IS-versie: niet karig met pk s I „Wij moeten niet roomser willen zijn dan de paus" Aan de rol 300.010 km SU», ROVULCO FORD TAUNUS 12M-SERIE VERNIEUWD LITURGIEVERNIEUWING: TEKEN VAN TEGENSPRAAK Ergernis begrijpelijk maar niet gefundeerd r^drW) EX-NAZI IN PERU VERMIST Totaal 356.430 km (afstand Aarde-Maan) met een gemiddelde van 106 km/u! AUTOBANDEN internationale itie. en stoffen te vervangen is. e Wolmerk, eTips-tips-tips-tips Snelle TS-versie Contactpuntjes FIAT 850 in nieuwe versies Zelfde lot als Cukurs Mysterieviering "TAURUS 12 M BREEKT Met een gewone 1200 cc V4 motor. 141 Dagen lang, dagelijks door meer dan 1000 bochten. Een prestatie, die 108 nieuwe wereld- en internationale records vestigde. Be! ons op voor een proefrit! Automobiplkodriif „De Langstraat' n.v. Te vroeg gestart? Er zijn grenzen Grillen en hobby's Ruim duizend zwerfkatten in Den Haag LEXPORT ima MALL export Filler h export het kostuum bevestigd is. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 MAART 1965 i Ford-Keulen heeft een paar ven het gemiddelde liggen. Ter verge- -a lijkmg geven we hier de acceleratie- jaar geleden de nieuwe, in Ame- waarden van de 12M 50 pk en 57 pk. rika ontworpen 12 M uitgebracht. °«Jee^0 9A 15' 22 sec" en 6'2' Interessant was dat dit model een V 4-motor met voorWielaandrij- Zware Stem ving had meegekregen en we 5 - Bij hogere snelheden wordt de mo- waren benieuwd hoe het gedrag tor wat lawaaierig. De mechanische ge- van dpyp rvnrrmvpnticrnele Ford" luiden verenigen zich in een hard ge- van aeze onconventionele r grom, dat in het compartiment pene- clhstructie ZOU zijn. Deze vier- treert en de conversatie van de inzit- 1 o T4. li„ tenden stoort. Een betere geluidsisola- cilinder van 1,2 liter toonde Zien van de carrosserie zou de machine robuust en taai, maar hij had en- wellicht minder kans geven om erdoor j. heen te praten. Of dit er af kan, kunnen kele schoonheidsfoutjes, die run- we moeilijk zeggen. De prijs is al zeer derlijk waren. De motor was nog- scherp berekend, al rauw en niet zo gecultiveerd in de omgang. Vooral bij statio- Omeker in bochten nair draaien veroorzaakte hij ue motor is niet alleen sterk en ro- Frillirïcffvn Hip hpf stuur en het buust maar ook elastisch. De trekkracht trillingen, cue nei sxuur en net de verschillende versnellingen is koetswerk niet onberoerd lieten. Uitermate goed en men komt er in t-, Aa normale verkeerssituaties normaal mee De voorwielophanging, met de aanzienlijke motorkracht van motor als steunpunt, was tech- de TS verleidt gemakkelijk tot snel i j j u-o-: rijden, maar de rij-eigenschappen lig- nisch niet goed doordaent. rsij gen eigenlijk niet in het sportieve vlak. ppn ffpdwoneen bermmanoeuvre Evenals andere wagens met voorwiel een geawongen utjiimiiaiiucuvxc aandrijving is de 12M onderstuurd en kon de versnellingsbak ernstige deze tendens komt nogal sterk tot schade oplopen. Ook de bestu- B^gasvermindere^ m bochten rins die weinig precies was, be- gelijke situaties vergt de besturing extra draaiwerk. Zoals we reeds opmerkten is deze te weinig direct. De overigens behaaglijke vering denkt meer aan het comfort van de inzitten den dan aan sportieve rijders (juist ge dacht), maar kan zich dan ook in met matige snelheid gereden bochten niet schrap zetten. De wagen helt vrij sterk over, ook nog nadat destijds hardere schokbrekers werden toegepast, die sa men met de verbeterde voorwielop- doorgezet. Het model hanging een positieve invloed hebben heeft verbeteringen en ëehad °P de koersstabiliteit. Het weg- contact is iets duidelijker geworden. vernieuwingen