Franciscaan La Pira na
veertien jaar verslagen
Eerste hulp-cursus
voor automobilisten
Waarom
zegt men:
ik heb n
SUCROSA
SUCROSA
Brandstichter Laakkerk
hoort
zes jaar eisen
SLOT VAN KLEURRIJKE EPISODE
is fantastisch!
ANWB houdt
kamptarieven
in de gaten
Meer nieuwe
grenskantoren
Luns deelt
Euro-zorgen
Fabriek door de lucht
Socialist nu
burgemeester
van Florence
Al zesentwintig doden
in Montreal geborgen
LAWINE TREFT
BUS: 8 DODEN
TWA OVERSTAG:
Geen televisie
in vliegtuigen
In de griep-greep
bent U lusteloos
maar beslist niet
machteloos! Neem
direct Rheumin.
Ook overval en
inbraken op
zijn kerfstok
ONDANKS KEG.:
Bordjes
Boer: ondernemer
Onvoldoende oppositie
Amerikaanse infiltratie
Wat voor mensen
-Pantseraanval
Potsierlijk
C itaten
Beschouwing na 4 wilde dagen:
F i at-Starf ighters
aan luchtmacht
overgedragen
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG S MAART 1965
Op Schiphol arriveerde een DC-S,
met aan boord een complete came,
rafilm-fabriek uit de Verenigde
Staten, bestemd voor een nieuw op
te richten fabriek in Enschede. Het
transport, dat de gehele fabrieks-
installatie omvatte, woog 22 ton.
Met stukjes en beetjes werd de
enorme zending uit &e machine
gelost.
(Van onze medewerker dr. K. Hahn)
ROME. De wereldberoemde
burgemeester van Florence, Gior
gio La Pira, de grote en bezielende
vechter voor vrede, voor samen
werking van de volkeren, voor
ontpanning tussen Oost en West,
voor een vruchtbare culturele co-
operatie van de volkeren rond de
Middellandse Zee, die in de geest
van 't evangelie verzoening preek
te tussen communisten en christe
nen, tussen joden en Arabieren,
wiens stem in het Westen evenzeer
gehoord werd als in Moskou waar
hij als kritische gast verwelkomd
werd, deze in Franciscaanse een
voud levende burgemeester van
Florence, is na een ambtsperiode
van 14 jaar niet meer herkozen.
De socialisten die tot nu toe tezamen
met de christen-democraten een coalitie
in het parlement van de stad hadden ge
vormd, gaven midden februari de voor
keur aan een samenwerking met de com
munisten en de christen-democraat La
Pira moest daarom zijn plaats afstaan aan
de socialist Lelio Lagorio.
Een kleurrijke episode in de geschiede
nis van Florence is daarmede voorlopig
afgelopen. La Pira was een zeer slechte
burgemeester, zijn administratieve en or
ganisatorische vermogens waren gering,
om het vriendelijk uit te drukken. De fi
nanciën van de stad verkeerden in een
deplorabele toestand. Maar omdat La Pira
zelf als een monnik in eenvoud en terug
getrokkenheid leefde, kan hem dit ken
nelijk weinig doen. Zijn geest was op veel
hogere dingen gericht: hij wilde Florence
tot een centrum van evangelische liefde
en vrede maken. Hier ontmoetten elkaar
communisten uit Oost-Europa en chris
ten-democraten uit Latijns-Amerika, Al
gerijnse nationalisten en hun doodsvijan
den, destijds in ieder geval, de Fransen,
Hier waren de Israëli's en Egyptenaren op
de beroemde Middellandse Zee-conferen
ties te gast. Hoewel dit alles vaak niet op
rolletjes liep, wist La Pira met zijn groot
se visie allen die met hem in aanraking
kwamen te inspireren. Een christen die
zijn taak zo spiritueel mogelijk opvatte,,
en daarmede inderdaad mensen raakte die
anders ver van 't christendom verwijderd
bleven.
