TOON HERMANS BRENGT EEN SHOW OP BROADWAY Baron Bluff op oorlogspad .,Maar ik wil nooit uit Nederland weg Boer Voorthuizen heeft café in Amsterdam Eerst optreden in München, Innsbruck en Wenen NA 570 VOLLE ZALEN „STADHUIS OP STELTEN" Opa's krant wi.mi VOOR WIE GEZELLIG WIL FRITUREN Hoorspeldebuut van W. G. van der Hulst jr. dt situatie en Gooit zun licht in dc striJd- LIGGEND NAAKT amusant t.v.-spel IJCHT MN' JoHAN, vtucf^v!^. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 20 FEBfRUARI 1965 g- 100.112.65 ZONDER SPATTEN Maandagavond debuteert de heer W. G. v.d. Hulst jr. voor de NCRV-microfoon met zijn eerste hoorspel onder de titel „Belofte na middernacht". Het gegeven voor dit luisterspel han delt over een ouderpaar, dat de slaap niet kan vatten. Het is al ver na middernacht en nog is hun dochter van 17, die naar een feestje is, niet thuisgekomen. Ze wachten op het verlossende geluid van de sleutel, die in het slot van de voor deur wordt gestoken, Dit ouderpaar is een uit de duizenden van tegenwoordig. Hun onrust is die van elk ouderpaar met groter wordende kinderen, die de vrijheid en de zelfstandigheid zoeken. De auteur heeft er geen spannend verhaal van wil len maken, integendeel, hij heeft alleen de luisteraars willen confronteren met een alledaags maar actueel gebeuren. JFAÉP9V mS3]17 IMAIM V™»., HET LICHT M4AKT op DE REG6R1N6S- (VOOR TROEPEN EEN DUISTERE INDRUK* - ZONDER WALM (Van een onzer verslaggevers) HET IS avond in Eindhoven. De Stadsschouwburg baadt in een zee van licht. Auto's rijden aan en af. Voor de laatste keer in Nederland: Toon Hermans' one man-show. Lange tijd vóór de aanvang is de zaal tot de laatste plaats bezet. Achter het toneel in een stille kleedkamer relaxt Toon Her mans languit op een bank. Hij heeft de avond tevoren zijn optreden in Carré afgesloten. Ruim 570 shows liggen achter hem, avond na avond drie uur op het toneel. Alleen, met slechts wat decors, 'n hoedje, een stok en wat andere sim pele dingen. Daarnaast het orkestje. Deze avond in Eind hoven eindigt een periode in zijn leven, de vierde one man-show. Hij staat op en begint zich met zorg te schminken. DAN LOOPT hij naar het donkere toneel. In een hoek achter de coulissen con troleert pittige assistente Janine de Vries voor de laatste keer de hoeden, paraplu's en kostuums. Toon Hermans overziet met één blik de decors, het orkest en assis tenten. Klaar? Dan gaat het doek open en stapt hij in het licht van de schünwerpers. Het orkest zet in en hu zingt „Smile madame". Een donderend applaus en daarna de eerste conférence met een bulderend gelach. Toon Hermans heeft de zaal in ztfn greep. Je bent nu 48 jaar, hoe lang denk je nog door te gaan? Nog heel lang. Kijk naar een man als Chevalier. HM is 75 en hij doet nog een one man-show. Dat is juist het fijne van ons beroep. Wij worden niet vlug oud. Het theater houdt je jong. Het publiek denkt wel eens dat wy wat voor het publiek doen, maar het publiek doet veel meer voor ons. Als je je leven overziet vanaf je beginperiode in Sittard tot nu in CarréInnsbruck en Wenen, heb je dan het gevoel dat je veel gemist hebt? Ach neen. Ik heb een vrij lange aanloopperiode gehad. Ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat ik goed ben of dat het publiek me goed vindt. Ik heb altijd gewoon gespeeld omdat ik er plezier in had. Ik vind het fijn en ik ben er gelukkig mee. De toekomst kan nog zoveel brengen. Ik zet voor mij zelf altijd een nieuwe mijlpaal uit. Steeds iets verder en dan heb ik weer iets om naar te streven. Je hebt veel artiesten, die zo rond de veertig zijn, die het wel geloven. Ik noem dat theaterbureaucraten. Zo zal ik nooit worden. Hoe leef je buiten de shoiv? Ik leef nooit buiten de show. Als ik 's morgens wakker word dan begin ik meteen te schrijven. Ik schrijf dui zenden vellen vol en als je ziet wat ik daarvan gebruiken kan, dat is miniem. Aan de rest kom ik gewoon niet toe. Ik ben altijd met de show bezig. Ik vind het leuk om te schrijven, het ver veelt me nooit. Heb je nooit een inzinking? Natuurlijk wel. Ik heb wel eens "TT7~7~r-T7—gebrek aan ontspanning, omdat ik een hele tijd te zeer in een klein kringetje TOON HERMANS heeft zo pas een periode in zijn leven afgesloten. Deze week stond hij voorlopig voor de laatste keer in Nederland met een one man-show op het toneel. Na 570 uitverkochte voorstellingen in Carré en door het gehele land, viel het doek over zijn vierde one man-show. In Eindhoven trad hij nog éénmaal op. Een van onze redacteuren keek daar in de Stadsschouwburg achter de schermen en Toon Hermans gaf hem na afloop een aantal indrukken hoe hij, bij het begin van zijn buitenlandse tournee, het heden en de toekomst ziet. Het doek is dus gevallen, maar héél Nederland zal nog éénmaal van Toon Hermans' vierde one man-show kun nen genieten. Zoals reeds bericht, is de show door de AVRO op de beeld buis vastgelegd. De show wordt over een week, zaterdag 27 februari a.s. uitgezonden over Nederland 1 van 20.20 tot 23 uur. bleef denken. Maar ik heiwind weer gauw mijn evenwicht. Je hebt mensen, die naar een café gaan omdat ze daar hun spanningen door de drank kunnen afreageren. Ik heb daar nooit behoefte aan. Als ik mijn pen en papier heb. ben ik gelukkig. Ben je nooit batig voor de toe komst? Vier one man-shows zijn een succes geworden. Vrees je nooit dat de vijfde minder wordt? Helemaal niet, integendeel. Ik heb zo verschrikkelijk veel materiaal om een nieuwe show in elkaar te zetten omdat ik altijd hard werk. Nu, voor Wenen bijvoorbeeld, heb ik wel tien verschillende openingsconférences. Voorzie je dat je kinderen in de showbusiness terechtkomen? Mijn oudste zoon Michel (17) is veel te ernstig. De tweede, Maurice (15) is een sportman, ook geen type voor het theater. Maar de derde, Ga by (8), daarvan weet ik vrijwel zeker dat hij alles heeft om in de show business te slagen. Toen hij geboren werd, lachte iedereen in de kamer. Hij had zo'n oogopslag, de manier waarop hij de kamer in keek, ik zag het direct: dat is er een voor het theater. Hij heeft iets in zijn gezicht, een uitnodiging om te lachen. Als hij naar je kijkt, ga je ook lachen. In theater Carré mocht hij het doek open trekken, Je had moeten zien met hoe veel ernst hij dat deed. Wat doe je na een voorstelling? Dan ga ik direct naar huis. Slapen. Wel eerst nog wat eten, want dat doe ik de gehele dag vrijwel niet. Als je licht op het toneel wil zijn en snel showbusiness. Hij heeft daar evenveel kans op succes als op mislukking. Als in Amerika een show op stapel wordt gezet ko men er 25 tekstschrijvers en componisten in actie. Toon komt alleen. Hij slaagt ook op Broad way als hij zichzelf blijft. TOON RELAXT op de bank in de kleedkamer. Zijn medewerkers komsn voor twee weken afscheid nemen. Het wordt stil in de schouwburg. Dan is er tijd voor een interview. Hoe leeft Toon Hermans na al die successen, hoe ziet hij zijn toekomst? Toon, wanneer ziet Nederland je terug? Dat weet ik niet. Ik heb nog hele maal geen plannen. Ik kan op dit mo ment nog niet over die Weense show heenkijken. Die is erg moeilijk, maar tegelijk zo fascinerend. Mogelijk dat ik na Innsbruck, Wenen en München, in de tijd dat ik de show voor Broad way voorbereid, in Nederland nog een nieuw programma breng. Blijft het een one man-show of zoek je het in een andere rich ting? De one