ERS
ISJES
Haaietanden:
Renault 1500 in juni
rijp voor de produktie
Mokkende Kroestjev jaagt
en fokt varkentjes
KREMLIN VERTROETELT AFGEZETTE PREMIER
Dik pensioen, dure villa,
mooie flat en fraaie auto
ief werk
tatie
Cortina 1965 heeft
vliegtuigventilatie
19
Hij mijdt contact
Met de beentjes
door de vloer.
Ventilatie
Wegenbelasting
regeling is niet
zo erg moeilijk
Contactpuntjes Tips-tips-tips-tips
Versnelling
18
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 JANUARI 1965
■L
werkzaamheden
laatsingsmogelijk-
St
Ie
M. Lekens, Markt 25,
R. Dieleman, Noord-
ant „Seheldericht", A.
9.00 uur.
ap", J. Martens, Kerse-
/n, Achter de Kerk, K.
ir.
Eenhoornplantsoen 2,
W. Groosman-Schee-
Assche, Noordstraat 5,
rfe d'Or", P. Provoost,
)0 uur.
op onze Afdeling
aarmee overeen-
iotheek.
aarmee overeen-
eiding.
et Hoofd van de Af-
ai 6, Middelburg.
1180-3143, toestel 71
voorwaarden
Onder: Een groot verzamelaar
van haaietanden is de heer Faas,
eigenaar van een hotel dat op
zee uitziet. Rechts boven: het ge
bit van een haai, gereconstrueerd
op het zand.
Glimlachend tovert de zon dui
zenden lichtjes in het water.
Grimmig beuken de woeste, uit
dagende golven tegen het paal
hoofd. Een felle westerstorm
zwiept de lange witte rollers
hoog op. Rusteloos jagen ze naar
het strand, waar ze grommend in
het zand bijten. Gierend van het
lachen klimt de wind dan tegen
de duinen op en duikelt met ple
zier aan de andere kant weer
naar beneden. Voortzoekend over
het lage land naar nieuwe slacht
offers. Een laatste blaadje aan de
bomen, een eenzame fietser op
een landweggetje
Aan de voet van de duinen, op het
strand van Cadzand lopen kleine fi
guurtjes. Achter hen bruist de kolken
de branding, boven hen buitelen meeu
wen in de wind. Verloren in de win
terse kou dwalen ze, het hoofd gebo
gen, langs de vloedlijn. Met opgesla
gen kragen, tornen ze gebogen tegen
de stormwind op. Venijnige zandkor
reltjes prikken in hun ogen. Ze mer
ken het gewoonweg niet. Aandachtig
speuren ze in het zand. Soms blijven
ze even staan, schoppen met hun voet
een gedeukt conservenblik je opzij of
wroeten met hun handen in het vreem
de mengelmoesje van schelpen, krabbe
tjes, takken, zeesterren en noem maar
op.
Het lijkt wel of ze iets zoeken. Zijn
ze misschien iets kwijt? ,.Nee dat niet
maar we zoeken tanden." Tanden...?
„Ja, aangespoelde haaietanden". Een
beetje ongelovig begin je naar de zee
te kijken of je soms nergens een haai
op ziet duiken. „Nee, kijkt u maar eens
hier" .Een grote witte zakdoek wordt
op het strand uitgespreid. Voorzichtig,
alsof het waardevolle sieraden zijn
worden ze er één voor één opgelegd,
de haaietanden. Grote en kleine, dik
ke en dunne.
Diepzwarte, glanzende tanden, eens
het machtige wapen van een roofzuch
tige haai, nu bengelen ze aan een
snoer om de hals van jonge meisjes.
De jongens dwalen uren langs het
strand, zoekend naar de half onder
het zand verborgen tanden, om daar
van voor hun uitverkoren meisje de
mooiste ketting van heel Cadzand te
maken.
Een vreemde speling van het lot is,
dat de tanden juist aanspoelen voor
de deur van een verwoed fossielenver
zamelaar, de heer Faas jr., eigenaar
van het hotel Noordzee boven op de
boulevard. Hij bezit een uitgebreide
collectie schelpen en haaietanden. net
jes gesorteerd naar grootte in allerlei
vakjes ondergebracht.
„Daar zit uren zoeken in", zegt de
hoteleigenaar terwijl hij op zijn do
zen met fossielen wijst. „Deze tanden,
die miljoenen jaren oud zijn geworden
meegevoerd door een zeestroming, die
een oude aardlaag voor de kust van
Knokke afkavelt', ,,De stukjes steen,
tanden en schelpen spoelen dan hier
op het strand van Cadzand aan."
