UNIEKE OPDRACHT VOOR BIO-CHEMICUS
Chemische formules behoeden
Nederlandse kunst voor verval
Oude radio-serie
als televisiestrip
TT, regen-
ostende
79,-
Baron Bluff op oorlogspad
Staf van vijftig man met
half miljoen budget
J&u&iVkxZ jgg
Villa Sidonia wordt t.v.-comcdie
Reclame en t.v.
FILM
OP T.V.
Kijkers en luisteraars
op 1 maart j.l.
Hoogmis Kardinaal
Cardijn op t.v.
Mutsspaarbank
Breda
AFSPRAAK MET
MARIE OCTOBRE
CCUWD
Stan Haag in K.R.O.-
locristen program
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 22 MAART 1965
(Van een onzer correspondenten)
AMSTERDAM Ir. J. Lodewijks op z(jn praatstoel zetten betekent:
urenlang luisteren naar verhalen over kunst. H(j vertelt zy het met
meer soberheid in mimiek en gebaar even aanstekelijk als Pierre
Jansen, maar wat de gezichtshock aangaat, van waaruit h(j kjjkt naar
kunst, hoort hjj thuis op een andere planeet.
De Nachtwacht noemt hij bijvoorbeeld „een object" en zaken als
het 11e eeuwse Bonifaciuskazuifel uit het aartsbisschoppelijke museum
in Utrecht, een gobelin van Mare de Comans of een kraag uit de
hoogtijdagen van de Vlaamse kloskant-techniek vat hij samen onder
de noemer „textilia".
Incunabelen zijn voor hem geen onvervangbare juwelen uit de dage
raad van de boekdrukkunst, maar een samenbindsel van perkament
en leer, bedrukt met een nogal slechte kwaliteit inkt en eventueel
voorzien van een gouden, zilveren of koperen slot. Een madonna van
een Vlaamse primitief is voor hem geen gebed in hout, maar een brok
eik, waarin al dan niet de worm gekomen is.
Lidia Davidse met directeur van
het museum, de heer Lodewijks,
terwijl Lidia bezig is met het con
serveren van een houten wiel van
2100 voor Christus in N.O.-Neder
land gevonden.
DEN HAAG Op 1 maart j.l. wa
ren bij de dienst luister- en kijkgelden
1.895.220 televisietoestellen aangegeven
tegen 1.865.461 per 1 februari j.l. (t.m.
17 maart 1.910.187). Er waren op 1
maart 2.657.334 - geregistreerde - radio
toestellen tegen 2656.684 op 1 februari
j.l. Het aantal aansluitingen op de draad
omroep bedroeg op 1 maart 429.128. te
gen 431.937 op 1 februari j.l.
Op zondag 21 maart a.s. draagt
kardinaal Cardijn een pontificale
hoogmis op te Brussel. De H. Mis
loordt in de Vlaamse televisie di
rect uitgezonden vanaf tien uur.
Het zal voor de eerste maal zijn
dat men kardinaal Cardijn via de
t.v. een H. Mis ziet opdragen.
Maanda» 22 maart
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.00 Licht instrumentaal ensem
ble. 12.17 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.37
Lichte orkestmuziek (opn.) 13.00 Nieuws.
13.10 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.21 Beursberichten.
13.30 Pianorecital: klassieke of semi klas
sieke muziek. 14.00 Ik hoor wat u niet
hoort, lezing met grammofoonplaten.
14.40 Internationale Componisten Tri
bune: moderne orkestwerken. 15.30 Voor
dracht. 15.45 Licht instrumentaal ensem
ble (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders.
17.05 Jazzmuziek. 17.50 Militair com
mentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Lichte orkestmuziek (opn.)
19.00 Klassieke en moderne kamermuziek
(gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Op de plaat
rust verzoekprogramma voor de
soldaten. 20.40 Loop naar de duivel:
herinneringen aan de gelijknamige le
gendarische Flora-Revue. 21.10 Zigeu
nerorkest. 21.30 Vervlogen illusies, hoor
spel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40
Actualiteiten. 23.00 Dans en jazzmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12.00 Licht orkest met zangso
liste. 12.22 Voor boer en tuinder 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Variant: Lichte gram
mofoonmuziek. 13.30 Musette-ensemble
en zangsolisten. 13.35 Lichte grammo
foonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Klas
sieke kamermuziek met gitaar, (gr.). 15.00
Als de kat van huis is Licht pro
gramma. (herhaling van 11 maart jl.).
