Competente gezinswagen met goede rij-eigenschappen J Bestaande missaals zijn niet waardeloos FORD CORTINA ID 19 kreeg werd sterker en wat DS-snufjes FORD CORTINA 1965 - 1,5 LITER: AUTOMOBIELBEDRIJF „DE LANGSTRAAT" N.V. personenauto's Dodge Brothers over aan Rootes Door dik en dun Volvo-rijders in Volvimus-club BMW en DKW verlagen prijzen Rally-ambities Schijfremmen Verwarmins Contactpuntjes DOOR Walter Breedveld Baarnse arts werkte samen met paragnost Kardinaal schrijft priesters DDT in brood: drie kinderen vergiftigd Boude wij n moet rust houden OFF. FORD DEALER WAALWIJK DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 26 FEBRUARI 1965 9 De Cortina cn de Taunus 12 M zijn hun derde rijjaar ingegaan. Beide modellen hebben in betrekkelijk korte tijd record-produktiecijfers gehaald. Het waren voltreffers en in het alledaagse verkeersbeeld zijn deze economische en technische gezonde wagens een bekende verschijning geworden. Ze vormen veel auto voor het geld. De Engelse en Westduitse versie van de voordelige Europese Ford heb ben elk hun eigen merites. Het is moeilijk uit te maken welke van de twee te prefereren is. Bij de keuze van een auto spelen de per soonlijke smaak, de rijstijl, ervaringen van vrienden en buren en vele factoren een rol. We beginnen met de Cortina. vermogen is 9:1 en het max. koppel zeer gunstig: 12.2 kgm bij 2500 omw./ min. De krukas is vyf maal gelagerd. De krachtbron kenmerkt zich vooral door zijn zachte, elastische loop en zijn taai uithoudingsvermogen. Er schuilen grote reserves in deze motor, die in talloze rally's en racewedstrijden zijn betrouwbaarheid heeft bewezen. Ford- Dagenham fokt ook Cortina's voor de autosport. De snelle versies doen het uitermate goed. Uit het heetst van de strijd komen ze vaak met prijzen te voorschijn. In de afmattende en dit jaar zeer zware Monte Carlo Ralley eindig den twee Cortina GT bij de eerste tien. De 1.5 liter onder de Cortina-kap is ons beter bevallen dan de 1.2 liter, waarmee dit model aanvankelijk op dt weg kwam. De goede rij-eigen- schappen komen beter tot hun recht. Wagens van dit kaliber zitten met een 1.2 liter wat krap. ook al zijn ze be trekkelijk licht (ruim 800 kg) sedert de vermageringskuur, die de ontwer pers het model hebben laten onder gaan. Met de 1.5 liter telt de Cortina onder de middenklassewagens mee voor vol. De acceleratie is ruim voldoende: van 0-100 km/u. m nauwelijks 20 sec. In alle versnellingen is de trekkracht verrassend en bij normaal rijden hoeft er niet veel geschakeld te worden. Overigens is dit geen straf, want de volledig gesynchroniseerde vierbak doet correct en geruisloos zijn werk. De vrij lange pook laat zich noncha lant hanteren, maar mist de verschil lende posities nooit. Alleen de ach teruit is soms wat onwillig. De top snelheid ligt bij 135 km/u., maar een maal op dreef op de autosnelweg trekt de wagen zonder mechanische tegen werpingen door tot boven 140 km/u. De constructie, die tamelijk sterk en stug is, is volkomen berekend op hoge snelheden. De wagen is opmerkelijk koersvast en de besturing is licht en precies. De Cortina laat zich steeds goed in de hand houden, ook op slecht ribbelig wegdek, waarmee de vering moeite heeft. Het koetswerk wordt dan on rustig en kan enkele verspreide ram meleffecten niet tegenhouden. Er zijn echter maar weinig wagens, die zo goed geveerd zijn, dat de inzittenden van de gesteldheid van het wegdek vrijwel niets merken. We hebben de Cortina ook over mod-T* f||-,C tl PlC - Tl 1")^ derige, met karresporen en door dwars- j LJ J - I 1 L/J I 1j—J 1 f~,J liggende kuilen gejaagd, zuiver en al- TE hoog benzineverbruik kan ook wel eens het gevolg zijn van oorzaken, die buiten de meer normale als carburatie en ontsteking vallen. Zo kunnen b.v. een