Franse autobranche is
zeer onrustig
koren-aar
Nederlandse bergers in
buitenland op karwei
Internationals iets lager
Niet li]
Akkoord over
grafische c.a.o.
Peugeot laat
korter werken
Import
Wachttijden
Voortekenen
Aflossing van
staatsleningen
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 2 MAART 1965
VEEL WAGENS VAN VREEMDEN HUIZE
»J=4
Staking Amerikaanse
metaalarbeiders
TANKERS VAST:
Russisch bezoek
Vakbeweging
zoekt
weer contact
Meer subsidie
voor schouwburg
Middelburg
Door expeditie VN.:
Rijke visgronden
in Arabische
zee gevonden
Vermindering van
buitenlandse
werkkrachten
in Zwitserland
Dividendvoorstellen
Zonder fiat NBV
Spoorweg-c.a.o.
naar Stichting
van de Arbeid
TER ZAKE
FAILLISSEMENTEN
MARKTEN
WATERSTANDEN
Overval „afgei
Dappere kt
ai
Prijzen dit
4,5 pet om
Minder win<
(Van een bijzondere medewerker)
PARIJS Toen Peugeot in ju
ni van verleden jaar besloot om
de werkweek van 45 tot 42 uur
in te korten, bracht deze beslis
sing nogal wat deining in de ge
lederen van de vakbonden. Men
vroeg zich af, wat deze maatregel
betekende. Was het besluit als
een voorteken van een verwach
te, ernstige crisis? Voor degene
die de zaak van meer nabjj be
studeert, is het heel begrijpelijk,
dat er een zekere onrust heerst
in de Franse-auto-industrie. De
automarkt vertoont een duide
lijke „inzinking", welke niet zo
maar weggewerkt kan worden,
omdat de buitenlandse concurren
tie steeds groter wordt.
Paradoxaal is, dat de onrustige vrees
vooral hing rond Peugeot die volgens
de gepubliceerde produktiecijfers gedu
rende het voorafgaande kwartaal 14,9
pet. meer produceerde dan gedurende
hetzelfde tijdvak het jaar tevoren, ter
wijl Renault met 5 pet. terugliep. eZlfs
na inkrimping van de werkweek produ
ceerde Peugeot in verhouding meer dan
de grote „Régie Nationale".
Da tegenwoordige emotie, welke zich
van de Franse autoconstructeurs mees
ter maakte, is gemakkelijk te verkla
ren. Zij komt voort uit het feit, dat
de twee ondernemingen op het sociale
vlak helemaal verschillend liggen. Om
een opeenhoping van niet-verkochte Re-
nault-auto's te voorkomen, heeft de „Ré
gie" zich tevreden kunnen stellen met
de aanwervingsstop van arbeidskrachten.
Renault nam reeds in januari 1964 zijn
toevlucht tot deze maatregel, hetgeen
bijna onopgemerkt kon gebeuren in en
rond Parijs, waar een grote behoefte
aan arbeidskrachten bestaat. Peugeot,
die in zijn vestigingsgebied een overheer
sende plaats bezet, besloot liever tot de
verkorte werkweek, ggn maatregel waar
van de gevolgen minder opvallen en min
der gevoeld worden, dank zij de tussen
komst van het garantiefonds. Peugeot
wordt in Frankrijk beschouwd als een
„zeer voorzichtige" onderneming. Daar
om worden al haar gestes bespied en
breeduit bestudeerd en besproken. Men
is algemeen van oordeel, dat de situatie
beheerst wordt door de, in volle gang
zijnde, internationale competitie. Toen
Peugeot zijn werkweek verkortte, wer
den er slechts een 5.00 Peugeot-auto's
minder verkocht dan geproduceerd:
79.973 tegen 84.689 en dit verschil is
zeker niet aanzienlijk uitgegroeid, ge
steld dat het groter is geworden.
De Peugeot 404, die 70 pet uitmaakte
van de totale Peugeot-produktie, is van
alle Franse auto's de wagen welke zich
het meest tegen de concurrentie
weren moet. Het offensief immers van
Simca, Renault en van bijna alle Euro
pese firma's ontplooit zich vooral in de
zone van de 1500 cm3. Spectaculair is
vooral in Frankrijk de Opel GM in de
aanval gegaan. Evenals in 1963 de Ford
Taunus. Men kwam deze auto steeds
meer en meer tegen op de Franse we
gen. Momenteel vindt de Taunus nog
steeds zijn weg naar het autoland Frank
rijk. In 1964 werden veel Fiats, vooral
Fiat 150, geïmporteerd. De laatste maan
den hebben zich tussen de buitenlandse
wagens de Opel Rekord 1500 en 1700
een goede plaats verzekerd: „de wagen
die er uitziet als een iVmerikaan" aldus
de reclame-affiches. Het Duitse GM-fi-
liaal maakt de laatste tijd in Frankrijk
ook veel reclame voor haar „Kadett",
naar het schijnt niet zonder succes.
De andere modellen van de GM, „Ka-
pitan" enz. vinden de Fransen een beetje
duur in de aanschaf en veel te duur
in het gebruik, vanwege de uitzonderlijk
hoge prijs van de Franse benzine.
