Baron Bluff op oorlogspad
I.
W. RENGELINK HAD GELIJK:
Draadtelevisie brengt tal
van juridische kwesties mee
Forum over hedendaagse
Nederlandse literatuur
PAS HIERVOOR OP!
Jazz op eerste scherm
El
Begrip maar ook bedenkingen
Dank zij samenwerking
Tweemaal per week
een filmserie
Humor op tweede net
Whisky-gebrek
verstoort het
sociale leven
Neo SllvIKrïn
Televisiegesprek met
HENK VAN UESEN
Blindedarmoperatie
op de beeldbuis
n lui rr»r
1 23456789
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 24 MAART 1965
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM In een sobere,
maar smaakvol ingerichte kamer
van een VARA-villa aan de Steyn
te Hilversum, huist de heer J. W.
Rengelink, oud-programma-com-
missaris van de NTS. Hij verklaar
de zich bereid, om een toelichting
te geven op de vragen rond de aan
leg van een landelijk centraal an
tennesysteem.
Het woord draadtelevisie vindt
hij beter begrijpelijk dan centraal
antenne-systeem.
De mensen verstaan onder een cen
trale antenne de installatie, welke op
de flat staat, die alle te ontvangen pro
gramma's doorgeeft naar de bewoners.
Dit is een centrale antenne voor parti
culiere doeleinden. Het centraal antenne
systeem (C.A.S.) is een door de P.T.T.
in Den Haag op proef ontworpen dis
tributie-systeem van binnen- en buiten
landse tv-programma's.
*-•
PTT erop gewezen, dat de uitvoerende
kunstenaars en auteurs absolute rechten
op hun programma's hebben. Voor de
vertoning via de draadtelevisie zal de
PTT eerst toestemming dienen te ver
krijgen van deze kunstenaars of de or
ganisatie voor wie een tv-programma
is gemaakt.
Bovendien zal het overnemen via de
draadtelevisie van bepaalde programma's
als films, documentaires en bepaalde
sportevenementen, soms geheel zijn ver
boden. De PTT mag bijvoorbeeld niet
een buitenlands sportevenement uitzen
den. dat ook niet door de NTS op de
beeldbuis kan worden vertoond. Dan zou
den er grote moeilijkheden met de sport
bonden kunnen ontstaan.
BEGRIP VOOR C.A.S.
Dit geschied o.a. d.m.v. straalzen
ders. welke via de grote tv-zenders de
beelden naar de hofstad distribueren,
waar ze vervolgens via kabels, net als
bij de draadomroep, naar de abonnees
worden geleid.
De heer Rengelink kwam reeds twee
jaar geleden in het nieuws, toen hij bij
de eerste experimenten van de PPT stel
de, dat het zo maar overnemen, door-
(Advertentie)
J. W. RENGELINK
Ik heb het toch gezegd
is net zo lekker als de
duurste Amerikaan!
Moderne mensen
houden zichzelf
niet voor de gek.
Dat lekkere
sigaretten
niet duur
behoeven te zijn.
bewijst Silky:
20 heerlijke
Amerikanen
van eerste klas
plantage-tabakken
voor 7 r™
maar f
Ct
geven en exploiteren van buitenlandse
tv-programma's onfatsoenlijk was. Het
staatsbedrijf van de PTT zou zich on
herroepelijk grote moeilijkheden met
buitenlandse tv-organisaties en uitvoe
rende kunstenaars op de hals halen in
verband met de aanspraken op betaling
van auteursrechten.
De PTT-juristen zagen het toen niet
zo somber in. Zij redeneerden, dat vol
gens hun nieuwe CAS-systeem uitslui
tend een betere verspreiding per kabel
van tv-programma's plaats vond. De ju
ridische consequenties speelden uit au
teursrechterlij k oogpunt geen rol. Een en
ander bleek wel toen de regering-Ma-
rijnen in de Troonrede gewag maakte
van een snelle uitbreiding van het cen
traal antenne-systeem-
E.B.U. IN HET GEWEER
Maar inmiddels is de EBU, de Euro
pean Broadcasting Union tegen de PTT
experimenten in het geweer gekomen.
Men had begrip voor de PTT-proeven
en wilde ook een technische ontwikke
ling op dit gebied niet in de weg staan.
