(SPORT RALLY VAN MONTE CARLO IS ZWAAR EN AFMATTEND Tafeltennisberoep van BERT ONNES John Mecom heeft alles beter HVV ZOEKT VOORZITTER Knap acrobatenwerk Henk Groot werkt zich op naar leidersplaats NatuurlijkEen eigen verhaal over de Rally van Monte Carlo De story van de steenrijke John Mecom Een stuk over de arme Bert Onnes, maar ook overEn dat allemaal op één pagina. Sporting zit zonder bestuur Jan Hajer: nederlaag Betaald voetbal zondag 17 januari Mustang Produkt Hoogoventoernooi Chuck McKinley kalmer aan nu Gesn judo in Mexico Verdienen Garrincha en Didi weg bij Botafogo 14 15 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 14 JANUARI 1965 (Van onze sportcorrespondent) HULST De vervelende affaire die rond het aftreden van de voorzitter van de Hulsterse voetbalvereniging HVV '24 is gerezen, is nog steeds niet opgelost, daar men er nog niet in is geslaagd voor de heer G. Boddaert een opvolger te vin den. Wel is intussen duidelijk geworden, dat het heengaan van de heer Boddaert niets te maken heeft met een eventuele wrijving in het dagelijks bestuur van de club. Dit laatste werd tijdens een onlangs voorzitter, de heer G. de Coninck, uit gehouden bestuursvergadering door vice- drukkelijk medegedeeld. De heer De Coninck las een schrijven van de heer Boddaert voor, waarin de reden van zijn aftreden nader werd uit eengezet Deze brief heeft de heer Boddaert ge schreven nadat van bestuurszijde aan hem gevraagd was enige opheldering te verschaffen in deze, voor voetbalminnend Hulst, vervelende geschiedenis. Er deden immers steeds meer geruchten de ronde. De heer Boddaert zou zijn voorzittersha mer neergelegd hebben wegens herhaalde onenigheid met enkele van zijn medebe stuursleden. Ook zou hij niet meer opge wassen zijn tegen de herhaalde kritiek vanuit de vereniging zelf. In zijn brief aan het dagelijks bestuur verklaarde de heer Boddaert dat van dit alles geen sprake was. De reden van zijn aftreden is alleen gelegen in het feit dat hij wegens zijn drukke werkzaamheden, die vooral de laatste maanden intensieve re aandacht van hem gingen vragen, niet meer in staat was zijn functie van voor zitter behoorlijk te vervullen. Z'n schrij ven eindigde met het uitspreken van de hoop, dat het HVV '24 in de toekomst zeer goed zou mogen gaan. De secretaris, de heer L. Freyser, ver klaarde met deze brief erg blij te zijn, omdat hieruit bleek dat van enige wrij ving geen sprake was. Hij bevestigde dat alle geruchten die omtrent deze affaire de ronde hebben gedaan HVV '24, waarboven de laatste tijd al zoveel donkere wolken gehangen hebben, geen goed deden. Het bestuur hoopte deze kwestie nu zo snel mogelijk helemaal op te kunnen los sen door het vinden van een nieuwe voor zitter. (Van onze speciale verslaggever) MONTE CARLO De Monte Carlo rally is de populairste wedstrijd in de internationale auto sport. Ook voor de gewone man, want zijn merk doet ook mee. De wagen die de rally wint, krijgt veel publiciteit en dit betekent voor de betreffende fabrikant extra reclame en meer prestige. Daarom maken \ple autofirma's groot werk van de Monte Carlo rally, maar afgezien van het reclame-element is de massale prestatierit door alle delen van Europa ook een sportief evenement, waaraan be halve door geëngageerde rally-veteranen en fa- brieksrijders ook allerlei particulieren meedoen- „Om eens te zien hoe ver ze komen". ERIC EN PAT CARLSSON zijn er ook weer bij Ere-divisie DOSFortuna '54, Spel. Enschede— Feijenoord,' Go Ahead—PSV, ADO-GVAV DWSAjax. MVVTelstar, SpartaSit- tardia, NACHeracles. Eerste divisie Eindhoven—RBC, Willem II—NEC, VVVElinkwijk, Alkmaar- Velox, de VolewijckersBlauw Wit. Veendam— Holland Sp., Excelsior—Volendam, DHC- Ensch. Boys. e divisie A Hilversum—RCH, ZFC—EDO, Heeren veende Graafschap, Zwartemeer—Zwol se Boys, VitesseWageningen, PEC AGOVV, Haarlem—Spel. Camfbuur, Tu- bantiaFC Zaanstreek. 