La Pira behoorde met Fanfani en Do-
setti die later priester werd en nu als
prelaat de aartsbisschip van Bologna, Ler-
caro, adviseert tot de groep van voor
uitstrevende christenen die de linker vleu
gel van de Democrazia Christiana in de
eerste jaren na 1945 vormden. Toen La
Pira, zelf in Sicilië geboren, in 1951 bur
gemeester van Florence werd, stond hij
aan het hoofd van een coalitie bestaande
uit liberalen, christen-democraten, sociaal
democraten en linkse republikeinen. In
1956 vormde hij reeds de eerste midden
links-regering, d.w.z. een coalitie uit
christen-democraten en sociaal-democra
ten, met „parlementaire" steun van de
Nenni-socialisten, iets wat Fanfani op lan
delijk niveau pas 6 jaar later gelukte.
In i960 vormde hij de eerste regelrechte
midden-links-regering met de christen
democraten en alle socialistische partijen.
Hieraan is nu een eind gekomen. De
omstandigheden zyn niet bepaald gun
stig: de socialisten van de Nenni-partij
hebben met de communisten een volks
front gevormd en een socialist tot bur
gemeester gekozen. Tegelijk werd ook
een nieuwe provinciale regering van de
(Advertentie)
KNIPSEL-
provincie Florence gekozen, eveneens
een socialistisch-communistisch volks
front, deze keer met een communist aan
het hoofd. Het communistische land van
Toscana is daardoor zowel in de stad
als in de provincie van Florence een
rood bolwerk dat de politieke staalkaart
van Italië beslist niet rooskleuriger
maakt.
La Pira is hieraan niet schuldig, hij is
het slachtoffer van deze ontwikkeling
hoewel hij jarenlang gestreden heeft voor
een vreedzame coëxistentie, die boven
alle partijverschillen en -conflicten heen
binnen de muren van de stad van de Me
dici, van Savonarola en Fra Angelico, van
Michelangelo en Dante iets van een wer
kelijk evangelische, Franciscaanse vrede
zou kunnen verwezenlijken. De realiteiten
bleken te reëel te zijn.
DEN HAAG Twintig van elke hon- Het gaat om zeer eenvoudige voorlich
derd personen die overlijden als gevolg ting. Er komen dan ook geen speldjes of
tn plaats van suiker. Goedgekeurd door de N.V.S.
zonder saccharine, voor de slanke lijnl
In de voorstad Lasalle van Mon
treal heejt zich een enorme ont
ploffing voorgedaan in een woon
blok van drie verdiepingen. Zes
entiuintig doden waren dinsdag
geborgen. Er zijn nog enkele ver
misten. Veertig mensen moesten
gewond naar een ziekenhuis wor
den gebracht. Men vermoedt, dat
de oorzaak van de ontploffing een
lekke gasbuis is.
(Van onze correspondent
DEN HAAG. Naar wij vernemen zal
de commissie van de kampeerraad van
de A.N.W.B. zich op korte termijn bera
den over de verhogingen van de kam-
peertarieven op enkele terreinen van
bedrijfsverenigingen van exploitanten
van kampeerterreinen. Weekeinders en
doortrekkers komt deze verhoging van
de kampgelden op 100 procent, omdat dit
jaar geen tarief per nacht maar per dag
zal worden berekend. Het hoofd van de
afdeling kamperen van de A.N.W.B.
deelde ons desgevraagd mede dat de
commissie bijeenkomt opdat de exploi
tanten zullen weten dat ze door de A,
N.W.B. „in de gaten worden gehouden".