man-show blijft ook voor de toekomst mijn opzet. Ik voel dat ik de volgende show nog beter kan ma ken. Toen ik dit programma voor het eerst bracht, was het, vergeleken bij wat ik er drie maanden later uithaalde, slecht. En weer een jaar later is het nog veel beter. Zo groei je door. Er zijn clowns geweest die hun nummer 40 jaar lang brachten. Bij het afsluiten van hun carrière vertelden ze: „Als we nog enkele jaren verder waren, zou den we het nog veel beter kunnen doen. Ik persoonlijk ben nog lang niet op mijn hoogtepunt. Dat bereik ik naar mijn gevoel eerst over tien jaar- wil kunnen nadenken, dan moet je niet veel eten. Het eten veroorzaakt alijd een lichte apathie. Hou je van sport? Ja, van voetballen, wielrennen, boksen en tennis. Als ik dat zie, ver geet ik voor een ogenblik het theater en de show en dat moet op zijn tijd wel. Naar toneelstukken ga ik nooit kijken. Ik vind dat we zo weinig goede vakmensen hebben. Je ziet vaak stuk ken, waarin een of twee acteurs een behoorlijk niveau halen, maar de rest beneden peil blijft. Op theatergebied speelt Nederland ook geen enkele rol. Wij hebben geen internationaal gezicht op dat gebied. Daarom is het voor ons duizend keer moeilijker om in het bui tenland te slagen dan voor de buiten landers hier. Als Sammy Davis naar Nederland komt en hij zegt met een zwaar accent: „Goeie avond", klapt iedereen zijn handen stuk. Maar de Nederlander, die in het buitenland zijn show wil brengen moet ze geheel vertalen. Ik heb dan ook bij al mijn teksten er rekening mee gehouden dat ze vertaalbaar waren. Houdt dat een advies voor jonge artiesten in? Ja, ik zou iedereen willen advi seren vanaf de start, vanaf het begin het repertoire internationaal te maken. In elk geval: zorgen dat het vertaal baar is. De onderwerpen, die je kiest moeten wereldonderwerpen zijn die je overal kunt doen. De Nederlandse men sen zijn in hun opvattingen en het werk dat ze doen véél te lokaal. Dat kan hier wel aardig zijn, maar het heeft geen allure in de wereld. Ik vind Nederlandse artiesten net als een schil der. die schilderijtjes maakt die je alleen maar in Nederland kunt op hangen. Betekent dit dat als je op Broad- ivay succes hebtje voor het Ne. derlandse publiek verloren gaat? Nooit. Ik zou nooit uit Nederland weg willen. Als ik denk aan Amerika, als dat langer dan drie maanden duurt, dan word ik knettergek. Dat moet ik helemaal niet hebben. Ik vind het hier fijn en bovendien, ik heb nog een huis in Zwitserland, waar ik af en toe een paar dagen intrek. Amerika zie ik alleen als een opgave voor mezelf. Je moet altijd in dit leven jezelf ach terna zitten, wil je jong blijven, modern blijven en geïnspireerd blijven. Je moet steeds andere bronnen aanboren, an ders raak je in verval. TOON HERMANS was in Eind hoven doodmoe. Maar zijn rust duurt toch slechts kort. Dan staat hij weer op de planken om met zijn one man-show zijn naam de finitief op internationaal plan te brengen. Dan gaat opnieuw vrijwel dagelijks het doek voor hem open en dicht. Hij zou het niet anders willen. Het is zijn leven. Hij leeft er voor., er door., en er van.. (Advertentie) AMSTERDAM De bekende acteur Ab Hofstee, bij de kijkers beter bekend als „Boer Voorthuizen" uit de televisie serie Stadhuis op stelten van de KRO, heeft in Amsterdam aan de Ceintuur baan, een modern café-restaurant on der de naam „Ceintuur-Bodega" geo pend. Voor deze intieme plechtigheid waren vele bekande televisie-figuren uit Stad huis op stelten als Peronne Hosang (wethouder Anna Beer), Herbert Joeks (gemeentesecretaris Jansen». Johan Kaart (Diederik van Dam) Lou Geels (bode Bolhuis) uit „Blijkerk" naar de hoofdstad gekomen. Ook de