verstopte knaldemper, een geknikte uitlaat, slepende remmen en zelfs een „opgebouwde" zonneklep (luchtweer- stand) het benzineverbruik in on gunstige zin beïnvloeden. LONDEN. Rootes Motors Ltd. heeft, in het kader van de vorig jaar aangekondigde Rootes-Chrysler asso ciatie, overeenkomst bereikt met be trekking tot het overnemen van Dod ge Brothers (Britain) Ltd., fabrikant van bedrijfswagens. Deze' overeenkomst brengt met zich mee de uitgifte door Rootes Motors aan de Chrysler Corporation van 5.244.557 niet-stemgerechtigde gewone aandelen A van 4 shilling, elk voor dit doel ge waardeerd op 21 shilling. Het huidige uitgegeven gewone kapi taal van Rootes Motors Ltd. bedraagt 5.000.000 gewone aandelen van 4 shil ling, alle geheel volgestort en 20.000,000 gewone aandelen A van 4 shilling, ook alle volgestort. De netto waarde van de activa die wordt verworven, be draagt ongeveer 3.620.000 Pond Ster ling. Dodge Brithers zal als zelfstandige eenheid onder de huidige directie blij ven voortbestaan. Ongeveer vijftig enthousiaste Volvo- rijders hebben zich verenigd in een Volvoclub die Volvimus is genoemd. De naam is afgeleid van de merknaam Volvo-latijn voor „ik rol": Volvimus is de eerste persoon meervoud „wij rollen" dus. Begin april gaat Volvimus een eer ste gezamenlijke rit organiseren. De vereniging gaat zich derhalve met rit ten en .ritjes bezighouden met tech nische voorlichting, verbetering rij stijl etc. Natuurlijk zullen vele activi teiten worden afgerond door gezellige bijeenkomsten. Het secretariaat van Volvimus is ge vestigd in Koog aan de Zaan. Parallel weg 220. Volvorijders die lid willen worden, kunnen zich daar op geven. Voor drie types BMW's heeft de N.V. Alumpo de prijzen verlaagd. De 700 LS de Luxe kost thans f 5.575, terwijl de prijs in het verleden f 5.825 was. De 1800 is van f 11.525 verlaagd tot f 11.375 terwijl de TI voor f 12.625 tegen f 12.725 in het verleden, te koop is. De prijsverlaging bij DKW (Auto Union) is nogal drastisch de F 11 is van f 5.695 gekomen op f 5.375; de r IZ Standaard kost nu f 5.995; F 12de Luxe f 6.145; F 12 (2 deurs) f 7.695 en de F 102 (4 deurs) f 7.959.—. Omdat „Cortina" een begrip is geworden en de bena- Êk ming „Consul" het volk niet fil «fcBA meer zo aanspreekt, draagt bKQII de motorkap van het 1965- model alleen het Cortina- embleem. Uiterlijk is deze wagen zichzelf gebleven: eenvoudig, geen onnodige HA opsmuk, strak van lijn, so- ILjfS? her gemeubileerd. De vorm gevers hebben niet de vrije hand gehad, want ze moes ten rekening houden met de calculaties. Modieus is de Cortina niet, maar hij is goed geproportioneerd en is functionele stijl gehouden. Hij ziet er niet als een misdeelde uit. In gezelschap van duurdere midden klassers valt de wagen in zijn goedzit tend confectiekostuum niet uit de toon. De Cortina is een volwassen auto cn we doelen hier ook op het prestatievermogen. We hebben de Cortina '65, tweedeurs uitvoering, met 1.5 liter motor, mee gehad. Het model is gelijk gebleven. Alleen de grille is vernieuwd en in de achterzijpanelen van het dak zijn roos ters aangebracht, die de verbruikte lucht uit de wagen zuigen. De twee brede portieren sluiten haast geruis loos en geven de achterpassagiers vol doende ruimte bij het in- en uitkrui pen. Het interieur ziet er overdreven luxueus uit; het is er eerder wat kaal, maar er staat de inzittenden dan ok niets in de weg. Vier personen heb ben alle ruimte en veel bewegingsvrij heid voor hoofd en ledematen. Op de achterbank zitten drie volwassenen niet direct oncomfortabel. De verstel bare voorzetels zijn stevig en voldoen de geveerd. Armsteunen zijn aanwe zig voor alle vier. De kunstleren be kleding is sterk en praktisch (afwas- baar), zodat men er zonder meer stoeiende kinderen hun gang kan