UNIEKE OPDRACHT VOOR BIO-CHEMICUS Chemische formules behoeden Nederlandse kunst voor verval Oude radio-serie als televisiestrip TT, regen- ostende 79,- Baron Bluff op oorlogspad Staf van vijftig man met half miljoen budget J&u&iVkxZ jgg Villa Sidonia wordt t.v.-comcdie Reclame en t.v. FILM OP T.V. Kijkers en luisteraars op 1 maart j.l. Hoogmis Kardinaal Cardijn op t.v. Mutsspaarbank Breda AFSPRAAK MET MARIE OCTOBRE CCUWD Stan Haag in K.R.O.- locristen program DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 22 MAART 1965 (Van een onzer correspondenten) AMSTERDAM Ir. J. Lodewijks op z(jn praatstoel zetten betekent: urenlang luisteren naar verhalen over kunst. H(j vertelt zy het met meer soberheid in mimiek en gebaar even aanstekelijk als Pierre Jansen, maar wat de gezichtshock aangaat, van waaruit h(j kjjkt naar kunst, hoort hjj thuis op een andere planeet. De Nachtwacht noemt hij bijvoorbeeld „een object" en zaken als het 11e eeuwse Bonifaciuskazuifel uit het aartsbisschoppelijke museum in Utrecht, een gobelin van Mare de Comans of een kraag uit de hoogtijdagen van de Vlaamse kloskant-techniek vat hij samen onder de noemer „textilia". Incunabelen zijn voor hem geen onvervangbare juwelen uit de dage raad van de boekdrukkunst, maar een samenbindsel van perkament en leer, bedrukt met een nogal slechte kwaliteit inkt en eventueel voorzien van een gouden, zilveren of koperen slot. Een madonna van een Vlaamse primitief is voor hem geen gebed in hout, maar een brok eik, waarin al dan niet de worm gekomen is. Lidia Davidse met directeur van het museum, de heer Lodewijks, terwijl Lidia bezig is met het con serveren van een houten wiel van 2100 voor Christus in N.O.-Neder land gevonden. DEN HAAG Op 1 maart j.l. wa ren bij de dienst luister- en kijkgelden 1.895.220 televisietoestellen aangegeven tegen 1.865.461 per 1 februari j.l. (t.m. 17 maart 1.910.187). Er waren op 1 maart 2.657.334 - geregistreerde - radio toestellen tegen 2656.684 op 1 februari j.l. Het aantal aansluitingen op de draad omroep bedroeg op 1 maart 429.128. te gen 431.937 op 1 februari j.l. Op zondag 21 maart a.s. draagt kardinaal Cardijn een pontificale hoogmis op te Brussel. De H. Mis loordt in de Vlaamse televisie di rect uitgezonden vanaf tien uur. Het zal voor de eerste maal zijn dat men kardinaal Cardijn via de t.v. een H. Mis ziet opdragen. Maanda» 22 maart HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Licht instrumentaal ensem ble. 12.17 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.37 Lichte orkestmuziek (opn.) 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.21 Beursberichten. 13.30 Pianorecital: klassieke of semi klas sieke muziek. 14.00 Ik hoor wat u niet hoort, lezing met grammofoonplaten. 14.40 Internationale Componisten Tri bune: moderne orkestwerken. 15.30 Voor dracht. 15.45 Licht instrumentaal ensem ble (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte gram mofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.05 Jazzmuziek. 17.50 Militair com mentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichte orkestmuziek (opn.) 19.00 Klassieke en moderne kamermuziek (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Op de plaat rust verzoekprogramma voor de soldaten. 20.40 Loop naar de duivel: herinneringen aan de gelijknamige le gendarische Flora-Revue. 21.10 Zigeu nerorkest. 21.30 Vervlogen illusies, hoor spel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Dans en jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m NCRV: 12.00 Licht orkest met zangso liste. 12.22 Voor boer en tuinder 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: Lichte gram mofoonmuziek. 