NIEUWE PERSPECTIEVEN VOOR H.A.L. Maar er zijn tal van kapers op de kust Bestuur en oppositie reiken elkaar de hand Geringere expansie van economie te verwachten Internationals nogal flauw Mysterie rond f 25 mille voor gemeenschapshuis Alberti's in eigen show Veel water in de wijn Impasse Dividend Nederlandse operatie op honderdduizendste Ford in Genk Demonstratie.... TER ZAKE Amerika wijst Russisch gasprotest af Amerika houdt rekening met Chinese steun DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 MAART 1965 Bank leed verliezen Casino'' De Bilt wordt gesloten Rijnvaart a.s. maandag plat door staking? Ruim 50 firma's uit buitenland op schoenenbeurs VN-commissie constateert: Al 29 Fokker- Friendships naar Australië Uitbreiding van Perkpolderhaven begonnen Beljajev Er iets Dividendvoorstellen Bombardementsdoelen zijn al aangewezen ging mis met Vosjchod MARKTEN WATERSTANDEN (Van onze financiële medewerker) AMSTERDAM De laatste week voor de jaarvergadering van de Holland- Amerika Lijn leek het wel, alsof er op die vergadering; een donderend geweld zou losbreken. De oppositie zou wel eens met de vuist op tafel slaan. Het is allemaal heel anders uitgekomen. Aandeelhouders zijn met het bestuur de vredespijp gaan roken en tot ieders verbazing heeft dit zelfs een ^dergelijke omvang aangenomen, dat men elkaar na 4 uur praten door de rookwolken heen haast niet meer kon onderscheiden. Er zijn zoveel nieuwe gezichispunten naar voren gekomen, die voor de toekomstige ontwikkeling van de houding van de Holland-Amerika Lijn t.a.v. de verslaggeving en van de aandeelhouders van dusdanig belang zijn, maar die in de discussies voor een groot deel verloren zijn geraakt, dat er alleszins reden is, om nog eens een blik terug te slaan, nu de deining afgeëbd is. de vrachtvaart als in het passagiers-ver voer, met name in het toeristen ver keer, schijnen beter te zijn geworden en het mag wel aan de balk, dat de direc tie ronduit zei, dat er een verder ver betering te verwachten valt. De sanering van de Oranje Lijn is 11.1. voltrokken en de tot last geworden pieren in Hoboken zijn afgestoten. Te genover deze gunstige factoren staat het argument, dat er nog veel liquide mid delen nodig zullen zijn voor de instand houding van de vloot. Daar werd tot nu toe ook de uitermate forse winst inhouding, die de volkomen zelffinancie ring moest schagen, verdedigd. Herhaal delijk is hiertegen oppositie van aan deelhouders gerezen, maar thans is het bestuur daarvoor voor het eerst opzij ge gaan. Uitdrukkelijk dient geconstateerd te worden, dat gebeurd is, wat van te vo ren niet mogelijk werd geacht, n.l., dat er een sfeer van vertrouwen is gescha pen, die het beste voor de toekomstige samenwerking tussen bestuur en aan deelhouders doet verwachten. In een ui termate prettige sfeer hebben beide par tijen een wijze inschikkelijkheid getoond. Er is helemaal geen ruzie uitgebroken, integendeel. Beide partijen hebben van hun standpunt uit heel wat water bij de wijn gedaan. Dit valt te meer op, daar het bestuur over een dusdanige s'tem- menmeerheid beschikte bijna f 20 miljoen van de f 27,5 miljoen aan wezige aandelenkapitaal dat, wan neer het hard tegen hard was gegaan, zij schijnbaar als overwinnaar uit de strijd zou zijn gekomen. Maar het be stuur heeft het, in tegenstelling tot het geen vroeger wel eens het geval is geweest, wenselijk geoordeeld om de vriendenhand toe te steken aan de op positie. Daar waren inderdaad voldoen de redenen voor aanwezig. Aanvankelijk leek het, alsof het be stuur alle „eisen" van de oppositie, die maar liefst f 7,6 miljoen nominaal aan delen had verzameld, onaanvaardbaar zou verklaren. De totale investeringen, voorzover die thans zijn te overzien, vereisen dus zo iets van f 200 miljoen. Deze zullen ech ter alleen plaatsvinden, wanneer er een redelijk rendement