Goed uitgeruste wagen met uitstekende rijeigenschappen DKW F12 Ikabinet SPAANSE REGERING IN VERLEGENHEID Roep om vrijheid niet langer te negeren: studentenverzet feller aooo ceylon zonder Verkiezingen Zuid-Afrika zege voor Ver woerd F103 met viertakt NU f 600.- 5995.- 5375.- Elke dief krijgt een kogel Huurprijs in vrije sector vanaf f 170[- D.K.W. Vraagt proefrit Garage Carels D.K.W. IN OPMARS Prijzen omlaag GARAGE „WAALWIJK" Madrid weifelt Geen communisten DKW F12-S Goed doordacht Half automatisch Tips-tips-tips-tips Discreet motorgeluid Effectieve remmen Indonesië maakte op Borneo vijftig doden Israël beweert: In Sovjet-Unie krijgen joden het moeilijker AUTO UNION DKW Trein overrijdt man in „Maurits* Vliegtuig stort neer: zes doden Gummiknuppel heeft laatste woord niet.... 15 DAGBLAD DE STEM VAN YBIJDAG 26 MAART 1965 15 (Advertentie) Auto Union heeft het DKW- programma, dat een jaar of vijf geleden met de 750 cc Junior werd vernieuwd, afgerond met de F 102, die op zijn beurt de AU 1000 heeft opgevolgd. De Junior werd verder ontwikkeld tot de F 11 en F 12. Met de F 102 heeft Auto Union nieuw leven gebracht in de tweetakthoek. Deze nieuwe grote DKW is een goed door dachte conceptie, praktisch ge bouwd, en een produkt van stilis tische evenwichtigheid. Zelfs prof. Nordhoff van Volkswagen zou er van onder de indruk zijn. Sedert de transactie met Daimler- Benz, waarbij AU-aandelen door VW werden overgenomen, heeft Wolfsburg invloed gekregen op de gang van zaken in Ingolstadt. Welke consequenties dit kan heb ben voor de D.K.W.-modellen, is moeilijk te zeggen. Er zijn allerlei geruchten in omloop, die elkaar tegenspreken en waarover de be trokken fabrieksleidingen geen opheldering geven. Daimler-Benz en Volks wagen hebben indertijd A verklaard dat samenwer- a\ n king met Auto Union ÈJLgW II „nieuwe mogelijkheden opent". Voor de twee- takt? We vrezen van niet. Van AU-zyde is al toe. gegeven dat de tweetakt 11H het als krachtbron voor automobielen tegen de viertakt moet afleggen. Een sterk argument is het relatief hoge benzi- I Bil neverbruik by hogere snelheden. Volgens twee- takt-deskundigen had dit motortype beter kunnen zijn dan het is, als er meer ontwikke lingswerk aan was gedaan. De tweetakt is niet met zyn tijd meegegaan. Pas de laatste jaren wordt er intenser aandacht aan besteed. De 1.2 liter in de F 102 be- wyst dat de tweetakt nog bestaansrecht heeft. Er zou ook al een zescilinder tweetaktmotor ontwikkeld zyn, die elek trisch zacht loopt en enkele nadelen van de tegenwoordige machines opheft. Maar zal een dergelijke super-tweetakt nog een kans krijgen? In autovakkringen vraagt men zich af. of de F 102 het aanstaande, door VW gerichte DKW-programma zal overleven. En hoe gaat het met de F 11 en F 127. Het staat vast dat de F 102 er dit jaar een broer met een vier- takt-hart bijkrijgt: de F 103. Waar schijnlijk in twee motorversies en mo gelijk met een andere benaming. Deze uitbreiding van de familie „opent nieu we mogelijkheden" voor Auto Union. Volkswagen zou een zescilinder klaar hebben voor de produktie, die natuur lijk niet voor de „1500" bedoeld kan zijn, maar in een geheel nieuw model zou komen. Een DKW-model? Gaat een DKW ook nog met een door Daimler- Benz gemaakte motor rijden? Het is in elk geval zeker, dat de DKW-klan- ten binnenkort meer keus zullen heb ben en de veranderingen bij Auto Uni on niet tragisch hoeven op te nemen. Zelf geloven we dat de meeste DKW- rijders hun favorietmerk meer trouw blijven om de aparte carrosserietjes en de voortreffelijke rijeigenschappen dan om de motor, die zijn eigenaardigheden heeft en minder bedreven is dan een vergelijkbare viertakt. En ondanks de smeerautomaat nog het kwalijk rieken de tweetaktgeurtje verspreidt, al