Schot S. Clark verbrandde
alle schepen achter zich
Staatsprijs
kinderpoëzie
voor Annie M. G. Schmidt
De laatste maskers
PlastiCDlor... <3 prachtige kleureüT
1 Doe het zélf met Plasticolor,PrüüaTl
Morgen schilderen? Plasticolor vërTT
Er is ank Plasticolor kwastenreiniger
Van scheepskantoor naar schildersezel
WÈÊÊÊÊÈÈÈÊÈÊÊÊÈÈÊÊÈÊÈÊ
T.V.-NIEUWS
Onuitputtelijk
in ideeën
Éijft
Plasticolor plamuur!
in kort bestek
BAND
Wedstrijd voor
disk-jockey's
Pennekluiver
iHiiriilEEttBlElll
Shaffys cabaret
in Y.S. op film
Brabanls Orkest voor
de Duitse radio
Baron Bluff
op oorlogspad
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 MAART 1965
5
(Advertentie)
Het zat allang te broeien achter
de donkere snor van Dennis Scott
Clark, maar het heeft toch nog
zeventien jaar geduurd, voordat
hij de veilige schepen achter zich
durfde verbranden. Hij had in de
grijze city van Londen een water
dichte baan met Schotse zuinig
heid charterde hij schepen voor de
Nederlandse rederij Van Ommeren
hij had ook een stemmig bruin
kantoor, een riante flat en een
groot aantal waardevolle relaties,
die allemaal dachten: „Mijn liefje,
wat wil je nog meer?"
Welnu. Dennis wilde wel degelijk
meer, hij wilde schilder worden. Tot
vorig jaar november moest hij deze
hartstocht in de schaarse weekends ho
noreren, maar die telkens terugkerende
narrow escape bevredigde hem op de
duur niet meer. „Als ik een vrije dag
had", zegt hij glimlachend, „regende
het steevast en dan kon Dennis onder
een zeiltje gaan zitten prutsen. Op de
duur ging dat aan me vreten. Ik be
greep. dat ik een duidelijke keus moest
maken: of de business of de schilders
ezel, want als je twee heren, dient, kom
je op de duur toch in tijdnood. Ik
heb er dan ook in november resoluut
een punt achter gezet. Ik heb mijn
baan opgezegd, mijn flat ontruimd, en
mijn spaarcenten van de bank gehaald.
Dat komt even hard aan. maar op zo'n
moment moét je doordrukken. Ik had
nog wel zeventien jaar schepen kunnen
charteren, maar dan had ik achteraf
toch het gevoel gehad, dat ik mijn kan
sen zou hebben vergooid. Nu heb ik er
nog de leeftijd voor, ik ben 45 en ik
geef mezelf drie jaar om te bewijzen, dat
ik met schilderen ook mijn brood kan
verdienen. Als het in die tijd niet lukt,
ga ik weer rustig terug naar de beurs
om schepen te charteren. Het is een
fijn vak, de scheepvaart, maar een mens
wil wel eens wat anders nietwaar?"
Stijve bolhoed
Hij stoot een schurende lach onder
zijn snor weg en kijkt geheel ontspan
nen en opgewekt naar de aquarellen,
die hij voorzichtig naast elkaar op de
driezitsbank heeft gezet. Het zijn over
wegend schilderijen van schepen, want
het bloed van Dennis blijft kruipen, waar
het niet gaan kan. Toen hij in novem
ber zijn stijve bolhoed aan de wilgen
had gehangen, is hij onmiddellijk in
zijn auto gestapt en weggereden. In
spiratie opdoen, noemt hij dat met ver
rukkelijk understatement. Eerst is hij
naar Ierland gegaan, daarna stak hij
over naar Spanje en Portugal. Hij heeft
13000 kilometer gereden en de oogst van
die monstertocht bestaat uit tachtig tere
aquarellen van petieterige vissersha
vens, verlaten strandjes en hellende
dorpsstraten. Alles is goed herkenbaar,
want Dennis houdt niet van abstracte
kunst „Die verfspuiterij van tegenwoor
dig". zegt hij schouderophalend, „dat
is allemaal apekool, allemaal boerenbe
drog. Het zien is een kunst op zichzelf,
maar in die moderne werken zie je
geen fluit. Ze zetten ijskoud twee ku
bussen naast elkaar, een grote en een
kleine en dan zetten ze eronder: „Moe
der en kind". Toe maar. Je zult zo'n
moeder hebben. Ik wil er best voor uit
komen, dat ik niet modern ben en dat
is nog jammer ook, want je kunt er
goed geld mee maken. Ik zie het de
laatste tijd in Londen. Het ene ogen
blik zijn er vijf kunstgalerijen en als je
effe je ogen dichtdoet, dan zijn er weer
tien bij. En allemaal verkopen ze ab
stract werk want dat is „IN". Ik heb
voor de aardigheid wat knipsels ver
zameld over dat soort toestanden. Het
is krankzinnig. Hier moet je dit zien".