schrijver van de KRO-serie, mr. Hans Keuls en een deputatie van de KRO-televisie gaven acte de précense. Ab Hofstee toonde, zich een vlotte gast heer en met vlotte kwinkslagen in een mengeling van Overijsels-Gronings dia lect bediende hij zijn collega's en vrien den. Dit horecawerk ging hem uitstekend af. Maar dat valt niet te verwonderen als men bedenkt, dat de vader van de heer Hofstee vroeger een bekend café in kampen had. De jonge Hofstee heeft deze zaak enkele jaren zelf gerund tot hij met zijn echtgenote als zangduo de wereld introk omdat hij een beter be legde boterham meende te kunnen ver dienen in de amusementswereld. Hun eerste grote engagement kregen zij bij een Amerikaanse ijsrevue in België, met welk gezelschap ze vele Europese landen hebben bezocht. Later werkte hij bij het volkstheater van Beppie Nooy, tot mr. Hans Keuls hem ontmoette na een uitvoering en hem een rol in Stad huis op stelten aanbood. Binnen twee jaren werd hij een van de populairste televisieacteurs van Hilversum. Het overgespaarde „zakcentje" heeft hij nu in deze gezellige Bodega belegd. Dit wil niet zeggen, dat Ab Hofstee nu voor de televisie verloren is. Zo af en toe zult u hem in het komende seizoen wel weer op de beeldbuis zien verschij nen. Onder de misschien tot vreemde con clusies leidende titel „Liggend naakt", wordt zondagavond door de NTS een te levisiespel uitgezonden op Nederland 2 om 20.30 uur. Walter van der Kamp re gisseerde dit door Harry Kurnitz geschre ven spel. Tot de medewerkenden behoren Frits Butzelaar, Shireen Strooker, Bert v.d. Linden. Ton Luten. Wim van den Heuvel. Paul Deen. Henk Molenberg, Phi lippe la Chapelle, Wim de Haas en Henk van Buüren. Met „Liggend naakt" wordt een schilde rij bedoeld, dat misschien niet zoveel waard zal blijken te zijn als de jongeman hoopt, die er een eigen kunsthandel aan wilde overhouden. Als sommige miljo nairs niet even koppig waren in het aan leggen van hun collecties als in het ver vaardigen van frisdranken, dan zou dit vreemde mengsel van detective-geschie denis, klucht en liefdes-affaire, nooit tot een goed einde gekomen zijn. „Ik heb vis willen hebben, waarvan ik zeker wist, dat ze vers was." te ook nog die van de journalisten 1 die erin trappen om over hem te schrijven. Zoals: PRAET-MAECKER Wij hebben een hoogst be- i langrijk man in ons land op bezoek, i de Oostenrijker Helmuth Leherb, niet alleen de geniaalste schilder i die de wereld thans kent, maar ook i de bescheidenste mens. Beide kwa lificaties komen van hemzelf, en i zijn dus volstrekt onverdacht. Leherb maakt geen gewone schil derijen. Hij maakt Tijdverwoesters. Hij is namelijk zelf Tijdverwoester. In een paar seconden leeft Leherb hele levens. Hij schildert 72 uur per etmaal en het behoeft dus geen verwondering te wekken dat hij in de dertig jaren dat hij naar bur gerlijke maatstaven heeft geleefd, eeuwen oud is geworden en tegelij kertijd kind is gebleven. Dat kan zo'n man, want hij ver woest maar zo'n beetje aan, pre cies naar het hem uitkomt. Hij heeft ook een secretaris, die Pierre heet, en die door gewone stervelin gen abusievelijk wordt aangezien uoor een witte muis. Leherb weet wel beter. Pierre fluistert hem in spiraties toe en heeft voor het af doen van de rest der zaken een ei gen telefoon en een opschrijfboek. Pierre is een zeer benijdenswaar. dige muis, want hij mag permanent in de nabijheid van de meester ver keren. Dat is geen onzin, want wie een uur met het genie Leherb heeft gesproken, heeft twee weken ge leefd, aldus het genie. Zijn vrouw wisselt daarom waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen nimmer een woord met hem, want ze ziet er nog