IS-versie: niet karig met pk s
I
„Wij moeten niet roomser
willen zijn dan de paus"
Aan
de
rol
300.010 km SU»,
ROVULCO
FORD TAUNUS 12M-SERIE VERNIEUWD
LITURGIEVERNIEUWING: TEKEN VAN TEGENSPRAAK
Ergernis begrijpelijk maar
niet gefundeerd
r^drW)
EX-NAZI
IN PERU
VERMIST
Totaal 356.430 km (afstand Aarde-Maan)
met een gemiddelde van 106 km/u!
AUTOBANDEN
internationale
itie.
en stoffen
te vervangen is.
e Wolmerk,
eTips-tips-tips-tips
Snelle TS-versie
Contactpuntjes
FIAT 850 in
nieuwe versies
Zelfde lot als Cukurs
Mysterieviering
"TAURUS 12 M BREEKT
Met een gewone 1200 cc V4 motor. 141 Dagen lang,
dagelijks door meer dan 1000 bochten. Een prestatie,
die 108 nieuwe wereld- en internationale records vestigde.
Be! ons op voor een proefrit!
Automobiplkodriif „De Langstraat'
n.v.
Te vroeg gestart?
Er zijn grenzen
Grillen en hobby's
Ruim duizend
zwerfkatten in
Den Haag
LEXPORT
ima
MALL export
Filler
h export
het kostuum bevestigd is.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 MAART 1965
i
Ford-Keulen heeft een paar ven het gemiddelde liggen. Ter verge-
-a lijkmg geven we hier de acceleratie-
jaar geleden de nieuwe, in Ame- waarden van de 12M 50 pk en 57 pk.
rika ontworpen 12 M uitgebracht. °«Jee^0 9A 15' 22 sec" en 6'2'
Interessant was dat dit model een
V 4-motor met voorWielaandrij- Zware Stem
ving had meegekregen en we
5 - Bij hogere snelheden wordt de mo-
waren benieuwd hoe het gedrag tor wat lawaaierig. De mechanische ge-
van dpyp rvnrrmvpnticrnele Ford" luiden verenigen zich in een hard ge-
van aeze onconventionele r grom, dat in het compartiment pene-
clhstructie ZOU zijn. Deze vier- treert en de conversatie van de inzit-
1 o T4. li„ tenden stoort. Een betere geluidsisola-
cilinder van 1,2 liter toonde Zien van de carrosserie zou de machine
robuust en taai, maar hij had en- wellicht minder kans geven om erdoor
j. heen te praten. Of dit er af kan, kunnen
kele schoonheidsfoutjes, die run- we moeilijk zeggen. De prijs is al zeer
derlijk waren. De motor was nog- scherp berekend,
al rauw en niet zo gecultiveerd
in de omgang. Vooral bij statio- Omeker in bochten
nair draaien veroorzaakte hij ue motor is niet alleen sterk en ro-
Frillirïcffvn Hip hpf stuur en het buust maar ook elastisch. De trekkracht
trillingen, cue nei sxuur en net de verschillende versnellingen is
koetswerk niet onberoerd lieten. Uitermate goed en men komt er in
t-, Aa normale verkeerssituaties normaal mee
De voorwielophanging, met de aanzienlijke motorkracht van
motor als steunpunt, was tech- de TS verleidt gemakkelijk tot snel
i j j u-o-: rijden, maar de rij-eigenschappen lig-
nisch niet goed doordaent. rsij gen eigenlijk niet in het sportieve vlak.
ppn ffpdwoneen bermmanoeuvre Evenals andere wagens met voorwiel
een geawongen utjiimiiaiiucuvxc aandrijving is de 12M onderstuurd en
kon de versnellingsbak ernstige deze tendens komt nogal sterk tot
schade oplopen. Ook de bestu- B^gasvermindere^ m bochten
rins die weinig precies was, be- gelijke situaties vergt de besturing extra
draaiwerk. Zoals we reeds opmerkten
is deze te weinig direct.
