Industriële lucratief spionage bijbaantje is Persleiding Goes en plan Snijders te combineren INSTUIF EN ZOMERKAMP VOOR .ZORGENKINDEREN' Clement v. d. Bulck (12) verzamelt eerste prijzen Markt in Goes op zaterdag H Maar loopt eens men tegen de lamp..... Gasunie stelt eigenaars van grond niet tevreden Er sit weer leven in het Middelburgs muziekkorps DE ZAAK IR. JEAN-PAUL SOUPERT Prov. subsidie voor kopers beeldende kunst Exploitatie van bungalowpark te Nieuw-Namen In Zeeuwsch-Vlaanderen Muzikaal talent in Terneuzen Solistenconcours voor muziekgezelschappen te Middelburg Monumentenlij st Middelburg op 1755 gr. papier In oost Zeeuwsch-Vlaanderen Souburg herdacht oprichting van vrijwillige brandweer Natuurgidsen maakten tocht op Schouwen Lijndiensten Snelgoed Veiligste Eerst wennen 6 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 16 MAART 1965 6 (Van onze bijzondere medewerker) BRUSSEL Spionnen beperken zich niet tot het verkrijgen van militaire plannen. Ook op indus trieel gebied komt spionage voor. Er zijn grote bedragen mee ge moeid omdat concurrenten er veel voor over hebben om het dure research-werk van anderen en hun patenten in bezit te krijgen. Dank zij jarenlange inspanningen van de Belgische politiediensten ie men een grote zaak van industriële spionage op het spoor gekomen. De inlichtingen wer den uit Londen gesmokkeld en verdwe nen achter het IJzeren Gordijn door be middeling van een Luxemburgs inge nieur van Italiaanse afkomst, die te Brussel woonde. Ingenieur Jean-Paul Soupert liep bij de politie in het oog door zijn menigvuldige grote reizen naar het buitenland en door het feit dat hij in de omgang blijkbaar niet op een briefje van honderd meer of minder hoefde te kijken. Het was gemakkelijk na te gaan, dat Soupert slechts een klein pensioentje had. Bij geduldig schaduwen van de man bleek ook dat deze voor al zijn reizen zeer veel voorzorgen trof, juist iets te veel om onopgemerkt te blijven. Toen men Jean-Paul Soupert eens aan de tand voel de in verband met zijn grote uitgaven, antwoordde de ingenieur dat hij nog als raadsman optrad voor buitenlandse *ir- ma's. Dit bleek inderdaad juist, tenmin ste als men onder raadsman het over smokkelen van industriegeheimen ver staat. Dit is zijn verhaal: In Londen was Soupert in contact ge raakt met twee Britse echnici van de firma Kodak, die hem vertrouwelijke ge gevens over de fabricage van foto- en filmmateriaal overhandigden. De Luxem burgse Brusselaar bracht de inlichtingen mee naar Brussel, nam zelf de trein naar Warschau en verstopte tijdens de reis de inlichtingen in het toilet van een wagon. In Keulen verliet Soupert de trein en het pakje werd in Oost-Berlijn door Oostduitse agenten afgehaald. GOES Het ingenieursbureau Witte- veen en Bos N.V., dat voor de gemeen te Goes de plannen ontwerpt voor de aanleg van een persleiding naar de Wes- terschelde om het rioolwater van de Ganzestad weg te krijgen, onderzoekt op het ogenblik in hoeverre zijn plan en het plan Snijders gecombineerd kunnen wor den. Het plan Snijders is gericht op een uitbreiding van de industrie-accommoda tie van Goes en een verbetering van de waterverbinding met de Oosterschelde. Een en ander heeft geleid tot vertra ging in de uitwerking van de perslei dingplannen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Onlangs hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland beslo ten ook in 1965 een aanvullend provin ciale subsidie toe te kennen op de aan koop door particulieren van werken van Zeeuwse beeldende kunstenaars. waarvoor tevens een kopersubsidie van 35% vanwege het rijk (Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen) wordt verstrekt. De provinciale subsidie bedraagt 15% van de goedgekeurde verkoopprijs van het betreffende werk met een maximum van f 150. De regeling geldt uitsluitend voor aan kopen, tot stand gekomen op door de Stichting Zeeuwse Beeldende Kunstenaars georganiseerde aankooptentoonstellingen Einde 1964 werd Soupert door leden van de Belgische Veiligheid aangehouden. Het nauwkeurig nagaan van zijn gangen duurde toen al van 1961. Soupert be kende dat hij sinds 1957 voor Oostduitse inlichtingsdiensten werkte. Hij was aan gesteld als