2e divisie B Fortuna VI.Baronie, HVCXerxes. SVVBW, DFCRoda JC, Wilhelmi— naHermes DVS. Helmondia '55Longa, LimburgiaNO AD. Spannend is de Monte Carlo rally zeker, en ook zwaar en afmattend. Man en auto moeten in goede conditie zijn en als het er af kan een maand van tevoren naar de Franse Alpen rijden om zich terdege te oriënteren en de moeilijke cols te verkennen. Dit vergt organisatie, veel tijd en geld. En daarom moeten wij, bezitters van een alledaags autootje en nijvere werkers voor ons brood verstek laten gaan en de rally overlaten aan duurdere liefhebbers en specialisten. En toekijken zoals bij an dere sporten. Sport wordt hoe langer hoe meer spe cialistenwerk, vooral in de autosport. De Zweedse Saab-rijder, Erik Carlsson en echtgenote Pat Moss, of de winnaar van de Monte Carlo rally 1964, Paddy Hopkirk wel eens zien rijden? Wat zij met hun wagens doen op de besneeuw de bergwegen, valt niet meer onder normaal autorijden. Het is eerder cir- suswerk, met adembenemende stunts en bochtentechniek, waarbij de spot wordt gedreven met de natuurwetten. De auto is hier een mechanisch verlengstuk van ledematen en zintuigen. We hebben de zwaar gebouwde Zweed met zijn com pact en motorisch toch niet overdreven Saabje op steile, besneeuwde berghellin gen kunstwerkjes zien uithalen, die we niet voor mogelijk hadden gehouden. In de opstuivende sneeuw leek de wagen een reusachtige bobslee, waarvan de man de macht over het stuur had verloren. Het lijkt erger dan het is. zeggen de toprijders. In onze ogen zijn het auto acrobaten en zij vormen de elite van de rallyrijders, met achter zich een gro te organisatie, die alles in details re gelt, servicewagens dirigeert naar de strategische punten en direct bij de hand is als de rijders door pech of ongeval len worden getroffen. Er kan weinig onvoorziens gebeuren, maar er heeft inderdaad niet veel te gebeuren. Vorig jaar heeft Ford alles op alles gezet om de begeerde rallybeker in te palmen. Met donderend geweld startten de 4,7 liter Falcons, met 300 paarden onder de kap maar de p.k. bleken niet beslissend. De BMC-Cooper S met Paddy Hopkirk (32) uit Belfast en Hen ry Liddon legden beslag op de eerste prijs. Met hun lilliputter sloegen ze de hele wereldelite, Saab- Carlsson, meerma len winnaar geweest, kwam op de derde plaats en de Ford Falcom moest zich met de tweede plaats te vreden stellen. Het scheelde niet veel. In het aanvullende wedstrijdprogramma was de Falcon superieur. Dit jaar speelt Ford zijn grote Mustang-troef uit. Even als de vorige maal voor de Falcon is hiervoor de zeer bekwame Zweedse rij der Bo Ljungfeldt aangetrokken - met Fergus Sager als bijrijder. Ook het be kende Franse rally-duet Henri Greder en Martial Delalande komen met een Mustang uit. Nog twee Mustangs wor den aangevoerd door de Fransman Ge- miniani en de Zwitser Florian Vetsch. Ford Mustang steekt zijn neus in de rally. DEN HAAG Het aantal deelnemers aan de sporttoto van het afgelopen week einde met als hoofdprijs een „ton" be droeg 637.178. Er kwamen echter geen meldingen binnen met 13 punten, zodat de eerste prijs van f 168.735,60 voor twee derde naar de tweede en voor eenderde naar de derde prijs ging. Voor de tweede prijs van f 204.528 kwa men zeven meldingen binnen met 12 pun ten. Per goed ingevulde kolom wordt bruto f 29.218,- uitgekeerd. De derde prys van f 102.264,- leverde voor de honderd deelnemers, die de eer ste