KUNST IN DIENST VAN DE ANTIE- RAMMA m HET GAAT OM TIEN MET 'N GRIFFEL BUSINESS gneet n.v. Reclamefotograaf Geert Kooiman m ra :elpand BUREAU ll1 „fotograferen is voor mij hetzelfde als pianospelen; ik krijg de compositie op en begin dan aan de vertolking" 61 D e huur gevraagd Roemers bier Liturgische kalender (Van een onzer verslaggevers) PAS als de sluiter klikt en een nieuwe schilfer van de werkelijkheid door de lens is gevangen, begint voor Geert Kooiman (28) het grote avontuur. Op dat mo ment wordt hij de alchemist, die in zijn don kere kamer de wereld een andere make up geeft, zijn handen zweven als onrustige vo gels onder het zoeklicht van de vergrotings koker en werpen grillige schaduwen op het fotopapier. Bomen verliezen spontaan hun natuurlijke blos en doemen opgebleekt uit het niets op. De pastelgroene takken reiken naar elkaar in een surrealistisch maanlandschap en in het grasgazon liggen witte vlekken als kruinscheringen. werkzaamheden aatsingsmogelijk- te A. Lekens, Markt 25, R. Dieleman, Noord- -ant ,.Scheldezicht", A. 9.00 uur. ip", J. Martens, Kerse- ^n, Achter de Kerk, K. Eenhoornplantsoen 2, W. Groosman-Schee- kssche, Noordstraat 5, rte d'Or", P. Provoost, 00 uur. op onze Afdeling en. rvlakte van m2. nt woongelegenheid te ztfn. 25437-00 bureau van dit blad. VR 120- 125,- Bayreuth 195, Woud 190,- 135,- 205,- rf 205,— en 230,- f 195,- irdameer vanaf 205,— anse Rivièra v.a. 355,— ranaf meer vanaf 265,- i vanaf 379,- rava, Malgrat 399,- vanaf 319,— nik 399,- ameer vanaf 249,— anse Rivièra v.a. 275,— ühel vanaf 229,- vanaf 246,— ele mogelijkheden -eizen inlichtingen en ringen bij L. 01600 - 37839 - BREDA itis reisgids 1965. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 MAART 1965 DE bestgeklede mannen ter wereld zijn ongetwij feld de modellen die u uit advertenties in kranten of glimmende tijdschriften aankijken in hun goedbezit- tende rijbroek of smoking. Eén van de beste en meest- gevraagde modellen in Ame rika is Peter Ward die van Vancouver in Brits Columbia naar Hollywood ging om er acteur te worden. Hij leed honger en iemand met mede lijden bood hem een baantje aan waarbij hij als achter grond moest dienen voor de actrice Dolores Hawkins. Nu bedingt Ward vijftig dollar per uur en wil hij de promi nente figuur op de foto zijn. Niet iedereen is het er eigenlijk over eens of Peter Ward knap kan worden ge noemd vanwege zijn gebro ken neus of juist daarom. Die neus brak toen Ward nog 'n jongen was en wat ruw speel de. In New York liet Ward zijn neus bijwerken, maar hij ziet er toch nog altijd uit als een geblesseerde Romeinse zwaardvechter. Ward, die nu 35 is, moet voor bepaalde opdrachten over een eigen garderobe beschikken, hoewel de manu facturer uiteraard de kle ding verschaft voor een kle- dingadvertentie. Zoals de meeste modellen is Ward zo dikwijls door vooraanstaande ontwerpers gekleed, dat hij er zelf expert in geworden is. Het meest elementaire stuk uit zijn garderobe is een ef fen middengrijze flanellen pantalon. Als hij een drin- Op het zebrapad zit een stijve gentleman onder een zwarte bolhoed: de straat om hem heen is leeg. weekbladen. Hou je vast, daar was een vriendelijk bedragje van 22 mil joen mee gemoeid. En met die wetenschap moest ik mijn fotootjes maken. Ik wist ook dat de opdrachtgever een enorme strop zou lijden, als mijn foto's zouden mislukken, want die advertenties zijn maanden te voren opgegeven en contractbreuk kost handen vol geld. Je hebt mensen, die in Ook de mensen zijn veranderd, ge zichten lijken opeens transparant met wangen van vloeipapier en ogen van topaas, vrouwen drijven als lome vissen tussen de varens, zoekende kindervin