Competente gezinswagen
met goede rij-eigenschappen
J
Bestaande missaals
zijn niet waardeloos
FORD CORTINA
ID 19
kreeg
werd sterker en
wat DS-snufjes
FORD CORTINA 1965 - 1,5 LITER:
AUTOMOBIELBEDRIJF „DE LANGSTRAAT" N.V.
personenauto's
Dodge Brothers
over aan Rootes
Door dik en dun
Volvo-rijders in
Volvimus-club
BMW en DKW
verlagen prijzen
Rally-ambities
Schijfremmen
Verwarmins
Contactpuntjes
DOOR
Walter Breedveld
Baarnse arts
werkte samen
met paragnost
Kardinaal schrijft priesters
DDT in brood:
drie kinderen
vergiftigd
Boude wij n moet
rust houden
OFF. FORD DEALER WAALWIJK
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 FEBRUARI 1965
9
De Cortina cn de Taunus 12 M zijn hun derde rijjaar ingegaan. Beide
modellen hebben in betrekkelijk korte tijd record-produktiecijfers
gehaald. Het waren voltreffers en in het alledaagse verkeersbeeld
zijn deze economische en technische gezonde wagens een bekende
verschijning geworden. Ze vormen veel auto voor het geld. De
Engelse en Westduitse versie van de voordelige Europese Ford heb
ben elk hun eigen merites. Het is moeilijk uit te maken welke van
de twee te prefereren is. Bij de keuze van een auto spelen de per
soonlijke smaak, de rijstijl, ervaringen van vrienden en buren en
vele factoren een rol. We beginnen met de Cortina.
vermogen is 9:1 en het max. koppel
zeer gunstig: 12.2 kgm bij 2500 omw./
min. De krukas is vyf maal gelagerd.
De krachtbron kenmerkt zich vooral
door zijn zachte, elastische loop en zijn
taai uithoudingsvermogen. Er schuilen
grote reserves in deze motor, die in
talloze rally's en racewedstrijden zijn
betrouwbaarheid heeft bewezen. Ford-
Dagenham fokt ook Cortina's voor de
autosport. De snelle versies doen het
uitermate goed. Uit het heetst van de
strijd komen ze vaak met prijzen te
voorschijn. In de afmattende en dit jaar
zeer zware Monte Carlo Ralley eindig
den twee Cortina GT bij de eerste
tien. De 1.5 liter onder de Cortina-kap
is ons beter bevallen dan de 1.2 liter,
waarmee dit model aanvankelijk op
dt weg kwam. De goede rij-eigen-
schappen komen beter tot hun recht.
Wagens van dit kaliber zitten met een
1.2 liter wat krap. ook al zijn ze be
trekkelijk licht (ruim 800 kg) sedert
de vermageringskuur, die de ontwer
pers het model hebben laten onder
gaan.
Met de 1.5 liter telt de Cortina onder
de middenklassewagens mee voor vol.
De acceleratie is ruim voldoende: van
0-100 km/u. m nauwelijks 20 sec. In
alle versnellingen is de trekkracht
verrassend en bij normaal rijden hoeft
er niet veel geschakeld te worden.
Overigens is dit geen straf, want de
volledig gesynchroniseerde vierbak
doet correct en geruisloos zijn werk.
De vrij lange pook laat zich noncha
lant hanteren, maar mist de verschil
lende posities nooit. Alleen de ach
teruit is soms wat onwillig. De top
snelheid ligt bij 135 km/u., maar een
maal op dreef op de autosnelweg trekt
de wagen zonder mechanische tegen
werpingen door tot boven 140 km/u.
De constructie, die tamelijk sterk en
stug is, is volkomen berekend op hoge
snelheden. De wagen is opmerkelijk
koersvast en de besturing is licht en
precies.
De Cortina laat zich steeds goed in
de hand houden, ook op slecht ribbelig
wegdek, waarmee de vering moeite
heeft. Het koetswerk wordt dan on
rustig en kan enkele verspreide ram
meleffecten niet tegenhouden. Er zijn
echter maar weinig wagens, die zo goed
geveerd zijn, dat de inzittenden van de
gesteldheid van het wegdek vrijwel
niets merken.
