Scheepsbouwtechniek wordt
in Europa slecht toegepast
is we
Bovendien
hier te guur en nat
KON OLIE GEVRAAGD
DAAROM LIGGEN JAPANNERS ZO VER VOOR
KNSM optimistisch over
toekomst passagiersvaart
NMB STICHT
DOCHTER
Tijdsbesparing
Minder staal
Premier in de West
Drukkers boos
over verhoging
posttarieven
Uitgifte Japanse
staatsobligaties
in Nederland?
BESLIST GEEN
SAMENWERKING
NAEFF-AKU
Dividendvoorstellen
Prijzen liggen
veel lager
SUS-actie 12:
voor f. 180000
aan prijzen
Steenkool in EG.K.S.
Produktie 234
voorraad 17
miljoen ton
MARKTEN
WATERSTANDEN
Amsterdamse Effectenbeurs
I
I
10
DAGBLAD DË STEM "VAN DINSDAG 26 JANUARI 1965
11
(Advertentie)
HOOFDSCHOTEL? VLEES
UTRECHT De Federatie van Werk
geversorganisaties in het Boekdrukkers-
bedrijf heeft bij de minister van Verkeer
en Waterstaat geprotesteerd tegen de
aangekondigde verhoging van enkele
posttarieven. „Het lijkt op vechten te
gen de bierkaai", klaagt het Drukkers
weekblad, het officieel orgaan van deze
federatie, die in het verleden al vaak
tegen de overheidspolitiek ten aanzien
van de posttarieven heeft gereageerd.
Welisvvaar heeft de minister nu wel re
kening gehouden met de wens van het
bedrijfsleven een langere termijn tussen
afkondiging en ingang van de verhoging
aan te houden, maar hij heeft het de
drukkers en uitgevers toch weer moeilijk
gemaakt door in de loop van januari
met de aankondiging van de verhoging
te komen. Vele abonnementen zijn al
weer ingegaan en de hogere kosten zijn
volgens de federatie waarschijnlijk niet
meer te achterhalen.
De federatie acht 'n verhoging van 100%
cent in nog geen anderhalf jaar over
trokken. Op sommige prijsónderdelen
zouden de drukkers ook wel een verho
ging willen hebben (die behoeft dan be
slist geen honderd procent te zijn),
maar aan afkondiging daarvan zijn we
nog niet toe, aldus het drukkersweek
blad.
TOKIO Japan hoopt staatsobligaties
en door de staat gegarandeerde obliga
ties uit te geven in Nederland en Frank
rijk en overweegt ondanks de Ameri
kaanse rente-egalisatiebelasting obliga
ties te emiteren in de Verenigde Sta
ten.
De Japanse regering wacht met grote
belangstelling de boodschap over de
Amerikaanse betalingsbalans aan het
Congres af die president Johnson don
derdag zal uitspreken.
Sedert het begin van het lopende begro
tingsjaar op 1 april 1964 heeft Japan in
West-Europa staatsobligaties en door de
staat gegarandeerde obligaties geplaatst
tot een bedrag van 92,5 miljoen dollar.
LOCHEM Berichten over deelname
of samenwerking tussen de AKU en de
n.v. Gebr. Naeff te Lochem (leder- en
kunststoffenartikelen) zijn uit de lucht
gegrepen. Dit heeft de directie van
Naeff meegedeeld. De toekomst van het
bedrijf laat zich, volgens de directie, gun
stiger aanzien. Het afgelopen jaar heeft
aan de verwachtingen voldaan.
(Over 1963 werd vijf procent dividend
uitgekeerd tegen vier procent over 1962.
In augustus 1964 heeft de directie mee
gedeeld dat de omzetten zich op een ho
ger peil bewogen dan in dezelfde periode
van 1963. De sterk gestegen kosten kon
den slechts gedeeltelijk in de prijzen
worden doorberekend. De exportprijzen
lieten zelfs een dalende tendens zien).
„Kas-Associatie" n.v. Amsterdam 8
procent (7,5).
Amsterdamsche Bank Amsterdam:
14 pet, resp. 7 pet. met recht op half
dividend 1964 (v.j. 14 pet).
Rotterdamsche Bank Rotterdam:
14 pet. (v.j. 12 pot).
AmRoBank Amsterdam/Rotterdam:
f 2,80 per aandeel van f 20,- of f 1,40
met recht op half dividend 1964.