stoort dit veel minder dan vroeger, toen ben zine en olie bij het tanken moesten wor den gemengd. Deze week hebben we de kennisma king met DKW hernieuwd. Onlangs hebben we de F 102 gepresenteerd en nu volgt de F 12 Super, de nieuwste uitvoering van deze serie, die evenals 2? Vj 11 in. pri^s is verlaagd. De F 12 standaard is beneden zes mille gedrukt terwijl de luxe versie er even boven ngt en de super (met een paar pk's meer en uitgerust met enkele details van de F 102, f 6.395,- kost. Als kleine ?ort?K"!agen ls de F 12 vrii ruim- com- hek^S en snel Senoeg. Het profiel is eeen ,i„eenJ l!?etie aPart- Niet saai, nraktiseh •)nenspel- De opzet is ich- motor voorin, royale koffer- ment „cht,er' vijfpersoons comparti- niet ine ]anSe afstanden moeten er plus i?a,i vier volwassen of twee de irttak l ■en in- De toegang tot nut 1-1ls voor ouciere mensen onmogelijk dan toch een weinig bezwaarlijk. Maar eenmaal ter plaatse vinden ze dat de zitpositie niet oncom fortabel is en zelfs beter dan in vele andere kleinere auto's. De zittingen zijn goed gevormd, gevuld en gevoerd met skai-bekleding. De voorzetels ook de rugleuningen, zijn onder het rijden verstelbaar. De achterpassagiers kun nen enkele platte spullen kwijt in tas sen op de rugleuning van de voorstoe- len, maar voorin is er alleen maar een smal, diep dashboardkastje. Overigens is de F 12, evenals de F 11, een goed uitgeruste auto, waarbij aan het meeste is gedacht. Het instrumentenbord is door het stuurwiel overzichtelijk en overtrokken met meegevend en niet reflecterend skai. De plaatsing van de instrumenten is goed. Het verwarmings systeem heeft voldoende capaciteit, maar een juiste bediening vergt eerst wat geëxperimenteer. De ventilatie- raampjes hebben we liever dicht, want als ze open zijn kan er in het compar timent, met zijn gunstige air conditio ning, onderdruk ontstaan en dan ruikt men het tweetaktgas. In zyn klasse is de F 12 een comfor tabele auto, die goed geveerd is. Het hier toegepaste veersysteem heeft een behoorlijke incasseringsvermogen. Op slecht wegdek gedraagt de wagen zich voorbeeldig. In snel gereden bochten is hy gemakkelijk te beheersen. Ook b\j gas wegnemen reageert hjj braaf. Voor al op slingerende weggetjes komen de goede rijeigenschappen goed tot hun recht. We raken er aan gewend in de twee, derde en vierde versnelling niet te ont koppelen en alleen met de stuurhandel te manoeuvreren. Het „halfautomati- sche karakter van de vierbak hebben we gewaardeerd. Onze Super had een freewheel, dat aan het F 12 type en de Junior, die we vroeger hadden, ontbrak. De F 102 heeft deze voorziening ook. Schijfremmen. 4 versn. Kruissnelh. 125 km. Door- smeerbeurten om de 10.000 km. Voorwielaandrijving. Cinerama-uitzicht. Air-con- ditioning. Rugleuningen met 5 standen. SKAI/stof-bekle- ding. Ruim plaats voor 5 vol wassenen. Achteruitrijlam- pen. Enorme kofferruimte. IN PRIJS VERLAAGD DKW F 11 AUTOBEDRUP ROB I Doornboslaan 104, Breda, l«l. 42?83iW65047651 r65l] RIO DE JANEIRO Mevrouw Ju dith de Melo Bailly, een 80-jarige mil- jonaire uit Rio de Janeiro heeft geen vertrouwen meer in de bescherming, die de politie aan de burgerij biedt sedert de dienaren van Hermandad 18 jaar geleden er niet in slaagden de diefstal van een aantal van haar ju welen te voorkomen. Gisteren moest een inbreker ervaren, dat mevrouw de Melo haar mannetje staat toen hij in het huis van de be jaarde vrouw rondscharrelde en door- haar in zijn arm werd geschoten. Hij was overigens al de vierde inbreker sedert 1947, die dit lot onderging. De inbreker verklaarde later tegen over de politie, dat hij alleen maar een kop koffie had willen hebben. Tegen journalisten zei de schietende dame „voor elke dief, die hier pro beert binnen te komen, ligt