Goed uitgeruste wagen met
uitstekende rijeigenschappen
DKW
F12
Ikabinet
SPAANSE REGERING IN VERLEGENHEID
Roep om vrijheid niet langer te
negeren: studentenverzet feller
aooo
ceylon
zonder
Verkiezingen Zuid-Afrika
zege voor Ver woerd
F103 met viertakt
NU f 600.-
5995.-
5375.-
Elke dief
krijgt een
kogel
Huurprijs in
vrije sector
vanaf f 170[-
D.K.W.
Vraagt
proefrit
Garage Carels
D.K.W. IN OPMARS
Prijzen omlaag
GARAGE „WAALWIJK"
Madrid weifelt
Geen communisten
DKW F12-S
Goed doordacht
Half automatisch
Tips-tips-tips-tips
Discreet motorgeluid
Effectieve remmen
Indonesië maakte
op Borneo
vijftig doden
Israël beweert:
In Sovjet-Unie
krijgen joden
het moeilijker
AUTO UNION
DKW
Trein overrijdt
man in „Maurits*
Vliegtuig stort
neer: zes doden
Gummiknuppel
heeft laatste
woord niet....
15
DAGBLAD DE STEM VAN YBIJDAG 26 MAART 1965
15
(Advertentie)
Auto Union heeft het DKW-
programma, dat een jaar of vijf
geleden met de 750 cc Junior
werd vernieuwd, afgerond met
de F 102, die op zijn beurt de AU
1000 heeft opgevolgd. De Junior
werd verder ontwikkeld tot de
F 11 en F 12. Met de F 102 heeft
Auto Union nieuw leven gebracht
in de tweetakthoek. Deze nieuwe
grote DKW is een goed door
dachte conceptie, praktisch ge
bouwd, en een produkt van stilis
tische evenwichtigheid. Zelfs
prof. Nordhoff van Volkswagen
zou er van onder de indruk zijn.
Sedert de transactie met Daimler-
Benz, waarbij AU-aandelen door
VW werden overgenomen, heeft
Wolfsburg invloed gekregen op
de gang van zaken in Ingolstadt.
Welke consequenties dit kan heb
ben voor de D.K.W.-modellen, is
moeilijk te zeggen. Er zijn allerlei
geruchten in omloop, die elkaar
tegenspreken en waarover de be
trokken fabrieksleidingen geen
opheldering geven.
Daimler-Benz en Volks
wagen hebben indertijd
A verklaard dat samenwer-
a\ n king met Auto Union
ÈJLgW II „nieuwe mogelijkheden
opent". Voor de twee-
takt? We vrezen van niet.
Van AU-zyde is al toe.
gegeven dat de tweetakt
11H het als krachtbron voor
automobielen tegen de
viertakt moet afleggen.
Een sterk argument is
het relatief hoge benzi-
I Bil neverbruik by hogere
snelheden. Volgens twee-
takt-deskundigen had dit
motortype beter kunnen
zijn dan het is, als er meer ontwikke
lingswerk aan was gedaan. De tweetakt
is niet met zyn tijd meegegaan. Pas de
laatste jaren wordt er intenser aandacht
aan besteed. De 1.2 liter in de F 102 be-
wyst dat de tweetakt nog bestaansrecht
heeft. Er zou ook al een zescilinder
tweetaktmotor ontwikkeld zyn, die elek
trisch zacht loopt en enkele nadelen
van de tegenwoordige machines opheft.
Maar zal een dergelijke super-tweetakt
nog een kans krijgen?
In autovakkringen vraagt men zich
af. of de F 102 het aanstaande, door
VW gerichte DKW-programma zal
overleven. En hoe gaat het met de
F 11 en F 127. Het staat vast dat de
F 102 er dit jaar een broer met een vier-
takt-hart bijkrijgt: de F 103. Waar
schijnlijk in twee motorversies en mo
gelijk met een andere benaming. Deze
uitbreiding van de familie „opent nieu
we mogelijkheden" voor Auto Union.