laten gaan. In minder verfijnd en voornaam aangeklede wagens hoeft men niet zo pijnlijk voorzichtig te zijn dat de boel beschadigd wordt. Gezinswagens moe ten op reis ook als ambulant vakantie verblijf kunnen dienen. Allerlei snuf jes, ditjes en datjes in dure auto's heb ben een onweerstaanbare aantrekkings kracht op kindervingers. De Cortina is ook in dit opzicht een praktische wa gen. gemaakt voor ongebreideld ge zinstransport. Voor de benodigde reis- spullen is in de grote kofferruimte 0.6 kubieke meter ter beschikking. aan beide uiteinden van het instrumen tenpaneel kan de luchtstroom worden gericht. Bij winterweer blaast men hiermee snel de zijramen schoon en in de zomer kan men het hoofd koel hou den. Dit luchtverversingssysteem maakt het mogelijk in het compartiment een genoeglijke temperatuur te handhaven cn doelmatig te ventileren. Het is ef ficiënt en we willen deze speciale Cor- tina-voorziening als een pluspunt aan merken, die het rijgenot bevordert. De motor van deze Cortina is een van de beste en soepelste viercilinders die Ford heeft gebouwd, een 1498 cc kopklepper met een max. vermogen van 65 SAE-pk bij 4800 omw./min. De compressieverhouding met een max. leen om deze wagen in rally-situaties te testen. Hij deed alles koppig en be hendig en bewees hoe manoeuvreer vaardig hij is. Men kan met de wagen door dik en dun en heeft er geen mede lijden mee te hebben. De toch vrij lichte constructie tolereert meer dan we normaliter hadden verwacht. Zelfs in snel gereden bochten kregen we in de Cortina geen gevoel van onzeker heid. In een zijwaartse slip blijft de wagen goedaardig en is gemakkelijk weer in een juiste koers te draaien. Maar dergelijke grapjes vallen niet meer onder normaal rijden en we wil len niemand ertoe animeren. Wat de ryveiligheid betreft moet nog gewezen worden op het remsysteem. De Cortina heeft schijfremmen vóór en samen met de trommelremmen achter zijn deze volkomen berekend op het prestatievermogen. Binnenin is veiligheid „ingebouwd" in de vorm van een diep verzonken stuurwiel, zachte bekleding van dash board en zonnekleppen en bevestigings punten voor veiligheidsgordels. Het onderhoud is minimaal: een service beurt om de 10.000 km. We noteerden een gemiddeld benzineverbruik van 111.5 en dit terwijl we niet tot de zuinige rijders behoren. De consump tie viel ons mee, want we hadden de Cortina fors bereden. H. O Een belangrijke zaak, die in de mees te auto's niet bevredigend is opgelost en waaraan gelukkig steeds meer aan dacht wordt besteed, is het ventilatie- en verwarmingssysteem. Vaak is de temperatuur moeilijk te regelen en warme of koude lucht lastig te dose ren. De ene keer krijgt men het onbe haaglijk warm om 't hoofd en om frisse lucht aan te voeren wordt het tocht- raampje opengedraaid, wat in de win ter ook niet aangenaam is. Ideaal is om met gesloten ramen regelmatig en naar behoefte verse of verwarmde 1 ucht toegevoerd te krijgen, zoals bij dure wagens. De nieuwe Cortina kan nu ook met de ramen dicht worden ge reden. Ford heeft er extra geld tegen aangegooid en dit model uitgerust met het zogenaamde „Aeroflow" ventilatie systeem, waarbij constant verse of ver warmde lucht het interieur binnen- j uitlaatroosters achter oidt de verbruikte lucht weggezogen. tac£fii l^Gt clashboai'd is de bedienings- mstaiiatie voor de verwarming aange- ïacht. Met behulp van mondstukken, Hoewel de Langeslag-motor in de Citroen ID 19 vijf pk's meer is gaan le veren, heeft deze krachtbron van 1911 cc nog altijd de bijzonder prettige eigen schap van zuinigheid behouden. Want de nieuwe ID 19, die behalve een zwaardere motor ook enige wijzigingen in het interieur en bekrachtiging op de stuurinrichting heeft gekregen, pres- presteerde het opnieuw om tijdens de test