Nel Oosthout had in
Bombay enorm succes
HALF ZWAAR - HEEL LEKKER 1
f
TROEVEN
Muziekinstituut zit
met luchtprobleem
in GROEVEN
Baron Bluff en de Bluff-Blues
AVONDVULLEND SOLO-TONEEL
Alles deed V j
Fokker ziet
ruimte voor
Fellowship
zij zelf l
BEZUINIGING OP VENTILATIE
Samenzwering
verijdeld
in Maleisië
Zes Bach-sonates in
uniek album
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 1 FEBRUARI 196S
Nutsspaarbank
Breda
Vanavond: Captain Horatio Hornblower
(Advertentie)
- WIÊÊËÊÊÊÊÈÉÊMÊÊÊÊÈ y
DEN HAAG Eigenlijk ben ik een
actrice, die een regisseur nodig heeft,
een man, die zegt: dat en dat moet je
gaan doen. Ik ben er helemaal niet ge
schikt voor alles alleen te organiseren."
Zij, die de Haagse Nel Oosthout ken
nen, zullen zich verbazen over deze uit
spraak. De feiten zün er dan ook lijn
recht mee in tegenspraak. Want sinds
1932 bedrijft Nel Oosthout al solo-toneel
en dat op een heel bijzondere manier.
Zij heeft vier avondvullende program
ma's in het Engels. Zij is net terug van
een tournee door Israël, India, Singapo
re, Thailand en Pakistan, landen, waar
zij de schitterendste kritieken heeft ge
kregen. En zij heeft alles alleen ge
daan. Ze speelde, zorgde voor het decor,
en de belichting, zij was haar eigen in
spiciënt, haar eigen regisseur en het
ging allemaal volmaakt.
Pas een week terug, maakt ze zich
alweer zorgen over een nieuw program
ma, over haar nieuwe tournee in okto
ber naar Amerika, maar vooral over
haar positie in Nederland. De laatste ja
ren is het aantal voorstellingen, dat zij
in Nederland gaf, steeds minder gewor
den. Wel was ze veel weg in drie
jaren tijd maakte zij vier wereldtour
nees maar toch is ze er zelf niet ge
lukkig mee. ..Ik zou dolgraag hier °P
willen treden", verzucht ze. „maar ja,
ze schijnen me niet te willen".
Zoekend naar een verklaring hiervoor
doet Nel Oosthout eigenlijk zelf een op
lossing aan de hand. In ieder geval legt
ze de vinger op datgene, wat er aan man
keert: een nieuw programma. ,,Ik zoek."
zegt ze, ,,ecn geschikt stuk. Het liefste
zou ik een opdracht krijgen. Maar zo
lang die er niet is, hoop ik maar op
een ingeving. Ik kan niet zeggen aan
welke eisen het moet voldoen. Het is
een soort intuïtie. Ik lees wa en dan
moe ik ineens kunnen zeggen: dit is
het."
Nel Oosthout wacht dus op een inge
ving. Maar intussen is zij in het buiten
land heel erg populair. Enkele dagen ge
leden, bij de opening van een fototen
toonstelling over Nehroe in Den Haag.
vertelt ze. kwam er iemand naar me
toe en die zei: You are very popular.
You are in all the papers". Toen ik
vroeg wie hij was. antwoordde hij: de
ambassadeur van India. Stom van me,
want dat had ik natuurlijk moeten we
ten.
Het is geen bluf als ze het heeft
over haar enorme succes in India. De
stapel krantenknipsels liegen er niet
om. Nel Oosthout was tijdens het Eu
charistisch Congres onbetwist DE cul
turele manifestatie. ,.In 1961 was ik
al in Bombay en toen woonde kardi
naal Gracias een van mijn voorstel
lingen bij. Hij en de Nederlandse con-
(Van onze luchtvaartredacteur)
SCHIPHOL In een van de fabrieks
hallen van de N.V. Koninklijke Neder
landse Vliegtuigfabriek Fokker op Schip-
hol-zuid nadert een houten model op
ware grootte van Fokkers nieuwste pro-
dukt de F 28 Fellowship, zyn voltooiing.
Dit model dat van binnen in cockpit
en passagierscaoine is uitgevoerd, precies
als de toekomstige echte Fellowships,
dient om mogelijke opdrachtgevers een
indruk te geven van de inrichting van
het straalverkeersvliegtuig voor de korte
afstand. Het model bestaat dan ook
slechts uit een romp en de daaraan be
vestigde (houten) motorgondels, waarvan
er een Rolls Royce Spey Junior straalmo
tor omhult.