acht wedstrijden goed voorspelden, een bruto bedrag van f 1.025,- op. BREDA Speelde enke le weken geleden koning winter het voetbalpro gramma danig parten, verleden zondag deed Pluvius het nog eens „dunnetjes" over. Als ge volg van de aanhoudende regenval gingen een tweetal wedstrijden alleen op het totoformulier door, zodat enkcj'e gelukkigen mede hieraan 'n klein fortuin hebben te danken. Van de neer- plenzende regen trok Feijenoord zich bitter weinig aan en nam op Fortuna een fikse revanche voor de in Geleen geleden nederlaag. In deze ontmoeting kreeg Henk Groo' het weer eens op zijn schuttersheupen en schoot via een hattrick Feijenoord niet alleen vaster op de eerste plaats, maar zichzelf eveneens naar de leiderspositie der topscorers. Van der Kuylen die de compacte Enschede-defensie niet wist te verschalken, zag zich voor de vijfde maal in dit seizoen van de eerste plaats ver drongen. De ex-leider Geurtsen miste een uitgekookte gelegenheid weer op de troon te komen door 'n drietal doelrijp' kansen grandioos te missen. Bosveld en Nuninga deden het daarentegen beter en drongen tot de kopgroep door, terwijl Van Nee zich naast de nog steeds gebles seerde Kruiver wist te schieten. Na zeventien wedstrijden is de stand: Henk Groot (Feijenoord) 14. Van der Kuylen (PSV) 13, Nuninga (Ajax) Geurt sen (DWS) Kohn (Fortuna) en Bosveld (Sparta) 12, Kruiver (Feijenoord) en Van Nee (Heracles) ieder 10 doelpunten. Met 37 doelpunten behaalde men in de eerste divisie de hoogste totaalscore. Ven Hal (RBC) en Amara (Alkmaar) namen een hattrick voor hun rekening. Vooral Amara schoot hierdoor een flink stuk omhoog op de ranglijst en vormt voor Boogaard een regelrechte bedreiging, Ook Verhagen wist iets van zijn achter stand op de leider in te lopen. Boogaard (Volewijckers) 14, Amara (Alkmaar) 13 Verhagen (Blauw Wit) 12, Van Egdom (Elinkwijk) 11. v. Doorneveld en Zweers (NEC) elk 10 doelpunten. Lang heeft Roosken in de tweede di visie niet het alleenrecht op de eerste plaats gehad. Van het niet-scoren van de leider maakte Drost gebruik om zich naast hem te schieten. De persoonlijke score ligt in deze afdeling, in vergelij king mei de andere divisies, aan de lage kant. Roosken (Zwartemeer) en Drost (Wageningen) 11 en op enige afstand volgt Wieringa van Cambuur met 9 goals. De beste schutter in de afdeling B was ongetwijfeld v. d. Straten die zijn club 't Gooi met een hattrick naar de over winning schoot. Natuurlijk maakte ook Van der Linden ook nu weer zijn tra ditioneel doelpunt hetgeen hem een com fortabele voorsprong opleverde. Wel moet men de omstandigheid in het oog hou den, dat zijn naaste concurrent Custers met Roda JC twee wedstrijden minder heeft gespeeld. Van der Linden (Helmondia) 18, Cus ters (Roda JC) 14, Gloudemans (Wilhel mina) 12, terwijl Kleinjan (DFC), Van Meeteren en Van Dijk (SW) en Heijer- man (Xerxes) met ieder 10 doelpunten volgen. Paddy Hopkirk is natuurlijk met zijn 90 pk Cooper is weer van de partij. Er zitten deze keer ruim dertig BMC-Coo pers in de strijd. De Britten zijn ver in de meerderheid. Van de 275 wagens, die zaterdag (16 jan.) starten, bezetten zij er 76. De Fransen zorgen voor 62 equipes, gevolgd door de Duitsers .met 32. Uit Italië hebben zich 14 aangemeld venals uit Zweden. Het kleine Finland komt met 11 equipes opzetten en Dene marken met 9. In Minsk, waar deze keer 21 wagens de tocht naar Monte Carlo beginnen, verschijnen ook vier Russische equipes met Moskvitch 403 en Volga M 21. De Polen worden ook rally-minded. Zij hebben vier wagens ingezet. Een Volvo, twee Steyr-Puchs en een BMW 700 Sport. De Belg Lucien Bianchi heeft met een Citroën DS 