Schot S. Clark verbrandde alle schepen achter zich Staatsprijs kinderpoëzie voor Annie M. G. Schmidt De laatste maskers PlastiCDlor... <3 prachtige kleureüT 1 Doe het zélf met Plasticolor,PrüüaTl Morgen schilderen? Plasticolor vërTT Er is ank Plasticolor kwastenreiniger Van scheepskantoor naar schildersezel WÈÊÊÊÊÈÈÈÊÈÊÊÊÈÈÊÊÈÊÈÊ T.V.-NIEUWS Onuitputtelijk in ideeën Éijft Plasticolor plamuur! in kort bestek BAND Wedstrijd voor disk-jockey's Pennekluiver iHiiriilEEttBlElll Shaffys cabaret in Y.S. op film Brabanls Orkest voor de Duitse radio Baron Bluff op oorlogspad DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 MAART 1965 5 (Advertentie) Het zat allang te broeien achter de donkere snor van Dennis Scott Clark, maar het heeft toch nog zeventien jaar geduurd, voordat hij de veilige schepen achter zich durfde verbranden. Hij had in de grijze city van Londen een water dichte baan met Schotse zuinig heid charterde hij schepen voor de Nederlandse rederij Van Ommeren hij had ook een stemmig bruin kantoor, een riante flat en een groot aantal waardevolle relaties, die allemaal dachten: „Mijn liefje, wat wil je nog meer?" Welnu. Dennis wilde wel degelijk meer, hij wilde schilder worden. Tot vorig jaar november moest hij deze hartstocht in de schaarse weekends ho noreren, maar die telkens terugkerende narrow escape bevredigde hem op de duur niet meer. „Als ik een vrije dag had", zegt hij glimlachend, „regende het steevast en dan kon Dennis onder een zeiltje gaan zitten prutsen. Op de duur ging dat aan me vreten. Ik be greep. dat ik een duidelijke keus moest maken: of de business of de schilders ezel, want als je twee heren, dient, kom je op de duur toch in tijdnood. Ik heb er dan ook in november resoluut een punt achter gezet. Ik heb mijn baan opgezegd, mijn flat ontruimd, en mijn spaarcenten van de bank gehaald. Dat komt even hard aan. maar op zo'n moment moét je doordrukken. Ik had nog wel zeventien jaar schepen kunnen charteren, maar dan had ik achteraf toch het gevoel gehad, dat ik mijn kan sen zou hebben vergooid. Nu heb ik er nog de leeftijd voor, ik ben 45 en ik geef mezelf drie jaar om te bewijzen, dat ik met schilderen ook mijn brood kan verdienen. Als het in die tijd niet lukt, ga ik weer rustig terug naar de beurs om schepen te charteren. Het is een fijn vak, de scheepvaart, maar een mens wil wel eens wat anders nietwaar?" Stijve bolhoed Hij stoot een schurende lach onder zijn snor weg en kijkt geheel ontspan nen en opgewekt naar de aquarellen, die hij voorzichtig naast elkaar op de driezitsbank heeft gezet. Het zijn over wegend schilderijen van schepen, want het bloed van Dennis blijft kruipen, waar het niet gaan kan. Toen hij in novem ber zijn stijve bolhoed aan de wilgen had gehangen, is hij onmiddellijk in zijn auto gestapt en weggereden. In spiratie opdoen, noemt hij dat met ver rukkelijk understatement. Eerst is hij naar Ierland gegaan, daarna stak hij over naar Spanje en Portugal. Hij heeft 13000 kilometer gereden en de oogst van die monstertocht bestaat uit tachtig tere aquarellen van petieterige vissersha vens, verlaten strandjes en hellende dorpsstraten. Alles is goed herkenbaar, want Dennis houdt niet van abstracte kunst „Die verfspuiterij van tegenwoor dig". zegt hij schouderophalend, „dat is allemaal apekool, allemaal boerenbe drog. Het zien is een kunst op zichzelf, maar in die moderne werken zie je geen fluit. Ze zetten ijskoud twee ku bussen naast elkaar, een grote en een kleine en dan zetten