n
Vraag: wat gaat men
met de wagen doen
Een afschuwelijke reis
rvooR
Een raad van
elf punten
IETS VOOR ELKE BEURS
ret
ar!
Tendens: minder modellen
en vooral lagere prijzen
TE KEUR AAN
DE KUST
BETER VROEG
DAN NOOIT
Koop geen kat
de zak!
in
12
15
1.25
laten
on 01140-3301
en 4118
ICARAVAN RAI 63
Bus-mode!
CARAVAN RAI 65
8
5
Goede wil
Tafel-model
11
Neen, niet
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 29 JANUARI 1965
lf
v'
k
A 7-65
29 Jan. tym 7febr.
I \sO
In Engeland zijn dergelijke bun
galows, die net nog op wielen staan
al heel gewoon. Men kan er met
S personen comfortabel in leven
maar voor het verplaatsen heefi
men een trailer nodig. In Neder
land is voor luxe in deze klasse
nauwelijks plaats.
nieuwe
amsterdam
29 jan. */m 7febr.
CARAVANS KIJKEN IN DE RAI
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM. Wanneer de tendens van vorig jaar in 1965
doorwerkt, zullen 10.000 Nederlanders binnen nu en oud
jaar 1000 tot 32.000 gulden hebben uitgegeven aan de koop
van een droomhuisje op wielen, zoals de caravan in het
jargon der kleurige folders heet. Wat voor caravan? Er zijn
er van board, triplex, hechthout, staal, aluminium, en poly
ester. Er zijn er met bladveren, torsieveren en spiraalveren -
allemaal met of zonder schokdempers. Er zijn er met hydrau
lische remmen en oploopremmen. Er zijn er met elektrisch
licht en gaslicht. Voor wie, haarkrabbend tegenover zoveel
bomen, het bos niet meer ziet, worden ze tussen 29 januari
en 7 februari allemaal netjes in de Amsterdamse RAI bij
elkaar gezet. „Het wordt een „promenade des caravans",
zegt RAI-directeur Th. van der Meer. „Een Zuid-Europese
promenade met palmen, met lantaarns en met banken door
de hele Europa-, Zuid- en Westhal heen. 305 types van 88
merken u:t 13 landen: Het is bij mijn weten nog nooit ver
toond.
De Puszta Camper vouwwagen uit
Hongarije van 995 gulden staat er broe
derlijk naast de Italiaanse Roller Casa-
mobile, die ruim ƒ30.000 kost, maar die
dan ook 7 meter 50 bij 2 meter 50 groot
is en beschikt over onder meer centrale
verwarming, warm en koud stromend
water, douchecel, Koelkast en fornuis
met oven. Daartussen alle maten ge
wichten en prijzen. Waarbij, moet ons
van het hart, wel veel, maar niet veel
nieuws.
Samenvattend komt het hier op neer.
De vaste as met half-elliptische blad
veren heeft in veel gevallen plaats ge
maakt voor onafhankelijke torsi-vering.
Gewichtsverlaging was daarbij het
voornaamste argument. Bij de zware
wagens, waar het er niet veel toe doet,
is de half-elliptische bladveer echter
gebleven. Kleine, lichte caravans, heb
ben vaak geen chassisraam meer, maar
een zelfdragende carrosserie. Naast de
mechanische of hydraulische oploop-
rem ziet men meer en meer remmen
verschijnen, die vanuit de trekauto te
bedienen zijn. Bij enkele systemen
wordt de werking door vacuüm be
krachtigd. Ook de schijfrem heeft zijn
intrede gedaan.
De caravankoppeling is voorzien van
schokbrekers en het optreden van slin
geren wordt door middel van stabilisa-
tors voorkomen. Bovendien tracht men
meer en meer het neusgewicht te ver
minderen, omdat de zelfdragende car
rosserie van de moderne auto minder
goed bestand is tegen verticale druk op
de trekhaak dan het stevige chassis van
de wagens van vroeger, Gasflessen en
watertank worden in toenemende mate
uit ruimte-besparende overwegingen
ondergebracht in een afsluitbare dissel
kast van aluminium, of polyester, het
geen de druk op de koppeling nu weer
niet precies ten goede komt.