(Advertentie)
"d-foxz
Gestyleerde koren-aren zijn de
decoratieve elementen van deze
stijlvolle Empire eetkamerstoel.
Het elegant gebogen frame van
jicht, doch zeer sterk mahonie
geeft een rijk contrast met de
royale streep-damast zitting.
Een sierlijke combinatie van
kunst en comfort, waardoor uw
interieur aan waarde wint.
VAN COOTHPLEIN 12 BREDA
De laatste opiniepeilingen zijn niet erg
aanmoedigend: het getal der ondervraag
de personen, die beweerden „zeker" of
„misschien" een nieuwe auto te zullen
kopen, loopt terug. Dit is een verschijn
sel, dat de auto-constructeurs koude ril
lingen bezorgt! Vijf jaren geleden bezat
28 pet van de Franse families een auto.
Nu bezit hier 41 pet een of meerdere
wagens
Gedurende het onderhoud, dat de Fran
se minister had met de grote autofa
brikanten was men het eens over de
aanwezigheid van nog andere, ongunsti
ge tekens. De buitenlandse concurrentie
wordt steeds zwaarder. Sinds het begin
van het jaar is het getal der geïmpor
teerde auto's in vergelijking met verle
den jaar, al met 34 pet gestegen. In
Frankrijk bevindt zich momenteel onder
elke 10 nieuwgekochte auto's al 1 bui
tenlands merk! Een ander, volgens de
constructeurs ongunstig teken, is dat heel
veel Franse bezitters van recente wa
gens verklaren, dat zij van plan zijn hun
auto langer dan voorheen aan te hou
den.
Het bestelboekje van de Franse au
tofirma's vult zich langzamer dan de
voorgaande jaren. De leveringstijd is veel
korter geworden. Zeker is, dat de au-
toproduktie een zekere stagnatie onder
gaat, maar er kan niet, volgens de ex
perts, gesproken worden van een zorg-
barenda crisis. Een langzamere produk-
tie is onvermijdbaar. Deze moet echter
progressief gebeuren om een te gevoe
lige schok te vermijden. Het publiek,
verwend door de uitgebreide aanwezig
heid op de markt van talrijke modellen,
is steeds moeilijker en veeleisender ge
worden... Alles duidt erop, dat dit pu
bliek in de toekomst nog moeilijker zal
worden. Men kan zich afvragen of de
autofirma's binnen afzienbare tijd nog
wel genoeg kapitaalkrachtig zullen zijn
om te voldoen aan de eisen van het pu
bliek. Het moet dan ook niemand ver
wonderen als hij in de komende tijd
meer en meer hoort spreken van „nood
zakelijk geworden concentraties" van
verschillende autofabrieken!
Op de foto:
Renaults nieuwste troef, de R-16,
die breekt met de traditioneel
Franse lijn.
Sinds verschillende jaren gingen pro
gressief de grenzen open voor de buiten
landse auto's. Maar behalve de Italiaan
se, vonden de buitenlandse modellen geen
gratie in de ogen van de Fransen, die
hun leven lang geen andere auto's dan
Franse gereden hebben. Nu tonen zij
zich veel minder terughoudend, de stij
len hebben zich onderling vermengd en
de buitenlandse prijzen concurreren met
de Franse. Zelfs Engeland, dat in het
verleden en zelfs tot voor kort geen voet
kreeg op de Franse automarkt, heeft
hier nu al een zekere plaats veroverd.
Zijn stijl werd door de Fransen aange
nomen, hetgeen de hier steeds talrijker
rijdende Austin-Morris bewijzen.
Alleen de Volkswagen, die noch-
thans de eerste plaats In Europa be
zet, heeft in Frankrijk nooit het in
de andere landen genietende succes
behaald. Zeker is, dat de V.W. ook
In Duitsland de concurrentie voelt van
Ford en Opel. De „1500" heeft niet
de plaats kunnen innemen van de
„1200".
In 1963 werden in Frankrijk 151.000
buitenlandse auto's gekocht tegen 110.000
In 1962 en in 1964 steeg de verkoop
van buitenlandse auto's in Frankrijk
weer met 34 procent. Als men bedenkt,
dat Frankrijk een paar jaar geleden bij
na geen vreemde auto's importeerde
moet men toegeven, dat de buitenlandse
auto-industrie niet te klagen heeft over
de Franse klandizie, welke heel zeker
in de toekomst nog groter zal worden.
De economen vinden, dat de Franse
auto-industrie zich te zeer concentreert
op de Europese landen, vooral op de
Euromarktlanden. Zij vinden, dat de
Franse autoconstructeurs zich wat meer
moeten roeren in de landen buiten Eu
ropa, vooral, omdat Frankrijk tegen
woordig over verschillende modellen be
schikt, welke, als alles goed wordt aan
gepakt, ook de niet-Europese autolief
hebbers tevreden kunnen stellen. Peugeot
heeft maandenlang het terrein voorbe
reid voor zijn nieuwe „204", een model
dat eerlijk kan concurreren met verschil
lende buitenlandse molellen en waar
van men een succesvolle carrière ver
wacht. De Franse auto's, aldus de Fran
se economen, kunnen in het algemeen
wat de lijn betreft, de afwerking en de
soliditeit, wedijveren met de buitenland
se modellen.