De overigens behaaglijke vering denkt
meer aan het comfort van de inzitten
den dan aan sportieve rijders (juist ge
dacht), maar kan zich dan ook in met
matige snelheid gereden bochten niet
schrap zetten. De wagen helt vrij sterk
over, ook nog nadat destijds hardere
schokbrekers werden toegepast, die sa
men met de verbeterde voorwielop-
doorgezet. Het model hanging een positieve invloed hebben
heeft verbeteringen en ëehad °P de koersstabiliteit. Het weg-
contact is iets duidelijker geworden.
vernieuwingen ondergaan
en het kwam ook in snel-
lere uitvoeringen op de.
weg; de 1.5 liter en de
TS, in één- en tweedeurs-
uitvoeringen. De motor is TENGEVOLGE van een onaccurate
elastischer en vrijer op- montage kan een buitenband (en ook
een tubelessband) min of meer scheef
op de velg komen te liggen, waar
door men rijdende hetzelfde effect zal
ondervinden als van een slingerend
wiel, t.w. trillingen en een overmatige
bandenslytage. Om controle te hebben
op het „recht" liggen van een band
vredigde niet. We gaven toen.
zeker wat de mechaniek betrof,
de voorkeur aan de Engelse ver
sie van Fords nieuwe Europa
klasse, de Cortina.
Met de 12M heeft Ford
gehangen, waardoor de
sterke vibraties nagenoeg
verdwenen zyn. Aan het
stuurwiel merkt men er
nauwelijks meer iets van.
Een betere voorwielop
hanging, nu bevestigd aan
het verlengde chassis, is deze, circa 2 cm van de hiel, voor
heeft de besturing duidelijker en positie
ver gemaakt. Liever hadden we deze
wat minder indirect.
zien van een nerf, die dus als een
kleinere cirkel, in de velgcirkel komt
te liggen. Als deze cirkels nu overal
even ver van elkaar liggen dan is
de band op de juiste wyze op de
velg gemonteerd.
De compacte V4, die de 12M onder de
kap heeft, is sterk en fors gebouwd en,
zoals trouwens alle Fordmotoren, be
rekend op een lange levensduur. Voor
de aardigheid en natuurlijk voor de
reclame hebben de Fordmensen onlangs
een standaard 12M een prestatierit van
358.000 km laten maken, dag en nacht
aan één stuk door, met een gemiddelde spelingen zullen er trillingen optre-
van ruim 100 km per uur. Persoonlijk den in de toch al zo kwetsbare stuur-
geven we niet veel voor dergelijke be- verbindingen. Tijdig doorsmeren en
trouwbaarheids- en uithoudingsstunts, (doen) controleren kunnen oolj: in dit
maar we geloven graag dat de motoren opzicht veel narigheid voorkomen,
over 't algemeen erg lang mee kun
nen en de carrosserieën er op den
duur finaal afrijden.
Van de 12M-serie hebben we de 1,5
liter TS-uitvoering getest: de sterkste
van de drie motorversies met resp. 50,
57 en 72 pk (SAE). Bij deze snelle
wagen is Ford-Keulen bepaald niet ka- branden en dat kost dan weer on-
rig geweest met de paarden. Vele mid- nodig geld. Moet u beslist met het
denklassewagens moeten met minder contact „aan" werken, neem dan
rondkomen. Door de aanmerkelijke re- even de draad los die van de bobine
serves van de V4 aan te spreken kon naar de stroomverdeler loopt. Ook
dit model zonder ingrijpende verande- kunt u de verdeelkap lichten en een
ringen in het milieu van de midden- stukje papier tussen de contactpunten
klassers worden losgelaten.We waren ge- schuiven. In beide gevallen is de
imponeerd door de elasticiteit en de bobine dan stroomloos gemaakt en
prestaties van deze machine. De door de kan dus niet verbranden,
fabriek opgegeven topsnelheid van 140
km per uur is aan de bescheiden kant. STATIONAIR draaien van een motor
De TS gaat er royaal overheen. De (zeer terecht ook wel nullasttoerental
acceleratie is zonder meer goed: van genoemd) vereist vrijwel geen arbeid
v km Per. uur in 6 sec., van 0-80 van de motor zodat het dan ook zeer
km per uur in 10.2 sec., en tot 100 km lang zal duren voordat de motor op
P^^Jjnr^in^ ljv) sec. Dit zijn reële, vrij deze wijze haar werktemperatuur zal
IS het scharnier van een portier ver
sleten dan zal dit o.m. in een hoor
bare rammel resulteren. Wat dacht u
dat er gebeurd, als de scharnieren
waar de voorwielen om kunnen
draaien (dus de fussees) slijtage gaan
vertonen? Afgezien van ongewenste
PAS er voor op het contact langer
dan circa 5 minuten aan te laten
staan terwijl u b.v. aan de elek
trische installatie wilt werken. Als
u geen bijzondere voorzorgen neemt
dan zou nl. de bobine kunnen ver-
De 12M-serie heeft schijfremmen op
de voorwielen gekregen. Dit is 'n winst
punt. De wagen laat zich onder alle
omstandigheden goed beheersen en vei
lig tot stilstand brengen. Afmattings
tendensen hebben we, na herhaald af
remmen uit hoge snelheid, niet be
speurd. Veel pedaaldruk is er niet voor
nodig.