13.30 Musette-ensemble en zangsolisten. 13.35 Lichte grammo foonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Klas sieke kamermuziek met gitaar, (gr.). 15.00 Als de kat van huis is Licht pro gramma. (herhaling van 11 maart jl.). 15.30 Klassieke grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensem ble: geestelijke liederen. 16.50 Klavecim belrecital (gr.): klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Su- riname-werkweek in het Rijksmuzeum voor Volkenkunde te Leiden. Spreker: Dr. G. D. van Wengen. 18.00 Konink Missieklankbeeld. 20.00 Satireliertjes. 20.45 Kamermuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Operakroniek. 22.35 Koormuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m 12.02 Gevarieerde muziek. (12.40 Feuil leton. 13.00 Nieuws). 14.18 Gevarieerd programma. 16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws 18.50 Feuilleton 19.00 Muzi kale jeugdkroniek. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. Dinsdag 23 maart HILVERSUM I 402 m AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groen teman. 9.05 Pianoduo: klassieke muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9,40 Morgen wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Radiovolksuniversiteit: Voor de discofiele ballettomaan, door N. Sickens de Wal. 11.32 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 m KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Reportages, commentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 oor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke en moderne grammofoonmu ziek 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan vooruit, lezing. IN 1961 kreeg deze bio-chemicus, die uit sluitend denkt in een jargon van on uitspreekbare woorden en formules, van het ministerie van O. K. en W. een unieke opdracht: „Wij willen," luidde die, „een centraal laboratorium voor onderzoek van voorwerpen van kunst en wetenschap en u bent de man, die het stichten moet". Dezer dagen is het aan de stille Oranje Nassaulaan in Am sterdam geopend een villa, die thans echter tot de nok toe is volgepropt met infrarood camera's, spectrofotometers, stereomicroscopen en wat de weten schap nog meer aan precisieapparaten heeft. Binnenkort zal er een staf wer ken van ruim 50 man. Het budget is een half miljoen per jaar. WAAROM dit alles? Ir. Lodewijks zegt. met de bijna brute feitelijkheid, die puur-wetenschappelijke onderzoekers pleegt te kenmerken: „Omdat ons on schatbare kunstbezit wordt bedreigd. Weet u precies wat het waard is? Alleen in het Rijksmuseum staat en hangt al voor miljarden als we het zouden verkopen, zou het Nederlandse volk drie jaar lang geen belasting hoe ven te betalen. Welnu: de verzorging van dat bezit is toevertrouwd aan men sen zonder enige elementaire kennis. Aan mensen bovendien, die door de overheid ze missen immers diploma's betaald worden op het niveau van een ongeschoolde arbeider. Goede restaurateurs zijn in Nederland te tellen op de vingers van één hand en dan nog zijn het bijna uitsluitend restaurateurs van schilderijen. In de praktijk is het zo, dat een museum directeur of een particuliere verzame laar een stuk, dat opgeknapt moet wor den, meegeeft aan een schilder en denkt: ,Na ons de zondvloed'. Je weet eenvoudig niet, hoe je het terug krijgt." De taak van het laboratorium in Am sterdam is, aan die onhoudbare situatie een eind te maken. „Eigenlek gaan we hier drie dingen doen," zegt ir. Lode wijks. „Allereerst het gewone restau ratiewerk. In de tweede plaats het con serveren door middel van impregnatie enzovoort. En tenslotte het conserveren in bredere zin door een omgeving te scheppen, waarin het betrokken object zo weinig mogelijk bedreigd wordt." Maandag 22 maart Nederland I. NTS: 19.00 Nieuws het kort. 19.01 Barend de Beer, film voor de kleuters. 