Educatieve televisie kan
grote perspectieven openen
K
Baron Bluff op oorlogspad
PROF. DR. F. L. POLAK OVER TELEAC:
Nieuwe instituut overal
welwillend ontvangen
Een Florentijns treurspel
Drie zusters exposeren in
Tilburgs Stadsschouwburg
Optreden Ria Takx
ORT
UNSTNIEUWS
VOLMAAKT
Opa's krant
Pon n oh Iui vor
1 2 3 6 5 6 7 8 9
PERMANENTE
vertegenwoordiger
van Duitse t.v.
in Hilversum
Vanavond in Nieuwspoort
KRO komt met
nieuwe rubriek
Ziekte Eerdmans
Leo Daaleman leidt
radio-quiz VARA
'WW EÉN IOODIL4NDINS m pEUGD wopjf
MCHDE MMN.SEHTöW w DE opstandeijwGEN
ÏEHECHÏÜÉPMM'ZIJ Zij® JXHï
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 6 FEBRUARI 1965
(Van een onzer redacteuren)
ENSCHEDE „Het klinkt misschien speculatief en een beetje overmoedig maar
ik beschouw het begin van de educatieve televisie als een soort stille revolutie
welke enorme perspectieven kan openen voor een geleidelijke democratisering van
ons onderwijs. Zij kan er toe bijdragen dat een aantoonbare drempelvrees o.a. met
betrekking tot het voortgezet onderwijs overwonnen wordt. Dat geldt ook voor
het hoger onderwijs.
De educatieve televisie kan op dit gebied een doorbraak tot stand brengen en
leiden tot een verdubbeling van de mogelijkheden, welke het onderwijs biedt. Ik
geloof zelfs, dat we in betrekkelijk weinig jaren kunnen groeien naar een geheel
eigen net en dat we dan de gehele dag in de ether kunnen zijn. Ik durf nauwelijks
te zeggen, welke enorme mogelijkheden er nog meer liggen voor een verdere
opvoeding van grote delen van onze bevolking, die na het lager onderwijs van
elke verdere vorming: verstoken moesten blijven.
Een tweede factor, waarbij de educa-
tieve televisie een grote rol kan spelen
ligt op het gebied van de steeds snellere
veroudering van de kennis vooral in de
specialisaties. Dit betekent dat elke vijf
tien jaar in feite de aanwezige kennis
gehalveerd is en dit tempo gaat steeds
sneller.
Op de derde plaats zal de educatieve
televisie betekenis kunnen hebben voor
de grote categorie mensen, die wel goed
onderwijs genoten heeft, maar juist in
hun specialisaties eenzijdig gevormd zijn
en nu de kans krijgen naast hun vakken
nis ook een hoeveelheid algemene ken
nis op te doen op een voor hen plezie
rige wijze vanuit een makkelijke stoel
in de huiskamer".
We ziften tegenover prof. dr. Fred L. Po
lak. Hij is voorzitter van het bestuur
stichting Televisie Academie Teleac, een
organisatie, welke op het punt staat drie
jaar voorbereidend werk voor een ge
heel nieuw fenomeen in onze samenle
ving af te sluiten wanneer straks op 10
februari ook in ons land de educatieve
televisie van start is gegaan. De vooruit-
zichten zijn gunstig. De eerste cursusgids
over „moderne onderwijsmethoden en
didaktiek" vliegt de deur uit. Er zijn
al 10.000 exemplaren weg en dagelijks
stromen de aanvragen nog binnen. Deze
enorme belangstelling voor een vrij
gespecialiseerd onderwerp dekt de er
varingen van de educatieve televisie in
het buitenland. Wij komen er vrij laat
mee. Niettemin is een voorbereidingstijd
van slechts drie jaar niet lang voor een
belangrijk instituut als dit.
Twee punten komen in dit gesprek
centraal te staan en zij getuigen van
tact en inzicht in onze maatschappe
lijke verhoudingen en van het nuchtere
beleid, waarmee te werk is gegaan.