Volkswagen zou een zescilinder klaar
hebben voor de produktie, die natuur
lijk niet voor de „1500" bedoeld kan
zijn, maar in een geheel nieuw model
zou komen. Een DKW-model? Gaat een
DKW ook nog met een door Daimler-
Benz gemaakte motor rijden? Het is
in elk geval zeker, dat de DKW-klan-
ten binnenkort meer keus zullen heb
ben en de veranderingen bij Auto Uni
on niet tragisch hoeven op te nemen.
Zelf geloven we dat de meeste DKW-
rijders hun favorietmerk meer trouw
blijven om de aparte carrosserietjes en
de voortreffelijke rijeigenschappen dan
om de motor, die zijn eigenaardigheden
heeft en minder bedreven is dan een
vergelijkbare viertakt. En ondanks de
smeerautomaat nog het kwalijk rieken
de tweetaktgeurtje verspreidt, al stoort
dit veel minder dan vroeger, toen ben
zine en olie bij het tanken moesten wor
den gemengd.
Deze week hebben we de kennisma
king met DKW hernieuwd. Onlangs
hebben we de F 102 gepresenteerd en
nu volgt de F 12 Super, de nieuwste
uitvoering van deze serie, die evenals
2? Vj 11 in. pri^s is verlaagd. De F 12
standaard is beneden zes mille gedrukt
terwijl de luxe versie er even boven
ngt en de super (met een paar pk's
meer en uitgerust met enkele details
van de F 102, f 6.395,- kost. Als kleine
?ort?K"!agen ls de F 12 vrii ruim- com-
hek^S en snel Senoeg. Het profiel is
eeen ,i„eenJ l!?etie aPart- Niet saai,
nraktiseh •)nenspel- De opzet is
ich- motor voorin, royale koffer-
ment „cht,er' vijfpersoons comparti-
niet ine ]anSe afstanden moeten er
plus i?a,i vier volwassen of twee
de irttak l ■en in- De toegang tot
nut 1-1ls voor ouciere mensen
onmogelijk dan toch een weinig
bezwaarlijk. Maar eenmaal ter plaatse
vinden ze dat de zitpositie niet oncom
fortabel is en zelfs beter dan in vele
andere kleinere auto's. De zittingen
zijn goed gevormd, gevuld en gevoerd
met skai-bekleding. De voorzetels ook
de rugleuningen, zijn onder het rijden
verstelbaar. De achterpassagiers kun
nen enkele platte spullen kwijt in tas
sen op de rugleuning van de voorstoe-
len, maar voorin is er alleen maar een
smal, diep dashboardkastje. Overigens
is de F 12, evenals de F 11, een goed
uitgeruste auto, waarbij aan het meeste
is gedacht. Het instrumentenbord is
door het stuurwiel overzichtelijk en
overtrokken met meegevend en niet
reflecterend skai. De plaatsing van de
instrumenten is goed. Het verwarmings
systeem heeft voldoende capaciteit,
maar een juiste bediening vergt eerst
wat geëxperimenteer. De ventilatie-
raampjes hebben we liever dicht, want
als ze open zijn kan er in het compar
timent, met zijn gunstige air conditio
ning, onderdruk ontstaan en dan ruikt
men het tweetaktgas.
In zyn klasse is de F 12 een comfor
tabele auto, die goed geveerd is. Het
hier toegepaste veersysteem heeft een
behoorlijke incasseringsvermogen. Op
slecht wegdek gedraagt de wagen zich
voorbeeldig. In snel gereden bochten is
hy gemakkelijk te beheersen. Ook b\j
gas wegnemen reageert hjj braaf. Voor
al op slingerende weggetjes komen de
goede rijeigenschappen goed tot hun
recht.
We raken er aan gewend in de twee,
derde en vierde versnelling niet te ont
koppelen en alleen met de stuurhandel
te manoeuvreren. Het „halfautomati-
sche karakter van de vierbak hebben
we gewaardeerd. Onze Super had een
freewheel, dat aan het F 12 type en de
Junior, die we vroeger hadden, ontbrak.
