PROF. IR. J. VOLMULLER VOORSPELT Al over 35 jaar heeft iedereen eigen auto Ongeorganiseerden moeten meebetalen \IcIA4C(ub4 Britse week voor Margaret ware uitputtingsrace CENT Nu al denken aan wegen met tien banen Auto geen luxe Integrale aanpak Algemene Ned. Bedrijfsbond Kapitein bleef op coaster „Lehnkehring Breznjev zou willen aftreden Japansen bezochten liet Anne Frankhuis i v: Poging tot moord kost Surinamer drie jaar Conflikt met Bonn Isjoe650 miljoen Chinezen achter Egypte Werkgevers Zeg het met bloemen Gerucht in Berlijn 8 Noordvietnamese infiltranten in Laos te kijk Zelfstrijkende lakens in de handel 7 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 MAART 1965 (Van onze parlementaire redactie) UTRECHT ln het jaar 2000 zal iedere valide volwassene in Nederland over een auto beschikken, maar deze toeneming van het autobezit betekent niet automatisch een evenredige toeneming van het gebruik van de auto en van de verkeersintensiteit, want in sommige gevallen zal de auto niet het beste aan de verkeersbehoefte tegemoetkomen. Dit zei prof. ir. J. Volmuller gisteren tijdens het door het Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting georganiseerde con gres over ruimtelijke ordening in een gemotoriseerde wereld. Woon-werkvervoer, woon-winkelver- voer en andere vervoeren in de consump tieve sfeer kunnen ondder bepaalde om standigheden beter worden gediend door de fiets, bromfiets of het openbaar ver voer. Dit geldt voornamelijk daar, waar congestie of parkcernood het gebruik van de auto onbetrouwbaar of kostbaar maakt. I-lij merkte in dit verband op dat het van groot belang is de uiterste zorg te blijven besteden aan fietsver- bindingen. Het openbaar vervoer zal aan hoge eisen moeten voldoen. Een goed open baar vervoer helpt echter niet als te gelijkertijd het zakelijke vervoer zich niet vlot per auto kan afwikkelen. Prof. Volmuller noemde dit een levensvoor waarde voor elke stad. Goede parkeer voorzieningen in de kern zullen noodza kelijk zijn. De hoge kosten zullen naar zijn mening de zakenman niet afschrik ken, omdat zij maar een klein deel vor men van de totale produktiekosten van een zaak. Bij kleinere Steden is het verkeers probleem voornamelijk een probleem van het scheppen van voldoende parkeer ruimte. In de steden boven 500.000 inwo ners vormt de verkeersruimte het groot ste probleem. Een goed functionerend openbaar vervoersysteem od ongelijk ni veau is dan echter mogelijk. Naar het oordeel van prof. Volmuller ligt het grootste probleem bij de steden van 75.000 tot 500.000 inwoners, omdat een openbaar vervoersysteem op ongelijk ni veau daar in het algemeen relatief te kostbaar zal zijn. Prof. Volmuller merkte over het in terlokale verkeer sprekende op, dat op dit moment over wegen met zes rijbanen wordt gepraat. Wy moeten, zo meent hij, onze aandacht echter nu al laten uitgaan naar wegen met achf a tien rijbanen met kruispunten op drie a vier verschillende niveaus. Mr. J. Vink, directeur van de rijks dienst voor het Nationale Plan, sprak over de taak van de ruimtelijke ordening ten opzichte van de motorisering. Hij zei ervan overtuigd te zijn dat de motori sering in onze huidige situatie primair een maatschappelijk probleem is. De technische en technologische evolutie voltrekt" zich in zulk een overrompelend tempo, dat de samenleving achterblijft in het constructief verwerken van de consequenties. Op het, gebied van motorisering ligt het vraagstuk naar zijn mening bijzonder klemmend, omdat de