Franse autobranche is zeer onrustig koren-aar Nederlandse bergers in buitenland op karwei Internationals iets lager Niet li] Akkoord over grafische c.a.o. Peugeot laat korter werken Import Wachttijden Voortekenen Aflossing van staatsleningen Amsterdamse Effectenbeurs DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 2 MAART 1965 VEEL WAGENS VAN VREEMDEN HUIZE »J=4 Staking Amerikaanse metaalarbeiders TANKERS VAST: Russisch bezoek Vakbeweging zoekt weer contact Meer subsidie voor schouwburg Middelburg Door expeditie VN.: Rijke visgronden in Arabische zee gevonden Vermindering van buitenlandse werkkrachten in Zwitserland Dividendvoorstellen Zonder fiat NBV Spoorweg-c.a.o. naar Stichting van de Arbeid TER ZAKE FAILLISSEMENTEN MARKTEN WATERSTANDEN Overval „afgei Dappere kt ai Prijzen dit 4,5 pet om Minder win< (Van een bijzondere medewerker) PARIJS Toen Peugeot in ju ni van verleden jaar besloot om de werkweek van 45 tot 42 uur in te korten, bracht deze beslis sing nogal wat deining in de ge lederen van de vakbonden. Men vroeg zich af, wat deze maatregel betekende. Was het besluit als een voorteken van een verwach te, ernstige crisis? Voor degene die de zaak van meer nabjj be studeert, is het heel begrijpelijk, dat er een zekere onrust heerst in de Franse-auto-industrie. De automarkt vertoont een duide lijke „inzinking", welke niet zo maar weggewerkt kan worden, omdat de buitenlandse concurren tie steeds groter wordt. Paradoxaal is, dat de onrustige vrees vooral hing rond Peugeot die volgens de gepubliceerde produktiecijfers gedu rende het voorafgaande kwartaal 14,9 pet. meer produceerde dan gedurende hetzelfde tijdvak het jaar tevoren, ter wijl Renault met 5 pet. terugliep. eZlfs na inkrimping van de werkweek produ ceerde Peugeot in verhouding meer dan de grote „Régie Nationale". Da tegenwoordige emotie, welke zich van de Franse autoconstructeurs mees ter maakte, is gemakkelijk te verkla ren. Zij komt voort uit het feit, dat de twee ondernemingen op het sociale vlak helemaal verschillend liggen. Om een opeenhoping van niet-verkochte Re- nault-auto's te voorkomen, heeft de „Ré gie" zich tevreden kunnen stellen met de aanwervingsstop van arbeidskrachten. Renault nam reeds in januari 1964 zijn toevlucht tot deze maatregel, hetgeen bijna onopgemerkt kon gebeuren in en rond Parijs, waar een grote behoefte aan arbeidskrachten bestaat. Peugeot, die in zijn vestigingsgebied een overheer sende plaats bezet, besloot liever tot de verkorte werkweek, ggn maatregel waar van de gevolgen minder opvallen en min der gevoeld worden, dank zij de tussen komst van het garantiefonds. Peugeot wordt in Frankrijk beschouwd als een „zeer voorzichtige" onderneming. Daar om worden al haar gestes bespied en breeduit bestudeerd en besproken. Men is algemeen van oordeel, dat de situatie beheerst wordt door de, in volle gang zijnde, internationale competitie. Toen Peugeot zijn werkweek verkortte, wer den er slechts een 5.00 Peugeot-auto's minder verkocht dan geproduceerd: 79.973 tegen 84.689 en dit verschil is zeker niet aanzienlijk uitgegroeid, ge steld dat het groter is geworden. De Peugeot 404, die 70 pet uitmaakte van de totale Peugeot-produktie, is van alle Franse auto's de wagen welke zich het meest tegen de concurrentie weren moet. Het offensief immers van Simca, Renault en van bijna alle Euro pese firma's ontplooit zich vooral in de zone van de 1500 cm3. Spectaculair is vooral in Frankrijk de Opel GM in de aanval gegaan. Evenals in 1963 de Ford Taunus. Men kwam deze auto steeds meer en meer tegen op de Franse we gen. Momenteel vindt de Taunus nog steeds zijn weg naar het autoland Frank rijk. In 1964 werden veel Fiats, vooral Fiat 150, geïmporteerd. De laatste maan den hebben zich tussen de buitenlandse wagens de Opel Rekord 1500 en 1700 een goede plaats verzekerd: „de wagen die er uitziet als een iVmerikaan" aldus de reclame-affiches. Het Duitse GM-fi- liaal maakt de laatste tijd in Frankrijk ook veel reclame voor haar „Kadett", naar het schijnt niet zonder succes. De andere modellen