ACCESSOIRES BELAN CRI JK Amerikaanse aanval op Europese markt Scheepskok-aan-de-wat vertelt: CHINEES VROEG GEBRADEN STRAATHOND IN GEMBERSAUS ONZE PUZZEL De DAF-pony ploetert in de sneeuw Koksneus moet heel scherp zijn Bril voor zonnige dagen L ML Luther King organiseert campagnemars 21 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 MAART 1965 Kerstboom Max. 50 kg op imperial Kussens Radio's Comfort 1 Straathond Kikkerbilletjes In de loop der jaren is men onder het woord „accessoires" wel iets anders gaan verstaan, dan tijdens de eerste jaren van de auto. Een ruitensproeier was toen een fraai koperen geval, dat men in een em mer plaatste en onder een hoorn werd wel een volledig afwijkend apparaat gebracht van de heden daagse claxon, maar het woord is gebleven. Over het algemeen is een auto van het bouwjaar 1965 wel als volledig afgewerkt te beschouwen, maar er zijn toch nog altijd verschillende dingen die aan en in de auto passen. Het bezit van een kleine reservetank voor brandstof, is altijd wel op zijn plaats maar denk ook aan een trechter als er geen tuit bij de jerrycan is. Gieten van de benzine uit de tank is bij diverse auto's anders niet zonder knoeien mo gelijk. Achteruitrijlampen ziet men op enkele auto's van huis uit .aangebracht, doch ze zijn ook als accessoires leverbaar en dan beseft men feitelijk pas goed wat men in het verleden heeft -gemist Denk echter wel aan het wettelijk voor schrift, dat de achteruitrijlampen uitsluitend mogen worden ingeschakeld dooi de versnellingshefboom in de achteruit te plaatsen. Mist- en bermlampen ziet men niet meer zoveel gemonteerd als vroeger. Dit komt vooral omdat de Europese gedimde asymetrische lampen vrij laag ge plaatst zijn en behoorlijk licht geven. De jodiumlamp zal in de toekomst de strijd voor meer licht weer laten toenemen. Toch kunnen thans 2 goed afge schermde mistlampen (desnoods met jodiumlicht) bij zeer zware mist de auto mobilist nog belangrijk meer zicht geven. te kunnen. De prijzen van de auto's zijn te scherp gesteld, of men verslijt de kopers tegenwoordig voor tech nische analfabeten c.q. bezitters van 2 linkerhanden. A-Voor hen, die van hun auto een kerstboom willen maken, is er nog veel te koop. Deze mensen moeten echter wel bedenken, dat veel van deze spullen blijven blinken zolang ze in de etalage liggen. De kwali teit van het chroom is namelijk meestal beneden die van de stan daard delen. Ieder jaar worden vele accessoi res uitgevonden; er zijn er bij die nooit verkocht worden. Wij wach ten echter op een aócessoire: de automatische koplampversteller, die de stand van de koplampen instelt, afhankelijk van de belasting. Een looplampje heelt ook veel nut, want ook A al kan men van een zak- lantaarn ook wel profijt hebben, in een noodge- a val kan de batterij juist leeg blijken te zijn. En wat te denken van blusapparaten? Ze eisen f|A wel enig nalopen, vant UK er komt wel eens lekkage voor. Een verbanddoos hebben reeds velen aan boord. De gevaren-drie- M/fcl hoek is wettelijk voorge- 911 schreven, indien men de wagen zonder verlichting op de rijweg plaatst. Nie mand zal deze euvele daad plegen, maar als u eens op een weg zon dei- licht komt te staan of een lekke band krijgt? Heeft iedereen wel een sleepkabel in zijn wagen. Over het nut van een buitenspie gel lopen de meningen uiteen. Als men jaren uitsluitend gebruik heeft gemaakt van een binnenspiegel moet men aan de extra buitenspiegel wen nen. En dan blijkt bij regen het zicht nog maar zeer problematisch. Maar vergeet u niet dat de achterruit ook bij veel auto's beslaat. Een extra ventilator „achter" een z.g. plastic „helderziclit"-ruit of een achterruit die een elektrische verwarming oezit kunnen dit euvel verhelpen. De laatste