Het interieur is sober, strak smaakvol
ingericht. De uitrusting omvat wat men
in deze prijsklasse mag begeren. De
TS-uitvoering heeft comfortabel zitten
de kuipstoelen vóór en de achterbank
is groot genoeg voor drie personen. Op«
lange tochten hebben we hier liever1
drie kinderen. Met een inhoud van 570
liter is de koffer berekend op de
vakantiespullen van een gezin. De por
tieren zijn breed en soliede en het uit
zicht is vrijwel onbelemmerd. Het ver-
warmings- en ventilatiesysteem zagen
we graag uitgebreid met een luchtver
versingssysteem zoals de 17M en de
Cortina dit hebben. De consumptie van
de 12M TS, die rijklaar 870 kg weegt,
is aan de matige kant: gemiddeld 1 11
a 12, bij normaal rijden.
Na de nieuwe kennismaking consta
teerden we dat de 12M op verschillende
punten wezenlijk verbeterd is, maar dat
de Cortina een geroutineerder rijstijl
heeft en sportiever en pikanter is: Aan
een verdere vergelijking willen we bei
de Fordmodellen, die op de markt los
van elkaar optreden en rivalen zijn,
liever niet onderwerpen. De opzet is
verschillend en beide wagens hetfben
hun eigen Eerdiensten.
H.
FFord-Keulen is in Frankrijk van
de eerste plaats verdrongen bij de
verkoopcijfers van buitenlandse auto
mobielen. Opel, opgerukt vanaf de vier
de plaats staat nu eerste. De eerste
helft van vorig jaar gaf de volgende
verkoopcijfers van buitenlandse merken
te zien: 1 Opel 16.885 wagens, 2 Ford-
Keulen 16.786, 3 Fiat 13.179, 4 Ford
Degenham 8.879 en 5 Volkswagen 5.125.
Een bericht uit Japan. De firma
Limura Electric Co Ltd. heeft een
autocrick ontwikkeld, die met behulp
van een ingebouwde elektromotor en
de 12-volts accu van uw auto in tien
seconden uw voertuig optilt.
In 1911, in een garage in Detroit,
werd de eerste Chevrolet vervaar
digd. Vierenveertig jaar later, op de
24e februari 1965 in de fabriek te Kan
sas City, verliet het 55 miljoenste voer
tuig van Chevrolet de band. Het was
een Chevelle Malibu Super Sport.
Alfa Romeo heeft een prijsverlaging
aangekondigd voor de „Sprint 1300"
en de Dauphine, die wordt gebouwd met
de licentie van Renault.
De verkoop van personenauto's in
Canada is, ten opzichte van 1963, in
1964 met 10,4% gestegen en die van
wagens met een Europees merk met
27,8% (van 51.476 tot 65.807).
Het is wel duidelijk, dat liturgie en Eucharistie-viering, uitdrukkelijk
bedoeld ais teken van eenheid, geworden zijn tot teken van tegenspraak.
Over de vernieuwing van de liturgie zijn de tongen losgekomen. En de
meningen zijn verdeeld: soms krijgt men meer reminiscenties aan de
desastreuze spraakverwarring van Babel dan aan het eenheidscheppende
talenwonder van het Pinksterfeest in Jerusalem.
Er zit iets verblijdends in de overal opgedoken discussie: thans blijkt
de liturgie door onverhoopt-veie katholieken te worden ervaren als iets
dat hen persoonlijk raakt en hun uiterst dierbaar is. Als de liturgie zó
in het dagelijks gesprek kan binnendringen, dan mag een werkelijke
betrokkenheid op die liturgie worden geconstateerd.
