Nel Oosthout had in Bombay enorm succes HALF ZWAAR - HEEL LEKKER 1 f TROEVEN Muziekinstituut zit met luchtprobleem in GROEVEN Baron Bluff en de Bluff-Blues AVONDVULLEND SOLO-TONEEL Alles deed V j Fokker ziet ruimte voor Fellowship zij zelf l BEZUINIGING OP VENTILATIE Samenzwering verijdeld in Maleisië Zes Bach-sonates in uniek album DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 1 FEBRUARI 196S Nutsspaarbank Breda Vanavond: Captain Horatio Hornblower (Advertentie) - WIÊÊËÊÊÊÊÈÉÊMÊÊÊÊÈ y DEN HAAG Eigenlijk ben ik een actrice, die een regisseur nodig heeft, een man, die zegt: dat en dat moet je gaan doen. Ik ben er helemaal niet ge schikt voor alles alleen te organiseren." Zij, die de Haagse Nel Oosthout ken nen, zullen zich verbazen over deze uit spraak. De feiten zün er dan ook lijn recht mee in tegenspraak. Want sinds 1932 bedrijft Nel Oosthout al solo-toneel en dat op een heel bijzondere manier. Zij heeft vier avondvullende program ma's in het Engels. Zij is net terug van een tournee door Israël, India, Singapo re, Thailand en Pakistan, landen, waar zij de schitterendste kritieken heeft ge kregen. En zij heeft alles alleen ge daan. Ze speelde, zorgde voor het decor, en de belichting, zij was haar eigen in spiciënt, haar eigen regisseur en het ging allemaal volmaakt. Pas een week terug, maakt ze zich alweer zorgen over een nieuw program ma, over haar nieuwe tournee in okto ber naar Amerika, maar vooral over haar positie in Nederland. De laatste ja ren is het aantal voorstellingen, dat zij in Nederland gaf, steeds minder gewor den. Wel was ze veel weg in drie jaren tijd maakte zij vier wereldtour nees maar toch is ze er zelf niet ge lukkig mee. ..Ik zou dolgraag hier °P willen treden", verzucht ze. „maar ja, ze schijnen me niet te willen". Zoekend naar een verklaring hiervoor doet Nel Oosthout eigenlijk zelf een op lossing aan de hand. In ieder geval legt ze de vinger op datgene, wat er aan man keert: een nieuw programma. ,,Ik zoek." zegt ze, ,,ecn geschikt stuk. Het liefste zou ik een opdracht krijgen. Maar zo lang die er niet is, hoop ik maar op een ingeving. Ik kan niet zeggen aan welke eisen het moet voldoen. Het is een soort intuïtie. Ik lees wa en dan moe ik ineens kunnen zeggen: dit is het." Nel Oosthout wacht dus op een inge ving. Maar intussen is zij in het buiten land heel erg populair. Enkele dagen ge leden, bij de opening van een fototen toonstelling over Nehroe in Den Haag. vertelt ze. kwam er iemand naar me toe en die zei: You are very popular. You are in all the papers". Toen ik vroeg wie hij was. antwoordde hij: de ambassadeur van India. Stom van me, want dat had ik natuurlijk moeten we ten. Het is geen bluf als ze het heeft over haar enorme succes in India. De stapel krantenknipsels liegen er niet om. Nel Oosthout was tijdens het Eu charistisch Congres onbetwist DE cul turele manifestatie. ,.In 1961 was ik al in Bombay en toen woonde kardi naal Gracias een van mijn voorstel lingen bij. Hij en de Nederlandse con- (Van onze luchtvaartredacteur) SCHIPHOL In een van de fabrieks hallen van de N.V. Koninklijke Neder landse Vliegtuigfabriek Fokker op Schip- hol-zuid nadert een houten model op ware grootte van Fokkers nieuwste pro- dukt de F 28 Fellowship, zyn voltooiing. Dit model dat van binnen in cockpit en passagierscaoine is uitgevoerd, precies als de toekomstige echte Fellowships, dient om mogelijke opdrachtgevers een indruk te geven van de inrichting van het straalverkeersvliegtuig voor de korte afstand. Het model bestaat dan ook slechts uit een romp en de daaraan be vestigde (houten) motorgondels, waarvan er een Rolls Royce Spey Junior straalmo tor omhult. Commercieel-directeur F. L. J. Diepen heeft gisteren een aantal