Nationale aanpak is hard nodig DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 JANUARI 1965 CHUIT III Geïsoleerd Rotterdam TORDtUGE KOP- EN -SCHOTELS STEEN Op bovenstaande kaart tekende ir. Lange vanuit het verkeerscen- trum Rotterdam een aantal wegen die morgen van levensbelang zul len zijn. Op deze kaart zijn ze aangegeven met E-nurrimers. Van links naar rechts zijn het: een weg dwars door de Zeeuw se archipel, die aansluit op de E-3, de grote route Parijs—Lissabon; de Zoomweg die te Antwerpen aansluit op de E-3 en dan op de grote weg naar Parijs en Marseille; een weg van Rotterdam naar Hasselt en vandaar aansluitend op de E-9 naar Rome; een weg naar het Roergebied, namelijk via de Biesbosch, Oss en Gennep; de E-8, de weg naar Berlijn die de E-3 (weg naar Scandinavië) kruist; en een nog noordelijker gele gen weg die éftakt van de Emmen- route en bij Hamburg aansluiting op de E-3 geeft. In de conceptie van ir. Lange is de weg van Londen via de Kanaal tunnel en Parijs naar het Roerge bied van groot belang. Het kaartje hieronder is een „detail-opname" uit de grote Europese kaart hierboven. Men ziet er bovengenoemde wegen nog duidelijker op. Men ziet ook dat ir. Lange rond de steden Am sterdam en Rotterdam rondwegen geprojecteerd heeft. Deze rondwegen zijn noodzake lijk om de grote steden bereikbaar te houden. In de verschillende ste den van de Verenigde Staten zijn ze al aangelegd. Deze „freeways'* hebben kruispunten van drie, vier „verdiepingen", zoals men op bij staande foto ziet. De vlucht naar buiten brengt allerlei problemen met zich mee. Op deze foto een overzicht van een winkelcentrum in de buurt van Detroit. Het zou ook een luchtfoto kunnen zijn van een shopping-centrum in een voorstad van bijvoorbeeld Den Haag, Utrecht of Breda in het jaar 2000. Evenals dat thans al het geval is in Amerika, zal dan ook in Nederland enorm veel ruimte gereserveerd moeten worden voor parkeergelegenheid: Op de parkeerruimte bij dit Amerikaanse winkel centrum is plaats voor 7500 auto's. W. VAN DER vers? ALTIJD! <ant? ALTIJD! e lekkerste met hartigheid, 3 U ook kiest. (De eerste twee repor tages in deze serie pu bliceerden wij op 9 en 14 januari). JQANKZIJ het baanbrekkend werken van een aantal pla nologen begint men in Neder land langzamerhand het belang van de ruimtelijke ordening in te zien. Overweldigend is de be langstelling voor dit probleem intussen nog niet te noe men. Zo is eerst in de jongste Troonrede de verdergaande ver stedelijking van ons land tot een .centraal vraagstuk" uitgeroepen. Er ontbreekt hier en daar ook nog veel aan inzicht, dat de planning voor de toekomst een nationale, gecoördineerde aan pak vereist. Nog al te veel komt net voor dat 't-belang van 'n weg een brug, een tunnel uitsluitend vanuit de plaatselijke gezichtshoek wordt bekeken. Het gevolg is dan ♦nfUziG tussen gemeenten, soms lussen provincies. Men ziet de sa menhang der dingen (nog) niet. ai dat getwist leidt tot vertra ging, tot oplossingen die dikwijls morgen al niet meer voldoen aan de behoeften. Gelukkig blijkt er in de kring van de planologen over het al gemeen begrip te bestaan voor de noodzaak van samenwerking ..Wij in Zuid-Holland", zegt ir. Lange, .erkennen volmondig gaat u ook maar eens naar onze Statenvergaderingen luisteren dat de Randstad-Holland een deel is van een groter geheel, van Nederland, van de toekomstige megalopolis Alkmaar - Duinker kent - Dortmund. Wij onder houden nauwe contacten met de ons omringende provincies. We weten, dat de Randstad aan de zuidelijke kant zal uitgroeien naar Brabant en Zeeland, ook omdat het economisch zwaarte punt zich naar het zuiden ver plaatst". Ir. Lange constateert met vol doening dat ook de planologische diensten van Brabant en Zeeland rekening houden met die ont wikkeling. „Tussen de provinciale Planologische diensten van de drie provincies in zuid-west Ne derland, bestaat dan ook vrij geregeld overleg". Uw verslaggever tekent hier bij aan: Maar het is niet voldoende dat alleen de planologen zich met het jaar 2000 bezig houden. De dis cussie over de verdere uitgroei van Nederland en West-Europa moet op een veel breder vlak plaatvinden, in het parlement, in de statenzalen en in de ge meenteraden. Op het Binnenhof zal b.v. het geheel, de samen hang der dingen meer aandacht moeten krijgen en minder het de tail. Onze volksvertegenwoordiging dient op grotere schaal te gaan denken. Het mag niet langer voorkomen dat een weg