Kortgeleden werden de „grote pa
troons" van de verschillende Franse au
tofirma's ontvangen door de heer Boka-
nowsky, minister van industrie. Gedu
rende de bijeenkomst werd de situatie
van de automarkt onder de loep geno
men. 1963 was een goed jaar. Vooral
het begin van 1964 was moeilijk. In de
lente werd alleen door Peugeot de ver
korte werkweek als noodzakelijk be
schouwd. De exportgetallen van 1964
zijn ongeveer dezelfde als die van 1963,
terwijl het binnenlandse verkoopcijfer
steeg met slechts 5,3 pet. De autocon
structeurs vragen zich met een zekere
vrees af of dit cijfer zal blijven stijgen.
NEW YORK Ongeveer 32.000 arbei.
ders, aangesloten bij de Amerikaanse vak
organisaties „United Steel Workers", zijn
maandag in staking gegaan na de mis
lukking van onderhandelingen over nieu
we collectieve arbeidsovereenkomsten met
„Continental Can Company" en de „Ame
rican Can Company", de grootste twee
groepen blikfabrieken in Amerika. Bij 60
fabrieken in de V.S., Canada en Porto Ri
co wordt reeds gepost.
IJMUIDEN Nederlandse bergers
staan opnieuw voor de uitvoering van
twee belangrijke opdrachten in het bui
tenland. Zowel in de Perzische golf ter
hoogte van Koeweit als te Ponta Del-
gada op de Azoren zullen zeesleepboten
en personeel van n.v. bureau Wijsmul
ler te IJmuiden in de komende weken po
gingen doen om twee grote tankschepen
van 25.104 brt en 11.564 brt weer drij
vende te brengen.
Nadat donderdag 25 februari in de
Perzische golf bij Koeweit de Japanse
tanker „Tojo Maru" (25.104 brt), vol
geladen met olie in aanvaring was ge
komen met de 20.736 brt metende Itali
aanse tanker ,,Fina Italia" geraakte de
,,Tojo Maru" in ernstige moeilijkhe
den. Het schip, eigendom van de rede
rij „Shinwa Kaiun K.K." te Tokio liep
twee grote gaten in de machinekamer
op, elk van ruim zes bij twee meter.
Het achterschip van de Japanner kwam
aan de grond te zitten. Twee Nederland
se zeesleepboten, de Maas, van L Smit
en Co. uit Rotterdam en de .Groningen'
van Wijsmuller uit IJmuiden kwamen
op 26 februari ter plaatse aan en beide
maatschappijen boden hun diensten aan.
Zondagmorgen vroeg heeft de Japanse
rederij de assistentie van de Gronin
gen" geaccepteerd op basis van Lloyds
open form, no cure no pay-
De „Groningen" is inmiddels met het
bergingswerk begonnen. Zondagavond
vertrok van Schiphol een chartervlieg
tuig van Martin's naar Koeweit met
aanvullend bergingsmateriaal en een
extra groep bergingspersoneel. Deze
groep zal samen met de bemanning van
de Groningen" eerst in volle zee de
gaten in de Japanse tanker moeten
dichten alvorens aan leegpompen van
de machinekamer en vlottrekken van
het schip kan worden gedacht.
Ook op de rede van Ponta Delgada op
de Azoren in de Atlantische Oceaan ko
men de schepen en personeel van Wijs
muller in actie. Daar ligt het 11.564 brt
meende Amerikaanse tankschip „Nia
gara", dat tijdens een reis op de oce
aan een deel van de huid en bodem
beplating heeft verloren. In het schip,
dat toebehoort aan „Sea Transport ine"
te New-York, zit een gat van ruim
twintig vierkante meter. De „Niagara"
liep dit gat onderweg op maar bleef op
AMSTERDAM Volgens mededeling
van het centraal bureau voor de gra
fische bedrijven is van de onderhande
lingsdelegaties over de drie grafische
C.A.O.'s (voor de technische werkne
mers, de chefs en het administratief
personeel) volledig overeenstemming be
reikt.
De werkelijke lonen en salarissen, met
inbegrip van de huurcompensaties, wor
den per 1 februari 1965 met vijf pro
cent verhoogd, waar tegenover de twee
procent van de algemene loonmaatre
gel van het begin van dit Jaar komt
te vervallen. In de opgestelde nieuwe
loontabellen zijn de huurcompensaties
verwerkt. De indeling in gemeente klas
sen is afgeschaft en de gelijke beloning
voor vrouwen is volledig gerealiseerd.
Studiecommissies zullen worden inge
steld over het punt bezitsvorming (on
der meer voor vermogensaanwas) en
met betrekking tot de vraag of en op
welke wijze er schadeloosstelling kan
worden gegeven aan werknemers, die
ontslagen worden tengevolge van liqui
datie en fusie.
De C.A.O.'s zullen een looptijd hebben
van één jaar. Zo spoedig mogelijk zal
het onderhandelingsresultaat ter goed
keuring aan de bevoegde instanties van
de contracterende partijen en aan de
„Stichting van de Arbeid" worden voor
gelegd.
haar ruim drijven en wist op eigen
kracht Ponta Delgada te bereiken.
