Is dialoog tussen katholieken en communisten mogelijk? kalfsleer INTERESSANTE POGING IN „ITALIË" On-politieke benadering een fictie GIVE A MAN A LUCKY B Proeve in de geest van een gesprek van La Pira Chefarine 4" omdat lucky een echte amerikaan is, omdat lucky't helemaal heeft, omdat 't Lucky Strike is, daarom liever lucky Door: dr. K. J. Hahn Grïepbestrijding met 4 middelen tegelijk! TL Russen geven eindelijk toe: Hitler is dood Na moord op Malcolm X Cassius Clay's flat uitgebrand Scheiding AI te gedurfd Nuchterheid DOOR Walter Breedveld R(K)otary Voorbeeld Persmonopolies Verkeersellende De man van 40 Lolita Geen vrijetijdsbesteding Citaten DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 23 FEBRUARI 1965 ROME Dezer dagen werd in Rome in tegenwoordigheid en tijdens een dis cussie van katholieken, communisten en anderen een nieuw verschenen boek gepresenteerd: „II dialogo alla prova", d.w.z. Proeve van een dialoog, (uitgeverij Vallecchi, Florence), waarin vyf katholieken en evenveel communisten telkens in een uitvoerig opstel hun gedachten uiten over de mogelijkheid van een „dialoog" tussen communisten en katholieken. De gedachte ging uit van de katholieke leraar voor geschiedenis en wijsbegeerte, Mario Gozzïni uit Florence, die ook de belangrijke introductie heeft geschreven. king. Intussen zet het voorname lid van de communistische partijleiding Amen- dola zijn actie voor om de communisten bereid te vinden met socialisten en link se katholieken een nieuwe partij op te richten. Dit alles moet natuurlijk tegen een veel wijdere en rijker geschakeerde achter grond gezien worden: de verkiezingen van de Italiaanse president hebben eind december opnieuw de kracht en gesloten heid van de Communistische Partij ge toond. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van eind november hebben de commu nisten de 26 pet. en meer van de af gegeven stemmen behaald. Deze groeien de politieke en fnaatschappelijke macht en invloed van de communisten mani festeerde zich in een tijd, waarin paus Joannes het verschil tussen de dwaling en de d wal enden onderstreepte, en een veel besproken onderscheid maakte tus sen de „wijsgerige dwalingen" en de hierop gebaseerd „historische stromin gen" op cultureel, sociaal, politiek en ander gebied, in de tijd van „Mater et Ma gistra" en vooral van „Pacem in Ter- ris". Hier wordt een vredesmotief zicht baar dat tenslotte ook de geest van het gehele concilie bepaalt, en dat ook in de lange passages uitkomt, die paus Paulus VI in de encycliek „Ecclesiam Suam" aan de dialoog wijdt. (Advertentie) Gozzini komt, zoals hij zelf zegt, uit de omgeving van La Pira, uit de sfeer van Florence, met haar speciale open, wereld omvattende missie- en vredesgeest die de naam van La Pira draagt. Gozzini werd onlangs reeds bekend door zijn boek „Concilio aperto" (eveneens bij Vallec chi verschenen) en heeft zich hierin ook aan breder publiek voorgesteld als een van de weinige, maar niet onbelangrijke Italiaanse katholieken, die zich bewust tot een open katholicisme bekennen. Het boek verschijnt in een land, dat wel als geen ander Westeuropees of wes telijk land in de richting van de gestel de vraag gedreven schijnt; op een ogen blik, in een constellatie, waarin het on derwerp „dialoog" een bijzondere actua liteit en een bijzondere klank heeft. Voor sommigen hoopgevend en perspectieven openend, voor anderen van een sombere dreiging. De liberale „Corriere della Sera" en natuurlijk het blad van de kleine groep van Italiaanse Gaullisten „Folla", hebben het meteen gekraakt en zich bezorgd afgevraagd, waarom de ker kelijke autoriteiten zich over een zo geestverwarrend boek nog niet hebben uitgesproken. De actualiteit van het onderwerp kan inderdaad niet ontkend worden: de se cretaris van de Italiaanse communistische partij, Luigi Longo, verklaarde dezer da gen, dat zijn partij ondanks de anti-com munistische resolutie van de partijraad van de Christen-Democratische partij