gevolgen daarvan zo diep en zo onherstelbaar ingrijpen in ons leefmilieu. De essentiële moeilijkheid is een aanpassingsmoeilijkheid. De auto is bezig van een luxe voor betrekkelijk weinigen een gebruiksgoed te worden voor velen. Mr. Vink zou de auto al niet meer een kwestie van prestige of status willen noemen. De verrijking van de levensontplooiing, die de auto kan bie den, lokt onweerstaanbaar; en hoe meer mensen zo'n vervoermiddel bezitten, hoe meer anderen er ook een willen hebben. Mr. Vink constateerde dat vrij alge meen het gevoel heerst dat er op de auto geen verdere lasten mogen worden ge legd en dat men met zijn auto onbelem merd alles moet kunnen doen. Geen won der, zo zei hij, wanneer men zijn auto voor niets op de openbare straat kan la- (Advertentie) ten staan en daarop ook het volle recht meent te hebben. Deze instelling is on der de huidige omstandigheden volkomen begrijpelijk, maar wij moeten wel we ten -dat zij de economische basis ont neemt aan het dringend nodige aanpas sen van onze woonkernen aan het motor tijdperk, aldus mr. Vink. Zijn enige hoop is, dat ook in ons land in zo kort mogelijke tyd een toe stand van praktisch algemene motorisatie wordt bereikt. Dan kan de kramp van ons afvallen. Die verplaatst zich dan mis schien naar het bezit van een motorboot of een sportvliegtuigje, maar dan kunnen wij ons tenminste ten aanzien van de auto nuchter en zakelijk opstellen. Als wij ons realiseren hoe snel de mo torisering verloopt, zo ging hij verder, dan zijn er uit een oogpunt van 'n goede ruimtelijke ordening twee bijzonder ur gente dingen. In de eerste plaats een versnelde aanpassing van de plannen voor onze nieuwe uitbreidingen. Wie in onze naoorlogse wijken komt, constateert met schrik hoe weinig deze veelal zijn berekend op het motortijdperk. Dit geldt naar zijn oordeel ook voor heel wat zeer recente plannen. Daarnaast, zo zei mr. Vink, hebben we dringend behoefte aan een integrale aan pak. Verkeer en vervoer zijn de bloeds omloop van de samenleving en vormen één organisch geheel. Daarom vindt hij dat het vraagstuk dan ook alleen met vrucht kan worden benaderd als een to taliteit. Tot nu toe is dat meestal anders verlopen. De ruimtelijke structuur wordt nog steeds in veel gevallen bepaald zon der operationeel verband metde ver- keers- en vervoervoorzieningen. Wat wij nodig hebben zijn plannen voor functio neel bijeen behorende ruimtelijke eenhe den. Wy zullen daarbij niet alleen moeten denken aan de zich allengs vormende „stadsgewsten", maar wij zullen ook de grotere complexen, zoals de randstad, als geheel in onze beschouwing moeten be trekken. Mr. Vink deelde in dit verband mee dat in overleg tussen Rijkswater staat, het directoraat-generaal van het verkeer en de Rijksdienst voor het Na tionale Plan, binnenkort een kleine amb telijke werkgroep de aanpak van derge lijke geïntegreerde studies gaat bezien. Het gaat hier om een algemene verken ning. Daaraan zullen ook deskundigen uit gemeentelijke en provinciale kring en uit de sector van het openbaar ver voer meewerken. Bij de komende ontwikkeling van ons land vormt naar zijn overtuiging het opvangen van de urbanisatie het pro bleem nummer 1. Het vooruitzicht is, dat er aan het eind van deze eeuw in het meest verstedelijkte deel van ons land het westen, midden en zuiden on geveer 17 miljoen mensen zullen wonen. Er zal een nieuw stedelijk woonmilieu geschapen moeten worden voor tenmin ste 8 miljoen. Alleen al de randstad van het jaar 2000 moeten zij