Wei werd de PTT erop gewezen, dat
bij een uitbreiding van dit draadtelevi
sienet tot andere delen van ons land,
de PTT rekening diende te houden met
tal van verstrekkende gevolgen op het
terrein van auteursrechten etc.
Daarom kwamen de vertegenwoordi
gers van de PTT en de EBU in de
laatste maanden van vorig jaar bijeen,
om een overeenkomst op te stellen. Hoe
wel bij deze overeenkomst rekening werd
gehouden met het huidige experimentele
karakter van de PTT-draadtelevisie, wer
den er toch bindende afspraken gemaakt
welke door de regering nog officieel moe
ten worden goedgekeurd.
Zo verplicht de.PTT zich om de aan
gesloten leden van de European Broad
casting Union te vrijwaren tegen aan
spraken van derden, indien buitenlandse
programma's per draadtelevisie worden
uitgezonden.
Daaronder vallen alle aanspra
ken van derden wegens schending van
auteursrechten of andere verplichtingen
welke de tv-organisaties op zich hebben
genomen. Voorts zal de PTT of de la
tere exploitant van de draadtelevisie een
vergoeding moeten betalen aan de bui
tenlandse tv-organisaties Men heeft de
Uit het bovenstaande blijkt, dat de
heer Rengelink met zijn bijna 15 jaar
televisie-ervaring beter de voor- en na
delen van het CAS had overzien, dan de
PTT-functionarissen in Den Haag. Toch
beklemtoonde hij met nadruk dat de om
roepen zeker sympathiek tegenover de
ze PTT-experimenten staan. Het gaat
bij alles op de eerste plaats om een
systeem ten behoeve van de kijkers. In
dit opzicht verheelde de heer Renge
link niet, dat het CAS een kostbare
zaak is- Wil men draadtelevisie tot alle
grote en exploitabele bevolkingscentra
in ons land uitbreiden, dan vergt dit
aan investeringskosten voor kabelaan-
leg, versterkerstations etc. minstens 160
miljoen gulden. Een uitvoering van dit
plan onder exploitatie van de Nozema
(Nederlandse zendermaatschappij) zal
tientallen jaren vergen. Het maximum
aantal aansluitingen dat kan worden
verkregen wordt op ten hoogste 700.000
geschat.
Een nadeel van de draadtelevisie
blijft de duurte. Men moet nl. niet al
leen over een eigen tv-toestel beschik
ken en daarvoor kijkgeld betalen, maar
bovendien een stevige vergoeding van
minstens f 60,- per jaai aan de exploi
tant. Men heeft dan wel de zekerheid
van een storingsvrije ontvangst van bin
nen- en buitenlandse t.v.-programma's.
Men wil nu van PTT-zijde binnen af
zienbare tijd een proef in Amsterdam
en Rotterdam gaan nemen.
Maar er zijn nog vele onzekere fac
toren. Nu de richtlijnen zijn vastgelegd
op grond waarvan de PTT eventueel
kan verder werken, is het volgens de
heer Rengelink, dwaas en irreëel om
dit draadtelevisienet niet tot ontwikke
ling te brengen. Overigens vroeg de
heer Rengelink zich af, of het niet mo
gelijk zou zijn, om de NTS gelegenheid
te geven via het le en 2e net in de
tv-loze uren buitenlandse programma's
te laten relayeren. Ook hiervoor zullen
uiteraard afspraken met de EBU en de
t.v.-organisaties dienen te worden ge
troffen.
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Ten gerieve van de
kijkers hebben de gezamenlijke omroe
pen het besluit genomen m.i.v. donder
dag 8 april a.s. wekelijks op de don
derdag- en vrijdagavond van 19.35 tot
20 uur via de zender Nederland 1 een
aflevering van een filmserie uit te zen
den.
Donderdags komt om 19.35 uur de Lu
cy Ballsliow op de beeldbuis. Deze tv
serie is nu al te zien via Nederland 2
m de programma's van de NCRV en
de VARA.
Vrijdagavond zal men kunnen kijken
naar een nieuwe filmserie onder de ti
tel „Dr Who".
