Baron Bluff op oorlogspad I. W. RENGELINK HAD GELIJK: Draadtelevisie brengt tal van juridische kwesties mee Forum over hedendaagse Nederlandse literatuur PAS HIERVOOR OP! Jazz op eerste scherm El Begrip maar ook bedenkingen Dank zij samenwerking Tweemaal per week een filmserie Humor op tweede net Whisky-gebrek verstoort het sociale leven Neo SllvIKrïn Televisiegesprek met HENK VAN UESEN Blindedarmoperatie op de beeldbuis n lui rr»r 1 23456789 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 24 MAART 1965 (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM In een sobere, maar smaakvol ingerichte kamer van een VARA-villa aan de Steyn te Hilversum, huist de heer J. W. Rengelink, oud-programma-com- missaris van de NTS. Hij verklaar de zich bereid, om een toelichting te geven op de vragen rond de aan leg van een landelijk centraal an tennesysteem. Het woord draadtelevisie vindt hij beter begrijpelijk dan centraal antenne-systeem. De mensen verstaan onder een cen trale antenne de installatie, welke op de flat staat, die alle te ontvangen pro gramma's doorgeeft naar de bewoners. Dit is een centrale antenne voor parti culiere doeleinden. Het centraal antenne systeem (C.A.S.) is een door de P.T.T. in Den Haag op proef ontworpen dis tributie-systeem van binnen- en buiten landse tv-programma's. *-• PTT erop gewezen, dat de uitvoerende kunstenaars en auteurs absolute rechten op hun programma's hebben. Voor de vertoning via de draadtelevisie zal de PTT eerst toestemming dienen te ver krijgen van deze kunstenaars of de or ganisatie voor wie een tv-programma is gemaakt. Bovendien zal het overnemen via de draadtelevisie van bepaalde programma's als films, documentaires en bepaalde sportevenementen, soms geheel zijn ver boden. De PTT mag bijvoorbeeld niet een buitenlands sportevenement uitzen den. dat ook niet door de NTS op de beeldbuis kan worden vertoond. Dan zou den er grote moeilijkheden met de sport bonden kunnen ontstaan. BEGRIP VOOR C.A.S. Dit geschied o.a. d.m.v. straalzen ders. welke via de grote tv-zenders de beelden naar de hofstad distribueren, waar ze vervolgens via kabels, net als bij de draadomroep, naar de abonnees worden geleid. De heer Rengelink kwam reeds twee jaar geleden in het nieuws, toen hij bij de eerste experimenten van de PPT stel de, dat het zo maar overnemen, door- (Advertentie) J. W. RENGELINK Ik heb het toch gezegd is net zo lekker als de duurste Amerikaan! Moderne mensen houden zichzelf niet voor de gek. Dat lekkere sigaretten niet duur behoeven te zijn. bewijst Silky: 20 heerlijke Amerikanen van eerste klas plantage-tabakken voor 7 r™ maar f Ct geven en exploiteren van buitenlandse tv-programma's onfatsoenlijk was. Het staatsbedrijf van de PTT zou zich on herroepelijk grote moeilijkheden met buitenlandse tv-organisaties en uitvoe rende kunstenaars op de hals halen in verband met de aanspraken op betaling van auteursrechten. De PTT-juristen zagen het toen niet zo somber in. Zij redeneerden, dat vol gens hun nieuwe CAS-systeem uitslui tend een betere verspreiding per kabel van tv-programma's plaats vond. De ju ridische consequenties speelden uit au teursrechterlij k oogpunt geen rol. Een en ander bleek wel toen de regering-Ma- rijnen in de Troonrede gewag maakte van een snelle uitbreiding van het cen traal antenne-systeem- E.B.U. IN HET GEWEER Maar inmiddels is de EBU, de Euro pean Broadcasting Union tegen de PTT experimenten in het geweer gekomen. Men had begrip voor de PTT-proeven en wilde ook een technische ontwikke ling op dit gebied niet in de weg staan. Wei werd de PTT erop gewezen, dat