We hebben de Cortina ook over mod-T* f||-,C tl PlC - Tl 1")^
derige, met karresporen en door dwars- j LJ J - I 1 L/J I 1j—J 1 f~,J
liggende kuilen gejaagd, zuiver en al-
TE hoog benzineverbruik kan ook wel
eens het gevolg zijn van oorzaken, die
buiten de meer normale als carburatie
en ontsteking vallen. Zo kunnen b.v.
een verstopte knaldemper, een geknikte
uitlaat, slepende remmen en zelfs een
„opgebouwde" zonneklep (luchtweer-
stand) het benzineverbruik in on
gunstige zin beïnvloeden.
LONDEN. Rootes Motors Ltd.
heeft, in het kader van de vorig jaar
aangekondigde Rootes-Chrysler asso
ciatie, overeenkomst bereikt met be
trekking tot het overnemen van Dod
ge Brothers (Britain) Ltd., fabrikant
van bedrijfswagens.
Deze' overeenkomst brengt met zich
mee de uitgifte door Rootes Motors aan
de Chrysler Corporation van 5.244.557
niet-stemgerechtigde gewone aandelen
A van 4 shilling, elk voor dit doel ge
waardeerd op 21 shilling.
Het huidige uitgegeven gewone kapi
taal van Rootes Motors Ltd. bedraagt
5.000.000 gewone aandelen van 4 shil
ling, alle geheel volgestort en 20.000,000
gewone aandelen A van 4 shilling, ook
alle volgestort. De netto waarde van
de activa die wordt verworven, be
draagt ongeveer 3.620.000 Pond Ster
ling.
Dodge Brithers zal als zelfstandige
eenheid onder de huidige directie blij
ven voortbestaan.
Ongeveer vijftig enthousiaste Volvo-
rijders hebben zich verenigd in een
Volvoclub die Volvimus is genoemd.
De naam is afgeleid van de merknaam
Volvo-latijn voor „ik rol": Volvimus
is de eerste persoon meervoud „wij
rollen" dus.
Begin april gaat Volvimus een eer
ste gezamenlijke rit organiseren. De
vereniging gaat zich derhalve met rit
ten en .ritjes bezighouden met tech
nische voorlichting, verbetering rij
stijl etc. Natuurlijk zullen vele activi
teiten worden afgerond door gezellige
bijeenkomsten.
Het secretariaat van Volvimus is ge
vestigd in Koog aan de Zaan. Parallel
weg 220. Volvorijders die lid willen
worden, kunnen zich daar op geven.
Voor drie types BMW's heeft de N.V.
Alumpo de prijzen verlaagd. De 700 LS
de Luxe kost thans f 5.575, terwijl de
prijs in het verleden f 5.825 was. De
1800 is van f 11.525 verlaagd tot f 11.375
terwijl de TI voor f 12.625 tegen f 12.725
in het verleden, te koop is.
De prijsverlaging bij DKW (Auto
Union) is nogal drastisch de F 11 is
van f 5.695 gekomen op f 5.375; de r IZ
Standaard kost nu f 5.995; F 12de Luxe
f 6.145; F 12 (2 deurs) f 7.695 en de
F 102 (4 deurs) f 7.959.—.
Omdat „Cortina" een begrip
is geworden en de bena-
Êk ming „Consul" het volk niet
fil «fcBA meer zo aanspreekt, draagt
bKQII de motorkap van het 1965-
model alleen het Cortina-
embleem. Uiterlijk is deze
wagen zichzelf gebleven:
eenvoudig, geen onnodige
HA opsmuk, strak van lijn, so-
ILjfS? her gemeubileerd. De vorm
gevers hebben niet de vrije
hand gehad, want ze moes
ten rekening houden met de
calculaties. Modieus is de
Cortina niet, maar hij is
goed geproportioneerd en
is functionele stijl gehouden.