Wellicht dankt de Teleac juist daaraan
de welwillendheid waarmee zij aller
wegen ontvangen is, zonder ergens in
botsing te komen met onze nogal inge
wikkelde maatschappelijke structuur.
Men heeft zich namelijk niet alleen af
gevraagd wat men wilde gaan doen,
maar zich ook verdiept in de wijze
waarop men de mensen achter deze
zaak zou kunnen krijgen.
„Daarom was het van het begin af aan
duidelijk dat we zouden moeten werken
op nationale basis. Met eerbiediging van
elks wereldbeschouwing was het duide
lijk dat een apparaat zou moeten worden
opgebouwd, dat snel moest kunnen wer
ken en dat slagvaardig zou kunnen zijn.
De NOT (Nederlandse Onderwijs Tele
visie) is uitgegaan van een wereldbe
schouwelijk patroon. Zij heeft uitstekend
werk gedaan maar het toen geijkte orga
nisatiepatroon was toch niet soepel ge
noeg om aan de verwachtingen te kunnen
beantwoorden. Wij hebben ons daaraan
gespiegeld. Eenvoudig uit praktische
overwegingen. In onze organisatie zijn
wel alle richtingen vertegenwoordigd,
maar ze is niet in brokken versplinterd
omdat we de kans op moeilijkheden zo
veel mogelijk wilden vermijden".
Dat is dus het uitgangspunt geweest.
Prof. Polak formuleert het rustig en za
kelijk, maar geeft direct toe, dat hij
ook wel de tijd heeft mee gehad. De
Teleac groeide in een tijd, toen er nogal
wat onrust opstak rond ons omroepbestel.
„Ik heb tegen dit bestel geen bezwa
ren", zegt hij, „maar als we vijf jaar eer
der begonnen waren, hadden we mis
schien geen kans gehad. Dan zouden we
wellicht beschouwd zijn als een indringer
in een besloten omgeving. Thans aan
vaardde men zonder moeilijkheden, dat
er aan dit stelsel nog wel iets ontbrak.
Naar het mij voorkomt was de NTS zelfs
wel blij, want de toevoeging van de Te
leac kan ook gezien worden als een ver
sterking van de positie van de NTS. Zij
beschikt over 40 pet. van de zendtijd, de
omroepen over 60 procent. Wij willen wel
zitten in die 40 procent, omdat we in
wezen een stukje nationaal programma
willen zijn".
Financiën
Ook de kwestie van de financiën was
geen eenvoudige zaak. Voor het eerste
jaar kreeg: de Teleac een budget van 2,5
miljoen gulden. Prof. Polak spreekt met
veel waardering over de medewerking
van de minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen mr. Th. H. Bot. Men is
er in geslaagd in het bestuur en in de
raad van advies alle belangrijke groepe
ringen en organisaties te doen vertegen
woordigen. Voor het departement vormde
dat een behoorlijke garantie evenals het
feit, dat men zich alleen zou gaan bewe
gen op educatief gebied, zonder daarbij
derhalve anderen in de wielen te rijden.
Wetend dat de televisie een kostbare
zaak is, zijn we van die 2,5 miljoen gul
den niet ondersteboven.
„We dachten ook, dat het een dure
zaak zou worden", zegt prof. Polak. „Dat
is erg meegevallen. De programma's, die
wij maken, kosten gemiddeld slechts een
derde van het bedrag dat de omroeporga
nisaties ervoor nodig zouden hebben. Dat
komt, omdat we in beginsel veel soberder
zullen werken. We beginnen in een ketel
huis. In wezen hebben we genoeg aan
een man achter een katheder, al zullen
illustratieve programma's wel wat duur-
De AVRO brengt vanavond het
eerste toneelwerk in een serie uit
de wereldliteratuur (21.20 u., eer-
Ï«1 IVi, Hct is ecn sPel van Os-
Wilde. Van hem is men sar
casme en cynisme gewend, maar
sr zvpzr,
der uitkomen. In dat bedrag van 2,5 mil
joen zitten bovendien nog vele eenmalige
uitgaven".