Hij is terecht erg trots op zijn ver
zameling .Soms is de heer Faas wel
een beetje jaloers als een amateur
haaietanaenzoeker" precies een mooi
exemplaar voor zijn neus wegkaapt.
,,Maar hebben is hebben", zegt hij.
Hiernaast: Wat zou een haai er
van vinden, als hij zag hoe zijn
vraatzuchtige tanden worden ge
bruikt om de schoonheid van 'n
vrouwelijke hals te accentueren?
MOSKOU - Drie maanden na zijn val leidt Nikita Kroestjev een terug-
getrokken leven, naar verlu.dt wrokkend over de ondankbaarheid van zijn
vroegere vr,enden en kameraden, al hebben zij hem weliswaar in het genLt
gesteld van het hoogste pensioen dat men in de Sovjet-Unie maar kan
ST" voormalige P/emier v.n de Sovjet-Unie is nu, althans voorlopig,
sLht 9r°n59era\ dS 3r00,Ste vernedering ondergaan dfé
slechts een man die op het toppunt van de macht staat, kan ondergaan Hii
is veroordeeld tot politiek nietsdoen en stilzwijgen.
Maar de energieke 70-jarige heeft nog
altijd de beschikking over alle gemakken
hierien thv6 maatschappu maar kan
bieden Noch Kroestjev noch zijn naaste
persoonlijke vrienden of familieleden
hoeven bevreesd te zijn voor maatrege
len tegen hun persoon, zoals die tijdens
Stalms terreurbewind gebruikelijk waren
jegens m ongenade gevallen kameraden
Dat Kroestjev sinds zijn val op 15 ok
tober niet meer in het openbaar is gezien
is aan hemzelf te wijten.
Hij heeft geweigerd buitenlandse com
nunistische delegaties te ontvangen, dii
gekomen waren om een verklaring t(
vragen voor zijn afzetting. En ook heef-
lij zich doof gehouden voor alle verzoe
een om interviews of om een verklaring
af te leggen of bij iemand anders op be
zoek te komen, dan bij zijn naaste vrien
den en verwanten.
De verbitterde voormalige baas van he;
Kremlin heeft nog steeds geen gebruil-
w'Hen maken van de ruime en geriefe
hjke flat die de huidige machthebber."
hem in het exclusieve deel van de hoofd
stad. in de Lenin-heuvels, ter beschik
king hebben gesteld.
Rij schijnt er de voorkeur aan gegeven
te hebben zijn laatste levensjaren dooi
te brengen op hel even comfortabele en
exclcsieve buitenverblijf in Oesovo, om-
geve.j door pijnbomen en gelegen aan
ae boorden van de Moskwa. Het is de
van, vaar kroestjev op het hoogtepunt
riïl m^cht eens de voormalige Ame-
ontvlng8 vice-president Richard Nixon
Kroestjev geniet het maximum-pen
sioen van 300 roebel (1.200 gulden) per
maand voor prominente staatsburgers.
Het maximum pensioen voor gewone
burgers bedraagt 120 roebels.
Dit bedrag krijgt Kroestjevs vrouw
maandelijks uitgekeerd.
Het totale maandelijkse inkomen van
420 roebel zou voor de familie Kroestjev
niet voldoende zijn om dezelfde staat als
vroeger te kunnen voeren, als hen daar
naast niet de belangrijke voorrechten
waren gelaten welke slechts aan een
handjevol mensen in de Sovjet-Unie zijn
voorbehouden.
Zij hebben voor het leven de beschik
king over de volledig gemeubileerde villa
in Oesovo, met vijf door de staat betaal
de bedienden. Daarvoor behoeven zij geen
enkele vergoeding te betalen. Ook staat
.Tsjaika" auto met 'n chauffeur te hunner
beschikking. De flat op de Lenin-heuvels
wordt voor onbepaalde tijd voor de
Kroestjevs vrijgehouden, mochten zij ge
noeg krijgen van het leven op het land.
Men zegt dat Kroestjev, een uitsteken
de schutter, veel tijd besteedt aan zijn
geliefd tijdverdrijf de jacht op elan
den, herten en hazen.