hun verbindingsman, toen hij in financiële nood naar een plaats als leraar ging informeren. Op het Oost duitse staatssecretariaat voor Hoger On derwijs werd Soupert in contact gebracht met twee specialisten, Heinrich en Riter, die de nieuweling de raad gaven voor hen te werken in de sector scheikunde. Ook voor industriespionage is een op leiding nodig en die kreeg de ingenieur in Oost-Berlijn. Hij maakte er zich ver trouw met microfotografie en vernam dat hij 8000 DM per maand zou krijgen voor zijn werk. De dure reizen werden nog afzonderlijk vergoed. In 1961 werd Soupert door zijn opdrachtgevers in re latie gebracht met twee Britten. Hij moest voor de verzending van een serie microfilms zorgen. Een deel van de ge gevens werd overgesmokkeld verborgen in een spons, die in het treintoilet werd verstopt. De ingenieur was echter toch een beet je bang dat hij als tussenpersoon ge bruikt zou worden voor het overbrengen van militaire geheimen. Hij liet daarom zijn opdrachtgevers weten dat hij dit werk liever niet deed. Daarop volgde een aanbod dat Soupert zich met zijn vrouw in de Oostduitse volksrepubliek kon vestigen. Het echtpaar mocht zelfs en kele dagen van de sfeer daar komen genieten. Ondertussen echter speelde de inge nieur zijn rol van koerier verder tot eind 1964. Toen had de Belgische Vei ligheidsdienst gegevens genoeg en werd de man met het kleine pensioentje en de hoge uitgaven gearresteerd. Door het feit echter dat de Luxem burger slechts optrad als verbindings man meestal voor het overbrengen van geheimen die hij niet eens kende was 'lij niet strafbaar voor de Belgische wet. De Belgische justitie gaf de zaak door aan de Britse collega's. Zo liepen in Londen twee tussenpersonen Roberts en Conway in de val en nu wordt te Londen een ingewikkeld proces wegens industriële spionage gevoerd. De twee medeplichtigen werden veroordeeld. Korte tijd geleden werd in Frankrijk de Oostduitser Herbert Steinbrecher aan gehouden. Ook hij sfond in contact met het spionagenet dat dank zij het onder zoek van de Belgische Veiligheidsdienst werd opgerold. CLINGE Gezien er een zevental aanvragen waren om bouwgrond voor het bouwen van een bungalow, werd door het gemeentebestuur uitgezien naar een geschikte plaats. De aandacht viel op de afgraving van de dijk aan het be gin van de Hulsterloostraat-Kauterstraat Indien deze dijk afgegraven was, zouden hier bungalows gebouwd kunnen worden. De inleiding tot het dorp zou hiermee zeer verfraaien. Er werd dan ook beslo ten om deze gronden aan te kopen voor de prijs van f' 9.— per vierkante meter. Met deze grondwerving zou in totaal een bedrag gemoeid zijn van f 31.500,-. Dan moest deze grond nog bouwrijp ge maakt worden. De kosten voor het bouw rijp maken zouden f 14.700,- bedragen. Dan zou het gemeentebestuur nog enke le kosten hebben, zoals renteverlies e.d. hetwelk geschat wordt f 6.280,-. De to tale kosten dus voor het bouwrijp maken van 3.280 vierkante meter grond bedra gen f 52.480,-. Het komt er dus op neer, dat per vierkante meter f 16,- betaald moet worden. Zodra er dus aanvragers komen, welke in het bezit zijn van een bouwvergunning, kunnen deze een per ceel grond toegewezen krijgen. Bogaers- bungalows en twee bungolows aan elkaar zullen er echter niet gebouwd mogen worden. (Van een onzer verslaggevers) HULST De afdeling Zeeuwsch Vlaanderen van de Oudervereniging „Voor het zorgenkind" is van plan in samenwerking met de Stichting Nazorg b.l.o. een instuif voor zorgenkinderen in (Van onze correspondent) TERNEUZEN Vol trots toont Clément van de Bulck (Nieuwstraat 36) alhier de eerste prijs, die hij op 13 februari jl. de grote dag van Jeugd en Muziek te Mid delburg in de wacht sleepte. Het is niet de eerste en lang niet de enige eerste prijs die hij ondanks zijn jeugdige leeftijd mee naar huis bracht. Op 20 januari 1963 Clément was toen nog geen tien jaar oud be sloot zijn vader hem te laten examineren in Zuid- zande voor het A-diplo ma van de Koninklijke Nederlandse Federatie. Dat diploma kwam er en de eerste prijs 14 da gen later op het solisten concours te Kapelle kwam er ook; net zo goed als al de andere eerste prijzen in Vlaar- dingen, Wijk bij Duur stede, Brakel en