Notities uit een logboek 15 Reportage: WIM KOCK Düsseldorf Bespreking I Bespreking II Honderdduizend Retourvlucht Het is kwart voor zes als de vlie gende directeur met zijn auto de oprijlaan oprijdt. Hij is nog even fit als toen hij vertrok en dat zijn twee jarig zoontje nog even wil stoeien is voor hem geen bezwaar. Als hij met de auto alleen maar op en neer naar Groningen zou zijn geweest, zou de rit hem murw gemaakt hebben. Hij zou dan trouwens pas thuisgekomen zijn lang nadat het kind naar bed was ge gaan. 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 MAART 1965 ^JENERAL AVIATION zo noemen de Ameri kanen de zaken- en privéluchtvaart die in hun land wat betreft het aantal vliegtuigen de gezamenlijke vloten der „public carriers', de lucht vaartmaatschappijen (met ruim honderdduizend vlieg tuigen tegen amper een kwart daarvan) al ver heeft overvleugeld. De zakenluchtvaart om het bij deze groep te houden ontwikkelt zich ook in Europa thans vrij snel. Nederland blijft echter hierbij duidelijk achter al groeit wel het aantal „vliegende zakenlieden". Wanneer straks in de EEG de grenzen wegvallen en het niet meer noodzakelijk is via een officiële douane-luchthaven een buurland binnen te vliegen, dreigt de Nederlandse internationaal georiënteerde in dustrie in de verdrukking te komen, indien de zaken- luchtvaart zich ipiet voldoende kan Ontplooien. Daarom wordt er hier en daar al aan de bel ge trokken. Meer kleine vliegvelden bij de grote be volkingscentra en industriegebieden is een eerste ver eiste voor de bloei van de „kleine" luchtvaart. Goede voorlichting omtrent het zakelijke nut van het vliegtuig is een tweede punt. Daaraan gaat nu ook de Koninklijke'Nederlandse Vereniging voor luchtvaart iets doen. Van 30 april tot 2 mei wordt op de (douane)-luchthaven Eelde bij Groningen de Dutch Aero Fair gehouden, een vliegtuigshow speciaal toegespitst op de privé- en zakenluchtvaart. Met een der weinige zakenvliegers, welke Neder land tot nu toe telt, zijn we de verplichtingen van een gewone agendadag „nagevlogen Een ronde door de fabriek 's ochtends. Zaken doen in Groningen, Düs- seldorf en Essen. Alles op één dag en op tijd terug om zelf om half zes*— de fabriek te sluiten. LIEGBASIS GILZE-RIJEN 09.29 uur: Op de startbaan ligt nog wat ijzel heeft de meteo-officier gezegd, dus houdt de vlieger zijn Piper Comanche safety first op het midden van de baan als hij alle tweehonderd vijftig paardekrachten de vrije teugel laat Met een gemakkelijk sprongetje is de vierzifter los van het beijzelde asfalt en hangend aan de sterke propel ler, stijgen we snel naar tweeduizend voet, ondertussen een bocht van 180 graden makend. Achter ons verdwijnt de vliegbasis. Vooruit strekt zich de veelbelovend blauwe hemel uit, rechts staat laag nog de zon die de rond boomkruinen en boerderijen sliertende ochtendnevels, verandert in vloeibaar goud. De PH-RED (in de internationale radiocode is Papa Hotel Romeo Echo Delta, door vlieger en radiotelefonerende verkeersleiders gemakshalve afgekort tot Écho-Delta) verlaat het Gilze-Rijense vlieggebied en meldt zich via de radio bij Amsterdam-information. „Ze moeten weten waar je bent", zegt de 36-jarige vlieger J. A. H. M. Thüring, directeur van de N.V. Galvanitas in Oosterhout, terwijl hij zijn riemen losmaakt en gemakkelijker gaat zitten. Mog geen half uur voor de start douanevoorschriften die in Europa een 1 iron Oil70 /T V- TVi-fl-.J'v. re - van Gilze had de heer Thüring,. na een vluchtige inspectieronde door het bedrijf, vanuit Oosterhout de vlieg basis opgebeld met de vraag of hij „er uit kon". Een kwartier na het te lefoontje stonden we in het meteo-ge- bouw van de basis, waar de weerpro- feten goed zicht beloofden met een en kel sneeuwbuitje toe. Een vliegplan naar de luchthaven Èelde bij Gronin gen was gauw ingediend. De Echo-Delta kreeg van de ver keerstoren de nodige „clearences" vlot achtereen en kon vertrekken. „Ha ve a good trip", zei de man op de toren toen de wit-blauwe Comanche, het vlieggebied verlatend, de neus naar het noorden richtte. Deze man was