Hij gaat naar het hoge bureau in de
hoek en komt terug met een geel uitge
slagen schoolschrift, waarin hij een pa
gina opslaat. „Dit spreekt boekdelen",
zegt hij schamper, „het gaat over een
grote tentoonstelling irf Californië. Een
jury van professoren bekroonde daar
het schilderij van Teresa Baber en daar
zou iedereen vrede mee hebben gehad
als dat kind maar niet tweeëntwintig
maanden was geweest. Een baby won
de eerste prijs. Nou vraag ik je".
Met brandspuit
Geamuseerd bladert hij verder in het
schrift, dat hij op al zijn reizen mee
neemt, want hij wil zijn reden tot er
gernis onder handbereik' houden. „Ik heb
niks tegen moderne kunst op zich", vult
hij haastig aan. „maar ik vind wel, dat
een kunstenaar eerst moet bewijzen, dat
hij kan tekenen. Daarna mag hijwat
mij betreft met een brandspuit zijn
doeken te lijf gaan. Mijn eigen vader
heeft het ook zo geleerd. Acht jaar lang
mocht hij geen borstel en geen kwast
aanraken, want zijn teacher wilde, dat
hij leerde tekenen. Het resultaat was,
dat hij op zijn zeventiende al een me
daille won. Vader had een groot artiest
kunnen worden, maar hij voelde achter
af toch meer vóór het leger. Hij is
kolonel geweest en toen hij naar Indië
werd gestuurd ging ik naar een tante
in Den Haag. In de eerste wereldoor
log had hij mijn moeder ook in Holland
leren kennen en dat is de reden, -waar
om ik mijn eerste tentoonstelling hier
wil houden. Ik heb al een paar keer
geëxposeerd in Londen, maar altijd
met anderen. Ik wil jullie nou de pri
meur van mijn one-manshow geven. Ge
woon uit sentimentsoverwegingen. Ik
vind jullie nou eenmaal leuke mensen.
Jullie hebben dezelfde nuchterheid als
de Engelsen en een groot gevoel voor
humor. Daar houd ik van. Een Duitser
is heel anders, veel zwaarder op de
hand. Ik heb trouwens nog een appeltje
met ze te schillen, want in 1940 hebben
ze me bij Duinkerken de zee ingejaagd,
ik heb er later een film over gezien
en dat was helemaal op de dramatische
toer. Ik dacht: „Als we ons toen wer
kelijk zo paniekerig hadden gedragen,
zou de hele zaak mislukt zijn", want die
hele evacuatie kon immers alleen sla
gen dank zij een grote portie Engels
flegma. We vonden het natuurlijk spij
tig, dat wie er uitgedonderd werden,
maar we wisten "dat we terug zouden
komen.
Zelf ben ik naar het Verre Oosten
gegaan om tegen de Jap te vechten.
Ik had in Birma het commando over
een compagnie, die achter de vijan
delijke linies gedropped werd. Een
maand lang hebben we door het oer-
woud gezworven en een guerrillastrijd
gevoerd, die er niet om loog. Daarna
werd ik overgeplaatst naar Oosten
rijk ik heb een tijdje in Wenen
rondgehangen en toen er geen werk
meer was, bek ik de scheepvaart in
gedoken.
