doch Iaat u niet Elektriciteit uw dienaar in cle boot nemen Een (plastic) scheepje in de haven landt a 1 Bloemen op bovenhuisje j GOEDKOOP IS DUURKOOP EN GEVAARLIJK GESPREK MET EEN JACHTBOUWER 12M 1964 R. VISSER EL ALBERTS Sport 1963 R. VISSER r L GOEDKOPER „DE ZON TEGEMOET' ivanaf 69,75 vanaf 3,98 MATERIAAL :acht geperst. r gefineerd, ilken. een,- er is te veel om op OE HET ZELVERS 60-62 toestel 3, VLISSINGEN Ischool. Een weelde aan elektrische apparatenKeus genoeg. Maar kiest u veiligheid of een leuk model?--. Wat kan er in weinig tijd veel veranderen! Een afgezaagd gezegde, waar in echter, ondanks de ba naliteit ervan, veel waars schuilt, zeker, wanneer het gaat om iets als elek triciteit. Velen Onder ons beslist niet alleen de A.O.W.'ers kunnen zich nog levendig de tijd her inneren van het walmen de gaskousje en van de smeulende oliepit. Z,aken, die vandaag alleen nog dienen om de (vermeend) romantische sfeer van vroeger op te roepen en als zodanig dan ook druk verhandeld worden. Maar wij hebben elektrici teit! We kunnen er over be schikken door slechts een knop om te draalen. We -» ook die mensen, die het jarenlang heb ben moeten doen met gaskous en oliepit vinden dat zó normaal, dat we er niet of nau welijks bij stilstaan. Maar verdiept u zich nu eens voor de grap in de vraag „Wat te doen zonder elektriciteit?" Be seft u wel, dat de wereld weer honderd jaar achteruit zou gaan? De belangrijkste der moderne communicatiemidde len zouden wegvallen en, om het wat dichter bij huis te hou- den: mannen gingen ongescho ren of met bloederige gezich ten naar hun werk, u zou dou chen in een kille cel, ontbij ten in het halfduister, uw haar urenlang drogen voor een ka chel, ploeteren in wastobbe en op wasbord, strijken met gloeiende-kooltjes-ijzer, bedor ven etenswaren vinden, van t.v., radio en pick-up zou geen sprake zijn, geen geroosterd brood, geen elektrisch ver warmde deken, geen mixer geen volwaardige knutselhoel voor hobby-minnende huisge noten, geen aardappelschïlma chines, geen...., geenvult i zelf maar een eindeloze reek: voorbeelden aan. V zult beslist versteld staan van het letterlijl levensgrote belang van d elektriciteit in ons bestaai ook in dat van de huisvrouw Daarom Is het zo verwondei lijk, dat juist diegenen in huis >ok naar maat Middelburg :lëSTA 597 >oden gelopen. Kleur gebroken Grenulaan 48 1150-2300-2400 LFPLAAT voor IG - WANDEN ORDE LIG te plaatsen. - ONBREEKBAAR druk van I TON m2 Zeelucht en. Fabrieksgassen. AANGROEI. N" i" j kosteloze i te' zenden. i l i ELBURG 01180-2841 loh. Dekker Zn. >boden 0 km gelopen, kleur rood. soires. - Grenulaan 48 )1150-2300-2400 die het meest met elektrlcifeit te maken hebben, de huisvrou wen, er het minst van afweten en hebben we er al wel ver stand van, dan zondigen we nog vaak tegen de meest voor de hand liggende veiligheids regels. Denkt u nu met een schuldig gevoel aan die wiebe lende contactdoos, waar uw zoontje met zijn schroeve- draaiertje in wil prutsen, of aan uw strijkijzer, waarvan het snoer eigenlijk hoognodig ver nieuwd moet worden of aan die oude straalkachel op de badkamer? Of misschien aan uw mooie nieuwe wasmachine, waarvoor u nog steeds geen aardleiding hebt laten aanleg gen? Veel narigheid kan al wor den voorkomen, wanneer u weet, hoe uw schakelkastje in elkaar zit; dat is dat kastje met de schakelaars en met de stoppen of zekeringen, die op ongelegen momenten kunnen doorslaanZorg altijd voor reservestoppen en denk eraan, dat u, wanneer u stoppen met een groene „verklikker" in uw installatiekastje hebt, liever niet uw wasmachine, straal kachel en elektrisch fornuis te gelijk moet gebruiken. Moet dat per se? Tja, dan zult u zwaardere elektriciteitskabels moeten laten aanleggen. Op elektrische apparaten van goe de kwaliteit staat praktisch al tijd het