bij een uitbreiding van dit draadtelevi sienet tot andere delen van ons land, de PTT rekening diende te houden met tal van verstrekkende gevolgen op het terrein van auteursrechten etc. Daarom kwamen de vertegenwoordi gers van de PTT en de EBU in de laatste maanden van vorig jaar bijeen, om een overeenkomst op te stellen. Hoe wel bij deze overeenkomst rekening werd gehouden met het huidige experimentele karakter van de PTT-draadtelevisie, wer den er toch bindende afspraken gemaakt welke door de regering nog officieel moe ten worden goedgekeurd. Zo verplicht de.PTT zich om de aan gesloten leden van de European Broad casting Union te vrijwaren tegen aan spraken van derden, indien buitenlandse programma's per draadtelevisie worden uitgezonden. Daaronder vallen alle aanspra ken van derden wegens schending van auteursrechten of andere verplichtingen welke de tv-organisaties op zich hebben genomen. Voorts zal de PTT of de la tere exploitant van de draadtelevisie een vergoeding moeten betalen aan de bui tenlandse tv-organisaties Men heeft de Uit het bovenstaande blijkt, dat de heer Rengelink met zijn bijna 15 jaar televisie-ervaring beter de voor- en na delen van het CAS had overzien, dan de PTT-functionarissen in Den Haag. Toch beklemtoonde hij met nadruk dat de om roepen zeker sympathiek tegenover de ze PTT-experimenten staan. Het gaat bij alles op de eerste plaats om een systeem ten behoeve van de kijkers. In dit opzicht verheelde de heer Renge link niet, dat het CAS een kostbare zaak is- Wil men draadtelevisie tot alle grote en exploitabele bevolkingscentra in ons land uitbreiden, dan vergt dit aan investeringskosten voor kabelaan- leg, versterkerstations etc. minstens 160 miljoen gulden. Een uitvoering van dit plan onder exploitatie van de Nozema (Nederlandse zendermaatschappij) zal tientallen jaren vergen. Het maximum aantal aansluitingen dat kan worden verkregen wordt op ten hoogste 700.000 geschat. Een nadeel van de draadtelevisie blijft de duurte. Men moet nl. niet al leen over een eigen tv-toestel beschik ken en daarvoor kijkgeld betalen, maar bovendien een stevige vergoeding van minstens f 60,- per jaai aan de exploi tant. Men heeft dan wel de zekerheid van een storingsvrije ontvangst van bin nen- en buitenlandse t.v.-programma's. Men wil nu van PTT-zijde binnen af zienbare tijd een proef in Amsterdam en Rotterdam gaan nemen. Maar er zijn nog vele onzekere fac toren. Nu de richtlijnen zijn vastgelegd op grond waarvan de PTT eventueel kan verder werken, is het volgens de heer Rengelink, dwaas en irreëel om dit draadtelevisienet niet tot ontwikke ling te brengen. Overigens vroeg de heer Rengelink zich af, of het niet mo gelijk zou zijn, om de NTS gelegenheid te geven via het le en 2e net in de tv-loze uren buitenlandse programma's te laten relayeren. Ook hiervoor zullen uiteraard afspraken met de EBU en de t.v.-organisaties dienen te worden ge troffen. (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM Ten gerieve van de kijkers hebben de gezamenlijke omroe pen het besluit genomen m.i.v. donder dag 8 april a.s. wekelijks op de don derdag- en vrijdagavond van 19.35 tot 20 uur via de zender Nederland 1 een aflevering van een filmserie uit te zen den. Donderdags komt om 19.35 uur de Lu cy Ballsliow op de beeldbuis. Deze tv serie is nu al te zien via Nederland 2 m de programma's van de NCRV en de VARA. Vrijdagavond zal men kunnen kijken naar een nieuwe filmserie onder de ti tel „Dr Who". AMSTERDAM „Heeft u bedenkin gen tegen de recente Nederlandse lite ratuur, zoals die tot uiting komt in het werk van G. K. van