leden van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart publicisten een eerste blik in deze zg. mock up gegund. In de cabine zijn twee inrichtingen aangebracht. In het voorste gedeelte vindt men de luxe inrichting: twee royale stoelen ter weerszijden van een vrij breed middenpad. In deze uitvoering kan de F 28 slechts veertig passagiers mee nemen. Achter in de cabine ziet men de inrichting van de Fellowships voor ruim zestig passagiers. Aan een kant van het midenpad twee en aan de andere kant drie stoelen. De kleine, maar dicht op- eenstaande raampjes, bieden een ruim uitzicht. Delen van de Fellowship worden ver vaardigd in Nederland, West-Duitsland en Groot-Brittannië. Binnenkort komen wij op Fokker en op het F 28-project nader en uitvoeriger terug. (Advertentie) sul-generaal hebben er eigenlijk voor gezorgd dat ik nu weer officieel werd uitgenodigd. De laatste heeft he ook me he ministerie van O. K. en W. geregeld, dat ik een subsidie kreeg. De man, die bet tournee voor mij heeft georganiseerd, was de culturele attaché van New Delhi. Een paar we ken voor mijn vertrek wist ik nog steeds niet waar ik overal op zou moe ten treden. Ik ben toen wel een beetje boos op hem geweest, maar later heb ik zeer veel respect voor hem gekre gen. Het is in India namelijk ongeloof lijk moeilijk om iets te organiseren. Ze- Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis. Maandag 1 februari HILVERSUM 1 402 M VARA: 12.00 Licht instrumentaal trio. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Musette-orkest. 12.55 Actualitei ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden stand. 13.20 Orgelspel: lichte muziek. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Gre pen uit de muziekgeschiedenis, muzika le lezing. 14.25 Geen engelen, hoorspel. (Herhaling van 20 januari j.l.). 15.30 Amsterdams strijkkwartet: moderne mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit. Zes tig minuten voor boven de 60. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Stereo: Amusementsmu ziek (gr.) 17.30 Friese streekuitzending. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws 18.15 Actualiteiten. 18.25 Theaterorkest en zangsolisten (stereo). 19.00 Onder de afwas, licht programma. 19.30 Parlemen tair overzicht. 19.45 Overheidsvoorlich ting: Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws 20.05 Licht ensemble met zangsolisten. 20.30 Etherforum.. 21.00 Klein gedrukt: een greep uit de krantenknipsels. 21.20 Het hangt aan de muur en het tikt. 21.40 Stereo: Radiophilharmonisch or kest en solist: klassieke muziek. In de pauze: 22.30-22.40 Nieuws. 23.30 Amuse mentsmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 12.00 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte muziek en reportages. 13.30 Licht instrumentaal kwartet. 13.50 Pianospel met ritmische begeleiding (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Moderne en klassieke kamermuziek (gr) 15.00 Als de kat van huis is. wedstrijd- programma (herhaling van 21 jan j.l.) 15.30 Klassiek pianoconcert (gr.) 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensemble (opn.) 16.45 Klassieke grammofoonmu- ziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmu ziek voor tieners. 17.50 Overheidsvoor lichting: De biologie van de Suriname- rivier vóór de afsluiting van de Afobaka- stuwdam, spreker P. Leentvaar. 18.00 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse radio- uitgave van de Partij van de Arbeid, voor de mikrofoon gebracht door Theo Eerdmans en Jaap Brand 18.30 Klassie ke grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraat- je. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Amu sementsmuziek (opn.) 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 20.20 Nathan en Elisabeth, hoorspel. 