met een gemiddeld verbruik van 1 liter benzine voor ruim 10 kilometer zeer gevarieerd rijden, uit de bus te komen. En dit alles ondanks het feit dat de extra pk's er nu juist voor gaan zor gen dat de ID 19 iets feller is gaan ac celereren en een topsnelheid van 150 echte kilometers heeft gekregen. Voor al de betere acceleratie komt in de derde en vierde versnelling zeer goed tot uitdrukking. Nog een verheugend verschijnsel bij de nieuwe ID 19 zijn de perfecte rem men. Nog nimmer hebben wij in een wagen gereden die zulk een korte rem weg liet zien en tijdens dit krachtige remmen geenszins de neiging vertoon de van vervelend wegtrekken naar het midden van de rijbaan of naar de berm, De man met een brede voetzool kan soms nog wel eens verrast worden, wanneer hij bij een snelheid van 110 km/u per ongeluk gelijktijdig met de voet de knop van de rem begint in te trappen, waardoor de wagen in snel heid gaat afnemen. Verder valt er weinig nieuws bij de ID 19 te bespeuren of men moet het gaan zoeken in wat snufjes die via de DS thans ook in de ID 19 1965 voor een totaal bedrag van f 11.550 zijn te vin den. Verkeersovertreders in een van de Californische steden staat een vrij lu gubere straf te wachten. Naast de boete of gevangenisstraf die zij door de rechter krijgen opgelegd kunnen zij nog als bijkomende straf krijgen: het schoonmaken van de grafzerken op de plaatselijke begraafplaats. De Frankfurter Allgemeine Zeitung heeft het bericht gebracht dat NSU volgend jaar een middenklasse wagen zal introduceren met een wankelmotor. Deze wagen zou meer dan 100 pk gaan leveren. IN een duplolamp zitten twee spiraal tjes als gloeilichaam, één voor groot- en het andere voor dimlicht. Tijdens het gebruik wordt de diameter der spiraaldraadjes als maar dunner zodat na verloop van tijd (door het toenemen van de weerstand) van het oorspron kelijk vermogen van b.v. 45 Watt er misschien nog maar 30 overblijven. Dit is dan in het stadium dat -u gaat klagen over slecht licht. Door tijdig uw oude lampen door nieuwe te ver vangen kunt u dit voorkomen. PAPIER en ook textiel nemen vocht op en daarom is het niet verstandig hiervan meer dan hard nodig is in uw auto of kofferruimte te bewaren. Vocht veroorzaakt corrosie en geeft vochtplekken die niet of althans zeer moeilijk te verwijderen zijn. Stalt u de wagen in een box, zet dan 's nachts de ramen een beetje open. SOMS komt het wel eens voor dat u b.v. op een helling de handrem extra stevig aan wilt trekken. Wist u dat u dit veel gemakkelijker en effectiever kunt doen door eerst de voetrem in werking te stellen en dan, met inge trapt pedaal, de handrem aan te trekken? U VRAAGT MAAR Mej. de B. te Bergen op Zoom heeft moeilijkheden ondervonden met het starten van haar DAF, waarvan de batterij het blijkbaar Het afweten. Mede hierdoor vraagt ze nu of wy haar eens uit de doeken willen doen waarom een DAF niet aangeduwd of aangetrokken kan worden terwijl dit bij andere wagens toch wel kan. Ook wil ze graag weten of de speciale riemaandrijving van de DAF er soms iets mee te maken kan hebben. Dat een stilstaande DAF-motor niet reageert op trekken of duwen van de wagen zit hem niet in de riemaandrij ving want die kunt u, althans met ingeschakelde keuze-hefboom, verge lijken met een ingeschakelde versnel lingsbak van een andere wagen. De DAF (en met haar nog enkele mer ken meer) is voorzien van een z.g. automatische koppeling. De mechani sche verbinding (koppeling) van de motor enerzijds en de versnellingsbak, c.q. drijfriemen en aangedreven wielen anderzijds kan pas dan tot stand komen als de motor circa 800 omwentelingen maakt. Men kan dus nooit, zoals bij een auto met een platenkoppeling, de motor tot draaiing brengen door de auto d.m.v. vreemde krachten in be weging te