ONZE PUZZEL
SONATE
VOOR
BIJL;
BEITEL
EN
PIANO
Geen noot?
geen nood!
2>
Nagalm van miljoenen
piano-cui
oe maar
Liturgische kalender
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 FEBRUARI 1965
VIC GENTILS
SLAAT GELD
UIT TOETSEN
composities verkocht hij toen. Het werd
een plotselinge rage. Musea in Brussel
en in het buitenland, industriëlen en
rijkaards vlogen op zijn werken af.
„Als straatarm mannetje ging ik naar
de expositie toe, als miljonair kwam ik
weer bij mijn vrouw en drie kinderen,"
lacht hij nu. „Mijn creaties werden
bon ton en op dit moment zitten er
zeker twaalf mensen te wachten totdat
ik hun opdracht heb uitgevoerd. Wat
zeg je me daarvan?"
Zijn lach is die van de overwinnaar,
Vic Gentils heeft de gloed van een
eigen vaste overtuiging zien aanflik-
keren tot een fel licht, waarin hij zich
nu als beroemd man verzadigd baadt,
T\e zware Amerikaanse sigaret schom-.
melt in zijn wat zinnelijke mond,
„Aan oude piano's heb ik nu geen
gebrek meer," zegt hij wat schor. ,,Ik
betaal er zelf nooit meer voor dan
hooguit vijfhonderd franc en verder
krijg ik ze aangeboden van ouders die
hebben ontdekt dat hun kinderen toch
nooit zullen leren spelen.
Hij brult van de lach. „Ze moesten eens
weten dat ik zelf ook geen noot kan
lezen," schokschoudert hij. „Ik weet
niets van pianomuziek, alleen een hele-,
boel van de onderdelen, en van mollen]
Dat is alles!"
De moeilijke jaren liggen aldus achter
de heer Vic Gentils. In zijn gloed
nieuwe villa blijven de opdrachten
binnenstromen en worden plannen ge
maakt voor een zegetocht door Ame
rika. Zijn beroemdheid is reeds 20
groot, dat er al collega's zijn, die hem
gaan imiteren.
Maar dat deert de kersverse miljonair
niet in het minst. Terwijl hij achteloos
een piano-onderdeel in het haardvuur
gooit, zegt hij: „Ik ben niet bang voor
al die imitaties. Ik alleen ken het ge
heim van mijn succes. Mag het soms,
na al die jaren?"
Een van de schilderijen, geboren
uit muzikale vernielingsdrift...
Zijn vriend haalde de schouders op.
„Je komt er wel Vic", zei hij glim
lachend. „Weet je wat? Neem deze oude
piano mee naar huis. Als je die wat
opknapt krijg je er nog wel een paar
honderd franc voor. Dan kun je weer
leven. En krijg je weer hoop en inspi
ratie."
Hoop en inspiratieAls Vic Gentils
in deze dagen terugdenkt aan die woor
den, dan begint hij wat hol te lachen.
Dan schuift hij zijn pet achter op het
hoofd, en krabt zich eens flink in de
karige haren.
Hoop.en inspiratie! Toen de oude piano
naar zijn zolderkamer was gesleept,
ging hij onmiddellijk fanatiek aan de
slag. Hij knoeide en knutselde en na
drie dagen wist hij het helemaal zeker:
dit werd nooit wat!
gchilder en sculpteur Vic Gentils ver
wenste de wereld, te beginnen met
die vermaledijde piano. Hij haalde uit
en trapte tegen het ding. De piano viel
om, de stukken vlogen in het rond.
Stukken die geluk zouden brengen.
nieuwe technieken. Wanneer er bij
voorbeeld te weinig kleur in zijn werk
stuk zat, nam hij een benzinelamp en
brandde hiermee tinten in het te blan
ke hout. Dat tijdens dergelijke „expe
rimenten" de zolderkamer nooit in
lichte laaie is gevlogen begrijpt nie
mand. Vic Gentils zelf ook niet.
moet zijn charmante vrouw in die da
gen wel hebben gezegd: ,,Maar Vic,
heeft het nog wel zin? Zou je niet
wat anders gaan doen?".
Het had zin. Het had terdege zin. Op
een van de exposities in Brussel werd
het werk van de „piano-vernieler" Vic
Gentils plotseling ontdekt. Liefst 29
In zijn ruime villa, die hij sinds kort
bewoont, grijnst de nieuwbakken in
Engeland geboren, miljonair voluit.
„Ja," zegt hij, „toen ik dat ding in
elkaar trapte ging er plotseling een
nieuwe wereld voor me open. Ik vergat
mijn honger, de dorst, de ellende, ik
zag plotseling al die hamertjes, toetsen,
draden en snaren in de grilligste vor
men en kleuren. Ik zag op de bodem
van mijn zolderkamertje een berg van
geluk en, jawel, van hoop en inspi
ratie liggen. In en om die kapotte piano
had ik mogelijkheden voor het grijpen
om wat te maken, om wat te presteren.
(?(en nieuw begin.... Op die koude
dag, meer dan vijf jaren geleden,
knielde een bevende Vic Gentils neer
bij de brokstukken en de stukjes, die
om hem heen lagen. Hij begon de
hamertjes te sorteren naar vorm en
kleur. Hij begon met het materiaal te
experimenteren. Onder zijn driftig
werkende hand kwamen vreemd-aan
doende werkstukken tot stand die op
gebouwd waren uit louter hamertjes,
pedalen, verlengstuk] es, snaren en
noem maar op. Bizarre composities die,
als ze klaar waren, niets meer met een
muziekinstrument van doen hadden,
die deden denken aan oosterse beelden,
aan bloemen, aan de vreemdste voor
werpen maar niet aan een piano. De
trap tegen het geschenk van zijn vriend
bracht het geluk op de zolderkamer
van Vic Gentils.