een kogel klaar", waarmee voor haar de kous af was. (Advertentie) ■"Tot het goed onderhouden van de A elektrische installatie behoren zeer zeker de batterij-kabel en de z.g. massa aansluiting. Losse contacten in deze verbindingen resulteren altijd in een minder goede werking der startmotor. Ook sterk vervuilde contactplaatsen zullen de stroomdoorgang belemmeren en storingen veroorzaken. Ts het olieniveau in het ,,bad" der A luchtfilter misschién hoger dan de merkstreep aangeeft? Zo ja, dan kan1 dit de oorzaak zijn dat het benzinever bruik van uw motor ook hoger is dan normaal. Het teveel aan olie remt n.l. de lucht af waardoor de moter een mengsel krijgt toegevoerd dat te arm aan lucht en dus te rijk aan benzine is. praktisch elke motor moet zo van tijd 1 tot tijd eens grondig schoongemaakt worden. Vet en olie verwijdert u dan met wasbenzine of petroleum en de rest doet u zoveel mogelijk met een droge doek. Pas er wel voor op dat u niet met genoemde reinigingsmiddelen bou giekabels e.d. bewerkt want die kunnen daar beslist niet tegen. Cchakel vooral tijdig „terug" als het gedrag van de motor protesteert te gen een te laag toerental. Laat u de motor maar stoten dan wordt deze zo als dit in vaktermen heet „gewurgd" en de gevolgen hiervan zijn alleen maar prettig voor het revisiebedrijf. U vraagt maar. De heer van H. te Bergen op Zoom heeft een voor hem onverklaarbaar ver-1 schijnsel opgemerkt. Hij was n.l. in zyn, door een TL-buis verlichte werk-! ruimte bezig om een ongewoon geluid in zyn Taunusmotor te lokaliseren waarby even vol gas werd gegeven. Op een gegeven moment leek het net of de ventilator stilstond maar toen het toe rental iets werd verminderd was dat gezichtsbedrog weer voorbij. Kunt u mij hier misschien een verklaring van geven? Hetgeen door U werd waargenomen berust op het z.g. stroboscopisch effect. De, boven de motor hangende TL buis gaat-voor het oog onwaarneembaar-50 maal per seconde aan en uit. Op het moment dat de motor precies 3000 toe ren per minuut draait en dus 50 toeren per seconde-zal het oplichten van de buis precies samenvallen met een be paalde stand van de ventilator zodat het lijkt alsof deze stilstaat. Van het zelfde verschijnsel maakt o.m. de auto monteur gebruik om het ontstekings tijdstip te controleren en wel d.m.v. de. door de bobine afgegeven stroom stoten. Ook in dit geval blijft een be paald merkteken op het vliegwiel of de krukaspoeli ogenschijnlijk stilstaan zo dat het ontstekingstijdstip en de ver vroeging hiervan gecontroleerd kunnen worden. Zonder freewheel wil de motor in lang. zaam verkeer graag rukken, vooral als] men wat nonchalant met het gaspedaa' omgaat. Men went er echter gauw aani en stelt zich op dergelijke eigen trekjes De 45 pk tweetaktmotor van 889 cc(< geeft de F 12 Super een pittige accele ratie. waarmee men ruim uitkomt. Vanjj 0-80 km/u in 12 en van 0 - 100 km/u/i in rond 20 seconden zijn goede tijdenjj voor een betrekkelijk kleine wagen als] de DKW F 12. De top ligt boven 130) km/u. Op de autoweg kan men een j kruissnelheid van 115-120 km/u gemak- j kelijk aanhouden. Opmerkelijk is de)] uitstekende wegligging van de F 12. De j rijeigenschappen zijn volkomen in overJj eenstemming met de prestaties. Ookj( vanwege de voorwielaandrijving is dejl wagen koersvast en praktisch ongevoe-jj lig voor sterke zijwind. De besturing, voelt wat zwaar aan, maar is exact. Bij i de F 102 ligt het stuur lichter in dejj hand. De F 12 is in de stad een behen dig wagentje, van de bestuurdersplaats)) overzichtelijk en ondanks de forse)] draaicirkel van 10.5 meter niet lastig]] te parkeren. Een prettige eigenschap), van deze tweetakt is dat het geluidsni- veau lager is dan bij de meeste viertakt.ji wagens. Ook het windgeruis