Een doordouwer
Achteraf denk je: „Als ik toen me-
teen was gaan schilderen, was ik mis
schien nou een hele piet geweest", maar
dat is nutteloos nakaarten. Ik ben al
blij, dat ik nou de knoop 'heb doorge
hakt. Ik kan opeens gaan en staan,
waar ik wil en als ik denk: „Dat is een
aardig tafereeltje", schilder ik het ge
lijk. Je hebt zo'n ding in twee. drie
uur af en thuis blijkt dan wel, of' je in
de roos hebt geschoten. Vijftig procent
kan zo de prullenmand in, maar over de
rest ben ik in alle bescheidenheid toch
wel tevreden, ik moet natuurlijk nog
een hoop leren, maar er zit wat in.
Dat denk ik tenminste. Ik denk: „Je
hebt het of je hebt het niet" en vol
gens mij heb ik het".
Hij schenkt zichzelf een bemoedigen
de glimlach als onderpand. Het is dui
delijk, dat Dennis Scott Clark een in
tens tevreden mens is. Over drie jaar
zal blijken of dat gevoel gerechtvaar
digd is geweest. Bij een negatief re
sultaat kan hij nog altijd terug naar
de Londense beurs.
(Advertentie)
In een uitwisseling van dirigenten en so
listen tussen de Bayerische Rundfunk
en de Nederlandse Radio Unie zal vrij
dag 2 april in de grote nieuwe studio
van het Münchener Funkhaus een open
baar concert worden gegeven door het
Rundfunkorchester onder leiding van
Benedict Silberman.
Het programma draagt tot titel „Was
spielt Hilversum?"
Vrijdag 30 april zullen de dirigent Wer
ner Schmidt Boelcke en een aantal be
kende Duitse solisten een tegenbezoek
aan Hilversum brengen en een concert
geven met het Promenade-orkest.
Volgende week zaterdagmiddag 3 ap
ril zendt de NTS van 14.40 tot 15.20 uur
op Nederland 1 een rechtstreekse repor
tage uit van de jaarlijkse boatrace tus
sen de achten van Oxford en Cambridge
op de Theems in Londen!
Het lag in het voornemen van de KRO-
televisie om gedurende de zomermaan
den zes afleveringen van een tv-serie
over Sherlock Holmes op het beeld
scherm te vertonen.
Dezer dagen ontving de programmalei,
ding van de KRO echter bericht, dat
de BBC, welke de wereldrechten op de
ze tv-serie bezit, geen toestemming
wenste te geven, om deze serie aan de
Nederlandse kijkers te vertonen.
Vrijdag 26 maart
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 11.55 Klassiek orgelspel (gr.-)
1217 Overheidsvoorlichting: Voor de
landbouw. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Tentoonstellingsagen
da. 12-35 Stereo: Nationaal koperorkest
uit Amsterdam. 12.55 Actualiteiten. AVR
O: 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek
13.25 Beursberichten. 13.30 Stereo: Blok
fluit en piano: klassieke en moderne
muziek. 13.55 Bij de tijd en bij de thee:
gevarieerd programma. 15.30 Lichte or
kestmuziek (opn.) VPRO: 16.00 Nieuws
Aansluitend: Als ik in gedachten sta...
lezing over de Kruiswoorden. 16.15 Mo
il1??)0 3aPanse amusementsmuziek (gr.)
ilm ifiSUwS vooS nieuwsgierige kinde
lfw34 XS2F i!e jeugd. 17.00 Muzika-
is nn Sg' 1730,y°or de rijpere jeugd.
Licht instrumentaal
kwartet. 18.30 Beta: nieuws uit de we
reld van de natuurwetenschappen. 18.40
Jazz rondo. 19.00 Kiosk, artikelen uit de
weekbladen, 19.10 Harp en piano: semi
maAS1we„ m,uzlek- 19-30 Kunstkroniek.
19.45 Welke koers, een sene "erkennin-
"V. m,?atschappij van vandaag.
19.55 Radio Kamerorkest en solisten*
Oude muziek. 20.55 Nieuws. VARA- Pro-
.menade-orkest en zangsolist: amuse
mentsmuziek. 21.45 Tegenvoeter sati
risch programma. 22 15 Lichte grammo
foonmuziek. 22.30 Nieuws. 22 40 Sponta
ne reacties: muzikale discussie 23 10
Lichte grammofoonmuziek 23.45 Socia
listisch nieuws in Esperanto. 23.55-24 00
Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M
tenNieuwe grammofoonpla
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12,40 Actualitei-
ten ol grammofoonrniivioii
wassen,
f lllCUWh. iz.'
grammofoon muziek. 12.50 Wisse
lt in«V cht programma (herhaling).