19 Minsk als startplaats ge kozen. Zijn bijrijder is Jean Desmor tier. Nederland komt met 4 equipes uit: Rob Slotemaker en Alan Taylor ver laten startplaats Londen met een Triumph Spitfire, Oscar Rosenblatt-Fre deric Honhof zetten zich in Frankfort achter het stuur van een BMW 1800 TI, rallyveteraan Gatsonides heeft nu een Sumbeam Tigre (Parijs) en het paar Borgherhoff Mulder-Hans Maasland ver trekt uit Lissabon met een Alfa Romeo. De negen startplaatsen zijn Warschau (30), Stockholm (40), Minsk (21), Lon den (53), Frankfort (30), Parijs 37), Lissabon 20), Monte Carlo 36 en Athe ne (8). In totaal 275 equipes, als er tenminste geen wagens afvallen. De te rijden afstand is voor alle deelnemers ruim 4000 kilometer. Na de aankomst in Monte Carlo (19 januari) vinden op de volgende dagen klassificaties en aanvullende wedstrij den plaats. De Monaco-test; een zwaar parcours van 600 kilometer, dat groten deels door de Alpen gaat, te rijden in de nacht van 20-21 januari. De 120 best geklassificeerde equipes mogen er aan meedoen. De tijdlimiet is nu maar 15 minuten, d.w.z. dat men niet later dan een kwartier na de snelste mag bin nenkomen. Men is hier benieuwd hoe de Ford Mustang het er zal afbrengen. Ford is al een paar jaar zeer actief in de rally en Grand Turismo-afdeling. De Mustang is een nieuw produkt van de Forderva ringen in Europese wedstrijden. Onlangs won de Mustang op sensationele wijze de zware Tour de France (6500 km) en legde beslag op de eerste twee plaatsen. In de VS is deze sportwagen een verkoopsucces geworden en Ford wil nu met de Mustang de rally-top be reiken. Met zijn 275 pk heeft deze wa gen een enorme reservekracht. De top ligt bij de 230 km-u. Dit is dan de wed strijdversie. De Mustang wordt geleverd in drie uitvoeringen: hartop, cabriolet en de sportieve „Fastback 2 -f 2". Men heeft de keus uit drie motoren en trans missies. De standaard krachtbron is de 120 pk 6 cilinder en voorts zijn er de 220 pk V8 en de 225 pk V8. De 8-cilinders hebben schijfremmen op de voorwielen - iets nieuws voor een Ame rikaanse seriewagen. BEVERWIJK De uitslagen van de partijen van woensdag luiden: Groot- meestergroep: zevende ronde: Lehmann (Did.)Portisch (Hong.) afg., v. d. Berg (Ned.)—Van Scheltinga (Ned.) afg., Ma tanovic (Z.-Sl.)Medina (Sp.) afg., Lan geweg (Ned.)Johannessen (Noorw. 0,5—0,5. Pachman (Tsj. SI.)— Smedere vac (Z.-Sl.) 0,5—0,5, Lengyel (Hong.)— Geiler (Rusl.) 0—1, Bobotsov (Buig.) Dormer (Ned.) 0.5—0,5, Bagirov (Rusl.)— Ivkov (Z.-Sl.) 0,50,5. NEW YORK - Chuck McKinley, de Amerikaanse tennisspeler, die in 1963 de Wimbledontitel in het heren-enkelspel won, zal zijn tennisactiviteiten drastisch gaan beperken. De Amerikaanse no. 2 achter Dennis Ralston) is toegetreden tot een makelaarsfirma op Wallstreet, waar door hij veel minder gelegenheid zal krij gen grote buitenlandse reizen te maken. Het is zelfs zeer de vraag, of hij dit jaar op Wimbledon zal kunnen uitkomen. LISSABON De bekende Portugese voetbalclub „Sporting Club" maakt een crisis door waarin thans het gehele be stuur en bloc is afgetreden. Het gaat al enige tijd mis met Sporting. In de nationale competitie is de ene ne derlaag na de andere geleden en in het Europese bekertoernooi voor bekerwin naars werd verloren van Cardiff City uit Wales dat hier laag was aangeslagen. De maat raakte vol toen de reserveploeg van Sporting zaterdag onverwacht de kans werd ontnomen op het kampioenschap van de reserve-afdeling, door een 02 nederlaag thuis tegen de reserves van Be lenenses. Reeds was de coach, de Fransman Jean Luciano, door het bestuur ontslagen. De spelers waren het daar niet mee eens. Naar hun