vermogen uitgedrukt in Watt ervan aangegeven, zo dat een eenvoudig rekensom metje u kan vertellen, welke amp* .04 - - j toestellen u tegelijk kunt ge bruiken. U hoeft maar het ge tal, dat de stroomsterkte (Am père) aangeeft, te vermenig vuldigen met het getal, dat de stroomspanning aangeeft (in Nederland bijna overal 220 Volt) en u krijgt de uitkomst, die aangeeft hoeveel Watt u tegelijk kunt aansluiten. Bij een zekering met groene ver klikker is dat 6 (Amp.) x 220 (Volt) 1320 Watt; bij een ze kering met rode verklikker 10 x 220=2200 Watt; bij 'n zekering (stop, smeltpatroon) met grijze verklikker 16 x 220 3520 Watt. Eigenlijk niets aan, vindt ook niet? Controleer eens systematisch uw hele huis. On derwerp alles, wat maar enigs zins met elektriciteit in ver band staat aan een nauwkeu rig onderzoek en laat zonodig reparaties uitvoeren en verbe teringen aanbrengen. V zult een stuk geruster leven, nu u weet, dat de kinderen geen gevaar meer lopen en dat u zonder zorg uw schemerlamp aan en uit kunt doen. En nu: de keuze van nieu we apparaten. Is het eindelijk zover, dat u die prachtig wascombinatie kunt gaan ko pen, waar u zolang voor ge spaard hebt, of dat in uw ogen volmaakte strijkijzer? Ga met veel overleg te werk, hoe spon taan u ook op dat ene toestel met die snoezige lichtblauwe binnenkant afvliegt. Goede elektrische apparaten herkent u gauw genoeg. Op de eerste plaats aan de prijs; die is na melijk niet gering, maar in dit geval gaat zeker de regel „Goedkoop is duurkoop (en bo vendien gevaarlijk)" op. Ver der staan op bijna alle goede toestellen op een speciaal plaatje de bijzonderheden van het apparaat aangegeven. Een behoorlijk apparaat heeft nooit lange snoeren. Och, in feite doet u, wat ook de huisvrouw van eeuwen ge leden al deed, wanneer zij haar kaarsen zorgvuldig snoot en er op lette, dat ze niet omvielen u probeert het leven van uw huisgenoten zo veilig mogelijk te stellen. Alleen vraagt dat in onze zoveel gecompliceerder tijd wat meer kennis en begrip. i Enige tijd geleden brachten wij een bezoek aan een pasgetrouwd echtpaar. Bij het traditionele bezichtigen van het huis, wees de kersverse echtgenoot ons op een glanzende linnenkast. „Zelf ge maakt!", zei hij trots. „In één avond!" Hij had er nog bij kunnen vertellen, dat er aan de bouw van de kast zelfs geen schaaf of zaag te pas was gekomen, want het hele meubel was hem in een bouw pakket geleverd. Hier even drukken, daar even een schroef aan draaien en hup! klaar is de kast Mensen zoals deze pasgetrouw de jongeman kunnen door het succes met hun bouwpakket gemak kelijk een vals gevoel van bekwaamheid krijgen en als zij ooit in de radiogids of in een folder lezen dat er ook kajuit jachten en zeil scheepjes voor zelfbouw leverbaar zijn, dan denken zij zorgeloos „Kom, laat ik daar óók eens een avondje mijn best op gaan doen" In plaats van mét een boot, komen zij in de boot te zitten. Want de jachtbouw is geen sinecure. Er worden in advertenties soms zelfgebouwde scheepjes aangeboden. Pas ermee op. want in veel gevallen liggen die hobby-huikjes als strijk ijzers in het water. Een boot al is het maar een kano is namelijk veel méér dan een puntig bijgeschaafde houten of plastic bak met een zeiltje erop. We hebben over de problemen rond de bouw van jachten door amateurs ons licht eens opgestoken bij de heer E. G. van de Stadt_ te Zaandam. Deze jacht bouwer met internationale reputatie is namelijk zo omstreeks 1932 ook als amateur-botéhbouwer begonnen. Zijn carrière is nadien grote gelijkenis gaan vertonen met die van mannen als de Van Doornes. Van de Stadt had het ontwerpen en bouwen van boten name lijk in de vingers zitten. Dit, gepaard aan goed koopmanstalent, maakte van zijn werf een bedrijf dat duizenden scheepjes aan zeïlliefhebbers heeft ge leverd. Momenteel