Politiek scheidt twee grote W.-Duitse televisiezenders Schrijver van ons nieuwe feuilleton Baron Bluff op oorlogspad ANIMOSITEIT TUSSEN ZDF EN ARD Maurice Leblanc Dekany-kwartet brengt première in Tilburg arsene lupin gentleman- inbreker ORKEST BRABANTS CONSERVATORIUM NAAR RENNES id Om prijzen Brabants Conservatorium Manuela Lollipop zingt in Combo Stormramp Zeeland achtergrond nieuwe speelfilm DE AANVOERDER VAN DE OPSTAND SCHIJNT NOC IN HET CAFE TBZUN DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 MAART 1965 (Advertentie) (Van onze correspondent Jan Bouwer) MAINZ Het „Zweites Deut- sches Fernsehen" (ZDF) in Mainz wil een aandeel hebben in het spe ciale televisie-programma, dat de in de „Arbeitsgemeinschaft Rund- funkanstalten Deutschlands (ARD) samenwerkende tv-omroepen elke morgen uitzenden, gericht op de oostzone van Duitsland. Het ZDF kan een dergelijk „oostzone- programma" niet over haar eigen zen ders uitstralen. Die kunnen namelijk door de speciale gesteldheid van uit zendingen in het z.g. U.HF.-bereik in Oost-Duitsland met uitzondering van de gebiedsstrook vlak achter de prik- keldraadgrens niet worden ontvan gen. Om tot Oost-Duitsland door te drin gen zou het ZDF dus gebruik moeten maken van de ARD-zenders. De ARD heeft het ZDF tot dusver dit aandeel in het ochtendprogramma ge weigerd, maar de intendant van de Hes- sische omroep in Frankfurt, Hess (van beroep dominee) en die van het ZDF prof. Holzamer zullen er dezer dagen nogmaals over gaan spreken. Ook uit dit meningsverschil dat op zichzelf misschien niet zo belangrijk is blijkt wel, dat het ZDF bij de ARD nog altijd zeer ten achter gesteld is. Het duidelijkst blijkt dit uit de verde ling van de kijkgelden, waarvan de ARD (na aftrek van het PTT-aand'eel voor zenderhuur en incassokosten door de postboden) 70 en het ZDF 30 procent krijgen. De Mainzer omroep schreeuwt al jarenlang om een rechtvaardiger ver deling van de kijkgelden. Zeker: de ARD omroepen zijn des avonds meestal wat langer in de lucht dan het ZDF en heb ben een uitgebreider zaterdag- en zon dagprogramma. maar datgene wat door beide tv-omroepen wordt geboden, ver houdt zich in geen geval als 7:3. Het op Oost-Duitsland gerichte ARD- programma begint om tien uur 's mor gens. Het wordt uitgezonden over de zen ders langs de zonegrens, die tot diep in de oostzone kunnen doordringen. Het programma bestaat vrijwel geheel uit herhalingen van ARD-uitzendingen, o.a. de journaals en politieke uitzendingen van de dag tevoren. De bedoeling is de tv-kijkers in Oost-Duitsland, die 's avonds in het algemeen naar de programma's van de „Fernsehfunk" (de Oostduitse tv-omroep) kijken, de gelegenheid te ge ven de Westduitse tv-programma's te zien. Natuurlijk speelt de gedachte aan propaganda voor het leven in de Bonds republiek daarbij een belangrijke rol. Eenzijdig Dit beeld is, volgens het ZDF, een- zijdig. Het is bekend, dat verschillende ARD-omroepen sterk socialistisch zijn „doorregen" en vaak in sterke mate kritiek uitoefenen op de bondsregering, daarbij verzuimend ook woordvoerders ten gunste va.n Bonn te laten spieken Bovendien wil ook het ZDF d'3 gele genheid krijgen om de kijkers in Mid- den-Duitsland te laten zien wat zij kan. Daartoe beschikt het ZDF zelf niet over de noodzakelijke technische middelen, d. w.z. zendermateriaal, bovendien wilde ZD F, dat het de beschikking krijgt over enkele aan de zonegrens gelegen ARD- zenders in de vroege middaguren. D ARD-omroepen willen dat niet. Zij motiveren hun afwijzing met de komst van een derde programma. „Wij weten nog niet, of we die zenders binnenkort voor een derde programma niet zelf no dig hebben", zeggen de ARD-omroepen. Verder bestaat de mogelijkheid, dat de ARD-omroepen in de vroege middaguren