mening was niet de coach maar het bestuur de oorzaak van de slechte gang van zaken. Na de nederlaag van za terdag eiste ook het publiek het vertrek van het bestuur. Het bestuur heeft zich nu gewonnen gegeven. MEXICO CITY Zoals tijdens de zitting van het Internationale Olympi sche Comité in Baden-Baden in 1963 werd besloten, is het judo uit het pro gramma van de 19e Olympische zomer spelen, die in 1968 in de stad Mexico worden gehouden, geschrapt. Van de twintig takken van sport op de Olympische Spelen van Tokio zijn er dus negentien overgebleven. Het zijn: atle tiek, zwemmen, voetbal, hockey, water polo, worstelen, paardrijden, boksen wielrennen, basketbal, turnen, gewicht heffen schermen, moderne vijf kamp. roeien, schieten, volleybal, zeilen en kano. (Van onze sportredactie) AMSTERDAM. Het Amsterdamse etblissement zat als altijd, weer vol met kunstenaars en lieden, die er voor willen doorgaan. Tussen hen Bert Onnes de enige in Nederland die het tafeltennis louter als beroep uitoefent. Geen gelcur met balletjes en batjes erbij, alleen tafeltennis sen om in het onderhoud te voor zien. Wie snel voorbij het tafeltje liep en een vluchtige blik wierp op de jonge man met de lichte ogen, het „vachtachtige" haar en de ietwat spottende mond, keek nog eens om. Om tot de conclusie te komen, dat hij zich had vergist. Neen, het was toch niet Jan Cremer, waar Onnes op lijkt. Uiterlijk, maar meer nog innerlijk. Hij is de Jan Cremer van de tafeltenniswereld, het buitenbeet je, de man die zijn eigen gang gaat en zich niet veel aantrekt van het geen men van hem beweert. Hij weet, dat hij de grootste artiest is in het vaderlandse tafeltennisbe- drijf en dat hij met zijn linkerhand tot nu toe, in deze competitie,, bijna alle tegenstanders naar de nederlaag heeft gespeeld. En hij zegt: „moet je nagaan. Ik speel helemaal niet best, mijn conditie laat te wensen over, ik weet het allemaal zelf heus wel. En niettemin sla ik de een na de ander. Ik heb pas twee partijen verloren in deze competitie. Dan kun je wel op je vingers uitrekenen, dat het er hier niet zo best voor staat. Ik weet dan ook niet of ik hier blijf. Twee jaar ben ik niet in officiële wed strijden uitgekomen en dan mag je spelen voor wie je wilt. Wie weet, misschien ga ik wel naar België als er hier geen mogelijkheden blijken te zijn. Ik loop al jaren rond met het idee een tafeltennisacademie te openen. Maar waar?" Bert Onnes is de man, die zijn hele sportloopbaan geplaveid zag met moeilijkheden. Het leek of hij als een magneet die moeilijkheden aan trok. Dikwijls zonder het zelf te willen. Sinds hij in 1951 in het sportcentrum van Cor du Buy in Am sterdam voor het eerst een bat in handen nam, heeft hij met een hele serie officials in de clinch gelegen. Laatst nog toen er een ploeg naar Europese kampioenschappen in Mal- mö ging, zat hij prompt in de na righeid. Hij is door de jaren bedacht zamer geworden. Hij windt zich niet meer zo verschrikelijk op. Maar hij is de man gebleven, die zijn stand punt blijft verdedigen, als hij meent het bij het juiste eind te hebben. „Ik zal de laatste zyn om te be weren, dat ik niet lastig ben. Vroeger erger dan nu. Maar ik ben voor mezelf ook niet gemakkelijk En ze vergeten te veel dat tafelten nis mijn beroep is. Ik heb weliswaar voor niemand te zorgen maar ik moet toch zien dat ik zelf aan de praat blijf. Ik maak onkosten, ik plaats ad vertenties, ik heb reiskosten. Dat moet er allemaal uitkomen. En dat moet ik verdienen in de acht maan den van het tafeltennisseizoen. Ik zal eens wat vertellen van Malmö. Ik had weer eens moeilijkheden met de bond. Er was mij een verbod op gelegd om in