het Reve, Jan Wolkers en Jan Cremer"? Voor deze vraag zag zich te Amsterdam een forum over literatuur en moraal gesteld, dat was samengesteld uit prof- dr. J. W. van Hulst, hoogleraar aan de vrije uni versiteit in de theoretische pedagogiek, Harry Mulisch, schrijver, dr. L. W. Na-u- ta, docent filosofie aan de Groningse universiteit en ds J. Wit. Waals pre dikant in Nijmegen. De forumbijeenkomst stond onder lei ding van prof dr. J. Sperna Weiland en was belegd door de theologische fa culteitsvereniging .er gelegenheid van haar dertiende lustrum. Prof. van Hulst meent dat de slechte invloed van ero tische lectuur voor een bepaald type kind niet te ontkennen valt. ,,De op voeding moet er echter zorg voor dra gen dat het kind weg weet met deze "iteratuur" aldus de hoogleraar. Dr. Nauta staat alleen negatief tegen over het werk van Jan Cremer, die vol gens hem „alles op de korrel neemt, behalve zijn eigen grootspraak". Dr Nauta is echter van oordeel dat de an dere schrijvers een versnelling van het democratiseringsproces in de maatschap pij bevorderen. Ooik ds. Wit geloofde niet in een na delige beïnvloeding van de jeugd. Volgens Harry Mulisch kan goede literatuur nooit pornografie zijn. ,,Als het pornografie is, is het slecht geschreven", aldus de schrijver. Ds. Wit merkte in dat ver band op dat onze taal niet toereikend is om smaak, geur en gevoel uit te druk ken. Ten aanzien van de roman „op weg naar het einde" van Van het Reve, sprak prof. Van Hulst over het etaleren van homoseksualiteit. „Het is onjuist de jeugd voor te houden dat zij vrij mag kiezen in haar seksuele gedragingen. De nor male verhouding is nog altijd die tus sen man en vrouw", aldus prof. Van Hulst, die zei daarom nog niet de ho moseksueel te veroordelen. Ds. Wit doelde het standpunt van prof. Van Hulst niet en stelde, dat men niet plotseling tegen een kind kan zeggen „Zeg maar wat je wilt worden: heterosèksueel of homosek sueel." Dr. Jef Last, die als toehoorder in de zaal zat, zei tijdens een discussie na de pauze, dat hij Van het Reve een zeer belangrijk schrijver vond, maar dat hij moest protesteren als men meende dat „Opweg naar het einde" een beeld gaf van de homoseksueel in het alge meen. (Advertentie) HILVERSUM De befaamde filmko medie „Whisky-galore", welke de KRO- tv volgende week woensdag op Neder land 2 uitzendt, vormt een der hoogte punten van de na-oorlogse Engelse film- produkties. Regisseur Mackendrick is er in geslaagd door een trefzekere com positie van beelden en geluiden een sa tire af te leveren van diepmenselijke humor. Het verhaal speelt zich af op een Schots eiland. Tijdens de oorlog komen de bewoners zonder whisky te zitten, waardoor het sociale leven geheel stokt. Als op de kust een schip met een la ding whisky vergaat, herneemt het le ven opgewekt zijn gang tot ontzetting van het hoofd van de burgerwacht. De buit blijft echter uit zijn handen. Eerst komt roos... dan volgt haaruitval... daarna verhoornt de hoofdhuid... en kaalheid is het eind. Dit kunt u verwach ten, als u niet bijtijds zorgt voor „bijvoeding" van de hoofdhuid. NEEM NEO-SILVIKRIN! Silvikrin bevat in de juiste verhouding alle 18 natuurlijke opbouwstoffen, die ook uw haar nodig heeft. Vandaar dat niets zo helpt tegen roos en haaruitval als Neo-Siivikrin! de biologische haarvoeding «V Voor dagelijkse haarverzorging is vjv er Silvikrin Lotion (met of zonder vet). Houdt het haar gezond en laat het gemakkelijk kappen. "T^ïïvertêntTëT" Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis. Om vijf over negen treedt van avond The down town jazzband op onder leiding van Roefie Hueting. Het programma duurt twintig mi nuten en is te zien op Nederland 1. Woensdag 24 maart HILVERSUM I 402 m VARA 11.40 Stereo: Fluit, klarinet en Piano: moderne muziek (opn.) 12.00 Licht instrumentaal trio (opn.) 