Kroestjev in betere dagen...* 7
Op het landgoed zijn kassen voor de
teelt van bloemen en groenten en een
kleine boerderij waar Kroestjev varkens
teelt en experimenteert metkorenzaden
die hem door zijn Amerikaanse vriend
Roswell Garst, een miljonair-hereboer in
Iowa, worden gezonden.
Als hij niet op jacht is of op de boer
derij werkt, maakt Kroestjev lange wan
delingen in de bossen met zijn vrouw en
met zijn kleinkinderen, de kinderen van
schoonzoon Alexei Adzjoebei, de gewezen
hoofdredacteur van het regeringsblad
Izvestia. Evenals zijn schoonvader in on
genade gevallen, bekleedt Adzjoebei de
functie van plaatsvervangend hoofdredac
teur van „USSR", een geïllustreerd
maandblad. Volgens Russen die het we
ten kunnen doet hij opgewekt en be
kwaam zijn werk. Zijn vrouw, Rada, is
plaatsvervangend hoofdredactrice van
„Wetenschap en leven", een populair-
wetenschappelijk maandblad, dezelfde
functie die zij voor haar vaders val be
kleedde.
Een andere dochter van Kroestjev.
Julia, werkt bij het persbureau Novosti,
in dezelfde straat waar het bureau is van
Galina Breznjev, dochter van de huidige
partijleider, Leonid Breznjev.
Met de vroegere naaste medewerkers
van Kroestjev gaat het ook betrekkelijk
goed.. De voormalige hoofdredacteur van
de Prawda, Pavel Satjoekov, is thans
„verantwoordelijk secretaris" (in feite de
voornaamste politieke officier) van „Par
tijleven", de gezaghebbende spreekbuis
van het centrale comité. Mikhail Karla-
mov, ex-directeu.r van het radio- en tele
visiewezen, plaatsvervangend directeur
van „Politizdat", de voornaamste politie
ke uitgeverij.
Geen enkel lid van Kroestjevs kabi
net, van de oude garde, is uit zijn func
tie gezet. Geruchten en voorspellingen als
zou de minister van defensie, maarschalk
Malinovski, worden ontslagen zijn zon
der grond gebleken. Dat is ook het geval
met de voorspellingen betreffende de mi
nister van cultuur Jekaterina Foertseva.
en de minister van buitenlandse zaken
Andrei Gromiko.
AALST Het inspectiebezoek, dat een
ambtenaar van de dienst der openbare
gebouwen in België dezer dagen bracht
aan de rijksschool voor meisjes in het
Belgische Aalst, heeft op spectaculaire en
voor de inspecteur zeer pijnlijke wijze
aangetoond, dat het onderzoek allerminst
overbodig was.
Toen de ambtenaar tijdens zijn rond
gang in gezelschap van de directrice de
zolder van het gebouw bezocht, zakte de
vloer in. De inspecteur viel door het ont
stane gat en kwam tot grote schrik van
de leerlingen terecht op een tafel in een
'n verdieping lager gelegen klas.
Hij liep daarbij ernstige kneuzingen op.
Het hiaat dat bij Renault was
ontstaan na het wegvallen van de
Fregate is weer uit de wereld
geholpen nu de Franse construc
teurs in de afgelopen jaren een
Renault 1500 op stapel hebben ge
zet, waarvan enige tijd geleden al
weer de eerste uit de Franse
staatsfabrieken zijn gekomen. Het
is de Renault 1500, die de type
aanduiding „16" heeft gekregen.
Zon 300 wagens zijn thans afge
leverd, maar deze produkten zijn
nog niet bestemd voor de ver
koop.
Voorlopig blüven func-
jb tionarissen van Renault ach-
1 mk ter het stuur van deze wa-
1 U ZB ïl gen zitten, waardoor men
inUII hoopt dat de eerste storin
gen die by het nieuwe mo
del kunnen optreden verhol-
pen kunnen worden, voordat
men de 1500 volledig in pro-
■in duktie gaat nemen. Deze wa-
WlB# gen, die een geheel eigen lijn
heeft en in de middenklasse
g (prys waarschijnlijk tussen
de f 7.185,— en f 7.895,—)
1 ril9 komt te liggen, zal in juli in
I Brl Frankrijk te koop zijn en
waarschijnlijk pas eind van
dit jaar in Nederland ver
schijnen. Een van de „prototypen", zo
als Renault de eerste 300 wagens heeft
aangeduid, heeft ons in staat gesteld na
ongeveer 200 kilometer afwisselend
wegdek en onder zeer gevarieerde situ-
actie aan de Middellandse Zee, een glo
bale indruk te geven. m
Het benzine-verbruik tijdens deze pe
riode bedroeg 1 10,5. De besturing van
de R 16 was een der eerste zaken die
onmiddellijk opviel. De wagen, met een
1470 cc lijn-motor, watergekoeld, wordt
op de voorwielen aangedreven, waar
door bediening van het stuur wat zwaar
is. De, enigszins indirecte, besturing is
evenwel prettig, want ondanks de voor
wielaandrijving was geen trilling in het
stuur waarneembaar, waardoor men op
een bochtig bergtraject geen last kreeg
van vermoeidheid in de handen.