St. An- naland, weer in Vlaar- dingen en in 's-Heer Arendskerke, Ophemert en Kekerdom (bij de Duitse grens) en zoals wij reeds opmerkten op het tweedaagse concours van „Jeugd en Muziek" te Middelburg. Twaalf jaar en al zo ongeveer een huis vol met diplo ma's, medailles, bekers en een zeer fraai Delfts blauw wandbord. Vader v. d. Bulck houdt dat allemaal zorgvuldig bij. Hij kan u zo vertellen op welke datums de con coursen werden gehou den. Zij staan met rood in een speciale agenda aangetekend. Clément bleek al vroeg een heel erg muzikaal jongetje te zijn. Toen hij 6 jaar oud was en hij dus naar de lagere school moest, ging hij ook naar de Terneuzense Muziek school. Het eerste jaar natuurlijk algemeen vor mend onderwijs. Vanaf het tweede jaar klarinet (uitsluitend klassiek) en zo maar verder, studeren en oefenen. Veel tijd voor buiten spelen is er niet. Zeker nu niet, want sedert september gaat Clément naar de h.b.s. van het Petrus Hondius lyceum. Men zou wel eens kunnen den ken „hoe doet hij het daar"? Uitstekend, ant woordt vader van de Bulck hierop. Hij heeft hoge cijfers voor wis kunde. Muziek en wis kunde schijnen goed sa men te gaan. Vanaf ok tober 1961 is Clément klarinettist bij de Har monie Terneuzen", Nu speelt hij er al solo. Van de 3e, naar de 2e en naar de eerste plaats ging met een vaartje. Hij is ook werkend lid in het 45 man sterke symfonie orkest van de muziek school en van het school- orkest van het lyceum. De beoordeling door de AVRO-jury ter gelegen heid van de auditie die in Terneuzen werd ge houden op 5 februari 1.1. was bijzonder gunstig. Uitstekende vertolking en zeer grote muzikali teit, stond er o.m. in het rapport en het ging toch over de vertolking van het adagio uit het Kla rinetconcert van Mozart. Hij heeft dus een uit nodiging gekregen om in het programma Min jon te spelen en daaraan wordt gehoor gegeven. In de loop van april moet Clément aan de Terneuzense muziek school examen doen voor de 2e graad. Gemiddeld een uur per dag studeren is er zeker bij. Zijn va der en zijn leraar, de heer Mare Breijdels, zijn er van overtuigd dat hij die tweede graad zal ha len. Clément zelf ook wel „maar ik zal toch hard moeten werken," merkt hij er zelf bij op. Toekomstplannen? Nog niet direct. Eerst de h.b.s. afwerken en dan zullen wij wel verder zien, zegt de heer v. d, Bulck. Zou „dat verder zien" geen conservatorium wor den? Gent is niet zo héél ver. te richten. Dit zei voorzitter J. Vermeu len uit Sluiskil tijdens de in hotel „De Graanbeurs" alhier gehouden vergade ring van de oudervereniging, waarvoor grote belangstelling bestond. Indien de interesse voor een derge lijke instuif groot is zal men zo spoedig mogelijk van start gaan. Dat laatste is overigens ook afhankelijk van de omstan digheid of men al dan niet voldoende leiders en leidsters ter beschikking zal kunnen krijgen. Het is de bedoeling, dat de zorgen kinderen tijdens een instuifbijeenkomst zullen worden beziggehouden met zang, sport en handenarbeid, terwijl zij ook nuttige bezigheden, uiteraard aangepast, zullen verrichten. De financiën voor de organisatie van de bijeenkomsten zullen worden geput uit door de zorgenkinderen te betalen contributies, een bijdrage van de oudervereniging en eventuele subsi dies. Men heeft het plan voor de in stuif opgevat, omdat men van mening is, dat de zorgenkinderen op gezette tij den graag bij elkaar komen. Ook dit jaar zal een zomerkamp ge houden worden. Het zal een week duren. Ook het slagen van dit kamp hangt af van het aantal leiders en leidsters, dat zich ter beschikking zal stellen. Het belangrijkste punt van de agenda voor de vergadering was een gedach- tenwisseling over de nieuwe algemene bijstandswet, die allereerst aan een duidelijke beschouwing werd on derworpen door de heer J. Stenvert, directeur van de Dienst voor Maatschap pelijke Zorg van de gemeente Terneuzen. Na afloop daarvan kon men vragen stellen aan een competent forum. MIDDELBURG Zaterdag 20 en 27 maart en 3 april wordt in de roncert- en gehoorzaal te Middelburg weer het jaarlijkse solistenconcours gehouden, uitgaande van de bond van harmonie- en fanfareverenigingen in Zeeland. De eerste dag begint het concours om 