Aan Wijsmuller is thans opgedragen
het schip onder water te dichten en
klaar te maken voor de reis naar een
haven waar de tanker voor definitief
herstel in het dok kan worden geplaatst.
Het bergingsvaartuig „Octopus" van
Wijsmuller, dat juist een vier maanden
vergend karwei hèeft geklaard, is thans
van Nigeria naar de Azoren onderweg
om het dichtingswerk uit te voeren- Be
gin deze maand wordt de „Octopus" bij
de „Nigeria" verwacht. Vooral onder
water las- en snij-apparatuur zal bij dit
werk door de duikers worden gebruikt.
UTRECHT De uit drie man bestaan
de delegatie van de Russische vakbewe
ging die op het ogenblik een bezoek aan
ons land brengt, is gisteren de gast ge
weest van het Nederlands Katholiek Vak
verbond.
Om tien uur, tijdens de ontvangst op
het bondskantoor van het NKV in Utrecht,
verklaarde delegatieleider Wasilij Siloe-
janov (lid van het presidium van de cen
trale Sovjetvakcentrale) nog, dat het doel
van het bezoek was: kennis maken met
de Nederlandse arbeiders en vakbondsbe
stuurders en het voeren van besprekingen
over de mogelijkheid van contacten, die
kunnen bijdragen tot een versterking van
het wederzijds begrip, de vrede, een be
tere onderlinge verstandhouding en
vriendschap tussen het Nederlandse en
Russische volk.
Om vier uur vanmiddag, toen de Russen
in de gelegenheid waren geweest om en
kele uren lang te spreken met NKV-be-
stuurders, bracht de heer Leo Kondratjev
(van de internationale afdeling Van de
Russische vakbeweging) al concrete voor.
stellen ter tafel voor de wijze waarop in
de toekomst het onderling contact ver
stevigd zou kunnen worden. Hij sugge
reerde onder meer de uitwisseling van
docenten, literatuur, deskundigen en stu
diecommissies.
NKV-voorzitter P. J. J. Mertens, toonde
zich bijzonder verheugd over de bereid
heid van de Russen, de contacten verder
uit te breiden en door uitwisseling te in
tensiveren. Hij stelde echter, dat het
NKV niet namens de gehele Nederlandse
vakbeweging kan spreken en dan ook
eerst overleg zal moeten plegen met het
NVV en het CNV, alvorens zich te kun
nen uiten over een concrete uitwerking
van deze voorstellen.
De Russische delegatie (het derde lid is
de heer Victor Lobanov, eveneens van de
internationale afdeling van de Sovjet-vak
beweging) zal vandaag een bezoek bren
gen aan het CNV en overmorgen 3
maart aan het NW.
MIDDELBURG G.S. van Zeeland
zullen de Staten voorstellen de provincia
le bijdrage voor de bouw va nde schouw
burg in Middelburg met f 50.000 te ver
hogen en te brengen op f 175.000. Het rijk
heeft zijn bijdrage verhoogd met f 100.000
tot f 3.50.000. De schouwburg is veel duur
der geworden dan was voorzien.
AMSTERDAM Het Damrak heeft
maandag de nieuw beursweek ingezet
met iets lagere koersen voor interna
tionale waarden. De handel was mini
maal. K.L.M. maakte een prettige uit
zondering door een paar gulden boven
het slotniveau van vrijdag te openen
op 103. Dit door vraag voor Ameri
kaanse rekening. Even daalde de prijs
tot 102.50, om daarna op te lopen tot
105. De stukken verlieten de markt op
ca. 104. Ook in deze hoek was het een
stuk kalmer vergeleken met vorige
week, toen in Amsterdam voor nom.
2,5 miljoen in K.L.M. werd omgezet.
De stemming van de overige hoofd-
fondsen was gedrukt, speciaal voor
Unilever. Dit door gering aanbod van
Amerikaanse en Engelse zijde. Men is
namelijk bevreesd dat Indonesië de
belangen van Unilever Ltd. in Indone
sië zal naasten. Unilever noteerde ca.
137,20 (138,50). Kon. Olie daalde een
halve gulden tot 158,90. Philips een
paar dubbeltjes lager op 156,40. AKU
zakte een punt in tot 5211/2. Hoog
ovens 21/2 punt lager op 5481/2. De
beurze wel druk besproken, doch was
niet van invloed op de koersvorming
van de internationale waarden. Men
wacht hier rustig de verdere ontwik
kelingen af. Ook de buitenlandse beur
zen gav engeen veranderingen van be
tekenis te zien.
De scheepvaartsector was tamelijk
actief. Voor Van Nievelt bestond enige
belangstelling. Kon. Boot brokkelde
verder af. Van de leidende cultures
daalde H.V.A. een punt tot 148 1/2. De
staatsfondsenhoek was prijshoudend
met weinig zaken.
NEW YORK Een onder auspiciën
van de Verenigde Naties uitgeruste expe
ditie naar de Indische Oceaan heeft in de
Arabische Zee rqke visgronden ontdekt,
die mogelijk van dienste kunnen zijn bij
de oplossing van het voedseltekort waar
aan het half miljard mensen dat de kusten
van de zee bewoont, lijdt.
De internationale expeditie, waaraan
door 24 landen wordt deelgenomen, begon
haar werkzaamheden in 1959 en zal dit
jaar met het onderzoek gereed komen.
