Franciscaan La Pira na veertien jaar verslagen Eerste hulp-cursus voor automobilisten Waarom zegt men: ik heb n SUCROSA SUCROSA Brandstichter Laakkerk hoort zes jaar eisen SLOT VAN KLEURRIJKE EPISODE is fantastisch! ANWB houdt kamptarieven in de gaten Meer nieuwe grenskantoren Luns deelt Euro-zorgen Fabriek door de lucht Socialist nu burgemeester van Florence Al zesentwintig doden in Montreal geborgen LAWINE TREFT BUS: 8 DODEN TWA OVERSTAG: Geen televisie in vliegtuigen In de griep-greep bent U lusteloos maar beslist niet machteloos! Neem direct Rheumin. Ook overval en inbraken op zijn kerfstok ONDANKS KEG.: Bordjes Boer: ondernemer Onvoldoende oppositie Amerikaanse infiltratie Wat voor mensen -Pantseraanval Potsierlijk C itaten Beschouwing na 4 wilde dagen: F i at-Starf ighters aan luchtmacht overgedragen DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG S MAART 1965 Op Schiphol arriveerde een DC-S, met aan boord een complete came, rafilm-fabriek uit de Verenigde Staten, bestemd voor een nieuw op te richten fabriek in Enschede. Het transport, dat de gehele fabrieks- installatie omvatte, woog 22 ton. Met stukjes en beetjes werd de enorme zending uit &e machine gelost. (Van onze medewerker dr. K. Hahn) ROME. De wereldberoemde burgemeester van Florence, Gior gio La Pira, de grote en bezielende vechter voor vrede, voor samen werking van de volkeren, voor ontpanning tussen Oost en West, voor een vruchtbare culturele co- operatie van de volkeren rond de Middellandse Zee, die in de geest van 't evangelie verzoening preek te tussen communisten en christe nen, tussen joden en Arabieren, wiens stem in het Westen evenzeer gehoord werd als in Moskou waar hij als kritische gast verwelkomd werd, deze in Franciscaanse een voud levende burgemeester van Florence, is na een ambtsperiode van 14 jaar niet meer herkozen. De socialisten die tot nu toe tezamen met de christen-democraten een coalitie in het parlement van de stad hadden ge vormd, gaven midden februari de voor keur aan een samenwerking met de com munisten en de christen-democraat La Pira moest daarom zijn plaats afstaan aan de socialist Lelio Lagorio. Een kleurrijke episode in de geschiede nis van Florence is daarmede voorlopig afgelopen. La Pira was een zeer slechte burgemeester, zijn administratieve en or ganisatorische vermogens waren gering, om het vriendelijk uit te drukken. De fi nanciën van de stad verkeerden in een deplorabele toestand. Maar omdat La Pira zelf als een monnik in eenvoud en terug getrokkenheid leefde, kan hem dit ken nelijk weinig doen. Zijn geest was op veel hogere dingen gericht: hij wilde Florence tot een centrum van evangelische liefde en vrede maken. Hier ontmoetten elkaar communisten uit Oost-Europa en chris ten-democraten uit Latijns-Amerika, Al gerijnse nationalisten en hun doodsvijan den, destijds in ieder geval, de Fransen, Hier waren de Israëli's en Egyptenaren op de beroemde Middellandse Zee-conferen ties te gast. Hoewel dit alles vaak niet op rolletjes liep, wist La Pira met zijn groot se visie allen die met hem in aanraking kwamen te inspireren. Een christen die zijn taak zo spiritueel mogelijk opvatte,, en daarmede inderdaad mensen raakte die anders ver van 't christendom verwijderd bleven. La Pira behoorde met Fanfani en Do- setti die later priester werd en nu als prelaat de aartsbisschip van Bologna, Ler- caro, adviseert tot de groep van voor uitstrevende christenen die de linker vleu gel van de Democrazia Christiana in de eerste jaren na 1945 vormden. Toen La Pira, zelf in Sicilië geboren, in 1951 bur gemeester van Florence werd, stond hij aan het hoofd van een coalitie bestaande uit liberalen, christen-democraten, sociaal democraten en linkse republikeinen. In 1956 vormde hij reeds de eerste midden links-regering, d.w.z. een coalitie uit christen-democraten en sociaal-democra ten, met „parlementaire" steun van de