ondergaan en het kwam ook in snel- lere uitvoeringen op de. weg; de 1.5 liter en de TS, in één- en tweedeurs- uitvoeringen. De motor is TENGEVOLGE van een onaccurate elastischer en vrijer op- montage kan een buitenband (en ook een tubelessband) min of meer scheef op de velg komen te liggen, waar door men rijdende hetzelfde effect zal ondervinden als van een slingerend wiel, t.w. trillingen en een overmatige bandenslytage. Om controle te hebben op het „recht" liggen van een band vredigde niet. We gaven toen. zeker wat de mechaniek betrof, de voorkeur aan de Engelse ver sie van Fords nieuwe Europa klasse, de Cortina. Met de 12M heeft Ford gehangen, waardoor de sterke vibraties nagenoeg verdwenen zyn. Aan het stuurwiel merkt men er nauwelijks meer iets van. Een betere voorwielop hanging, nu bevestigd aan het verlengde chassis, is deze, circa 2 cm van de hiel, voor heeft de besturing duidelijker en positie ver gemaakt. Liever hadden we deze wat minder indirect. zien van een nerf, die dus als een kleinere cirkel, in de velgcirkel komt te liggen. Als deze cirkels nu overal even ver van elkaar liggen dan is de band op de juiste wyze op de velg gemonteerd. De compacte V4, die de 12M onder de kap heeft, is sterk en fors gebouwd en, zoals trouwens alle Fordmotoren, be rekend op een lange levensduur. Voor de aardigheid en natuurlijk voor de reclame hebben de Fordmensen onlangs een standaard 12M een prestatierit van 358.000 km laten maken, dag en nacht aan één stuk door, met een gemiddelde spelingen zullen er trillingen optre- van ruim 100 km per uur. Persoonlijk den in de toch al zo kwetsbare stuur- geven we niet veel voor dergelijke be- verbindingen. Tijdig doorsmeren en trouwbaarheids- en uithoudingsstunts, (doen) controleren kunnen oolj: in dit maar we geloven graag dat de motoren opzicht veel narigheid voorkomen, over 't algemeen erg lang mee kun nen en de carrosserieën er op den duur finaal afrijden. Van de 12M-serie hebben we de 1,5 liter TS-uitvoering getest: de sterkste van de drie motorversies met resp. 50, 57 en 72 pk (SAE). Bij deze snelle wagen is Ford-Keulen bepaald niet ka- branden en dat kost dan weer on- rig geweest met de paarden. Vele mid- nodig geld. Moet u beslist met het denklassewagens moeten met minder contact „aan" werken, neem dan rondkomen. Door de aanmerkelijke re- even de draad los die van de bobine serves van de V4 aan te spreken kon naar de stroomverdeler loopt. Ook dit model zonder ingrijpende verande- kunt u de verdeelkap lichten en een ringen in het milieu van de midden- stukje papier tussen de contactpunten klassers worden losgelaten.We waren ge- schuiven. In beide gevallen is de imponeerd door de elasticiteit en de bobine dan stroomloos gemaakt en prestaties van deze machine. De door de kan dus niet verbranden, fabriek opgegeven topsnelheid van 140 km per uur is aan de bescheiden kant. STATIONAIR draaien van een motor De TS gaat er royaal overheen. De (zeer terecht ook wel nullasttoerental acceleratie is zonder meer goed: van genoemd) vereist vrijwel geen arbeid v km Per. uur in 6 sec., van 0-80 van de motor zodat het dan ook zeer km per uur in 10.2 sec., en tot 100 km lang zal duren voordat de motor op P^^Jjnr^in^ ljv) sec. Dit zijn reële, vrij deze wijze haar werktemperatuur zal IS het scharnier van een portier ver sleten dan zal dit o.m. in een hoor bare rammel resulteren. Wat dacht u dat er gebeurd, als de scharnieren waar de voorwielen om kunnen draaien (dus de fussees) slijtage gaan vertonen? Afgezien van ongewenste PAS er voor op het contact langer dan circa 5 minuten aan te