind was veroorzaakt door
een hongerige veldmuis.
I'fii ii t>h i ui wr
Horizontaal: 1. morslap - zuivelpro-
dukt: 2. pers. voornaamwoord - slee;
3. uitgestotene; 4. watering keurig;
5. hoofddeksel voor vorsten: 6. tam
me dieren - boom; 7. bloem; 8. mi
litair (afk.) - lidwoord; 9. slaginstru
ment - sluw.
Vertikaal: 1. nauw - vaartuig; 2.
Frans lidwoord - goud (Frans); 3!
zout water; 4. meisjesnaam - water
in Utrecht; 5. afvoer; 6. maand -
dun; 7. meisjesnaam; 8. Frans lid
woord lidwoord: 9. kist met open
latwerk - ineen gefrommeld papier.
"do.id - "6 :ap - bj -g fanrue
:[ai - iaui 9 :poxj *g :uiaa -'esq
:p3pd g fjo - at z ïloiA - pms
:iee3tTU0A
•daax - tuo
"6 :ap - 00 "8 ïaipi '1 :dai - SOA
•9 :uooi>f "c .'vui - aaj -f :BT.n>d 'g
'je - aui z 'sfpiu - qnp I .'ibbjuoztjoh
:3uissojdo
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
ALKMAAR Ben Essing, leider van
het internationale organisatiebureau te
Alkmaar, zal zakelijk leider worden van
de speelfilm „Magitto", die gedeeltelijk in
Nederland wordt opgenomen en waarin
de befaamde filmacteur Curd Jürgens de
hoofdrol zal vertolken.
Samen met artistiek leider en filmre
gisseur Gerard Rutten, heeft de zoon van
Blokkers oud-burgemeester Essing de
„Horizon film- en tv-produktie maat
schappij" in het leven geroepen. De film
„Magitto", een Nederlands-Frans-Duits-
Oostenrijks-Italiaanse coproduktie, speelt
tegen de achtergrond van de watersnood
ramp in Zeeland in 1953. Het is de eerste
opdracht, die de pas gestichte maatschap
pij gaat uitvoeren. Van half augustus tot
half september beginnen de studio-opna
men bij de Vienna-film productions van
Otto Durrer in Salzburg.
Organisator Essing is enthousiast: „Het
is werkelijk een groot verhaal, dat het
zeker zal doen. Gelukkig hebben we met
„Magitto" ook de belangstelling van bui
tenlandse filmmaatschappijen opgewekt,
die gezamenlijk de kosten 'zullen dragen.
Als ze er niets in zouden zien dan gaven
ze hun medewerking niet", aldus Ben Es
sing.
„We maken gebruik van authentieke
opnamen van de ramp, die nog nooit zijn
vertoond maar door de regeringsvoorlich
tingsdienst aan ons ter beschikking zijn
gesteld", aldus Ben Essing.
klÜCHH,
dt D<vu>n, buCu*i ,a£s czattLWtcUc
küi*U kiA kU> cafc UXt/Luit