ons voorstellen als een complex van 8 a 9 miljoen in woners. Mr. Vink zei tenslotte dat iedereen om autowegen en parkeervoorzieningen roept. Naar zijn mening is er nog te wei nig publieke aandrang op het tot stand komen van die andere vervoervoorzie ningen, die weliswaar niet direct op een auto gericht zijn, maar die voor het bie den van de beste levensomstandigheden aan de mens in de gemotoriseerde we reld op zijn minst even noodzakelijk zijn. De heer Vink deelde voorts mede, dat de verstedelijking van Nederland het Rijen auto's, nu al een schrikbeeld op onze wegen. Wat moet dat over 35 jaar worden centraal onderwerp is van de nieuwe nota. over de ruimtelijke ordening, die minister Bogaers van Volkshuisvesting en Bouw nijverheid thans voorbereidt. De verkeers- voorzieningen van het nieuwe Nederland vormen in deze studie een onmisbaar on derdeel, omdat alleen goed aangepaste voorzieningen de leefbaarheid van de ste den waarborgt. Drs. Bogaers beschouwt de verstedelij king als het probleem no. 1. Welke rege ring er ook komt. Het gaat tussen nu en het jaar 2000 misschien wel om investe ringen van 80 tot 100 miljard gulden. De problemen zijn; 1. Rond 2000 wonen in westelijk, midden- en zuid-Nederland tezamen 17 miljoen inwoners en in de randstad Holland al leen al 8 a 9 miljoen. 2. Een nieuw stedelijk woonmilieu is no dig voor 8 miljoen Nederlanders, afge zien nog van daarmee noodzakelijke gro te stadsreconstructies. 3. Beslissingen zijn nodig voor de binnen steden. Moeten ze vernield worden, af sterven of een geheel nieuw leven krij gen in het hart van het stadsgewest. 4. De nieuwe ruimtelijke verordening moet een grote plaats inruimen voor het particulier en openbaar verkeer. (Advertentie) HAARLEM De Haarlemse rechtbank heeft gisteren de 38-jarige vertaler E. de M. uit Amsterdam wegens poging tot moord op zijn vroegere geliefde, een 20- jarig meisje uit Haarlem, veroordeeld tot een gevangenisstraf van drie jaar met aftrek van voorarrest. Veertien dagen ge leden had de officier van justitie een ge- gevangenisstraf van vyf jaar en terbe schikkingstelling van de regering geëist. De vertaler, afkomstig uit Suriname, had omgang met het meisje gehad, maar het meisje had de verhouding verbroken Hij kwam in de ochtend van 12 oktober naar het kantoor in Zwanenburg, waar het meisje werkte, in de hoop tot een verzoening te komen, echter zonder re sultaat. Hij ging naar Amsterdam terug bezocht enkele cafés en kocht een stilet to. 's Middags ging de man opnieuw naar Zwanenburg. Daar heeft hij het meisje enkele ste ken gegeven, waardoor zij niet ernstig aan arm en hoofd gewond werd. (Advertentie) 'N WÉRELDMERK 'N KLASSE APART ROTTERDAM De Duitse coaster „C'arl Lehnkehring" is donderdagmor gen naar Duisburg vertrokken met nog steeds de gezagvoerder Heinz Rhoden (35) op de brug. De rederij en het Duitse consulaat haastten zich na het incident op het schip waarbij de bemanning slaags raakte met de dronken kapitein, te verklaren dat de toedracht van de zaak niet zo ernstig is geweest als aanvan kelijk werd verondersteld. Uit het ver hoor in Rotterdam zou o.m. zijn geble ken dat de kapitein nooit een seinpis- tool heeft gebruikt, dat de gezagvoerder ook niet door de bemanning is over meesterd en evenmin zou zijn ingeslo ten. Uit het verhaal van luitenant ter zee eerste klas J. D. Backer, die woens dagochtend op verzoek van de beman ning een eerste onderzoek instelde bleek echter dat de kapitein wel dege lijk een seinpistool als bedreigingsmid