voorziening is in Engeland reeds op verschillende auto's toe gepast, maar is wel erg duur. paraat. Er zijn echter ook zwakstroom scheerapparaten in de handel. Hebt u weieens het gereedschap in uw auto bekeken, dat tegenwoordig bijgeleverd wordt? Wij reden qnlangs in een auto van f 14.000,— die als gereedschap een armzalige schroeven draaier en 2 stukjes ijzer had. Zonder nu te zeggen dat wij de Russische voorschriften, inhoudende een uitvoe rige set gereedschap de oplossing vinden, zijn de opvattingen van de meeste fabrikanten in dit opzicht toch volkomen gebaseerd op een alom vertegenwoordigde wegenwacht. Een combinatietang, bougiesleutel, bahco- sleutel etc. schijnen er niet meer af De imperal op het dak is voor gezinnen, die gaan kamperen, bij na onontbeerlijk. De uitvoering en de bevestiging van dit imperial is zo verschillend, dat de ANWB met de Nederlandse Consumentenbond hieraan een onderzoek hebben ge wijd. Uit dit onderzoek bleek dat de meeste automobilisten niet schijnen te weten, dat de diverse merken een bepaald gewicht op het dak toe staan met als maximum ongeveer 50 kg. ■fDan zijn er ook nog accessoires die het comfort verhogen: lende kussentjes, rugsteunen, hoofdkussens plaatsen boven op de rugleuning en voor de notoire rokers sigaretten aanstekers, die de sigaret presente ren in aangestoken toestand. De rubber padden op de bumperhoorns ziet men als standaard op de auto's meer en meer komen en niet ten onrechte. Zij zijn ook als accessoires leverbaar, maar toch nog vrij kost baar. +Er zijn nog maar weinig auto's die geen ruitensproeier hebben De ze heden ten dage onmisbare voor ziening is echter gelukkig ook nog als accessoire lever baai Hoezei voor de bekleding zijn nog steeds populair, al leveren de meeste auto mobielfabrikanten gewoonlijk meer dere soorten bekleding De auto-radio wordt tegenwoordig in 2 uitvoeringen geleverd. De ingebouwde radio heeft een concurrent gekregen in de onder het dash-board inschuifbare draag bare radio. De transistor radio wordt meestal geleverd, maar velen prefe reren nog de oude, omdat men dan bijvoorbeeld op de ladio een aanslui ting kan maken voor gebruik van het normale sterkstroom scheerap Het offensief van de USA auto producenten gericht op de Europe se marktgebieden en de infiltraties van creaties van die industrie in die gebieden, voltrekken zich in een dergelijk tempo, dat de concurren tie uit Japan en uit de gebieden van achter het ijzeren gordijn, daarbij (momenteel nog) in het niet verzinkt. De grote aanval is die van de machtige USA reuzen, vooral die van General Motors en Ford, maar ook van Chrysler, die de Europese concur rentie niet alleen op haar eigen ter rein opzoeken maar ook met eigen wapenen bestrijden. De Europese auto-industrie onder kent de omvang van dit gevaar en streeft als afweermiddel naar Euro pese machtsconcentratie door het slui ten van haar gelederen en frontvor ming tegen anderen. De nieuwe, na tionale West-Duitse combinatie Volks wagen-Daimler Benz (Auto Union) is van dit streven momenteel wel het meest imponerende voorbeeld. te overtroeven door het aanbieden van zoveel mogelijk comfort tegen een zo laag mogelijke prijs. Comfort nu, berust in de eerste plaats op bewegingsruimte, waarte genover staat dat gezien het huidige verkeer en de moeilijkheden van parkeren daaruit voortvloeiend, een auto liefst zo weinig mogelijk ruimte in het verkeer mag opeisen. Een te genstrijdigheid dus. Gevraagd wordt een zo royaal mogelijke inwendige ruimte, gecombineerd met een zo weinig mogelijk plaatst vragende, be scheiden uiterlijke vorm. Men kan de creaties van de Ameri kanen en van de Europese autofabrie- ken serieus aan elkaar toetsen, niet alleen wat de prijs aangaat, maar ook wat voor dat geld