21.30 Klassieke pianomuziek (gr.) 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Licht ensemble: Schotse, Engelse en Ierse volksliedjes (opn.) 22.20 Boekbespreking 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Aan de bronnen van de muziek muzikale lezing. 23.10 Lichte orkestmu ziek. (gr.) 23.40 Het Evangelie in het Esperanto. 23.55-24.00 Nieeuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Ge varieerde muziek. (12.25 Weerbericht, mededelingen en berichten) 12.50 Beurs berichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio 15 00 Nieuws. 15.03 Schoolradio. 15.45 Lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en medede lingen. 17.15 Lichte muziek 18.00 Nieuws 18.03 Voor de soldaten. i8.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Jazzmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. Daarna: Correspondentie uit Nederland. 19.40 Volksdansen en -liedjes van de la ge landen. 20.00 Nieuwe grammofoonmu ziek voor tieners en twens. 20.45 Mo derne en klassieke muziek. 21.45 Kamer muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Operamuziek. 22.35 Beroemde operakoren 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. 23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelie den. BRUSSEL FRANS 484 M 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu ziek en actualiteiten. (12.40 Feuilleton 13.00 Nieuws.) 14.00 Nieuws. 14.18 Ge varieerd programma (15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws. 16.02 Beursberichten. 16.08 Liederen. 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.02 Voor de soldaten. 18.50 Feuille ton. 19.15 Muzikaal medaillon. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 20.47 Klassieke muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.55-23.00 Nieuws. Dinsdag 2 februari HILVERSUM 1 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardmuziek. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dago pening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.35 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven: boek bespreking. 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws 11.02 Voor de zieken. HILVERSUM 2 298 M KRO: 7.00 Het levende woord. 7.05 Ouverture.., radio voor vroege mensen. (7.30-7.40 Nieuws en 8.00-8.05 Meditatie) 8.30 Nieuws. 8.40 Godsdienstige uitzen ding. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.40 School radio. 10.00 Klassieke en moderne ka mermuziek (opn.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan...vooruit, praatje. Maandag 1 februari NEDERLAND 1 IKOR-CVK-RKK: 19.30 Woord voor woord, bijbelvertelling voor de kleuters. 19.35 Kenmerk, actualiteitenrubriek van de kerken. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd politieke partijen: KVP 20.30 Deltawerken 2, dokumentaire film. 21.00 Captain Horatio Hornblower, film (14 jaar). 22.45 22.50 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO. 20.01 Het gesprek van de dag, aktuele zaken worden met een controversieel tintje belicht. 20.40 AVRO's TV-maga- zine: Het optreden van kinderen voor televisie. NTS: 21.25 Jazz in beeld AVRO: 21.55-22.10 Sterren kijken: De hemel zonder maneschijn. BELGIë VLAAMS 14.05-15.15 Schooltelevisie. 19.00 Zand mannetje. 19.05 Internationale jeugdkro- niek. 19.25 Programma voor de tieners. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.30 De wijze kater, toneelstuk. 22.30 De Nederlandse pockets en paper-backs. 23.00 Nieuws. BELGIë FRANS 14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Kroniek voor de vrouw. 19.30 Sportuitzending 20.00 Journaal. 20.30 Le Saint: L'homme qui avait de la chance, filmfeuilleton. 