De vroeger veel gebruikte ei-vorm
maakt plaats voor het autobus-model
waarbij dan weer de voorkeur zich ver
plaatst in de richting van modellen,
waarbij de lengte van de zoldering be
langrijk groter is dan de vloerlengte
Deze vorm-verandering heeft tot ge
volg, dat het zwaartepunt hoger komt
te liggen. „Maar", redeneren de fabri
kanten. „Je koopt een caravan ook in
de eerste plaats om in te wonen en niet
om zijn rijkwaliteiten". Overigens ver
zekeren zij, dat de rijkwaliteiten ook
o3n, de nieuwe modellen goed zijn.
Snelheidsproeven op wedstrijdcircuits
hebben aangetoond, dat de moderne
Het snufje in deze PAF 290 van
Nederlandse bodem is het nieuwe
model keuken, dat onder meer een
uitschuifbaar werkplateau van 180
cm heeft.
grotere rol zullen gaan spelen. Veel
kleine caravan-bouwers zullen zich
verenigen tot joncerns, waardoor er
minder modellen komen en de prijzen
naar beneden gaan. Daarnaast blijft er
natuurlijk een markt voor bouwers, die
niet streven naar een hoge produktie.
maar die willen voldoen aan de kwa
litatief hoge eisen van de zeer goed be
deelde caravan-bezitters.
Voor de krappe beurs zijn er tent
caravans, die in prijs variëren van zo'n
1400 tot 2000 gulden. Menige adspirant-
koper zal zich, rondwandelend over de
promenade des caravans van de heer
Van der Meer afvragen: doe ik er ver
standig aan, zoiets te kopen? Men be
denke dan, dat men voor een tentcara
van precies als voor een bungalowtent
een aantal losse uitrustingsstukken
moet aanschaffen zoals bedden, matras
sen, kussens, gastoestel, keukenmeubel
tafel, hangkast en bergmeubel. En dan
nog zullen er kisten en koffers meege
nomen moeten worden om beddegoed
en kleding te bewaren, tenzij men er
natuurlijk genoegen mee neemt, dat
alles los in de tentwagen wordt gestopt,
hetgeen overigens beslist afgeraden
moet worden. Hetzelfde geldt voor le
vensmiddelen en potten en pannen.
Een argument voor de vaste caravan
is ook, dat hij, mits goed onderhouden,
zeer lang meegaat. Er rijden in Neder
land caravans rond van 25 jaar en
ouder, die nog in uitstekende staat ver
keren. In dat licht bezien is de afschrij
ving miniem. Men kan zijn caravan
bovendien financieren. Men betaalt dan,
desnoods in enkele gedeelten, 20 percent
van de prijs en vervolgens, verdeeld
over 36 maanden, de rest der som ver
meerderd met 5 percent per jaar over
de hele restsom. Hiermee wil natuur
lijk niet gezegd zijn, dat men aan de
vele soorten tentwagens, die de RAI
gaat tonen, niet zijn genoegen kan be
leven. Zeker mensen met hele lichte
autootjes zullen het zelfs in die rich
ting moeten zoeken.
Zo weten %de caravan-bouwers
met ruimte te toveren, dat het
aanschijn van de zomerhuizen-op-
wielen vaak niet voor dat van een
luxeflat hoeft onder te doen Vooral
aan de keukens wordt vaak veel
zorg besteed.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Kampeerterreinen
waar caravans worden toegelaten, zyn
er zowel in Nederland als in het bui
tenland. Te kust en te keur, natuurlijk
vooral in de nabijheid van de stran
den. Ze variëren van eenvoudige trek
kerskampen tot de meest luxueuze
campings. Op een eenvoudig terrein
betaalt men ongeveer ?5 cent per per
soon per etmaal en hetzelfde bedrag
voor auto en kampeerwagen.
Levensmiddelen moeten dan in
veel gevallen in een naburig dorp
worden gehaald. Om een dergelijk ter
rein te vinden is het voldoende, om
in een binnen- of buitenlandse gids een
terrein uit te zoeken met zo weinig
mogelijk voorzieningen.
Luxueuze kampeerinrichtingen met
kampwinkel, cantine, toiletten, dou
chegebouwen, en eventueel wasmachi
nes voor de kampeerders zijn duur
der: 1 gulden tot 1 gulden 50 per per
soon per etmaal en hetzelfde voor
auto en caravan, Omdat vooral de gro
te stroom nieuwelingen aan dit soort
campings de voorkeur geeft, zijn ze
vaak in het seizoen overvol. Een rus
tig terrein met uitgebreide voorzienin
gen bestaat bijna niet.