een programma gaan uitzenden dat spe ciaal bestemd is voor Westduitsers, die het avondprogramma (van de vorige dag) niet konden zien, omdat zij in de avond- of in de nachtploeg moesten wer ken b.v. mijnwerkers, pesoneel van openbare verkeersmiddelen, van de „Bun- desbahn" etc.). Ten derde aldus de ARD zijn de experimenten in volle gang voor de invoering van kleurente levisie in 1967. Om deze drie redenen maar er zijn er nog meer kunnen de ARD-omroe pen het ZDF in de vroege middaguren geen zenders afstaan c.q. uitlenen voor het uitzenden van een ZDF-programma dat op Oost-Duitsland is gericht. De enige mogelijkheid is. dat het ZDF bijdragen gaat leveren tot het ochtendprogramma waardoor tevens een gemeenschappelijk programma tot stand zou kunnen wor den gebracht, dat de Oostduitser? zou kunnen demonstreren hoe broederlijk de ARD en ZDF wel samenwerken. Het ZDF argumenteert echter, dat de ARD blijkbaar de Oostduitse tv-kijkers een eenheid van opvatting wil voortoveren, die in feite niet bestaat. Het ZDF wil daarentegen demonstre ren, dat het over verschillende aspec ten der Westduitse binnen-, buiten landse- en sociale politiek zijn eigen inzichten heeft, die afwijken van die der ARD-omroepen. Het wil dus in geen geval in het ochtendprogramma gaan uitzenden onder een gemeen schappelijk handelsmerk als het ZDF al aan het ochtendprogramma gaat meewerken dan in ieder geval onder het eigen zenderteken. TILBURG Bij wijze van antwoord aan de Franse muzikale prestaties in het kader van het Franse seizoen, dat zich het vorig jaar in Tilburg heeft af gespeeld. gaat het Brabants Conserva torium Orkest naar Rennes. Maandag 5 april zal het orkest o.l.v. Jan Out een middagconcert geven voor de jeugd en een avondconcert. Er woi'den werken uitgevoerd van Marcel Poot, de directeur van het Brus sels Koninklijk Conservatorium, van Ci- marosa, Van Dijk. Toebosch Fauré en Saint Saëns. Het is een interessant pro gramma, waarin de mensen van Rennes kunnen kennis maken met het Neder landse muziekleven. Kies daarom de voor Uw huid bestemde verzorgingscrème uit de vermaarde Payot-reeks. Nutricia stimulation: luchtig en voedend voor elk huidtype behalve het vette. Embryoimaire U.P.: stimulerend en verjongend voor de droge en vermoeide huid. Régénoderm U.P.: herstellend en verjongend voor de vermoeide vette huid. Crème no. 2: zuiverend, kalmerend en beschermend; dè oplossing voor Ideine huidproblemen. Frisheid Schoonheid Jeugd de la facultê de Lausanne DR. N. G. PAYOT-HOLLANP N.V.- KEIZERSGRACHT J2-14-AMSJERDAM-G VOORWOORD i t A RSèNE LUPIN, gentleman-inbre- ker, is net zo oud als ik: hij J ontstond in 1907, als geesteskind t van een schrijver die tot dan alleen i als journalist bekend stond: Mau rice Leblanc. Het boek kreeg een voorwoord mee van een beroemd lid van de Académie, Jules Cla- retie. Heden ten dage weet men nog enigszins wie Maurice Leblanc was en helemaal niet meer wie Jules Claretie was. Maar de persoon van Arsène Lupin is zo beroemd gewor den dat die het zonder vader en inleider kan stellen. TT ij heeft daarentegen veel kinderen "-gehad: „Dc Saint", vrolijke en char mante hersteller van onrecht, verdedi ger van de verdrukten die terloops de misdadigers in zijn netten strikt en die boven alles van het leven houdt en bijgevolg van gevaar en plezier: de i elegante en romantische geheim-agent Hubert Bonisseur de la Barthe; de J fijnzinnige en aantrekkelijke advocaat J Perry Mason: „de baron", de kunstver- f zamelaar die zo eerlijk is in zijn on- i eerlijkheden. Nog heel wat meer schrij- vers zoals Leslie Charteris, Jeain Bruce, j) Ellery Queen of Anthony Morton die i vrijwillig of onvrijwillig door Arsène T.nrvin ooïncnirnnvd -»iir, Lupin geïnspireerd zijn. Tn Rouaan, waar zijn vader