Hij ziet er niet als een misdeelde uit.
In gezelschap van duurdere midden
klassers valt de wagen in zijn goedzit
tend confectiekostuum niet uit de
toon. De Cortina is een volwassen
auto cn we doelen hier ook op het
prestatievermogen.
We hebben de Cortina '65, tweedeurs
uitvoering, met 1.5 liter motor, mee
gehad. Het model is gelijk gebleven.
Alleen de grille is vernieuwd en in de
achterzijpanelen van het dak zijn roos
ters aangebracht, die de verbruikte
lucht uit de wagen zuigen. De twee
brede portieren sluiten haast geruis
loos en geven de achterpassagiers vol
doende ruimte bij het in- en uitkrui
pen. Het interieur ziet er overdreven
luxueus uit; het is er eerder wat kaal,
maar er staat de inzittenden dan ok
niets in de weg. Vier personen heb
ben alle ruimte en veel bewegingsvrij
heid voor hoofd en ledematen. Op de
achterbank zitten drie volwassenen
niet direct oncomfortabel. De verstel
bare voorzetels zijn stevig en voldoen
de geveerd. Armsteunen zijn aanwe
zig voor alle vier. De kunstleren be
kleding is sterk en praktisch (afwas-
baar), zodat men er zonder meer
stoeiende kinderen hun gang kan laten
gaan. In minder verfijnd en voornaam
aangeklede wagens hoeft men niet zo
pijnlijk voorzichtig te zijn dat de boel
beschadigd wordt. Gezinswagens moe
ten op reis ook als ambulant vakantie
verblijf kunnen dienen. Allerlei snuf
jes, ditjes en datjes in dure auto's heb
ben een onweerstaanbare aantrekkings
kracht op kindervingers. De Cortina is
ook in dit opzicht een praktische wa
gen. gemaakt voor ongebreideld ge
zinstransport. Voor de benodigde reis-
spullen is in de grote kofferruimte 0.6
kubieke meter ter beschikking.
aan beide uiteinden van het instrumen
tenpaneel kan de luchtstroom worden
gericht. Bij winterweer blaast men
hiermee snel de zijramen schoon en in
de zomer kan men het hoofd koel hou
den. Dit luchtverversingssysteem maakt
het mogelijk in het compartiment een
genoeglijke temperatuur te handhaven
cn doelmatig te ventileren. Het is ef
ficiënt en we willen deze speciale Cor-
tina-voorziening als een pluspunt aan
merken, die het rijgenot bevordert.
De motor van deze Cortina is een
van de beste en soepelste viercilinders
die Ford heeft gebouwd, een 1498 cc
kopklepper met een max. vermogen
van 65 SAE-pk bij 4800 omw./min. De
compressieverhouding met een max.
leen om deze wagen in rally-situaties
te testen. Hij deed alles koppig en be
hendig en bewees hoe manoeuvreer
vaardig hij is. Men kan met de wagen
door dik en dun en heeft er geen mede
lijden mee te hebben. De toch vrij
lichte constructie tolereert meer dan
we normaliter hadden verwacht. Zelfs
in snel gereden bochten kregen we in
de Cortina geen gevoel van onzeker
heid. In een zijwaartse slip blijft de
wagen goedaardig en is gemakkelijk
weer in een juiste koers te draaien.
Maar dergelijke grapjes vallen niet
meer onder normaal rijden en we wil
len niemand ertoe animeren.
Wat de ryveiligheid betreft moet nog
gewezen worden op het remsysteem.
De Cortina heeft schijfremmen vóór en
samen met de trommelremmen achter
zijn deze volkomen berekend op het
prestatievermogen.
Binnenin is veiligheid „ingebouwd"
in de vorm van een diep verzonken
stuurwiel, zachte bekleding van dash
board en zonnekleppen en bevestigings
punten voor veiligheidsgordels. Het
onderhoud is minimaal: een service
beurt om de 10.000 km. We noteerden
een gemiddeld benzineverbruik van
111.5 en dit terwijl we niet tot de
zuinige rijders behoren. De consump
tie viel ons mee, want we hadden de
Cortina fors bereden. H.
