op de korte afstand ONZE PUZZEL Fokker vertrouwt op eigen de F28! wapen BAC 111 DOIIGIA' DC-9 BOFING 737 VERGELIJKING DEK CONCURRENTEN >che kalender 13 Kansen door WIM KOCK Duizend Goedkoop Internationaal Europa ialistisch vak leren essante verwikkelingen ortzetting 30 Df2:-f t de volgende mogelijk- g6 gevolgd door 33. Th4+ 33. Kh4:, Dh2: 35. Kh5:, g6-f- 36. Kh6, Th4+ 33. Kh4;, Dh2: 35. Kf5, g6-f d) Td2, Tcc4: 34. dc4:, Td2 35. 'ee2, Df5 37. g4, Td3 l-f 33. Kh4:, Tc4: 34. 184-, Kh7 36. Th5:+, Kg6 58. Td64-, Ke7 39. Tgd5. dat Korchnoi zich we- variant, die m.i. niet oplevert, niet op het ingelaten) 51. Pc4-e3, Ph3-f44- 32. nnen, maar wit gaat er f3 34. Te5-f5, Df3-b7 35. s de volgende combinatie Tf4! 3d. gf4:, Dhl4- 37. Kd2, Df3!) Tf5-e5, Tc8-d8 37. Pd5- Pf6-e4, f7-f5 39. Pe4-c5, d2, Df3-hl4- 41. Kfl-e2, ig is volkomen in elkaar f34- 43. Kdl-c2, Pf3xe5 en vennen. si:l aande positie ontleend holmovGuerin is de zet. Hij kan de g-pion en, maar na 1g2-gl it met 2. De2-dl4-ü een pat af. De vraag dringt ;wart nog een andere pyl eeft. Een aardig raadsel ij stil te staan. zijn tegenstander te slim meelde 1 g2-gl Toren, nu een andere remise- antwoordde 2. De2- 3at. Een fraaie redding. iart. Derde zondag van de Oculi. Paars. maart. Maandag in de van de vasten. Paars. ïaart. Dinsdag in de derde vasten. Paars. 1 maart. Woensdag in de an de vasten. Tweede ge jengel Gabriël. Paars. 25 maart. Maria Bood le gebed van donderdag week van de vasten. Wit. ïaart. Vrijdag in de derde vasten. Paars. maart. Zaterdag in de an de vasten. Tweede ge- ïes van Damascus. Paars. 13 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 MAART 1965 SCHIPHOL Een nieuwe generatie vliegtuigen is bezig een groot deel van liet luchtruim te veroveren: de korte afstandjets. In de concurrentieslag waaraan Amerikaanse, Britse en Franse industrieën deelnemen, heeft ook de koninklijke Nederlandse vliegtuigfabriek Fokker zich geworpen. Vol overgave en met voorzichtig optimisme want Fokker stelt veel vertrouwen in zijn wapen in deze luchtslag: de F 28 Fellowship, volgens Fokkers verkoopor ganisatie tot nog toe de goedkoopste kleine verkeersjet voor de werkelijk korte afstand. J^uim tien jaar geleden al, lanceer de de Franse staatsfabriek Sud Aviation de Caravel Ie. De eerste ver- keersjets voor de middelgrote- en korte afstand. In september 1955 vloog het prototype. Sceptici hadden bij het bekend wor den van de plannen de schouders opgehaald, zeggende: een straal vliegtuig is op kortere afstanden niet rendabel. Voor de tegen de romp gemonteerde motoren hadden deze sceptici helemaal geen goed woord over. Maar de Caravelle werd een suc cesvliegtuig, waarvan er inmiddels 190 zijn verkocht en dat nog altijd in produktie is. "XTan de Caravelle, altijd meer nog voor de middelgrote dan voor echte kórte afstanden, is men via andere tweede lijnsjets als de Boeing 727 en de Britse Trident aangeland bij de jets die voor de werkelijk korte afstanden werden ontworpen: de BAC 111, de Douglas DC-9 en de kleinste van de drie de F 28 Fellowship. De BAC 111 vliegt al maanden en er zijn al aardig wat bestellingen op ge plaatst, zelfs door Amerikaanse maat schappijen. Binnenkort zal de One-Ele ven een geregelde