Kan men met een dergelijke opzet dan
nog wel van televisie spreken? „Mis
schien niet helemaal in de gebruikelijke
zin", zegt prof. Polak, maar hij voegt
er aan toe, dat veel zal afhangen van
de mensen, die het programma presen
teren en dat is een probleem op zich,
waarover de Teleac zich wel enige zor
gen maakt. Men is zich bewust dat men
slechts zal kunnen putten uit betrekke
lijk kleine reservoirs van deskundigen.
Deskundigen zijn altijd al beperkt. Een
professor is niet altijd een goed peda
goog.
„We moeten mensen hebben, die het
vak beheersen en die het ook naar vo
ren kunnen brengen. Het moeten een
soort dubbele persoonlijkheden zijn.
Deskundig, acteurstalenten, zenuwen
als-kabeltouwen, pedagogisch en be
schikken over fantasie, want ze wer
ken zonder gehoor en in feite dus ook
zonder klankbord. Dit probleem zal
ons voortdurend blijven bezig houden.
Het komt voor elk nieuw programma
terug en het is zelfs mogelijk, dat de
programmakeuze van het al of niet
aanwezig zijn van dit soort natuur
talenten afhangt".
Het is wel duidelijk geworden, dat de
Teleac recht op het doel af wil gaan en
alle franje laat vallen. Prof. Polak wijst
in dit verband naar de befaamde Engelse
lessen van Walter en Connie. „Allemach
tig aardig, ontzettend goed, maar het is
toch op de eerste plaats een amusements-
programma en er zijn aanwijzingen dat
het door velen ook zo beschouwd wordt,
zodat het in feite zijn doel voorbijschiet".
Taalcursussen
Teleac denkt trouwens zelf ook wel
aan taalcursussen. De meningen schom
melen voorlopig nog tussen Frans en
Russisch. In dit verband zijn de con
tacten interessant, die Teleac heeft met
een aantal erkende instellingen voor
schriftelijk onderwijs.
Deze instellingen kunnen een aanwij
zing geven in welke richtingen zich de
belangstelling van het publiek beweegt,
want de Teleac zelf heeft tot dusver aan
opiniepeiling nog niets gedaan. Daarin
komt verandering als een eigen reseach-
apparaat is gesticht, dat nauw zal sa
menwerken met de erkende instituten
voor publieke opinie, onderzoek en re
search.
„De praktijk zal moeten leren of we
juist gevaren hebben", zegt de voorzit
ter van Teleac, die in heel deze prille
ontwikkeling toch wel iets meer ziet dan
een technische zaak. Er zit een bepaalde
beweging in onze omroepwereld. Wat
een aantal jaren geleden nog tot de on
mogelijkheden leek te behoren, dient
zich thans aarzelend maar toch wel dui
delijk aan. Het streven naar meer open
heid wordt reëler. Wat wij doen is in
zekere zin een aftasten van deze ontwik
keling", aldus prof. Polak. „Een en ander
kan leiden tot een verandering in het ge
ijkte patron. De televisie vertegenwoor
digt een enorme macht. Het zou onjuist
zijn wanneer deze alleen werd aange
wend voor amusement of wanneer zij
beheerst zou worden vanuit een te een
zijdige monopoliepositie. Er is een po
sitieve verandering in bepaalde opvat
tingen gekomen door voorbeelden uit het
buitenland, die niet zonder indruk zijn
gebleven en door nieuwe stromingen.
Misschien is de komst van de Teleac
daarom ook wel als een soort bevrijdin„
gevoeld en in ieder geval is de NTS
ons zeer welwillend tegemoet getreden.
Zij heeft onze komst misschien wel als
een verrijking beschouwd, omdat ook de
eigen positie erdoor versterkt werd.