TOKIO Terwijl de Europese scheepswerven zich staande weten
te houden met een dunne orderportefeuille en minuscule winst als
zjj winst maken hebben de werven in Japan meer werk dan zij aan
kunnen. Scheepsbouwer Verolme heeft hierover herhaaldelijk zijn be
zorgdheid uitgesproken en daarbij gewezen op het gevaar, dat de Euro
pese werven bedreigt. De Japanse scheepswerven, die een gezamenlijke
jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3 miljoen ton hebben, hadden in sep
tember van vorig jaar een ordervoorraad van 6.2 miljoen ton, die op
uitvoering wachtte. Dit was ruwweg driemaal zoveel als de order
reserve in Engeland, eens het machtigste scheepshouwland ter wereld
en meer dan het totaal van alle werven in Europa het was ook tien
maal zoveel als de totaalvoorraad van de Amerikaanse werven.
De reden? De Japanse werven werken
voor prijzen, die 20 procent lager dan in
Europa zijn, terwijl de Amerikaanse
prijzen niet eens voor vergelijking in
aanmerking komen. Om de eigen
scheepsbouw staande te houden moet de
Amerikaanse regering 40 tot 50 procent
van de kosten van elke gebouwde ton
scheepscapaciteit bijdragen.
De Europese bouwers lijden zwaar on
der de Japanse concurrentie en hebben
aangevoerd, dat de Japanners zo goed
koop kunnen werken tengevolge van de
goedkope arbeidskrachten en uitvoersub-
sidies.
Beide aantijgingen zijn vals. De Japan
se werven betafcn gemiddeld 75 pond
sterling per maand aan een arbeider,
wat ongeveer gelijk is aan de verdien
sten in Europa. En er bestaat geen uit-
voersubsidie.
De werkelijke reden voor Japahs gun
stige concurrentiepositie ligt elders
voornamelijk in het feit, dat de Europese
werfdirecties op het denkterrein ver ach
ter liggen bij hun Japanse collega's.
De scheepsbouwtechniek in Japan ver
schilt niet veel van die op de moderne
Europese werven, maar het grote ver
schil ligt in de toepassing ervan.
Zowel in Japan als in Europa worden
schepen volgens het „blok" systeem ge
bouwd, dat tijdens de tweede wereldoor
log in de Verenigde Staten is ontwik
keld om te voorzien in de behoefte aan
libertyschepen.
Tevoren werden de meeste schepen ge
bouwd door het stuk voor stuk vast
klinken van metalen platen aan de kiel.
Dit systeem was kostbaar wat tijd en
mankracht betreft en het bloksysteem
verkort de bouwtijd ten zeerste.
Het scheepsontwerp wordt verdeeld in
honderden blokken, die op de grond
worden samengesteld en later op hun
plaats worden aangebracht Op deze wij
ze wordt vooral aan de bouw van de
romp veel tijd bespaard. Om een schip
van 50.000 ton in elkaar te zetten heb
ben de Japanners in plaats van een jaar
ongeveer drie maanden nodig.
Besparing van tijd betekent besparing
van geld.
Scheepsbouwer Jamasjita gelooft dat
de Europese werven weliswaar de mo
derne las- en blokmethoden hebben over
genomen, maar zich niet hebben inge
spannen om de vruchten te plukken
van de tijdsbesparende bouwwijze. De
Europeanen hebben volgens hem zes
maanden of meer nodig om eenzelfde
schip te bouwen.
Verrassend genoeg is ook een van de
belangrijkste factoren; het weer. Jama
sjita wijst erop, dat de meeste belang
rijke scheepswerven in zijn land aan de
Japanse zuidoostkust liggen. Dit gebied
kent een tamelijk zacht klimaat.
„Scheepsbouw is buitenwerk", aldus
Jamasjita, „en je kan niet lassen als
het regent of sneeuwt.
In tegenstelling hiermee lijden veel
Noordeuropese werven onder strenge
winters, sommige zelfs een derde van
hun jaarlijks totaal aantal werkdagen
buiten.
AMSTERDAM De Koninklijke Ne
derlandse Stoomboot Maatschappij n.v.
is optimistisch gestemd over de verdere
ontwikkeling van de passagiersvaart. Met
name in het vervoer van een steeds
groeiend aantal vakantiegangers naar de
West en het overige Caraïbische gebied
ziet men goede mogelijkheden. Van het
toenemend chartervervoer, ook van en
naar deze streken, verwacht men eerder
een stimulerende dan een nadelige in
vloed op het aantal mensen dat van sche
pen gebruik wil maken.
Dit heeft de heer R. W. Ie Poole, een
van de directeuren van de K.N.S.M., mee
gedeeld tijdens een bijeenkomst op de
„Prins Der Nederlanden", die met de
„Oranje Nassau" in 1957 door de maat
schappij in gebruik werd genomen. De
„Prins Der Nederlanden" maakt op het
ogenblik de honderdste reis naar de West.