De F 102 heeft deze voorziening ook.
Schijfremmen. 4 versn.
Kruissnelh. 125 km. Door-
smeerbeurten om de 10.000
km. Voorwielaandrijving.
Cinerama-uitzicht. Air-con-
ditioning. Rugleuningen met
5 standen. SKAI/stof-bekle-
ding. Ruim plaats voor 5 vol
wassenen. Achteruitrijlam-
pen. Enorme kofferruimte.
IN PRIJS VERLAAGD
DKW F 11
AUTOBEDRUP
ROB
I Doornboslaan 104, Breda, l«l. 42?83iW65047651
r65l]
RIO DE JANEIRO Mevrouw Ju
dith de Melo Bailly, een 80-jarige mil-
jonaire uit Rio de Janeiro heeft geen
vertrouwen meer in de bescherming,
die de politie aan de burgerij biedt
sedert de dienaren van Hermandad
18 jaar geleden er niet in slaagden de
diefstal van een aantal van haar ju
welen te voorkomen.
Gisteren moest een inbreker ervaren,
dat mevrouw de Melo haar mannetje
staat toen hij in het huis van de be
jaarde vrouw rondscharrelde en door-
haar in zijn arm werd geschoten. Hij
was overigens al de vierde inbreker
sedert 1947, die dit lot onderging.
De inbreker verklaarde later tegen
over de politie, dat hij alleen maar
een kop koffie had willen hebben.
Tegen journalisten zei de schietende
dame „voor elke dief, die hier pro
beert binnen te komen, ligt een kogel
klaar", waarmee voor haar de kous
af was.
(Advertentie)
■"Tot het goed onderhouden van de
A elektrische installatie behoren zeer
zeker de batterij-kabel en de z.g. massa
aansluiting. Losse contacten in deze
verbindingen resulteren altijd in een
minder goede werking der startmotor.
Ook sterk vervuilde contactplaatsen
zullen de stroomdoorgang belemmeren
en storingen veroorzaken.
Ts het olieniveau in het ,,bad" der
A luchtfilter misschién hoger dan de
merkstreep aangeeft? Zo ja, dan kan1
dit de oorzaak zijn dat het benzinever
bruik van uw motor ook hoger is dan
normaal. Het teveel aan olie remt n.l.
de lucht af waardoor de moter een
mengsel krijgt toegevoerd dat te arm
aan lucht en dus te rijk aan benzine is.
praktisch elke motor moet zo van tijd
1 tot tijd eens grondig schoongemaakt
worden. Vet en olie verwijdert u dan
met wasbenzine of petroleum en de rest
doet u zoveel mogelijk met een droge
doek. Pas er wel voor op dat u niet
met genoemde reinigingsmiddelen bou
giekabels e.d. bewerkt want die kunnen
daar beslist niet tegen.
Cchakel vooral tijdig „terug" als het
gedrag van de motor protesteert te
gen een te laag toerental. Laat u de
motor maar stoten dan wordt deze zo
als dit in vaktermen heet „gewurgd" en
de gevolgen hiervan zijn alleen maar
prettig voor het revisiebedrijf.
U vraagt maar.
De heer van H. te Bergen op Zoom
heeft een voor hem onverklaarbaar ver-1
schijnsel opgemerkt. Hij was n.l. in
zyn, door een TL-buis verlichte werk-!
ruimte bezig om een ongewoon geluid
in zyn Taunusmotor te lokaliseren
waarby even vol gas werd gegeven. Op
een gegeven moment leek het net of de
ventilator stilstond maar toen het toe
rental iets werd verminderd was dat
gezichtsbedrog weer voorbij. Kunt u
mij hier misschien een verklaring van
geven?
Hetgeen door U werd waargenomen
berust op het z.g. stroboscopisch effect.