Maar intussen moet men tevens een
groot en sterk-verbreid onbehagen signa
leren. Als ik het goed begrijp, is er wei
nig verzet tegen ,,'n" vernieuwing als
zodanig. Het Concilie heeft met grote
eenstemmigheid de liturgie-vernieuwing
gesanctioneerd en bevolen. Men zou dus
roomser zijn dan de paus en katholieker
dan het Concilie, wanneer men daarte
gen in opstand kwam. Hetgeen overigens
niet uitsluit, dat sommigen (velen mis
schien) het aanvaarden van nieuwe vor
men grote moeite kost: van het oude
vertrouwde doet men niet zo maar af
stand
Het onbehagen richt zich vooral op
de concrete vormen van de begonnen
vernieuwing. Het heeft vele en diepe
wortels, die moeilijk in kort bestek ge
heel en al kunnen worden bloot gelegd.
De teleurstelling openbaart zich trou
wens naar twee kanten: de één is het
te hard en radicaal gegaan, te bruusk
en te willekeurig; de ander vraagt zich
met zorg af, waarom er niet dieper wordt
doorgestoten. De zaak is gecompliceerd
en tegelijk uiterst delicaat. Er wordt van
(Advertentie)
U kunt vrijblijvend zelf een proef
rit in deze wagen maken bij:
GARAGE
GOES
MARCONISTRAAT 1 - TEL. 6538
sportieve tijden, die in dit genre bo-
Op de aanstaande autosalon in Ge
neve (11 tot 21 maart) presenteert
Fiat twee nieuwe versies van de
„850", een coupé en een Spider. De
seriebouw van beide typen begint
nog deze maand. De Fiat 850 coupé
heeft een nieuwe achterparty ge
kregen, in de sportieve ,,fast back"-
stflL
Met de „snelle rug" ziet het wa
gentje er aantrekkelijk uit. De car-
rosserielijn is gestrekter en het
stompe, minder esthetische achter
stuk is weggewerkt Het max. ver
mogen is verhoogd en de topsnelheid
ligt boven 135 km/u. De .850 Spider,
een cabrioletuitvoering, is door Ber-
tone getekend. Beide nieuwe typen
hebben schijfremmen op de voorwie
len. Uit Genève zullen we uitvoerig
op dit en ander nieuws terugkomen.
Hier worden tevens een cabriolet
versie van de Alfa Romeo Giulia
Sprint GT en een coupémodel van de
Lancia Fulvia voorgesteld. H.
hebben bereikt. Het snel op tempe
ratuur brengen van de motor bereikt
•u dan ook veel beter door de motor
direct te gaan belasten en wel door
langere tijd in de laagste versnellingen
te blijven rijden.
U vraagt maar.
Het dynamocontrolelampje van
mijn Opel Kadett, zo schryft de heer
H. te Roosendaal, heeft altijd de
neiging gehad onderweg te gaan op
gloeien als, met brandende koplam
pen, de ruitenwisser wordt aangezet.
Klachten over de batterij zyn er niet
maar de vraag blijft, of één en an
der wel volgens de regels van de
kunst is.
Waarschijnlijk is hier sprake van
een los contact zodat zich een span
ningsverschil kan voordoen op het
controlelampje waardoor dit min of
meer kan gaan gloeien. Ook is het
mogelijk dat de vrij zware „belas
ting" er schuld aan heeft. In elk ge
val raden we u aan alle contact
plaatsen der dynamo, regelaar, rui
tenwisser en schakelaars op vastzit
ten en reinheid te controleren. Mocht
het opgloeien van de lamp dan nog
niet over zijn en is u hiernaast over
tuigd dat de batterij voldoende
wordt geladen dan is het maar het
beste dit verschijnsel als normaal te
accepteren.
LIMA De politie in Peru zoekt op
het ogenblik naar een voormalige nazi,
Hermann Fischer, die volgens diens fa
milie reeds enige weken wordt vermist.
De 59-jarige, uit Hamburg afkomstige,
Fischer arriveerde na de tweede wereld
oorlog in Peru waar hij een landbouw
bedrijf begon. Men denkt aan de moge
lijkheid, dat hij het slachtoffer is ge
worden van een organisatie, die jacht
maakt op voormalige oorlogsmisdadi
gers.