val te voorzien. Toe gegeven werd, dat de rentabiliteit van het totaal geïnvesteerde eigen vermogen inderdaad uitermate gering is. Op een aandelenkapitaal van f 66 miljoen be staat de rest van het eigen zichtbare vermogen nog uit een reserve voor ver nieuwing en uitbreiding van f 194 mil joen, een reserve voor diverse belangen van f 5 miljoen. Dat is alleen al een opgevoerd eigen vermogen van f 265 miljoen, maar men kan er verzekerd van zijn, dat er onder de voorzieningen ad bijna f 80 miljoen ook nog al wat stille reserves schuil gaan. In ieder ge val zou men op deze wijze komen tot een intrinsieke waarde van het aandeel, die zou liggen tussen de 400 en 500 pet. Men kan het dan ook gevoegelijk met de oppositie eens zijn, dat de dividend politiek, de vermogenswaardering en de verslaggeving van de H.A.L. hebben ge leid tot een permanente en schromelij ke onderwaardering van het aandeel. Zelfs na de vergadering is daarin nog geen verbetering gekomen, hoewel de perspectieven er blijkbaar heel wat be ter uitzien. Ter vergadering bestond plotseling een wonderlijke harmonie tussen be stuur en oppositie over het dramatische koersverloop vanaf '58. Als er nu eens kapers op de kust zouden komen, die over de dividendpolitiek en over het koerspeil van de aandelen anders zou den denken dan de Nederlandse beleg gers? Het bestuur beschikt dan niet over af wcerm-a afregelen, want met escapades zoals met de KLM van Amerika uit zijn ondernomen, heeft men nooit reke ning gehouden. Nu puntje bij paaltje komt zijn er dan ook maatregelen in studie om zich tegen eventuele overval len te beschermen. Thans zijn er geen prioriteitsaandelen, noch andere afweer middelen, zoals b.v. de al of niet royeer- bare certificaten, welke ongezellige be scherm ingsvorm men bij steeds meer Nederlandse mijen aantreft. Blykbaar heeft men voor de financie ring nog andere mogelijkheden in zijn hoofd, waartoe buurman Van Omme ren het voorbeeld heeft gegeven. Men kan nu wel zeggen, dat de H.A.L. nog f 64 miljoen aan liquiditeiten ter be schikking heeft en dat lijkt inderdaad heel wat, maar de directie wyst er na drukkelijk op, dat voor het voortbestaan van de mij. de vervanging van de „Nieuw Amsterdam" binnen enkele ja ren dringend geboden is. Daarmede is een bedrag gemoeid van niet minder dan f 80 miljoen. Voorts moeten er nog 6 nieuwe vrachtschepen worden be steld, waarmede in een periode van een jaar of 5 nog weer een f 120 miljoen gemoeid zullen zijn. Het gevaarlijkste van de hele zaak is nu, dat juist wanneer, waar het thans naar uitziet, de rentabiliteit van het ge- investeerde vermogen beter zou worden, er ook wel eens andere liefhebbers zou den kunnen komen. Volgens de statuten n.l. loopt de be- staansduur van de H.A.L. in 1972 af. Men kan dan tot verlenging besluiten, maar een minderheid van tien procent van het dan aanwezige aandelenkapi taal kan een dergelijke verlenging tegen houden. Het bestuur van de H.A.L. is er thans over aan het dokteren om uit deze impasse te geraken. Men kan uit nationale overwegingen toch moeilijk toestaan, dat het voortbestaan van de H.A.L. ooit in gevaar zou komen. Men ziet dus, er nog heel wat werk aan de winkel is om de zaken in het goede spoor te krijgen. 5? NIJMEGEN De ,,Alsemhof" in De Bilt zal als speelzaal worden gesloten. Het is niet mogelijk gebleken, in de „Alsemhof" het spel „24" te spelen zon der, dat de bank grote verliezen lijdt. De 400 donateurs van de stichting „Pays Bas" gaan nu naar de speelzaal „Sprok- kelenburg" bij Nijmegen. Daar kan zowel ,,24" als „saturne" worden ge speeld. Dit heeft geleid tot het besluit het casino in De Bilt te sluiten en dagelijks een autobus van Amsterdam via Utrecht en De Bilt naar Nijmegen te laten rijden, De stichting is voorts in onderhande ling over het openen van een speelzaal in Scheveningen. Een definitief