De, boven de motor hangende TL buis
gaat-voor het oog onwaarneembaar-50
maal per seconde aan en uit. Op het
moment dat de motor precies 3000 toe
ren per minuut draait en dus 50 toeren
per seconde-zal het oplichten van de
buis precies samenvallen met een be
paalde stand van de ventilator zodat
het lijkt alsof deze stilstaat. Van het
zelfde verschijnsel maakt o.m. de auto
monteur gebruik om het ontstekings
tijdstip te controleren en wel d.m.v.
de. door de bobine afgegeven stroom
stoten. Ook in dit geval blijft een be
paald merkteken op het vliegwiel of de
krukaspoeli ogenschijnlijk stilstaan zo
dat het ontstekingstijdstip en de ver
vroeging hiervan gecontroleerd kunnen
worden.
Zonder freewheel wil de motor in lang.
zaam verkeer graag rukken, vooral als]
men wat nonchalant met het gaspedaa'
omgaat. Men went er echter gauw aani
en stelt zich op dergelijke eigen trekjes
De 45 pk tweetaktmotor van 889 cc(<
geeft de F 12 Super een pittige accele
ratie. waarmee men ruim uitkomt. Vanjj
0-80 km/u in 12 en van 0 - 100 km/u/i
in rond 20 seconden zijn goede tijdenjj
voor een betrekkelijk kleine wagen als]
de DKW F 12. De top ligt boven 130)
km/u. Op de autoweg kan men een j
kruissnelheid van 115-120 km/u gemak- j
kelijk aanhouden. Opmerkelijk is de)]
uitstekende wegligging van de F 12. De j
rijeigenschappen zijn volkomen in overJj
eenstemming met de prestaties. Ookj(
vanwege de voorwielaandrijving is dejl
wagen koersvast en praktisch ongevoe-jj
lig voor sterke zijwind. De besturing,
voelt wat zwaar aan, maar is exact. Bij i
de F 102 ligt het stuur lichter in dejj
hand. De F 12 is in de stad een behen
dig wagentje, van de bestuurdersplaats))
overzichtelijk en ondanks de forse)]
draaicirkel van 10.5 meter niet lastig]]
te parkeren. Een prettige eigenschap),
van deze tweetakt is dat het geluidsni-
veau lager is dan bij de meeste viertakt.ji
wagens. Ook het windgeruis blijft bijj]
hogere snelheden discreet.
De F 12 is niet alleen een comforta-j]
bele maar ook een veilige wagen. Het j
koetswerk is degelijk en stevig gecon
strueerd en de detailafwerking is ruim
verantwoord. Bijznder effectief zyn de)
remmen. De F 12 heeft schijfremmen
op de voorwielen. Het zijn de beste i
remmen, die we in deze prijsklasse ken-j]
nen.
Het benzineverbruik varieert van 8.5ji
tot 10.5 liter op 100 km. De tweetakt]]
moet, om een enigermate redelijk]
brandstofverbruik te verkrijgen, op een
speciale manier worden bereden. Bij
een constante hoge snelheid drinkt hijy
meer dan een vergelijkbare viertakt.
De F 12 Super doet dit ook, maar hij
geeft er veel voor terug. De rijkwali-jl
teiten van deze DKW liggen in zijn]]
klasse boven het gemiddelde. Van de j
uitrusting, de wegligging en de rem
men mag hetzelfde worden gezegd. H.(j
|dEN HAAG In Den Haag is de grens
voor het huren van een woning in de
vrije sector verhoogd van f 125 tot
f 170. Dit lioudt in, dat b. en w. van
Den Haag t e vergunning voor het in
gebruik nemen van een woning voort
aan garanderen als de kale huur van
die woning tenminste f 170 per maand
bedraagt.
Deze verhoging van de grens is enerzijds
een uitvloeisel van de laatste huurver
hoging en anderzijds een aanpassing
om in de gemeenten van de agglomera
tie Den Haag een gelijkgericht beleid
te kunnen toepassen inzake de woon-
ruimtewet.
