NIEUWE PERSPECTIEVEN
VOOR H.A.L.
Maar er zijn tal van
kapers op de kust
Bestuur en oppositie reiken elkaar de hand
Geringere expansie van
economie te verwachten
Internationals nogal flauw
Mysterie rond f 25 mille
voor gemeenschapshuis
Alberti's in eigen show
Veel water
in de wijn
Impasse
Dividend
Nederlandse operatie
op
honderdduizendste
Ford in Genk
Demonstratie....
TER ZAKE
Amerika wijst
Russisch
gasprotest af
Amerika houdt
rekening met
Chinese steun
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 MAART 1965
Bank leed verliezen
Casino'' De Bilt
wordt gesloten
Rijnvaart a.s.
maandag plat
door staking?
Ruim 50 firma's
uit buitenland
op schoenenbeurs
VN-commissie constateert:
Al 29 Fokker-
Friendships
naar Australië
Uitbreiding van
Perkpolderhaven
begonnen
Beljajev
Er
iets
Dividendvoorstellen
Bombardementsdoelen
zijn al aangewezen
ging
mis
met Vosjchod
MARKTEN
WATERSTANDEN
(Van onze financiële medewerker)
AMSTERDAM De laatste week voor de jaarvergadering van de Holland-
Amerika Lijn leek het wel, alsof er op die vergadering; een donderend geweld zou
losbreken. De oppositie zou wel eens met de vuist op tafel slaan. Het is allemaal
heel anders uitgekomen. Aandeelhouders zijn met het bestuur de vredespijp gaan
roken en tot ieders verbazing heeft dit zelfs een ^dergelijke omvang aangenomen,
dat men elkaar na 4 uur praten door de rookwolken heen haast niet meer kon
onderscheiden. Er zijn zoveel nieuwe gezichispunten naar voren gekomen, die voor
de toekomstige ontwikkeling van de houding van de Holland-Amerika Lijn t.a.v.
de verslaggeving en van de aandeelhouders van dusdanig belang zijn, maar die in
de discussies voor een groot deel verloren zijn geraakt, dat er alleszins reden is,
om nog eens een blik terug te slaan, nu de deining afgeëbd is.
de vrachtvaart als in het passagiers-ver
voer, met name in het toeristen ver
keer, schijnen beter te zijn geworden en
het mag wel aan de balk, dat de direc
tie ronduit zei, dat er een verder ver
betering te verwachten valt.
De sanering van de Oranje Lijn is
11.1. voltrokken en de tot last geworden
pieren in Hoboken zijn afgestoten. Te
genover deze gunstige factoren staat het
argument, dat er nog veel liquide mid
delen nodig zullen zijn voor de instand
houding van de vloot. Daar werd tot
nu toe ook de uitermate forse winst
inhouding, die de volkomen zelffinancie
ring moest schagen, verdedigd. Herhaal
delijk is hiertegen oppositie van aan
deelhouders gerezen, maar thans is het
bestuur daarvoor voor het eerst opzij ge
gaan.
Uitdrukkelijk dient geconstateerd te
worden, dat gebeurd is, wat van te vo
ren niet mogelijk werd geacht, n.l., dat
er een sfeer van vertrouwen is gescha
pen, die het beste voor de toekomstige
samenwerking tussen bestuur en aan
deelhouders doet verwachten. In een ui
termate prettige sfeer hebben beide par
tijen een wijze inschikkelijkheid getoond.
Er is helemaal geen ruzie uitgebroken,
integendeel. Beide partijen hebben van
hun standpunt uit heel wat water bij de
wijn gedaan. Dit valt te meer op, daar
het bestuur over een dusdanige s'tem-
menmeerheid beschikte bijna f 20
miljoen van de f 27,5 miljoen aan
wezige aandelenkapitaal dat, wan
neer het hard tegen hard was gegaan,
zij schijnbaar als overwinnaar uit de
strijd zou zijn gekomen. Maar het be
stuur heeft het, in tegenstelling tot het
geen vroeger wel eens het geval is
geweest, wenselijk geoordeeld om de
vriendenhand toe te steken aan de op
positie. Daar waren inderdaad voldoen
de redenen voor aanwezig.
Aanvankelijk leek het, alsof het be
stuur alle „eisen" van de oppositie, die
maar liefst f 7,6 miljoen nominaal aan
delen had verzameld, onaanvaardbaar
zou verklaren.