as, ligt namelijk achter de vooras. On
danks deze plaatsing blijft er in de wa
gen voor bestuurder en passagier nog
voldoende ruimte over om de benen ge
makkelijk te plaatsen.
Op de wegligging van de R 16 valt
niets aan te merken. Ook niet op de ve
ring. Alleen bij een flinke belasting
achter in de wagen, zat dit deel van de
1500 wat door. Door een speciale (een
voudige) constructie kan men echter de
koplampen verstellen, waardoor men
weer goed licht op de weg krijgt Ove
rigens heeft de R 16 achter de voor-
stoelen nog een bijzondere constructie.
De wagen die over vijf deuren beschikt,
kan namelijk vrij gemakkelijk als een
soort station-car worden ingericht. Door
verschillende plaatsingsmogelijkheden
van de achterbank kan men een baga
geruimte creëren die 346 liter (in nor
male stand), 424 liter, 759 liter of 975 li
ter (bij een geheel verwijderde achter
bank) kan bevatten.
De achterdeur gaat naar boven open,
terwyl de vier andere deuren van de
R 16 een ruime toegang geven tot het
zeer verzorgde interieur. Als men in de
wagen zit blijkt onmiddellijk dat het
uitzicht uitstekend is, terwijl de hoog
doorlopende voorruit de chauffeur ook
op stoplichten een goed zicht geeft.
De ruitenwisser (de bedieningsorga
nen liggen goed binnen bereik) bestrij
ken de voorruit uitstekend.
Door een ingenieus ventilatiesysteem
kunnen de ruiten van de R 16 niet meer
beslaan, terwijl het zelfs mogelijk is
koude lucht op het gezicht te richten en
warme lucht op de voeten te krijgen.
Doordat met dit systeem de ramen
's winters gesloten kunnen blijven ont
staat er in de R 16 geen tocht.
Tot slot nog een opmerking. De rem
men vohden wij niet het sterkste deel
wagen zal verschijnen in de klasse tus
sen de 800 cc en 1500 cc. Men heeft be
sloten dit project niet uit te voeren,
van de wagen. Bij stevig remmen moe
ten de pedalen nogal ferm worden inge
trapt. Het was daarom beter geweest
dat men de wagen met een remibekrach-
tiger had uitgevoerd, die de schijfrem
men voor en de trommelremmen achter,
gemakkelijker in werking stelt. Als de
wagen echter in juli op de weg komt
zal hier wel verandering in zijn.
De invoering van de nieuwe wegen
belasting-tarieven met ingang van 1 fe
bruari heeft bjj wat beryders van mo
torvoertuigen verwarring gebracht. De
regeling is echter vry eenvoudig.
De nieuwe tarieven die met ingang
van 1 februari van kracht zÜ'n» gaan
voor de bezitters van motorrytuigenbe-
lastingkaarten pas in, wanneer zy een
nieuwe kaart moeten aanvragen, zodat
men tussentyds in ieder geval geen aan
vulling op het reeds betaalde bedrag
behoeft te voldoen.
De prijsverhoging van 65% zal de
volgende nieuwe tarieven met zich
meebrengen: f 48 wordt f 79,20; f 56
wordt f 92,40; f 64 wordt f 105,60; f 72
wordt f 118,80; f 80 wordt f 132; f 96
wordt f 158,40; f 104 wordt f 171,60; f 112
wordt f 184,80; f 120 wordt f 195 en f 144
wordt f 219.