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen Eb.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Orgelkwartet. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws 13.15 Kalender. 13.20 Stereo: Licht instrumentaal sextet. 13.45 Gespro kenpertret. 14.00 Nederlands Hobo-kwar- ter: moderne muziek topn.) 14.15 Om roeporkest: moderne muziek (opn) 14.50 bevolkingsvraagstuk, toespraak. 15.00 V7°?n 5® 3eugd 16.50 Voor de zieken. -ZJ Viool en piano: moderne muziek lopn.) 17.50 Overheidsvoorlichting: Ge- nerïlen- Tips voor en van weg- wlu ,£s> 18 00 Nieuws. 18-15 Actuali- J8-20 Uitzending van de Boeren c ^Preker: de heer E. J. Harmsen van de Boerer. ParHj. 18.30 cnHct°'ioAnn§0 Rumba orkest en zang- ?J? Voor de kinderen. 19.10 Jazz- nw oni 0 Artistieke staalkaart. 20.00 «nïifi 25 Stereo: Dansorkest en zang- J sefn- 20.40 Omroeporkest, radiokoor en oils ten: Frans Operaconcert (opn.) 22.30 22.40 Franse chansons. 22.55 Tus- Twü. stlIstand en beweging, lezing. 23.10 *~ntaal ensemble en solisten: ent klassieke werkjes. 23.55 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM II 298 m ,JCRV: 12.05 Licht orkest en zangso- tiri Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: irfil Srammofoonmuziek. 13.30 Licht nstrumentaal kwartet. 13.45 Amuse- tuents muziek uit de twintiger en dertiger <°pn.) 14.00 Boeren en burgers in buitenveen. hoorspel, (dl. 24). (Herha ng van donderdag 18 maart j.l.) 14.30 en vi kamermuziek gr. 14.50 Moderne KpIxTÜ?sieke orkestmuziek (gr.) 15.50 Bij- oeivertelling voor de jeugd. 16.00 Voor (w! Ü.g 1715 Jazzperspectief 17.45 ImESt'jblanken (gr.) 18.15 Geestelijke Auoruederen (opn.) 18.30 Het Spektrum: J5J*8 -uh de prot. christelijke organi- iQno T- 5 Nieuwe gramme Woonplaten. diX-N leuws en weerpraatje. 19.10 Ra- (rmrx ?n-i A ,!9-30 Leger des Heilskwartier StSÜ t 5, °P de man af, praatje 19.50 Eehf^i i orkest <gr 2015 Concert gebouworkest: moderne muziek (opn.) 21.05 Metropole orkest. 21.45 Sport in 't kort. 21.55 Pianorecital gr.: klassieke muziek. 22.05 Kruiswegen, Passiedienst. 22.30 Nieuws- 22.40 Bariton en piano: moderne liederen. 23.10 Evangeliever kondiging in wereldperspectief, lezing. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24-00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbericht en mededelingen). 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Jeugd- en kinderkoorzang. 14-30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugdkoorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Gevarieerde muziek. 15.15 Voor de kin deren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16 09 Engelse les. 16.24 Amusements muziek. 16.45 Schoolkoorzang. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen 17.15 Tophits voor tieners. 18.00 Nieuws 18.03 Voor de soldaten 18.30 Lekenmo- raal en filosofie 18.50 Sportkroniek. 18.54 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht en radiokroniek 19-35 Jeugd en muziek. 19.55 Reportage voetbalwed strijd: lerland-België. 20-50 Lichte mu ziek. 21.00 Reportage tweede helft voet balwedstrijd. 21.50 Volksmuziek, uit Span je. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazz muziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23-05 Feiten en muziek uit vroe ger jaren. 23.30 Lichte orkestmuziek. 23.55 Nieuws. 24-00-0.45 Voor de zeelie den. BRUSSEL FRANS 484 m 12.02 Gevarieerde muziek. (12.40 Feuil leton. 