(Advertentie)
de verantwoordelijke leiders veel wijs
heid en inzicht gevraagd en van ieder
veel liefde en begrip. Als iets geen strui
kelblok mag zijn voor de christelijke
eenheid en liefde, als iets geen aanleiding
mag worden tot geschonden gewetens en
gewonde harten, dan is het de liturgie.
Deze regels schryf ik met de nodige
huiver. Ik hen er té diep van overtuigd,
dat zij door hun summier karakter ge
makkelijk kunnen worden misverstaan en
dat door de beknoptheid meer wordt
verzwegen dan uitgesproken. Maar de
hoop en het vertrouwen, dat de Geest
elk goed-bedoeld menselijk pogen be
vruchten kan en wil, heeft my over myn
aarzeling heengeholpen. Vanuit die ver-
wachting zou ik «enkele gedachten wil
len neerschrijven, die mogelijk verhel
derend kunnen werken.
De Eucharistie-viering is een sacramen
teel gebeuren, d.w.z. het is een handrei
king van de Heer, een begenadigd mo
ment van ontmoeting met Christus. De
Heer staat in ons midden om Zijn ge
zindheid („de gezindheid, die was in
Christus Jezus", zegt St.-Paulus), Zijn
levenshouding op ons over te dragen;
de houding van onderlinge liefde in
dienstbaarheid aan de Vader. Hij schept
ons tot eenheid en gemeenschap, al wordt
dat niet Qf zwak ervaren. Daarom is de
viering zelf een gemeenschapsgebeuren.
Wat innerlijk misschien nauwelijks ac
tueel beleefd wordt, wordt toch uiterlijk
sterk beklemtoond; dat wij in de Heer
bij elkaar horen en met en voor elkaar
leven moeten. Natuurlijk mag dit samen-
bidden en samen-handelen ons persoon
lijk, stil gebed niet doden. Integendeel;
pas als mens in eigenheid kan men me
demens zijn in gemeenschappelijkheid.
Maar het christelijk „samen" vindt hier
een hoogtepunt van expressie.
De liturgieviering is een mysterievie
ring, d.w.z. in uiterlijke tekenen vieren
wij iets, dat wij in wezen niet kunnen
vatten. Men moet het mysterie niet wil
len grijpen; maar wél moeten de tekenen
(woorden, handelingen, „materiaal") de
toegang naar het mysterie ontsluiten: zij
moeten dus duidelijk, helder en inzichte
lijk zijn. M.a.w. al beleven wij een myste
rievolle werkelijkheid, dat wil niet zeg
gen, dat wij dan ook „mysterieus" moe
ten spreken en handelen. Van de andere
kant kan men niet stellen, dat alles door
ieder op slag gevat moet kunnen wor
den. De volkstaal is direct verstaanbaar,
maar geloof is nodig, om meer te ver
staan dan met woorden kan worden ge
zegd. En om dat „meer" gaat het uit
eindelijk. Ik geloof, dat men goed onder
scheid moet maken tussen „eigentijdse
taal" en „alledaagse taal". Goede liturgi
sche taal zal altijd iets te „gissen" en te
„raden" overlaten, omdat de wijze van
zeggen aan het geloof de ruimte geeft
in de diepte verder te werken; wat
Official Ford-dealer - Waalwijk
heel iets anders is dan spreken in raad
selen of in geheimtaal.
De vernieuwing van de liturgie is be
gonnen, maar ook niet méér dan dat. Men
kan eigenlijk niet zeggen, dat de liturgie
reeds vernieuwd IS. Wij ztfn nog maar
pas van start gegaan, tastend en zoekend.
Wy gaan de volkstaal ZOEKEN. Lang
zaam maar zeker moet zij vanuit het
geloof en de ervaring liever: vanuit
de gelovige ervaring haar juiste ge
stalte krygen. Het wekt misschien teleur
stelling, dat niet onmiddellijk een mooi
en klaar geheel geboden kon worden.
En dat zoiets heiligs als de liturgische
viering voorwerp van proefneming wordt
kan ergerlyk lijken. Maar alles wat wer
kelijk leeft, kan slechts groeiend en rij
pend zijn juiste vorm vinden. Dat is een
algemene levenswet De vernieu
wing van de liturgie kan geen bureau
werk zijn!
Een veel gehoorde opmerking: is de
vernieuwing niet te vroeg van start ge
gaan? Is er niet te overhaast gehandeld?