laten staan terwijl u b.v. aan de elek trische installatie wilt werken. Als u geen bijzondere voorzorgen neemt dan zou nl. de bobine kunnen ver- De 12M-serie heeft schijfremmen op de voorwielen gekregen. Dit is 'n winst punt. De wagen laat zich onder alle omstandigheden goed beheersen en vei lig tot stilstand brengen. Afmattings tendensen hebben we, na herhaald af remmen uit hoge snelheid, niet be speurd. Veel pedaaldruk is er niet voor nodig. Het interieur is sober, strak smaakvol ingericht. De uitrusting omvat wat men in deze prijsklasse mag begeren. De TS-uitvoering heeft comfortabel zitten de kuipstoelen vóór en de achterbank is groot genoeg voor drie personen. Op« lange tochten hebben we hier liever1 drie kinderen. Met een inhoud van 570 liter is de koffer berekend op de vakantiespullen van een gezin. De por tieren zijn breed en soliede en het uit zicht is vrijwel onbelemmerd. Het ver- warmings- en ventilatiesysteem zagen we graag uitgebreid met een luchtver versingssysteem zoals de 17M en de Cortina dit hebben. De consumptie van de 12M TS, die rijklaar 870 kg weegt, is aan de matige kant: gemiddeld 1 11 a 12, bij normaal rijden. Na de nieuwe kennismaking consta teerden we dat de 12M op verschillende punten wezenlijk verbeterd is, maar dat de Cortina een geroutineerder rijstijl heeft en sportiever en pikanter is: Aan een verdere vergelijking willen we bei de Fordmodellen, die op de markt los van elkaar optreden en rivalen zijn, liever niet onderwerpen. De opzet is verschillend en beide wagens hetfben hun eigen Eerdiensten. H. FFord-Keulen is in Frankrijk van de eerste plaats verdrongen bij de verkoopcijfers van buitenlandse auto mobielen. Opel, opgerukt vanaf de vier de plaats staat nu eerste. De eerste helft van vorig jaar gaf de volgende verkoopcijfers van buitenlandse merken te zien: 1 Opel 16.885 wagens, 2 Ford- Keulen 16.786, 3 Fiat 13.179, 4 Ford Degenham 8.879 en 5 Volkswagen 5.125. Een bericht uit Japan. De firma Limura Electric Co Ltd. heeft een autocrick ontwikkeld, die met behulp van een ingebouwde elektromotor en de 12-volts accu van uw auto in tien seconden uw voertuig optilt. In 1911, in een garage in Detroit, werd de eerste Chevrolet vervaar digd. Vierenveertig jaar later, op de 24e februari 1965 in de fabriek te Kan sas City, verliet het 55 miljoenste voer tuig van Chevrolet de band. Het was een Chevelle Malibu Super Sport. Alfa Romeo heeft een prijsverlaging aangekondigd voor de „Sprint 1300" en de Dauphine, die wordt gebouwd met de licentie van Renault. De verkoop van personenauto's in Canada is, ten opzichte van 1963, in 1964 met 10,4% gestegen en die van wagens met een Europees merk met 27,8% (van 51.476 tot 65.807). Het is wel duidelijk, dat liturgie en Eucharistie-viering, uitdrukkelijk bedoeld ais teken van eenheid, geworden zijn tot teken van tegenspraak. Over de vernieuwing van de liturgie zijn de tongen losgekomen. En de meningen zijn verdeeld: soms krijgt men meer reminiscenties aan de desastreuze spraakverwarring van Babel dan aan het eenheidscheppende talenwonder van het Pinksterfeest in Jerusalem. Er zit iets verblijdends in de overal opgedoken discussie: thans blijkt de liturgie door onverhoopt-veie katholieken te worden ervaren als iets dat hen persoonlijk raakt en hun uiterst dierbaar is. Als de liturgie zó in het dagelijks gesprek kan binnendringen, dan mag een werkelijke betrokkenheid op die liturgie worden geconstateerd. Maar intussen moet men tevens een groot en sterk-verbreid onbehagen signa leren. Als ik het goed begrijp, is er wei nig verzet tegen ,,'n" vernieuwing