naar Twente, een vaste oeververbin ding over de Westerschelde, de ontsluiting van Limburg en de Zoomweg tussen Rotterdam en Antwerpen als regionale ambities worden gezien. Het parlement zal ervan doordrongen moeten zijn dat dit soort werken natio nale betekenis hebben. Het par lement en de regering zal er meer voor moeten kunnen op brengen dan vijf minuten aan dacht voor een regionaal verte genwoordiger en een tot niets verplichtend schouderklopje na afloop van diens speech. Groot en groots is ook de taak die hier ligt voor de gemeente raden. Zij staan midden tussen het volk. De ruimtelijke orde- is hun dagelijks werk. Iedere be slissing ten aanzien van stads-' planning, woning- of scholen bouw, parkeerruimte, krotop ruiming, groenaanleg, industrie terrein e.d. werkt direct door in het leven van alledag en zijn dikwijls bepalend voor de ver dere groei van dorp of stad. Een gemeenteraadslid van vandaag,, kan daardoor van grote invloed zijn op het levensgeluk van onze kinderen. men. Door een dergelijke weg zou Rotterdam slechts vijftien kilometer verder dan Antwerpen van Londen af liggen. Daarnaast zou nog via Terneuzefl en Gent een aansluiting gevonden moeten worden op de E 3 naar Parijs. De vaste oeververbinding over de Westerschelde heeft niet alleen groot economisch nut. Ir. Lange wijst ook op het toeristisch belang van deze verbinding. Er zou een grote Europe se toeristenkustweg door ontstaan die de rijke historie van de Beneluxlan den van Brugge tot Hoorn binnen ieders bereik zou brengen in Scan dinavië, Duitsland, Frankrijk en En geland. Ook het recreatiegebied in de Delta zou er dGor ontsloten worden. Ir. Lange is ook een pleitbezor ger voor de Delta-spoorlijn. Daardoor komt Rotterdam even ver (vier uur) van Londen af te liggen als Parijs. Ook hier openen zich weer grote recreatiemogelijkheden voor Zeeland. Laten we echter in Nederland alles bij het oude dan zullen de reizigers uit Noord-Europa naar Londen via Brussel moeteil gaan. Voor hen bete kent dat een omweg van ruim hon derd kilometer, voor Nederland het grote gevaar van een geïsoleerde ligging. Meer wegen, betere verbindin gen dus. Ze behoeven niet al lemaal morgen of overmorgen klaar te zijn. Dat is onmogelijk. We moeten er wel nu reeds over gaan denken. Er ook ruimte voor reserveren. Hier ligt een grote opgave. Zet deze generatie er niet gezamenlijk de schouders onder, dan veroor deelt zij ipso facto de komende generatie tot verpaupering en chaos- Laten we er allemaal nog eens goed over nadenken: het gaat tenslotte om de toekomst van onze kinderen. Madrid E-WEGEN SLAGADERS VAN NEDERLAND Enkele jaren geleden werd over de tunnel onder het Kanaal tussen Engeland en het continent van Europa nog gesproken als over een hersenschim. Nu staat vast, dat de bouw ervan technisch mogelijk is. Aangenomen kan wor den, dat de tunnel er nu ook komen zal. Het tunnelproject wordt immers met de jaren belangrijker voor de welvaartsontwikkeling in West-Europa. Het is een onmisbare schakel tussen de belangrijkste industrie- en handelscentra van Engeland, Frankrijk, Duitsland en de Beneluxlanden, Scandinavië en Z.O. Europa. Ir. G. C. Lange ontwierp een we genplan voor de toekomst. Op het kaartje hieronder tekende hij de „Delta-weg", een route die Nederland als een diagonaal doorsnijdt. De weg is niet alleen voor het handelsverkeer van be langt maar kan morgen ook mil joenen naar de recreatiegebieden brengen. Ir. G. C. Lange, adjunct-directeur van de Provinciale Planologische Dienst van Zuid-Holland heeft ook aan die Kanaaltunnel gedacht toen hij zijn plan ontwierp voor het toe komstige wegennet, dat Nederland moet helpen de verdere groei van de bevolking op te vangen en in de pas te blijven bij de welvaartstoename in West-Europa. De grondgedachte van het plan, dat door Zuid-Holland als beleidslijn is aanvaard is: Nederland de aansluiting laten behouden op de belangrijkste verkeersstromen in West-Europa. In concreto betekent dat o.m. 1. er moet een verbinding komen over de Westerschelde; 2. de Zoomweg tussen Rotterdam en Antwerpen moet zo spoedig moge lijk tot stand worden gebracht; 3. er dienen snelle verbindingen te komen via Twente en ook Gro ningen tussen de Kanaaltunnel en de Randstad enerzijds en Scan dinavië en Noord-Duitsland ander zijds; 4. Rotterdam behoort een directe wegverbinding met het Ruhrge- bied te krijgen. 