Educatieve televisie kan grote perspectieven openen K Baron Bluff op oorlogspad PROF. DR. F. L. POLAK OVER TELEAC: Nieuwe instituut overal welwillend ontvangen Een Florentijns treurspel Drie zusters exposeren in Tilburgs Stadsschouwburg Optreden Ria Takx ORT UNSTNIEUWS VOLMAAKT Opa's krant Pon n oh Iui vor 1 2 3 6 5 6 7 8 9 PERMANENTE vertegenwoordiger van Duitse t.v. in Hilversum Vanavond in Nieuwspoort KRO komt met nieuwe rubriek Ziekte Eerdmans Leo Daaleman leidt radio-quiz VARA 'WW EÉN IOODIL4NDINS m pEUGD wopjf MCHDE MMN.SEHTöW w DE opstandeijwGEN ÏEHECHÏÜÉPMM'ZIJ Zij® JXHï DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 FEBRUARI 1965 (Van een onzer redacteuren) ENSCHEDE „Het klinkt misschien speculatief en een beetje overmoedig maar ik beschouw het begin van de educatieve televisie als een soort stille revolutie welke enorme perspectieven kan openen voor een geleidelijke democratisering van ons onderwijs. Zij kan er toe bijdragen dat een aantoonbare drempelvrees o.a. met betrekking tot het voortgezet onderwijs overwonnen wordt. Dat geldt ook voor het hoger onderwijs. De educatieve televisie kan op dit gebied een doorbraak tot stand brengen en leiden tot een verdubbeling van de mogelijkheden, welke het onderwijs biedt. Ik geloof zelfs, dat we in betrekkelijk weinig jaren kunnen groeien naar een geheel eigen net en dat we dan de gehele dag in de ether kunnen zijn. Ik durf nauwelijks te zeggen, welke enorme mogelijkheden er nog meer liggen voor een verdere opvoeding van grote delen van onze bevolking, die na het lager onderwijs van elke verdere vorming: verstoken moesten blijven. Een tweede factor, waarbij de educa- tieve televisie een grote rol kan spelen ligt op het gebied van de steeds snellere veroudering van de kennis vooral in de specialisaties. Dit betekent dat elke vijf tien jaar in feite de aanwezige kennis gehalveerd is en dit tempo gaat steeds sneller. Op de derde plaats zal de educatieve televisie betekenis kunnen hebben voor de grote categorie mensen, die wel goed onderwijs genoten heeft, maar juist in hun specialisaties eenzijdig gevormd zijn en nu de kans krijgen naast hun vakken nis ook een hoeveelheid algemene ken nis op te doen op een voor hen plezie rige wijze vanuit een makkelijke stoel in de huiskamer". We ziften tegenover prof. dr. Fred L. Po lak. Hij is voorzitter van het bestuur stichting Televisie Academie Teleac, een organisatie, welke op het punt staat drie jaar voorbereidend werk voor een ge heel nieuw fenomeen in onze samenle ving af te sluiten wanneer straks op 10 februari ook in ons land de educatieve televisie van start is gegaan. De vooruit- zichten zijn gunstig. De eerste cursusgids over „moderne onderwijsmethoden en didaktiek" vliegt de deur uit. Er zijn al 10.000 exemplaren weg en dagelijks stromen de aanvragen nog binnen. Deze enorme belangstelling voor een vrij gespecialiseerd onderwerp dekt de er varingen van de educatieve televisie in het buitenland. Wij komen er vrij laat mee. Niettemin is een voorbereidingstijd van slechts drie jaar niet lang voor een belangrijk instituut als dit. Twee punten komen in dit gesprek centraal te staan en zij getuigen van tact en inzicht in onze maatschappe lijke verhoudingen en van het nuchtere beleid, waarmee te werk is gegaan. Wellicht dankt de Teleac juist daaraan de welwillendheid waarmee zij aller wegen ontvangen is, zonder ergens in botsing te komen met onze nogal inge wikkelde maatschappelijke structuur. Men heeft zich namelijk niet alleen af gevraagd wat men wilde gaan doen, maar zich ook verdiept in de wijze waarop men de mensen achter deze zaak zou kunnen krijgen. „Daarom was het van het begin af aan duidelijk dat we zouden moeten werken op nationale basis. Met eerbiediging van elks wereldbeschouwing was het duide lijk dat een apparaat zou