19.06 Alles voor de baby (Shopping for baby), film Comedy Ca per. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Het wagenwiel DIT klinkt misschien een beetje als abra cadabra, maar het voorbeeld van het wagenwiel uit Groningen zal veel ver duidelijken. Ir. Lodewijks: „De historici hebben lang gedacht, dat het wiel in Neder- De heer Aben, in opleiding 'Hoor restaurateur en werkzaam bij het Allard-Pier son Museum in Am sterdam, bezig met het reinigen van 18-19-eeuivs ikoon. land is binnengebracht door de Ro meinen. Maar op een goede dag von den ze ergens in Groningen een wiel, dat gedateerd moest worden op 2100 jaar vóór Christus. Wat gebeurde er? Deze toch wel zeer belangrijke vondst kreeg een plaats in het archeologisch instituut van de universiteit en wel in een zaal met een verkeerde ver warming. Gevolg: het ging verpulve ren, er dreigde niets van over te blij ven. Momenteel hebben we het hier in de kelder liggen. Eerst hebben we het in zijn oorspronkelijke toestand teruggebracht en nu wordt het zodanig geïmpregneerd met synthetische was, dat verder bederf onmogelijk is. Voorts hebben we het instituut verwarmings adviezen gegeven. Iets dergelijks heb ben we gehad met het Allard Pierson museum in Amsterdam. Ze bezitten daar zeldzame beeldjes van terra cotta, die opeens een lelijke uitslag gingen vertonen. Het bleek een schimmel te zijn. Het hele museum is er mee ver giftigd. Aan dat laatste kunnen we natuurlijk niets doen dan zou je het hele gebouw moeten afbreken maar de beeldjes hebben we kunnen redden door ze te behandelen met anti biotica en in de oorspronkelijke toe stand te brengen. Een ander voorbeeld is het Rijksmuseum. Daar liep op een gegeven moment de zaak finaal uit de hand. De vochtigheidsgraad steeg ver boven het toelaatbare, hier en daar begonnen er al objecten af te bladderen en niemand wist hoe het kwam. Wij werden geraadpleegd en ontdekten de oorzaak: algen in de filters van de air-conditioning. Een beetje zilverpoe der en de zaak was verholpen..." DEZE summiere bloemlezing uit de prak tijk, die het laboratorium in korte tijd al heeft opgedaan, illustreert overdui delijk, hoe veelomvattend en verant woordelijk de taak van de kunst restaurateur en -conservator eigenlijk is. Ir. Lodewijks: ,.Hij moet alles weten over ceramiek, glas, metaal edel zo wel als onedel textiel, hout, steen soorten en verf. Hij moet weten welke processen het bederf in een beeld, een schilderij, een gobelin veroorzaken. Hij moet de brekingsindex van glas ken nen, hij moet kant kunnen bleken en hij moet de afbraak van cellulosen hebben doorgrond. Je bent er niet met lager onderwijs en een schildersoplei ding en beenderlijm of bijenwas zijn niet langer voldoende als materiaal. Je moet je talen kennen om je in de buitenlandse vakliteratuur te kunnen oriënteren, maar je moet ook de oplos baarheid van kunststoffen weten, want als je een kunststof gebruikt, die na een jaar zo hard is geworden, dat je die er nooit meer afkrijgt, ben je mooi in de aap gelogeerd. Je moet. kortom, een goede algemene ontwikkeling heb ben en daarnaast moet je zowel zuiver- wetenschappelijk onderzoeker zijn als een artiest." WAT hier gevraagd wordt, is een schaap, niet met vijf, maar met vijftig poten en ir. Lodewijks is de eerste om zich dat te realiseren. Hij ziet dan ook, als hij zijn zin krijgt, het laboratorium uit groeien tot een hoog gekwalificeerde