Pungelaar veranderde in niemand ontziende gangster in pantserwagen door clemente douanehouding aan grensovergangen Belangrijker en waardevoller dan u denkt, zijn de koopjes bij de Diefstal Primair Dubbel spel Geheim Lichte zeden Staartschutter Levensgevaar Brutaal Kraaiepoten 4 =as KLEDINGBOKSER (Dames- en Hereneonfectle) BIERKAAI STRAAT 30, HULST. JSpS mÊ* I Elke dag wordt een feestdag met zon enorme Enorm van Jasneva! Heeft u dat fijne genoegen al eens gesmaakt? Keuze uit vier: de Enorm van 27 cent, de Parfait van 22, de Vedette van 14 en de Vivat van 6 cent. Billijk geprijsd. Veel geprezen. De hele week: licht en lekker! SIGARENFABRIEKEN VALKENSWAARD BOTERSMOKKEL door JAN VAN DE VEN Smokkelaars gedragen zich aan de Belgisch-Nederlandse grens als gangsters. Gewone burgers worden de dupe van hun praktijken om de douane te verschalken. Daar moet fel tegen opgetreden worden, vertelt de heer R. D. de Lang, inspecteur bij de douane. Hij heeft de zorg voor het grensgebied, dat ongeveer de streek tussen Roosendaal en Baarle-Nassau omvat. De gangstermethoden ontstaan, om dat de grensbewakers een steeds sterker beveiliging van de grens uitzetten, onder andere met behulp van techni sche apparatuur. De methoden om de moderne bewaking te doorbreken ontwikkelen zich meer en meer naar de vorm van een guerrilla-oorlog. En dat allemaal omdat de boter in ons land beter en goedkoper is dan die in België. Tot voor enkele jaren moest de grens bewaking voor het merendeel be dacht zijn op smokkel van België naar ons land. Door de oprichting van de EEG is de figuur ontstaan, dat de zes landen meer landbouwpro- dukten voortbrengen dan zij nodig hebben. De overschotten moeten er gens blijven. Smokkelorganisaties we ten er wel weg mee. Zij kopen in ons land, en soms zelfs rechtstreeks van de zuivelfabriek, goede boter en trans porteren die naar onze zuiderburen. Maar ook daar heeft men een teveel. De regering van België heeft overi gens een garantieprijs voor (onder meer) boter vastgesteld, zodat de boe ren geen schade ondervinden. De illegale export van ons zuivel- produkt is er de oorzaak van, dat de Belgen met méér blijven zitten dan eigenlijk nodig is. De regering daar betaalt, logisch gevolg, een hogere ga rantieprijs. De officiële Belgische in stanties verzetten zich fel tegen deze belachelijke situatie. De douane daar heeft zelfs het mandaat gekregen om premies te geven aan hen, die smok kelaars of hun organisatie aangeven. De Nederlandse ambtenaren hebben die bevoegdheid niet, maar zij kun nen wel de onkosten van een tipgever, bestaande uit bijvoorbeeld reiskosten, vergoeden. staan meer heeft, omdat dan de prijs verschillen zijn opgeheven. De bedoe ling van de EEG-partners is toch dui delijk omschreven. In de zes landen moeten de prijzen op gelijk niveau komen. Het is voor onze d >uane geen primai re taak om smokkel naar het buiten land met strakke hand aan te pakken. Haar eerste taak is het beschermen van de Nederlandse economie: het heffen van invoerrechten en accijn zen op goederen, welke in ons land worden ingevoerd. Secundair be strijdt de douane illegaal vervoer naar het buitenland. Smokkel staat in de wet aangegeven als een overtreding en niet als misdaad. Dat het toch uit draait op misdadige feiten komt door de gewraakte gangsterpraktijken. Door als jachthonden op misdadige marchandeurs te jagen beschermen we de Nederlandse burger, zegt de heer De Lang. Vergeet niet dat de man, die boter "an hier naar België brengt, gewend is op een gemakke lijke manier zijn boterham te verdie nen. Een chauffeur die met een par tij boter de grens passeert en door de douane heenbreekt verdient in één nacht ongeveer honderd gulden. Hu ïeeft alleen pech wanneer wij hem in zijn kraag vatten. Als we nu even doordenken komen we tot de conclusie, dat deze man over enkele jaren geen vrachten con trabande meer te rijden heeft en dat zijn organisatie geen reden van be- De man die tot dan zijn dagelijkse kost heeft verdiend met smokkelen komt zonder twijfel in moeilijkheden als hij niet tijdig een andere ver dienste heeft gevonden. En denk maar niet dat hij zijn heil gaat zoeken in een pendelbaantje naar Rotterdam. Hij is veel te werkschuw. Hij zal met de organsatie ongetwijfeld over gaan op diefstal. Op dit punt hebben we al ervaring opgedaan. Vorig jaar bijvoorbeeld, rolden