Commercieel-directeur F. L. J. Diepen
heeft gisteren een aantal leden van de
Nederlandse Vereniging van Luchtvaart
publicisten een eerste blik in deze zg.
mock up gegund.
In de cabine zijn twee inrichtingen
aangebracht. In het voorste gedeelte
vindt men de luxe inrichting: twee royale
stoelen ter weerszijden van een vrij
breed middenpad. In deze uitvoering kan
de F 28 slechts veertig passagiers mee
nemen. Achter in de cabine ziet men de
inrichting van de Fellowships voor ruim
zestig passagiers. Aan een kant van het
midenpad twee en aan de andere kant
drie stoelen. De kleine, maar dicht op-
eenstaande raampjes, bieden een ruim
uitzicht.
Delen van de Fellowship worden ver
vaardigd in Nederland, West-Duitsland
en Groot-Brittannië.
Binnenkort komen wij op Fokker en
op het F 28-project nader en uitvoeriger
terug.
(Advertentie)
sul-generaal hebben er eigenlijk voor
gezorgd dat ik nu weer officieel werd
uitgenodigd. De laatste heeft he ook
me he ministerie van O. K. en W.
geregeld, dat ik een subsidie kreeg.
De man, die bet tournee voor mij
heeft georganiseerd, was de culturele
attaché van New Delhi. Een paar we
ken voor mijn vertrek wist ik nog
steeds niet waar ik overal op zou moe
ten treden. Ik ben toen wel een beetje
boos op hem geweest, maar later heb
ik zeer veel respect voor hem gekre
gen. Het is in India namelijk ongeloof
lijk moeilijk om iets te organiseren. Ze-
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis.
Maandag 1 februari
HILVERSUM 1 402 M
VARA: 12.00 Licht instrumentaal trio.
12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Stereo: Musette-orkest. 12.55 Actualitei
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden
stand. 13.20 Orgelspel: lichte muziek.
13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Gre
pen uit de muziekgeschiedenis, muzika
le lezing. 14.25 Geen engelen, hoorspel.
(Herhaling van 20 januari j.l.). 15.30
Amsterdams strijkkwartet: moderne mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit. Zes
tig minuten voor boven de 60. 17.00 Oude
liedjes. 17.15 Stereo: Amusementsmu
ziek (gr.) 17.30 Friese streekuitzending.
17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws
18.15 Actualiteiten. 18.25 Theaterorkest
en zangsolisten (stereo). 19.00 Onder de
afwas, licht programma. 19.30 Parlemen
tair overzicht. 19.45 Overheidsvoorlich
ting: Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws
20.05 Licht ensemble met zangsolisten.
20.30 Etherforum.. 21.00 Klein gedrukt:
een greep uit de krantenknipsels. 21.20
Het hangt aan de muur en het tikt.
21.40 Stereo: Radiophilharmonisch or
kest en solist: klassieke muziek. In de
pauze: 22.30-22.40 Nieuws. 23.30 Amuse
mentsmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 12.00 Lichte orkestmuziek en
zangsoliste. 12.22 Voor boer en tuinder.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte muziek
en reportages. 13.30 Licht instrumentaal
kwartet. 13.50 Pianospel met ritmische
begeleiding (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.30
Moderne en klassieke kamermuziek (gr)
15.00 Als de kat van huis is. wedstrijd-
programma (herhaling van 21 jan j.l.)
15.30 Klassiek pianoconcert (gr.) 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensemble
(opn.) 16.45 Klassieke grammofoonmu-
ziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor
de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmu
ziek voor tieners. 17.50 Overheidsvoor
lichting: De biologie van de Suriname-
rivier vóór de afsluiting van de Afobaka-
stuwdam, spreker P. Leentvaar. 18.00
Kapel van de Koninklijke Luchtmacht.
