(SPORT
RALLY VAN MONTE CARLO
IS ZWAAR EN AFMATTEND
Tafeltennisberoep
van BERT ONNES
John Mecom heeft alles beter
HVV ZOEKT
VOORZITTER
Knap acrobatenwerk
Henk Groot werkt zich
op naar leidersplaats
NatuurlijkEen eigen verhaal over de Rally van Monte Carlo
De story van de steenrijke John Mecom Een stuk over de arme
Bert Onnes, maar ook overEn dat allemaal op één pagina.
Sporting zit
zonder bestuur
Jan Hajer: nederlaag
Betaald voetbal
zondag 17 januari
Mustang
Produkt
Hoogoventoernooi
Chuck McKinley
kalmer aan nu
Gesn judo
in Mexico
Verdienen
Garrincha en Didi
weg bij Botafogo
14
15
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 14 JANUARI 1965
(Van onze sportcorrespondent)
HULST De vervelende affaire die
rond het aftreden van de voorzitter van
de Hulsterse voetbalvereniging HVV '24
is gerezen, is nog steeds niet opgelost,
daar men er nog niet in is geslaagd voor
de heer G. Boddaert een opvolger te vin
den.
Wel is intussen duidelijk geworden,
dat het heengaan van de heer Boddaert
niets te maken heeft met een eventuele
wrijving in het dagelijks bestuur van de
club. Dit laatste werd tijdens een onlangs
voorzitter, de heer G. de Coninck, uit
gehouden bestuursvergadering door vice-
drukkelijk medegedeeld.
De heer De Coninck las een schrijven
van de heer Boddaert voor, waarin de
reden van zijn aftreden nader werd uit
eengezet
Deze brief heeft de heer Boddaert ge
schreven nadat van bestuurszijde aan
hem gevraagd was enige opheldering te
verschaffen in deze, voor voetbalminnend
Hulst, vervelende geschiedenis. Er deden
immers steeds meer geruchten de ronde.
De heer Boddaert zou zijn voorzittersha
mer neergelegd hebben wegens herhaalde
onenigheid met enkele van zijn medebe
stuursleden. Ook zou hij niet meer opge
wassen zijn tegen de herhaalde kritiek
vanuit de vereniging zelf.
In zijn brief aan het dagelijks bestuur
verklaarde de heer Boddaert dat van dit
alles geen sprake was. De reden van zijn
aftreden is alleen gelegen in het feit dat
hij wegens zijn drukke werkzaamheden,
die vooral de laatste maanden intensieve
re aandacht van hem gingen vragen, niet
meer in staat was zijn functie van voor
zitter behoorlijk te vervullen. Z'n schrij
ven eindigde met het uitspreken van de
hoop, dat het HVV '24 in de toekomst
zeer goed zou mogen gaan.
De secretaris, de heer L. Freyser, ver
klaarde met deze brief erg blij te zijn,
omdat hieruit bleek dat van enige wrij
ving geen sprake was. Hij bevestigde dat
alle geruchten die omtrent deze affaire de
ronde hebben gedaan HVV '24, waarboven
de laatste tijd al zoveel donkere wolken
gehangen hebben, geen goed deden.
Het bestuur hoopte deze kwestie nu zo
snel mogelijk helemaal op te kunnen los
sen door het vinden van een nieuwe voor
zitter.
(Van onze speciale verslaggever)
MONTE CARLO De Monte Carlo rally is de
populairste wedstrijd in de internationale auto
sport. Ook voor de gewone man, want zijn merk
doet ook mee. De wagen die de rally wint, krijgt
veel publiciteit en dit betekent voor de betreffende
fabrikant extra reclame en meer prestige. Daarom
maken \ple autofirma's groot werk van de Monte
Carlo rally, maar afgezien van het reclame-element
is de massale prestatierit door alle delen van
Europa ook een sportief evenement, waaraan be
halve door geëngageerde rally-veteranen en fa-
brieksrijders ook allerlei particulieren meedoen-
„Om eens te zien hoe ver ze komen".
ERIC EN PAT CARLSSON
zijn er ook weer bij
Ere-divisie
DOSFortuna '54, Spel. Enschede—
Feijenoord,' Go Ahead—PSV, ADO-GVAV
DWSAjax. MVVTelstar, SpartaSit-
tardia, NACHeracles.