De totale investeringen, voorzover die
thans zijn te overzien, vereisen dus zo
iets van f 200 miljoen. Deze zullen ech
ter alleen plaatsvinden, wanneer er een
redelijk rendement val te voorzien. Toe
gegeven werd, dat de rentabiliteit van
het totaal geïnvesteerde eigen vermogen
inderdaad uitermate gering is. Op een
aandelenkapitaal van f 66 miljoen be
staat de rest van het eigen zichtbare
vermogen nog uit een reserve voor ver
nieuwing en uitbreiding van f 194 mil
joen, een reserve voor diverse belangen
van f 5 miljoen. Dat is alleen al een
opgevoerd eigen vermogen van f 265
miljoen, maar men kan er verzekerd
van zijn, dat er onder de voorzieningen
ad bijna f 80 miljoen ook nog al wat
stille reserves schuil gaan. In ieder ge
val zou men op deze wijze komen tot
een intrinsieke waarde van het aandeel,
die zou liggen tussen de 400 en 500 pet.
Men kan het dan ook gevoegelijk met
de oppositie eens zijn, dat de dividend
politiek, de vermogenswaardering en de
verslaggeving van de H.A.L. hebben ge
leid tot een permanente en schromelij
ke onderwaardering van het aandeel.
Zelfs na de vergadering is daarin nog
geen verbetering gekomen, hoewel de
perspectieven er blijkbaar heel wat be
ter uitzien.
Ter vergadering bestond plotseling
een wonderlijke harmonie tussen be
stuur en oppositie over het dramatische
koersverloop vanaf '58. Als er nu eens
kapers op de kust zouden komen, die
over de dividendpolitiek en over het
koerspeil van de aandelen anders zou
den denken dan de Nederlandse beleg
gers? Het bestuur beschikt dan niet over
af wcerm-a afregelen, want met escapades
zoals met de KLM van Amerika uit
zijn ondernomen, heeft men nooit reke
ning gehouden. Nu puntje bij paaltje
komt zijn er dan ook maatregelen in
studie om zich tegen eventuele overval
len te beschermen. Thans zijn er geen
prioriteitsaandelen, noch andere afweer
middelen, zoals b.v. de al of niet royeer-
bare certificaten, welke ongezellige be
scherm ingsvorm men bij steeds meer
Nederlandse mijen aantreft.
Blykbaar heeft men voor de financie
ring nog andere mogelijkheden in zijn
hoofd, waartoe buurman Van Omme
ren het voorbeeld heeft gegeven. Men
kan nu wel zeggen, dat de H.A.L. nog
f 64 miljoen aan liquiditeiten ter be
schikking heeft en dat lijkt inderdaad
heel wat, maar de directie wyst er na
drukkelijk op, dat voor het voortbestaan
van de mij. de vervanging van de
„Nieuw Amsterdam" binnen enkele ja
ren dringend geboden is. Daarmede is
een bedrag gemoeid van niet minder
dan f 80 miljoen. Voorts moeten er
nog 6 nieuwe vrachtschepen worden be
steld, waarmede in een periode van een
jaar of 5 nog weer een f 120 miljoen
gemoeid zullen zijn.
Het gevaarlijkste van de hele zaak is
nu, dat juist wanneer, waar het thans
naar uitziet, de rentabiliteit van het ge-
investeerde vermogen beter zou worden,
er ook wel eens andere liefhebbers zou
den kunnen komen.
Volgens de statuten n.l. loopt de be-
staansduur van de H.A.L. in 1972 af.
Men kan dan tot verlenging besluiten,
maar een minderheid van tien procent
van het dan aanwezige aandelenkapi
taal kan een dergelijke verlenging tegen
houden. Het bestuur van de H.A.L. is
er thans over aan het dokteren om uit
deze impasse te geraken. Men kan uit
nationale overwegingen toch moeilijk
toestaan, dat het voortbestaan van de
H.A.L. ooit in gevaar zou komen. Men
ziet dus, er nog heel wat werk aan de
winkel is om de zaken in het goede
spoor te krijgen.
5?
NIJMEGEN De ,,Alsemhof" in De
Bilt zal als speelzaal worden gesloten.
Het is niet mogelijk gebleken, in de
„Alsemhof" het spel „24" te spelen zon
der, dat de bank grote verliezen lijdt.
De 400 donateurs van de stichting „Pays
Bas" gaan nu naar de speelzaal „Sprok-
kelenburg" bij Nijmegen. Daar kan
zowel ,,24" als „saturne" worden ge
speeld.
Dit heeft geleid tot het besluit het
casino in De Bilt te sluiten en dagelijks
een autobus van Amsterdam via Utrecht
en De Bilt naar Nijmegen te laten rijden,
De stichting is voorts in onderhande
ling over het openen van een speelzaal
in Scheveningen. Een definitief besluit
daarover is nog niet genomen.