13.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 18.27 Gevarieerde muziek. 18.50 Feuilleton. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassieke en moderne muziek. In de pauze: 20.55 Grammofoonmuziek 22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazzmuziek 22.55-23.00 Nieuws- Donderdag 25 maart HILVERSUM I 402 m AyRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 800 Nieuws, 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groente man. 9.05 Oude kamermuziek (gr.) 935 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws 11.02 Huishoude lijk zaken, praatje. 11.15 Stereo: Alt en piano: Moderne liederen. 11.45 Voor dracht. HILVERSUM II 298 m NCRV: 7.00 Het levende Woord, me ditatie. 7-05 Reportages en commenta ren. wegeninformaties en lichte gram mofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws plm 8.00 Overweging 8.30 Nieuws. 8.40 Hoog mis. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zie ken. Woensdag 24 maart NEDERLAND I NCRV: 17.00-17.45 Voor de jeugd- NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer, film voor d<e kleuters. 19.06 Teleac; Ongevallen in en om ce woning, televisie-academie. 19.35 Patrouillewagen 54, TV-politiefilm. 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Van Zotskap en rinkelbellen, een amusant gedocumenteerde historie over d« clown. 21.05 Muzikaal jazzprogram ma. 21-25 Filmsterportret. 22.05 Iets voor niets. 22.15 Gesprek aan de schrijftafel. NTS: 22.25-22.30 Journaal. 22.40-23.10 Te leac: Moderne onderwijsmethoden en di dactiek, televisie-academie. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Noah, TV-spel. 21.10 Literair kijk- schrift. 21 40 Pianorecital: klassieke mu ziek. 21.55 Attentie. 22-10 Slot. BELGIë VLAAMS 17.00-18-00 Televisum, jeugdtele visie. 19.00 Zandmannetje. 19.05 Richard Leeu wenhart: De vogelvrijverklaarden. TV- feuilleton voor de jeugd. 19.30 De we reld is klein, klankbeeld. 19.55 De Weer man. 20.00 Nieuws. 20.25 't Is maar een woord, quizprogramma. 21.00 Film tribune: De huisbewaarder, psychologi sche film. 22-45 Zoeklicht op de cultu rele actualiteit: Toneelkroniek. 23.15 Nieuws. BELBIë FRANS 17.30 Filmprogramma voor de jeugd 19.10 Nieuws. 19.15 Film 19.45 Le temps des copains, filmfeuületon. 20.00 Journaal. 20.30 Sportreportages. 22.15 Fhénomène Bayreuth reportage over het festival van Bayreuth. 22.40 Jour naal. ■sJÈÈÊÊÊ HILVERSUM In het KRO-program ma Theater '65 hebben Daniël de Lan ge en Hans v-d. Berg volgende week een gesprek met de acteur Henk van Ulsen. Het uitgangspunt vormt hierby de reis, die Henk van Ulsen vorig jaar heeft gemaakt naar de Nederlandse An tillen en Amerika. Het feit dat Henk van Ulsen momenteel bezig is met het instuderen van de solovoordracht „Dag boek van een krankzinnige" naar de no velle van de Russische auteur Gogol was voor regisseur Hans Keiler aan leiding tot dit gesprek. Henk van Ulsen in Kampen gebo ren slaagde in 1949 cum laude voor de toneelschool. Na enige tijd bij Co- media, onder Leiding van Guus Hermus, te hebben gespeeld, werd hij onder aus piciën van de stichting Sticusa belast met de opdracht toneelleiding te geven aan dilettanten. In 1957 won hij het eerste concours voor jonge tonelisten. Voor zijn rol in „een geboren leugenaar" kreeg hij de zilve ren Louis d'or. In 1964 verwierf Henk var Ulsen de Albert van Dalsumprijs, die hem werd toegekend voor zijn uitstekende presta ties op het gebied van het oorspronke lijk Nederlands toneel. Samen met Sie- to en Marijke Hoving richtte hij het tin- gel-tangelcabaret op. Henk van