Een aantal van de gedane ontdekkingen
worden door de opvoedkundige, weten-
schappelijkee en culturele organisatie van
de V.N. (Unesco) in New York bekendge
maakt.
Geleerden uit de deelnemende landen
hebben met behulp van o.a. waterski's,
ruim 150 kilometer pianosnaar en onder
waterontploffingen de bodem van de In
dische Oceaan in kaart gebracht, de stro
mingen bestudeerd en hebben voorts een
studie gemaakt van het leven in deze
oceaan.
Met behulp van de 40 schepen, die deel
uitmaken van de expeditie, is men o.a.
tot de theorie gekomen dat het sub-conti
nent India in voorhistorische tijden onge
veer 5500 kilometer heeft „afgelegd" voor
het in de huidige positie kwam.
De Arabische Zee wordt begrensd door
Soemalië, Saoedi-Arabië, Iran, West-Pa
kistan en Tndia. Al deze landen hebben te
kampen met een voedseltekort voor hun
bevolking, die totaal ongeveer 400 mil
joen zielen bedraagt.
Genoemde landen vissen natuurlijk al
eeuwen lang in de kustwateren maar de
moderne vistechnieken, die o.a. beproefd
zijni door het Amerikaanse onderzoek-
vaartuig „Anton Bruun" het vroegere
presidentsj acht Williamsburg zijn in
deze landen nog nauwelijks bekend.
BERN Maandag is In Zwitserland
een bepaling van kracht geworden, dat
de werknemers hun buitenlands perso
neel binnen vier maanden met vijf pro
cent moeten verminderen. De bepaling
maakt deel uit van het anti-inflatiepro
gramma, dat ln het voorjaar van 1964
Is begonnen.
Verwacht wordt, dat ongeveer dertig
duizend buitenlandse werknemers ontsla
gen zullen worden. In augustus van het
vorige jaar waren er in Zwitserland
850.000 buitenlanders werkzaam, van wie
meer dan de helft Italianen. De
Zwitserse bevolking' bedroeg toen 5,8
miljoen.
De bepaling geldt voor overheidsin
stellingen en particuliere ondernemingen
maar niet voor de landbouw, de parti
culiere huishouding en ziekenhuizen.
Voor werkgevers, die in de afgelopen
twee jaar grote bedragen hebben ge
ïnvesteerd in de rationalisatie van hun
bedrijven en er op deze wijze in zijn
geslaagd hun totale personeel met tien
procent te berminderen wordt eveneens
een uitzondering gemaakt.
De Zwitserse regering overweegt een
tweede vermindering met vijf procent
voor 30 juni 1966 voor te schrijven, maar
de beslissing hierover wordt uitgesteld
tot hot resultaat van de eerste vermin
dering bekend is.
De noodmaatregelen waarop het anti-
inflatieprogramma is gebaseerd zullen
nog een jaar van kracht blijven. Het
referendum dat hierover zondag is ge
houden heeft een positieve uitslag ge
had. Eén van de maatregelen hield in
dat de Zwitserse regering via de na
tionale bank de invoer van buitenlands
geld verminderde en de omvang van
de binnen- en buitenlandse leningen en
aandelenemissies op de Zwitserse markt,
beperkte. Een tweede maatregel verbood
voor een jaar de bouw van niet-essen-
tiële panden, zoals luxe flats, bioscopen
en kantoorgebouwen.
N.V. Koninklijke Paketvaartmaatschap-
pij, Amsterdam, 9 procent (8).
N.V. Verenigde Bezit van 1894, Rotter
dam, interim dividend 4 procent (onv.).
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens Kon. Olie
157.70—158.50, Philips 155.70 gb—156.00.
Unilever 136.20—136.50, K.L.M. 100.00
gb—107.00 gl.
DEN HAAG Het minister van Fi-
nanciën heeft meegedeeld dat van de
3 3/4 procent Nederlandse staatslening
1953 op 1 april 1965 aflosbaar zal worden
gesteld l/29e deel van het op die datum
uitstaande bedrag van de lening, zijnde
4.944.500,—.
Van de 31/2 procent Nederlandse
staatslening 1951 zal op 1 april 1965 ai.
losbaar worden gesteld 4/63e deel van
het op die datum uitstaande bedrag van
de lening, oftewel 7.957.900,
Van de 3 1/4 procent belegginscertifi.
caten zal op 1 april 1965 aflosbaar wor.
den gesteld l/94e deel van het op die
datum uitstaande bedrag van deze le
ning, groot 131.600,
Uitlotingen op 11 maart.
UTRECHT De directie van de Ne
derlandse Spoorwegen, de Katholieke
Bond van Vervoerspersoneel en de Pro
testants Christelijke Bond van Vervoers-
personeel zullen de C.A.O.-voorstellen ter
goedkeuring voorleggen aan de stich
ting van de arbeid.
De voorstellen voor de N.S.-C.AO,
worden ingediend zonder de goedkeuring
van de Nederlandse Bond van Vervoers
personeel, die zich, zoals bekend, niet
met de voorstellen kon verenigen.
DE KON. SCHOLTEN heeft over het
boekjaar 1963-1964 iets betere resultaten
kunnen behalen.