AMSTERDAM „Heeft u bedenkin
gen tegen de recente Nederlandse lite
ratuur, zoals die tot uiting komt in het
werk van G. K. van het Reve, Jan
Wolkers en Jan Cremer"? Voor deze
vraag zag zich te Amsterdam een forum
over literatuur en moraal gesteld, dat
was samengesteld uit prof- dr. J. W.
van Hulst, hoogleraar aan de vrije uni
versiteit in de theoretische pedagogiek,
Harry Mulisch, schrijver, dr. L. W. Na-u-
ta, docent filosofie aan de Groningse
universiteit en ds J. Wit. Waals pre
dikant in Nijmegen.
De forumbijeenkomst stond onder lei
ding van prof dr. J. Sperna Weiland
en was belegd door de theologische fa
culteitsvereniging .er gelegenheid van
haar dertiende lustrum. Prof. van Hulst
meent dat de slechte invloed van ero
tische lectuur voor een bepaald type
kind niet te ontkennen valt. ,,De op
voeding moet er echter zorg voor dra
gen dat het kind weg weet met deze
"iteratuur" aldus de hoogleraar.
Dr. Nauta staat alleen negatief tegen
over het werk van Jan Cremer, die vol
gens hem „alles op de korrel neemt,
behalve zijn eigen grootspraak". Dr
Nauta is echter van oordeel dat de an
dere schrijvers een versnelling van het
democratiseringsproces in de maatschap
pij bevorderen.
Ooik ds. Wit geloofde niet in een na
delige beïnvloeding van de jeugd. Volgens
Harry Mulisch kan goede literatuur nooit
pornografie zijn. ,,Als het pornografie is,
is het slecht geschreven", aldus de
schrijver. Ds. Wit merkte in dat ver
band op dat onze taal niet toereikend is
om smaak, geur en gevoel uit te druk
ken.
Ten aanzien van de roman „op weg
naar het einde" van Van het Reve, sprak
prof. Van Hulst over het etaleren van
homoseksualiteit. „Het is onjuist de jeugd
voor te houden dat zij vrij mag kiezen
in haar seksuele gedragingen. De nor
male verhouding is nog altijd die tus
sen man en vrouw", aldus prof. Van
Hulst, die zei daarom nog niet de ho
moseksueel te veroordelen. Ds. Wit doelde
het standpunt van prof. Van Hulst niet
en stelde, dat men niet plotseling tegen
een kind kan zeggen „Zeg maar wat je
wilt worden: heterosèksueel of homosek
sueel."
Dr. Jef Last, die als toehoorder in
de zaal zat, zei tijdens een discussie
na de pauze, dat hij Van het Reve een
zeer belangrijk schrijver vond, maar dat
hij moest protesteren als men meende
dat „Opweg naar het einde" een beeld
gaf van de homoseksueel in het alge
meen.
(Advertentie)
HILVERSUM De befaamde filmko
medie „Whisky-galore", welke de KRO-
tv volgende week woensdag op Neder
land 2 uitzendt, vormt een der hoogte
punten van de na-oorlogse Engelse film-
produkties. Regisseur Mackendrick is
er in geslaagd door een trefzekere com
positie van beelden en geluiden een sa
tire af te leveren van diepmenselijke
humor.
Het verhaal speelt zich af op een
Schots eiland. Tijdens de oorlog komen
de bewoners zonder whisky te zitten,
waardoor het sociale leven geheel stokt.
Als op de kust een schip met een la
ding whisky vergaat, herneemt het le
ven opgewekt zijn gang tot ontzetting
van het hoofd van de burgerwacht. De
buit blijft echter uit zijn handen.
Eerst komt roos... dan volgt
haaruitval... daarna verhoornt
de hoofdhuid... en kaalheid is
het eind. Dit kunt u verwach
ten, als u niet bijtijds zorgt
voor „bijvoeding" van de
hoofdhuid.
NEEM NEO-SILVIKRIN!
Silvikrin bevat in de juiste
verhouding alle 18 natuurlijke
opbouwstoffen, die ook uw
haar nodig heeft. Vandaar dat
niets zo helpt tegen roos en
haaruitval als Neo-Siivikrin!
de biologische haarvoeding
«V Voor dagelijkse haarverzorging is
vjv er Silvikrin Lotion (met of zonder
vet). Houdt het haar gezond en
laat het gemakkelijk kappen.
"T^ïïvertêntTëT"
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis.
Om vijf over negen treedt van
avond The down town jazzband op
onder leiding van Roefie Hueting.
Het programma duurt twintig mi
nuten en is te zien op Nederland 1.