In het kader van dit alles kan de Te
leac met enig vertrouwen en zelfs met
enig optimisme haar moeilijke werk gaan
beginnen. Er ligt een enorm terrein van
mogelijkheden, zovele zelfs, dat het ons
eigenlijk benauwt. In Italië begon dit
werk in 1958 en het bestrijkt thans al
een-derde van de hele zendtijd. Het zal
een probleem zijn de creatieve en inven
tieve staf behoorlijk te bemannen. Er zul
len zeker fouten gemaakt worden, maar
we hebben ons ook geprepareerd op kri
tiek, die zeker zal komen. Dat vinden
we ook niet erg. We willen er zelfs naar
streven deze zeer objectief te aanvaar
den en we hopen er snel en positief op
te kunnen reageren".
Met deze erkenning van de realiteit
gaat de Teleac straks de lucht in, niet
zo maar als iets nieuws, dat leuk is om
dat het nieuw is, maar voor mensen die
zich zoals prof. Polak zei willen
„uitputten" om werkelijk iets te leren.
Voor mensen die er zich toe zetten het
opgedragen huiswerk te maken. Het
wordt „iets verschrikkelijks", heeft een
medewerker van prof. Polak eens gezegd
„Maar dat is gechargeerd", zegt de pro
fessor, „wel willen we een opzet maken,
die van de televisiekijkers 'n heel andere
instelling vraagt, dan hij tot dusver ge
wend was. Het gaat om mensen, die iets
willen leren. Dat zullen er, zoals we rao
gen verwachten, velen zijn".
Drie zusters uit drie ver
schillende congregaties ex
poseren op het ogenblik in
de Tilburgse stadsschouw
burg. Die tentoonstelling is
het bewijs dat de kunst
voor de kloosterpoort geen
halt behoeft te worden toe
geroepen en dat haar inte
gendeel gaarne toegang
wordt verleend.
Men gaat misschien wat
vooringenomen zo'n ten
toonstelling bezoeken; ve
len verwachten er niet zo
heel veel van. Wat hebben
zusters te zeggen, wier le
ven besloten is in een ge
meenschap, waar niemand,
die er niet in thuishoort,
ooit in belandt?
Deze tentoonstelling leert
anders en voor wat een der
religieuzen betreft is zij een
regelrechte verrassing. Wij
bedoelen hier zuster Jesual-
da (Jo Kwanten) van de
zusters van liefde. Zij is
beeldhouwster. Haar grote
kracht en kennelijk haar
voorkeur gaan uit naar
het portret, waarvan er een
twaalftal in de stadsschouw
burg aanwezig zijn. Deze
portretten hebben alle een
duidelijke contour en zij zijn
eerlijk. Ze zijn met intense
aandacht opgezet en verra
den groot talent. Zó vlot
gaat deze zuster het koppen
maken af, dat men zich af
vraagt of dit proces soms
niet al te gladjes verloopt,
waardoor tekort wordt ge
daan aan de innerlijke spanning van de
kop. Nadere beschouwing leert, dat dit
over het algemeen niet het geval is. Zus
ter Jesualda beschikt over een natuurta
lent, zodat men niet de indruk krijgt,
dat zij al werkende heeft te worstelen
met onderwerp of materiaal. Haar kop
pen ontstaan spontaan. Soms, zoals bij
het portret van een oude man, ondergaat
men een wat te barokke en naar het
sentimentele neigende vormgeving. De
overige stukken verraden echter een gro
te eerlijkheid, waarbij wij zeer speciaal
denken aan haar kinderkoppen. Zuster
Jesualda heeft de gave rechtstreeks te
kunnen doordringen tot de psyche van
dit korte spel is een verheerlijking
van de huwelijkstrouw. Drie grote
acteurs brengen het spel: Sigrid
V,° varl Dijk en Ramses
Shaffy. Men gebruikt de vertaling
van de dichter P. C. Boutens.