De geconsolideerde omzet was f 146,3
min v.j. f 116,4 min). Er resteert een
netto winst van f 5,9 min f 5,8 mint
Voorgesteld wordt een onveranderd di
vidend van 10 procent in contanten als
mede 10 procent in aandelen uit de
agio-reserve.
DONDERDAG 11 maart houdt het Ne
derlands cenrum van directeuren in de
congreszaal van het jaarbeursgebouw
te Utrecht een bijeenkomst over het
onderwerp „Handelskortingen". (Beta
lingskortingen, bonus- en premierege
lingen, afnemerskrediet).
Uitgesproken is het faillissement van:
24 feb. 1965 P. de Boer, h/o Automobiel,
bedrijf De Toekomst P. de Boer, Dr. Sta.
vermanstraat 33-37, Vlissingen. Curator
mr. F. K. Adriaanse te Middelburg; 24
feb. 1965 H. de Ruiter, h/o fa. H. Buys
vervoerder, Singelstraat 41, Middelburg.
Curator mr. J. J. van der Weel ta Mid
delburg.
BREDA 1 maart Andijvie 125, boe
renkool 15—20, kroten A 13—15, B 6-7.
rodekool 14—22, prei A I 55—60, A II 35-
45, raapstelen 1316, rabarber 90—95,
schorseneren A 1215, selderie bos 5—8,
knolselderie A 1520, sla I 2225, I!
1448, spinazie 145150. spruiten AA I
170—190, AA II 125—150, A I 100—110,
A II 70—80, B II 6065, peterselie bos
13—15, witlof A I 75—85, A II 65—70, B
II 6065, waspeen 1520.
GOES. Groenten: Kropsla I 17,
CII 15; knolselderij I 28; aardappelen 12
—14; witlof AI 72—76, II 56, Bil 47-52,
afw. 4451; spruiten All 35—52, BH 21-
41; breekpeen Bil 6—7, CII 14; prei AI
39—44, All 41; kroten BI 11; veldsla I
270; knolselderij 4; uien I 23—29, afw,
1314, stek 1113; groene sav. kool II
21; gele kool BI 23; witte kool BI 12—13;
rode kool II 17—21, BI 1012; boeren
kool afw. 1113.
Konstans 265 1), Rheinfelden 173
(+1), Ottenheim 207 (+3), Straatsburg
158 (4-1), Maxau 349 (—5), Plochingen
127 (+5), Mannheim 183 (—10), Stein-
bach 138 (4-4), Mainz 195 (—9), Bingen
134 (+2), Kaub 134 (—1), Trier 276 (—2),
Koblenz 160 (—12), Keulen 118 (—2),
Ruhrort 298 (—3), Ldbith 913 (—8), Nij
megen 705 5), Arnhem 739 5), Ëefde
IJsel 280 7), Deventer 191 2), Mon-
sin 5478 (onv.), Borgharen 3964 (—12),
Belfeld 1138 (—8), Grave beneden de sluis
482 (4-1).
26/2 1/3
Staatsleningen
Nederland 64 sy4
Nederland 64 5
Nederland 58 4%
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
59 4%
60/2 4%
59 4%
60 4%
61 4%
101
99A*
95%
95%
94%
93%
Ned Staff, 47 3 83%
Ned. 30/1-2 3%
Ned. 54/1-2 3%
Ned. 55/1 3%
Ned 53/2 3%
Nederland 37 3
Ned Grootb 40 3
Ned. Doll. 47 3
Ned, Invest. 3
Indië 37a
82%
82%
87% S
so%
97A
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem. 57 6 103%
M.30J. 58/59 4% 94%
Id.25j 60/3-5 4% 95^
A'dam Rubber
HVA Mij en ver.
110%
149%
101ft
99%
95%
95%
94%
93%
92%
93
83 H
82%
82%
82%
85%
87%
87ft
90
97A
91%
103%
94%
95A
110*
148%
Industriële ondernemingen
522%
116.20
551
156.70
138.50
7123/4
7123/4
522
116.60
548%
156.30
137.10
710%
710%
AJ&.U.
Del) My fcert.
Hoogov. nr.c.va
Philips Gem. Bez
Unilever o.v.a,
Dortsche Petr
Dortsche Petr I
Kon. Petr. 20 159.30 *L58.60
Scheepvaart en Luchtvaart
H.A.L.
Java-China Pak.
KL.M. t. cert
KJN.S.M n.b.
Stv. My Ned.
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a.
114
ii4y4
1621/2
161%
99.50
104
137y2 5
1353/4
138%
138%
104%
105%
250
250%
Rotterd. Lloyd
Scheepv. Unie
Co-op Ned. a.o.b.7
Co-op Ned. r.sp.