'"Tussen portieren en deurpanelen I®,
a 1 A pvfln^ 1 cc nnHpr mnfnrlrannpn Ptl tenf
Tijdens de bergroute kwamen ook
duidelijk de goede verhoudingen van de
versnellingsbak naar voren. De eerste
en tweede versnelling zijn misschien
wat kort, maar in de bergen zeer pret
tig, terwijl de derde versnelling voor
inhaalmanoeuvres ideaal genoemd kan
worden. Tot 110 km/u kan men in deze
versnelling doortrekken zonder dat de
motor een hinderlijk geluid gaat produ-
0 ceren. Op de Franse auto-routes bleek
140 km/u de top in de vierde versnel
ling. Het moet echter gezegd zijn dat bij
deze snelheid het motorgeluid wat te
overdadig werd voor 'n 1,5 liter toeren-
motor. Een wat betere isolatie zal dit
geluid zeker kunnen beperken.
De vier versnellingen zijn gesynchro
niseerd en het behoort in de R 16 bijna
tot de onmogelijkheden dat men de
versnellingshandel op niet juiste wijze
gaat hanteren. Het is overigens wel een
vreemde gewaarwording als men onder
de motorkap kijkt en dan het reserve
wiel op de versnellingsbak, achter de
radiateur, maar voor de motor ziet lig
gen. De uit aluminium vervaardigde
motor met een vijfmaal gelagerde kruk-
Auto Union heeft sinds de herope
ning in 1949 een miljoen auto's onder de
merken DKW en Union geproduceerd.
Ruim 450.000 van deze wagens zijn in
Duitsland in gebruik.
De prijzen van de Volvo's zijn ver
laagd. De prijzen zijn thans: Volvo p 544
3 versn. f 8990,Volvo p 544 4 versn.
f 9400,—; Volvo p 544 90 pk f 9950,—;
Volvo p 121 coach f 10.870,Volvo p
121 Sedan f 11.210,Volvo p 122 s
coach f 11.650,Volvo p 122 s Sedan
f 11.990,—; Volvo p 1800 s f 18.975,—.
Aldus is o.a. de p 544 met f 260,ver
laagd en o.a. de p 1800 met maar liefst
f 1.000,—.
Fiat is niet achtergebleven bij de al
gemene prijsverlaging die voor Itali
aanse en Duitse merken wordt ver
wacht. Tot de 1300 blijven de prijzen
onveranderd maar vanaf de 1300 gel
den thans de volgende tarieven: 1300
f 6.890,—; Fiat 1500 7.190,—; Fiat 1500
Comfort f 7.750,Fiat 1500 1 f 8.500,
Fiat 1800 b f 9.700,— en Fiat 2300
f 12.400,—.
De dagproduktie van de nieuwe
Fiat 850 bedraagt momenteel meer dan
1000. Zodoende heeft men in de korte
tijd dat de wagen te koop is, maar liefst
100.000 wagens kunnen produceren.
BMW zal over niet zo lange tijd met
een BMW 1800 coupé op de markt ko
men. Het zal een wagen worden met
een geheel nieuwe lijn. De persafdeling
van BMW heeft thans officieel bekend
gemaakt dat er voorlopig geen nieuwe
Aero-Flow-luchtvervcrsing, een sys
teem dat in vliegtuigen wordt gebruikt
is thans ook in een automobiel van Ford
te vinden. De nieuwe Cortina 1965, een
wagen waaraan wat nieuwtjes zyn te
vinden heeft deze verversingsmogelyk-
heden gekregen, waardoor thans om de
40 seconden de lucht in de wagen wordt
ververst. De afgewerkte lucht wordt
door speciale roosters in de achterzij-
stylen van het dakpaneel naar buiten
afgevoerd.
De roosters aan beide zijde van het
dashboard zijn zo geplaatst, dat het mo
gelijk is de luchtstroom op vele manie
ren in te stellen. Beslagen of bevroren
zijramen kunnen dan ook niet meer in
de Cortina 1965 voorkomen.
Naast deze gemakkelijk te bedienen
Aero-Flow-luchtverversing, heeft de
Cortina 1965 nog een aantal belangrijke
wijzigingen ondergaan Aan de voorzij
de van de wagen vallen onmiddellijk de
massieve brede grillige koplampen met
ingebouwde, gecombineerde stads- en
knipperlichten op, terwijl ook het Con
sul-embleem op de wagen is vervangen
door Cortina.