gers liggen als rose garnalen op een moederschouder. Op het zebrapad zit een stijve gentle man onder een zwarte bolhoed, de straat om hem heen is leeg. van de gevel, die als 'n Ionesco-decor achter hem oprijst, is slechts een smalle streep herkenbaar: een etalage, een handvol onpersoonlijke ramen de rest is door Kooiman uit gewist. Hij heeft de foto opgetild en houdt hem op armafstand. Om hem heen staan de vergrotingen als schilden tegen de gangwanden: vijftig kleuren foto's en 25 dia's, die de stuffering vor men van zijn eerste expositie in Neder land. Amsterdam kreeg de primeur van Kooimans vingeroefeningen met cellu loid, die hij de zakelijke roepnaam „in opdracht gezien" heeft gegeven. Die ti tel dekt zijn exclusieve lading volkomen wamt zijn camera heeft voornamelijk hand- en spandiensten verleend aan kei harde „captains of industry" die hun produkten verpakten in kleurige zeep bel van een reclamefoto. Dat Kooiman geknipt is voor dit werk, bewijzen de miljoenenopdrachten, die zich in zijn haagse studio als een lawine opstapelen. Elke ochtend om negen uur staat hij tussen de dampende schijnwerpers en geeft hij aanwijzingen aan de modellen, die vaak voor een foto uit Enigeland ko men overvliegen. Even lachen tegen het vogeltje. Éven grijnzen tussen de bedrij ven en weg stuiven ze weer met hun vorstelijk honorarium. De ene dag foto grafeert domineeszoon Kooiman con fectiepakken, de volgende dag ijzerster- ke aluminiumpannen, een nieuw model auto of een frisdrank. „Het is doodze nuwachtig werk", geeft hij gretig toe „want iedere opdrachtgever heeft vlie- Geert Kooimans: elke dag opnieuw vechten tegen en voor de business. gende haast en het liefst zien ze, dat je ook nog op zondag doorwerkt. Vooral de Duitsers zijn daar sterk in. Die lig gen zaterdagmorgen in alle vroegte voor je deur en dan kaan ze erop, dat ze de foto's 's maandags aan hun klanten kun nen aanbieden. Dat betekent twee da gen onder hoogspanning doorploeteren en als je dan de laatste prent hebt af gedrukt, staat de volgende reclameman alweer voor je neus. Het is een heel apart soort mensen, dat in de reclame zit en overal op de wereld zijn ze hetzelfde. Of je nou in Amerika bent, in Duitsland of in Am sterdam,, overal loop je de moderne,-snel beslissende, goed geklede, vlot pralende vent tegen het lijf, die precies weet, hoe hij zijn produkt op de markt moet brengen. Je hebt er geweldige keien bij, die ongelooflijke stunts uithalen en het zijn juist die mensen, die een fotograaf volkomen vrij laten. Een autofabriek heeft bijvoorbeeld een serie advertenties gehad die weergaloos was. Ze hadden bijvoorbeeld een prent van een auto, waar een klein beetje stoom uit de ra- diateur kwam. Weet je wat er onder stond? Dit kan bij elke wagen gebeuren. Dat is een tekst, die midden in de roos is. In diezelfde serie zag je een ei, dat precies de vorm had van de auto waar het om ginig. Er stond maar één zin on der: Er zijn nu eenmaal vormen, die niet voor verbetering vatbaar zijn. Ik ben zelf voor een advertentie campagne voor een ander automerk naar Rome gevlogen, omdat ik daar zeker was van het licht. Het ging om vyf foto's, waarop Rome nauwelijks te herkennen is, maar evenzogoed gin gen er buiten mezelf nog twee model len mee en acht reclamemensen. Die hele stoet heeft zestien dagen in Italië gebivakkeerd en alleen die grap kost te al veertigduizend mark. Maar dat was nog niks vergeleken by de kosten van die advertenties in alle Duitse de schaduw van zo'n monsterbedrag over hun hele lijf beginnen te trillen, maar ik word op zo'n moment juist doodkalm. Ik fluit en doe net alsof er niks mis kan gaan, maar inwendig doet het je toch wel