besluit daarover is nog niet genomen. De oppositie had n.l. gesteld, dat het geplaatste aandelenkapitaal van f 66 miljoen nominaal veel te klein is in verhouding tot het zichtbare eigen ver mogen en zeer zeker tot het geïnves teerde vermogen, zodat er een herka- pitalisatie zou moeten komen en wel met een percentage van 50 pet, waar bij dan nog 10 pet vergoeding voor her- kapitalisatie-belasting zou komen. Van een onderhands plaatsen van aandelen verklaarde de oppositie vooral niets te willen weten, hetgeen wel heel merk waardig aandoet, wanneer men ziet, dat de kapitaalmarkt, sedert jaar en dag niet meer geneigd is geweest om ka pitaal aan de zeescheepvaart te ver schaffen. Maar nu is er een andere ach tergrond. Er zouden n.l. kapers op de kust zijn en daarom moet getracht worden het koerspeil van de aandelen op te trekken, zodat het minder aan trekkelijk wordt voor buitenlandse re flectanten. De geschiedenis met de KLM heeft n.l. wel geleerd, dat bepaal de buitenlandse beleggers er heel an dere normen op na houden dan de Ne derlandse. Zij zien meer naar het toe komstige karakter van groeifonds van een onderneming al is de kiem hiervan ook nog maar nauwelijks te bekennen, dan naar het directe rendement. Fis caal gezien is dit heel begrijpelijk. Daar om moeten er volgens de oppositie maatregelen worden genomen. LOBITH De leden van de Neder landse katholieke bond van vervoerper soneel hebben in Lobith unaniem beslo ten om maandag a.s. voorlopig 24 uur in staking te gaan als de directies van een viertal expeditiebedrijven niet be reid zijn een collectieve arbeidsovereen komst af te sluiten. Deze staking kan een enorme stag natie teweegbrengen in de Rijnvaart, omdat het hier bedrijven betreft, die belast zijn met de inklaring van goe deren en de verzorging van grensforma liteiten voor schepen, die bij Lobith de Rijn op- en afvaren. Het hoofdbestuur van de katholieke bond van vervoerpersoneel, bij wie 90 pet. van alle werknemers georganiseerd is, staat volledig achter het plan voor de staking. De bond zal de directies vandaag een ultimatum stellen om voor het weekeinde alsnog een c.a.o. aan te gaan. Vandaag zullen beide partijen hierover een bespreking hebben. Behalve de genoemde herkapitalisatie zou dit een verhoging van het contant dividend zijn, niet van 5 tot, 6 pet zoals het bestuur aanvankelijk had voorge steld, maar van 5 tot 10 pet. Tegen over de herkapitalisatie bleef het be stuur afwijzend staan, met welk per centage dan ook, hetgeen niet wil zeg gen, dat deze afwijzing ook voor de toekomst te allen tijde zal blijven gel den. Maar momenteel, aldus de direc tie, kan het voorgestelde dividend van 6 pet over het uitstaande kapitaal van f 66 min. namelijk uit de exploitatie winst worden voldaan. Hoe zou zulks dan mogelijk zijn over een tot f 100 mil joen verhoogd kapitaal? Bij de aanvang van de vergadering had het bestuur ook afwijzend gestaan tegenover een hogere uitkering in contanten dan 6 pet. Na rijp beraad is men daar soepel overheen ge stapt en werd er een tussenvoorstel aan genomen om er 2 pet bij te doen, dus om 8 pet in contanten uit te keren. Blijkbaar was men onder de indruk ge komen van een ander gedeelte van de verklaringen. Zowel de verhoudingen in UTRECHT D© komende schoenen- beurs, die dit jaar op 5, 6 en 7 april te Utrecht in de Irenehal (Croeselaan- terrein) wordt gehouden zal een omvang rijke internationale deelname omvatten. Zo zullen er 12 firma's uit België, 10 uit West-Duitsland, 10 uit Frankrijk, 2 uit Zwitserland en 22 firma's uit Ita lië aanwezig zullen zijn, Italië heeft dit jaar een kolossale col lectieve stand opgericht van 400 m2, waarop 21 Italiaanse firma's hun pro- dukten zullen tonen. Het aantal Nederlandse deelnemers wijkt weinig af van het vorig jaar en bedraagt wederom een honderd firma's. Door deze aanzienlijk