BREDA Ria Takx "^gaat opnieuw
een aantal radio-uitzendingen maken
voor de AVRO in het programma ,,Een
lied en een velugel". De eerste uitzen
ding is 9 februari a.s. van 1.3.30 - 14.00
uur tezamen met de zanger René Frank.
Peter Kellenbach is de begeleidende pia
nist.
DEN HAAG Onder auspiciën van het
centraal bureau Wikor zal het West-
duitse Tournéetheater een aantal op
voeringen geven van Von Kleists Der
zerbrochene Krug. Het gezelschap
komt 12 februari in Bergen op Zoom,
de 16e van deze maand in Breda,
twee dagen later in Middelburg en de
19e februari in Terneuzen- De opvoe
ringen in ons gewest worden 25 febru
ari besloten in Tilburg.
EINDHOVEN In Galerie Siegers er-
poseert vanaf 5 februari de schilder
Kees Verweij. De expositie duurt tot
en met 26 februari.
HELMOND Joost Sicking brengt in
kunstzaal 't Meijhuis, alhier van 6, t.
e.m. 28 februari een schilderijenten
toonstelling.
I
duidelijk af. Ook haar minder gebonden
werk verraadt grote spiritualiteit. Op
merkelijk zijn bijvoorbeeld twee knappe
potlood-tekeningen en een vrouwelijk
naakt, waarbij niet alleen de technische
problemen gaaf werden opgelost, maar
waarbij ook houding en uitdrukking van
veel begrip getuigen. Een kleine, onop
vallende kleurenlitho „leguanen" be
hoort tot haar beste werkstukken.
Er is verder werk van zuster Christine
(Anne, Marie van der Meer de Walche
ren, dochter van Pieter). Indertijd heb
ben wij van haar werk gezien in de Bre
dase Beyerd en merkten toen op, dat in
haar nog sporen aanwezig waren van Ot
to van Rees en Matthieu Wiechman. Dat
zelfde moet gezegd worden van het werk,
dat thans in Tilburg van haar bijeen-
hangt. Zij heeft zich blijkbaar van haar
eerste vorming niet los weten te maken
en zal daar in haar zoveel jarig klooster
leven ook geen gelegenheid voor hebben
gehad.
Een verdienste van haar schilderijen is,
dat zij zich weet te distantiëren van de
pathetiek van het onderwerp: zij schil
dert in rustige, meest grote vlakken, die
zij soms boeiend bijeenbrengt. „Mijn cel'
vinden wij in dit opzicht een van haar
beste werkstukken; het is transparant,
volkomen exact met iets van de innerlij
ke sfeer, die men verwacht in een kloos-
milieu. Andere werkstukken, zoals bij
voorbeeld haar blauwe en rode schilde
rijen, missen deze sfeer. Haar gouaches,
waarvan zij er een zevental bijeen heeft
gebracht, zijn niet groots, ofschoon er
enkele bij te ontdekken zijn. die onge
twijfeld kwaliteit hebben. Van zuster
Christine hangt ook een wandkleed, de
Schepping dat bij ons sterk herinnerin
gen wakker riep aan Lurgat.
Tenslotte is er zuster Celestine Marga-
rethe Walburg, die een aantal handgewe
ven wandkleden en misgewaden bijeen
heeft gebracht. Zij vallen op door een
moderne niet excessieve vormgeving en
hebben een voorname allure. Vooral haar
„bruiloft van Kanaa" is een opmerkelijk
tapijt, dat herinneringen wekt aan vroeg
christelijke kunst.
J. M.
Cees Noteboom heeft in de
Volkskrant verteld hoe hij erin ge
slaagd is kennis te nemen van de
inhoud van het eerstvolgende num
mer van „Delta", een blad dat Ne
derland in de Engelse taal over de
wereld verspreidt om daar meer
kennis en begrip voor ons en ons
gezwoeg op ons drooggelegde stuk
je zeebodem te kweken.
De redactie vond het een goed
idee nu eens een aantal bekende
Nederlanders al hun grieven jegens
eigen land en volk te laten spuien,
een ongetwijfeld originele vorm
van de in deze tijd zo populaire
zelfverguizing.