15.30 Klassieke grammofoonmuziek. 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensem
ble: geestelijke liederen. 16.50 Klavecim
belrecital (gr.): klassieke muziek. 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd.
17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Su-
riname-werkweek in het Rijksmuzeum
voor Volkenkunde te Leiden. Spreker:
Dr. G. D. van Wengen. 18.00 Konink
Missieklankbeeld. 20.00 Satireliertjes.
20.45 Kamermuziek. 22.00 Nieuws en
berichten. 22.15 Operakroniek. 22.35
Koormuziek. 22.45 De zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30
Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws.
24.00-0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS 484 m
12.02 Gevarieerde muziek. (12.40 Feuil
leton. 13.00 Nieuws). 14.18 Gevarieerd
programma. 16.08 Klassieke muziek. 17.00
Nieuws 18.50 Feuilleton 19.00 Muzi
kale jeugdkroniek. 19.20 Gevarieerde
muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel.
22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek.
22.55-23.00 Nieuws.
Dinsdag 23 maart
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groen
teman. 9.05 Pianoduo: klassieke muziek
(gr.) 9.35 Waterstanden. 9,40 Morgen
wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.)
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws.
11.02 Radiovolksuniversiteit: Voor de
discofiele ballettomaan, door N. Sickens
de Wal. 11.32 Voor de zieken.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Reportages,
commentaren, wegeninformatie en lichte
grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws.
8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 oor
de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Klassieke en moderne grammofoonmu
ziek 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Volaan
vooruit, lezing.
IN 1961 kreeg deze bio-chemicus, die uit
sluitend denkt in een jargon van on
uitspreekbare woorden en formules, van
het ministerie van O. K. en W. een
unieke opdracht: „Wij willen," luidde
die, „een centraal laboratorium voor
onderzoek van voorwerpen van kunst
en wetenschap en u bent de man, die
het stichten moet". Dezer dagen is het
aan de stille Oranje Nassaulaan in Am
sterdam geopend een villa, die thans
echter tot de nok toe is volgepropt met
infrarood camera's, spectrofotometers,
stereomicroscopen en wat de weten
schap nog meer aan precisieapparaten
heeft. Binnenkort zal er een staf wer
ken van ruim 50 man. Het budget is
een half miljoen per jaar.
WAAROM dit alles? Ir. Lodewijks zegt.
met de bijna brute feitelijkheid, die
puur-wetenschappelijke onderzoekers
pleegt te kenmerken: „Omdat ons on
schatbare kunstbezit wordt bedreigd.
Weet u precies wat het waard is?
Alleen in het Rijksmuseum staat en
hangt al voor miljarden als we het
zouden verkopen, zou het Nederlandse
volk drie jaar lang geen belasting hoe
ven te betalen. Welnu: de verzorging
van dat bezit is toevertrouwd aan men
sen zonder enige elementaire kennis.
Aan mensen bovendien, die door de
overheid ze missen immers diploma's
betaald worden op het niveau van
een ongeschoolde arbeider.
Goede restaurateurs zijn in Nederland
te tellen op de vingers van één hand
en dan nog zijn het bijna uitsluitend
restaurateurs van schilderijen. In de
praktijk is het zo, dat een museum
directeur of een particuliere verzame
laar een stuk, dat opgeknapt moet wor
den, meegeeft aan een schilder en
denkt: ,Na ons de zondvloed'. Je weet
eenvoudig niet, hoe je het terug
krijgt."
De taak van het laboratorium in Am
sterdam is, aan die onhoudbare situatie
een eind te maken. „Eigenlek gaan we
hier drie dingen doen," zegt ir. Lode
wijks. „Allereerst het gewone restau
ratiewerk. In de tweede plaats het con
serveren door middel van impregnatie
enzovoort. En tenslotte het conserveren
in bredere zin door een omgeving te
scheppen, waarin het betrokken object
zo weinig mogelijk bedreigd wordt."