gestegen buiten landse belangstelling is de beurs in om vang toegenomen met ruim 25 pet; de netto standruimte bedraagt thans ruim 5500 m2. (Van onze correspondent) DEN HAèAG Operatie „Trac ker" begint dinsdagmorgen. Doel is Sicilië, waar vier Grumman Trac ker - onderzeebootbestrijdingsvlieg- tuigen van de Koninklijke Marine al maanden vastgeklemd zitten in een tot puinhoop verwaaide vliegtuig- loods. Voor de verlossende operatie zijn nodig: 35 man Nederlandse mi litairen van landmacht en marine, een coaster voor het vervoer van kranen, bulldozers, opleggers en an der materiaal, een Friendship van de luchtmacht en vijftig dagen hard werken. Het wordt een kostbaar karwei, maar de resultaten zijn wanneer zij gunstig uitvallen de moeite waard: drie van de vier vliegtuigen kunnen waarschijnlijk weer vlieggereed gemaakt worden. En dat spaart vele miljoenen uit. Wanneer het karwei goed afloopt worden de Trackers per coaster naar Nederland overgebracht, waar de technische dienst van de M.L.D. op het vliegveld De Kooy bij Den Helder de taak krijgt van de vier toestellen er drie vlieggereed te ma ken. (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis. GENK Bij het nieuwe assembla- gebedrijf van de Duitse Fordfabrieken in Genk is gisteren de 100.000ste Tau- nus 12 M van de band gekomen. Pas aanderhalf jaa-r geleden startte men met de produktie in dit bedrijf, dat zelf de carrosserieën perst. De fabriek in Genk, die een oppervlakte van 180 hec tare beslaat, was aanvankelijk bere- kens op 3000 werknemers. Op het ogen blik zijn al 5000 argeiders bij de pro duktie ingeschakeld. Per dag produ ceert men 700 wagens van het type 12 M. In 1964 leverde het bedrijf f 62.000 een heden bestemd voor de Belgische markt, terwijl ook een hoeveelheid auto's werd uitgevoerd. GENèVE De economische commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties schrift in haar jaarverslag over West-Europa dat de economische expan sie hier dit jaar waarschijnlijk kleiner zal 7-\jn dan die van 1964. In het afgelopen jaar is het groeitempo van de voorgaande vier a vijf jaar gehandhaafd gebleven. Het bruto nationale inkomen nam met iets meer dan vijf procent toe, met iets meer dus dan in 1963. Ondanks de bevredigende resultaten van 1964 wordt gewezen op twee minder gunstige punten: 1 tegen het eind van het jaar heeft een groot aantal landen zijn groeitempo aanzienlijk zien dalen. 2 Er zijn afwijkingen opgetreden. In Italië en in Frankrijk is de groei van de vraag er van de produktie afge remd door een nationaal stabilisatie beleid, maar in andere landen heeft de vergroting van de vraag toenemen de druk op de hulpbronnen met zich meegebracht. Dit geldt in het bijzon der voor West-Duitsland. In Groot- Brittannië, waar in 1963 een einde +^am uan expansie, werd de groei hivat eind V3n het voriSe jaar Over de industrie schrijft de ECE in haar verslag, dat de bouwnijverheid blijft groeien, dat de staalproduktie is vermin derd en dat de chemische industrie een krachtige hausse cfoormaakt. De auto mobielindustrie heeft vooruitgang te zien gegeven in West-Duitsland en Groot- Brittannië, ofschoon de vraag kleiner werd. Daar tegenover is de autoproduk- tie in Frankrijk en Italië aanzienlijk ver minderd. De expansie is het zwakst ge weest in de voedingsmiddelen- en de tex tielindustrie. De buitenlandse handel van West- Europa is in de eerste helft van 1964 snel gegroeid en heeft in de tweede helft van het jaar vertraging te zien gegeven. Voor 1695 wordt een progressieve verminde ring van de invoei en een betere hand having van de uitvoer verwacht, zodat het tekort op de handelsbalans van West- Europa wellicht zal verdwijnen. Voor dit jaar lijken voor West-Europa de beste markten Noord-Amerika en Oost-Europa. De uitvoer naar de rest van de wereld zal waarschijnlijk worden gehinderd door