Ulsen kreeg grote bekendheid door zijn ver tolking van de hoofdrol in de film „De vergeten medeminnaar" van John Korpo raal. Hij is sedert 1953 verbonden aan de toneelgroep Studio. Het operatief verwijderen van een blindedarm is in deze tijd niet opzien barend meer. Toch vereist het nog de zelfde zorg en aandacht als iedere an dere operatieve ingreep in het mense lijk lichaam. Omdat het geen gecompli ceerde operatie is en de duur van di chirurgische ingreep binnen de uitzend tijd van de t.v. valt, is het mogelijk om vrijdagavond om 20.30 uur op Ne derland 2 de kijkers een onverkort beeld te geven. De presentatie is weer in han den van de Heemsteedse arts G. G. Soeters. De regie van deze BBC-docu- mentaire uit de reeks „Your life in their hands" berust bij Peter Bruce, terwijl Henk Barnard de Nederlandse bewer king verzorgde. Het zal wel weer aan dr. Lam- mers liggen dat Nederland zo slecht op de hoogte is van de gang van zaken betreffende net vinden en aanbieden van het eerste kievitsei In deze sector van de rijksvoorlich ting ligt een lacune en ik voel mij geroepen deze hierbij op te vullen. Allereerst hoort men vaak vra gen: waarom biedt men de koningin elk jaar opnieuw het eerste kievits ei aan? Het antwoord geeft afdoen de uitsluitsel: juist omdat het vol strekt zonder zin is. Ten paleize is de behoefte aan eieren nimmer zo groot dat men er achter de gordij nen staat te turen oj er misschien een jongetje komt (het zijn namelijk meestal jongetjes die kievitseieren vinden) met een kievitsei bij zich. De melkboer komt geregeld langs en bovendien prefereert het konink lijk gezin de eieren van de doodge wone kip. Wat doet de koningin dan met dat ei? Juist, dat is een intelligente vraag. Ze doet er niets mee. Ze zegt dank je wel tot de vinder, die bo vendien een hand krijgt en dan gaat het ei naar het speciale eerste-kie- vitseierenkamertje dat bij de bouw van het paleis Soestdijk zo vernuf tig is ingericht. Het wordt slechts eenmaal per jaar betreden, ah er weer een nieuw eerste ei opgebor gen moet worden en verder is de deur op slot. De werkster mag er geen voet zetten, want een ongeluk ligt in een klein hoekje. De wanden van het kamertje wor den geheel bezet door handige kast jes, die planken bevatten waarin op geregelde afstanden gaten aange bracht zijn. De timmerman heeft er destijds een heel werk aan gehad. Bij elk gat een geëmailleerd plaat je vastgeschroefd dat het jaartal vermeldt. Het is een mooi gezicht. Tot en met het jaartal 1965 zijn de gaten nu gevuld met eieren. Het ei 1965 ziet er zeer vers uit, in tegenstelling tot het buurei van vorig jaar, dat al aardig donker geworden is. Hoe ouder het ei, hoe sterker het ver kleurd is. Naast de deur van het ka mertje staat een klein tafeltje, waarop een in kievitsleer gebonden register ligt. Dat bevat de namen van al de verdienstelijke Nederlan ders die het eerste kievitsei gevon den hebben. Want men houdt er wel keurig boek van. Als u zoudt willen weten wie het eerste kievitsei in 1927 heeft gevonden, dan hoeft u maar een blik slaan in het regis ter in het eierenkamertje ten palei ze. Daar staat het. Met voornamen, geslacht en leeftijd. Zelfs de naam van de burgemeester van de plaats van inwoning van de vinder wordt niet onvermeld gelaten. Het kamertje kan nog geruime tijd mee. Een ei vergt weinig plaats. De planken bevatten gaten met jaartallen tot 2071. Meer ruimte was er niet. „Dan zien we in 2072 wel verder", sprak de vorstin opgeruimd 1 tot de timmerman die haar na de inrichting van het paleis opmerk zaam maakte op de beperkte capa citeit van het