13 35 v re0: Lichte grammofoonmuziek
mi.2™ de vrouw. 13-45 Musiësta:
SvK™!",'' 15 00 Schoolradio,
no (er i z!e^en- 1639 Viool en pia-
de ienóa ,e?ele^e muziek. 17.00 Voor
nors form M- Muziek voor tie-
1930 Ogende"™'8-' '191° Actuiliteiten-
door twee gitaren: amusementsmuziek.
21.20 Actuele documentaire. 21.40 Lichte
grammofoonmuziek. 22.00 Actualiteiten
of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog- 22.45
Chez nous, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws
BRUSSEL VLAAMS
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu
ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25
Weerbericht en mededelingen). 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Lich
te orkestmuziek. 14-00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Gram
mofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Klassieke en moderne
muziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17-45
Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.30 Tips voo'r automobilis
ten. 18.45 Sportkroniek en een quiz.
18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws
weerbericht en radiokroniek. Daarna:
Het weer bij ons. 19.40 Grammofoonmu
ziek. 1945 Echo's uit de natuur. 20.00
De vlag en de lading. 20.30 Gevarieerde
muziek. 20.50 Internationaal liedjespro
gramma. 21.30 De charme van het chan-
con. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Koorzang. 22.45 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avond
programma. 23.55 Nieuws. 24.00 Einde.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.02 Gevarieerde muziek. (12.40 Feuil
leton. 13.00 Nieuws.) 16.08 Actualiteiten
van de grammofoonplaat. 17.00 Nieuws
18.50 Feuilleton. 19.08 Gevarieerde mu
ziek. 19-30 Nieuws. 20.00 Klassieke mu
ziek. In de pauze: 20-40 Grammofoon
muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz
muziek. 22.55-23.00 Nieuws.
Zaterdag 27 maart
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Och
tendgymnastiek en socialistisch strijd
lied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
(7.25 Van de voorpagina, praatje) 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8-13
Lichte grammofoonmuziek (8.20-8.30
Wegwijs. tips voor trips en vakanties).
9.00 Loon naar werken, praatje. 9.10
Moderne orkestmuziek (gr.) 9.35 Water
standen. VPRO: 9.40 E>ten en drinken:
gesprek over het Avondmaal. 9.55 Iets
voor niets, praatje. VARA: 10.00 Buiten
lands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135 ge
varieerd programma. (11-00 Nieuws.)
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 7 00 Het levende woord: medi
tatie. 7.05 Oude muziek (gr.) 7.30 Nieuws
7.40 Gewijde muziek (opn.) 7.55 Over
weging. 8.00 Dj inn, gevarieerd program
ma.
DEN HAAG De driejarige staatsprijs
voor het kinderboek is voor 1964 toege
kend aan Annie M. G. Schmidt. In het
juryrapport wordt gezegd, dat men van
oordeel is, dat Annie Schmidt deze prijs
toekomt, omdat zij door nieuwe impul
sen te hebben gebracht in de Nederlandse
kinderlectuur, en wel voornamelijk in de
kinderpoëzie, als vernieuwer daarvan
mag worden beschouwd.
Annie Schmidt onderscheidt zich in
haar werk door trefzeker taalgebruik,
klankrijke, vaak malle, onverwachte na
men en uitroepen, die appelleren aan het
kind. Het ritme dat zij gebruikt, spreekt
gemakkelijk aan. Onuitputtelijk lijkt zij
in het brengen van oorspronkelijke
ideeën en grappige vondsten. In haar ge
dichten vooral, is sprake van grote vari
atie. Sommige zijn dwaas, speels of vro
lijk, andere gevoelig, weer andere rebel
leren. Als zij in haar werk rebelleert,
doet ze dat met of zonder de kinde
ren tegen de wereld van de volwas
senen. De wereld van het kind blijft vei
lig en onaangetast, zij houdt van het
kind.