vakopleiding. Hij ziet de afgestudeerden de een gespecialiseerd in ceramiek uit de oudheid, de ander in eigentijdse staalsculpturen een internationaal erkend certificaat krijgen en daarmee een goed salaris. De plannen zijn er. België en Zuid-Afrika willen meedoen. „Het is broodnodig," zegt ir. Lodewijks, „een restaurateur, die op zijn taak be rekend is, moet van ik noem iets een Louis XVI-stoel niet alleen de stijl kenmerken kennen, maar ook de con structie. Anders blijft het toch knoei werk..., zoiets vraagt een opleiding van academisch niveau. Maar je kunt er nergens voor terecht." „Ook niet in de restauratie-ateliers van de grote museums?" „Nee," antwoordt ir. Lodewijks cate gorisch, ,,die ateliers zijn uitsluitend ingesteld op het eigen bezit. Als daar bijvoorbeeld een roestvlek zien op een oud pistool, zullen ze zich alleen maar afvragen: hoe krijgen we de vlek weg en het pistool weer in de oude toestand? Maar het kernvraagstuk is: waarom roest een oud pistool en hoe voorkomen we de oxydatoie van die bepaalde staalsoort? Pas als je dat weet ben je ergens." IR volgt weer, zeer ad rem, een voor beeld. „Om een bepaalde tint baksteen te krijgen, stookten ze in de 19e eeuw de ovens met wilgehout. Wij hebben uitgezocht, waarom. Het bleek, dat de verbranding van wilgehout precies de hoeveelheid waterstof opleverde, die je nodig hebt, om een bepaalde kleur te krijgen. Natuurlijk: de mo derne fabriek levert die tint ook, maar weet u, wat er dan na drie maanden of een jaar gebeurt? De steen slaat rose of paars uit en iedereen ziet: daar hebben ze een nieuw stuk ingezet. DE conclusie moet zijn, dat Monumenten zorg in bepaalde gevallen de industrie zal dienen te vragen om baksteen, waaraan een bepaalde hoeveelheid wa terstof te pas gekomen is, al dan niet via de verbranding van wilgehout." „Wordt dat geen heel dure grap?" Ir. Lodewijks: „Wat heet duur? Als je een kerk restaureert voor pak weg zes miljoen, wat maakt het dan uit of je voor 200.000 gulden speciale stenen laat bakken? Met een kubieke centi meter vernis van een speciale samen stelling kan ik een hoop goeds doen aan een object als de Nachtwacht. Wat maakt het dan uit als een kilo van die vernis 5000 gulden moet kosten?" Zoveel is zeker: bij de inrichting van het laboratorium aan de Oranje Nassau laan is bepaald niet op een paar centen gekeken. Ir. Lodewijks: „Daar ben ik O. K. en W. dan ook erg dankbaar voor. Ach. het is de manier, waarop je het vraagt. Niet zozeer het museum-bezit als wel de monumenten vragen op het ogen blik de meeste aandacht in Nederland. „Daaraan is eigenlijk nooit iets weten schappelijks gedaan," zegt ir. Lode wijks. ..De architecten werken uitslui tend met conventionele middelen, die vaak even weinig houdbaar als duur zijn. En dat in een tijd met zoveel luchtverontreiniging als wij kennen, Neem die plastiek, die voor de Bijen korf in Rotterdam heeft gestaan. Na twee jaar was hij finaal weggevreten door destructieve stoffen in de atmo sfeer. Dat zijn toch dingen, waarmee je rekening moet houden." Maar zouden we dan tenminste met in het buitenland terecht kunnen voor de opleiding tot volwaardig restaura teur? Weer antwoordt ir. Lodewijks die er op kosten van O. K. en W. uitge breid heeft mogen rondkijken, voordat hij zijn eigen normen stelde met een krachtig nee. „Rome is de enige stad, die iets heeft, dat los staat van het directe museum-bezit, maar dan nog zijn ze daar voornamelijk gespeciali seerd in het restaureren van fresco's en marmeren objecten en daar hebben we hier in Nederland weinig of niets aan." Na welke antwoord er weinig meer te doen overblijft dan