aan „auto" wordt geboden. Men"zal dan tot de conclusie tomen, dat vooral in de sector tussen vyf en zesduizend gulden, de klasse, waarin nog steeds zeer veel wordt omgezet, de partijen elkaar trachten -f-Het Japanse merk TOYOTA is nog maar net op de markt verschenen of het eerste bericht over een for mule I race-wagen is reeds over ko men waaien. Bij HONDA wil men een 600 cc sportwagenmotor spoedig in de eenliter Formule II races uitko men. 4-Daf heeft van zijn Iraanse impor teur, de Iran Truck Company te Tehe ran, een order ontvangen van zware dieselmotoren ter waarde van 5 mil joen. Deze motoren zullen nog in de loop van dit jaar worden geleverd. -f- Over de nieuwe P.EUGEOT, de 204, komen steeds meer bijzonder heden vrij. Naast wat technische gege vens zoals voorwielaandrijving vier deuren, voorin geplaatste motor, snelheid ongeveer 130 km/u en ge wicht 800 kg, bereikte ons thans het bericht dat de „204" in de komende lente geïntroduceerd zal worden. DAF heeft in opdracht van het Amerikaanse leger een licht terrein voertuigje met Variomatic-aandrijving ontwik keld. Deze DAF-Pony is bedoeld als een veelzijdig ma nusje-van-alles voor het transport van militaire uitrusting in het ruwste terrein. De bediening van het voertuig is zo eenvoudig, dat deze zoncier enige speciale training door elke militair gebeuren kan. De Variomatic blijkt bij de Pony ook ideaal voor cross country werk in de sneeuw (zie foto).' Ook al verandert de toestand van het terrein of het gevolgde sneeuwspoor plotseling, men verliest geen tijd meer met het schakelen, houdt vaart en heeft automatisch de juiste versnelling uit een variatie van oneindig vele te pakken. Een ander groot voordeel is dat de aandrijfkracht altijd gelijkmatig ver deeld blijft over beide rubber rupsbanden die zich nooit meer ingraven dank zij het maxigrip effect van de Vario matic, die tevens als zelfblokkerend differentieel functio neert. R m „Ik ben de laatste jaren twintig maal als chefkok met allerlei schepen de wereld rond gereisd en het is thans een heel vreemde sensatie om op de twaalfde verdieping van het Amsterdamse Havengebouw bij de fornuizen te staan en van bovenaf de kleinere passagiersschepen te zien wegvaren, die ik in allerlei buitenlandse havens ontmoet heb". Aldus de heer A. G. S. v. d. Valk, die men zonder twijfel op het terrein van de internationale keu ken een der meest bevaren scheepvaartkoks van ons land kan noemen. reldreizende kok op een zeekasteel te te kenen. Een taak overigens, die niet los te denken is van specialiteiten als kikkerbil letjes, Franse slakken, vogelnestjessoep, inktvis („Vreselijke dingen om schoon te maken"), garnalencomposities en wat al niet. „Het eten aan boord dient altijd een feest te zijn. De passagiers willen veel kleurige schotels zien. De keuken is de reputatie van het schip. Hij behoorde tot het stafpersoneel, dat bij de overdracht van de „Oranje", het vlaggeschip van de Mij. Nederland, aan een Italiaanse reder definitief voet aan wal zette. Hoewel hij enigszins in de lijn van zijn roeping bleef sedert kort is hij nl. in dienst van het ruim 50 meter boven het Amsterdams stadsgewoel liggende glazen paleis, dat Havênrestaurant heet: een cre atie van meerdere scheepvaartonderne mingen denkt hij nog vaak aan de Oranje. Hij is echter teveel realist om te treuren over de dagen, dat hij de leiding had over een „witte brigade" van 60 man en voor iedere wereldreis (de duur was gemiddeld 11 weken of bij ingelaste crui ses soms plm. 14 weken) ruim een half miljoen gulden voor proviand mocht uit leggen om de 1250 koppen aan boord van de Oranje te voeden. En nu hij iedere week een vrije dag heeft („Ik weet nu, dat mijn vrouw ook kan koken") en zijn varende levensperio de kan