De heer G. van der Weyde, verklaarde
dat de commissie beseft dat er voor dit
jaar weinig aan te doen is omdat de ta
riefsverhoging reeds in folders en andere
publikaties bekend is gemaakt. „Wel zul
len we trachten te bewerken dat de ta
rieven zo redelijk mogelijk worden ge-
hanteert", aldus de heer Van der Wey
de, „zodat de kampeerder zich niet op
gelicht voelt." Wat het volgend jaar be
treft, zal de kampeerraadcommissie een
sterke druk uitoefenen op exploitanten
om de tarieven weer per nacht in plaats
van per dag te gaan berekenen. Indien
een verhoging van de tarieven toch nood
zakelijk blijkt, hoopt de A.N.W.B. dat de
tarieven duidelijk worden gesteld.
van een verkeersongeval, zouden gered
kunnen worden als in de eerste kostbare
minuten na het ongeval direct goede hulp
zou zyn geboden. Op deze minuten gaat
de kon. nationale bond voor reddingswe
zen en eerste hulp bij ongelukken „Het
Oranje Kruis" zich richten met een be
knopte cursus van vier avonden, waarin
aan automobilisten, verkeerstechnische
en medische kennis wordt bijgebracht, die
zij kunnen toepassen in afwachting van
de komst van deskundige hulp. Om prak
tische redenen richt het Oranje Kruis
zich in eerste instantie tot de beroeps
chauffeurs.
Half maart begint men met het instrue
ren van de chauffeurs van P. de Gruyter
en Zn. te Den Bosch. Gaandeweg hoopt
men een omvangrijker organisatie op te
bouwen voor deze voorlichtingsavonden,
die in de kringen van het beroepsgoede
ren- en het eigen vervoer grote belang
stelling hebben gewekt. Het is echter
geenszins de bedoeling de particuliere
autobezitters uit te schakelen, zij het dat
de praktische verwezenlijking in deze
sector nog niet kan worden bereikt. De
voorlichtingsavonden viermaal twee
uur, kosten 16 per persoon betreffen
vooral twee aspecten: het verkeerstech
nische en het medische. Bij het eerste
verzorgd door de rijkspolitie gaat het
om aanwijzingen voor het veilig parke
ren van het eigen voertuig, het marke
ren van de plaats van het ongeval, het
attenderen van het naderend verkeer
(kettingbotsingen) en het alarmeren van
de politie. Bij het medische deel gaat
het om het verlenen van de allernood
zakelijkste hulp in afwachting van de
komst van de deskundige hulp: wat mag
ik doen en wat moet ik laten?
SALZBURG Een Oostenrijkse post
bus. met voornamelijk Zweedse winter,
toeristen, is gisteren bij Salzburg door
een lawine getroffen, waardoor minstens
acht mensen het leven verloren.
Tengevolge van de lawine is het moei
lijk voor de reddingsploegen de plaats
te bereiken. De weg zou met een laag
van drie meter sneeuw zijn bedekt.
Men houdt er rekening mee dat het
dodencijfer nog zal stijgen.
diploma's aan te pas. De deelnemers krij
gen na afloop een brochure op naam ver
zorgd door de A.N.W.B. Uiteraard zou
het ideaal bereikt zijn als zoveel moge
lijk chauffeurs een E.H.B.O.-diploma zou
den hebben. Aangezien dit evenwel moei
lijk te verwezenlijken valt, hoopt het
Oranje Kruis, dat de voorlichtingsavon
den ertoe zullen bijdragen dat het aan
tal doden en gewonden tijdens ongevallen
zal dalen. Nu zijn er 200.000 ongevallen
per jaar met 2000 doden (meer dan bij
de overstromingsramp in 1953) en 100.000
gewonden.
SCHIPHOL Blijkens een telegram
van Trans World Airlines uit Parijs be
staat toch nog de mogelijkheid dat de
luchtvaart internationaal zal besluiten af
te zien van de voorgenomen kostbare
aanschaf van t.v.-apparatuur aan boord
van vliegtuigen. Over dit tere punt was
vorig jaar een Iata-conferentie in Athene
gestruikeld. Daar weigerde T.W.A. te
zwichten voor het aandringen van an
dere grote maatschappijen, die zich deze
extra kosten niet op de hals wilden ha
len, doch zich er toe genoodzaakt zagen
omdat T.W.A. zoveel succes boekte met
de vertoning van films in de lucht.