12.30 uur, de andere dagen een uur eer der. Als jurylid fungeert Piet van Mever uit Rotterdam, terwijl als bondspianis- ten zijn aangesteld de heer J. Boon uit Goes en Ab Lichtendahl uit Middel burg. De eerste dag zullen niet minder dan 50 nummers uitgevoerd worden; de tweede zaterdag zo en op de slotdag 48. MIDDELBURG De raadsle den van Middelburg hebben 1755 gram papier thuis gekregenal lemaal betrekking hebbend op het voorstel van burgemeester en wethouders een ontiver'plijst van beschermde monumenten in de stad vast te leggen. De ontwerplijst van de staats secretaris van O. K. en W. bevatte ruim 1100 monumenten. B. en w. hebben een commissie onder lei ding van mr. A.J. van der Weel ingesteld ter bestudering van de ontwerplijst. De commissie heeft vooral twee belangen scherp in de gaten gehouden: 1. het stads- schoon moet binnen verantwoor de grenzen worden beivaard en 2. met de belangen der rechtheb bende particulieren moet zoveel mogelijk rekening worden ge houden. Er zijn adviezen gevraagd van het stedebouwkundig bureau Schut, de Kamer van Koophandel en de Middelburgse midden standscentrale. Een en ander heeft er toe geleid dat van de oorspronkelijke ontwerplijst 249 panden zijn afgevoerd. Er zijn er 47 aan toegevoegd. Het voorstel van b. en w. zal maandag 22 maart in behande ling komen. GOES Burgemeester en wethouders van Goes zullen contact opnemen met de Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Midden- en Noord-Zeeland en met de centrale vereniging van markt-, straat- en rivierhandel over het al dan niet wenselijk zijn van de instelling van een officiële markt in Goes op zaterdag. Een deel van de raad acht dit, in het belang van de consument gewenst. (Van een onzer verslaggevers) HULST De Oost-Zeeuwsch-Vlaamse grondeigenaars en -gebruikers, die be trokken zyn bij de aanleg van de aard gasleiding, hebben op een bijeenkomst in de Konng van Engeland kunnen ver nemen, dat de N.V. Nederlandse Gas unie bereid is tegemoet te komen aan alle redelijke wensen en te claimen scha de geheel te vergoeden. Zoals wy al hebben bericht is door toedoen van de standsorganisaties reeds eerder bereikt, dat de Gasunie voor Zeeuwsch-Vlaande ren het graven van de sleuf voor de leiding op experimentele manier zal aan pakken. Getracht zal namelijk worden om de teeltaarde afzonderlijk te verwijderen, om naderhand in dezelfde staat terug te brengen. Op de bijeenkomst, die werd voorge zeten door de heer J. W. Scheele, voor zitter van de kring Hulst van de Z.L.M. deelde de heer John Blersch namens de Gasunie mee, dat voor Zeeuwch-Vlaan- deren de structuurschade van een rijks daalder per meter niet direct bij de ondertekening van het contract zal wor den betaald. De speciale werkwijze doet de verwachting immers rechtvaardigen dat er geen structuurschade zal optre den. Wanneer dit toch het geval is, di rect of na langere tijd dan zal de scha de geheel worden vergoed. De toezeg ging van de heer Blersch, dat alle scha de, ontstaan door het leggen van een gasbuis, zal worden vergoed, bleek tij dens de bijeenkomst de gemoederen niet direct kunnen te bedaren. Tientallen vra gen over hoofdzaken en detailpunten werden afgevuurd, en steeds moest het antwoord weer zijn dat alle schade wordt vergoed. Een (landelijke) uitzondering wordt echter gemaakt voor de vermo- genschade, waarvoor de wet geen uit komst te bieden heeft. Zoals bekend heeft de Gasunie een werkstrook nodig van 22 meter. breedte. De buis zal op een diepte worden gelegd van mini maal 1.25, Gasunie zal op een strook MIDDELBURG Dat er weer leven zit in het Middelburgs Muziekkorps heb ben de vele belangstellenden in een con cert, dat het korps in de concert- en ggehoorzaal heeft gegeven kunnen horen Het Middelburgs muziekkorps vierde hiermede zijn 150-jarig bestaan. Voor zitter W. Z. C. Hinderks bedankte in zijn openingswoord burgemeester Drijber voor de steun, die hij het Middelburgse korps, waarvan deze als lid van net aanbevelingscomité zitting heeft, tot nu toe heeft gegeven. Burgemeester Drijber, die voor het ei genlijke concert begon, nog een toe spraak hield, herinnerde er aan dat het hier niet om een bepaalde groep gaat, maar om een muziekkorps voor de ge