Woensdag 24 maart
HILVERSUM I 402 m
VARA 11.40 Stereo: Fluit, klarinet en
Piano: moderne muziek (opn.) 12.00
Licht instrumentaal trio (opn.) 12.22
Voor het platteland. 12.27 Mededelingen
Eb.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo:
Orgelkwartet. 12.55 Actualiteiten. 13.00
Nieuws 13.15 Kalender. 13.20 Stereo:
Licht instrumentaal sextet. 13.45 Gespro
kenpertret. 14.00 Nederlands Hobo-kwar-
ter: moderne muziek topn.) 14.15 Om
roeporkest: moderne muziek (opn) 14.50
bevolkingsvraagstuk, toespraak. 15.00
V7°?n 5® 3eugd 16.50 Voor de zieken.
-ZJ Viool en piano: moderne muziek
lopn.) 17.50 Overheidsvoorlichting: Ge-
nerïlen- Tips voor en van weg-
wlu ,£s> 18 00 Nieuws. 18-15 Actuali-
J8-20 Uitzending van de Boeren
c ^Preker: de heer E. J. Harmsen
van de Boerer. ParHj. 18.30
cnHct°'ioAnn§0 Rumba orkest en zang-
?J? Voor de kinderen. 19.10 Jazz-
nw oni 0 Artistieke staalkaart. 20.00
«nïifi 25 Stereo: Dansorkest en zang-
J sefn- 20.40 Omroeporkest, radiokoor en
oils ten: Frans Operaconcert (opn.) 22.30
22.40 Franse chansons. 22.55 Tus-
Twü. stlIstand en beweging, lezing. 23.10
*~ntaal ensemble en solisten:
ent klassieke werkjes. 23.55 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM II 298 m
,JCRV: 12.05 Licht orkest en zangso-
tiri Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant:
irfil Srammofoonmuziek. 13.30 Licht
nstrumentaal kwartet. 13.45 Amuse-
tuents muziek uit de twintiger en dertiger
<°pn.) 14.00 Boeren en burgers in
buitenveen. hoorspel, (dl. 24). (Herha
ng van donderdag 18 maart j.l.) 14.30
en vi kamermuziek gr. 14.50 Moderne
KpIxTÜ?sieke orkestmuziek (gr.) 15.50 Bij-
oeivertelling voor de jeugd. 16.00 Voor
(w! Ü.g 1715 Jazzperspectief 17.45
ImESt'jblanken (gr.) 18.15 Geestelijke
Auoruederen (opn.) 18.30 Het Spektrum:
J5J*8 -uh de prot. christelijke organi-
iQno T- 5 Nieuwe gramme Woonplaten.
diX-N leuws en weerpraatje. 19.10 Ra-
(rmrx ?n-i A ,!9-30 Leger des Heilskwartier
StSÜ t 5, °P de man af, praatje 19.50
Eehf^i i orkest <gr 2015 Concert
gebouworkest: moderne muziek (opn.)
21.05 Metropole orkest. 21.45 Sport in 't
kort. 21.55 Pianorecital gr.: klassieke
muziek. 22.05 Kruiswegen, Passiedienst.
22.30 Nieuws- 22.40 Bariton en piano:
moderne liederen. 23.10 Evangeliever
kondiging in wereldperspectief, lezing.
23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24-00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu
ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25
Weerbericht en mededelingen). 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Jeugd-
en kinderkoorzang. 14-30 Voor de jeugd.
14.50 Jeugdkoorzang. 15.00 Nieuws. 15.03
Gevarieerde muziek. 15.15 Voor de kin
deren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16 09 Engelse les. 16.24 Amusements
muziek. 16.45 Schoolkoorzang. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelingen
17.15 Tophits voor tieners. 18.00 Nieuws
18.03 Voor de soldaten 18.30 Lekenmo-
raal en filosofie 18.50 Sportkroniek. 18.54
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht en radiokroniek 19-35 Jeugd en
muziek. 19.55 Reportage voetbalwed
strijd: lerland-België. 20-50 Lichte mu
ziek. 21.00 Reportage tweede helft voet
balwedstrijd. 21.50 Volksmuziek, uit Span
je. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazz
muziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23-05 Feiten en muziek uit vroe
ger jaren. 23.30 Lichte orkestmuziek.
23.55 Nieuws. 24-00-0.45 Voor de zeelie
den.