reder f 1 was, werd Maurice Leblanc in 1864 f geboren. En in zijn woonhuis aan de Rue de (t Fontenelle kwam het avontuur hem opzoeken. a Hij is vier jaar, als het ouderlijk huis in vlammen opgaat. Het kind wordt J maar juist gered en men haalt het J midden uit de vlammen, f Twee jaar later breekt de oorlog van 1870 uit. De vader scheept de kleine I Maurice in op een van zijn schepen en stuurt hem naar Schotland, naar een a veiliger schuilplaats. Een jaar later a komt hij terug op de kostschool Patry en. op het Corneille-lyceum waar hij een uitstekende leerling is. Later zal f hij er zich nog bezorgd over uitlaten: „Ik kreeg alle prijzen", zal hij zeggen, l „een als bewust romanticus beweer ik dat het verschrikkelijk was". I Zaterdags komt dikwijls een wa- l §en met twee paarden de jonge Mauri- i ce Leblanc halen en voert hem tot l zondagavond door het land van Caux. Tijdens een van die zwerftochten ontdekt hij 'L'Aiguille creuse", waar- f van het historisch geheim zal worden f teruggevonden beurtelings door Arsè- f ne Lupm en door zijn vriendelijke vij- and de jonge verslaggever Beautrelet. Soms ook begeeft Maurice Leblanc zich voor zijn zondagse uitstapjes met rs naar Croisset aan boord i een vreemd groen schip dat men de Union noemde. Op oude gravures kan men dezelfde schepen zien op de Mississippi en de Orinoco. Een fiede laar vrolijkte de langzame overtocht op. Men deed er twee uur over om naar Bouillie te gaan. En de reis naar Croisset leek eindeloos. Ik was tien jaar. Te Croisset gaat de jonge Maurice Leblanc tot zijn zeventiende jaar naar de prachtige verhalen luisteren hem verteld door Gustave Flaubert, wiens vader, de chirurg Flaubert, zijn moe der verloste. Twee Normandische schrijvers zoals hij, die hij regelmatig bezocht, zullen een grote invloed hebben op zijn jeugd en later, zoals we zullen zien, op zijn werk: Guy de Maupassant en Gustave Flaubert. ''Toch begint Maurice Leblanc als fa- A brikant op de kaardenfabriek Mi- ronde-Pichard. Kaarden Maurice Leblanc zal nooit weten wat dat is. Hij installeert zich in zijn fabriek in de waskamer op zolder en hij schrijft en schrijft „De fabriek met al haar kabaal ver dween. Het arbeidersvolk verdween als nutteloze schimmen. Ik was geluk kig ik schreef". Hij schreef, maar dat hij schrijver wilde worden, zal hij bij toeval op zekere dag ontdekken. Hij is naar de onthulling van het beeld van Flaubert gegaan op Solferi- no Square. Daar zijn Edmond de Gon- court, Emile Zola, Guy de Maupassant en Mirbeau. Hij voegt zich bij hen, dineert met hen en neemt de trein met diegenen die naar Parijs terugkeren. De oude meesters luisteren naar de onbekende jongeman die hun vertelt over Flaubert die hij gekend heeft, over haar, die als bron van inspiratie diende voor madame Bovary (de vrouw van zijn drogist lijkt als twee druppels water op de dochter van de heldin van de beroemde roman Aangemoedigd door zoveel aandacht, staat Maurice Leblanc op het punt die grote schrijvers te vragen hem te hel pen, als Edmond Goncourt bij het ver laten van de tunnel Sainte-Cathérine, begint te brommen: „Beste vrienden, ik hoop toch dat jullie niet zo blijven praten tot aan Parijs. Ik ben doodmoe. Al dat zwaar wichtig geklets maakt me bekaf Ik slaap. Wie wil er zo vriendelijk zijn om het gordijn dicht te doen?" En Maurice Leblanc trekt het gor dijn dicht ook over zijn plannen. Maar eenmaal terug in Rouen, be kent hij aan zijn vader dat hij geen roeping voor kaardenfabrikant heeft en dat hij naar Parijs wil vertrekken. /Oorspronkelijk zal hij naar Parijs gaan om rechten te studeren en om bij zijn zuster te zijn Want hij bleef lang het broertje van de grote treurspelspeelster Georgette Leblanc, vertolkster en bezielster, geheimzinni ge en tijdelijke