hele burgerij. Dirigenten die het korps in hun bloeitijd hebben meegemaakt wa ren de heren Jan Morks en Joh. H. Caro. Namens het gemeentebestuur werd een grote krans aangeboden, die nu bij het borstbeeld van dirigent Jan Morks op het molenwater in Middelburg een plaats heeft gevonden. Wat het programma betreft mogen we voorop stellen, dat het Middelburgs Mu ziekkorps niet gewend is om in een be sloten ruimte te musiceren De muziek- drift, die in hoge mate aanwezig was, bleek in het enthousiasme van het spel weieens aan de te forse kant en het is nu eenmaal duidelijk, dat men. daar, bij een buitenoptreden minder erg in heeft. Ook de zuiverheid liet wel eens te wensen over, maar daar stonden ook weer vele goede dingen tegenover, zodat als geheel en zowel letterlijk als figuur lijk levendig concert paats vond. Hierbij is de directie, naast het ma teriaal, van grote betekenis voor een korps en dat deze bij dirigent Floor Smit in goede handen bleek, hebben we kunnen bemerken. Een rustige lei ding, secuur van aangeven, waarbij de leden van het korps hun dirigent zoveel mogelijk volgden. Het programma werd geopend met de pittige mars Jubelklange in 'n arrange ment van Molenaar, terwijl eerst werd begonnen met het Wilhelmus, n.a.v. de verloving van prinses Margriet. De ouver ture Regina van Rossini werd in ht ge deelte voor de pauze nog gevolgd door een Suite Romantique van Francis Popy. Het bleek op deze avond dat de mar sen wel het beste onderdeel van het Middelburgs Muziekkorps waren. Bij de balletsuite Zémire et Azor van Grétry kwam de stemming onderling wel eens in het gedrang. De Zeeuwse Reien van Jan Morks vonden een warm onthaal bij 't Middelburgse publiek. Gaarne zou den we voortaan te voren willen weten hoeveel Reien er uitgevoerd zullen wor den dit houdt dan tevens in, dat er na iedere Rei niet geklapt behoeft te worden, wat op zich zelf storend kan werken. In het slotnummer kwamen ook de tamboers aan de orde en werden deze marsen, afgewisseld door de trommel slagers een waardig sluitstuk van deze dag. Voor dirigent Smit was er naast het applaus een bloemenhulde. A. L. van 17 meter breedte het zakelijk recht vestigen. Op de 17 meter brede strook mogen geen gebouwen of diepwortelend ge boomte worden gezet. Nauw verband houdt hiermee dat ook de schade we- gens bestemmingsverandering van de grond wordt vergoed. De gigantische zaak van de aardgas leiding bleek voor Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren tal van duistere punten in te hou den. Sterk werd reeds geageerd tegen het betreden van het land zonder toe stemming van of kennisgeving aan de eigenaar of gebruiker. Met kracht werd verder gewezen op veranderingen in het tracé, nadat dit was goedgekeurd. Het zou hier gaan om wijzigingen bij het eindpunt Sluiskil en in het land van Saeftinge. Noch bij de aanwezige dijk graven van 't Hulster en Axeler Am bacht noch bij de Gasuniewoordvoer der Blersch was hier iets over bekend, Duister bleef ook de samenwerking met de waterleidingmaatschappij. Voor zover het de Gasunie betreft is deze samen- Werking er alleen maar voor de zinker onder de Schelde. Aan de hand van of ficiële brieven toonde de vergadering echter aan, dat deze samenwerking ver. der reikte. Een afdoend antwoord koe niet worden gegeven. Hoewel gewezen werd op het feit dat het tracé zodanig is uitgestippeld, dat de lanbouwgronden het minst worden ge schaad, kon de ontevredenheid niet ge heel worden weggenomen. De toezeg ging werd gedaan, dat na de buislegging de Gasunie en de uitvoerende aannemer bij alle betrokkenen zullen aankloppen om te horen of en in welke mate er schade is. De afwikkeling ervan komt dan weer in handen van de cultuur, maatschappij. (Van onze correspondent) SOUBURG Gisteren werd alhier het feit herdacht dat vijfentwintig jaar ge leden de vrijwillige brandweer werd op gericht. De burgemeester, die de bijeen komst opende, en daarbij verschillende officiële personen welkom mocht heten, zoals de ereburger de heer M. A. van der Putten, de adjunct inspekteur van het brandweerwezen in Breda de heer F. H. J. de Roos, het hoofd bescher ming bevolking de heer P. J. van der Lelie, de brandweercommandanten van