van de GM, „Ka- pitan" enz. vinden de Fransen een beetje duur in de aanschaf en veel te duur in het gebruik, vanwege de uitzonderlijk hoge prijs van de Franse benzine. (Advertentie) "d-foxz Gestyleerde koren-aren zijn de decoratieve elementen van deze stijlvolle Empire eetkamerstoel. Het elegant gebogen frame van jicht, doch zeer sterk mahonie geeft een rijk contrast met de royale streep-damast zitting. Een sierlijke combinatie van kunst en comfort, waardoor uw interieur aan waarde wint. VAN COOTHPLEIN 12 BREDA De laatste opiniepeilingen zijn niet erg aanmoedigend: het getal der ondervraag de personen, die beweerden „zeker" of „misschien" een nieuwe auto te zullen kopen, loopt terug. Dit is een verschijn sel, dat de auto-constructeurs koude ril lingen bezorgt! Vijf jaren geleden bezat 28 pet van de Franse families een auto. Nu bezit hier 41 pet een of meerdere wagens Gedurende het onderhoud, dat de Fran se minister had met de grote autofa brikanten was men het eens over de aanwezigheid van nog andere, ongunsti ge tekens. De buitenlandse concurrentie wordt steeds zwaarder. Sinds het begin van het jaar is het getal der geïmpor teerde auto's in vergelijking met verle den jaar, al met 34 pet gestegen. In Frankrijk bevindt zich momenteel onder elke 10 nieuwgekochte auto's al 1 bui tenlands merk! Een ander, volgens de constructeurs ongunstig teken, is dat heel veel Franse bezitters van recente wa gens verklaren, dat zij van plan zijn hun auto langer dan voorheen aan te hou den. Het bestelboekje van de Franse au tofirma's vult zich langzamer dan de voorgaande jaren. De leveringstijd is veel korter geworden. Zeker is, dat de au- toproduktie een zekere stagnatie onder gaat, maar er kan niet, volgens de ex perts, gesproken worden van een zorg- barenda crisis. Een langzamere produk- tie is onvermijdbaar. Deze moet echter progressief gebeuren om een te gevoe lige schok te vermijden. Het publiek, verwend door de uitgebreide aanwezig heid op de markt van talrijke modellen, is steeds moeilijker en veeleisender ge worden... Alles duidt erop, dat dit pu bliek in de toekomst nog moeilijker zal worden. Men kan zich afvragen of de autofirma's binnen afzienbare tijd nog wel genoeg kapitaalkrachtig zullen zijn om te voldoen aan de eisen van het pu bliek. Het moet dan ook niemand ver wonderen als hij in de komende tijd meer en meer hoort spreken van „nood zakelijk geworden concentraties" van verschillende autofabrieken! Op de foto: Renaults nieuwste troef, de R-16, die breekt met de traditioneel Franse lijn. Sinds verschillende jaren gingen pro gressief de grenzen open voor de buiten landse auto's. Maar behalve de Italiaan se, vonden de buitenlandse modellen geen gratie in de ogen van de Fransen, die hun leven lang geen andere auto's dan Franse gereden hebben. Nu tonen zij zich veel minder terughoudend, de stij len hebben zich onderling vermengd en de buitenlandse prijzen concurreren met de Franse. Zelfs Engeland, dat in het verleden en zelfs tot voor kort geen voet kreeg op de Franse automarkt, heeft hier nu al een zekere plaats veroverd. Zijn stijl werd door de Fransen aange nomen, hetgeen de hier steeds talrijker rijdende Austin-Morris bewijzen. Alleen de Volkswagen, die noch- thans de eerste plaats In Europa be zet, heeft in Frankrijk nooit het in de andere landen genietende succes behaald. Zeker is, dat de V.W. ook In Duitsland de concurrentie voelt van Ford en Opel. De „1500" heeft niet de plaats kunnen innemen van de „1200". In 1963 werden in Frankrijk 151.000 buitenlandse auto's gekocht tegen 110.000 In 1962 en in 1964 steeg de verkoop van buitenlandse auto's in Frankrijk weer met 34 procent. Als men bedenkt, dat Frankrijk een paar jaar geleden bij na geen vreemde auto's importeerde moet men toegeven, dat de buitenlandse auto-industrie niet te klagen heeft over de Franse klandizie, welke heel zeker in de toekomst nog groter zal worden. De economen vinden, dat de Franse auto-industrie zich te zeer concentreert op de Europese landen, vooral op de Euromarktlanden. Zij