eierenkamertje, „er is niet zoveel haast bij verdere voorzieningen". Naast het meest verse ei van de collectie is nu het gat met het jaar tal 1966 aan de beurt. Er zal weer een jaar lang duisternis heersen in het kamertje. Maar er komt een dag waarop de deur open en het licht aangaat. Dan wordt het eerste kie vitsei 1966 opgeslagen. Daar kun je donder op zeggen. Let volgend jaar zo rond half maart maar eens goed op. PRAET-MAECKER LOUVRE-NACHT Volgens Paris-jour heeft een aan dit blad verbonden journalist de nacht van woensdag op donderdag on opgemerkt door suppoosten doorge bracht in het Louvre in de zaal met kunstwerken uit de oudheid. De journalist, Robert Werner, ver stopte zich om drie uur woensdag middag achter een reusachtig beeld van een Egyptische Faraoh, en hij verliet het museum toen dit weer openging om tien uur donderdagmor gen. In het midden van de nacht wandelde Werner in de zaal rond. Als er suppoosten op hun rondrit kwamen, verborg hij zich tussen beeld en muur. Werner heeft zich 'aten inspi reren door een serie televisie-pro gramma's over een geest, die in het Louvre rondwaart en waarvan hij het bestaan had willen verifiëren. Als ik het goed begryp, zitten onze buren in de circus business. BEATLES SKIËN DeBeatles, die zich in het Oosten rijkse Obertauern bevinden, hebben leren skiën, doch niet allemaal even goed. De uitblinker is John Lennon, die ieder vrij ogenblik benut om zich verder te bekwamen. Georgie Harrison toont de minste aanleg en eindigt ie- 1 dere poging in de armen van zijn ski leraar. De opnamen voor de film, die voorlopig de titel draagt van „high- heeled knickers", zullen vermoedelijk tegen het midden van de week klaar zijn. Skileraar Franz Lang, die de Beat les de beginselen van de skisport bij brengt, zei: „Een paar wil het graag leren maar de anderen zijn nogal lui uitgevallen"- BURGEMEESTER Marie Louise Maymard, die vorige zondag tot burgemeester van Ghisoni op Corsica is gekozen, zal met het opnemen van haar functie moeten wachten tot haar aanstaande verjaar- dag in oktober... omdat de gestelde mi- 1 nimumleeftijd voor bekleding van het 1 burgemeestersambt in Frankrijk 23 jaar is. VOYEUR In de Noorditaliaanse stad Bolzano is vrijdag de 28-jarige Renzo Mioret- to aangehouden omdat hij huizen be klom niet met het doel om schoor stenen te vegén maar om onbeschei den blikken in privévertrekken te werpen. Mioretto's gedrag was opge vallen omdat hij daken beklom van percelen, waai* d schoorsteen alleen nog een decoratieve functie van ver vulde. VAL De elfjarige James Ford en de i twaalfjarige Thomas Lynch' uit Lark- hall in Schotland hebben een val van 21 meter overleefd. Ze waren aan het spelen op een klip. Een vrouw die het ongeval had zien j gebeuren waarschuwde politie en brandweer. James had een gebroken sleutelbeen, Thomas wat snij- en schaafwonden. Horizontaal: 1. deel van Nederland - mestvocht; 2. europeaan; 3. verder in de tijd; 4. in orde - bouwland; 5. eerste vrouw - lofdicht; 6. plaats in Gel derland - boom; 7. stad in België; 8. aanwijzend voornaamwoord; 9. woede - dierenverblijf. Vertikaal: 1. balspel - wild zwijn; 2. klein paardje; 3. lawaai; 4. bijbelse figuur - groet: 5. bevel - familielid: 6. on- heilsgodin - kunstprodukt; 7. oorzaak 8. plaatsje op Ameland; 9. reservoir - ronde houten stok. •feed - spiei '6 Isau *8 ïuopoj mi - vyB d :euio - e;s -g !ape - saj -f Juoa -ai 'z :pa3i z ÏJaAa - opd 'i :-^ioa - aS -ar -g :p>p *8 iuauieu !dsa - opa •9 lapo - BAa g ;^ua - a^o -f Joaa -ei s t^sa z Ut*e - pad *i :-joh ;guissoido

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13