de eerste van een reeks vrien delijke verkeersleiders, die er nooit twijfel over laten bestaan dat zij een correct onderhouden radioverkeer op hoge prijs weten te stellen. Zo bege leidde die dag tal van beste wensen tot en met het Düsseldorfse „Grüss Gott" de Echo-Delta op zijn dui zend kilometer lange zakenvlucht. Aan de horizon verschijnen het IJs- selmeer even blauw als de hemel en de .roestbruine str.eep die de nieu we Flevopolder nu nog is. Op dat mo ment vraagt Amsterdam-information de vlieger over te schakelen op de to ren van Soesterberg want de koers van Echo-Delta kruist de startcorridor van deze basis- Heel druk schijnt het er niet te zijn want zonder uitstel komt de toestem ming om de weg der supersonische Delta-Daggers en Starfighters over te steken. Het lijkt stil in de lucht Kort te voren passeerden nog twee Thunder- streaks van de luchtmacht, verder is er nog niets te zien geweest. Wat ge draai aan de frequentieknoppên van de radioinstallatie levert echter een druk geroezemoes van stemmen op.. Ondanks voortreffelijk grondzicht staat het radiokompas aan. gericht op ..het baken bij Harderwijk. Een 'fluittoon meldt dat we het baken naderen. De naald weifelt even "en slaat dan als het fluiten het hevigst is met een forse ruk honderdtachtig graden- -om,- tttiféTpWTfnïföo'm „Precie-s er overheen", lacht de vlie ger voldaan terwijl hij het kompas af stelt op het volgende baken. onbelemmerde ontwikkeling van de za kenluchtvaart tegenhouden. Vliegend van 't ene naar 't andere land moeten de zogenaamde douanevelden worden aangedaan en dat kost tijd en nood zaakt de vlieger af te wijken van de kortste route. Om naar Essen te kun nen vliegen moet de Echo-Delta eerst naar Düsseldorf om ingeklaard te wor den, want op het vliegveld van Essen- Mulheim is geen douane. Op Eelde bevestigt de commies de goede luchtvaartreputatie 'van zijn korps. Het uitklaren is zo gébeurd. De passencontrole is bij hem fnaar een formaliteit en het tijdverlies mag hier nauwelijks enige naam hebben, temeer omdat er door de heer Thüring pp Eelde nu eenmaal zaken gedaan moes ten worden. Maar Düsseldorff is een internationale luchthaven. Daar is het gewoonlijk zo druk, dat ieder vlieg tuig op zijn beurt moet wachten om „binnen"gelaten te worden.Het gaat trouwens wel eerlijk allemaal, merken we later als een grote Boeing 727 Eu ropa jet._v.an-de-Lufthansa moet wach ten tot de Piper Comanche veilig over de landingsbaan rolt. De dag zal komen dat Tbinnen de EEG althans de douanesren- zen zullen vervallen en deskundigen^ zien dan de weg vrij voor een ont wikkeling van de zakenluchtvaart, even spectaculair als die welke in de Verenigde Staten al heeft plaats gehad. Nederland in het hijzonder moet dan op zijn tellen passen want 't uiterst geringe aantal kleine vlieg tuigstrips en vliegvelden maakt met het oog op de snel voller wor den de wegen de tijdwinst door het vliegen en overbruggen van kortere trajecten (Roergebied, Luik Noord-Frankrijk) tot een Amsterdam-information komt weer in de ether. „Een sneeuwbui, precies op uw route", meldt de verkeersleider. We hebben haar al gezien. Als een vuil-grijze streep steekt zij af tegen het blauw. Het is geen hevige bui. We vliegen er vlak langs. Even is het wat tikkerig. Beneden is haar weg am per te volgen. Een grijze strook over akkers en weilanden. Dat is alles. Het is de vlieger zelf die de ut- haven Eelde het eerst onderscheidt in de vage massa van de horizon. Vlieg- ervaring uit zich tenslotte ook in de snelheid waarmee men verre objecten weet te identificeren. Eelde lijkt, als we er dichter bij komen, net een dui ventil. De trainertjes van de rijkslucht vaartschool vliegen af en aan. Kalm loodst de toren ons door het opleidings circus heen naar de baan. TELDE - 10.31 uur: Er is net een uur verstreken sinds de start op Gilze-Rijen als de uitgeklapte wielen van de Echo-Delta de Groningse lan dingsbaan raken. Even later komt de Comanche tot stilstand op het zonnige platform, vlak voor de deur van het luchthavenrestaurant. Daar staat .de heer H. Visser uit Groningen, de