als zodanig. Het Concilie heeft met grote eenstemmigheid de liturgie-vernieuwing gesanctioneerd en bevolen. Men zou dus roomser zijn dan de paus en katholieker dan het Concilie, wanneer men daarte gen in opstand kwam. Hetgeen overigens niet uitsluit, dat sommigen (velen mis schien) het aanvaarden van nieuwe vor men grote moeite kost: van het oude vertrouwde doet men niet zo maar af stand Het onbehagen richt zich vooral op de concrete vormen van de begonnen vernieuwing. Het heeft vele en diepe wortels, die moeilijk in kort bestek ge heel en al kunnen worden bloot gelegd. De teleurstelling openbaart zich trou wens naar twee kanten: de één is het te hard en radicaal gegaan, te bruusk en te willekeurig; de ander vraagt zich met zorg af, waarom er niet dieper wordt doorgestoten. De zaak is gecompliceerd en tegelijk uiterst delicaat. Er wordt van (Advertentie) U kunt vrijblijvend zelf een proef rit in deze wagen maken bij: GARAGE GOES MARCONISTRAAT 1 - TEL. 6538 sportieve tijden, die in dit genre bo- Op de aanstaande autosalon in Ge neve (11 tot 21 maart) presenteert Fiat twee nieuwe versies van de „850", een coupé en een Spider. De seriebouw van beide typen begint nog deze maand. De Fiat 850 coupé heeft een nieuwe achterparty ge kregen, in de sportieve ,,fast back"- stflL Met de „snelle rug" ziet het wa gentje er aantrekkelijk uit. De car- rosserielijn is gestrekter en het stompe, minder esthetische achter stuk is weggewerkt Het max. ver mogen is verhoogd en de topsnelheid ligt boven 135 km/u. De .850 Spider, een cabrioletuitvoering, is door Ber- tone getekend. Beide nieuwe typen hebben schijfremmen op de voorwie len. Uit Genève zullen we uitvoerig op dit en ander nieuws terugkomen. Hier worden tevens een cabriolet versie van de Alfa Romeo Giulia Sprint GT en een coupémodel van de Lancia Fulvia voorgesteld. H. hebben bereikt. Het snel op tempe ratuur brengen van de motor bereikt •u dan ook veel beter door de motor direct te gaan belasten en wel door langere tijd in de laagste versnellingen te blijven rijden. U vraagt maar. Het dynamocontrolelampje van mijn Opel Kadett, zo schryft de heer H. te Roosendaal, heeft altijd de neiging gehad onderweg te gaan op gloeien als, met brandende koplam pen, de ruitenwisser wordt aangezet. Klachten over de batterij zyn er niet maar de vraag blijft, of één en an der wel volgens de regels van de kunst is. Waarschijnlijk is hier sprake van een los contact zodat zich een span ningsverschil kan voordoen op het controlelampje waardoor dit min of meer kan gaan gloeien. Ook is het mogelijk dat de vrij zware „belas ting" er schuld aan heeft. In elk ge val raden we u aan alle contact plaatsen der dynamo, regelaar, rui tenwisser en schakelaars op vastzit ten en reinheid te controleren. Mocht het opgloeien van de lamp dan nog niet over zijn en is u hiernaast over tuigd dat de batterij voldoende wordt geladen dan is het maar het beste dit verschijnsel als normaal te accepteren. LIMA De politie in Peru zoekt op het ogenblik naar een voormalige nazi, Hermann Fischer, die volgens diens fa milie reeds enige weken wordt vermist. De 59-jarige, uit Hamburg afkomstige, Fischer arriveerde na de tweede wereld oorlog in Peru waar hij een landbouw bedrijf begon. Men denkt aan de moge lijkheid, dat hij het slachtoffer is ge worden van een organisatie, die jacht maakt op voormalige oorlogsmisdadi gers. (Advertentie) de verantwoordelijke leiders veel wijs heid en inzicht gevraagd en van ieder veel liefde en begrip. Als iets geen strui kelblok mag zijn voor de christelijke eenheid en liefde, als