de mededinging van Noord-Amerika en Japan, zo merkt de ECE in haar jaarver slag over West-Europa op. AMSTERDAM Beursplein 5 heeft gistermiddag de beursweek moeten af sluiten met een flauwe stemming speciaal voor aandelen KLM alsmede die voor van Nievelt-Goudriaan en Holland-Amerika Lijn. Ook Kon. Olie lag aangeboden in de Markt. KLM werd circa tien gulden lager geadviseerd op f 126.50. Dit als ge volg van de formidabele duikeling van de koers eergisteren in Wall Street. Met 3 5/8 dollar. Deze scherpe koersdaling ging op de New-Yorkse beurs gepaard met ruime handel. In KLM werd aldaar voor niet minder dan nominaal f 5 min. omge zet. Donderdagavond daalde de koers in Amsterdam tot f 125. In de scheepvaart sector gaf Van Nievelt weliswaar een herstel te zien van 112 tot 117, doch hiermede bleef de koers bijna vijf punten beneden die van eergisteren. Het dividendvoorstel van Van Nievelt op vijf pet. onveranderd had in deze hoek, vooral bij de opening verkooporders uitgelokt. Op het sterk verlaagde niveau kwamen nieuwe kopers in de markt. H.A.L. moest circa vier punten prijsgeven tot 136. De overige scheep vaartaandelen gaven geen veranderingen van betekenis te zien. Van de internationale waarden lag Kon. Olie zwak tot flauw in de markt op circa 151 (153.20). Philips moest circa 80 cent prijsgeven tot 150.70. Hoogovens twee punten lot 540. Unilever kon zich goed handhaven op 130.70. AKU opende flauw op 509 doch kon zich later verbeteren tot 513 (5133/4). De handel in de internatio nale waarden was zeer kalm, mede in verband met het naderende weekeinde. Van de arbitrage ging weinig activiteit uit. De stemming voor de leidende cultures was ilcht verdeeld. De staatsfondsen waren iets gemakkelijker. Vergeleken met de slotkoers van de vorige week steeg AKU deze beursweek circa drie punten. Hoogovens moest een paar punten prijsgeven. Philips bleef nau welijks prijshoudend, Unilever onveranderd. Kon. Olie verbeterde, ondanks de flauwe dag van gisteren ruim twee gulden. KLM daalde circa dertien gulden. Ned. Dok en Scheepsbouw verraste de beurs met een dividendvoorstel van zes (zeven i procent. Deze geringe verlaging viel de beurs heel erg mee. Men had reeds rekening gehouden met het passeren van het dividend. De aandelen werden dan ook hoger geadviseerd. Om hun protest tegen de re- geringspolitiek ten aanzien van de landbouw kracht bij te zetten, heb ben boeren uit Ayrshire in Schot land hun trekkers door de hoofd straat van Kilmarnock laten rij den. Dat dit niet in razende snel heid geschiedde, is duidelijk. Dan had deze demonstratietocht immers niet zoveel opzien gebaard. En dat was nou juist de bedoeling. AMSTERDAM Voor de derde ach tereenvolgende dag is, met ingang van gisteren, het tarief voor daggeld (call money) met een half procent verhoogd tot 3.5 procent. Dit als gevolg van de steeds krapper wordende geldmarkt in verband met de ultimo-opvragingen. DE SCHEEPVAARTBEDRIJVEN in Am sterdam en Rotterdarp, die diensten on derhouden naar resp. van continentale havens in Europa, Middellandse Zee en Zwarte Zee havens, berichten dat de ta rieven aandeel inladings- en lossingskos- ten in Amsterdam en Rotterdam met in gang van 5 april worden verhoogd, voor lopig met 7 procent. (Van onz correspondent) Vele inwoners van de gemeente Maarheze, ex welvarende gemeente ongeveer 20 km ten zuiden van Eindhoven, hebben zich al enige tyd met stygende verbazing afgevraagd wat er toch aan de hand is met een cheque van 25.000. Het is de cheque, die bUna een jaar geleden door de plaatselijke fabrikanten van frisdranken, de Gebr. Jan en Rudolf Winters, aan de burgemeester is aangeboden ten behoeve van de bouw van een gemeenschapshuis in Maarheze. In Maarheeze waar de zich baan brekende nieuwe tijd op tal van plaat sen het oude besloten dorpspatroon open legt, was al enige jaren de