blijft bijj] hogere snelheden discreet. De F 12 is niet alleen een comforta-j] bele maar ook een veilige wagen. Het j koetswerk is degelijk en stevig gecon strueerd en de detailafwerking is ruim verantwoord. Bijznder effectief zyn de) remmen. De F 12 heeft schijfremmen op de voorwielen. Het zijn de beste i remmen, die we in deze prijsklasse ken-j] nen. Het benzineverbruik varieert van 8.5ji tot 10.5 liter op 100 km. De tweetakt]] moet, om een enigermate redelijk] brandstofverbruik te verkrijgen, op een speciale manier worden bereden. Bij een constante hoge snelheid drinkt hijy meer dan een vergelijkbare viertakt. De F 12 Super doet dit ook, maar hij geeft er veel voor terug. De rijkwali-jl teiten van deze DKW liggen in zijn]] klasse boven het gemiddelde. Van de j uitrusting, de wegligging en de rem men mag hetzelfde worden gezegd. H.(j |dEN HAAG In Den Haag is de grens voor het huren van een woning in de vrije sector verhoogd van f 125 tot f 170. Dit lioudt in, dat b. en w. van Den Haag t e vergunning voor het in gebruik nemen van een woning voort aan garanderen als de kale huur van die woning tenminste f 170 per maand bedraagt. Deze verhoging van de grens is enerzijds een uitvloeisel van de laatste huurver hoging en anderzijds een aanpassing om in de gemeenten van de agglomera tie Den Haag een gelijkgericht beleid te kunnen toepassen inzake de woon- ruimtewet. De ingebruikneming van een woning met een huur van f 170 of meer per maand kan overigens alleen worden gegaran deerd als de aanvrager economisch ge bonden is aan de Haagse agglomeratie en als de woning niet te groot is voor zijn gezin. DJAKARTA Volgens het persbureau Antara hebben Indonesische guerillas sinds het begin van dit jaar op Borneo 50 Maleisische en Gemenebest-soldaten gedood. Onder de doden was een Britse officier, die bij gevechtshandelingen in Serawak in Maleisisch Borneo sneuvelde. COLOMBO De Ceylonese regering Ivan mevrouw Bandaranaike is afgetre den als gevolg van de nederlaag, die haar partij bij de verkiezingen heeft geleden Men verwacht, dat Senanajake van de Verenigde Na-lonale Partij belast zal worden met de vorming van een nieuw kabinet. Deze partij heeft bij de verkie zingen van maandag veel zetels gewon nen en kan rekenen op de steun van 90 |van de 151 parlementsleden. Senanajake heeft inmiddels de functie I van premier overgenomen van mevr. Bandaranaike, die enkele dagen lang te vergeefs heeft gepoogd een nieuwe coa litieregering te vormen. Mevr. Bandaranaike heeft in een radio toespraak haar aanhangers verzocht zich van wanordelijkheden te onthouden. (Advertentie) Dealer voor Bergen op Zoom, Steenbergen e.o. AUTOMOBIELBEDRIJF D. J. VAN GINNEKEN Hermusstraat 10-14 - Tel. 4175 Showroom: Wassenaarstraat 64-68, BERGEN OP ZOOM (Advertentie) in deze wagen bij: D.K.W.-dealer GOES VLISSINGEN Tel. 01100-7191 Tel. 01184-2877 GENèVE Haim Cohen, de Israëli sche vertegenwoordiger in de commissie der Verenigde Naties voor de rechten van de mens, heeft in een bijeenkomst van de commissie in Genève verklaard, dat de positie der joden in de Sovjet-Unie „sinds het verdwijnen van Stalins bewind steeds slechter is geworden". „Andere godsdienstige gemeenschap pen in de Sovjet-Unie mogen tot op ze kere hoogte hun godsdienst beoefenen en daarvoor propaganda maken. Doch de rechten, die de joodse gemeenschap in Rusland in de loop der tijden zijn ver leend, worden thans voor het grootste ge deelte geleidelijk aan en stelselmatig weer ingetrokken", aldus Cohen. Hij vervolgde: „Er bevinden zich thans nog slechts negentig synagogen en even veel rabbijnen in de Sovjet-Unie. Dat is één op elke vijftienduizend joodse gelo ven. Voorts mogen de Russische joden zich niet op nationale wijze organiseren of verbindingen onderhouden met joden in het buitenland". De Sovjetrussische vertegenwoordiger in de V.N.