del zou hebben gebruikt. Zowel de stuurman als de kapitein hebben de nacht doorgebracht in hun hutten aan boord van de ,,Carl Lehnkeh ring". Ondanks het feit dat de verstand houding tussen het tweetal verre van prettig te noemen is, bleek het donder dagavond niet nodig een politieman als ordebewaker mee aan boord van de coaster te sturen. ÏEREENIGDE lOUWfABRIEKEH ROTTERDAM AMSTERDAM KAIRO Volgens het gezaghebben de Egyptische blad Al Ahrara heeft pre mier Tsjoe en Lai van Communistisch China president Nasser laten weten, dat hij de Egyptische politiek in het ge schil met West-Duitsland steunt en dat 650 miljoen Chinezen zich achter Egypte scharen. Volgens het blad was deze bood schap door de Chinese ambassadeur in Kaïro overhandigd. Er staat in, dat het Chinese volk weet, dat Israël een mid del is om de imperialistische agressieve krachten, die tegen het hart van de Arabische wereld gericht zijn, te steu nen, aldus Al Ahram. DEN HAAG Bondsbestuur en bondsraad voor de metaalnijver heid en elektrotechnische industrie zijn voor het meebetalen van de ongeorganiseerden. Zij zijn ook voorstanders van het toekennen van betere arbeidsvoorwaarden aan de georganiseerden, van een andere verdeling van de kosten van de overlegorganien, van de bedrijfsverenigingen etc. Dat is de uitspraak, die uit een brede dis cussie resulteert. Bondsbestuur en bondsraad voelen niets voor het vormen van fondsen waaruit aan de leden een deel van de contributie zou worden terugbetaald. Deze mening van bondsbestuur en bondsraad blijkt uit het preadvies op de over dit onderwerp ingediende afde- lingsvoorstellen. Er blijkt ook uit, dat het verplichte lidmaatschap wordt afge wezen. Het vormen van fondsen, van door werkgevers op te brengen bedra gen met de bedoeling daaruit een deel van de contributie aan de leden van de bonden terug te betalen, achten bonds bestuur en bondsraad heilloos. Zij vin den een dergelijke fondsvorming wel aanvaardbaar als het daarin gestorte geld zou worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals b.v. scholing. Bondsbestuur en bondsraad zijn voorstanders van het meebetalen van de ongeorganiseerden in de kosten, die ook in hun belang worden gemaakt en van het toekennen van betere ar beidsvoorwaarden voor de georgani seerden. Voor beide oplossingen nt- breken thans de wettelijke mogelijk heden. Bondsbestuur en bondsraad menen voorts, dat de werkgevers een groter deel van de kosten van de overlegorga^ nen kunnen betalen. Verder zijn zij van oordeel dat de vergoedingen voor het werk van de bestuurders in de bedrijfs verenigingen. bedrijfspensioenfondsen etc. hoger moeten worden. Die vergoe dingen worden in de bondskas gestort. Bondsbestuur en bondsraad merken n°g oP, dat de algemene Nederlandse Bedrijfsbond voor de Metaalbijverheid en de Elektrotechnische industrie bijna tachtig; jaar in stand is gehouden door leden, die de noodzaak van organisatie hebben ingezien. Zij zijn bereid geweest daarvoor een in eerste aanleg niet ge ring deel van hun inkomen af te dragen. Sinds het einde van de tweede wereld oorlog zijn de taken van de bond uitge breid, de kosten gestegen. Het aantal leden is gegroeid en hun inkomen is in die mate toegenomen, dat het aandeel dat de bond daarvan vraagt, naar de mening van bondsbestuur en bondsraad verhoudingsgewijs kleiner is geworden. Het getuigt allerminst van vertrou wen in eigen kracht wanneer door mid del van een werkgeverssubsidie gepro beerd zou worden de contributie zover te verlagen, dat meer werknemers in de metaalindustrie en in de metaalnijver heid lid zouden worden. Met handhaving van de normale contributie is het mo gelijk het ledental aanzienlijk op te voe ren. „Wij moeten en zullen op eigen benen blijven staan. Dat de ongeorganiseer den ook hun bijdrage moeten leveren onderschrijven we, maar het liefst hebben we deze bijdrage in de vorm Van de normale contributie", aldus bondsbestuur en bondsraad. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. en bestel tijdig! BERLIJN Volgens het Westber- lijnse ochtendblad „Morgenpost" wil de Russische partij-secretaris, Leonid I. Breznjev, aftreden wegens slechte gezondheid. Het blad gaf geen bron voor dit be richt. De correspondent van de Mor genpost in Moskou merkte slechts op, dat zowel Breznjev als Kosykin er dinsdag zeer vermoeid uitzagen by de huldiging van de twee Russische kos monauten. Vandaag vertrekken uit Neder land vier Japanse schoolmeisjes die een opstelwedstrijd wonnen over het dagboek van Anne Frank. Een Japanse uitgeverij had de wedstrijd uitgeschreven. Sinds '64 de succes-bolknak. Vervaardigd volgens Velasques-patent nr. 86596, dus: de kwaliteit van een dure sigaar en dat voor dertig centl ia van neerlands (Van onze correspondent) AMSTERDAM Op 14 mei zal het sneeuwwitte koninklijke jacht „Brittannia" in de Amsterdamse ha ven afmeren om als hoofdkwartier te dienen tijdens het bezoek, dat prinses Margaret en haar echtge noot Lord Snowdon brengen aan de hoofdstad. Dit gebeurt in het kader van de Britse week, die de volgende morgen in aanwezigheid van konin gin Juliana geopend zal worden. Prin ses Margaret moet weliswaar de 18de weer vertrekken zij dient dan in Engeland te zijn, omdat koningin Elizabeth op die datum haar staat- siebezoek aan West-Duitsland begint, maar haar plaats wordt onmiddel lijk ingenomen door de lord mayor van Londen in vol ornaat, „het geen" volgens de Britse ambassa deur in Nederland, Sir Peter Gar- ran, „een niet te onderschatten aan blik is". De Britse week brengt overigens nog tal van andere zaken naar Nederland. Het luchtkussenvoer tuig S.R.N. 5 bijvoorbeeld, dat met een snelheid van meer dan 100 km per uur een invasie op Pampus zal uitvoeren. Ook wordt overgevlogen het zogenaamde „Hollandse ca deau". Daaronder dient men te ver staan de schilderijencollectie, die de Staten-Generaal in 1660 aanbood aan koning Karei 2 ter gelegenheid van zijn terugkeer op de troon van En- eland en Schotland. Twee knal rode Londense dubbeldeksbussen zul len opzien komen baren tussen de ordinaire blauwe enkeldekkers van het Amsterdamse gemeentevervoer bedrijf en de hoofdstedelijke agen ten krijgen assistentie van zes on vervalste bobby's zonder pistool. Arme prinses Margaret zij zal het zo druk hebben in Amsterdam, dat haar bezoek eerder het karakter draagt van een uitputtingsslag. Op de eerste dag bijvoorbeeld opent zij de Britse week luncht zij met de Nederlands-Engelse kamer van koop handel, vaart zij rond in het lucht kussenvoertuig, bezoekt zij winkel centra. heeft zij een receptie bij de Amsterdamse winkeliers, heeft zij een tweede receptie bij een Engelse winkelier, en woont zij in Hilton een modeshow bij. Op de tweede dag zien wij haar een tentoonstelling van industriële vormgeving openen, spreken met Nederlandse studenten, een tentoonstelling van Britse aqua rellen bekijken, lunchen met de bui tenlandse pers, de Britse beurs op het Museumplein bezoeken, rondlo pen in het winkelcentrum Amstel veen, cocktails