De ingebruikneming van een woning met
een huur van f 170 of meer per maand
kan overigens alleen worden gegaran
deerd als de aanvrager economisch ge
bonden is aan de Haagse agglomeratie
en als de woning niet te groot is voor
zijn gezin.
DJAKARTA Volgens het persbureau
Antara hebben Indonesische guerillas
sinds het begin van dit jaar op Borneo
50 Maleisische en Gemenebest-soldaten
gedood. Onder de doden was een Britse
officier, die bij gevechtshandelingen in
Serawak in Maleisisch Borneo sneuvelde.
COLOMBO De Ceylonese regering
Ivan mevrouw Bandaranaike is afgetre
den als gevolg van de nederlaag, die haar
partij bij de verkiezingen heeft geleden
Men verwacht, dat Senanajake van de
Verenigde Na-lonale Partij belast zal
worden met de vorming van een nieuw
kabinet. Deze partij heeft bij de verkie
zingen van maandag veel zetels gewon
nen en kan rekenen op de steun van 90
|van de 151 parlementsleden.
Senanajake heeft inmiddels de functie
I van premier overgenomen van mevr.
Bandaranaike, die enkele dagen lang te
vergeefs heeft gepoogd een nieuwe coa
litieregering te vormen.
Mevr. Bandaranaike heeft in een radio
toespraak haar aanhangers verzocht zich
van wanordelijkheden te onthouden.
(Advertentie)
Dealer voor Bergen op Zoom,
Steenbergen e.o.
AUTOMOBIELBEDRIJF
D. J. VAN GINNEKEN
Hermusstraat 10-14 - Tel. 4175
Showroom: Wassenaarstraat 64-68,
BERGEN OP ZOOM
(Advertentie)
in deze wagen bij:
D.K.W.-dealer
GOES VLISSINGEN
Tel. 01100-7191 Tel. 01184-2877
GENèVE Haim Cohen, de Israëli
sche vertegenwoordiger in de commissie
der Verenigde Naties voor de rechten van
de mens, heeft in een bijeenkomst van
de commissie in Genève verklaard, dat
de positie der joden in de Sovjet-Unie
„sinds het verdwijnen van Stalins bewind
steeds slechter is geworden".
„Andere godsdienstige gemeenschap
pen in de Sovjet-Unie mogen tot op ze
kere hoogte hun godsdienst beoefenen en
daarvoor propaganda maken. Doch de
rechten, die de joodse gemeenschap in
Rusland in de loop der tijden zijn ver
leend, worden thans voor het grootste ge
deelte geleidelijk aan en stelselmatig
weer ingetrokken", aldus Cohen.
Hij vervolgde: „Er bevinden zich thans
nog slechts negentig synagogen en even
veel rabbijnen in de Sovjet-Unie. Dat is
één op elke vijftienduizend joodse gelo
ven. Voorts mogen de Russische joden
zich niet op nationale wijze organiseren
of verbindingen onderhouden met joden
in het buitenland".
De Sovjetrussische vertegenwoordiger
in de V.N.-commissie voor de rechten van
de mens, Nassinovski, reageerde scherp
op de verklaringen van de heer Cohen.
Hij zei: „De beweringen van de Israëli
sche vertegenwoordiger zijn geheel en al
uit de lucht gegrepen. De heer Cohen
heeft hiermede slechts willen verbloemen
dat er in Israël onderscheid wordt ge
maakt ten nadele van de daar wonende
Arabieren".
D.K.W. F 11
D.K.W. F 12
F 12 de Luxe
Nieuw F 12 super
Altenaweg 2 en 4 - Waalwijk Tel. 2154-2288
JOHANNESBURG De Nationalisti
sche Party van premier Hendrik Ver
woerd is als grote winnaar uit de bus
gekomen b(j de provinciale verkiezingen,
die woensdag in Zuid-Afrika zyn gehou
den.