hun pogingen zullen voortzetten, om met de katholieken tot een gesprek te ko men, in casu tot een politieke samenwer- CHICAGO Bij een vermoedelijk op zettelijk ontstane brand is de flat van de wereldkampioen zwaargewichtboksen, Cassius Clay, in de as gelegd. Volgens de politie ontstond het vuur op de eerste verdieping enkele uren na de moord op de negerleider Malcolm X in New York. De brand breidde zich uit tot de tweede verdieping van het ge bouw, waar Cassius Clay zijn woning heeft. Clay is lid van de „black muslims" een vereniging van neger-extremisten, waarvan Malcolm X vroeger ook lid is geweest om later met zijn „black natio nalists" een nog extremer koers te gaan varen. De brandweer kon nog geen onmiddel lijke opgave van schade doen, maar ver klaarde, dat de woning van Clay en die op de eerste verdieping goeddeels waren vernield. Is het dan niet begrijpelijk, dat som mige katholieken zich afvragen of "de nieuwe oecumenische houding niet ook op de „fratelli separati", de gescheiden broeders, de communisten, kan worden toegepast? Zo zegt het tenminste Mario Gozzini in de zeer lezenswaardige inlei ding. En hij zet dan ook uiteen, waarom dit z.i. wel kan. Hij houdt zich geheel aan de nieuwe oecumenische geest, zoals die door paus Joannes tot in zijn „oecume nische dood", zoals Gozzini zegt, werd uitgestraald en de kerkgeschiedenis een nieuwe en v-Trassende richting deed ne men. De argumentatie wordt wankel, zodra Gozzini niet meer de plicht van de christen tot een dialoog, maar ook de mogelijkheden aan communistische zij de uiteenzet. Een belangrijke conditie lijkt ons al vast zuiver illusoir: volgens Gozzini moeten in ieder geval politiek en wijsbegeerte van elkaar gescheiden worden. „Wij geloven niet aan een mo gelijkheid tot politieke samenwerking in de gegeven situatie en verzetten ons tegen iedere hierop gerichte interpre tatie, van welke zijde ze ook moge komen. De door ons bedoelde dialoog is niet politiek". Dit achten we een pure fictie: de com munist die niet politiek denkt en han delt, is geen echte en geen representa tieve communist. De bedoelde dialoog is daarmede niet bereikt. Het heeft geen zin over het hoofd te zien dat wijsbegeerte en actie, „wetenschap" en partij, geloof aan het communistische programma en concreet politiek engagement voor een communist identiek zijn. Dat is het ken merk van het communistische wijsgerige denken, en het kenmerk van het politieke fandelen: ideologie kan van de actie niet gescheiden worden en omgekeerd. Daar- Advertentie) Kalfsleer heeft met recht een voorname plaats veroverd in het stijl-interieur. Probeert u deze elegante zetel eens. Als gegoten heeft de vakman het soepel-sterke materiaal verwerkt. Door een vernuftige constructie heeft de „zit" een blijvend snelle herstelkracht. En het weg zinken in de donsgevulde kussens is eer» ver fijnd genot op zich! Ook teverbaar met twee- en driezits-canapé stijl \en\ standing mede is een dialoog nog niet per se uit gesloten, maar hij eist een minder spi ritualistisch optimisme en meer werke lijkheidszin, ook meer zin voor de exis tentiële werkelijkheid van de gespreks partner, zonder welke een gesprek niet mogelijk is. Vervolgens lijkt het ons toch wel wat te gedurfd te menen dat men de „oecu menische" dialoog-houding zo welge meend kan toepassen op een communist met wiens wereldbeschouwing een oecu menische discussie niet eens beaamd wordt. De „fratellif'^eparati" zijn iets an ders dan de gescheiden broeders. De ma terialistische, atheïstische communisten, die volgens de voorzitter van de ideolo gische commissie van de Sovjet-Russi sche Partij Iljitsjew altijd anti-godsdien stig moeten zijn, kunnen ook psycholo gisch moeilijk op hetzelfde vlak geplaatst worden als degenen, die met de katholie ken in Christus geloven. Er is dan altijd een dialoog mogelijk, maar zoals reeds gezegd, in een andere vorm, onder an dere condities. Dit blijkt zeer gauw, als men de op stellen van de communisten