BRUSSEL FRANS 484 m
12.02 Gevarieerde muziek. (12.40 Feuil
leton. 13.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 18.27
Gevarieerde muziek. 18.50 Feuilleton.
19.20 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws.
20.00 Klassieke en moderne muziek. In
de pauze: 20.55 Grammofoonmuziek
22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazzmuziek
22.55-23.00 Nieuws-
Donderdag 25 maart
HILVERSUM I 402 m
AyRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 800
Nieuws, 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groente
man. 9.05 Oude kamermuziek (gr.) 935
Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws 11.02 Huishoude
lijk zaken, praatje. 11.15 Stereo: Alt en
piano: Moderne liederen. 11.45 Voor
dracht.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Het levende Woord, me
ditatie. 7-05 Reportages en commenta
ren. wegeninformaties en lichte gram
mofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws plm
8.00 Overweging 8.30 Nieuws. 8.40 Hoog
mis. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne
grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zie
ken.
Woensdag 24 maart
NEDERLAND I
NCRV: 17.00-17.45 Voor de jeugd- NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend
de Beer, film voor d<e kleuters. 19.06
Teleac; Ongevallen in en om ce woning,
televisie-academie. 19.35 Patrouillewagen
54, TV-politiefilm. 20.00 Journaal. VPRO:
20.20 Van Zotskap en rinkelbellen, een
amusant gedocumenteerde historie over
d« clown. 21.05 Muzikaal jazzprogram
ma. 21-25 Filmsterportret. 22.05 Iets voor
niets. 22.15 Gesprek aan de schrijftafel.
NTS: 22.25-22.30 Journaal. 22.40-23.10 Te
leac: Moderne onderwijsmethoden en di
dactiek, televisie-academie.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 Noah, TV-spel. 21.10 Literair kijk-
schrift. 21 40 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 21.55 Attentie. 22-10 Slot.
BELGIë VLAAMS
17.00-18-00 Televisum, jeugdtele visie.
19.00 Zandmannetje. 19.05 Richard Leeu
wenhart: De vogelvrijverklaarden. TV-
feuilleton voor de jeugd. 19.30 De we
reld is klein, klankbeeld. 19.55 De Weer
man. 20.00 Nieuws. 20.25 't Is maar
een woord, quizprogramma. 21.00 Film
tribune: De huisbewaarder, psychologi
sche film. 22-45 Zoeklicht op de cultu
rele actualiteit: Toneelkroniek. 23.15
Nieuws.
BELBIë FRANS
17.30 Filmprogramma voor de jeugd
19.10 Nieuws. 19.15 Film 19.45 Le
temps des copains, filmfeuületon. 20.00
Journaal. 20.30 Sportreportages. 22.15
Fhénomène Bayreuth reportage over
het festival van Bayreuth. 22.40 Jour
naal.
■sJÈÈÊÊÊ
HILVERSUM In het KRO-program
ma Theater '65 hebben Daniël de Lan
ge en Hans v-d. Berg volgende week
een gesprek met de acteur Henk van
Ulsen. Het uitgangspunt vormt hierby
de reis, die Henk van Ulsen vorig jaar
heeft gemaakt naar de Nederlandse An
tillen en Amerika. Het feit dat Henk
van Ulsen momenteel bezig is met het
instuderen van de solovoordracht „Dag
boek van een krankzinnige" naar de no
velle van de Russische auteur Gogol
was voor regisseur Hans Keiler aan
leiding tot dit gesprek.
Henk van Ulsen in Kampen gebo
ren slaagde in 1949 cum laude voor
de toneelschool. Na enige tijd bij Co-
media, onder Leiding van Guus Hermus,
te hebben gespeeld, werd hij onder aus
piciën van de stichting Sticusa belast met
de opdracht toneelleiding te geven aan
dilettanten.
In 1957 won hij het eerste concours voor
jonge tonelisten. Voor zijn rol in „een
geboren leugenaar" kreeg hij de zilve
ren Louis d'or.
In 1964 verwierf Henk var Ulsen de
Albert van Dalsumprijs, die hem werd
toegekend voor zijn uitstekende presta
ties op het gebied van het oorspronke
lijk Nederlands toneel. Samen met Sie-
to en Marijke Hoving richtte hij het tin-
gel-tangelcabaret op. Henk van Ulsen
kreeg grote bekendheid door zijn ver
tolking van de hoofdrol in de film „De
vergeten medeminnaar" van John Korpo
raal. Hij is sedert 1953 verbonden aan
de toneelgroep Studio.
