ONZE PUZZEL SONATE VOOR BIJL; BEITEL EN PIANO Geen noot? geen nood! 2> Nagalm van miljoenen piano-cui oe maar Liturgische kalender DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 FEBRUARI 1965 VIC GENTILS SLAAT GELD UIT TOETSEN composities verkocht hij toen. Het werd een plotselinge rage. Musea in Brussel en in het buitenland, industriëlen en rijkaards vlogen op zijn werken af. „Als straatarm mannetje ging ik naar de expositie toe, als miljonair kwam ik weer bij mijn vrouw en drie kinderen," lacht hij nu. „Mijn creaties werden bon ton en op dit moment zitten er zeker twaalf mensen te wachten totdat ik hun opdracht heb uitgevoerd. Wat zeg je me daarvan?" Zijn lach is die van de overwinnaar, Vic Gentils heeft de gloed van een eigen vaste overtuiging zien aanflik- keren tot een fel licht, waarin hij zich nu als beroemd man verzadigd baadt, T\e zware Amerikaanse sigaret schom-. melt in zijn wat zinnelijke mond, „Aan oude piano's heb ik nu geen gebrek meer," zegt hij wat schor. ,,Ik betaal er zelf nooit meer voor dan hooguit vijfhonderd franc en verder krijg ik ze aangeboden van ouders die hebben ontdekt dat hun kinderen toch nooit zullen leren spelen. Hij brult van de lach. „Ze moesten eens weten dat ik zelf ook geen noot kan lezen," schokschoudert hij. „Ik weet niets van pianomuziek, alleen een hele-, boel van de onderdelen, en van mollen] Dat is alles!" De moeilijke jaren liggen aldus achter de heer Vic Gentils. In zijn gloed nieuwe villa blijven de opdrachten binnenstromen en worden plannen ge maakt voor een zegetocht door Ame rika. Zijn beroemdheid is reeds 20 groot, dat er al collega's zijn, die hem gaan imiteren. Maar dat deert de kersverse miljonair niet in het minst. Terwijl hij achteloos een piano-onderdeel in het haardvuur gooit, zegt hij: „Ik ben niet bang voor al die imitaties. Ik alleen ken het ge heim van mijn succes. Mag het soms, na al die jaren?" Een van de schilderijen, geboren uit muzikale vernielingsdrift... Zijn vriend haalde de schouders op. „Je komt er wel Vic", zei hij glim lachend. „Weet je wat? Neem deze oude piano mee naar huis. Als je die wat opknapt krijg je er nog wel een paar honderd franc voor. Dan kun je weer leven. En krijg je weer hoop en inspi ratie." Hoop en inspiratieAls Vic Gentils in deze dagen terugdenkt aan die woor den, dan begint hij wat hol te lachen. Dan schuift hij zijn pet achter op het hoofd, en krabt zich eens flink in de karige haren. Hoop.en inspiratie! Toen de oude piano naar zijn zolderkamer was gesleept, ging hij onmiddellijk fanatiek aan de slag. Hij knoeide en knutselde en na drie dagen wist hij het helemaal zeker: dit werd nooit wat! gchilder en sculpteur Vic Gentils ver wenste de wereld, te beginnen met die vermaledijde piano. Hij haalde uit en trapte tegen het ding. De piano viel om, de stukken vlogen in het rond. Stukken die geluk zouden brengen. nieuwe technieken. Wanneer er bij voorbeeld te weinig kleur in zijn werk stuk zat, nam hij een benzinelamp en brandde hiermee tinten in het te blan ke hout. Dat tijdens dergelijke „expe rimenten" de zolderkamer nooit in lichte laaie is gevlogen begrijpt nie mand. Vic Gentils zelf ook niet. moet zijn charmante vrouw in die da gen wel hebben gezegd: ,,Maar Vic, heeft het nog wel zin? Zou je niet wat anders gaan doen?". Het had zin. Het had terdege zin. Op een van de exposities in Brussel werd het werk van de „piano-vernieler" Vic Gentils plotseling ontdekt. Liefst 29 In zijn ruime villa, die hij sinds kort bewoont, grijnst de nieuwbakken in Engeland geboren, miljonair voluit. „Ja," zegt hij, „toen ik dat ding in elkaar trapte ging er plotseling een nieuwe wereld voor me open. Ik vergat mijn honger, de dorst, de ellende, ik zag plotseling al die hamertjes, toetsen, draden en snaren in de grilligste vor men en kleuren. Ik zag op de bodem van mijn zolderkamertje een berg van geluk en, jawel, van hoop en inspi ratie liggen. In en om die kapotte piano had ik mogelijkheden voor het grijpen om wat te maken, om wat te presteren. (?