21.20 Erasmus, documentair programma 22.20 Journaal. ker op cultureel gebied. Ik ging tenslot te met een bang hart op reis, omdat ik steeds duidelijker besefte dat het stoutmoedig was wat ik ging doen: vier avondvullende programma's uitvoeren in het Engels. Als je bij Sint Joan van Shaw door de zenuwen wat overslaat, dan blijft er toch nog voldoende over. Maar die an dere stukken. Op het laatst heb ik me overal maar bij neergelegd. Make the best of it en niet in paniek raken, dacht ik. Zo sterk mogelijk spelen, want daar gaat het tenslotte om. Het spel moe goed make wat er aan technische outil lage ontbrak. In Bombay was bet een keer zo erg, dat ik zo weer naar huis had gewild. Een jonge pater had daar de leiding over het kunstzinnig aspect van het Congres. Hij had er echter geen rekening mee gehouden dat mijn pro gramma twee uur duurde. Wat had hij dus gedaan? Eerst een voorstelling van ,,Le roi" van Ionesco en daarna ik. Dat is moord. Het een vermoordt het ander. De moeilijkheid was, dat de kaartjes (het goedkoopste was f 37.50) al waren verkocht. Na veel geconfereer heb ik het gedaan gekregen dat ik eerst mocht. Had je die spelers van he gezelschap eens moeten zien. Die dachten: dat mens is zó klaar, maar dat viel wel een beet je tegen. Weer komt een recensie op tafel. Nel Oosthout wordt uitgebreid geprezen. De voorstelling van „Le roi" wordt met em kele regels afgedaan. Door middel van kardinaal Gracias is zij ook aanwezig kunnen zijn bij de mis, die door paus Paulus werd opgedragen. „Het was enorm druk in die dagen", herinnert ze zich. „Ik snap nog niet dat de politie het allemaal in de hand heeft kunnen houden. Na die mis bijv. werden in het gedrang je kleren bijna van het lichaam gescheurd." Later heeft zij nog met kardinaal Al- frink en een van de prinsessen de Bour bon - Parma deelgenomen aan een maal tijd voor armen en rijken. Die werden tijdens het Congres op verschillende plaatsen in Bombay aangericht. „Aan doenlijk". zegt Nel Oosthou, ..uren van tevoren stonden de mensen al in de rij". Over het algemeen wordt er India weinig toneel gespeeld, heeft zij erva ren, ,.wat dat betreft ligt er daar nog een heel terrein braak. Nederlandse ac teurs zouden er prachtig werk kunnen doen. Ik had er zó kunnen blijven," zegt ze lachend, „maar dat is niets voor mij. Ik ben altijd weer blij als ik thuis ben." Nel Oosthout is op 2 februari 1907 in Apeldoorn geboren. Zij studeerde aanvan kelijk piano, maar ging later over naar het toneel. Haar vorming ontving zij bij Frits Basil van het Munchener Hofthea ter. Laer bij Alber van Doorn. Van 1927 tot 1932 was zij verbonden aan het Verenigd Toneel en speelde zij onder Verkade en Verbeek. ,,In het gezelschap heb ik nooit be langrijk werk gedaan", zegt ze beschei den. ,,Ik was te verlegen. Toch had ik heel veel energie en die moest er op een of andere manier uit. Louis van Gas teren en Kruis Voorberg hebben mij ge adviseerd de richting van het solo-toneel op te gaan. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Maar toch zou ik nu weer graag bij een gezelschap willen zijn." (Advertentie) RED BAND ROOSENDAAL DRUM Tot de intiem ste werken van J. S. Bach be horen de zes so_ nates voor kla vecimbel en vi ool, die welis waar de stren ge Bach-iaanse thematiek ade men maar tegelijkertijd een warmte uitstralen die het luisteren naar deze klare kamermuziek tol een innig te be leven artistiek genoegen maakt. Voor de misschien niet zo erg talrijke mu ziekliefhebbers die de glorieuze pracht van deze sonates op hun waarde we ten te schatten is het album dat Phi lips met uiterste zorg aan deze zes werkjes wijdde, een bazit dat vele ja ren lang vreugde kan verschaffen. De aankoop vergt, dat is bij albums nu eenmaal zo, een wat grotere uitgave dan een „gewone" plaat, maar