Scheepsbouwtechniek wordt in Europa slecht toegepast is we Bovendien hier te guur en nat KON OLIE GEVRAAGD DAAROM LIGGEN JAPANNERS ZO VER VOOR KNSM optimistisch over toekomst passagiersvaart NMB STICHT DOCHTER Tijdsbesparing Minder staal Premier in de West Drukkers boos over verhoging posttarieven Uitgifte Japanse staatsobligaties in Nederland? BESLIST GEEN SAMENWERKING NAEFF-AKU Dividendvoorstellen Prijzen liggen veel lager SUS-actie 12: voor f. 180000 aan prijzen Steenkool in EG.K.S. Produktie 234 voorraad 17 miljoen ton MARKTEN WATERSTANDEN Amsterdamse Effectenbeurs I I 10 DAGBLAD DË STEM "VAN DINSDAG 26 JANUARI 1965 11 (Advertentie) HOOFDSCHOTEL? VLEES UTRECHT De Federatie van Werk geversorganisaties in het Boekdrukkers- bedrijf heeft bij de minister van Verkeer en Waterstaat geprotesteerd tegen de aangekondigde verhoging van enkele posttarieven. „Het lijkt op vechten te gen de bierkaai", klaagt het Drukkers weekblad, het officieel orgaan van deze federatie, die in het verleden al vaak tegen de overheidspolitiek ten aanzien van de posttarieven heeft gereageerd. Welisvvaar heeft de minister nu wel re kening gehouden met de wens van het bedrijfsleven een langere termijn tussen afkondiging en ingang van de verhoging aan te houden, maar hij heeft het de drukkers en uitgevers toch weer moeilijk gemaakt door in de loop van januari met de aankondiging van de verhoging te komen. Vele abonnementen zijn al weer ingegaan en de hogere kosten zijn volgens de federatie waarschijnlijk niet meer te achterhalen. De federatie acht 'n verhoging van 100% cent in nog geen anderhalf jaar over trokken. Op sommige prijsónderdelen zouden de drukkers ook wel een verho ging willen hebben (die behoeft dan be slist geen honderd procent te zijn), maar aan afkondiging daarvan zijn we nog niet toe, aldus het drukkersweek blad. TOKIO Japan hoopt staatsobligaties en door de staat gegarandeerde obliga ties uit te geven in Nederland en Frank rijk en overweegt ondanks de Ameri kaanse rente-egalisatiebelasting obliga ties te emiteren in de Verenigde Sta ten. De Japanse regering wacht met grote belangstelling de boodschap over de Amerikaanse betalingsbalans aan het Congres af die president Johnson don derdag zal uitspreken. Sedert het begin van het lopende begro tingsjaar op 1 april 1964 heeft Japan in West-Europa staatsobligaties en door de staat gegarandeerde obligaties geplaatst tot een bedrag van 92,5 miljoen dollar. LOCHEM Berichten over deelname of samenwerking tussen de AKU en de n.v. Gebr. Naeff te Lochem (leder- en kunststoffenartikelen) zijn uit de lucht gegrepen. Dit heeft de directie van Naeff meegedeeld. De toekomst van het bedrijf laat zich, volgens de directie, gun stiger aanzien. Het afgelopen jaar heeft aan de verwachtingen voldaan. (Over 1963 werd vijf procent dividend uitgekeerd tegen vier procent over 1962. In augustus 1964 heeft de directie mee gedeeld dat de omzetten zich op een ho ger peil bewogen dan in dezelfde periode van 1963. De sterk gestegen kosten kon den slechts gedeeltelijk in de prijzen worden doorberekend. De exportprijzen lieten zelfs een dalende tendens zien). „Kas-Associatie" n.v. Amsterdam 8 procent (7,5). Amsterdamsche Bank Amsterdam: 14 pet, resp. 7 pet. met recht op half dividend 1964 (v.j. 14 pet). Rotterdamsche Bank Rotterdam: 14 pet. (v.j. 12 pot). AmRoBank Amsterdam/Rotterdam: f 2,80 per aandeel van f 20,- of f 1,40 met recht op half dividend 1964. TOKIO Terwijl de Europese scheepswerven zich staande weten te houden