moeten worden opgebouwd, dat snel moest kunnen wer ken en dat slagvaardig zou kunnen zijn. De NOT (Nederlandse Onderwijs Tele visie) is uitgegaan van een wereldbe schouwelijk patroon. Zij heeft uitstekend werk gedaan maar het toen geijkte orga nisatiepatroon was toch niet soepel ge noeg om aan de verwachtingen te kunnen beantwoorden. Wij hebben ons daaraan gespiegeld. Eenvoudig uit praktische overwegingen. In onze organisatie zijn wel alle richtingen vertegenwoordigd, maar ze is niet in brokken versplinterd omdat we de kans op moeilijkheden zo veel mogelijk wilden vermijden". Dat is dus het uitgangspunt geweest. Prof. Polak formuleert het rustig en za kelijk, maar geeft direct toe, dat hij ook wel de tijd heeft mee gehad. De Teleac groeide in een tijd, toen er nogal wat onrust opstak rond ons omroepbestel. „Ik heb tegen dit bestel geen bezwa ren", zegt hij, „maar als we vijf jaar eer der begonnen waren, hadden we mis schien geen kans gehad. Dan zouden we wellicht beschouwd zijn als een indringer in een besloten omgeving. Thans aan vaardde men zonder moeilijkheden, dat er aan dit stelsel nog wel iets ontbrak. Naar het mij voorkomt was de NTS zelfs wel blij, want de toevoeging van de Te leac kan ook gezien worden als een ver sterking van de positie van de NTS. Zij beschikt over 40 pet. van de zendtijd, de omroepen over 60 procent. Wij willen wel zitten in die 40 procent, omdat we in wezen een stukje nationaal programma willen zijn". Financiën Ook de kwestie van de financiën was geen eenvoudige zaak. Voor het eerste jaar kreeg: de Teleac een budget van 2,5 miljoen gulden. Prof. Polak spreekt met veel waardering over de medewerking van de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen mr. Th. H. Bot. Men is er in geslaagd in het bestuur en in de raad van advies alle belangrijke groepe ringen en organisaties te doen vertegen woordigen. Voor het departement vormde dat een behoorlijke garantie evenals het feit, dat men zich alleen zou gaan bewe gen op educatief gebied, zonder daarbij derhalve anderen in de wielen te rijden. Wetend dat de televisie een kostbare zaak is, zijn we van die 2,5 miljoen gul den niet ondersteboven. „We dachten ook, dat het een dure zaak zou worden", zegt prof. Polak. „Dat is erg meegevallen. De programma's, die wij maken, kosten gemiddeld slechts een derde van het bedrag dat de omroeporga nisaties ervoor nodig zouden hebben. Dat komt, omdat we in beginsel veel soberder zullen werken. We beginnen in een ketel huis. In wezen hebben we genoeg aan een man achter een katheder, al zullen illustratieve programma's wel wat duur- De AVRO brengt vanavond het eerste toneelwerk in een serie uit de wereldliteratuur (21.20 u., eer- Ï«1 IVi, Hct is ecn sPel van Os- Wilde. Van hem is men sar casme en cynisme gewend, maar sr zvpzr, der uitkomen. In dat bedrag van 2,5 mil joen zitten bovendien nog vele eenmalige uitgaven". Kan men met een dergelijke opzet dan nog wel van televisie spreken? „Mis schien niet helemaal in de gebruikelijke zin", zegt prof. Polak, maar hij voegt er aan toe, dat veel zal afhangen van de mensen, die het programma presen teren en dat is een probleem op zich, waarover de Teleac zich wel enige zor gen maakt. Men is zich bewust dat men slechts zal kunnen putten uit betrekke lijk kleine reservoirs van deskundigen. Deskundigen zijn altijd al beperkt. Een professor is niet altijd een goed peda goog. „We moeten mensen hebben, die het vak beheersen en die het ook naar vo ren kunnen brengen. Het moeten een soort dubbele persoonlijkheden zijn. Deskundig, acteurstalenten, zenuwen als-kabeltouwen, pedagogisch en be schikken over fantasie, want ze wer ken zonder gehoor en in feite dus ook zonder klankbord. Dit probleem zal ons voortdurend blijven bezig houden. Het komt voor elk nieuw programma terug en het is zelfs