Premieleningen
26/2
138%
136y2
109
126
56 2%
51 2%
2%
2%
2%
54 2%
56 2%
Alkmaar
A'dam obi
Id. 56-1
Id. 56-3
Id. 56-3
Breda
Dordrecht
Eindhoven 54 2%
Enschede 54 2%
'sGravh. 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Rotterd. 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Idem 57 2%
Utrecht 52 2%
Z.-Holland 57 2%
Z.-Holland 59 2%
81%
85%
86%
87
79
79%
90%
90%
90% b
89%
87%
Converteerbare obligaties
A.K.U. r 1000 4%
Gelder Zn. 43,4
KLM subord. 4%
Schol ten Foxh 4%
144V4
96
117
AancL in belegg mijen
Alg. Fonds, bezit
Converto 1-1 pb
HBBbel.dep.l-2pb
Interbonds 1 pb
A'dam belunlj f 50
Interunie 50
Nefo 50
Robeco 50
Unltas f 50
Ver. bez 1894 t 50
Europal. 1-10 pb
1390
1120
855
717
168.50
213
109
236
493
135
525
1/3
139
1353/4
109
86
82%
87%
86%
78%
79%
78%
90%
91
90%
92%
88%
9oy4
143%
95%
103%
117
1392
1115
865
711
168.50
213
109
236
494
135
525
Bank, krediet, verzekering
Alg. Bank Ned.
AMEV NA. eert
AMRO Bank
Cuituurbank
Gron. Ind. Cr. B.
311% 312
1012 1010
67.50 67
1B 19%
196
26/2
1/3
Holl. Bank Unit
246
245%
Kasassoelatle
147
Nat. Inv. B.
Nat. Ned. cert.
780
784%
Ned. Credlet B.
222
222%
Ned. Middenst. B
115.50
114
Ned. Overzee B.
222%
222
R.V.S. eert. d.
814
819
Slavenburg'! B.
215
215%
Ver. Bankbedr.
190
190
Industriële ondernemingen
Aib. He«n
709
Alg. H mJJ Onr.G
195 x
Aime A'dam
137
139%
Alg Norit My
203
202
Amstei br
426
A'dam Ballast Mu
460
460
A'dam Droogd.Mij
149%
A'dam Rijtuig Mij
380 b
380 b
ANIEM nat. bez.
70%
70
Apeld. netteniabi
403%
404
Beeren tricotfabr
123
123%
Bensdorp Intern.
470
472
Bergh Jurg. 250
251
251
Bergoss
Berkei's Patent
237
240
Biaauwhoed
441
443
Blfjdenst. Will.
121
121
Bols Lucas
235 ln
239
Borsuniy Wehry
68
70
Braatmach R'dani
68
67
Breda mach. fabr
'279
280
Bredero Ver.bedi
650
657
Brocades
958
951
Buhrmann. Tetter
838
838
Bijenkorf
800
794
Calvé
977
970%
Carps Garenfabi
473
475
Centx. Suiker Mij
438
437
Cur. Handel Mij
193%
193%
Daalderop
303
300%
Dagra
314
316
Dess. tapljtfabr
332
334
Dikkers en Co.
159
155%
Drie Hoefijzers
437
433
DJR.U.
360
364%
Duyvls J».
293
292
Emba
262
264
Entü Plettery
260
265
Erdal Mij
878%
878
Excelsior
190
187
Fittingfabr.
149%
149%
Fokker
242
243
Ford
970
26/2
1/8
Gazelle rtlwiabr
333
335
Gelder Papier
141%
141
Gelderl.-Tielen»
485%
485
Gero fabr.
338
340
Geveke en Co.
840
843
Gist- en Splrlabr
384
381
Grinten v. <L
1560 x
1549
Gruyter Sc Zn. 6%
151
Hagemeijer éc Co
485
485
't Hart instr
159
159
Havenwerken
313%
314%
Heem van der
Heineken's blerb
495
502
Hero con Breda
259
Heybroek-Zeland
457
460
Hoek's machiabr
745
746%
Holl. Kattenburg
102%
104
Holl. Beton My
405
406
Holl. Constr. w
493
493
Holl. Melksuiker
260
Homburg
427
429%
Hoogenbosch ach
312
322
Hoolmeyer Zn
151
154
Indola
-
Ing. Bur. Bouwn
167%
164
Internatio
316
318%
Int. gew. beton b
475
Inventun»
47
465
JongeneeJ houth
472
475
Kemo
770
775
Kempen Begeer
150
150
Key houthandel
278
Kledlngind Smit*
238
239
Kleine Suikerw
255
257
Kon. fabr. vh Alex
24
124
Kon. Papierrabr
292
290%
Kon. Zout Ketjer
998
995
Korenschoof
291
257
Koudys voed.
188%
187
Kromhout mot.
132
133
Kon. Ver. Tapyt
455
550
Kwatta choc.
400 x
375 x
Leeuw .Papier
319
319%
Leidse Wolsp.
395
395
Lindetevee
163
163
Macintosh
483%
484%
Meel Ned. Bakk
505
505
Mees '63
235%
236
Menko
117
Meteoor Beton
284
286
Misset Ultg. My
565
Mom
555
555
Muller en Co,
347%
347
26/2 1/3
MUnbouwk. werk.
Naarden Ch.fabr
Nedap
Ned. Dok. Ut).
N. exp. pap.fabr
Ned. Kabelfabr.
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb.Mlj
Nelie wed.
Netam
Nliverdal-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gat
Palemb. Ind. MO
Pal the
Philips 8% cumpr
Pletersen auto's
Reesink en Co.
Relneveld mach
Riva
Rott. Droogd. Mjj
Ruhaak en Co.