ze eronder: „Moe der en kind". Toe maar. Je zult zo'n moeder hebben. Ik wil er best voor uit komen, dat ik niet modern ben en dat is nog jammer ook, want je kunt er goed geld mee maken. Ik zie het de laatste tijd in Londen. Het ene ogen blik zijn er vijf kunstgalerijen en als je effe je ogen dichtdoet, dan zijn er weer tien bij. En allemaal verkopen ze ab stract werk want dat is „IN". Ik heb voor de aardigheid wat knipsels ver zameld over dat soort toestanden. Het is krankzinnig. Hier moet je dit zien". Hij gaat naar het hoge bureau in de hoek en komt terug met een geel uitge slagen schoolschrift, waarin hij een pa gina opslaat. „Dit spreekt boekdelen", zegt hij schamper, „het gaat over een grote tentoonstelling irf Californië. Een jury van professoren bekroonde daar het schilderij van Teresa Baber en daar zou iedereen vrede mee hebben gehad als dat kind maar niet tweeëntwintig maanden was geweest. Een baby won de eerste prijs. Nou vraag ik je". Met brandspuit Geamuseerd bladert hij verder in het schrift, dat hij op al zijn reizen mee neemt, want hij wil zijn reden tot er gernis onder handbereik' houden. „Ik heb niks tegen moderne kunst op zich", vult hij haastig aan. „maar ik vind wel, dat een kunstenaar eerst moet bewijzen, dat hij kan tekenen. Daarna mag hijwat mij betreft met een brandspuit zijn doeken te lijf gaan. Mijn eigen vader heeft het ook zo geleerd. Acht jaar lang mocht hij geen borstel en geen kwast aanraken, want zijn teacher wilde, dat hij leerde tekenen. Het resultaat was, dat hij op zijn zeventiende al een me daille won. Vader had een groot artiest kunnen worden, maar hij voelde achter af toch meer vóór het leger. Hij is kolonel geweest en toen hij naar Indië werd gestuurd ging ik naar een tante in Den Haag. In de eerste wereldoor log had hij mijn moeder ook in Holland leren kennen en dat is de reden, -waar om ik mijn eerste tentoonstelling hier wil houden. Ik heb al een paar keer geëxposeerd in Londen, maar altijd met anderen. Ik wil jullie nou de pri meur van mijn one-manshow geven. Ge woon uit sentimentsoverwegingen. Ik vind jullie nou eenmaal leuke mensen. Jullie hebben dezelfde nuchterheid als de Engelsen en een groot gevoel voor humor. Daar houd ik van. Een Duitser is heel anders, veel zwaarder op de hand. Ik heb trouwens nog een appeltje met ze te schillen, want in 1940 hebben ze me bij Duinkerken de zee ingejaagd, ik heb er later een film over gezien en dat was helemaal op de dramatische toer. Ik dacht: „Als we ons toen wer kelijk zo paniekerig hadden gedragen, zou de hele zaak mislukt zijn", want die hele evacuatie kon immers alleen sla gen dank zij een grote portie Engels flegma. We vonden het natuurlijk spij tig, dat wie er uitgedonderd werden, maar we wisten "dat we terug zouden komen. Zelf ben ik naar het Verre Oosten gegaan om tegen de Jap te vechten. Ik had in Birma het commando over een compagnie, die achter de vijan delijke linies gedropped werd. Een maand lang hebben we door het oer- woud gezworven en een guerrillastrijd gevoerd, die er niet om loog. Daarna werd ik overgeplaatst naar Oosten rijk ik heb een tijdje in Wenen rondgehangen en toen er geen werk meer was, bek ik de scheepvaart in gedoken. Een doordouwer Achteraf denk je: „Als ik toen me- teen was gaan schilderen, was ik mis schien nou een hele piet geweest", maar dat is nutteloos nakaarten. Ik ben al blij, dat ik nou de knoop 'heb doorge hakt. Ik kan opeens gaan en staan, waar ik wil en als ik denk: „Dat is een