met een dunne orderportefeuille en minuscule winst als zjj winst maken hebben de werven in Japan meer werk dan zij aan kunnen. Scheepsbouwer Verolme heeft hierover herhaaldelijk zijn be zorgdheid uitgesproken en daarbij gewezen op het gevaar, dat de Euro pese werven bedreigt. De Japanse scheepswerven, die een gezamenlijke jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3 miljoen ton hebben, hadden in sep tember van vorig jaar een ordervoorraad van 6.2 miljoen ton, die op uitvoering wachtte. Dit was ruwweg driemaal zoveel als de order reserve in Engeland, eens het machtigste scheepshouwland ter wereld en meer dan het totaal van alle werven in Europa het was ook tien maal zoveel als de totaalvoorraad van de Amerikaanse werven. De reden? De Japanse werven werken voor prijzen, die 20 procent lager dan in Europa zijn, terwijl de Amerikaanse prijzen niet eens voor vergelijking in aanmerking komen. Om de eigen scheepsbouw staande te houden moet de Amerikaanse regering 40 tot 50 procent van de kosten van elke gebouwde ton scheepscapaciteit bijdragen. De Europese bouwers lijden zwaar on der de Japanse concurrentie en hebben aangevoerd, dat de Japanners zo goed koop kunnen werken tengevolge van de goedkope arbeidskrachten en uitvoersub- sidies. Beide aantijgingen zijn vals. De Japan se werven betafcn gemiddeld 75 pond sterling per maand aan een arbeider, wat ongeveer gelijk is aan de verdien sten in Europa. En er bestaat geen uit- voersubsidie. De werkelijke reden voor Japahs gun stige concurrentiepositie ligt elders voornamelijk in het feit, dat de Europese werfdirecties op het denkterrein ver ach ter liggen bij hun Japanse collega's. De scheepsbouwtechniek in Japan ver schilt niet veel van die op de moderne Europese werven, maar het grote ver schil ligt in de toepassing ervan. Zowel in Japan als in Europa worden schepen volgens het „blok" systeem ge bouwd, dat tijdens de tweede wereldoor log in de Verenigde Staten is ontwik keld om te voorzien in de behoefte aan libertyschepen. Tevoren werden de meeste schepen ge bouwd door het stuk voor stuk vast klinken van metalen platen aan de kiel. Dit systeem was kostbaar wat tijd en mankracht betreft en het bloksysteem verkort de bouwtijd ten zeerste. Het scheepsontwerp wordt verdeeld in honderden blokken, die op de grond worden samengesteld en later op hun plaats worden aangebracht Op deze wij ze wordt vooral aan de bouw van de romp veel tijd bespaard. Om een schip van 50.000 ton in elkaar te zetten heb ben de Japanners in plaats van een jaar ongeveer drie maanden nodig. Besparing van tijd betekent besparing van geld. Scheepsbouwer Jamasjita gelooft dat de Europese werven weliswaar de mo derne las- en blokmethoden hebben over genomen, maar zich niet hebben inge spannen om de vruchten te plukken van de tijdsbesparende bouwwijze. De Europeanen hebben volgens hem zes maanden of meer nodig om eenzelfde schip te bouwen. Verrassend genoeg is ook een van de belangrijkste factoren; het weer. Jama sjita wijst erop, dat de meeste belang rijke scheepswerven in zijn land aan de Japanse zuidoostkust liggen. Dit gebied kent een tamelijk zacht klimaat. „Scheepsbouw is buitenwerk", aldus Jamasjita, „en je kan niet lassen als het regent of sneeuwt. In tegenstelling hiermee lijden veel Noordeuropese werven onder strenge winters, sommige zelfs een derde van hun jaarlijks totaal aantal werkdagen buiten. AMSTERDAM De Koninklijke Ne derlandse Stoomboot Maatschappij n.v. is optimistisch gestemd over de verdere