Het operatief verwijderen van een
blindedarm is in deze tijd niet opzien
barend meer. Toch vereist het nog de
zelfde zorg en aandacht als iedere an
dere operatieve ingreep in het mense
lijk lichaam. Omdat het geen gecompli
ceerde operatie is en de duur van di
chirurgische ingreep binnen de uitzend
tijd van de t.v. valt, is het mogelijk
om vrijdagavond om 20.30 uur op Ne
derland 2 de kijkers een onverkort beeld
te geven. De presentatie is weer in han
den van de Heemsteedse arts G. G.
Soeters. De regie van deze BBC-docu-
mentaire uit de reeks „Your life in their
hands" berust bij Peter Bruce, terwijl
Henk Barnard de Nederlandse bewer
king verzorgde.
Het zal wel weer aan dr. Lam-
mers liggen dat Nederland zo slecht
op de hoogte is van de gang van
zaken betreffende net vinden en
aanbieden van het eerste kievitsei
In deze sector van de rijksvoorlich
ting ligt een lacune en ik voel mij
geroepen deze hierbij op te vullen.
Allereerst hoort men vaak vra
gen: waarom biedt men de koningin
elk jaar opnieuw het eerste kievits
ei aan? Het antwoord geeft afdoen
de uitsluitsel: juist omdat het vol
strekt zonder zin is. Ten paleize is
de behoefte aan eieren nimmer zo
groot dat men er achter de gordij
nen staat te turen oj er misschien
een jongetje komt (het zijn namelijk
meestal jongetjes die kievitseieren
vinden) met een kievitsei bij zich.
De melkboer komt geregeld langs
en bovendien prefereert het konink
lijk gezin de eieren van de doodge
wone kip.
Wat doet de koningin dan met dat
ei? Juist, dat is een intelligente
vraag. Ze doet er niets mee. Ze zegt
dank je wel tot de vinder, die bo
vendien een hand krijgt en dan gaat
het ei naar het speciale eerste-kie-
vitseierenkamertje dat bij de bouw
van het paleis Soestdijk zo vernuf
tig is ingericht. Het wordt slechts
eenmaal per jaar betreden, ah er
weer een nieuw eerste ei opgebor
gen moet worden en verder is de
deur op slot. De werkster mag er
geen voet zetten, want een ongeluk
ligt in een klein hoekje.
De wanden van het kamertje wor
den geheel bezet door handige kast
jes, die planken bevatten waarin op
geregelde afstanden gaten aange
bracht zijn. De timmerman heeft er
destijds een heel werk aan gehad.
Bij elk gat een geëmailleerd plaat
je vastgeschroefd dat het jaartal
vermeldt.
Het is een mooi gezicht. Tot en
met het jaartal 1965 zijn de gaten
nu gevuld met eieren. Het ei 1965
ziet er zeer vers uit, in tegenstelling
tot het buurei van vorig jaar, dat
al aardig donker geworden is. Hoe
ouder het ei, hoe sterker het ver
kleurd is. Naast de deur van het ka
mertje staat een klein tafeltje,
waarop een in kievitsleer gebonden
register ligt. Dat bevat de namen
van al de verdienstelijke Nederlan
ders die het eerste kievitsei gevon
den hebben. Want men houdt er wel
keurig boek van. Als u zoudt willen
weten wie het eerste kievitsei in
1927 heeft gevonden, dan hoeft u
maar een blik slaan in het regis
ter in het eierenkamertje ten palei
ze. Daar staat het. Met voornamen,
geslacht en leeftijd. Zelfs de naam
van de burgemeester van de plaats
van inwoning van de vinder wordt
niet onvermeld gelaten.
Het kamertje kan nog geruime
tijd mee. Een ei vergt weinig plaats.
De planken bevatten gaten met
jaartallen tot 2071. Meer ruimte was
er niet. „Dan zien we in 2072 wel
verder", sprak de vorstin opgeruimd
1 tot de timmerman die haar na de
inrichting van het paleis opmerk
zaam maakte op de beperkte capa
citeit van het eierenkamertje, „er
is niet zoveel haast bij verdere
voorzieningen".