brengen. Er is dan ook maar één mogelijkheid om een DAF-motor, in geval de batterij dit niet kan doen, te starten en dat is gebruikmaking van de ^bijgeleverde zwengel. Die verbindt uw arm met de krukas en dan moet ze wel rond Zij trouwden in het voorjaar een paar weken voor hij zijn zaak be gon in een groot dorp in Noordoost- Brabant. Daar was volk genoeg en de mensen hebben er een slagersziel zei Willem. Het ging in het begin niet best. Hij kon niet voor de dag komen met een stunt als Mari's maaimachi- ne en hij moest optornen tegen ge renommeerde bedrijven in het hele land. Hij moest het hebben van kwa- liteitsprodukten. lage prijzen en een voortdurende, zeer kostbare reclame campagne. Het eerste jaar ging er een schep geld bij. Dat was niet erg, zeiden de broers; hij moest volhouden. Dat was wel aan Willem toevertrouwd Als een terriër beet hij zich vast in zijn zaak en het kon hem en Gerda niet schelen dat ze dag en nacht moesten werken. Het tweede jaar speelde hij quitte en daarna werd het steeds beter. De naam Meerwijk had ook in zijn branche klank gekregen. Intussen vond Toon dat het voor hem ook tijd werd om te trouwen. De vrijerij kon niet eeuwig duren. „Wat voor vrijerij?" vroeg Frieda. Toon keek zijn moeder aan met een half boze, half afwezige blik en ant woordde dat ze zich over hem echt niet ongerust hoefde maken. Er moest nog wel heel wat gepraat worden eer de boel geregeld was. Toen bleek dat hij groot bezwaar had om op de Dom- melhocve in te trouwen. Hij hield veel van zijn vader en moeder; hij kon niet bij hen weg en hij wilde niet bij hen blijven. Zullen moeder en ik dan optrek ken?" vroeg vader Toon. Dat v/as de onzin omkeren. Jullie wonen hier ook maar in, de hoeve is van grootmoeder." „Zal ik gaan?" vroeg Godefrieda. Waarom zou u dat doen?" ,,Dat zal ik ook niet doen, Toon", zei ze koel vriendelijk. „Zeg nu eens precies wat je wilt?" Hij keek haar niet aan toen hij zei: „Opa, grootmoeder, vader en moeder en de kinderen, vier geslachten in één hoeve. Dat kan straks weer het geval zijn." „Als dat het bezwaar is moet je gaan, Toon. Ik zal wel helpen met geld dat je zelf kunt gaan boeren." „Waarom zul je dat doen?" vroeg vader Toon. ,,Hier is je werk en hier ligt je toekomst. Jij bent hier de enige boerenzoon." „Vindt u het goed dat we hier in- trouwen?" vroeg Toon junior aan Go defrieda. „Ja. dat vind ik goed," zei ze rustig. „Dan moet er wel een en ander ge regeld worden, grootmoeder. Ik ben niet van plan om uit één pot te eten en uit één beurs te betalen." ,,Dat gebeurt nu ook niet", zei ze stug. ,,Zeg maar tegen je vader en moeder hoe je het geregeld wilt heb ben." yilJ WAS EEN typische jongen. Onaardig was hij niet, hij was goedsmoeds en soms heel geestig. Wat verborg hij achter dat vreemde floers in zijn ogen? Was hij een van die jongeren, die een natuurlijke afkeer hebben van oudere mensen. Van Godefriedus had hij nooit gehouden, dat was in zijn prille jeugd al op te merken. Wat haar zelf betrof, stond hij van al haar kleinkinderen het verst van haar af; hij was eigenlijk de enige, die ver van haar afstond. Toen Gretha Boskamp een paan maanden op de Dommelhoeve woonde en zij haar wat beter had leren ken nen, begreep ze iets meer van dat vreemde stel. Gretha was een goed ontwikkeld boerenvrouwtje, dat zich makkelijk wist aan te passen, mits men haar haar eigen gang liet gaan. Zo waren ze allebei, ze pasten niet in de homogeniteit van de Dommel hoeve. Dat zal ook wel nooit komen, dacht Godefrieda. Toon. en Gretha zijn helemaal jonge mensen van de nieuwe tijd. De dagen gingen voorbij in eendere regelmaat. De berichten van Mari bleven verbijsterend; van Willem werden ze steeds beter. Mari kwam bovendien geregeld thuis, of schoon niet iedere zondag meer. Het was