behoefte ge voeld aan een goed geaccommodeerd ge meenschapshuis. Er is al geruime tijd een stichtingsbestuur dat reeds ver schillende activiteiten op touw heeft gezet om aan de nodige financiën te komen. De royale schenking van de Gebr Wintert vorig jaar juli op het gemeen tehuis van Maarheeze aan burgemees ter Van Schaïk toegezegd, was bijzonder welkom, want daarmee kreeg het stich tingsbestuur voldoende financiële vaste grond onder de voeten om met de bouw te kunnen beginnen. Dank zij dit bedrag zou ook aan spraak gemaakt kunnen worden op provinciale en rijkssubsidie. Allerwegen was de vreugde groot, ook de burgemees ter toonde zich verheugd. Enkele dagen geleden echter heeft het stichtingsbestuur speciaal verga derd over de cheque. Er kwam een wel wat ontnuchterende waarheid op tafel: het stichtingsbestuur heeft tot. dusver geen f 25.000 ontvangen, ja het heeft zelfs officieel nooit vernomen, dat dit bedrag te incasseren staat. Het pijnlij ke raadsel werd door een van de be stuursleden aan de burgemeester voorge legd. Die gaf als antwoord: „Ik heb geen cheque, u moet bij de Gebr. Win ters zijn". Bij de gebroeders kreeg het stichtings bestuur echter als antwoord: „Aaji de burgemeester is het; aanbod gedaan, u moet bij hem zijn." De vicieuze cirkel was daarmee gesloten en het stichtings bestuur moest met lege handen en vele vragen weer naar huis, In het dorp namen de geruchten hand over hand toe. Burgemeester Van Schaik heeft thans echter een einde gemaakt aan de gissingen en puzzels. Hij ver klaarde begin deze week: „Ik heb vo rig jaar geen cheque in handen gekre gen. Er is alleen een aanbod van f 25.000 ten behoeve van de bouw van het. ge meenschapshuis geweest. Ik heb niets materieels aangenomen en ik heb tot op heden niets ontvangen. Het was alleen een toezegging, dat ik, met de nadruk op ik, dat geld kon krijgen. Ik stel er echter prijs op te verklaren, dat ik ten aanzien van de fabrikanten in kwestie, die zo veel verzoeken hebben lopen om gemeen telijke vergunningen, onder meer bouw vergunningen, geen enkele verplichting wens aan te gaan. Ik kan deze vergunningen gemakkelij- MOSKOU De Verenigde Staten hebben de Russische nota waarin wordt geprotesteerd tegen het gebruik van „gifgas" in Zuid-Vietnam, als „onaan vaardbaar" geretourneerd. In de Amerikaanse afwijzing wordt er op gewezen dat de Amerikaanse mi nister van buitenlandse zaken, Dean Rusk, onlangs heeft verklaard dat de V.S. in Vietnam gas gebruikten dat de conventie van Genève heeft goedge keurd. De Sovjet-regering zou volgens Tass vandaag een nota inzake het gebruik van „gifgas" hebben afgegeven aan de Amerikaanse ambassade te Moskou. „De regering van de Sovjet-Unie ver oordeelt unaniem het gebruik van gif gas door de Verenigde Staten tegen de bevolking van Zuid-Vietnam", aldus de nota. Willy Alberti en zijn dochter Willeke zijn vanavond op Neder land 1 weer de sterren van een show, die rond hen heen is opge bouwd. De speciale gasten van deze avond zijn Milly Scott, The Beale Street jazzband en het Cock tailtrio. Jack Buiterman leidt het orkest (21.10 uur). ker verlenen, als ik geen f 25.000 geac cepteerd heb. Ik hoop dan ook, dat de Gebr. Winters het geld rechtstreeks aan het stichtingsbestuur zullen sturen." Het blijkt intussen, dat de burgemees ter wiens principiële standpunt vanuit bestuurlijk oogpunt voorbeeldig mag be ten, tevergeefs hoopt, dat de f 25 mille •nu rechtstreeks naar het gemeenschaps huis vloeien. Een van de directie-leden van Win ters limonadefabriek, heeft namelijk als antwoord op hetgeen de burgemeester gesteld heeft medegedeeld; dat de toe zegging van de schenking aan de bur gemeester is gedaan en niet aan het stichtingsbestuur. Nu de burgemeester de cheque niet wil accepteren, beschou wen we de zaak als afgedaan. SCHIPHOL Opnieuw is een toe stel van het type F 27 