vinden, dat de Franse autoconstructeurs zich wat meer moeten roeren in de landen buiten Eu ropa, vooral, omdat Frankrijk tegen woordig over verschillende modellen be schikt, welke, als alles goed wordt aan gepakt, ook de niet-Europese autolief hebbers tevreden kunnen stellen. Peugeot heeft maandenlang het terrein voorbe reid voor zijn nieuwe „204", een model dat eerlijk kan concurreren met verschil lende buitenlandse molellen en waar van men een succesvolle carrière ver wacht. De Franse auto's, aldus de Fran se economen, kunnen in het algemeen wat de lijn betreft, de afwerking en de soliditeit, wedijveren met de buitenland se modellen. Kortgeleden werden de „grote pa troons" van de verschillende Franse au tofirma's ontvangen door de heer Boka- nowsky, minister van industrie. Gedu rende de bijeenkomst werd de situatie van de automarkt onder de loep geno men. 1963 was een goed jaar. Vooral het begin van 1964 was moeilijk. In de lente werd alleen door Peugeot de ver korte werkweek als noodzakelijk be schouwd. De exportgetallen van 1964 zijn ongeveer dezelfde als die van 1963, terwijl het binnenlandse verkoopcijfer steeg met slechts 5,3 pet. De autocon structeurs vragen zich met een zekere vrees af of dit cijfer zal blijven stijgen. NEW YORK Ongeveer 32.000 arbei. ders, aangesloten bij de Amerikaanse vak organisaties „United Steel Workers", zijn maandag in staking gegaan na de mis lukking van onderhandelingen over nieu we collectieve arbeidsovereenkomsten met „Continental Can Company" en de „Ame rican Can Company", de grootste twee groepen blikfabrieken in Amerika. Bij 60 fabrieken in de V.S., Canada en Porto Ri co wordt reeds gepost. IJMUIDEN Nederlandse bergers staan opnieuw voor de uitvoering van twee belangrijke opdrachten in het bui tenland. Zowel in de Perzische golf ter hoogte van Koeweit als te Ponta Del- gada op de Azoren zullen zeesleepboten en personeel van n.v. bureau Wijsmul ler te IJmuiden in de komende weken po gingen doen om twee grote tankschepen van 25.104 brt en 11.564 brt weer drij vende te brengen. Nadat donderdag 25 februari in de Perzische golf bij Koeweit de Japanse tanker „Tojo Maru" (25.104 brt), vol geladen met olie in aanvaring was ge komen met de 20.736 brt metende Itali aanse tanker ,,Fina Italia" geraakte de ,,Tojo Maru" in ernstige moeilijkhe den. Het schip, eigendom van de rede rij „Shinwa Kaiun K.K." te Tokio liep twee grote gaten in de machinekamer op, elk van ruim zes bij twee meter. Het achterschip van de Japanner kwam aan de grond te zitten. Twee Nederland se zeesleepboten, de Maas, van L Smit en Co. uit Rotterdam en de .Groningen' van Wijsmuller uit IJmuiden kwamen op 26 februari ter plaatse aan en beide maatschappijen boden hun diensten aan. Zondagmorgen vroeg heeft de Japanse rederij de assistentie van de Gronin gen" geaccepteerd op basis van Lloyds open form, no cure no pay- De „Groningen" is inmiddels met het bergingswerk begonnen. Zondagavond vertrok van Schiphol een chartervlieg tuig van Martin's naar Koeweit met aanvullend bergingsmateriaal en een extra groep bergingspersoneel. Deze groep zal samen met de bemanning van de Groningen" eerst in volle zee de gaten in de Japanse tanker moeten dichten alvorens aan leegpompen van de machinekamer en vlottrekken van het schip kan worden gedacht. Ook op de rede van Ponta Delgada op de Azoren in de Atlantische Oceaan ko men de schepen en personeel van Wijs muller in actie. Daar ligt het 11.564 brt meende Amerikaanse tankschip „Nia gara", dat tijdens een reis op de oce aan een deel van de huid en bodem beplating heeft verloren. In het schip, dat toebehoort aan „Sea Transport ine" te New-York, zit een gat van ruim twintig vierkante meter. De „Niagara" liep dit gat onderweg op maar bleef op AMSTERDAM Volgens mededeling van het centraal bureau voor de gra fische bedrijven is van de onderhande lingsdelegaties over de drie grafische C.A.O.'s (voor de technische werkne mers, de chefs en het administratief personeel) volledig overeenstemming be reikt. De werkelijke lonen en salarissen, met