Onverwacht heeft T.W,A. thans de deur
naar overeenstemming op een kier gezet
tijdens een informele bijeenkomst van 17
luchtvaartmaatschappijen, die in het af
gelopen weekeind in Parijs is gehouden
De onenigheid op dit punt veroorzaakte
in Athene een impasse in de besprekin
gen voor een nieuwe, meer aantrekke
lijke en dus over het geheel lagere tarie
venregeling. Thans heeft T.W.A. zich in
principe bereid verklaard de vertoning
der films in de lucht te staken „op voor
waarde dat de 16 luchtvaartmaatschap
pijen die zich van film- en t.v.-amuse-
ment tegenstanders hebben getoond hun
gekibbel over de tarieven beëindigen en
tot een overeenkomst zullen komen''
(Advertentie)
Rheumin - tabletten helpen snel,
zeker en bovendien veilig! Ook
door de gevoelige maag uitstekend
te verdragen. 20 tabletten 68 ct.
Een Brocades - product, dus:
vertrouw er op!
DEN HAAG Zes jaar gevangenis
straf met aftrek van het jaar in voor
arrest doorgebracht en onvoorwaarde
lijke terbeschikkingstelling van de re
gering, luidde gisteren de eis van de
officier van justitie bü de rechtbank
in Den Haag tegen de zeventienjarige
machinebankwerker B. II. uit Den
Haag, aan wie ten laste was gelegd dat
hij 22 februari van het vorige jaar
brand heeft gesticht in de gereformeer
de Laakkerk in Den Haag. Het kerk
gebouw werd geheel verwoest, waarbij
voor een miljoen gulden schade werd
aangericht.
Tevens stond hij terecht wegens me
deplichtigheid aan een roofoverval op
een winkelierster en wegens het ple
gen van een aantal kleine inbraken.
Verdachte zei ter zitting dat het
meisje, met wie hij omgang had, kort
voor de brandstichting de relatie had
verbroken omdat verdachte rooms-ka-
tholiek is en het meisje gereformeerd.
„Ik moest mijn roes kwijt", zo verklaar
de hij voor de rechtbank. Nadat hij die
middag zijn bromfiets h^d schoonge
maakt, ging hij met een paar flesjes
benzine naar de Laakkerk. Hij goot de
flesjes voor de preekstoel leeg en stak
de benzine in brand. Volgens verdach
te was het alleen zijn bedoeling geweest
een brandje te stichten. Dat die brand
een dergelijke omvang zou aannemen
dat de hele kerk verloren zou gaan,
had hij niet verwacht-
Met een vriend had H. verder een
aantal kleine inbraken gepleegd. Uit
een kantoor hadden ze een brandkast
weggenomen om die thuis in een werk
plaats te openen. Er waren echter al
leen maar wat papieren in. Op 11 maart
werd een overval gepleegd op een win
kelierster, waarbij zestig gulden werd
gestolen.
Nadat de verdediger een zo kort mo
gelijke vrijheidsstraf had bepleit ten
einde zo spoedig mogelijk met de psy
chiatrische behandeling van zijn cliënt
te kunnen beginnen, bepaalde de recht
bank de uitspraak op 16 maart.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Volgens de staatssecre
taris is het te verwachten dat binnen af
zienbare tijd moet worden voorzien in de
oprichting van enkele nieuwe internatio
nale douanekantoren aan ontworpen of
reeds in aanleg zijnde voor het grens
overschrijdende verkeer, o.a. de z.g. E-
wegen. „Zolang de ontwikkeling in de
EEG nog niet zo ver is gevorderd, dat
tot een algehele opheffing van de controle
aan de binnengrenzen kan worden over
gegaan, is het met het oog op de belangen
van het internationale wegverkeer on
vermijdelijk, dat aan die verkeerswegen
grenskantoren worden opgericht", aldus
de staatssecretaris.