De twee schepen hebben die in de ruim
zeven jaar van hun bestaan voor hun re
kening genomen.
De heer Le Poole wees er op dat het
vervoer van passagiers per schip na de
oorlog veel minder sterk is teruggelopen
dan men verwacht had, gezien de snelle
ontwikkeling van de luchtvaart. Ook de
meer en meer in de mode komende com
binatie van zee- en luchtreizen, waarbij
men heen en terug gebruik kan maken
van schip of vliegtuig, kan zijns inziens
bijdragen tot toename van de passagiers
vaart.
Een en ander neemt niet weg dat men
bij de K.N.S.M. de ontwikkelingen nauw
keurig en met enige bezorgdheid volgt.
De vier passagiersschepen met vracht
accommodatie (behalve de „Prins der Ne
derlanden" en de „Oranje Nassau", de
„Oranjestad" en de „Willemstad") naast
tachtig vrachtschepen met passagiers
accommodatie die zij heeft zijn niet ten-
volle geschikt voor het maken van crui
ses. Een belangrijke vraag voor de K.N,
S.M. is in dit verband dan ook of men
de formule passagiersschip met vracht
accommodatie combinatie passagiersver
voer met vrachtvervoer moet handhaven
wanneer in 1967 de vervanging van de
„Willemstad" en de „Oranjestad" aan de
orde komt.
Voor studentenreizen naar het Caraïbisch
gebied, waarvoor veel belangstelling be
staat, zag de heer Le Poole geen mo
gelijkheden zonder subsidie van over-
heidszijde, omdat de prijs ondanks ver
schillende reducties die groepen kunnen
krijgen te hoog is.
De „Prins Der Nederlanden" en de
„Oranje Nassau", die beide met een be
manning van 95 koppen varen, hebben
ieder plaats voor 182 passagiers. Zij varen
met een gemiddelde bezetting van 80 a
85 procent. De honderdste reis meegere
kend vervoerden zij 34.060 passagiers bij
een totale accommodatie van 36.400.
Een tweede factor, die van belang is
voor de snelheid is de Japanse voor
sprong op het gebied van de ontwikke
ling van nieuwe snij- en lastechnieken.
Samen met de staalfabrieken, waar
mee zij ten nauwste samenwerken,
hebben de werven soorten staal met
hoge weerstand ontwikkeld, waardoor
het plaatwerk dunner wordt en onder
delen slechts aan een kant aan elkaar
gehecht hoeven te worden. Ook hebben
zij automatische klinkers ontwikkeld, die
arbeidsbesparend werken. Voorts heb
ben zij een optische techniek ontwikkeld
om ontwerpen direct op metaalplaten
aan te geven, die gereedliggen voor be
werking, waardoor de tijdrovende bezig
heid van het maken van papieren mo
dellen op ware grootte uit de tijd is.
Al deze snufjes staan ook ter beschik
king van de Europese werven en er zijn
er inderdaad die Japanse apparaten in
licentie hebben of eigen apparatuur heb
ben ontwikkeld.
De Japanners verrichten echter mis
schien het baanbrekende werk en dit kan
hen wederom een kleine voorsprong ver
schaffen. Dit is belangrijk, omdat de Ja
panners door een optelling van kleine
voordelen tot een enorm verschil kun
nen komen.
Een tweede voorbeeld van besparing is
de standaardisatie en de bouwplanning,
die de Japanners zeer wel kunnen door
voeren wegens de grote produktie.
Dit betekent geen standaardisatie in
de zin van lopende-band-produktie. Ieder
schip moet nu eenmaal individueel ont
worpen worden.
Europese critici hebben vaak aange
voerd, dat de staalprijzen onrechtvaar
dig gunstig voor de Japanners liggen.
De Japanse staalindustrie heeft inder
daad enige tijd scheepsplaten voor ex-
portschepen voor lagere prijs geleverd
dan voor eigen schepen. Dit verschil be
droeg soms vijf procent per ton. Dit
verschil is twee jaar geleden echter op
geheven en sindsdien geschiedt de staal-
verkoop op basis van overeenkomst. Zo
wel scheepsbouwers als staalfabri
kanten voelen er weinig voor hun prij
zen te noemen. De gemiddelde prijs is
116 tot 119 dollar per ton.
Zelfs als deze prijs lager mocht liggen
dan de Amerikaanse of Europese dan is
dit slechts mogelijk, doordat de Japan
se staalfabrikanten tot de efficiëntste en
voor de laagste kosten werkende pro
ducenten ter wereld behoren. Zij ver
kopen zeker niet met verlies.