ontwikkeling van de passagiersvaart. Met name in het vervoer van een steeds groeiend aantal vakantiegangers naar de West en het overige Caraïbische gebied ziet men goede mogelijkheden. Van het toenemend chartervervoer, ook van en naar deze streken, verwacht men eerder een stimulerende dan een nadelige in vloed op het aantal mensen dat van sche pen gebruik wil maken. Dit heeft de heer R. W. Ie Poole, een van de directeuren van de K.N.S.M., mee gedeeld tijdens een bijeenkomst op de „Prins Der Nederlanden", die met de „Oranje Nassau" in 1957 door de maat schappij in gebruik werd genomen. De „Prins Der Nederlanden" maakt op het ogenblik de honderdste reis naar de West. De twee schepen hebben die in de ruim zeven jaar van hun bestaan voor hun re kening genomen. De heer Le Poole wees er op dat het vervoer van passagiers per schip na de oorlog veel minder sterk is teruggelopen dan men verwacht had, gezien de snelle ontwikkeling van de luchtvaart. Ook de meer en meer in de mode komende com binatie van zee- en luchtreizen, waarbij men heen en terug gebruik kan maken van schip of vliegtuig, kan zijns inziens bijdragen tot toename van de passagiers vaart. Een en ander neemt niet weg dat men bij de K.N.S.M. de ontwikkelingen nauw keurig en met enige bezorgdheid volgt. De vier passagiersschepen met vracht accommodatie (behalve de „Prins der Ne derlanden" en de „Oranje Nassau", de „Oranjestad" en de „Willemstad") naast tachtig vrachtschepen met passagiers accommodatie die zij heeft zijn niet ten- volle geschikt voor het maken van crui ses. Een belangrijke vraag voor de K.N, S.M. is in dit verband dan ook of men de formule passagiersschip met vracht accommodatie combinatie passagiersver voer met vrachtvervoer moet handhaven wanneer in 1967 de vervanging van de „Willemstad" en de „Oranjestad" aan de orde komt. Voor studentenreizen naar het Caraïbisch gebied, waarvoor veel belangstelling be staat, zag de heer Le Poole geen mo gelijkheden zonder subsidie van over- heidszijde, omdat de prijs ondanks ver schillende reducties die groepen kunnen krijgen te hoog is. De „Prins Der Nederlanden" en de „Oranje Nassau", die beide met een be manning van 95 koppen varen, hebben ieder plaats voor 182 passagiers. Zij varen met een gemiddelde bezetting van 80 a 85 procent. De honderdste reis meegere kend vervoerden zij 34.060 passagiers bij een totale accommodatie van 36.400. Een tweede factor, die van belang is voor de snelheid is de Japanse voor sprong op het gebied van de ontwikke ling van nieuwe snij- en lastechnieken. Samen met de staalfabrieken, waar mee zij ten nauwste samenwerken, hebben de werven soorten staal met hoge weerstand ontwikkeld, waardoor het plaatwerk dunner wordt en onder delen slechts aan een kant aan elkaar gehecht hoeven te worden. Ook hebben zij automatische klinkers ontwikkeld, die arbeidsbesparend werken. Voorts heb ben zij een optische techniek ontwikkeld om ontwerpen direct op metaalplaten aan te geven, die gereedliggen voor be werking, waardoor de tijdrovende bezig heid van het maken van papieren mo dellen op ware grootte uit de tijd is. Al deze snufjes staan ook ter beschik king van de Europese werven en er zijn er inderdaad die Japanse apparaten in licentie hebben of eigen apparatuur heb ben ontwikkeld. De Japanners verrichten echter mis schien het baanbrekende werk en dit kan hen wederom een kleine voorsprong ver schaffen. Dit is belangrijk, omdat de Ja panners door een optelling van kleine voordelen tot een enorm verschil kun