metgezellin van Mau rice Maeterlinck met wie zij in een be roemd schandaal leefde. In haar me moires heeft Georgette Leblanc Mau rice slechts vermeld als een dandy „die in 1900 de mode van 1835 lan ceert". Toch is Maurice Leblanc. die een groot schrijverstalent had, een echt Parijse journalist geworden. Men vindt hem bij Gil Bias als kro niekschrijver, bij de Figaro, bij de Co- moedia Hij publiceert een verza meling nieuws getiteld „Des Couples" waarvan Léon Bloy zal zeggen: „Dat is Maupassant" en Jules Renard: „Dat is Flaubert" maar desondanks i heeft het grote publiek er geen be- langstelling voor. Zonder groot succes publiceert hij enkele romans (Une Femme, L'Oeuvre 1 de Mort, Les Lèvres jointes,. Bij Antoine laat hij een stuk spelen dat als titel heeft „L'enthousiasme", maar dat brengt het bij het publiek niet teweeg. jyjaar Pierre Laffitte, de grote uitge ver, die juist begonnen is met het tijdschrift „Je sais tout", vraagt hem een detective te schrijven waarvan de i held in Frankrijk zou opwegen tegen zowel Sherlock Holmes als Raffles in Engeland. En zo ontstaat in opdracht de eerste „Arsène Lupift". Eigenlijk heet het nog niet Arsène Lupin, maar Arsène Lopin, naar een Parijs raadslid die een geschil had met de administratieve afdeling. Lopin protesteert en Maurice Leblanc wij zigt de burgerlijke stand van zijn held. De persoon van Arsène Lupin maakt onmiddellijk naam. Hij lijkt zo min mogelijk op Sherlock Holmes en Raffles. f Iedere maand („Je sais tout" is een maandblad), beleeft Arsène Lu- pin avonturen die niets te maken hebben met gevolgtrekkingen uit peukjes of voetstappen evenmin als hun geheim voortkomt uit een zwa re misdadige atmosfeer. Integendeel, alles in het leven van Arsène Lupin is duidelijk, vrolijk en optimistisch. Men weet onmiddellijk als er een verdwijning of diefstal heeft plaats gevonden, dat Arsène Lupin de schuldige is. Levendig, stoutmoedig, brutaal rost hij zonder ophouden de commissaris af (die hier in dit geval inspecteur a Ganimard heet); sleept hij de mensen- harten mee, heeft de lachers aan zijn f kant. spot met gevestigde toestanden, 1 maakt de burgers belachelijk, komt de zwakken te hulp en Arsène Lupin de gentleman-inbreker is een Robin Hood van het „Belle Epoque". en echte Franse Robin Hood: hij neemt zichzelf niet al te ernstig, zijn meest dodelijke wapens zijn zijn goede invallen; het is geen aristocraat die leeft als een anarchist, maar een anarchist die leeft als een aristocraat; hij is nooit plechtig, maar altijd spot tend; hij verliest zijn hart niet aan de Vrouw van zijn Leven maar aan de vrouwen van zijn levens. Zo werd hij dan op het toneel voorgesteld door 1 André Brulé vele avonden lang, en zo kwam hij veertig jaar later weer te voorschijn op het scherm in de ge daante van Robert Lamöureux. Arsène Lupin is in een halve eeuw niet ouder geworden. Hij zal nooit verouderen, zijn hoge hoed, zijn cape en zijn monocle ten spijt. De mensen van mijn leeftijd spre ken onder elkaar over Arsène Lupin als over een zo bekende held, dat de minste geheugenfout wat betreft zijn avonturen, een lompheid lijkt te zijn. Maar sinds enige tijd zijn de jonge mensen van de generatie van onze kinderen even enthousiast voor die oude vriend van hun ouders, die voor hen even oud is als Ivanhoe, als Rode Pimpernel of als Fantomas, de leeftijd waarop denkbeeldige helden zonder rimpels de eeuwigheid ingaan. PIERRE LAZAREFF E Niet Maigret lost zondagavond een misdaad op, maar zijn vrouw. Zij blijkt een gehaaide detective te zijn in „De vriendin van mevrouw Maigret". Kees Brusse legt er zich graag bij neer, te lang heeft Mieke Verstraete op de achtergrond ge staan (21.15 uur, Nederland 1). TILBURG De achtergronden van het concert, dat dinsdag 