Eerste divisie
Eindhoven—RBC, Willem II—NEC,
VVVElinkwijk, Alkmaar- Velox, de
VolewijckersBlauw Wit. Veendam—
Holland Sp., Excelsior—Volendam, DHC-
Ensch. Boys.
e divisie A
Hilversum—RCH, ZFC—EDO, Heeren
veende Graafschap, Zwartemeer—Zwol
se Boys, VitesseWageningen, PEC
AGOVV, Haarlem—Spel. Camfbuur, Tu-
bantiaFC Zaanstreek.
2e divisie B
Fortuna VI.Baronie, HVCXerxes.
SVVBW, DFCRoda JC, Wilhelmi—
naHermes DVS. Helmondia '55Longa,
LimburgiaNO AD.
Spannend is de Monte Carlo rally
zeker, en ook zwaar en afmattend. Man
en auto moeten in goede conditie zijn
en als het er af kan een maand van
tevoren naar de Franse Alpen rijden
om zich terdege te oriënteren en de
moeilijke cols te verkennen. Dit vergt
organisatie, veel tijd en geld. En daarom
moeten wij, bezitters van een alledaags
autootje en nijvere werkers voor ons
brood verstek laten gaan en de rally
overlaten aan duurdere liefhebbers en
specialisten. En toekijken zoals bij an
dere sporten.
Sport wordt hoe langer hoe meer spe
cialistenwerk, vooral in de autosport.
De Zweedse Saab-rijder, Erik Carlsson
en echtgenote Pat Moss, of de winnaar
van de Monte Carlo rally 1964, Paddy
Hopkirk wel eens zien rijden? Wat zij
met hun wagens doen op de besneeuw
de bergwegen, valt niet meer onder
normaal autorijden. Het is eerder cir-
suswerk, met adembenemende stunts en
bochtentechniek, waarbij de spot wordt
gedreven met de natuurwetten. De auto
is hier een mechanisch verlengstuk van
ledematen en zintuigen. We hebben de
zwaar gebouwde Zweed met zijn com
pact en motorisch toch niet overdreven
Saabje op steile, besneeuwde berghellin
gen kunstwerkjes zien uithalen, die we
niet voor mogelijk hadden gehouden. In
de opstuivende sneeuw leek de wagen
een reusachtige bobslee, waarvan de man
de macht over het stuur had verloren.
Het lijkt erger dan het is. zeggen de
toprijders. In onze ogen zijn het auto
acrobaten en zij vormen de elite van
de rallyrijders, met achter zich een gro
te organisatie, die alles in details re
gelt, servicewagens dirigeert naar de
strategische punten en direct bij de hand
is als de rijders door pech of ongeval
len worden getroffen. Er kan weinig
onvoorziens gebeuren, maar er heeft
inderdaad niet veel te gebeuren.
Vorig jaar heeft Ford alles op alles
gezet om de begeerde rallybeker in te
palmen. Met donderend geweld startten
de 4,7 liter Falcons, met 300 paarden
onder de kap maar de p.k. bleken niet
beslissend. De BMC-Cooper S met
Paddy Hopkirk (32) uit Belfast en Hen
ry Liddon legden beslag op de eerste
prijs. Met hun lilliputter sloegen ze de
hele wereldelite, Saab- Carlsson, meerma
len winnaar geweest, kwam op
de derde plaats en de Ford Falcom
moest zich met de tweede plaats te
vreden stellen. Het scheelde niet veel.
In het aanvullende wedstrijdprogramma
was de Falcon superieur. Dit jaar speelt
Ford zijn grote Mustang-troef uit. Even
als de vorige maal voor de Falcon is
hiervoor de zeer bekwame Zweedse rij
der Bo Ljungfeldt aangetrokken - met
Fergus Sager als bijrijder. Ook het be
kende Franse rally-duet Henri Greder
en Martial Delalande komen met een
Mustang uit. Nog twee Mustangs wor
den aangevoerd door de Fransman Ge-
miniani en de Zwitser Florian Vetsch.
Ford Mustang steekt zijn neus in
de rally.
DEN HAAG Het aantal deelnemers
aan de sporttoto van het afgelopen week
einde met als hoofdprijs een „ton" be
droeg 637.178. Er kwamen echter geen
meldingen binnen met 13 punten, zodat
de eerste prijs van f 168.735,60 voor twee
derde naar de tweede en voor eenderde
naar de derde prijs ging.
Voor de tweede prijs van f 204.528 kwa
men zeven meldingen binnen met 12 pun
ten. Per goed ingevulde kolom wordt
bruto f 29.218,- uitgekeerd.
De derde prys van f 102.264,- leverde
voor de honderd deelnemers, die de eer
ste acht wedstrijden goed voorspelden,
een bruto bedrag van f 1.025,- op.