nen komen. Een tweede voorbeeld van besparing is de standaardisatie en de bouwplanning, die de Japanners zeer wel kunnen door voeren wegens de grote produktie. Dit betekent geen standaardisatie in de zin van lopende-band-produktie. Ieder schip moet nu eenmaal individueel ont worpen worden. Europese critici hebben vaak aange voerd, dat de staalprijzen onrechtvaar dig gunstig voor de Japanners liggen. De Japanse staalindustrie heeft inder daad enige tijd scheepsplaten voor ex- portschepen voor lagere prijs geleverd dan voor eigen schepen. Dit verschil be droeg soms vijf procent per ton. Dit verschil is twee jaar geleden echter op geheven en sindsdien geschiedt de staal- verkoop op basis van overeenkomst. Zo wel scheepsbouwers als staalfabri kanten voelen er weinig voor hun prij zen te noemen. De gemiddelde prijs is 116 tot 119 dollar per ton. Zelfs als deze prijs lager mocht liggen dan de Amerikaanse of Europese dan is dit slechts mogelijk, doordat de Japan se staalfabrikanten tot de efficiëntste en voor de laagste kosten werkende pro ducenten ter wereld behoren. Zij ver kopen zeker niet met verlies. De scheepsbouwers in Japan weten zelfs nog een voordeel uit staal te put ten: zij gebruiken er minder van. De Japanners hebben „economische scheepsvorm voor reuzenschepen" ont worpen dikker en korter, met zes pro cent minder staal dan conventionele tank en vrachtschepen. De grotere sleeplast wordt meer dan goedgemaakt door een bolvormige boeg onder de wa terlijn. Het resultaat hiervan is, dat de Ja panners kleinere motoren met lagere aanschafkosten en lager olieverbruik kunnen inbouwen zonder de snelheid of de vervoerscapaciteit op te offeren. Ook deze ontwerpen staan ter beschik king van de Europeanen. Vele werven zijn begonnen ze te gebruiken, vele an dere niet. Nog een gunstige factor, die door de Japanse scheepsbouwers wordt aange haald en waarschijnlijk de meest sprekende is de opvatting van het bouwproces. „Scheepsbouw is een soort transpor- tering", zegt Jamasjita, „een aantal on derdelen worden samengevoegd tot een blok, wat samen met andere blokken een schip vormt. ,,De vraag is hoe deze onderdelen en blokken samen te voegen met het minste en tegelijkertijd het snelste transport, u kunt zich indenken wat een groot ver schil het maakt als u dit volgens een ontwerpplan doet." Om dit te bereiken hebben de Japan se scheepsbouwers bijna evenveel tijd aan de architectuur van de werf als aan het scheepsontwerp besteed. Het resul taat is, dat zij over de meest efficiën te werven ter wereld beschikken. Een ander punt, dat sommige bou wers aanvoeren, is hoe meer scheepsvo- lume zij moeten bouwen, hoe meer dwang er bestaat tot snelheid en des te meer materialen er worden ingekocht. Dit verlaagt de kosten van kapitaal en materiaal. Rest nog een van de grootste voorde len van Japan bij de verhoging van de bouwsnelheid: de organisatie van de ar beiders. Om kort te zijn, het Japanse voordeel is tweeledig: Er bestaan geen problemen over de jurisdictie van de vakbonden, waar de Europese werven veel onder lijden. ïjc' De Japanse werkkrachten zijn meer ontwikkeld en daardoor gemakkelijker in hun werkgewoonten. De Japanners houden vol, dat hun scheepsbouwarbeiders evenveel verdie nen als de Europese, met uitzondering van de Zweden, maar dat zij efficiënter en op de lange duur goedkoper wer ken. Vreemd genoeg schijnen de Zweedse werven de enige in Europa te zijn, die de concurrentier ace met de Japanners kunnen volhouden. Een 'beeld, van het