Nenni-socialisten, iets wat Fanfani op lan delijk niveau pas 6 jaar later gelukte. In i960 vormde hij de eerste regelrechte midden-links-regering met de christen democraten en alle socialistische partijen. Hieraan is nu een eind gekomen. De omstandigheden zyn niet bepaald gun stig: de socialisten van de Nenni-partij hebben met de communisten een volks front gevormd en een socialist tot bur gemeester gekozen. Tegelijk werd ook een nieuwe provinciale regering van de (Advertentie) KNIPSEL- provincie Florence gekozen, eveneens een socialistisch-communistisch volks front, deze keer met een communist aan het hoofd. Het communistische land van Toscana is daardoor zowel in de stad als in de provincie van Florence een rood bolwerk dat de politieke staalkaart van Italië beslist niet rooskleuriger maakt. La Pira is hieraan niet schuldig, hij is het slachtoffer van deze ontwikkeling hoewel hij jarenlang gestreden heeft voor een vreedzame coëxistentie, die boven alle partijverschillen en -conflicten heen binnen de muren van de stad van de Me dici, van Savonarola en Fra Angelico, van Michelangelo en Dante iets van een wer kelijk evangelische, Franciscaanse vrede zou kunnen verwezenlijken. De realiteiten bleken te reëel te zijn. DEN HAAG Twintig van elke hon- Het gaat om zeer eenvoudige voorlich derd personen die overlijden als gevolg ting. Er komen dan ook geen speldjes of tn plaats van suiker. Goedgekeurd door de N.V.S. zonder saccharine, voor de slanke lijnl In de voorstad Lasalle van Mon treal heejt zich een enorme ont ploffing voorgedaan in een woon blok van drie verdiepingen. Zes entiuintig doden waren dinsdag geborgen. Er zijn nog enkele ver misten. Veertig mensen moesten gewond naar een ziekenhuis wor den gebracht. Men vermoedt, dat de oorzaak van de ontploffing een lekke gasbuis is. (Van onze correspondent DEN HAAG. Naar wij vernemen zal de commissie van de kampeerraad van de A.N.W.B. zich op korte termijn bera den over de verhogingen van de kam- peertarieven op enkele terreinen van bedrijfsverenigingen van exploitanten van kampeerterreinen. Weekeinders en doortrekkers komt deze verhoging van de kampgelden op 100 procent, omdat dit jaar geen tarief per nacht maar per dag zal worden berekend. Het hoofd van de afdeling kamperen van de A.N.W.B. deelde ons desgevraagd mede dat de commissie bijeenkomt opdat de exploi tanten zullen weten dat ze door de A, N.W.B. „in de gaten worden gehouden". De heer G. van der Weyde, verklaarde dat de commissie beseft dat er voor dit jaar weinig aan te doen is omdat de ta riefsverhoging reeds in folders en andere publikaties bekend is gemaakt. „Wel zul len we trachten te bewerken dat de ta rieven zo redelijk mogelijk worden ge- hanteert", aldus de heer Van der Wey de, „zodat de kampeerder zich niet op gelicht voelt." Wat het volgend jaar be treft, zal de kampeerraadcommissie een sterke druk uitoefenen op exploitanten om de tarieven weer per nacht in plaats van per dag te gaan berekenen. Indien een verhoging van de tarieven toch nood zakelijk blijkt, hoopt de A.N.W.B. dat de tarieven duidelijk worden gesteld. van een verkeersongeval, zouden gered kunnen worden als in de eerste kostbare minuten na het ongeval direct goede hulp zou zyn geboden. Op deze minuten gaat de kon. nationale bond voor reddingswe zen en eerste hulp bij ongelukken „Het Oranje Kruis" zich richten met een be knopte cursus van vier avonden, waarin aan automobilisten, verkeerstechnische en medische kennis wordt bijgebracht, die zij kunnen toepassen in afwachting van de komst van deskundige hulp. Om prak tische redenen richt het Oranje Kruis zich in eerste instantie tot de beroeps chauffeurs. Half maart begint men met het instrue ren van de chauffeurs van P. de Gruyter en Zn. te Den Bosch. Gaandeweg hoopt men een omvangrijker organisatie op te bouwen voor deze voorlichtingsavonden, die in de kringen van het beroepsgoede ren- en