inbegrip van de huurcompensaties, wor den per 1 februari 1965 met vijf pro cent verhoogd, waar tegenover de twee procent van de algemene loonmaatre gel van het begin van dit Jaar komt te vervallen. In de opgestelde nieuwe loontabellen zijn de huurcompensaties verwerkt. De indeling in gemeente klas sen is afgeschaft en de gelijke beloning voor vrouwen is volledig gerealiseerd. Studiecommissies zullen worden inge steld over het punt bezitsvorming (on der meer voor vermogensaanwas) en met betrekking tot de vraag of en op welke wijze er schadeloosstelling kan worden gegeven aan werknemers, die ontslagen worden tengevolge van liqui datie en fusie. De C.A.O.'s zullen een looptijd hebben van één jaar. Zo spoedig mogelijk zal het onderhandelingsresultaat ter goed keuring aan de bevoegde instanties van de contracterende partijen en aan de „Stichting van de Arbeid" worden voor gelegd. haar ruim drijven en wist op eigen kracht Ponta Delgada te bereiken. Aan Wijsmuller is thans opgedragen het schip onder water te dichten en klaar te maken voor de reis naar een haven waar de tanker voor definitief herstel in het dok kan worden geplaatst. Het bergingsvaartuig „Octopus" van Wijsmuller, dat juist een vier maanden vergend karwei hèeft geklaard, is thans van Nigeria naar de Azoren onderweg om het dichtingswerk uit te voeren- Be gin deze maand wordt de „Octopus" bij de „Nigeria" verwacht. Vooral onder water las- en snij-apparatuur zal bij dit werk door de duikers worden gebruikt. UTRECHT De uit drie man bestaan de delegatie van de Russische vakbewe ging die op het ogenblik een bezoek aan ons land brengt, is gisteren de gast ge weest van het Nederlands Katholiek Vak verbond. Om tien uur, tijdens de ontvangst op het bondskantoor van het NKV in Utrecht, verklaarde delegatieleider Wasilij Siloe- janov (lid van het presidium van de cen trale Sovjetvakcentrale) nog, dat het doel van het bezoek was: kennis maken met de Nederlandse arbeiders en vakbondsbe stuurders en het voeren van besprekingen over de mogelijkheid van contacten, die kunnen bijdragen tot een versterking van het wederzijds begrip, de vrede, een be tere onderlinge verstandhouding en vriendschap tussen het Nederlandse en Russische volk. Om vier uur vanmiddag, toen de Russen in de gelegenheid waren geweest om en kele uren lang te spreken met NKV-be- stuurders, bracht de heer Leo Kondratjev (van de internationale afdeling Van de Russische vakbeweging) al concrete voor. stellen ter tafel voor de wijze waarop in de toekomst het onderling contact ver stevigd zou kunnen worden. Hij sugge reerde onder meer de uitwisseling van docenten, literatuur, deskundigen en stu diecommissies. NKV-voorzitter P. J. J. Mertens, toonde zich bijzonder verheugd over de bereid heid van de Russen, de contacten verder uit te breiden en door uitwisseling te in tensiveren. Hij stelde echter, dat het NKV niet namens de gehele Nederlandse vakbeweging kan spreken en dan ook eerst overleg zal moeten plegen met het NVV en het CNV, alvorens zich te kun nen uiten over een concrete uitwerking van deze voorstellen. De Russische delegatie (het derde lid is de heer Victor Lobanov, eveneens van de internationale afdeling van de Sovjet-vak beweging) zal vandaag een bezoek bren gen aan het CNV en overmorgen 3 maart aan het NW. MIDDELBURG G.S. van Zeeland zullen de Staten voorstellen de provincia le bijdrage voor de bouw va nde schouw burg in Middelburg met f 50.000 te ver hogen en te brengen op f 175.000. Het rijk heeft zijn bijdrage verhoogd met f 100.000 tot f 3.50.000. De schouwburg is veel duur der geworden dan was voorzien. AMSTERDAM Het Damrak heeft maandag de nieuw beursweek ingezet met iets lagere koersen voor interna tionale waarden. De handel was mini maal. K.L.M. maakte een prettige uit zondering door een paar gulden boven het slotniveau van vrijdag te openen op 103. Dit door vraag voor Ameri kaanse rekening. Even daalde de prijs tot 102.50, om daarna op te lopen tot 105. De stukken verlieten de markt op ca. 104. Ook in deze hoek was het een stuk