De scheepsbouwers in Japan weten
zelfs nog een voordeel uit staal te put
ten: zij gebruiken er minder van.
De Japanners hebben „economische
scheepsvorm voor reuzenschepen" ont
worpen dikker en korter, met zes pro
cent minder staal dan conventionele
tank en vrachtschepen. De grotere
sleeplast wordt meer dan goedgemaakt
door een bolvormige boeg onder de wa
terlijn.
Het resultaat hiervan is, dat de Ja
panners kleinere motoren met lagere
aanschafkosten en lager olieverbruik
kunnen inbouwen zonder de snelheid of
de vervoerscapaciteit op te offeren.
Ook deze ontwerpen staan ter beschik
king van de Europeanen. Vele werven
zijn begonnen ze te gebruiken, vele an
dere niet.
Nog een gunstige factor, die door de
Japanse scheepsbouwers wordt aange
haald en waarschijnlijk de meest
sprekende is de opvatting van het
bouwproces.
„Scheepsbouw is een soort transpor-
tering", zegt Jamasjita, „een aantal on
derdelen worden samengevoegd tot een
blok, wat samen met andere blokken een
schip vormt.
,,De vraag is hoe deze onderdelen en
blokken samen te voegen met het minste
en tegelijkertijd het snelste transport,
u kunt zich indenken wat een groot ver
schil het maakt als u dit volgens een
ontwerpplan doet."
Om dit te bereiken hebben de Japan
se scheepsbouwers bijna evenveel tijd
aan de architectuur van de werf als aan
het scheepsontwerp besteed. Het resul
taat is, dat zij over de meest efficiën
te werven ter wereld beschikken.
Een ander punt, dat sommige bou
wers aanvoeren, is hoe meer scheepsvo-
lume zij moeten bouwen, hoe meer
dwang er bestaat tot snelheid en des te
meer materialen er worden ingekocht.
Dit verlaagt de kosten van kapitaal en
materiaal.
Rest nog een van de grootste voorde
len van Japan bij de verhoging van de
bouwsnelheid: de organisatie van de ar
beiders.
Om kort te zijn, het Japanse voordeel
is tweeledig:
Er bestaan geen problemen over de
jurisdictie van de vakbonden, waar de
Europese werven veel onder lijden.
ïjc' De Japanse werkkrachten zijn meer
ontwikkeld en daardoor gemakkelijker
in hun werkgewoonten.
De Japanners houden vol, dat hun
scheepsbouwarbeiders evenveel verdie
nen als de Europese, met uitzondering
van de Zweden, maar dat zij efficiënter
en op de lange duur goedkoper wer
ken.
Vreemd genoeg schijnen de Zweedse
werven de enige in Europa te zijn, die
de concurrentier ace met de Japanners
kunnen volhouden.
Een 'beeld, van het bezoek, dat mi
nister-president Marijnen op het
ogenblik aan de West brengtin
Afobaka bezocht de premier het
krachtstationDe Amerikaanse
ingenieurs, die hem daar rond-
leidden, zorgden ook voor een alu
minium helm, compleet met het
opschrift „minister-president Ma-
rijnen".
AMSTERDAM Dezer dagen zal de
Nederlandsche Middenstandsbank de
stichtingsakte doen passeren van een
nieuwe dochter ins telling: de Stich
ting Ontwikkelingsbureau Winkelcentra
(O.B.W.).
De werkzaamheden op het gebied van
voorbereiding en bouw van winkelcentra
hebben zo'n grote omvang aangenomen,
dat de oprichting van een eigen ontwik-
Keimgspureau gewenst werd geacht. Dit
bureau zal zich gaan bezighouden met de
ctetaiiplanning van. winkelcentra, ter
wijl realisatie en financiering van deze
centra blijven toevertrouwd aan de
M.B.O. (Ned. Middenstands Financie
ringsmij. voor Bedrijfsobjecten n.v.),
andere dochterinstelling van de Ned.
Middenstandsbank.
Het ontwikkelingsbureau zal streven
naar een nauwe samenwerking met
alle bij de opzet van winkelcentra be
trokken instanties. Aldus een commu-
niqé van de Ned. Middenstandsbank.
AMSTERDAM Beursplein 5 heeft de nieuwe beursweek ingezet met een prijs
houdende tot vaste opening voor de internationale waarden. Aan de vaste kant
was. Kon. Olie met een eerste afdoening op f 161,30, tegen vrijdag als gemiddelde
slotprijs van de laatste tape op 160. Het olie-aandeel sloot vrijdag in Wall Street
hoger. Dit betekende een goede stimulans voor Amsterdam. Het p'ifcliek alsmede
Londen namen de stukken uit de markt. Later op de middag zak4-» de koers een
weinig als gevolg van winstnemingen. AKU, Philips en Unilever waren prijs
houdend op resp. 5301/2, f154 en f 138,50. Unilever kon dit niveau niet handhaven.