BREDA Speelde enke
le weken geleden koning
winter het voetbalpro
gramma danig parten,
verleden zondag deed
Pluvius het nog eens
„dunnetjes" over. Als ge
volg van de aanhoudende
regenval gingen een tweetal wedstrijden
alleen op het totoformulier door, zodat
enkcj'e gelukkigen mede hieraan 'n klein
fortuin hebben te danken. Van de neer-
plenzende regen trok Feijenoord zich
bitter weinig aan en nam op Fortuna een
fikse revanche voor de in Geleen geleden
nederlaag.
In deze ontmoeting kreeg Henk Groo'
het weer eens op zijn schuttersheupen en
schoot via een hattrick Feijenoord niet
alleen vaster op de eerste plaats, maar
zichzelf eveneens naar de leiderspositie
der topscorers. Van der Kuylen die de
compacte Enschede-defensie niet wist te
verschalken, zag zich voor de vijfde maal
in dit seizoen van de eerste plaats ver
drongen. De ex-leider Geurtsen miste
een uitgekookte gelegenheid weer op de
troon te komen door 'n drietal doelrijp'
kansen grandioos te missen. Bosveld en
Nuninga deden het daarentegen beter en
drongen tot de kopgroep door, terwijl
Van Nee zich naast de nog steeds gebles
seerde Kruiver wist te schieten.
Na zeventien wedstrijden is de stand:
Henk Groot (Feijenoord) 14. Van der
Kuylen (PSV) 13, Nuninga (Ajax) Geurt
sen (DWS) Kohn (Fortuna) en Bosveld
(Sparta) 12, Kruiver (Feijenoord) en Van
Nee (Heracles) ieder 10 doelpunten.
Met 37 doelpunten behaalde men in de
eerste divisie de hoogste totaalscore. Ven
Hal (RBC) en Amara (Alkmaar) namen
een hattrick voor hun rekening. Vooral
Amara schoot hierdoor een flink stuk
omhoog op de ranglijst en vormt voor
Boogaard een regelrechte bedreiging,
Ook Verhagen wist iets van zijn achter
stand op de leider in te lopen. Boogaard
(Volewijckers) 14, Amara (Alkmaar) 13
Verhagen (Blauw Wit) 12, Van Egdom
(Elinkwijk) 11. v. Doorneveld en Zweers
(NEC) elk 10 doelpunten.
Lang heeft Roosken in de tweede di
visie niet het alleenrecht op de eerste
plaats gehad. Van het niet-scoren van de
leider maakte Drost gebruik om zich
naast hem te schieten. De persoonlijke
score ligt in deze afdeling, in vergelij
king mei de andere divisies, aan de lage
kant. Roosken (Zwartemeer) en Drost
(Wageningen) 11 en op enige afstand
volgt Wieringa van Cambuur met 9 goals.
De beste schutter in de afdeling B was
ongetwijfeld v. d. Straten die zijn club
't Gooi met een hattrick naar de over
winning schoot. Natuurlijk maakte ook
Van der Linden ook nu weer zijn tra
ditioneel doelpunt hetgeen hem een com
fortabele voorsprong opleverde. Wel moet
men de omstandigheid in het oog hou
den, dat zijn naaste concurrent Custers
met Roda JC twee wedstrijden minder
heeft gespeeld.
Van der Linden (Helmondia) 18, Cus
ters (Roda JC) 14, Gloudemans (Wilhel
mina) 12, terwijl Kleinjan (DFC), Van
Meeteren en Van Dijk (SW) en Heijer-
man (Xerxes) met ieder 10 doelpunten
volgen.
Paddy Hopkirk is natuurlijk met zijn
90 pk Cooper is weer van de partij. Er
zitten deze keer ruim dertig BMC-Coo
pers in de strijd. De Britten zijn ver
in de meerderheid. Van de 275 wagens,
die zaterdag (16 jan.) starten, bezetten
zij er 76. De Fransen zorgen voor 62
equipes, gevolgd door de Duitsers .met
32. Uit Italië hebben zich 14 aangemeld
venals uit Zweden. Het kleine Finland
komt met 11 equipes opzetten en Dene
marken met 9. In Minsk, waar deze
keer 21 wagens de tocht naar Monte
Carlo beginnen, verschijnen ook vier
Russische equipes met Moskvitch 403
en Volga M 21. De Polen worden ook
rally-minded. Zij hebben vier wagens
ingezet. Een Volvo, twee Steyr-Puchs
en een BMW 700 Sport.