De ervaren caravanner zal in het bui
tenland veelal profiteren van de mo
gelijkheid om aan een boer of een bos
wachter toestemming te vragen, op
een exclusief, mooi plekje te mogen
staan. In de drukbezochte toeristenge
bieden gaat dit uiteraard niet.
AMSTERDAM. Wie een caravan
gaat kopen doet er verstandig aan eerst
goed te overwegen wat hij er mee gaat
doen. Komt de wagen op een vaste
standplaats te staan of gaat men er
over grote afstanden veel mee reizen
en trekken? "Wordt het tweede huis
alleen in de zomervakantie benut of
ook dikwijls in het weekeinde? Zit er
op de duur als de eigenaar de daar
voor vereiste ervaring heeft opgedaan
misschien een wintersportreis in?
Waar moet men dan allemaal op let
ten? Caravan-deskundige R. J. Brands-
ma van de A.N.W.B. vestigt de aan
dacht op de volgende punten:
"1 De buitenwand. Of triplex, multi-
plex, hardboard, aluminium, staal
plaat of polyester wordt toegepast is
van minder belang dan de kwaliteit en
de vraag of het materiaal op de juiste
wijze wordt verwerkt. Voor een vast
kamp is een dunne, met spijkers op een
houten frame bevestigde aluminium
huid reeds voldoende. Voor tochten
over grote afstanden dient de buiten
wand oen geheel te vormen met het
frame. Met dubbele wanden alleen
houdt de wandisolatie niet op. Er zijn
op dit gebied sterk uiteenlopende mo
gelijkheden. Voor de wintersport zal
men op dit punt hoge eisen moeten
stellen. Ook wanneer men in het voor-
en naseizoen de caravan wil benutten
zal de wagen in ieder geval over in
inbouwmogelijkheid van een goede
kachel dienen te beschikken, waarbij
aan- en afvoer van verbrandingslucht
buiten de caravan moet zitten.
2 Vloer en vloerbedekking. Er zijn
vele mogelijkheden die de prijs van
de caravan sterk beïnvloeden. Voor de
wintersport moet de vloer geïsoleerd
zijn. Vloerbedekking moet gemakkelijk
kunnen worden gereinigd en geen be
lemmering vormen voor uitvegen en
uitsoppen van de caravan.
3Steunpoten. Met drie steunpoten
kan de wagen gemakkelijker hori
zontaal worden gesteld. Vier maken de
wagen iets meer stabiel. Neuswiel ver
gemakkelijkt het verplaatsen in afge
koppelde toestand en is bij caravans
zwaarder dan 300 kilo noodhaak.
4 Ramen en ventilatie. Voor men het
weet is een caravan van binnen
drijfnat: condensvorming als gevolg
van koken, ademen en gebruik van
vloeibare stof. Uitklapbare ramen en
ventilatieroosters zijn daardoor nood
zaak. Bij gebruik in voor- en naseizoen
en in de winter zijn zelfs condensgoten
onder de ramen vereist.
nieuwe
amsterdam
keuken, waar uitsluitend in wordt ge
staan.
6 Keuken. Naast stahoogte Is In di
keuken van belang werk- en op
bergruimte. Gootsteen en het blad on
der het gasstel moeten gemakkelijk
schoongemaakt kunnen worden. Een
wandtankje met kraan of een simpele
plastic waterkan in de gootsteenkasl
met handpomp op de gootsteen vormen
de meest normale manier van water
berging. Voetpomp, elektrische pomp
en soortgelijke luxe geven meer kans
op storing. Een grote vaste watertank
is in vele gevallen niet praktisch. Staat
de gastank in de keukenkast, dan moet
er een ontluchting zijn in de vloer voor
eventuele lekkages. De fles kan alleen
op de dissel, als daarmee bij de bouw
van de caravan rekening is gehouden.
7 Bergruimte. Let niet alleen op hel
aantal slaapplaatsen, maar contro
leer of de bergruimte daarmee in eet,
redelijke verhouding staat, of de kast
jes gemakkelijk te bereiken zijn en
praktisch zijn ingedeeld.
Stahoogte. Vooral bij gebruik in
een vast kamp is de stahoogte van
groot belang. Vergeet daarbij niet de
caravan bij snelheden van 120 tot 150
kilometer nog vast op de weg kan lig
gen, al wordt een dergelijke vaart u
met grote nadruk afgeraden.