man die voor Galvanitas de zaken in noor delijk Nederland behartigt. Er zijn een paar grote leveranties, die hij nood zakelijk even met de directeur zelf jnoet doorpraten. „Als ik met de auto daarvoor naar Oosterhout had moeten rijden, was ik een dag kwijt geweest", zegt Visser even later in het restau- ("Ym 11.18 uur zijn we van Eelde ver- trokken. Beneden ons glijden de ka le troosteloze landschappen van oos telijk Drente voorbij. Het landschap begint er weer wat opgewekter uit te zien als we Twente naderen. Links moet de vliegbasis liggen. We hebben radiocontact en de Starfighters die in de verte langzaam rondcirkelen zijn precies op de hoogte van onze posi tie, Winterswijk schuift onder de krachtig ronkende PH-RED door en dan is het maar enkele seconden vlie gen meer en je bent over de grens. Rechts kronkelt de Rijn. De vlieger vraagt me uit te kijken naar Wesel. Volgens de kaart ligt de stad aan een ronde oostelijke bocht in de rivier. Ter hoogte van Wesel zijnde zien we het Roergebied opdoemen als een mas sief grijs gebergte: rook, roet en dam pen. Al gauw vliegen we over de ka^n- men van bruine, giftig gele en oranje smookbulten. In de cockpit dringt flauw de geur van zwavel naar bin nen. Oberhausen, Hamborn, Duisburg; het is vanuit qle lucht gezien één kol kende rookmassa en het lijkt onvoor stelbaar dat daar beneden mensen in leven kunnen blijven. Düsseldorf komt dichterbij en onherroepelijk komt het moment dat we in de vieze smook moeten afdalen. Plotseling is alle zicht verdwenen. Op dat moment verzoekt de verkeers toren ons uit te kijken naar een Harvard in de positie ,,two o'clock" van ons. Schuin rechts vooruit dus. Voor de leek is het een angstaan jagende waarschuwing. Hoe in 's he melsnaam kun je een vliegtuig ver kennen in deze grauwe brij? rant, „en het gaat maar om een kwar tiertje pralen maar het kan nét niet IV/Taar op de toren weten ze precies door de telefoon" Ook voor een ver- hoe wij en waarschijnlijk ook koper als de heer Visser heeft het be- de Harvardvlieger er voor staan, drijfsvliegtuig zijn grote voordelen. In De waarschuwing werd völledigheids- kritieke situaties het gaat meestal halve gegeven. De verkeersleider van om tienduizenden guldens kan hij Düsseldorf houdt op het radarscherm Oosterhout bellen en anderhalf uur la- nauwkeurig de posities in de gaten- ter is de directeur er..Is het nodig Als vliegtuigen in een dergelijke brij dat klanten naar de fabriek in Bra- zitten kan alleen de toren nog de boel bant gaan, dan kan dat comfortabel en snel per vliegtuig. Dit schept een speciale binding en schenkt het be drijf een prestige dat in de zakenwe reld van onschatbaar belang is. De bespreking tussen directeur en verkoper duurt inderdaad niet langer dan een kwartier. Dan is er tijd voor een gemakkelijker praatje, nog een kop koffie en een vluchtige blik in de ochtendbladen Niet teveel tijd echter want op het middaguur wacht op het vliegveldje van Essen Herr Poredda JPet zijn auto om zijn zakenrelatie naar de fabriek in het hart van het Roer gebied te rijden- De vliegafstand is diet zo groot maai tussen Eelde en ■kssen staat een paperassenmuur waar we nog doorheen moeten: de douane. J-Jet is een feit dat de douanebeamb ten op de luchthavens tot de vrien delijkste en behulpzaamste ter wereld behoren. Niettemin zijn het de natio nale grenzen en de daarbij behorende regelen. Dat gebeurt ook. Kalm en onverstoorbaar pratend loodst de ver keersleider de Echo-Delta radiotele- Üonisch naar het landingscircuit. Plot seling wordt de rook minder en recht voor ons uit doemt de verlichte lan dingsbaan op. Voor de heer Thüring is het nu nog kinderspel. Hij kan zijn Piper er zo in prikken", zoals ze dat vroeger bij de KLM noemden- Later zegt de heer Thüring: „Zon der radio vliegen vind ik onverant woord. Je hebt zelf gezien in wat voor situaties je kunt raken. Wat wil je dan nog zonder radio,* vooral in de buurt van een drukke lucht haven? Een goede en tamelyk vol ledige radio-uitrusting de PH-RED heeft twee ontvangers, een zender en een radiokompas is duur, maar voor een