het eigen vervoer grote belang stelling hebben gewekt. Het is echter geenszins de bedoeling de particuliere autobezitters uit te schakelen, zij het dat de praktische verwezenlijking in deze sector nog niet kan worden bereikt. De voorlichtingsavonden viermaal twee uur, kosten 16 per persoon betreffen vooral twee aspecten: het verkeerstech nische en het medische. Bij het eerste verzorgd door de rijkspolitie gaat het om aanwijzingen voor het veilig parke ren van het eigen voertuig, het marke ren van de plaats van het ongeval, het attenderen van het naderend verkeer (kettingbotsingen) en het alarmeren van de politie. Bij het medische deel gaat het om het verlenen van de allernood zakelijkste hulp in afwachting van de komst van de deskundige hulp: wat mag ik doen en wat moet ik laten? SALZBURG Een Oostenrijkse post bus. met voornamelijk Zweedse winter, toeristen, is gisteren bij Salzburg door een lawine getroffen, waardoor minstens acht mensen het leven verloren. Tengevolge van de lawine is het moei lijk voor de reddingsploegen de plaats te bereiken. De weg zou met een laag van drie meter sneeuw zijn bedekt. Men houdt er rekening mee dat het dodencijfer nog zal stijgen. diploma's aan te pas. De deelnemers krij gen na afloop een brochure op naam ver zorgd door de A.N.W.B. Uiteraard zou het ideaal bereikt zijn als zoveel moge lijk chauffeurs een E.H.B.O.-diploma zou den hebben. Aangezien dit evenwel moei lijk te verwezenlijken valt, hoopt het Oranje Kruis, dat de voorlichtingsavon den ertoe zullen bijdragen dat het aan tal doden en gewonden tijdens ongevallen zal dalen. Nu zijn er 200.000 ongevallen per jaar met 2000 doden (meer dan bij de overstromingsramp in 1953) en 100.000 gewonden. SCHIPHOL Blijkens een telegram van Trans World Airlines uit Parijs be staat toch nog de mogelijkheid dat de luchtvaart internationaal zal besluiten af te zien van de voorgenomen kostbare aanschaf van t.v.-apparatuur aan boord van vliegtuigen. Over dit tere punt was vorig jaar een Iata-conferentie in Athene gestruikeld. Daar weigerde T.W.A. te zwichten voor het aandringen van an dere grote maatschappijen, die zich deze extra kosten niet op de hals wilden ha len, doch zich er toe genoodzaakt zagen omdat T.W.A. zoveel succes boekte met de vertoning van films in de lucht. Onverwacht heeft T.W,A. thans de deur naar overeenstemming op een kier gezet tijdens een informele bijeenkomst van 17 luchtvaartmaatschappijen, die in het af gelopen weekeind in Parijs is gehouden De onenigheid op dit punt veroorzaakte in Athene een impasse in de besprekin gen voor een nieuwe, meer aantrekke lijke en dus over het geheel lagere tarie venregeling. Thans heeft T.W.A. zich in principe bereid verklaard de vertoning der films in de lucht te staken „op voor waarde dat de 16 luchtvaartmaatschap pijen die zich van film- en t.v.-amuse- ment tegenstanders hebben getoond hun gekibbel over de tarieven beëindigen en tot een overeenkomst zullen komen'' (Advertentie) Rheumin - tabletten helpen snel, zeker en bovendien veilig! Ook door de gevoelige maag uitstekend te verdragen. 20 tabletten 68 ct. Een Brocades - product, dus: vertrouw er op! DEN HAAG Zes jaar gevangenis straf met aftrek van het jaar in voor arrest doorgebracht en onvoorwaarde lijke terbeschikkingstelling van de re gering, luidde gisteren de eis van de officier van justitie bü de rechtbank in Den Haag tegen de zeventienjarige machinebankwerker B. II. uit Den Haag, aan wie ten laste was gelegd dat hij 22 februari van het vorige jaar brand heeft gesticht in de gereformeer de Laakkerk in Den Haag. Het kerk gebouw werd geheel verwoest, waarbij voor een miljoen gulden schade werd aangericht. Tevens stond hij terecht wegens me deplichtigheid aan een roofoverval op een winkelierster en wegens het ple gen van een aantal kleine inbraken. Verdachte zei ter zitting dat het meisje, met wie hij omgang had, kort voor de