-commissie voor de rechten van de mens, Nassinovski, reageerde scherp op de verklaringen van de heer Cohen. Hij zei: „De beweringen van de Israëli sche vertegenwoordiger zijn geheel en al uit de lucht gegrepen. De heer Cohen heeft hiermede slechts willen verbloemen dat er in Israël onderscheid wordt ge maakt ten nadele van de daar wonende Arabieren". D.K.W. F 11 D.K.W. F 12 F 12 de Luxe Nieuw F 12 super Altenaweg 2 en 4 - Waalwijk Tel. 2154-2288 JOHANNESBURG De Nationalisti sche Party van premier Hendrik Ver woerd is als grote winnaar uit de bus gekomen b(j de provinciale verkiezingen, die woensdag in Zuid-Afrika zyn gehou den. Hoewel nog niet alle resultaten bekend zijn is het duidelijk, dat de nationalisten hun positie ten zeerste hebben versterkt. Het machtsvertoon van de Nationalis tische Partij is algemeen. Waai* men reeds in het bezit was van zetels werd de meerderheid nog versterkt terwijl elders de meerderheid van de Verenigde Partij danig werd aangetast. In een aantal ge vallen verloor de Verenigde Partij dui zenden stemmen aan de Nationalisten. In vergelijking met de parlementsver kiezingen van 1961, toen zij voor het eerst aan de verkiezingen deelnamen, hebben de progressieve kandidaten, die voorstan ders zijn van rassen-integratie, in aan zienlijke mate terrein verloren. In Natal, het bolwerk van de oppositie, wonnen de nationalisten drie zetels. Voor de eerste maal wisten de nationalisten ook zetelwinst te behalen in de „meest Engelse'' steden van Zuid-Afrika Dur ban en Pietermaritzburg. In Pretoria, de hoofdstad van de re publiek, zag de Verenigde Partij haar laatste zetel in de provinciale raad over gaan naar de partij van Verwoerd. De Verenigde Partij verloor ook in Jep- pe, een arbeiderswijk van Johannesburg, veel invloed aan de nationalisten. Jeppe werd beschouwd als een onneembaar bol werk van de oppositie. In 1959 stelden du nationalisten hier niet eens een kan didaat. In Port Elizabeth ging met een stem- menmeerderheid van 26 een zetel van de Verenigde Partij over in handen van de Nationalistische Partij. Deze zetel stond in '59 niet op het spel. (Advertentie) Officieel D.K.W.-dealer voor Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: Garage PETERS Westkade 107 Sas van Gent Telefoon 01158—361 Sub-dealer: Garage R. DE BEULE Gentsestraat 79 Kapellebrug Telefoon 01140—2097 HENDRIK VERWOERD overwinnaar HEERLEN Op de 548 meter verdie ping van de staatsmijn „Maurits" is de 42-jarige J. M. Lokhs uit Gel een bij on derhoudswerkzaamheden in een steen gang onder een passerende trein geraakt en omgekomen. Het slachtoffer was ge huwd en vader van twee kinderen. EASTON Op ongeveer 19 km van Easton in de Amerikaanse staat Mary land is een Globemaster transportvlieg tuig van de Amerikaanse luchtmacht in de lucht geëxplodeerd nadat een vleu gel verloren was- Alle zes inzittenden verloren het leven. (Door onze medewerker dr. K. J. Hahn) MADRID. De Spaanse autoriteiten en de Spaanse pers mogen zich nog zo inspannen, de manifestaties van Spaanse studenten en de protesten van Spaanse hoogleraren als een incident van voorbijgaande aard te beschouwen, het zal hun niet lukken. Deze jongste gebeurte nissen, die in de gehele wereldpers met de grootste aandacht gevolgd en zeer nauwkeurig verslagen worden, vormen een symptoom, een teken aan de wand. Ze hebben een omvang en een diepgang, die bewijst dat hier een hevige innerlijke beweging losgebroken is, die zich met bewapende politie, brandweerwagens en arrestaties niet laat be strijden. Het is hier een sterke protestactie waaraan de jonge christen democratische beweging in Spanje in de voorste rij deelneemt. satie voor iedere