O
Een belangrijke zaak, die in de mees
te auto's niet bevredigend is opgelost
en waaraan gelukkig steeds meer aan
dacht wordt besteed, is het ventilatie-
en verwarmingssysteem. Vaak is de
temperatuur moeilijk te regelen en
warme of koude lucht lastig te dose
ren.
De ene keer krijgt men het onbe
haaglijk warm om 't hoofd en om frisse
lucht aan te voeren wordt het tocht-
raampje opengedraaid, wat in de win
ter ook niet aangenaam is. Ideaal is
om met gesloten ramen regelmatig en
naar behoefte verse of verwarmde 1 ucht
toegevoerd te krijgen, zoals bij dure
wagens. De nieuwe Cortina kan nu
ook met de ramen dicht worden ge
reden. Ford heeft er extra geld tegen
aangegooid en dit model uitgerust met
het zogenaamde „Aeroflow" ventilatie
systeem, waarbij constant verse of ver
warmde lucht het interieur binnen-
j uitlaatroosters achter
oidt de verbruikte lucht weggezogen.
tac£fii l^Gt clashboai'd is de bedienings-
mstaiiatie voor de verwarming aange-
ïacht. Met behulp van mondstukken,
Hoewel de Langeslag-motor in de
Citroen ID 19 vijf pk's meer is gaan le
veren, heeft deze krachtbron van 1911
cc nog altijd de bijzonder prettige eigen
schap van zuinigheid behouden. Want
de nieuwe ID 19, die behalve een
zwaardere motor ook enige wijzigingen
in het interieur en bekrachtiging op de
stuurinrichting heeft gekregen, pres-
presteerde het opnieuw om tijdens de
test met een gemiddeld verbruik van
1 liter benzine voor ruim 10 kilometer
zeer gevarieerd rijden, uit de bus te
komen.
En dit alles ondanks het feit dat de
extra pk's er nu juist voor gaan zor
gen dat de ID 19 iets feller is gaan ac
celereren en een topsnelheid van 150
echte kilometers heeft gekregen. Voor
al de betere acceleratie komt in de
derde en vierde versnelling zeer goed
tot uitdrukking.
Nog een verheugend verschijnsel bij
de nieuwe ID 19 zijn de perfecte rem
men. Nog nimmer hebben wij in een
wagen gereden die zulk een korte rem
weg liet zien en tijdens dit krachtige
remmen geenszins de neiging vertoon
de van vervelend wegtrekken naar het
midden van de rijbaan of naar de berm,
De man met een brede voetzool kan
soms nog wel eens verrast worden,
wanneer hij bij een snelheid van
110 km/u per ongeluk gelijktijdig met
de voet de knop van de rem begint in
te trappen, waardoor de wagen in snel
heid gaat afnemen.
Verder valt er weinig nieuws bij de ID
19 te bespeuren of men moet het gaan
zoeken in wat snufjes die via de DS
thans ook in de ID 19 1965 voor een
totaal bedrag van f 11.550 zijn te vin
den.
Verkeersovertreders in een van de
Californische steden staat een vrij lu
gubere straf te wachten. Naast de
boete of gevangenisstraf die zij door
de rechter krijgen opgelegd kunnen zij
nog als bijkomende straf krijgen: het
schoonmaken van de grafzerken op de
plaatselijke begraafplaats.
De Frankfurter Allgemeine Zeitung
heeft het bericht gebracht dat NSU
volgend jaar een middenklasse wagen
zal introduceren met een wankelmotor.
Deze wagen zou meer dan 100 pk gaan
leveren.
IN een duplolamp zitten twee spiraal
tjes als gloeilichaam, één voor groot-
en het andere voor dimlicht. Tijdens
het gebruik wordt de diameter der
spiraaldraadjes als maar dunner zodat
na verloop van tijd (door het toenemen
van de weerstand) van het oorspron
kelijk vermogen van b.v. 45 Watt er
misschien nog maar 30 overblijven.