bezoek, dat mi nister-president Marijnen op het ogenblik aan de West brengtin Afobaka bezocht de premier het krachtstationDe Amerikaanse ingenieurs, die hem daar rond- leidden, zorgden ook voor een alu minium helm, compleet met het opschrift „minister-president Ma- rijnen". AMSTERDAM Dezer dagen zal de Nederlandsche Middenstandsbank de stichtingsakte doen passeren van een nieuwe dochter ins telling: de Stich ting Ontwikkelingsbureau Winkelcentra (O.B.W.). De werkzaamheden op het gebied van voorbereiding en bouw van winkelcentra hebben zo'n grote omvang aangenomen, dat de oprichting van een eigen ontwik- Keimgspureau gewenst werd geacht. Dit bureau zal zich gaan bezighouden met de ctetaiiplanning van. winkelcentra, ter wijl realisatie en financiering van deze centra blijven toevertrouwd aan de M.B.O. (Ned. Middenstands Financie ringsmij. voor Bedrijfsobjecten n.v.), andere dochterinstelling van de Ned. Middenstandsbank. Het ontwikkelingsbureau zal streven naar een nauwe samenwerking met alle bij de opzet van winkelcentra be trokken instanties. Aldus een commu- niqé van de Ned. Middenstandsbank. AMSTERDAM Beursplein 5 heeft de nieuwe beursweek ingezet met een prijs houdende tot vaste opening voor de internationale waarden. Aan de vaste kant was. Kon. Olie met een eerste afdoening op f 161,30, tegen vrijdag als gemiddelde slotprijs van de laatste tape op 160. Het olie-aandeel sloot vrijdag in Wall Street hoger. Dit betekende een goede stimulans voor Amsterdam. Het p'ifcliek alsmede Londen namen de stukken uit de markt. Later op de middag zak4-» de koers een weinig als gevolg van winstnemingen. AKU, Philips en Unilever waren prijs houdend op resp. 5301/2, f154 en f 138,50. Unilever kon dit niveau niet handhaven. Dit fonds daalde tot f 137,60 door winstnemingen in een zeer dunne markt. Aan de vooravond van de claimhandel werd Hoogovens verhandeld op circa 550 (552). Op deze koers komt de waarde van een claim per aandeel van nominaal f 100 uit op bijna elf gulden. Het zal vandaag druk worden in de Hoogovenhoek, aldus de beurs. De handel in de hoofdfondsen bleef gedurende de gehele middag zeer kalm. Er waren over het weekeinde geen berichten binnengekomen die de beurs, in welke richting dan ook, konden beïnvloeden. In de scheepvaartsector verliep de handel traag. Kon. Boot was een uitschieter met een koerswinst van circa vier punten op 148 1/2. De leidende cultures gaven, evenals de staatsfondsen, geen veranderingen van enige betekenis te zien. Morgen worden de 5 1/2 procent obligaties BNG voor het eerst verhandeld. De koers werd vandaag getaxeerd op 101 bieden (uitgiftekoers 100). In de lokale afdelingen was het eveneens kalm. Aandelen gebrs. Naeff, noteerden vrijdag acht punten hoger op 120 bieden. Dit op geruchten over samenwerking met het AKU-concern. De beurs blijft toch in geruchten geloven want de koers werd vanmiddag tien punten hoger op 130 geadviseerd. Aandelen Ned. Bioscoop Theaters werden op 245 a 250 geadviseerd tegen een laatstgedane notering op 222. Dit als gevolg van de fusie met het Tuschinski-concern door middel vari aandelen ruil. HBU werd iets lager geadviseerd. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Een half uur nadat gisterochtend het startsein werd gege ven voor de actie SUS-12, meldde het hoofdbureau reeds een recordverkoop van 100.000 loten. In totaal zullen 1.300.000 loten k f 1,25 per stuk over Nederland verspreid worden, via winkeliers, wederverko pers, of rechtstreeks via Rotterdam (schriftelijk of mondeling). Op 25 februari zal de trekking ver richt worden. De hoofdprijs van deze twaalfde SUS-actie bestaat uit een droomhuis ter waarde van 50.000 gulden en bovendien uit een complete caravan. Verder zijn er 25 personenwagens van Oostduitse makelij, televisietoestellen, radio's etc. De totale waarde van de prijzen bedragen ongeveer 180.000 gul den. De verschillende hoofdprijzen zul len tijdens vijf avonden via de KRO- microfoon bekend worden gemaakt, op zondag 23 februari, op dinsdag 3 maart, op zaterdag 6 maart, op zondag 7 maart en op dinsdag 9 maart. De laatste trek kingsavond, dinsdag 9 maart, wordt te vens via de t.v. uitgezonden. In de eerste weken van februari wordt de SUS-krant weer huis aan huis in Ne derland bezorgd. Onder de in totaal 3.360.000 kranten bevinden zich 1000 prijsbepalende kranten. De afwijking in deze kranten, die in totaal 30.000 gul den aan prijzen opleveren, worden op zondag 14 februari van 9 uur tot kwart voor 10 via Radio Luxemburg bekend gemaakt. De baten van de actie komen ten goede aan 18 stichtingen. LUEMBURG In 1964 zijn de steen- koolvoorraden in de EGKS opgelopen tot 17 miljoen ton, dat is ruim 6 miljoen ton meer dan eind 1963. De voorraden zijn het meest toegenomen in Duitsland, waar eind vorig jaar 8,5 miljoen ton steenkolen lagen opgeslagen. In België, waar een jaar geleden bijna geen voor raden meer lagen, ligt nu weer 1,5 mil joen ton, in Nederland minder dan een miljoen ton. De totale steenkoolproduktie in de EGKS was vorig jaar 234 miljoen ton. Nederland produceerde 12 miljoen, Bel gië 21 miljoen en Duitsland 148 mil joen ton steenkool. DRUNEN, 25 januari. Fruit: Appelen 670. Groenten: Andijvie 2099; Knolrapen 69; Knol selderij 130; Kool: Boeren 418; Rode 6—20; Savooi 10—33; Witte 10—15; Kro ten 6—14; Peterselie 1020; Prei 12—25; Raapstelen 9—12; Schorserieren 1037; Selderie 514; Sla 618 Slavellen 30— 50; Spinazie 77; Spruiten (geschoond) 30 93; (ongeschoond) 2056; Uien 6—30: Waspeen 1025; Wortelen 414; Witloi 6—51. GOES, 25 januari. Groenten: Per stuk: Kropsla II 1011; Knolsel» derij I 1520. Per kg.: Aardappelen 1617; Stoof* sla 36; Veldsla II 42—44; Witlof A I 26— 34; A II 23—25, B I 28, B II 11—16, afw. 12; Spruiten A II 22—35; B II 20—27; A II 1622; Uien geschoond 21; afw. 5 7; Groene sav. kool I 1920; II 17; B I 26; afw. 8; Rode Kool II 12—13; B I 6,5013; Gele sav. kool B I 911; Boe, ren kool II 69; Witte kool I 6; B I 6. BERGEN OP ZOOM Spruiten 30-112, witlof 8-51, r.kool 7,5-13, w.kool 6-13, sav., 10-21, boerenkool 4-8, pr.peen 6-12, was peen 13-28, prei 12-26, uien 12-17, knol. seld. 5-15, raapstelen p. bos 13-15, cox orange 13-80, jonathan 16-26, goudrenet 14-38, gold, delicious 12-51. BREDA, 25 januari. Boerenkool 6— 10, kroten A 1216 B 67, rode kool 10— 15, sav. kool groen 1525, witte kool 8— 15, prei All 1215, raapstelen 1012, schorseneren A 40, selderie-bos 1216, knolselderij A 815, sla I 14—22, II 12, spruiten AI 75, All 65, BI 55, BII 45, Cl 35, CII 30, peterselie-bos 815, witlof AI 4046, All 3035, BII 2530, waspeen AI 15—20. ROTTERDAM, 25 januari. Totale aanvoer 1754, vette koeien en ossen 1218 varkens 536. Prijzen resp. extra, le, 2e, 3e kwal.: vette koeien in ets. p. kg 420—440 380—415 340—370 310—335, stieren idem 198196192, worstkoeien idem 400425 kalf- en melkkoeien in gld. p. s. 300315 lopers p. st. 150160, biggen p. st. 175— 180. Aanvoer, handel, prijzen: vare koeien iets korter, tamelijk, afloop stroef niet hoger in prijs, varkens: kleiner, tamelijk, ruim