iets geen aanleiding mag worden tot geschonden gewetens en gewonde harten, dan is het de liturgie. Deze regels schryf ik met de nodige huiver. Ik hen er té diep van overtuigd, dat zij door hun summier karakter ge makkelijk kunnen worden misverstaan en dat door de beknoptheid meer wordt verzwegen dan uitgesproken. Maar de hoop en het vertrouwen, dat de Geest elk goed-bedoeld menselijk pogen be vruchten kan en wil, heeft my over myn aarzeling heengeholpen. Vanuit die ver- wachting zou ik «enkele gedachten wil len neerschrijven, die mogelijk verhel derend kunnen werken. De Eucharistie-viering is een sacramen teel gebeuren, d.w.z. het is een handrei king van de Heer, een begenadigd mo ment van ontmoeting met Christus. De Heer staat in ons midden om Zijn ge zindheid („de gezindheid, die was in Christus Jezus", zegt St.-Paulus), Zijn levenshouding op ons over te dragen; de houding van onderlinge liefde in dienstbaarheid aan de Vader. Hij schept ons tot eenheid en gemeenschap, al wordt dat niet Qf zwak ervaren. Daarom is de viering zelf een gemeenschapsgebeuren. Wat innerlijk misschien nauwelijks ac tueel beleefd wordt, wordt toch uiterlijk sterk beklemtoond; dat wij in de Heer bij elkaar horen en met en voor elkaar leven moeten. Natuurlijk mag dit samen- bidden en samen-handelen ons persoon lijk, stil gebed niet doden. Integendeel; pas als mens in eigenheid kan men me demens zijn in gemeenschappelijkheid. Maar het christelijk „samen" vindt hier een hoogtepunt van expressie. De liturgieviering is een mysterievie ring, d.w.z. in uiterlijke tekenen vieren wij iets, dat wij in wezen niet kunnen vatten. Men moet het mysterie niet wil len grijpen; maar wél moeten de tekenen (woorden, handelingen, „materiaal") de toegang naar het mysterie ontsluiten: zij moeten dus duidelijk, helder en inzichte lijk zijn. M.a.w. al beleven wij een myste rievolle werkelijkheid, dat wil niet zeg gen, dat wij dan ook „mysterieus" moe ten spreken en handelen. Van de andere kant kan men niet stellen, dat alles door ieder op slag gevat moet kunnen wor den. De volkstaal is direct verstaanbaar, maar geloof is nodig, om meer te ver staan dan met woorden kan worden ge zegd. En om dat „meer" gaat het uit eindelijk. Ik geloof, dat men goed onder scheid moet maken tussen „eigentijdse taal" en „alledaagse taal". Goede liturgi sche taal zal altijd iets te „gissen" en te „raden" overlaten, omdat de wijze van zeggen aan het geloof de ruimte geeft in de diepte verder te werken; wat Official Ford-dealer - Waalwijk heel iets anders is dan spreken in raad selen of in geheimtaal. De vernieuwing van de liturgie is be gonnen, maar ook niet méér dan dat. Men kan eigenlijk niet zeggen, dat de liturgie reeds vernieuwd IS. Wij ztfn nog maar pas van start gegaan, tastend en zoekend. Wy gaan de volkstaal ZOEKEN. Lang zaam maar zeker moet zij vanuit het geloof en de ervaring liever: vanuit de gelovige ervaring haar juiste ge stalte krygen. Het wekt misschien teleur stelling, dat niet onmiddellijk een mooi en klaar geheel geboden kon worden. En dat zoiets heiligs als de liturgische viering voorwerp van proefneming wordt kan ergerlyk lijken. Maar alles wat wer kelijk leeft, kan slechts groeiend en rij pend zijn juiste vorm vinden. Dat is een algemene levenswet De vernieu wing van de liturgie kan geen bureau werk zijn! Een veel gehoorde opmerking: is de vernieuwing niet te vroeg van start ge gaan? Is er niet te overhaast gehandeld? Misschien wel, maar.... een opsomming van enkele factoren, die meespeelden, kan mogelijk verduidelijken, waarom in feite toch op de eerste