Voor de pas beginnende lezertjes
schreef Annie Schmidt haar verhalen
over Jip en Janneke. Zij bevatten brokjes
uit het kinderleven, die in korte, eenvou
dige zinnetjes, klaar de ongecompliceer
de gedachtenwereld van het kleine kind
vertolken. De lezertjes kunnen zich ge
makkelijk met de twee hoofd-figuurtjes
vereenzelvigen, omdat de beschreven
voorvallen hun vertrouwd zijn. De sim
pele scènetjes uit de werkelijkheid van
alle dag zijn vaak ontroerend weergege-
ven. Zij zijn pedagogisch om de zuiver,
heid van taal en om de wijze waarop de
moederfiguur met een enkel woord of
gebaar recht trekt wat scheef dreigde te
gaan.
Een ander voorbeeld van haar creatief
vermogen vormen de Abeltjes en Wpila
la's. Deze verhalen voor tien- tot twaalf
jarigen zijn van een genre, dat in Neder
land nog weinig is aangetroffen. Zij be
vatten een mengeling van fantasie en
werkelijkheid en zijn geschreven in een
spontaan en geestig proza. Tegenover de
mening van sommigen, dat enkele daarin
gedane uitspraken te zeer op de vol
wassenen zijn afgestemd, stellen anderen
dat oud en jong er dan samen van kun
nen genieten, hetgeen een voordeel biedt.
Naar de algemene bevinding van de ju
ry zijn deze verhalen intelligent en met
humor geschreven en verdienen ook om
hun compositie en woordkeus lof.
Het schenkt de jury voldoening te we
ten dat het werk van Annie Schmidt
door vele kinderen wordt gelezen en de
jury waardeert het dat dit werk dat
een geest van ruimte en frisheid ademt
nooit moraliserend en opzettelijk peda
gogisch is.
De jury bestaat uit: C. Wilkeshuis
(voorzitter), mevrouw Clare Lennart,
mejuffrouw A. J. Moerkercken van der
Meulen, Han G. Hoekstra, Chr. Jansen,
L. Kiestra, J. Wedzinga en H. K. Kom-
pen.
(Advertentie)
Tweede paasdag, maandag 19 april,
wordt de jaarlijkse radiojeugddag van de
AVRO gehouden. Hieraan zal een wed
strijd voor disk-jockey's zijn verbonden.
Jongelui, die niet ouder zijn dan 25
jaar, kunnen hieraan medewerken door
een magnetofoonbandje in te zenden,
waarop een platenprogramma van maxi
maal een half uur is vastgelegd.
De inzending staat open voor iedereen.
De bandjes dienen uiterlijk vóór woens
dag 31 maart in bezit te zijn van AVRO
Minjon, postbus 444 te Hilversum. Naam
en adres duidelijk vermelden op het
bandje en de doos.
Uit de bandjes zullen de vier beste wor
den gekozen. Deze vier mogen op 19 april
elk een kwartier zendtijd vullen.
Dc jury bestaat uit Roel Balten, Jan
Koopman en Jos Brink, die uit de fina
listen de „topper-spil"' zullen aanwijzen.
Ene meneer Stacker in Enge
land, ziet er wel brood in. Toen han-
digaards enige jaren geleden ont
dekten dat je van alles uit het hoofd
kunt leren door slechts een luid
sprekertje onder je hoofdkussen te
leggen, dat verbonden is met een
bandrecorder die de les afdraait, zei
hij niet, zoals wij allemaal „hé, dat
is aardig", maar hij ging er iets mee
doen. Slapende leren is niet alleen
aardig, er zit een boterham in. Me
neer Stocker heeft nu een slaapstu-
diehuis in Londen geopend. Je kunt
daar op een geriefelijk bed gaan lig
gen, zorgeloos in slaap vallen om
na ontwaken vast te stellen dat je
alles uit het hoofd kent wat een
bandje intussen via het luidspre
kertje in je brein heeft gepompt.
Hij heeft diverse cursussen. Je
kunt er een bandje laten draaien
a met de stof die je dient te beheer-
a sen als je aan de vooravond van een
a examen staat, maar het is evenzeer
mogelijk het roken af te leren door
tijdens de slaap je onderbewustzijn
via de bandrecorder te laten om
vormen tot het onderbewustzijn van
een karaktervast niet-roker. Er is
ook een cursus, geheten „Reken af
J met luiheid, apathie en vermoeid-
J heid", die mij persoonlijk bijzonder
J boeit. Niet zozeer omdat ik moe
ben, integendeel, maar lui wel. Ver-
f der heeft meneer Stocker een bij-
belcursus, een verkeerscursus en
tientallen andere mogelijkheden.