overzien, had hij ruimschoots de gelegenheid, ons het portret van een we- Advertentie) Maar sommige passagiers hadden aan dit veelkleurige niet genoeg en hadden bepaald bonte culinaire wensen. Zo kwam een welgestelde Chinese koop man uit Singapore met een dode straat hond aan boord, waarvan hy met zijn zes gezinsleden wenste te smullen. „We moesten het zorgvuldig schoongemaakte dier op een bepaalde wijze met behulp van knoflook, gember en kruiden voor hem bereiden. Naast sateh's dienden we ook van de hond speciale gerechten met gembersaus en het merg van bamboe- shoots te maken". Stellig zou deze extravagante culinaire genieter, hoewel een hoge uitzondering in al die jaren, zyn hondemenu niet gekregen hebben, indien men niet op een internationaal georiënteerd schip af en toe een knipoogje moet maken naar datgene, wat men nu eenmaal 's lands wys, 's lands eer noemt. Daarom kwam ook een Schots whisky koning aan bod, die zijn lievelingsgerecht aan boord niet wilde missen. „Dit bestond uit een schapemaag, waar in naast stukken lamsvlees, gort en groen ten allerlei fijn gehakte ingewanden van het dier verwerkt werden, waarna in het geheel hoe zou het anders kunnen? ook nog eeii fles whisky gegoten moest worden. De man heeft er drie dagen van gegeten Maar gelukkig waren deze rare kost gangers, die soms zelfs de eetlust van de koks bedierven, zoals gezegd uitzonderin gen. Ze voegden hoogstens een speciale zorg toe aan het veelomvattende dagelijk se werk van de chefkok. Want hij is de regisseur van de menu's en parties, wat niet slechts inhoudt, dat hij de meegeno men voorraad blikgroenten, diepvries, le vende forel, kreeften enz. in diverse ha vens aanvult met de aankopen van vers vlees en groenten. Hij dient tevens zijn kokende, bradende, patisserende en garne rende brigade witmutsen op de vingers te orizontaal: 1 soort kwast; 6 email *v. d. tanden; 11 noodsein; 12 krantenjongen; 14 die- renliefkozing; 15 het romeinse rijk (afk.) 17 verwarming; 19 maanstand (afk.); 20 klap; 22 keukengerei; 23 voorzetsel; 25 lofdicht; 26 plaats in Gelderland; 29 paarden sturen; 31 elektrisch geladen deeltje; 32 bedeksel; 34 enzovoort (afk.) 35 gesloten; 37 verdriet hebben; 40 duits telwoord; 42 dun; 43 water in Friesland; 44 duitse badplaats; 46 ontvangdraad; 49 gr a af werktuig; 51 vrouwelijk zoog dier; 53 artikel (afk.); 54 visgerei; 56 grote vloot; 59 plaats in Spanje; 61 niet vast; 62 oosterse titel; 64 vaartuig; 65 kledingstuk; 66 engels voorzetsel; 68 herkauwer; 71 met dank (afk.); 72 klein plantje; 74 Europeaan; 75 vreemde munt; 77 narigheid; 78 onwaardig. Verticaal: 1 persoonsafbeelding; w 2 vervoerbe drijf (afk.)3 zangnoot'; 4 verlaagde toon; 5 weg met bomen; 6 gepelde gerst;.7 reeds; 8 animo; 9 klein persoon; 10 cijferen; 13 vogel; 16 meisjesnaam; 17 vlees; 18 onverstandig; 19 plaats in Gelderland; 21 gewricht; 22 stip; 24 deel v. d. voet; 25 bez. voornaamw-; 27 jon gensnaam; 28 stootstok; 30 de onbe kende (afk.)32 veelarmige rivier mond; 33 zuidvrucht; 36 boom; 38 ri vier in Nederland; 39 lidwoord.; 4J boom; 44 uitstalkast; 45 nu en dan; 46 békende opera; 47 grond bij een huis; 48 reus; 49 schrede; 50 steenvrucht; 52 onder andere (afk.); 55 stofmaat; 57 bedorven 58 leeftijd (Eng.); 59 gek (Eng.); 60 plakmiddel; 63 geen uitgezonderd; 64 tegen; 67 watering; 69 als eerder (afk.); 70 voor; 72 inhoudsmaat (afk.); 73 voor zetsel; 75 Frans pers. voornaamw.; 76 getij. OPLOSSING INKER DEEL Horizontaal: 2 Assen; 7 ob; 9 etui; 10 nes; 12 dapper; 14 rek; 16 bes; 17 pa; 19 islam; 20 an; 22 ne; 23 stomp; 25 s.s.; 26 eos; 27 lsk 29 patent 32 rat; 33 klem; 36 te; 37 einde. Verticaal: 1 rondo; 3 se; 4 steek; 5 eu; 6 nis; 8 bea; 11 sprei; 13 pessimist; 15 kamer; 17 pan; 18 lasso; 21 nts; 24 