Een opvallende ontwikkeling is het
sterk vergrote raam-oppervlak. Uw zo
merhuis op wielen wint daardoor aan
gezelligheid, maar men realisere zich,
dat de isolerende werking van de (meer
en meer dubbele) wand erdoor wordt
onderbroken. Met behulp van dubbele
ramen of raamluiken van aluminium
en hout proberen de fabrikanten dit
euvel weer te verhelpen. Ook de toe
nemende toepassing van dakluiken
heeft het nadeel van warmteverlies.
Wie met ztfn caravan naar de winter
sport wil, moet daar terdege rekening
mee houden.
De kunststoffen zijn, zoals overal, ste
vig in opmars, maar omdat de verwer
king als buitenwand-materiaal tot op
heden zeer arbeidsintensief is en zich
nog niet leent mor alomvattende toe
passing bij serie-produktie, ziet men
vooral carrosserie-onderdelen zoals
wielbakken, spatschermen, disselkasten
en hef daken van polyester. Behalve
vooral veel aluminium caravans toont
de expositie echter ook al een aantal
geheel uit kunststof vervaardigde mo
dellen, waarvan, zeggen de fabrikanten,
het grote voordeel is, dat je ze niet
hoeft te schilderen, dat reparaties duur
zouden zijn, spreken ze verontwaardigd
tegen.
Wat het interieur betreft maakt het
zogenaamde twee-tafel model de laatste
tijd opgang. Het geeft de kinderen een
eigen domein om te eten, te spelen en
te slapen. De keuken zien we verhuizen
van het midden naar de voor- of ach
terkant. Waardoor de plaatsing moge
lijk wordt van éénpersoons bedden in
de lengterichting en waardoor de cara
van (prettig voor bezitters van kleine
auto's) smal gehouden kan worden, op-
klapbedden verschijnen nu ook in ty
pische toerwagens. Zij hebben het voor
deel. het doorzicht niet te belemmeren,
maar het nadeel, dat het zwaartepunt
hoger komt te liggen. Voor de betim
mering ziet het raditionele triplex zich
meer en meer verdrongen door met
plastic doek beplakte of bespannen
wanden, die licht zijn en makkelijk
schoon te maken. Hardplastic-plaat en
tegeiboard worden ook meer en meer
gebruikt.
In het algemeen gaat de ontwikkeling,
zoals die zich straks in de RAI zal ma
nifesteren. naar meer luxe en comfort
in de laag geprijsde caravans, bij de
bouw waarvan kunststoffen een steeds
Stalling? Geen problemen, zweren de
organisators van „Caravan RAI 1965".
Er zijn, menen zij, zoveel mogelijkhe
den. dat men echt zijn buurman niet
hoeft te ergeren door het gevaarte voor
zijn deur te zetten. Zij garanderen, dat
er binnen een straal van 15 kilometer
van iedere stad of ieder dorp met enige
goede wil een plaats te vinden is, waar
de caravan 's winters voor een bedrag
van 10 tot 15 gulden per maand kan
worden ondergebracht. Veeleisend is
het zomerhuisje-op-wielen ook 's win
ters niet, het houdt zich al goed ondm
een afdak met rieten zijwanden.
Voor zomerstalling is het natuurlij!
ideaal, om stallingsruimte te zoeken ir
de buurt van zijn geliefde recreatiege
bied. Er zijn campings, waar men gedu
rende het seizoen de caravan onafgebro
ken mag laten staan en ook behoort het
tot de zeer realiseerbare mogelijkheden
ergens een stukje bos of hei te kopen
of te huren waar men het voertuig per
manent parkeert. Daar doet men de
heer B. Erftemeyer, voorzitter van dt
tentoonstellingscommissie Caravan RA
1965 dan nog een groot plezier mee ook
„Want", zegt die, „iemand, die een cara
van alleen koopt om er 14 dagen me'
op vakantie te gaan, kan zijn geld be
ter gebruiken. Buiten de vakantie ziji
er nog zo'n 50 weekends per jaar, di<
men, met behulp van de caravan, tol
een kleine vakantie kan maken, pas dan
brengt de investering zijn volle rente
op aan comfort, rust en genot".
Kussens mogen niet „doorzitten'
of „doorliggen". De dikte is hier
voor niet de enige maatstaf. Veeleer de
kwaliteit.
9 Bedden. Hiervoor gelden dezelfde
eisen als voor de kussens, maar
daarnaast is vooral ook lengte en
breedte belangrijk. Haal niet te snel
uw neus op voor een hangbed. In een
goed hangbed is het prima slapen. Voor
wie veel gaat trekken vormen opklap-
bedden een nadeel.