5. de aansluiting van Nederland op andere Europese wegen dient verbeterd te worden. Ir. Lange denkt in dit verband ook aan Gent en Brugge. Met een dergelijk verbeterd wegen net blijft Nederland als geheel niet alleen meegroeien met de rest van West-Europa. Door het plan Lange wordt tevens bewerkt dat delen van Nederland, die nu nog wat geïsoleerd liggen opgenomen worden in de alge mene welvaartsontwikkeling. Goede perspectieven ziet ir. Lange met name voor Zeeland en West-Brabant, Oost-Brabant, Twente, de drie noordelijke pro vincies en Limburg. Deze gebie den, die soms te veel „econo misch schiereiland" zijn geble ven, zullen de groei van de Randstad uit kunnen helpen op vangen, waardoor ze zelf aan welvaart winnen en ook het le ven in de Randstad leefbaar blijft. De verbinding van Holland met de drie noordelijke provincies moet worden ingepast in het plan voor de IJsselmeerpolders, in het schema van de E 3 verbinding tussen Portugal en Scandinavië. Via Emmen en Olden- zaal dienen er aansluitingen te ko men op deze E 3 in de richting van Bremen en Hamburg. Gedacht wordt aan een Emmen-route vanaf Amster dam dwars door het IJsselmeerge- bied. Een dergelijke verbinding zou veel kunnen betekenen voor de ver dere ontplooiing van de drie noor delijke provincies. Ir. Lange ver wacht overigens toch wel dat deze voor een belangrijk deel hun agra risch karakter zullen behouden. Van de weg via Twente verwacht hij een grotere industriële stimulans. Door de nieuwe wegverbinding via Zeeland en Brabant zullen deze Nieuwe Europawegen dus voor Ne derland in het geheel van West- Europa maar ook voor de harmoni sche groei binnen ons land. En wat gebeurt er als ze nu eens niet zou den komen? Dan, voorspelt ir. Lange, loopt de ontwikkeling binnen Neder land spaak en komt ons land in West-Europa geïsoleerd te liggen. De schaal van Nederland is zo klein, dat b.v. de aanleg van een vaste oeververbinding tussen Dover en Calais tot gevolg kan hebben, dat de stroom van internationaal verkeer, die tot nu toe over Rotterdam is ge leid, zich naar het zuiden zou ver leggen. Ofwel we zorgen voor een nieuwe verbinding Scandinavië HamburgTwenteRotterdam dwars door de Delta naar Gent en Calais, ofwel voorziet ir. Lange, het inter nationaal verkeer zal zich in een boog om ons land bewegen. In dat geval zou Nederland op den duur achter kunnen raken bij de verdere ontwikkeling in West-Europa. Maar zal de directe spoor- en weg verbinding door het Zuidhollandse en Zeeuwse Deltagebied niet nadelig zijn voor de ontwikkeling van West- Brabant en Antwerpen? Ir. Lange beantwoordt die vraag met een beslist „neen". De Rijn-Scheldeverbinding en de Zoomweg tussen Rotterdam en Antwerpen zijn even belangrijk als de Deltaverbindingen, betoogt hij. Wie zijn blik op de toekomst gericht houdt en denkt naar de schaal van morgen, moet ont dekken, dat er geen belangente genstellingen bestaan tussen West-Brabant en Zeeland of Rotterdam en Antwerpen. Er is alleen maar een gemeenschap pelijk belang, het gezamenlijk verdedigen van de Europoort functie van het Beneluxgebied. Het plan-Lange beziet het net van Eurowegen dat Nederland aansluiting moet geven op de rest van West- Europa vanuit het grootste Neder landse verkeerscentrum, de wereld haven Rotterdam. Zich van daaruit richtend op de vaste punten in het Europese wegennet, komt ir. Lange tot de volgende conclusies provincies grote mogelijkheden krij gen. Brabant en Zeeland worden de provincies van de toekomst, voor spelt ir. Lange. Wat Zeeland betreft denkt hij dan primair aan de toene mende betekenis als recreatiegebied. Ook op industrieel gebied krijgt Zee land echter grotere kansen. In Bra bant ziet ir. Lange activiteiten ont staan rond Bergen op Zoom en Roo sendaal, Breda, Tilburg en Eindho ven. Ir. Lange pleit in concreto voor een directe wegverbinding tussen Maasvlakte en Europoort en het Ruhrgebied via Brielle, de Biesbosch, Oss en Gennep. Hij wil ook een kortere verbinding van Rotterdam met de route Luik LuxemburgItalië en wel een rechte lijn vanaf Keizersveer tussen Breda en Tilburg door naar de Boudewijn- weg bij Hasselt. Daarmee wordt dan tevens aansluiting verkregen op de grote Belgische ringweg, die negen belangrijke steden van België ver bindt, te weten Antwerpen - Hasselt - Luik - Namen - Charleroi - Bergen - Doornik - Kortrijk en Gent. Aan de andere kant van deze Bel gische ovaal zou dan de grote verbin ding van Rotterdam via Zeeland naar Gent, Rijssel en Calais moeten ko-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9