18.20 Uitzending van de Partij van de
Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse radio-
uitgave van de Partij van de Arbeid,
voor de mikrofoon gebracht door Theo
Eerdmans en Jaap Brand 18.30 Klassie
ke grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar
kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraat-
je. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Amu
sementsmuziek (opn.) 19.55 Op de man
af, praatje. 20.00 Lichte orkestmuziek en
zangsoliste. 20.20 Nathan en Elisabeth,
hoorspel. 21.30 Klassieke pianomuziek
(gr.) 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Licht
ensemble: Schotse, Engelse en Ierse
volksliedjes (opn.) 22.20 Boekbespreking
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Aan de bronnen van de muziek
muzikale lezing. 23.10 Lichte orkestmu
ziek. (gr.) 23.40 Het Evangelie in het
Esperanto. 23.55-24.00 Nieeuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu
ziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Ge
varieerde muziek. (12.25 Weerbericht,
mededelingen en berichten) 12.50 Beurs
berichten en programmaoverzicht. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio
15 00 Nieuws. 15.03 Schoolradio. 15.45
Lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Voor de zieken.
17.00 Nieuws, weerbericht en medede
lingen. 17.15 Lichte muziek 18.00 Nieuws
18.03 Voor de soldaten. i8.28 Paarde-
sportberichten. 18.30 Jazzmuziek. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
Daarna: Correspondentie uit Nederland.
19.40 Volksdansen en -liedjes van de la
ge landen. 20.00 Nieuwe grammofoonmu
ziek voor tieners en twens. 20.45 Mo
derne en klassieke muziek. 21.45 Kamer
muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Operamuziek. 22.35 Beroemde operakoren
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Jazzkroniek. 23.30 Lichte muziek.
23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelie
den.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu
ziek en actualiteiten. (12.40 Feuilleton
13.00 Nieuws.) 14.00 Nieuws. 14.18 Ge
varieerd programma (15.00 Nieuws)
16.00 Nieuws. 16.02 Beursberichten. 16.08
Liederen. 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws.
18.02 Voor de soldaten. 18.50 Feuille
ton. 19.15 Muzikaal medaillon. 19.30
Nieuws. 20.00 Hoorspel. 20.47 Klassieke
muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz
muziek. 22.55-23.00 Nieuws.
Dinsdag 2 februari
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardmuziek. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dago
pening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lich
te grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym
nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klas
sieke grammofoonmuziek. 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een
boek voor het geestelijk leven: boek
bespreking. 10.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws
11.02 Voor de zieken.
HILVERSUM 2 298 M
KRO: 7.00 Het levende woord. 7.05
Ouverture.., radio voor vroege mensen.
(7.30-7.40 Nieuws en 8.00-8.05 Meditatie)
8.30 Nieuws. 8.40 Godsdienstige uitzen
ding. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.40 School
radio. 10.00 Klassieke en moderne ka
mermuziek (opn.) 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50
Volaan...vooruit, praatje.
Maandag 1 februari
NEDERLAND 1
IKOR-CVK-RKK: 19.30 Woord voor
woord, bijbelvertelling voor de kleuters.
19.35 Kenmerk, actualiteitenrubriek
van de kerken. NTS: 20.00 Journaal.
20.20 Zendtijd politieke partijen: KVP
20.30 Deltawerken 2, dokumentaire film.
21.00 Captain Horatio Hornblower, film
(14 jaar). 22.45 22.50 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO.
20.01 Het gesprek van de dag, aktuele
zaken worden met een controversieel
tintje belicht. 20.40 AVRO's TV-maga-
zine: Het optreden van kinderen voor
televisie. NTS: 21.25 Jazz in beeld
AVRO: 21.55-22.10 Sterren kijken: De
hemel zonder maneschijn.
BELGIë VLAAMS
14.05-15.15 Schooltelevisie. 19.00 Zand
mannetje. 19.05 Internationale jeugdkro-
niek. 19.25 Programma voor de tieners.
19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.30
De wijze kater, toneelstuk. 22.30 De
Nederlandse pockets en paper-backs.
23.00 Nieuws.
BELGIë FRANS
14.15 Schooltelevisie. 18.30 Berichten.
18.33 Voor de kinderen. 19.00 Kroniek
voor de vrouw. 19.30 Sportuitzending
20.00 Journaal. 20.30 Le Saint: L'homme
qui avait de la chance, filmfeuilleton.
21.20 Erasmus, documentair programma
22.20 Journaal.
ker op cultureel gebied. Ik ging tenslot
te met een bang hart op reis, omdat
ik steeds duidelijker besefte dat het
stoutmoedig was wat ik ging doen: vier
avondvullende programma's uitvoeren
in het Engels.