Misschien wel, maar.... een opsomming
van enkele factoren, die meespeelden,
kan mogelijk verduidelijken, waarom in
feite toch op de eerste zondag van de
Advent is begonnen.
Tevoren was luid verkondigd, dat Ne
derland niet langer wachten kón. En
inderdaad was een spanningsvolle ver
wachting tot een climax gegroeid. Re
den om zich af te vragen, of de nu
waaiende tegenwind uit de ene hoek
dan niet een stormwind zou zijn ge
weest uit de andere richting.
Thans, drie maanden later, is het pa
rate materiaal (d.w.z. de officiëel door
het Episcopaat vastgestelde vertaling)
met geen letter uitgebreid (het omvat
ook NU nog alleen teksten uit het
„Gewone van de Mis"). Men maakt zich
illusies, als men meent, dat nu meer ge
reed zou zijn geweest, of dat de reeds
vastgestelde vertaling nu beter en vol
maakter had kunnen zijn. Wat dit laatste
betreft: de deskundigen, die dit werk
hebben voorbereid, zijn na grondige be
raadslaging tot welbewuste conclusies
gekomen.
Wie ervan uitgaat, dat goede litur
gische volkstaal alleen uit ervaring en
door gebruik kan groeien en rijpen, zal
steeds meer gaan vermoeden, dat het
resultaat nooit helemaal bevredigend had
kunnen zijn. Dit neemt overigens niet
weg, het zij volmondig erkend dat
nu de situatie het risico tot onbehagen
in zich sloot. Maar moet men zich niet
eerlijk blijven afvragen, of de omstan
digheden wel anders toelieten?
Blijft de vraag naar de voorlichting
aan en de voorbereiding van de gelovi
gen. Had die niet beter moeten zijn? Een
jaar lang (vanaf december 1963, toen
de Constitutie over de liturgie door het
concilie werd gepubliceerd) heeft men
de vernieuwing zien aankomen en men
weet, hoe groot bij velen de teleurstel
ling was, toen men tot de ontdekking
kwam, dat concrete resultaten niet on
middellijk mogelijk waren. Nu dit jaar
van wachten niet voldoende is gebleken
(of: niet voldoende is benut?) kan ik mij
geen illusies maken over enkele maan
den méér. Ik raak er steeds meer van
overtuigd, dat bij zo'n diep-ingrijpende
verandering een schok, een crisis nooit
echt te vermijden zou zijn geweest.
Maar de vraag naar voldoende voor
bereiding en voorlichting is daarmee
niet helemaal beantwoord
De nu begonnen vernieuwing is nog
maar een eerste aanzet, „half werk",
zeggen de bisschoppen in een recent
schryven. Er zyn er, die zich ergeren
aan het al te beperkte en al te schroom
vallige karakter van deze vernieuwing.
Enerzyds terecht, want door hetgeen
wèl veranderd is, komen de tekorten van
wat NIET vernieuwd is, sterker naar
voren. Anderzijds echter is deze erger
nis niet helemaal gerechtvaardigd: wij
zyn immers gekomen tot aan de gren
zen van het thans mogelijke. Dat er
grenzen moeten zijn, kan met enige
goede wil worden erkend. De centrale
post-conciliaire Commissie heeft een
stimulerende, maar ook regelende taak.
Wie enigszins met haar werkwijze op de
hoogte is, zal bevestigen, dat zy haar
grote en verantwoordelijke opdracht met
echte openheid tracht uit te voeren.
Pluriformiteit is een weldaad, maar een
fundamentele eenheid evenzeer. Ook voor
1 die eenheid moet nu de basis worden
gelegd.
De liturgie-vernieuwing is nog zeer be
perkt en onvolmaakt; toch kan zij
reeds nu in sommige opzichten ingrij
pen en „revolutionair" worden genoemd.
Om dit te illustreren zij gewezen op een
consequentie, die zich duidelijk aftekent.
Men zal in het vervolg tevergeefs vra
gen om een uniforme viering in alle
kerken. Dat kan en hoeft niet meer. Ten
gevolge van het officiëel gestelde prin
cipe van de „differentiatie" is er op be
paalde punten vrijheid van keuze. Eén
voorbeeld ter illustratie., de plaats van
de Woorddienst kan naaf plaats en om
standigheden met grote vrijheid worden
i gekozen. Deze ruimte voor eigen initia-
I tief blijkt voor velen een moeilijk te
verteren zaak: men zal er echt aan
moeten wennen.