Het is een boeiend verschijnsel,
dat weliswaar spijt oproept om de
vele verloren schooljaren, maar dat
je (vind ik althans) de prettige ge
dachte verschaft dat het nu eenvou
dig is om van alles te leren zonder
dat er enige inspanning voor nodig
is. Niet dat we er nu aan moeten be
ginnen, integendeel, omdat het nu
zo gemakkelijk is om het roken af
te leren, een graad in de wiskunde
te halen, of een afwijkend Sans-
krietdialect te leren, hoeven we ons
niet meer te schamen over het ge
brek aan initiatief, dat de instituten
voor schriftelijk onderwijs ons
steeds in zo penetrante termen
verwijten.
Je behoeft maar te gaan slapen
om een onderlegd en ontwikkeld
man te worden, en wie al die ge
makkelijk te verwerven wijsheid
van de hand wijst, kan onmogelijk
van laksheid beticht morden. Inte
gendeel, de grootste luilak zal nu
het hevigst aan het studeren slaan.
Mijn zoon voelt er trouwens wel
wat voor. Hij zit midden in de
proefwerken voor het paasrapport.
Hij maakt zich op dit ogenblik zeer
druk over de textielindustrie in
Twente en de grondsoorten in Gel
derland. Zonde van al die schooltijd.
Zo'n kind zou de hele dag fijn bui
ten kunnen spelen en 's nachts tij
dens de slaap die aardrijkskunde er
even instampen, gewoon via een
bandje.
„U heeft er geen idee van hoe vreemd
de mensen reageren als ze ons nieu-
we doorzichtige plastic-springzeil in
de gaten krijgen.
Maar je kunt dan natuurlijk wel i
voor verrassingen komen. Stel dat
hij dan in antwoord op de vraag:
noem de voornaamste industriepro-
dukten van Hengelo, de tekst van de
jongste Beatle-hit opschrijft. „Me- J
neer, ik heb gisteravond per onge- J
luk het verkeerde bandje opgezet" f
is natuurlijk geen_ excuus. J
PRAET-MAECKER
123^56789
t
t
i
Horizontaal1 paardekracht (afk.) -
plaats in Gelderland - godheid; 2
meisjesnaam - bureau voor vreemde- 4)
lingen (afk.); 3 en andere (afk.) - f
kunstprodukt - uitroep; 4 naad - vod; a
5 wilddief: 6 eerste vrouw - krante- a
jongen; 7 deel van de mast - huid J
verlaagde noot: 8 opening - Euro- f
peaan; 9 in orde (afk.) - familielid f
tegenover (afk.)
Vertikaal1 deel van Nederland a
dus (Latijn); 2 zandmannetje; 3 bevel J
5 brandstof; 7 bijbelse figuur: 8 deel J
van Afrika; 9 voorzetsel - jongens* J
naam. f
•ono -WAO i
6 Dsh^jooat 8 L !umaxoj;ad g a
g z !o3ja - pad 1 :**j®A a
*o; - Buio - yo 6 8 '*n - J
ja A - FJ i - BA3 9 fJOdOJTS Q l-IOf f
- sbï ;ao - s;a - ea g !aaa - sja z -OT f
- ada - 3{d t irbihozijoh 1 Juissojdo
(Advertentie)
(Advertentie)
platenmtv? e schijven: grammofoon-
?0»k!ran?m- voor de militairen.
gospel:
21.00 Zang,
amU'
begeleid
(Advertentie)
Vrijdag 26 maart
NEDERLAND 1
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de beer, film voor de kleuters.
NCRV: 19.06 Kijk nou eens, gevarieerd
programma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV:
20.20 De Beverly Hillbillies, TV-film.
20.45 Attentie. 21.10 Memorandum van
een dokter, TV-spel (4). 21.50 Opsignoor-
ke, muzikaal programma. 22.20 En Hij
sprak tot hen in gelijkenissen, avond
overdenking. NTS: 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: Nieuws in het kort. VARA: Zang
soliste met combo-begeleiding. 20.20 In
vertrouwde handen: Blindedarm-opera-
ti, filmreportage. 20.50 De laatste Mas
kers. TV-spel. 21.45 Achter het nieuws.