internationale ontmoe tingen voor de bond uit te komen. Goed. Toen kreeg ik een briefje waarin stond, dat wat de bond be trof, de kwestie achter de rug was. Het conflict was gesloten. Ik kon mee naar Malmö. Maar nu de voorwaarden: Men zou de dag voor de wedstrijd per trein vertrekken en er zou geen reserve meegaan. Ik schreef, dat ik op die voorwaarden niet geïnteresseerd was in die Euro pese kampioenschappen en dat ik wel eens wilde praten hoe ik er over dacht. Wat verscheen toen in de kranten? Een berichtje, dat Bert On nes niet meer in internationale wed strijden wilde uitkomen. Maar zo lag de zaak toevallig niet. Ik wilde wél graag naar Malmö. Maar dat is niet naast de deur. En als je zo vlak voor de wedstrijden vertrekt, moet je met het vliegtuig gaan. En er moet een reserve mee, wat dacht je. Er kan toch iemand ziek worden? Dan kun je of met je zieke lichaam achter de tafel gaan staan of met een onvolledig team uitkomen. Je kunt toch niet na zo'n zware treinreis ineens gaan spelen? Het kan best zijn, dat ze me hadden kunnen over tuigen dat ik het fout had. Denk nu niet, dat ik er altijd op uit ben om ruzie te zoeken. Als het niet nodig is, doe ik dat niet. Maar ik slik niet alles, dat mag toch? Ik heb toen nog gezegd, dat ik wel privé wilde inschrijven maar dat mocht niet. Op de jaarvergadering heb ik bij de rondvraag het woord gevraagd en de zaak uitgelegd, zoals ik het zag. Ze hebben ervoor geap- plaudisserd. Toen heb ik nog voor gesteld: neem mij mee, dan kom je tevens tegemoet aan een van mijn verlangens dat er vier gaan. Dat kon ook niet. Er was geen geld. Nou, dan maar niet. Ze zijn naar Malmö gegaan, zware reis, geen voorberei ding, geen reserve dus constant spe len en geen kans om te wisselen. Wat wil je dan meer verwachten dan wat ze gepresteerd hebben? Om te bewijzen hoe graag ik was ge gaan, heb ik nog moeite gedaan om een sponser te vinden. Wat kan het mij schelen om met een reclame op mijn trainingspak te lopen? Maar er was niemand, die er iets in zag. Er zat te weinig reclame waarde in Malmö. Die lui bekijken alles za kelijk. Ik toevallig ook want het is mijn brood. En dan maak ik me na tuurlijk wel kwaad. Op de laatste Nederlandse kampioenschappen nog, Rotterdam in de Ahoyhal. Ik wilde zo graag kampioen worden en ik had me er echt op voorbereid. Toen ik de halve finale enkelspel aan het spelen was tegen Coltoff begonnen allerlei kerels van de televisie met kabels te slepen. Dat is geen stijl. Voor mij is een kampioenschap een ernstige zaak. Ik ben als kampioen meer waard, waar of niet? En dan moeten ze er geen potje van maken. 3?at neem ik dan niet. Maar intussen was ik de lastige jongen weer, die altijd deining maakt". Aan deining geen gebrek voor de zesentwintigjarige Bert Onnes, die al vijftien jaar tafeltennist, waarvan dit seizoen voor het tiende jaar in de hoogste klasse. Zonder twijfel is hij het grootste talent dat in ons land rondloopt. Zijn kwaliteiten werden destijds ook erkend toen lui, na vertrek van Bela Simon, bonds- trainer werd. Twee seizoenen heeft hU zich daarvoor druk gemaakt. Toen kreeg hij zijn congé. BERT ONNES lastig? (Van onze correspondent) NEW YORK Niets is dikwijls irriterender dan andermans be zittingen. De man die naast je woont kan wel een goede vriend van je zijn, maar als hij op een gegeven moment in een fonke lende Mercedes 230 SL verschijnt, uitvoerig op de tweetonige claon drukt en je dan met een in 'n fraaie handschoen gestoken hand minzaam toezwaait, voel je je toch ergens niet lekker. Als dit waar is moet de gemiddelde Amerikaan toch wel met een ellendig gevoel naar de heer John Mecom kijken. Alles wat