Het instrumentarium in de wagen is
nu geheel compleet. Temperatuurmeter,
handige wipschakelaars voor stads- en
groot licht en o.a. dashboardverlichting
liggen goed binnen bereik van oog en
hand. Het veiligheidsstuur, met verzon
ken naaf, heeft een kleiner diameter ge
kregen en het bevindt zich verder van
de berijder af. Tot de standaarduitrus
ting van de Cortina 1965 behoren schijf
remmen op de voorwielen.
Behalve de reeds genoemde verbete
ringen aan de Cortina 1965 heeft de
Cortina GT ook nog een onafhankelijke
achterwielvering gekregen. Tevens
werd het dash-board geheel vernieuwd,
waardoor de oliedrukmeter, tempera
tuurmeter, ampère- en benzinemeter
overzichtelijk centraal op het dashboard
werden geplaatst. De toerenteller werd
eveneens in het dashboard opgenomen,
naast de snelheidsmeter.
ussen portieren en deurpanelen I®,
evenals onder motorkappen en kof
ferdeksels, een waterkering aangebracht
in de vorm van rubberstroken. Om dit
rubber zo lang mogelijk elastisch en
vooral „heel" te houden is het raadzaam
b.v. om de drie weken een, in talkpoe
der „gedrenkte" doek langs de stroken
te wrijven. Als u toch bezig is, ga dan
met deze poederlap ook even langs de
raamrubbers!
Ts uw auto voorzien van aluminium-
A sierstrippen en/of dito wieldoppen?
Denk dan niet dat u daar niets aan
hoeft te doen qua bescherming tegen
weersinvloeden. Aluminiumcorrosie
maakt het metaal zwart en dof en dan
is het sierlijke er vrij gauw af. Ook pe
kel heeft een funeste invloed op dit
lichtmetaal en wel in de vorm van „put
jes". Al met al redenen genoeg om ook
het aluminium door middel van een
waslaag of iets dergelijks een bescher
mend huidje te geven.
probeer een stevig stuk plastic te krij
gen dat u, ingeval uw voorruit mocht
sneuvelen (en die kans loopt iedereen)
in het dan open raamgat kunt bevesti
gen. Die bevestigingsmogelijkheid moet
u uiteraard van te voren uitkienen en
klaarmaken door b.v. het aanbrengen
van bindgaten. Zo'n voorlopige ruit
geeft u in elk geval enige mate van be
scherming tegen wind en regen zodat
u geen km's ver in de kou hoeft te zit
ten.
Cnelheid kost niet alleen extra benzine
maar komt ook uw bandenrekening
beslist niet ten goede. Wist u b.v. dat
de bandenslijtage bij een snelheid van
120 km/u haast het dubbele is van de
slijtage die optreedt bij 80 km/u?
U vraagt maar.
Ik heb zo'n idee, schrijft ons de heer
H. te Breda, dat er een z.g. tubelessband
van mijn auto lek is. In tegenstelling
tot de overige, moet ik deze band n.L
om de paar dagen weer op spanning
laten brengen. De vraag is nu op welke
manier kan ik controleren waar de band
lekt en hoe dit te verhelpen.
Het ontsnappen van lucht uit een tu
belessband is meestal een kwestie van
een minder goede afsluiting tegen de
velgrand. Aannemende dat het ventiel
niet lekt (op dezelfde wijze te controle
ren als een fietsbandventiel) zit er niets
anders op dan het wiel van de wagen te
halen en dit in zijn geheel onder water
te dompelen en dan goed uit te kijken
naar ontsnappende luchtbelletjes. Op de
plaats waar de luchtbel naar boven
komt moet een lek aanwezig zijn. Zoals
gezegd is dit meestal tussen band en
velg en een gevolg van het ter plaatse
niet vlak zijn van de velgrand. Om dit
te verhelpen moet de band van de velg
en de bewuste plaats dient dan gevlakt
te worden door middel van een vijltje
en nabewerkt met schuurlinnen. Na
montage van de band dient de „onder-
waterproef" herhaald te worden om
zeker te zijn dat het euvel verholpen is.
Als u niet beschikt over een grote wa-
terkuip dan kunt u de band ook by ge
deelten op lekkages gaan testen. Ook is
het mogelijk het wiel horizontaal te leg
gen en de ruimte tussen band en velg
rand vol water te gieter Op deze wijze
ontstaat een slootje water waardoor
velgrandlekkages zichtbaar worden. Als
u niet over geschikte demontage- en
montagegereedschap beschikt raden wij
u echter aan het repareren liever aan
een vakman over te laten want met on
deugdelijke spullen beschadigt u èn de
velg en de band.