Friendship door dre Nederlandse Fokker-vliegtuigfa brieken aan Australië verkocht. Het was dit keer de Australische luchtvaart maatschappij Ansett-Ana, die haar twaalf de Friendship bij Fokker bestelde. Het aantal aan Australië verkochte Friend ships is hiermee opgelopen tot 29. De totale verkoop van Fokker bedraagt thans 313 vliegtuigen van het type F 27. (Van onze correspondent) KLOOSTERZANDE Dezer dagen hebben de werkzaamheden verband hou dende met de uitbreiding van het ha venterrein en de have" te Perkpolder (gemeente Hontenisse) en aanvang ge nomen. Het aannemingsbedrijf Van Oord te Werkendam en enkele onderaanne mers zijn druk bezig met het aanvoeren en verplaatsen van enorme hoeveelhe den grond, benodigd voor de ophoging van het haventerrein en de nieuw aan te leggen weggedeelten. Enkele in de weg staande panden zijn reeds afgebro ken en meerdere, waaronder het kan toorgebouw van de Stoomvaartdienst zul len nog volgen. Teneinde de veilig heid van het drukke verkeer van en naar de veerboten zoveel mogelijk te waarborgien is door de rijkswaterstaat op de Hulsterweg tussen Kloosterzande en Perkpolderhaven een maximumsnel heid vastgesteld. Deze bedraagt voor het gedeelte, gelegen tussen Maria dijk en Kalverdijk 70 km en voor het gedeelte gelegen tussen Kalverdijk en Perkpolder haven 50 km per uur, hetgeen door wet telijke borden wordt aangeduid. Homburg Vleeswarenfabriek Cuyk: 18 procent (18). N.V. Gero, Zeist.: 12,5 procent (12.5). P. van Reeuwijk Woninginrichting Rotterdam: 22 procent, waarvan 10 pet. in aandelen (22), Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw maatschappij, Amsterdam: 6 pet. (7). „Mijbeb", n.v. Amsterdam: 17 pet. (16) Nederlandsche Export Papierfabriek, Nijmegen: 5 proeent (4), alsmede agio- bonus van 3 procent in aandelen (10). Bank voor Zeeland, n.v. Goes: 15 pro- cent (14). Rotterdamsche Verzekerin Sociëteiten. Rotterdam: 10 procent (10), waarvan 2.5 procent in aandelen. Wilton Feijenoord-Bronswerk N.V. Rot terdam 12 procent (13). Hoogenbosch schoenen N.V.. Amsterdam 12 procent (onv.), N.V. Industriële Maatschappij Pa. lembang' Amsterdam 10 procent (8). SAIGON Strategen van de Ame rikaanse luchtmacht hebben de voor naamste doelen in Noord-Vietnam al uitgekozen voor bombardementen, zo dra de eerste aanwijzingen worden ont vangen dat Chinese militaire bijstvid Noord-Vietnam binnenkomt. Het eerste doel zou (1e spoorwegverbinding tussen China en Hanoi zijn. Deze loopt over het spoorwegknooppunnt Lao Cai, een Noordvietnamese stad aan de Chinese grens. Noord-Korea heeft zich gisteren be reid verklaard om „vrijwilligers" naar Zuid-Vietnam te sturen indien guerril lastrijders van de Vietcong daarom zou den vragen. Communistisch China heeft eergiste ren reeds een soortgelijke bereidheid aan de dag gelegd. Het blad van de Russisch-communis- tische jeugdliga „Komsomol Pravda", heeft bericht dat jonge vrouwen zich vrijwillig hebben opgegeven om „tot. de laatste druppel bloed" voor Noord-Viet nam te vechten. Met meer dan veertig Amerikaanse jachtbommenwerpers, afkomstig van Iwee vliegkampschepen, is gisteren een aanval uitgevoerd op vier radar-instal- laties in Noord-Vietnam. Twee vliegtui gen gingen verloren, doch beide vlie gers zijn zonder letsel teruggekeerd Een van de doelen lag op 130 km van de communistisch-Chinese grens. Dit betekende de diepste penetratie boven Noordvietnamees grondgebied sinds de aanvallen op 7 februari begonnen. Zuidvietnamezen hebben er nogmaals op gewezen dat het gebruikte gas slechts traangas is §n de vijand slechts voor korte tijd ongeschikt maakt voor het gevecht. MOSKOU Kosmonaut Pavel Bel jajev heeft vryddag tijdens een pers conferentie in Moskou bevestigd, dat hij door een onregelmatigheid in het solaire oriëntatiesysteem van de Vosj chod II gedwongen was nog een extra- baan om de aarde te