aardig tafereeltje", schilder ik het ge lijk. Je hebt zo'n ding in twee. drie uur af en thuis blijkt dan wel, of' je in de roos hebt geschoten. Vijftig procent kan zo de prullenmand in, maar over de rest ben ik in alle bescheidenheid toch wel tevreden, ik moet natuurlijk nog een hoop leren, maar er zit wat in. Dat denk ik tenminste. Ik denk: „Je hebt het of je hebt het niet" en vol gens mij heb ik het". Hij schenkt zichzelf een bemoedigen de glimlach als onderpand. Het is dui delijk, dat Dennis Scott Clark een in tens tevreden mens is. Over drie jaar zal blijken of dat gevoel gerechtvaar digd is geweest. Bij een negatief re sultaat kan hij nog altijd terug naar de Londense beurs. (Advertentie) In een uitwisseling van dirigenten en so listen tussen de Bayerische Rundfunk en de Nederlandse Radio Unie zal vrij dag 2 april in de grote nieuwe studio van het Münchener Funkhaus een open baar concert worden gegeven door het Rundfunkorchester onder leiding van Benedict Silberman. Het programma draagt tot titel „Was spielt Hilversum?" Vrijdag 30 april zullen de dirigent Wer ner Schmidt Boelcke en een aantal be kende Duitse solisten een tegenbezoek aan Hilversum brengen en een concert geven met het Promenade-orkest. Volgende week zaterdagmiddag 3 ap ril zendt de NTS van 14.40 tot 15.20 uur op Nederland 1 een rechtstreekse repor tage uit van de jaarlijkse boatrace tus sen de achten van Oxford en Cambridge op de Theems in Londen! Het lag in het voornemen van de KRO- televisie om gedurende de zomermaan den zes afleveringen van een tv-serie over Sherlock Holmes op het beeld scherm te vertonen. Dezer dagen ontving de programmalei, ding van de KRO echter bericht, dat de BBC, welke de wereldrechten op de ze tv-serie bezit, geen toestemming wenste te geven, om deze serie aan de Nederlandse kijkers te vertonen. Vrijdag 26 maart HILVERSUM 1 402 M VARA: 11.55 Klassiek orgelspel (gr.-) 1217 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Tentoonstellingsagen da. 12-35 Stereo: Nationaal koperorkest uit Amsterdam. 12.55 Actualiteiten. AVR O: 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereo: Blok fluit en piano: klassieke en moderne muziek. 13.55 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd programma. 15.30 Lichte or kestmuziek (opn.) VPRO: 16.00 Nieuws Aansluitend: Als ik in gedachten sta... lezing over de Kruiswoorden. 16.15 Mo il1??)0 3aPanse amusementsmuziek (gr.) ilm ifiSUwS vooS nieuwsgierige kinde lfw34 XS2F i!e jeugd. 17.00 Muzika- is nn Sg' 1730,y°or de rijpere jeugd. Licht instrumentaal kwartet. 18.30 Beta: nieuws uit de we reld van de natuurwetenschappen. 18.40 Jazz rondo. 19.00 Kiosk, artikelen uit de weekbladen, 19.10 Harp en piano: semi maAS1we„ m,uzlek- 19-30 Kunstkroniek. 19.45 Welke koers, een sene "erkennin- "V. m,?atschappij van vandaag. 19.55 Radio Kamerorkest en solisten* Oude muziek. 20.55 Nieuws. VARA- Pro- .menade-orkest en zangsolist: amuse mentsmuziek. 21.45 Tegenvoeter sati risch programma. 22 15 Lichte grammo foonmuziek. 22.30 Nieuws. 22 40 Sponta ne reacties: muzikale discussie 23 10 Lichte grammofoonmuziek 23.45 Socia listisch nieuws in Esperanto. 23.55-24 00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M tenNieuwe grammofoonpla ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12,40 Actualitei- ten ol grammofoonrniivioii wassen, f lllCUWh. iz.' grammofoon muziek. 12.50 Wisse lt in«V cht programma (herhaling). 13 35 v re0: Lichte grammofoonmuziek mi.2™ de vrouw. 