De oppositie had n.l. gesteld, dat het
geplaatste aandelenkapitaal van f 66
miljoen nominaal veel te klein is in
verhouding tot het zichtbare eigen ver
mogen en zeer zeker tot het geïnves
teerde vermogen, zodat er een herka-
pitalisatie zou moeten komen en wel
met een percentage van 50 pet, waar
bij dan nog 10 pet vergoeding voor her-
kapitalisatie-belasting zou komen. Van
een onderhands plaatsen van aandelen
verklaarde de oppositie vooral niets te
willen weten, hetgeen wel heel merk
waardig aandoet, wanneer men ziet, dat
de kapitaalmarkt, sedert jaar en dag
niet meer geneigd is geweest om ka
pitaal aan de zeescheepvaart te ver
schaffen. Maar nu is er een andere ach
tergrond. Er zouden n.l. kapers op de
kust zijn en daarom moet getracht
worden het koerspeil van de aandelen
op te trekken, zodat het minder aan
trekkelijk wordt voor buitenlandse re
flectanten. De geschiedenis met de
KLM heeft n.l. wel geleerd, dat bepaal
de buitenlandse beleggers er heel an
dere normen op na houden dan de Ne
derlandse. Zij zien meer naar het toe
komstige karakter van groeifonds van
een onderneming al is de kiem hiervan
ook nog maar nauwelijks te bekennen,
dan naar het directe rendement. Fis
caal gezien is dit heel begrijpelijk. Daar
om moeten er volgens de oppositie
maatregelen worden genomen.
LOBITH De leden van de Neder
landse katholieke bond van vervoerper
soneel hebben in Lobith unaniem beslo
ten om maandag a.s. voorlopig 24 uur
in staking te gaan als de directies van
een viertal expeditiebedrijven niet be
reid zijn een collectieve arbeidsovereen
komst af te sluiten.
Deze staking kan een enorme stag
natie teweegbrengen in de Rijnvaart,
omdat het hier bedrijven betreft, die
belast zijn met de inklaring van goe
deren en de verzorging van grensforma
liteiten voor schepen, die bij Lobith de
Rijn op- en afvaren.
Het hoofdbestuur van de katholieke
bond van vervoerpersoneel, bij wie 90
pet. van alle werknemers georganiseerd
is, staat volledig achter het plan voor
de staking. De bond zal de directies
vandaag een ultimatum stellen om voor
het weekeinde alsnog een c.a.o. aan te
gaan. Vandaag zullen beide partijen
hierover een bespreking hebben.
Behalve de genoemde herkapitalisatie
zou dit een verhoging van het contant
dividend zijn, niet van 5 tot, 6 pet zoals
het bestuur aanvankelijk had voorge
steld, maar van 5 tot 10 pet. Tegen
over de herkapitalisatie bleef het be
stuur afwijzend staan, met welk per
centage dan ook, hetgeen niet wil zeg
gen, dat deze afwijzing ook voor de
toekomst te allen tijde zal blijven gel
den. Maar momenteel, aldus de direc
tie, kan het voorgestelde dividend van
6 pet over het uitstaande kapitaal van
f 66 min. namelijk uit de exploitatie
winst worden voldaan. Hoe zou zulks
dan mogelijk zijn over een tot f 100 mil
joen verhoogd kapitaal? Bij de aanvang
van de vergadering had het bestuur ook
afwijzend gestaan tegenover een hogere
uitkering in contanten dan 6 pet. Na rijp
beraad is men daar soepel overheen ge
stapt en werd er een tussenvoorstel aan
genomen om er 2 pet bij te doen, dus
om 8 pet in contanten uit te keren.
Blijkbaar was men onder de indruk ge
komen van een ander gedeelte van de
verklaringen. Zowel de verhoudingen in
UTRECHT D© komende schoenen-
beurs, die dit jaar op 5, 6 en 7 april
te Utrecht in de Irenehal (Croeselaan-
terrein) wordt gehouden zal een omvang
rijke internationale deelname omvatten.
Zo zullen er 12 firma's uit België, 10
uit West-Duitsland, 10 uit Frankrijk,
2 uit Zwitserland en 22 firma's uit Ita
lië aanwezig zullen zijn,
Italië heeft dit jaar een kolossale col
lectieve stand opgericht van 400 m2,
waarop 21 Italiaanse firma's hun pro-
dukten zullen tonen.
Het aantal Nederlandse deelnemers
wijkt weinig af van het vorig jaar en
bedraagt wederom een honderd firma's.
Door deze aanzienlijk gestegen buiten
landse belangstelling is de beurs in om
vang toegenomen met ruim 25 pet; de
netto standruimte bedraagt thans ruim
5500 m2.