De bekende Nederlanders die in
„Delta" hun hart mochten luch
ten liegen er niet om: er blijft van
ons land geen spaan over en van
onszelf evenmin. Enkelen, zoals
Anton van Duinkerken en Wim
Kan, zijn mild tot zeer mild, maar
verreweg de meesten geven Neder
land en de Nederlanders ervan
langs. Alles wat in ons verfoeilijk
is, alles wat land en volk maar ver.
weten kan worden wordt breed uit-
i gemeten.
Dat lezen ze straks nu allemaal
i in Oeganda en Cambodja, in
i Australië en in Chili. Ze zullen er
i wel van opkijken, want de Algeme-
I ne Vereniging voor Vreemdelingen.
i verkeer heeft miljoenen uitgegeven
i om ons in de hele wereld juist af te
schilderen als een vriendelijk en
nijver volkje, alleszins een bezoekje
i waard.
Eén man echter valt in de rij van
tientallen zelfverguizers geheel uit
(Advertentie)
de toon. Godfried Bomans schrijft
in „Delta" dat de Nederlander geen
fouten aankleven. Hij concludeertJ
dat wij, in tegenstelling tot alle an-
dere volkeren op aarde, geheel vol. j
maakt zijn.
En daarmee is hij, in heel die
lange stoet van „self-quellers", niet
alleen de bondigste maar tevens Ze
knapste schilder van de gebreken
der Nederlanders.
PRAET-MAECKER
HU? Die is op pinguïn-jacht.
ZAL AMERIKA PROTESTEREN?
Washington. 6 februari 1915 i
Half-ambtelijk wordt meegedeeld dati
Amerika ten spoedigste bij Duitsch-J
land zal protesteeren tegen de door
dit land medegedeelde verklaring in-
zake de nieuwe oorlogszone ,rond En-
geland en het Kanaal.
Van onze radio- en tv- redacteur)
HILVERSUM Als de voortekenen
niet bedriegen, zal er binnen afzienbare
tijd een nog ruimere samenwerking ont
staan tussen de West Deutsche Rund
funk in Keulen en de Hilversumse radio-
en televisiemensen.
Een jaar geleden werd de heer J. de Laet
oud-parlementair redacteur van 't pers-
bur. Belga tot permanent vertegenwoor
diger van de Belgische radio en televisie
(BRT) in Hilversum aangesteld. Dit heeft
geresulteerd in een steeds toenemende
samenwerking op het gebied van repor
tages, documentaires en co-ordinatie tus
sen Nederland en België.
Men vond het daarom in Hilversum
een belangrijke zaak, (omdat de West
Deutsche Rundfunk in haer gebied de
grootste gemeenschappelijke grens heeft
met Nederland welke loopt van Enschede
tot Vaalst), de mogelijkheden te bespre
ken van een samenwerking met de ooster
buren.
Daartoe heeft deze week een delega
tie onder voorzitterschap van de heer
E. A. Scfiüttenhelm voorzitter van de NTS
en wnd. programmacommissaris, alsmede
de hoofdredacteur, de heer D. Simons
en zijn adjunct-hoofdredacteur, de heer
Roel Renssen een bezoek aan Keulen
gebracht.
Na afloop van de besprekingen heb
ben beide delegaties het voornemen
kenbaar gemaakt om te komen tot een
nauwere samenwerking tussen de West-
duitse en Nederlandse televisie.
(Van onze radio- en tv- redacteur)
De KRO-televisie zal dinsdag via Ne
derland 1 van start gaan met de parle
mentaire rubriek „Vanavond in
Nieuwspoort", een programma dat wordt
samengesteld door Ad Leengebemt en
Frits van der Poel. Eenmaal per maand
zullen deze Brandpunt-redacteuren dit
programma de kijkers presenteren van
uit het internationaal perscentrum
Nieuwspoort in Den Haag, behalve Ln de
zomermaanden wanneer beide kamers
met vakantie zyn.