13-45 Musiësta: SvK™!",'' 15 00 Schoolradio, no (er i z!e^en- 1639 Viool en pia- de ienóa ,e?ele^e muziek. 17.00 Voor nors form M- Muziek voor tie- 1930 Ogende"™'8-' '191° Actuiliteiten- door twee gitaren: amusementsmuziek. 21.20 Actuele documentaire. 21.40 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog- 22.45 Chez nous, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws BRUSSEL VLAAMS 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbericht en mededelingen). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Lich te orkestmuziek. 14-00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Gram mofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Klassieke en moderne muziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17-45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Tips voo'r automobilis ten. 18.45 Sportkroniek en een quiz. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws weerbericht en radiokroniek. Daarna: Het weer bij ons. 19.40 Grammofoonmu ziek. 1945 Echo's uit de natuur. 20.00 De vlag en de lading. 20.30 Gevarieerde muziek. 20.50 Internationaal liedjespro gramma. 21.30 De charme van het chan- con. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Koorzang. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avond programma. 23.55 Nieuws. 24.00 Einde. BRUSSEL FRANS 484 M 12.02 Gevarieerde muziek. (12.40 Feuil leton. 13.00 Nieuws.) 16.08 Actualiteiten van de grammofoonplaat. 17.00 Nieuws 18.50 Feuilleton. 19.08 Gevarieerde mu ziek. 19-30 Nieuws. 20.00 Klassieke mu ziek. In de pauze: 20-40 Grammofoon muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.55-23.00 Nieuws. Zaterdag 27 maart HILVERSUM 1 402 M VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Och tendgymnastiek en socialistisch strijd lied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. (7.25 Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8-13 Lichte grammofoonmuziek (8.20-8.30 Wegwijs. tips voor trips en vakanties). 9.00 Loon naar werken, praatje. 9.10 Moderne orkestmuziek (gr.) 9.35 Water standen. VPRO: 9.40 E>ten en drinken: gesprek over het Avondmaal. 9.55 Iets voor niets, praatje. VARA: 10.00 Buiten lands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135 ge varieerd programma. (11-00 Nieuws.) HILVERSUM 2 298 M KRO: 7 00 Het levende woord: medi tatie. 7.05 Oude muziek (gr.) 7.30 Nieuws 7.40 Gewijde muziek (opn.) 7.55 Over weging. 8.00 Dj inn, gevarieerd program ma. DEN HAAG De driejarige staatsprijs voor het kinderboek is voor 1964 toege kend aan Annie M. G. Schmidt. In het juryrapport wordt gezegd, dat men van oordeel is, dat Annie Schmidt deze prijs toekomt, omdat zij door nieuwe impul sen te hebben gebracht in de Nederlandse kinderlectuur, en wel voornamelijk in de kinderpoëzie, als vernieuwer daarvan mag worden beschouwd. Annie Schmidt onderscheidt zich in haar werk door trefzeker taalgebruik, klankrijke, vaak malle, onverwachte na men en uitroepen, die appelleren aan het kind. Het ritme dat zij gebruikt, spreekt gemakkelijk aan. Onuitputtelijk lijkt zij in het brengen van oorspronkelijke ideeën en grappige vondsten. In haar ge dichten vooral, is sprake van grote vari atie. Sommige zijn dwaas, speels of vro lijk, andere gevoelig, weer andere rebel leren. Als zij in haar werk rebelleert, doet ze dat met of zonder de kinde ren tegen de wereld van de volwas senen. De wereld van het kind blijft vei lig en onaangetast, zij houdt van het kind. Voor de pas beginnende lezertjes schreef Annie Schmidt