Als je bij Sint Joan van Shaw door de
zenuwen wat overslaat, dan blijft er
toch nog voldoende over. Maar die an
dere stukken. Op het laatst heb ik me
overal maar bij neergelegd. Make the
best of it en niet in paniek raken, dacht
ik. Zo sterk mogelijk spelen, want daar
gaat het tenslotte om. Het spel moe
goed make wat er aan technische outil
lage ontbrak. In Bombay was bet een
keer zo erg, dat ik zo weer naar huis
had gewild. Een jonge pater had daar
de leiding over het kunstzinnig aspect
van het Congres. Hij had er echter geen
rekening mee gehouden dat mijn pro
gramma twee uur duurde. Wat had hij
dus gedaan? Eerst een voorstelling van
,,Le roi" van Ionesco en daarna ik. Dat
is moord. Het een vermoordt het ander.
De moeilijkheid was, dat de kaartjes
(het goedkoopste was f 37.50) al waren
verkocht. Na veel geconfereer heb ik
het gedaan gekregen dat ik eerst mocht.
Had je die spelers van he gezelschap
eens moeten zien. Die dachten: dat mens
is zó klaar, maar dat viel wel een beet
je tegen.
Weer komt een recensie op tafel. Nel
Oosthout wordt uitgebreid geprezen. De
voorstelling van „Le roi" wordt met em
kele regels afgedaan. Door middel van
kardinaal Gracias is zij ook aanwezig
kunnen zijn bij de mis, die door paus
Paulus werd opgedragen. „Het was
enorm druk in die dagen", herinnert ze
zich. „Ik snap nog niet dat de politie
het allemaal in de hand heeft kunnen
houden. Na die mis bijv. werden in het
gedrang je kleren bijna van het lichaam
gescheurd."
Later heeft zij nog met kardinaal Al-
frink en een van de prinsessen de Bour
bon - Parma deelgenomen aan een maal
tijd voor armen en rijken. Die werden
tijdens het Congres op verschillende
plaatsen in Bombay aangericht. „Aan
doenlijk". zegt Nel Oosthou, ..uren van
tevoren stonden de mensen al in de rij".
Over het algemeen wordt er India
weinig toneel gespeeld, heeft zij erva
ren, ,.wat dat betreft ligt er daar nog
een heel terrein braak. Nederlandse ac
teurs zouden er prachtig werk kunnen
doen. Ik had er zó kunnen blijven," zegt
ze lachend, „maar dat is niets voor mij.
Ik ben altijd weer blij als ik thuis ben."
Nel Oosthout is op 2 februari 1907 in
Apeldoorn geboren. Zij studeerde aanvan
kelijk piano, maar ging later over naar
het toneel. Haar vorming ontving zij bij
Frits Basil van het Munchener Hofthea
ter. Laer bij Alber van Doorn. Van
1927 tot 1932 was zij verbonden aan het
Verenigd Toneel en speelde zij onder
Verkade en Verbeek.
,,In het gezelschap heb ik nooit be
langrijk werk gedaan", zegt ze beschei
den. ,,Ik was te verlegen. Toch had ik
heel veel energie en die moest er op een
of andere manier uit. Louis van Gas
teren en Kruis Voorberg hebben mij ge
adviseerd de richting van het solo-toneel
op te gaan. Daar heb ik nooit spijt van
gehad. Maar toch zou ik nu weer graag
bij een gezelschap willen zijn."
(Advertentie)
RED BAND ROOSENDAAL
DRUM
Tot de intiem
ste werken van
J. S. Bach be
horen de zes so_
nates voor kla
vecimbel en vi
ool, die welis
waar de stren
ge Bach-iaanse
thematiek ade
men maar tegelijkertijd een warmte
uitstralen die het luisteren naar deze
klare kamermuziek tol een innig te be
leven artistiek genoegen maakt. Voor
de misschien niet zo erg talrijke mu
ziekliefhebbers die de glorieuze pracht
van deze sonates op hun waarde we
ten te schatten is het album dat Phi
lips met uiterste zorg aan deze zes
werkjes wijdde, een bazit dat vele ja
ren lang vreugde kan verschaffen. De
aankoop vergt, dat is bij albums nu
eenmaal zo, een wat grotere uitgave
dan een „gewone" plaat, maar wie
daarover heen stapt zal er geen be
rouw van krijgen.