wat. Een feit is immers dat je als jongen van 28 jaar met 22 miljoen Duitse marken staat te spelen - en dat iedereen stilzwijgend aanneemt, dat je het wel effe fixt. Ze hebben een uitgekookte campagne in elkaar ge draaid en via opiniepeilingen vastge steld, welke mensen in het bewuste automerk willen rijden. Dat zijn de dy- Ygf|(00|ld^Ut116llt nen afdrukken. Als een opdrachtgever een hoop geld investeert in een moeilij ke opname en hij ziet een pagina vol modder, dan waagt hij er zich de vol gende keer niet meer aan en kiest hij liever de weg van de minste weerstand. De druktechniek in ons land is nu een maal niet zo ver als in AmerikA of Duitsland en men blijft hardnekkig vasthouden aan het principe, dat harde kleuren naast harde kleuren moeten staan. namische, energieke typen en op die mensen moet je je plaatje afstemmen. Tk heb ook eens voor een bieradver tentie het slot Loevenstein een dag en een nacht afgehuurd. We zijn daar met een hele caravaan naar toe getrokken en hebben een complete Breugheliaanse toestand gebouwd met kerels in mid deleeuwse kostuums en met roemers bier en speenvarkens. De broeken heb ik bij een kostumier in Dortmund op de kop getikt, de jassen bij een vent in Amsterdam. Het was een grote chaos, maar ik wist: „als ik die ene foto ver ziek, dan gaat de hele advertentiecam pagne de mist in". Natuurlijk heb je je routine en je apparatuur van 15 mille en het moet al heel gek lopen als er niks op het cellu loid staat, maar in dit vak gaat het niet om een zesje, maar om een tien met een griffel. Voor mij is fotograferen het zelfde als pianospelen: ik krijg de com positie op en dan begin ik aan de ver tolking. Het is een vlechtwerk, waarin elk onderdeel in het volgende grijpt. De keuze van je camera, de vergroting, de soort film en het papier, vormen de ket ting en als er één schakel aan Qnt- breekt, dan maak je de foto niet, die je in je'kop had. Voor mij is reclame heel goed ver enigbaar met artisticiteit en zelfs in een foto over 'n bepaald merk maizena kun je nog een eigen gezicht laten zien. Ik heb het vak geleerd 'n Amerika, dat nog steeds het Mekka van de reclame is. Ik was er op de bonneföoi*heen ge gaan, omdat ik voelde dat daar mijn kansen lagen en toen ik een week lang wolkenkrabbertje in en uit was gesto ven, liep ik toevallig Peter Croydon te gen het lijf, die me wel een kans wilde geven. Croydon is één van de grote jongens en van hem heb ik het vak ge leerd. Ik had op de academie voor beel dende kunsten in Den Haag reclame ge studeerd en ^at was een mooi onder- grondje, want daardoor wist ik al zo'n beetje wat er te koop was. Je hebt duizenden fotografen, die in de techniek blijven hangen en aan de psychologie van de reclame nooit toe komen. Zulke kerels halen het nooit, want ze zyn bang voor elke plaat en bang voor de uitwerking van hun ont wikkelaar. Ik heb bij Croydon auto's, keukens, pudding en overhemden ge fotografeerd en ik heb geleerd, hoe je commercieel kunt denken zonder de kunst te verwaarlozen. De goede re clamefotograaf stelt zyn artistieke ga ven in dienst van de business en uit dat samengaan worden de goede cam pagnes geboren. Het is alleen jammer, dat je in Ne- lerland niet uit de voeten kunt en dat de meeste dingen onder de maat blijven. Je kunt hier ook heel moeilijk experi menteren, want er zijn domweg geen bladen, die een goede advertentie kun- ren en met je handen je eigen wereldje bouwt. Ik ben blij, dat ik nou eens in mijn eigen land kan laten zien wat ik maak. Mijn tentoonstelling „In opdracht ge zien" in het Amsterdamse Arti et Ami- citiae duurt tot 15 maart. Daarna ga ik met de foto's de boer op naar Düssel- dorf, Frankfurt en