haar verhalen over Jip en Janneke. Zij bevatten brokjes uit het kinderleven, die in korte, eenvou dige zinnetjes, klaar de ongecompliceer de gedachtenwereld van het kleine kind vertolken. De lezertjes kunnen zich ge makkelijk met de twee hoofd-figuurtjes vereenzelvigen, omdat de beschreven voorvallen hun vertrouwd zijn. De sim pele scènetjes uit de werkelijkheid van alle dag zijn vaak ontroerend weergege- ven. Zij zijn pedagogisch om de zuiver, heid van taal en om de wijze waarop de moederfiguur met een enkel woord of gebaar recht trekt wat scheef dreigde te gaan. Een ander voorbeeld van haar creatief vermogen vormen de Abeltjes en Wpila la's. Deze verhalen voor tien- tot twaalf jarigen zijn van een genre, dat in Neder land nog weinig is aangetroffen. Zij be vatten een mengeling van fantasie en werkelijkheid en zijn geschreven in een spontaan en geestig proza. Tegenover de mening van sommigen, dat enkele daarin gedane uitspraken te zeer op de vol wassenen zijn afgestemd, stellen anderen dat oud en jong er dan samen van kun nen genieten, hetgeen een voordeel biedt. Naar de algemene bevinding van de ju ry zijn deze verhalen intelligent en met humor geschreven en verdienen ook om hun compositie en woordkeus lof. Het schenkt de jury voldoening te we ten dat het werk van Annie Schmidt door vele kinderen wordt gelezen en de jury waardeert het dat dit werk dat een geest van ruimte en frisheid ademt nooit moraliserend en opzettelijk peda gogisch is. De jury bestaat uit: C. Wilkeshuis (voorzitter), mevrouw Clare Lennart, mejuffrouw A. J. Moerkercken van der Meulen, Han G. Hoekstra, Chr. Jansen, L. Kiestra, J. Wedzinga en H. K. Kom- pen. (Advertentie) Tweede paasdag, maandag 19 april, wordt de jaarlijkse radiojeugddag van de AVRO gehouden. Hieraan zal een wed strijd voor disk-jockey's zijn verbonden. Jongelui, die niet ouder zijn dan 25 jaar, kunnen hieraan medewerken door een magnetofoonbandje in te zenden, waarop een platenprogramma van maxi maal een half uur is vastgelegd. De inzending staat open voor iedereen. De bandjes dienen uiterlijk vóór woens dag 31 maart in bezit te zijn van AVRO Minjon, postbus 444 te Hilversum. Naam en adres duidelijk vermelden op het bandje en de doos. Uit de bandjes zullen de vier beste wor den gekozen. Deze vier mogen op 19 april elk een kwartier zendtijd vullen. Dc jury bestaat uit Roel Balten, Jan Koopman en Jos Brink, die uit de fina listen de „topper-spil"' zullen aanwijzen. Ene meneer Stacker in Enge land, ziet er wel brood in. Toen han- digaards enige jaren geleden ont dekten dat je van alles uit het hoofd kunt leren door slechts een luid sprekertje onder je hoofdkussen te leggen, dat verbonden is met een bandrecorder die de les afdraait, zei hij niet, zoals wij allemaal „hé, dat is aardig", maar hij ging er iets mee doen. Slapende leren is niet alleen aardig, er zit een boterham in. Me neer Stocker heeft nu een slaapstu- diehuis in Londen geopend. Je kunt daar op een geriefelijk bed gaan lig gen, zorgeloos in slaap vallen om na ontwaken vast te stellen dat je alles uit het hoofd kent wat een bandje intussen via het luidspre kertje in je brein heeft gepompt. Hij heeft diverse cursussen. Je kunt er een bandje laten draaien a met de stof die je dient te beheer- a sen als je aan de vooravond van een a examen staat, maar het is evenzeer mogelijk het roken af te leren door tijdens de slaap je onderbewustzijn via de bandrecorder te laten om vormen tot het onderbewustzijn van een karaktervast