prijsh., prima vleesvarkens boven notering. Konstanz 279 1), Rheinfelden 203 (onv.), Ottenheim 254 (-f7), Straatsburg 195 6), Maxau 399 10), Plochingen 140 5), Mannheim 252 11), Stein* bach 161 (—3), Mainz 270 16), Bingen 195 (—12), Kaub 209 (—17), Trier 444 (+2), Koblenz 280 (—8), Keulen 286 (—8) Ruhrort 486 (—38) Lobith 1137 (—47) Nij megen 932 45), Arnhem 933 37), Eefde IJssel 519 33), Deventer 413 28), Monsin 5486 4), Borgharen 4180 (+28), Belfeld 1338 (—14), Grave beneden de sluis 579 18). AMSTERDAM Qnder invloed van de naderende ultimo is het tarief van dag geld (call money) verhoogd met een half procent tot drie procent. 22/1 25/1 22/1 25/1 Staatsleningen Neaeiiano 04 3% 101H 101% Nederland 04 0 89 99 Nederland 3b 4% 9o% 90% Neo. 39 4% 95 Ned. 60/2 4% 94 b 93% Neo. 59 4% 93% 93,'s Neo. ÖO 4% »1H »1A Ned 61 4% 91fé 91H Ned Stafi. 41 8% 82% 82% Neo. aO/1-2 3% 82 82 Neo. 34/1-2 3% 82% Neo. 30/1 3% 83 82% Neo. 30/2 8% 85% Nederland 31 3 36 Va 86% Ned Grootb. 4b 3 86% 85% Nea DolL 47 3 9U% 99% Nea. invest, 3 97 97Ü indie 37a 91tf 5 91H Bank- en kredietwezen B. Ned. Gein. 57 b id. 30]. 38/4 Vz ld. 25 J 6U/3-Ö 4*2 Cultures A dam Kubber HVA Mijen ver. 103 Va 93% 94% 111 111% 103 93% 94% 111% industriële ondernemingen A.K.U. Deli Mij t. eert. Hoogov. n.r.c.v.a, Pb» ups Gem. Bez Unilever c.v.a. Dortscbe Petr. Dortscne Petr. 1% Kon. Petr. S 20 530% 117.50 550 103.90 138.50 730% 730% 160 529 y2 118.30 548% 194 137.60 733% 733% 161 Scbeepvaart en buebtvaart ÜAJ* Java-Chlna Pak, KX.M. t. eert. K.N.S.M. n.b. Stv. MjJ Ned. Nievelt Goudr. 104% 160% 74.50 144% 136% 1013/4 i i. Ommeren c.v.a, 257 104% 159 1473/4 135 101% 255 Rotterd. Lloyd Scheepv Urne Preimeieuingen Alkmaar 56 2^ Adam obi 51 2% id ab-i 2% ia. ab-3 2% id. ab-3 Breda 54 2% Dororecbt 3b 2% Eindboven 54 2% znscbede 54 2% s Gravb. 52-1 2% idem 52-2 2% Kottera. 52-1 2% laem 32-2 2% idem 51 2% U treedt 52 2% Z.-Hoüana aï 2% Z.-Holland 55 2% 139 135 85% 84 87% 87% 80 79% 80% 92% 92% 88% 90 b 90% 98% 90 138 1343/4 80 80% 83% 87% 87% 793,4 79% 92% 88% 90% 90% 98% 80% Converteerbare obligatie* A.K.U. 1000 4% Gelder za. 4% KLM öuoura. 4^4 Scbolten Foxb 4^ 149% 9b 89 116% 14814 118 AancL in belegg. mijen Aig. Fonds, neat 1360 1365 Uoaverto 1-1 pb 1100 1100 HBBbei.dep.l-2pb 895 895 interbonds 1 pb 714 714 A dam beinm au 165 lbo.50 iaterume 50 211 211 Nefo 50 113 113.50 Hobeco 150 235 235 U ai tas 50 488 4r Ver. oez. 1894 50 133 133 Europai. 1-10 pb 538 536 verzekering Aig, Bank Ned. 319 315% AMBO Bank 69.30 69.50 Cultuur bank 17% 18 Groet, ind, Cr.fi. 183 183 22/1 25/1 HoU. Bank Unie 254 249% Kas associatie 140 145 Nat. Nea. eert. 767 762 Nea. Creaiet B. 217 217 Nea. Miaaenst, B, 109% 110.50 Nea. Overzee B. 224 225 K.V.B. cert. a. 809 810 Slavenburg s B. 207% 207% Ver. Bank Dear. 191% 191% industriële ondernemingen Alb. Heijn 700 702 Aig. H. mij Onr.G, 20b 207 Anne A dam 134 135 Aig. Norit Mi] 196 195 amstei br. 4oo% 4oU A dam Baiiast Mjj 437% 440 A dam DruogaJMij 140 D 137% A dam Hu tuig Mij 342 350 AN IBM nat- bez. 63 60 ApeiO, neueoiabi 390 400 Beeren tricoiiabr 118% 117% Bensaorp intern. 464 464 Bergn J urg. J 2o0 206 257 Berkei's Patent 232 229 BiaauwüoeO 440 441 Bbjuenst. WllL 131% 122 Bols i-ucas 239 241.50 Borsunnj wveüry 68 67% Braatmacn ti aam 63 62% Breda macb. taoi 279 285 Bredero Ver.beat 685 685% Brocade* 924% 910 Brons werk Buiumann. lettel 783 800 Bijenkort 786 790 Caive 982 977% carps GarentaDi 460 475 Centr. Suiker Mjj 440 S 438 üux. Handel Mij Daaiderop 276% 280 Dagra 320 319% Dess. wpyttabi 312 311 Dikkers en Co. 160 160 Drie fcLoeiyzers 447 452 DJR.U. 370 362 Duyvis Jz. Km ba 247 295 Entb PietterU 296 250 Br dal Mjj 856 860 Excelsior 197% 200 bittingfabr. 