het hoofd te buigen en de bio-chemicus Lodewijks alle geluk te wensen met zijn poging om de restauratie en conservering van ons onscaatbare kunstbezit van het amateuristische niveau op te tillen tot het beroepspeil. Waarop het dat zal niemand meer durven ontkennen eigenlijk al jarenlang thuis hoort. HILVERSUM Wim Meuldijk is tot nog toe de meest succesvolle auteur van televisieprogramma's. Met de reeks „Pi- po de clown" heeft hij ruim drie jaren tekst geleverd voor een jeugdserie, wel ke bij een ongekend grote schare jon- je kijkers enorm in de smaak is ge vallen. Met 57 tv-uitzendingen werd Meuldijk de absolute houder van een t.v.-rekord voor Nederland. Toen er in 1962 een punt achter de reeks werd gezet, hebben talloze kinderen het Meuldijk en de VARA-tv erg kwalijk genomen. Het leek er op of hij de kleintjes een dierbaar stuk speelgoed had onthouden. Zelfs de ouderen waren boos, want ook zij wilden geen afscheid ne men van de wonderlijke figuren als Kluk- Kluk, Dikkedeur, Riddertje Blik Simon O Zemel en meneertje Hiep. Maar in het najaar verschenen „Mik en Mak" de opvolgers van Pipo op de beeldbuis. Ve len denken nog met plezier terug aan Magda Janssens als de fantastische Oma Tingeling. Wim Meuldijk werd terecht onderscheiden met de zilveren Nipkow schijf der tv-critici, want hij bewees dat de kinderprogramma's bij de t.v. min stens gelijke rechten hebben gekregen. Maar binnen twee maanden plaatst de enorm produktieve Meuldijk de kijkertjes voor een nieuwe verrassing Dan wordt, te beginnen op zondag avond 13 juni voor de KRÓ-televisie, de vijfdelige comedy-thriller „Villa Si donia" onder regie van Frits van But- zelaar op het scherm vertoond. Het is een televisiebewerking naar de radio-serie van dezelfde naam, welke door de VARA in de jaren '57-58 met zo veel succes voor de microfoon werd uit gevoerd. Hij heeft daarvoor het radio verhaal, dat niet minder dan 24 afleve ringen telde tot op het been ontleed en gereduceerd tot 5 t.v.-stukken. De radio serie was een verhaal op woorden en voor de t.v. kon hij volstaan met het ruwe geraamte omdat de camera's al le situaties veel direpter kunnen over brengen. Meuldijk vertelde, dat „Villa Sidonia" misschien wel een beetje op de populaire tv-serie van de Bever ly Hillbillies gelijkt, met dit verschil, dat het zes jaar eerder geschreven is. De vertelling gaat over drie hoofdfigu ren Tante Zus (Enny Mols de Leeuwe) Vogelijn (Lex Goudsmit) en Heinte Lor relei "(Pieter Lutz), die tezamen deel nemen aan een slagzinnen wedstrijd van een scheermesjes-fabrikant. Met hun slo- an „Laat u niet langer het vel over e..." hebben zij een villa gewonnen aan de Fluitekruidenlaan. Met 'n oude gam mele taxi begeven zij zich naar hun verworven grootgrondbezit en ondertus sen laten zij hun fantasie de vrije loop. Maar Wim Meuldijk zou niet een ge vierd tv-schrijver zijn als hij geen span nende situaties wist te scheppen, al vorens de ontknoping volgt. Dat die ont knoping waarschijnlijk pas in de grote schoolvakantie op de beeldbuis komt, vindt de schrijver betreurenswaardig. Hierdoor zullen vele kinderen, die op reis zijn, het happy end moeten mis sen. Hij heeft daarom aan de KRO-televi- sie voorgesteld de nieuwe serie nog voor medio juli te beëindigen. Advertentie' Cs'tharinastraat 15 Dillenburgstraat 24 Rente 3.25 3.50 en 4 me Militaire Kapel 18.20 U.tzenchng Huckleberry Hound, TV-film 20.00 Jour' van de Christelijk Historische (Jnie: Politoeren. Nieuws en commentaar van de Christelijk Historische Unie. 18.30 Klassieke grammoloonmuziek. 18 50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Amusementsmuziek (opn.). 