DEN HAAG Minister Luns heeft in
commentaar op de open brief van een
aantal vooraanstaande Nederlanders over
de Nederlandse Europese politiek de vol
gende verklaring afgelegd:
,,Ik heb met bijzondere waardering ken
nis genomen van de inhoud van de door
vele vooraanstaande Nederlanders onder
tekende open brief betreffende de ge
wichtige problemen waarvoor Nederland
zich ten aanzien van de Europese en At
lantische samenwerking ziet gesteld. Ik
acht het van groot belang dat op deze
wijze uiting is gegeven aan de in brede
kring levende overtuiging, dat het stre
ven van de Nederlandse regering gericht
dient te blijven op de verwezenlijking
van de beginselen en doelstellingen,
die sedert vele jaren het beleid van Ne
derland te dien aanzien hebben bepaald.
Terecht wordt in deze brief gewezen op
de vitale belangen, welke betrokken zijn
bij de opbouw van een open democratisch
geïntegreerd Europa in nauwe samen
hang met de verdere ontwikkeling van de
Atlantische samenwerking.
Ik wil niet verhelen dat de in de brief
aangeduide gevaren, welke de gezonde
ontwikkeling van de Europese eenwor
ding en Atlantische samenwerking be
dreigen, ook mij zorgen baren.
Ik ben erkentelijk voor de duidelijke
uitspraak van deze groep eminente Ne
derlanders waarmede een waardevolle
steun wordt geboden aan het beleid, dat
de regering in overeenstemming met heti
gevolgd".
KRANT
De kranten hebben gemeld, dat de verkeersborden in Vaticaanstad mogelijk
«atijnse opschriften krijgen. Bijvoorbeeld „Ne praetergrediaris", zijnde ..Ver
boden in te halen". Het heeft er de schijn van. dat bepaalde Vaticanisten alles
doen om het „verboden in te halen" tot het uiterste door te voeren.
(Onderweg)
De E.E.G. brengt voor de Nederlandse veehouders zeker moeilijkheden, maar
ook mogelijkheden mee. Eén ding staat daarbij vast; slechts de goede onder
nemers zullen in het nieuwe Europa een menswaardig bestaan als zelfstandig
boer of tuinder kunnen verwerven. Niet de kleine boer zal verdwijnen, maar
wel de slechte ondernemer. Het zal er vooral op aan komen dat de Neder
landse boer en tuinder van heden en toekomst alle kwaliteiten van een
goede, ondernemer bezit.
(K.N.B.T.B.-voorzitter Mertens)
Het is hoog nodig dat de oppositie van de P.v.d.A. van binnenuit wordt
versterkt. Er is immers bij het publiek een duidelijke neiging te bespeu
ren zich van het socialisme af te wenden, gebiologeerd als men is door
de betrekkelijke ivelvaart van het ogenblik. Het welzijn, beslist van
andere, hogere orde, dan de welvaart, is als beginsel op de achtergrond
gedrongen. Het socialisme heeft wel denkbeelden over de toekomst,
laar ze spreken niet aan en worden ook niet voldoende met bezieling
gepropageerd. (Groene)
De vraag, wie de massa-verkoop en distributie van de Nederlandse aardgas
export zal controleren, wordt steeds meer een gevoelige politieke kwestie in
Europa. In Bonn groeit een stemming tegen de wijze, waarop Amerikaanse
oliemaatschappijen in de Westduitse olievoorziening binnendringen. Deze is
niet gebaseerd op anti-Amerikaanse of vulgaire vooringenomenheid jegens
„Uberfremdting". Maar zowel in Bonn als in Brussel wordt de indruk sterker,
dat terwijl de Verenigde Staten aan de ene kant op de Europese regeringen
een beroep doen om de Amerikaanse betalingsbalans te steunen, waardoor
de investeringen in het Europese bedrijfsleven worden bemoeilijkt, aan de
andere kant Amerikaanse ondernemingen zich onbelemmerd een plaats bin
nen de Europese economie kunnen veroveren. Gedurende de laatste maanden
lieeft de Bondsregering in de krant moeten lezen, dat Shell en Esso zich
toegang hadden gekocht tot Thyssen-gas, juist op het ogenblik, dat tussen
de Duitse gasondernemingen onderhandelingen gaande waren om de import
van het Nederlandse aardgas te „plannen".