Maandag 22 maart
Nederland I. NTS: 19.00 Nieuws
het kort. 19.01 Barend de Beer, film voor
de kleuters. 19.06 Alles voor de baby
(Shopping for baby), film Comedy Ca
per. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35
Het wagenwiel
DIT klinkt misschien een beetje als abra
cadabra, maar het voorbeeld van het
wagenwiel uit Groningen zal veel ver
duidelijken.
Ir. Lodewijks: „De historici hebben
lang gedacht, dat het wiel in Neder-
De heer Aben, in opleiding 'Hoor
restaurateur en werkzaam bij het
Allard-Pier son Museum in Am
sterdam, bezig met het reinigen
van 18-19-eeuivs ikoon.
land is binnengebracht door de Ro
meinen. Maar op een goede dag von
den ze ergens in Groningen een wiel,
dat gedateerd moest worden op 2100
jaar vóór Christus. Wat gebeurde er?
Deze toch wel zeer belangrijke vondst
kreeg een plaats in het archeologisch
instituut van de universiteit en wel
in een zaal met een verkeerde ver
warming. Gevolg: het ging verpulve
ren, er dreigde niets van over te blij
ven. Momenteel hebben we het hier
in de kelder liggen. Eerst hebben we
het in zijn oorspronkelijke toestand
teruggebracht en nu wordt het zodanig
geïmpregneerd met synthetische was,
dat verder bederf onmogelijk is. Voorts
hebben we het instituut verwarmings
adviezen gegeven. Iets dergelijks heb
ben we gehad met het Allard Pierson
museum in Amsterdam. Ze bezitten
daar zeldzame beeldjes van terra cotta,
die opeens een lelijke uitslag gingen
vertonen. Het bleek een schimmel te
zijn. Het hele museum is er mee ver
giftigd. Aan dat laatste kunnen we
natuurlijk niets doen dan zou je
het hele gebouw moeten afbreken
maar de beeldjes hebben we kunnen
redden door ze te behandelen met anti
biotica en in de oorspronkelijke toe
stand te brengen. Een ander voorbeeld
is het Rijksmuseum. Daar liep op een
gegeven moment de zaak finaal uit
de hand. De vochtigheidsgraad steeg
ver boven het toelaatbare, hier en daar
begonnen er al objecten af te bladderen
en niemand wist hoe het kwam. Wij
werden geraadpleegd en ontdekten de
oorzaak: algen in de filters van de
air-conditioning. Een beetje zilverpoe
der en de zaak was verholpen..."
DEZE summiere bloemlezing uit de prak
tijk, die het laboratorium in korte tijd
al heeft opgedaan, illustreert overdui
delijk, hoe veelomvattend en verant
woordelijk de taak van de kunst
restaurateur en -conservator eigenlijk
is. Ir. Lodewijks: ,.Hij moet alles weten
over ceramiek, glas, metaal edel zo
wel als onedel textiel, hout, steen
soorten en verf. Hij moet weten welke
processen het bederf in een beeld, een
schilderij, een gobelin veroorzaken. Hij
moet de brekingsindex van glas ken
nen, hij moet kant kunnen bleken en
hij moet de afbraak van cellulosen
hebben doorgrond. Je bent er niet met
lager onderwijs en een schildersoplei
ding en beenderlijm of bijenwas zijn
niet langer voldoende als materiaal.
Je moet je talen kennen om je in de
buitenlandse vakliteratuur te kunnen
oriënteren, maar je moet ook de oplos
baarheid van kunststoffen weten, want
als je een kunststof gebruikt, die na
een jaar zo hard is geworden, dat je
die er nooit meer afkrijgt, ben je mooi
in de aap gelogeerd. Je moet. kortom,
een goede algemene ontwikkeling heb
ben en daarnaast moet je zowel zuiver-
wetenschappelijk onderzoeker zijn als
een artiest."
WAT hier gevraagd wordt, is een schaap,
niet met vijf, maar met vijftig poten
en ir. Lodewijks is de eerste om zich
dat te realiseren. Hij ziet dan ook, als
hij zijn zin krijgt, het laboratorium uit
groeien tot een hoog gekwalificeerde
vakopleiding. Hij ziet de afgestudeerden
de een gespecialiseerd in ceramiek
uit de oudheid, de ander in eigentijdse
staalsculpturen een internationaal
erkend certificaat krijgen en daarmee
een goed salaris. De plannen zijn er.