leest in het boek „11 dialogo alla prova": ze ver dedigen een systeem, niet alleen een idee, ze meten de nieuwe stromingen in de Kerk naar de Marxistisch-Le- ninistische ideologie, ze zijn allen zeer getrouwe en ook vooraanstaande func tionarissen. Ze voeren geen dialoog, ze verkondigen een these, ze oordelen en veroordelen, ze verschillen van hun katholieke gesprekspartners door hun „beslotenheid", die perfect is. De op stellen staan naast elkaar, de dialoog moet nog komen. Natuurlijk is dit niet verrassend voor iemand die weet dat een communist niet uit zijn politieke, totalitaire denkstruc tuur met een openhartige emotionaliteit gelicht kan worden. Toch is het boek een prikkelende uitdaging: Togliatti, de leider van de Italiaanse communisten heeft zo is het in de opstellen op verschillende plaatsen te lezen al vanaf 1944 gezegd, dat er een samenwerking en een contact met de katholieken moet komen. Hij heeft het ouderwetse atheïsme verworpen, en vroeg een „eerlijk en open" gesprek met de christenen. Anders zou men als een hypocriet beschouwd worden, want, zo staat het in zijn testament van Jalta te lezen: slechts door een dergelijke eer lijke dialoog kan men het „religieuze be wustzijn overwinnen"! Dit is het fasci nerende, pakkende, gevaarlijke en toch weer aanmoedigende aspect van deze mo gelijkheid van het contact: misschien kan de christen door deze fagade van totali taire ideologie, door deze zuiver politie ke tactiek, door deze verharde korst van atheïsme heendringen. Dit is echter al leen mogelijk, als men minder illusionis me, minder realiteitsvreemd optimisme, minder blindheid voor de politieke in tenties van de partner heeft. Het boek van Mario Gozzini bewijst helaas dat van deze nuchterheid in het christelijk en thousiasme weinig te vinden is. (Advertentie) Zonder de maag van streek te maken I De vier geneesmiddelen, verenigd in Chefarine „4", zijn elk afzonder lijk in de hele wereld beroemd ge worden en hebben reeds miljoenen mensen baat gebracht. Te zamen werken zij nog beter en doen wer kelijk wonderen. Eén der bestand delen zorgt dat - niettegenstaande de krachtige werking - ook een gevoelige maag niet van streek raakt. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET BERLIJN Rusland heeft voor de eerste maal openlijk toegegeven, dat Adolf Hitler zelfmoord heeft gepleegd in de bunker van zijn kanselarij in Barlijn. In het Oostduitse radiobericht, waarin Hitiers dood werd bevestigd, werd verder gezegd, dat de Russen zijn verkoolde li chaam in de tuin van de kanselarij, waar het was begraven, hadden gevonden. De westelijke geallieerden hebben, sinds zij in 1945 Berlijn bezetten, aange nomen, dat hij was overleden. Een inlichtingendienst meldde indertijd dat Hitier zichzelf had doodgeschoten en Eva Braun, die nog maar enkele uren met hem getrouwd was, in de vroege ochtenduren van de 30ste april vergif had ingenomen toen de Russische bom men rondom de kanselarij vielen. De Russen hebben echter lang beweerd, dat er geen bewijs was om het geloof in Hitiers dood te stérken. Na 18 jaar stilzwijgen geven de.Russen nu officieus toe, dat Hitier dood is. Een vrouwelijke Russische officier heeft de dood van Hitier na de val van Berlijn onderzocht. Volgens haar werden de verkoolde lichamen, die zeker van Hitier en Eva Braun moeten zijn geweest, uit een bomkrater gehaald. Ook weet zij, dat Hitiers tandarts aan de hand van diens tanden het lichaam ge ïdentificeerd heeft. r VAN COOTHPLE1N 12 - TEL. 01600-39400 ,,Ik ben hier gekomen omdat je de boel liet verslonzen, Mari. Maar ik blijf niet. Er moet hier een jonge vrouw komen." Daar werd hij verlegen van en dan sloeg de drift door. Met gebalde vuisten zat hij binnensmonds te mopperen en te vloeken. „Daar is Mari nog niet aan toe", zei Harrie later toen ze het hem vertelde. ,,U moet daar niet zo op aandringen. Dat komt wel. Overi gens ben ik het met u eens dat u niet mee naar die tentoonstelling bent ge gaan." ,,Laat Jan met