opmerkelijk jong uit. V moet zijn tentoonstelling in Amsterdam beslist niet verzuimen. Want al meent u in het naburige café vaak figuren te hebben aan getroffen die er aardig slag van hebben de tijd kapot te krijgen, de werkelijk grote Tijdverwoester is uiteraard enig, dat is Leherb. En meen niet dat hij opschept. Het is allemaal waar. Hij verivoest zijn ei gen tijd, die van de bezoekers van zijn tentoonstellingen, van de men. sen die met hem praten en tenslot- „O Wim, kök 'm nou 's lief tegen me lachen." SCHEVE TOREN De scheve toren van Samarkand in midden Azië is rechtgezet. De daarbij betrokkening enieurs zeggen daarbij betrokken ingenieurs zeggen 1 dat hun methode ook kan dienen voor de scheve toren van Pisa. Emanuel Gendel liet tien hydraulische vijzels onder de 545 jaar oude Oeloegbek- minaret aanbrengen. De toren met ka bels in toom houden, bracht Gen- del de minaret in verticale stand terug met een snelheid van 3.5 cm per uur. waarbij de vijzels en ver mogen van 2.000 ton leverden. TESTAMENT Trouw aan zijn testament zal Bern- hard Sunley. de miljonair, die van i, bezitter van een paard en wagen uit- groeide tot president van een tech nisch reuzenbedrijf, worden herdacht aan een diner dat 3500 pond sterling zal kosten. De enige voorwaarde die Sunley 1 stelde was dat geen „sprekert" het 1 woord zou vragen om hem op te 1 hemelen. VONDST In een particuliere kollektie in het Oostduitse Halle-museum is een brief je gevonden dat de Italiaanse violist Niccolo Paganini heeft geschreven. In het briefje, dat in het Italiaans was geschreven tijdens een bezoek aan Maagdenberg, werd dank uitge bracht aan een onbekend persoon. Het was gedateerd op 25 oktober 1829. JAMMER 20 februari 1915 Duitsche tele grammen melden dat de Keizer er gens aan het front op Kerstfeest een toespraak hield die aldus besloot: ..Ik had ons allen en ieder van U, mijn beste jongens, van harte gegund het heilige feest aan den huiselijken haard in vrede en vreugde te kunnen vieren. Dat dit niet zo wezen kan, daaraan heb ik. God is mijn getuige, geen sch Td. Ik heb den oorlog niet gewild: hij is ons opgedwongen- Nu willen wij hem echter ook met Gods hulp uit vechten tot het roemrijke einde". (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH perfecte Groeipolis. DRIE UUR later zinkt hij doodmoe op de bank. De periode Nederland is voorbij. Maar het buitenland lonkt al. Daar zijn Innsbruck, München en voor al Wenen. Toon Hermans gunt zichzelf geen rust. Hij groeit nog steeds, hij wil nog hoger klimmen, naar Broad way. Hij wil met zijn openhartige men selijkheid en zijn ongebreidelde kolder ook internationaal op het hoogste plan komen. Tien jaar geleden begon hij de eerste one man-show, waarin hij zich zelf vond en waarmee hij ook in de toekomst, verrijkt door nog meer er varingen met zijn publiek, doorgaat. Manager Dick Binnendijk (43) heeft de buitenlandse tournee voor elkaar. Eerst in Innsbruck een paar inspeel- dagen en daarna op 16 maart de grote première in het beroemde Theater an der Wien in Wenen. Men is in Wenen Toon Hermans niet vergeten. De be geestering, die hem bij zijn eerste op treden in Wenen in het tweederangs wijktheater Renaissance ten deel viel, heeft de deuren van het oeroude Ween se stadtheater An der Wien voor hem geopend. Toon Hermans brengt voor het eerst een geheel ander genre in dit theater dat bij de laatste Festwochen met Mozarts Zauberflöte werd her opend. Na Wenen volgt op 1 april het optreden in het Deutsche Theater in München met 1700 plaatsen. En dan... Amerika, Broadway. Manager Binnendijk: Toon wordt daar gelanceerd in de keiharde

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5