we een smokkel organisatie op. Niet alle leden van de groep verdwenen in de cel. Ik bedoel niet de figuren achter de schermen, want die weten zich heus wel gedekt te houden, maar de stromannen. Eén handlanger bleef vrij rondlopen. Deze schakelde over op diefstal. Nu zit hij óók in de gevangenis. Je hebt ook benden die een smokkel- pauze inlassen. Even uitrusten, zich even stilhouden omdat wij te dicht op de hielen van de heren zitten en dan weer aan de slag. Verder zijn er ook nog organisaties die niet genoeg meer verdienen of domweg niet meer dur ven. Zij schakelen eveneens over op diefstal. In bendevorm notabene. De douane werkt reeds preventief wanneer zij kans ziet zoveel mogelijk groepen uit te schakelen of de benden klein te houden. Het leuke is dat de tegenpartij enigszins meehelpt, omdat de samenstelling van groepen nogal eens wisselt. Dit komt doordat de saamhorigheid bepaald niet groot is. De „vakbroeders" beduvelen elkaar zoveel zij kunnen. Door ons optreden beschermen we dus Brabant en ook andere provincies voor een inbraak- plaag. sprekend een kans voor lieden met twijfelachtige bedoelingen. Het is moeilijk om een modus voor dit pro bleem te vinden. In negen van de tien gevallen wil men met de aller beste intenties de controlepost voor bij. Moeten we nu voor die ene over blijvende de soepelheid laten schie ten? De heren gaan overigens slim te werk. Soms heeft een vrachtauto van buiten af gezien een rondlopend dak. Als je dan de bergruimte eens aan de bin nenkant bekijkt, blijkt de ronding plaats gemaakt te hebben voor een volkomen horizontaal vlak. In de loze ruimte kan een aardige hoeveelheid boter weggemoffeld worden. Hetzelf de geldt voor de auto met een dubbele wand. Alleen met een meetlat merk je dat de laadbak aan de buitenkant ze ven meter lang is en aan de binnen kant maar zes meters telt. Zo krijgen ze aanzienlijke hoeveelheden boter tegelijk de grens over, als wij er niet waren om verdachte gevallen eruit te pikken. Naast de veelvuldige gangsterpraktij - tijken krijgen we ook in groeiende mate te maken met smokkel via de grenskantoren. Vrachtauto's met opge bouwde laadruimte blijken soms een geheime bergplaats of een onderla ding te hebben. We weten dat de smokkelkoningen „legaal' proberen" te werken. Zij zijn hierop gekomen na onze nieuwe instructies om aan de Belgisch-Nederlandse grens zoveel mo gelijk „door te wuiven", zodat het ver- keer tussen de landen zo weinig mo gelijk stagnatie ondervindt. „Vanzelf- De grenspost bij Wuestwezel, aan de weg langs Wernhout, geldt als de drukste overgang aan de zuidgrens van ons land. De foto is aan genoemde grensovergang gemaakt. Er kan niet de indruk worden gekregen, dat over deze weg zoveel per sonen- en goederenvervoer naar en van België komt. Het doorwuifsysteem van de douane bevordert dus een snelle communicatie tussen ons land en dat van de zuiderburen; een kans voor smokkelaars. Illegaal vervoer over de grens geschiedt ook wel langs binnenwegen. De geënsceneerde aanhouding geeft weer hoe de douane daartegen optreedt. Erg zachtzinnig is dat optreden niet, maar op de foto linksonder kan men een indruk krijgen van de attributen, waarmee de douane wordt bestreden. r •mA i WmmËk ilIiiS iO s Vx' V» r-, j Mrs m I gehouden te worden, omdat zij vrijwel dagelijks op en neer rijden. Wie ver moedt er nu achter een fors geschil derde goede naam contrabande? Die chauffeurs hebben van hun werkge ver de verantwoording gekregen voor een bepaalde wagen. Niemand komt in de gelegenheid om onregelmatig heden te constateren, zodat zwakke broeders in de gelegenheid zijn om te zwichten voor een schnabbelt je. Vrachtwagens met dekzeilen gaan ook niet altijd met legale lading de grens over. De wagens worden al in Rotter dam of in een andere grote stad ge laden en handige jongens stouwen onder de geregistreerde lading nog vier of vijf ton boter. Natuurlijk houdt onze dienst controle op het laden, maar enkele ambtenaren zien geen kans om een groot laadstation, waar honderd of meer trailers tegelijk wor den opgetast, voortdurend in de gaten te houden. De op het oog „gezonde" lading komt aan de grens, afgedekt met een zeil, dat met controleloodjes verzegeld is. Dubbel spel lijkt vrijwel onmogelijk, en de beambte moet maar uitvissen of de lading in zijn geheel verantwoord is. Zo slipt er wel wat