BELGIë VLAAMS
18.45 Franse les. 19.00 Zandmannetje.
19.05 Duiken naar het verleden, docu
mentair programma. 19.30 Programma
voor de jeugd. 19.55 De weerman. 20.00
Nieuws. 20.25 Maigret reeks: De vriendin
van Mevrouw Maigret. televisiespel.
21.35 Mensen van onze tijd, documentair
programma. 22.10 Nieuws. 22.20-23.20
Geen echtscheiding, psychologische film-
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 15.05 Schooltele
visie- 28.30 Nieuws. 18.33 Espace, we
tenschappelijk programma. 19.00 Flash
sur..Le Cerveau. 19.30 Affiches: Actue
le kroniek. 19.45 Le temps des copains,
filmfeuilleton. 20.30 Orphée noir. 21.15
Tea Party, toneelstuk.
Tijdens de Amerikaanse tournee, wel
ke het cabaret van Ramses Shaffy deze
zomer gaat maken, zal de VARA enkele
voorstellingen op film laten vastleggen.
Men hoopt ook de ontmoetingen, die
Ramses Shaffy, Liesbeth List. Loes Ha
mel, Joop Admiraal en de pianist Polo
de Haas in de V.S. hebben met enkele
beroemde 'Amerikaanse artiesten, op
beeldband te kunnen opnemen.
Het ligt in'de bedoeling van de VARA-
televisie deze gefilmde voorstellingen in
tenminste vier uitzendingen van een half
uur aan de Nederlandse kijkers te tonen
in de maanden juli, augustus en septem
ber.
(Advertentie)
Vertoning van Het Huis voor
de schooltelevisie
In het kader van het schooltelevisie
programma, zal dinsdagmiddag 30 mrt.
„Het Huis" van de Nederlandse auteur
Sybren Polet, als toneelstuk worden
uitgezonden. Vooraf houdt de heer H.
v. d. Bergh een kort inleidend gesprek
met de auteur. De uitzending begint om
14.05 uur en zal ongeveer v.jf kwartier
duren. Deze uitzending wordt herhaald
vrijdagochtend 2 april om 11.30 uur.
In 1960 werd de eenakter „Het Huis"
opgevoerd op het internationaal avant-
garde-toneelfestival te Brussel.
Het thema van het stuk is de kort
heid van een mensenleven. De taak, die
Polet zich stelde bij het schrijven van
„Het Huis" was het schetsen van een
mensenleven vanaf de eerste verliefd
heid tot het alleen achterblijven van de
man. In deze opvoering treden slechts
twee figuren Henk van Ulsen en S'hi-
reen Strooker op in een sterk gestileerd
decor. Kees van Iersel, die destijds ook
de toneelopvoering leidde, heeft de te
levisieregie verzorgd.
(Advertentie)
Vanavond geeft Het Brabants Or
kest een concer te Saarbrücken voor
de Saalandischer Rundfunk. Het concert
wordt rechtstreeks uitgezonden en is te
beluisteren via Baromiinster plm. 270 m,
en stereofonisch via UKW II, aanvang
20.00 uur. Het programma vermeldt:
Haydn-Symfonie no. 92 „Oxford". Pij-
per-6 Adagio's en Mahler-symfonie no.
1. Dirigent Hein Jordan®.
Vanavond brengt de VARA het
tv-spel „De laatste maskers" van
Arthur Schnitzler, onder regie van
John van de Rest op het tweede
net. Schnitzler, die in 1931 stierf,
was niet alleen schrijver maar te
vens dokter. In het spel De laat
ste maskers laat hij in tweeërlei
opzichten iets van zichzelf zien:
allereerst als schrijver, maar bo
vendien als geneesheer. De één-
akter vertelt over de laatste uren
van een mislukt schrijver, die haat
koestert tegen een geslaagd colle
ga, die hij op zijn manier „de
waarheid zeggen zal." De foto
toont Joan Remmelts als Karl Ra-
demacher, de auteur en Karin
Haage als Juliane Paschanda, de
verpleegster.
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis.
MwmouE scnp.sT MET iu IN m n m MM GK ré jfflS