De Belg Lucien Bianchi heeft met een
Citroën DS 19 Minsk als startplaats ge
kozen. Zijn bijrijder is Jean Desmor
tier. Nederland komt met 4 equipes uit:
Rob Slotemaker en Alan Taylor ver
laten startplaats Londen met een
Triumph Spitfire, Oscar Rosenblatt-Fre
deric Honhof zetten zich in Frankfort
achter het stuur van een BMW 1800 TI,
rallyveteraan Gatsonides heeft nu een
Sumbeam Tigre (Parijs) en het paar
Borgherhoff Mulder-Hans Maasland ver
trekt uit Lissabon met een Alfa Romeo.
De negen startplaatsen zijn Warschau
(30), Stockholm (40), Minsk (21), Lon
den (53), Frankfort (30), Parijs 37),
Lissabon 20), Monte Carlo 36 en Athe
ne (8). In totaal 275 equipes, als er
tenminste geen wagens afvallen. De te
rijden afstand is voor alle deelnemers
ruim 4000 kilometer.
Na de aankomst in Monte Carlo (19
januari) vinden op de volgende dagen
klassificaties en aanvullende wedstrij
den plaats. De Monaco-test; een zwaar
parcours van 600 kilometer, dat groten
deels door de Alpen gaat, te rijden in
de nacht van 20-21 januari. De 120 best
geklassificeerde equipes mogen er aan
meedoen. De tijdlimiet is nu maar 15
minuten, d.w.z. dat men niet later dan
een kwartier na de snelste mag bin
nenkomen.
Men is hier benieuwd hoe de Ford
Mustang het er zal afbrengen. Ford is
al een paar jaar zeer actief in de rally
en Grand Turismo-afdeling. De Mustang
is een nieuw produkt van de Forderva
ringen in Europese wedstrijden. Onlangs
won de Mustang op sensationele wijze
de zware Tour de France (6500 km)
en legde beslag op de eerste twee
plaatsen. In de VS is deze sportwagen
een verkoopsucces geworden en Ford
wil nu met de Mustang de rally-top be
reiken. Met zijn 275 pk heeft deze wa
gen een enorme reservekracht. De top
ligt bij de 230 km-u. Dit is dan de wed
strijdversie. De Mustang wordt geleverd
in drie uitvoeringen: hartop, cabriolet
en de sportieve „Fastback 2 -f 2". Men
heeft de keus uit drie motoren en trans
missies. De standaard krachtbron is
de 120 pk 6 cilinder en voorts zijn er
de 220 pk V8 en de 225 pk V8. De
8-cilinders hebben schijfremmen op de
voorwielen - iets nieuws voor een Ame
rikaanse seriewagen.
BEVERWIJK De uitslagen van de
partijen van woensdag luiden: Groot-
meestergroep: zevende ronde: Lehmann
(Did.)Portisch (Hong.) afg., v. d. Berg
(Ned.)—Van Scheltinga (Ned.) afg., Ma
tanovic (Z.-Sl.)Medina (Sp.) afg., Lan
geweg (Ned.)Johannessen (Noorw.
0,5—0,5. Pachman (Tsj. SI.)— Smedere
vac (Z.-Sl.) 0,5—0,5, Lengyel (Hong.)—
Geiler (Rusl.) 0—1, Bobotsov (Buig.)
Dormer (Ned.) 0.5—0,5, Bagirov (Rusl.)—
Ivkov (Z.-Sl.) 0,50,5.
NEW YORK - Chuck McKinley, de
Amerikaanse tennisspeler, die in 1963 de
Wimbledontitel in het heren-enkelspel
won, zal zijn tennisactiviteiten drastisch
gaan beperken. De Amerikaanse no. 2
achter Dennis Ralston) is toegetreden tot
een makelaarsfirma op Wallstreet, waar
door hij veel minder gelegenheid zal krij
gen grote buitenlandse reizen te maken.
Het is zelfs zeer de vraag, of hij dit
jaar op Wimbledon zal kunnen uitkomen.
LISSABON De bekende Portugese
voetbalclub „Sporting Club" maakt een
crisis door waarin thans het gehele be
stuur en bloc is afgetreden.
Het gaat al enige tijd mis met Sporting.
In de nationale competitie is de ene ne
derlaag na de andere geleden en in het
Europese bekertoernooi voor bekerwin
naars werd verloren van Cardiff City uit
Wales dat hier laag was aangeslagen. De
maat raakte vol toen de reserveploeg van
Sporting zaterdag onverwacht de kans
werd ontnomen op het kampioenschap
van de reserve-afdeling, door een 02
nederlaag thuis tegen de reserves van Be
lenenses.