België en Zuid-Afrika willen meedoen.
„Het is broodnodig," zegt ir. Lodewijks,
„een restaurateur, die op zijn taak be
rekend is, moet van ik noem iets
een Louis XVI-stoel niet alleen de stijl
kenmerken kennen, maar ook de con
structie. Anders blijft het toch knoei
werk..., zoiets vraagt een opleiding van
academisch niveau. Maar je kunt er
nergens voor terecht."
„Ook niet in de restauratie-ateliers
van de grote museums?"
„Nee," antwoordt ir. Lodewijks cate
gorisch, ,,die ateliers zijn uitsluitend
ingesteld op het eigen bezit. Als
daar bijvoorbeeld een roestvlek zien
op een oud pistool, zullen ze zich alleen
maar afvragen: hoe krijgen we de vlek
weg en het pistool weer in de oude
toestand?
Maar het kernvraagstuk is: waarom
roest een oud pistool en hoe voorkomen
we de oxydatoie van die bepaalde
staalsoort? Pas als je dat weet ben
je ergens."
IR volgt weer, zeer ad rem, een voor
beeld. „Om een bepaalde tint baksteen
te krijgen, stookten ze in de 19e eeuw
de ovens met wilgehout. Wij hebben
uitgezocht, waarom. Het bleek, dat
de verbranding van wilgehout precies
de hoeveelheid waterstof opleverde,
die je nodig hebt, om een bepaalde
kleur te krijgen. Natuurlijk: de mo
derne fabriek levert die tint ook, maar
weet u, wat er dan na drie maanden
of een jaar gebeurt? De steen slaat
rose of paars uit en iedereen ziet: daar
hebben ze een nieuw stuk ingezet.
DE conclusie moet zijn, dat Monumenten
zorg in bepaalde gevallen de industrie
zal dienen te vragen om baksteen,
waaraan een bepaalde hoeveelheid wa
terstof te pas gekomen is, al dan niet
via de verbranding van wilgehout."
„Wordt dat geen heel dure grap?"
Ir. Lodewijks: „Wat heet duur? Als
je een kerk restaureert voor pak weg
zes miljoen, wat maakt het dan uit
of je voor 200.000 gulden speciale stenen
laat bakken? Met een kubieke centi
meter vernis van een speciale samen
stelling kan ik een hoop goeds doen
aan een object als de Nachtwacht. Wat
maakt het dan uit als een kilo van die
vernis 5000 gulden moet kosten?"
Zoveel is zeker: bij de inrichting van
het laboratorium aan de Oranje Nassau
laan is bepaald niet op een paar centen
gekeken.
Ir. Lodewijks: „Daar ben ik O. K. en
W. dan ook erg dankbaar voor. Ach.
het is de manier, waarop je het vraagt.
Niet zozeer het museum-bezit als wel
de monumenten vragen op het ogen
blik de meeste aandacht in Nederland.
„Daaraan is eigenlijk nooit iets weten
schappelijks gedaan," zegt ir. Lode
wijks. ..De architecten werken uitslui
tend met conventionele middelen, die
vaak even weinig houdbaar als duur
zijn. En dat in een tijd met zoveel
luchtverontreiniging als wij kennen,
Neem die plastiek, die voor de Bijen
korf in Rotterdam heeft gestaan. Na
twee jaar was hij finaal weggevreten
door destructieve stoffen in de atmo
sfeer. Dat zijn toch dingen, waarmee
je rekening moet houden."
Maar zouden we dan tenminste met
in het buitenland terecht kunnen voor
de opleiding tot volwaardig restaura
teur?
Weer antwoordt ir. Lodewijks die
er op kosten van O. K. en W. uitge
breid heeft mogen rondkijken, voordat
hij zijn eigen normen stelde met een
krachtig nee. „Rome is de enige stad,
die iets heeft, dat los staat van het
directe museum-bezit, maar dan nog
zijn ze daar voornamelijk gespeciali
seerd in het restaureren van fresco's
en marmeren objecten en daar hebben
we hier in Nederland weinig of niets
aan."