typisch, dat Toon wel sterk ge ïnteresseerd was voor alles wat Man betrof. Willem zagen ze niet vaak. Gerda, die in verwachting was, kon niet goed tegen reizen. Een paar gebeurtenissen van fees telijke aard braken de sleur der daag se dingen. Friedje en Harrie kregen een tweede kindje bij, weer een meis je, Eveline, zo geheten naar Harries moeder. Jan deed zijn doctoraal exa men waarvan het feest hoofdzakelijk in Tilburg onder studenten werd ge vierd. Het was ook een studenten kwestie, zei hij, de afsluiting van een lange studietijd. Als ze thuis feest wilden vieren, moesten ze een paar jaar wachten en dan beoordelen of hij een feestelijke borrel waard was. „Ga je nu Mari helpen?" vroeg Frieda. i Ja, dat was de bedoeling. Nog even hadden de broers erover gepraat of het wellicht beter was dat hij eerst een jaar ergens anders ging werken. Dat had weinig zin, Jan was de laat ste jaren zo vaak bij Mari's bedrijf betrokken geworden, dat hij de gang van zaken wel kende. Eerst wilde hij vakantie houden waarbij hij voor het laatst de studen- tenmaat aanlegde: drie maanden. PEN WERKELIJK grote verras- sing was Mari's verloving, waar hij evenals Willem onverwachts mee aan kwam zetten. Godefrieda was er 1 bijzonder op gespannen het meisje te leren kennen dat Mari had uitverko ren als zijn vrouw. Haar naam, Zera Lichtenberg, klonk wat mysterieus, vooral haar voornaam. „Een heel ge woon meisje," zei Mari. „Zij is ana liste op een chemische fabriek; haar vader is referendaris op het stadhuis. Zondag breng ik haar mee." (Advertentie) U kunt vrijblijvend zelf een proefrit in deze wagen maken bij: Garage Goes MARCONISTRAAT 1 Tel. 6538 (Van een onzer verslaggevers) BAARN Eerst gisteren is bekend ge worden, dat bijna een jaar geleden de Baarnse arts R. P. door het ge rechtshof in Amsterdam is veroordeeld tot een boete van f 2000,— wegens sa menwerking met een tot het uitoefenen van de geneeskunst niet bevoegde hel derziende en paragnost, W. K., een in woner van Baarn. De arts zou hierdoor het vertrouwen in de stand der geneeskundigen heb ben ondermijnd. De Baarnse arts is onder meer ten laste gelegd, dat hij zijn patiënten de indruk gaf in zijn praktijk samen te werken met genoemde helderziende. Dr. P. zou dit toendertijd gedaan hebben ter controle van zijn zelf gestel de diagnoses. Verscheidene jaren lang is de arts met de patiënten, die zich onder zijn behandeling hadden gesteld, naar K. gegaan. Deze gaf dan zonder enig onderzoek zijn oordeel en deelde dit vaak in aanwezigheid van de patië- ten aan de helderziende mede. Ook liet de arts foto's van zijn patiënten aan de helderziende zien, die dan dadelijk en uitsluitend op aanschouwen van de afbeeldingen antwoord gaf op de vraag aan welke ziekte de afgebeelde patiën ten leden. Het proces tegen de arts werd via de geneeskundige inspecteur van de volks gezondheid door de vereniging tegen de kwakzalverij aanhangig gemaakt, omdat hij tijdens een proces tegen de helderziende W. K. zonder blikken of blozen getuigde van diens deskundig heid en betrouwbaarheid en er boven dien prat op ging regelmatig met hem samen te werken. Het feit, dat bij deze strafzitting een arts zonder deskundige tegenspraak de lof kon zingen over een onbevoegde en desondanks buiten schot zou blijven, heeft de vereniging tot .genoemde stappen doen besluiten. Dr. P. heeft inmiddels zijn relaties met de paragnost, die tegenover hem woont, verbroken. (Advertentie) (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend. UTRECHT Kardinaal Alfrink heeft mede namens het Nederlands episco paat de Nederlandse commissie, die belast is met de liturgische vernieu wing, verzocht een eigen bureau op te richten voor het beheer van nieuwe li turgische teksten. Vanuit dit bureau zullen alle uitgevers