(The Economist),
„Bepaalde symptomen in onze samenleving, die ik zie als uitingen van een
bepaalde mentaliteit, maken mij ernstig bezorgd. Als ik een paar voorbed
en mag noemen, een mens valt in een gracht en dreigt te verdrinken. Een
twintigtal mensen staat aan de kant te kijken, maar niemand steekt een
hand uit. Een jongen loopt met zijn meisje te wandelen. Plotseling zien ze
zich omringd door een bende nozems, die zich op de jongen storten en hem
afranselen. Voorbijgangers die dit zien, lopen haastig door. Ze willen er liever
niet bij betrokken worden. Je parkeert je auto en na een uur, als je terug
komt, vind je de wagen volkomen „ingebouwd" terug, waardoor je niet weg
kunt. Een oude man die alleen op een kamertje woont, blijkt al weken dood
te zijn voordat buren, familieleden of leveranciers iets merken.
Als je deze berichten in de kranten leest, vraag je je toch verbijsterd af:
in wat voor samenleving leven wij eigenlijk? Wat zijn wij voor mensen dat
wij deze dingen laten gebeuren? Ik méén het als ik zeg, dat zulke berichten
mij choqueren.
(Dr. Marga Klompé in Het Vrije Volk)
„De gemiddelde Duitse automobilist handelt alsof hij een pantseraanval
op Europa leidt. Bovendien vat iedere Duitse automobilist het als een
persoonlijke belediging op van hemzelf en zijn land wanneer hij wordt
gepasseerd door een buitenlandse wagen. Zo bent u tenminste voor
bereid op een kleine Duitse grand prix'kijk uit".
(Daily Mirror
De Vlaamse bladen schenken grote aandacht aan de Nederlandse kabinets
crisis. De GAZET VAN ANTWERPEN schrijft: „Het doet een beetje potsier
lijk aan op het eerste gezicht dat een regering struikelt over het te voeren
radio- en t.v.-beleid op een ogenblik, dat er heel wat zwaarwichtiger proble
men aan de orde zijn. Een ding zou ons en veel andere Vlaamse radioluis
teraars en t.v.-kijkers bepaald verdrieten: indien Nederland het open bestel
ver boord zou gooien. Want dit is een rijkdom, die wij Nederland op bepaalde
ogenblikken benijden.
„Overheidskredieten aan de Landbouw worden niet in alle landen voor
investeringsdoeleinden gebruikt. In een bepaald Afrikaans land bleken
de boeren voor verkregen overheidskredieten van in totaal f675.000
Qfen machines te hebben aangeschaftmaar vrouwen. Het is ons niet
bekend hoe de boeren hun rente en aflossing voldoen
(Uit: „De Boerenleenbank
„Kille tepelhouders van de melkmachines zullen h(j de melkkoeien onaange
name gewaarwordingen teweeg brengen. Vergelijkenderwijs wanneer een
mens, warm uit z\jn bed met blote voeten op de koude stenen wordt gezet.
Automatisch trek je in zulke gevallen je voeten terug. Zo ook trekt de koe
li aar melk terug, of laat ze minder goed schieten, indien de melker koude
tepelhouders aanlegt en het dier de aanraking daarvan ondervindt".