19.15 Op de man af, praatje. 20.00 Licht orkest. 20.20 Indrukken uit de West, klankbeeld. 20.50 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Klassiek strijkkwartet (gr.). 21.50 We- rcldpanorama. 22.00 Instrumentaal en semble: oude amusementsmuziek. 22.00 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 23.25 Signaal muziek van eigen tijd (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek, 12.08 Voor de landbouwers. 12.15 Geva rieerde muziek. (12.25 Berichten en weer bericht). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en weer bericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. 1403 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Programma voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Gevarieerde muziek 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Pro testantse godsdienstige uitzending. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspondentie uit Nederland, 19.40 naai en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij: G.P.V. 20.30 Afspraak met Marie Octobre, speelfilm. (Rijksk. 14 j. KFC 18 jaar). 22.05 De Eerste Wereldoorlog, documentaire over de Eerste Wereldoor log. 22.3022.35 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Andy GriffithBarney op vrijersvoeten, TV-film. VARA: 20.25 Wat. zegt zo'n naam u nog. 20.55 East Side West Side Een conflict in Maple Gardens, TV-film. 21.45 Achter het nieuws. België Vlaams. 14.0515.15 School televisie. 19.00 Zandm^pk netje. 19.05 Film museum van de schaierlach. 19.20 Tie nerklanken 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.30 Openbaar kunstbezit. 20.40 De treincoupé, TV-spel. 21.30 Vergeet niet te lezen Auteurs te gast in de studio. 22.00 Paardesport, reportage. 23.00 Nieuws. België Frans. 14.15 Schooltelevisie 18.30 Nieuws. 18.33 Pom' d'Api, uitzen ding voor de kinderen. 19.00 Boutique, kroniek voor de vrouw. 19.30 Sportpro gramma. 20.00 Journaal. 20.20 Face a l'opinion. Inleiding. 20.45 14-18, pro gramma over de eerste wereldoorlog 2100 Le Saint, filmfeuilleton. 21.50 Face a l'opinion. wekelijks programma waarin politici vragen beantwoorden, geduren de de tijd voor de verkiezingen. 2240 Journaal. HILVERSUM Frère Benoit osb, (de oud-Bredanaar J. Nuyten) exposeert vanaf 20 maart tot 26 april in de kunstzaal Reflex te Hilversum Hij zal hier zegenaamde „kosmogenen" tentoonstellen. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) De berichten, dat de NTS met behulp van de EBU (European Broadcasting Union) en de B.B.C.-t-v., hebben we ten te voorkomen, dat de voetbalinter land werd gebruikt voor een reclame stunt, heeft bij de kijkers kennelijk eni ge bevreemding gewekt. Regelmatig zien de toeschouwers op het scherm opvallende affiches welke rond de di verse sportvelden zijn aangebracht. De kwestie is, dat het verbod van re clame in radio en tv-uitzendingen, door de overheid is neergelegd in het radio reglement en het televisiebesluit en de NTS en de omroepen deze voorschrif ten nauwlettend dienen na te leven. De>ze bepalingen laten bijvoorbeeld de vaste reclameopschriften welke zich op de stadionwanden bevinden, ongemoeid. Het is namelijk ondoenlijk deze perma nente opschriften te verwijderen of bu ten het gezichtsveld te houden. Iets anders wordt het als commerciële instellingen proberen reclameborden voor een maal, namelijk voor een t.v.