Na welke antwoord er weinig meer
te doen overblijft dan het hoofd te
buigen en de bio-chemicus Lodewijks
alle geluk te wensen met zijn poging
om de restauratie en conservering van
ons onscaatbare kunstbezit van het
amateuristische niveau op te tillen tot
het beroepspeil. Waarop het dat zal
niemand meer durven ontkennen
eigenlijk al jarenlang thuis hoort.
HILVERSUM Wim Meuldijk is tot
nog toe de meest succesvolle auteur van
televisieprogramma's. Met de reeks „Pi-
po de clown" heeft hij ruim drie jaren
tekst geleverd voor een jeugdserie, wel
ke bij een ongekend grote schare jon-
je kijkers enorm in de smaak is ge
vallen. Met 57 tv-uitzendingen werd
Meuldijk de absolute houder van een
t.v.-rekord voor Nederland.
Toen er in 1962 een punt achter de
reeks werd gezet, hebben talloze kinderen
het Meuldijk en de VARA-tv erg kwalijk
genomen. Het leek er op of hij de
kleintjes een dierbaar stuk speelgoed had
onthouden. Zelfs de ouderen waren boos,
want ook zij wilden geen afscheid ne
men van de wonderlijke figuren als Kluk-
Kluk, Dikkedeur, Riddertje Blik Simon
O Zemel en meneertje Hiep. Maar in
het najaar verschenen „Mik en Mak" de
opvolgers van Pipo op de beeldbuis. Ve
len denken nog met plezier terug aan
Magda Janssens als de fantastische Oma
Tingeling. Wim Meuldijk werd terecht
onderscheiden met de zilveren Nipkow
schijf der tv-critici, want hij bewees
dat de kinderprogramma's bij de t.v. min
stens gelijke rechten hebben gekregen.
Maar binnen twee maanden plaatst
de enorm produktieve Meuldijk de
kijkertjes voor een nieuwe verrassing
Dan wordt, te beginnen op zondag
avond 13 juni voor de KRÓ-televisie,
de vijfdelige comedy-thriller „Villa Si
donia" onder regie van Frits van But-
zelaar op het scherm vertoond.
Het is een televisiebewerking naar de
radio-serie van dezelfde naam, welke
door de VARA in de jaren '57-58 met zo
veel succes voor de microfoon werd uit
gevoerd. Hij heeft daarvoor het radio
verhaal, dat niet minder dan 24 afleve
ringen telde tot op het been ontleed en
gereduceerd tot 5 t.v.-stukken. De radio
serie was een verhaal op woorden en
voor de t.v. kon hij volstaan met het
ruwe geraamte omdat de camera's al
le situaties veel direpter kunnen over
brengen. Meuldijk vertelde, dat „Villa
Sidonia" misschien wel een beetje op
de populaire tv-serie van de Bever
ly Hillbillies gelijkt, met dit verschil,
dat het zes jaar eerder geschreven is.
De vertelling gaat over drie hoofdfigu
ren Tante Zus (Enny Mols de Leeuwe)
Vogelijn (Lex Goudsmit) en Heinte Lor
relei "(Pieter Lutz), die tezamen deel
nemen aan een slagzinnen wedstrijd van
een scheermesjes-fabrikant. Met hun slo-
an „Laat u niet langer het vel over
e..." hebben zij een villa gewonnen aan
de Fluitekruidenlaan. Met 'n oude gam
mele taxi begeven zij zich naar hun
verworven grootgrondbezit en ondertus
sen laten zij hun fantasie de vrije loop.
Maar Wim Meuldijk zou niet een ge
vierd tv-schrijver zijn als hij geen span
nende situaties wist te scheppen, al
vorens de ontknoping volgt. Dat die ont
knoping waarschijnlijk pas in de grote
schoolvakantie op de beeldbuis komt,
vindt de schrijver betreurenswaardig.
Hierdoor zullen vele kinderen, die op
reis zijn, het happy end moeten mis
sen.
Hij heeft daarom aan de KRO-televi-
sie voorgesteld de nieuwe serie nog
voor medio juli te beëindigen.
Advertentie'
Cs'tharinastraat 15
Dillenburgstraat 24
Rente
3.25 3.50 en 4
me Militaire Kapel 18.20 U.tzenchng Huckleberry Hound, TV-film 20.00 Jour'
van de Christelijk Historische (Jnie:
Politoeren. Nieuws en commentaar van
de Christelijk Historische Unie. 18.30
Klassieke grammoloonmuziek. 18 50
Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Stereo: Amusementsmuziek (opn.). 19.15
Op de man af, praatje. 20.00 Licht orkest.