kalmer vergeleken met vorige week, toen in Amsterdam voor nom. 2,5 miljoen in K.L.M. werd omgezet. De stemming van de overige hoofd- fondsen was gedrukt, speciaal voor Unilever. Dit door gering aanbod van Amerikaanse en Engelse zijde. Men is namelijk bevreesd dat Indonesië de belangen van Unilever Ltd. in Indone sië zal naasten. Unilever noteerde ca. 137,20 (138,50). Kon. Olie daalde een halve gulden tot 158,90. Philips een paar dubbeltjes lager op 156,40. AKU zakte een punt in tot 5211/2. Hoog ovens 21/2 punt lager op 5481/2. De beurze wel druk besproken, doch was niet van invloed op de koersvorming van de internationale waarden. Men wacht hier rustig de verdere ontwik kelingen af. Ook de buitenlandse beur zen gav engeen veranderingen van be tekenis te zien. De scheepvaartsector was tamelijk actief. Voor Van Nievelt bestond enige belangstelling. Kon. Boot brokkelde verder af. Van de leidende cultures daalde H.V.A. een punt tot 148 1/2. De staatsfondsenhoek was prijshoudend met weinig zaken. NEW YORK Een onder auspiciën van de Verenigde Naties uitgeruste expe ditie naar de Indische Oceaan heeft in de Arabische Zee rqke visgronden ontdekt, die mogelijk van dienste kunnen zijn bij de oplossing van het voedseltekort waar aan het half miljard mensen dat de kusten van de zee bewoont, lijdt. De internationale expeditie, waaraan door 24 landen wordt deelgenomen, begon haar werkzaamheden in 1959 en zal dit jaar met het onderzoek gereed komen. Een aantal van de gedane ontdekkingen worden door de opvoedkundige, weten- schappelijkee en culturele organisatie van de V.N. (Unesco) in New York bekendge maakt. Geleerden uit de deelnemende landen hebben met behulp van o.a. waterski's, ruim 150 kilometer pianosnaar en onder waterontploffingen de bodem van de In dische Oceaan in kaart gebracht, de stro mingen bestudeerd en hebben voorts een studie gemaakt van het leven in deze oceaan. Met behulp van de 40 schepen, die deel uitmaken van de expeditie, is men o.a. tot de theorie gekomen dat het sub-conti nent India in voorhistorische tijden onge veer 5500 kilometer heeft „afgelegd" voor het in de huidige positie kwam. De Arabische Zee wordt begrensd door Soemalië, Saoedi-Arabië, Iran, West-Pa kistan en Tndia. Al deze landen hebben te kampen met een voedseltekort voor hun bevolking, die totaal ongeveer 400 mil joen zielen bedraagt. Genoemde landen vissen natuurlijk al eeuwen lang in de kustwateren maar de moderne vistechnieken, die o.a. beproefd zijni door het Amerikaanse onderzoek- vaartuig „Anton Bruun" het vroegere presidentsj acht Williamsburg zijn in deze landen nog nauwelijks bekend. BERN Maandag is In Zwitserland een bepaling van kracht geworden, dat de werknemers hun buitenlands perso neel binnen vier maanden met vijf pro cent moeten verminderen. De bepaling maakt deel uit van het anti-inflatiepro gramma, dat ln het voorjaar van 1964 Is begonnen. Verwacht wordt, dat ongeveer dertig duizend buitenlandse werknemers ontsla gen zullen worden. In augustus van het vorige jaar waren er in Zwitserland 850.000 buitenlanders werkzaam, van wie meer dan de helft Italianen. De Zwitserse bevolking' bedroeg toen 5,8 miljoen. De bepaling geldt voor overheidsin stellingen en particuliere ondernemingen maar niet voor de landbouw, de parti culiere huishouding en ziekenhuizen. Voor werkgevers, die in de afgelopen twee jaar grote bedragen hebben ge ïnvesteerd in de rationalisatie van hun bedrijven en er op deze wijze in zijn geslaagd hun totale personeel met tien procent te berminderen wordt eveneens een uitzondering gemaakt. De Zwitserse regering overweegt een tweede vermindering met vijf procent voor 30 juni 1966 voor te schrijven, maar de beslissing hierover wordt uitgesteld tot hot resultaat van de eerste vermin dering bekend is. De noodmaatregelen waarop het anti- inflatieprogramma is gebaseerd zullen nog een jaar van kracht blijven. Het referendum dat hierover zondag is ge houden heeft een positieve uitslag ge had. Eén van de maatregelen hield in dat de Zwitserse regering via de na tionale