- reportage in het schootsveld van de ca mera's te plaatsen. Deze reclamestunts zijn streng verbo den. Na de wedstrijd Vasas - D.W.S. heeft mr. A. H. van der Veen. rege ringscommissaris voor radio en televi sie, zich schriftelijk tot de NTS-leiding gewend en geëist dat bij herhaling van dergelijke publiciteitsmethoden, de uit zendingen onmiddellijk zullen worden ge staakt. De regeringscommissaris eist in zijn brief stipte naleving van de overheids voorschriften, die dit soort incidentele reclamestunts speciaal gericht op een groot kijkerspubliek, niet toelaten. Herhaaldelijk hebben NTS en omroe pen bij uitzendingen onverwachte recla me-opschriften in de beeldreportages door de vingers gezien. Men wilde geen St.-Nicolaasoptocht, een uitzending van „een tegen allen" of een Eurovisie-uit zending van een sportmanifestatie af breken. omdat het bedrijfsleven zich niets van overheidsbepalingen aantrekt. Maar gaat de commercie voor met de provocerende reclameacties dan zul len miljoenen kijkers straks de dupe worden van hun winstoogmerken, zo verklaarde een van de Hilversumse woordvoerders. De N.T.S. vertoont vanavond op Ne derland 1 een bekende film van ecn eveneens bekend regisseur t.w. „Af spraak met Marie Octobre" van Julien Duvivier. Duvivicr, die in het verleden al zijn handtekening heeft gezet onder tal van zeer behoorlijke films, heeft met deze rolprent een spannende ge schiedenis op suggestieve wUze in beeld gebracht. Marie Octobre", oud-verzetsstrijd- ster nodigt vijftien jaar na^ de twee de wereldoorlog haar collega's van het verzet uit voor een reünie in haar villa. De laatsten maken graag gebruik van de uitnodiging in het vooruitzicht de oude vriendschapsbanden eens wat strakker aan te kunnen halen. Er schuilt echter een addertje onder het gras. ..Marie Octobre" blijkt een zeer specia le bedoeling gehad te hebben met haar reünie, n.l. het ontmaskeren van dege ne- die onder de oorlog de commandant van de groep verraden heeft. Deze ver ader moet zich onder de reünisten be vinden. Dit boeiende thema, dat wel iets weg heeft van „The twelve angry man" heeft een knappe uitwerking gekregen. Het geheel is een soort kamerspel ge worden, vanwege de beperkte ruimte, waarin de geschiedenis zijn beslag krijgt. Maar juist in die beperkte omge ving krijgt het gesprek van de reünisten alle kans volledig los te komen. En Duvivier heeft de schermutselingen1 fil misch zeer goed opgevangen, waardoor het als menselijk en kunstzinnig gebeu ren reliëf krijgt. „Marie Octobre" is weliswaar geen uitgesproken meester werk geworden, maar het is wel een film, die u enige tijd aan uw particu liere bioscoop gekluisterd zal houden. BERT VAN OOSTERHOUT istf' y y SELECTtEKLEDING *':V Fijne jas voor alle lentedagen. Houdt zich goed in stortbuien, maar ook op 'n zonnig terrasje. In beige, nieuw groen en grijs. AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEOE HEERLEN ROTTERDAM Mitrie Octobre in gesprek met een priester. HILVERSUM Daags na de officiële opening van de nieuwe televisiestudio in het gebouw Bellcvue te Amsterdam, zal het eerste KRO-tv-programma wor den opgenomen ten behoeve van vakan tiegangers. Het is een ongecompliseerd ontspan ningsprogramma, dat van maand tot maand aan een ander land en zijn folk- klore zal zijn gewijd. Als gastheer in dit programma treedt op de bekende auteur van populaire liedjes, de 44-ja- rige Stan Haag. Het ligt in de bedoe ling om een serie van vijf programma's te maken. De eerste uitzending zal zijn gewijd aan Joegoslavië. De regie en produktic berust bij Ni co Hiltrop. Samen met Stan Haag' gaat hij volgende week een bezoek aan Joe goslavië brengen. In deze reeks komen ook Spanje. Frankrijk, West-Duitslancl en Oostenrijk aan de beurt. Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolu. NET ALS DE BARON DE DEUR OPEN WIL POEN, KLINKEN ER BUITEN 4 DOFFE TIKKEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 3