zondag van de Advent is begonnen. Tevoren was luid verkondigd, dat Ne derland niet langer wachten kón. En inderdaad was een spanningsvolle ver wachting tot een climax gegroeid. Re den om zich af te vragen, of de nu waaiende tegenwind uit de ene hoek dan niet een stormwind zou zijn ge weest uit de andere richting. Thans, drie maanden later, is het pa rate materiaal (d.w.z. de officiëel door het Episcopaat vastgestelde vertaling) met geen letter uitgebreid (het omvat ook NU nog alleen teksten uit het „Gewone van de Mis"). Men maakt zich illusies, als men meent, dat nu meer ge reed zou zijn geweest, of dat de reeds vastgestelde vertaling nu beter en vol maakter had kunnen zijn. Wat dit laatste betreft: de deskundigen, die dit werk hebben voorbereid, zijn na grondige be raadslaging tot welbewuste conclusies gekomen. Wie ervan uitgaat, dat goede litur gische volkstaal alleen uit ervaring en door gebruik kan groeien en rijpen, zal steeds meer gaan vermoeden, dat het resultaat nooit helemaal bevredigend had kunnen zijn. Dit neemt overigens niet weg, het zij volmondig erkend dat nu de situatie het risico tot onbehagen in zich sloot. Maar moet men zich niet eerlijk blijven afvragen, of de omstan digheden wel anders toelieten? Blijft de vraag naar de voorlichting aan en de voorbereiding van de gelovi gen. Had die niet beter moeten zijn? Een jaar lang (vanaf december 1963, toen de Constitutie over de liturgie door het concilie werd gepubliceerd) heeft men de vernieuwing zien aankomen en men weet, hoe groot bij velen de teleurstel ling was, toen men tot de ontdekking kwam, dat concrete resultaten niet on middellijk mogelijk waren. Nu dit jaar van wachten niet voldoende is gebleken (of: niet voldoende is benut?) kan ik mij geen illusies maken over enkele maan den méér. Ik raak er steeds meer van overtuigd, dat bij zo'n diep-ingrijpende verandering een schok, een crisis nooit echt te vermijden zou zijn geweest. Maar de vraag naar voldoende voor bereiding en voorlichting is daarmee niet helemaal beantwoord De nu begonnen vernieuwing is nog maar een eerste aanzet, „half werk", zeggen de bisschoppen in een recent schryven. Er zyn er, die zich ergeren aan het al te beperkte en al te schroom vallige karakter van deze vernieuwing. Enerzyds terecht, want door hetgeen wèl veranderd is, komen de tekorten van wat NIET vernieuwd is, sterker naar voren. Anderzijds echter is deze erger nis niet helemaal gerechtvaardigd: wij zyn immers gekomen tot aan de gren zen van het thans mogelijke. Dat er grenzen moeten zijn, kan met enige goede wil worden erkend. De centrale post-conciliaire Commissie heeft een stimulerende, maar ook regelende taak. Wie enigszins met haar werkwijze op de hoogte is, zal bevestigen, dat zy haar grote en verantwoordelijke opdracht met echte openheid tracht uit te voeren. Pluriformiteit is een weldaad, maar een fundamentele eenheid evenzeer. Ook voor 1 die eenheid moet nu de basis worden gelegd. De liturgie-vernieuwing is nog zeer be perkt en onvolmaakt; toch kan zij reeds nu in sommige opzichten ingrij pen en „revolutionair" worden genoemd. Om dit te illustreren zij gewezen op een consequentie, die zich duidelijk aftekent. Men zal in het vervolg tevergeefs vra gen om een uniforme viering in alle kerken. Dat kan en hoeft niet meer. Ten gevolge van het officiëel gestelde prin cipe van de „differentiatie" is er op be paalde punten vrijheid van keuze. Eén voorbeeld ter illustratie., de plaats van de Woorddienst kan naaf plaats en om standigheden met grote vrijheid worden i gekozen. Deze ruimte voor eigen initia- I