bank de invoer van buitenlands geld verminderde en de omvang van de binnen- en buitenlandse leningen en aandelenemissies op de Zwitserse markt, beperkte. Een tweede maatregel verbood voor een jaar de bouw van niet-essen- tiële panden, zoals luxe flats, bioscopen en kantoorgebouwen. N.V. Koninklijke Paketvaartmaatschap- pij, Amsterdam, 9 procent (8). N.V. Verenigde Bezit van 1894, Rotter dam, interim dividend 4 procent (onv.). NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens Kon. Olie 157.70—158.50, Philips 155.70 gb—156.00. Unilever 136.20—136.50, K.L.M. 100.00 gb—107.00 gl. DEN HAAG Het minister van Fi- nanciën heeft meegedeeld dat van de 3 3/4 procent Nederlandse staatslening 1953 op 1 april 1965 aflosbaar zal worden gesteld l/29e deel van het op die datum uitstaande bedrag van de lening, zijnde 4.944.500,—. Van de 31/2 procent Nederlandse staatslening 1951 zal op 1 april 1965 ai. losbaar worden gesteld 4/63e deel van het op die datum uitstaande bedrag van de lening, oftewel 7.957.900, Van de 3 1/4 procent belegginscertifi. caten zal op 1 april 1965 aflosbaar wor. den gesteld l/94e deel van het op die datum uitstaande bedrag van deze le ning, groot 131.600, Uitlotingen op 11 maart. UTRECHT De directie van de Ne derlandse Spoorwegen, de Katholieke Bond van Vervoerspersoneel en de Pro testants Christelijke Bond van Vervoers- personeel zullen de C.A.O.-voorstellen ter goedkeuring voorleggen aan de stich ting van de arbeid. De voorstellen voor de N.S.-C.AO, worden ingediend zonder de goedkeuring van de Nederlandse Bond van Vervoers personeel, die zich, zoals bekend, niet met de voorstellen kon verenigen. DE KON. SCHOLTEN heeft over het boekjaar 1963-1964 iets betere resultaten kunnen behalen. De geconsolideerde omzet was f 146,3 min v.j. f 116,4 min). Er resteert een netto winst van f 5,9 min f 5,8 mint Voorgesteld wordt een onveranderd di vidend van 10 procent in contanten als mede 10 procent in aandelen uit de agio-reserve. DONDERDAG 11 maart houdt het Ne derlands cenrum van directeuren in de congreszaal van het jaarbeursgebouw te Utrecht een bijeenkomst over het onderwerp „Handelskortingen". (Beta lingskortingen, bonus- en premierege lingen, afnemerskrediet). Uitgesproken is het faillissement van: 24 feb. 1965 P. de Boer, h/o Automobiel, bedrijf De Toekomst P. de Boer, Dr. Sta. vermanstraat 33-37, Vlissingen. Curator mr. F. K. Adriaanse te Middelburg; 24 feb. 1965 H. de Ruiter, h/o fa. H. Buys vervoerder, Singelstraat 41, Middelburg. Curator mr. J. J. van der Weel ta Mid delburg. BREDA 1 maart Andijvie 125, boe renkool 15—20, kroten A 13—15, B 6-7. rodekool 14—22, prei A I 55—60, A II 35- 45, raapstelen 1316, rabarber 90—95, schorseneren A 1215, selderie bos 5—8, knolselderie A 1520, sla I 2225, I! 1448, spinazie 145150. spruiten AA I 170—190, AA II 125—150, A I 100—110, A II 70—80, B II 6065, peterselie bos 13—15, witlof A I 75—85, A II 65—70, B II 6065, waspeen 1520. GOES. Groenten: Kropsla I 17, CII 15; knolselderij I 28; aardappelen 12 —14; witlof AI 72—76, II 56, Bil 47-52, afw. 4451; spruiten All 35—52, BH 21- 41; breekpeen Bil 6—7, CII 14; prei AI 39—44, All 41; kroten BI 11; veldsla I 270; knolselderij 4; uien I 23—29, afw, 1314, stek 1113; groene sav. kool II 21; gele kool BI 23; witte kool BI 12—13; rode kool II 17—21, BI 1012; boeren kool afw. 1113. Konstans 265 1), Rheinfelden 173 (+1), Ottenheim 207 (+3), Straatsburg 158 (4-1), Maxau 349 (—5), Plochingen 127 (+5), Mannheim 183 (—10), Stein- bach 138 (4-4), Mainz 195 (—9), Bingen 134 (+2), Kaub 134 (—1), Trier 276 (—2), Koblenz 160 (—12), Keulen 118 (—2), Ruhrort 298 (—3), Ldbith 913 (—8), Nij megen 705 5), Arnhem 739 5), Ëefde IJsel 280 7), Deventer 191 2), Mon- sin 5478 (onv.), Borgharen 3964 (—12), Belfeld 1138 (—8), Grave beneden de sluis 482 (4-1). 26/2 1/3 Staatsleningen Nederland 64 sy4 Nederland 64 5 Nederland 58 4% Ned. Ned. Ned. Ned. Ned 59 4% 60/2 4% 59 4% 60 4% 61 4% 101 99A* 95% 95% 94% 93% Ned Staff, 47 3 83% Ned. 30/1-2 3% Ned. 54/1-2 3% Ned. 55/1 3% Ned 53/2 3% Nederland 37 3 Ned Grootb 40 3 Ned. Doll. 47 3 Ned, Invest. 