man die veel en veilig wil vliegen onmisbaar» Om precies 12.07 uur rolt de Piper het platform op. De heer Thüring haast zich om de douaneformaliteiten te vervullen. Zijn passagiers happen terwijl naar wat lucht. Die blijkt be neden toch tamelijk fris te zijn. De douane neemt aardig wat tijd in be slag en pas 21 minuten na de lan ding kunnen we de vlucht naar Essen- Mülheim voortzetten. Daar zijn we na 11 minuten. Aan de poort van het kleine, wat hoog gelegen, vliegveld wacht Herr Poredda. De douane op Düsseldorf heeft ons iets verlaat maar de Duit ser wuift met een brede armzwaai al le verontschuldigingen weg van de heer Thüring. „Het wordt tijd dat we die grenzen eens opheffen'', zegt hij, „wat kopen we ervoor?" In de auto welke ons dwars door en naar de fabriek brengt, zijn Thü'Éjhg en Poredda al volöp over za ken aan het praten. Het gesprek wordt voortgezet, direct nadat we in de fa briek zijn* aangekomen. Er worden vriendelijkheden uitgewisseld als tus sen mensen die elkaar heel goed ken nen. Even galm- de heer Thüring en de verkoop-manager Langenohl apart zitten. De zaken de fimSLvah de heer Langenohl maakt delen vooi; de produkten van Galvanitas en treedt tevens op als verkooporganisatie irf Duitsla,,nd Q^terhputse f a - ken. De directie biedt de lunch aar in het eigen bedrijfsrestaurant. Zelfs dat. spaart tijd. Er wordt wat nage praat: over de komende beurs in Es sen, over Vietnam, over Krupps za kelijke escapades achter het ijzeren gordijn en over het bijna tienjarig bestaan van de mtensieve* samenwer king tussen de twee industrieën, een samenwerking waar beide partijen zeer tevreden over zijn en die de heer Thü ring typeert als „de EEG-manier van zaken doen". \/olgens de heer Thüring eist deze EEG-manier van zaken doen' veel vuldig en intensief contact met de re laties. ,,Het is duidelijk dat je daar met een auto niet toe komt als je klanten en leveranciers in heel Eu ropa verspreid zitten." PAG in Essen is vanaf het begin een belangrijke relatie geweest omdat zij mij- eep gepatenteerd produkt le veren. Toen ik nog niet vloog, heb ik heel wat afgejakkerd met de auto om mijn gezicht te laten zien en wat denk je dat dat kost op de duur? Toch moet het want. als je alles per brief doet komt de concurrentie te gemakkelijk binnen. Daarom brengt mijn vliegtuig zijn geld op. De pure tijdwinst-is geld waard. De grotere mobiliteit, waar door je snel in kunt grijpen als bij voorbeeld ergens onderhandelingen tus sen vertegenwoordigers en klanten dreigen vast te lopen, is ook geld waard en als je nu vraagt of het be zit van een vliegtuig niet noodt tot zoveel reizen dat je financieel weer een omgekeerd resultaat krijgt, dan zeg ik: nee- Je kunt je gezicht niet vaak genoeg laten zien als het om belangrij ke zaken gaat.. Dergelijke winst is niet altijd in geld uit te drukken, maar dat zij er uit komt heb ik ondervonden". Js een zakenvliegtuig duur? „iHet hangt er van af hoe je het be kijkt", zegt de heer Thüring. „Van af 50.000 gulden kun je een goed vlieg tuig kopen maar naar mijn mening is een werkelijk degelijk en goed uitge rust vliegtuig niet goedkoper dan een ton. Dat je een goede kist koopt is belangrijk, want alleen de beste zijn goedkoop in onderhoud". De heer Thüring schat dat zijn Pi- per Comanche tien jaar mee kan. Het brandstofverbruik van het toestel is wat de automobilist zou noemen 1 op 6. Dat kan nog goedkoper uit komen dan dat van een Amerikaan se auto omdat vliegtuigen lijnrecht van punt naar punt vliegen Auto's daar entegen volgen kronkelende wegen- Al met al kun je wel zeggen dat een goed zakenvliegtuig duur is, maar het produceert ook een duur artikel, na melijk tijd. Het is aan elke onderne ming zelf uit te maken of een vlieg tuig rendabel geëxploiteerd kan worden. Er is een'rijke keuze aan types, aan gepast aan tal van verschillende be hoeften. De prijzen variëren van 50.000 tot ruim drie en een half miljoen gul den, maar daar heb je dan wel een twee-motorig straalvliegtuig met tien. passagiersplaatsen voor..Een belang rijk punt van overweging is ook of men zelf vliegt