Hoewel nog niet alle resultaten bekend
zijn is het duidelijk, dat de nationalisten
hun positie ten zeerste hebben versterkt.
Het machtsvertoon van de Nationalis
tische Partij is algemeen. Waai* men
reeds in het bezit was van zetels werd de
meerderheid nog versterkt terwijl elders
de meerderheid van de Verenigde Partij
danig werd aangetast. In een aantal ge
vallen verloor de Verenigde Partij dui
zenden stemmen aan de Nationalisten.
In vergelijking met de parlementsver
kiezingen van 1961, toen zij voor het eerst
aan de verkiezingen deelnamen, hebben
de progressieve kandidaten, die voorstan
ders zijn van rassen-integratie, in aan
zienlijke mate terrein verloren.
In Natal, het bolwerk van de oppositie,
wonnen de nationalisten drie zetels. Voor
de eerste maal wisten de nationalisten
ook zetelwinst te behalen in de „meest
Engelse'' steden van Zuid-Afrika Dur
ban en Pietermaritzburg.
In Pretoria, de hoofdstad van de re
publiek, zag de Verenigde Partij haar
laatste zetel in de provinciale raad over
gaan naar de partij van Verwoerd.
De Verenigde Partij verloor ook in Jep-
pe, een arbeiderswijk van Johannesburg,
veel invloed aan de nationalisten. Jeppe
werd beschouwd als een onneembaar bol
werk van de oppositie. In 1959 stelden
du nationalisten hier niet eens een kan
didaat.
In Port Elizabeth ging met een stem-
menmeerderheid van 26 een zetel van de
Verenigde Partij over in handen van de
Nationalistische Partij. Deze zetel stond
in '59 niet op het spel.
(Advertentie)
Officieel D.K.W.-dealer voor
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen:
Garage PETERS
Westkade 107 Sas van Gent
Telefoon 01158—361
Sub-dealer:
Garage R. DE BEULE
Gentsestraat 79 Kapellebrug
Telefoon 01140—2097
HENDRIK VERWOERD
overwinnaar
HEERLEN Op de 548 meter verdie
ping van de staatsmijn „Maurits" is de
42-jarige J. M. Lokhs uit Gel een bij on
derhoudswerkzaamheden in een steen
gang onder een passerende trein geraakt
en omgekomen. Het slachtoffer was ge
huwd en vader van twee kinderen.
EASTON Op ongeveer 19 km van
Easton in de Amerikaanse staat Mary
land is een Globemaster transportvlieg
tuig van de Amerikaanse luchtmacht in
de lucht geëxplodeerd nadat een vleu
gel verloren was- Alle zes inzittenden
verloren het leven.
(Door onze medewerker dr. K. J. Hahn)
MADRID. De Spaanse autoriteiten en de Spaanse pers mogen
zich nog zo inspannen, de manifestaties van Spaanse studenten en de
protesten van Spaanse hoogleraren als een incident van voorbijgaande
aard te beschouwen, het zal hun niet lukken. Deze jongste gebeurte
nissen, die in de gehele wereldpers met de grootste aandacht gevolgd
en zeer nauwkeurig verslagen worden, vormen een symptoom, een
teken aan de wand. Ze hebben een omvang en een diepgang, die bewijst
dat hier een hevige innerlijke beweging losgebroken is, die zich met
bewapende politie, brandweerwagens en arrestaties niet laat be
strijden. Het is hier een sterke protestactie waaraan de jonge christen
democratische beweging in Spanje in de voorste rij deelneemt.
satie voor iedere universiteit wordt recht-
De feiten zijn van begin af aan bekend
geworden: het begon op 17 januari met
de weigering van de studenten van de
universiteit van Madrid, aan de verkie
zing van de voorzitter van de officiële
studentenverenigig deel te nemen, omdat
deze verkiezing niet op democratische
wijze geschiedt. Inderdaad hebben we
Spanje met een zeer merkwaardig
„studenten-syndicaat" te doen. Dit „Sin-
dicado Espanol Universitario" (SEU) kiest
slechts op het laagste niveau zijn verte
genwoordigers vrij, de vertegenwoordi
gers van de faculteiten worden uit drie
door de staat aangewezen kandidaten
gekozen en de voorzitter van de organi
streeks door de officiële autoriteiten be
noemd. Hij wordt automatisch lid van
de Cortes en hij staat met zijn gehele
organisatie niet, zoals men zou kunnen
vermoeden, onder de minister van onder
wijs, neen, onder de minister voor de
„Beweging", d.w.z. de Falange, de heer
Solis.