Rijnstaai
Schev esp] Mij
Schok beton
Scholten Karton
Scholten Foxhol
Simon de Wit
Simon's emb.fabi
Smits trarut.
Spaamestad
Stokvis Zn
Stoomsp rwonthr
Su-aay van
Synres Cbem.
Tabak Phil c.v
Texoprlnt
Thomas en Drbvei
Thomsen v bedt
Twe.Overz. Hand
Udenhout Steenl
Unilever 1%
Idem 8%
Idem 4%
Utermohlen
Utr. aafaltfabr.
Varossieau
Veenend. Stm-sp
Ver. Glastabr n.b
Ver. Machfabr.
Ver. Touwfabr.
Vettewlnke]
374 x
620
168%
120%
244%
355
259
118
280
322
163
429%
100.10
113
57.70
147%
192
188
366
265
112
101%
215%
333
700
245
374 x
621
169%
121 b
243
354
118
324
164%
430
100.50
111
57.40
148
192
187%
365
266%
112%
102%
211
335 b
518 d
703
240
1075
210
91
326
269
240
240
659
246
103
200%
136%
119%
533
327%
310
306
255
175%
451
465
242%
1080
210
90
326
270%
242
242%
657
245
102%
201
137
119%
80
533
325
308
302
178
451
479
26/2
1/S
Vezelverwerking
169%
167%
Vihamy
190
194
Vredestein rub.
265%
263
Vulcaansoord
132%
126
Walvisvaart
81%
81%
Wereldhaven
432%
435
Wernink's Beton
221
221%
Wessanen
587%
590
Wilt. Feyen.-Br.
192%
192
Wit's textiel
230
231
Wyers Ind Sc H
520 d
525
Zaalberg
105
105
Zeeuwse Confect
322
Zwanenberg-Org.
1150
185
Mijnbouw en petrolenm
Alg Expl. My.
41
41
Billlton le rubr.
516
517
Billiton 2e rubr.
450
449
Kon Petr. 1 20
160
158
Idem 5 4 20
159.30
158.80
Moeara Emm
1820 x
1802
Id. cert. opr. 1/10
."975
3000
ld. 1 winstbew.
3187.50
377.50
Id. 4 winstbew.
3152.50
3150
Oost-Borneo My.
81
82 X
Scheepvaart
Furnesa
488
480
Oostzee
105
104
Uoiiartondsen
Anaconda
62%
62%
Bethlehem Steel
36%
37
General Electric
99
99%
General motors
97
98%
Proct.andGambif
Republic Steel
43%
43%
Shell OU
61%
61%
U.S. Stee)
53%
52%
b
bieden
gedaan en bieder
4
=r
gedaan en laten
X
laten
1
exdtvtriend
f»
105e JAARGANG
UitgaveN.V. U/tg.
DirecteurDrs. W.
HoofdredacteurL. Lil
Redactieraad J. M.
C. J. v. Hootegem, m
Mes, mr. H. M. L. de
Vercauteren, L. J. v.
Bureau Breda Rei!
fel. 22341 (5 lijnen).
Bureau voor de ZeeiJ
DRS. SCHMEL
vandaag aan de
GIETEN De heer W
sier van de Boerenleenbi
diep op 25 januari een
bank wist te verhinderer
ren uit dank voor zijn opt)
directie een auto gekregen
ting, die bij de overvj
aan het hoofd opliep,
ren het middelpunt van e<
Gieten.
De onderdirecteur van
Boerenleenbank zei in
dat naar aanleiding van
van de heer Huting wel i
het personeel bij een over
beste doet de indringers h
gewillig ter hand te stelle!,
hier niet mee eens. Toch r
weer niet van het persom
dat het persoonlijke risico's
hij. „De houding die de
heeft aangenomen gaat ui
geen verwacht mag worder
die in de situatie wordt ge
hij heeft verkeerd".
De dader van de overva
renleenbank in Gieten, d
optreden van de kassier
schrikt, is tot dusver niet
DEN HAAG Ministef
verwacht dat het prijsindt
het levensonderhoud naar s
enige tienden van procente
als gevolg van de vermindi
broodsubsidies en de veria
steunbedragen in de sector
velprodukten. De totale i
zal in 1965 naar verwachti
4,5 procent bedragen.
BIJ HET bezoek van de Ri
mier Kosygin aan Oost-Be
gebruikelijke, met vlaggetje
en Sr°te grote p
2lliJ Kroestjevs bezoek,
£fm,tVen" K°sygin bezichti
muur.
MET DE gummiiat heeft d<
se politie gisteren een sti
ging uiteen moeten drijvi
opaanse ministerie van one
een petitie afgegeven.
P^DER BEDREIGING van
nebben twee vopo's een c<
weerhouden naar de Amer
tor van Berlijn te vluchten,
dne van de vijf prikkeld
ringen achter de rug.
Weersverwachting, med
door het K.N.M.I., geldig
avond:
Opklaringen en op de mees
sen droog weer. Zwakke
tige wind, draaiend naar
Iijke richtingen. In de och
tige tot lichte vorst. In de
temperaturen om het vrie
Vandaag: zon onder 18.
Maan onder 18.21 uur.
Morgen: zon op 7.20 uur.
3.15 uur.