(Uit: „De Boer")
(Bijzondere correspondentie)
BONN. Op aswoensdag regeren
vaak de kater en katterigheid. Waar
om werden nu juist de katten voor
deze begrippen gekozen? Twee din
gen staan wel wast: de hond, hoe
wel sedert 40.000 jaren de metgezel
van de mens, en wegens zijn trouw
door velen geroemd, heeft de wed
loop om de letterkundige ereplaats
verloren. Deze werd toegewezen aan
de kat. De kater verwierf de repu
tatie de filosoof onder de dieren te
zijn. Het vrouwelijke exemplaar, se
dert de oudste oudheid bemind door
kinderen zowel als estheten werd tot
symbool van de schoonheid verhe
ven. Baudelaire gebruikt het beeld
van de kat in zijn sonnet aan de
beminde dat door twee grote Duitse
dichters Rainer Maria Rilke en Ste
fan George in het Duits werd ver
taald.
De stemming na de dolle dagen van
carnaval wordt dus vaak bepaald
door het mannelijke dier. Ook daar
bij helpen ook de Franse volks
sprookjes nog een handje mee. Van
Perrault neemt Ludwig Tieck, de ro
manticus uit Berlijn, het verhaal over
van de gelaarsde kat die de men
sen weet te bedotten. Het katerver-
haal van Tieck, een ironisch meng
sel van werkelijkheid en fantasie is
zopas weer door de toneelwereld
ontdekt. Verschillende ensembles wil
len het stuk „De Wijze Kater" weer
in studie nemen.
In de wereld van het boek leven
nog veel meer katten. Balzac liet
zijn kater schrijven, Poejskin liet
TURIJN De demissionaire staatsse
cretaris van de Defensie (Koninklijke
Luchtmacht), W. den Toom, heeft giste
ren in een met Nederlandse en Italiaanse
vlaggen versierde hangar op het vlieg
veld van Turijn de eerste van 25 voor de
Koninklijke Luchtmacht door Fiat ge
bouwde „Sarfighters" overgenomen. Er
zijn er reeds drie gereed, die in de han
gar stonden opgesteld naast exemplaren
voor de bondsrepubliek en voor Italië
Met de 95 die Fokker voor de Koninklij
ke Luchtmacht heeft gebouwd, zal ons
land te zijner tijd de beschikking heb
ben over in totaal 120 toestellen van dit
type.
Staatssecretaris Den Toom gewaagde,
voordat hij met zijn handtekening de
overdracht bekrachtigde, in een korte in
het Frans uitgesproken rede van de goe
de samenwerking tussen de vliegtuig
industrieën betrokken bij het tSar-
„Starfighter-project in het algemeen en
die tussen Italië en Nederland in het
bijzonder.
Het weer was zo slecht, de bewolking
zo laag, dat er gisteren niet met de nieu
we aanwinsten kon worden gedemon
streerd. Daarom ook konden kapitein W
A. Jansen en eerste luitenant J. A. Tiji
met met de eerste twee „Italiaanse Star-
fighters naar Nederland vliegen, zoals
de bedoeling was. Als het weer opklaart
gaan de twee vliegers met de twee toe
stellen in één uur, zes minuten en een
paar seconden van Turijn naar de vlieg
basis Leeuwarden, waar de toestellen
zullen worden gestationeerd.
Bij de overdracht was een groep van
enige honderden werknemers aanwezig
als vertegenwoordiging van de velen die
aan de bouw van de „Starfighters" heb
ben meegewerkt in Italië.
hem verhalen vertellen en Viktor
von Scheffei laat zijn Kater Hidi-
geigei verstandiger gedachten koeste
ren dan verliefde mensen. De ver
halen waarin katten de hoofdrol
spelen zijn derhalve even talrijk als
de katers die op uitgelaten dagen
volgen.
„ALS ENGELAND een aanval op
donesië doet zullen de strijdkracht-
van dit land Singapore en Koe;
Loempoer verwoesten zo heeft
chef-staf van Indonesië, generaal Jai
gedreigd.