tief blijkt voor velen een moeilijk te verteren zaak: men zal er echt aan moeten wennen. Veel vertrouwen en reactie tegen de liturgievernieuwing is voortgekomen uit ergernis over min of meer „wilde" ini tiatieven, die associaties oproepen aan „grillen" en „hobby's". Het is begrijpe lijk, dat men pijnlijk getroffen werd door de wijze, waarop plaatselijk naar eigen inzichten werd geschrapt en ge wijzigd en door stemmen, die suggereer den, „dat heel wat verouderd materiaal met de liturgische ophaaldienst kon wor den meegegeven." Echte willekeur is *fout en bovendien riskant. De goede zaak wordt daarmee is discrediet gebracht en ondergraven. De liturgie is een zaak van de gemeen schap, van de Kerk, van het Godsvolk en dit gezien in groot verband (bisdom, kerkprovincie, wereldkerk); want zó is deze gemeenschap fundamenteel gestruc tureerd. Zou het ook niet getuigen van een gebrek aan werkelijk christelijk ge meenschapsbesef, als men lichtvoetig zou heenstappen over de onrust en ver warring bij geloofsgenoten? En boven dien rijst de vraag, of er niet een te kort aan bescheidenheid en realiteitszin ligt in de neiging van sommigen om hun inzichten en verworvenheden te verabsoluteren? Ook óns werk zal zeer betrekkelijk blijken te zijn.... Dat alles neemt absoluut niet weg, dat wij grote dank verschuldigd zyn aan de creatieve geesten, die uit overtuigde pastorale motieven, prudent en bedacht op samenwerking met de bevoegde in stanties, hun beste krachten inzetten voor de vernieuwing van het liturgisch leven. Ook zij komen wel eens ten on rechte in de verdrukking Tenslotte nog een enkel woord over het „experiment". Men weet, dat het „experiment" een officiëel-erkende rol gaat spelen. Weliswaar is het ook voor deskundigen nog niet helemaal duidelijk, wat precies met „experiment" wordt be doeld. Eén ding is echter zeker: het zal „geleid" moeten zijn, d.w.z. men kan niet „zo maar iets proberen"; het Con cilie heeft het „experiment" geplaatst in het kader van een hele kerkprovin cie (de Bisschoppenconferentie). Een bundeling dus van alle creativiteit tot naar de hoogste top is redelijk en nood zakelijk. Het liturgisch zoeken en tasten vraagt vooral hier „collegialiteit" en samenwerking van allen. De liturgie is een „werk van het Volk Gods". Als Volk van God hebben wij de opdracht één van zin en één van hart te zijn. Ieder zal rekening hebben te houden met de gevoelens van ieder ander; en elkeen zal moeten uitgaan van de eerlijke bedoeling van elk mede gelovige. Meevoelen met elkaar en liefde vol begrip zijn bij de uitvoering van dit grote werk voorwaarde en fundament (Advertentie) ons serviceprogramma: uitlijnen - balanceren - reparereh montage - loopvlakvernieuwing EINDHOVEN Heezerweg 42 Tel. 16155 BREDA Koele Mei 6 Tel. 41550-37085 DEN HAAG Het probleem van de zwerfkatten is nergens zo groot als in Den Haag. Er lopen meer dan duizend van deze beesten rond. Bovendien is vastgesteld, dat nergens onder katten zo veel schurft voorkomt als in de residen tie. Deze mening is de vereniging tot be scherming van dieren toegedaan. Het ge meentebestuur heeft de vereniging, de plantsoenendienst en de politie o[xlracht gegeven het probleem op te lossen. Daartoe wordt een actie ondernomen. Deze zal enige maanden duren. De kat ten worden met een stukje vis in een kooi gelokt, waarvan dan de. klep dicht valt. Hiervoor zijn twintig kooien "be schikbaar. De vangkooien worden na zonsondergang geplaatst in tuinen, par ken, bossen en plantsoenen. De katten worden in een asiel afgemaakt. t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9