Arthur Grumiaux speelt de vioolpar
tij in deze zes sonates en de Italiaan
se klaveciniste Egida Giordani Sartori,
wier moderne klavecimbel wonderwel
harmonieert met Grumiaux' kostelijke
Stradivarius, verzorgt de klavierpartij.
Grumiaux' spel weerspiegelt zijn gro
te voorliefde voor deze verstilde, tot
de essentie teruggevoerde muziek. De
rijke, nobele toon van zijn vorstelijke
instrument is de ruggegraat van de
meeste der zes sonates, waarin de
viool namelijk sterk domineert.
De op twee platen bijeengebrachte
sonates, samen in een uitermate fraai
album, paan vergezeld van een boek-
AMSTERDAM Het instituut
voor muziekwetenschap van de
universiteit van Amsterdam heeft
de beschikking gekregen over een
nieuw gebouw, waarin van alle
vrijwel geheel geluiddicht ge
maakte ruimten alleen de col-
lege- en studiezaal geventileerd
wordt.
Niet van ramen voorziene ruimten,
waarin de 60 studenten van het insti
tuut grammofoonplaten kunnen beluis
teren, zijn niet op de luchtverversings
installatie aangesloten. Een kamer van
een assistent van de hoogleraar-direc
teur prof. dr. Ph. Bernet Kempers kan
na iedere les niet direct gebruikt wor
den, omdat het er zo benauwd is dat
een via een in het laatste stadium van
de verbouwing openslaand gemaakt
raam verse lucht binnengelaten moet
worden.
Oorzaak is de noodzaak van bezuini
ging op het verbouwingsbudget, die
zonder overleg met prof. Kempers ge
leid heeft tot het besluit alleen de col
legezaal op de luchtverversingsinstalla
tie aan te sluiten. De heer Kempers, die
voor het overige zeer ingenomen is met
het nieuwe gebouw heeft ondertussen
de schriftelijke toezegging gehad, dat
de gemaakte fout hersteld zal worden.
Hij twijfelt er echter aan of dit wel met
de nodige snelheid zal gebeuren.
Het nieuwe onderkomen van het in
stituut voor muziekwetenschap is ge-
Advertentie
Otliarinastraat 15
Dillenburgstraat 24
Rente
3.25, 3.50 en 4
KOEALA LOEMPOER De regering
van Maleisië heeft de arrestatie bekend
gemaakt van Inche Abdoel Bin Isjak,
een jongere broer van het staatshoofd
van Singapore, van dr. Boehanoeddin
Al-Helmi, voorzitter van de Pan-Ma-
leise Islamitische partij en van Inche
Isjak Bin Hadji Mohammed, oud-voor
zitter van het socialistische front.
Zij zouden volgens de regeringsmede
deling betrokken zijn bij een Indone
sisch plan om een opstandige Maleische
regering-in-ballingschap te vormen en
de bevolking van Maleisië tot gewa
pende opstand aan te sporen.
Zij zouden in verbinding hebben ge
staan met een agent van de Indonesi
sche inlichtinendienst, R. M. Soenita,
oud-attaché van de Indonesische am
bassade in Koeala Loempoer, van wie
zij grote sommen geld zou hebben ge
kregen. Zij waren voornemens, aldus
de regering, de volgende week naar
het buitenland te vertrekken na nog
een laatste aanzienlijk bedrag van de
Indonesiërs te hebben geïncasseerd.
De gearresteerde 50-jarige Inche Aziz
was destijds minister van landbouw
van Maleisië. Hij werd in 1962 uit dit
ambt ontheven en uit de Verenigde
Maleise nationale organisatie van Toen-
koe Abdoel Rachman, de huidige pre
mier van Maleisieë, gezet. Hij is steeds
een felle tegenstander geweest van aan
sluiting van Maleisië bij het westen en
van het verzet van zijn land tegen In
donesië.
vestigd in een oude politiepost aan de
Ferdinand Bollstraat, naast de openbare
muziekbibliotheek, waar het vroeger
over enkele lokalen beschikte en waar
het nu mee in verbinding staat.