(Van onze correspondent)
DEN HAèAG Operatie „Trac
ker" begint dinsdagmorgen. Doel is
Sicilië, waar vier Grumman Trac
ker - onderzeebootbestrijdingsvlieg-
tuigen van de Koninklijke Marine al
maanden vastgeklemd zitten in een
tot puinhoop verwaaide vliegtuig-
loods. Voor de verlossende operatie
zijn nodig: 35 man Nederlandse mi
litairen van landmacht en marine,
een coaster voor het vervoer van
kranen, bulldozers, opleggers en an
der materiaal, een Friendship van
de luchtmacht en vijftig dagen hard
werken. Het wordt een kostbaar
karwei, maar de resultaten zijn
wanneer zij gunstig uitvallen de
moeite waard: drie van de vier
vliegtuigen kunnen waarschijnlijk
weer vlieggereed gemaakt worden.
En dat spaart vele miljoenen uit.
Wanneer het karwei goed afloopt
worden de Trackers per coaster
naar Nederland overgebracht, waar
de technische dienst van de M.L.D.
op het vliegveld De Kooy bij Den
Helder de taak krijgt van de vier
toestellen er drie vlieggereed te ma
ken.
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis.
GENK Bij het nieuwe assembla-
gebedrijf van de Duitse Fordfabrieken
in Genk is gisteren de 100.000ste Tau-
nus 12 M van de band gekomen. Pas
aanderhalf jaa-r geleden startte men met
de produktie in dit bedrijf, dat zelf
de carrosserieën perst. De fabriek in
Genk, die een oppervlakte van 180 hec
tare beslaat, was aanvankelijk bere-
kens op 3000 werknemers. Op het ogen
blik zijn al 5000 argeiders bij de pro
duktie ingeschakeld. Per dag produ
ceert men 700 wagens van het type 12 M.
In 1964 leverde het bedrijf f 62.000 een
heden bestemd voor de Belgische markt,
terwijl ook een hoeveelheid auto's werd
uitgevoerd.
GENèVE De economische commissie
voor Europa (ECE) van de Verenigde
Naties schrift in haar jaarverslag over
West-Europa dat de economische expan
sie hier dit jaar waarschijnlijk kleiner zal
7-\jn dan die van 1964. In het afgelopen
jaar is het groeitempo van de voorgaande
vier a vijf jaar gehandhaafd gebleven.
Het bruto nationale inkomen nam met
iets meer dan vijf procent toe, met iets
meer dus dan in 1963.
Ondanks de bevredigende resultaten
van 1964 wordt gewezen op twee minder
gunstige punten:
1 tegen het eind van het jaar heeft een
groot aantal landen zijn groeitempo
aanzienlijk zien dalen.
2 Er zijn afwijkingen opgetreden. In
Italië en in Frankrijk is de groei van
de vraag er van de produktie afge
remd door een nationaal stabilisatie
beleid, maar in andere landen heeft
de vergroting van de vraag toenemen
de druk op de hulpbronnen met zich
meegebracht. Dit geldt in het bijzon
der voor West-Duitsland. In Groot-
Brittannië, waar in 1963 een einde
+^am uan expansie, werd de groei
hivat eind V3n het voriSe jaar
Over de industrie schrijft de ECE in
haar verslag, dat de bouwnijverheid blijft
groeien, dat de staalproduktie is vermin
derd en dat de chemische industrie een
krachtige hausse cfoormaakt. De auto
mobielindustrie heeft vooruitgang te zien
gegeven in West-Duitsland en Groot-
Brittannië, ofschoon de vraag kleiner
werd. Daar tegenover is de autoproduk-
tie in Frankrijk en Italië aanzienlijk ver
minderd. De expansie is het zwakst ge
weest in de voedingsmiddelen- en de tex
tielindustrie.
De buitenlandse handel van West-
Europa is in de eerste helft van 1964 snel
gegroeid en heeft in de tweede helft van
het jaar vertraging te zien gegeven. Voor
1695 wordt een progressieve verminde
ring van de invoei en een betere hand
having van de uitvoer verwacht, zodat
het tekort op de handelsbalans van West-
Europa wellicht zal verdwijnen. Voor dit
jaar lijken voor West-Europa de beste
markten Noord-Amerika en Oost-Europa.
De uitvoer naar de rest van de wereld
zal waarschijnlijk worden gehinderd door
de mededinging van Noord-Amerika en
Japan, zo merkt de ECE in haar jaarver
slag over West-Europa op.