Keulen. Misschien maakt die tentoonstelling duidelijk, dat reclame vaak belangrijker is dan het produkt zelf. Toch wil ik het in de toekomst ook op de Nederlandse markt gaan probe ren. Er liggen hier genoeg mogelijkhe den, maar je moet de mensen alleen zien te overtuigen van de praktische uitvoerbaarheid. Ze moeten accepteren, dat een exclusieve foto een hard ver koopargument kan zijn in hun campag ne. In Duitsland hebben ze dat al lang door en daar kennen ze me ook wel. Ik heb er voor Bayer gewerkt en voor de Shell, voor DKW General Motors en de Lufthansa. Ik sta soms foto's te maken met modellen uit Engeland, Duitsland, Zweden en Nederland en al die kerels kletsen door elkaar heen. Ik heb er pas geleden nog één moeten maken met een telelens en zelf stond ik op honderd me ter afstand. Ga dan maar eens aanwij zingen geven zonder een zenuwinstor ting te krijgen. En het moet nog vlug gaan ook, want de modellen hebben voor het vliegtuig van vier uur geboekt en tegen drieën beginnen ze al op hun horloge te kijken. Het is een gek, dol vak, dat je hele maal opvreet. Je weet, dat je met hon derd factoren rekening moet houden en dat je kunt gaan fietsen als je een de tail over het hoofd ziet. Maar toch ver lang je telkens naar een nieuwe opname. Het is weer een ander avontuur, waarin je met licht en schaduw kunt schilde- De modellen, die voor de peperdtire camera's van Geert Kooimans poseren, komen uit geheel Europa. „Soms," zegt hij, „sta ik tegelijk aanwij zingen te geven in het Duits, Frans, Engels en Nederlands. Dat er dan toch nog een goede foto uit de bus komt, is voor my altijd weer een wonder." ZONDAG 7 maart. Eerste zondag van de Vasten. Mis Invocabit. Paars. MAANDAG 8 maart. Maandag in de eer ste week van de Vasten. Tweede gebed H. Joannes de Deo. Paars. DINSDAG 9 maart. Dinsdag in de eerste week van de Vasten. Tweede gebed H. Francisca Romana. Paars. WOENSDAG 10 maart. Quatertemper- woensdag in de Vasten. Tweede gebed H.H. Veertig Martelaren. Paars. DONDERDAG 11 maart. Donderdag in de eerste week van de Vasten. Paars. VRIJDAG 12 maart. Quatertempervriidag in de Vasten. Tweede gebed H. Grego- rius I. Paars. ZATERDAG 13 maart. Qutertemperzater- dag in de Vasten. Paars. gend telefoontje krijgt van een overhemdmaker, dan grijpt hij naar die pantalon en begeeft zich naar de stu dio. De overhemdenfabrikant fourneert het overhemd. Ward trekt het aan te prij zen overhemd aan en dan be gint het. Regisseurs, fotogra fen, stylisten, script girls en andere specialisten dringen om hem heen en prikken hier en plooien daar. Het duurt soms wel een uur voordat het overhemd zit zoals men het wil. Dan begint het fotogra feren, en als men bedenkt dat dat soms een dag in beslag neemt en Ward 50 dollar per uur krijgt, dan weet men waar men aan toe is. Ward poseerde eens in een sweater die wat te strak op het lijf zat. De regisseur sneed het achterpand open. Bij een andere gelegenheid kon Ward zich bijna niet con centreren, omdat de schone mannequin aan zijn zij op haar rug vijftig kleedspelden had die haar een soort vin geven, uiteraard niet zicht baar op de foto. Wards voorkeur in het man nequinvak gaat uit naar „commercials" voor de tele visie. Hij heeft er zes ge maakt maar vindt het te wei nig. Het poseerloon bedraagt 105 dollar. Daar komt voor de eerste uitzending hetzelf de bedrag bij. Heeft hij geluk dan wordt zo'n „commercial" duizenden keren vertoond tot een minimum van 12.50 dollar per shot, om daarna weer met 105 dollar te be ginnen. Een collega van Ward ver diende op deze manier ruim 100.000 dollar voor het uit spreken van maar zes woor den.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7