Dit fonds daalde tot f 137,60 door winstnemingen in een zeer dunne markt. Aan
de vooravond van de claimhandel werd Hoogovens verhandeld op circa 550 (552).
Op deze koers komt de waarde van een claim per aandeel van nominaal f 100
uit op bijna elf gulden. Het zal vandaag druk worden in de Hoogovenhoek, aldus
de beurs. De handel in de hoofdfondsen bleef gedurende de gehele middag zeer
kalm. Er waren over het weekeinde geen berichten binnengekomen die de beurs,
in welke richting dan ook, konden beïnvloeden.
In de scheepvaartsector verliep de handel traag. Kon. Boot was een uitschieter
met een koerswinst van circa vier punten op 148 1/2. De leidende cultures gaven,
evenals de staatsfondsen, geen veranderingen van enige betekenis te zien. Morgen
worden de 5 1/2 procent obligaties BNG voor het eerst verhandeld. De koers werd
vandaag getaxeerd op 101 bieden (uitgiftekoers 100).
In de lokale afdelingen was het eveneens kalm. Aandelen gebrs. Naeff, noteerden
vrijdag acht punten hoger op 120 bieden. Dit op geruchten over samenwerking
met het AKU-concern. De beurs blijft toch in geruchten geloven want de koers
werd vanmiddag tien punten hoger op 130 geadviseerd. Aandelen Ned. Bioscoop
Theaters werden op 245 a 250 geadviseerd tegen een laatstgedane notering op 222.
Dit als gevolg van de fusie met het Tuschinski-concern door middel vari aandelen
ruil. HBU werd iets lager geadviseerd.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Een half uur nadat
gisterochtend het startsein werd gege
ven voor de actie SUS-12, meldde het
hoofdbureau reeds een recordverkoop
van 100.000 loten.
In totaal zullen 1.300.000 loten k f 1,25
per stuk over Nederland verspreid
worden, via winkeliers, wederverko
pers, of rechtstreeks via Rotterdam
(schriftelijk of mondeling).
Op 25 februari zal de trekking ver
richt worden. De hoofdprijs van deze
twaalfde SUS-actie bestaat uit een
droomhuis ter waarde van 50.000 gulden
en bovendien uit een complete caravan.
Verder zijn er 25 personenwagens van
Oostduitse makelij, televisietoestellen,
radio's etc. De totale waarde van de
prijzen bedragen ongeveer 180.000 gul
den. De verschillende hoofdprijzen zul
len tijdens vijf avonden via de KRO-
microfoon bekend worden gemaakt, op
zondag 23 februari, op dinsdag 3 maart,
op zaterdag 6 maart, op zondag 7 maart
en op dinsdag 9 maart. De laatste trek
kingsavond, dinsdag 9 maart, wordt te
vens via de t.v. uitgezonden.
In de eerste weken van februari wordt
de SUS-krant weer huis aan huis in Ne
derland bezorgd. Onder de in totaal
3.360.000 kranten bevinden zich 1000
prijsbepalende kranten. De afwijking
in deze kranten, die in totaal 30.000 gul
den aan prijzen opleveren, worden op
zondag 14 februari van 9 uur tot kwart
voor 10 via Radio Luxemburg bekend
gemaakt. De baten van de actie komen
ten goede aan 18 stichtingen.
LUEMBURG In 1964 zijn de steen-
koolvoorraden in de EGKS opgelopen tot
17 miljoen ton, dat is ruim 6 miljoen
ton meer dan eind 1963. De voorraden
zijn het meest toegenomen in Duitsland,
waar eind vorig jaar 8,5 miljoen ton
steenkolen lagen opgeslagen. In België,
waar een jaar geleden bijna geen voor
raden meer lagen, ligt nu weer 1,5 mil
joen ton, in Nederland minder dan een
miljoen ton.
De totale steenkoolproduktie in de
EGKS was vorig jaar 234 miljoen ton.
Nederland produceerde 12 miljoen, Bel
gië 21 miljoen en Duitsland 148 mil
joen ton steenkool.
DRUNEN, 25 januari.
Fruit:
Appelen 670.
Groenten:
Andijvie 2099; Knolrapen 69; Knol
selderij 130; Kool: Boeren 418; Rode
6—20; Savooi 10—33; Witte 10—15; Kro
ten 6—14; Peterselie 1020; Prei 12—25;
Raapstelen 9—12; Schorserieren 1037;
Selderie 514; Sla 618 Slavellen 30—
50; Spinazie 77; Spruiten (geschoond) 30
93; (ongeschoond) 2056; Uien 6—30:
Waspeen 1025; Wortelen 414; Witloi
6—51.