niet-roker. Er is ook een cursus, geheten „Reken af J met luiheid, apathie en vermoeid- J heid", die mij persoonlijk bijzonder J boeit. Niet zozeer omdat ik moe ben, integendeel, maar lui wel. Ver- f der heeft meneer Stocker een bij- belcursus, een verkeerscursus en tientallen andere mogelijkheden. Het is een boeiend verschijnsel, dat weliswaar spijt oproept om de vele verloren schooljaren, maar dat je (vind ik althans) de prettige ge dachte verschaft dat het nu eenvou dig is om van alles te leren zonder dat er enige inspanning voor nodig is. Niet dat we er nu aan moeten be ginnen, integendeel, omdat het nu zo gemakkelijk is om het roken af te leren, een graad in de wiskunde te halen, of een afwijkend Sans- krietdialect te leren, hoeven we ons niet meer te schamen over het ge brek aan initiatief, dat de instituten voor schriftelijk onderwijs ons steeds in zo penetrante termen verwijten. Je behoeft maar te gaan slapen om een onderlegd en ontwikkeld man te worden, en wie al die ge makkelijk te verwerven wijsheid van de hand wijst, kan onmogelijk van laksheid beticht morden. Inte gendeel, de grootste luilak zal nu het hevigst aan het studeren slaan. Mijn zoon voelt er trouwens wel wat voor. Hij zit midden in de proefwerken voor het paasrapport. Hij maakt zich op dit ogenblik zeer druk over de textielindustrie in Twente en de grondsoorten in Gel derland. Zonde van al die schooltijd. Zo'n kind zou de hele dag fijn bui ten kunnen spelen en 's nachts tij dens de slaap die aardrijkskunde er even instampen, gewoon via een bandje. „U heeft er geen idee van hoe vreemd de mensen reageren als ze ons nieu- we doorzichtige plastic-springzeil in de gaten krijgen. Maar je kunt dan natuurlijk wel i voor verrassingen komen. Stel dat hij dan in antwoord op de vraag: noem de voornaamste industriepro- dukten van Hengelo, de tekst van de jongste Beatle-hit opschrijft. „Me- J neer, ik heb gisteravond per onge- J luk het verkeerde bandje opgezet" f is natuurlijk geen_ excuus. J PRAET-MAECKER 123^56789 t t i Horizontaal1 paardekracht (afk.) - plaats in Gelderland - godheid; 2 meisjesnaam - bureau voor vreemde- 4) lingen (afk.); 3 en andere (afk.) - f kunstprodukt - uitroep; 4 naad - vod; a 5 wilddief: 6 eerste vrouw - krante- a jongen; 7 deel van de mast - huid J verlaagde noot: 8 opening - Euro- f peaan; 9 in orde (afk.) - familielid f tegenover (afk.) Vertikaal1 deel van Nederland a dus (Latijn); 2 zandmannetje; 3 bevel J 5 brandstof; 7 bijbelse figuur: 8 deel J van Afrika; 9 voorzetsel - jongens* J naam. f •ono -WAO i 6 Dsh^jooat 8 L !umaxoj;ad g a g z !o3ja - pad 1 :**j®A a *o; - Buio - yo 6 8 '*n - J ja A - FJ i - BA3 9 fJOdOJTS Q l-IOf f - sbï ;ao - s;a - ea g !aaa - sja z -OT f - ada - 3{d t irbihozijoh 1 Juissojdo (Advertentie) (Advertentie) platenmtv? e schijven: grammofoon- ?0»k!ran?m- voor de militairen. gospel: 21.00 Zang, amU' begeleid (Advertentie) Vrijdag 26 maart NEDERLAND 1 NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de beer, film voor de kleuters. NCRV: 19.06 Kijk nou eens, gevarieerd programma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 De Beverly Hillbillies, TV-film. 20.45 Attentie. 21.10 Memorandum van een dokter, TV-spel (4). 21.50 Opsignoor- ke, muzikaal programma. 22.20 En Hij sprak tot hen in gelijkenissen, avond overdenking. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: Nieuws in het kort. VARA: Zang soliste met combo-begeleiding. 20.20 In vertrouwde handen: Blindedarm-opera- ti, filmreportage. 