iemand zich kan aanschaffen, heeft John beter. Hij heeft alleen al vijftien auto's, waaronder Ferrari's, een Lotus, een Scarab, een Lola, ver schillende Tomaso's (racewa gens), jeeps en een amphibivoer- tuig. Drie jaar geleden stapte hij in een racewagen. De oudere cou reurs stonden er maar zo'n beetje bij te grinniken. Zij hadden het al meer gezien dat rijke jongetjes uit verveling aan zoiets begon nen. Maar Mecom liet ze lachen en op het ogenblik zijn de blauw witte wagens van het Mecom- racingteam niet meer van de Amerikaanse circuits weg te denken. Ja. de heer Jolin Mecom kan dat allemaal makkelijk doen. De Mecoms hebben ook nog tien vliegtuigen en daar is dan zelfs een viermotorige Viscount bij. Voor hen is het „vlieg er eens uit'' een gewone, dagelijkse bezigheid, want wat heb je anders aan twee ranches in Colorado 700.000 hec taren land in ouisiana drie hotels aan de Golf van Mexico en een vaste suite in het Waldorf Astoria ho tel in New York. Natuurlijk heeft John ook de beschik king over tal van kostbare sportarti kelen. Hij heeft, ondanks alle beslom meringen", toch wel wat vrije tijd. Als je familie 200 miljoen dollar be zit en dit bedrag elk jaar nog groter wordt door de Mecom-oliebronnen. - hotels, -plasticmaatschappijen enz. enz. lijkt het ons geen vraagstuk hoe de heer Mecom zich bezig zal moeten houden. Maar hoewel hij alles kan krij gen wat hij wenst wordt hij geplaagd door twijfel en onrust. Hij is ge trouwd en heeft een zoon van vijftien maanden. Meneer slaapt slecht, omdat hij voortdurend overhoop ligt met de grote mannen van General Motors en Ford. Daarnaast voert hij een klein oorlogje met het ministerie van land bouw. Hij heeft namelijk het plan om van zijn ranch in Texas de grootste ark van Noë te maken die men ooit heeft gezien en er ieder soort van le vend wild in te verzamelen. Het gou vernement probeert dit te verhinde ren. maar Mecom zegt dat de ark er komt. Sinds hij drie jaar geleden met een raceteam begon, hebben zijn wagens al vele successen geboekt op Ameri- ka's meest belangrijke circuits. Ze be horen tot de drie beste teams van hun land, samen met Carrol Shelby uit Californië (Cobra-Fords) en Jim Hall uit Texas (Chevrolet-Chapparals). John Mecom's interesse voor de racesport stamt van tien jaar geleden, toen hij een Chevrolet Corvette had. Hij was toen vijftien jaar en ging racen op de grote baan van Hitchcock (Texas). Niemand kon het hem verbieden, want de baan was zijn eigendom. Twintig jaar oud stapte hij in een Jaguar XK 150S en won enkele races, maar hierbij haalde hij zich de toorn van zijn vader op de hals. want bij deze wedstrijden kwamen enkele toe schouwers om het leven. De oude John vond het te riskant om zijn enige zoon voor wat kleine geldprijzen te moeten verliezen. Hij verbood hem aan de start te komen en nam als ver vanger John Roger Penske. Bij de eerste race in 1962 had de Mecom- Penske combinatie bijzonder veel ge luk. Men kocht een Ferrari touring- wagen om in Nassau te kunnen star ten voor de Bahama Trophy Race. Fer rari leverde toen een verkeerde wagen. Deze had een bijzonder krachtige mo tor en was bestemd voor een race in Italië. Op het laatste moment ont dekte men wat er aan de hand was en probeerde hem terug te krijgen. TOHN MECOM en echtgenote miljoenen dollars De mannen van Mecom wisten ech ter dat de cheque de bank al gepas seerd was en stonden de wagen niet meer af. John Penske maakte drie rondjes om de wagen op te warmen, won de race en zorgde tevens voor een nieuw record. Na dit succes werd een Lance Reventlow Scarab aange schaft. A. J. Foyt zette zich achter het stuur, kreeg bij zijn eerste poging