je meegaan," zei ze snel. „Met september heeft hij nog geen colleges. Dat zal hij graag doen, dunkt mij." Weer keek hij haar aan, opeens ge heel gekalmeerd. Jan meenemen, dat was een goed idee. Ze vonden er dit op, dat Mari op de dag voor de ope ning met zijn vader en moeder en Godefrieda naar Utrecht reed; de rest van de familie zou in de loop van die week gaan kijken. Daar stond de grote maaimachine op een ver hoogd platform in een veld van kunstgras, omgeven door zware, goudgele koorden- Elektrische kracht deed het werk van paard of tractor; onafgebroken maaide en bundelde de machine lucht. Aan beide zijden van het platvorm stond een langwerpig palmhouten bordje met in witte let ters alleen de naam: Meerwijk. „Het ziet er goed uit," zei vader Toon. ,,Je moest ons vlug laten we ten hoe het gaat" Mari gaf een etentje in Utrecht en bracht hen dan naar huis. Een uur la ter vertrok hij weer; de volgende morgen wilde hij vroeg op de ten toonstelling zijn. Omstreeks half twaalf belde Jan Meerwijk Godefrieda op. „Toen ik hier binnenstapte" zei hij met zijn wat geaffecteerde studen- tenstem, „kreeg ik meteen van Mari opdracht u op te bellen. Hij heeft al twee machines verkocht, een aan een rijke Groningse grasboer en een aan zo'n zelfde vent uit Westfalen. Hij is nu weer aan het praten. Ik geloof dat dat zaakje goed gaat lo pen." „Ik ben erg blij voor Mari," zei Godefrieda. ,,Doe hem de groeten van mij en wens hem goede zaken." „Kunt u ervoor zorgen dat ze dit thuis te weten komen?" vroeg Jan- „Dan zal ik erheen moeten gaan in de namiddag. Ik kan ook een van de jongens sturen op de fiets met een briefje." „Nee, laat dan maar, oma. Dan stuur ik ze thuis wel een uitgebreid telegram." r\e maaimachine werd een groot succes. Mari kwam thuis met een flinke orderportefeuille, ei genlijk al te veel voor het begin. Om- dat de herfst nog moest beginnen had hij ruime leveringstermijnen kunnen bedingen. Dat was gelukkig, want nu had hij tijd om de boel goed te or ganiseren. Nog meer dan om de goe de verkoop was hij blij met het gun stige oordeel van de vakpers. De naam Meerwijk was in een klap bekend- „Ik moet vlug gaan bouwen op het industrieterrein zei hij- „Sobere, prak tische werkhallen zonder tierlantij nen, ik mag geen uur verloren la ten gaan". Tegen Willem zei hij: „Als jij wil beginnen, ga je gang. Met mijn orderportefeuille als onderpand kan ik zoveel bankkrediet krijgen als ik zelf wil." „Waar wil jij een sla gerswinkel beginnen?" vroeg Frieda. „Geen slagerswinkel, moeder. Een vleesfabriek. Daar is geld mee mee te verdienen." „Dat heeft Willem altijd gewild", zei Godefrieda. „Jullie moe ten er nog maar eens rustig over nadenken", wendde zij zich tot de jongens. „Ik kan ook nog wel iets doen als Willem geld nodig heeft." „We zullen het kalm bekijken en be spreken", zei Mari. „We moeten er ook met Harrie en Toon en Jan over praten". godefrieda bleef nog tot het mid- den van het volgend jaar in het huis boven de werkplaats in cfe stad. Dat jaar had een heel ander karakter dan het vorige- Mari had nog maar zelden zijn overal aan. Soms als het werk zich ophoopte stak hij een handje toe en dan met de vaart en de dynamiek, die ze van hem kenden. Dat was nodig om het werk klaar te krijgen en hij deed het graag; de overgang van zelf mee werkende smidsbaas naar fabrikant kon blijkbaar niet abrupt gaan; er was tijd nodig voor aanpassing. Ze had hem altijd gezien als een nette smidsjongen; de overschakeling kon ze zich in het begin niet goed voor stellen. Hij had het nu druk met be- sprekingen met de architect, met het gemeentebestuur en met techni sche mensen van de gemeente. Het ging allemaal niet zo eenvoudig als hij het zich had voorgesteld- De ge- 1 meente was het niet eens met de so bere werkhallen. die hij wilde bouwen, ze moesten een bepaalde vorm heb- ben, die paste in het totaal van fa- brieksgebouwen op het industrieter rein. Hij praatte veel met de jongens thuis en vooral met Jan, die zich nu sterk interesseerde voor het be- drijf van zijn broer. 