mogelijk, dat de programmakeuze van het al of niet aanwezig zijn van dit soort natuur talenten afhangt". Het is wel duidelijk geworden, dat de Teleac recht op het doel af wil gaan en alle franje laat vallen. Prof. Polak wijst in dit verband naar de befaamde Engelse lessen van Walter en Connie. „Allemach tig aardig, ontzettend goed, maar het is toch op de eerste plaats een amusements- programma en er zijn aanwijzingen dat het door velen ook zo beschouwd wordt, zodat het in feite zijn doel voorbijschiet". Taalcursussen Teleac denkt trouwens zelf ook wel aan taalcursussen. De meningen schom melen voorlopig nog tussen Frans en Russisch. In dit verband zijn de con tacten interessant, die Teleac heeft met een aantal erkende instellingen voor schriftelijk onderwijs. Deze instellingen kunnen een aanwij zing geven in welke richtingen zich de belangstelling van het publiek beweegt, want de Teleac zelf heeft tot dusver aan opiniepeiling nog niets gedaan. Daarin komt verandering als een eigen reseach- apparaat is gesticht, dat nauw zal sa menwerken met de erkende instituten voor publieke opinie, onderzoek en re search. „De praktijk zal moeten leren of we juist gevaren hebben", zegt de voorzit ter van Teleac, die in heel deze prille ontwikkeling toch wel iets meer ziet dan een technische zaak. Er zit een bepaalde beweging in onze omroepwereld. Wat een aantal jaren geleden nog tot de on mogelijkheden leek te behoren, dient zich thans aarzelend maar toch wel dui delijk aan. Het streven naar meer open heid wordt reëler. Wat wij doen is in zekere zin een aftasten van deze ontwik keling", aldus prof. Polak. „Een en ander kan leiden tot een verandering in het ge ijkte patron. De televisie vertegenwoor digt een enorme macht. Het zou onjuist zijn wanneer deze alleen werd aange wend voor amusement of wanneer zij beheerst zou worden vanuit een te een zijdige monopoliepositie. Er is een po sitieve verandering in bepaalde opvat tingen gekomen door voorbeelden uit het buitenland, die niet zonder indruk zijn gebleven en door nieuwe stromingen. Misschien is de komst van de Teleac daarom ook wel als een soort bevrijdin„ gevoeld en in ieder geval is de NTS ons zeer welwillend tegemoet getreden. Zij heeft onze komst misschien wel als een verrijking beschouwd, omdat ook de eigen positie erdoor versterkt werd. In het kader van dit alles kan de Te leac met enig vertrouwen en zelfs met enig optimisme haar moeilijke werk gaan beginnen. Er ligt een enorm terrein van mogelijkheden, zovele zelfs, dat het ons eigenlijk benauwt. In Italië begon dit werk in 1958 en het bestrijkt thans al een-derde van de hele zendtijd. Het zal een probleem zijn de creatieve en inven tieve staf behoorlijk te bemannen. Er zul len zeker fouten gemaakt worden, maar we hebben ons ook geprepareerd op kri tiek, die zeker zal komen. Dat vinden we ook niet erg. We willen er zelfs naar streven deze zeer objectief te aanvaar den en we hopen er snel en positief op te kunnen reageren". Met deze erkenning van de realiteit gaat de Teleac straks de lucht in, niet zo maar als iets nieuws, dat leuk is om dat het nieuw is, maar voor mensen die zich zoals prof. Polak zei willen „uitputten" om werkelijk iets te leren. Voor mensen die er zich toe zetten het opgedragen huiswerk te maken. Het wordt „iets verschrikkelijks", heeft een medewerker van prof. Polak eens gezegd „Maar dat is gechargeerd", zegt de pro fessor, „wel willen we een opzet maken, die van de televisiekijkers 'n heel andere instelling vraagt, dan hij tot dusver ge wend was. Het gaat om mensen, die iets willen leren. Dat zullen er, zoals we rao gen verwachten, velen zijn". Drie zusters uit drie ver schillende congregaties ex poseren op het ogenblik in de Tilburgse stadsschouw burg. Die tentoonstelling is het bewijs dat de kunst voor de kloosterpoort