brandstichting de relatie had verbroken omdat verdachte rooms-ka- tholiek is en het meisje gereformeerd. „Ik moest mijn roes kwijt", zo verklaar de hij voor de rechtbank. Nadat hij die middag zijn bromfiets h^d schoonge maakt, ging hij met een paar flesjes benzine naar de Laakkerk. Hij goot de flesjes voor de preekstoel leeg en stak de benzine in brand. Volgens verdach te was het alleen zijn bedoeling geweest een brandje te stichten. Dat die brand een dergelijke omvang zou aannemen dat de hele kerk verloren zou gaan, had hij niet verwacht- Met een vriend had H. verder een aantal kleine inbraken gepleegd. Uit een kantoor hadden ze een brandkast weggenomen om die thuis in een werk plaats te openen. Er waren echter al leen maar wat papieren in. Op 11 maart werd een overval gepleegd op een win kelierster, waarbij zestig gulden werd gestolen. Nadat de verdediger een zo kort mo gelijke vrijheidsstraf had bepleit ten einde zo spoedig mogelijk met de psy chiatrische behandeling van zijn cliënt te kunnen beginnen, bepaalde de recht bank de uitspraak op 16 maart. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Volgens de staatssecre taris is het te verwachten dat binnen af zienbare tijd moet worden voorzien in de oprichting van enkele nieuwe internatio nale douanekantoren aan ontworpen of reeds in aanleg zijnde voor het grens overschrijdende verkeer, o.a. de z.g. E- wegen. „Zolang de ontwikkeling in de EEG nog niet zo ver is gevorderd, dat tot een algehele opheffing van de controle aan de binnengrenzen kan worden over gegaan, is het met het oog op de belangen van het internationale wegverkeer on vermijdelijk, dat aan die verkeerswegen grenskantoren worden opgericht", aldus de staatssecretaris. DEN HAAG Minister Luns heeft in commentaar op de open brief van een aantal vooraanstaande Nederlanders over de Nederlandse Europese politiek de vol gende verklaring afgelegd: ,,Ik heb met bijzondere waardering ken nis genomen van de inhoud van de door vele vooraanstaande Nederlanders onder tekende open brief betreffende de ge wichtige problemen waarvoor Nederland zich ten aanzien van de Europese en At lantische samenwerking ziet gesteld. Ik acht het van groot belang dat op deze wijze uiting is gegeven aan de in brede kring levende overtuiging, dat het stre ven van de Nederlandse regering gericht dient te blijven op de verwezenlijking van de beginselen en doelstellingen, die sedert vele jaren het beleid van Ne derland te dien aanzien hebben bepaald. Terecht wordt in deze brief gewezen op de vitale belangen, welke betrokken zijn bij de opbouw van een open democratisch geïntegreerd Europa in nauwe samen hang met de verdere ontwikkeling van de Atlantische samenwerking. Ik wil niet verhelen dat de in de brief aangeduide gevaren, welke de gezonde ontwikkeling van de Europese eenwor ding en Atlantische samenwerking be dreigen, ook mij zorgen baren. Ik ben erkentelijk voor de duidelijke uitspraak van deze groep eminente Ne derlanders waarmede een waardevolle steun wordt geboden aan het beleid, dat de regering in overeenstemming met heti gevolgd". KRANT De kranten hebben gemeld, dat de verkeersborden in Vaticaanstad mogelijk «atijnse opschriften krijgen. Bijvoorbeeld „Ne praetergrediaris", zijnde ..Ver boden in te halen". Het heeft er de schijn van. dat bepaalde Vaticanisten alles doen om het „verboden in te halen" tot het uiterste door te voeren. (Onderweg) De E.E.G. brengt voor de Nederlandse veehouders zeker moeilijkheden, maar ook mogelijkheden mee. Eén ding staat daarbij vast; slechts de goede onder nemers zullen in het nieuwe Europa een menswaardig bestaan als zelfstandig boer of tuinder kunnen verwerven. Niet de kleine boer zal verdwijnen, maar wel de slechte ondernemer. Het zal er vooral op aan komen dat de Neder landse boer en tuinder van heden en toekomst alle kwaliteiten van een goede, ondernemer bezit. (K.N.B.T.B.