Veel vertrouwen en reactie tegen de
liturgievernieuwing is voortgekomen uit
ergernis over min of meer „wilde" ini
tiatieven, die associaties oproepen aan
„grillen" en „hobby's". Het is begrijpe
lijk, dat men pijnlijk getroffen werd
door de wijze, waarop plaatselijk naar
eigen inzichten werd geschrapt en ge
wijzigd en door stemmen, die suggereer
den, „dat heel wat verouderd materiaal
met de liturgische ophaaldienst kon wor
den meegegeven."
Echte willekeur is *fout en bovendien
riskant. De goede zaak wordt daarmee
is discrediet gebracht en ondergraven.
De liturgie is een zaak van de gemeen
schap, van de Kerk, van het Godsvolk
en dit gezien in groot verband (bisdom,
kerkprovincie, wereldkerk); want zó is
deze gemeenschap fundamenteel gestruc
tureerd. Zou het ook niet getuigen van
een gebrek aan werkelijk christelijk ge
meenschapsbesef, als men lichtvoetig
zou heenstappen over de onrust en ver
warring bij geloofsgenoten? En boven
dien rijst de vraag, of er niet een te
kort aan bescheidenheid en realiteitszin
ligt in de neiging van sommigen om
hun inzichten en verworvenheden te
verabsoluteren? Ook óns werk zal zeer
betrekkelijk blijken te zijn....
Dat alles neemt absoluut niet weg, dat
wij grote dank verschuldigd zyn aan de
creatieve geesten, die uit overtuigde
pastorale motieven, prudent en bedacht
op samenwerking met de bevoegde in
stanties, hun beste krachten inzetten
voor de vernieuwing van het liturgisch
leven. Ook zij komen wel eens ten on
rechte in de verdrukking
Tenslotte nog een enkel woord over
het „experiment". Men weet, dat het
„experiment" een officiëel-erkende rol
gaat spelen. Weliswaar is het ook voor
deskundigen nog niet helemaal duidelijk,
wat precies met „experiment" wordt be
doeld. Eén ding is echter zeker: het zal
„geleid" moeten zijn, d.w.z. men kan
niet „zo maar iets proberen"; het Con
cilie heeft het „experiment" geplaatst
in het kader van een hele kerkprovin
cie (de Bisschoppenconferentie). Een
bundeling dus van alle creativiteit tot
naar de hoogste top is redelijk en nood
zakelijk. Het liturgisch zoeken en tasten
vraagt vooral hier „collegialiteit" en
samenwerking van allen.
De liturgie is een „werk van het Volk
Gods". Als Volk van God hebben wij
de opdracht één van zin en één van
hart te zijn. Ieder zal rekening hebben
te houden met de gevoelens van ieder
ander; en elkeen zal moeten uitgaan
van de eerlijke bedoeling van elk mede
gelovige. Meevoelen met elkaar en liefde
vol begrip zijn bij de uitvoering van dit
grote werk voorwaarde en fundament
(Advertentie)
ons serviceprogramma:
uitlijnen - balanceren - reparereh
montage - loopvlakvernieuwing
EINDHOVEN Heezerweg 42 Tel. 16155
BREDA Koele Mei 6 Tel. 41550-37085
DEN HAAG Het probleem van de
zwerfkatten is nergens zo groot als in
Den Haag. Er lopen meer dan duizend
van deze beesten rond. Bovendien is
vastgesteld, dat nergens onder katten zo
veel schurft voorkomt als in de residen
tie. Deze mening is de vereniging tot be
scherming van dieren toegedaan. Het ge
meentebestuur heeft de vereniging, de
plantsoenendienst en de politie o[xlracht
gegeven het probleem op te lossen.
Daartoe wordt een actie ondernomen.
Deze zal enige maanden duren. De kat
ten worden met een stukje vis in een
kooi gelokt, waarvan dan de. klep dicht
valt. Hiervoor zijn twintig kooien "be
schikbaar. De vangkooien worden na
zonsondergang geplaatst in tuinen, par
ken, bossen en plantsoenen. De katten
worden in een asiel afgemaakt.
t