geen halt behoeft te worden toe geroepen en dat haar inte gendeel gaarne toegang wordt verleend. Men gaat misschien wat vooringenomen zo'n ten toonstelling bezoeken; ve len verwachten er niet zo heel veel van. Wat hebben zusters te zeggen, wier le ven besloten is in een ge meenschap, waar niemand, die er niet in thuishoort, ooit in belandt? Deze tentoonstelling leert anders en voor wat een der religieuzen betreft is zij een regelrechte verrassing. Wij bedoelen hier zuster Jesual- da (Jo Kwanten) van de zusters van liefde. Zij is beeldhouwster. Haar grote kracht en kennelijk haar voorkeur gaan uit naar het portret, waarvan er een twaalftal in de stadsschouw burg aanwezig zijn. Deze portretten hebben alle een duidelijke contour en zij zijn eerlijk. Ze zijn met intense aandacht opgezet en verra den groot talent. Zó vlot gaat deze zuster het koppen maken af, dat men zich af vraagt of dit proces soms niet al te gladjes verloopt, waardoor tekort wordt ge daan aan de innerlijke spanning van de kop. Nadere beschouwing leert, dat dit over het algemeen niet het geval is. Zus ter Jesualda beschikt over een natuurta lent, zodat men niet de indruk krijgt, dat zij al werkende heeft te worstelen met onderwerp of materiaal. Haar kop pen ontstaan spontaan. Soms, zoals bij het portret van een oude man, ondergaat men een wat te barokke en naar het sentimentele neigende vormgeving. De overige stukken verraden echter een gro te eerlijkheid, waarbij wij zeer speciaal denken aan haar kinderkoppen. Zuster Jesualda heeft de gave rechtstreeks te kunnen doordringen tot de psyche van dit korte spel is een verheerlijking van de huwelijkstrouw. Drie grote acteurs brengen het spel: Sigrid V,° varl Dijk en Ramses Shaffy. Men gebruikt de vertaling van de dichter P. C. Boutens. BREDA Ria Takx "^gaat opnieuw een aantal radio-uitzendingen maken voor de AVRO in het programma ,,Een lied en een velugel". De eerste uitzen ding is 9 februari a.s. van 1.3.30 - 14.00 uur tezamen met de zanger René Frank. Peter Kellenbach is de begeleidende pia nist. DEN HAAG Onder auspiciën van het centraal bureau Wikor zal het West- duitse Tournéetheater een aantal op voeringen geven van Von Kleists Der zerbrochene Krug. Het gezelschap komt 12 februari in Bergen op Zoom, de 16e van deze maand in Breda, twee dagen later in Middelburg en de 19e februari in Terneuzen- De opvoe ringen in ons gewest worden 25 febru ari besloten in Tilburg. EINDHOVEN In Galerie Siegers er- poseert vanaf 5 februari de schilder Kees Verweij. De expositie duurt tot en met 26 februari. HELMOND Joost Sicking brengt in kunstzaal 't Meijhuis, alhier van 6, t. e.m. 28 februari een schilderijenten toonstelling. I duidelijk af. Ook haar minder gebonden werk verraadt grote spiritualiteit. Op merkelijk zijn bijvoorbeeld twee knappe potlood-tekeningen en een vrouwelijk naakt, waarbij niet alleen de technische problemen gaaf werden opgelost, maar waarbij ook houding en uitdrukking van veel begrip getuigen. Een kleine, onop vallende kleurenlitho „leguanen" be hoort tot haar beste werkstukken. Er is verder werk van zuster Christine (Anne, Marie van der Meer de Walche ren, dochter van Pieter). Indertijd heb ben wij van haar werk gezien in de Bre dase Beyerd en merkten toen op, dat in haar nog sporen aanwezig waren van Ot to van Rees en Matthieu Wiechman. Dat zelfde moet gezegd worden van het werk, dat thans in Tilburg van haar bijeen- hangt. Zij heeft zich blijkbaar van haar eerste vorming niet los weten te maken en zal daar in haar zoveel jarig klooster leven ook geen gelegenheid voor hebben gehad. Een verdienste van haar schilderijen is, dat zij zich weet te distantiëren van de pathetiek van het onderwerp: zij schil dert in rustige, meest grote vlakken, die zij soms boeiend bijeenbrengt. „Mijn cel' vinden wij in dit opzicht een