De verbouwing en inrichting met on
der meer een soort huisdraadomroep,
waardoor men in diverse lokalen en
luistercellen vanuit een centraal punt
op desnoods drie grammofoons en een
bandrecorder tegelijk gedraaide gram-
mofoanplaten en bandopnamen kan be
luisteren heeft ongevear 260.000 gulden
gekost.
je dat als bijzonderneid de volledige
üartituren bevat. Dat duidt er weliS'
waar op dat de uitgever dit album
in de eerste plaats heeft afgestemd
op actieve musici, maar ook de meer
dan vluchtig geïnteresseerde muziek
minnaar zal daar veel plezier van heb
ben. Een facsimile van Bachs eigen
notenschrift toont aan dat de bezitter
van dit album blij mag zijn dat niet
de originele manuscripten werden af
gedrukt, al maakte Bach het dan nog
lang zo bont niet als Beethoven, in
dit opzicht.
Voor de wat dieper gravende disco-
fiel is deze uitgave, zowel wat inhoud
als wat uiterlijke vormgeving betreft,
een juweeltje.
(Philips stereo 835 227-8 AY, mono A
02349-50 L).
Glazoenov-Mozart
Glazoenov en Mozart op één plaat
bij elkaar, het lijkt een vreemde com
binatie. RCA heeft het niettemin ge
daan. Jascha Heifetz speelt daarop het
vioolconcert van de Russische compo
nist die de tragiek heeft moeten be
leven in eigen land een doodgezwege-
ne te zijn, en buiten de Sovjet-Unie
een welhaast vergetene. Zijn vioolcon
cert behoort tot de weinige werken
die nog repertoire houden en al is het
kleurig en geeft het de solist gelegen
heid technisch gezien alles uit zijn in
strument te halen, erg veelzeggend is
het niet. Het blijft voor het grootste
deel een plezierig muziekje.
Heel wat anders is de Sinfonia Con
certante van Mozart, voor viool en
altviool (William Primrose), een rijk
werk dat in zijn symfonische opbouw
de twee solo-instrumenten volledig in
tegreert. Ze vormen als het ware de
zeer bescheiden tolk, wiens woorden
men als vanzelfsprekend opneemt, om
later te ervaren dat de ware beteke
nis dieper ging dan de ogenschijnlijk
zo simpelweg componerende Mozart op
het eerste gehoor lijkt te suggereren
De Sinfonia Concertante is niet alleen
een werk met een grote en beminne
lijke zeggingskracht, maar tevens een
specimen van Mozarts geniale schrijf
trant. Heifets en Primrose bouwen de
ze concerterende symfonie met grote
artisticiteit op, een Mozart herschep
pend zoals hij uit slechts weinige an
dere van zijn werken oprijst.
(RCA stereo LSC-2734, mono LM-2734).
Sonata da Camera
Willem de Fesch is een nog nauwe
lijks bekende Nederlandse componist
Captain Horatio Hornblower is
een rol, die Gregory Peck op het
lijf geschreven is. U kunt hem
vanavond zien in de gelijknamige
film, die op het eerste net wordt
uitgezonden om 9 uur. Hierboven
heeft u al een voorproefje van de
ze romantische zeeheldenrol.
uit het begin van de achttiende eeuw
die we tot onze vreugde broederlij;
bijeen zien met Locatelli (de Italiaans
Nederlander, of omgekeerd, zo men
wil). Handel en Quentin, ook al een on
der het stof geraakte achttiende eeuw-
se musicus. Aan de omvang van zijn
oeuvre mag men zijn huidige onbe
kendheid niet wijten, aan de artistieke
betekenis ervan toch zeker ook niet
Hoe het zij, Columbia bracht de vier
bijeen op een voortreffelijke plaat.
„Sonata da Camera", een ensemble
gevormd door vier Nederlandse musi
ci van'naam, speelt van hen sonates,
die de sfeer van het muziekleven van
twee eeuwen geleden weer levend ma
ken. De merkwaardige verzameling
componisten op de sprekende hoes ma
ken bepaald nieuwsgierig en wie. daar
voor capitulerend, de plaat aan zijn
discotheek toevoegt, zal die nieuwsgie
righeid bijzonder aangenaam bevredigd
zien.
(Columbia 33 HSX 117).
Monumentale Franck
Evenals in de beeldende kunst zijn
in de muziek die werken zeldzaam
welke op zich een begrip vormen en
die naast zich niets anders nodig heb
ben om de onsterfelijkheid van de ma
ker te bewerken en te bevestigen. In
dit opzicht heeft de componist het
zelfs nog moeilijker dan de beeldhou
wer of de schilder, omdat de luiste
raar immers naast de voor hem ab
stracte schepping, na het verklinken
der laatste tonen nieuwe vergelijkingen
wenst, om het verkregen beeld (de
„imago", zo men wil) vast te houden.