in Riverside (Californië) moeilijkhe den met zijn brandstoftoevoer doch pakte daarna eerste prijzen in Nassau en Daytona. Maar hiermee is niet gezegd dat de Mecom-renstal geen problemen heeft. Er moet scherp op worden toegezien dat het personeel betrouwbaar is. Er zijn er geweest, die in wezen voor anderen werkten. Men heeft zelfs een coureur gehad, die bij een andere stal in betaling was. Ook is het voorgeko men dat een rijder een afspraak maak te om een bepaalde wagen van Mecom zo dwars te zitten, dat deze onmoge lijk zou kunnen winnen. Het gaat er allemaal echt niet zo sportief aan toe als het lijkt. Ja er is zelfs ingebroken om plan nen en vorderingen te bekijken. De meeste wagens van John Mecom zijn uitgerust met Chevrolet- en Ford-moto ren. overigens om redenen die niet duidelijk zijn. Bij General Motors zeg gen ze geen interesse voor races te hebben, alhoewel Jim Hall en zijn Chapparrals - de grote winnaar van Nassau in 1964 - goed werk voor deze fabriek leverde. John Mecom zegt: „We hebben de ze fabriek nooit om steun gevraagd. Vorig jaar heeft het ons 38.000 dollar gekost om met Corvettes te racen. Door deze successen liep de verkoop van Corvettes geweldig op. Er kon ech- ^r nog geen bedankje af. Ja, we ont dekten zelfs dat de hulp die wij had den mogen verwachten naar anderen ging." Maar de Mecoms zitten niet stil. Er is een nieuwe motor (Chrysler) .n een der wagens gemonteerd en toen iet ding op de baan kwam zei Jim Cark dat hij nog nooit door iets zo snel was gepasseerd als door deze ..Hussein". Over enkele jaren wil men Hussein-sportwagens op de markt bren gen. De prijs? Wel. voor 18.000 dollar bent u de man! LIMA Het ziet cr naar uit. dat de vermaarde Braziliaanse voetbalclub Bo tafogo twee van zijn meest beroemde spe lers binnenkort kwijt raakt, namelijk Wal- dir Pereira, beter bekend als Didi, en Ma- noel dos Santos, de gevierde ster onder de naam Garrincha. Het contract van Didi met Botafogo eindigt in augustus en Didi, die er voor zichzelf zeker van is te zullen worden ge kozen voor de Braziliaanse ploeg ,die het volgende jaar in Engeland de wereldtitel gaat verdedigen, wil zijn voetbalcarrière voortzetten in Peru bij de club CristaL Garrincha gaat vrijwel zeker aan het einde van het seizoen naar Italië, name lijk naar Juventus. Dezer dagen zullen in Rio de Janeiro besprekingen over een mogelijke transfer, die Garrincha zelf toejuicht „het is een lang gekoesterde wens van me in Italië te voetballen" worden gehouden. HOBART Jan Hajer is woensdag iiT de eerste ronde van de tenniskampioen schappen van Tasm mië. die in Hobart worden gehouden, in twee sets uitge- scnakeld door de Australiër Stone. Dq cijfers waren: 64 63. JAN GRIM, de Zeeuwse renner die pas beroepsrenner is gewor den zal het seizoen eerst in april kunnen aanvangen. Grim, mo menteel bezig om onderdak te komen bij Wiels-Groene Leeuw, moet eerst één maand herhalings- ofeningen doen. JAN SCHRöDER uit Konings bosch maakt goede kans om op genomen te worden in de Pel- forth-equipe. Lukt dit dan zal de lange Limburger dus naast Cor Schuuring ploegmaat worden van wereldkampioen Jan Janssen. FRANS MELCKENBEECK is ze ker de eerste die zich reeds als kandidaat heeft gemeld voor deelname aan Bordeauen-Parijs. Wordt hij geaccepteerd dan zal het de tweede maal zijn dat hij deelneemt. GUILERMO TIM^NER wil in San Sebastian voor de zesde maal wereldkampioen worden. Lukt dit niet dan zal hij met de wieler sport stoppen. Timoner die in 1955 te Milaan de eerste regenboogtrui binnenhaalde, ziet als ernstigste tegenstander onze landgenoot Jaap Oudkerk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11