Reeds in 1956 en in 1961 hebben de
studenten van de universiteiten van Bil
bao, Madrid en Barcelona een democrati
sche structuur voor het studentenleven ge-
eist. Dit is altijd beloofd en nooit verwe
zenlijkt. Nu, midden januari, hadden de
studenten geen geduld meer en dreigden
de SEU te verlaten. De rector reageert
onmiddellijk op de gewone autoritaire
wijze: de protesterende studenten die
geen lid meer willen zijn van de SEU.
mogen geen colleges meer lopen, geen
culturele activiteit in het kader van het
studentenleven ontplooien en ze mogen
niet de mensa gebruiken. Een literaire le
zing wordt daarom kort daarna verbo
den, opnieuw volgen protesten, in de
literaire, de juridische en de natuurwe
tenschappelijke faculteit vinden opnieuw
protesten plaats, die zich tenslotte naar
de straten van Madrid verplaatsten. Er
vinden de eerste arrestaties plaats, meer
dan 60 studenten worden aangehouden.
De zaak spitste zich toe toen een
cyclus van lezingen die notabene door
de studenten-aalmoezenier georganiseerd
werd, eveneens verboden werd. Een van
de docenten, professor Aguilar Navarro,
bekend als een vooraanstaande figuur van
de christen-democratische stroming bin
nen Spanje, protesteerde hiertegen hevig
en hem werd verboden colleges te geven.
Er wordt nu door de verontwaardigde
studenten een vrije organisatie opgericht,
waaraan de professoren José Arangueren,
een socialist. Garcia Calvo, Montero Dias
en Garcia de Vercher deelnemen. Tegen
de professoren wordt een onderzoek in
gesteld, enkelen van hen krijgen huis
arrest, zoals De Vercher.
De regering is tijdens al deze gebeurte
nissen merkwaardig terughoudend ge
weest: zij heeft wel de opdracht gegeven
tegen de manifestaties krachtig op te
treden en er zijn hierbij zelfs studenten
zwaar gewond. Toen de correspondent
van het Franse blad „Le Monde", José-
Antoine Novais, hierover aan zijn blad
mededeling deed, en het feit daardoor
wereldkundig maakte, werd Novais dooi
de minister van voorlichting Fraga Iri-
barne een schrijfverbod opgelegd waar
aan zich Novais, zelf Spanjaard, echter
niet houdt. De regering nam daartegen
tot nu toe geen maatregelen. Novais is
in Madrid bij de autoriteiten allesbehalve
populair, omdat zijn correspondenties
even exact als kritisch zijn. Een massieve
repressaille tegen de omvangrijke actie
van de studenten durfde men echter nog
niet aam i
Zo werd het mogelijk dat ondanks de
sluiting van de medische faculteit 5 tot
7000 studenten het centrum van Madrid
vulden, de Plaza de Cybeles, de Calle
de Alcala, de Avenida Alfonso XII etc.
en tegen de pers en de SEU betogingen
hielden. De politie kon pas na uren
de straten zuiveren.
De beweging is inmiddels op de an
dere steden en universiteiten van Madrid
overgesprongen: in Barcelona, Valencia.
Bilbao, Granada, Sevilla, Pamplona, Sa-
ragossa. op 60 faculteiten en 28 handels
scholen nemen de studenten dezelfde hou
ding aan: ze eisen wat hun collega's op
alle universiteiten in de vrije wereld be
zitten: de academische vrijheid.