Middelburg, Vlissingen en de N.V. Ko ninklijke Maatschappij de Schelde, bracht in herinnering, dat voor de oorlog de brandweerdienst hand- en spandiensten inhield. De talrijke pompbediendes wer den opgeroepen door z.g. porders. Daar het toenmalig college van b. en w. deze verplichte diensten ongewenst achtte is men overgegaan tot het instellen van een vrijwillige brandweer Aan drie personen kon de burgemees ter een onderscheiding uitreiken wegens 25 jaar trouwe dienst. Het waren de heren Ch. Jansen, commandant, (bron zen kruis), de heer J. Schuurmond, on dercommandant, (eveneens brons), de heer A. Steketee hoofdbrandwacht (bron zen medaille). De burgemeester liet zijn gelukwensen vergezeld gaan van bloe men voor de dames van de jubilarissen, Aan het slot van de avond werd in har telijke bewoordingen afscheid genomen van de heer H. Kastelijn die wegens ziek te ontslag heeft moeten vragen als brand weerman. Uit de toespraken van de burgemeester en de voorzitter van de Souburgse brandweervereniging de heer J. Schuurmond, bleek wel hoe enorm het werk van de heer Kastelijn werd gewaardeerd. Hij heeft op voortreffe lijke wijze vanaf 1939 gezorgd voor het onderhoud van het brandweermateriaal. Als dank werd hem door de gemeente een doos sigaretten gegeven. De brand weervereniging bood een bijzettafel aan. Voor mevrouw Kastelijn waren er bloe men. Een humorist en een bandje zorg den voor vrolijke afwisseling. Tot slot was er een zeer geanimeerd bal. (Van een onzer redacteuren) OEVEEL jaren zal het nog duren, eer we met evenveel tal Rotterdamse bedrijven, die zijn ge vestigd in de buurt van een aantal terreinen, waar mogelijk een heliha- ven aangelegd zou kunnen worden. Toen antwoordde de helft van de ge- 1 1 LU...:„ï- nqueteerden en slechts één van hefi gemak een luchttaxi nemen als zej geen behoefte te hebben aan lucht- taxivervoer. „In die twee tussenliggende jaren was op verkeersgebied zoveel veran derd, dat de behoefte aan nieuwe ver keerswegen door de lucht automa tisch moest ontstaan", zei mij de heer J. C. P. Stuy, hoofd van de helikop terafdeling van Schreiner. Niet alleen de uitslag van de Rotter damse enquête leverde het bewijs voor deze nieuwe behoefte. Terwijl men bij Schreiner de mogelijkheden in Rotter dam nader bestudeerde, richtte het bedrijf een oproep aan alle Nederland se gemeenten. De gedachte die daar bij voorzat was, dat taxivervoer door de lucht zinloos zou zijn, als er door het land verspreid niet op verscheide ne plaatsen geland kon worden. De oproep, waarin de toekomstmogelijkhe den van het helikoptervervoer werden aangegeven, werd geplaatst in het blad van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten van oktober vorig jaar. Sindsdien hebben vijftig tot zestig ge meenten op de oproep gereageerd, en kele met de stellige bedoeling mee ZIERIKZEE Enkele dagen gele den trokken de vorig •jaar gediplomeer de natuurwachten van de Schouwse westhoek met een aantal vogelwach ters er op uit voor de eerste natuur verkenning in 1965. Een bezoek werd gebracht aan de Flaauwers- en We- versinlagen, waarbij de zich daar op- houdende zwanen werden bekeken Toen de gidsen juist bij de inlagen arriveer den, kwamen duizenden scholeksters van de onder de opkomende vloed ver dwijnende zandbanken in de Ooster schelde, aangevlogen. Tussen deze scha re bevond zich ook 'n aantal roze gru- to's en enkele wulpen, die op Schouwen steeds zeldzamer worden. In de inla gen werden aangetroffen: wilde eenden, bergeenden (in voorjaarskleed i. winter talingen, smienten, kuifeenden. tafel eenden, brilkuikens, nonnetjes, pijlstaar ten en meerkoeten. nu een wegtaxi? Voor óns ver moedelijk nog wel zeer geruime tijd, maar voor degenen die het betalen kunnen en wier tijd on betaalbaar is, lijkt het reizen per heli-taxi al in een nabij verschiet te liggen. Het beeld ligt bij even doordenken niet zo ver weg in de verbeelding. Het bezit voor de meesten nog wel een science fiction karakter, maar sluit in feite zo nauw aan bij de huidige ontwikkeling van bet verkeer, dat het al helemaal geen fictie meer is, en daarentegen als is terecht gekomen in de sfeer van het plannen maken. Iemand hoeft geen profeet te zijn, om te voorspellen dat