po ker; 27 laken; 28 otter; 30 nat; 31 oke; 34 li; 35 md. RECHTER DEEL Horiz.: 2 alsem: 7 al; 9 stee; 10 eek; 12 dorpel; 14 aal; 16 aar; 17 nr.,; 19 natie; 20 ar; 22 se; 23 nacht; 25 tt- 26 urk; 27 nto; 29 leemte 32 pon; 33 keel; 36 li; 37 split. Verticaal: 1 roede; 3 ls; 4 steel; 5 ee; 6 mes; 8 leo; 11 kraan; 13 parachute; 15 kreek; 17 nis; 18 tante; 21 rat; 24 «.romp; 27 netel; 28 lenig; 30 tol; 31 aks; 34 ep; 35 li. zien. Regelmatig moet hij steekproeven nemen van de gerechten en lekkernijen, die zijn 22 beroepskoks met 5 chefs de parties en twee souschefs aan het toveren zijn. 'Hij moet b.v." tijdens het urenlang tikken van de menu's voor de komende dagen in staat zijn, de in zijn keukenkan toor doordringende geuren te identifice ren, zodat hij op een afstand al weet, of een bepaald aroma niet geheel uit de verf komt. Hoewel hij zelf niets bereidt, weet hij zich voortdurend verantwoordelijk voor smaak en vormgeving van het eten, dat naar de eerste klasse, de toeristenklas se en de bemanning doorgaat (met uiteen lopende diëten), welke categorieën alle verschillend zijn. Op een wereldreis m^t Amerikaanse, Duitse, Franse, Nederlandse enz. plezier- vaarders en zakenlieden, wordt de keuken nog zwaarder belast en geniet zij nog groter interesse van iedereen dan op een lijnverbinding. (De heer v. d. Valk kan erover meepraten, want hij heeft ook jarenlang op de oude Indiëroute gezeten, die van Amsterdam via Southamp ton voerde.) „In Singapore kregen we altijd een la ding verse kikkerbilletjes van speciaal schoongemaakte Indische kikkers. Als aanvulling kochten we ook wel ingevro ren Japanse kikkers, die 1 1/2 ons per stuk wegen. Die werden vaak gekookt voor een soort dikke bami-soep. In deze haven kregen we overigens ook alle In dische kruiden vers aan boord. Die wer den nog wel eens gebruikt voor de omelet bombé; een gerecht, dat met zijr 30 bij gerechten op een uitgebreide rijsttafel lijkt". Tijdens ons gesprek kwamen we via „Indisch chicken" en geroosterde maiskol- ven (voor de Amerikanen) bij de verwen de tongen van sheiks, gouverneurs en vorstelijke personen. „Ik herinner me de grote toewijding, die we aan de schotels van keizer Selassie van Ethiopië moesten besteden. Het waren complete indruk wek- De heer A. G. S. v. d. Valk met zijn nieuwe kapitein, havenresta ^ant-di- recteur C. van Aalten. kende schilderijen, die de keizer voor het nuttigen steeds met kleurenfoto's liet ver eeuwigen". De heer v. d. Valk, die zijn hele leven op schepen gewerkt heeft en daar alle rangen doorliep, totdat hij de top bereikte („Toen ik 14 jaar was, was mijn ideaal, scheepskok bij de marine te worden"), verwondert zich er thans nog dagelijks over, dat de vloer bij zijn fornuizen stil staat. „Het was een mooie tijd, maar heimwee heb ik niet. Een mens moet afscheid kun nen nemen, als het uur daar is. En m'n vak, waarvan ik zoveel houd, is me geble ven dat is de hoofdzaak". SELMA De nobelprijswinnaar ds. Martin Luther King heeft bekendge maakt, dat zondag een mars zal begin nen van Selma naar Montgomery, de hoofdstad van de staat Alabama, om de aandacht te vestigen op de campagne van de negers in de V.S., zich het kies recht te verwerven. Deze mars zou twee tot drie dagen kunnen duren en de deelnemers zullen levensmiddelen, slaapzakken en tenten meenemen. Hoeveel deelnemers er zul len zijn is nog niet bekend. Een Amsterdamse opticiëh brengt deze zonnebril van Franse 'origine: het montuur bevat twee glazen van ondoorzichtig, gekleurd glas, met elk een spleet, waar de draag ster wel door kan zien. Het ge. heel icordt het modernste snufje op zonnebrillengebied genoemd. Of de bril praktisch is in het da gelijks verkeer is vers twee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 15