van haar beste werkstukken; het is transparant, volkomen exact met iets van de innerlij ke sfeer, die men verwacht in een kloos- milieu. Andere werkstukken, zoals bij voorbeeld haar blauwe en rode schilde rijen, missen deze sfeer. Haar gouaches, waarvan zij er een zevental bijeen heeft gebracht, zijn niet groots, ofschoon er enkele bij te ontdekken zijn. die onge twijfeld kwaliteit hebben. Van zuster Christine hangt ook een wandkleed, de Schepping dat bij ons sterk herinnerin gen wakker riep aan Lurgat. Tenslotte is er zuster Celestine Marga- rethe Walburg, die een aantal handgewe ven wandkleden en misgewaden bijeen heeft gebracht. Zij vallen op door een moderne niet excessieve vormgeving en hebben een voorname allure. Vooral haar „bruiloft van Kanaa" is een opmerkelijk tapijt, dat herinneringen wekt aan vroeg christelijke kunst. J. M. Cees Noteboom heeft in de Volkskrant verteld hoe hij erin ge slaagd is kennis te nemen van de inhoud van het eerstvolgende num mer van „Delta", een blad dat Ne derland in de Engelse taal over de wereld verspreidt om daar meer kennis en begrip voor ons en ons gezwoeg op ons drooggelegde stuk je zeebodem te kweken. De redactie vond het een goed idee nu eens een aantal bekende Nederlanders al hun grieven jegens eigen land en volk te laten spuien, een ongetwijfeld originele vorm van de in deze tijd zo populaire zelfverguizing. De bekende Nederlanders die in „Delta" hun hart mochten luch ten liegen er niet om: er blijft van ons land geen spaan over en van onszelf evenmin. Enkelen, zoals Anton van Duinkerken en Wim Kan, zijn mild tot zeer mild, maar verreweg de meesten geven Neder land en de Nederlanders ervan langs. Alles wat in ons verfoeilijk is, alles wat land en volk maar ver. weten kan worden wordt breed uit- i gemeten. Dat lezen ze straks nu allemaal i in Oeganda en Cambodja, in i Australië en in Chili. Ze zullen er i wel van opkijken, want de Algeme- I ne Vereniging voor Vreemdelingen. i verkeer heeft miljoenen uitgegeven i om ons in de hele wereld juist af te schilderen als een vriendelijk en nijver volkje, alleszins een bezoekje i waard. Eén man echter valt in de rij van tientallen zelfverguizers geheel uit (Advertentie) de toon. Godfried Bomans schrijft in „Delta" dat de Nederlander geen fouten aankleven. Hij concludeertJ dat wij, in tegenstelling tot alle an- dere volkeren op aarde, geheel vol. j maakt zijn. En daarmee is hij, in heel die lange stoet van „self-quellers", niet alleen de bondigste maar tevens Ze knapste schilder van de gebreken der Nederlanders. PRAET-MAECKER HU? Die is op pinguïn-jacht. ZAL AMERIKA PROTESTEREN? Washington. 6 februari 1915 i Half-ambtelijk wordt meegedeeld dati Amerika ten spoedigste bij Duitsch-J land zal protesteeren tegen de door dit land medegedeelde verklaring in- zake de nieuwe oorlogszone ,rond En- geland en het Kanaal. Van onze radio- en tv- redacteur) HILVERSUM Als de voortekenen niet bedriegen, zal er binnen afzienbare tijd een nog ruimere samenwerking ont staan tussen de West Deutsche Rund funk in Keulen en de Hilversumse radio- en televisiemensen. Een jaar geleden werd de heer J. de Laet oud-parlementair redacteur van 't pers- bur. Belga tot permanent vertegenwoor diger van de Belgische radio en televisie (BRT) in Hilversum aangesteld. Dit heeft geresulteerd in een steeds toenemende samenwerking op het gebied van repor tages, documentaires en co-ordinatie tus sen Nederland en België. Men vond het daarom in Hilversum een belangrijke zaak, (omdat de West Deutsche Rundfunk in haer gebied de grootste gemeenschappelijke grens heeft met Nederland welke loopt van Enschede tot Vaalst), de mogelijkheden te bespre ken van een samenwerking met de ooster buren. Daartoe heeft deze week een delega tie onder voorzitterschap van de heer E. A. Scfiüttenhelm voorzitter