1 A Toilet. Staar u niet blind op dc
voordelen van een chemisch toi
let. Al of niet een ingebouwde toilet
ruimte in een caravan is als zovele
dingen een kwestie van persoonlijke
smaak en voorkeur. Tegenover het on
miskenbare comfort staat een verlies
aan ruimte. Er bestaan handige toilet
tenten en iedere goede camping heeft
een behoorlijke w.c.
Let ook op de verkoper. Voor de
caravanfabriek is het van belang
dat hij'over goede verkooptalenten be
schikt. Voor u is van meer belang of
hij over enige vakkennis beschikt. Wan
neer hij slechts andere merken afkamt,
dan ontbreekt het hem kennelijk aan
vakkennis en heeft hij ook geen ver
trouwen in zijn produkt. De koper hoeft
het dan ook niet te hebben.
De keuken voorin, of achterin,
schept de mogelijkheid om de bed
den in de lengte-richting van de
caravan op te stellen. Deze kam
peerwagens heten zeer toepasselijk
„langslapers".
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De heer B. Erf
temeyer, voorzitter van de tentoon
stelling s-commissie: „Ik kan mij
voorstellen, dat men zich, op de
kalender kijkend, afvraagt, waar
om caravan RAI '65 zo vroeg in het
jaar wordt gehouden. Het ant
woord op die vraag is, dat de in
vroegere jaren bestaande hausse
in de vraag vlak voor de vakantie
periode de caravan-handel voor le
veringsproblemen stelde.
Een dergelijke explosieve vraag
in een zeer korte periode kon niet
altijd direct worden opgevangen.
Wij hopen door het houden van de
tentoonstelling op dit vroege tijd
stip de vraag over een groter aan
tal maanden te kunnen spreiden
en daardoor het publiek levertij
den te kunnen besparen".
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM. „Dal
had de familie altijd-haast
niet moeten doen", hadden
de buren hoofdschuddend
achter hun horretjes gezegd
en het verloop van de reis
plekje met schitterend uitzicht moest
dan maar de eerste keer worden over
nacht. Alles ging goed, totdat ma altijd-
haast kijkend naar de kille mistflarden,
die opstegen uit het dal, rillend op
merkte: „Het is veel kouwer in het
ding dan ik verwacht had, pa".
„Kan niet", riep pa, „het ding heeft
helemaal dubbele wanden. Daar heb ik
voor betaald".
„Toch is het hier koud", hield ma
koppig vol en een vluchtig onderzoek
stelde haar in het gelijk, want de dub
belwandigheid bleek niet te gelden,
zodra er ook maar een plekje wand
door een bank of een kastje aan het oog
onttrokken was. „Ze hebben me be
drogen", mokte pa.
's Morgens was het beddegoed door
weekt. „Condenswater", luidde ma's zu-
j j J vv 1/. „i^unuv-iJowaK,! .iuxvavxc ma ZjU.-
Stelde hen afschuwelijk in het re diagnose. „Had ik er maar een met
afvoergootjes onder de ramen geno
men", jammerde pa. Op dat moment
gelijk. Pa altijd-haast was met
zijn hebben en houwen nau
welijks bij het eerste milde
Limburgse heuveltje aange
land of het bronsgroene eike
hout schalde al van zijn ver-
wensingen. De motor kookte.
Maar meneer", zei de we
genwachter bestraffend: Het
gewicht van utv caravan mag
vol beladen nooit meer be
dragen dan 65 percent van
uw auto-gewicht. Anders ge
beuren er, zeker, ivanneer je
op topsnelheid probeert te
rijden, zoals u deed, onher
roepelijk ongelukken. Wist u
dat niet?"
Pa altijd-haast wist het in ieder ge
val nu en op een sukkeldraf ging het
verder, Luxemburg in. Op een hoog
stapte zoon altijd-haast zo uit de cara
van onder een passerende auto. „Hoe
kan dat nou?", snikte ma met de armen
ten hemel. „Kennelijk, omdat de deur
links zit", zei pa perplex. „Gek, dat ik
daar niet eerder aan gedacht heb". Ma
rende naar de verbanddoos, maar bleek
er, zolang de bedden waren neergeklapt
niet bij te kunnen. Hetgeen pa tot de
pijnlijke erkenning bracht, dat hij bij
de aankoop wel eens had mogen op
letten, hoeveel loopruimte er over
bleef, wanneer de bedden waren opge
maakt.