door de ma zen. Reken maar dat de heren smok kelaars geen kans voorbij laten gaan om zo snel mogelijk rijk te worden. Niet altijd heeft de chauffeur van de auto België als bestemming. Vaker komt het voor dat de man een lading heeft voor Frankrijk of nog verder. Ergens in ons buurland verdwijnt de wagen voor een tijdje, om de boter af te laden. Moeilijk, omdat de vracht verzekerd is? Welnee, de goochemerds hebben het wel zo versierd dat met weinig moeite en zonder beschadiging van de loodjes de „verrassing" voor de afnemers gelost kan worden. In een enkel geval spelen chauffeurs van bonafide vervoersmaatschappijen mee in het ongeoorloofde spel. Zij lo pen immers de minste kans om aan- De benadering van de chauffeurs dooi de smokkelorganisaties gebeurt, voor zover wij kunnen nagaan, niet in ons land. Dat vindt plaats in Antwerpen, waar de vrachtrijders allemaal wel eens wat moeten afleveren. Deze stad herbergt, zoals iedere metropool, vrij veel louche gelegenheden, waarin vrouwen van lichte zeden hun domi cilie hebben. Deze vrouwen worden door contactpersonen van smokkel koningen benaderd om een extraatje te verdienen met het paaien van chauffeurs. Zo steekt één organisatie heel voorzichtig via de vrouwen de voelhorens uit. Allicht tippelt er ie mand in. In ons land krijgen smokkelaars die zich rustig gedragen een milde straf. Anders wordt het, zoals reeds aan gestipt, wanneer een vrachtwagen of een bestelwagen door een organisatie wordt omgebouwd tot pantserwagen. Vorig jaar nog wisten we zo'n pant serwagen te pakken te krijgen. In de achterkant van de auto was met be hulp van stalen schotten een kooi ge bouwd voor een schutter. Je lacht niet meer als je de attributen van de „staartschutter" onder ogen krijgt. Handgranaten, stenguns, kraaipoten en een schijnwerper om achtervol gers te verblinden, behoorden tot zijn werktuigen. Alleen met grof geweld kan zo'n kolos tot staan gebracht wor den. Ofschoon onze versperringen ook wel eens aan flarden gereden worden. En wij gebruiken geen kinderachtige spaanse ruiters. In verregaande roe keloosheid vliegen zij op de afzetting af. Soms hebben zij geluk. Een andere maal wij, door de wagen tot staan te brengen. In het archief van de douane zijn krasse bewijzen van zo'n treffen te vinden. Foto's tonen wat er is over gebleven van auto's die met moeite door een versperring zijn „gezeuld" en daarna nog in staat waren te rijden. De inzittenden en in weinige geval len ook de buit waren verdwenen toen de grensbewakers ter plaatse kwamen. De staartschutter van deze smokkelauto heeft overigens geluk ge had, want de Belgische douane, die ook achter de wagen aanzat, mag met grof geschut werken en heeft inder daad niets nagelaten om de inzitten den van de auto te raken. De be pantsering showt aan alle kanten spo ren van kogels. Voor het vervoer van boter gebruikt een bende ook wel een personenauto, die voor weinig geld op de kop is getikt. Met dit vervoermiddel heeft een chauffeur minder kans tegen de douane-afzetting. De ambtenaar aan de grens herkent echter gauw de luxe smokkelwagen tussen het normale ver keer. De botervervoerder is licht van de rest te onderscheiden. Heel onnozel verzekert de bestuurder dat hij niets aan te geven heeft, maar ondertussen kreunen de veren van de wagen Lukt het de auto om door de versper ring heen te komen dan zet de grens bewaking de achtervolging in. Voor een toeschouwer krijgt „het spel" nu pas echt spanning, want de achter volgde gooit kraaiepoten uit om de banden van achteropkomende wagens te laten springen. Tegen dit venijn staat de douane bijna machteloos. Hier kan niet meer gesproken worden van een overtreding. Hier wordt gespeeld met mensenlevens. Kraaiepoten zijn geliefd bij de smok kelaars, maar olie mag er ook zijn. Men loost dit kleverige spul in boch ten, teneinde achtervolgers van de weg te laten glijden. Minder ernstig lijkt de achtervolging zonder geweld. Maar aangezien het smokkelgilde niet alleen 's nachts werkt ondervindt ook de be volking van grensstreken grote hinder van zijn optreden. Wij hebben wel meegemaakt, zegt de heer De Lang, dat we op een zondag morgen achter een auto aanjoegen, die met honderd kilometer per uur door een grensdorp suisde. Vroege kerkgangers moesten naar de kant van de weg rennen om onder de aanstormende wielen vandaan te blij ven. Juist