universiteit wordt recht- De feiten zijn van begin af aan bekend geworden: het begon op 17 januari met de weigering van de studenten van de universiteit van Madrid, aan de verkie zing van de voorzitter van de officiële studentenverenigig deel te nemen, omdat deze verkiezing niet op democratische wijze geschiedt. Inderdaad hebben we Spanje met een zeer merkwaardig „studenten-syndicaat" te doen. Dit „Sin- dicado Espanol Universitario" (SEU) kiest slechts op het laagste niveau zijn verte genwoordigers vrij, de vertegenwoordi gers van de faculteiten worden uit drie door de staat aangewezen kandidaten gekozen en de voorzitter van de organi streeks door de officiële autoriteiten be noemd. Hij wordt automatisch lid van de Cortes en hij staat met zijn gehele organisatie niet, zoals men zou kunnen vermoeden, onder de minister van onder wijs, neen, onder de minister voor de „Beweging", d.w.z. de Falange, de heer Solis. Reeds in 1956 en in 1961 hebben de studenten van de universiteiten van Bil bao, Madrid en Barcelona een democrati sche structuur voor het studentenleven ge- eist. Dit is altijd beloofd en nooit verwe zenlijkt. Nu, midden januari, hadden de studenten geen geduld meer en dreigden de SEU te verlaten. De rector reageert onmiddellijk op de gewone autoritaire wijze: de protesterende studenten die geen lid meer willen zijn van de SEU. mogen geen colleges meer lopen, geen culturele activiteit in het kader van het studentenleven ontplooien en ze mogen niet de mensa gebruiken. Een literaire le zing wordt daarom kort daarna verbo den, opnieuw volgen protesten, in de literaire, de juridische en de natuurwe tenschappelijke faculteit vinden opnieuw protesten plaats, die zich tenslotte naar de straten van Madrid verplaatsten. Er vinden de eerste arrestaties plaats, meer dan 60 studenten worden aangehouden. De zaak spitste zich toe toen een cyclus van lezingen die notabene door de studenten-aalmoezenier georganiseerd werd, eveneens verboden werd. Een van de docenten, professor Aguilar Navarro, bekend als een vooraanstaande figuur van de christen-democratische stroming bin nen Spanje, protesteerde hiertegen hevig en hem werd verboden colleges te geven. Er wordt nu door de verontwaardigde studenten een vrije organisatie opgericht, waaraan de professoren José Arangueren, een socialist. Garcia Calvo, Montero Dias en Garcia de Vercher deelnemen. Tegen de professoren wordt een onderzoek in gesteld, enkelen van hen krijgen huis arrest, zoals De Vercher. De regering is tijdens al deze gebeurte nissen merkwaardig terughoudend ge weest: zij heeft wel de opdracht gegeven tegen de manifestaties krachtig op te treden en er zijn hierbij zelfs studenten zwaar gewond. Toen de correspondent van het Franse blad „Le Monde", José- Antoine Novais, hierover aan zijn blad mededeling deed, en het feit daardoor wereldkundig maakte, werd Novais dooi de minister van voorlichting Fraga Iri- barne een schrijfverbod opgelegd waar aan zich Novais, zelf Spanjaard, echter niet houdt. De regering nam daartegen tot nu toe geen maatregelen. Novais is in Madrid bij de autoriteiten allesbehalve populair, omdat zijn correspondenties even exact als kritisch zijn. Een massieve repressaille tegen de omvangrijke actie van de studenten durfde men echter nog niet aam i Zo werd het mogelijk dat ondanks de sluiting van de medische faculteit 5 tot 7000 studenten het centrum van Madrid vulden, de Plaza de Cybeles, de Calle de Alcala, de Avenida Alfonso XII etc. en tegen de pers en de SEU betogingen hielden. De politie kon pas na uren de straten zuiveren. De beweging is inmiddels op de an dere steden en universiteiten van Madrid overgesprongen: in Barcelona, Valencia. Bilbao, Granada, Sevilla, Pamplona, Sa- ragossa. op 60 