AMSTERDAM Beursplein 5 heeft gistermiddag de beursweek moeten af
sluiten met een flauwe stemming speciaal voor aandelen KLM alsmede die voor
van Nievelt-Goudriaan en Holland-Amerika Lijn. Ook Kon. Olie lag aangeboden
in de Markt. KLM werd circa tien gulden lager geadviseerd op f 126.50. Dit als ge
volg van de formidabele duikeling van de koers eergisteren in Wall Street. Met
3 5/8 dollar. Deze scherpe koersdaling ging op de New-Yorkse beurs gepaard met
ruime handel. In KLM werd aldaar voor niet minder dan nominaal f 5 min. omge
zet. Donderdagavond daalde de koers in Amsterdam tot f 125. In de scheepvaart
sector gaf Van Nievelt weliswaar een herstel te zien van 112 tot 117, doch hiermede
bleef de koers bijna vijf punten beneden die van eergisteren. Het dividendvoorstel
van Van Nievelt op vijf pet. onveranderd had in deze hoek, vooral bij de opening
verkooporders uitgelokt. Op het sterk verlaagde niveau kwamen nieuwe kopers in
de markt. H.A.L. moest circa vier punten prijsgeven tot 136. De overige scheep
vaartaandelen gaven geen veranderingen van betekenis te zien.
Van de internationale waarden lag Kon. Olie zwak tot flauw in de markt op
circa 151 (153.20). Philips moest circa 80 cent prijsgeven tot 150.70. Hoogovens twee
punten lot 540. Unilever kon zich goed handhaven op 130.70. AKU opende flauw
op 509 doch kon zich later verbeteren tot 513 (5133/4). De handel in de internatio
nale waarden was zeer kalm, mede in verband met het naderende weekeinde. Van
de arbitrage ging weinig activiteit uit. De stemming voor de leidende cultures was
ilcht verdeeld. De staatsfondsen waren iets gemakkelijker.
Vergeleken met de slotkoers van de vorige week steeg AKU deze beursweek
circa drie punten. Hoogovens moest een paar punten prijsgeven. Philips bleef nau
welijks prijshoudend, Unilever onveranderd. Kon. Olie verbeterde, ondanks de
flauwe dag van gisteren ruim twee gulden. KLM daalde circa dertien gulden.
Ned. Dok en Scheepsbouw verraste de beurs met een dividendvoorstel van zes
(zeven i procent. Deze geringe verlaging viel de beurs heel erg mee. Men had reeds
rekening gehouden met het passeren van het dividend. De aandelen werden dan ook
hoger geadviseerd.
Om hun protest tegen de re-
geringspolitiek ten aanzien van de
landbouw kracht bij te zetten, heb
ben boeren uit Ayrshire in Schot
land hun trekkers door de hoofd
straat van Kilmarnock laten rij
den. Dat dit niet in razende snel
heid geschiedde, is duidelijk. Dan
had deze demonstratietocht immers
niet zoveel opzien gebaard. En dat
was nou juist de bedoeling.
AMSTERDAM Voor de derde ach
tereenvolgende dag is, met ingang van
gisteren, het tarief voor daggeld (call
money) met een half procent verhoogd
tot 3.5 procent. Dit als gevolg van de
steeds krapper wordende geldmarkt in
verband met de ultimo-opvragingen.
DE SCHEEPVAARTBEDRIJVEN in Am
sterdam en Rotterdarp, die diensten on
derhouden naar resp. van continentale
havens in Europa, Middellandse Zee en
Zwarte Zee havens, berichten dat de ta
rieven aandeel inladings- en lossingskos-
ten in Amsterdam en Rotterdam met in
gang van 5 april worden verhoogd, voor
lopig met 7 procent.
(Van onz correspondent)
Vele inwoners van de gemeente Maarheze, ex welvarende gemeente ongeveer
20 km ten zuiden van Eindhoven, hebben zich al enige tyd met stygende verbazing
afgevraagd wat er toch aan de hand is met een cheque van 25.000. Het is de cheque,
die bUna een jaar geleden door de plaatselijke fabrikanten van frisdranken, de
Gebr. Jan en Rudolf Winters, aan de burgemeester is aangeboden ten behoeve van
de bouw van een gemeenschapshuis in Maarheze.
In Maarheeze waar de zich baan
brekende nieuwe tijd op tal van plaat
sen het oude besloten dorpspatroon open
legt, was al enige jaren de behoefte ge
voeld aan een goed geaccommodeerd ge
meenschapshuis. Er is al geruime tijd
een stichtingsbestuur dat reeds ver
schillende activiteiten op touw heeft
gezet om aan de nodige financiën te
komen. De royale schenking van de Gebr
Wintert vorig jaar juli op het gemeen
tehuis van Maarheeze aan burgemees
ter Van Schaïk toegezegd, was bijzonder
welkom, want daarmee kreeg het stich
tingsbestuur voldoende financiële vaste
grond onder de voeten om met de bouw
te kunnen beginnen.
Dank zij dit bedrag zou ook aan
spraak gemaakt kunnen worden op
provinciale en rijkssubsidie. Allerwegen
was de vreugde groot, ook de burgemees
ter toonde zich verheugd.