Reeds was de coach, de Fransman Jean
Luciano, door het bestuur ontslagen. De
spelers waren het daar niet mee eens.
Naar hun mening was niet de coach maar
het bestuur de oorzaak van de slechte
gang van zaken. Na de nederlaag van za
terdag eiste ook het publiek het vertrek
van het bestuur. Het bestuur heeft zich
nu gewonnen gegeven.
MEXICO CITY Zoals tijdens de
zitting van het Internationale Olympi
sche Comité in Baden-Baden in 1963
werd besloten, is het judo uit het pro
gramma van de 19e Olympische zomer
spelen, die in 1968 in de stad Mexico
worden gehouden, geschrapt.
Van de twintig takken van sport op de
Olympische Spelen van Tokio zijn er dus
negentien overgebleven. Het zijn: atle
tiek, zwemmen, voetbal, hockey, water
polo, worstelen, paardrijden, boksen
wielrennen, basketbal, turnen, gewicht
heffen schermen, moderne vijf kamp.
roeien, schieten, volleybal, zeilen en
kano.
(Van onze sportredactie)
AMSTERDAM. Het Amsterdamse
etblissement zat als altijd, weer vol
met kunstenaars en lieden, die er
voor willen doorgaan. Tussen hen
Bert Onnes de enige in Nederland
die het tafeltennis louter als beroep
uitoefent. Geen gelcur met balletjes
en batjes erbij, alleen tafeltennis
sen om in het onderhoud te voor
zien. Wie snel voorbij het tafeltje
liep en een vluchtige blik wierp op
de jonge man met de lichte ogen,
het „vachtachtige" haar en de ietwat
spottende mond, keek nog eens om.
Om tot de conclusie te komen, dat
hij zich had vergist. Neen, het was
toch niet Jan Cremer, waar Onnes
op lijkt. Uiterlijk, maar meer nog
innerlijk. Hij is de Jan Cremer van
de tafeltenniswereld, het buitenbeet
je, de man die zijn eigen gang gaat
en zich niet veel aantrekt van het
geen men van hem beweert.
Hij weet, dat hij de grootste artiest
is in het vaderlandse tafeltennisbe-
drijf en dat hij met zijn linkerhand
tot nu toe, in deze competitie,, bijna
alle tegenstanders naar de nederlaag
heeft gespeeld. En hij zegt: „moet
je nagaan. Ik speel helemaal niet
best, mijn conditie laat te wensen
over, ik weet het allemaal zelf heus
wel. En niettemin sla ik de een na
de ander.
Ik heb pas twee partijen verloren
in deze competitie. Dan kun je wel
op je vingers uitrekenen, dat het er
hier niet zo best voor staat. Ik weet
dan ook niet of ik hier blijf. Twee
jaar ben ik niet in officiële wed
strijden uitgekomen en dan mag je
spelen voor wie je wilt. Wie weet,
misschien ga ik wel naar België als
er hier geen mogelijkheden blijken
te zijn. Ik loop al jaren rond met
het idee een tafeltennisacademie te
openen. Maar waar?"
Bert Onnes is de man, die zijn hele
sportloopbaan geplaveid zag met
moeilijkheden. Het leek of hij als
een magneet die moeilijkheden aan
trok. Dikwijls zonder het zelf te
willen. Sinds hij in 1951 in het
sportcentrum van Cor du Buy in Am
sterdam voor het eerst een bat in
handen nam, heeft hij met een hele
serie officials in de clinch gelegen.
Laatst nog toen er een ploeg naar
Europese kampioenschappen in Mal-
mö ging, zat hij prompt in de na
righeid. Hij is door de jaren bedacht
zamer geworden. Hij windt zich niet
meer zo verschrikelijk op. Maar hij
is de man gebleven, die zijn stand
punt blijft verdedigen, als hij meent
het bij het juiste eind te hebben.
„Ik zal de laatste zyn om te be
weren, dat ik niet lastig ben.
Vroeger erger dan nu. Maar ik ben
voor mezelf ook niet gemakkelijk
En ze vergeten te veel dat tafelten
nis mijn beroep is. Ik heb weliswaar
voor niemand te zorgen maar ik
moet toch zien dat ik zelf aan de
praat blijf.
Ik maak onkosten, ik plaats ad
vertenties, ik heb reiskosten. Dat
moet er allemaal uitkomen. En dat
moet ik verdienen in de acht maan
den van het tafeltennisseizoen. Ik
zal eens wat vertellen van Malmö.