verschijning zijn op Schiphol en Zestienhoven, als de eerste door British United in dienst geno men exemplaren dezer dagen hun be wijs van luchtwaardigheid hebben ge kregen. Intussen is ook de DC-9 ge reed en heeft Boeing zijn 737 aange kondigd, een nieuwe concurrent voor de F 28. maar ook groter en in het hele gezelschap de enige die de twee straalmotoren op conventionele wijze, onder de vleugels meedraagt. Boeings tachtigzitter is. vanaf eind 1967 lever baar, de Fokker F 28 pas vanaf voor jaar 1968. Tenslotte is er dan ook nog de Franse Dassault Mirage-30 in wor ding maar dit wel zeer kleine vlieg tuig - 48 zitplaatsen - doet in de strijd waarin Fokker gewikkeld is waar schijnlijk niet mee omdat de Fransen met zo'n kleiig vliegtuigje kennelijk weer op een andere markt mikken. De Mirage-30 zou men kunnen zien als een opvolger van de Dakota die na zijn dertigste verjaardag wel wat sterk begint te vergrijzen en nodig met pensioen moet, al vliegen er nog honderden van over de hele wereld. Fokker is dus wel laat. „Precies vier jaar te laat", zeiden midden vo rig jaar al de Fransen toen Sud Avia tion zich, na persoonlijk ingrijpen van president De Gaulle, terugtrok uit de Fellowship-samenwerking, Maar iets dergelijks hebben anderen ook ooit van de Friendship gezegd. Toch is die nog altijd in produktie. Er zijn er 314 van verkocht, een respectabel aantal cn het is lang niet ondenkbaar meer dat de Friendship, waarvoor nog steeds orders binnenkomen, het getal 400 haalt, tot nu toe, alleen overschreden door het Britse recordsucces, de Vi- ckers Viscount, (oorlogsproduktie bui ten beschouwing gelaten). Niettemin Fokker is laat en de F-28 heeft geen vrij baan, zoals destijds de F-27. Fokkers commercieel directeur, de heer F. L. J. Diepen heeft ons on langs echter met stelligheid verze kerd dat de F 28 in de concurren tieslag in goede positie zal komen liggen, ook al komt hij vry laat aan de markt. Verkoopleider D. Zwitser heeft daarnaast de verwachting uit gesproken dat tie F 28 ook kansen maakt by de grote Europese maat schappijen. Intussen heeft de Duitse Lufthansa Fokker ernstig teleurge steld door de Boeing 737 te verkie zen boven de F 28. Lufthansa be stelde onlangs eenentwintig 737's. Begrypelyk is dat wel omdat na tuurlijk ook Lufthansa streeft naar standaardisatie en de maatschappij al met de grotere Boeings 707, 720 en 727 vliegt. Om precies dezelfde reden besloot de KLM de Douglas DC-9 aan te kopen, waarvan er voor lopig overigens slechts zes worden besteld. lijnsjet als de Caravelle, de Boeing 727 of de Trident is voor ons niet haalbaar". Toen Fokker eenmaal een besluit genomen had, trok de omvangrij ke verkooporganisatie aan het werk, op zoek naar mogelijke klanten. Dit onderzoek blijkt redelijke resultaten te hebben opgeleverd, gunstig genoeg in ieder geval om aan de slag te gaan. Fokker mikt met zijn betrekke lijk kleine vliegtuig (maximaal 65 pas sagiers) op de kleinere maatschap pijen die frequente diensten over kor te afstanden onderhouden, maatschap pijen van het type dat ook tot de Friendship-klantenkring behoort. Een sterk argument voor de F 28 is de lage prijs per passagiersmyl. Die is met 1,5 dollarcent per zitplaats per mijl nog