20.20 Indrukken uit de West, klankbeeld.
20.50 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30
Klassiek strijkkwartet (gr.). 21.50 We-
rcldpanorama. 22.00 Instrumentaal en
semble: oude amusementsmuziek. 22.00
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 23.25 Signaal
muziek van eigen tijd (opn.) 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek,
12.08 Voor de landbouwers. 12.15 Geva
rieerde muziek. (12.25 Berichten en weer
bericht). 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en weer
bericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws.
1403 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45
Lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Programma voor
de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Gevarieerde muziek
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Pro
testantse godsdienstige uitzending. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Lichte orkestmuziek.
19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek
en correspondentie uit Nederland, 19.40
naai en weeroverzicht. 20.20 Politieke
Partij: G.P.V. 20.30 Afspraak met Marie
Octobre, speelfilm. (Rijksk. 14 j. KFC
18 jaar). 22.05 De Eerste Wereldoorlog,
documentaire over de Eerste Wereldoor
log. 22.3022.35 Journaal.
Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws in
het kort. 20.01 Andy GriffithBarney
op vrijersvoeten, TV-film. VARA: 20.25
Wat. zegt zo'n naam u nog. 20.55 East
Side West Side Een conflict in Maple
Gardens, TV-film. 21.45 Achter het
nieuws.
België Vlaams. 14.0515.15 School
televisie. 19.00 Zandm^pk netje. 19.05 Film
museum van de schaierlach. 19.20 Tie
nerklanken 19.55 De Weerman. 20.00
Nieuws. 20.30 Openbaar kunstbezit. 20.40
De treincoupé, TV-spel. 21.30 Vergeet
niet te lezen Auteurs te gast in de
studio. 22.00 Paardesport, reportage. 23.00
Nieuws.
België Frans. 14.15 Schooltelevisie
18.30 Nieuws. 18.33 Pom' d'Api, uitzen
ding voor de kinderen. 19.00 Boutique,
kroniek voor de vrouw. 19.30 Sportpro
gramma. 20.00 Journaal. 20.20 Face a
l'opinion. Inleiding. 20.45 14-18, pro
gramma over de eerste wereldoorlog
2100 Le Saint, filmfeuilleton. 21.50 Face
a l'opinion. wekelijks programma waarin
politici vragen beantwoorden, geduren
de de tijd voor de verkiezingen. 2240
Journaal.
HILVERSUM Frère Benoit osb, (de
oud-Bredanaar J. Nuyten) exposeert
vanaf 20 maart tot 26 april in de
kunstzaal Reflex te Hilversum Hij
zal hier zegenaamde „kosmogenen"
tentoonstellen.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
De berichten, dat de NTS met behulp
van de EBU (European Broadcasting
Union) en de B.B.C.-t-v., hebben we
ten te voorkomen, dat de voetbalinter
land werd gebruikt voor een reclame
stunt, heeft bij de kijkers kennelijk eni
ge bevreemding gewekt. Regelmatig
zien de toeschouwers op het scherm
opvallende affiches welke rond de di
verse sportvelden zijn aangebracht.
De kwestie is, dat het verbod van re
clame in radio en tv-uitzendingen, door
de overheid is neergelegd in het radio
reglement en het televisiebesluit en de
NTS en de omroepen deze voorschrif
ten nauwlettend dienen na te leven.
De>ze bepalingen laten bijvoorbeeld de
vaste reclameopschriften welke zich op
de stadionwanden bevinden, ongemoeid.
Het is namelijk ondoenlijk deze perma
nente opschriften te verwijderen of bu
ten het gezichtsveld te houden.
Iets anders wordt het als commerciële
instellingen proberen reclameborden
voor een maal, namelijk voor een t.v.-
reportage in het schootsveld van de ca
mera's te plaatsen.
Deze reclamestunts zijn streng verbo
den. Na de wedstrijd Vasas - D.W.S.
heeft mr. A. H. van der Veen. rege
ringscommissaris voor radio en televi
sie, zich schriftelijk tot de NTS-leiding
gewend en geëist dat bij herhaling van
dergelijke publiciteitsmethoden, de uit
zendingen onmiddellijk zullen worden ge
staakt.