30 maart in de aula van de Katholieke Hogeschool wordt gegeven door het „Dekany Kwar tet" zijn bijzonder interessant. De violisten Bela Dekany en Lajos Balogh en de gebroeders Ervin en Györgi Schiffer respectievelyk altvio list en cellist hebben evenveel hart voor hun kwartetspel als v0or hun leerlingen. Alle vier hebben gestu deerd aan de befaamde Franz Liszt- muziekacademie in Boedapest en ze hebben de beste herinneringen aan hun studietijd. Op hun beurt zetten zij zich in voor de jonge Brabanders. Ze hebben res pect voor hun leerlingen op het con servatorium, om hun sterke wilskracht, om hun doorzettingsvermogen. Ze vinden dat de leerlingen een stimulans nodig hebben. Vandaar dat ze als kwartet pro beren 'n Dekany-Kwartet-prijs in te stel len. De opbrengst van het concert van dinsdag is hiervoor bestemd. Men hoopt zo f 800,- bijeen te brengen: f 400.- voor de eerste prijs, f 250,- voor de tweede prijs en f 150,- voor een derde prijs, voor de beste leerlingen van de strijkers sector van het Brabants Conservatorium. Vandaar dat elk jaar een bijzonder concert van het "Dekany Kwartet te verwachten is. Dat is een hele opga ve maar een bijzonder sympathiek ge baar van zeer bekwame docenten voor hun leerlingen. Het is ook goed dat deze gebeurtenis in Tilburg plaats heeft. Een nieuw contact tussen Con servatorium en de bevolking van de stad. die er prijs op stelt een goed geleide muziekacademie in haar mid den te hebben. Het is duidelijk dat het bijzonder con cert van dinsdag a.s. een jaarlijks te rugkerende gebeurtenis gaat worden. De Hongaarse musici hebben daar weer een ander muzikaal evenement aan verbonden: de eerste opvoering De AVRO-televisie brengt hedenavond om 19.06 uur in een extra-editie van „Combo" een complete show rond het 21-jarige Duitse tienerzangeresje Doris Wegner, die men beter kent onder de naam Manuela. Zij heeft vopral in vele Europese lan den bekendheid verworven door songs als „Lollipop", ,,In meinem Kalen der" en „Schneemann, schenk mir dein herz als Talisman". Voorts treden op the blue sisters en de Tahiti-tamoures, zomede Gerd Böttcher. van een werk van een hedendaags Nederlands componist. Dinsdag kan men de eerste uitvoering beleven van het vierde Strijkkwartet dat Jan van Dijk onlangs componeerde in opdracht van het Dekany Kwartet. Jan van Dijk is leraar contrapunt aan de conservatoria van Den Haag en Tilburg. Hij werd geboren in 1918 en behoort met Henkemans tot de laat ste leerlingen van Willem Pijper. Van Dijk componeert veel. Momenteel is hij aan opus 400 toe. Daar zijn vele ongewone zaken bij als concerten voor accordeon en orkest, altblokfluit en or kest, voor saxofoon en orkest, voor vierhandig piano en orkest. Daarnaast componeerde hij liederen, declamato- ria, cantates en koorwerken. Met veel succes heeft hij het vorig jaar in Gou da een gedachtenspel opgevoerd samen met een schilder, een cineast en een architect. De belangstelling was zo groot dat de gehele onderneming zich zelf kon bedruipen. Het vierde Strijk kwartet is een weldoordacht mo dern werk. waar het Dekany Kwar tet nu reeds zijn vreugde aan beleeft- Van Dijk houdt hierin -trouwens re kening met het temperament van de ze musici. Naast het werk van Van Dijk wor den nog verschillende juwelen van kwar tetten uitgevoerd: het Strijkkwartet opus 77 nr. 2 in F van Hayd-n het Dekany Kwartet heeft opdracht van de Vox Productions uit de Verenig de Staten om alle 83 kwartetten van Haydn op platen uit te brengen het derde Strijkkwartet van Bartok en het Strijkkwartet in c van Brahms. Zodoende wacht iedere muziekliefheb ber een prachtig programma, dat dinsdagavond in die Katholieke Hoge school wordt gegeven. Heel Nederland gilt altijd om interessante televisieprogramma's en het is