Enkele dagen geleden echter heeft
het stichtingsbestuur speciaal verga
derd over de cheque. Er kwam een wel
wat ontnuchterende waarheid op tafel:
het stichtingsbestuur heeft tot. dusver
geen f 25.000 ontvangen, ja het heeft
zelfs officieel nooit vernomen, dat dit
bedrag te incasseren staat. Het pijnlij
ke raadsel werd door een van de be
stuursleden aan de burgemeester voorge
legd. Die gaf als antwoord: „Ik heb
geen cheque, u moet bij de Gebr. Win
ters zijn".
Bij de gebroeders kreeg het stichtings
bestuur echter als antwoord: „Aaji de
burgemeester is het; aanbod gedaan, u
moet bij hem zijn." De vicieuze cirkel
was daarmee gesloten en het stichtings
bestuur moest met lege handen en vele
vragen weer naar huis,
In het dorp namen de geruchten hand
over hand toe. Burgemeester Van Schaik
heeft thans echter een einde gemaakt
aan de gissingen en puzzels. Hij ver
klaarde begin deze week: „Ik heb vo
rig jaar geen cheque in handen gekre
gen.
Er is alleen een aanbod van f 25.000
ten behoeve van de bouw van het. ge
meenschapshuis geweest. Ik heb niets
materieels aangenomen en ik heb tot op
heden niets ontvangen. Het was alleen
een toezegging, dat ik, met de nadruk op
ik, dat geld kon krijgen. Ik stel er echter
prijs op te verklaren, dat ik ten aanzien
van de fabrikanten in kwestie, die zo
veel verzoeken hebben lopen om gemeen
telijke vergunningen, onder meer bouw
vergunningen, geen enkele verplichting
wens aan te gaan.
Ik kan deze vergunningen gemakkelij-
MOSKOU De Verenigde Staten
hebben de Russische nota waarin wordt
geprotesteerd tegen het gebruik van
„gifgas" in Zuid-Vietnam, als „onaan
vaardbaar" geretourneerd.
In de Amerikaanse afwijzing wordt
er op gewezen dat de Amerikaanse mi
nister van buitenlandse zaken, Dean
Rusk, onlangs heeft verklaard dat de
V.S. in Vietnam gas gebruikten dat de
conventie van Genève heeft goedge
keurd.
De Sovjet-regering zou volgens Tass
vandaag een nota inzake het gebruik
van „gifgas" hebben afgegeven aan de
Amerikaanse ambassade te Moskou.
„De regering van de Sovjet-Unie ver
oordeelt unaniem het gebruik van gif
gas door de Verenigde Staten tegen de
bevolking van Zuid-Vietnam", aldus de
nota.
Willy Alberti en zijn dochter
Willeke zijn vanavond op Neder
land 1 weer de sterren van een
show, die rond hen heen is opge
bouwd. De speciale gasten van
deze avond zijn Milly Scott, The
Beale Street jazzband en het Cock
tailtrio. Jack Buiterman leidt het
orkest (21.10 uur).
ker verlenen, als ik geen f 25.000 geac
cepteerd heb. Ik hoop dan ook, dat de
Gebr. Winters het geld rechtstreeks aan
het stichtingsbestuur zullen sturen."
Het blijkt intussen, dat de burgemees
ter wiens principiële standpunt vanuit
bestuurlijk oogpunt voorbeeldig mag be
ten, tevergeefs hoopt, dat de f 25 mille
•nu rechtstreeks naar het gemeenschaps
huis vloeien.
Een van de directie-leden van Win
ters limonadefabriek, heeft namelijk als
antwoord op hetgeen de burgemeester
gesteld heeft medegedeeld; dat de toe
zegging van de schenking aan de bur
gemeester is gedaan en niet aan het
stichtingsbestuur. Nu de burgemeester
de cheque niet wil accepteren, beschou
wen we de zaak als afgedaan.
SCHIPHOL Opnieuw is een toe
stel van het type F 27 Friendship door
dre Nederlandse Fokker-vliegtuigfa
brieken aan Australië verkocht. Het was
dit keer de Australische luchtvaart
maatschappij Ansett-Ana, die haar twaalf
de Friendship bij Fokker bestelde. Het
aantal aan Australië verkochte Friend
ships is hiermee opgelopen tot 29. De
totale verkoop van Fokker bedraagt
thans 313 vliegtuigen van het type F 27.