GOES, 25 januari.
Groenten:
Per stuk: Kropsla II 1011; Knolsel»
derij I 1520.
Per kg.: Aardappelen 1617; Stoof*
sla 36; Veldsla II 42—44; Witlof A I 26—
34; A II 23—25, B I 28, B II 11—16, afw.
12; Spruiten A II 22—35; B II 20—27;
A II 1622; Uien geschoond 21; afw. 5
7; Groene sav. kool I 1920; II 17;
B I 26; afw. 8; Rode Kool II 12—13; B I
6,5013; Gele sav. kool B I 911; Boe,
ren kool II 69; Witte kool I 6; B I 6.
BERGEN OP ZOOM Spruiten 30-112,
witlof 8-51, r.kool 7,5-13, w.kool 6-13, sav.,
10-21, boerenkool 4-8, pr.peen 6-12, was
peen 13-28, prei 12-26, uien 12-17, knol.
seld. 5-15, raapstelen p. bos 13-15, cox
orange 13-80, jonathan 16-26, goudrenet
14-38, gold, delicious 12-51.
BREDA, 25 januari. Boerenkool 6—
10, kroten A 1216 B 67, rode kool 10—
15, sav. kool groen 1525, witte kool 8—
15, prei All 1215, raapstelen 1012,
schorseneren A 40, selderie-bos 1216,
knolselderij A 815, sla I 14—22, II 12,
spruiten AI 75, All 65, BI 55, BII 45, Cl
35, CII 30, peterselie-bos 815, witlof AI
4046, All 3035, BII 2530, waspeen
AI 15—20.
ROTTERDAM, 25 januari. Totale
aanvoer 1754, vette koeien en ossen 1218
varkens 536. Prijzen resp. extra, le, 2e, 3e
kwal.: vette koeien in ets. p. kg 420—440
380—415 340—370 310—335, stieren idem
198196192, worstkoeien idem 400425
kalf- en melkkoeien in gld. p. s. 300315
lopers p. st. 150160, biggen p. st. 175—
180. Aanvoer, handel, prijzen: vare koeien
iets korter, tamelijk, afloop stroef niet
hoger in prijs, varkens: kleiner, tamelijk,
ruim prijsh., prima vleesvarkens boven
notering.
Konstanz 279 1), Rheinfelden 203
(onv.), Ottenheim 254 (-f7), Straatsburg
195 6), Maxau 399 10), Plochingen
140 5), Mannheim 252 11), Stein*
bach 161 (—3), Mainz 270 16), Bingen
195 (—12), Kaub 209 (—17), Trier 444
(+2), Koblenz 280 (—8), Keulen 286 (—8)
Ruhrort 486 (—38) Lobith 1137 (—47) Nij
megen 932 45), Arnhem 933 37),
Eefde IJssel 519 33), Deventer 413
28), Monsin 5486 4), Borgharen
4180 (+28), Belfeld 1338 (—14), Grave
beneden de sluis 579 18).
AMSTERDAM Qnder invloed van de
naderende ultimo is het tarief van dag
geld (call money) verhoogd met een half
procent tot drie procent.
22/1 25/1
22/1 25/1
Staatsleningen
Neaeiiano 04 3%
101H
101%
Nederland 04 0
89
99
Nederland 3b 4%
9o%
90%
Neo. 39 4%
95
Ned. 60/2 4%
94 b
93%
Neo. 59 4%
93%
93,'s
Neo. ÖO 4%
»1H
»1A
Ned 61 4%
91fé
91H
Ned Stafi. 41 8%
82%
82%
Neo. aO/1-2 3%
82
82
Neo. 34/1-2 3%
82%
Neo. 30/1 3%
83
82%
Neo. 30/2 8%
85%
Nederland 31 3
36 Va
86%
Ned Grootb. 4b 3
86%
85%
Nea DolL 47 3
9U%
99%
Nea. invest, 3
97
97Ü
indie 37a
91tf 5
91H
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gein. 57 b
id. 30]. 38/4 Vz
ld. 25 J 6U/3-Ö 4*2
Cultures
A dam Kubber
HVA Mijen ver.
103 Va
93%
94%
111
111%
103
93%
94%
111%
industriële ondernemingen
A.K.U.
Deli Mij t. eert.
Hoogov. n.r.c.v.a,
Pb» ups Gem. Bez
Unilever c.v.a.
Dortscbe Petr.