zo boeiend te ervaren dat heel Nederland prompt hevig begint te protesteren als er eindelijk eens iets te zien is dat anders dan anders is. Alle kijkers zijn op het ogenblik boos op Willem O- Duys, de ene helft omdat zij de jongeman met het gaatje in zijn hoofd een weer zinwekkende verschijning op de beeldbuis vond, de andere helft om dat ze meende dat Willem O. veel te onvriendelijk was tegen die jongen, die voor de camera kwam betogen dat hij nog slechts „high" door het leven wil gaan. Ik doe al dagen lang niets anders dan alle kranten lezen die ik te pak ken kan krijgen. Ze hebben allemaal stukken over Willem en de jongen met het gaatje in het voorhoofd. Het is spannende lectuur. Willem is al tijd het slachtoffer, dat is wel zielig. Hij had zo'n halve gare niet in de vuist mogen halen, zeggen geschokte redacteuren en ingezonden stukken- schrijvers. Hij had wel eens een beetje vriendelijker tegen die jon gen mogen wezen, zeggen anderen, hij begrijpt helemaal niet wat „high" is en hij mag dan zelf een voorhoofd zonder gaten hebben, wat daarachter zit is voldoende om ook maar iets te begrijpen van haai zijn en zo. Willem zelf is ook boos, heeft hij tegen een journalist verteld, niet op de mensen die boos zijn op hèm maar op de jongeman die vóór het programma heel spits met hem had gepraat, maar die er tijdens de uit zending duf bij zat en zodoende de hele vuist bedierf. Zo is iedereen dus boos, een si tuatie die overigens ongeveer teke nend is voor televisie-Nederland. Voor mezelf wil ik echter een na drukkelijke uitzondering maken: ik ben Willem dankbaar voor het pro gramma, want ik had nog nimmer iemand met een zelf geboord gaatje in het hoofd gezien. Niet dat ik een voorstander ben van het op gróte schaal doorboren van voorhoofden, integendeel, een dergelijke interpre tatie van de doe-het-zelfgedachte lijkt mij zelfs beangstigend. Maar die ene jongeman bestaat nu een maal, en ik wil best eens horen waarom zo'n jongen dat doet. Om „haai" te zijn, zegt hij. Wat is dan „haai"?, zo vroeg ik mij af. Geluk kig voelde Willem dat ik daar nieuwsgierig naar was. Hij vroeg het de jongeman ook. „Dat kan ik niet uitleggen', zei hij, dat weet je pas als je zelf „high" bent". Dat is jammer, want ik voel niets voor boren. Erg handig ben ik niet en als die boor uitschiet, komt het ding er misschien aan de andere kant weer uit. Gelukkig had de jongen een ijve rige propagandist meegebracht, die uitlegde dat bewustzijnsverruiming ongeveer zoiets is als de uitvinding van het wiel, alleen nóg iets belang rijker. Dat verklaarde veel. Enfin, ik vond het de moeite waard, juist omdat het iets bui tenissigs was. Maar van Nederland mag het niet. Willem moet voortaan alleen maar keurige mensen voor de camera halen, met gave voorhoof den. Een kleine afwijking mag, maar dan liefst een politieke, kort om, een die we begrijpen PRAET-MAECKER OLIFANT Het experiment in Ouwehands Die renpark om met gebruikmaking van drie marmotten de weerspannige oli fant „Elma" uit de droge gracht te houden, die het terras van de bezoe kers scheidt, is mislukt. Zeker een week lang kwam „Elma" niet meer van haar domein af. Wel stond ze doorlopend aan de rand van de gracht met haar lange slurf te „ruikneuzen" naar de marmotten. Iedereen dacht dat er een probleem minder was, totdat op zekere dag de dikhuid erg omzich tig opnieuw in de gracht neerdaalde en net deed of ze geen marmot zag. Men overweegt nu met schrikdraad te gaan werken, hoewel men bang is dat dit niet voldoende zal helpen vanwege de dikke huid van Elma. Als ze er niet gevoelig voor is zal ook deze maatregel vergeefs zijn. Het zal er wel op neerkomen, dat een oplos- cing van cement en ijzer uitkomst zal moeten brengen. „Ik snap niet dat het zo lang moet