(Van onze correspondent)
KLOOSTERZANDE Dezer dagen
hebben de werkzaamheden verband hou
dende met de uitbreiding van het ha
venterrein en de have" te Perkpolder
(gemeente Hontenisse) en aanvang ge
nomen. Het aannemingsbedrijf Van Oord
te Werkendam en enkele onderaanne
mers zijn druk bezig met het aanvoeren
en verplaatsen van enorme hoeveelhe
den grond, benodigd voor de ophoging
van het haventerrein en de nieuw aan
te leggen weggedeelten. Enkele in de
weg staande panden zijn reeds afgebro
ken en meerdere, waaronder het kan
toorgebouw van de Stoomvaartdienst zul
len nog volgen. Teneinde de veilig
heid van het drukke verkeer van en
naar de veerboten zoveel mogelijk te
waarborgien is door de rijkswaterstaat
op de Hulsterweg tussen Kloosterzande
en Perkpolderhaven een maximumsnel
heid vastgesteld. Deze bedraagt voor het
gedeelte, gelegen tussen Maria dijk en
Kalverdijk 70 km en voor het gedeelte
gelegen tussen Kalverdijk en Perkpolder
haven 50 km per uur, hetgeen door wet
telijke borden wordt aangeduid.
Homburg Vleeswarenfabriek Cuyk: 18
procent (18).
N.V. Gero, Zeist.: 12,5 procent (12.5).
P. van Reeuwijk Woninginrichting
Rotterdam: 22 procent, waarvan 10 pet.
in aandelen (22),
Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw
maatschappij, Amsterdam: 6 pet. (7).
„Mijbeb", n.v. Amsterdam: 17 pet. (16)
Nederlandsche Export Papierfabriek,
Nijmegen: 5 proeent (4), alsmede agio-
bonus van 3 procent in aandelen (10).
Bank voor Zeeland, n.v. Goes: 15 pro-
cent (14).
Rotterdamsche Verzekerin Sociëteiten.
Rotterdam: 10 procent (10), waarvan 2.5
procent in aandelen.
Wilton Feijenoord-Bronswerk N.V. Rot
terdam 12 procent (13). Hoogenbosch
schoenen N.V.. Amsterdam 12 procent
(onv.), N.V. Industriële Maatschappij Pa.
lembang' Amsterdam 10 procent (8).
SAIGON Strategen van de Ame
rikaanse luchtmacht hebben de voor
naamste doelen in Noord-Vietnam al
uitgekozen voor bombardementen, zo
dra de eerste aanwijzingen worden ont
vangen dat Chinese militaire bijstvid
Noord-Vietnam binnenkomt. Het eerste
doel zou (1e spoorwegverbinding tussen
China en Hanoi zijn. Deze loopt over
het spoorwegknooppunnt Lao Cai, een
Noordvietnamese stad aan de Chinese
grens.
Noord-Korea heeft zich gisteren be
reid verklaard om „vrijwilligers" naar
Zuid-Vietnam te sturen indien guerril
lastrijders van de Vietcong daarom zou
den vragen.
Communistisch China heeft eergiste
ren reeds een soortgelijke bereidheid
aan de dag gelegd.
Het blad van de Russisch-communis-
tische jeugdliga „Komsomol Pravda",
heeft bericht dat jonge vrouwen zich
vrijwillig hebben opgegeven om „tot. de
laatste druppel bloed" voor Noord-Viet
nam te vechten.
Met meer dan veertig Amerikaanse
jachtbommenwerpers, afkomstig van
Iwee vliegkampschepen, is gisteren een
aanval uitgevoerd op vier radar-instal-
laties in Noord-Vietnam. Twee vliegtui
gen gingen verloren, doch beide vlie
gers zijn zonder letsel teruggekeerd
Een van de doelen lag op 130 km van
de communistisch-Chinese grens. Dit
betekende de diepste penetratie boven
Noordvietnamees grondgebied sinds de
aanvallen op 7 februari begonnen.
Zuidvietnamezen hebben er nogmaals
op gewezen dat het gebruikte gas
slechts traangas is §n de vijand slechts
voor korte tijd ongeschikt maakt voor
het gevecht.
MOSKOU Kosmonaut Pavel Bel
jajev heeft vryddag tijdens een pers
conferentie in Moskou bevestigd, dat
hij door een onregelmatigheid in het
solaire oriëntatiesysteem van de Vosj
chod II gedwongen was nog een extra-
baan om de aarde te vliegen en eigen
handig de besturing van het ruimte
vaartuig voor een landing buiten de
vastgestelde koers over te nemen.
„Tijdens de voorbereidingen tot de
landing ontdekten wij een bepaalde on
regelmatigheid in de werking van het
solaire oriëntatiesysteem", zei Beljajev.
Het is altijd al de droom van de kos-
monatuen geweest om zelf de besturing
van hun ruimteschip ter hand te ne
men, maar die kans kregen zij nooit.