het wegverkeer bij een constante te doen, andere nog informatief, groei op de tegenwoordige voet over een aantal jaren zelfs over het beste wegennet een aller- miserabelste wijze van vervoer zal worden. Het openbaar vervoer zal wellicht nog geïntensiveerd worden, maar ondanks dat blijft er voor degenen die in de toe komst nog meer haast hebben dan nu, maar een weg over: met de helikopter door de lucht, om zich het tijdverlies, het ongerief en het gevaar van het woelige bodemverkeer te besparen. De luchtvaartmensen die de plannen luchttaxivervoer in Nederland voor trachten te realiseren verdienen niet hun brood met science-fiction. Zij be ginnen er niet aan, als zij er niet iets in zien en zij laten zich evenmin ont moedigen, als het publiek er nog niet iirect aan gewend is. Drie jaar gele den hield de heer B. A. M Schrei ner. directeur van de N. V Lucht vaartmaatschappij Schreiner Aero Contractors een enquête onder het Rot terdamse bedrijfsleven naar de belang stelling voor luchttaxivervoer. De be langstelling was toen vrijwel nihil, maar de heer Schreiner liet zijn denk beeld niet varen Een jaar geleden enqueteerde hij opnieuw een veertig- De onverwacht grote belangstelling voor de helikopter-plannen was voor Schreiner erg bemoedigend. Niettemin verkeert men bij het luchtvaartbedrijf in angstige onzekerheid over de rea liseerbaarheid van de plannen, omdat de rijksluchtvaartdienst nog op geen enkele wijze heeft gereageerd op de eerste aanvragen van het bedrijf voor toestemming om met helikopters op nieuwe heliports te vliegen. Volgens de regeling toezicht lucht verkeer mag men buiten de bebouw de kom met helikopters landen, als de eigenaar van het betreffende ter rein en de burgemeester van de ge meente daarvoor toestemming hebben gegeven. Binnen de bebouwde kom is bovendien de toestemming van de rijksluchtvaartdienst nodig Al hebben zich heel wat kleinere gemeenten aan gemeld die vrij gemakkelijk een ter rein buiten hun bebouwde kom zou den kunnen aanwijzen, toch zijn daar mee de moeilijkheden niet opgelost, want een luchttaxibedrijf is op de eer ste plaats aangewezen op de grote steden. En daar komt men noodzake lijkerwijs binnen de bebouwde kom terecht zelfs al is het maar die van een industrieterrein. „Men zal eerst aan het nieuwe ver voermiddel moeten wennen en de voor delen er van moeten leren, wat bij de zakenman die eenmaal met de lucht taxi kennis heeft gemaakt waarschijn lijk niet lang zal duren. Naarmate er in de toekomst meer gevlogen wordt zullen de tarieven omlaag kunnen." Zij zijn dat op het ogenblik bepaald nog niet. Een „Alouette" voor vier personen, die Schreiner direct zou kun nen inzetten kost f 3,80 per kilometer of wel ongeveer tien gulden Der minuut vliegen. Grotere toestellen zijn voor deliger per minuut en door hun grote re aantal reizende passagiers hierin per persoon aanzienlijk goedkoper Ondanks de hoge kosten ziet de heer Stuy toch al heel wat klandizie voor de luchttaxi. „Neem eens een Ameri kaanse zakenman die Arnhem wil be zoeken", zegt hij. „Over enkele jaren vliegt de man in vier of vijf uur over de Oceaan en hij zou voor een reis van Schiphol naar Arnhem nog eens minstens de .helft van die tijd nodig hebben. Dat is een onzinnige verhou ding." De heer Stuy noemt nog tal van andere voorbeelden. De directie van een bedrijf wil zakelijke bezoekers op één dag verschillende vestigingen in Nederland laten zien. De wens om de gasten comfort te biieden weegt ruim schoots op tegen de kosten van de heli taxi. Tijdens een jaai'beurs reizen er talrijke buitenlanders tussen Schiphol en Utrecht. Per luchttaxi kan dat in een kwartier en de kosten betekenen niet veel op het reisbudget van deze buitenlandse bezoekers. Voorwaarde is dat vlak bij het jaarbeursterrein een (tijdelijke) helihaven moet worden aan gelegd. In eerste instantie hoeft een heli haven niet meer te zijn dan een ter rein van 50 bij 100 meter, waarop een vlag moet staan voor de windrichting en dat natuurlijk behoorlijk toeganke lijk moet zijn. Naar behoefte kan men zo'n terrein later verder aankleden en verfraaien. In Breukelen werd een voormalig sportterrein aangewezen. De plannen werden hier zo voortvarend aangepakt