-voorzitter Mertens) Het is hoog nodig dat de oppositie van de P.v.d.A. van binnenuit wordt versterkt. Er is immers bij het publiek een duidelijke neiging te bespeu ren zich van het socialisme af te wenden, gebiologeerd als men is door de betrekkelijke ivelvaart van het ogenblik. Het welzijn, beslist van andere, hogere orde, dan de welvaart, is als beginsel op de achtergrond gedrongen. Het socialisme heeft wel denkbeelden over de toekomst, laar ze spreken niet aan en worden ook niet voldoende met bezieling gepropageerd. (Groene) De vraag, wie de massa-verkoop en distributie van de Nederlandse aardgas export zal controleren, wordt steeds meer een gevoelige politieke kwestie in Europa. In Bonn groeit een stemming tegen de wijze, waarop Amerikaanse oliemaatschappijen in de Westduitse olievoorziening binnendringen. Deze is niet gebaseerd op anti-Amerikaanse of vulgaire vooringenomenheid jegens „Uberfremdting". Maar zowel in Bonn als in Brussel wordt de indruk sterker, dat terwijl de Verenigde Staten aan de ene kant op de Europese regeringen een beroep doen om de Amerikaanse betalingsbalans te steunen, waardoor de investeringen in het Europese bedrijfsleven worden bemoeilijkt, aan de andere kant Amerikaanse ondernemingen zich onbelemmerd een plaats bin nen de Europese economie kunnen veroveren. Gedurende de laatste maanden lieeft de Bondsregering in de krant moeten lezen, dat Shell en Esso zich toegang hadden gekocht tot Thyssen-gas, juist op het ogenblik, dat tussen de Duitse gasondernemingen onderhandelingen gaande waren om de import van het Nederlandse aardgas te „plannen". (The Economist), „Bepaalde symptomen in onze samenleving, die ik zie als uitingen van een bepaalde mentaliteit, maken mij ernstig bezorgd. Als ik een paar voorbed en mag noemen, een mens valt in een gracht en dreigt te verdrinken. Een twintigtal mensen staat aan de kant te kijken, maar niemand steekt een hand uit. Een jongen loopt met zijn meisje te wandelen. Plotseling zien ze zich omringd door een bende nozems, die zich op de jongen storten en hem afranselen. Voorbijgangers die dit zien, lopen haastig door. Ze willen er liever niet bij betrokken worden. Je parkeert je auto en na een uur, als je terug komt, vind je de wagen volkomen „ingebouwd" terug, waardoor je niet weg kunt. Een oude man die alleen op een kamertje woont, blijkt al weken dood te zijn voordat buren, familieleden of leveranciers iets merken. Als je deze berichten in de kranten leest, vraag je je toch verbijsterd af: in wat voor samenleving leven wij eigenlijk? Wat zijn wij voor mensen dat wij deze dingen laten gebeuren? Ik méén het als ik zeg, dat zulke berichten mij choqueren. (Dr. Marga Klompé in Het Vrije Volk) „De gemiddelde Duitse automobilist handelt alsof hij een pantseraanval op Europa leidt. Bovendien vat iedere Duitse automobilist het als een persoonlijke belediging op van hemzelf en zijn land wanneer hij wordt gepasseerd door een buitenlandse wagen. Zo bent u tenminste voor bereid op een kleine Duitse grand prix'kijk uit". (Daily Mirror De Vlaamse bladen schenken grote aandacht aan de Nederlandse kabinets crisis. De GAZET VAN ANTWERPEN schrijft: „Het doet een beetje potsier lijk aan op het eerste gezicht dat een regering struikelt over het te voeren radio- en t.v.-beleid op een ogenblik, dat er heel wat zwaarwichtiger proble men aan de orde zijn. Een ding zou ons en veel andere Vlaamse radioluis teraars en t.v.