faculteiten en 28 handels scholen nemen de studenten dezelfde hou ding aan: ze eisen wat hun collega's op alle universiteiten in de vrije wereld be zitten: de academische vrijheid. Het Is opvallend dat aan deze bewe ging ook het theologische seminarie van Santander en het „Estudio General" van de universiteit van Navarra deelnemen. Navarra is namelijk de universiteit van het streng-katholieke en zeker niet links staande Opus Dei. Tenslotte viel het ook op dat in de conservatieve stad Murcia de studenten ook niet achter wilden blij ven. Er zijn dus zonder overdrijving tienduizenden studenten in beweging en in opstand gekomen tegen een beperking van de geestes- en meningsvrijheid, zoals ze slechts achter het IJzeren Gordijn en die niet eens meer in alle onderontwik kelde landen bestaat. Wie staat achter deze beweging en be roering? Het is de gewoonte bij de Spaan se autoriteiten, in al deze manifestaties gevolgen van communistische infiltraties te zien. Dit is in dit geval in ieder op zicht onjuist. Op de eerste plaats moet ge- zegd worden dat slechts 3 procent van de Spaanse studenten uit arbeiderskringen komt. Vervolgens staat vast dat van begin af aan actief en leidend in deze protest actie de christen-democraten waren, die in de „Unión Democrata Espanola" (UED) zijn samengevat, en naast hen de socialis tische studenten van de FUDE. Het wa ren dus democratische richtingen, die nergens blijk gaven van communisti sche gezindheid. De houding van de ka tholieke studenten van Navarra en van de theologanten van Santander onder streept dit eveneens. Op het ogenblik is niet te voorzien, welke verdere maatregelen de regering zal nemen en welke vormen de onrust nog zal aannemen. Het staat vast, dat zij diepe wortels heeft. Niet toevallig valt in deze zelfde periode het eerste ge heime congres van de verschillende chris ten-democratische groepen, die in Los Molinos bij Madrid bijleen waren om een nationale groep met een eigen program ma te* vormen. Niet toevallig bekennen zich juist nu zo vooraanstaande katholie ke figuren als Anguilar Navarra en Joa quin Ruiz Gimenez tot de christen-demo cratische gedachte. Het is bekend dat bij de jonge clerus een sterke drang naar meer sociale rechtvaardigheid in de Spaanse maatschappij en meer vrijheid in het geestelijke en culturele leven heerst. Niemand in Spanje kan over het hoofd zien dat de diepgaande debatten over de geestelijke en religieuze vrijheid die op liet concilie gehouden zijn, de uiteenzet tingen van grote theologen over de rela ties tussen staat en Kerk, en de uitlatin gen ook van paus Paulus VI over de waren democratie een diepe indruk op de jongere generatie van de geestelijke en de katholieke leken hebben gemaakt. Niemand kan over het hoofd zien dat de gedachten van paus Johannes XXIII diep in het Spaanse katholieke denken hebben doorgewerkt. De uitwerking hiervan zal niet op zich laten wachten. Zeker niet, als door het toerisme, door de arbeid in het buiten land etc., de blik op de situaties buiten Spanje wordt gericht. Tenslotte wordt het op een gegeven ogenblik voor elke Spanjaard onbegrijpelijk, dat de Kerk in de overige Europese landen opkomt voor politieke en geestelijke vrijheid, en zeker ook verheugd is als de christenen op het politieke terrein een eigen chris telijke democratische politieke beweging steunen en dat gelijktijdig dit alles door de autoriteiten van de Spaanse staat verboden en met de politie bestreden wordt van een staat overigens, die zich zelf katholiek noemt. Deze tegenstelling wordt voor de Spanjaarden noodzakelij kerwijs onbegrijpelijk, irriterend en on dragelijk, en voor het christendom en de positie van de Kerk in toenemende mate schadelijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9