Dit is dan in het stadium dat -u gaat
klagen over slecht licht. Door tijdig
uw oude lampen door nieuwe te ver
vangen kunt u dit voorkomen.
PAPIER en ook textiel nemen vocht
op en daarom is het niet verstandig
hiervan meer dan hard nodig is in
uw auto of kofferruimte te bewaren.
Vocht veroorzaakt corrosie en geeft
vochtplekken die niet of althans zeer
moeilijk te verwijderen zijn. Stalt u
de wagen in een box, zet dan 's nachts
de ramen een beetje open.
SOMS komt het wel eens voor dat u
b.v. op een helling de handrem extra
stevig aan wilt trekken. Wist u dat u
dit veel gemakkelijker en effectiever
kunt doen door eerst de voetrem in
werking te stellen en dan, met inge
trapt pedaal, de handrem aan te
trekken?
U VRAAGT MAAR
Mej. de B. te Bergen op Zoom heeft
moeilijkheden ondervonden met het
starten van haar DAF, waarvan de
batterij het blijkbaar Het afweten.
Mede hierdoor vraagt ze nu of wy
haar eens uit de doeken willen doen
waarom een DAF niet aangeduwd of
aangetrokken kan worden terwijl dit
bij andere wagens toch wel kan. Ook
wil ze graag weten of de speciale
riemaandrijving van de DAF er soms
iets mee te maken kan hebben.
Dat een stilstaande DAF-motor niet
reageert op trekken of duwen van de
wagen zit hem niet in de riemaandrij
ving want die kunt u, althans met
ingeschakelde keuze-hefboom, verge
lijken met een ingeschakelde versnel
lingsbak van een andere wagen.
De DAF (en met haar nog enkele mer
ken meer) is voorzien van een z.g.
automatische koppeling. De mechani
sche verbinding (koppeling) van de
motor enerzijds en de versnellingsbak,
c.q. drijfriemen en aangedreven wielen
anderzijds kan pas dan tot stand komen
als de motor circa 800 omwentelingen
maakt. Men kan dus nooit, zoals bij
een auto met een platenkoppeling, de
motor tot draaiing brengen door de
auto d.m.v. vreemde krachten in be
weging te brengen. Er is dan ook maar
één mogelijkheid om een DAF-motor,
in geval de batterij dit niet kan doen,
te starten en dat is gebruikmaking van
de ^bijgeleverde zwengel. Die verbindt
uw arm met de krukas en dan moet
ze wel rond
Zij trouwden in het voorjaar een
paar weken voor hij zijn zaak be
gon in een groot dorp in Noordoost-
Brabant. Daar was volk genoeg en
de mensen hebben er een slagersziel
zei Willem.
Het ging in het begin niet best.
Hij kon niet voor de dag komen
met een stunt als Mari's maaimachi-
ne en hij moest optornen tegen ge
renommeerde bedrijven in het hele
land. Hij moest het hebben van kwa-
liteitsprodukten. lage prijzen en een
voortdurende, zeer kostbare reclame
campagne. Het eerste jaar ging er
een schep geld bij. Dat was niet erg,
zeiden de broers; hij moest volhouden.
Dat was wel aan Willem toevertrouwd
Als een terriër beet hij zich vast in
zijn zaak en het kon hem en Gerda
niet schelen dat ze dag en nacht
moesten werken. Het tweede jaar
speelde hij quitte en daarna werd het
steeds beter. De naam Meerwijk had
ook in zijn branche klank gekregen.
Intussen vond Toon dat het voor
hem ook tijd werd om te trouwen.
De vrijerij kon niet eeuwig duren.
„Wat voor vrijerij?" vroeg Frieda.
Toon keek zijn moeder aan met een
half boze, half afwezige blik en ant
woordde dat ze zich over hem echt
niet ongerust hoefde maken. Er moest
nog wel heel wat gepraat worden eer
de boel geregeld was. Toen bleek dat
hij groot bezwaar had om op de Dom-
melhocve in te trouwen. Hij hield veel
van zijn vader en moeder; hij kon
niet bij hen weg en hij wilde niet bij
hen blijven.