lager dan die van &e F 27 (1,59 dollarcent). Voor de grotere maatschappijen is de Fokker F 28 vooral aantrekkelijk voor korte lijndien sten met hoge frequentie maar met een lage bezettingsgraad. De F 28 is op de 750 tot 1000 km-range het voor deligst en vliegt al zonder verlies met zeventien a twintig betalende passa giers. Uit het voorafgaande markton derzoek is wel gebleken dat de F 28 voornamelijk zal worden gebruikt op de 800-km-range. Een aantal gegadigden hebben de Fokker is begonnen met de produktie van de F 28. Hier ziet men hoe een van de twee Rolls Royce RB 183-1 Spey Junior-straalmotoren (met elk een stuwkracht van 3924 kg) wordt aangebracht in de gondel van het houten model dat in Fok kers fabriekshal staat. FOKKER F 28 Spanwijdte23,57 m Motorstuwkracht 2 x 3924 kg Max. startgewicht 24.500 kg Max. bet. lading 6.215 kg Startbaanlengte1525 m Econ. kruissnelheid 789 km/u Vliegbereik met 65 passagiers 1014 km Max. passagiers65 BAC 111 Spanwijdte26.97 m Motorstuwkracht 2x5171 kg Max. startgewicht 33.340 kg Max. bet. lading 6.170 kg Startbaanlengte1845 m Econ. kruissnelheid 805 km/u Vliegbereik 1760 km Max. passagiers±80 DOUGLAS DC-9 Spanwijdte26.64 m Motorstuwkracht 2 x 5440 kg Max. startgewicht 33.340 kg Max. bet. lading 8.230 kg Startbaanlengte1620 m Econ. kruissnelheid 900 km/u Vliegbereik 1800 km Max. passagiers±80 Voor de korte afstand wordt voor de komende jaren een behoefte ge raamd van een dikke duizend vliegtui gen. Daarbij rekent men er op dat de grotere maatschappijen hun verouder de Viscounts door jets vervangen. Fok ker verwacht dat voor de Fellowship ongeveer een kwart van die markt beschikbaar is: namelijk iets meer dan 225 toestellen. Het break-even point is 125, dit betekent dat pas na verkoop van 125 Fellowships de ont- wikkelings- en andere kosten zijn te rugverdiend en dat pas het 126-ste toe stel winst op gaat leveren. De ontwik kelingskosten van de F 28 - waarin het rijk. zoals bekend deelneemt zijn heel wat hoger dan die van de Friendship destijds. De ontwikkeling van de F 27 kostte dertig miljoen, die van de F 28 honderddrie miljoen- Trouwens in alle opzichten trekt de ontwikkeling van de F 28 een zware wissel op de technische organisatie van Fokker. Aan de bouw van het eerste proto type, waarmee inmiddels is begonnen, is een jarenlange arbeid voorafge gaan. Allereerst moest worden nage gaan aan welk type vliegtuig de markt behoefte zou hebben. Daarbij moest het een voor Fokker haalbaar pro ject zijn ,,Aan de ontwikkeling van een intercontinentale jet van de klasse DC-8 valt voor een land als Neder land eenvoudig niet te denken" zegt de heer Diepen, y,en ook een tweede F 28 in optie genomen maar Fokker laat er zich om begrijpelijke redenen niet over uit wie dat zijn. De KLM bestudeert, samen met Fokker, de mo gelijke bruikbaarheid van de F 28 in de KLM-vloot. Voor Fokker is dit min of meer een halszaak" omdat de er varing heeft geleerd, dat een vliegtuig dat in eigen land geen afnemers vindt, ook in het buitenland minder kans maakt. Nog deze week heeft de presi dent—directeur van de KLM ver klaard dat de F 28 onder bepaalde omstandigheden in Europa goede dien sten kan bewijzen, in het bijzonder in het verkeer