3 Indië 37a 82% 82% 87% S so% 97A Bank- en kredietwezen B. Ned. Gem. 57 6 103% M.30J. 58/59 4% 94% Id.25j 60/3-5 4% 95^ A'dam Rubber HVA Mij en ver. 110% 149% 101ft 99% 95% 95% 94% 93% 92% 93 83 H 82% 82% 82% 85% 87% 87ft 90 97A 91% 103% 94% 95A 110* 148% Industriële ondernemingen 522% 116.20 551 156.70 138.50 7123/4 7123/4 522 116.60 548% 156.30 137.10 710% 710% AJ&.U. Del) My fcert. Hoogov. nr.c.va Philips Gem. Bez Unilever o.v.a, Dortsche Petr Dortsche Petr I Kon. Petr. 20 159.30 *L58.60 Scheepvaart en Luchtvaart H.A.L. Java-China Pak. KL.M. t. cert KJN.S.M n.b. Stv. My Ned. Nievelt Goudr. v. Ommeren c.v.a. 114 ii4y4 1621/2 161% 99.50 104 137y2 5 1353/4 138% 138% 104% 105% 250 250% Rotterd. Lloyd Scheepv. Unie Co-op Ned. a.o.b.7 Co-op Ned. r.sp. Premieleningen 26/2 138% 136y2 109 126 56 2% 51 2% 2% 2% 2% 54 2% 56 2% Alkmaar A'dam obi Id. 56-1 Id. 56-3 Id. 56-3 Breda Dordrecht Eindhoven 54 2% Enschede 54 2% 'sGravh. 52-1 2% Idem 52-2 2% Rotterd. 52-1 2% Idem 52-2 2% Idem 57 2% Utrecht 52 2% Z.-Holland 57 2% Z.-Holland 59 2% 81% 85% 86% 87 79 79% 90% 90% 90% b 89% 87% Converteerbare obligaties A.K.U. r 1000 4% Gelder Zn. 43,4 KLM subord. 4% Schol ten Foxh 4% 144V4 96 117 AancL in belegg mijen Alg. Fonds, bezit Converto 1-1 pb HBBbel.dep.l-2pb Interbonds 1 pb A'dam belunlj f 50 Interunie 50 Nefo 50 Robeco 50 Unltas f 50 Ver. bez 1894 t 50 Europal. 1-10 pb 1390 1120 855 717 168.50 213 109 236 493 135 525 1/3 139 1353/4 109 86 82% 87% 86% 78% 79% 78% 90% 91 90% 92% 88% 9oy4 143% 95% 103% 117 1392 1115 865 711 168.50 213 109 236 494 135 525 Bank, krediet, verzekering Alg. Bank Ned. AMEV NA. eert AMRO Bank Cuituurbank Gron. Ind. Cr. B. 311% 312 1012 1010 67.50 67 1B 19% 196 26/2 1/3 Holl. Bank Unit 246 245% Kasassoelatle 147 Nat. Inv. B. Nat. Ned. cert. 780 784% Ned. Credlet B. 222 222% Ned. Middenst. B 115.50 114 Ned. Overzee B. 222% 222 R.V.S. eert. d. 814 819 Slavenburg'! B. 215 215% Ver. Bankbedr. 190 190 Industriële ondernemingen Aib. He«n 709 Alg. H mJJ Onr.G 195 x Aime A'dam 137 139% Alg Norit My 203 202 Amstei br 426 A'dam Ballast Mu 460 460 A'dam Droogd.Mij 149% A'dam Rijtuig Mij 380 b 380 b ANIEM nat. bez. 70% 70 Apeld. netteniabi 403% 404 Beeren tricotfabr 123 123% Bensdorp Intern. 470 472 Bergh Jurg. 250 251 251 Bergoss Berkei's Patent 237 240 Biaauwhoed 441 443 Blfjdenst. Will. 121 121 Bols Lucas 235 ln 239 Borsuniy Wehry 68 70 Braatmach R'dani 68 67 Breda mach. fabr '279 280 Bredero Ver.bedi 650 657 Brocades 958 951 Buhrmann. Tetter 838 838 Bijenkorf 800 794 Calvé 977 970% Carps Garenfabi 473 475 Centx. Suiker Mij 438 437 Cur. Handel Mij 193% 193% Daalderop 303 300% Dagra 314 316 Dess. tapljtfabr 332 334 Dikkers en Co. 159 155% Drie Hoefijzers 437 433 DJR.U. 360 364% Duyvls J». 293 292 Emba 262 264 Entü Plettery 260 265 Erdal Mij 878% 878 Excelsior 190 187 Fittingfabr. 149% 149% Fokker 242 243 Ford 970 26/2 1/8 Gazelle rtlwiabr 333 335 Gelder Papier 141% 141 Gelderl.-Tielen» 485% 485 Gero fabr. 338 340 Geveke en Co. 840 843 Gist- en Splrlabr 384 381 Grinten v. <L 1560 x 1549 Gruyter Sc Zn. 6% 151 Hagemeijer éc Co 485 485 't Hart instr 159 159 Havenwerken 313% 314% Heem van der Heineken's blerb 495 502 Hero con Breda 259 Heybroek-Zeland 457 460 Hoek's machiabr 745 746% Holl. Kattenburg 102% 104 Holl. Beton My 405 406 Holl. Constr. w 493 493 Holl. Melksuiker 260 Homburg 427 429% Hoogenbosch ach 312 322 Hoolmeyer Zn 151 154 Indola - Ing. Bur. Bouwn 167% 164 Internatio 316 318% Int. gew. beton b 475 Inventun» 47 465 JongeneeJ houth 472 475 Kemo 770 775 Kempen Begeer 150 150 Key houthandel 278 Kledlngind Smit* 238 239 Kleine Suikerw 255 257 Kon. fabr. vh Alex 24 124 Kon. Papierrabr 292 290% Kon. Zout Ketjer 998 995 Korenschoof 291 257 Koudys voed. 188% 187 Kromhout mot. 132 133 Kon. Ver. Tapyt 455 550 Kwatta choc. 400 x 375 x Leeuw .Papier 319 319% Leidse Wolsp. 