tijdig kunnen wor den geïnformeerd over te verwachten nieuwe teksten, terwijl alle versprei ders zich tot dit bureau kunnen wen den voor liturgische teksten ten be hoeve van hun uitgaven. De kardinaal hoopt hiermede de moei lijkheden op te lossen, die zijn ontstaan rond de publikatie van deze nieuwe li turgische teksten door enkele bevoor deelde uitgevers en de uitgave van be staande missalen en gebedenboeken. De Nederlandse Bond van Katholieke Uit gevers, is op de hoogte gebracht van een schrijven aan alle priesters en ge lovigen, waarin duidelijkheid wordt ge schapen over de waarde der bestaande vertalingen. Het schrijven bestrijdt de bewering, dat bestaande missalen waar deloos geworden zijn. Inmiddels heeft de Stichting Nederlands Liturgisch Centrum te Nijmegen de Bond van Katholieke Uitgevers meege deeld, dat zij de teksten voor de litur gische plechtigheden van de goede week en de voorwaarden voor over name kunnen aanvragen. Bij de bond zijn 50 katholieke uitgevers aangesloten. RIOBAMBA Het Ecuadoriaanse dorp Tamsute in de provincie Chimborazo zijn drie kinderen overleden aan vergiftiging met DDT. Een veertigtal volwassenen is in ziekenhuizen opgenomen. De slacht offers, Indiaanse plattelanders, hadden brood gegeten, dat was gemaakt van tarwe, waarin het insektenverdelgings- middel DDT was gemengd. (Advertentie) 18 t/m28 FEBRUARI Openingstijden: 10-17 uur en van 19-22 uur Zondagen van 10-17. Toegang; f2,75 BRUSSEL De aan geelzucht lijdende koning Boudewijn van België moet zes weken rust houden. In een communiqué wordt gezegd, dat de ziekte „normaal en bevredigend" ver loopt en dat de vorst geen koorts heeft. Koning Boudewijn moet wel het bed houden, maar mag de hem voorgelegde regeringsbesluiten wel bestuderen en te kenen, aldus het communiqué, „zodat de normale werking van de instellingen is verzekerd." De bekrachtiging op de remmen werkt uitstekend en geeft de rijder een veilig gevoel. Ook de stuurinrichting heeft de echte Citroën-eigenschappen behou den. waardoor een snelle, onverwachte stuurreaetie - ondanks de bij deze ac ties weieens erg overdreven overhel lende en schommelende carrosserie - niet al teveel problemen brengt. Dc ID 19 is nog altijd een van de beste reiswagens gebleven die de laat ste jaren op de Europese wegen is ge komen. Het is dan ook begrijpelijk dat rï?. constructeurs in Frankrijk aan het uiterlijk van de wagen zo weinig mo gelijk gaan wijzigen, want hoewel de auto reeds 9 jaar geleden is geïntro- duceert, heeft de ID nog altijd een ge heel eigen inzicht in de steeds groter wordende rij van autoprodukten be houden. Toch zijn e,r nog altijd een aantal aan merkingen op de ID 19 te maken. Zo was de synchronisatie van de eerste versnelling in onze wagen beslist erg zwak. Bij een snelheid van tegen de 20 km/u kon slechts met de grootste moeite en na enige tegenwerking de eerste versnelling worden bereikt. Ook de ruimte die overgebleven is naast het „flinke kachelhuis" voor gas-, kop- pelingspdeaal is wat aan de krappe kant KOM EEN PROEFRIT MAKEN IN DE NIEUWE Ford Cortina - twee jaar van groot succes op de Nederlandse wegen - succes ook In 60 races en rallies met 140 overwinningen - komt in 1965 in een nóg betere versie! Nóg luxueuzer. Functionele grille. Schijfremmen op de vóór- wielen! Fantastisch, ventilatiesysteem! 10 VERBETERINGEN: 1 Nieuw - Aeroflow ventilatie systeem 2 Nieuw - flitsende motor kracht 3 Nieuw - radiator grille 4 Nieuw - schijfremmen vóór 5 Nieuw - onderhoudsbeurt om de 10.000 km Bel ons nu op voor een proefrit! 6 Nieuw - instrumentenpaneel 7 Nieuw - opstelling van bedienings- echakelaars 8 Nieuw - veiligheids stuurwiel 9 Nieuw - comfortabeler zittingen 10 Nieuw - interieur aankleding

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9