tussen twee steden, maar ir. Besangon voegde daaraan tos ter voorkoming van misverstand, dat KLM nog geen optie op de F 28 heeft genomen. Met de F 27, door de KLM van de hand gewezen, was het de ko ninklijke luchtmacht die door de aan koop van 12 Friendships, mede de stoot gaf voor een goede verkoopont wikkeling. Dat achter deze aankoop een stuk nationale economische politiek schuilging blijkt wel als men de fraaie versie van de F 27) vergelijkt met de transportvliegtuigen van andere luchtmachten. De luchtmacht blijkt dan over een vliegtuig te beschikken dat weliswaar uitstekend voor zijn taak geschikt is, maar er eigenlijk ,,te mooi voor is. Troopships blijken dan ook op elke Navo-basis aller ogen tot zich te trekken! Voor de Fellowship is bij de luchtmacht straks geen plaats, hoog stens voor een enkel exemplaar dat als VIP-kist gebruikt kan worden. Een forse binnenlandse bestelling zal dus van de KLM moeten komen. Men zegt wel dat ook Schreiner Airways be langstelling heeft voor de Fellowship maar dat kan nauwelijks enig-e (pro pagandistische) zoden aan de dijk zetten. Bovendien komen er zoveel uit stekende tweedehands vliegtuigen be schikbaar als de grote maatschappijen de Viscounts en de Electra's gaan op ruimen, dat het nauwelijks denkbaar is dat uitgerekend de chartermaatschap pijen gloednieuwe vliegtuigen van het kaliber F 28 zullen gaan aankopen. Een Fellowship kost altijd nog r.uim zeven miljoen gulden! De vraag of de F 28 in de KLM- vloot zal passen, kan alleen door de maatschappij worden beantwoord. Bo vendien komen bij de aankoop van een nieuw vliegtuig zoveel andere factoren om de hoek kijken, dat nauwelijks te voorspellen valt of de KLM wel of niet de Fellowship zal kopen. Op het eerste oog zou men zeggen dat er bij de KLM naast de DC 8 en de DC 9 nog wel plaats moet zijn voor de F28. Immers de DC 9 is een vliegtuig dat voor een deel de taak van de DC 8 overlapt. De DC 9 is ook op de mid delgrote afstand rendabel, de F 28 is uitsluitend te exploiteren op de korte afstand maar is daar aanzienlijk goed koper dan de DC 9. Het nadeel een vreemde eend in de Douglas-bijt te hebben (standaarddisatie), wordt gro tendeels opgeheven door het feit dat in dit geval maker en gebruiker van het vliegtuig samenwonen op Schiphol. maar tien uur te werken om een vlieg reis van San Francisco naar Los Ange les (600 km) te verdienen; een Fran se arbeider moet 125 uur werken - bij na drie weken dus - om zich de even lange vliegreis van Parijs naar Marseil le te kunnen veroorloven. Het totale luchtvervoer in Europa neemt toe met veertien procent per jaar. Maar in Japan, waar het vlieg tuig, evenals in de VS voor het mas- savervoer is ingezet, groeit het lucht vervoer met vijftig percent. Gelijksoor tige ontwikkelingen ziet men in Austra- lë en Afrika, al is men in dit laatste werelddeel natuurlijk nog maar in het beginstadium van een ontwikkeling. Om voor honderd percent een kor te afstandsjet te zijn moest de Fellow ship aan meer eisen voldoen dan al leen aan die van de zuinigheid. Bij de berekening van 1,5 dollarcent per zitplaats per mijl ging de Fokker-ver- kooporganisatie uit van een jaarlijks verbruik van 2500 uren op een tra ject van ongeveer 1500 