wie daarover heen stapt zal er geen be rouw van krijgen. Arthur Grumiaux speelt de vioolpar tij in deze zes sonates en de Italiaan se klaveciniste Egida Giordani Sartori, wier moderne klavecimbel wonderwel harmonieert met Grumiaux' kostelijke Stradivarius, verzorgt de klavierpartij. Grumiaux' spel weerspiegelt zijn gro te voorliefde voor deze verstilde, tot de essentie teruggevoerde muziek. De rijke, nobele toon van zijn vorstelijke instrument is de ruggegraat van de meeste der zes sonates, waarin de viool namelijk sterk domineert. De op twee platen bijeengebrachte sonates, samen in een uitermate fraai album, paan vergezeld van een boek- AMSTERDAM Het instituut voor muziekwetenschap van de universiteit van Amsterdam heeft de beschikking gekregen over een nieuw gebouw, waarin van alle vrijwel geheel geluiddicht ge maakte ruimten alleen de col- lege- en studiezaal geventileerd wordt. Niet van ramen voorziene ruimten, waarin de 60 studenten van het insti tuut grammofoonplaten kunnen beluis teren, zijn niet op de luchtverversings installatie aangesloten. Een kamer van een assistent van de hoogleraar-direc teur prof. dr. Ph. Bernet Kempers kan na iedere les niet direct gebruikt wor den, omdat het er zo benauwd is dat een via een in het laatste stadium van de verbouwing openslaand gemaakt raam verse lucht binnengelaten moet worden. Oorzaak is de noodzaak van bezuini ging op het verbouwingsbudget, die zonder overleg met prof. Kempers ge leid heeft tot het besluit alleen de col legezaal op de luchtverversingsinstalla tie aan te sluiten. De heer Kempers, die voor het overige zeer ingenomen is met het nieuwe gebouw heeft ondertussen de schriftelijke toezegging gehad, dat de gemaakte fout hersteld zal worden. Hij twijfelt er echter aan of dit wel met de nodige snelheid zal gebeuren. Het nieuwe onderkomen van het in stituut voor muziekwetenschap is ge- Advertentie Otliarinastraat 15 Dillenburgstraat 24 Rente 3.25, 3.50 en 4 KOEALA LOEMPOER De regering van Maleisië heeft de arrestatie bekend gemaakt van Inche Abdoel Bin Isjak, een jongere broer van het staatshoofd van Singapore, van dr. Boehanoeddin Al-Helmi, voorzitter van de Pan-Ma- leise Islamitische partij en van Inche Isjak Bin Hadji Mohammed, oud-voor zitter van het socialistische front. Zij zouden volgens de regeringsmede deling betrokken zijn bij een Indone sisch plan om een opstandige Maleische regering-in-ballingschap te vormen en de bevolking van Maleisië tot gewa pende opstand aan te sporen. Zij zouden in verbinding hebben ge staan met een agent van de Indonesi sche inlichtinendienst, R. M. Soenita, oud-attaché van de Indonesische am bassade in Koeala Loempoer, van wie zij grote sommen geld zou hebben ge kregen. Zij waren voornemens, aldus de regering, de volgende week naar het buitenland te vertrekken na nog een laatste aanzienlijk bedrag van de Indonesiërs te hebben geïncasseerd. De gearresteerde 50-jarige Inche Aziz was destijds minister van landbouw van Maleisië. Hij werd in 1962 uit dit ambt ontheven en uit de Verenigde Maleise nationale organisatie van Toen- koe Abdoel Rachman, de huidige pre mier van Maleisieë, gezet. Hij is steeds een felle tegenstander geweest van aan sluiting van Maleisië bij het westen en van het verzet van zijn land tegen In donesië. vestigd in een oude politiepost aan de Ferdinand Bollstraat, naast de openbare muziekbibliotheek, waar het vroeger over enkele lokalen beschikte en waar het nu mee in verbinding staat. De verbouwing en inrichting met on der meer een soort huisdraadomroep, waardoor men in diverse lokalen en luistercellen vanuit een centraal punt op desnoods drie grammofoons en een bandrecorder tegelijk gedraaide gram- mofoanplaten en bandopnamen kan be