levert Van de Stadt ook de bouwtekeningen en zelfs be paalde onderdelen voor de zelfbouwers. ,Een boot is echter geen montage- meubel", zegt de heer Van de Stadt. „Je moet voor de bouw van een klein zeilscheepje, zoals de Juno(eigen ontwerp, lengte 6.80 £n uitgerust met een kleine kajuit) minstens een hele winter uittrekken. De bouwprijs be draagt zeker 3000 gulden, en dat is dit scheepje beslist waard." De bouwtekeningen, waarin zelfs de kleinste details niet ontbreken kosten vijftig gulden. Dat zegt al iets voor de investering die ermee gemoeid is. Een halve boot in het .wafelijzer" van de botenbouwer. Een kunstig vervaardigde houten mal wordt vele malen met de vloeibare po lyesterharsen bestreken. Matten van glasvezel zorgen voor de wa pening en met een geweldige he- telucht-blower wordt de zaak droog geblazenFalen of slagen hangt af van de kwaliteit van de mal. Van één mal kunnen soms honderden matrijzen worden ge trokken en als dat gebeurd is, dan heeft men de mal nog altijd over om er een houten bootje van te maken De spreekwoordelijke man met twee linkerhanden moet aan de bouw na tuurlijk niet beginnen. Voor een orden telijk amateur is een zeilboot echtei geen al te moeilijk project. Veel mensen bouwen jachtjes in clubverband, oi samen met een vriend of familielid. In Amstelveen woont een KLM-gezagvoer- der, die samen met zijn vrouw aan een boot bouwt in de tijd dat hij niet tussen de wolken zit. De bouwtijd kan in sommige ge vallen uitlopen tot drie jaar. Maar dan is meestal het tekort aan contanten de oorzaak. Wie deze feiten overweegt zal er wellicht eerder toe overhellen om een tweedehands bootje te kopen en dit dan zelf op te knappen. Daar is natuurlijk niets tegen, mits men er vóór de koop een expert bij haalt. Het bureau voor Watertoerisme van de ANWB dat zijn leden adviezen bij aankoop geeft, zou een interessant boek kunnen schrijven over de geval len waarbij mensen met tweedehands boten een permanente nachtmerrie kochten. In plaats van houten jachten kan men tegenwoordig ook kiezen uit een grote collectie polyesterboten. Je hebt ze in het formaat van een kleine roeiboot, maar er zijn er ook van bijna tien meter lang. met vier of vijf slaapplaat sen in de kajuit. In het algemeen zijn deze boten goedkoper dan de houten exemplaren, omdat de werf van één (houten) mal, een enorm aantal af gietsels kan trekken. Een ander voor deel is het lage gewicht. Deze bootjes zijn gemakkelijk op trailers of auto- imperials mee te nemen. Een polyesterboot ziet er altijd prachtig uit. Ook als hij niet deugt. Het materiaal is glad en mooi. maar men kan er geen priem induwen om te zien hoe het er onder de huid voor staat. Ook de constructiedetails zijn aan het oog onttrokken. Er zijn ver schillende manieren om plasticboten te vervaardigen, maar ook hier geldt dat het goede procédé bijna altijd het duurste procédé is. Op de werf van Van de Stadt vervaardigt men ook polyesterboten. De grotere exemplaren hebben Lloyds-certificaten die een ze kere garantie betekenen. In de poleyster-sector gaan er echter als óp tekenen niet bedriegen EEN BOOT snel kleiner geworden. Als deze scheep jes niet in serie gebouwd kunnen wor den, zijn ze veelal te duur voor de tegenwoordige watertoerist. Wie geld heeft kan echter tot ongeveer een ton gaan. Het bouwprogramma van een werf als die van de fa. Van de Stadt omvat een dertigtal scheepjes van uiteenlopend type en prijs. Veel in Zaandam ont worpen scheepjes worden tegenwoor dig in een half dozijn landen in Iicenci® vervaardigd. Voor de zelfbouwer zijn er acht ver schillende scheepstypen. Het grootste schip meet maar liefst tien meter. Eén scheepje, de polyester „Spanker" wordt geleverd in half-afgebouwde staat. Een echt bouwpakket is het dus niet maar het is een veelbelovend be gin. Bij