kilometer Het vliegtuig moest daarbij zeer goede ver moeidheidseigenschappen hebben om dat het korte afstandsverkeer relatief veel starts en landingen en veel vlie gen in de rumoerige lagere luchtlagen met zich meebrengt. De F 28 moet minimaal 30.000 uren kunnen vliegen en het landingsgestel moet zonder ver moeidheidsverschijnselen 60.000 landin gen kunnen verdragen. Volgens de verkooporganisatie van Fokker zit er dat allemaal dik in. Midden volgend jaar zal het eerste prototype van de vier die op stapel worden gezet, de lucht in gaan. Daarna denkt men aan een produktie van vier Fellowships per maand. De produktie. van de Friend ship bedraagt thans slechts 2,5 per maand, na een start met 2 per maand. Intussen hebben de laatste Starfighters de produktielijn verlaten, om deze vrij te maken voor de Fellowship. Met het Fellowship-project is Fok ker een geheel nieuwe weg van inter nationale samenwerking ingeslagen, die veel verschilt van het internationale Starfighterproject. De Starfighter werd door een aantal Europese fabrieken samen gebouwd naar het ontwerp en tekeningen van Lockheed. Met de F 28 gaat het anders. Fokker geeft slechts de hoofdlijnen aan voor de construc tie van delen die in West-Duitsland, Engeland en Nederland worden gecon strueerd. De eindmontage geschiedt bij Fokker-Amsterdam. De Hamburger Flugzeugbau en de in Bremen geves tigde Vereinigte Flugtechnische Werke maken samen het rompachterstuk van de F 28; Short Bros and Harland in het Ierse Belfast gaat de vleugels produceren. Fokker-Dordrecht neemt ook aan de produktie deel, maar het leeuwedeel, alsmede de eindmontage en het invliegen neemt Fokker-Amster dam voor zijn rekening. Het is Short geweest die de taak, welke oorspron kelijk voor Sud-Aviation (en mogelijk Fiat-Italië) was weggelegd, heeft over genomen. Volgens Fokker is de F 28 het klein? ste, economisch verantwoorde straal? verkeersvliegtuig en als zodanig is het in concurrentie met de grotere BAC 111, DC 9 en Boeing 737 (allen rond de tachtig passagiers maximaal) een goedkope propositie. Daar het meest gebruik zal worden gemaakt van de Fellowship op afstanden rond de 800 mijl, zal het vliegtuig, als gevolg van zijn hoge kruissnelheid meestal niet lan? ger dan een uur onderweg zijn. Een typische ,,luchtbus" dus en het is voir gens Fokker juist een dergelijk type vliegtuig waaraan in de nabije toe? komst steeds meer behoefte zal blijken te bestaan. Een break-even point van 125 is erg hoog, maar Fokker heeft in het ver? leden al bewezen een goede hand te hebben in het offertes maken op de vliegtuig markt. Door de medewerking van Duitse en Britse industrieën, heeft het Fokkerprodukt minstens sympathie in deze grote landen verworven. Daar bij staat in de Verenigde Staten, de grootste viiegtuigmarkt. de financieel in Fokker geïnteresseerde Republic Aircraft Corp klaar om daar de no dige Fellowships aan de man te bren gen. Bij Fokker heeft men het volste vertrouwen in het project. „Iets meer dan 225 stuks halen we zeker" zegt men. British Aircraft Corporation is met zyn One-Eleven al heel wat verder. De pro duktielijn is goed gevuld en de eerste BAC-lll's vliegen al dagelyks rond. De Britten hadden de primeur dan ook met de