De regeringscommissaris eist in zijn
brief stipte naleving van de overheids
voorschriften, die dit soort incidentele
reclamestunts speciaal gericht op een
groot kijkerspubliek, niet toelaten.
Herhaaldelijk hebben NTS en omroe
pen bij uitzendingen onverwachte recla
me-opschriften in de beeldreportages
door de vingers gezien. Men wilde geen
St.-Nicolaasoptocht, een uitzending van
„een tegen allen" of een Eurovisie-uit
zending van een sportmanifestatie af
breken. omdat het bedrijfsleven zich niets
van overheidsbepalingen aantrekt.
Maar gaat de commercie voor met
de provocerende reclameacties dan zul
len miljoenen kijkers straks de dupe
worden van hun winstoogmerken, zo
verklaarde een van de Hilversumse
woordvoerders.
De N.T.S. vertoont vanavond op Ne
derland 1 een bekende film van ecn
eveneens bekend regisseur t.w. „Af
spraak met Marie Octobre" van Julien
Duvivier. Duvivicr, die in het verleden
al zijn handtekening heeft gezet onder
tal van zeer behoorlijke films, heeft
met deze rolprent een spannende ge
schiedenis op suggestieve wUze in beeld
gebracht.
Marie Octobre", oud-verzetsstrijd-
ster nodigt vijftien jaar na^ de twee
de wereldoorlog haar collega's van het
verzet uit voor een reünie in haar villa.
De laatsten maken graag gebruik van
de uitnodiging in het vooruitzicht de
oude vriendschapsbanden eens wat
strakker aan te kunnen halen. Er schuilt
echter een addertje onder het gras.
..Marie Octobre" blijkt een zeer specia
le bedoeling gehad te hebben met haar
reünie, n.l. het ontmaskeren van dege
ne- die onder de oorlog de commandant
van de groep verraden heeft. Deze ver
ader moet zich onder de reünisten be
vinden.
Dit boeiende thema, dat wel iets weg
heeft van „The twelve angry man"
heeft een knappe uitwerking gekregen.
Het geheel is een soort kamerspel ge
worden, vanwege de beperkte ruimte,
waarin de geschiedenis zijn beslag
krijgt. Maar juist in die beperkte omge
ving krijgt het gesprek van de reünisten
alle kans volledig los te komen. En
Duvivier heeft de schermutselingen1 fil
misch zeer goed opgevangen, waardoor
het als menselijk en kunstzinnig gebeu
ren reliëf krijgt. „Marie Octobre" is
weliswaar geen uitgesproken meester
werk geworden, maar het is wel een
film, die u enige tijd aan uw particu
liere bioscoop gekluisterd zal houden.
BERT VAN OOSTERHOUT
istf'
y y
SELECTtEKLEDING
*':V
Fijne jas voor
alle lentedagen.
Houdt zich goed in
stortbuien, maar
ook op 'n zonnig
terrasje. In beige,
nieuw groen en
grijs.
AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEOE HEERLEN ROTTERDAM
Mitrie Octobre in gesprek met een
priester.
HILVERSUM Daags na de officiële
opening van de nieuwe televisiestudio
in het gebouw Bellcvue te Amsterdam,
zal het eerste KRO-tv-programma wor
den opgenomen ten behoeve van vakan
tiegangers.
Het is een ongecompliseerd ontspan
ningsprogramma, dat van maand tot
maand aan een ander land en zijn folk-
klore zal zijn gewijd. Als gastheer in
dit programma treedt op de bekende
auteur van populaire liedjes, de 44-ja-
rige Stan Haag. Het ligt in de bedoe
ling om een serie van vijf programma's
te maken. De eerste uitzending zal zijn
gewijd aan Joegoslavië.
De regie en produktic berust bij Ni
co Hiltrop. Samen met Stan Haag' gaat
hij volgende week een bezoek aan Joe
goslavië brengen. In deze reeks komen
ook Spanje. Frankrijk, West-Duitslancl
en Oostenrijk aan de beurt.
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolu.
NET ALS DE BARON DE
DEUR OPEN WIL POEN,
KLINKEN ER BUITEN
4 DOFFE TIKKEN