Het Is opvallend dat aan deze bewe
ging ook het theologische seminarie van
Santander en het „Estudio General" van
de universiteit van Navarra deelnemen.
Navarra is namelijk de universiteit van
het streng-katholieke en zeker niet links
staande Opus Dei. Tenslotte viel het ook
op dat in de conservatieve stad Murcia
de studenten ook niet achter wilden blij
ven. Er zijn dus zonder overdrijving
tienduizenden studenten in beweging en
in opstand gekomen tegen een beperking
van de geestes- en meningsvrijheid, zoals
ze slechts achter het IJzeren Gordijn en
die niet eens meer in alle onderontwik
kelde landen bestaat.
Wie staat achter deze beweging en be
roering? Het is de gewoonte bij de Spaan
se autoriteiten, in al deze manifestaties
gevolgen van communistische infiltraties
te zien. Dit is in dit geval in ieder op
zicht onjuist. Op de eerste plaats moet ge-
zegd worden dat slechts 3 procent van de
Spaanse studenten uit arbeiderskringen
komt. Vervolgens staat vast dat van begin
af aan actief en leidend in deze protest
actie de christen-democraten waren, die
in de „Unión Democrata Espanola" (UED)
zijn samengevat, en naast hen de socialis
tische studenten van de FUDE. Het wa
ren dus democratische richtingen, die
nergens blijk gaven van communisti
sche gezindheid. De houding van de ka
tholieke studenten van Navarra en van
de theologanten van Santander onder
streept dit eveneens.
Op het ogenblik is niet te voorzien,
welke verdere maatregelen de regering
zal nemen en welke vormen de onrust
nog zal aannemen. Het staat vast, dat zij
diepe wortels heeft. Niet toevallig valt
in deze zelfde periode het eerste ge
heime congres van de verschillende chris
ten-democratische groepen, die in Los
Molinos bij Madrid bijleen waren om een
nationale groep met een eigen program
ma te* vormen. Niet toevallig bekennen
zich juist nu zo vooraanstaande katholie
ke figuren als Anguilar Navarra en Joa
quin Ruiz Gimenez tot de christen-demo
cratische gedachte. Het is bekend dat bij
de jonge clerus een sterke drang naar
meer sociale rechtvaardigheid in de
Spaanse maatschappij en meer vrijheid
in het geestelijke en culturele leven
heerst.
Niemand in Spanje kan over het hoofd
zien dat de diepgaande debatten over de
geestelijke en religieuze vrijheid die op
liet concilie gehouden zijn, de uiteenzet
tingen van grote theologen over de rela
ties tussen staat en Kerk, en de uitlatin
gen ook van paus Paulus VI over de
waren democratie een diepe indruk op
de jongere generatie van de geestelijke
en de katholieke leken hebben gemaakt.
Niemand kan over het hoofd zien dat de
gedachten van paus Johannes XXIII diep
in het Spaanse katholieke denken hebben
doorgewerkt.
De uitwerking hiervan zal niet op zich
laten wachten. Zeker niet, als door het
toerisme, door de arbeid in het buiten
land etc., de blik op de situaties buiten
Spanje wordt gericht. Tenslotte wordt
het op een gegeven ogenblik voor elke
Spanjaard onbegrijpelijk, dat de Kerk
in de overige Europese landen opkomt
voor politieke en geestelijke vrijheid, en
zeker ook verheugd is als de christenen
op het politieke terrein een eigen chris
telijke democratische politieke beweging
steunen en dat gelijktijdig dit alles
door de autoriteiten van de Spaanse staat
verboden en met de politie bestreden
wordt van een staat overigens, die zich
zelf katholiek noemt. Deze tegenstelling
wordt voor de Spanjaarden noodzakelij
kerwijs onbegrijpelijk, irriterend en on
dragelijk, en voor het christendom en de
positie van de Kerk in toenemende mate
schadelijk.