Ik had weer eens moeilijkheden met
de bond. Er was mij een verbod op
gelegd om in internationale ontmoe
tingen voor de bond uit te komen.
Goed. Toen kreeg ik een briefje
waarin stond, dat wat de bond be
trof, de kwestie achter de rug was.
Het conflict was gesloten.
Ik kon mee naar Malmö. Maar nu de
voorwaarden: Men zou de dag voor
de wedstrijd per trein vertrekken en
er zou geen reserve meegaan. Ik
schreef, dat ik op die voorwaarden
niet geïnteresseerd was in die Euro
pese kampioenschappen en dat ik
wel eens wilde praten hoe ik er
over dacht. Wat verscheen toen in de
kranten? Een berichtje, dat Bert On
nes niet meer in internationale wed
strijden wilde uitkomen. Maar zo
lag de zaak toevallig niet. Ik wilde
wél graag naar Malmö. Maar dat is
niet naast de deur. En als je zo vlak
voor de wedstrijden vertrekt, moet
je met het vliegtuig gaan. En er moet
een reserve mee, wat dacht je. Er
kan toch iemand ziek worden? Dan
kun je of met je zieke lichaam
achter de tafel gaan staan of met een
onvolledig team uitkomen. Je kunt
toch niet na zo'n zware treinreis
ineens gaan spelen? Het kan best
zijn, dat ze me hadden kunnen over
tuigen dat ik het fout had. Denk nu
niet, dat ik er altijd op uit ben om
ruzie te zoeken. Als het niet nodig
is, doe ik dat niet. Maar ik slik niet
alles, dat mag toch?
Ik heb toen nog gezegd, dat ik wel
privé wilde inschrijven maar dat
mocht niet. Op de jaarvergadering
heb ik bij de rondvraag het woord
gevraagd en de zaak uitgelegd, zoals
ik het zag. Ze hebben ervoor geap-
plaudisserd. Toen heb ik nog voor
gesteld: neem mij mee, dan kom je
tevens tegemoet aan een van mijn
verlangens dat er vier gaan. Dat
kon ook niet. Er was geen geld. Nou,
dan maar niet. Ze zijn naar Malmö
gegaan, zware reis, geen voorberei
ding, geen reserve dus constant spe
len en geen kans om te wisselen.
Wat wil je dan meer verwachten
dan wat ze gepresteerd hebben? Om
te bewijzen hoe graag ik was ge
gaan, heb ik nog moeite gedaan om
een sponser te vinden. Wat kan het
mij schelen om met een reclame op
mijn trainingspak te lopen? Maar
er was niemand, die er iets in zag.
Er zat te weinig reclame waarde in
Malmö. Die lui bekijken alles za
kelijk. Ik toevallig ook want het is
mijn brood. En dan maak ik me na
tuurlijk wel kwaad. Op de laatste
Nederlandse kampioenschappen nog,
Rotterdam in de Ahoyhal. Ik wilde
zo graag kampioen worden en ik had
me er echt op voorbereid. Toen ik
de halve finale enkelspel aan het
spelen was tegen Coltoff begonnen
allerlei kerels van de televisie met
kabels te slepen. Dat is geen stijl.
Voor mij is een kampioenschap een
ernstige zaak. Ik ben als kampioen
meer waard, waar of niet? En dan
moeten ze er geen potje van maken.
3?at neem ik dan niet. Maar intussen
was ik de lastige jongen weer, die
altijd deining maakt".
Aan deining geen gebrek voor de
zesentwintigjarige Bert Onnes, die
al vijftien jaar tafeltennist, waarvan
dit seizoen voor het tiende jaar in
de hoogste klasse. Zonder twijfel is
hij het grootste talent dat in ons land
rondloopt. Zijn kwaliteiten werden
destijds ook erkend toen lui, na
vertrek van Bela Simon, bonds-
trainer werd. Twee seizoenen heeft hU
zich daarvoor druk gemaakt. Toen
kreeg hij zijn congé.
BERT ONNES
lastig?