in dat dorp wierp de smok kelaar kraaiepoten uit. Een nietsver moedende motorrijder werd daarvan het slachtoffer. In Roosendaal beging kortgeleden een chauffeur een stommiteit om nooit te vergeten, onderbreekt de dienstgelei- der van de centrale douanepost, de heer M. Jeroense. In een straal van tien kilometer rras bij wijze van spreken geen ambtenaar te beken nen. Toch strooide de waarschijnlijk zenuwachtig geworden smokkelaar midden in de stad kraaipoten. De ge volgen laten zich raden. Een tiental automobilisten was gedwongen aan de kant van de weg te gaan staan omdat de banden van hun voertuigen aan flarden gereden waren. Zo zie je maar meer, vervolgt inspec teur De Lang, dat de heren voor niets terugdeinzen. Niet alleen ons leven komt regelmatig in gevaar voor een paar honderd kilootjes boter maar ook het leven van hen die niets met de affaire te maken hebben. De mentaliteit van de smokkelaars veranderde in de loop der jaren. Voor de oorlog verdiende men een rijks daalder per vracht en nu staan hele organisaties klaar om in korte tijd miljonair te worden. Het wordt hen overigens niet moeilijk gemaakt om boter in handen te krijgen. Boterhandelaar kan iedereen worden. De man achter de schermen zorgt voor „handelaren", die het produkt recht streeks van de zuivelfabriek betrek ken. Via tussenhandel een onder linge zaak komt de vracht op de verlaadplaatsen en vandaar gaaf het over de grens. In België zijn al af nemers gevonden. Dezen grossiers of directeuren van zuivelfabrieken vermengen de Nederlandse boter met Belgische en met een nieuw wikkel komt het produkt op de markt. We hebben wel meegemaakt dat de organisatie brutaalweg met de pant serwagen naar de zuivelfabriek reed en vandaar rechtstreeks naar de grens. Dit systeem houdt voor de bende meer gevaar in dan verlading aan de grens, hoewel ook deze methode niet erg gelukkig is, omdat een langere afstand naar het land van bestemming moet worden afgelegd. De kans op ontdekking stijgt naarmate er een gro tere afstand te overbruggen is. An derszins weten wij spoedig wanneer verlading in de grensstreek plaats vindt. Het moeilijke van ons werk ligt in het ontmaskeren van de grote man nen. Handelaren en chauffeurs vlie gen wel in het net, maar zij weten er zich buiten te houden. Wij hebben wel vermoedens tegen zekere figuren, maar de rechter vraagt om bewijzen. We moeten gewoon wachten, totdat een smokkelbaron zich bloot geeft. In de dertiger jaren ging het veel sportiever toe. Toen zeulde een werk loze voor een paar centen een zak suiker, een produkt dat in België goed koper was, over de grens. Zo'n man liep of fietste door het veld. Voor een douanier op de fiets leverde het geen moeilijkheden op om achter smokke laars aan te gaan. Die kerels presteerden het overigens om met een flinke baal (pungel) op de rug van een plaats aan de andere kant van de grens naar Roosendaal, Ber gen op Zoom of Oudenbosch te lopen. Kort na de oorlog kwam de smokkel- stroom uit dezelfde richting. Toen was hier gebrek aan onder meer katoen, nylons, haarnetjes en horloges. Er be stonden in die tijd nog geen groot op gezette benden. Ieder werkte voor zichzelf. Nu verdient men een gulden netto op een kilo boter. Per gelegenheid gaat er tot duizend kilo naar de over kant. De heren hebben voor de winst dus wel wat over. Een enkele keer stuit de douane op smokkel via waterwegen. Deze moge lijkheid houdt voor de smokkelaar echter meer financieel risico in om dat de Belgen bij aanhouding het transportmiddel verbeurd verklaren. Een schip vergt een grotere investe ring dan een auto, die al voor vijf honderd gulden te koop wordt aan geboden. Bovendien laat een schipper zich niet zo gemakkelijk ompraten' Dit is één van de weinige garantie die de douane heeft. Het is tevens een lichtpuntje in een „duister" bedrijf. Bij iedere poging tot aanhouding krijgt de tegenpartij een eerlijke kans. Als de douaniers weten dat er 'n auto met illegale zuivel langs komt, wordt voor alle zekerheid de weg afgezet. Enkele honderden meters voor de versperring stelt zich een ambtenaar op, om met een stopteken het naderende gevaarte tot staan te brengen. Bij het zien van „gevaar" verhoogt de smokkelaar ech ter snelheid. Zich niet bekommerend om de douanier, die voor zijn leven moet duiken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7