of er een vlieger bij moet nemen. Deskundigen nemen ten slotte aan dat voor een middelgroot bedrijf met werkelijke behoeften aan snelle vervoermiddelen voor langere afstanden, een vliegtuig zonder vlieger exploitabel is als men rond de twee honderd vlieguren per jaar moet ma- ken- ter zijn bureau in de directiekamer. De secretaresse brengt de post, de be drijfsleider brengt verslag uit- «Jiad ■ien; verte 15.23 uur: De PH-RED krijgt toe stemming van de Essen-Mülheimtoren om de ditmaal precies acht minuten durende, sprong naar Düsseldorf waar opnieuw douaneformaliteiten moeten woi'den vervuld te beginnen. Van de rookvelden heeft de vlieger nu geen last. De verkeersleiding van Düsseldorf staat bekend om zijn voor- komendheid en vrijwel onmiddellijk de Echo-Delta boven hel veld (np„Msl landingsper- p' ,Kecms' missie, Om 15.55 uur start de EÉMTOelta weer om koers te zetten rrsar Venlo. Al na enkele minuten vliegen passe ren we het restant nabij deze Lim burgse stad. door de Duitsers aange legde vliegveld, waarop in 1944 de eerste Messerschmidt-straaljagers wa ren gestationeerd. Het contact met de vliegbasis Eindhoven en met Am- j sterdam-mformation verloopt weer even collegiaal als altijd. Eindhoven meldt een vrij luchtruim om te pas seren en als aan de horizon Tilburg opdoemt nodigt de toren van Gilze-Rij en de Echo-Delta uit recht-'toe-recht- aan de landingsbaan op te vliegen. Om 16.45 uur precies veertig mi nuten na het vertrek van Düsseldorf strijkt de blauw-witte Piper Co- manche 250 neer op het nest waarin de luchtmacht bereidwillig een plaats voor hem heeft afgestaan. Het doet een beetje vreemd aan als even la ter marechaussees, met de opsporings- boeken erbij, de paspoorten controle ren. Ben je nu thuis of niet? De Comanche gaat nu de hangar inbij zijn tientallen kleinere broers: de Piper Cups van de luchtmacht. Een kwartier later zit de heer Thüring ach- 09.05 uur: Na een rondgang door het bedrijf belt de directeur het vlieg veld: „Ik wil er over een goede twin, tig minuten uit; kan dat?". Het kan. 09.20 uur: Na een korte autorit van Oosterhout naar Gilze-Rijen: de me- teo licht de vliegende zakenman in omtrent te verwachten sneeuwbuien. „Goed vliegweertje", zegt de meteo- officier. (Rechts boven). 10.30 uur: De Piper Comanche Is op Eelde geland. De start op Gilze-Ryen had plaats om 09.29. De wind zat te- een voorspoedige vlucht dus. De ertegenwoordiger wacht de directeur 10.35 uur: In het restaurant van de luchthaven Eelde doet de heer Thü ring zijn (niet geringe) zaken af met verkoper Visser. Op de achtergrond „rust" de PH-RED. (Hieronder). Nog een extra kop koffie, een vluchtige blik in het ochtendblad, douanefor maliteiten en dan: 11.18 uur de start naar Düsseldorf. 12.07 uur: Aankomst Düsseldorf. Dou aneformaliteiten. Doorstarten naar Essen-Mülheim waar relatie met auto klaar staat. Omstreeks 13.00: bespre king met Herr Langewohl (foto links) directielid van PAG-Essen. Lunch in de bedrijfscantine.15.23 uur: start in Essen, via Düsseldorf (douane!) naar huis terug. 12.03 uur: Voor het allemaal zover was: de moeilijke nadering van de luchthaven Düsseldorf door de smook van het Roergebied. Een rustige stem van de verkeerstoren af, praat de vlieger door de zwavel- en roetbry naar het begin van de ook over dag verlichte landingsbaan. Je moet natuurlijk wel kunnen „instru- mentvliegen". (Foto beneden) 17.10 uur De directeur is terug op de fabriek in Oosterhout. De se cretaresse brengt de post. Nog gauw even nazien. (Rechts). De bedrijfsleider spreken, in de fabriek die dag. Alles is goed gegaan Goed ging het ook met de landing op Gilze- Rijen om 16.45 uur. De zakenman had er dik duizend kilome ters opzitten en grote zaken gedaan. 17.35 uur: Het gezin begroet vader (links). Die is niet te moe om even met zoonlief te stoeien. Moe? Dat zijn de mannen die de hele dag tussen vier wielen hebben gezeten en als ze dezelfde reis. hadden gemaakt, wat toch nodig geweest had kunnen zijn er minstens nog twee da gen over hadden ge daan ook.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9