Zullen moeder en ik dan optrek
ken?" vroeg vader Toon.
Dat v/as de onzin omkeren. Jullie
wonen hier ook maar in, de hoeve is
van grootmoeder."
„Zal ik gaan?" vroeg Godefrieda.
Waarom zou u dat doen?"
,,Dat zal ik ook niet doen, Toon",
zei ze koel vriendelijk. „Zeg nu eens
precies wat je wilt?"
Hij keek haar niet aan toen hij zei:
„Opa, grootmoeder, vader en moeder
en de kinderen, vier geslachten in
één hoeve. Dat kan straks weer het
geval zijn."
„Als dat het bezwaar is moet je gaan,
Toon. Ik zal wel helpen met geld dat
je zelf kunt gaan boeren."
„Waarom zul je dat doen?" vroeg
vader Toon. ,,Hier is je werk en hier
ligt je toekomst. Jij bent hier de enige
boerenzoon."
„Vindt u het goed dat we hier in-
trouwen?" vroeg Toon junior aan Go
defrieda.
„Ja. dat vind ik goed," zei ze rustig.
„Dan moet er wel een en ander ge
regeld worden, grootmoeder. Ik ben
niet van plan om uit één pot te eten
en uit één beurs te betalen."
,,Dat gebeurt nu ook niet", zei ze
stug. ,,Zeg maar tegen je vader en
moeder hoe je het geregeld wilt heb
ben."
yilJ WAS EEN typische jongen.
Onaardig was hij niet, hij was
goedsmoeds en soms heel geestig. Wat
verborg hij achter dat vreemde floers
in zijn ogen? Was hij een van die
jongeren, die een natuurlijke afkeer
hebben van oudere mensen. Van
Godefriedus had hij nooit gehouden,
dat was in zijn prille jeugd al op te
merken. Wat haar zelf betrof, stond
hij van al haar kleinkinderen het
verst van haar af; hij was eigenlijk
de enige, die ver van haar afstond.
Toen Gretha Boskamp een paan
maanden op de Dommelhoeve woonde
en zij haar wat beter had leren ken
nen, begreep ze iets meer van dat
vreemde stel. Gretha was een goed
ontwikkeld boerenvrouwtje, dat zich
makkelijk wist aan te passen, mits
men haar haar eigen gang liet gaan.
Zo waren ze allebei, ze pasten niet
in de homogeniteit van de Dommel
hoeve. Dat zal ook wel nooit komen,
dacht Godefrieda. Toon. en Gretha
zijn helemaal jonge mensen van de
nieuwe tijd. De dagen gingen voorbij
in eendere regelmaat. De berichten
van Mari bleven verbijsterend; van
Willem werden ze steeds beter. Mari
kwam bovendien geregeld thuis, of
schoon niet iedere zondag meer. Het
was typisch, dat Toon wel sterk ge
ïnteresseerd was voor alles wat Man
betrof. Willem zagen ze niet vaak.
Gerda, die in verwachting was, kon
niet goed tegen reizen.
Een paar gebeurtenissen van fees
telijke aard braken de sleur der daag
se dingen. Friedje en Harrie kregen
een tweede kindje bij, weer een meis
je, Eveline, zo geheten naar Harries
moeder. Jan deed zijn doctoraal exa
men waarvan het feest hoofdzakelijk
in Tilburg onder studenten werd ge
vierd. Het was ook een studenten
kwestie, zei hij, de afsluiting van een
lange studietijd. Als ze thuis feest
wilden vieren, moesten ze een paar
jaar wachten en dan beoordelen of hij
een feestelijke borrel waard was.
„Ga je nu Mari helpen?" vroeg
Frieda. i
Ja, dat was de bedoeling. Nog even
hadden de broers erover gepraat of
het wellicht beter was dat hij eerst
een jaar ergens anders ging werken.