1 's Avonds zat hij het haar allemaal uit te leggen. Hij liet haar de eer ste schetstekening zien, later de werk tekeningen. Twee werkloodsen naast elkaar met een fraai gebogen lijn en met een woonhuis voor een portier controleur. Ze begreep het niet goed, ze was niet geoefend om vanaf een tekening ruimtelijk te zien en te den ken. Dat kon ze iets beter toen ze naar het witte zand gingen kijken waar de fabriek zou komen te staan. KNIPSEL KRANT De Rooms-Katholieke Kerk, die tot voor kort, zoal niet strikt afwijzend, dan toch met grote reserve stond tegenover het lidmaatschap van rooms- katholieken van een beweging als Rotary, is bezig haar standpunt te ver anderen. Dit past bij de wijzigingen van vele opvattingen en bij de verschuivingen op geestelyk gebied, die de laatste jaren in de Rooms-Katholieke Kerk en bij haar ambtsdragers aan de orde zijn. In het buitenland is het lidmaat schap van de Rotary voor de kerk nooit een probleem geweest. In Neder land was het dat wel. Het is gelukkig, dg«t daarin nu verandering komt. Bij vele rooms-katholieken in Nederland was reeds lang twijfel gerezen aan de juistheid van de door hun kerk gevolgde gedragslijn. Met name de Sint-Adelbert Vereniging komt het compliment toe in dezen voor een ge zondere opvatting te hebben gepleit. Het besef van openheid, dat nu ook op dit gebied bij de Rooms-Katholieke Kerk doorbreekt, is een verblijdend verschijnsel. Een symptoom van iets goeds, dat verdient gesignaleerd te worden in een« tyd, die zoveel symp tomen van zorgwekkende aard te zien geeft. (Alg. Handelsblad). Na afloop van de raadsvergaderingen in Dodewaard kunnen burgerij en journalisten tegenwoordig vragen stellen aan het college van b. en w. Het publiek mag tijdens het informele samenzijn nadere informaties in winnen over de agendapunten, die al of niet uitvoerig zijn behandeld of als hamerstuk zijn afgedaan. Eventuele kritiek kan tot uiting worden ge bracht, misverstanden kunnen uit de weg worden geruimd. Ziehier een loffelijk initiatief dat verdient elders in het land te worden nagevolgd. Niet alleen wordt met een dergelijk vragenuurtje de belangstelling van de bur gerij voor de politiek en de bestuursproblemen van de eigen gemeente ver sterkt, ook de verhouding tussen overheid en publiek kan op deze wijze worden verbeterd. (Vrijheid en Democratie). Waar geen of weinig kans bestaat op de „choc des opinions" komt er van de kritische functie van de pers door de bank heen niet veel terecht. Om deze reden is de pers in dictatoriaal geregeerde landen dan ook altijd volkomen gelijkgeschakeld(de uitdrukking, die de nazi's gebruikten voor het in één uniform harnas persen van alle vormen van menselijk samenleven) Het verschijnsel is inhaerent aan elke dictatuur, zowel van extreem links (Sovjet-Unie) als van ultra-rechts (Caudillo-Spanje). Maar ook de democratische landen staan aan dit gevaar bloot. Zoals in het economisch leven een monopoliepositie funest is voor de onderlinge concurrentie, zo kan een gezonde democratie verzieken door het optreden van exclusieve krantencombinaties (Hearst, North- cliff e, Beaverbrook) Dit punt is ook voor Nederland actueel: de recente manipulaties van het (r.-k.) Teulingsconcern zullen velen te denken hebben ge geven. Men maakt zich terecht bezorgd over de sterke concen traties in de bankioereld, maar dat onder onze ogen een publiciteits- poliep bezig is een aantal bladen met voorheen onafhankelijke redacties tot zich te trekken, wordt helaas nog niet algemeen ingezien. (Chr. Historisch Weekblad) De verkeersellende is een gevolg van het malle idee dat iedereen die voor zijn rijbewijs slaagt, geschikt is een auto te besturen. Dat is onjuist. Een rybewys is een technische proef. Moraliteit, hoffelijkheid en voorzichtigheid worden niet gemeten, hoewel ze véél belangrijker zijn. Tweeduizend doden per jaar bewijzen dit. We moeten eindelijk eens af van het