duren voor ze op die maan zijn". DRONKAARD Als het even kan zal de ondercom missaris van politie van Oklahoma- City. Bill Williams, woensdag de be grafenis bijwonen van de man, die door zijn agenten ruim zevenhonderd keer is opgepakt wegens dronken schap. Oklahoma's meest gearresteerde dronkaard". Hershei Price, stierf zon dag op 52-jarige leeftijd onder zorge lijke omstandigheden. Vrienden had hij alleen in het politiebureau, dat dan ook door een grote schare agenten op zijn begrafenis zal zijn vertegenwoor digd. Onder de agenten wordt gecol lecteerd voor bloemen. Williams schat dat Price 10.000 da gen van zijn leven achter tralies heeft doorgebracht sinds hij in 1936 voor het eerst wegens openbare dronken schap werd opgebracht. In later jaren was hij manusje van alles, veegde hij vloeren, waste hij ruiten, bediende hij de gevangenislift en was hij vertrou weling. „Het is alsof een van ons is gestor ven", zei rechercheur Don Cochran, GEZIN De 44-jarige Rosaria Arrabito. echt genote van een ambtenaar, heeft het leven geschonken aan haar 18de kind, een jongen. Haar 49-jarigie echtge noot Giovanni Arrabito verklaarde desgevraagd aan de pers dat zijn vrouw en hij er nog zes bij wilden hebben. BEET De vijfjarige Klaus Gulliksen uit Kolding in Denemarken werd maan dag in allerijl naar een ziekenhuis vervoerd nadat het kind door een slang was gebeten Dat dacht men tenminste. In het ziekenhuis conclu deerde men dat het wondje in het oor van het kind was veroorzaakt door een hongerige veldmuis. I'fii ii t>h i ui wr Horizontaal: 1. morslap - zuivelpro- dukt: 2. pers. voornaamwoord - slee; 3. uitgestotene; 4. watering keurig; 5. hoofddeksel voor vorsten: 6. tam me dieren - boom; 7. bloem; 8. mi litair (afk.) - lidwoord; 9. slaginstru ment - sluw. Vertikaal: 1. nauw - vaartuig; 2. Frans lidwoord - goud (Frans); 3! zout water; 4. meisjesnaam - water in Utrecht; 5. afvoer; 6. maand - dun; 7. meisjesnaam; 8. Frans lid woord lidwoord: 9. kist met open latwerk - ineen gefrommeld papier. "do.id - "6 :ap - bj -g fanrue :[ai - iaui 9 :poxj *g :uiaa -'esq :p3pd g fjo - at z ïloiA - pms :iee3tTU0A •daax - tuo "6 :ap - 00 "8 ïaipi '1 :dai - SOA •9 :uooi>f "c .'vui - aaj -f :BT.n>d 'g 'je - aui z 'sfpiu - qnp I .'ibbjuoztjoh :3uissojdo (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. ALKMAAR Ben Essing, leider van het internationale organisatiebureau te Alkmaar, zal zakelijk leider worden van de speelfilm „Magitto", die gedeeltelijk in Nederland wordt opgenomen en waarin de befaamde filmacteur Curd Jürgens de hoofdrol zal vertolken. Samen met artistiek leider en filmre gisseur Gerard Rutten, heeft de zoon van Blokkers oud-burgemeester Essing de „Horizon film- en tv-produktie maat schappij" in het leven geroepen. De film „Magitto", een Nederlands-Frans-Duits- Oostenrijks-Italiaanse coproduktie, speelt tegen de achtergrond van de watersnood ramp in Zeeland in 1953. Het is de eerste opdracht, die de pas gestichte maatschap pij gaat uitvoeren. Van half augustus tot half september beginnen de studio-opna men bij de Vienna-film productions van Otto Durrer in Salzburg. Organisator Essing is enthousiast: „Het is werkelijk een groot verhaal, dat het zeker zal doen. Gelukkig hebben we met „Magitto" ook de belangstelling van bui tenlandse filmmaatschappijen opgewekt, die gezamenlijk de kosten 'zullen dragen. Als ze er niets in zouden zien dan gaven ze hun medewerking niet", aldus Ben Es sing. „We maken gebruik van authentieke opnamen van de ramp, die nog nooit zijn vertoond maar door de regeringsvoorlich tingsdienst aan ons ter beschikking zijn gesteld", aldus Ben Essing. klÜCHH, dt D<vu>n, buCu*i ,a£s czattLWtcUc küi*U kiA kU> cafc UXt/Luit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5