korte afstandsjet. Het interieur van de Fokker F 28 zoals dat wordt gedemonstreerd in het houten model. Dit is de eerste klasse uitvoering (40 passagiers). In de toeristenklasse staan er aan een kant van het looppad drie stoelen naast elkaar, zoals achterin nog net zichtbaar is. In de toeristenklasse vervoert de F 28 65 ^passagiers. Een omstandigheid welke de F 28 wel de nodige ,,lift" zal geven, is de snelle groei van het luchtverkeer op de korte afstand. Dit groeicijfer ligt aanzienlijk hoger dan dat van het in tercontinentale verkeer. Het leeuwe deel van het luchtverkeer speelt zich af op de korte routes en in Amerika heeft dit ,,luchtbusvervoer" ongekende afmetingen aangenomen. Ook een land als Japan is hiermee al veel verder da«n Europa, waar het korte afstands vervoer toch altijd nog met twintig procent per jaar stijgt tegen een to tale toename van het Europese lucht verkeer van slechts veertien procent. Het „luchtbus ver voer" wordt in Eu ropa zeer gehandicapt door de natio nale grenzen en als in de toekomst de douanegrenzen der EEG-landen komen te vervallen zal dit de groei ongetwijfeld stimuleren. Ook de tarie ven spelen een vertragende rol in de groei van het Europese luchtvervoer. Het is wellicht interessant hier en kele willekeurige vergelijkingen te trekken: In de VS maakt men 270-passa- giers-kilometers per hoofd van de be volking, in Europa slechts 81; -Een Amerikaanse -arbeider hoeft Horizontaal: 1 plant; 3 wondvocht; 5 ernstig onge- luk; 7 soort visje; 9 meisjesnaam; 11 Frans lidwoord; 13 klein beetje; 15 deel van het hoofd; 16 reeds; 17 jong dier; 19 betaalmiddel; 21 heilig boek der Mohammedanen; 23 leesteken; 27 se conde; 28 wiskundige figuur; 32 bevel; 33 godin; 35 boos; 36 zangnoot; 37 lucht macht (afk.); 38 bevel; 39 deel v. d. bijbel (afk.); 41 zoogdier; 43 familielid; 45 Frans pers. voornaamw.; 47 scheel; 49 kern; 51 boomloze vlakte; 53 vogel; 54 filmdeel; 57 delfstof; 60 voegwoord- 61 melkklier; 63 taaie lekkernij; 65 rivier in Oostenrijk; 68 koning (FR.)- 69 kleur; 70 gewas; 71 optiek Verticaal: 1 schelle kreet; 2 as; 3 Europeaan; 4 filmmaatschappij; 5 verstand; 6 ge neesmiddel; 8 uitroep; 10 nauw; 12 maanstand (afk.); 14 sluiting; 15 keer; 16 de somma van; 18 behoeftig; 20 kip peneigenschap; 22 elasticiteit; 23 ge wicht .(afk.),; -24 onder .anderen (afk.);. zo ïaiuureua; zo Kaartenverzameling 28 nare pijn; 29 landbouwwerktuig; 31 verlaagde toon; 31 Chinese maat; 34 boom; 35 vervoeronderneming (afk.): 39 Nederland (afk.); 40 meisjesnaam; 41 meisjesnaam: 42 nakomelingschap 44 water in Brabant; 45 voorzetsel; 46 voorzetsel; 48 eikenschors; 49 vrucht' 50 deel v.d. voet; 52 voorzetsel; 54 klaar'- 55 ruiker; 56 Duits lidwoord- 57 ik (Lat.); 58 spoorstaaf; 59 naaml. ven nootschap (Franse afk 60 deel v. h hoofd; 62 klein takje; 64 vreemde munt: 66 ijle stof. OPLOSSING: Horizontaal: 1 patriot: 4 kaste: 7 sta biel; 8 notitie: 11 kam; 14 slak; 15 lam 16 idem; 17 pro; 19 ik-zucht; 22 dorstig. 23 talon; 24 raderen. verticaal: 1 Pasen; 2 trant; S talie: 4 Kozak; 5 stoom; 6 eenzaam; 9 imker 10 iele; 12 adieu; 13 amok; 1'4 soldaat- 17 pupil; 18 Ommen; 19 ieder; 20 citer 21 tegen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7