waanidee dat „iedereen" een auto besturen kan. (Ingezonden brief in Alg. Handelsblad.) Om meestal aanwijsbare redenen zijn mannen als brillantinesjeik Rudolf Valentino, zacht-zijige Ramon Navarro, intellectuele dromer Gérard Philip pe en jongensachtige Anthony Perkins de filmidolen van de vrouwelijke jeugd geweest. Maar nu vragen de sociologen zich af wat er ineens met het meisje anno 1965 aan de hand is. Steeds meer schijnt ze zich af te keren van onstuimige jongens als Delon en Belmondo en wie haar aantrekken zijn vrijwel zonder uitzondering veertigers! Dat wordt bewezen door de kassuccessen van films waarin de hoofdrollen worden gespeeld door een Richard Burton, een Rex Harrison of een Mar cello Mastroianni gerijpt, vermoeid of ironisch en altijd met een door levenservaring getekend gezicht. (Haagse Post.) Meldde mode-autoriteit Eugenia Shepherd haar Amerikaanse leze ressen: „Er is weinig nieuws aan het mode-front, de belangrijkste gebeurtenissen van het seizoen is de verandering van de benen; die doen niet langer meer aan Maillol denken. Wie zich respecteert heeft spillebenen. Van die on sexy benen die aan een kind doen denken. Het vermageren moet zover doorgevoerd worden dat er geen zweem van een kuit meer te bespeuren valt. Benen met kuiten zullen gek gevonden worden. Het nieuwe ideaal lijkt net zoveel op een bovenarm als op een been. Het moeten voor 100 pet. Lolita-benen zijn". (Haagse Post) Evenals wy het begrip „mens" in de loop der tijden scherper zyn gaan zien, zo is ook de opvatting van het begrip „caritas" veranderd. Velen van ons denken nog, wanneer ztf het woord caritas horen, aan LIEFDADIG HEID en hebben daar een opvatting over, zoals die gangbaar was in de negentiende eeuw. Liefdadigheid was toen een vorm van vrijetijdsbesteding voor betergesitueerden, die zich tot de armen, tot het volk richtten, om deze mensen sociaal en zedelijk op te heffen. Liefdadigheid bestond uit het geven van aalmoezen. „Christelijke" liefdadigheid werd beoefend door men sen die dit werk deden om daardoor verdiensten voor de hemel te ver werven. De naaste was dus een voorwerp, dat men in zekere zin gebruikte, om er zelf geestelyk beter van te worden. Wanneer men in deze geest nu nog liefdadigheid zou beoefenen is dit geen caritas meer. Het is zelfs in strijd met de moderne geest van caritas, die een zorg is voor de medemens om hem zelf, voor iedere medemens daadwerkelijke interpersoonlijke liefde. (Bossche Bisdomblad.) De kerk van morgen is niet wat de kloosters zullen zijn, maar wat de christelijke gezinnen zullen zijn; en een gezin zonder vrouw is nog altijd ondenkbaar. (Maria Rosseels) Zolang er geen nieuwe crisis uitbreekt, zal het aantal werkende vrouwen, ondanks alle verzet, toenemen en zal de levensstandaard zich gaan aanpassen aan een dubbel loon, wat ontevredenheid in de gezinnen met een enkel loon zal meebrengen. (Mevr. Annie Romein-Verschoor) Het is geen verwilderde toekomstfantasie, maar een mogelijk* heid, neen, een onvermijdelijkheid binnen het bereik van enkele decennia, dat door de automatisering het werk, althans binnen de geïndustrialiseerde landen zo zal zijn ingekrompen, dat we de keus zullen hebben tussen óf een onvoorstelbare werkloos heid met alle catastrofale gevolgen van dien óf een algemene, laten we gissenderwijs zeggen 4-urige werkdag. (Mevr. Annie RomeinVerschoor.) Het is wel eens goed om vast te stellen bij alle glorie van deze gouden RAI, dat men hier 10 jaar geleden in Nederland heeft kunnen voorzien wat voor een verkeerschaos het op de weg zou worden. Daar hoefde men niet voor naar Amerika te reizen. Nu wordt de achterstand steeds groter, de oplossing steeds kost baarder. En men blijft weigeren om op lange termijn vooruit te plannen. Als we nu eens iedere belastingcent die door de groei van het aantal auto's wordt ingebracht, aan wegen zouden be steden, zou dat al iets zijn- (RAI-directeur Van der Meer.)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 6