vliegen en eigen handig de besturing van het ruimte vaartuig voor een landing buiten de vastgestelde koers over te nemen. „Tijdens de voorbereidingen tot de landing ontdekten wij een bepaalde on regelmatigheid in de werking van het solaire oriëntatiesysteem", zei Beljajev. Het is altijd al de droom van de kos- monatuen geweest om zelf de besturing van hun ruimteschip ter hand te ne men, maar die kans kregen zij nooit. „Wij waren alleen voor één ding bang", zei Beljajev, „dat wij geen toe stemming zoud enkrijgen omdat wij in de volgende baan een automatische lan ding zoudeji hebben kunnen proberen". Maar dertig seconden later gaf de centrale commandopost op de begane grond zijn fiat voor een landing in de achttiende baan. „Het systeem van de handbesturing werkte feilloos en wij landden ongeveer daar, waar wij hadden berekend, welis waar iets verder dan bedoeld, vanwege de nieuwigheid van een dergelijke lan ding", aldus de Russische ruimtevaar der. GOES, 26 maart Groenten: per stuk: knolselderij met groen 6—8, per bos: sel derij 12—13, radijs 34—39, per kg: aard appelen 9—14, witlof AI 66—75, All 54— 60, BI 36—50, Bil 30—41, afw. 6—29, sprui ten All 4777, Bil 38, breekpeen 9, andij vie I 60—79, II 24. prei AI 42, All 23—40 afw. 22—23, uien II 35, afw. 14—27. groene sav.kool II 16, wittekool II 9, spinazie I 7786, afw. 45. LEEUWARDEN. 26 maart Aanvoer: gebruiksvee 1798, slachtvee 490. kalveren (gras- en vette) 75, nucht- en mestkal- veren 2065, schapen en lammeren 296, varkens en biggen 26, bokken en geiten 41. paarden 249, veulens 2. totaal 5042. Prijzen (in guldens): melk- en kalfkoeien p. st. 1250-1275, guste koeien p. st. 850- 1050 pinken p. st, 650-725, enterstieren p. st. 800-1000, koeien p. kg slachtgew. ie 2e 3e kw. 3,90-4,00 3,70-3,80, worst- koeien p. kg slachtgew. 3,30-3.60, stieren p. kg slachtgew. 4,20-4,30. graskalveren p. st. 425-550, graskalveren p. kg slacht gew. 4,25-4.35, vette kalveren p. kg lev. gew. 3 10-3,20, nucht. kalveren p. kg lev. gew. 1,30-1,35, nucht. kalveren p. st. 30^ 45, mestkalveren p. st. 70-110, fokschapen p. st. 140-174, vette schapen p. kg slacht gew. 5,00-6,00, lammeren p. kg slachtgew 90-1,00, lammeren p. st. 120-130, oudere paarden p. kg slachtgew. 2,60-2,80, jonge paarden p. kg slachtgew. 3,10-3 20, werk paarden p. st. 1475-1575, veulens p st 475-550, bokken en geiten p. st. 37-60, bokken en geiten p. kg slachtgew. 1,90- 2.00, slagersvarkens p. kg slachtgew. 1,60- 1,70. biggen p. st. 50-55 60-70. Overzicht (resp. aanvoer, handel en prijzen)" ge bruiksvee iets minder, goed, flink prijsh stieren (enters en oudere) gelijk, vlot goed prijsh.; slachtvee iets minder vlot! goed prijsh.; kalveren (gras en vette) minder, vlot, niet minder; nucht- en mestkalveren minder, stug, als vorige week; schapen en lammeren redelijk g?ei'<?ullr;.. Jachtpaarden tedeiijk vlot, flink prijsh.; werkpaarden en veu lens idem; bokken en geiten niet min der. stug, drukkend; varkens en biggen kort, wemig, stabiel, BREDA. 26 maart And. 65-75, boe renkool 8-15, komk. 27-68 r.kool 15-20 prÜ' A?. 45-53- raapstelen 8-12! rabarber 110, radijzen 25-30, schorseneren A 12. seld. bos 3-5, knolseld. A 1.5-20 sla I 18-23. II 12-16, spin. 55-70, spruiten AAI 170 AA2 140 A2 100, peterselie bos £u> witlof Al 65-70 A2 55-65 B2 40-50 wasl peen Al 15-20. 1 K^st?Sf ?08 <+5)" Rheinfelden 332 (,Z2b)- „O'tenheim 456 14), Straatsburg cifiV MaxaUu6-49 m- P1°chingen 264 21), Mannheim 564 15), Stein- bach 341 (—32), Mainz 510 (+11), Bingen 407 13), Kaub 496 22) Trier ssb Üïl1 Koblenz 531 13),Keulen 556 (+21), Ruhrort 752 24), Lobith 1343 (+29), Nijmegen 1105 (+34), Arn hem 1081 (+29), Eefde IJsel 578 (+16) Deventer 465 (+25), Monsin 5520 10)' Borgharen 4175 (+31). Belfeld 1309 (+14) Grav» beneden de sluis 553 6)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 19