Daaraan ontkomt slechts b.v. een vijf
de en een negende van Beethoven.
Maar zo'n monument is voor een klei
ner publiek dan wel, ook de enige
symfonie die Franck schreef. Hij had
die niet nodig voor het „vestigen" van
zijn naam. Als toondichter, vooral als
componist van orgelwerken is bij de
laatste waarlijk grote van de Franse
school (als we Dupré even buiten be
schouwing laten), maar de enige sym
fonie die hij schreef zou zonder Psy
che, Les variations symfoniques en zijn
vioolsonate, de muziekliteratuur met
een grote naam verrijkt hebben.
Het Concertgebouworkest, dat onze
nationale trots niet genoeg kan strelen,
herschept op een memorabele Philips-
plaat dit monumentale, door een ver
fijnde maar nergens geraffineerde of
naar kunstmatigheid neigende architec
tuur gekenmerkte werk, dat niet alleen
door de musicoloog gerekend wordt tot
het beste wat de musicerende mens
vermocht te scheppen, maar dat ook de
onbevangen luisteraar aanspreekt, in
spireert en rijker maakt.
Het Concertgebouworkest wordt bij
deze uitvoering geleid door Willem van
Otterloo, die geen afwijkende interpre-
tatoe gaf, omdat daarvoor zowel
Franck als het Concertgebouw te on
aantastbaar zijn. Met „Les Eolides",
eem bevallig symfonisch gedicht van
de Luikse meester als toegift, is deze
plaat naar onze smaak een onmisbaar
element in elke platenverzameling.
(Philips stereo 835 269 AY, mono A
02392 L),
Casadesus speelt
Mozart
Mozarts 22ste pianoconcert is er één
van de vele en de verleiding is dan
groot om te generaliseren, koel te ver
gelijken en met een simpele kwalifi
catie, die misschien zelfs wel grond
heeft, ten onrechte een geheel concert
in te delen bij de grote hutspot die
wij, verwende kindieren van een alles
tot alledaagsheid terugbrengende tijd,
van de meest bezielende kunstvorm, de
muziek, hebben weten te maken- Dat
is, tussen haakjes, de schaduwkant
van het overigens grote goed dat de
fono'grafische industrie ons bracht.
Beter dan wijsgerige verhandelingen
op te zetten over de verschillen tus-
nen al Mozarts pianoconcerten is het
om, desnoods toonsoort en KV-nummer
volstrekt ignorerend, een plaat met Mo_
zart-muziek op de draaitafel te leg
gen en zich over te geven. Zeker wan
neer een groot pianist als Robert Ca
sadesus de solist is zoals (om toch
maar exact te zijn) in het 22ste piano
concert KV 482. Hij en de dirigent
George Szell zijn naar onze smaak sa
men met Mozart zelfs te groot voor
het orkest dat op de CBS-plaat (25 cm)
die we hier op het oog hebben, overi
gens punctueel begeleidt. Om Casade
sus en Szell: een plaat om zonder ge
vaar voor latere spijtgevoelens de Mo-
zartafdeling in de collectie mee uit te
breiden.
258. Het moederlijke ui
terlijk dat de baron zich
met veel moeite had ver
schaft, was niet berekend
op een behandeling met tot
uitpuilens toe gevulde hand
tassen. De vermomming be
gon scheuren te vertonen
en ook traden hier en daar
verschuivingen en verzak
kingen op. Dit was 20 °n-
gewoon, dat de dames hun
wapenen lieten zinken en
hun tegenstandster met o-
pen mond aanstaarden. Dit
gaf de baron de gelegen
heid er schielijk vandoor te
gaan.
„Wat een geluk, dat Kris-
tien Spinet-Mineure tegen
een stootje kan.." dacht hij
de dikke lagen textiel or
denend. „Zij heeft de klap
pen voor de Bluff in mij
opgevangen..."
Weinig rolvast als hij
was. verzuimde hij in het
spiegeltje te kijken iets
wat elke vrouw zonder de
geringste aanleiding doet.
Zo kwam het dat hij op
Jackie afstevende in een ge
daante waaruit het dubbel
spel dat hij speelde, zeer
duidelijk bleek....