(Van onze correspondent)
NEW YORK Niets is dikwijls
irriterender dan andermans be
zittingen. De man die naast je
woont kan wel een goede vriend
van je zijn, maar als hij op een
gegeven moment in een fonke
lende Mercedes 230 SL verschijnt,
uitvoerig op de tweetonige claon
drukt en je dan met een in 'n
fraaie handschoen gestoken hand
minzaam toezwaait, voel je je
toch ergens niet lekker. Als dit
waar is moet de gemiddelde
Amerikaan toch wel met een
ellendig gevoel naar de heer John
Mecom kijken. Alles wat iemand
zich kan aanschaffen, heeft John
beter. Hij heeft alleen al vijftien
auto's, waaronder Ferrari's, een
Lotus, een Scarab, een Lola, ver
schillende Tomaso's (racewa
gens), jeeps en een amphibivoer-
tuig. Drie jaar geleden stapte hij
in een racewagen. De oudere cou
reurs stonden er maar zo'n beetje
bij te grinniken. Zij hadden het al
meer gezien dat rijke jongetjes
uit verveling aan zoiets begon
nen. Maar Mecom liet ze lachen
en op het ogenblik zijn de blauw
witte wagens van het Mecom-
racingteam niet meer van de
Amerikaanse circuits weg te
denken.
Ja. de heer Jolin Mecom kan dat
allemaal makkelijk doen. De Mecoms
hebben ook nog tien vliegtuigen en
daar is dan zelfs een viermotorige
Viscount bij. Voor hen is het „vlieg
er eens uit'' een gewone, dagelijkse
bezigheid, want wat heb je anders aan
twee ranches in Colorado 700.000 hec
taren land in ouisiana drie
hotels aan de Golf van Mexico en een
vaste suite in het Waldorf Astoria ho
tel in New York.
Natuurlijk heeft John ook de beschik
king over tal van kostbare sportarti
kelen. Hij heeft, ondanks alle beslom
meringen", toch wel wat vrije tijd.
Als je familie 200 miljoen dollar be
zit en dit bedrag elk jaar nog groter
wordt door de Mecom-oliebronnen. -
hotels, -plasticmaatschappijen enz. enz.
lijkt het ons geen vraagstuk hoe de
heer Mecom zich bezig zal moeten
houden. Maar hoewel hij alles kan krij
gen wat hij wenst wordt hij geplaagd
door twijfel en onrust. Hij is ge
trouwd en heeft een zoon van vijftien
maanden. Meneer slaapt slecht, omdat
hij voortdurend overhoop ligt met de
grote mannen van General Motors en
Ford. Daarnaast voert hij een klein
oorlogje met het ministerie van land
bouw. Hij heeft namelijk het plan om
van zijn ranch in Texas de grootste
ark van Noë te maken die men ooit
heeft gezien en er ieder soort van le
vend wild in te verzamelen. Het gou
vernement probeert dit te verhinde
ren. maar Mecom zegt dat de ark er
komt.
Sinds hij drie jaar geleden met een
raceteam begon, hebben zijn wagens
al vele successen geboekt op Ameri-
ka's meest belangrijke circuits. Ze be
horen tot de drie beste teams van hun
land, samen met Carrol Shelby uit
Californië (Cobra-Fords) en Jim Hall
uit Texas (Chevrolet-Chapparals). John
Mecom's interesse voor de racesport
stamt van tien jaar geleden, toen hij
een Chevrolet Corvette had. Hij was
toen vijftien jaar en ging racen op
de grote baan van Hitchcock (Texas).
Niemand kon het hem verbieden,
want de baan was zijn eigendom.
Twintig jaar oud stapte hij in een
Jaguar XK 150S en won enkele races,
maar hierbij haalde hij zich de toorn
van zijn vader op de hals. want bij
deze wedstrijden kwamen enkele toe
schouwers om het leven. De oude
John vond het te riskant om zijn enige
zoon voor wat kleine geldprijzen te
moeten verliezen. Hij verbood hem aan
de start te komen en nam als ver
vanger John Roger Penske. Bij de
eerste race in 1962 had de Mecom-
Penske combinatie bijzonder veel ge
luk. Men kocht een Ferrari touring-
wagen om in Nassau te kunnen star
ten voor de Bahama Trophy Race. Fer
rari leverde toen een verkeerde wagen.
Deze had een bijzonder krachtige mo
tor en was bestemd voor een race
in Italië. Op het laatste moment ont
dekte men wat er aan de hand was
en probeerde hem terug te krijgen.
TOHN MECOM
en echtgenote
miljoenen dollars
De mannen van Mecom wisten ech
ter dat de cheque de bank al gepas
seerd was en stonden de wagen niet
meer af. John Penske maakte drie
rondjes om de wagen op te warmen,
won de race en zorgde tevens voor
een nieuw record. Na dit succes werd
een Lance Reventlow Scarab aange
schaft. A. J. Foyt zette zich achter
het stuur, kreeg bij zijn eerste poging
in Riverside (Californië) moeilijkhe
den met zijn brandstoftoevoer doch
pakte daarna eerste prijzen in Nassau
en Daytona.