148% 147 Fokker 245 245 Ford 950 950 b 22/1 25/1 Gazelle röw.fabr. Ueio-r Papier Gelden. - iieien* Gero taor. Geveke en Co. Gist- en Spirea br Grinten v. Gruyter Zn. 6% rtagemeijei 8c Co t Hart instr. Ba ven werken Heem van oer aeaieken s oierb Hero con. Breaa Hey broek-Zeiana Hoek's macbuabr. Huil. Kattenburg Hou. Beton aim. Boll. ConsUw. HuU. Melksuiker Homburg Huogeaooscb ccn Hooimeyer 8c Zn mdoia ing. Bui. Bouwn iniematio int. gew. De ton b I n v en mm ioageneei nou tb Keino Kempen Begeei Key noutnanuej Hiecungina öuuu Kleine suikerw. Kon. tabr. vb Aie* Kun. Papieriabr, Kon. Zout Ketjen Korenschool Kouüys voed. Kromnoui mot. Kon. Ver. lapui Kwatta cboc. beeuw JPapiei beidse Woisp. londeteves Macintosh Meel Nea. Bakk Meea '63 Menko Meteoor Beton Misset Uitg Mjj Mom Co. 315 152% 507% 288 81o 383 1420 152 465 158 325 325 434 244 417 7 2o b 104 410 4oo 2b0 423 324 102 422 1 01% 306 470 463 44b 807 140 2od 230 200 O 115 291% 988 230 190 130 485 357 331 407 167% 481 468 240 268 558 519 320% 315 151 509 290 805 370 1430 151% 456% loö 320 33 i% 4/4% 244 423 730 100% 409 400 263 420 322 100 420 lo7 801 410 44o ou9% 14074 2 OÖ 240 2b2 294% 960 230 191 135 355 328 415 167 475% 470 239 124% 270 558 520 322 22/1 25/1 Mijnbouwk. werk 372 Naarden CbJ:abx 617 629 Nedap 170 173 Ned. Dok MD. 112% 114% N. exp. pap Jabz 244% Ned. Kabeiiabr. 360 360 Ned. Melkunie 262 261% Ned. ScbeepsoJUu 110% 114% Nelie wed. v. 254 255% Ne tam 328% 328 Nyveidai-Cate 172% 175 Oranjeboom 414 411 Overzeese Gas 98 98 Paiemb Lno Mn 116 Paitbi 1U0% 105% PWiips 6% cumpi 56.90 o7 Pietersen auto'* 143 141 Keesink en Co. 192 195 tiemeveid macb 176 1/4 Hl va 340 344 tiou. Drooga. odjj 247 243 Kanaak en Co. 116 116 hij ng taai lUb 107 ücnev expi Mij 212 208 scbokneion 343 343 Bcboilen twrton 531 531 Bcboiten dxboi 710 700 Simon de Wit 2D2 Kirnun s einouabi 142 0 144% is mits uansl. 257 250 apaarnesiaa iuö'o luoo X tok vis <5t Zn. 203 Va 204Va Btoomsp iwentbe 80 80% üwaay van 324 321 iabak. Pbii. c.v. 223 223 rbomas en üruvei 670 670 ibomsen v. necu 248% 244 l'we.Overz. Hauu 103% 105% Udenbout Steem 206% 206 Unuever 7% 136% 136% idem 117 116% idem 4% 19% 80 Utermohlen 450 .452 Utr. aslaiuabr. 338 332 Varossieau 302 299% Veenena. Btmkp Ver. Büklabr. 4ID 444 Ver. Giasiabr o.b 274 271 Ver. Maebiabr. 183 181% Ver. Touwiabi 425 Ve&ewinkel 434 434 22/1 25/1 Vezei verwerking 162% 162 Vihamt) 174 176 Vlissmgen katoen Vredestem rub. 252 255 V ulcaansuord i20 121% Walvisvaart 76 75 Wereiuddven 437 460 WeruinK Beton 225 226 Wess anen 525 535 WUt. Ueyenoord 202% 201 Wit's textiel 220 221 Wyers ind ÜL 584% 582 Zaalberg 103 104 Zeeuw&e Conrect 342 342 zwanenderg-uig 1070 1074% iVlijnuouw en petroleum Aig. Expl. Mi]. 40.90 40.50 aanton ie ruor. 507 Biiliton 2e rubr. 436% 432 Kon Petr. 1 a j 20 159.5U 102.20 idem a 20 159.50 141 .vloeara Erum 1830 1835 ld. eert. opx 1/10 29/0 2972 ld. l wwstbew. 3250 ld. 4 wmstbew 3177.50 Dost-Burneo mjj. 81% 81 b scheepvaart eurness 495 505 Oostzee 102% 102% DolJtariondsOA. Anaconda 57% 57% Betnienem Stee] 37% 37** General Electric 98 98 x General motors 97 98% Proci. and Gamble 81 He public Steel 43 44 Shell GU 59% 60% U.S. Steel 54% 54 0 bieden =s gedaan enbleden 9 gedaan en laten X laten d exdlvidend c ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 8