395 395 Lindetevee 163 163 Macintosh 483% 484% Meel Ned. Bakk 505 505 Mees '63 235% 236 Menko 117 Meteoor Beton 284 286 Misset Ultg. My 565 Mom 555 555 Muller en Co, 347% 347 26/2 1/3 MUnbouwk. werk. Naarden Ch.fabr Nedap Ned. Dok. Ut). N. exp. pap.fabr Ned. Kabelfabr. Ned. Melkunie Ned. Scheepsb.Mlj Nelie wed. Netam Nliverdal-Cate Oranjeboom Overzeese Gat Palemb. Ind. MO Pal the Philips 8% cumpr Pletersen auto's Reesink en Co. Relneveld mach Riva Rott. Droogd. Mjj Ruhaak en Co. Rijnstaai Schev esp] Mij Schok beton Scholten Karton Scholten Foxhol Simon de Wit Simon's emb.fabi Smits trarut. Spaamestad Stokvis Zn Stoomsp rwonthr Su-aay van Synres Cbem. Tabak Phil c.v Texoprlnt Thomas en Drbvei Thomsen v bedt Twe.Overz. Hand Udenhout Steenl Unilever 1% Idem 8% Idem 4% Utermohlen Utr. aafaltfabr. Varossieau Veenend. Stm-sp Ver. Glastabr n.b Ver. Machfabr. Ver. Touwfabr. Vettewlnke] 374 x 620 168% 120% 244% 355 259 118 280 322 163 429% 100.10 113 57.70 147% 192 188 366 265 112 101% 215% 333 700 245 374 x 621 169% 121 b 243 354 118 324 164% 430 100.50 111 57.40 148 192 187% 365 266% 112% 102% 211 335 b 518 d 703 240 1075 210 91 326 269 240 240 659 246 103 200% 136% 119% 533 327% 310 306 255 175% 451 465 242% 1080 210 90 326 270% 242 242% 657 245 102% 201 137 119% 80 533 325 308 302 178 451 479 26/2 1/S Vezelverwerking 169% 167% Vihamy 190 194 Vredestein rub. 265% 263 Vulcaansoord 132% 126 Walvisvaart 81% 81% Wereldhaven 432% 435 Wernink's Beton 221 221% Wessanen 587% 590 Wilt. Feyen.-Br. 192% 192 Wit's textiel 230 231 Wyers Ind Sc H 520 d 525 Zaalberg 105 105 Zeeuwse Confect 322 Zwanenberg-Org. 1150 185 Mijnbouw en petrolenm Alg Expl. My. 41 41 Billlton le rubr. 516 517 Billiton 2e rubr. 450 449 Kon Petr. 1 20 160 158 Idem 5 4 20 159.30 158.80 Moeara Emm 1820 x 1802 Id. cert. opr. 1/10 ."975 3000 ld. 1 winstbew. 3187.50 377.50 Id. 4 winstbew. 3152.50 3150 Oost-Borneo My. 81 82 X Scheepvaart Furnesa 488 480 Oostzee 105 104 Uoiiartondsen Anaconda 62% 62% Bethlehem Steel 36% 37 General Electric 99 99% General motors 97 98% Proct.andGambif Republic Steel 43% 43% Shell OU 61% 61% U.S. Stee) 53% 52% b bieden gedaan en bieder 4 =r gedaan en laten X laten 1 exdtvtriend f» 105e JAARGANG UitgaveN.V. U/tg. DirecteurDrs. W. HoofdredacteurL. Lil Redactieraad J. M. C. J. v. Hootegem, m Mes, mr. H. M. L. de Vercauteren, L. J. v. Bureau Breda Rei! fel. 22341 (5 lijnen). Bureau voor de ZeeiJ DRS. SCHMEL vandaag aan de GIETEN De heer W sier van de Boerenleenbi diep op 25 januari een bank wist te verhinderer ren uit dank voor zijn opt) directie een auto gekregen ting, die bij de overvj aan het hoofd opliep, ren het middelpunt van e< Gieten. De onderdirecteur van Boerenleenbank zei in dat naar aanleiding van van de heer Huting wel i het personeel bij een over beste doet de indringers h gewillig ter hand te stelle!, hier niet mee eens. Toch r weer niet van het persom dat het persoonlijke risico's hij. „De houding die de heeft aangenomen gaat ui geen verwacht mag worder die in de situatie wordt ge hij heeft verkeerd". De dader van de overva renleenbank in Gieten, d optreden van de kassier schrikt, is tot dusver niet DEN HAAG Ministef verwacht dat het prijsindt het levensonderhoud naar s enige tienden van procente als gevolg van de vermindi broodsubsidies en de veria steunbedragen in de sector velprodukten. De totale i zal in 1965 naar verwachti 4,5 procent bedragen. BIJ HET bezoek van de Ri mier Kosygin aan Oost-Be gebruikelijke, met vlaggetje en Sr°te grote p 2lliJ Kroestjevs bezoek, £fm,tVen" K°sygin bezichti muur. MET DE gummiiat heeft d< se politie gisteren een sti ging uiteen moeten drijvi opaanse ministerie van one een petitie afgegeven. P^DER BEDREIGING van nebben twee vopo's een c< weerhouden naar de Amer tor van Berlijn te vluchten, dne van de vijf prikkeld ringen achter de rug. Weersverwachting, med door het K.N.M.I., geldig avond: Opklaringen en op de mees sen droog weer. Zwakke tige wind, draaiend naar Iijke richtingen. In de och tige tot lichte vorst. In de temperaturen om het vrie Vandaag: zon onder 18. Maan onder 18.21 uur. Morgen: zon op 7.20 uur. 3.15 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 10