(en nieuw begin.... Op die koude dag, meer dan vijf jaren geleden, knielde een bevende Vic Gentils neer bij de brokstukken en de stukjes, die om hem heen lagen. Hij begon de hamertjes te sorteren naar vorm en kleur. Hij begon met het materiaal te experimenteren. Onder zijn driftig werkende hand kwamen vreemd-aan doende werkstukken tot stand die op gebouwd waren uit louter hamertjes, pedalen, verlengstuk] es, snaren en noem maar op. Bizarre composities die, als ze klaar waren, niets meer met een muziekinstrument van doen hadden, die deden denken aan oosterse beelden, aan bloemen, aan de vreemdste voor werpen maar niet aan een piano. De trap tegen het geschenk van zijn vriend bracht het geluk op de zolderkamer van Vic Gentils. Als een razende ging hij op zoek naar de gekste bijbaantjes die hem in staat zouden stellen nog meer oude piano's te kopen. Hij had succes. Piano na Een woedende trap tegen een oude verrotte piano heeft voor de nu 45-jarige Belgische schilder en sculpteur Vic Gentils een gevoelige nagalm gekregen. Van straatarm werd hij er namelijk miljonair door. Van onbe kende schilder zou hij wereldfaam gaan krijgen met sculp tures van louter en alleen piano-onderdelen Zijn geschiedenis begint vijf jaar geleden op een zolder kamertje in Antwerpen, waar hij van een bevriend dichter wat te eten kreeg. Hij was er slecht aan toe in die dagen en de hoop om nog eens bekendheid te krijgen, werd weggeveegd door een bijna constant gevoel van honger. de stukken vlogen in het rond yj Hij vroeg het wanhopig aan de gast vrije dichter: „Heb ik dan voor niets de Academie in Antwerpen doorlopen? Is het dan echt nodig dat kunstenaars als ik hun geld moeten verdienen met straatvegen, sneeuwruimen of als ver koper van kerstbomen?" ■yier jaren lang zette hij zijn een zame arbeid voort. Onder de ge voelige handen van de meester ont stonden composities, die soms vier tot acht meter groot waren. De hele kamer kwam er mee vol te staan en vaak piano, vleugel na vleugel verdwenen naar zijn zolderkamer, waar zij een definitief einde en een glorieus begin zouden vinden. De man, die hen stuk voor stuk uit elkaar sloopte, ontwik kelde voor zijn „sculptures" steeds water in Utrecht, 36 dwaas, 37 jongens naam, 38 groet, 43 schaap, 45 visnet, 47 boom, 50 op de wijze van, 52 plaats in Duitsland, 53 Eng. titel, 54 vreemde munt, 55 ijle stof, 56 muziekinstrument, 59 gast, 60 plaats in Noord-Holland, 62 muziekin strument, 63 bevel, 64 oosterse jongens naam, 66 treiter, 67 bergweide, 69 Fr. pers. voornaamw., 72 getij. OPLOSSING HORIZONTAAL 2 Garen, 6 spaak, 11 rie, 13 rad, 14 n.s., 16 margarine, 17 na, 18 knie, 20 nier, 22 sen, 23 ptt, 25 esp, 27 net, 28 etui, 30 leb, 32 kaft, 35 ek, 38 co, 40 dor, 41 stoffer, 42 rug, 43 erg, 45 em, 46 isr.r, 48 vla, 50 deeg, 52 o.e.s., 53 opa, 55 ego, 57 elk, 59 stee, 62 elan, 63 cs, 64 garnizoen, 67 da, 68 eli, 69 eed, 70 blaam, 71 enkel. VERTICAAL 1 Links, 3 arm, 4 ria, 5 eer, 7 prins, 8 aan, 9 aden, 10 maart, 12 lak, 15 snee, 17 neet, 19 interesse, 21 informeel, 23 pi, 24 tl, 25 eb, 26 pk, 29 uk, 31 eifel, 33 a.c., 34 ido, 36 mts, 37 rel, 39 aga, 44 ga, 45 ee, 46 iets, 47 r.o., 48 v.a., 49 a.e., 50 do, 51 glad, 52 oscar, 54 paria, 56 groen, 58 knaap, 60 egel, 61 zin, 62 ende, 65 ala, 66 eek. HORIZONTAAL 1 Muziekinstrument, 6 muziekinstru ment, li Eng telwoord, 12 krantenjongen, 3 hond, 14 meisjesnaam, 17 communica tiemiddel, 20 gewicht (afk.), 22 roofvogel. 24 uitroep, 25 telwoord, 28 slot, 31 aanw. voornaamw.. 32 familielid. 33 indien, 34 ontkenning, 37 min> 39 Eur. hoofdstad, 40 wandeldreef, 41 wapen, 42 god der liefde, 44 kleur, 46 bijb. naam, 48 etenbereider, 49 kledingstuk, 51 sas, 54 muziekinstru ment, 56 muziekterm (afk.), 58 elk, 61 klaar, 63 verdriet, 65 Ind. dorp, 68 voor- ZONDAG 21 februari, Sexagesima Mis Exsurge. Paars. zetsel, 70 eerste vrouw, 71 kippeneigen schap, 73 muziekinstrument, 74 muziekin strument. MAANDAG 22 februari, St.-Petrus Stoel. Tweede gebed H. Paulus. Wit. DINSDAG 23 februari, H. Petrus Da- miani. Wit. VERTICAAL 1 Muziekinstrument, 2 Fr lidwoord, 3 dun, 4 aanhalig, 5 vreemd, 6 losse naad, 7 bejaard, 8 voor 9 water in Friesla'.d. 10 muziekinstrument, 15 aanzien, 16 aanw. voornaamw., 18 groet, 19 zijrivier v.d. Donau, 21 koor, 23 plaats i.d. N.O.-polder 24 schel, 26 eens, 27 Duits pers, voor naamw., 29 berg op Kreta, 30 agenda, 35 WOENSDAG 24 februari, H. Matthias, apostel. Rood. DONDERDAG 25 februari, Mis van Sexa gesima. Paars. Vrijdag 26 februari, Mis van Sexagesi ma. Paars. ZATERDAG 27 februari. H. Gabriël van de Moeder van Smarten. Wit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7