luisteren heeft ongevear 260.000 gulden gekost. je dat als bijzonderneid de volledige üartituren bevat. Dat duidt er weliS' waar op dat de uitgever dit album in de eerste plaats heeft afgestemd op actieve musici, maar ook de meer dan vluchtig geïnteresseerde muziek minnaar zal daar veel plezier van heb ben. Een facsimile van Bachs eigen notenschrift toont aan dat de bezitter van dit album blij mag zijn dat niet de originele manuscripten werden af gedrukt, al maakte Bach het dan nog lang zo bont niet als Beethoven, in dit opzicht. Voor de wat dieper gravende disco- fiel is deze uitgave, zowel wat inhoud als wat uiterlijke vormgeving betreft, een juweeltje. (Philips stereo 835 227-8 AY, mono A 02349-50 L). Glazoenov-Mozart Glazoenov en Mozart op één plaat bij elkaar, het lijkt een vreemde com binatie. RCA heeft het niettemin ge daan. Jascha Heifetz speelt daarop het vioolconcert van de Russische compo nist die de tragiek heeft moeten be leven in eigen land een doodgezwege- ne te zijn, en buiten de Sovjet-Unie een welhaast vergetene. Zijn vioolcon cert behoort tot de weinige werken die nog repertoire houden en al is het kleurig en geeft het de solist gelegen heid technisch gezien alles uit zijn in strument te halen, erg veelzeggend is het niet. Het blijft voor het grootste deel een plezierig muziekje. Heel wat anders is de Sinfonia Con certante van Mozart, voor viool en altviool (William Primrose), een rijk werk dat in zijn symfonische opbouw de twee solo-instrumenten volledig in tegreert. Ze vormen als het ware de zeer bescheiden tolk, wiens woorden men als vanzelfsprekend opneemt, om later te ervaren dat de ware beteke nis dieper ging dan de ogenschijnlijk zo simpelweg componerende Mozart op het eerste gehoor lijkt te suggereren De Sinfonia Concertante is niet alleen een werk met een grote en beminne lijke zeggingskracht, maar tevens een specimen van Mozarts geniale schrijf trant. Heifets en Primrose bouwen de ze concerterende symfonie met grote artisticiteit op, een Mozart herschep pend zoals hij uit slechts weinige an dere van zijn werken oprijst. (RCA stereo LSC-2734, mono LM-2734). Sonata da Camera Willem de Fesch is een nog nauwe lijks bekende Nederlandse componist Captain Horatio Hornblower is een rol, die Gregory Peck op het lijf geschreven is. U kunt hem vanavond zien in de gelijknamige film, die op het eerste net wordt uitgezonden om 9 uur. Hierboven heeft u al een voorproefje van de ze romantische zeeheldenrol. uit het begin van de achttiende eeuw die we tot onze vreugde broederlij; bijeen zien met Locatelli (de Italiaans Nederlander, of omgekeerd, zo men wil). Handel en Quentin, ook al een on der het stof geraakte achttiende eeuw- se musicus. Aan de omvang van zijn oeuvre mag men zijn huidige onbe kendheid niet wijten, aan de artistieke betekenis ervan toch zeker ook niet Hoe het zij, Columbia bracht de vier bijeen op een voortreffelijke plaat. „Sonata da Camera", een ensemble gevormd door vier Nederlandse musi ci van'naam, speelt van hen sonates, die de sfeer van het muziekleven van twee eeuwen geleden weer levend ma ken. De merkwaardige verzameling componisten op de sprekende hoes ma ken bepaald nieuwsgierig en wie. daar voor capitulerend, de plaat aan zijn discotheek toevoegt, zal die nieuwsgie righeid bijzonder aangenaam bevredigd zien. (Columbia 33 HSX 117). Monumentale Franck Evenals in de beeldende kunst zijn in de muziek die werken zeldzaam welke op zich een begrip vormen en die naast zich niets anders nodig heb ben om de onsterfelijkheid van de ma ker te bewerken en te bevestigen. In dit opzicht heeft de componist het zelfs nog moeilijker dan de beeldhou wer of de schilder, omdat de luiste raar immers naast de voor hem ab stracte