de afbouw van een dergelijk scheepje komen nauwelijks of geen problemen van vakmanschap e.d. kij ken. De prijs van een dergelijk scheep je (een kleine zes meter lang) bedraagt c.a. 3500 compleet. Nederlandse jachten en Nederlandse jachtontwerpen zijn over de gehele wereld bekend. Onze passagiersvloot mag sterk zijn uitgedund in de pleziervaartuigen is de vraag soms groter dan 't aanbod.Dit verschijnsel is er de oorzaak van dat veel onbetrouw bare tweedehands boten voor relatief te hoge prijzen van eigenaar verwisselen. Pas als de markt het verzadigingspunt voorbij is (maar dat kan nog wel even duren), zal hierin verandering komen Wie geen tuin heeft en op zijn boven- i huisje toch tegen bloemen aan wil kij- i ken of wat te tuinieren wil hebben kan zijn toevlucht nemen tot bloembakken. J Zelfs grote oude keulse potten kunnen dienst doen. Deze laatste staan trou- f wens ook leuk op een gazon, op een - terrasje of op het balkon. Om ons tot f het laatste te bepalen: bij een niet te t winderig en vrij zonnig balkon heeft men vele mogelijkheden. Wel moet men bij het planten in een bloembak i niet te vroeg beginnen. Vóór de twee- de helft van mei zouden nachtvorsten de jonge plantjes nog lelijk schade f kunnen berokkenen. f Bij bloembakken moet men zeer hu- f musrijke grond gebruiken, die het f vocht goed vasthoudt. Wat het mate- riaal, waarvan de bak gemaakt kan i zijn, betreft is er maar één dwingende J eis: het overtollige water moet er uit i kunnen. f Planten die zich goed lenen voor f bloembakken zijn natuurlijk ge- f raniums en hanggeraniums, maar ook f petunia's, afrikanen, lobelia's (een f hele mooie kleur blauw) en oostindi- f sche kers. i Wil men de bloemen zaaien dan kan i dat pas in mei. Het nadeel is dat men i dan pas een late bloei krijgt. Het best J kan men een bak niet te vol planten, maar vol laten groeien. Om veel ple- f zier van de plantjes te hebben moet f men er voor zorgen steeds de dode f bloemetjes er af te halen. De plant blijft dan vruchtbaar en blijft dus zaad j (bloemen) produceren. Bloembakken j kunnen in de winter heel leuk gevuld I worder; met kleine coniferen, in de i lente met bol- en knolgewasjei. ten houten kajuitjachtje In aan bouw. Het is bijna even secuut werk als dat van de vioolbouwer. Het aantal echte vaklieden in de- ze tak van scheepsbouw is niet zo groot, dat men alle watertoeris ten van houten scheepjes zou kunnen voorzien. Zelfbouw dus— Maar een jacht is geen konijne- hok NEEM Hef interieur van een polyester jachtje. Er is op dit gebied van een ware revolutie in de Jacht bouw sprake. Vrijwel geen enkel materiaal is zo geschikt voor de jachtbouw als het plastic. De Ne derlandse polyesterbouw heeft nauwelijks kinderziekten gehad, maar toch is het met de aankoop van plastic bootjes oppassen ge blazen. Ze zijn niet allemaal even solide en er is niets in het gladde materiaal dat eventuele gebreken verraadt. grote dingen gebeuren. In Engeland kan men op het ogenblik al plasticboten in bouwpakketvorm kopen. De onder delen komen in vijf grote kisten bij de zelfbouwer aan en hij hoeft ze alleen nog maar, met behulp van een speciale lijm, aan elkaar te bevestigen. De fa. Van de Stadt verwacht dat deze plastic kits binnen niet al te lange tijd in Nederland in de handel zullen komen. Het is in deze tijd een bijna ongehoorde luxe om boten op de traditionele ma nier te laten bouwen en om in ver gaande mate rekening te houden met eigen wensen van de toekomstige eigenaars. Het is bijna net zo absurd als wanneer men een auto voor zich» zelf liet ontwerpen en bouwen. Op het gebied van afgebouwde polyes terschepen is er ruime keus. Tussen de 1500 en 20.000 kan men dozijnen betrouwbare scheepjes kopen. In de houten en metalen jachten is dr markl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 35