drinken op een schip, dineren rnet de Britse ambassadeur en een rondvaart maken door de grachten. De derde dag woont zij een dienst bij in de Engelse kerk, wipt zij even over na a het Kroller-Mollermu- seum, ontmoet zij Nederlandse ont werpers, en woont zij een lezing bij en luistert zij naar een recital van het Amadeuskwartet. De vierde dag is zij aanwezig bij een universitair symposium, bezoekt zij een diamant slijperij, luncht zij met de Nederland se kamer van koophandel in Londen, woont zij een receptie bij van de Britse minister van handel, dineert Wmm Arme Margaret! zij op de Britse ambassade in Den Haag, en keert zij op de koop toe nog terug naar Amsterdam. Op 18 mei tenslotte, voor haar vertrek om èèn uur 's middags, heeft zij nog adem over voor een bezoek aan het stedelijk museum. Waarom dit alles? zal men zich afvragen. Het Britse rapport ..Doelwitten in Europa", dat 1 januari van dit jaar verschenen is, geeft openhartig antwoord. „Hoewel het uitsluitend de bedoe ling is", zegt het ,,dat er tijdens de Britse week zaken worden gedaan of dat er de basis wordt gelegd voor toekomstige zaken, worden zij bege leid door programma's, die hun een echt Brits karakter geven" Volgen de vraag: „Zijn wij hier in Neder land een belangrijk doelwit?" De cijfers in voorgenoemd rapport zeg gen van wel. Er blijkt uit. dat Ne derland in 1960 voor 1880 miljoen gul den uit Engieland heeft geïmporteerd en in 1964 voor ruim 2 miljard". Daar kunnen we best wel tegenaan gooien", is kennelijk de stemming, waarmee de Britten in mei naar Amsterdam komen. VIENTIANE De Laotiaanse rege ring heeft vier Noordvietnamese mili tairen publiekelijk te kijk gesteld om bewijs te leveren van haar stelling, dat Noordvietnamese militairen in Laos in filtreren. Drie aan de schandpaal genagelde sol daten en zes die in een ziekenhuis lig gen werden in het begin van de maand gevangengenomen bij Dong Hene, waar de communisten in een gevecht met regeringstroepen 180 man verloren. De vier Noordvietnamezen verklaar den tegenover journalisten, dat zo had den behoord tot de 304e Noordvietna mese legergroep, en dat ze naar Laos waren gestuurd om er te vechten aan de zijde van de militairen van de Pa- thet Lao. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Liefst 82 procent van de huisvrouwen, zo heeft een en quête van het N.I.P.o. uitgewezen, doet de lakenwas thuis. Hetzelfde percen tage vindt, dat beddegoed, wil het er netjes uitzien, gestreken dient te zijn. Een en ander betekent uiteraard een enorme hoeveelheid extra arbeid. Vanaf nu kan men zich echter dit werk be sparen. Na jaren van proefnemingen is namelijk het texoro-procèdè ontwik keld voor zelfstrijkende lakens, die bo vendien snel drogen. Bovendien hebben zij volgens de fabrikant het voordeel, dal zij ook in het gebruik niet kreu ken. Het principe ervan berust hierop, dat de cellulose-moleculen van de ka: toenvezel chemisch worden veranderd De zelfstrijkende lakens bevatten dus geen kunstharsen, die huidirritatie ver oorzaken, snel verkleuren of slecht vocht opnemen. Zij slijten, zo werd gisteren op een persconferentie in Amsterdam meegedeeld, niet sneller dan normale lakens, hetgeen betekent dat zij, net als het klassieke beddegoed. 150 keer gewassen kunnen worden. Voorts Is het nieuwe procédé krimpvrij en chloorbe- stendig. Wel ligt de prijs ongeveer 3,50 hoger dan die van normale lakens. Was sen en centrifugeren stellen geen bij zonder eisen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 19