Dat had weinig zin, Jan was de laat
ste jaren zo vaak bij Mari's bedrijf
betrokken geworden, dat hij de gang
van zaken wel kende.
Eerst wilde hij vakantie houden
waarbij hij voor het laatst de studen-
tenmaat aanlegde: drie maanden.
PEN WERKELIJK grote verras-
sing was Mari's verloving, waar
hij evenals Willem onverwachts mee
aan kwam zetten. Godefrieda was er 1
bijzonder op gespannen het meisje te
leren kennen dat Mari had uitverko
ren als zijn vrouw. Haar naam, Zera
Lichtenberg, klonk wat mysterieus,
vooral haar voornaam. „Een heel ge
woon meisje," zei Mari. „Zij is ana
liste op een chemische fabriek; haar
vader is referendaris op het stadhuis.
Zondag breng ik haar mee."
(Advertentie)
U kunt vrijblijvend zelf een
proefrit in deze wagen maken bij:
Garage
Goes
MARCONISTRAAT 1 Tel. 6538
(Van een onzer verslaggevers)
BAARN Eerst gisteren is bekend ge
worden, dat bijna een jaar geleden
de Baarnse arts R. P. door het ge
rechtshof in Amsterdam is veroordeeld
tot een boete van f 2000,— wegens sa
menwerking met een tot het uitoefenen
van de geneeskunst niet bevoegde hel
derziende en paragnost, W. K., een in
woner van Baarn.
De arts zou hierdoor het vertrouwen
in de stand der geneeskundigen heb
ben ondermijnd.
De Baarnse arts is onder meer ten laste
gelegd, dat hij zijn patiënten de indruk
gaf in zijn praktijk samen te werken
met genoemde helderziende.
Dr. P. zou dit toendertijd gedaan
hebben ter controle van zijn zelf gestel
de diagnoses. Verscheidene jaren lang
is de arts met de patiënten, die zich
onder zijn behandeling hadden gesteld,
naar K. gegaan. Deze gaf dan zonder
enig onderzoek zijn oordeel en deelde
dit vaak in aanwezigheid van de patië-
ten aan de helderziende mede. Ook liet
de arts foto's van zijn patiënten aan
de helderziende zien, die dan dadelijk
en uitsluitend op aanschouwen van de
afbeeldingen antwoord gaf op de vraag
aan welke ziekte de afgebeelde patiën
ten leden.
Het proces tegen de arts werd via de
geneeskundige inspecteur van de volks
gezondheid door de vereniging tegen
de kwakzalverij aanhangig gemaakt,
omdat hij tijdens een proces tegen de
helderziende W. K. zonder blikken of
blozen getuigde van diens deskundig
heid en betrouwbaarheid en er boven
dien prat op ging regelmatig met hem
samen te werken. Het feit, dat bij deze
strafzitting een arts zonder deskundige
tegenspraak de lof kon zingen over een
onbevoegde en desondanks buiten schot
zou blijven, heeft de vereniging tot
.genoemde stappen doen besluiten. Dr.
P. heeft inmiddels zijn relaties met de
paragnost, die tegenover hem woont,
verbroken.
(Advertentie)
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
UTRECHT Kardinaal Alfrink heeft
mede namens het Nederlands episco
paat de Nederlandse commissie, die
belast is met de liturgische vernieu
wing, verzocht een eigen bureau op te
richten voor het beheer van nieuwe li
turgische teksten. Vanuit dit bureau
zullen alle uitgevers tijdig kunnen wor
den geïnformeerd over te verwachten
nieuwe teksten, terwijl alle versprei
ders zich tot dit bureau kunnen wen
den voor liturgische teksten ten be
hoeve van hun uitgaven.
De kardinaal hoopt hiermede de moei
lijkheden op te lossen, die zijn ontstaan
rond de publikatie van deze nieuwe li
turgische teksten door enkele bevoor
deelde uitgevers en de uitgave van be
staande missalen en gebedenboeken. De
Nederlandse Bond van Katholieke Uit
gevers, is op de hoogte gebracht van
een schrijven aan alle priesters en ge
lovigen, waarin duidelijkheid wordt ge
schapen over de waarde der bestaande
vertalingen. Het schrijven bestrijdt de
bewering, dat bestaande missalen waar
deloos geworden zijn.