Dortscne Petr. 1%
Kon. Petr. S 20
530%
117.50
550
103.90
138.50
730%
730%
160
529 y2
118.30
548%
194
137.60
733%
733%
161
Scbeepvaart en buebtvaart
ÜAJ*
Java-Chlna Pak,
KX.M. t. eert.
K.N.S.M. n.b.
Stv. MjJ Ned.
Nievelt Goudr.
104%
160%
74.50
144%
136%
1013/4
i i. Ommeren c.v.a, 257
104%
159
1473/4
135
101%
255
Rotterd. Lloyd
Scheepv Urne
Preimeieuingen
Alkmaar 56 2^
Adam obi 51 2%
id ab-i 2%
ia. ab-3 2%
id. ab-3
Breda 54 2%
Dororecbt 3b 2%
Eindboven 54 2%
znscbede 54 2%
s Gravb. 52-1 2%
idem 52-2 2%
Kottera. 52-1 2%
laem 32-2 2%
idem 51 2%
U treedt 52 2%
Z.-Hoüana aï 2%
Z.-Holland 55 2%
139
135
85%
84
87%
87%
80
79%
80%
92%
92%
88%
90 b
90%
98%
90
138
1343/4
80
80%
83%
87%
87%
793,4
79%
92%
88%
90%
90%
98%
80%
Converteerbare obligatie*
A.K.U. 1000 4%
Gelder za. 4%
KLM öuoura. 4^4
Scbolten Foxb 4^
149%
9b
89
116%
14814
118
AancL in belegg. mijen
Aig. Fonds, neat
1360
1365
Uoaverto 1-1 pb
1100
1100
HBBbei.dep.l-2pb
895
895
interbonds 1 pb
714
714
A dam beinm au
165
lbo.50
iaterume 50
211
211
Nefo 50
113
113.50
Hobeco 150
235
235
U ai tas 50
488
4r
Ver. oez. 1894 50
133
133
Europai. 1-10 pb
538
536
verzekering
Aig, Bank Ned.
319
315%
AMBO Bank
69.30
69.50
Cultuur bank
17%
18
Groet, ind, Cr.fi.
183
183
22/1
25/1
HoU. Bank Unie
254
249%
Kas associatie
140
145
Nat. Nea. eert.
767
762
Nea. Creaiet B.
217
217
Nea. Miaaenst, B,
109%
110.50
Nea. Overzee B.
224
225
K.V.B. cert. a.
809
810
Slavenburg s B.
207%
207%
Ver. Bank Dear.
191%
191%
industriële ondernemingen
Alb. Heijn
700
702
Aig. H. mij Onr.G,
20b
207
Anne A dam
134
135
Aig. Norit Mi]
196
195
amstei br.
4oo%
4oU
A dam Baiiast Mjj
437%
440
A dam DruogaJMij
140 D
137%
A dam Hu tuig Mij
342
350
AN IBM nat- bez.
63
60
ApeiO, neueoiabi
390
400
Beeren tricoiiabr
118%
117%
Bensaorp intern.
464
464
Bergn J urg. J 2o0
206
257
Berkei's Patent
232
229
BiaauwüoeO
440
441
Bbjuenst. WllL
131%
122
Bols i-ucas
239
241.50
Borsunnj wveüry
68
67%
Braatmacn ti aam
63
62%
Breda macb. taoi
279
285
Bredero Ver.beat
685
685%
Brocade*
924%
910
Brons werk
Buiumann. lettel
783
800
Bijenkort
786
790
Caive
982
977%
carps GarentaDi
460
475
Centr. Suiker Mjj
440 S
438
üux. Handel Mij
Daaiderop
276%
280
Dagra
320
319%
Dess. wpyttabi
312
311
Dikkers en Co.
160
160
Drie fcLoeiyzers
447
452
DJR.U.
370
362
Duyvis Jz.
Km ba
247
295
Entb PietterU
296
250
Br dal Mjj
856
860
Excelsior
197%
200
bittingfabr.
148%
147
Fokker
245
245
Ford
950
950 b
22/1 25/1
Gazelle röw.fabr.
Ueio-r Papier
Gelden. - iieien*
Gero taor.
Geveke en Co.
Gist- en Spirea br
Grinten v.
Gruyter Zn. 6%
rtagemeijei 8c Co
t Hart instr.
Ba ven werken
Heem van oer
aeaieken s oierb
Hero con. Breaa
Hey broek-Zeiana
Hoek's macbuabr.
Huil. Kattenburg
Hou. Beton aim.
Boll. ConsUw.