Bij het eieren bakken voor het ontbijt
gingen de bekleding en de gordijnen in
de buurt van het gasstel eraan. „Waar
om ook geen spatscherm naast het com-
foor", zeurde ma, maar pa hoorde het
nauwelijks, want die had het te druk
met dochter altijd-haast, die onder de
muggebeten zat. „Ik had je wel gezegd,
dat je er een met horregaas moest ko
pen", gilde ma satanisch.
Het wegrijden ging niet helemaal
vlekkeloos. „Had er maar een neuswiel
onder gezeten, dan hau ik voor het aan
koppelen niet hoeven sjorren aan dat
loodzware disselgewicht", realiseerde
pa zich. Onderweg moest bovendien
even worden gestopt omdat alle breek-
waar aan diggelen was gegaan de
kastjes bleken niet goed te sluiten
maar uiteindelijk haalden ze toch de
camping in de Vogezen, waarop pa zijn
zinnen had gezet. Daar zaten ze meteen
in het donker, omdat het verboden was
de auto bij de caravan op te stellen en
de accu niet kon worden gebruikt. „Nou
begrijp ik, waarom ze aanraden, er ook
gasverlichting bij te nemen", zuchtte
pa berustend.
Verder dan maar weer. Nu, dat werd
een duur dagje. De Franse politie is
niet mis met verkeerszondaren. Pa al
tijd-haast werd achtereenvolgens be
keurd, omdat zijn caravan slingerde
(het zwaartepunt bleek verkeerd te lig
gen door de indeling van de bergruim
te), omdat hij aan de voorzijde van zijn
caravan geen witte zijlichten voerde
(dat moet, wanneer hij breder is dan je
wagen), omdat zijn remvertraging min
der was dan de voorgeschreven 3,82
m/sec omdat de maximum breedte
meer was dan 2 meter 50 en omdat de
afstand tussen as en achterzijde meer
was dan 2 meter 75.
„Heb ik me soms een kat in de zak
gekocht?", begon het gezinshoofd zich
voorzichtig af te vragen. De vraag werd
klemmender, toen 's avonds de etens
waren bedorven bleken te zijn, omdat
in de voorraadkastjes geen ventilatie
openingen zaten en werd uiteindelijk
voor eens en altijd met een daverende
knal beantwoord, toen pa zijn after-
dinner in de brand stak. Een barse
„commissaire de police" kwam hem la
ter in het ziekenhuis vertellen, dat de
gasfles was geëxplodeerd, omdat er ook
in de bodem van de bergruimte daar
voor geen ventilatiegaten hadden ge
zeten.
Dit kan natuurlijk allemaal niet Dat
wil zeggen: niet allemaal tegelijk in
een caravan en tijdens een reis. Maar
alle hier opgesomde fouten en euvels
zijn denkbaar, zo heeft de droeve prak
tijk uitgewezen. Daarom: wees niet te
haastig met de aankoop van een cara
van en let erop, dat u niet een of meer
van deze meest voorkomende kwalen
kunt ontdekken. Het kan u veel ellende
besparen.
Het grootste voordeel van de tent
caravan of vouwwagen is, dat er
voor onderweg slechts een hand
zaam wagentje van overblijft. De
ervaring heeft echter geleerddat
niet iedereen er even gelukkig mee is.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De Nederlandse caravan-bouwers doen in alle prijsklassen
duchtig mee. In totaal toont de expositie in de RAI "64 types van 27 nationale
merken. Hoe de prijzen op elkaar aansluiten toont het volgende overzicht:
Mus
Kolibri
Kwikstaart
Kuiken
Krielkip
Kemphaan
Hy-Line
Wyandotte
Loosdrecht
Veluwe
LJselmeer
Noordzee
Snoekie
Snoekie Luxe
Tezet de Luxe
Tezet Speciaal
soort
standaard
kampeerwagen
id
id
id
id
id
id
id
id
id
id
id
vouwwagen
id
Id
id
applaatsen
gewicht
prijs
2
450
1995
4
450
2675
6
3-4
650
3525
500
2725
4-5
800
3650
4-7
800
4950
4-8
800
5925
4-8
1200
7900
4
3400
7400
6
3400
9250
8
3400
1X600
8
3400
12250
-
400
1450
-
400
1875
4-8
600
2990
4
400
4000