dank zij het initiatief van de transport onderneming J. Mur, die vurig gelooft in de toekomst van het helikopterver- keer in Nederland. Hij denkt daarbij natuurlijk vooral aan snelgoederenver voer door de lucht. „Het wegverkeer wordt voor de transportondernemingen een ramp", zegt hij. „Van armoe moe ten we wel de lucht in. Al jarenlang speel ik met die gedachte. Toen zij eindelijk door Schreiner realiseerbaar bleek ben ik natuurlijk van harte gaan meespelen. Bijna iedereen is nog hui verig voor vervoer door de lucht. Ik niet, want ik ben er al lang mee ver trouwd, dat het die kant opgaat." Voor een helikoptervlieger is zijn toe stel het veiligste vervoermiddel dat men. zich kan denken. „Helikopters hebben meer mensen gered dan er door verloren zijn ge gaan." De rijksluchtvaartdienst denkt er echter heel anders over en heeft het in het bijzonder niet erg begrepem op één-motorige heli's. De dienst sluit nooit de mogelijkheid uit van een mo torstoring tijdens een landingsmanoeu vre en berekent, dat die binnen de be bouwde kom ernstige gevolgen kan heb ben. hoe gering de kans dat zo iets gebeurt ook mag zijn Daarom moet er voor iedere manoeuvre binnen de bebouwde kom een speciale vergun ning worden aangevraagd en deze wordt zelden gegeven, als de weers omstandigheden niet bijzonder gunstig lijken. Bij Schreiner heeft men sterk de indruk, dat de rijksluchtvaartdienst thans zoekt naar een meer principiële houding ten aanzien van helikopter- vervoer op grotere schaal. Men is wel licht bevreesd om precedenten te schep pen en daaruit zou het stilzwijgen van de dienst te verklaren zijn. Voor Schrei ner is deze situatie uiteraard niet ple zierig, temeer niet, omdat men na de oproep (toen deze stilzwijgende hou ding van de rijksluchtvaartdienst nog niet werd vermoed) de belangstellende gemeenten en bedrijven voorlopig niets positiefs over de plannen kan meede len- Toch is het moeten wachten geen reden om de plannen op te geven: men blijft er in geloven. „We maken ons niet de illusie, dat het met de heli-taxi onmiddellijk zo'n vaart zal lopen", zei de heer Stuy. Zakenlieden en ln het algemeen in dustrie en handel ziet Schreiner als de eerste gegadigden voor vervoer door de lucht Dat houdt niet op bij perso nenvervoer, want het is goed denkbaar dat hoogwaardige goederen die snel ter plaatse moeten zijn per helikopter vervoerd worden. Nog een stapje verder is de mogelijkheid van het ver voer van ijlpost door de lucht. Omdat het een uitgestrekt en dichtbevolkt industriegebied is met snel groeiende verkeersproblemen heeft Rotterdam bij Schreiner de eerste keus gekregen- Toen de plannen daar eenmaal vaste vorm begonnen te krijgen lag het in de lijn om aan de rast van Neder land te denken. Vanuit Rotterdam, ge zien ligt niet alleen Amsterdam, maar vooral ook Utrecht als belangrijk ver keersknooppunt al gauw binnen de ac tieradius van een luchttaxibedrijf, meent de heer Stuy. De gemeente Utrecht heeft onlangs te kennen gegeven wel belangstelling voor de luchttaxiplannen 'te hebben. De heer Mur is een zakenman die graag wat verder vooruit denkt dan volgend jaar en als hij daarmee be zig is. ziet hij al lijndiensten tussen de grote industriecentra voor goede- envervoer door de lucht. De heer Stuy spreekt wat voorzichtiger over lijndien sten Zij zijn volgens hem pas moge lijk als tussen bepaalde plaatsen con stant een hoog aanbod van passagiers blijkt te bestaan. Voorlopig kan alleen een taxibedrijf tot de mogelijkheden behoren, omdat helikopters zeer duur zijn en slechts rendabel gevlogen kun nen worden bij een hoge bezettings graad. Dat is vooralsnog op lijndien sten uitgesloten. Maar wie een taxi bestelt betaalt de volle vluchtprijs. Over enkele jaren kan de fabri kant die zijn bedrijf naar een af gelegen plaats in Drente heeft verplaatst sneller dan ooit naar het westen van het land vliegen... als de Rijksluchtvaartdienst ten minste toestemming geeft voor het uitvoeren van de luchttaxi plannen. Van die toestemming hangt op het ogenblik alles af. Bij Schreiner wacht men gespan nen af, wat de uitslag zal zijn en welke voorwaarden de Rijks luchtvaartdienst zal stellen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 8