Maar hiermee is niet gezegd dat de
Mecom-renstal geen problemen heeft.
Er moet scherp op worden toegezien
dat het personeel betrouwbaar is. Er
zijn er geweest, die in wezen voor
anderen werkten. Men heeft zelfs een
coureur gehad, die bij een andere stal
in betaling was. Ook is het voorgeko
men dat een rijder een afspraak maak
te om een bepaalde wagen van Mecom
zo dwars te zitten, dat deze onmoge
lijk zou kunnen winnen. Het gaat er
allemaal echt niet zo sportief aan toe
als het lijkt.
Ja er is zelfs ingebroken om plan
nen en vorderingen te bekijken. De
meeste wagens van John Mecom zijn
uitgerust met Chevrolet- en Ford-moto
ren. overigens om redenen die niet
duidelijk zijn. Bij General Motors zeg
gen ze geen interesse voor races te
hebben, alhoewel Jim Hall en zijn
Chapparrals - de grote winnaar van
Nassau in 1964 - goed werk voor deze
fabriek leverde.
John Mecom zegt: „We hebben de
ze fabriek nooit om steun gevraagd.
Vorig jaar heeft het ons 38.000 dollar
gekost om met Corvettes te racen.
Door deze successen liep de verkoop
van Corvettes geweldig op. Er kon ech-
^r nog geen bedankje af. Ja, we ont
dekten zelfs dat de hulp die wij had
den mogen verwachten naar anderen
ging." Maar de Mecoms zitten niet
stil. Er is een nieuwe motor (Chrysler)
.n een der wagens gemonteerd en toen
iet ding op de baan kwam zei Jim
Cark dat hij nog nooit door iets zo
snel was gepasseerd als door deze
..Hussein". Over enkele jaren wil men
Hussein-sportwagens op de markt bren
gen. De prijs? Wel. voor 18.000 dollar
bent u de man!
LIMA Het ziet cr naar uit. dat de
vermaarde Braziliaanse voetbalclub Bo
tafogo twee van zijn meest beroemde spe
lers binnenkort kwijt raakt, namelijk Wal-
dir Pereira, beter bekend als Didi, en Ma-
noel dos Santos, de gevierde ster onder
de naam Garrincha.
Het contract van Didi met Botafogo
eindigt in augustus en Didi, die er voor
zichzelf zeker van is te zullen worden ge
kozen voor de Braziliaanse ploeg ,die het
volgende jaar in Engeland de wereldtitel
gaat verdedigen, wil zijn voetbalcarrière
voortzetten in Peru bij de club CristaL
Garrincha gaat vrijwel zeker aan het
einde van het seizoen naar Italië, name
lijk naar Juventus. Dezer dagen zullen in
Rio de Janeiro besprekingen over een
mogelijke transfer, die Garrincha zelf
toejuicht „het is een lang gekoesterde
wens van me in Italië te voetballen"
worden gehouden.
HOBART Jan Hajer is woensdag iiT
de eerste ronde van de tenniskampioen
schappen van Tasm mië. die in Hobart
worden gehouden, in twee sets uitge-
scnakeld door de Australiër Stone. Dq
cijfers waren: 64 63.
JAN GRIM, de Zeeuwse renner
die pas beroepsrenner is gewor
den zal het seizoen eerst in april
kunnen aanvangen. Grim, mo
menteel bezig om onderdak te
komen bij Wiels-Groene Leeuw,
moet eerst één maand herhalings-
ofeningen doen.
JAN SCHRöDER uit Konings
bosch maakt goede kans om op
genomen te worden in de Pel-
forth-equipe. Lukt dit dan zal de
lange Limburger dus naast Cor
Schuuring ploegmaat worden van
wereldkampioen Jan Janssen.
FRANS MELCKENBEECK is ze
ker de eerste die zich reeds als
kandidaat heeft gemeld voor
deelname aan Bordeauen-Parijs.
Wordt hij geaccepteerd dan zal
het de tweede maal zijn dat hij
deelneemt.
GUILERMO TIM^NER wil in
San Sebastian voor de zesde maal
wereldkampioen worden. Lukt
dit niet dan zal hij met de wieler
sport stoppen. Timoner die in 1955
te Milaan de eerste regenboogtrui
binnenhaalde, ziet als ernstigste
tegenstander onze landgenoot
Jaap Oudkerk.