„Wij waren alleen voor één ding
bang", zei Beljajev, „dat wij geen toe
stemming zoud enkrijgen omdat wij in
de volgende baan een automatische lan
ding zoudeji hebben kunnen proberen".
Maar dertig seconden later gaf de
centrale commandopost op de begane
grond zijn fiat voor een landing in de
achttiende baan.
„Het systeem van de handbesturing
werkte feilloos en wij landden ongeveer
daar, waar wij hadden berekend, welis
waar iets verder dan bedoeld, vanwege
de nieuwigheid van een dergelijke lan
ding", aldus de Russische ruimtevaar
der.
GOES, 26 maart Groenten: per stuk:
knolselderij met groen 6—8, per bos: sel
derij 12—13, radijs 34—39, per kg: aard
appelen 9—14, witlof AI 66—75, All 54—
60, BI 36—50, Bil 30—41, afw. 6—29, sprui
ten All 4777, Bil 38, breekpeen 9, andij
vie I 60—79, II 24. prei AI 42, All 23—40
afw. 22—23, uien II 35, afw. 14—27. groene
sav.kool II 16, wittekool II 9, spinazie I
7786, afw. 45.
LEEUWARDEN. 26 maart Aanvoer:
gebruiksvee 1798, slachtvee 490. kalveren
(gras- en vette) 75, nucht- en mestkal-
veren 2065, schapen en lammeren 296,
varkens en biggen 26, bokken en geiten
41. paarden 249, veulens 2. totaal 5042.
Prijzen (in guldens): melk- en kalfkoeien
p. st. 1250-1275, guste koeien p. st. 850-
1050 pinken p. st, 650-725, enterstieren
p. st. 800-1000, koeien p. kg slachtgew.
ie 2e 3e kw. 3,90-4,00 3,70-3,80, worst-
koeien p. kg slachtgew. 3,30-3.60, stieren
p. kg slachtgew. 4,20-4,30. graskalveren
p. st. 425-550, graskalveren p. kg slacht
gew. 4,25-4.35, vette kalveren p. kg lev.
gew. 3 10-3,20, nucht. kalveren p. kg lev.
gew. 1,30-1,35, nucht. kalveren p. st. 30^
45, mestkalveren p. st. 70-110, fokschapen
p. st. 140-174, vette schapen p. kg slacht
gew. 5,00-6,00, lammeren p. kg slachtgew
90-1,00, lammeren p. st. 120-130, oudere
paarden p. kg slachtgew. 2,60-2,80, jonge
paarden p. kg slachtgew. 3,10-3 20, werk
paarden p. st. 1475-1575, veulens p st
475-550, bokken en geiten p. st. 37-60,
bokken en geiten p. kg slachtgew. 1,90-
2.00, slagersvarkens p. kg slachtgew. 1,60-
1,70. biggen p. st. 50-55 60-70. Overzicht
(resp. aanvoer, handel en prijzen)" ge
bruiksvee iets minder, goed, flink prijsh
stieren (enters en oudere) gelijk, vlot
goed prijsh.; slachtvee iets minder vlot!
goed prijsh.; kalveren (gras en vette)
minder, vlot, niet minder; nucht- en
mestkalveren minder, stug, als vorige
week; schapen en lammeren redelijk
g?ei'<?ullr;.. Jachtpaarden tedeiijk
vlot, flink prijsh.; werkpaarden en veu
lens idem; bokken en geiten niet min
der. stug, drukkend; varkens en biggen
kort, wemig, stabiel,
BREDA. 26 maart And. 65-75, boe
renkool 8-15, komk. 27-68 r.kool 15-20
prÜ' A?. 45-53- raapstelen 8-12!
rabarber 110, radijzen 25-30, schorseneren
A 12. seld. bos 3-5, knolseld. A 1.5-20 sla
I 18-23. II 12-16, spin. 55-70, spruiten AAI
170 AA2 140 A2 100, peterselie bos £u>
witlof Al 65-70 A2 55-65 B2 40-50 wasl
peen Al 15-20.
1 K^st?Sf ?08 <+5)" Rheinfelden 332
(,Z2b)- „O'tenheim 456 14), Straatsburg
cifiV MaxaUu6-49 m- P1°chingen
264 21), Mannheim 564 15), Stein-
bach 341 (—32), Mainz 510 (+11), Bingen
407 13), Kaub 496 22) Trier
ssb Üïl1 Koblenz 531 13),Keulen
556 (+21), Ruhrort 752 24), Lobith
1343 (+29), Nijmegen 1105 (+34), Arn
hem 1081 (+29), Eefde IJsel 578 (+16)
Deventer 465 (+25), Monsin 5520 10)'
Borgharen 4175 (+31). Belfeld 1309 (+14)
Grav» beneden de sluis 553 6)