van de NTS en wnd. programmacommissaris, alsmede de hoofdredacteur, de heer D. Simons en zijn adjunct-hoofdredacteur, de heer Roel Renssen een bezoek aan Keulen gebracht. Na afloop van de besprekingen heb ben beide delegaties het voornemen kenbaar gemaakt om te komen tot een nauwere samenwerking tussen de West- duitse en Nederlandse televisie. (Van onze radio- en tv- redacteur) De KRO-televisie zal dinsdag via Ne derland 1 van start gaan met de parle mentaire rubriek „Vanavond in Nieuwspoort", een programma dat wordt samengesteld door Ad Leengebemt en Frits van der Poel. Eenmaal per maand zullen deze Brandpunt-redacteuren dit programma de kijkers presenteren van uit het internationaal perscentrum Nieuwspoort in Den Haag, behalve Ln de zomermaanden wanneer beide kamers met vakantie zyn. Bij een onlangs door het instituut voor psygologische markt- en motiefonderzoek gehouden enquête is gebleken dat nog geen kwart van de Nederlandse bevolking po sitief tegenover het parlenvent staat, ruim een kwart neemt geen stanpunt in en meer dan de helft van de bevolking is ten opzichte van het parlement negatief ingesteld. De redactie van „Vanavond in Nieuws poort'' wil trachten met deze tv-rubriek het Nederlandse volk dichter bij het parlement te brengen. Het wijkt in zekere zin af van andere parlementaire rubrieken die veelal inha ken op de politieke actualiteit, doordat in dit programma vooral het parlement als zodanig en de politici belicht moe ten worden. De politieke actualiteit zal zijn plaats blijven behouden in het brandpuntpro gramma terwijl ook de nieuwe parle mentaire rubriek wanneer hiertoe aanleiding bestaat op de politieke actualiteit zal worden ingehaakt. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM De heer Leo Daaleman uit Arnhem is bereid gevonden, voorlopig voor de microfoon de plaats van Theo Eerdmans in te nemen by de leiding van de radioQuiz „Je neemt er wat van mee". De heer Daaleman is verbonden aan een ulo-school in zijn woonplaats. Daar naast is hij sportmedewerker aan de Arn hemse editie van Het Vrije Volk en hij bekleedt functies in de voetbalvereniging sk-Vitesse-combinatie en de KNVB. De luisteraars kunnen de nieuwe quiz master horen in de eerstvolgende uit zending van „Je neemt er wat van mee" op zaterdag 13 februari. Er zijn dan twee kandidaten voor hun derde ronde: de 18- jarige Ben Smit uit Amsterdam, met als onderwerp Cliff Richard en The Shadows en de heer J. Keersemaker, eveneens uit Amsterdam over luchtvaarthistorie. De heer A. van Ieperen is de enige kan didaat voor de tweede ronde en deze Utrechtenaar heeft de film als onder werp. Voor de eerste maal komt Hans van Weydom-Claterbos uit Amsterdam voor de microfoon, die de Olympische Spelen te Tokio als onderwerp heeft ge kozen. Horizontaal1. kleur; 2. voor de mid- dag - ieder - muzieknoot; 3. verleng- i de speelduur (Engels) - familielid; 4. i 'voorzetsel - ziek (Engels); 5. stad in Algerije. - rivier in Spanje; 6. eerste vrouw - bovenste punt; 7. voor de middag - en omstreken; 8. jongstleden - in opschudding - voorzetsel; 9. vogel. Vertikaal1. familielid - gesloten junior; 2. vis; 3. vaartuig; 4. persoon- lijk voornaamwoord ,- muzieknoot; 5. j aalgeer - vrucht: 6. godsdienst - bij- voorbeeld (Frans)7. speelruimte in een circus; 8. lichthoofdig meisje; 9. Chinese munt - europeaan - bijwoord. •jo - I dnj r[ *6 f}oorp3tu "8 Jatstd 'L - 3f.i ;jaad - agp* g !aj - aA f uiHEid 'g TRAiaaui 'z iJC - aoi - ha x 'Xaiaui 6 '21 - doj l£ '8 ioa - urn 'i !dox - HAa g !Hjsa - ire jo c mi - ja^ -p ;nd - da 8 Tui - 2^9 - ure z -j -joh 3ujssoido (Advertenties) Elke OLVEH polis is winstdelend. CE GESW t*CCE NOOPLANP1H6 WORPT DE BARON METTEN TOT MILITAIR- EXPPCT VERHEVEN BEN K0L0NELIO 5TOMACH0 WELKOM MJÏljilNmUSSIHö

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5