Naast het meest verse ei van de
collectie is nu het gat met het jaar
tal 1966 aan de beurt. Er zal weer
een jaar lang duisternis heersen in
het kamertje. Maar er komt een dag
waarop de deur open en het licht
aangaat. Dan wordt het eerste kie
vitsei 1966 opgeslagen. Daar kun je
donder op zeggen. Let volgend jaar
zo rond half maart maar eens goed
op.
PRAET-MAECKER
LOUVRE-NACHT
Volgens Paris-jour heeft een aan
dit blad verbonden journalist de
nacht van woensdag op donderdag on
opgemerkt door suppoosten doorge
bracht in het Louvre in de zaal met
kunstwerken uit de oudheid.
De journalist, Robert Werner, ver
stopte zich om drie uur woensdag
middag achter een reusachtig beeld
van een Egyptische Faraoh, en hij
verliet het museum toen dit weer
openging om tien uur donderdagmor
gen. In het midden van de nacht
wandelde Werner in de zaal rond. Als
er suppoosten op hun rondrit kwamen,
verborg hij zich tussen beeld en
muur. Werner heeft zich 'aten inspi
reren door een serie televisie-pro
gramma's over een geest, die in het
Louvre rondwaart en waarvan hij het
bestaan had willen verifiëren.
Als ik het goed begryp, zitten onze
buren in de circus business.
BEATLES SKIËN
DeBeatles, die zich in het Oosten
rijkse Obertauern bevinden, hebben
leren skiën, doch niet allemaal even
goed. De uitblinker is John Lennon,
die ieder vrij ogenblik benut om zich
verder te bekwamen. Georgie Harrison
toont de minste aanleg en eindigt ie- 1
dere poging in de armen van zijn ski
leraar. De opnamen voor de film, die
voorlopig de titel draagt van „high-
heeled knickers", zullen vermoedelijk
tegen het midden van de week klaar
zijn.
Skileraar Franz Lang, die de Beat
les de beginselen van de skisport bij
brengt, zei: „Een paar wil het graag
leren maar de anderen zijn nogal lui
uitgevallen"-
BURGEMEESTER
Marie Louise Maymard, die vorige
zondag tot burgemeester van Ghisoni
op Corsica is gekozen, zal met het
opnemen van haar functie moeten
wachten tot haar aanstaande verjaar-
dag in oktober... omdat de gestelde mi- 1
nimumleeftijd voor bekleding van het 1
burgemeestersambt in Frankrijk 23
jaar is.
VOYEUR
In de Noorditaliaanse stad Bolzano
is vrijdag de 28-jarige Renzo Mioret-
to aangehouden omdat hij huizen be
klom niet met het doel om schoor
stenen te vegén maar om onbeschei
den blikken in privévertrekken te
werpen. Mioretto's gedrag was opge
vallen omdat hij daken beklom van
percelen, waai* d schoorsteen alleen
nog een decoratieve functie van ver
vulde.
VAL
De elfjarige James Ford en de i
twaalfjarige Thomas Lynch' uit Lark-
hall in Schotland hebben een val van
21 meter overleefd. Ze waren aan het
spelen op een klip.
Een vrouw die het ongeval had zien j
gebeuren waarschuwde politie en
brandweer. James had een gebroken
sleutelbeen, Thomas wat snij- en
schaafwonden.
Horizontaal:
1. deel van Nederland - mestvocht;
2. europeaan; 3. verder in de tijd;
4. in orde - bouwland; 5. eerste
vrouw - lofdicht; 6. plaats in Gel
derland - boom; 7. stad in België;
8. aanwijzend voornaamwoord; 9.
woede - dierenverblijf.
Vertikaal:
1. balspel - wild zwijn; 2. klein
paardje; 3. lawaai; 4. bijbelse figuur
- groet: 5. bevel - familielid: 6. on-
heilsgodin - kunstprodukt; 7. oorzaak
8. plaatsje op Ameland; 9. reservoir
- ronde houten stok.
•feed
- spiei '6 Isau *8 ïuopoj mi - vyB
d :euio - e;s -g !ape - saj -f Juoa
-ai 'z :pa3i z ÏJaAa - opd 'i :-^ioa
- aS
-ar -g :p>p *8 iuauieu !dsa - opa
•9 lapo - BAa g ;^ua - a^o -f Joaa
-ei s t^sa z Ut*e - pad *i :-joh
;guissoido