Inmiddels heeft de Stichting Nederlands
Liturgisch Centrum te Nijmegen de
Bond van Katholieke Uitgevers meege
deeld, dat zij de teksten voor de litur
gische plechtigheden van de goede
week en de voorwaarden voor over
name kunnen aanvragen. Bij de bond
zijn 50 katholieke uitgevers aangesloten.
RIOBAMBA Het Ecuadoriaanse dorp
Tamsute in de provincie Chimborazo zijn
drie kinderen overleden aan vergiftiging
met DDT. Een veertigtal volwassenen is
in ziekenhuizen opgenomen. De slacht
offers, Indiaanse plattelanders, hadden
brood gegeten, dat was gemaakt van
tarwe, waarin het insektenverdelgings-
middel DDT was gemengd.
(Advertentie)
18 t/m28 FEBRUARI
Openingstijden: 10-17 uur en van 19-22 uur
Zondagen van 10-17. Toegang; f2,75
BRUSSEL De aan geelzucht lijdende
koning Boudewijn van België moet zes
weken rust houden.
In een communiqué wordt gezegd, dat
de ziekte „normaal en bevredigend" ver
loopt en dat de vorst geen koorts heeft.
Koning Boudewijn moet wel het bed
houden, maar mag de hem voorgelegde
regeringsbesluiten wel bestuderen en te
kenen, aldus het communiqué, „zodat de
normale werking van de instellingen is
verzekerd."
De bekrachtiging op de remmen werkt
uitstekend en geeft de rijder een veilig
gevoel. Ook de stuurinrichting heeft de
echte Citroën-eigenschappen behou
den. waardoor een snelle, onverwachte
stuurreaetie - ondanks de bij deze ac
ties weieens erg overdreven overhel
lende en schommelende carrosserie -
niet al teveel problemen brengt.
Dc ID 19 is nog altijd een van de
beste reiswagens gebleven die de laat
ste jaren op de Europese wegen is ge
komen. Het is dan ook begrijpelijk dat
rï?. constructeurs in Frankrijk aan het
uiterlijk van de wagen zo weinig mo
gelijk gaan wijzigen, want hoewel de
auto reeds 9 jaar geleden is geïntro-
duceert, heeft de ID nog altijd een ge
heel eigen inzicht in de steeds groter
wordende rij van autoprodukten be
houden.
Toch zijn e,r nog altijd een aantal aan
merkingen op de ID 19 te maken. Zo
was de synchronisatie van de eerste
versnelling in onze wagen beslist erg
zwak. Bij een snelheid van tegen de 20
km/u kon slechts met de grootste
moeite en na enige tegenwerking de
eerste versnelling worden bereikt. Ook
de ruimte die overgebleven is naast
het „flinke kachelhuis" voor gas-, kop-
pelingspdeaal is wat aan de krappe kant
KOM EEN PROEFRIT MAKEN IN DE NIEUWE
Ford Cortina - twee jaar van groot succes op de Nederlandse wegen - succes
ook In 60 races en rallies met 140 overwinningen - komt in 1965 in een nóg
betere versie! Nóg luxueuzer. Functionele grille. Schijfremmen op de vóór-
wielen! Fantastisch, ventilatiesysteem!
10 VERBETERINGEN:
1 Nieuw - Aeroflow ventilatie systeem
2 Nieuw - flitsende motor kracht
3 Nieuw - radiator grille
4 Nieuw - schijfremmen vóór
5 Nieuw - onderhoudsbeurt om de
10.000 km
Bel ons nu op voor een proefrit!
6 Nieuw - instrumentenpaneel
7 Nieuw - opstelling van bedienings-
echakelaars
8 Nieuw - veiligheids stuurwiel
9 Nieuw - comfortabeler zittingen
10 Nieuw - interieur aankleding