Bij een onlangs door het instituut voor
psygologische markt- en motiefonderzoek
gehouden enquête is gebleken dat nog geen
kwart van de Nederlandse bevolking po
sitief tegenover het parlenvent staat,
ruim een kwart neemt geen stanpunt in en
meer dan de helft van de bevolking is
ten opzichte van het parlement negatief
ingesteld.
De redactie van „Vanavond in Nieuws
poort'' wil trachten met deze tv-rubriek
het Nederlandse volk dichter bij het
parlement te brengen.
Het wijkt in zekere zin af van andere
parlementaire rubrieken die veelal inha
ken op de politieke actualiteit, doordat
in dit programma vooral het parlement
als zodanig en de politici belicht moe
ten worden.
De politieke actualiteit zal zijn plaats
blijven behouden in het brandpuntpro
gramma terwijl ook de nieuwe parle
mentaire rubriek wanneer hiertoe
aanleiding bestaat op de politieke
actualiteit zal worden ingehaakt.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM De heer Leo Daaleman
uit Arnhem is bereid gevonden, voorlopig
voor de microfoon de plaats van Theo
Eerdmans in te nemen by de leiding van
de radioQuiz „Je neemt er wat van mee".
De heer Daaleman is verbonden aan
een ulo-school in zijn woonplaats. Daar
naast is hij sportmedewerker aan de Arn
hemse editie van Het Vrije Volk en hij
bekleedt functies in de voetbalvereniging
sk-Vitesse-combinatie en de KNVB.
De luisteraars kunnen de nieuwe quiz
master horen in de eerstvolgende uit
zending van „Je neemt er wat van mee"
op zaterdag 13 februari. Er zijn dan twee
kandidaten voor hun derde ronde: de 18-
jarige Ben Smit uit Amsterdam, met als
onderwerp Cliff Richard en The Shadows
en de heer J. Keersemaker, eveneens uit
Amsterdam over luchtvaarthistorie.
De heer A. van Ieperen is de enige kan
didaat voor de tweede ronde en deze
Utrechtenaar heeft de film als onder
werp. Voor de eerste maal komt Hans
van Weydom-Claterbos uit Amsterdam
voor de microfoon, die de Olympische
Spelen te Tokio als onderwerp heeft ge
kozen.
Horizontaal1. kleur; 2. voor de mid-
dag - ieder - muzieknoot; 3. verleng-
i de speelduur (Engels) - familielid; 4. i
'voorzetsel - ziek (Engels); 5. stad in
Algerije. - rivier in Spanje; 6. eerste
vrouw - bovenste punt; 7. voor de
middag - en omstreken; 8. jongstleden
- in opschudding - voorzetsel; 9. vogel.
Vertikaal1. familielid - gesloten
junior; 2. vis; 3. vaartuig; 4. persoon-
lijk voornaamwoord ,- muzieknoot; 5.
j aalgeer - vrucht: 6. godsdienst - bij-
voorbeeld (Frans)7. speelruimte in
een circus; 8. lichthoofdig meisje; 9.
Chinese munt - europeaan - bijwoord.
•jo -
I dnj r[ *6 f}oorp3tu "8 Jatstd 'L -
3f.i ;jaad - agp* g !aj - aA f uiHEid
'g TRAiaaui 'z iJC - aoi - ha x
'Xaiaui 6 '21 - doj
l£ '8 ioa - urn 'i !dox - HAa g !Hjsa
- ire jo c mi - ja^ -p ;nd - da 8 Tui
- 2^9 - ure z -j -joh 3ujssoido
(Advertenties)
Elke OLVEH polis is winstdelend.
CE GESW t*CCE NOOPLANP1H6 WORPT DE BARON METTEN TOT MILITAIR- EXPPCT VERHEVEN
BEN K0L0NELIO
5TOMACH0 WELKOM
MJÏljilNmUSSIHö