-kijkers bepaald verdrieten: indien Nederland het open bestel ver boord zou gooien. Want dit is een rijkdom, die wij Nederland op bepaalde ogenblikken benijden. „Overheidskredieten aan de Landbouw worden niet in alle landen voor investeringsdoeleinden gebruikt. In een bepaald Afrikaans land bleken de boeren voor verkregen overheidskredieten van in totaal f675.000 Qfen machines te hebben aangeschaftmaar vrouwen. Het is ons niet bekend hoe de boeren hun rente en aflossing voldoen (Uit: „De Boerenleenbank „Kille tepelhouders van de melkmachines zullen h(j de melkkoeien onaange name gewaarwordingen teweeg brengen. Vergelijkenderwijs wanneer een mens, warm uit z\jn bed met blote voeten op de koude stenen wordt gezet. Automatisch trek je in zulke gevallen je voeten terug. Zo ook trekt de koe li aar melk terug, of laat ze minder goed schieten, indien de melker koude tepelhouders aanlegt en het dier de aanraking daarvan ondervindt". (Uit: „De Boer") (Bijzondere correspondentie) BONN. Op aswoensdag regeren vaak de kater en katterigheid. Waar om werden nu juist de katten voor deze begrippen gekozen? Twee din gen staan wel wast: de hond, hoe wel sedert 40.000 jaren de metgezel van de mens, en wegens zijn trouw door velen geroemd, heeft de wed loop om de letterkundige ereplaats verloren. Deze werd toegewezen aan de kat. De kater verwierf de repu tatie de filosoof onder de dieren te zijn. Het vrouwelijke exemplaar, se dert de oudste oudheid bemind door kinderen zowel als estheten werd tot symbool van de schoonheid verhe ven. Baudelaire gebruikt het beeld van de kat in zijn sonnet aan de beminde dat door twee grote Duitse dichters Rainer Maria Rilke en Ste fan George in het Duits werd ver taald. De stemming na de dolle dagen van carnaval wordt dus vaak bepaald door het mannelijke dier. Ook daar bij helpen ook de Franse volks sprookjes nog een handje mee. Van Perrault neemt Ludwig Tieck, de ro manticus uit Berlijn, het verhaal over van de gelaarsde kat die de men sen weet te bedotten. Het katerver- haal van Tieck, een ironisch meng sel van werkelijkheid en fantasie is zopas weer door de toneelwereld ontdekt. Verschillende ensembles wil len het stuk „De Wijze Kater" weer in studie nemen. In de wereld van het boek leven nog veel meer katten. Balzac liet zijn kater schrijven, Poejskin liet TURIJN De demissionaire staatsse cretaris van de Defensie (Koninklijke Luchtmacht), W. den Toom, heeft giste ren in een met Nederlandse en Italiaanse vlaggen versierde hangar op het vlieg veld van Turijn de eerste van 25 voor de Koninklijke Luchtmacht door Fiat ge bouwde „Sarfighters" overgenomen. Er zijn er reeds drie gereed, die in de han gar stonden opgesteld naast exemplaren voor de bondsrepubliek en voor Italië Met de 95 die Fokker voor de Koninklij ke Luchtmacht heeft gebouwd, zal ons land te zijner tijd de beschikking heb ben over in totaal 120 toestellen van dit type. Staatssecretaris Den Toom gewaagde, voordat hij met zijn handtekening de overdracht bekrachtigde, in een korte in het Frans uitgesproken rede van de goe de samenwerking tussen de vliegtuig industrieën betrokken bij het tSar- „Starfighter-project in het algemeen en die tussen Italië en Nederland in het bijzonder. Het weer was zo slecht, de bewolking zo laag, dat er gisteren niet met de nieu we aanwinsten kon worden gedemon streerd. Daarom ook konden kapitein W A. Jansen en eerste luitenant J. A. Tiji met met de eerste twee „Italiaanse Star- fighters naar Nederland vliegen, zoals de bedoeling was. Als het weer opklaart gaan de twee vliegers met de twee toe stellen in één uur, zes minuten en een paar seconden van Turijn naar de vlieg basis Leeuwarden, waar de toestellen zullen worden gestationeerd. Bij de overdracht was een groep van enige honderden werknemers aanwezig als vertegenwoordiging van de velen die aan de bouw van de „Starfighters" heb ben meegewerkt in Italië. hem verhalen vertellen en Viktor von Scheffei laat zijn Kater Hidi- geigei verstandiger gedachten koeste ren dan verliefde mensen. De ver halen waarin katten de hoofdrol spelen zijn derhalve even talrijk als de katers die op uitgelaten dagen volgen. „ALS ENGELAND een aanval op donesië doet zullen de strijdkracht- van dit land Singapore en Koe; Loempoer verwoesten zo heeft chef-staf van Indonesië, generaal Jai gedreigd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11