HuU. Melksuiker
Homburg
Huogeaooscb ccn
Hooimeyer 8c Zn
mdoia
ing. Bui. Bouwn
iniematio
int. gew. De ton b
I n v en mm
ioageneei nou tb
Keino
Kempen Begeei
Key noutnanuej
Hiecungina öuuu
Kleine suikerw.
Kon. tabr. vb Aie*
Kun. Papieriabr,
Kon. Zout Ketjen
Korenschool
Kouüys voed.
Kromnoui mot.
Kon. Ver. lapui
Kwatta cboc.
beeuw JPapiei
beidse Woisp.
londeteves
Macintosh
Meel Nea. Bakk
Meea '63
Menko
Meteoor Beton
Misset Uitg Mjj
Mom
Co.
315
152%
507%
288
81o
383
1420
152
465
158
325
325
434
244
417
7 2o b
104
410
4oo
2b0
423
324
102
422
1 01%
306
470
463
44b
807
140
2od
230
200 O
115
291%
988
230
190
130
485
357
331
407
167%
481
468
240
268
558
519
320%
315
151
509
290
805
370
1430
151%
456%
loö
320
33 i%
4/4%
244
423
730
100%
409
400
263
420
322
100
420
lo7
801
410
44o
ou9%
14074
2 OÖ
240
2b2
294%
960
230
191
135
355
328
415
167
475%
470
239
124%
270
558
520
322
22/1
25/1
Mijnbouwk. werk
372
Naarden CbJ:abx
617
629
Nedap
170
173
Ned. Dok MD.
112%
114%
N. exp. pap Jabz
244%
Ned. Kabeiiabr.
360
360
Ned. Melkunie
262
261%
Ned. ScbeepsoJUu
110%
114%
Nelie wed. v.
254
255%
Ne tam
328%
328
Nyveidai-Cate
172%
175
Oranjeboom
414
411
Overzeese Gas
98
98
Paiemb Lno Mn
116
Paitbi
1U0%
105%
PWiips 6% cumpi
56.90
o7
Pietersen auto'*
143
141
Keesink en Co.
192
195
tiemeveid macb
176
1/4
Hl va
340
344
tiou. Drooga. odjj
247
243
Kanaak en Co.
116
116
hij ng taai
lUb
107
ücnev expi Mij
212
208
scbokneion
343
343
Bcboilen twrton
531
531
Bcboiten dxboi
710
700
Simon de Wit
2D2
Kirnun s einouabi
142 0
144%
is mits uansl.
257
250
apaarnesiaa
iuö'o
luoo X
tok vis <5t Zn.
203 Va
204Va
Btoomsp iwentbe
80
80%
üwaay van
324
321
iabak. Pbii. c.v.
223
223
rbomas en üruvei
670
670
ibomsen v. necu
248%
244
l'we.Overz. Hauu
103%
105%
Udenbout Steem
206%
206
Unuever 7%
136%
136%
idem
117
116%
idem 4%
19%
80
Utermohlen
450
.452
Utr. aslaiuabr.
338
332
Varossieau
302
299%
Veenena. Btmkp
Ver. Büklabr.
4ID
444
Ver. Giasiabr o.b
274
271
Ver. Maebiabr.
183
181%
Ver. Touwiabi
425
Ve&ewinkel
434
434
22/1
25/1
Vezei verwerking
162%
162
Vihamt)
174
176
Vlissmgen katoen
Vredestem rub.
252
255
V ulcaansuord
i20
121%
Walvisvaart
76
75
Wereiuddven
437
460
WeruinK Beton
225
226
Wess anen
525
535
WUt. Ueyenoord
202%
201
Wit's textiel
220
221
Wyers ind ÜL
584%
582
Zaalberg
103
104
Zeeuw&e Conrect
342
342
zwanenderg-uig
1070
1074%
iVlijnuouw en petroleum
Aig. Expl. Mi].
40.90
40.50
aanton ie ruor.
507
Biiliton 2e rubr.
436%
432
Kon Petr. 1 a j 20
159.5U
102.20
idem a 20
159.50
141
.vloeara Erum
1830
1835
ld. eert. opx 1/10
29/0
2972
ld. l wwstbew.
3250
ld. 4 wmstbew
3177.50
Dost-Burneo mjj.
81%
81 b
scheepvaart
eurness
495
505
Oostzee
102%
102%
DolJtariondsOA.
Anaconda
57%
57%
Betnienem Stee]
37%
37**
General Electric
98
98 x
General motors
97
98%
Proci. and Gamble
81
He public Steel
43
44
Shell GU
59%
60%
U.S. Steel
54%
54
0
bieden
=s
gedaan enbleden
9
gedaan en laten
X
laten
d
exdlvidend
c
ex claim