schepping, na het verklinken der laatste tonen nieuwe vergelijkingen wenst, om het verkregen beeld (de „imago", zo men wil) vast te houden. Daaraan ontkomt slechts b.v. een vijf de en een negende van Beethoven. Maar zo'n monument is voor een klei ner publiek dan wel, ook de enige symfonie die Franck schreef. Hij had die niet nodig voor het „vestigen" van zijn naam. Als toondichter, vooral als componist van orgelwerken is bij de laatste waarlijk grote van de Franse school (als we Dupré even buiten be schouwing laten), maar de enige sym fonie die hij schreef zou zonder Psy che, Les variations symfoniques en zijn vioolsonate, de muziekliteratuur met een grote naam verrijkt hebben. Het Concertgebouworkest, dat onze nationale trots niet genoeg kan strelen, herschept op een memorabele Philips- plaat dit monumentale, door een ver fijnde maar nergens geraffineerde of naar kunstmatigheid neigende architec tuur gekenmerkte werk, dat niet alleen door de musicoloog gerekend wordt tot het beste wat de musicerende mens vermocht te scheppen, maar dat ook de onbevangen luisteraar aanspreekt, in spireert en rijker maakt. Het Concertgebouworkest wordt bij deze uitvoering geleid door Willem van Otterloo, die geen afwijkende interpre- tatoe gaf, omdat daarvoor zowel Franck als het Concertgebouw te on aantastbaar zijn. Met „Les Eolides", eem bevallig symfonisch gedicht van de Luikse meester als toegift, is deze plaat naar onze smaak een onmisbaar element in elke platenverzameling. (Philips stereo 835 269 AY, mono A 02392 L), Casadesus speelt Mozart Mozarts 22ste pianoconcert is er één van de vele en de verleiding is dan groot om te generaliseren, koel te ver gelijken en met een simpele kwalifi catie, die misschien zelfs wel grond heeft, ten onrechte een geheel concert in te delen bij de grote hutspot die wij, verwende kindieren van een alles tot alledaagsheid terugbrengende tijd, van de meest bezielende kunstvorm, de muziek, hebben weten te maken- Dat is, tussen haakjes, de schaduwkant van het overigens grote goed dat de fono'grafische industrie ons bracht. Beter dan wijsgerige verhandelingen op te zetten over de verschillen tus- nen al Mozarts pianoconcerten is het om, desnoods toonsoort en KV-nummer volstrekt ignorerend, een plaat met Mo_ zart-muziek op de draaitafel te leg gen en zich over te geven. Zeker wan neer een groot pianist als Robert Ca sadesus de solist is zoals (om toch maar exact te zijn) in het 22ste piano concert KV 482. Hij en de dirigent George Szell zijn naar onze smaak sa men met Mozart zelfs te groot voor het orkest dat op de CBS-plaat (25 cm) die we hier op het oog hebben, overi gens punctueel begeleidt. Om Casade sus en Szell: een plaat om zonder ge vaar voor latere spijtgevoelens de Mo- zartafdeling in de collectie mee uit te breiden. 258. Het moederlijke ui terlijk dat de baron zich met veel moeite had ver schaft, was niet berekend op een behandeling met tot uitpuilens toe gevulde hand tassen. De vermomming be gon scheuren te vertonen en ook traden hier en daar verschuivingen en verzak kingen op. Dit was 20 °n- gewoon, dat de dames hun wapenen lieten zinken en hun tegenstandster met o- pen mond aanstaarden. Dit gaf de baron de gelegen heid er schielijk vandoor te gaan. „Wat een geluk, dat Kris- tien Spinet-Mineure tegen een stootje kan.." dacht hij de dikke lagen textiel or denend. „Zij heeft de klap pen voor de Bluff in mij opgevangen..." Weinig rolvast als hij was. verzuimde hij in het spiegeltje te kijken iets wat elke vrouw zonder de geringste aanleiding doet. Zo kwam het dat hij op Jackie afstevende in een ge daante waaruit het dubbel spel dat hij speelde, zeer duidelijk bleek....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 3