20.50 De laatste Mas kers. TV-spel. 21.45 Achter het nieuws. BELGIë VLAAMS 18.45 Franse les. 19.00 Zandmannetje. 19.05 Duiken naar het verleden, docu mentair programma. 19.30 Programma voor de jeugd. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Maigret reeks: De vriendin van Mevrouw Maigret. televisiespel. 21.35 Mensen van onze tijd, documentair programma. 22.10 Nieuws. 22.20-23.20 Geen echtscheiding, psychologische film- BELGIë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 15.05 Schooltele visie- 28.30 Nieuws. 18.33 Espace, we tenschappelijk programma. 19.00 Flash sur..Le Cerveau. 19.30 Affiches: Actue le kroniek. 19.45 Le temps des copains, filmfeuilleton. 20.30 Orphée noir. 21.15 Tea Party, toneelstuk. Tijdens de Amerikaanse tournee, wel ke het cabaret van Ramses Shaffy deze zomer gaat maken, zal de VARA enkele voorstellingen op film laten vastleggen. Men hoopt ook de ontmoetingen, die Ramses Shaffy, Liesbeth List. Loes Ha mel, Joop Admiraal en de pianist Polo de Haas in de V.S. hebben met enkele beroemde 'Amerikaanse artiesten, op beeldband te kunnen opnemen. Het ligt in'de bedoeling van de VARA- televisie deze gefilmde voorstellingen in tenminste vier uitzendingen van een half uur aan de Nederlandse kijkers te tonen in de maanden juli, augustus en septem ber. (Advertentie) Vertoning van Het Huis voor de schooltelevisie In het kader van het schooltelevisie programma, zal dinsdagmiddag 30 mrt. „Het Huis" van de Nederlandse auteur Sybren Polet, als toneelstuk worden uitgezonden. Vooraf houdt de heer H. v. d. Bergh een kort inleidend gesprek met de auteur. De uitzending begint om 14.05 uur en zal ongeveer v.jf kwartier duren. Deze uitzending wordt herhaald vrijdagochtend 2 april om 11.30 uur. In 1960 werd de eenakter „Het Huis" opgevoerd op het internationaal avant- garde-toneelfestival te Brussel. Het thema van het stuk is de kort heid van een mensenleven. De taak, die Polet zich stelde bij het schrijven van „Het Huis" was het schetsen van een mensenleven vanaf de eerste verliefd heid tot het alleen achterblijven van de man. In deze opvoering treden slechts twee figuren Henk van Ulsen en S'hi- reen Strooker op in een sterk gestileerd decor. Kees van Iersel, die destijds ook de toneelopvoering leidde, heeft de te levisieregie verzorgd. (Advertentie) Vanavond geeft Het Brabants Or kest een concer te Saarbrücken voor de Saalandischer Rundfunk. Het concert wordt rechtstreeks uitgezonden en is te beluisteren via Baromiinster plm. 270 m, en stereofonisch via UKW II, aanvang 20.00 uur. Het programma vermeldt: Haydn-Symfonie no. 92 „Oxford". Pij- per-6 Adagio's en Mahler-symfonie no. 1. Dirigent Hein Jordan®. Vanavond brengt de VARA het tv-spel „De laatste maskers" van Arthur Schnitzler, onder regie van John van de Rest op het tweede net. Schnitzler, die in 1931 stierf, was niet alleen schrijver maar te vens dokter. In het spel De laat ste maskers laat hij in tweeërlei opzichten iets van zichzelf zien: allereerst als schrijver, maar bo vendien als geneesheer. De één- akter vertelt over de laatste uren van een mislukt schrijver, die haat koestert tegen een geslaagd colle ga, die hij op zijn manier „de waarheid zeggen zal." De foto toont Joan Remmelts als Karl Ra- demacher, de auteur en Karin Haage als Juliane Paschanda, de verpleegster. (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis. MwmouE scnp.sT MET iu IN m n m MM GK ré jfflS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5