Als een razende ging hij op zoek naar
de gekste bijbaantjes die hem in staat
zouden stellen nog meer oude piano's
te kopen. Hij had succes. Piano na
Een woedende trap tegen een oude verrotte piano heeft
voor de nu 45-jarige Belgische schilder en sculpteur
Vic Gentils een gevoelige nagalm gekregen. Van
straatarm werd hij er namelijk miljonair door. Van onbe
kende schilder zou hij wereldfaam gaan krijgen met sculp
tures van louter en alleen piano-onderdelen
Zijn geschiedenis begint vijf jaar geleden op een zolder
kamertje in Antwerpen, waar hij van een bevriend dichter
wat te eten kreeg. Hij was er slecht aan toe in die dagen
en de hoop om nog eens bekendheid te krijgen, werd
weggeveegd door een bijna constant gevoel van honger.
de stukken vlogen in het rond
yj
Hij vroeg het wanhopig aan de gast
vrije dichter: „Heb ik dan voor niets
de Academie in Antwerpen doorlopen?
Is het dan echt nodig dat kunstenaars
als ik hun geld moeten verdienen met
straatvegen, sneeuwruimen of als ver
koper van kerstbomen?"
■yier jaren lang zette hij zijn een
zame arbeid voort. Onder de ge
voelige handen van de meester ont
stonden composities, die soms vier tot
acht meter groot waren. De hele kamer
kwam er mee vol te staan en vaak
piano, vleugel na vleugel verdwenen
naar zijn zolderkamer, waar zij een
definitief einde en een glorieus begin
zouden vinden. De man, die hen stuk
voor stuk uit elkaar sloopte, ontwik
kelde voor zijn „sculptures" steeds
water in Utrecht, 36 dwaas, 37 jongens
naam, 38 groet, 43 schaap, 45 visnet, 47
boom, 50 op de wijze van, 52 plaats in
Duitsland, 53 Eng. titel, 54 vreemde munt,
55 ijle stof, 56 muziekinstrument, 59 gast,
60 plaats in Noord-Holland, 62 muziekin
strument, 63 bevel, 64 oosterse jongens
naam, 66 treiter, 67 bergweide, 69 Fr. pers.
voornaamw., 72 getij.
OPLOSSING
HORIZONTAAL
2 Garen, 6 spaak, 11 rie, 13 rad, 14 n.s.,
16 margarine, 17 na, 18 knie, 20 nier, 22
sen, 23 ptt, 25 esp, 27 net, 28 etui, 30 leb,
32 kaft, 35 ek, 38 co, 40 dor, 41 stoffer, 42
rug, 43 erg, 45 em, 46 isr.r, 48 vla, 50 deeg,
52 o.e.s., 53 opa, 55 ego, 57 elk, 59 stee,
62 elan, 63 cs, 64 garnizoen, 67 da, 68 eli,
69 eed, 70 blaam, 71 enkel.
VERTICAAL
1 Links, 3 arm, 4 ria, 5 eer, 7 prins, 8
aan, 9 aden, 10 maart, 12 lak, 15 snee, 17
neet, 19 interesse, 21 informeel, 23 pi, 24
tl, 25 eb, 26 pk, 29 uk, 31 eifel, 33 a.c., 34
ido, 36 mts, 37 rel, 39 aga, 44 ga, 45 ee, 46
iets, 47 r.o., 48 v.a., 49 a.e., 50 do, 51 glad,
52 oscar, 54 paria, 56 groen, 58 knaap, 60
egel, 61 zin, 62 ende, 65 ala, 66 eek.
HORIZONTAAL
1 Muziekinstrument, 6 muziekinstru
ment, li Eng telwoord, 12 krantenjongen,
3 hond, 14 meisjesnaam, 17 communica
tiemiddel, 20 gewicht (afk.), 22 roofvogel.
24 uitroep, 25 telwoord, 28 slot, 31 aanw.
voornaamw.. 32 familielid. 33 indien, 34
ontkenning, 37 min> 39 Eur. hoofdstad, 40
wandeldreef, 41 wapen, 42 god der liefde,
44 kleur, 46 bijb. naam, 48 etenbereider,
49 kledingstuk, 51 sas, 54 muziekinstru
ment, 56 muziekterm (afk.), 58 elk, 61
klaar, 63 verdriet, 65 Ind. dorp, 68 voor-
ZONDAG 21 februari, Sexagesima Mis
Exsurge. Paars.
zetsel, 70 eerste vrouw, 71 kippeneigen
schap, 73 muziekinstrument, 74 muziekin
strument.
MAANDAG 22 februari, St.-Petrus
Stoel. Tweede gebed H. Paulus. Wit.
DINSDAG 23 februari, H. Petrus Da-
miani. Wit.
VERTICAAL
1 Muziekinstrument, 2 Fr lidwoord, 3
dun, 4 aanhalig, 5 vreemd, 6 losse naad,
7 bejaard, 8 voor 9 water in Friesla'.d.
10 muziekinstrument, 15 aanzien, 16 aanw.
voornaamw., 18 groet, 19 zijrivier v.d.
Donau, 21 koor, 23 plaats i.d. N.O.-polder
24 schel, 26 eens, 27 Duits pers, voor
naamw., 29 berg op Kreta, 30 agenda, 35
WOENSDAG 24 februari, H. Matthias,
apostel. Rood.
DONDERDAG 25 februari, Mis van Sexa
gesima. Paars.
Vrijdag 26 februari, Mis van Sexagesi
ma. Paars.
ZATERDAG 27 februari. H. Gabriël van
de Moeder van Smarten. Wit.